Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 24 din 15 decembrie 2009  privind lichiditatea institutiilor de credit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 24 din 15 decembrie 2009 privind lichiditatea institutiilor de credit

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 891 din 18 decembrie 2009

Având în vedere prevederile art. 51 alin. (1) lit. d), art. 77 alin. (1), art. 150, 209, 289, 320, 324 şi <>art. 333 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 25 alin. (2) lit. a) şi ale <>art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României şi ale <>art. 420 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Banca Naţionalã a României emite prezentul regulament.


CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentul regulament reglementeazã, la nivel individual, nivelul minim de lichiditate şi se aplicã instituţiilor de credit, persoane juridice române, precum şi sucursalelor din România ale instituţiilor de credit strãine.
(2) Casa centralã a cooperativelor de credit este responsabilã pentru aplicarea prevederilor alin. (1) şi la nivelul reţelei cooperatiste.
ART. 2
În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) grup de clienţi aflaţi în legãturã - douã sau mai multe persoane fizice şi/sau juridice:
- care constituie, dacã nu se dovedeşte altfel, un singur risc de lichiditate, deoarece una dintre persoane deţine, direct sau indirect, controlul asupra celeilalte ori celorlalte;
- între care nu existã o relaţie de control în sensul exprimat la prima liniuţã, dar care trebuie sã fie considerate ca reprezentând un singur risc de lichiditate, deoarece între ele existã asemenea legãturi încât retragerea de cãtre una dintre persoane a unui depozit, închiderea unui cont curent şi/sau utilizarea unui angajament de finanţare primit de la instituţia de credit poate atrage din partea celorlalte persoane retragerea depozitelor, închiderea conturilor curente şi/sau utilizarea angajamentelor de finanţare primite de la instituţia de credit;
b) risc mare de lichiditate - riscul de lichiditate faţã de o persoanã sau faţã de un grup de clienţi aflaţi în legãturã, a cãrei valoare reprezintã cel puţin 10% din valoarea datoriilor, altele decât împrumuturile, şi a angajamentelor de finanţare date de instituţia de credit evidenţiate în afara bilanţului;
c) durata rãmasã de scurs - durata de viaţã rezidualã a activelor, a datoriilor, a angajamentelor primite/date de instituţia de credit evidenţiate în afara bilanţului şi a sumelor de primit/plãtit aferente instrumentelor financiare derivate, stabilitã în funcţie de scadenţele acestora;
d) sume de primit/plãtit aferente instrumentelor financiare derivate - sumele ce urmeazã a fi încasate/plãtite în cadrul operaţiunilor cu instrumente financiare derivate, cu respectarea urmãtoarelor cerinţe:
- pentru operaţiunile ferme de schimb la termen, contractele swap de trezorerie şi contractele swap financiar de devize, sumele de primit/plãtit sunt date de valorile corespunzãtoare înscrise în conturile în afara bilanţului;
- pentru celelalte instrumente financiare derivate, sumele de primit/plãtit sunt date de valoarea justã a respectivelor instrumente, înregistratã în conturile din bilanţ.
e) ţãrile din categoria A - statele membre ale Uniunii Europene şi ţãrile care sunt membre depline ale Organizaţiei de Cooperare şi Dezvoltare Economicã (OCDE), precum şi acele ţãri care au încheiat acorduri speciale de împrumut cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) în cadrul acordurilor generale de împrumut (GAB); în cazul în care o ţarã din aceastã categorie îşi reeşaloneazã datoria publicã externã, ţara respectivã este exclusã din categoria A pe o perioadã de 5 ani. Pentru scopurile prezentului regulament, România este tratatã separat de celelalte state membre ale Uniunii Europene;
f) excedent/deficit de lichiditate - diferenţa pozitivã/negativã dintre lichiditatea efectivã şi lichiditatea necesarã;
g) termen de valabilitate - termenul pânã la care garanţiile pot fi executate;
h) perioada de aplicare - intervalul de timp în care trebuie menţinut în conturile deschise la Banca Naţionalã a României nivelul prevãzut al rezervelor minime obligatorii, stabilit conform prevederilor reglementãrilor Bãncii Naţionale a României privind regimul rezervelor minime obligatorii;
i) deficit de rezerve - deficitul determinat în conformitate cu reglementãrile Bãncii Naţionale a României privind regimul rezervelor minime obligatorii.
ART. 3
În scopul prezentului regulament, instituţiile de credit faţã de care instituţia de credit înregistreazã datorii interbancare, altele decât împrumuturile, şi angajamente de finanţare date, evidenţiate în afara bilanţului, sunt considerate grup de clienţi aflaţi în legãturã.
ART. 4
(1) Pentru activele, datoriile şi angajamentele de finanţare primite/date de instituţia de credit, evidenţiate în afara bilanţului, pentru care sunt prevãzute şi scadenţe intermediare, durata rãmasã de scurs se stabileşte în funcţie de acestea şi de scadenţa finalã.
(2) Pentru operaţiunile de primire/dare în pensiune, de dare/luare cu împrumut şi de vânzare cu posibilitatea de rãscumpãrare durata rãmasã de scurs se stabileşte în funcţie de durata rãmasã pânã la scadenţa operaţiunii de finanţare, de dare/luare cu împrumut, respectiv de vânzare cu posibilitatea de rãscumpãrare, independent de durata de viaţã rezidualã a titlurilor care stau la baza operaţiunilor respective.

CAP. II
Supravegherea riscului de lichiditate

SECŢIUNEA 1
Supravegherea indicatorului de lichiditate

ART. 5
Supravegherea riscului de lichiditate se realizeazã:
a) de instituţiile de credit, potrivit prevederilor reglementãrilor Bãncii Naţionale a României privind cadrul de administrare a activitãţii instituţiilor de credit, procesul intern de evaluare a adecvãrii capitalului la riscuri şi condiţiile de externalizare a activitãţilor acestora;
b) de Banca Naţionalã a României, pe baza indicatorului de lichiditate raportat de instituţiile de credit, determinat în conformitate cu prezentul regulament.
ART. 6
(1) Indicatorul de lichiditate se calculeazã ca raport între lichiditatea efectivã şi lichiditatea necesarã, pe fiecare bandã de scadenţã.
(2) Lichiditatea efectivã se determinã prin însumarea, pe fiecare bandã de scadenţã, a activelor, a angajamentelor primite evidenţiate în afara bilanţului, inclusiv a celor aferente operaţiunilor de schimb la vedere, şi a sumelor de primit aferente instrumentelor financiare derivate. La calculul lichiditãţii efective se vor avea în vedere şi prevederile art. 27 alin. (3).
(3) Lichiditatea necesarã se determinã prin însumarea, pe fiecare bandã de scadenţã, a datoriilor, a angajamentelor date, evidenţiate în afara bilanţului, inclusiv a celor aferente operaţiunilor de schimb la vedere, şi a sumelor de plãtit aferente instrumentelor financiare derivate. La calculul lichiditãţii necesare se vor avea în vedere şi prevederile art. 19 alin. (2).
(4) În cazul înregistrãrii unui excedent de lichiditate în oricare dintre benzile de scadenţã, cu excepţia ultimei benzi, acesta se va adãuga la nivelul lichiditãţii efective, aferent benzii de scadenţã urmãtoare.
ART. 7
(1) Instituţiile de credit trebuie sã menţinã în permanenţã indicatorul de lichiditate, calculat pentru totalitatea operaţiunilor în echivalent lei, cel puţin la nivelul de 1.
(2) Instituţiile de credit vor calcula indicatorul de lichiditate distinct şi pentru operaţiunile în euro şi pentru operaţiunile în lei.
(3) Pentru scopurile prezentului regulament, creanţele şi datoriile exprimate în lei, a cãror decontare se face în funcţie de cursul monedei euro, sunt considerate creanţe şi datorii în euro.
(4) Pentru încadrarea în operaţiuni în euro/lei a sumelor de primit/plãtit aferente instrumentelor financiare derivate se are în vedere moneda în care urmeazã sã aibã loc încasarea/plata respectivelor sume.
(5) Pentru scopurile prezentului regulament, angajamentele de finanţare netrase, exprimate în euro, dar care pot fi trase în altã valutã, sunt considerate angajamente de finanţare în euro.
ART. 8
Metodologia folositã la calculul indicatorului de lichiditate se aplicã atât pentru determinarea indicatorului de lichiditate în echivalent lei, pentru totalitatea operaţiunilor, cât şi a indicatorului de lichiditate în euro, pentru operaţiunile în euro, şi a indicatorului de lichiditate în lei, pentru operaţiunile în lei.
1.1. Lichiditatea efectivã
ART. 9
În scopul determinãrii lichiditãţii efective, activele, angajamentele primite de instituţia de credit, evidenţiate în afara bilanţului, inclusiv cele aferente operaţiunilor de schimb la vedere şi sumele de primit aferente instrumentelor financiare derivate se repartizeazã pe benzile de scadenţã, în funcţie de durata rãmasã de scurs, cu respectarea dispoziţiilor care urmeazã.
ART. 10
(1) Activele cu scadenţa la vedere, cum sunt: casa şi alte valori, contul curent la Banca Naţionalã a României, depozitele la vedere la Banca Naţionalã a României, conturile de corespondent la instituţii de credit, depozitele la vedere la instituţii de credit, credite de pe o zi pe alta acordate instituţiilor de credit, valori primite în pensiune de pe o zi pe alta de la instituţiile de credit, credite de pe o zi pe alta acordate instituţiilor financiare, valori primite în pensiune de pe o zi pe alta de la clientelã, soldurile debitoare ale conturilor societãţilor de bursã, alte sume de încasat privind operaţiunile cu titluri şi activele reprezentând depozite la termen ale instituţiilor de credit la Banca Naţionalã a României, vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la valoarea contabilã diminuatã, dupã caz, cu ajustãrile pentru depreciere constituite.
(2) Alte active cu scadenţã la vedere, cum sunt conturile curente debitoare ale clientelei reprezentând descoperiri de cont neautorizate şi creanţele ataşate aferente, vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã determinatã prin aplicarea la valoarea contabilã diminuatã cu ajustãrile pentru depreciere constituite a coeficientului de ajustare (1-k) prevãzut la art. 13 alin. (1).
(3) Creanţele ataşate aferente activelor menţionate la alin. (1) vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la valoarea contabilã diminuatã, dupã caz, cu ajustãrile pentru depreciere constituite.
ART. 11
(1) Titlurile cu venit variabil înscrise la cota unei burse de valori din ţãri din categoria A sau din România, înregistrate la titluri de tranzacţie sau la titluri de plasament, vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã reprezentând 50% din valoarea contabilã diminuatã, dupã caz, cu ajustãrile pentru depreciere constituite.
(2) Titlurile cu venit fix cu scadenţã iniţialã de pânã la un an inclusiv, emise sau garantate de organele administraţiei centrale din ţãri din categoria A, înscrise la cota unei burse de valori din ţãri din categoria A sau din România, şi titlurile cu venit fix cu scadenţã iniţialã de pânã la un an inclusiv, negociabile, emise ori garantate de organele administraţiei centrale din România, înregistrate la titluri de tranzacţie, titluri de plasament sau titluri de investiţie, vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã reprezentând 95% din valoarea contabilã diminuatã, dupã caz, cu ajustãrile pentru depreciere constituite.
(3) Titlurile cu venit fix cu scadenţã iniţialã mai mare de un an, emise sau garantate de organele administraţiei centrale din ţãri din categoria A, înscrise la cota unei burse de valori din ţãri din categoria A sau din România, şi titlurile cu venit fix cu scadenţã iniţialã mai mare de un an, negociabile, emise sau garantate de organele administraţiei centrale din România, înregistrate la titluri de tranzacţie, titluri de plasament sau titluri de investiţie, vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã reprezentând 90% din valoarea contabilã diminuatã, dupã caz, cu ajustãrile pentru depreciere constituite.
(4) Titlurile cu venit fix, altele decât cele menţionate la alin. (2) şi (3), înscrise la cota unei burse de valori din ţãri din categoria A sau din România, înregistrate la titluri de tranzacţie, titluri de plasament sau titluri de investiţie, vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã reprezentând 60% din valoarea contabilã diminuatã, dupã caz, cu ajustãrile pentru depreciere constituite.
(5) Creanţele ataşate aferente titlurilor cu venit fix menţionate la alin. (2), (3) şi (4) vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã obţinutã prin aplicarea la valoarea contabilã diminuatã, dupã caz, cu ajustãrile pentru depreciere constituite a coeficienţilor prevãzuţi la alineatele respective.
ART. 12
Titlurile vor fi luate în calcul în condiţiile în care acestea nu sunt afectate garantãrii unor împrumuturi primite de instituţia de credit sau nu fac obiectul unor operaţiuni de dare în pensiune.
ART. 13
(1) Creditele aferente clientelei din afara sectorului instituţiilor de credit, pentru care cel puţin o sumã înregistreazã o întârziere la platã de maximum 30 de zile, inclusiv, de la data scadenţei, vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã obţinutã prin aplicarea la valoarea contabilã diminuatã cu ajustãrile pentru depreciere constituite a coeficientului de ajustare (1-k).
(2) Coeficientul k se va determina prin raportarea soldului creditelor aferente clientelei din afara sectorului instituţiilor de credit, pentru care cel puţin o sumã înregistreazã o întârziere la platã de peste 31 de zile, inclusiv, de la data scadenţei, la total credite acordate clientelei din afara sectorului instituţiilor de credit, existente în sold la sfârşitul lunii pentru care se întocmeşte raportarea.
(3) Creanţele ataşate aferente creditelor menţionate la alin. (1) vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã obţinutã prin aplicarea la valoarea contabilã diminuatã, dupã caz, cu ajustãrile pentru depreciere constituite a coeficientului de ajustare (1-k) prevãzut la alin. (1).
ART. 14
(1) Creditele şi plasamentele aferente clientelei din sectorul instituţiilor de credit, pentru care cel puţin o sumã înregistreazã o întârziere la platã de maximum 7 zile, inclusiv, de la data scadenţei, vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã obţinutã prin aplicarea la valoarea contabilã diminuatã cu ajustãrile pentru depreciere constituite a coeficientului de ajustare (1-k).
(2) Coeficientul k se va determina prin raportarea soldului creditelor şi plasamentelor aferente clientelei din sectorul instituţiilor de credit, pentru care cel puţin o sumã înregistreazã o întârziere la platã de peste 8 zile, inclusiv, de la data scadenţei, la total credite şi plasamente aferente clientelei din sectorul instituţiilor de credit, existente în sold la sfârşitul lunii pentru care se întocmeşte raportarea.
(3) Creanţele ataşate aferente creditelor şi plasamentelor menţionate la alin. (1) vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã, obţinutã prin aplicarea la valoarea contabilã diminuatã, dupã caz, cu ajustãrile pentru depreciere constituite a coeficientului de ajustare (1-k) prevãzut la alin. (1).
ART. 15
(1) Categoriile de active incluse în calculul lichiditãţii efective, cu excepţia celor menţionate anterior, vor fi repartizate pe benzile de scadenţã în funcţie de durata rãmasã de scurs, la valoarea contabilã diminuatã, dupã caz, cu ajustãrile pentru depreciere constituite, dacã prezentul regulament nu specificã altfel.
(2) Creditele acordate rezultate din operaţiunile de primire în pensiune livratã, existente în sold la finele lunii pentru care se întocmeşte raportarea, vor fi luate în calcul dacã titlurile cu venit fix sau variabil aferente acestor operaţiuni nu fac obiectul unor operaţiuni de redare în pensiune, vânzare fermã sau dare cu împrumut şi dacã îndeplinesc una dintre urmãtoarele condiţii:
a) sunt înscrise la cota unei burse de valori din ţãri cuprinse în categoria A sau din România;
b) sunt emise sau garantate de organele administraţiei centrale din România.
ART. 16
Creditele curente şi creanţele ataşate aferente clientelei din afara instituţiilor de credit, pentru care nu se înregistreazã nicio sumã restantã, vor fi evidenţiate la o valoare ajustatã determinatã prin aplicarea la valoarea contabilã aferentã fiecãrei benzi de scadenţã, diminuatã cu ajustãrile pentru depreciere constituite, a coeficientului de ajustare (1-k) prevãzut la art. 13 alin. (1).
ART. 17
La determinarea lichiditãţii efective, pentru activele garantate cu depozite colaterale, nu va fi luatã în calcul partea astfel garantatã.
ART. 18
(1) La determinarea lichiditãţii efective, angajamentele de garanţie de natura cauţiunilor, avalurilor şi a altor garanţii primite de la instituţii de credit vor fi luate în calcul numai dacã sunt irevocabile şi necondiţionate.
(2) Angajamentele de garanţie menţionate la alin. (1), executabile la vedere sau pentru care se prevede un termen de valabilitate, vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã obţinutã prin aplicarea la valoarea contabilã a coeficientului k.
(3) Coeficientul k se determinã prin raportarea soldului mediu al angajamentelor de garanţie irevocabile şi necondiţionate primite, a cãror executare a fost solicitatã de instituţia de credit în perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se întocmeşte raportarea, şi încasate în termen de 30 de zile de la data la care executarea a fost solicitatã, la soldul mediu al angajamentelor de garanţie irevocabile şi necondiţionate primite, calculat pentru o perioadã de 6 luni anterioare lunii pentru care se întocmeşte raportarea.
(4) Soldul mediu al angajamentelor de garanţie irevocabile şi necondiţionate primite, a cãror executare a fost solicitatã de instituţia de credit în perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se întocmeşte raportarea, şi încasate în termen de 30 de zile de la data la care executarea a fost solicitatã, se determinã pe baza mediei aritmetice simple a soldurilor lunare înregistrate în ultima zi a fiecãrei luni.
(5) Soldul mediu al angajamentelor de garanţie irevocabile şi necondiţionate primite, calculat pentru o perioadã de 6 luni anterioare lunii pentru care se întocmeşte raportarea, se determinã pe baza mediei aritmetice simple a soldurilor lunare înregistrate în ultima zi a fiecãrei luni.
ART. 19
(1) Angajamentele primite, evidenţiate în afara bilanţului, altele decât cele menţionate la art. 18, vor fi repartizate pe benzile de scadenţã în funcţie de durata rãmasã de scurs şi vor fi evidenţiate astfel:
a) angajamentele de finanţare primite şi angajamentele privind titlurile de primit, precum şi cele aferente operaţiunilor de schimb la vedere, la valoarea contabilã;
b) angajamentele de garanţie irevocabile şi necondiţionate, de natura cauţiunilor, avalurilor şi a altor garanţii primite de la instituţii de credit, pentru care sunt stabilite termene de executare certe, la o valoare ajustatã obţinutã prin aplicarea la valoarea contabilã aferentã fiecãrei benzi de scadenţã a coeficientului k, calculat în conformitate cu prevederile art. 18.
(2) Pentru angajamentele de finanţare primite se vor reflecta şi graficele de rambursare aferente datoriilor ce ar rezulta în urma transformãrii angajamentelor de finanţare primite în elemente bilanţiere, prin repartizarea ratelor de rambursat aferente datoriilor potenţiale pe benzile de scadenţã corespunzãtoare lichiditãţii necesare, stabilite în conformitate cu prevederile contractuale. În cazul în care angajamentele contractuale încheiate nu prevãd graficele de rambursare aferente datoriilor ce ar rezulta din angajamentele de finanţare primite, rambursarea acestora se va înregistra prin evidenţierea întregii sume, pe ultima bandã de scadenţã aferentã lichiditãţii necesare.
1.2. Lichiditatea necesarã
ART. 20
În scopul determinãrii lichiditãţii necesare, datoriile, angajamentele date de instituţia de credit evidenţiate în afara bilanţului, inclusiv cele aferente operaţiunilor de schimb la vedere şi sumele de plãtit aferente instrumentelor financiare derivate se repartizeazã pe benzile de scadenţã, în funcţie de durata rãmasã de scurs, cu respectarea dispoziţiilor care urmeazã.
ART. 21
(1) Datoriile cu scadenţã la vedere, cum sunt: împrumuturi de refinanţare de la Banca Naţionalã a României, conturile de corespondent ale instituţiilor de credit, depozitele la vedere ale instituţiilor de credit, împrumuturi de pe o zi pe alta primite de la instituţii de credit, valori date în pensiune de pe o zi pe alta instituţiilor de credit, împrumuturi de pe o zi pe alta de la instituţiile financiare, valori date în pensiune de pe o zi pe alta clientelei, conturile curente creditoare ale clientelei, conturile de decontare privind operaţiunile cu titluri (conturile instituţiilor de credit, conturile organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, soldurile creditoare ale conturilor societãţilor de bursã, conturile altor instituţii financiare, conturile clientelei, alte sume de plãtit privind operaţiunile cu titluri) vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la valoarea contabilã.
(2) Depozitele la vedere ale clientelei vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã la o valoare ajustatã, reprezentând 40% din valoarea contabilã.
(3) Datoriile ataşate aferente obligaţiilor bilanţiere menţionate la alin. (1) şi (2) vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã, la valoarea contabilã.
ART. 22
(1) Datoriile reprezentând depozite la termen vor fi repartizate pe benzile de scadenţã în funcţie de durata rãmasã de scurs, la o valoare ajustatã, determinatã prin aplicarea în mod corespunzãtor a metodologiei prevãzute la alin. (2)-(4), numai dacã valoarea obţinutã din calcul este pozitivã.
(2) Valoarea ajustatã se determinã prin deducerea din soldul curent aferent fiecãrei categorii de datorii, existent la finele lunii pentru care se întocmeşte raportarea, a soldului mediu aferent acestor categorii, calculat pentru o perioadã de 6 luni anterioare lunii pentru care se întocmeşte raportarea.
(3) Soldul mediu menţionat la alin. (2) va fi calculat pe baza mediei aritmetice simple a soldurilor lunare aferente fiecãrei categorii de datorii înregistrate în ultima zi a fiecãrei luni.
(4) În cazul în care valoarea ajustatã obţinutã din calcul este nulã sau negativã, datoriile cu scadenţa la termen nu vor fi luate în calcul la determinarea lichiditãţii necesare.
(5) Datoriile ataşate aferente datoriilor menţionate la alin. (1) vor fi înscrise pe benzile de scadenţã în funcţie de durata rãmasã de scurs, la valoarea contabilã.
ART. 23
Instituţiile de credit care în perioada de aplicare anterioarã datei de raportare a indicatorului de lichiditate înregistreazã deficit de rezerve sau care în luna anterioarã datei pentru care se întocmeşte raportarea înregistreazã niveluri ale indicatorului de adecvare a capitalului sub limitele minime prevãzute de reglementãrile Bãncii Naţionale a României vor înregistra categoriile de datorii specificate la art. 21 alin. (2) şi la art. 22, la valoarea contabilã.
ART. 24
Categoriile de datorii, altele decât cele menţionate la art. 21 şi 22, vor fi repartizate pe benzile de scadenţã în funcţie de durata rãmasã de scurs, la valoarea contabilã.
ART. 25
La determinarea lichiditãţii necesare, pentru angajamentele date, evidenţiate în afara bilanţului, nu va fi luatã în calcul partea garantatã cu depozite colaterale.
ART. 26
(1) Angajamentele de garanţie executabile la vedere sau pentru care se prevede un termen de valabilitate vor fi înscrise pe prima bandã de scadenţã, la o valoare ajustatã obţinutã prin aplicarea la valoarea contabilã a coeficientului k.
(2) Coeficientul k se va determina prin raportarea soldului mediu al angajamentelor de garanţie irevocabile şi necondiţionate date, a cãror executare a fost solicitatã instituţiei de credit în perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se întocmeşte raportarea, la soldul mediu al angajamentelor de garanţie irevocabile şi necondiţionate date, calculat pentru o perioadã de 6 luni anterioare lunii pentru care se întocmeşte raportarea.
(3) Soldul mediu al angajamentelor de garanţie irevocabile şi necondiţionate date, a cãror executare a fost solicitatã bãncii în perioada de 6 luni anterioare lunii pentru care se întocmeşte raportarea, se determinã pe baza mediei aritmetice simple a soldurilor lunare înregistrate în ultima zi a fiecãrei luni.
(4) Soldul mediu al angajamentelor de garanţie irevocabile şi necondiţionate date, calculat pentru o perioadã de 6 luni anterioare lunii pentru care se întocmeşte raportarea, se determinã pe baza mediei aritmetice simple a soldurilor lunare înregistrate în ultima zi a fiecãrei luni.
ART. 27
(1) Angajamentele date, evidenţiate în afara bilanţului, altele decât cele menţionate la art. 26 alin. (1), vor fi repartizate pe benzile de scadenţã în funcţie de durata rãmasã de scurs şi vor fi evidenţiate astfel:
a) angajamentele de finanţare date şi angajamentele privind titlurile de livrat, precum şi cele aferente operaţiunilor de schimb la vedere, la valoarea contabilã;
b) angajamentele de garanţie irevocabile şi necondiţionate, de natura cauţiunilor, avalurilor şi a altor garanţii date altor instituţii de credit, precum şi a garanţiilor date clientelei, pentru care sunt prevãzute termene de executare certe, la o valoare ajustatã obţinutã prin aplicarea la valoarea contabilã aferentã fiecãrei benzi de scadenţã a coeficientului k calculat în conformitate cu prevederile art. 26.
(2) În cazul angajamentelor de finanţare date pentru care nu sunt prevãzute grafice estimative de trageri, angajamentul existent în sold la data pentru care se întocmeşte raportarea se va evidenţia pe prima bandã de scadenţã.
(3) Pentru angajamentele de finanţare şi de garanţie date se vor reflecta şi graficele de rambursare aferente activelor ce ar rezulta din transformarea angajamentelor de finanţare şi de garanţie date în elemente bilanţiere, prin repartizarea ratelor de rambursat aferente creanţelor potenţiale pe benzile de scadenţã corespunzãtoare lichiditãţii efective, stabilite în conformitate cu prevederile contractuale. În cazul în care angajamentele contractuale încheiate nu prevãd graficele de rambursare aferente activelor ce ar rezulta din angajamentele de finanţare şi de garanţie date, rambursarea acestora se va înregistra prin evidenţierea întregii sume pe ultima bandã de scadenţã aferentã lichiditãţii efective.
(4) Titlurile de livrat vor fi luate în calcul dacã îndeplinesc una dintre urmãtoarele condiţii:
a) sunt înscrise la cota unei burse de valori din ţãri cuprinse în categoria A sau din România;
b) sunt emise sau garantate de organele administraţiei centrale din România.

SECŢIUNEA a 2-a
Supravegherea riscului mare de lichiditate

ART. 28
(1) Instituţiile de credit trebuie sã calculeze riscul mare de lichiditate luând în considerare operaţiunile în echivalent lei.
(2) În cazul în care nivelul unui risc mare de lichiditate depãşeşte 15% din totalul datoriilor, altele decât împrumuturile, şi al angajamentelor de finanţare date de instituţia de credit, evidenţiate în afara bilanţului, instituţiile de credit vor calcula lichiditatea necesarã prin înregistrarea la valoarea contabilã a datoriilor prevãzute la art. 21 alin. (2) şi art. 22 pe care le au faţã de persoana respectivã sau faţã de grupul de clienţi aflaţi în legãturã.

CAP. III
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 29
(1) Instituţiile de credit vor finaliza demersurile necesare în vederea conformãrii cu prevederile prezentului regulament în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a acestuia.
(2) În perioada prevãzutã la alin. (1), instituţiile de credit nu vor încheia tranzacţii care sã conducã la deteriorarea, pe oricare dintre benzile de scadenţã, a nivelului indicatorului de lichiditate, calculat pentru totalitatea operaţiunilor, în echivalent lei, înregistrat în prima lunã de raportare, care, ca urmare a aplicãrii metodologiei de determinare a acestuia stabilite prin prezentul regulament, nu se încadreazã în limita prevãzutã la art. 7 alin. (1).
ART. 30
(1) Instituţiile de credit raporteazã Bãncii Naţionale a României periodic situaţiile privind indicatorul de lichiditate şi riscul mare de lichiditate.
(2) Instituţiile de credit raporteazã Bãncii Naţionale a României situaţiile privind indicatorul de lichiditate pentru totalitatea operaţiunilor, în echivalent lei, şi, distinct, pentru operaţiunile în euro şi pentru cele în lei.
(3) Instituţiile de credit raporteazã Bãncii Naţionale a României situaţia privind riscul mare de lichiditate pentru totalitatea operaţiunilor în echivalent lei.
(4) Operaţiunile în monedã strãinã vor fi evaluate în echivalent lei la cursul de schimb în vigoare comunicat de Banca Naţionalã a României în ultima zi bancarã lucrãtoare a perioadei pentru care se întocmeşte raportarea.
(5) Cursul de schimb prevãzut la alin. (4) va fi utilizat şi la determinarea soldurilor medii prevãzute la art. 18, 22 şi 26.
(6) Forma şi conţinutul formularelor de raportare, precum şi frecvenţa şi modalitãţile de transmitere a situaţiilor menţionate la alin. (1) se stabilesc prin ordin emis de Banca Naţionalã a României.
ART. 31
În vederea limitãrii riscului de lichiditate, instituţiile de credit sunt obligate sã asigure o evidenţã extracontabilã corespunzãtoare, care sã stea la baza întocmirii raportãrilor de prudenţã bancarã prevãzute de art. 30.
ART. 32
(1) Pentru administrarea şi controlul riscului de lichiditate, instituţiile de credit, persoane juridice române, şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit din state terţe se conformeazã cerinţelor reglementãrilor Bãncii Naţionale a României privind cadrul de administrare a activitãţii instituţiilor de credit, procesul intern de evaluare a adecvãrii capitalului la riscuri şi condiţiile de externalizare a activitãţilor acestora.
(2) Sucursalele din România ale instituţiilor de credit din alte state membre aplicã în mod corespunzãtor prevederile alin. (1).
ART. 33
Banca Naţionalã a României coopereazã cu autoritãţile competente din statele membre de origine pentru supravegherea cerinţelor de lichiditate la nivelul sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din alte state membre.
ART. 34
Instituţiile de credit transmit Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere strategia în domeniul administrãrii riscului de lichiditate şi planurile alternative de finanţare în termen de 5 zile de la data aprobãrii sau revizuirii acestora, însoţite de documente care sã demonstreze cã instituţiile de credit au luat toate mãsurile pentru asigurarea, în caz de necesitate, a condiţiilor de punere în aplicare, în regim de urgenţã, a planurilor alternative, inclusiv prin încheierea de acorduri de finanţare alternative.
ART. 35
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage aplicarea sancţiunilor şi/sau a mãsurilor prevãzute la <>art. 226, 227 şi la 229 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 36
La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abrogã <>Normele nr. 1/2001 privind lichiditatea bãncilor, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 20 aprilie 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

Preşedintele Consiliului de administraţie
al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isãrescu

Bucureşti, 15 decembrie 2009.
Nr. 24.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016