Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 2 din 7 aprilie 2000  privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 2 din 7 aprilie 2000 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 316 din 7 iulie 2000

În temeiul art. 26 alin. (2) lit. a) şi al <>art. 50 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, precum şi al art. 38 alin. 1 şi al <>art. 45 lit. e) din Legea bancarã nr. 58/1998 şi având în vedere prevederile Planului de conturi pentru societãţile bancare şi normele metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, şi al guvernatorului Bãncii Naţionale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificãrile ulterioare, precum şi ale <>Normelor Bãncii Naţionale a României nr. 8/1999 privind limitarea riscului de credit al bãncilor,

Banca Nationala a României emite prezentul regulament.

I. Dispoziţii generale
ART. 1
Prezentul regulament se aplica bãncilor, persoane juridice romane, şi reglementeazã:
- clasificarea creditelor acordate clientelei din sectorul nebancar;
- clasificarea creditelor acordate altor bãnci şi a plasamentelor constituite la acestea;
- constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit.
ART. 2
Notiunile credit şi plasament au semnificatiile prevãzute la art. 1 lit. e), respectiv lit. f), din Normele metodologice ale Bãncii Naţionale a României nr. 2/2000 pentru aplicarea prezentului regulament.
De asemenea, expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) serviciul datoriei - capacitatea debitorului de a-şi onora datoria la scadenta, exprimatã ca numãr de zile de întârziere la plata de la data scadentei;
b) iniţiere de proceduri judiciare - cel puţin una dintre urmãtoarele mãsuri luate în scopul recuperãrii creanţelor:
1. fata de debitor:
- acceptarea de cãtre instanta a cererii introductive depuse de banca, de un terţ sau de debitorul însuşi pentru declanşarea procedurii de reorganizare judiciarã sau a procedurii de faliment;
- declanşarea procedurii de executare silitã a patrimoniului în cazul persoanelor fizice;
2. fata de contract:
- investirea cu formula executorie a contractului de credit, precum şi a contractelor de garanţie, dacã este cazul;
- investirea cu formula executorie a hotãrârii judecãtoreşti definitive ce dispune asupra contractului de credit, precum şi contractelor de garanţie, dacã este cazul, sau asupra contractului de plasament.

II. Clasificarea creditelor şi plasamentelor
ART. 3
Creditele şi plasamentele se clasifica în urmãtoarele categorii:
- standard;
- în observatie (numai pentru creditele acordate clientelei din sectorul nebancar);
- substandard;
- indoielnic;
- pierdere.
ART. 4
Clasificarea creditelor şi plasamentelor se face prin aplicarea simultanã a urmãtoarelor criterii:
- serviciul datoriei;
- iniţierea de proceduri judiciare.
Corespondenta dintre categoriile de clasificare şi criterii este prevãzutã în tabelele nr. 1 şi 2 din anexa.
ART. 5
Creditele acordate unui debitor şi/sau plasamentele constituite la acesta se încadreazã într-o singura categorie de clasificare pe baza principiului declasarii prin contaminare, respectiv prin luarea în considerare a celei mai slabe dintre categoriile individuale de clasificare.

III. Determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit
ART. 6
Pentru determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit aferent unui credit sau unui plasament se vor parcurge urmãtoarele etape:
1. încadrarea creditului sau a plasamentului în categoriile de risc de credit corespunzãtoare prin aplicarea prevederilor <>art. 3 din Normele Bãncii Naţionale a României nr. 8/1999 privind limitarea riscului de credit al bãncilor referitoare la încadrarea în categorii de risc de credit a elementelor de activ din bilanţ, precum şi a celor din afarã bilanţului, asimilate acestora;
2. determinarea bazei de calcul pentru provizioanele specifice de risc de credit prin totalizarea sumelor evidentiate în rubricile corespunzãtoare gradelor de risc de credit, astfel:
2.1. neponderate în funcţie de gradul de risc de credit - în cazul unui credit sau al unui plasament clasificat în categoria "pierdere";
2.2. ponderate în funcţie de gradul de risc de credit în cazul unui credit sau al unui plasament clasificat în una dintre celelalte categorii de clasificare prevãzute;
3. aplicarea coeficientului de provizionare asupra bazei de calcul obţinute; corespondenta dintre categoriile de clasificare şi coeficienţii de provizionare este prevãzutã în tabelul nr. 3 din anexa.

IV. Constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit
ART. 7
Constituirea de provizioane specifice de risc de credit se referã la crearea acestora şi se va realiza prin includerea pe cheltuieli a sumei reprezentând nivelul necesarului de provizioane specifice de risc de credit.
ART. 8
Regularizarea provizioanelor specifice de risc de credit se referã la modificarea nivelului existent al acestora, în vederea restabilirii egalitãţii între nivelul existent şi cel al necesarului, şi se va realiza prin includerea pe cheltuieli sau prin reluarea pe venituri a sumei reprezentând diferenţa dintre nivelul existent în sold al provizioanelor specifice de risc de credit şi nivelul necesarului.
ART. 9
Utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit se referã la anularea provizioanelor specifice de risc de credit în cazul realizãrii riscului de credit şi se va realiza prin reluarea pe venituri a sumei reprezentând nivelul existent în sold al provizioanelor specifice de risc de credit aferente creditelor şi/sau plasamentelor care se scot în afarã bilanţului.
ART. 10
Bãncile vor constitui şi/sau vor regulariza lunar provizioanele specifice de risc de credit aferente creditelor şi plasamentelor evidentiate în sold la finele lunii respective prin includerea pe cheltuielile şi/sau prin reluarea pe veniturile lunii pentru care se face raportarea, indiferent de rezultatul financiar al perioadei înregistrat de banca.
ART. 11
Bãncile vor constitui, regulariza şi utiliza provizioanele specifice de risc de credit, utilizând moneda de exprimare a creditelor şi/sau a plasamentelor pe care le corecteaza.
ART. 12
Bãncile vor proceda la scoaterea în afarã bilanţului a tuturor sumelor aferente unui credit sau unui plasament în urmãtoarele cazuri:
1. cel puţin una dintre sumele respective înregistreazã un serviciu al datoriei mai mare de 360 de zile;
2. s-a investit cu formula executorie:
- contractul de credit, precum şi contractele de garanţie, dacã este cazul;
- hotãrârea judecãtoreascã definitiva ce dispune asupra contractului de credit, precum şi asupra contractelor de garanţie, dacã este cazul, sau asupra contractului de plasament;
3. s-a declansat procedura de executare silitã a patrimoniului în cazul persoanelor fizice;
4. s-a declansat procedura de reorganizare judiciarã sau procedura de faliment impotriva debitorului.
ART. 13
Operaţiunile de scoatere în afarã bilanţului, efectuate în cursul lunii ca urmare a îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 12, vor fi precedate, în fiecare caz, de încadrarea sumelor respective în categoria "pierdere" şi de constituirea sau de regularizarea, dupã caz, a provizioanelor specifice de risc de credit.
ART. 14
La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abroga <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 3/1994 privind clasificarea creditelor şi constituirea provizioanelor specifice de risc, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 22 martie 1994, <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 14/1995 privind utilizarea provizioanelor specifice de risc de cãtre societãţile bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 8 septembrie 1995, <>Circulara Bãncii Naţionale a României nr. 6/1999 privind constituirea de cãtre bãnci, persoane juridice romane, de provizioane specifice de risc pentru dobânzile neîncasate la scadenta, precum şi pentru unele categorii de credite acordate şi plasamente constituite la alte bãnci, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 175 din 26 aprilie 1999, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
De asemenea, la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se modifica şi se completeazã prevederile <>Normelor Bãncii Naţionale a României nr. 7/1998 privind evidentierea în contabilitatea bãncilor a creditelor şi dobânzilor aferente contractelor de credit investite cu formula executorie, precum şi a bunurilor mobile şi imobile, dobândite ca urmare a executãrii silite a creanţelor, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 11 noiembrie 1998.
ART. 15
Nerespectarea prezentului regulament atrage aplicarea sancţiunilor şi/sau a mãsurilor prevãzute la art. 69 şi, respectiv, la <>art. 70 din Legea nr. 58/1998 .
ART. 16
Prezentul regulament intra în vigoare pe data de 1 octombrie 2000.

GUVERNATORUL
BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
EMIL IOTA GHIZARI




ANEXA 1


Tabelul nr. 1 - Criterii de încadrare pe categorii de clasificare a
creditelor, pentru sectorul nebancar

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Iniţiere de proceduri s-au initiat proceduri nu s-au initiat
judiciare judiciare proceduri judiciare
────────────────────────────
Serviciul datoriei
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
maximum 15 zile pierdere standard
16 - 30 de zile pierdere în observatie
31 - 60 de zile pierdere substandard
61 - 90 de zile pierdere indoielnic
minimum 91 de zile pierdere pierdere
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Tabelul nr. 2 - Criterii de încadrare pe categorii de clasificare a
creditelor şi plasamentelor, pentru sectorul bancar
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Iniţiere de proceduri s-au initiat proceduri nu s-au initiat
judiciare judiciare proceduri judiciare
────────────────────────────
Serviciul datoriei
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
maximum 3 zile pierdere standard
4 - 15 zile pierdere substandard
16 - 30 de zile pierdere indoielnic
minimum 31 de zile pierdere pierdere
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Tabelul nr. 3 - Coeficienţi de provizionare aferenţi
categoriilor de clasificare

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Categoria de clasificare Coeficientul
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
standard 0
în observatie 0,05
substandard 0,2
indoielnic 0,5
pierdere 1
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016