Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 13 din 14 octombrie 2024  pentru modificarea şi completarea Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 4/2021 privind activitatea de control desfăşurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT nr. 13 din 14 octombrie 2024 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 4/2021 privind activitatea de control desfăşurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1071 din 25 octombrie 2024
    În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1), art. 3, 6, precum şi ale art. 21^2 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din cadrul şedinţei din data de 9 octombrie 2024,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezentul regulament.
    ART. I
    Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 4/2021 privind activitatea de control desfăşurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 106 din 1 februarie 2021, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 alineatul (2), punctele 1, 2, 7, 12, 17, 18, 22 şi 25 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "1. activitate de control - acţiune cu caracter periodic, inopinat sau permanent, bazată pe elemente de conformitate şi/sau de risc, desfăşurată de către structurile organizatorice de specialitate din cadrul A.S.F. în scopul verificării activităţii, operaţiunilor, proceselor şi mecanismelor interne care sunt aplicabile entităţilor reglementate şi/sau supravegheate şi persoanelor responsabile;
2. audiere - tehnică de investigare, desfăşurată la sediul A.S.F. sau online, în baza unei decizii de audiere, care constă în determinarea condiţiilor şi împrejurărilor în care a fost desfăşurată o anumită activitate;
    ....................................
7. control permanent - activitate de supraveghere desfăşurată de A.S.F. care se realizează în mod continuu şi constă în monitorizarea şi verificarea de către structurile organizatorice de specialitate a modului de aplicare a reglementărilor legale în vigoare de către entităţile reglementate şi/sau supravegheate de către A.S.F., precum şi a gestionării corespunzătoare a riscurilor incidente activităţii acestora;
    ....................................
12. echipă de audiere - persoanele desemnate prin decizia de audiere să efectueze audierea unei persoane responsabile;
    ....................................
17. notă explicativă - document întocmit şi asumat de către reprezentanţi ai entităţii controlate, de către persoana responsabilă sau de către reprezentantul legal al oricărei alte entităţi căreia i-au fost externalizate activităţi specifice, la solicitarea structurilor organizatorice de specialitate sau, după caz, membrilor echipei de control/echipei de audiere, cu scopul de a oferi clarificări/explicaţii cu privire la aspectele solicitate;
18. persoană responsabilă - persoana fizică şi/sau juridică direct ori indirect implicată în activitatea verificată de către structurile organizatorice de specialitate cu atribuţii de supraveghere sau control din cadrul A.S.F.;
    ....................................
22. proces-verbal de audiere - act bilateral încheiat între persoana responsabilă şi membrii echipei de audiere, cu ocazia desfăşurării unei audieri, cu scopul de a consemna aspectele discutate cu ocazia audierii, pe baza documentelor şi a informaţiilor puse la dispoziţia reprezentanţilor A.S.F., precum şi a oricăror alte aspecte apreciate de părţi drept necesar a fi incluse în cadrul acestui document;
    ....................................
25. raport de control permanent (supraveghere) - document unilateral întocmit de structura organizatorică de specialitate cu atribuţii de supraveghere, în situaţia în care verificarea, analizarea sau evaluarea activităţii entităţilor reglementate şi/sau supravegheate şi a persoanelor responsabile are ca rezultat constatarea nerespectării prevederilor legale incidente şi rezultă, în urma analizei efectuate, prin luarea în considerare a principiului proporţionalităţii, a raţionamentului profesional/ calificat şi a documentării, că este necesară aplicarea unei sancţiuni şi/sau a unei măsuri sancţionatoare conform legislaţiei specifice fiecărui sector de supraveghere financiară;"

    2. La articolul 5, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) Structurile organizatorice de specialitate cu atribuţii de supraveghere şi/sau echipele de control pot solicita entităţilor controlate/persoanelor responsabile transmiterea oricăror documente sau informaţii pe care le consideră necesare în vederea verificării, analizării sau evaluării elementelor de conformitate şi/sau de risc aferente activităţii desfăşurate.
    (2) Solicitările adresate entităţii controlate/persoanelor responsabile reprezintă manifestarea rolului proactiv al structurii organizatorice de specialitate sau al echipei de control, cu caracter obligatoriu pentru entitatea controlată, sunt fundamentate din punct de vedere legal şi utilizate cu scopul remedierii unor situaţii neconforme/clarificării unor situaţii/minimizării riscului identificat în cadrul activităţii de control.
    (3) Entitatea controlată/Persoana responsabilă are obligaţia de a transmite structurilor organizatorice de specialitate sau, după caz, echipei de control ori echipei de audiere informaţii reale şi/sau documente corecte şi complete, în termenul stabilit, în forma şi pe suportul solicitate, astfel încât să nu inducă în eroare A.S.F. şi să nu fie periclitată desfăşurarea activităţii de control."

    3. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    În exercitarea atribuţiilor sale prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) şi art. 21^2 alin. (2) şi (3) din O.U.G. nr. 93/2012, A.S.F. decide asupra tipului de control ce urmează a fi efectuat, în funcţie de obiectivele controlului şi complexitatea activităţii entităţii, în concordanţă cu prevederile prezentului regulament, luând în considerare rezultatele evaluării riscurilor identificate în procesul de supraveghere conform legislaţiei specifice aplicabile fiecărui sector de supraveghere financiară."

    4. La articolul 13 alineatul (1), literele d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "d) să intervieveze persoanele responsabile din cadrul entităţii controlate, în vederea atingerii obiectivelor controlului;
e) să solicite declanşarea imediată a demersurilor de remediere a anumitor deficienţe în situaţii de risc şi/sau care impun luarea unor măsuri urgente, prin întocmirea în acest sens a unei note de constatare, la sediul entităţii controlate;"

    5. La articolul 22, alineatele (1^1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1^1) Procesul-verbal de control menţionat la alin. (1) se transmite entităţii controlate.
    ....................................
(3) Entitatea controlată transmite în scris, dacă este cazul, obiecţiile cu privire la reţinerile echipei de control menţionate în cuprinsul procesului-verbal de control în termen de:
    a) maximum 7 zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de control, în cazul acţiunilor de control periodic;
    b) maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de control, în cazul acţiunilor de control inopinat."

    6. La articolul 26, alineatele (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Entitatea controlată şi, după caz, persoanele responsabile sunt informate cu privire la rezultatele controlului periodic sau inopinat, prin poştă, cu confirmare de primire, fax, e-mail, prin reprezentantul entităţii controlate ori personal, cu semnătură de primire, cu excepţia situaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. f) şi, după caz, la alin. (1) lit. g).
    ....................................
(4) Entitatea controlată are obligaţia de a transmite A.S.F., în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la informarea prevăzută la alin. (2), dovezile comunicărilor de luare la cunoştinţă a rezultatelor controlului periodic sau inopinat de către persoanele responsabile."

    7. La articolul 30, partea introductivă a alineatului (2) şi alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Decizia de audiere este comunicată persoanei responsabile prin poştă, cu confirmare de primire, fax sau e-mail şi cuprinde cel puţin următoarele elemente:
    ....................................
(3) Persoana convocată are obligaţia de a participa la audiere, cu respectarea elementelor menţionate în decizia de audiere prevăzută la alin. (2).
(4) Persoana convocată poate solicita A.S.F., anterior desfăşurării audierii, amânarea acesteia pentru cazuri excepţionale, fundamentate în baza unei cereri însoţite de documente justificative, iar A.S.F. îi comunică hotărârea adoptată cu privire la solicitarea sa."

    8. La articolul 31, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Echipa de audiere poate înregistra discuţiile din cadrul audierii pe dispozitive electronice care permit stocarea datelor şi redarea lor ulterioară doar cu acordul persoanei audiate; acordul sau refuzul persoanei audiate se consemnează în scris, anterior desfăşurării efective a audierii."

    9. La articolul 32, alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 32
    (1) Controlul permanent se realizează de către structurile organizatorice de specialitate cu atribuţii de supraveghere, prin verificarea, analizarea şi/sau evaluarea elementelor de conformitate şi/sau de risc rezultate din raportări, documente şi alte informaţii deţinute de A.S.F., în scopul realizării unei evaluări privind:
    a) conformitatea, în sensul că sunt respectate prevederile legale;
    b) riscurile la care entitatea este sau poate fi expusă;
    c) riscurile la care entitatea expune piaţa de care aparţine.
    ....................................
    (4) Răspunderea privind transmiterea şi conţinutul documentelor şi informaţiilor prevăzute la alin. (3) comunicate de către entitate revine conducerii entităţii şi/sau persoanei/ persoanelor responsabile, conform legislaţiei aplicabile entităţii."

    10. La articolul 32, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (6^1), cu următorul cuprins:
    "(6^1) În cazul în care, în cursul activităţii de supraveghere, structura organizatorică de specialitate consideră necesară solicitarea efectuării de către entitatea controlată a unor demersuri de remediere a unor deficienţe, în situaţii de risc, solicitarea va fi prezentată spre aprobare conducerii structurii organizatorice/vicepreşedintelui coordonator."

    11. La articolul 32, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
    "(8) Structura organizatorică de specialitate analizează necesitatea întocmirii Raportului de control permanent prevăzut la alin. (7) prin aplicarea principiului proporţionalităţii, a principiului raţionamentului calificat/profesional, a principiului documentării şi a altor factori relevanţi."

    12. După articolul 32 se introduce un nou articol, art. 32^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 32^1
    În cazul în care, în cursul activităţii de supraveghere, structura organizatorică de specialitate consideră necesară adoptarea, în situaţii care impun intervenţia de urgenţă, a unor măsuri în baza legislaţiei specifice fiecărui sector de supraveghere financiară, care nu se circumscriu prevederilor art. 21^2 alin. (1) şi (4) din O.U.G. nr. 93/2012, acestea vor fi prezentate de către conducerea structurii organizatorice spre aprobare Consiliului A.S.F."

    13. Articolul 33 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 33
    Raportul de control permanent prevăzut la art. 32 alin. (7), semnat olograf sau cu semnătură electronică calificată de către conducerea structurii organizatorice de specialitate, este înregistrat la registratura A.S.F. şi cuprinde, după caz, următoarele:
    a) descrierea elementelor de neconformitate constatate, inclusiv faptele care reprezintă încălcări ale legislaţiei specifice aplicabile entităţii, cu indicarea textului legal reţinut a fi nerespectat/ încălcat;
    b) elementele de risc sau de conduită, identificate în urma evaluării entităţii supravegheate, dacă este cazul;
    c) persoanele responsabile din conducerea entităţii supravegheate şi, dacă este cazul, alte persoane responsabile, conform legislaţiei specifice;
    d) solicitări şi/sau recomandări cu rol de prevenire sau corectare a unor situaţii care impun astfel de măsuri, de diminuare a efectelor unor evenimente produse sau de îndrumare în legătură cu anumite aspecte constatate, după caz;
    e) alte aspecte relevante, după caz."

    14. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 34
    (1) Raportul de control permanent, întocmit conform art. 33, este transmis entităţii controlate şi persoanelor responsabile prin oricare dintre mijloacele de comunicare prevăzute de Codul de procedură civilă, în vederea exprimării unui punct de vedere sau de obiecţii asupra reţinerilor din acesta.
    (2) Raportul de control permanent reprezintă notificarea entităţii controlate şi/sau a conducerii entităţii controlate şi/sau a persoanelor responsabile cu privire la încălcările prevederilor legale constatate de către structura organizatorică de specialitate din cadrul A.S.F.
    (3) Raportul de control permanent transmis prin intermediul mijloacelor de comunicare electronică se consideră comunicat entităţii şi/sau persoanei responsabile la data transmiterii acestuia pe adresa de e-mail utilizată în corespondenţa cu A.S.F.
    (4) Entitatea controlată şi/sau persoanele responsabile, notificate conform prevederilor alin. (1) şi (2), pot transmite, inclusiv prin mijloace electronice, un punct de vedere, explicaţii, documente justificative sau obiecţii cu privire la reţinerile din Raportul de control permanent, în termenul prevăzut de legislaţia aplicabilă, dar nu mai mult de 7 zile de la data primirii notificării, în cazul în care legislaţia specifică aplicabilă nu prevede un alt termen.
    (5) Entitatea controlată are obligaţia de a informa persoanele ale căror atribuţii au legătură cu situaţiile prezentate în Raportul de control permanent, precum şi pe cele cu care au încetat relaţiile de muncă/de reprezentare anterior primirii acestuia, în vederea formulării de eventuale obiecţii, cu respectarea termenului stabilit la alin. (4).
    (6) A.S.F. poate solicita entităţii controlate şi/sau persoanelor responsabile, prin mijloace electronice, informaţii, documente justificative, explicaţii sau detalii suplimentare pentru clarificarea anumitor aspecte ce rezultă din analizarea punctului de vedere sau a obiecţiilor la Raportul de control permanent, cu indicarea termenului de răspuns.
    (7) În cazul în care actele, documentele şi informaţiile solicitate, inclusiv în cazul şedinţei de audiere, dacă a fost cazul, nu sunt puse la dispoziţia A.S.F. în conformitate cu prevederile art. 32 alin. (3), precum şi la termenele şi forma stabilite, fapta se va reţine în cadrul concluziilor prezentate în nota menţionată la art. 35."

    15. Articolul 35 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 35
    (1) Structura organizatorică de specialitate din cadrul A.S.F. analizează punctul de vedere, explicaţiile sau obiecţiile formulate, precum şi documentele sau informaţiile suplimentare transmise de către entitatea controlată sau conducerea acesteia/persoanele responsabile şi elaborează nota privind concluziile şi propunerile cu privire la aspectele constatate în urma controlului permanent.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în situaţia în care, în urma analizării documentelor şi informaţiilor existente, precum şi, după caz, a punctului de vedere, a explicaţiilor sau a obiecţiilor formulate la Raportul de control permanent de către entitatea controlată sau conducerea acesteia/persoanele responsabile, nu se mai reţin constatările din Raportul de control permanent, activitatea de control permanent se finalizează prin notificarea de către structura organizatorică de specialitate a persoanelor responsabile sau, după caz, a entităţii controlate/ conducerii acesteia.
    (3) Conducerea structurii organizatorice de specialitate prezintă pentru înscrierea pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului A.S.F. nota menţionată la alin. (1), însoţită de Raportul de control permanent şi obiecţiile entităţii controlate/persoanelor responsabile, dacă au fost transmise.
    (4) Pe baza informaţiilor prezentate conform alin. (3), Consiliul A.S.F. poate dispune măsuri şi/sau sancţiuni.
    (5) În scopul valorificării rezultatelor controlului permanent se aplică în mod corespunzător prevederile art. 26 şi 28. Orice referire la rezultatul controlului este considerată a fi făcută corespunzător la rezultatul activităţii de control permanent."



    ART. II
    Acţiunile de control periodic sau inopinat în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentului regulament continuă în conformitate cu reglementările în vigoare la data începerii acestora.

    ART. III
    Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.



                    Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Alexandru Petrescu

    Bucureşti, 14 octombrie 2024.
    Nr. 13.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016