Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
___________
*) Republicat în temeiul <>art. II din Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 9/2005 pentru modificarea şi completarea <>Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 1/2005 privind sistemele de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 881 din 30 septembrie 2005, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Regulamentul nr. 1/2005 a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 31 martie 2005.
TITLUL I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezentul regulament are ca obiect:
a) autorizarea de cãtre Banca Naţionalã a României a sistemelor de plãţi care asigurã compensarea fondurilor;
b) procedura de administrare a riscului de decontare impusã de Banca Naţionalã a României pentru sistemele de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, în condiţiile în care acestea nu au prevãzute proceduri proprii de administrare a riscului de decontare, impuse de administratorul de sistem şi aprobate de Banca Naţionalã a României.
ART. 2
În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. administrator de sistem - persoana juridicã ce stabileşte regulile sistemului de plãţi care asigurã compensarea fondurilor şi rãspunde de operarea acestuia;
2. participant compensator - entitãţile care participã la un sistem şi ale cãror poziţii nete rezultate în urma compensãrii sunt decontate prin conturi de decontare deschise în sistemul ReGIS;
3. perioadã de observare - intervalul de 20 de zile bancare anterioare ultimei zile bancare a sãptãmânii curente;
4. perioadã de aplicare - zilele bancare aferente sãptãmânii urmãtoare perioadei de observare;
5. plafon tehnic de garantare unilateralã - nivelul minim al garanţiilor unilaterale pe care participanţii compensatori au obligaţia sã le constituie la dispoziţia Bãncii Naţionale a României în perioada de aplicare pentru decontarea poziţiilor nete calculate de sistemele la care aceştia participã;
6. sistem - un sistem de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, inclusiv un sistem care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare.
TITLUL II
Procedura de autorizare
ART. 3
Sistemele de plãţi care asigurã compensarea fondurilor pot opera pe teritoriul României numai pe baza autorizaţiei acordate de Banca Naţionalã a României în temeiul <>art. 22 din Legea nr. 312/2004 privind statutul Bãncii Naţionale a României.
ART. 4
(1) Procesul de autorizare de cãtre Banca Naţionalã a României cuprinde urmãtoarele etape:
a) autorizarea prealabilã;
b) autorizarea de funcţionare.
(2) Autorizarea prealabilã nu garanteazã obţinerea autorizaţiei de funcţionare a sistemului.
(3) Apariţia oricãror modificãri faţã de condiţiile în care a fost acordatã autorizaţia prealabilã va determina o nouã evaluare din partea Bãncii Naţionale a României în cea de-a doua etapã a procesului de autorizare.
ART. 5
(1) În vederea autorizãrii prealabile a unui sistem, administratorul de sistem va adresa Direcţiei reglementare şi autorizare din cadrul Bãncii Naţionale a României o cerere de autorizare, însoţitã de urmãtoarele documente:
a) copie conformã de pe documentele constitutive ale administratorului de sistem;
b) un studiu de fezabilitate conţinând cel puţin informaţii privind necesitatea punerii în funcţiune a sistemului, estimarea volumului operaţiunilor pentru cel puţin un an de activitate şi caracteristicile sistemului proiectat/existent;
c) regulile de sistem şi procedurile de operare;
d) procedurile de administrare a riscurilor asociate sistemului, inclusiv procedura de administrare a riscului de decontare, dupã caz;
e) procedurile pentru asigurarea continuitãţii operaţionale în situaţii neprevãzute;
f) o prezentare a infrastructurii care urmeazã a fi utilizatã de sistem.
(2) În cazul în care considerã necesar, Banca Naţionalã a României poate solicita informaţii sau documente suplimentare faţã de cele prevãzute la alin. (1).
(3) În cazul sistemelor care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare, documentaţia prezentatã va fi avizatã în prealabil de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare.
ART. 6
Banca Naţionalã a României va rãspunde solicitãrii de autorizare prealabilã în termen de 90 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.
ART. 7
(1) Direcţia reglementare şi autorizare din cadrul Bãncii Naţionale a României va evalua solicitãrile de autorizare în funcţie de obiectivele de politicã şi de standardele stabilite de Banca Naţionalã a României în domeniul plãţilor, precum şi de standardele şi practicile existente la nivel internaţional, referitoare la criterii de siguranţã, eficienţã şi accesibilitate aplicabile diferitelor tipuri de sisteme.
(2) Standardele avute în vedere de Banca Naţionalã a României sunt specifice tipului de sistem pentru care se solicitã autorizarea, iar procesul de evaluare şi caracteristicile recomandate au în vedere importanţa sistemicã a sistemului respectiv în contextul general al stabilitãţii sistemului financiar naţional.
ART. 8
Autorizaţia prealabilã are o valabilitate de 90 de zile de la data emiterii, perioadã în care solicitantul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã încheie cu Banca Naţionalã a României contractul de participare în sistemul ReGIS, care sã prevadã şi procedura de administrare a riscului de decontare;
b) sã încheie contracte cu participanţii compensatori, conforme cu regulile sistemului stabilite de administratorul de sistem;
c) sã se asigure cã participanţii compensatori au încheiat contracte de participare la sistemul ReGIS cu Banca Naţionalã a României, care sã prevadã şi aplicarea procedurii de administrare a riscului de decontare;
d) sã asigure infrastructura necesarã funcţionãrii sistemului.
ART. 9
În vederea autorizãrii funcţionãrii unui sistem, administratorul de sistem va adresa Direcţiei reglementare şi autorizare din cadrul Bãncii Naţionale a României o cerere de autorizare, însoţitã de urmãtoarele documente:
a) lista participanţilor compensatori;
b) un raport de audit realizat de un auditor certificat de securitate a datelor (CISA - Certified Information Security Auditor), independent faţã de sistemul auditat, care sã certifice gradul de siguranţã al sistemului pentru care se solicitã autorizarea;
c) declaraţie pe propria rãspundere a reprezentantului legal al administratorului de sistem referitoare la existenţa şi funcţionalitatea infrastructurii prevãzute în documentaţia de autorizare.
ART. 10
(1) Banca Naţionalã a României va rãspunde solicitãrii de autorizare de funcţionare în termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.
(2) Orice modificare adusã unui sistem care funcţioneazã în conformitate cu prevederile prezentului regulament este supusã aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României.
(3) În vederea analizãrii cererilor depuse potrivit alin. (2), Banca Naţionalã a României poate solicita orice informaţie şi/sau documente considerate necesare de cãtre aceasta.
(4) Banca Naţionalã a României va decide asupra cererilor depuse de administratorul de sistem în condiţiile alin. (2) în termen de 30 zile de la data primirii cererii sau a informaţiilor şi documentaţiei prevãzute la alin. (3), dupã caz.
(5) În cazul în care Banca Naţionalã a României considerã cã modificãrile aduse sistemului sunt importante în raport cu obiectivele sale în domeniul plãţilor, Banca Naţionalã a României va putea stabili termenele în care modificãrile respective vor putea deveni efective.
TITLUL III
Procedura de administrare a riscului de decontare
CAP. I
Aspecte generale
ART. 11
Procedura de administrare a riscului de decontare, reglementatã prin prezentul regulament pentru sistemele de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, în condiţiile în care acestea nu au prevãzute proceduri proprii de administrare a riscului de decontare impuse de administratorul de sistem şi aprobate de Banca Naţionalã a României, este structuratã pe 3 niveluri:
a) procedura de garantare unilateralã;
b) suplimentarea de cãtre participanţii compensatori a garanţiilor unilaterale constituite pentru sistem sau, dupã caz, de procurarea de cãtre aceştia a fondurilor necesare decontãrii;
c) acordarea de cãtre Banca Naţionalã a României a unor credite, în cadrul facilitãţii de creditare pentru asigurarea decontãrii poziţiilor nete, prevãzutã în reglementãrile Bãncii Naţionale a României privind facilitãţile acordate de banca centralã în scopul fluidizãrii decontãrilor în sistemul ReGIS.
ART. 12
Decontarea finalã a poziţiilor nete calculate de administratorii de sisteme se efectueazã de cãtre Banca Naţionalã a României prin transferul irevocabil şi necondiţionat al fondurilor bãneşti între conturile de decontare ale participanţilor compensatori deschise în sistemul ReGIS, în conformitate cu regulile de sistem ale ReGIS şi contractele de participare aferente.
ART. 13
(1) Banca Naţionalã a României poate participa în cadrul procedurilor de administrare a riscului de decontare, aferente sistemelor de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, furnizând participanţilor compensatori lichiditatea necesarã decontãrii poziţiilor lor nete debitoare, prin executarea de active eligibile pentru garantare, constituite drept garanţii la dispoziţia Bãncii Naţionale a României.
(2) Activele eligibile pentru garantare prevãzute la alin. (1) sunt aceleaşi cu cele utilizate în cadrul facilitãţilor acordate de Banca Naţionalã a României în scopul fluidizãrii decontãrilor în sistemul ReGIS.
(3) Evaluarea garanţiilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã de Banca Naţionalã a României în acelaşi mod ca şi în cazul garanţiilor aferente facilitãţilor acordate de Banca Naţionalã a României în scopul fluidizãrii decontãrilor în sistemul ReGIS, respectiv prin deducerea unor marje (haircut) din valoarea la care activele sunt evaluate de Banca Naţionalã a României.
CAP. II
Procedura de garantare unilateralã
SECŢIUNEA 1
Plafonul tehnic de garantare unilateralã
ART. 14
(1) Banca Naţionalã a României calculeazã sãptãmânal, la nivelul fiecãrui sistem, pentru fiecare participant compensator, un plafon tehnic de garantare unilateralã.
(2) Plafonul tehnic de garantare unilateralã se calculeazã ca fiind cea mai mare dintre poziţiile nete debitoare înregistrate zilnic de un participant compensator, la nivelul unui sistem, în cursul perioadei de observare, multiplicatã cu indicele 1,2.
(3) În cazul sistemelor care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare, plafonul tehnic de garantare unilateralã se calculeazã ca fiind cea mai mare dintre poziţiile nete debitoare înregistrate zilnic de un participant compensator la calculul prealabil al poziţiilor nete realizat de administratorul de sistem, în cursul perioadei de observare. În vederea realizãrii acestui calcul, administratorii de sisteme vor transmite zilnic Bãncii Naţionale a României, prin e-mail securizat transmis prin reţeaua proprietarã a TransFonD - S.A., semnat electronic sau pe suport hârtie, poziţiile nete prealabile ale participanţilor compensatori prevãzute la art. 22 pct. 1.
(4) Plafonul tehnic de garantare unilateralã se comunicã de cãtre Banca Naţionalã a României participantului compensator, prin e-mail securizat transmis prin reţeaua proprietarã a TransFonD - S.A., semnat electronic sau pe suport hârtie, în prima zi bancarã dupã perioada de observare şi este valabil pe toatã durata perioadei de aplicare, dacã Banca Naţionalã a României nu hotãrãşte altfel.
(5) În situaţia creşterii sau diminuãrii rapide a valorii poziţiilor nete aferente unui participant compensator, precum şi în orice alte cazuri, Banca Naţionalã a României poate decide majorarea sau diminuarea plafonului tehnic de garantare unilateralã al acestuia la un nivel pe care îl considerã corespunzãtor pentru evitarea riscului de nedecontare.
ART. 15
(1) În cazul în care un participant compensator constatã cã existã diferenţe între plafonul tehnic de garantare unilateralã comunicat şi cel rezultat din propriile calcule, poate comunica prin e-mail securizat semnat electronic, transmis prin reţeaua proprietarã a TransFonD - S.A. sau pe suport hârtie, respectiva neconcordanţã Bãncii Naţionale a României.
(2) Banca Naţionalã a României are obligaţia sã comunice prin e-mail securizat semnat electronic, transmis prin reţeaua proprietarã a TransFonD - S.A. sau pe suport hârtie, cel mai târziu în ziua bancarã urmãtoare, valoarea corectã a plafonului tehnic de garantare unilateralã sau valoarea poziţiilor nete care au stat la baza calculului acestuia.
ART. 16
Banca Naţionalã a României calculeazã şi comunicã plafonul tehnic de garantare unilateralã:
a) pentru participanţii compensatori rezultaţi în urma divizãrii, prin împãrţirea plafonului de garantare unilateralã existent înainte de divizare, în mod egal între participanţii compensatori rezultaţi din divizare;
b) pentru participanţii compensatori rezultaţi în urma fuziunii, prin însumarea plafoanelor tehnice de garantare unilateralã ale participanţilor compensatori care au fuzionat.
ART. 17
Pentru prima sãptãmânã sau fracţiune de sãptãmânã de funcţionare, plafonul tehnic de garantare unilateralã pentru un nou participant compensator la unul sau mai multe sisteme va fi stabilit de acesta, pe propria rãspundere, în funcţie de valoarea estimatã a plãţilor proprii, şi va fi comunicat în prealabil Bãncii Naţionale a României.
SECŢIUNEA a 2-a
Constituirea, executarea şi eliberarea garanţiilor unilaterale
ART. 18
Participantul compensator este obligat sã constituie garanţii unilaterale, în lei, la dispoziţia Bãncii Naţionale a României, cel puţin la nivelul plafonului tehnic de garantare unilateralã calculat şi comunicat de Banca Naţionalã a României pentru fiecare sistem la care participã.
ART. 19
Garanţiile unilaterale în lei, constituite de participanţii compensatori pentru asigurarea decontãrii finale a propriilor poziţii nete, pot fi sub formã de:
a) fonduri, care se evidenţiazã ca garanţii în secţiunea "Rezerve" din conturile de decontare ale participanţilor compensatori, deschise în sistemul ReGIS;
b) active eligibile pentru garantare, definite în reglementãrile Bãncii Naţionale a României privind operaţiunile de piaţã monetarã şi acceptate de banca centralã în operaţiunile aferente facilitãţilor acordate de aceasta în scopul fluidizãrii decontãrilor în sistemul ReGIS, care se evidenţiazã ca garanţii în sistemul SaFIR.
ART. 20
(1) Garanţiile unilaterale în lei se constituie în sistemele ReGIS şi SaFIR de cãtre participanţii compensatori din sistemele de plãţi care asigurã compensarea fondurilor pânã cel târziu la orele prevãzute în contractele de constituire şi executare a garanţiilor încheiate între Banca Naţionalã a României şi respectivii participanţi compensatori.
(2) Din momentul prevãzut la alin. (1) şi pânã cel mai devreme la decontarea instrucţiunii de platã iniţiatã în ReGIS de respectivul sistem de plãţi, garanţiile unilaterale în lei constituite în sistemele ReGIS şi SaFIR de cãtre participanţii compensatori nu mai pot fi diminuate de aceştia, ci doar suplimentate, în conformitate cu regulile acestor sisteme.
ART. 21
Executarea garanţiilor unilaterale, precum şi eliberarea acestora se realizeazã de Banca Naţionalã a României, în calitate de administrator al sistemelor ReGIS şi SaFIR, în conformitate cu regulile acestor sisteme.
CAP. III
Aplicarea procedurii de administrare a riscului de decontare
SECŢIUNEA 1
Sistemele care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare
ART. 22
În cazul sistemelor care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare, procedura de administrare a riscului de decontare se va aplica în urmãtoarele etape, în conformitate cu prevederile regulilor de sistem ale ReGIS şi SaFIR şi ale contractului de participare la ReGIS încheiat de Banca Naţionalã a României şi administratorul de sistem:
1. Sistemul va realiza un calcul prealabil al poziţiilor nete ale participanţilor compensatori.
2. Administratorul de sistem va vizualiza în sistemul ReGIS şi va primi de la sistemul SaFIR, la orele prevãzute în contractul de participare la ReGIS încheiat de respectivul administrator de sistem cu Banca Naţionalã a României, valoarea garanţiilor constituite de participanţii compensatori pentru sistemul respectiv.
3. În cazul în care poziţia netã debitoare a unui participant compensator nu este acoperitã de valoarea totalã a garanţiilor constituite de acesta pentru sistem, administratorul de sistem va comunica participantului compensator în cauzã valoarea cu care trebuie suplimentate garanţiile unilaterale aferente sistemului, participanţii având la dispoziţie un interval de timp pentru aceastã operaţiune. Intervalul de timp menţionat va fi cel stabilit prin contractul de participare la ReGIS încheiat de administratorul de sistem cu Banca Naţionalã a României.
4. La expirarea intervalului de timp menţionat la pct. 3, administratorul de sistem va vizualiza în sistemul ReGIS şi va primi de la sistemul SaFIR noile valori ale garanţiilor constituite de cãtre participanţii compensatori pentru sistem.
5. În cazul în care poziţia netã debitoare a fiecãrui participant este acoperitã de valoarea totalã a garanţiilor constituite de acesta pentru sistem în sistemele ReGIS şi SaFIR, administratorul de sistem va iniţia o instrucţiune de platã pentru decontarea poziţiilor nete în sistemul ReGIS.
6. În cazul în care poziţia netã debitoare a unui participant compensator nu este acoperitã nici la acest moment de valoarea totalã a garanţiilor constituite de respectivul participant pentru sistem în ReGIS şi în SaFIR, administratorul de sistem va recalcula poziţiile nete prin excluderea tranzacţiilor care au determinat poziţia debitoare neacoperitã, astfel încât poziţiile nete debitoare rezultate sã fie acoperite de garanţiile constituite de participanţi, şi va iniţia instrucţiunea de platã pentru decontarea poziţiilor nete în sistemul ReGIS în conformitate cu noile poziţii nete calculate. Pentru tranzacţiile excluse din calculul poziţiilor nete, administratorul de sistem poate iniţia instrucţiuni de platã în sistemul ReGIS în vederea decontãrii pe bazã brutã a acestora.
ART. 23
(1) Iniţierea în sistemul ReGIS a instrucţiunilor de platã aferente poziţiilor nete, recalculate conform prevederilor art. 22 pct. 6, se va face conform contractului de participare la ReGIS, încheiat de Banca Naţionalã a României cu administratorul sistemului respectiv.
(2) Banca Naţionalã a României nu are nicio responsabilitate privind recalcularea poziţiilor nete în situaţia prevãzutã la art. 22 pct. 6.
(3) În cazul în care instrucţiunile de platã aferente poziţiilor nete recalculate nu sunt iniţiate în ReGIS în intervalul de timp stabilit prin regulile de sistem ale ReGIS şi prin contractul de participare la ReGIS încheiat de Banca Naţionalã a României cu administratorul sistemului respectiv, Banca Naţionalã a României nu are nicio responsabilitate privind decontarea poziţiilor nete calculate de sistemele care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare pentru ziua de decontare respectivã.
SECŢIUNEA a 2-a
Sistemele de plãţi care asigurã compensarea fondurilor aferente operaţiunilor cu carduri bancare
ART. 24
În cazul sistemelor de plãţi care asigurã compensarea fondurilor aferente operaţiunilor cu carduri bancare, procedura de administrare a riscului de decontare se va aplica în urmãtoarele etape, în conformitate cu prevederile regulilor de sistem ale ReGIS şi SaFIR, ale contractului de participare la ReGIS încheiat de Banca Naţionalã a României cu administratorul de sistem şi ale reglementãrilor Bãncii Naţionale a României privind facilitãţile acordate de banca centralã în scopul fluidizãrii decontãrilor în sistemul ReGIS:
1. În cazul în care poziţia netã debitoare a unui participant compensator nu poate fi decontatã din lipsã de fonduri disponibile în contul de decontare din ReGIS al respectivului participant, se va aplica procedura de garantare unilateralã.
2. În cazul în care, în urma aplicãrii procedurii de garantare unilateralã, poziţia netã debitoare a participantului compensator continuã sã nu poatã fi decontatã, respectivul participant va suplimenta garanţiile unilaterale constituite pentru sistem sau va procura fondurile necesare decontãrii, fie prin apelarea la facilitatea de lichiditate pe parcursul zilei, oferitã de banca centralã, fie prin obţinerea unor credite din partea altor participanţi la sistemul ReGIS, fie prin operaţiuni pe piaţa interbancarã.
3. În cazul în care nici în urma parcurgerii etapei menţionate la pct. 2 poziţia netã debitoare a participantului compensator nu poate fi decontatã la momentul limitã final al zilei de operare a sistemului ReGIS, se va recurge la facilitatea de creditare pentru asigurarea decontãrii poziţiilor nete, acordatã de Banca Naţionalã a României participanţilor compensatori din cadrul sistemelor de plãţi care asigurã compensarea fondurilor aferente tranzacţiilor cu carduri bancare.
SECŢIUNEA a 3-a
Sistemul de plãţi care asigurã compensarea fondurilor şi care este administrat de Banca Naţionalã a României
ART. 25
În cazul sistemului de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, administrat de Banca Naţionalã a României, procedura de administrare a riscului de decontare se va aplica în urmãtoarele etape, în conformitate cu prevederile regulilor de sistem ale ReGIS şi SaFIR şi ale reglementãrilor Bãncii Naţionale a României privind facilitãţile acordate de banca centralã în scopul fluidizãrii decontãrilor în sistemul ReGIS:
1. În cazul în care poziţia netã debitoare a unui participant compensator nu poate fi decontatã din lipsã de fonduri disponibile în contul de decontare din ReGIS al respectivului participant, se va aplica procedura de garantare unilateralã.
2. În cazul în care, în urma aplicãrii procedurii de garantare unilateralã, poziţia netã debitoare a participantului compensator continuã sã nu poatã fi decontatã, respectivul participant va suplimenta garanţiile unilaterale constituite pentru sistem sau va procura, în cursul unei perioade stabilite în contractul de participare la ReGIS încheiat între Banca Naţionalã a României şi administratorul de sistem respectiv, fondurile necesare decontãrii fie prin apelarea la facilitatea de lichiditate pe parcursul zilei, oferitã de banca centralã, fie prin obţinerea unor credite din partea altor participanţi la sistemul ReGIS, fie prin operaţiuni pe piaţa interbancarã.
3. În cazul în care un participant compensator nu îşi poate acoperi poziţia netã debitoare în urma aplicãrii procedurii de garantare unilateralã şi nici nu îşi poate procura fondurile necesare pentru decontarea propriei poziţii nete debitoare pânã la sfârşitul zilei de decontare, orice instituţie de credit şi/sau Trezoreria Statului pot/poate sã furnizeze participantului respectiv fondurile necesare decontãrii, prin constituirea unor depozite interbancare în lei în favoarea participantului debitor, în condiţii stabilite de pãrţi, cu titlu de depozite de garantare excepţionale.
4. În cazul în care nici în urma parcurgerii etapei menţionate la pct. 3 poziţia netã debitoare a participantului compensator nu poate fi decontatã la momentul limitã final al zilei de operare a sistemului ReGIS, se va recurge la facilitatea de creditare pentru asigurarea decontãrii poziţiilor nete, acordatã de Banca Naţionalã a României participanţilor compensatori din cadrul sistemului de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, administrat de Banca Naţionalã a României.
TITLUL IV
Mãsuri de remediere şi sancţiuni
ART. 26
(1) Urmãtoarele fapte pot atrage aplicarea de cãtre Banca Naţionalã a României administratorilor de sisteme de plãţi care asigurã compensarea fondurilor şi/sau participanţilor compensatori de mãsuri de remediere şi/sau sancţiuni prevãzute în legislaţia bancarã:
a) neconstituirea de cãtre un participant compensator a garanţiilor unilaterale pânã cel puţin la nivelul plafonului tehnic de garantare unilateralã, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, ale contractelor de constituire şi executare a garanţiilor încheiate cu Banca Naţionalã a României, şi cu cele ale regulilor sistemelor ReGIS şi SaFIR;
b) orice altã nerespectare a prevederilor prezentului regulament şi a mãsurilor de remediere dispuse de Banca Naţionalã a României în aplicarea acestuia.
(2) În cazul nerespectãrii prevederilor prezentului regulament, Banca Naţionalã a României poate aplica administratorilor de sisteme şi/sau participanţilor compensatori mãsuri de remediere şi/sau sancţiuni prevãzute în legislaţia bancarã.
ART. 27
În cazul în care, într-o anumitã zi bancarã, un participant compensator nu constituie garanţii unilaterale în lei pânã cel puţin la nivelul plafonului tehnic de garantare unilateralã, Banca Naţionalã a României poate proceda la suspendarea sau excluderea participantului atât din sistemul respectiv, cât şi din toate celelalte sisteme care asigurã compensarea fondurilor, în care acesta este participant, pe baza propriei analize privind bonitatea participantului respectiv.
ART. 28
(1) În cazul în care Banca Naţionalã a României constatã apariţia unor deficienţe în cadrul unui sistem, datorate unui participant compensator, Banca Naţionalã a României poate proceda la suspendarea acestuia atât din sistemul respectiv, cât şi din toate celelalte sisteme în care acesta este participant, pe baza propriei analize privind bonitatea participantului respectiv.
(2) Încetarea suspendãrii îşi produce efectele în ziua bancarã imediat urmãtoare zilei bancare în care Banca Naţionalã a României constatã remedierea deficienţelor menţionate la alin. (1), cu respectarea regulilor administratorului de sistem.
ART. 29
În cazul deciziei de suspendare sau excludere prevãzute la art. 27, Banca Naţionalã a României va consulta administratorul sistemului respectiv asupra momentului suspendãrii sau excluderii din sistem a participantului şi va notifica administratorilor celorlalte sisteme aceastã decizie.
TITLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 30
Pentru decontarea finalã a operaţiunilor aferente unei anumite zile de decontare, Banca Naţionalã a României nu efectueazã corecţii prin conturile de decontare din sistemul ReGIS ale participanţilor compensatori în zile de decontare ulterioare.
ART. 31
(1) Sistemele care sunt în funcţiune la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament şi care intrã sub incidenţa acestuia se considerã autorizate şi îşi vor desfãşura activitatea cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
(2) Sistemele menţionate la alin. (1) vor transmite Bãncii Naţionale a României, în termen de 4 luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, documentaţia actualizatã aferentã regulilor de sistem şi procedurilor de operare, procedura de administrare a riscului de decontare şi a celorlalte riscuri asociate sistemului, procedurile pentru asigurarea continuitãţii operaţionale în situaţii neprevãzute, o prezentare a infrastructurii care este utilizatã de sistem, precum şi un raport de audit realizat de un auditor certificat de securitate a datelor (CISA - Certified Information Security Auditor) independent, care sã certifice gradul de siguranţã al sistemului respectiv.
ART. 32
La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abrogã <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 8/1996 privind regimul de decontare specialã şi autorizare a caselor de compensaţii interbancare, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 din 20 iunie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Norma Bãncii Naţionale a României nr. 3/1998 privind plafoanele tehnice de garantare unilateralã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 3 iulie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ART. 33
Prezentul regulament intrã în vigoare la data de 8 aprilie 2005.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: