Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 166 din 9 octombrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 975 din 27 octombrie 2023.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Direcţia medicală este organizată şi funcţionează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică şi efectivele Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale prezentului regulament.
ART. 2
(1) Direcţia medicală, denumită în continuare DM, este unitatea centrală, fără personalitate juridică, care asigură organizarea, coordonarea, îndrumarea şi controlul activităţii medico-sanitare umane şi veterinare în unităţile Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, în scopul asigurării sănătăţii, menţinerii capacităţii de efort a efectivelor, creşterii calităţii serviciilor medicale şi de recuperare medicală a personalului MAI.
(2) DM face parte din structura aparatului central al MAI şi este coordonată de secretarul de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă.
(3) DM îndeplineşte, în condiţiile legii, la nivelul MAI, atribuţiile care revin direcţiilor de sănătate publice judeţene şi a municipiului Bucureşti privind respectarea reglementărilor în domeniul sănătăţii publice.
ART. 3
În exercitarea atribuţiilor sale specifice, DM aplică strategia şi politica sanitară şi sanitar-veterinară a Guvernului în domeniul asigurării sănătăţii efectivelor şi al continuării procesului de reformă şi modernizare a reţelei sanitare proprii.
ART. 4
DM este unitate finanţată integral de la bugetul de stat.
CAP. II
Organizarea DM
ART. 5
(1) DM are următoarea structură organizatorică:
a) conducerea DM;
b) Biroul metodologie;
c) Biroul control;
d) Serviciul resurse umane;
e) Biroul medicina muncii şi expertiză medico-militară;
f) Serviciul asistenţă medicală şi farmaceutică;
g) Serviciul sănătate publică, autorizări şi coordonare sanitară centre de reţinere şi arestare preventivă;
h) Inspecţie sanitară şi sanitar-veterinară (la nivel de compartiment);
i) Aparatură medicală (la nivel de compartiment);
j) Serviciul tehnologia informaţiei, monitorizare, evidenţă asistaţi şi statistică medicală;
k) Management stări excepţionale (la nivel de compartiment);
l) Structura de securitate (la nivel de compartiment);
m) Biroul secretariat, documente clasificate şi relaţii cu publicul.
(2) Organigrama DM este prevăzută în anexa nr. 1.
ART. 6
(1) În îndeplinirea atribuţiilor sale, DM cooperează în domeniul specific activităţii sale cu unităţile centrale şi teritoriale ale MAI, cu unităţi sanitare şi farmaceutice subordonate Ministerului Sănătăţii, denumit în continuare MS, cu structurile medicale din sistemul de apărare, ordine publică, securitate naţională şi al autorităţii judecătoreşti, cu institute, colegii, agenţii, asociaţii şi operatori economici, în condiţiile legii.
(2) Diagrama principalelor relaţii ale DM este prevăzută în anexa nr. 2.
ART. 7
Activitatea desfăşurată de DM în vederea atingerii obiectivelor propuse are la bază relaţii de autoritate ierarhice şi funcţionale, de cooperare, de coordonare şi de control, potrivit atribuţiilor stabilite pentru fiecare structură în parte.
ART. 8
(1) Relaţiile de autoritate ierarhice se stabilesc între:
a) conducerea DM şi structurile aparatului propriu şi unităţile medicale subordonate acesteia, în scopul menţinerii, păstrării şi perfecţionării stării de funcţionalitate a sistemului relaţional intern al DM;
b) şefii structurilor DM şi personalul subordonat.
(2) Relaţiile de autoritate funcţională se stabilesc în cadrul structurilor care nu sunt prevăzute cu funcţii de conducere, între personalul cu funcţia cea mai mare, denumit în continuare ofiţeri desemnaţi, şi personalul structurii.
ART. 9
Relaţiile de cooperare se stabilesc între structurile componente ale DM pentru îndeplinirea sarcinilor specifice în vederea integrării obiectivelor parţiale în ansamblul misiunilor DM.
ART. 10
Relaţiile de coordonare se stabilesc între structurile componente ale DM şi unităţile medicale subordonate acesteia, potrivit liniei de muncă specifice date în competenţa fiecărei structuri, după cum urmează:
a) sincronizarea şi desfăşurarea unitară a activităţii structurilor subordonate;
b) direcţionarea structurilor subordonate în ceea ce priveşte aplicarea legislaţiei specifice, precum şi a procedurilor stabilite prin normele interne de muncă ori regulamentele de organizare şi funcţionare;
c) optimizarea tuturor activităţilor în scopul îndeplinirii obiectivelor propuse, prin utilizarea raţională şi valorificarea tuturor resurselor, inclusiv a celor umane;
d) verificarea îndeplinirii de către structurile subordonate a atribuţiilor specifice, potrivit liniilor de muncă.
ART. 11
Activitatea de control este atributul conducerii DM şi se realizează direct sau prin intermediul Biroului control, având posibilitatea de a angrena/solicita personal specializat din cadrul DM, pe linii specifice de muncă.
ART. 12
La nivelul DM, în sprijinul activităţii manageriale, sunt constituite prin dispoziţia de zi pe unitate şi funcţionează comisii ale căror structură şi obiect de activitate sunt stabilite conform prevederilor legale.
CAP. III
Atribuţiile DM
ART. 13
DM planifică, organizează, conduce, coordonează şi controlează activitatea unităţilor medicale subordonate, asigură colaborarea cu celelalte instituţii ale statului, organisme şi organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale din ţară şi din străinătate, potrivit competenţelor, şi execută orice alte atribuţii date în competenţă în condiţiile legii.
ART. 14
Principalele atribuţii ale DM sunt următoarele:
a) aplică Strategia naţională de sănătate şi reglementările interne ale MAI în domeniul asigurării sănătăţii personalului asistat, asigură o concepţie şi o strategie unitară de sănătate;
b) coordonează, organizează şi asigură asistenţa medicală pentru cadrele MAI şi celelalte categorii de asiguraţi, prin reţeaua sanitară proprie, având ca principal scop consolidarea stării de sănătate a efectivelor, în vederea îndeplinirii misiunilor încredinţate;
c) organizează, coordonează şi controlează aplicarea măsurilor stabilite în domeniul specific de activitate;
d) organizează, coordonează şi controlează toate activităţile în domeniul sănătăţii publice desfăşurate prin unităţile subordonate şi în toate unităţile MAI;
e) elaborează şi promovează proiecte de acte normative privind activitatea sanitară din reţeaua MAI;
f) evaluează anual sau ori de câte ori este nevoie, pe baza rapoartelor statistice medicale, starea de sănătate a efectivelor MAI, factorii de risc specifici care o influenţează şi stabileşte măsurile ce se impun pentru rezolvarea corespunzătoare a situaţiilor semnalate;
g) implementează programe de sănătate menite să reducă morbiditatea, mortalitatea şi incapacitatea temporară de muncă a personalului;
h) coordonează întreaga activitate de profil a comisiilor de expertiză medico-militară de pe lângă Spitalul de Urgenţă „Prof. dr. Dimitrie Gerota“ Bucureşti şi Spitalul Clinic „Avram Iancu“ Oradea, analizează propunerile privind aptitudinea medicală şi încadrarea în grade de invaliditate făcute de către comisiile de expertiză medico-militară de pe lângă spitalele din sistemul de apărare, ordine publică, securitate naţională şi al autorităţii judecătoreşti;
i) stabileşte situaţia medico-militară a personalului activ sau în rezervă, prin Comisia centrală de expertiză medico-militară a MAI;
j) propune măsuri de recuperare medicală a personalului MAI în instituţiile proprii de profil şi/sau ale MS;
k) selecţionează şi gestionează resursele umane proprii, urmăreşte asigurarea pregătirii continue şi de specialitate, securitatea şi sănătatea în muncă a personalului, asigurarea acordării drepturilor de personal;
l) coordonează şi organizează managementul serviciilor de sănătate ocupaţională şi colaborează cu alte structuri la elaborarea măsurilor necesare în vederea implementării programelor proprii de sănătate ocupaţională în MAI;
m) supraveghează cazurile în care au fost identificate boli transmisibile din MAI, intervenind, după caz, în focarele de boli infecţioase semnalate;
n) organizează, coordonează, îndrumă şi monitorizează întreaga activitate sanitar-veterinară desfăşurată de către medicii veterinari oficiali din reţeaua MAI pe linia siguranţei alimentelor şi a sănătăţii animalelor de serviciu din dotarea MAI, precum şi activitatea sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor ce se desfăşoară în toate unităţile MAI deţinătoare de animale de serviciu sau cele care achiziţionează, depozitează, procesează şi comercializează produse alimentare de origine animală şi nonanimală;
o) coordonează, monitorizează şi îndrumă întreaga activitate de inspecţie sanitară şi sanitar-veterinară desfăşurată de către medicii inspectori de stat şi medicii veterinari oficiali din reţeaua MAI, în toate unităţile MAI supuse autorizării/înregistrării şi controlului sanitar, sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, precum şi în toate unităţile deţinătoare de animale de serviciu;
p) avizează şi autorizează sanitar şi sanitar-veterinar toate obiectivele MAI şi avizează retragerea autorizaţiei sanitare de funcţionare pentru obiectivele în care se constată încălcarea legislaţiei sanitare şi sanitar-veterinare;
q) adaptează şi implementează prevederile specifice legislaţiei în domeniul sanitar-veterinar, al siguranţei alimentelor şi inspecţiei sanitar-veterinare la particularităţile MAI, elaborând proiecte de ordine ale ministrului afacerilor interne şi dispoziţii ale directorului DM;
r) analizează şi soluţionează cererile, sesizările şi rapoartele adresate diferitelor eşaloane cu problematică medico-sanitară;
s) aplică programele şi strategiile în domeniul legislaţiei sanitar-veterinare, verifică respectarea prevederilor legislaţiei sanitar-veterinare în vigoare în toate unităţile MAI, privind supravegherea, profilaxia şi combaterea bolilor la animale, prevenirea transmiterii de boli de la animale la om şi protecţia mediului, precum şi salubritatea şi igiena produselor alimentare de origine animală;
t) elaborează strategia de dotare cu aparatură medicală a unităţilor din reţeaua sanitară proprie a MAI;
u) colaborează cu colegiile medicilor, farmaciştilor şi medicilor veterinari din România, prin reprezentanţii săi în structurile centrale de conducere ale acestor organizaţii profesionale, în condiţiile legii;
v) promovează şi susţine interesele MAI şi ale asistaţilor proprii, prin personalul care face parte din Consiliul de administraţie al Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, denumită în continuare CASAOPSNAJ, şi din Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
w) ia măsuri, pe linia asigurării medicale la mobilizare sau în situaţii deosebite, de achiziţionare, depozitare şi împrospătare, în funcţie de fondurile bugetare alocate, a unui stoc cu aparatură, instrumentar, medicamente, produse biologice, biocide şi materiale consumabile de uz medical, în colaborare cu Direcţia generală management operaţional şi celelalte structuri ale MAI cu atribuţii la mobilizare sau în situaţii deosebite;
x) pune în aplicare şi verifică, prin structura de securitate, respectarea la nivelul DM a prevederilor legale în domeniul gestionării informaţiilor clasificate;
y) execută, potrivit competenţelor, activităţi de control, sprijin şi îndrumare la unităţile medicale subordonate, potrivit planului propriu stabilit sau la ordinul conducerii MAI, în colaborare cu alte structuri de specialitate, în unităţile nominalizate;
z) desfăşoară activităţi de implementare a standardelor de control intern managerial şi dezvoltare a sistemului de control intern managerial, conform reglementărilor stabilite la nivelul MAI;
aa) analizează, la nevoie şi conform competenţelor, profilul, structura şi normele de organizare şi funcţionare ale unităţilor sanitare din cadrul MAI.
CAP. IV
Conducerea DM
ART. 15
Conducerea DM este asigurată de un director şi de 2 directori adjuncţi.
ART. 16
(1) Directorul DM este şef direct al întregului personal din subordine, conduce activitatea unităţii şi o reprezintă în relaţiile cu conducerea MAI, unităţile aparatului central, inspectoratele generale, cu celelalte unităţi ale MAI, cu alte instituţii, organisme, autorităţi şi unităţi militare şi civile din ţară şi străinătate, în limitele competenţelor.
(2) În baza şi în executarea actelor normative de nivel superior, a ordinelor şi instrucţiunilor ministrului afacerilor interne şi a dispoziţiilor secretarilor de stat şi secretarului general, emise conform competenţelor, directorul emite dispoziţii obligatorii pentru personalul din subordine.
(3) Directorul poate delega, prin dispoziţie, în condiţiile legii, atribuţii din competenţa sa directorilor adjuncţi sau altor persoane din subordine.
ART. 17
(1) Directorul DM se subordonează direct ministrului afacerilor interne şi nemijlocit secretarului de stat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, şi răspunde de întreaga activitate a DM.
(2) Directorul DM este membru în Colegiul MAI, Consiliul de supraveghere a înzestrării şi în Comisia de standardizare şi interoperabilitate.
(3) Pe linie operativă, directorul DM se subordonează şefului Grupei operative a MAI din zona de operaţii în care efectivele MAI sunt angajate în misiuni.
ART. 18
Directorii adjuncţi se subordonează nemijlocit directorului DM şi răspund de organizarea şi desfăşurarea în bune condiţii a tuturor activităţilor în cadrul serviciilor, birourilor şi compartimentelor pe care le coordonează, potrivit fişelor posturilor.
ART. 19
(1) Conducerea serviciilor şi birourilor se exercită de către şefii acestora, iar, în lipsa lor, de către persoanele desemnate în acest sens de către conducerea DM.
(2) Şefii de serviciu/birou, precum şi ofiţerii desemnaţi pentru gestionarea desfăşurării activităţii compartimentelor subordonate nemijlocit conducerii DM răspund de soluţionarea operativă, corectă şi legală a lucrărilor instrumentate, potrivit competenţelor.
(3) Îndrumarea de specialitate a serviciilor, birourilor, compartimentelor şi a personalului se realizează de conducerea DM şi de şefii acestora.
ART. 20
(1) DM îşi organizează activităţile în baza planului anual de activităţi aprobat de secretarul de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă.
(2) Directorul DM prezintă, la ordin, rapoarte, analize şi informări conducerii şi Colegiului MAI.
ART. 21
Conducerea DM, împreună cu şefii de serviciu/birou, ofiţerii desemnaţi care gestionează desfăşurarea activităţii compartimentelor subordonate nemijlocit/direct conducerii DM şi şefii unităţilor subordonate nemijlocit, analizează săptămânal, lunar sau ori de câte ori situaţia o impune principalele probleme privind acordarea asistenţei medicale, asigurarea şi gestionarea resurselor financiare, materiale şi de altă natură şi stabileşte măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii şi creşterea eficienţei activităţilor specifice.
CAP. V
Atribuţiile structurilor DM
SECŢIUNEA 1
Atribuţii comune
ART. 22
Serviciile, birourile şi compartimentele din structura organizatorică a DM au următoarele atribuţii comune:
a) analizează săptămânal şi ori de câte ori este nevoie problemele principale privind organizarea, coordonarea şi asigurarea asistenţei medicale, gestionarea resurselor financiare, materiale şi de altă natură şi stabilesc măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii;
b) asigură perfecţionarea continuă a pregătirii de specialitate sub îndrumarea şefilor direcţi;
c) participă la întocmirea documentelor de planificare şi analiză a activităţii DM şi a unităţilor medicale subordonate;
d) participă la elaborarea planurilor strategice ale MAI pe domeniul specific de competenţă şi monitorizează stadiul îndeplinirii activităţilor prevăzute în acestea;
e) execută, potrivit competenţelor, activităţi de control, sprijin şi îndrumare la unităţile subordonate sau, atunci când li se solicită, participă cu specialişti în domeniul activităţii medico-sanitare umane şi veterinare cooptaţi în comisiile de control, numite în baza ordinului conducerii MAI, la unităţile MAI nominalizate, potrivit reglementărilor în vigoare;
f) asigură colaborarea şi conlucrarea între structuri în vederea îndeplinirii sarcinilor specifice DM;
g) acţionează pentru folosirea şi administrarea corectă şi eficientă a bunurilor din dotarea unităţii, respectarea măsurilor de prevenire şi stingere a incendiilor, de protecţie a muncii şi de prevenire a accidentelor;
h) evaluează rezultatul activităţii de control, sprijin şi îndrumare planificate la unităţile medicale subordonate şi activitatea desfăşurată de către unităţile subordonate prin intermediul indicatorilor stabiliţi pentru îndeplinirea obiectivelor propuse;
i) elaborează, în baza concluziilor rezultate din controale, analize şi sinteze în scopul optimizării activităţii structurilor evaluate;
j) monitorizează şi evaluează modul în care se desfăşoară managementul serviciilor de sănătate în structurile subordonate DM;
k) analizează periodic activitatea de management al serviciilor furnizate şi propune măsuri de remediere a disfuncţiilor şi deficienţelor constatate.
SECŢIUNEA a 2-a
Biroul metodologie
ART. 23
(1) Pe linia asigurării asistenţei juridice, Biroul metodologie îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) prezintă conducerii DM propuneri pentru îmbunătăţirea cadrului normativ incident domeniului de activitate al DM;
b) formulează observaţii şi propuneri, motivate juridic, la proiectele de acte normative şi la propunerile legislative supuse consultării DM, ulterior consultării compartimentelor de specialitate ale DM, după caz;
c) pregăteşte sau examinează, sub aspectul legalităţii, documentaţia care stă la baza deciziilor directorului DM şi acordă asistenţă juridică conducerii DM în problematica ce implică activitatea unităţii;
d) sprijină activitatea de elaborare sau, după caz, avizează anteproiectele de acte normative promovate de DM, în condiţiile stabilite prin Regulamentul privind măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulaţia proiectelor de acte normative în MAI;
e) avizează pentru legalitate proiectele de dispoziţii, ordine, instrucţiuni, regulamente şi alte acte normative cu caracter intern sau acte cu caracter individual, emise ori semnate de directorul DM, potrivit competenţei, precum şi orice alte acte care pot angaja răspunderea juridică şi patrimonială a DM, conform legii;
f) în baza împuternicirii directorului DM, reprezintă şi apără interesele DM în faţa autorităţilor administraţiei publice, a organelor Ministerului Public, a instanţelor judecătoreşti, a altor organe de jurisdicţie, precum şi în cadrul oricăror proceduri prevăzute de lege; în acest scop elaborează şi formulează acţiuni, întâmpinări, răspunsuri la interogatorii, exercită căi de atac, propune directorului DM renunţarea la acţiuni şi căi de atac, exercită orice mijloace legale de apărare a drepturilor şi intereselor acesteia;
g) sesizează conducerea DM şi conducerile unităţilor subordonate, după caz, cu privire la deficienţele rezultate din soluţionarea litigiilor la instanţele judecătoreşti, pentru luarea măsurilor adecvate, în scopul asigurării legalităţii şi a ordinii de drept;
h) ia măsuri, potrivit legii, pentru obţinerea titlurilor executorii în cauzele în care DM este parte, pe care le trimite structurilor competente care răspund pentru punerea în executare;
i) acordă asistenţă juridică consiliilor de disciplină şi consiliilor de onoare, la cererea acestora;
j) asigură consultanţă juridică şi reprezentare pentru elaborarea şi negocierea unor proiecte de documente de cooperare internaţională cu caracter juridic care privesc domeniul de activitate al DM sau propune avizarea şi contrasemnarea pentru legalitate a acestora;
k) formulează proiectele răspunsurilor la petiţiile cu caracter juridic, adresate DM şi repartizate de directorul DM spre soluţionare;
l) elaborează puncte de vedere privitoare la interpretarea şi aplicarea unor dispoziţii legale şi acordă directorului consultaţii cu caracter juridic pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu;
m) sprijină activitatea de perfecţionare a pregătirii personalului în probleme legate de cunoaşterea şi aplicarea unitară a unor acte normative, în domeniul de activitate al DM;
n) efectuează acţiuni de control, îndrumare şi sprijin, pe domeniul de competenţă, la unităţile aflate în subordinea DM, pentru a asigura interpretarea corectă şi unitară a dispoziţiilor legale, şi formulează propuneri privind înlăturarea deficienţelor constatate cu această ocazie;
o) pe baza rapoartelor structurilor din subordinea DM, referitoare la influenţele asupra patrimoniului aflat în administrarea şi folosinţa acestora, rezultate din cauzele în care s-au pronunţat hotărâri judecătoreşti definitive, poate stabili măsurile care se impun pentru asigurarea unei prestaţii juridice de calitate;
p) îndeplineşte orice alte atribuţii cu caracter juridic dispuse de conducerea unităţii şi prevăzute de lege, potrivit competenţelor;
q) propune măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii pe linie juridică, pe domeniul de competenţă al DM.
(2) Pe linie metodologică, Biroul metodologie îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) elaborează norme metodologice şi proceduri de lucru, pe domeniul de competenţă;
b) monitorizează activitatea de elaborare şi promovare a proiectelor de acte normative privind activitatea sanitară din reţeaua MAI;
c) împreună cu compartimentele de specialitate, întocmeşte şi prezintă directorului DM propuneri de măsuri privind îndeplinirea sarcinilor ce revin acestora, în vederea aplicării legislaţiei incidente DM;
d) organizează, împreună cu compartimentele de specialitate, studierea temeinică a legislaţiei incidente DM;
e) elaborează şi prezintă directorului DM propuneri de măsuri privind îndeplinirea sarcinilor ce revin structurilor medicale din subordinea DM, în vederea aplicării legislaţiei incidente DM;
f) urmăreşte implementarea strategiilor de reformă în domeniul asistenţei medicale primare, ambulatorii de specialitate, spitaliceşti şi de recuperare medicală, elaborate şi aprobate;
g) elaborează şi actualizează, împreună cu structurile din cadrul DM, criteriile şi indicatorii care stau la baza aprecierii activităţii medico-sanitare şi manageriale a unităţilor medico-sanitare din subordine;
h) elaborează, în baza propunerilor structurilor, planul anual de activităţi propriu al DM, verifică, avizează şi supune aprobării directorului DM planurile de activităţi ale structurilor din subordine.
SECŢIUNEA a 3-a
Biroul control
ART. 24
Biroul control îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) planifică, organizează şi execută controale la structurile subordonate DM, în baza planificărilor anuale, aprobate de conducerea DM, sau ca urmare a dispoziţiilor acesteia, atât în scopul evaluării activităţii desfăşurate, cât şi pentru sprijinul şi/sau îndrumarea unei/unor activităţi determinate;
b) coordonează, monitorizează şi îndrumă metodologic activităţile de dezvoltare a sistemului de control managerial intern în cadrul DM;
c) verifică petiţiile cetăţenilor, precum şi rapoartele şi memoriile personalului MAI ce vizează comportamentul personalului din competenţa de numire a directorului DM;
d) efectuează, în baza dispoziţiilor primite, cercetarea prealabilă/cercetarea disciplinară a faptelor ce constituie abateri disciplinare, săvârşite de personalul aflat în competenţa de numire a directorului DM;
e) propune declanşarea demersurilor necesare pentru tragerea la răspundere disciplinară a personalului DM şi al structurilor subordonate acesteia pentru faptele ce pot constitui abateri disciplinare, prevăzute de legislaţia în vigoare, constatate în urma activităţilor de control, precum şi a verificărilor efectuate în legătură cu sesizările la adresa personalului direcţiei şi structurilor subordonate;
f) sesizează unităţile de parchet competente cu privire la faptele cu caracter penal descoperite pe timpul activităţilor de control;
g) soluţionează contestaţiile înaintate DM, potrivit reglementărilor în vigoare;
h) coordonează activitatea de constituire a comisiilor de cercetare administrativă la nivelul DM şi efectuează cercetări administrative în vederea stabilirii răspunderii materiale a personalului, pentru prejudiciile cauzate DM, când în cauză este implicat personalul din competenţa de numire a conducerii DM, în cazurile constatate nemijlocit sau în cele repartizate spre soluţionare;
i) execută activităţi de sprijin şi îndrumare a structurilor medicale subordonate DM, în vederea interpretării corecte şi unitare a dispoziţiilor actelor normative ce reglementează activitatea acestora;
j) monitorizează stadiul implementării măsurilor dispuse/aprobate de conducerea DM în urma desfăşurării controalelor şi verificărilor executate;
k) iniţiază sau participă la realizarea unor studii şi analize privind cauzele disfuncţiilor şi deficienţelor constatate în activitatea structurilor şi personalului evaluate, în scopul îmbunătăţirii activităţii acestora;
l) formulează către conducerea DM propuneri de elaborare, modificare sau completare a actelor normative, potrivit competenţei.
SECŢIUNEA a 4-a
Serviciul resurse umane
ART. 25
(1) Pe linie de resurse umane, Serviciul resurse umane are următoarele atribuţii specifice:
a) coordonează şi asigură, la nivelul DM, implementarea strategiei şi politicilor de personal ale MAI privind recrutarea, selecţia, încadrarea, formarea profesională iniţială şi continuă, evaluarea, promovarea în carieră, motivarea, recompensarea, reconversia profesională a personalului, evidenţa şi prelucrarea automată a datelor referitoare la acesta, precum şi securitatea şi sănătatea în muncă;
b) efectuează recrutarea candidaţilor pentru ocuparea posturilor vacante din DM;
c) încadrează statele de organizare ale DM cu personal, potrivit actelor normative în vigoare;
d) desfăşoară activităţi specifice în vederea încadrării, promovării, modificării sau încetării raporturilor de serviciu ale personalului din DM;
e) asigură respectarea legalităţii cu privire la stabilirea drepturilor de personal pentru personalul din competenţa de numire a directorului DM;
f) coordonează modul de organizare şi desfăşurare a activităţii de evaluare de serviciu a poliţiştilor şi a performanţelor profesionale individuale ale personalului contractual din structurile subordonate DM şi organizează şi sprijină activitatea de evaluare de serviciu a poliţiştilor şi a performanţelor profesionale individuale ale personalului contractual din DM; elaborează raportul privind concluziile rezultate din analiza acestei activităţi, situaţia statistică a calificativelor acordate şi tabelul nominal cu personalul evaluat cu calificativul cel mai mic al categoriei respective, precum şi măsurile propuse, în termenele stabilite prin actele normative incidente;
g) elaborează proiectele dispoziţiilor de personal şi alte documente cu caracter intern pe linie de resurse umane, pentru personalul din competenţa de numire a directorului DM;
h) efectuează activităţi de cunoaştere/actualizează nota de cunoaştere a personalului DM, precum şi a conducătorilor structurilor subordonate;
i) ţine evidenţa scrisă şi în sistem informatizat a personalului din competenţa de numire a directorului DM, conform metodologiei stabilite, şi operează în documentele de evidenţă schimbările survenite în situaţia acestuia;
j) întocmeşte, ţine evidenţa, gestionează şi manipulează dosarele de personal şi documentele de legitimare pentru personalul activ şi în rezervă din DM şi efectuează menţiuni în e-Revisal;
k) ţine evidenţa dispoziţiilor directorului DM pe linie de resurse umane referitoare la personalul din competenţa de numire a directorului DM;
l) întocmeşte documentaţia necesară avansării în grad pentru poliţiştii din cadrul DM şi al unităţilor subordonate, conform reglementărilor în vigoare;
m) întocmeşte şi trimite organelor competente documentaţia necesară în vederea acordării, la nivelul DM, a drepturilor la pensie, potrivit reglementărilor în vigoare;
n) gestionează din punct de vedere informatic, în aplicaţia eManagement Resurse Umane, problematica modificărilor de structură intervenite în statul de organizare al DM;
o) gestionează situaţia personalului care face obiectul acordării Semnului onorific În Serviciul Patriei şi întocmeşte documentele necesare, potrivit competenţei;
p) primeşte şi păstrează declaraţiile de avere şi de interese, contractele de sănătate pentru personalul DM, precum şi pentru directorii şi directorii adjuncţi din unităţile subordonate;
q) organizează şi desfăşoară activitatea de recrutare a candidaţilor pentru concursul de admitere în Institutul Medico-Militar, potrivit reglementărilor în vigoare;
r) îndrumă, sprijină şi coordonează activitatea structurilor de resurse umane din unităţile subordonate;
s) desfăşoară activităţi de control, sprijin şi îndrumare în domeniul resurselor umane la unităţile subordonate;
t) întocmeşte, potrivit reglementărilor în vigoare, adeverinţe privind condiţiile de muncă sau vechimea în muncă/specialitate, numărul de zile de concediu medical etc. pentru personalul din DM şi unităţile subordonate acesteia.
(2) Pe linia formării profesionale, Serviciul resurse umane are următoarele atribuţii specifice:
a) aplică şi particularizează, la nivelul DM, elementele de strategie şi politicile în domeniul pregătirii continue;
b) participă la determinarea necesarului de formare profesională a personalului DM şi la elaborarea documentelor de organizare a pregătirii profesionale, pe post, după consultarea structurilor din DM;
c) coordonează, sprijină, îndrumă şi controlează, în cadrul structurilor subordonate, modul de desfăşurare a activităţilor din domeniul pregătirii continue;
d) elaborează prevederile referitoare la organizarea, desfăşurarea şi evaluarea formării profesionale continue a poliţiştilor din DM şi participă la elaborarea procedurilor standard de operare în domeniul formării profesionale;
e) organizează şi asigură, după caz, evaluarea formării profesionale continue a poliţiştilor din DM;
f) organizează şi desfăşoară nemijlocit unele activităţi de pregătire continuă a personalului;
g) coordonează activitatea de evaluare a pregătirii personalului DM;
h) constituie şi utilizează, potrivit reglementărilor în vigoare, bazele de date privind formarea profesională a personalului DM.
(3) Pe linia managementului organizatoric, Serviciul resurse umane are următoarele atribuţii specifice:
a) elaborează analize cu privire la necesarul de efective al DM, prezintă propuneri de constituire, reorganizare sau optimizare a structurilor organizatorice ale unităţilor subordonate;
b) la propunerea conducerii DM şi a structurilor medicale subordonate, analizează, elaborează şi întocmeşte lucrări referitoare la materiale, documente, sinteze, rapoarte şi informări privind activitatea DM sau la proiecte de acte normative supuse spre analiză DM;
c) elaborează proiectul organigramei şi formulează propuneri privind elaborarea statului de organizare al DM;
d) avizează statele de organizare ale structurilor subordonate DM, potrivit organigramelor aprobate şi posturilor repartizate prin ordin al ministrului afacerilor interne;
e) elaborează documentele necesare punerii în aplicare a dispoziţiilor conducerii DM cu privire la realizarea de modificări organizatorice din competenţă;
f) elaborează situaţii statistice cu privire la posturile prevăzute în statele de organizare, pe structuri, tipuri şi categorii de funcţii, domenii de activitate etc.;
g) elaborează proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a DM;
h) verifică modul de elaborare a regulamentelor de organizare şi funcţionare a structurilor din subordinea DM;
i) sprijină personalul desemnat cu atribuţii de organizare din cadrul unităţilor subordonate DM în vederea perfecţionării activităţilor de planificare structurală şi management organizatoric;
j) operează în statele de organizare ale DM şi structurilor subordonate modificările structurale intervenite;
k) ţine evidenţa posturilor repartizate pe categorii, corpuri, funcţii şi grade profesionale;
l) întocmeşte, verifică şi avizează documentele necesare efectuării unor modificări în statele de organizare ale DM şi unităţilor subordonate, în vederea promovării spre aprobare a acestora.
(4) Pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă, Serviciul resurse umane are următoarele atribuţii specifice:
a) identifică pericolele şi evaluează riscurile pentru fiecare componentă a sistemului de muncă, respectiv executant, sarcină de muncă, mijloace de muncă/echipamente de muncă şi mediul de muncă pe locuri de muncă/posturi de lucru din structura DM;
b) elaborează şi actualizează planul de prevenire şi protecţie, precum şi instrucţiuni proprii pentru completarea şi/sau aplicarea reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă, ţinând seama de particularităţile activităţilor şi ale unităţii, precum şi ale locurilor de muncă/posturilor de lucru din DM;
c) formulează propuneri de atribuţii şi limite de răspundere în domeniul securităţii şi sănătăţii pentru personalul DM, care se consemnează în fişa postului;
d) verifică cunoaşterea şi aplicarea de către personalul DM a măsurilor prevăzute în planul de prevenire şi protecţie, precum şi a atribuţiilor şi responsabilităţilor ce îi revin în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, stabilite prin fişa postului;
e) întocmeşte necesarul de documentaţii cu caracter tehnic de informare şi instruire a personalului DM în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
f) elaborează tematica pentru toate fazele de instruire, stabileşte periodicitatea adecvată pentru fiecare loc de muncă, asigură informarea şi instruirea personalului DM în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi verifică cunoaşterea şi aplicarea de către personalul unităţii a informaţiilor primite;
g) elaborează programul de instruire-testare la nivelul DM;
h) asigură întocmirea planului de acţiune în caz de pericol grav şi iminent, conform prevederilor art. 101-107 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi se asigură ca personalul DM să fie instruit pentru aplicarea lui;
i) ţine evidenţa zonelor cu risc ridicat şi specific prevăzute la art. 101-107 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare, stabileşte tipul de semnalizare necesar şi amplasarea, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă, cu modificările şi completările ulterioare;
j) ţine evidenţa posturilor de lucru din DM care necesită examene medicale suplimentare şi a celor care, la recomandarea medicului de medicina muncii sau de unitate, necesită testarea aptitudinilor şi/sau control psihologic periodic;
k) verifică starea de funcţionare a sistemelor de alarmare, avertizare, semnalizare de urgenţă, precum şi a sistemelor de siguranţă din DM;
l) informează conducerea DM, în scris, asupra deficienţelor constatate în timpul controalelor efectuate la locul de muncă şi propune măsuri de prevenire şi protecţie;
m) ia măsuri pentru asigurarea de materiale necesare informării şi instruirii lucrătorilor din DM, cum ar fi afişe, pliante, filme, instruire asistată de calculator, cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă;
n) ţine evidenţa buletinelor de determinare a radiaţiilor electromagnetice care depăşesc valorile de declanşare a acţiunilor prevăzute în tabelul B1 din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 520/2016 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscuri generate de câmpuri electromagnetice şi întocmeşte, prin lucrătorul desemnat, documentaţia necesară, conform reglementărilor în vigoare, în vederea acordării sporului pentru condiţii grele de muncă, în condiţiile legii;
o) participă la cercetarea evenimentelor şi întocmirea evidenţelor evenimentelor, conform competenţelor;
p) elaborează rapoarte privind accidentele de muncă suferite de personalul DM, în conformitate cu prevederile legislaţiei aplicabile;
q) urmăreşte actualizarea planului de avertizare, a planului de protecţie şi prevenire şi a planului de evacuare.
SECŢIUNEA a 5-a
Biroul medicina muncii şi expertiză medico-militară
ART. 26
(1) Biroul medicina muncii şi expertiză medico-militară are următoarele atribuţii specifice:
a) desfăşoară îndrumarea metodologică şi profesională a personalului sanitar desemnat, periodic sau la solicitare, în probleme de medicină a muncii şi de expertiză medico-militară;
b) elaborează proiecte de acte normative, norme şi instrucţiuni tehnice care privesc activitatea de medicină a muncii şi de expertiză medico-militară în MAI, în colaborare cu compartimentele şi serviciile din DM;
c) gestionează şi monitorizează, potrivit reglementărilor în vigoare, baza de date în domeniul medicinei muncii şi expertizei medico-militare din MAI;
d) solicită raportări de date privind situaţia expertizei medico-militare şi asistenţei medicale de medicina muncii de la unităţile din reţeaua de asistenţă medicală a MAI, în vederea prelucrării statistice;
e) asigură legăturile de colaborare ale DM cu toate eşaloanele superioare, direcţiile şi alte structuri din MAI, în vederea soluţionării unor aspecte legate de expertiza medico-militară sau medicina muncii, precum şi legăturile de colaborare cu structurile specializate similare din ministerele şi instituţiile care intră în componenţa sistemului naţional de apărare şi securitate naţională, în vederea identificării unor modalităţi comune de abordare şi soluţionare a problemelor legate de expertiza medico-militară sau medicina muncii;
f) colaborează cu Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, cu MS şi cu Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă.
(2) Pe linia medicinei muncii, Biroul medicina muncii şi expertiză medico-militară îndeplineşte atribuţiile prevăzute în anexa nr. 1 la Normele metodologice privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor din Ministerul Afacerilor Interne, aprobate prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 291/2011.
(3) Pe linia expertizei medico-militare, Biroul medicina muncii şi expertiză medico-militară sprijină activitatea Comisiei centrale de expertiză medico-militară în îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin acesteia potrivit reglementărilor în vigoare, asigurând totodată şi întrunirea în plen, în şedinţă ordinară/extraordinară a membrilor Comisiei centrale de expertiză medico-militară a MAI.
SECŢIUNEA a 6-a
Serviciul asistenţă medicală şi farmaceutică
ART. 27
(1) Serviciul asistenţă medicală şi farmaceutică are următoarele atribuţii generale:
a) organizează, monitorizează, coordonează, îndrumă şi controlează activitatea de acordare, în cadrul reţelei sanitare a MAI, a asistenţei medicale primare, ambulatorii de specialitate, farmaceutice, stomatologice, spitaliceşti, serviciilor de sănătate conexe asistenţei medicale şi serviciilor medicale de recuperare-reabilitare, în conformitate cu reglementările în vigoare şi metodologia specifică acestor activităţi, în vederea asigurării sănătăţii efectivelor MAI;
b) coordonează asigurarea medicală a misiunilor specifice, potrivit reglementărilor în vigoare;
c) reprezintă DM în relaţiile cu MS, CASAOPSNAJ şi organizaţiile profesionale;
d) analizează petiţiile şi sesizările cu privire la acordarea asistenţei medicale primare, ambulatorii de specialitate, farmaceutice, stomatologice, spitaliceşti, serviciilor de sănătate conexe asistenţei medicale şi serviciilor medicale de recuperare-reabilitare a sănătăţii pentru asiguraţi, propune măsuri de rezolvare şi formulează proiecte de răspuns;
e) participă la elaborarea proiectelor de acte normative privind asigurarea asistenţei medicale şi farmaceutice pentru asiguraţii MAI;
f) analizează, în vederea aprobării de către directorul DM, tarifele calculate pentru prestaţiile medicale efectuate de către unităţile sanitare subordonate DM.
(2) Pe linia asistenţei medicale, Serviciul asistenţă medicală şi farmaceutică are următoarele atribuţii specifice:
a) analizează starea de sănătate a personalului asistat, pe baza principalilor indicatori ai stării de sănătate a efectivelor MAI şi a factorilor de risc care o influenţează;
b) organizează, coordonează şi supraveghează efectuarea examinării medicale pentru candidaţii la concursurile de admitere în instituţiile de învăţământ care formează personal pentru nevoile MAI, la concursurile de încadrare în MAI, precum şi efectuarea examinării medicale la absolvire pentru elevii din anii terminali de studiu din instituţiile de învăţământ postliceal ale MAI;
c) organizează, coordonează şi monitorizează activitatea de acordare a asistenţei medicale cadrelor MAI de către unităţile subordonate, în caz de dezastre, atacuri teroriste, război, conflicte sociale şi alte situaţii de criză;
d) cooperează cu celelalte structuri medicale din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională şi structurile de profil ale MS pentru asigurarea medicală în situaţii de criză, în baza protocoalelor şi planurilor de acţiune comune;
e) asigură informarea personalului medical în legătură cu normele de etică profesională şi deontologie medicală şi informarea pacienţilor cu privire la drepturile şi îndatoririle acestora;
f) propune măsuri de creştere a eficienţei şi calităţii serviciilor medicale acordate de unităţile medicale aparţinând reţelei sanitare a MAI;
g) organizează şi coordonează trimiterea la tratament în străinătate a personalului MAI rănit sau invalid ca urmare a rănirii, care nu poate fi tratat în ţară, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
h) coordonează şi organizează vizita medicală pentru personalul MAI selecţionat să participe la misiuni externe, potrivit reglementărilor în vigoare.
(3) Pe linia asistenţei farmaceutice, Serviciul asistenţă medicală şi farmaceutică are următoarele atribuţii specifice:
a) participă, împreună cu alţi specialişti din DM şi din unităţile subordonate, la elaborarea baremelor de medicamente şi materiale sanitare cuprinse în trusele de urgenţă/misiune şi aparatele de urgenţă;
b) verifică, în vederea avizării, specificaţiile tehnice pentru produsele de resort din domeniul de competenţă care urmează a fi achiziţionate în MAI;
c) avizează, potrivit reglementărilor în vigoare, rapoartele privind ofertele de donaţie, dar manual, comodat sau sponsorizare, pentru produse de resort medical, întocmite de unităţile MAI;
d) reprezintă DM în relaţiile cu Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România;
e) analizează, în vederea avizării, propunerile unităţilor subordonate privind orice modificare adusă structurii/sediului/funcţionării farmaciilor cu circuit închis din cadrul reţelei sanitare a MAI;
f) elaborează, împreună cu alţi specialiştii din DM şi din unităţile subordonate, baremele de instrumentar medical, medicamente şi consumabile cuprinse în inventarele de complet la pace şi război.
(4) Pe linia programelor de sănătate, Serviciul asistenţă medicală şi farmaceutică are următoarele atribuţii specifice:
a) analizează datele statistice centralizate la nivelul direcţiei privind starea de sănătate a personalului MAI;
b) elaborează programe de sănătate în reţeaua sanitară a MAI, cu scopul de a promova şi menţine sănătatea personalului MAI şi de a preveni îmbolnăvirile şi consecinţele lor;
c) evaluează impactul pachetelor de măsuri întreprinse, în cadrul programelor de sănătate, asupra stării de sănătate a efectivelor MAI;
d) evaluează şi participă la identificarea priorităţilor în domeniul asistenţei medicale şi propune măsuri pentru rezolvarea problemelor identificate.
(5) Pe linia formării profesionale de specialitate, Serviciul asistenţă medicală şi farmaceutică are următoarele atribuţii specifice:
a) colaborează cu Serviciul resurse umane din DM în vederea organizării activităţilor de perfecţionare a pregătirii profesionale de specialitate pentru personalul medico-sanitar din unităţile sanitare ale MAI, în conformitate cu legislaţia în domeniu;
b) participă la organizarea manifestărilor ştiinţifice având ca scop actualizarea permanentă a cunoştinţelor şi direcţiilor de dezvoltare în activitatea medicală, pentru personalul din reţeaua sanitară a MAI;
c) organizează şi monitorizează activităţile privind alocarea şi retragerea codurilor de parafă ale medicilor din reţeaua sanitară a MAI;
d) participă la fundamentarea cadrului legal şi organizatoric privind activităţile de perfecţionare a pregătirii de specialitate a personalului medico-sanitar din unităţile reţelei sanitare a MAI.
SECŢIUNEA a 7-a
Serviciul sănătate publică, autorizări şi coordonare sanitară centre de reţinere şi arestare preventivă
ART. 28
(1) Serviciul sănătate publică, autorizări şi coordonare sanitară centre de reţinere şi arestare preventivă, pe linie de supraveghere în sănătate publică şi promovarea sănătăţii, are următoarele atribuţii specifice:
a) participă la activitatea de implementare a prevederilor legislaţiei în domeniul sănătăţii publice şi adaptarea acesteia la particularităţile din MAI, elaborând proiecte de ordine ale ministrului afacerilor interne şi proiecte de dispoziţii ale directorului DM;
b) acordă, la nivelul MAI, consultanţă de specialitate în domeniul sănătăţii publice;
c) organizează, colectează, analizează, verifică, interpretează şi diseminează datele privind bolile transmisibile (şi decesele aferente acestora) de la unităţile subordonate şi participă prin activităţi specifice la funcţionarea reţelei naţionale de supraveghere, alertă şi răspuns rapid în domeniul bolilor transmisibile;
d) organizează, coordonează şi, după caz, efectuează investigaţii epidemiologice, identifică şi coordonează măsurile necesare pentru limitarea focarelor de boală transmisibilă în colectivităţi, măsuri pe care le aplică în colaborare cu alte structuri din MAI cu atribuţii specifice şi cu autorităţile locale de sănătate publică;
e) organizează, coordonează şi, după caz, efectuează instruirea personalului din unităţile medicale judeţene subordonate pe probleme de prevenire şi control al bolilor transmisibile aflate în supraveghere la nivel naţional şi al bolilor infecţioase de import;
f) organizează, coordonează şi evaluează activităţile de imunizări desfăşurate în unităţile medicale judeţene subordonate;
g) organizează, coordonează şi evaluează activităţile de imunizări pentru participanţii la misiuni internaţionale;
h) fundamentează necesitatea achiziţiei de medicamente chimioprofilactice şi de vaccinuri, produse dezinfectante şi antiseptice pentru asigurarea activităţilor de imunizări specifice, de profilaxie şi intervenţie în situaţii deosebite şi participă la evaluarea ofertelor prin personalul de specialitate, în calitate de specialişti externi;
i) coordonează distribuţia de către unităţile medicale subordonate a medicamentelor chimioprofilactice şi vaccinurilor, produselor dezinfectante şi antiseptice, pentru activităţile de imunizări specifice, de profilaxie şi intervenţie în situaţii deosebite;
j) verifică, în vederea avizării, potrivit actelor normative interne de la nivelul MAI, specificaţiile tehnice pentru produsele de resort din domeniul de competenţă al serviciului, care urmează a fi achiziţionate în MAI;
k) monitorizează şi centralizează situaţia infecţiilor asociate asistenţei medicale din unităţile sanitare subordonate, elaborează recomandări şi măsuri pentru diminuarea/eliminarea riscurilor identificate;
l) îndrumă din punct de vedere metodologic şi profesional unităţile sanitare din subordine, periodic sau la cererea acestora, în probleme de infecţii asociate asistenţei medicale;
m) monitorizează şi coordonează activitatea de gestionare şi neutralizare a deşeurilor medicale din unităţile sanitare subordonate şi elaborează propuneri pentru remedierea situaţiilor de risc evaluat;
n) îndrumă şi coordonează elaborarea rapoartelor şi planurilor anuale privind gestionarea deşeurilor rezultate din activitatea medicală la nivelul unităţilor subordonate şi centralizează datele raportate în vederea transmiterii autorităţilor competente;
o) participă pe domeniul specific de competenţă la elaborarea planurilor de măsuri în caz de inundaţii, catastrofe, alte situaţii de risc epidemiologic;
p) desfăşoară activităţi specifice în cadrul planurilor de intervenţie în situaţii de urgenţă;
q) implementează programe de sănătate publică în domeniul bolilor transmisibile, în colaborare cu MS, alte instituţii guvernamentale sau neguvernamentale;
r) elaborează materiale de informare-educare specifice în vederea prevenirii bolilor transmisibile şi netransmisibile;
s) susţine sesiuni de instruire a personalului MAI cu privire la prevenirea bolilor şi promovarea sănătăţii;
t) colaborează cu structurile similare din alte ministere şi instituţii publice pentru realizarea unui schimb optim şi util de informaţii pe domeniul specific, în conformitate cu prevederile legale.
(2) Pe linie de autorizare sanitară, Serviciul sănătate publică, autorizări şi coordonare sanitară centre de reţinere şi arestare preventivă are următoarele atribuţii specifice:
a) coordonează activităţile de autorizare sanitară, avizare sanitară şi certificare în vederea funcţionării unităţilor/ obiectivelor MAI, inclusiv în cazul operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în incinta unităţilor MAI şi se află în relaţii contractuale cu acestea;
b) elaborează propuneri de acte normative, instrucţiuni, dispoziţii, proceduri pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor din domeniul reglementării sanitare de funcţionare;
c) primeşte şi verifică documentaţia privind proiectele de amplasare, construcţie şi amenajare a obiectivelor MAI şi emite documentele privind conformarea la normele de sănătate publică, potrivit reglementărilor în vigoare;
d) primeşte şi verifică documentaţia de autorizare sanitară în vederea funcţionării obiectivelor MAI şi asigură eliberarea documentelor de reglementare sanitară, potrivit reglementărilor în vigoare;
e) solicită completarea dosarelor transmise în vederea autorizării cu date suplimentare, conform legislaţiei incidente domeniului supus procedurii de reglementare;
f) efectuează acţiuni de control şi evaluare a condiţiilor igienico-sanitare în obiectivele MAI supuse procedurilor de reglementare sanitară;
g) elaborează propuneri de remediere în domeniul igienei mediului de muncă şi calităţii apei, în vederea conformării la legislaţia din domeniu a condiţiilor igienico-sanitare din toate unităţile MAI;
h) răspunde de managementul informaţiilor privind reglementarea sanitară şi gestionează baza de date pentru documentele eliberate;
i) transmite, la solicitare, Compartimentului inspecţie sanitară şi sanitar-veterinară informaţii legate de situaţia unităţilor şi obiectivelor MAI, cu privire la autorizarea sanitară/acordarea vizei anuale/certificarea conformităţii la normele de sănătate publică în domeniu;
j) la cererea unităţilor MAI, asigură asistenţa de specialitate de sănătate publică şi informează asupra modului de îndeplinire a cerinţelor prevederilor legale în vigoare privind igiena şi sănătatea publică la amplasarea, amenajarea, construirea şi modificarea pentru funcţionare a unei unităţi care desfăşoară o activitate cu risc pentru sănătatea populaţiei.
(3) Pe linie de autorizare sanitar-veterinară, Serviciul sănătate publică, autorizări şi coordonare sanitară centre de reţinere şi arestare preventivă are următoarele atribuţii specifice:
a) coordonează şi controlează întreaga activitate pe linia autorizării şi reavizării sanitar-veterinare a unităţilor MAI supuse autorizării/înregistrării şi controlului sanitar şi sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, care produc, prelucrează, depozitează, transportă şi valorifică produse alimentare de origine animală/nonanimală, sau celor deţinătoare de animale de serviciu;
b) verifică modul de aplicare şi respectare a legislaţiei sanitar-veterinare, a ordinelor de linie şi dispoziţiilor din DM în domeniul autorizării sanitar-veterinare, de către medicii veterinari oficiali de zonă din reţeaua MAI, precum şi de către unităţile MAI deţinătoare de animale sau care produc, prelucrează, depozitează, transportă şi valorifică produse alimentare de origine animală şi nonanimală;
c) verifică documentaţia tehnică privind autorizarea/reavizarea sanitar-veterinară întocmită de către medicii veterinari oficiali de zonă din reţeaua MAI, pentru unităţile supuse autorizării/înregistrării sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor;
d) eliberează autorizaţii sanitar-veterinare de funcţionare pentru obiectivele MAI supuse autorizării şi reavizării;
e) înregistrează şi actualizează în Registrul unic autorizaţiile sanitar-veterinare de funcţionare ale obiectivelor MAI supuse autorizării şi reavizării;
f) transmite periodic sau la solicitare Compartimentului inspecţie sanitară şi sanitar-veterinară informaţii legate de situaţia unităţilor şi obiectivelor MAI, cu privire la autorizarea sanitar-veterinară/acordarea vizei anuale/suspendarea activităţii şi retragerea autorizaţiei sanitar-veterinare a obiectivelor MAI supuse autorizării şi reavizării;
g) elaborează propuneri de remediere pentru respectarea conformării obiectivelor la legislaţia din domeniu privind siguranţa alimentelor şi sănătate animală;
h) efectuează controale în domeniul autorizării sanitar-veterinare în toate unităţile MAI supuse controlului şi autorizării sanitare şi sanitar-veterinare, potrivit reglementărilor în vigoare;
i) participă la întocmirea de proiecte de ordine şi instrucţiuni specifice pe linia autorizării sanitar-veterinare;
j) elaborează, revizuieşte şi urmăreşte implementarea Procedurilor de autorizare sanitar-veterinară a obiectivelor MAI supuse controlului şi autorizării sanitare şi sanitar-veterinare;
k) participă la întâlnirile programate ale grupurilor de lucru organizate în cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare A.N.S.V.S.A., sau cu alte autorităţi competente naţionale implicate în reglementarea condiţiilor de desfăşurare a activităţii de autorizare sanitar-veterinară.
(4) Pe linia coordonării sanitare a centrelor de reţinere şi arestare preventivă, Serviciul sănătate publică, autorizări şi coordonare sanitară centre de reţinere şi arestare preventivă are următoarele atribuţii specifice:
a) organizează, coordonează, îndrumă şi controlează activităţile, măsurile şi acţiunile desfăşurate de unităţile medicale aflate în subordine, în vederea asigurării asistenţei medicale şi pe linie de sănătate publică pentru respectarea dreptului la asistenţă medicală, tratament şi îngrijiri al persoanelor private de libertate din centrele de reţinere şi arestare preventivă ale Poliţiei Române;
b) elaborează propuneri de acte normative, instrucţiuni, dispoziţii, proceduri pentru reglementarea activităţilor din domeniul de competenţă al DM pe linia asigurării drepturilor persoanelor private de libertate din centrele de reţinere şi arestare preventivă ale Poliţiei Române;
c) monitorizează şi controlează modul de respectare a legislaţiei aplicabile persoanelor private de libertate din domeniul de competenţă, precum şi a dispoziţiilor şi procedurilor din DM în acest domeniu;
d) identifică măsurile pentru îmbunătăţirea activităţilor în domeniul asigurării drepturilor din domeniul de competenţă, pentru persoanele private de libertate aflate în centrele de reţinere şi arestare preventivă ale Poliţiei Române;
e) stabileşte şi urmăreşte modul de implementare a măsurilor de remediere a deficienţelor constatate în urma controalelor efectuate în acest domeniu;
f) la solicitare, întocmeşte rapoarte în situaţia evenimentelor cu impact negativ asupra stării de sănătate a persoanelor private de libertate aflate în centrele de reţinere şi arestare preventivă ale Poliţiei Române;
g) participă în comisii, grupuri de lucru, reprezintă DM conform dispoziţiei directorului unităţii în cadrul activităţilor specifice domeniului de activitate;
h) pentru realizarea obiectivelor stabilite în acest domeniu, colaborează cu celelalte structuri din DM, potrivit domeniului de competenţă al acestora;
i) colaborează cu structuri din minister şi din alte instituţii/agenţii cu atribuţii în acest domeniu;
j) desfăşoară activităţi de îndrumare metodologică şi profesională a unităţilor sanitare din teritoriu, periodic, la solicitare sau conform dispoziţiilor conducerii unităţii, în domeniul asigurării asistenţei medicale şi pe linie de sănătate publică pentru persoanele private de libertate din centrele de reţinere şi arestare preventivă ale Poliţiei Române.
SECŢIUNEA a 8-a
Inspecţie sanitară şi sanitar-veterinară
ART. 29
(1) Pe linia inspecţiei sanitar-veterinare, siguranţei alimentelor şi sănătăţii animalelor, compartimentul inspecţie sanitară şi sanitar-veterinară are următoarele atribuţii specifice:
a) organizează, coordonează, îndrumă şi controlează întreaga activitate sanitar-veterinară desfăşurată de către medicii veterinari oficiali din reţeaua MAI pe linia siguranţei alimentelor şi a sănătăţii animalelor de serviciu din dotarea MAI, precum şi activitatea în acest domeniu ce se desfăşoară în toate unităţile MAI supuse autorizării/înregistrării şi controlului sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, care achiziţionează, depozitează, procesează şi comercializează produse de origine animală şi nonanimală, precum şi în cele deţinătoare de animale de serviciu;
b) coordonează, monitorizează şi controlează întreaga activitate de inspecţie sanitar-veterinară desfăşurată de către medicii veterinari oficiali din reţeaua MAI în toate unităţile MAI supuse autorizării/înregistrării şi controlului sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, precum şi în toate unităţile deţinătoare de animale de serviciu;
c) monitorizează şi centralizează rezultatele acţiunilor de inspecţie pe linie sanitar-veterinară desfăşurate de către personalul sanitar-veterinar din reţeaua MAI, care vor sta la baza măsurilor propuse pentru îmbunătăţirea activităţii în acest domeniu;
d) centralizează şi monitorizează situaţiile trimestriale privind modul de realizare în unităţile MAI a întregii activităţi sanitar-veterinare desfăşurate pe linia siguranţei alimentelor şi sănătăţii animalelor de către medicii veterinari oficiali din reţeaua MAI;
e) participă la activitatea de implementare şi adaptare a prevederilor specifice legislaţiei în domeniul sanitar-veterinar, siguranţei alimentelor şi inspecţiei sanitar-veterinare la particularităţile din MAI, elaborând proiecte de ordine ale ministrului afacerilor interne şi de dispoziţii ale directorului DM, pentru apărarea sănătăţii publice, asigurarea siguranţei alimentelor de origine animală şi nonanimală ce intră în consumul cadrelor MAI şi a sănătăţii animalelor de serviciu;
f) controlează modul de aplicare a legislaţiei naţionale în domeniul sanitar-veterinar, siguranţei alimentelor şi inspecţiei sanitar-veterinare, a ordinelor de linie şi dispoziţiilor directorului DM atât de către medicii veterinari oficiali din cadrul MAI, cât şi de către unităţile MAI deţinătoare de animale sau care achiziţionează, produc, depozitează, prelucrează, transportă şi valorifică produse de origine animală şi nonanimală;
g) coordonează întreaga activitate sanitar-veterinară pe linie antiepizootică şi de asistenţă sanitar-veterinară în toate unităţile MAI deţinătoare de animale de serviciu;
h) monitorizează, verifică şi aplică măsurile necesare conform legislaţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor pentru prevenirea şi combaterea bolilor comune omului şi animalelor, precum şi pentru prevenirea toxiinfecţiilor alimentare prin consumul produselor alimentare de origine animală şi nonanimală în unităţile MAI;
i) urmăreşte aplicarea şi realizarea în unităţile MAI a Programului acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, precum şi a Programului de supraveghere şi control în domeniul siguranţei alimentelor;
j) monitorizează modul de executare a Planului cifric al acţiunilor sanitar-veterinare de supraveghere, profilaxie şi combatere a bolilor la animale, precum şi a Planului de inspecţii sanitar-veterinare în domeniul siguranţei alimentelor ce se desfăşoară în unităţile MAI;
k) avizează planul cifric întocmit anual de către medicii veterinari oficiali din reţeaua MAI, în baza Programului de supraveghere, profilaxie şi combatere a bolilor la animale şi a Programului de supraveghere şi control în domeniul siguranţei alimentelor, elaborat de A.N.S.V.S.A.;
l) colaborează, ori de câte ori situaţia epidemiologică naţională o impune, cu A.N.S.V.S.A., Colegiul Medicilor Veterinari sau cu alte instituţii de profil, participând la grupuri de lucru sau la instruiri organizate pe probleme de sănătate animală şi siguranţa alimentelor;
m) reprezintă MAI pe linie sanitar-veterinară şi de siguranţa alimentelor în relaţiile cu A.N.S.V.S.A., participând la întocmirea Planului unic de control integrat pentru România, alături de toate instituţiile publice cu atribuţii de control în domeniu;
n) participă la elaborarea convenţiilor, parteneriatelor, protocoalelor cu autorităţile centrale similare şi alte instituţii publice cu atribuţii în domeniul inspecţiei sanitar-veterinare pe linia sănătăţii animalelor şi siguranţei alimentelor;
o) avizează, din punct de vedere tehnic, dosarele de cercetare administrativă privind moartea animalelor de serviciu şi procesele-verbale de scoatere din funcţiune a animalelor de serviciu, potrivit reglementărilor în vigoare;
p) organizează instruiri cu personalul de specialitate din reţeaua sanitar-veterinară a MAI privind aplicarea normelor sanitar-veterinare în domeniul inspecţiei sanitar-veterinare, siguranţei alimentelor şi sănătăţii animalelor de serviciu;
q) retrage autorizaţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor/autorizaţia sanitar-veterinară a unităţilor MAI supuse autorizării/înregistrării şi controlului sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, care achiziţionează, depozitează, procesează şi comercializează produse de origine animală şi nonanimală, precum şi a celor deţinătoare de animale de serviciu, în care se constată încălcări ale legislaţiei sanitare veterinare în domeniu.
(2) Pe linia inspecţiei sanitare, compartimentul Inspecţie sanitară şi sanitar-veterinară are următoarele atribuţii specifice:
a) organizează, coordonează şi implementează activitatea de inspecţie sanitară în unităţile subordonate DM;
b) verifică modul de aplicare şi respectare a legislaţiei în domeniul sănătăţii publice în toate unităţile MAI, inclusiv la operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în incinta acestora;
c) evaluează planurile anuale de inspecţie sanitară elaborate de unităţile din subordine şi propune directorului DM avizarea acestora;
d) retrage avizul sau autorizaţia sanitară de funcţionare a obiectivelor MAI, în care se constată încălcări ale legislaţiei sanitare în domeniu;
e) efectuează controale în unităţile MAI, prin personalul desemnat să exercite atribuţiile de inspector sanitar de stat prevăzute de lege, constată contravenţiile la normele de sănătate publică şi propune măsuri în consecinţă, potrivit legii;
f) coordonează şi îndrumă personalul medico-sanitar al MAI din unităţile subordonate, desemnat să îndeplinească atribuţii privind inspecţia sanitară;
g) centralizează datele privind rezultatele controalelor şi inspecţiilor sanitare efectuate de către personalul din unităţile subordonate DM şi sintetizează principalele concluzii.
SECŢIUNEA a 9-a
Aparatură medicală
ART. 30
Structura Aparatură medicală are următoarele atribuţii specifice:
a) participă la elaborarea strategiei de dotare cu aparatură medicală a unităţilor din reţeaua sanitară proprie a MAI;
b) cooperează cu celelalte structuri medicale din structurile de profil ale MS pentru asigurarea medicală în situaţii de criză, în baza protocoalelor şi planurilor de acţiune comune;
c) reprezintă DM în relaţiile cu structura de profil din cadrul Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România;
d) participă la elaborarea proiectelor de acte normative privind dotarea cu aparatură medicală pentru structurile MAI;
e) participă, împreună cu alţi specialişti din DM şi din unităţile subordonate, la elaborarea baremelor de medicamente şi materiale sanitare cuprinse în trusele de urgenţă/misiune;
f) analizează, împreună cu factorii de răspundere din DM şi specialiştii din unităţile beneficiare, necesarul de aparatură medicală;
g) verifică, în vederea avizării, specificaţiile tehnice pentru produsele de resort din domeniul de competenţă care urmează a fi achiziţionate în MAI;
h) avizează, potrivit reglementărilor în vigoare, rapoartele privind ofertele de donaţie, dar manual, comodat sau sponsorizare, pentru produse de resort medical, întocmite de unităţile MAI;
i) elaborează, împreună cu alţi specialiştii din DM şi din unităţile subordonate, baremele de instrumentar medical, medicamente şi consumabile cuprinse în inventarele de complet la pace şi război;
j) analizează, avizează şi supune spre aprobare, la nivelul MAI, listele cu bunuri materiale de resort medical ce se propun pentru scoaterea din funcţiune, transmiterea fără plată, valorificare şi casare, potrivit reglementărilor în vigoare.
SECŢIUNEA a 10-a
Serviciul tehnologia informaţiei, monitorizare, evidenţă asistaţi şi statistică medicală
ART. 31
Serviciul tehnologia informaţiei, monitorizare, evidenţă asistaţi şi statistică medicală are următoarele atribuţii specifice:
a) organizează şi coordonează configurarea şi instalarea echipamentelor de tehnologia informaţiei din dotarea DM;
b) elaborează şi implementează politicile de backup al datelor pe servere, pentru a permite o recuperare rapidă a datelor critice în caz de avarie;
c) acordă asistenţă tehnică de specialitate şi sprijină permanent utilizatorii din reţeaua sanitară a MAI în scopul exploatării eficiente a sistemelor de calcul din dotare;
d) actualizează pagina de intranet şi internet a DM;
e) gestionează şi răspunde de evidenţa utilizatorilor şi drepturilor acordate acestora la nivelul DM, în ceea ce priveşte utilizarea aplicaţiilor dezvoltate pentru întreaga reţea medico-sanitară a MAI;
f) colaborează cu structurile de specialitate din unităţile MAI în vederea îndeplinirii atribuţiilor funcţionale;
g) participă la elaborarea rapoartelor, analizelor, sintezelor, informărilor şi a altor materiale pentru documentarea conducerii DM;
h) monitorizează funcţionalitatea serverelor aferente din DM;
i) desfăşoară activităţi de instalare, administrare, exploatare şi întreţinere a serverelor, bazelor de date şi aplicaţiilor de date puse în funcţiune la nivelul DM, urmărind asigurarea continuă a parametrilor tehnici şi funcţionali;
j) desfăşoară activităţi de organizare şi urmărire a îndeplinirii, la nivelul DM, a sarcinilor referitoare la respectarea tehnologiei de prelucrare a datelor;
k) întreţine din punct de vedere tehnic şi funcţional sistemele de operare instalate în cadrul DM;
l) administrează aplicaţiile software utilizate pentru implementarea serverelor şi aplicaţiilor informatice la nivelul DM;
m) elaborează documentaţiile tehnice şi de utilizare ale aplicaţiilor informatice realizate şi/sau adaptate specificului activităţii DM, actualizându-le în funcţie de modificările legislative şi propunerile primite din partea utilizatorilor;
n) asigură intervenţii şi remediază problemele de natură hardware şi software la tehnica de calcul existentă în dotarea DM;
o) efectuează instalări, configurări, conectări şi optimizări din punct de vedere software aferente tehnicii de calcul existente în dotarea DM;
p) asigură îndeplinirea activităţilor de resortul Componentei de securitate pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor pentru implementarea măsurilor procedurale referitoare la preluarea, prelucrarea, stocarea şi transmisia de date şi informaţii clasificate pe sistemele informatice din dotarea din DM;
q) colaborează cu CASAOPSNAJ pentru instalarea şi configurarea aplicaţiilor Sistemului informatic unic integrat pentru sănătate din România utilizate de către personalul din reţeaua sanitară a MAI;
r) colaborează cu CASAOPSNAJ în ceea ce priveşte evidenţa asiguraţilor din MAI, monitorizând evidenţa per capita a medicilor din reţeaua sanitară a MAI;
s) centralizează datele statistice privind starea de sănătate a efectivelor MAI;
t) elaborează situaţii statistice solicitate de către conducerea DM;
u) participă la elaborarea de noi soluţii privind dezvoltarea infrastructurii IT şi a aplicaţiilor cu incidenţă în domeniul de activitate specific din DM;
v) asigură îndeplinirea responsabilităţilor Centrului operaţional prevăzute la art. 9 alin. (2) din Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. S/43/2012.
SECŢIUNEA a 11-a
Management stări excepţionale
ART. 32
Structura Management stări excepţionale are următoarele atribuţii specifice:
a) participă la întocmirea planurilor de măsuri pentru creşterea capacităţii operaţionale a unităţii sau de asigurare medicală a misiunilor ordonate;
b) participă la întocmirea planului de mobilizare al unităţii, analizează propunerile structurilor DM pentru actualizarea planului de mobilizare al DM şi verifică întreţinerea, depozitarea, conservarea, împrospătarea şi funcţionarea aparaturii, instrumentarului, substitutelor şi altor materiale sanitare existente la rezerva proprie şi rezerva operativă;
c) participă la şedinţele de analiză a calităţii completării cu resurse umane şi materiale, desfăşurate în centrele militare zonale de sector şi la Centrul Militar Zonal Bucureşti;
d) participă la activităţi pe linia managementului stărilor excepţionale;
e) participă la schimbul oportun de informaţii cu celelalte structuri ale DM pentru a asigura o documentare completă, oportună şi realistă a conducerii instituţiei asupra datelor necesare în procesul decizional;
f) coordonează, la nivelul DM, activitatea de pregătire şi intervenţie în situaţii de urgenţe civile, organizează şi asigură măsurile de protecţie a personalului DM în cazul acestor intervenţii;
g) coordonează întocmirea şi actualizarea documentelor pe linia managementului stărilor excepţionale ale structurilor cu sarcini pe această linie;
h) execută, la nivelul DM, activităţi de îndrumare pe linia managementului stărilor excepţionale;
i) elaborează şi transmite dispoziţii pe linia managementului stărilor excepţionale către unităţile subordonate DM;
j) execută controale tematice şi inopinate în unităţile subordonate DM, potrivit reglementărilor în vigoare;
k) verifică stadiul pregătirii pentru alertare, protecţie, intervenţie şi evacuare în situaţii de urgenţe civile, precum şi pe linia organizării şi executării serviciului de permanenţă în unităţile subordonate DM;
l) elaborează şi actualizează documentele referitoare la organizarea şi executarea serviciului de permanenţă în unitate şi instruieşte personalul numit prin dispoziţia de zi pe unitate;
m) elaborează, în urma procesului de analiză şi consultare cu specialiştii din aparatul propriu şi din unităţile beneficiare subordonate, proiectele tabelelor de înzestrare cu armament, muniţii, mijloace tehnice şi materiale necesare DM şi structurilor subordonate acesteia;
n) elaborează cererile de produse şi servicii necesare DM şi structurilor subordonate pentru un an de război.
SECŢIUNEA a 12-a
Structura de securitate
ART. 33
Structura de securitate se organizează la nivel de compartiment, este subordonată nemijlocit directorului adjunct, anume desemnat de director, şi are următoarele atribuţii specifice:
a) efectuează activităţi de îndrumare, sprijin şi control pe linia modului de aplicare a măsurilor legale de protecţie a informaţiilor clasificate la nivelul DM şi unităţilor subordonate, formulând propuneri privind înlăturarea deficienţelor constatate cu această ocazie;
b) elaborează şi supune aprobării conducerii DM normele şi procedurile interne privind protecţia informaţiilor clasificate, potrivit legii;
c) întocmeşte programul de prevenire a scurgerii de informaţii clasificate şi îl supune avizării unităţilor abilitate, iar după aprobare acţionează pentru aplicarea acestuia;
d) coordonează activităţile de protecţie a informaţiilor clasificate desfăşurate de personalul DM în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu;
e) asigură relaţionarea cu Direcţia generală de protecţie internă, denumită în continuare DGPI;
f) monitorizează şi verifică, prin personalul anume desemnat, modul în care sunt respectate şi aplicate prevederile legale privind regimul informaţiilor clasificate în cadrul DM şi raportează concluziile rezultate;
g) consiliază conducerea DM în legătură cu toate aspectele privind securitatea informaţiilor clasificate;
h) informează conducerea DM despre vulnerabilităţile şi riscurile existente în sistemul de protecţie a informaţiilor clasificate şi propune măsuri pentru înlăturarea acestora;
i) acordă sprijin reprezentanţilor autorizaţi ai DGPI pe linia verificării personalului DM pentru care se solicită accesul la informaţii clasificate;
j) în colaborare cu specialişti ai DGPI, organizează activităţi de pregătire specifică a persoanelor care au acces la informaţii clasificate;
k) asigură păstrarea şi organizează evidenţa certificatelor de securitate şi a autorizaţiilor de acces la informaţii clasificate, actualizând permanent evidenţa certificatelor de securitate şi a autorizaţiilor de acces;
l) întocmeşte şi actualizează listele informaţiilor clasificate elaborate sau păstrate de DM, pe clase şi niveluri de secretizare;
m) prezintă şefului Structurii de securitate propuneri privind stabilirea obiectivelor, sectoarelor şi locurilor de importanţă deosebită pentru protecţia informaţiilor clasificate din sfera de responsabilitate şi, după caz, solicită sprijinul instituţiilor abilitate;
n) efectuează, cu aprobarea conducerii DM, controale privind modul de aplicare a măsurilor legale de protecţie a informaţiilor clasificate;
o) exercită alte atribuţii în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate, potrivit legii;
p) solicită şi elaborează documentele specifice pentru acreditarea sistemelor informatice şi de comunicaţii (SIC) existente la nivelul DM;
q) stabileşte cerinţele de securitate şi procedurile de aplicare necesare pe durata procesului de dezvoltare, instalare şi testare a SIC;
r) elaborează şi actualizează procedurile de securitate, monitorizând în permanenţă aspectele de securitate specifice SIC;
s) asigură actualizarea evidenţei tuturor utilizatorilor autorizaţi ai SIC şi verifică elementele de identificare a acestora la nivelul DM;
t) evaluează implicaţiile în planul securităţii ca urmare a modificărilor software, hardware, firmware şi procedurale propuse pentru SIC, verificând dacă este afectată securitatea acestora;
u) asigură un control riguros al mediilor de stocare la nivelul DM;
v) asigură activitatea de pregătire şi instruire a personalului DM privind utilizarea SIC;
w) verifică periodic implementarea măsurilor de protecţie în SIC pentru a fi în concordanţă cu cerinţele de securitate aprobate de către DGPI;
x) cercetează incidentele de securitate şi raportează rezultatele în mod ierarhic, propunând măsuri pentru reducerea consecinţelor;
y) efectuează activităţi de îndrumare, sprijin şi control în unităţile subordonate DM pe linia protecţiei informaţiilor clasificate şi INFOSEC, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
z) implementează metodele, mijloacele şi măsurile necesare protecţiei informaţiilor în format electronic;
aa) asigură exploatarea operaţională, în condiţii de securitate, a sistemului de prelucrare automată a datelor (SPAD), a reţelelor de transmisii de date (RTD) şi a sistemului informatic şi de comunicaţii (SIC);
bb) coordonează cooperarea dintre unitatea deţinătoare a SPAD sau RTD-SIC şi DGPI atunci când:
(i) se planifică dezvoltarea sau achiziţia de SPAD sau RTD;
(ii) se propun schimbări ale unei configuraţii de sistem existente;
(iii) se propune conectarea unui SPAD sau a unei RTD/SIC cu un alt SPAD sau RTD-SIC;
(iv) se propun schimbări ale modelului de operare de securitate a SPAD sau RTD-SIC;
(v) se propun schimbări în programele existente sau utilizarea de noi programe, pentru optimizarea securităţii SPAD sau RTD-SIC;
(vi) se iniţiază proceduri de modificare a nivelului de clasificare a SPAD şi RTD-SIC care au fost deja acreditate;
(vii) se planifică sau se propune întreprinderea oricărei alte activităţi referitoare la îmbunătăţirea securităţii SPAD sau RTD-SIC deja acreditate;
cc) asigură implementarea măsurilor de securitate şi protecţie criptografică a SPAD sau RTD-SIC;
dd) stabileşte, cu aprobarea DGPI, standardele şi procedurile de securitate care trebuie respectate de către furnizorii de echipamente, pe parcursul dezvoltării, instalării şi testării SPAD şi RTD-SIC, şi răspunde pentru justificarea, selecţia, implementarea şi controlul componentelor de securitate, care constituie parte a SPAD şi RTD-SIC;
ee) stabileşte, pentru structurile de securitate şi management ale SPAD şi RTD-SIC, încă de la înfiinţare, responsabilităţile pe care le vor exercita pe tot ciclul de viaţă al SPAD şi RTD-SIC respective;
ff) asigură îndeplinirea responsabilităţilor Centrului tehnic prevăzute la art. 8 alin. (3) din Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. S/43/2012.
SECŢIUNEA a 13-a
Biroul secretariat, documente clasificate şi relaţii cu publicul
ART. 34
Biroul secretariat, documente clasificate şi relaţii cu publicul are următoarele atribuţii specifice:
1. Pe linie de secretariat şi documente clasificate are următoarele atribuţii specifice activităţii DM:
a) primeşte şi verifică corespondenţa;
b) triază şi ordonează corespondenţa;
c) ordonează mapa de corespondenţă, în funcţie de problematica vizată, şi o prezintă conducerii unităţii pentru a dispune asupra modalităţii de soluţionare;
d) înregistrează corespondenţa în registrul de intrare-ieşire;
e) asigură conexarea corespondenţei adresate DM, potrivit reglementărilor în vigoare;
f) repartizează şi urmăreşte soluţionarea corespondenţei, conform dispoziţiei rezolutive;
g) pregăteşte şi expediază corespondenţa;
h) clasează, scade şi arhivează documente;
i) consemnează problemele discutate/prezentate la şedinţele/analizele DM prin stenodactilografiere/scriere în registrul special constituit;
j) preia notele telefonice, faxurile şi e-mailurile;
k) întocmeşte inventarele arhivistice;
l) ţine evidenţa ştampilelor şi sigiliilor;
m) întocmeşte şi ţine evidenţa ordinelor, instrucţiunilor şi regulamentelor emise de conducerea MAI şi difuzate DM, potrivit reglementărilor în vigoare;
n) întocmeşte şi ţine evidenţa necesarului de consumabile, rechizite, formulare tipizate, plicuri etc.;
o) ţine evidenţa prezenţei şi a răspândirilor personalului DM (concediu de odihnă, concediu medical, învoiri, misiuni, delegaţii, deplasări etc.);
p) centralizează propunerile structurilor DM/unităţilor subordonate şi întocmeşte proiectul nomenclatorului, pe care îl prezintă spre aprobare directorului DM;
q) răspunde de constituirea, evidenţa şi păstrarea documentelor de arhivă în DM, conform prevederilor legale în vigoare;
r) elaborează propuneri privind procedura/normele interne privind circuitul documentelor;
s) întocmeşte dispoziţia de zi pe unitate, pe care o prezintă pentru aprobare conducerii DM şi o aduce la cunoştinţa celor în drept;
t) asigură legăturile unităţii prin telefon, fax, radio şi e-mail;
u) întocmeşte calendarul de evenimente, în care include invitaţiile, convocările, programările şi evenimentele protocolare pentru care s-au primit invitaţii. Acesta se întocmeşte în ordine cronologică şi se actualizează periodic şi diferenţiat în funcţie de regimul evenimentelor - interne sau externe instituţiei;
v) răspunde la felicitările şi invitaţiile adresate conducerii structurii, confirmând participarea sau motivând neparticiparea la anumite evenimente;
w) asigură buna desfăşurare a evenimentelor profesionale prin transmiterea invitaţiilor şi purtarea corespondenţei, pregătirea mapelor specifice şi îndeplinirea formalităţilor de primire a oaspeţilor;
x) asigură multiplicarea documentelor neclasificate şi a celor clasificate, cu respectarea prevederilor actelor normative în vigoare;
y) îndeplineşte misiunile şi sarcinile de transport ale unităţii în timpul programului de lucru, potrivit dispoziţiilor primite şi în conformitate cu reglementările în vigoare;
z) desfăşoară activităţi de îndrumare, sprijin şi control pe linia modului de aplicare a măsurilor legale privind activitatea de secretariat la structurile de secretariat din unităţile subordonate, formulând propuneri privind înlăturarea deficienţelor constatate cu această ocazie;
aa) monitorizează respectarea măsurilor de protecţie a informaţiilor clasificate şi a regulilor generale privind evidenţa, manipularea, transportul, transmiterea şi distrugerea informaţiilor clasificate, precum şi a celor neclasificate, la nivelul unităţii;
bb) asigură accesul la informaţiile, datele şi documentele aflate în evidenţă, în limitele competenţelor stabilite de director şi în conformitate cu reglementările în vigoare;
cc) repartizează, anual, grupele cu numere de înregistrare pentru unităţile subordonate DM şi structurile acesteia, după caz;
dd) întocmeşte ordinele de serviciu pentru personalul care are calitatea de poliţist din cadrul DM, atât în baza rapoartelor aprobate de către conducerea unităţii, cât şi în cazul deplasărilor acestuia în misiuni de serviciu;
ee) consultă directorul DM şi întocmeşte ordinea de zi a şedinţelor la care participă conducerea structurii şi o comunică participanţilor;
ff) verifică şi prezintă conducerii DM corespondenţa transmisă prin intermediul poştei electronice.
2. Pe linie de relaţii cu publicul are următoarele atribuţii specifice:
a) asigură desfăşurarea activităţilor de soluţionare a petiţiilor conform prevederilor legale în vigoare;
b) prezintă conducerii unităţii cererile/rapoartele de primire în audienţă, organizează primirea cetăţenilor în audienţă şi urmăreşte îndeplinirea dispoziţiilor date cu acest prilej;
c) asigură datele, îndrumările şi informaţiile din domeniul de competenţă a instituţiei solicitate de către cetăţeni;
d) primeşte şi consiliază cetăţenii care solicită acest lucru şi monitorizează activitatea de rezolvare a cererilor, în domeniul de competenţă a instituţiei;
e) sprijină şi îndrumă cetăţenii către unităţile, structurile şi instituţiile desemnate potrivit reglementărilor în vigoare să le soluţioneze cererile.
3. Pe linie de arhivă are următoarele atribuţii specifice:
a) asigură aplicarea şi respectarea normelor metodologice în ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea depozitelor de arhivă, evidenţa şi conservarea documentelor, prin efectuarea activităţilor specifice de sistematizare a depozitelor, verificarea existentului cu instrumentele de evidenţă, actualizarea instrumentelor de evidenţă, inventarierea documentelor fără evidenţă, selecţionarea, păstrarea şi conservarea documentelor;
b) execută cercetarea documentelor, în scopul rezolvării petiţiilor şi a cererilor persoanelor fizice şi juridice referitoare la recunoaşterea unor drepturi;
c) pune la dispoziţia cercetătorilor documentele solicitate pentru cercetare, potrivit prevederilor legale.
ART. 35
(1) În cadrul relaţiilor de serviciu/muncă funcţionează principiul egalităţii de tratament faţă de întreg personalul.
(2) Este interzisă orice formă de discriminare bazată pe criteriul de sex, orientare sexuală, caracteristici genetice, vârstă, apartenenţă naţională, rasă, culoare, etnie, religie, origine socială, handicap, situaţie sau responsabilitate familială, apartenenţă ori activitate sindicală, funcţie sau apartenenţă la o anumită categorie profesională, precum şi emiterea oricărei dispoziţii în măsură de a discrimina o persoană.
(3) Pentru prevenirea şi eliminarea oricăror comportamente definite drept discriminare, DM are obligaţiile prevăzute de Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Soluţionarea sesizărilor şi reclamaţiilor privind discriminarea se realizează în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 36
Personalul DM are obligaţia de a cunoaşte şi de a aplica, în părţile care îl privesc, prevederile prezentului regulament.
ART. 37
Anexele nr. 1 şi 2*) fac parte integrantă din prezentul regulament.
*) Anexele nr. 1 şi 2 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA 1
la regulament
ORGANIGRAMA
Direcţiei medicale
(a se vedea imaginea asociată)
ANEXA 2
la regulament
DIAGRAMA DE RELAŢII
a Direcţiei medicale
(a se vedea imaginea asociată)
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: