Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 9 noiembrie 2023  privind organizarea şi funcţionarea Registrului Naţional de Publicitate Mobiliară    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 9 noiembrie 2023 privind organizarea şi funcţionarea Registrului Naţional de Publicitate Mobiliară

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1029 din 13 noiembrie 2023
──────────
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.080 din 9 noiembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.029 din 13 noiembrie 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară, registru public în sensul prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Registru, reprezintă sistemul naţional electronic de interes public, structurat pe persoane şi bunuri, care asigură înregistrarea operaţiunilor privind ipotecile mobiliare, a operaţiunilor asimilate acestora, a înscrisurilor sub semnătură privată care sunt titluri executorii în condiţiile legii, a altor drepturi prevăzute de lege, precum şi accesul la informaţiile din avizele de înscriere. Registrul include o bază de date unică la nivel naţional.
    (2) Creditorul ipotecar care, în scopul obţinerii unui rang de prioritate, doreşte să facă publică existenţa unei ipoteci asupra unui bun mobil, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, completează şi depune ori, după caz, transmite, în condiţiile stabilite de Autoritatea de supraveghere a Registrului, un formular de aviz de ipotecă unui operator sau agent autorizat al Registrului, cu plata taxei stabilite de Legea nr. 297/2018 privind publicitatea mobiliară, republicată, denumită în continuare Legea nr. 297/2018, şi a tarifului corespunzător, stabilit de operator sau agent în condiţiile aceleiaşi legi.
    (3) În condiţiile prevăzute la alin. (2), în vederea realizării publicităţii operaţiunilor asimilate ipotecilor mobiliare, a înscrisurilor sub semnătură privată care sunt titluri executorii în condiţiile legii, a fiduciilor, precum şi a altor drepturi prevăzute de lege, orice persoană interesată poate solicita înregistrarea în Registru a unui aviz de înscriere corespunzător.
    (4) Înregistrarea în Registru a datelor privind operaţiunile şi actele juridice înscrise în condiţiile prevăzute de Legea nr. 297/2018 se efectuează numai prin intermediul aplicaţiilor software puse la dispoziţie de Corpul Operatorilor Registrului Naţional de Publicitate Mobiliară, denumit în continuare Corpul Operatorilor, şi avizate de către Autoritatea de supraveghere a Registrului, în condiţiile prevăzute la art. 48 din prezentul regulament.
    (5) Datele înscrise în Registru pot fi vizualizate prin accesarea paginilor de internet oficiale ale acestuia: www.mj.rnpm.ro şi www.co.rnpm.ro.

    ART. 2
    (1) Autoritatea de supraveghere a Registrului este Ministerul Justiţiei. Atribuţiile acestuia, denumit în continuare Autoritate de Supraveghere, se exercită prin compartimentul de specialitate.
    (2) Autoritatea de Supraveghere publică pe paginile de internet prevăzute la art. 1 alin. (5) adresa poştală şi electronică, precum şi numărul de telefon.

    ART. 3
    (1) Au dreptul să efectueze înscrieri şi căutări certificate în Registru numai operatorii autorizaţi şi agenţii împuterniciţi ai acestora, operatorii de drept, precum şi Corpul Operatorilor, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 297/2018.
    (2) Operatorii sunt constituiţi în Corpul Operatorilor, persoană juridică privată de utilitate publică, fără scop lucrativ, care îşi stabileşte organele de conducere şi funcţionează potrivit Legii nr. 297/2018, prezentului regulament şi statutului propriu.

    ART. 4
    (1) Calitatea de operator autorizat se dobândeşte, la cerere, de către orice persoană fizică sau juridică, dacă îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 17 din Legea nr. 297/2018; în cazul agentului împuternicit, dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 17 alin. (3) lit. a) şi f) din Legea nr. 297/2018 se face cu documentele depuse pentru autorizarea operatorului.
    (2) Pe paginile de internet ale Registrului se publică şi se actualizează ori de câte ori este necesar următoarele informaţii:
    a) denumirea, adresa sediului/locului desfăşurării activităţii, numărul de telefon, faxul şi adresa de e-mail, precum şi paginile de internet ale operatorilor, inclusiv ale birourilor teritoriale proprii în care se desfăşoară activitatea de operare în Registru;
    b) adresa la care operatorii confirmă primirea corespondenţei, alta decât cea prevăzută la lit. a), dacă este cazul;
    c) denumirea, adresa sediului/locului desfăşurării activităţii, numărul de telefon, faxul şi adresa de e-mail, precum şi paginile de internet ale agenţilor împuterniciţi ai operatorilor.


    ART. 5
    (1) Informaţiile înscrise în Registru sunt publice, cu respectarea normelor privind protecţia datelor cu caracter personal.
    (2) Drepturile şi obligaţiile Corpului Operatorilor şi ale Autorităţii de Supraveghere cu privire la informaţiile înscrise în Registru sunt limitate la operarea Registrului sau, după caz, la supravegherea acestuia, în condiţiile Legii nr. 297/2018 şi ale prezentului regulament.
    (3) Operarea în Registru exclude efectuarea de operaţiuni de export sau de transmitere către terţi a bazei de date a Registrului, privită ca întreg ori pe părţi.

    ART. 6
    Avizul de înscriere în sensul prevăzut la art. 1 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 297/2018 reprezintă înregistrarea efectuată de operatori sau agenţi împuterniciţi, prin redarea fidelă, în sistemul de administrare a informaţiei al Registrului, a conţinutului formularului de aviz de înscriere, completat şi semnat de solicitantul înscrierii, în condiţiile art. 35 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 297/2018.

    ART. 7
    (1) Avizul de înscriere se identifică printr-un număr de identificare unic, denumit în continuare ID, atribuit de Registru.
    (2) Numărul de identificare a avizului de înscriere este format dintr-o succesiune de caractere care include data înscrierii avizului, identificatorul sistemului pe care s-a operat înscrierea, milisecunda înscrierii, precum şi un cod de trei caractere aleatorii generate automat de sistem, care garantează unicitatea înscrierii.
    (3) În sensul prezentului regulament, data înscrierii avizului include anul, luna, ziua, ora, minutul şi secunda înscrierii.
    (4) Data înscrierii avizului de ipotecă mobiliară stabileşte ordinea de prioritate a ipotecii.

    CAP. II
    Efectuarea înscrierilor şi a căutărilor certificate în Registru
    ART. 8
    Formularul de aviz de înscriere este un înscris întocmit pe suport hârtie, semnat olograf, sau un înscris în format electronic semnat cu semnătură electronică calificată în sensul art. 3 pct. 12 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE.

    ART. 9
    Avizul de înscriere introdus în Registru trebuie să respecte întocmai formularul avizului de înscriere în vigoare, completat în limba română, în condiţiile prevăzute în Ordinul ministrului justiţiei nr. 3.431/C/2019 pentru aprobarea formularelor de avize de înscriere privind înregistrările efectuate în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară şi a instrucţiunilor de completare a acestor formulare, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 10
    (1) Avizele de înscriere expiră după trecerea unui termen de 5 ani de la data înregistrării avizelor iniţiale, cu următoarele excepţii:
    a) în situaţia avizului de intenţie de constituire a unei ipoteci, când termenul de valabilitate este de două luni de la data înregistrării;
    b) în situaţia avizului de prelungire a avizului de înscriere, când termenul de valabilitate se prelungeşte cu 5 ani de la data expirării avizului care se prelungeşte; avizul de înscriere poate fi supus unor prelungiri succesive;
    c) în situaţia avizului de fiducie, când termenul de valabilitate expiră la data menţionată de solicitant în formularul de aviz de fiducie iniţial sau, după caz, în formularul de aviz de fiducie modificator, prin care se modifică durata contractului.

    (2) Pentru păstrarea rangului de prioritate dobândit prin înscrierea unui aviz de intenţie, partea interesată trebuie să solicite înscrierea unui aviz de transformare a avizului de intenţie în aviz de ipotecă iniţial înaintea expirării termenului prevăzut la alin. (1) lit. a); în acest caz, termenul de valabilitate de 5 ani se calculează de la data înscrierii intenţiei.
    (3) În termenul de 5 ani de valabilitate a avizului de înscriere nu se poate înregistra decât un singur aviz de prelungire; noul termen începe să curgă de la data expirării avizului iniţial sau, după caz, a ultimului aviz de prelungire, indiferent de momentul efectuării prelungirii.
    (4) Termenele prevăzute la alin. (1)-(3) se împlinesc în ziua anului sau a lunii corespunzătoare zilei de începere.
    (5) Termenul care, începând la data de 29, 30 sau 31 a lunii, se sfârşeşte într-o lună care nu are o asemenea zi se socoteşte împlinit în ultima zi a lunii respective.
    (6) În cazul în care termenul se împlineşte într-o zi de sărbătoare legală sau nelucrătoare ori în ziua când activitatea Registrului este întreruptă în condiţiile art. 21 alin. (3), avizul de prelungire poate fi înscris până la sfârşitul proximei zile în care se reia activitatea.

    ART. 11
    (1) Formularele de aviz de înscriere, solicitările de căutare a avizelor de înscriere, depuse sau transmise în condiţiile Legii nr. 297/2018, precum şi corespondenţa desfăşurată cu solicitanţii de avize de înscriere ori căutări, cu Autoritatea de Supraveghere, Corpul Operatorilor, operatorii şi agenţii împuterniciţi, se înregistrează de către operatori, agenţi şi Corpul Operatorilor într-un registru general.
    (2) Registrul general poate fi ţinut pe suport hârtie, tipizat, broşat, cusut sau capsat şi numerotat, sau electronic, prin intermediul unei aplicaţii software de înregistrare a documentelor, şi are un conţinut minim de rubrici, în care se înscriu următoarele date:
    a) numărul curent, precum şi anul, luna şi ziua înregistrării documentului;
    b) numele şi prenumele/denumirea emitentului documentului;
    c) denumirea documentului;
    d) numele şi prenumele persoanei fizice care solicită în mod efectiv prestarea serviciului de înregistrare/căutare în Registru şi, pentru cererile de înregistrare în Registru a avizelor de înscriere, calitatea acesteia;
    e) rezultatul operaţiunii pentru solicitările de înregistrare/ căutare în Registru, cu menţionarea ID-ului avizului înscris sau, după caz, a procesului-verbal de căutare generat de aplicaţia software a Registrului în format tipizat şi cu indicarea datei şi a modalităţii de transmitere a acestuia;
    f) observaţii.

    (3) Operatorii, agenţii împuterniciţi ai acestora şi Corpul Operatorilor au obligaţia să păstreze, în condiţiile Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, formularele de aviz de înscriere, copia actelor de identitate ale solicitanţilor şi documentele de reprezentare, solicitările de căutare a avizelor de înscriere, depuse sau transmise conform Legii nr. 297/2018, precum şi întreaga corespondenţă.
    (4) Documentele în format electronic prevăzute la alin. (3) se stochează de către operator/agent, precum şi de Corpul Operatorilor pe suport informatic, în condiţii care să asigure integritatea şi securitatea acestora.
    (5) Termenul de păstrare a formularului de aviz de înscriere, a copiei actului de identitate a persoanei fizice care a solicitat înregistrarea avizului de înscriere, fie în nume propriu, fie în calitate de reprezentant, şi, dacă este cazul, a documentului de reprezentare prevăzut de Legea nr. 297/2018 este de 2 ani de la data inactivării avizului de înscriere.

    ART. 12
    (1) Înregistrarea în Registru a unui aviz de înscriere poate fi solicitată numai de către persoane care au interes în legătură cu înscrierea.
    (2) Creditorul ipotecar sau reprezentantul său, împuternicit în condiţiile Legii nr. 297/2018, poate solicita înscrierea în Registru a oricărui tip de aviz de ipotecă; faţă de creditorii cu statut activ care le formulează, sunt asimilate unor acte de dispoziţie următoarele solicitări de avize de înscriere:
    a) avizul de reducere a ipotecii;
    b) avizul de cesiune a creanţei garantate cu bunurile înscrise în Registru;
    c) avizul de cesiune a rangului ipotecii;
    d) avizul de schimbare a rangului ipotecii, în cazul ipotecii cu rang preferat;
    e) avizul de nulitate a ipotecii;
    f) avizul de stingere a ipotecii;
    g) avizul modificator privind radierea ori înlocuirea unui creditor, adăugarea unui creditor ipotecar celor deja existenţi ori radierea unui debitor/constituitor.

    (3) Debitorul sau reprezentantul său, împuternicit în condiţiile Legii nr. 297/2018, poate solicita înscrierea în Registru a avizului de intenţie, a avizului de transformare, a avizului de ipotecă iniţial şi a avizului de menţinere; solicitările de înscriere în Registru a acestor avize sunt asimilate, faţă de debitorii care le formulează, unor acte de dispoziţie.
    (4) Constituitorul ipotecii sau reprezentantul său, împuternicit în condiţiile Legii nr. 297/2018, poate solicita înscrierea în Registru a avizului de intenţie, a avizului de transformare, a avizului de ipotecă iniţial, a avizului de menţinere şi a avizului de extindere; solicitările de înscriere în Registru a acestor avize sunt asimilate, faţă de constituitorii care le formulează, unor acte de dispoziţie.
    (5) Operatorul/Agentul împuternicit ataşează copia documentului de reprezentare la formularul de aviz de înscriere completat şi semnat de solicitant.
    (6) În aplicarea art. 35 alin. (4) din Legea nr. 297/2018, la primirea formularului de aviz de înscriere, operatorul/agentul are obligaţia de a verifica dacă persoana fizică solicitantă, care completează şi semnează formularul de aviz de înscriere, este persoana interesată.
    (7) Operatorii/Agenţii sunt răspunzători pentru orice prejudiciu cauzat de o verificare necorespunzătoare.

    ART. 13
    Părţile care nu au încheiat încă un contract de ipotecă pot să înregistreze intenţia de constituire a ipotecii, completând un formular de aviz de intenţie de constituire a ipotecii.

    ART. 14
    (1) Persoana care solicită înregistrarea unui aviz de înscriere, inclusiv reprezentantul persoanei juridice, răspunde personal pentru orice prejudiciu cauzat de furnizarea necorespunzătoare a informaţiilor în formularul de aviz de înscriere.
    (2) Creditorii care, în mod nejustificat, refuză să îşi dea acordul la înscrierea în Registru a unui aviz de ipotecă, dacă, potrivit legii şi raportului juridic, există un temei în acest sens, sunt răspunzători pentru daunele produse prin aceasta celorlalţi creditori ori debitorului/constituitorului.

    ART. 15
    (1) Operatorul/Agentul răspunde pentru înscrierea în Registru a informaţiilor întocmai cum au fost furnizate de către solicitant.
    (2) Operatorului/Agentului împuternicit îi este interzisă înregistrarea formularelor de aviz de înscriere în cazul prevăzut de art. 2 alin. (1) din Legea nr. 297/2018.

    ART. 16
    (1) Formularele de aviz de înscriere, însoţite de documentele aferente, pot fi depuse sau transmise oricărui operator/agent, la alegerea solicitantului, prin una dintre următoarele modalităţi:
    a) personal sau prin reprezentant, împuternicit în condiţiile prevăzute de Legea nr. 297/2018;
    b) prin mijloace electronice.

    (2) Momentul înregistrării în Registru a unui formular de aviz de înscriere, depus sau transmis prin modalităţile prevăzute la alin. (1), este momentul în care sistemul informatic al Registrului atribuie avizului de înscriere un număr de identificare unic, conform art. 7.
    (3) Solicitările de căutare certificată în Registru pot fi transmise prin orice mijloace de comunicare.

    ART. 17
    (1) După efectuarea înscrierii, operatorul/agentul sau Corpul Operatorilor comunică solicitantului înscrierii un exemplar al formularului de aviz de înscriere pe suport hârtie sau, după caz, în formă electronică, în condiţiile prevăzute de art. 35 alin. (8) din Legea nr. 297/2018, precum şi avizul generat de aplicaţia de înregistrare a Registrului.
    (2) În termen de 24 de ore de la data înregistrării avizului de ipotecă, creditorul ipotecar este obligat să comunice o copie de pe aviz constituitorului.
    (3) Cu excepţia cazului prevăzut la alin. (2), în termen de 2 zile lucrătoare de la data înregistrării avizului de înscriere, persoana interesată, care a solicitat înscrierea, este obligată să transmită o copie a avizului de înscriere înregistrat în Registru:
    a) fiecărui constituitor al fiduciei/beneficiar sau/şi, după caz, fiduciarului/administratorului provizoriu/noului fiduciar, în cazul avizelor de fiducie;
    b) fiecărei părţi a avizului, în cazul avizelor specifice;
    c) fiecărui debitor - emitent sau/şi, după caz, agent/reprezentant al deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare, în cazul avizelor de ipotecă - obligaţiuni ipotecare.

    (4) În caz de litigiu, proba comunicării incumbă solicitantului.

    ART. 18
    (1) Efectuarea căutărilor certificate se realizează conform procedurii eliberării proceselor-verbale de căutare în Registru şi de certificare a proceselor-verbale de căutare întocmite de către operatori şi agenţii împuterniciţi ai operatorilor, prevăzută în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului justiţiei nr. 29/C/2020 pentru aprobarea procedurilor prevăzute de art. 41 din Legea nr. 297/2018 privind Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară şi pentru abrogarea Ordonanţei Guvernului nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor şi efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare, cu modificările ulterioare.
    (2) Procesul-verbal de căutare se identifică printr-un număr de identificare unic, atribuit de Registru.
    (3) Numărul de identificare a procesului-verbal de căutare este format dintr-o succesiune de caractere care include sintagma „CERT“, data efectuării căutării, identificatorul sistemului pe care s-a efectuat căutarea, milisecunda efectuării căutării, precum şi un cod de trei caractere aleatorii generate automat de sistem.
    (4) În sensul prezentului regulament, data efectuării căutării include anul, luna, ziua, ora, minutul şi secunda efectuării acesteia.

    ART. 19
    (1) Nivelul tarifelor se stabileşte de către operatori/agenţi cu respectarea prevederilor Legii nr. 297/2018; operatorii/agenţii pot stabili proceduri proprii privind metodele de plată pentru serviciile prestate.
    (2) Orice plângere în legătură cu tarifele pentru serviciile de înscriere/căutare certificată prestate se depune la Autoritatea de supraveghere.

    CAP. III
    Accesul liber şi direct al oricărei persoane la Registru
    ART. 20
    Registrul asigură accesul publicului în vederea citirii, căutării şi copierii informaţiilor prin internet, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 297/2018.

    ART. 21
    (1) Programul de funcţionare a operatorilor, agenţilor împuterniciţi şi a Corpului Operatorilor pentru înscrieri şi căutări certificate este de cel puţin 4 ore, în intervalul 8.00-20.00, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, a concediului de odihnă, precum şi în alte situaţii prevăzute de lege; programul se afişează la loc vizibil şi se publică pe paginile de internet prevăzute la art. 1 alin. (5).
    (2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică operatorilor de drept şi operatorilor care nu desfăşoară activitatea de operare în Registru.
    (3) Registrul este deschis pentru citirea informaţiilor timp de 7 zile pe săptămână, 24 de ore pe zi, cu excepţia întreruperilor necesare pentru întreţinerea echipamentelor informatice şi schimbarea sau actualizarea aplicaţiei software; perioadele de întrerupere nu trebuie să însumeze mai mult de 5% din timpul de funcţionare lunar.

    ART. 22
    Operatorii autorizaţi şi agenţii împuterniciţi pot presta, în condiţiile Legii nr. 297/2018, contra cost, servicii de căutare şi de copiere de informaţii din baza de date a Registrului, precum:
    a) căutarea unor avize de ipotecă după datele de identificare a debitorului/constituitorului sau creditorului, după elementele de identificare a actului juridic care stă la baza înscrierii sau a bunului mobil ipotecat ori a bunului imobil căruia îi este ataşat bunul mobil ipotecat, după numele/denumirea proprietarului acelui bun imobil, respectiv numele/denumirea terţului cedat ori după numărul de identificare a avizului de ipotecă;
    b) căutarea unor avize de fiducie după datele de identificare a constituitorului fiduciei, a beneficiarului sau fiduciarului, după elementele de identificare a bunului care face parte din masa patrimonială fiduciară ori după numărul de identificare a avizului de fiducie;
    c) căutarea unor avize specifice după datele de identificare a părţilor avizului, după elementele de identificare a actelor/faptelor juridice supuse publicităţii sau a bunului care face obiectul acestora ori după numărul de identificare a avizului specific;
    d) căutarea unor avize de ipotecă - creanţe securitizate după datele de identificare a creditorului, debitorului, după descrierea portofoliului/cesiunii de creanţe în vederea securitizării ori după numărul de identificare a avizului de ipotecă - creanţe securitizate;
    e) căutarea unor avize de ipotecă - obligaţiuni ipotecare după datele de identificare a agentului sau emitentului, după descrierea creanţei ori după numărul de identificare a avizului de ipotecă - obligaţiuni ipotecare;
    f) căutarea de date din înscrierile vizualizate;
    g) efectuarea unor copii ale înscrierilor vizualizate.


    CAP. IV
    Sistemul de administrare a informaţiei
    ART. 23
    Registrul foloseşte un sistem de administrare a informaţiei şi o bază de date, computerizate, care corespund normelor stabilite prin Legea nr. 297/2018 şi prezentul regulament; acest sistem permite înregistrarea avizelor de înscriere, stocarea, indexarea şi regăsirea informaţiilor legate de înregistrarea avizelor de înscriere.

    ART. 24
    Datele primare utilizate în sistemul informatic sunt identificate şi stocate conform art. 25.

    ART. 25
    (1) Fiecare aviz de înscriere se identifică pe baza numărului de identificare unic, atribuit de sistemul de administrare a informaţiei conform art. 7.
    (2) În sistemul de administrare a informaţiei, avizele de înscriere succesive referitoare la avizul de înscriere iniţial se raportează la avizul de înscriere subsecvent imediat anterior, care cuprinde informaţia actualizată.
    (3) Niciun aviz de înscriere odată introdus nu poate fi modificat în niciun fel; orice modificări ale unui aviz de înscriere iniţial se introduc prin avize de înscriere ulterioare, separate, care fac referire la numărul de identificare al avizului de înscriere pe care îl modifică.
    (4) Avizele de înscriere iniţiale şi subsecvente se păstrează în sistemul de administrare a informaţiei.

    ART. 26
    (1) Autoritatea de Supraveghere atribuie operatorilor câte un nume de utilizator şi câte o parolă de acces în Registru; numele de utilizator şi parolele agenţilor împuterniciţi se atribuie de către operator; personalul cu atribuţii de operare în Registru al operatorilor/agenţilor împuterniciţi accesează Registrul cu numele de utilizator al operatorului sau, după caz, al agentului împuternicit şi parola atribuită de către acesta.
    (2) Numele de utilizator şi parola atribuite operatorilor/ agenţilor constituie elementele de identificare ale acestora în sistemul de administrare a informaţiei.
    (3) Registrul se accesează numai de operatori, agenţii împuterniciţi ai acestora şi personalul propriu, care au obligaţia să păstreze confidenţialitatea elementelor de identificare în Registru.
    (4) Accesarea Registrului de către o persoană în alte condiţii decât cele prevăzute la alin. (3) constituie abatere disciplinară a operatorului/agentului împuternicit, în sensul art. 39 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 297/2018.

    ART. 27
    Categoria şi tipul de aviz de înscriere înregistrat în sistemul de administrare a informaţiei corespund categoriei şi tipului de formular de aviz de înscriere completat şi semnat de solicitant.

    ART. 28
    Data înregistrării în Registru a avizelor de înscriere se stochează în sistemul de administrare a informaţiei.

    ART. 29
    (1) Datele din secţiunile formularului de aviz de înscriere se transferă din formular în sistemul de administrare a informaţiei prin introducerea directă a datelor sau prin utilizarea tehnicilor de preluare automată a acestora, cu respectarea art. 35 din Legea nr. 297/2018.
    (2) Corelarea permanentă a soluţiilor tehnice de preluare automată a datelor cu modificările aplicaţiei de înregistrare a avizelor de înscriere se efectuează pe baza informaţiilor comunicate de Corpul Operatorilor conform art. 48 alin. (7) lit. g).
    (3) Ori de câte ori se modifică aplicaţia de înregistrare a avizelor de înscriere, operatorii, agenţii împuterniciţi şi Corpul Operatorilor pot folosi soluţiile de preluare automată a datelor pentru înscrierea avizelor după întocmirea unui raport privind actualizarea acestora la noua versiune a aplicaţiei.
    (4) Raportul conţine modificările efectuate în scopul corelării prevăzute la alin. (2); agenţii împuterniciţi comunică raportul, de îndată, operatorului.
    (5) Raportul se înregistrează şi se păstrează în condiţiile prevăzute la art. 11.

    ART. 30
    Informaţiile privind datele de identificare a persoanelor fizice şi a persoanelor juridice, precum şi a actelor/faptelor juridice supuse publicităţii, a bunurilor sau a masei patrimoniale fiduciare se înregistrează în câmpuri separate şi sunt stocate în fişiere sau tabele separate; sunt stabilite câmpuri separate de introducere a datelor pentru numele de familie ale persoanelor fizice şi pentru prenumele complete ale acestora, respectiv un singur câmp pentru denumirea persoanei juridice.

    ART. 31
    (1) Câmpurile din sistemul de administrare a informaţiei destinate introducerii informaţiilor prevăzute la art. 30 au o dimensiune suficient de mare pentru înscrierea informaţiilor, în condiţiile stabilite prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 3.431/C/2019 pentru aprobarea formularelor de avize de înscriere privind înregistrările efectuate în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară şi a instrucţiunilor de completare a acestor formulare, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Solicitantul înscrierii furnizează în formularele completate numele/denumirile şi informaţiile complete; cu toate acestea, un nume/o denumire sau altă informaţie care depăşeşte lungimea maximă admisă a câmpului este introdusă, aşa cum este prezentată de către solicitant, până la limita maximă a câmpului unde se introduc datele; operatorul sau agentul care efectuează înscrierea nu face nicio abreviere suplimentară a numelor/denumirilor sau informaţiilor care sunt mai mari decât dimensiunea câmpului atribuit.

    ART. 32
    În sistemul de administrare a informaţiei, fiecare aviz de înscriere şi fiecare parte pot avea statut activ sau inactiv.

    ART. 33
    În cazul avizului de ipotecă iniţial, statutul părţilor şi statutul avizului de ipotecă sunt următoarele:
    a) statutul creditorului indicat în aviz este activ; statutul creditorului devine inactiv în situaţia în care, ulterior înscrierii avizului de ipotecă iniţial, se subscrie de către acesta un formular de aviz modificator vizând înlocuirea creditorului, un formular de aviz de cesiune a creanţei ori un formular de aviz de cesiune a rangului ipotecii, când statut activ dobândeşte noul creditor, respectiv cesionarul indicat în aviz;
    b) statutul debitorului/constituitorului indicat în aviz este activ; statutul debitorului/constituitorului devine inactiv în situaţia în care, ulterior înscrierii avizului de ipotecă iniţial, se subscrie de către creditor un formular de aviz modificator vizând înlocuirea debitorului/constituitorului, când statut activ dobândeşte noul debitor/constituitor, indicat în aviz;
    c) statutul avizului de ipotecă este activ până la data expirării acestuia sau până la înscrierea unui aviz de stingere sau de nulitate a avizului iniţial; inactivarea statutului avizului de ipotecă determină şi inactivarea statutului părţilor specificate în avizul respectiv.


    ART. 34
    În cazul avizului de fiducie iniţial, statutul părţilor şi statutul avizului de fiducie sunt următoarele:
    a) statutul constituitorului fiduciei indicat în aviz este activ; statutul constituitorului devine inactiv în situaţia în care, ulterior înscrierii avizului de fiducie iniţial, se înscrie un aviz de fiducie modificator vizând înlocuirea constituitorului, când statut activ dobândeşte noul constituitor, indicat în aviz;
    b) fiduciarul indicat în aviz are statut activ; statutul fiduciarului devine inactiv în situaţia în care, ulterior înscrierii avizului de fiducie iniţial, se înscrie un aviz modificator vizând înlocuirea fiduciarului cu administratorul provizoriu, iar statut activ dobândeşte administratorul provizoriu, indicat în aviz;
    c) beneficiarul indicat în aviz are statut activ; statutul beneficiarului devine inactiv în situaţia în care, ulterior înscrierii avizului de fiducie iniţial, se înscrie un aviz modificator vizând înlocuirea beneficiarului, iar statut activ dobândeşte noul beneficiar, indicat în aviz;
    d) statutul avizului de fiducie este activ până la data expirării acestuia sau până la înscrierea unui aviz de stingere sau de nulitate a avizului iniţial; inactivarea statutului avizului de fiducie determină şi inactivarea statutului părţilor specificate în avizul respectiv.


    ART. 35
    (1) În cazul avizului specific iniţial, statutul părţilor şi statutul avizului specific sunt active.
    (2) Statutul avizului specific este activ până la data expirării acestuia sau până la înscrierea unui aviz de stingere sau de nulitate a avizului iniţial; inactivarea statutului avizului specific determină şi inactivarea statutului părţilor specificate în avizul respectiv.

    ART. 36
    În cazul avizului de ipotecă iniţial - obligaţiuni ipotecare, statutul părţilor şi statutul avizului de ipotecă - obligaţiuni ipotecare sunt următoarele:
    a) statutul agentului/reprezentantului deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare indicat în aviz este activ; statutul acestuia devine inactiv în situaţia în care, ulterior înscrierii avizului de ipotecă iniţial - obligaţiuni ipotecare, se înscrie un aviz modificator - obligaţiuni ipotecare vizând înlocuirea agentului/reprezentantului deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare, când statut activ dobândeşte noul agent/reprezentant al deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare, indicat în aviz;
    b) debitorul - emitent indicat în aviz are statut activ; statutul debitorului devine inactiv în situaţia în care, ulterior înscrierii avizului de ipotecă iniţial - obligaţiuni ipotecare, se înscrie un aviz modificator - obligaţiuni ipotecare vizând înlocuirea debitorului, când statut activ dobândeşte noul debitor, indicat în aviz;
    c) statutul avizului de ipotecă - obligaţiuni ipotecare este activ până la data expirării acestuia sau până la înscrierea unui aviz de stingere sau de nulitate a avizului iniţial; inactivarea statutului avizului de ipotecă - obligaţiuni ipotecare determină şi inactivarea statutului părţilor specificate în avizul respectiv.


    ART. 37
    În cazul avizelor de înscriere prevăzute la art. 33, 34 şi 36 cu pluralitate de părţi, înscrierea unui aviz modificator vizând radierea uneia dintre părţi determină inactivarea statutului acesteia, celelalte părţi şi avizul păstrând statutul activ.

    ART. 38
    (1) Avizele de înscriere cu statut inactiv sunt păstrate în baza de date a Registrului pe o perioadă de cel puţin un an, calculată de la data inactivării statutului.
    (2) Avizele de înscriere cu statut inactiv pentru care s-a împlinit termenul de un an de la data inactivării se transferă din baza activă într-o bază de date separată, aflată pe unul dintre serverele active.
    (3) Procedura de transfer al avizelor de înscriere prevăzute la alin. (2) se realizează la sfârşitul primei săptămâni a lunii următoare celei în care s-a împlinit termenul, în intervalul cuprins între ora 00.00 a zilei de sâmbătă şi ora 24.00 a zilei de duminică.
    (4) Perioada de stocare a avizelor în baza de date prevăzută la alin. (2) este de 4 ani, iar accesarea acestora este posibilă în baza unei solicitări întemeiate, adresată de persoana interesată Corpului Operatorilor sau Autorităţii de Supraveghere.
    (5) După expirarea termenului prevăzut la alin. (4), avizele de înscriere inactive se şterg din baza de date separată; dispoziţiile alin. (3) se aplică în mod corespunzător.

    CAP. V
    Reglementări tehnice
    ART. 39
    (1) Registrul este organizat ca o bază de date unică, uşor accesibilă.
    (2) Sistemul de administrare a informaţiei al Registrului este compus din două sau mai multe servere independente situate în locuri diferite şi conectate între ele, astfel încât Registrul să opereze ca un sistem unic.
    (3) Pentru stabilirea coordonatelor temporale ale înregistrărilor, Registrul are ca referinţă ceasul serverului, care este actualizat să corespundă, după caz, orei oficiale de vară sau de iarnă; ceasurile serverelor din fiecare nod al sistemului informatic al Registrului sunt sincronizate.
    (4) Registrul utilizează baze de date interconectate, care permit căutarea sau înregistrarea avizelor de înscriere în fiecare nod al sistemului informatic, iar avizele de înscriere efectuate într-un nod se replică imediat în întregul sistem.

    ART. 40
    (1) Baza de date reflectă corect informaţia care a fost introdusă şi este ţinută la zi.
    (2) În cazul în care, după efectuarea înscrierii, se constată că nu a fost preluat numele utilizatorului ori o parte dintre datele ce fuseseră introduse anterior de către operator/agent, respectiv Corpul Operatorilor, acesta are obligaţia de a comunica Autorităţii de Supraveghere numărul de identificare a avizului de înscriere respectiv; în situaţia în care Autoritatea de Supraveghere constată că avizul de înscriere este nevalid ca urmare a unor motive de natură tehnică, neimputabile operatorului/agentului, respectiv Corpului Operatorilor, procedează la ştergerea acestuia din baza de date a Registrului.
    (3) Avizul de înscriere care nu conţine nicio informaţie privind datele de identificare a părţii/părţilor sau bunurilor, din cauza nepreluării datelor în sistemul de administrare a informaţiei din motive tehnice, se şterge de către Autoritatea de Supraveghere din baza de date a Registrului.
    (4) Avizul de înscriere care, din motive tehnice, este înregistrat în sistemul de administrare a informaţiei de mai multe ori, cu nerespectarea art. 25 alin. (2), se şterge din baza de date a Registrului de către Autoritatea de Supraveghere.
    (5) Operatorii şi Corpul Operatorilor înaintează Autorităţii de Supraveghere lista cu înregistrările preluate eronat în sistemul de administrare a informaţiei, din cauze tehnice, însoţită de documente justificative, după cum urmează:
    a) până pe data de 13 a fiecărei luni, pentru avizele de înscriere înregistrate în Registru în perioada 1-10 a lunii respective;
    b) până pe data de 23 a fiecărei luni, pentru avizele de înscriere înregistrate în Registru în perioada 11-20 a lunii respective;
    c) până pe data de 3 a fiecărei luni, pentru avizele de înscriere înregistrate în Registru în perioada cuprinsă între data de 21 şi ultima zi a lunii precedente.

    (6) Autoritatea de Supraveghere verifică avizele prevăzute la alin. (5), iar, în cazul în care constată că preluarea eronată a avizelor în sistemul de administrare a informaţiei este cauzată de motive tehnice, procedează la ştergerea acestora, în termen de 5 zile lucrătoare de la data constatării.

    ART. 41
    Avizele de înscriere din baza de date a Registrului trebuie să se regăsească având drept criteriu toate câmpurile din formularul de aviz de înscriere. Registrul pune la dispoziţie posibilităţi de căutare cu ajutorul unor expresii logice.

    ART. 42
    Programul software al Registrului atribuie o coordonată temporală fiecărui aviz de înscriere, care include cel puţin ziua, ora, minutul şi secunda acesteia.

    ART. 43
    Accesul la Registru se conformează unui standard, astfel încât frecvenţa aşteptărilor de peste 5 minute pentru conectare să nu apară în mai mult de 5% din numărul încercărilor de conectare; frecvenţa lipsei de acces la server nu trebuie să depăşească 5% din totalul orelor de operare. Corpul Operatorilor întocmeşte statistici trimestriale vizând gradul de conformare a activităţii Registrului cu standardul respectiv, pe care le raportează Autorităţii de Supraveghere.

    ART. 44
    (1) Registrul pune la dispoziţie publicului instrucţiuni pentru căutarea şi vizualizarea datelor din avizele de înscriere, precum şi lista cuprinzând descrierea tipurilor de avize de înscriere.
    (2) Registrul permite publicului vizualizarea şi tipărirea de extrase din avizele de înscriere.

    ART. 45
    (1) Echipamentele din fiecare nod al sistemului informatic al Registrului se amplasează într-o sală specială, care beneficiază de protecţie sporită privind alimentarea cu energie electrică, asigurarea unei temperaturi optime de funcţionare a echipamentelor şi împotriva accesului persoanelor neautorizate.
    (2) Toate datele înscrise în baza de date într-un nod al sistemului informatic sunt transferate şi stocate instantaneu şi în celelalte noduri.
    (3) Copiile de siguranţă ale bazei de date sunt efectuate zilnic cel puţin într-un nod al sistemului informatic al Registrului; în luna februarie se procedează la ştergerea copiilor de siguranţă efectuate în anul precedent.
    (4) Îmbunătăţirea şi securizarea echipamentelor din fiecare nod al sistemului informatic se realizează periodic, în cooperare cu Corpul Operatorilor, pentru a fi înlăturate riscurile de întrerupere, oprire sau distrugere a programului informatic, a bazei de date sau a mediului de comunicare şi transfer al datelor.

    ART. 46
    Sistemul computerizat offline şi cel online se adaptează pentru a corespunde cerinţelor funcţionale şi cerinţelor de asigurare a securităţii, conform practicilor internaţionale în domeniu.

    ART. 47
    Autoritatea de Supraveghere asigură un server de test, care reprezintă imaginea funcţională a mediului de exploatare, fiind utilizat de către operatori, agenţi, Corpul Operatorilor şi Autoritate pentru descărcarea versiunilor aplicaţiei software a Registrului, testarea aplicaţiei, precum şi, după caz, pentru pregătirea şi perfecţionarea personalului.

    ART. 48
    (1) Corpul Operatorilor pune la dispoziţia Autorităţii de Supraveghere aplicaţiile software ale Registrului, aprobate prin hotărâre, în urma testării din punct de vedere funcţional.
    (2) În aplicarea art. 4 alin. (7) din Legea nr. 297/2018, hotărârea prin care se aprobă aplicaţiile software, însoţită de documentaţia privind testarea din punct de vedere funcţional a acestora, se comunică Autorităţii de Supraveghere, spre avizare.
    (3) Autoritatea de Supraveghere avizează aplicaţiile software prin ordin al ministrului justiţiei, în urma auditării din punct de vedere tehnic şi al securităţii tehnologiei informaţiei, precum şi a testării acestora din punct de vedere funcţional.
    (4) Toate aplicaţiile software ale sistemului de administrare a informaţiei se stochează într-un mediu de exploatare care să nu fie accesibil proiectanţilor de programe.
    (5) Proiectantului Corpului Operatorilor i se conferă accesul la mediul prevăzut la alin. (4), prin hotărâre a Adunării generale a Corpului Operatorilor.
    (6) În vederea asigurării funcţionării corespunzătoare a Registrului, Autoritatea de Supraveghere poate acorda proiectantului Corpului Operatorilor, în condiţiile Legii nr. 297/2018, acces la infrastructura IT şi de comunicaţii de date a Registrului, prin ordin al ministrului justiţiei.
    (7) Când sunt necesare modificări ale aplicaţiei software, se iau următoarele măsuri:
    a) Corpul Operatorilor informează Autoritatea de Supraveghere cu privire la necesitatea modificării aplicaţiei software a sistemului, cu indicarea motivelor care impun această modificare;
    b) în urma acordului de principiu al Autorităţii de Supraveghere, proiectantul transferă programul în exploatare într-un mediu de dezvoltare separat; prin acelaşi acord, i se conferă accesul la infrastructura IT şi de comunicaţii de date a Registrului necesară efectuării modificării;
    c) după efectuarea modificării aplicaţiei, proiectantul instalează pe serverul de test versiunea modificată a acesteia;
    d) în cazul modificărilor complexe care se referă la avizele de înscriere, după informarea cu privire la conţinutul modificării, Corpul Operatorilor, operatorii şi agenţii testează funcţional aplicaţia modificată; Corpul Operatorilor comunică proiectantului observaţiile şi propunerile rezultate în urma testării efectuate;
    e) noua versiune a aplicaţiei, aprobată prin hotărârea Adunării generale a Corpului Operatorilor, se supune avizării de către Autoritatea de Supraveghere; în hotărârea privind aprobarea modificărilor aplicaţiei se detaliază tipurile de modificări efectuate, cu justificarea fiecărei modificări şi cu anexarea documentaţiei privind testarea aplicaţiei din punct de vedere funcţional, dacă este cazul;
    f) după verificarea documentaţiei prevăzute la lit. e) şi, dacă este cazul, testarea din punct de vedere funcţional a aplicaţiei, Autoritatea de Supraveghere avizează modificarea aplicaţiei, prin ordin al ministrului justiţiei;
    g) Corpul Operatorilor informează operatorii, agenţii şi Autoritatea de Supraveghere cu privire la data transferării versiunii finale a acesteia în mediul de exploatare, detaliind modificările efectuate.

    (8) La fiecare trei ani sau ori de câte ori consideră necesar, Autoritatea de Supraveghere efectuează auditarea sistemului informatic al Registrului din punct de vedere tehnic şi al securităţii tehnologiei informaţiei; cerinţele şi procedura de auditare se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei.
    (9) În aplicarea prevederilor alin. (8), la solicitarea Autorităţii de Supraveghere, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale sau alte instituţii sau entităţi cu atribuţii în domeniu întocmesc rapoarte de analiză tehnică şi de securitate a sistemului informatic al Registrului.
    (10) În aplicarea dispoziţiilor prezentului articol, Corpul Operatorilor pune la dispoziţia Autorităţii de Supraveghere şi a auditorului informaţiile necesare.

    ART. 49
    (1) Fişierele din baza de date a Registrului se găsesc/păstrează pe dispozitive de stocare în cadrul unui sistem computerizat cu sisteme de siguranţă pe mai multe niveluri; accesul direct la fişierele bazei de date este restricţionat la administratorii de sistem din fiecare nod al Registrului.
    (2) Publicul şi operatorii/agenţii accesează baza de date numai prin intermediul aplicaţiilor software ale Registrului.

    ART. 50
    În aplicarea reglementării sistemului de transfer electronic de date, denumit în continuare TED, termenii următori au sensul de mai jos:
    a) TED - transferul electronic de date al formularelor de aviz de înscriere şi al rezultatelor căutărilor;
    b) document TED - documentul în format electronic transmis între solicitant şi operator/agent, conform Legii nr. 297/2018.


    ART. 51
    În vederea utilizării TED, formularele de aviz de înscriere trebuie să aibă un format electronic acceptat de Registru şi să fie semnate cu semnătură electronică calificată în condiţiile art. 8. Autoritatea de Supraveghere publică pe pagina de internet a Registrului lista privind tipul documentelor TED şi formatele electronice folosite de Registru.

    ART. 52
    (1) Corpul Operatorilor şi operatorii/agenţii transmit solicitanţilor înştiinţări de acceptare sau de respingere pentru documentele TED, în condiţiile art. 35 din Legea nr. 297/2018.
    (2) Un document TED care poate fi citit de echipamentul Registrului, dar nu este semnat electronic în condiţiile art. 8 sau nu are conţinutul acceptat de Registru, este refuzat de operator/agent/Corpul Operatorilor; solicitantul este informat cu privire la documentele TED refuzate, cu motivarea refuzului.

    ART. 53
    (1) În momentul acceptării unui document TED pentru înregistrarea avizelor de înscriere, Corpul Operatorilor/ operatorul/agentul este obligat să ţină evidenţa computerizată a documentelor TED intrate sau/şi ieşite.
    (2) Corpul Operatorilor/Operatorul/Agentul efectuează copii de siguranţă zilnice ale documentelor TED intrate sau/şi ieşite.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 54
    (1) În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, Autoritatea de Supraveghere procedează la ştergerea copiilor de siguranţă ale bazei de date efectuate până la data de 31 decembrie 2021.
    (2) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, Autoritatea de Supraveghere aprobă, prin ordin, instrucţiunile privind utilizarea semnăturii electronice pentru înregistrarea formularelor de avize de înscriere şi căutarea datelor în Registru.
    (3) În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, Autoritatea de Supraveghere aprobă, prin ordin, cerinţele şi procedura de auditare a aplicaţiilor software ale Registrului din punct de vedere tehnic şi al securităţii tehnologiei informaţiei.
    (4) Ordinele prevăzute la alin. (2) şi (3) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (5) Prin excepţie de la prevederile art. 48, aplicaţiile software actuale ale Registrului nu sunt supuse aprobării şi avizării în condiţiile prevăzute la alin. (1)-(3) ale aceluiaşi articol.

    ART. 55
    Autoritatea de Supraveghere, Corpul Operatorilor, operatorii şi agenţii împuterniciţi ai acestora prelucrează date cu caracter personal cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi a celorlalte acte normative incidente din domeniul protecţiei datelor personale.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016