Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat prin DECIZIA nr. 410 din 9 decembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1240 din 10 decembrie 2024.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale, rolul şi atribuţiile Reţelei
ART. 1
Prezentul regulament reglementează organizarea şi funcţionarea Reţelei nucleelor pentru dezvoltare durabilă din România, denumită în continuare Reţeaua, organism cu rol consultativ, fără personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea Departamentului pentru dezvoltare durabilă - structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în subordinea prim-ministrului, denumit în continuare Departamentul.
ART. 2
(1) Rolul Reţelei este de a sprijini implementarea Strategiei naţionale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, denumită în continuare Strategie, şi a Planului naţional de acţiune pentru implementarea Strategiei, denumit în continuare PNA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 877/2018, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Reţeaua este alcătuită din nucleele pentru dezvoltare durabilă, denumite în continuare nuclee, constituite potrivit domeniilor existente la nivelul autorităţilor administraţiei publice centrale, cu atribuţii în domeniul dezvoltării durabile, ce urmăresc implementarea obiectivelor de dezvoltare durabilă.
ART. 3
Reţeaua îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 35/2024 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Reţelei nucleelor pentru dezvoltare durabilă din România, aprobată cu completări prin Legea nr. 300/2024.
CAP. II
Organizarea şi funcţionarea Reţelei
ART. 4
Reţeaua este alcătuită din nuclee pentru dezvoltare durabilă, formate din personal desemnat prin act administrativ de către conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale în care acesta îşi desfăşoară activitatea, în condiţiile prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 35/2024, aprobată cu completări prin Legea nr. 300/2024, care se transmite Departamentului în vederea centralizării.
ART. 5
Personalul din Reţea îşi desfăşoară activitatea atât în cadrul nucleelor constituite la nivelul autorităţilor administraţiei publice centrale, cât şi prin participarea la şedinţele de lucru, ordinare sau extraordinare, ale Reţelei sau la grupurile de lucru constituite în acest scop.
CAP. III
Atribuţiile şi responsabilităţile coordonatorului Reţelei şi ale secretariatului permanent
ART. 6
(1) Coordonatorul Reţelei este desemnat prin ordin al consilierului de stat coordonator al Departamentului, din rândul personalului din Departament.
(2) Atribuţiile coordonatorului Reţelei sunt:
a) coordonează la nivel tehnic activitatea Reţelei în scopul colectării datelor şi informaţiilor necesare evaluării gradului de implementare a Strategiei şi a obiectivelor de dezvoltare durabilă, denumite în continuare ODD, şi facilitează colaborarea acesteia cu Institutul Naţional de Statistică în vederea eficientizării raportării/actualizării indicatorilor naţionali pentru dezvoltare durabilă în sistemul statistic naţional, precum şi pentru îndeplinirea atribuţiilor Reţelei prevăzute la art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 35/2024, aprobată cu completări prin Legea nr. 300/2024;
b) coordonează la nivel tehnic procesele de evaluare periodică şi elaborarea rapoartelor privind progresele înregistrate în implementarea Strategiei, a Raportului naţional voluntar, a PNA şi, după caz, a actualizării Strategiei şi PNA şi le transmite spre avizare directorului Departamentului şi spre aprobare consilierului de stat coordonator al Departamentului;
c) ia act de iniţiativele nucleelor şi le diseminează în cadrul Reţelei sau solicită nucleelor informaţii şi date relevante, în scopul îmbunătăţirii cooperării interinstituţionale şi în sprijinul coerenţei politicilor pentru dezvoltare durabilă, în limita mandatului acordat de consilierul de stat coordonator al Departamentului;
d) transmite solicitări membrilor privind puncte de vedere, date, informaţii, documente necesare îndeplinirii atribuţiilor prevăzute la art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 35/2024, aprobată cu completări prin Legea nr. 300/2024, în limita mandatului acordat de consilierul de stat coordonator, şi prezintă spre avizare directorului Departamentului şi spre aprobare consilierului de stat coordonator materialele rezultate;
e) asigură diseminarea periodică a progresului în implementarea Strategiei prin intermediul tabloului de bord al INDD, realizat în colaborare cu Institutul Naţional de Statistică, cu avizul directorului Departamentului şi al consilierului de stat coordonator al Departamentului despre această acţiune;
f) propune organizarea de întâlniri şi consultări periodice ale Reţelei şi agenda de lucru a acestora, pe care o supune avizării directorului Departamentului şi aprobării consilierului de stat coordonator al Departamentului;
g) propune directorului Departamentului şi consilierului de stat coordonator modificarea/completarea prezentului regulament ca urmare a propunerilor rezultate în şedinţele Reţelei;
h) prezintă directorului Departamentului şi consilierului de stat coordonator al Departamentului informări asupra şedinţelor Reţelei şi sesizează acestora eventualele probleme întâmpinate, precum şi eventuale propuneri de măsuri de remediere;
i) semnează, conform fişei postului, documentele elaborate în cadrul Reţelei, pe care le supune avizării directorului Departamentului şi aprobării consilierului de stat coordonator.
ART. 7
(1) Secretariatul permanent al Reţelei este format din personal din cadrul Departamentului, nominalizat prin ordin al consilierului de stat coordonator al Departamentului.
(2) Atribuţiile secretariatului permanent sunt:
a) sprijină activităţile operaţionale ale Reţelei, acţionând ca punct de legătură între nuclee şi Departament, între Departament, nuclee şi Institutul Naţional de Statistică, precum şi între nucleele din Reţea;
b) elaborează/reactualizează proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare al Reţelei, pe care îl înaintează spre semnare coordonatorului Reţelei în vederea transmiterii acestuia spre avizare şi aprobare directorului Departamentului şi consilierului de stat coordonator al Departamentului;
c) centralizează la nivelul Departamentului componenţa nominală a nucleelor din Reţea, pe domenii de competenţă, în baza actelor administrative emise de conducătorii autorităţilor administraţiei centrale, pe care o înaintează directorului Departamentului şi consilierului de stat coordonator al Departamentului, în vederea transmiterii spre aprobare prin decizie a prim-ministrului, în cazul actualizării componenţei;
d) sprijină logistic procesele de evaluare periodică a progreselor înregistrate în implementarea Strategiei, a elaborării raportului anual al PNA, Raportului naţional voluntar şi, după caz, a actualizării Strategiei şi PNA şi centralizează contribuţiile membrilor Reţelei;
e) convoacă membrii Reţelei la şedinţele periodice de consultare, prin e-mail, cu minimum zece zile lucrătoare înainte de data desfăşurării;
f) întocmeşte minuta şedinţelor de lucru şi o transmite membrilor nucleelor spre informare şi conformare şi spre ştiinţă directorului Departamentului şi consilierului de stat coordonator al Departamentului;
g) centralizează toate actele şi documentele trimise/primite, precum şi corespondenţa purtată între Departament şi membri/nucleele din Reţea;
h) gestionează baza de date şi arhiva Reţelei.
(3) Documentele rezultate din activitatea Reţelei se arhivează la nivelul Departamentului, prin grija secretariatului permanent al Reţelei.
CAP. IV
Atribuţiile membrilor Reţelei
ART. 8
(1) Membrii Reţelei sunt parte componentă a nucleelor formate potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 35/2024, aprobată cu completări prin Legea nr. 300/2024.
(2) Atribuţiile membrilor Reţelei sunt următoarele:
a) participă la şedinţele şi acţiunile Reţelei;
b) participă în grupuri de lucru constituite pe domenii, cum ar fi: schimbări climatice, economie circulară şi altele, în limita mandatului acordat de către conducătorul instituţiei în care activează;
c) formulează puncte de vedere şi elaborează documente sintetice în relaţie cu ţintele şi indicatorii aferenţi obiectivelor de dezvoltare durabilă - ODD din Strategie, pe domeniile de activitate specifice autorităţii publice centrale în care activează;
d) furnizează informaţii şi date din domeniul de activitate, către Institutul Naţional de Statistică, după caz, în baza convenţiilor de colaborare tripartite semnate cu Institutul Naţional de Statistică şi Secretariatul General al Guvernului, prin intermediul Departamentului;
e) contribuie cu expertiză şi date din domeniul de activitate al autorităţii publice centrale în care activează la elaborarea rapoartelor periodice privind implementarea Strategiei, a Raportului naţional voluntar privind progresul României în implementarea Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă, a Strategiei naţionale privind economia circulară (SNEC) şi a Planului de acţiune pentru economia circulară (PAEC), aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.172/2022, cu completările ulterioare;
f) sprijină acţiunile din PNA şi PAEC aferente, elaborează documente sintetice aferente acţiunilor şi indicatorilor din PNA şi PAEC, monitorizează indicatorii şi participă la realizarea rapoartelor anuale de progres, pe domeniul de activitate specific;
g) oferă sprijin pentru eficientizarea Sistemului statistic naţional prin propunerea de actualizare a Setului de indicatori naţionali de dezvoltare durabilă, la solicitarea Departamentului;
h) contribuie la realizarea evaluării impactului proiectelor de acte normative din domeniul de activitate asupra sustenabilităţii conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 443/2022 pentru aprobarea conţinutului instrumentului de prezentare şi motivare, a structurii raportului privind implementarea actelor normative, a instrucţiunilor metodologice pentru realizarea evaluării impactului, precum şi pentru înfiinţarea Consiliului consultativ pentru evaluarea impactului actelor normative, cu completările ulterioare;
i) sprijină realizarea etichetării obiectivelor strategice, a măsurilor care contribuie la realizarea ODD ale Strategiei din Planurile strategice instituţionale întocmite conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 427/2022 pentru aprobarea Metodologiei de elaborare, monitorizare, raportare şi revizuire a planurilor strategice instituţionale, încărcate în platforma https://psi.gov.ro;
j) contribuie cu analize privind implementarea şi actualizarea Strategiei şi a PNA în sprijinul fundamentării unor propuneri legislative, în domeniile identificate ca fiind prioritare pentru implementarea Strategiei şi asigurării coerenţei politicilor pentru dezvoltare durabilă;
k) sprijină, la nivelul instituţiei, membrii Comitetului interdepartamental pentru dezvoltare durabilă cu privire la stadiul actual/punctele de vedere sectoriale în domeniul dezvoltării durabile;
l) sprijină diseminarea şi implementarea principiilor şi valorilor dezvoltării durabile în rândul societăţii civile şi al altor factori interesaţi şi identifică nevoile de dezvoltare durabilă la nivelul societăţii;
m) colaborează cu membrii Reţelei pentru identificarea şi prioritizarea ţintelor şi ODD în procesul implementării Strategiei şi PNA, în sensul sprijinirii coerenţei politicilor pentru dezvoltare durabilă;
n) sprijină implementarea, diseminarea şi popularizarea Codului român al sustenabilităţii în structurile din subordine sau aflate în coordonare, după caz;
o) în realizarea analizelor şi documentelor solicită puncte de vedere de la direcţiile de specialitate din cadrul instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea, precum şi de la structurile din subordine sau aflate în coordonare;
p) asigură comunicarea permanentă cu coordonatorul/ secretariatul permanent al Reţelei;
q) comunică secretariatului permanent materialele solicitate, elaborate în format electronic, în formă editabilă, la termenul solicitat;
r) analizează şi modifică/actualizează documentele elaborate, ori de câte ori este nevoie, după caz;
s) participă la şi/sau iniţiază evenimente şi acţiuni de comunicare, informare şi conştientizare publică în legătură cu dezvoltarea durabilă a României, inclusiv în colaborare cu alte autorităţi publice centrale, în domeniul de expertiză.
CAP. V
Activităţile Reţelei
ART. 9
(1) Reţeaua îşi desfăşoară activitatea în plen, în grupuri de lucru, în comisii şi în cadrul nucleelor.
(2) Activitatea în plen se desfăşoară astfel:
a) Reţeaua se reuneşte de două ori pe an în şedinţe ordinare şi ori de câte ori este nevoie în şedinţe extraordinare, la iniţiativa coordonatorului sau a coordonatorilor nucleelor, cu avizul directorului Departamentului şi cu aprobarea consilierului de stat coordonator al Departamentului;
b) şedinţele se desfăşoară cu participare fizică, online sau în format hibrid, după caz;
c) agenda de lucru a fiecărei şedinţe a Reţelei se întocmeşte de către secretariatul permanent, în colaborare cu coordonatorul, pe baza priorităţilor stabilite la nivelul Departamentului şi a propunerilor formulate de membrii Reţelei şi se supune avizării directorului Departamentului şi aprobării consilierului de stat coordonator al Departamentului.
(3) Activitatea membrilor Reţelei în grupuri de lucru şi în comisii, pe domenii specializate, se desfăşoară ori de câte ori este cazul, la solicitarea coordonatorului Reţelei, cu avizul şi acordul directorului Departamentului şi al consilierului de stat coordonator al Departamentului.
(4) Activitatea în cadrul nucleelor create la nivelul autorităţii administraţiei publice centrale se desfăşoară în acord cu regulamentul de organizare stabilit la nivelul instituţiei.
(5) La nivelul fiecărei autorităţi a administraţiei publice centrale din cadrul nucleelor este desemnată o persoană coordonator de nucleu, în relaţia cu secretariatul Reţelei şi coordonatorul acesteia.
CAP. VI
Modul de lucru în Reţea
ART. 10
(1) Reţeaua se întruneşte în şedinţe ordinare la iniţiativa coordonatorului Reţelei, cu avizul directorului Departamentului şi acordul consilierului de stat coordonator al Departamentului.
(2) Şedinţele se organizează şi se desfăşoară, de regulă, la sediul instituţiei care deţine coordonarea Reţelei, cu participare fizică, online sau în format hibrid, după caz.
(3) Convocatorul care conţine locul, data şi formatul privind desfăşurarea şedinţelor este transmis membrilor Reţelei de către secretariatul permanent, cu cel puţin zece zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru şedinţă. Convocările se realizează exclusiv prin mijloace electronice, iar membrii Reţelei trebuie să confirme participarea cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de desfăşurarea şedinţei.
(4) Agenda de lucru a şedinţelor Reţelei este întocmită de secretariatul permanent, pe baza propunerilor coordonatorului Reţelei, cu avizul directorului Departamentului şi aprobarea consilierului de stat coordonator al Departamentului. La întocmirea agendei de lucru vor fi luate în considerare şi propunerile formulate de coordonatorii nucleelor, înaintate în acest sens secretariatului permanent.
(5) La invitaţia coordonatorului, cu avizul directorului Departamentului şi acordul consilierului de stat coordonator al Departamentului, la şedinţe pot participa şi reprezentanţi ai Institutului Naţional de Statistică şi/sau ai altor instituţii/entităţi relevante pentru tematica abordată.
(6) Documentele-suport aferente şedinţelor se transmit membrilor Reţelei cu cel puţin trei zile lucrătoare înaintea fiecărei şedinţe, prin e-mail.
(7) După fiecare şedinţă, în termen de zece zile lucrătoare, secretariatul permanent va transmite membrilor concluziile discuţiilor şi demersurile necesare în vederea analizării, semnării şi stabilirii măsurilor care se impun.
ART. 11
Pentru realizarea rapoartelor periodice privind progresul în implementarea Strategiei şi PNA, coordonatorul Reţelei va asigura formatul de lucru şi modalităţile de comunicare şi colaborare, pe care le va comunica membrilor Reţelei, pentru fiecare activitate în parte.
ART. 12
Versiunile finale ale materialelor transmise în cadrul activităţilor comune în Reţea de către coordonatori şi aprobate de conducătorii autorităţii reprezintă punctul de vedere/poziţia oficială al/a autorităţii administraţiei publice centrale din care fac parte, în vederea includerii acestora în raportul final.
ART. 13
Versiunile finale ale rapoartelor comune vor fi aprobate de către membrii Reţelei în şedinţă ordinară sau extraordinară şi vor fi transmise Departamentului.
CAP. VII
Calitatea de membru în reţea şi durata mandatului
ART. 14
(1) Calitatea de membru în Reţea se dobândeşte ca urmare a nominalizării în nucleu/nuclee de către conducătorii instituţiei în care acesta îşi desfăşoară activitatea.
(2) Dobândirea sau pierderea calităţii de membru în nucleu rezultă ca urmare a numirii sau revocării mandatului prin decizie a prim-ministrului, la propunerea consilierului de stat coordonator al Departamentului, în baza actelor administrative emise de conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale.
ART. 15
Fişa postului personalului care face parte din nucleele Reţelei, inclusiv a coordonatorului Reţelei şi a secretariatului permanent se completează cu atribuţiile specifice din domeniul dezvoltării durabile, care decurg din calitatea de membru în nucleul din Reţea, precum şi cu atribuţiile prevăzute în prezentul regulament.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: