Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
CAP. 1 Dispoziţii generale SECŢIUNEA 1 Temei legal ART. 1 Prezentul regulament de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementãrile emise în domeniul energiei electrice şi termice, denumit în continuare regulament, este emis în conformitate cu prevederile art. 5 pct. 15 şi ale <>art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, denumita în continuare ANRE, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 99/2000 , cu modificãrile ulterioare, precum şi ale art. 69 alin. (2) lit. g), art. 70 lit. f) şi ale <>art. 77-81 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica şi termica. SECŢIUNEA a 2-a Scop ART. 2 Regulamentul stabileşte procedurile privind controlul ANRE în vederea verificãrii respectãrii reglementãrilor emise în domeniul energiei electrice şi termice, precum şi modul de constatare, de notificare şi de sancţionare a abaterilor la persoane juridice/fizice. CAP. 2 Domeniu de aplicare ART. 3 Prevederile regulamentului se aplica: a) persoanelor juridice, inclusiv angajaţilor acestora, şi persoanelor fizice care savarsesc abateri de la reglementãri legale aplicabile sectorului energiei electrice şi termice, inclusiv consumatorilor de energie electrica şi/sau termica; b) agenţilor economici din sectorul energiei electrice şi termice. ART. 4 Punerea în aplicare a prevederilor regulamentului va fi asigurata de personalul împuternicit de ANRE în conformitate cu prevederile <>art. 79 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 . CAP. 3 Definiţii şi abrevieri ART. 5 În înţelesul prezentului regulament urmãtorii termeni şi prescurtãri se definesc astfel:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- acţiuni corective - mãsuri obligatorii dispuse de ANRE în urma unui
control, pentru restabilirea legalitãţii şi/sau
aplicarea corecta a reglementãrilor emise în
domeniul energiei electrice şi termice
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- agent constatator - persoana imputernicita de ANRE, în conformitate
cu prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului
nr. 63/1998, cu efectuarea controlului la
persoane juridice/fizice pentru constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
prevãzute de lege şi, dupã caz, sesizarea
organelor de urmãrire penalã la constatarea
faptelor sau a împrejurãrilor care prin lege
sunt considerate infracţiuni
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- agent economic - persoana juridicã care îşi desfãşoarã activitatea
din sectorul în sectorul energiei electrice şi termice,
energiei electrice şi asigurând activitãţile de producere,
termice transport, distribuţie şi/sau de furnizare a
energiei electrice şi termice
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- control - verificare programata sau inopinata efectuatã
pentru a se determina dacã activitãţile agenţilor
economici din sectorul energiei electrice şi
termice (inclusiv angajaţii acestora) şi ale
altor persoane juridice sau fizice se desfãşoarã
conform mãsurilor stabilite şi cerinţelor
reglementãrilor din domeniul energiei electrice
şi termice
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- consumator de energie - persoana fizica sau juridicã, romana ori strãinã,
electrica şi/sau care cumpara sau consuma energie
termica electrica şi/sau termica pe baza de contract
pentru uzul propriu şi, eventual, pentru
un subconsumator
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- poziţie dominanta - posibilitatea unui agent economic de a influenta
în favoarea sa şi pentru perioade de timp
semnificative preţul pieţei
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- reţele de transport - reţele electrice (linii, staţii şi posturi de
şi/sau distribuţie transformare) şi reţele termice (conducte şi
puncte termice)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- sector (domeniu) al - ansamblul activitãţilor de planificare,
energiei electrice dezvoltare, construire, exploatare şi întreţinere
şi termice a instalaţiilor de producere, transport,
distribuţie şi furnizare a energiei electrice şi
termice, inclusiv importul şi exportul energiei
electrice, precum şi schimburile de energie
electrica cu sistemele electroenergetice ale
ţãrilor vecine
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- standarde de - norme tehnice, economice şi de exploatare cu
performanta caracter obligatoriu referitoare la parametrii de
calitate ai serviciului contractat (niveluri de
tensiune, frecventa, temperatura, durate de
intervenţii etc.)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- ANPC - Autoritatea Nationala pentru Protecţia
Consumatorilor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- ANRE - Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul
Energiei
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- ANRSC - Autoritatea Nationala de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- ARCE - Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- CNCAN - Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor
Nucleare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- MAPM - Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- MIR - Ministerul Industriei şi Resurselor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- MLPTL - Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi
Locuinţei
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- MMSS - Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
CAP. 4 Documente de referinta ART. 6 Aplicarea dispoziţiilor prezentului regulament se face în concordanta cu dispoziţiile urmãtoarelor acte normative: a) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica şi termica; b) <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 99/2000 , cu modificãrile ulterioare; c) <>Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 . CAP. 5 Scopul şi obiectivele controlului SECŢIUNEA 1 Scopul controlului ART. 7 Controlul ANRE se efectueazã pentru verificarea respectãrii reglementãrilor emise în domeniul energiei electrice şi termice şi pentru constatarea contravenţiilor şi a infracţiunilor. În urma controlului se formuleazã îndrumãri privind aplicarea reglementãrilor şi/sau se aplica sancţiuni, dupã caz. SECŢIUNEA a 2-a Obiectivele controlului ART. 8 Principalele obiective ale controlului ANRE sunt: a) verificarea respectãrii prevederilor din condiţiile asociate licenţelor, autorizaţiilor şi permiselor de punere în funcţiune; b) verificarea respectãrii standardelor de performanta stabilite prin reglementãrile în vigoare, în domeniile specifice sectorului; c) verificarea respectãrii prevederilor codurilor tehnice ale reţelelor de transport şi/sau distribuţie; d) verificarea respectãrii reglementãrilor cu privire la zonele de protecţie şi de siguranta ale instalaţiilor şi capacitãţilor energetice; e) verificarea respectãrii preţurilor şi tarifelor stabilite de ANRE; f) verificarea datelor de fundamentare a tarifelor şi preţurilor; g) verificarea respectãrii regimurilor de funcţionare a instalaţiilor energetice, avute în vedere la stabilirea tarifelor şi preţurilor; h) verificarea încheierii contractelor de furnizare, precum şi a respectãrii contractelor-cadru emise de ANRE în relaţiile dintre agenţii economici din sector; i) verificarea functionarii mecanismelor pieţei, inclusiv formarea libera, neinfluentata a preţurilor pe piata şi nealterarea echilibrului cerere-oferta prin determinarea ordinii de merit; j) verificarea respectãrii reglementãrilor privind prevenirea şi eliminarea abuzului de poziţie dominanta pe piata în sectorul energiei electrice şi termice, în special în domeniile producţiei, furnizarii şi al eventualelor asocieri cu scopul creãrii unor monopoluri zonale; k) verificarea respectãrii prevederilor legale cu privire la situaţiile şi cauzele care pot conduce la suspendarea sau retragerea autorizaţiilor ori a licenţelor; l) verificarea documentelor privind activitãţile de comerţ exterior cu energie electrica ale agenţilor economici reglementati şi a modului de respectare a reglementãrilor aplicabile domeniului; m) verificarea respectãrii reglementãrilor tehnice, pentru asigurarea alimentarii cu energie electrica şi termica în condiţii de maxima siguranta şi calitate; n) verificarea respectãrii condiţiilor tehnice de securitate la exploatarea instalaţiilor care pot dãuna persoanelor fizice, proprietãţii şi/sau mediului; o) verificarea respectãrii prevederilor reglementãrilor din domeniul surselor regenerabile şi neconventionale de energie; p) depistarea agenţilor economici din sectorul energiei electrice şi termice şi a consumatorilor de energie electrica şi/sau termica care desfãşoarã activitãţi în domeniu fãrã autorizaţii, permise şi/sau licenţe ori care refuza nejustificat alimentarea/racordarea consumatorilor de energie electrica şi/sau termica; q) verificarea respectãrii mãsurilor stabilite de ANRE în domeniul protecţiei consumatorilor de energie electrica şi/sau termica; r) urmãrirea altor obiective stabilite prin reglementãri legale. ART. 9 Pe lângã obiectivele enumerate la art. 8, controlul ANRE mai poate urmãri, în condiţiile art. 13, şi alte obiective, şi anume: a) verificarea respectãrii mãsurilor stabilite privind protecţia mediului, pentru sectorul energiei electrice şi termice; b) verificarea respectãrii normelor specifice de protecţie a muncii; c) verificarea respectãrii reglementãrilor şi a mãsurilor stabilite cu privire la siguranta în exploatare a instalaţiilor şi construcţiilor energetice. CAP. 6 Echipa de control ART. 10 Controlul ANRE se efectueazã de cãtre echipe de control, conform programului anual de control aprobat prin decizie de preşedintele ANRE, pe baza de mandat de control şi îndrumare aprobat de vicepreşedintele ANRE. ART. 11 (1) Echipa de control este compusa din cel puţin doua persoane, una dintre ele având în mod obligatoriu calitatea de agent constatator. (2) Unul dintre membrii echipei de control, care are calitatea de agent constatator, va avea responsabilitatea generalã a controlului şi va fi şef al echipei de control. (3) Calitatea de agent constatator este doveditã cu autorizaţia de agent constatator emisã de vicepreşedintele ANRE (anexa nr. 1). ART. 12 (1) Atunci când complexitatea problemelor o impune, în cadrul echipelor de control pot fi cooptati specialişti în diverse domenii din afarã ANRE, denumiţi în continuare experţi. (2) Experţii sunt acele persoane cu pregãtire tehnica, economicã sau juridicã superioarã şi experienta relevanta în domeniul energiei electrice şi termice, selectate de ANRE în scopul efectuãrii de controale la persoanele prevãzute la art. 3 şi constatãrii faptelor şi împrejurãrilor ce pot constitui, potrivit legii, contravenţii sau infracţiuni. (3) Plata experţilor se va face conform legii. ART. 13 (1) La solicitarea altor autoritãţi publice (MIR, MLPTL, MAPM, ANPC, ANRSC, ARCE, CNCAN etc.) ANRE va desemna agenţi constatatori sau alte categorii de specialişti care sa participe la controalele organizate de acestea. (2) Modul de colaborare şi procedurile de control se vor stabili, dupã caz, prin protocoale încheiate între respectivele autoritãţi şi ANRE. CAP. 7 Obligaţii SECŢIUNEA 1 Membrii echipelor de control ART. 14 Membrii echipelor de control au urmãtoarele obligaţii: a) sa îşi decline calitatea, legitimandu-se în fata persoanei juridice/fizice care urmeazã sa fie controlatã; b) sa efectueze controalele în conformitate cu mandatele de control şi îndrumare primite, cu procedurile de control specifice şi cu prevederile legale în vigoare; c) sa solicite datele şi informaţiile necesare în legatura cu problemele care fac obiectul controlului; d) sa participe la întocmirea rapoartelor de control şi îndrumare şi/sau a proceselor-verbale de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor; e) sa întocmeascã rapoarte parţiale de control şi îndrumare în conformitate cu atribuţiile primite în cadrul echipei de control, pe care sa le înainteze şefului echipei de control în termen de doua zile de la terminarea etapei de control corespunzãtoare acestor atribuţii; f) sa participe la verificarea eficientei acţiunilor corective stabilite în urma controalelor; g) sa încheie procesele-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor cu obiectivitate, conform art. 23; h) sa pãstreze secretul informaţiilor cu caracter confidenţial obţinute ca urmare a exercitãrii atribuţiilor de serviciu şi sa nu le facã publice decât în cazurile expres prevãzute de reglementãrile legale în vigoare; i) sa nu pretindã şi sa nu primeascã bunuri sau bani şi sa nu îşi creeze avantaje în legatura cu serviciul sau prin exercitarea funcţiei. ART. 15 Şeful echipei de control are urmãtoarele obligaţii suplimentare: a) întocmeşte şi înainteazã spre aprobare vicepreşedintelui ANRE mandatul de control şi îndrumare; b) propune spre aprobare vicepreşedintelui ANRE componenta echipei de control; c) coordoneazã activitatea echipei de control; d) întocmeşte raportul de control şi îndrumare în termen de 5 zile de la încheierea acţiunii de control, pe baza rapoartelor parţiale întocmite de membrii echipei de control; e) informeazã conducerea ANRE atunci când, cu ocazia controlului, se constata sãvârşirea unei infracţiuni în domeniul energiei electrice şi termice; f) reprezintã echipa de control în fata persoanei juridice/fizice controlate; g) urmãreşte ducerea la îndeplinire a mãsurilor şi a acţiunilor corective stabilite în raportul de control şi îndrumare. SECŢIUNEA a 2-a Agenţii economici din sectorul energiei electrice şi termice şi consumatorii de energie electrica şi/sau termica - persoane juridice ART. 16 Agenţii economici din sectorul energiei electrice şi termice şi consumatorii de energie electrica şi/sau termica - persoane juridice - au urmãtoarele obligaţii: a) sa permitã echipei de control, în condiţiile legii, accesul în clãdiri, încãperi, la instalaţii, construcţii şi în orice alta zona, pana la receptoarele de energie inclusiv, pentru efectuarea de mãsurãtori, determinãri şi recoltari de probe pentru analize. În cazul obiectivelor nucleare accesul echipei de control se va face şi cu respectarea procedurilor şi instrucţiunilor de acces specifice; b) sa punã la dispoziţia echipei de control, la solicitarea acesteia, documentele şi actele specifice activitãţilor lor; c) sa numeascã, printr-o decizie, un împuternicit competent din cadrul personalului, care sa asiste echipa de control şi sa asigure punerea la dispoziţia acesteia a documentelor şi actelor solicitate de aceasta; d) sa informeze imediat ANRE cu privire la situaţiile în care exploatarea instalaţiilor sau construcţiilor energetice poate dãuna persoanelor fizice, proprietãţii şi/sau mediului. ART. 17 Conducerile agenţilor economici din sectorul energiei electrice şi termice sau ale consumatorilor de energie electrica şi/sau termica - persoane juridice -, care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, iau cunostinta de sãvârşirea de cãtre o terta persoana juridicã sau persoana fizica a unei fapte ce poate constitui conform legii contravenţie sau infracţiune în domeniul energiei electrice şi termice, vor notifica la ANRE faptele şi împrejurãrile constatate. CAP. 8 Documente de control şi îndrumare ART. 18 Documentele de control şi îndrumare sunt: a) mandatul de control şi îndrumare (anexa nr. 2); b) raportul de control şi îndrumare (anexa nr. 3); c) procesul-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor (anexa nr. 4). ART. 19 Mandatul de control şi îndrumare este documentul prin care se autorizeaza efectuarea unei acţiuni de control şi îndrumare la o persoana juridicã/fizica. ART. 20 Raportul de control şi îndrumare este documentul care se întocmeşte în urma efectuãrii unei acţiuni de control şi îndrumare la o persoana juridicã/fizica şi în care se consemneazã, dupã caz, domeniile controlate, verificãrile, constatãrile, sancţiunile aplicate, mãsurile şi acţiunile corective stabilite, precum şi recomandãrile necesare desfãşurãrii corespunzãtoare a activitãţii. ART. 21 (1) În cazul unui control la o persoana juridicã raportul de control şi îndrumare, aprobat de vicepreşedintele ANRE, se transmite în copie persoanei juridice controlate, care va proceda la punerea în aplicare a acţiunilor corective stabilite. (2) Persoana juridicã controlatã poate transmite la ANRE o contestaţie cu privire la conţinutul raportului de control şi îndrumare, în termen de 15 zile de la comunicarea acestuia. Contestaţia se analizeazã de preşedintele ANRE, iar rãspunsul se comunica în termenul legal. (3) În cazul unui control la o persoana juridicã/fizica, efectuat în urma unei sesizãri primite la ANRE, pentru constatarea şi sancţionarea contravenţiilor şi/sau infracţiunilor, raportul de control şi îndrumare nu se transmite persoanei juridice/fizice controlate. CAP. 9 Constatarea şi sancţionarea abaterilor SECŢIUNEA 1 Contravenţii ART. 22 (1) Contravenţiile sunt cele prevãzute la <>art. 79 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 , cu modificãrile ulterioare, precum şi la <>art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 99/2000 , cu modificãrile ulterioare. (2) Contravenţiile pot fi menţionate şi în alte legi speciale. ART. 23 Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac prin proces-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor, întocmit, conform modelului prezentat în anexa nr. 4, de cãtre agenţii constatatori ai ANRE. ART. 24 (1) Procesele-verbale de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor vor fi numerotate şi vor purta ştampila ANRE. (2) Evidenta proceselor-verbale de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor se face, la nivelul ANRE, de cãtre compartimentul de specialitate, într-un registru de evidenta a proceselor-verbale de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor (anexa nr. 6). ART. 25 (1) În cazul constatãrii sãvârşirii de cãtre aceeaşi persoana juridicã/fizica a doua sau mai multe contravenţii se încheie un singur proces-verbal, iar sancţiunea amenzii se aplica pentru fiecare contravenţie. (2) Când contravenţiile au fost constatate prin acelaşi proces-verbal, amenzile cumulate nu pot depãşi dublul maximului amenzii prevãzute de lege pentru contravenţia cea mai grava. ART. 26 (1) O data cu aplicarea amenzii contravenţionale agentul constatator stabileşte, dacã este cazul, un termen de conformare de pana la o luna, care poate fi prelungit de conducerea ANRE în cazurile în care se apreciazã ca acest lucru se impune. (2) În cadrul termenului stabilit contravenientul are obligaţia sa între în legalitate sau, dupã caz, sa restabileasca legalitatea. ART. 27 Neconformarea cu mãsura dispusã de agentul constatator al ANRE sau de conducerea ANRE constituie contravenţie şi se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor prezentului regulament. ART. 28 Procesul-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor se semneazã pe fiecare pagina de cãtre agentul constatator şi de cãtre contravenient cãruia i se înmâneazã o copie. ART. 29 (1) Procesul-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor se va încheia şi în situaţia în care contravenientul nu este prezent, refuza sau nu poate sa semneze procesul-verbal, agentul constatator menţionând aceasta în prezenta cel puţin a unui martor. (2) În cazul menţionat la alin. (1) procesul-verbal va cuprinde şi datele personale din actul de identitate al martorului şi semnatura acestuia. (3) În lipsa unui martor agentul constatator va preciza motivele care au dus la încheierea procesului-verbal în aceste condiţii. (4) Agentul constatator va preda o copie a procesului-verbal şefului compartimentului de specialitate din cadrul ANRE pentru a fi comunicatã prin posta, cu aviz de primire, sau afişatã la domiciliul/sediul contravenientului în termen de cel mult o luna de la data aplicãrii acestuia. ART. 30 (1) Prin procesul-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor agentul constatator aplica amenda contravenţionalã şi dispune, dupã caz, confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din sãvârşirea respectivei contravenţii. (2) Agentul constatator are obligaţia sa stabileascã cine este proprietarul bunurilor confiscate şi, dacã acestea aparţin altei persoane decât contravenientului, în procesul-verbal se vor mentiona, dacã este posibil, datele de identificare a proprietarului sau se vor preciza motivele pentru care identificarea acestuia nu a fost posibila. (3) În caz de anulare sau de constatare a nulitãţii procesului-verbal bunurile confiscate, cu excepţia celor a cãror deţinere sau circulaţie este interzisã de lege, se restituie de îndatã celui în drept. ART. 31 Dacã prin sãvârşirea contravenţiei s-a pricinuit o paguba, persoana vãtãmatã îşi va putea valorifica pretenţiile potrivit dreptului comun. ART. 32 (1) Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei se poate face plângere în termen de 15 zile de la data inmanarii/comunicãrii acestuia. Plângerea se soluţioneazã de judecãtoria în a carei raza teritorialã s-a sãvârşit contravenţia. (2) Pana la soluţionarea plângerii executarea sancţiunii contravenţionale se suspenda. ART. 33 (1) Dacã contravenientul nu foloseşte calea de atac impotriva procesului-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiei în termen de 15 zile, în vederea plãţii amenzii ANRE va comunica din oficiu organelor de specialitate ale direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi unitãţilor subordonate acestora, în a cãror raza teritorialã domiciliazã sau îşi are sediul contravenientul, procesul-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiei. (2) Comunicarea procesului-verbal cãtre administraţia financiarã se face conform anexei nr. 5. SECŢIUNEA a 2-a Infracţiuni ART. 34 (1) Infracţiunile sunt cele prevãzute la <>art. 78 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 , cu modificãrile ulterioare. (2) Infracţiunile pot fi menţionate şi în alte legi speciale. ART. 35 Sãvârşirea infracţiunilor prevãzute de lege atrage rãspunderea penalã în condiţiile prevãzute de Codul penal şi de Codul de procedura penalã. ART. 36 (1) Atunci când se constata sãvârşirea unei infracţiuni din domeniul energiei electrice şi termice, agentul constatator întocmeşte o nota de constatare pe care o aduce la cunostinta conducerii ANRE. (2) Pe baza notei de constatare ANRE, prin compartimentul de specialitate, sesizeazã de îndatã organul de cercetare penalã competent din punct de vedere teritorial. (3) Sesizarea va cuprinde urmãtoarele: numele, prenumele şi calitatea agentului constatator; denumirea, sediul şi adresa ANRE; descrierea faptei care formeazã obiectul sesizãrii, indicarea fãptuitorului (dacã acesta este cunoscut) şi a mijloacelor de proba. ART. 37 (1) În vederea constatãrii contravenţiilor şi infracţiunilor agenţii constatatori au acces, în condiţiile legii, în clãdiri, încãperi, la instalaţii şi în orice alt loc, pana la receptoarele de energie inclusiv, şi au dreptul sa verifice instalatia, precum şi sa efectueze mãsurãtori, determinãri şi recoltari de probe pentru analize. Proprietarii şi agenţii economici care exploateazã aceste clãdiri, locuri sau instalaţii sunt obligaţi sa punã la dispoziţie agenţilor constatatori documentele şi actele specifice activitãţilor lor. (2) În conformitate cu prevederile <>art. 81 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 , agenţii constatatori pot cere sprijinul organelor de poliţie şi ale Ministerului Public. CAP. 10 Dispoziţii finale ART. 38 Dispoziţiile prezentului regulament se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , ale Codului civil, Codului de procedura civilã, Codului penal şi ale Codului de procedura penalã. ART. 39 Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezentul regulament. ANEXA 1 -------la regulament------------- Autorizaţie de agent constatator AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI AUTORIZAŢIE Domnul/Doamna ...................., având funcţia de ............, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica şi termica, cu modificãrile ulterioare, şi ale Ordinului preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 21/2002 privind aprobarea Regulamentului de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementãrile emise în domeniul energiei electrice şi termice, are calitatea de agent constatator şi se împuterniceşte: a) sa efectueze controale la persoane juridice/fizice, în vederea verificãrii respectãrii reglementãrilor emise în domeniul energiei electrice şi termice; b) sa constate contravenţiile şi sa aplice sancţiunile prevãzute de lege; c) sa ia mãsura confiscãrii lucrãrilor destinate, folosite sau rezultate din sãvârşirea contravenţiilor din domeniul energiei electrice şi termice, în conformitate cu dispoziţiile legale. Autorizaţia este valabilã pentru o perioada de ........................ de la data eliberãrii.
Data eliberãrii Vicepreşedinte,
......................... ...........................
ANEXA 2 -------la regulament-------------
Mandat de control şi îndrumare
- model şi conţinut-cadru -
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Aprobat
Vicepreşedintele ANRE,
.................
MANDAT DE CONTROL ŞI ÎNDRUMARE În conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 99/2000 , cu modificãrile ulterioare, şi ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica şi termica, urmãtoarea echipa de control compusa din: 1. şef echipa de control ................ 2. membru ............................... 3. membru ...............................este imputernicita sa efectueze control pentru verificarea respectãrii reglementãrilor emise în domeniul energiei electrice şi termice şi sa aplice sancţiunile prevãzute de lege, în conformitate cu Regulamentul de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementãrile emise în domeniul energiei electrice şi termice, la ...................................... .................................................................... ..................................................................., începând cu data de .............................................. . Domeniile ce urmeazã sa fie controlate sunt: ....................... .................................................................... .................................................................... .................................................................... Locul de desfãşurare a controlului .................................
Data emiterii Întocmit
.......................... ..........................
ANEXA 3 -------la regulament-------------
Raport de control şi îndrumare
- model şi conţinut-cadru -
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Aprobat
Vicepreşedintele ANRE,
....................
RAPORT DE CONTROL ŞI ÎNDRUMARE A. Persoana juridicã/fizica controlatã ............................. .................................................................... B. Membrii echipei de control: 1. şef echipa de control ................ 2. membru ............................... 3. membru ............................... C. Domeniile controlate ........................................... .................................................................... D. Verificãri şi constatãri ........................................ .................................................................... E. Abateri de la reglementãrile emise în domeniul energiei electrice şi termice şi sancţiuni aplicate ....................................... ................................................................. F. Mãsuri şi acţiuni corective .................................. ................................................................. G. Recomandãri .................................................. ................................................................. H. Lista persoanelor care au participat la control din partea persoanei juridice controlate. I. Anexe
Semnãturi
Membrii echipei de control
Data ..................
NOTA: Eventualele contestaţii cu privire la raportul de control şi îndrumare se transmit la Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei în termen de 15 zile de la data comunicãrii acestuia. ANEXA 4 -------la regulament------------- Proces-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor şi înştiinţare de plata - model şi conţinut-cadru -AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI PROCES - VERBAL de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor Nr. .......................... încheiat în ziua de ........... luna ...........anul .......... în localitatea ........., judeţul ................. Subsemnatul ..................., agent constatator autorizat de Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), cu sediul în ............, având legitimatia nr. ........, eliberata de ANRE, cu ocazia controlului efectuat la ...................., localitatea ..................., str. ................ nr. ....., judeţul/sectorul ......., am constatat urmãtoarele: .............. ......................................................................... ......................................................................... ......................................................................... Faptele de mai sus constituie contravenţie/contravenţii, comisã/comise la data de ........................., prevãzutã/prevãzute la: 1. art. .......... alin. .......... lit. .......... din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 /<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 ; 2. art. .......... alin. .......... lit. .......... din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 /<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 ; 3. art. ....... alin. ............. lit. .......... din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 /<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 ,de care se face vinovata persoana fizica/juridicã ........................., cu domiciliul/sediul în localitatea .................., str. ............. nr. ...., bl. ..., sc. ..., ap. ..., judeţul/sectorul ...., identificata cu buletinul/cartea de identitate seria .......... nr. ...., eliberat/eliberata de .............. la data de ..........., CNP ................, înregistratã la registrul comerţului cu nr. .................., codul fiscal ......................, reprezentatã prindirector/manager ....................................... . Pentru contravenientul cetãţean strãin sau cetãţean roman cu domiciliul în strãinãtate se completeazã: - pasaport seria ..... nr. ....., statul emitent ....., data eliberãrii .....; - tichet de înscriere a contravenţiilor seria ........, nr. ............ . Semnãturi: Agent constatator, (Martor) Contravenient, ................... ................... ................. Fata de cele constatate contravenientul este amendat cu: 1. .......... lei, conform art. .......... alin. .......... lit. .......... din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 /<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 ; 2. .......... lei, conform art. .......... alin. .......... lit. .......... din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 /<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 ; 3. .......... lei, conform art. .......... alin. .......... lit. .......... din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 /<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 . Amenda totalã este în suma de .......................... lei. De asemenea, se dispune confiscarea urmãtoarelor: .................... ......................, al cãror proprietar este ......................, cu luarea mãsurilor de conservare sau de valorificare prevãzute de lege. Alte mãsuri ......................................................... ..................................................................... Alte menţiuni ....................................................... ..................................................................... Contravenientul nu este de fata/refuza/nu poate sa semneze procesul-verbal. Martor: .....(nume)..... ......(prenume)......, nãscut/nascuta la data de .........................., domiciliat/domiciliata în ............., str. ..... nr. ....., bl. ....., sc. ......., ap. ........, judeţul/sectorul ............., posesor/posesoare al/a cãrţii/buletinului de identitate seria ..... nr. ...... Impotriva procesului-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor se poate face plângere în termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicãrii acestuia. Plângerea însoţitã de o copie dupã procesul-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor se va depune la ANRE. ÎNŞTIINŢARE DE PLATA Amenda se achitã în termen de cel mult 15 zile de la data comunicãrii, în contul nr. ......................, deschis la ............................., urmând ca în acelaşi termen sa fie transmisã o copie de pe chitanţa la ANRE. În caz de neachitare a amenzii în termenul precizat se va proceda la executarea silitã. Procesul-verbal cuprinzând şi înştiinţarea de plata a fost încheiat în .......... exemplare, un exemplar fiindu-i înmânat/comunicat contravenientului.
Agent constatator Contravenient
Semnatura ............... Semnatura ..........
(L.S.) Funcţia ........
(L.S.)
Martor
Semnatura .........
ANEXA 5 -------la regulament------------- Adresa de notificare - model şi conţinut-cadru -AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI Cãtre Administraţia financiarã a .................... Adresa ................... Va transmitem alãturat procesul-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor nr. .................. din data de ........................., prin care ...(numele şi prenumele/denumirea persoanei fizice/juridice) ......, domiciliata/cu sediul în ............................, str. ................... nr. ............, bl. ............, sc. ............, ap. ............, judeţul/sectorul ................, a fost amendata cu .................. lei. Procesul-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor a rãmas definitiv la data de .............................., prin expirarea termenului de plata a amenzii prevãzut de <>Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 . Conform prevederilor <>art. 37 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , procesul-verbal rãmas definitiv constituie titlu executoriu. Ca urmare, va solicitam sa procedati la punerea sa în executare, potrivit prevederilor legale. Vicepreşedinte, .....................la regulament------------- REGISTRUL de evidenta a proceselor-verbale de constatare şi de sancţionare a contravenţiilor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Data Data/locul Agent Situaţie Încadrarea Numele/ Domiciliul/
crt. inregis- încheierii consta- de fapt contravenţiei Denumirea Sediul
trarii procesului- tator contrave- contrave-
verbal nientului nientului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4 5 6 7
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Obiecţiuni Angajament Amenda Alte Modul Date Plângere Finalizarea
de plata -lei- mãsuri de de depunere/ procesului-
comuni- identifi- soluţionare verbal
care care a
martorului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8 9 10 11 12 13 14 15
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.