Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 6 aprilie 2023  privind concursul de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 6 aprilie 2023 privind concursul de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

EMITENT: Consiliul Superior al Magistraturii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 302 din 10 aprilie 2023
──────────
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.057 din 6 aprilie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 10 aprilie 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Promovarea în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se face numai prin concurs organizat, cu consultarea acestei instanţe, ori de câte ori este necesar, în limita posturilor vacante, de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.

    ART. 2
    (1) Concursul de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie urmăreşte selecţia judecătorilor care corespund celor mai înalte standarde de competenţă profesională, evaluate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, precum şi de integritate, conduită şi deontologie, evaluate de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.
    (2) Concursul se organizează pe baza unor criterii obiective de apreciere a performanţelor profesionale ale judecătorilor, precum şi a conduitei acestora şi constă în:
    a) o probă având ca obiect evaluarea hotărârilor judecătoreşti redactate de candidaţi;
    b) un interviu susţinut în faţa Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.


    ART. 3
    Posturile scoase la concurs se stabilesc de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, în mod distinct pentru fiecare secţie a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pentru care există locuri vacante.

    CAP. II
    Condiţii pentru înscrierea la concurs
    ART. 4
    (1) Pot participa la concursul de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie judecătorii care au îndeplinit efectiv cel puţin 5 ani funcţia de judecător la curtea de apel, au obţinut calificativul „foarte bine“ la ultimele 3 evaluări, nu au fost sancţionaţi disciplinar în ultimii 3 ani, cu excepţia cazurilor în care a intervenit radierea sancţiunii disciplinare, şi au o vechime în funcţia de judecător sau procuror de cel puţin 18 ani. La calculul acestei vechimi nu se ia în considerare perioada cât persoana a fost auditor de justiţie.
    (2) Condiţiile de vechime prevăzute de alin. (1) trebuie să fie îndeplinite la data expirării perioadei de depunere a cererilor de înscriere.
    (3) Nu pot participa la concursul de promovare la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie judecătorii care au făcut parte din serviciile de informaţii sau au colaborat cu acestea ori judecătorii care au un interes personal ce influenţează sau ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate şi imparţialitate a atribuţiilor prevăzute de lege.

    ART. 5
    (1) Data, locul şi modul de desfăşurare a concursului se aprobă prin hotărâre a Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii. În cuprinsul anunţului privind organizarea concursului de promovare se precizează specializările la care se poate susţine concursul, în funcţie de secţiile Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
    (2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) şi posturile vacante pentru care se organizează concursul se comunică tuturor judecătorilor prin curţile de apel şi se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu cel puţin 40 de zile înainte de data stabilită pentru concurs.
    (3) În termen de 15 zile de la data publicării datelor prevăzute la alin. (1), cei interesaţi pot depune cereri de înscriere la concurs la Consiliul Superior al Magistraturii.
    (4) Cererile de înscriere la concursul de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cuprind precizarea a două specializări, una corespunzătoare secţiei pentru care candidează şi o altă specializare corespunzătoare altei secţii a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, specializare care fie rezultă din activitatea profesională anterioară din cariera candidatului, fie ca urmare a opţiunii sale.
    (5) Fiecare candidat poate opta cu privire la o singură secţie a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie la care susţine concursul. Candidatul are dreptul de a reveni asupra opţiunii formulate până la data expirării termenului de înscriere.
    (6) Cererea de înscriere va fi însoţită de un curriculum vitae, de documente în dovedirea celei de-a doua specializări prevăzute la alin. (4), dacă este cazul, de o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu a făcut parte din serviciile de informaţii şi nici nu a colaborat cu acestea şi de o declaraţie din care să rezulte că nu are un interes personal ce influenţează sau ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate şi imparţialitate a atribuţiilor prevăzute de lege.
    (7) La cererea de înscriere pot fi ataşate, în copii certificate, maximum 10 hotărâri judecătoreşti cu obiect diferit, în ambele specializări menţionate în cererea de înscriere, după caz. Candidaţii pot indica doar lista hotărârilor judecătoreşti, cu menţiunea că acestea se regăsesc în sistemul informatic ECRIS; în acest caz, certificarea se realizează prin confirmarea de către candidat a corespondenţei dintre hotărârile din dosar şi cele salvate în sistemul informatic ECRIS. Se pot depune de către candidaţi şi lucrări de specialitate publicate, dacă este cazul, precum şi orice alte înscrisuri pe care le consideră relevante, în limba română.

    CAP. III
    Organizarea şi desfăşurarea concursului
    SECŢIUNEA 1
    Comisiile de concurs
    ART. 6
    (1) Comisia de evaluare şi comisia de soluţionare a contestaţiilor, denumite comisii de concurs, sunt numite în raport cu secţiile Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pentru care s-au depus candidaturi. În cadrul comisiilor de concurs se pot constitui subcomisii, în funcţie de numărul candidaţilor.
    (2) Fiecare comisie de concurs, respectiv subcomisie, dacă aceasta s-a constituit, are următoarea componenţă:
    a) 2 judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, numiţi de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la recomandarea preşedinţilor de secţii;
    b) un profesor universitar de la o facultate de drept care are un contract de muncă pe perioadă nedeterminată cu o universitate de cercetare avansată şi educaţie, astfel cum este clasificată pe baza evaluării prevăzute de Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, propus de facultatea de drept, numit de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.

    (3) Comisia de organizare a concursului este numită prin hotărâre a Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, membrii săi fiind desemnaţi din rândul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor cu funcţii de conducere şi execuţie, al funcţionarilor publici şi al personalului contractual din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.
    (4) Comisiile prevăzute la alin. (1) şi (3) sunt conduse de câte un preşedinte. Preşedintele fiecărei comisii soluţionează situaţiile de incompatibilitate a membrilor comisiei pe care o conduce. Situaţiile de incompatibilitate a preşedinţilor comisiilor se soluţionează de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.
    (5) Preşedinţii comisiilor de concurs sunt numiţi de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii dintre membrii judecători.
    (6) Preşedintele comisiei de organizare a concursului este numit prin hotărâre a Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, dintre membrii săi desemnaţi potrivit alin. (3) din rândul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor.
    (7) Membrii comisiilor nu pot avea apartenenţă politică la data formării comisiilor. Toţi membrii comisiilor completează declaraţii în acest sens.

    ART. 7
    (1) Nu pot fi numite în comisiile de concurs şi de organizare a concursului persoane care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor completează declaraţii în acest sens. Dacă incompatibilitatea se iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor, persoana în cauză are obligaţia să se retragă şi să comunice de îndată această situaţie preşedintelui comisiei în vederea înlocuirii sale.
    (2) Aceeaşi persoană nu poate face parte în acelaşi timp din comisia de evaluare şi din comisia de soluţionare a contestaţiilor.
    (3) Din aceeaşi comisie sau din comisii diferite nu pot face parte soţi, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv.
    (4) În componenţa comisiilor prevăzute la alin. (1) sunt numiţi în acelaşi mod şi membrii supleanţi care îi vor înlocui, de drept, în ordinea stabilită prin hotărârea de numire a comisiilor, pe acei membri ai comisiei care, din motive întemeiate, nu îşi pot exercita atribuţiile. Înlocuirea se efectuează de preşedintele comisiei din care face parte persoana respectivă.
    (5) Desemnarea membrilor comisiilor de concurs se face pe baza consimţământului scris, exprimat anterior.
    (6) Contractele de participare a membrilor comisiilor de concurs, prin care se stabilesc modalităţile de plată şi atribuţiile ce le revin, se încheie între aceştia şi ordonatorul principal de credite al Consiliului Superior al Magistraturii, potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.
    (7) Declaraţiile şi contractele de participare în comisii se centralizează de comisia de organizare a concursului şi se păstrează alături de celelalte documente de concurs.
    (8) Judecătorii care sunt membri în comisiile de concurs îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile art. 234 alin. (3) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor.

    ART. 8
    (1) Comisia de organizare a concursului are, în principal, următoarele atribuţii:
    1. centralizează cererile de înscriere la concurs, întocmeşte listele de înscriere, verifică îndeplinirea de către candidaţi a condiţiilor legale de participare la concurs, întocmeşte şi publică lista candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs şi publică lista finală a candidaţilor;
    2. după publicarea listei finale a candidaţilor, publică cererile de înscriere la concurs pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, însoţite de un anunţ prin care se aduce la cunoştinţa publică posibilitatea oricărei persoane de a transmite comisiilor de concurs hotărâri judecătoreşti redactate de candidaţi, precum şi termenul în care acestea pot fi transmise;
    3. controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea concursului, constând, în principal, în: procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenţei medicale pe parcursul desfăşurării concursului şi a pazei necesare pentru păstrarea ordinii publice la centrele de concurs, asigurarea cheltuielilor de transport, cazare şi diurnă pentru membrii comisiilor;
    4. ca urmare a cererii comisiilor de evaluare, solicită curţilor de apel, inclusiv în format electronic, în măsura în care există în acest format, hotărârile judecătoreşti pronunţate şi redactate de candidaţi şi alte documente necesare evaluării şi primeşte înscrisurile trimise de către acestea. Hotărârile care sunt disponibile în bazele de date utilizate de Consiliul Superior al Magistraturii nu se mai solicită curţilor de apel;
    5. primeşte sesizările şi observaţiile din partea opiniei publice, precum şi hotărârile judecătoreşti, trimise de orice persoană;
    6. solicită curţilor de apel să trimită copii certificate şi, acolo unde există, şi în format electronic ale hotărârilor judecătoreşti transmise de către orice persoană după publicarea candidaturilor şi verifică identitatea dintre acestea şi exemplarul trimis de aceste persoane. Dispoziţiile pct. 4 teza a II-a se aplică în mod corespunzător;
    7. atribuie un cod numeric fiecărui candidat înscris la concurs, întocmeşte un proces-verbal în care consemnează corespondenţa dintre numele candidatului şi codul numeric atribuit şi ia măsuri pentru ca aceste date să fie accesibile unui număr restrâns de persoane, care desfăşoară în concret activităţi ce presupun în mod necesar cunoaşterea identităţii candidatului, astfel încât membrii comisiilor de concurs să nu poată cunoaşte direct sau indirect identitatea candidaţilor;
    8. comunică fiecărui candidat, în plic închis şi sigilat sau prin mijloace de comunicare electronică, codul numeric care i-a fost atribuit;
    9. anonimizează documentele primite la cererea comisiilor de evaluare, lucrările depuse de către candidat sau trimise de orice persoană, atât în ceea ce priveşte datele cu caracter personal din aceste lucrări, cât şi datele care ar permite identificarea candidatului, precum: numele judecătorilor şi grefierilor, instanţa care a pronunţat hotărârea şi instanţele care au pronunţat hotărâri în fazele procesuale anterioare, dacă este cazul. Sesizările şi observaţiile trimise de către terţi, ca urmare a dezbaterii publice, se anonimizează doar în ceea ce priveşte datele care ar permite identificarea candidatului;
    10. întocmeşte mapa candidatului, care va conţine lucrările depuse de acesta, cele solicitate de comisia de evaluare, cele trimise de orice persoană după publicarea cererilor de înscriere, datele prevăzute la art. 11 alin. (4), precum şi sesizările şi observaţiile terţilor. La această mapă se depun şi explicaţiile candidaţilor date la solicitarea comisiilor de evaluare. Pe mapă şi pe fiecare înscris anonimizat conţinut de aceasta se înscrie codul numeric al candidatului;
    11. predă, pe bază de proces-verbal, mapele candidaţilor fiecărei comisii de evaluare, în funcţie de secţia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pentru care candidaţii au formulat cererea de înscriere;
    12. publică punctajul obţinut de candidaţi ca urmare a evaluării lucrărilor candidaţilor, efectuată de comisiile de evaluare, candidaţii fiind identificaţi doar prin cod numeric;
    13. primeşte contestaţiile împotriva punctajului şi le înaintează, după anonimizarea datelor care ar permite identificarea candidatului, comisiei de contestaţii corespunzătoare, împreună cu mapa de lucrări a fiecărui candidat;
    14. publică rezultatul contestaţiilor;
    15. solicită Inspecţiei Judiciare să efectueze verificarea aspectelor privind integritatea candidaţilor declaraţi admişi după prima probă de concurs;
    16. repartizează pentru interviu, conform art. 17 alin. (2), candidaţii admişi după prima probă de concurs;
    17. calculează punctajul obţinut de fiecare candidat la proba prevăzută la art. 2 alin. (2) lit. a) şi publică rezultatul final al probei, menţionând pentru fiecare candidat dacă a fost admis sau respins la această probă, în funcţie de punctajul obţinut;
    18. ia măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea comisiile de evaluare a lucrărilor candidaţilor sau de soluţionare a contestaţiilor să nu pătrundă persoane străine, neautorizate de comisie sau neprevăzute de prezentul regulament;
    19. întocmeşte listele finale şi asigură publicarea lor pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
    20. analizează desfăşurarea şi rezultatele concursului şi prezintă concluziile Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii;
    21. informează de îndată Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii cu privire la orice situaţie deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament;
    22. propune Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii eventuale modificări în modul de organizare şi desfăşurare a concursului;
    23. îndeplineşte orice alte atribuţii necesare bunei desfăşurări a concursului.

    (2) Membrii comisiei de organizare a concursului îşi desfăşoară activitatea în timpul programului normal de lucru de la Consiliul Superior al Magistraturii. În mod excepţional, în situaţii temeinic justificate, membrii comisiei de organizare a concursului îşi pot desfăşura activitatea şi în afara programului normal de lucru, cu aprobarea preşedintelui comisiei de organizare a concursului şi în limitele stabilite de acesta.

    ART. 9
    (1) Preşedintele comisiei de organizare a concursului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor prevăzute la art. 8.
    (2) În acest scop, preşedintele comisiei de organizare a concursului stabileşte fişa de atribuţii pentru membrii comisiei.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Desfăşurarea concursului
    ART. 10
    (1) Centralizarea cererilor de înscriere la concurs ale judecătorilor şi verificarea îndeplinirii condiţiilor legale de participare la concurs se realizează de comisia de organizare a concursului.
    (2) În vederea verificării îndeplinirii condiţiei prevăzute la art. 4 alin. (3), comisia de organizare a concursului transmite Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi Consiliului Suprem de Apărare a Ţării solicitarea de a verifica dacă judecătorul a făcut parte din serviciile de informaţii sau a colaborat cu acestea.
    (3) Comisia de organizare a concursului întocmeşte lista candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs şi o publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
    (4) Candidaţii respinşi în urma verificării pot formula contestaţii în termen de 48 de ore de la publicarea listei prevăzute la alin. (3). Contestaţiile se depun la Consiliul Superior al Magistraturii.
    (5) Contestaţiile se soluţionează, în termen de cel mult 5 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (4), de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.
    (6) În termen de cel mult 5 zile de la expirarea perioadei prevăzute la alin. (5), comisia de organizare a concursului întocmeşte lista finală a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs şi o publică în condiţiile alin. (3).
    (7) Cererile de înscriere la concurs ale candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, însoţite de un anunţ prin care se aduce la cunoştinţa publică posibilitatea oricărei persoane de a transmite comisiilor de concurs hotărâri judecătoreşti redactate de candidaţi, precum şi termenul în care acestea pot fi transmise. Hotărârile judecătoreşti transmise după expirarea termenului prevăzut în anunţ nu se iau în considerare.

    ART. 11
    (1) În cadrul probei prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) sunt evaluate hotărâri judecătoreşti pronunţate şi redactate de candidaţi pe toată perioada funcţionării la curtea de apel.
    (2) În cadrul probei prevăzute la alin. (1) pot fi analizate şi hotărârile prevăzute la art. 5 alin. (7) şi la art. 10 alin. (7).
    (3) De îndată după afişarea listei finale a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs, comisia de organizare a concursului solicită curţilor de apel transmiterea documentelor necesare pentru verificarea respectării termenelor de soluţionare a lucrărilor, cu privire la întreaga perioadă supusă evaluării.
    (4) În vederea verificării respectării termenelor rezonabile de soluţionare a cauzelor şi de redactare a hotărârilor, se solicită curţii de apel la care îşi desfăşoară activitatea candidatul date statistice sau orice documente necesare privind:
    a) activitatea candidatului, precum: numărul de şedinţe de judecată, numărul de cauze la care a participat la judecată, numărul de cauze soluţionate, numărul de hotărâri motivate, numărul de hotărâri nemotivate în termen, numărul mediu de zile cu care a fost depăşit acest termen, perioada medie de soluţionare a cauzelor de către candidat, alte activităţi desfăşurate în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
    b) activitatea instanţei la secţia la care a funcţionat judecătorul, precum: încărcătura medie de cauze pe judecător, numărul mediu de participări în şedinţe de judecată, timpul mediu de soluţionare pe tipuri de cauze, numărul mediu de hotărâri redactate de judecători, numărul mediu de hotărâri neredactate în termen.

    (5) Primind solicitarea comisiei de organizare a concursului prevăzută la alin. (3), preşedintele curţii de apel ia măsurile necesare pentru strângerea informaţiilor prevăzute la alin. (4) şi pentru transmiterea acestora în termenul indicat.
    (6) În cazul candidaţilor care şi-au desfăşurat activitatea la mai multe curţi de apel, datele statistice şi documentele prevăzute la alin. (4) sunt solicitate de la fiecare dintre instanţele respective, dispoziţiile alin. (5) fiind aplicabile în mod corespunzător.
    (7) Datele statistice şi documentele prevăzute la alin. (4) sunt anonimizate de comisia de organizare a concursului, dispoziţiile art. 12 alin. (2) aplicându-se în mod corespunzător.

    ART. 12
    (1) Pentru realizarea evaluării, de îndată după afişarea listei finale a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs, comisia de organizare a concursului solicită compartimentului de statistică judiciară din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii listele hotărârilor judecătoreşti pronunţate şi redactate de aceşti candidaţi în perioada supusă evaluării prevăzută la art. 11 alin. (1), cu evidenţierea datei şi numărului hotărârii, a numărului de dosar în care aceasta a fost pronunţată, a obiectului cauzei, a stadiului procesual, a tipului hotărârii şi cu menţiunea că soluţia a fost desfiinţată/casată, dacă este cazul. Listele sunt generate exclusiv în format electronic.
    (2) În vederea înaintării lor către comisiile de evaluare, listele prevăzute la alin. (1) sunt anonimizate de comisia de organizare a concursului, prin înlocuirea numelui candidatului cu codul numeric atribuit acestuia şi prin eliminarea menţionării instanţei la care îşi desfăşoară activitatea candidatul şi a numărului de dosar în care a fost pronunţată respectiva hotărâre.
    (3) În termen de 5 zile de la primirea listelor anonimizate prevăzute la alin. (2) de la comisia de organizare a concursului, comisiile de evaluare stabilesc criterii unitare pe fiecare specializare pentru selectarea aleatorie a câte 30 de hotărâri judecătoreşti pentru fiecare candidat, ce vor fi supuse evaluării, cu respectarea ponderii referitoare la diferitele stadii procesuale ale cauzelor, stabilite de comisiile de evaluare. La stabilirea criteriilor de selecţie, comisiile de evaluare vor ţine seama ca hotărârile judecătoreşti să aibă obiect diferit şi să fie întocmite în faze procesuale diferite.
    (4) În termenul şi pe baza criteriilor stabilite potrivit alin. (3), comisiile de evaluare realizează selecţia hotărârilor judecătoreşti, prin intermediul unui program informatic. Selecţia se face cu sprijinul compartimentului informatic, în prezenţa preşedintelui comisiei de organizare a concursului sau a altui membru al acestei comisii, desemnat de preşedinte.
    (5) Dacă programul informatic prevăzut la alin. (4) nu este disponibil, selecţia hotărârilor judecătoreşti se realizează de comisiile de evaluare, în termenul şi pe baza criteriilor prevăzute la alin. (3).
    (6) După selecţia realizată potrivit alin. (4) sau, după caz, potrivit alin. (5), comisiile de evaluare trimit comisiei de organizare a concursului listele privind hotărârile selectate.
    (7) Curţile de apel transmit comisiei de organizare a concursului hotărârile judecătoreşti solicitate, în termen de 5 zile de la primirea solicitărilor în acest sens. Hotărârile sunt înaintate şi în format electronic, în măsura în care există în acest format. Dispoziţiile art. 8 alin. (1) pct. 4 teza a II-a se aplică în mod corespunzător.
    (8) După anonimizarea hotărârilor primite de la curţile de apel, comisia de organizare a concursului le înaintează comisiilor de evaluare. Comisia de organizare a concursului transmite comisiei de evaluare şi hotărârile judecătoreşti prevăzute la art. 5 alin. (7) şi art. 10 alin. (7), anonimizate conform dispoziţiilor art. 8 alin. (1) pct. 9. În perioada dintre acordarea codurilor numerice şi afişarea rezultatului final la această probă, persoanele care au cunoştinţă despre corespondenţa dintre aceste coduri şi identitatea candidaţilor au obligaţia de a păstra confidenţialitatea acestei informaţii.
    (9) În situaţia în care comisiile de evaluare apreciază că nu toate hotărârile judecătoreşti selectate sunt reprezentative pentru activitatea candidatului, acestea vor realiza, în completare, o singură dată, o nouă selecţie, pe baza procedurii prevăzute la alin. (4) sau (5), după caz.
    (10) Hotărârile prevăzute la alin. (8) se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu respectarea dispoziţiilor legale privind protejarea datelor cu caracter personal, cu anonimizarea datelor care ar permite identificarea candidatului şi cu indicarea codului acestuia, pentru a fi supuse dezbaterii publice o perioadă de 7 zile de la publicare.
    (11) Orice persoană poate trimite în scris sesizări sau observaţii în legătură cu actele publicate conform alin. (10) pentru a fi avute în vedere la evaluare. Sesizările şi observaţiile anonime nu se iau în considerare şi nu se trimit comisiilor de evaluare. Sesizările şi observaţiile care privesc şi integritatea candidatului se trimit Inspecţiei Judiciare pentru a fi avute în vedere la întocmirea raportului potrivit art. 17 alin. (1).

    ART. 13
    (1) Dispoziţiile art. 12 alin. (1)-(3) şi (5)-(11) se aplică în mod corespunzător şi în cazul judecătorilor de supraveghere a privării de libertate de la curţile de apel, lista actelor întocmite de candidaţi sau care privesc activitatea acestora în perioada supusă evaluării prevăzută la art. 11 alin. (1), precum şi documentele necesare pentru verificarea respectării termenelor de soluţionare a lucrărilor fiind solicitate de comisia de organizare a concursului de la administraţia penitenciarului sau, după caz, a centrului de reţinere şi arestare preventivă.
    (2) În cazul candidaţilor care, în perioada supusă evaluării prevăzută la art. 11 alin. (1), au desfăşurat activitate atât la instanţe, cât şi ca judecător de supraveghere a privării de libertate, se aplică în mod corespunzător dispoziţiile art. 12 şi ale alin. (1).

    ART. 14
    (1) Evaluarea hotărârilor judecătoreşti redactate se realizează de către comisiile de evaluare.
    (2) Evaluarea hotărârilor judecătoreşti se va realiza prin notarea, cu respectarea punctajului maxim prevăzut, a următoarelor aspecte:
    a) capacitatea de analiză şi sinteză;
    b) coerenţa în exprimare;
    c) argumentaţia din punctul de vedere al clarităţii şi logicii;
    d) încuviinţarea sau înlăturarea argumentată a cererilor părţilor prin raportare la probe, principii şi reguli de drept;
    e) argumentarea coerentă şi corectă din punctul de vedere al logicii juridice;
    f) evitarea expunerii şi detalierii aspectelor nerelevante în motivare;
    g) redactarea dispozitivului într-o formă clară, concisă, aptă de a fi pusă în executare;
    h) analiza şi interpretarea probelor administrate;
    i) modul în care a fost respectată jurisprudenţa Curţii Constituţionale, a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a Curţii Europene a Drepturilor Omului şi a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, atunci când este cazul;
    j) respectarea termenelor rezonabile de soluţionare a cauzelor şi de redactare a hotărârilor.

    (3) Punctajul maxim ce poate fi atribuit la această probă este de 100 de puncte.
    (4) Fiecare criteriu din cele enumerate la alin. (2) are pondere egală, respectiv de maximum 10 puncte. Pentru fiecare criteriu se acordă obligatoriu un punctaj situat între 1 şi punctajul maxim alocat.
    (5) Comisia acordă un singur punctaj pentru fiecare criteriu, preşedintele comisiei asigurând medierea în caz de divergenţe între membrii comisiei.
    (6) În cadrul procedurii de evaluare, comisiile pot solicita candidaţilor explicaţii cu privire la orice aspect supus evaluării, prin intermediul comisiei de organizare a concursului. Explicaţiile furnizate de către candidat vor fi anonimizate şi vor fi înaintate comisiei de evaluare, cu indicarea codului candidatului.
    (7) Sesizările sau observaţiile primite din partea opiniei publice până la finalul dezbaterii publice pot fi avute în vedere la evaluare. Comisiile de evaluare pot lua în considerare acele sesizări şi observaţii primite din partea opiniei publice care se referă la criteriile prevăzute de alin. (2).
    (8) Comisiile de evaluare întocmesc un raport motivat în care, pentru fiecare candidat identificat prin cod numeric, se arată: punctajul obţinut la fiecare criteriu dintre cele prevăzute la alin. (2); punctajul total obţinut de candidat; motivarea acordării punctajului pentru fiecare criteriu; explicaţiile cerute candidatului şi răspunsul acestuia, dacă este cazul; argumentele pentru care au fost reţinute sau înlăturate susţinerile candidatului ori sesizările şi observaţiile opiniei publice; sesizările şi observaţiile al căror conţinut excedează prevederilor alin. (2).
    (9) Comisia de organizare a concursului verifică, pentru fiecare candidat, corectitudinea calculului punctajului total obţinut, notarea fiecărui criteriu, respectarea punctajului maxim alocat pentru fiecare criteriu, precum şi a punctajului maxim pentru această probă.
    (10) În cazul în care se constată nerespectarea condiţiilor prevăzute la alin. (9), comisia de organizare a concursului solicită preşedintelui comisiei de evaluare să reunească de urgenţă comisia pentru acordarea punctajului omis sau pentru corectarea punctajului care depăşeşte maximul prevăzut de prezentul articol. Raportul comisiei de evaluare este rectificat numai sub aspectele sesizate de comisia de organizare a concursului, fără a se aduce atingere punctajului obţinut de către respectivul candidat la celelalte criterii, corect notate, sau punctajului obţinut de ceilalţi candidaţi.
    (11) Raportul comisiei de evaluare se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu codurile candidaţilor.

    ART. 15
    (1) Împotriva punctajului obţinut la evaluare candidatul poate face contestaţie în termen de 3 zile de la publicare, expunând argumentele pentru care critică punctajul acordat, pe criterii de notare. Contestaţia se depune la Consiliul Superior al Magistraturii.
    (2) Contestaţia este anonimizată pentru a nu permite identificarea candidatului şi este înaintată, împreună cu mapa candidatului, comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
    (3) Comisia de soluţionare a contestaţiilor se pronunţă asupra acestora în cel mult 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1).
    (4) Comisia de soluţionare a contestaţiilor întocmeşte un raport motivat pentru fiecare contestaţie, cu arătarea argumentelor pentru care a modificat punctajul, separat pentru fiecare criteriu, respectiv a argumentelor pentru care a înlăturat susţinerile candidatului, în cazul în care menţine punctajul comisiei de evaluare.
    (5) Ca urmare a contestaţiei, unui candidat nu i se poate acorda un punctaj mai mic decât cel obţinut la evaluarea iniţială, pentru fiecare criteriu.
    (6) Rapoartele întocmite de comisia de soluţionare a contestaţiilor se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu codurile candidaţilor.

    ART. 16
    (1) Comisia de organizare a concursului întocmeşte lista cu rezultatele finale obţinute la proba având ca obiect evaluarea actelor întocmite de candidaţi, care se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, menţionându-se, pentru fiecare candidat, dacă a fost admis ori respins, în funcţie de punctajul obţinut.
    (2) Pentru a fi declarat admis la această probă, candidatul trebuie să obţină un punctaj minim de 70 de puncte.

    ART. 17
    (1) De îndată după publicarea listei prevăzute la art. 16 alin. (1), comisia de organizare a concursului solicită Inspecţiei Judiciare să efectueze verificarea aspectelor privind integritatea candidaţilor declaraţi admişi după prima probă de concurs. Raportul se întocmeşte de Inspecţia Judiciară în cel mult 10 zile de la primirea solicitării şi se trimite comisiei de organizare a concursului.
    (2) Candidaţii admişi după prima probă de concurs sunt programaţi pentru proba interviului. Anunţul privind programarea interviului şi ordinea susţinerii lui de către candidaţi, stabilită în funcţie de secţiile pentru care se organizează concursul, se publică cu cel puţin 24 de ore înainte de data şedinţei Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii în care are loc interviul.
    (3) La şedinţa Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii în care se susţine interviul participă, cu rol consultativ, şi un psiholog desemnat de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilită pentru interviu, din rândul specialiştilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie ori al curţilor de apel. Dispoziţiile art. 7 alin. (1) se aplică în mod corespunzător.
    (4) În cadrul probei interviului, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii evaluează aspecte referitoare la integritate, modul în care candidaţii se raportează la valori precum independenţa justiţiei şi imparţialitatea judecătorilor, motivaţia candidatului, competenţele umane şi sociale ale candidatului, conduita profesională a acestuia şi relaţiile cu personalul instanţelor.
    (5) Psihologul desemnat de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii poate adresa întrebări candidaţilor, în scopul evaluării motivaţiei şi competenţelor umane şi sociale ale acestora.

    ART. 18
    (1) Evaluarea candidaţilor se face pe baza raportului întocmit de Inspecţia Judiciară potrivit art. 17 alin. (1), precum şi a răspunsurilor primite de la candidat la întrebările formulate pe baza acestui raport, a datelor existente la dosarul profesional, a documentelor depuse de candidat, precum şi a aspectelor ridicate în cadrul discuţiilor.
    (2) Anterior probei interviului, comisia de organizare a concursului comunică raportul prevăzut la alin. (1) candidatului, împreună cu traseul profesional întocmit de direcţia de specialitate din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.
    (3) Înregistrarea interviului prin mijloace tehnice audio-video este obligatorie.

    ART. 19
    (1) La interviu se acordă unul dintre calificativele „admis“ sau „respins“, în baza majorităţii voturilor membrilor prezenţi.
    (2) Comisia de organizare a concursului întocmeşte lista cu rezultatele obţinute la proba interviului, care se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

    ART. 20
    Pentru a fi declarat admis la concursul de promovare, candidatul trebuie să obţină minimum 70 de puncte la proba privind evaluarea hotărârilor judecătoreşti şi calificativul „admis“ la interviu.

    ART. 21
    Comisia de organizare a concursului întocmeşte, în ordinea punctajului prevăzut la art. 20, lista cu rezultatele finale ale concursului, care se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

    ART. 22
    (1) Rezultatele finale se prezintă Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, în vederea validării.
    (2) Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii poate invalida, în tot sau în parte, concursul de promovare în cazurile în care constată că nu au fost respectate condiţiile prevăzute de lege ori de regulament cu privire la organizarea concursului sau că există dovada unei fraude.
    (3) În termen de cel mult 15 zile de la comunicarea rezultatelor concursului de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii dispune, prin hotărâre, promovarea candidaţilor declaraţi admişi.
    (4) Promovarea candidaţilor declaraţi admişi la concurs se face în ordinea punctajului prevăzut la art. 20, în limita numărului de posturi scoase la concurs pentru fiecare secţie a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
    (5) Promovarea se face numai la secţia pentru care candidatul a susţinut concursul.

    ART. 23
    La punctaje egale au prioritate în următoarea ordine: candidaţii care au o vechime mai mare în funcţia de judecător, cei care au vechime mai mare la curtea de apel, cei care au titlul ştiinţific de doctor în drept.

    CAP. IV
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 24
    Până la data de 1 ianuarie 2026, în calculul vechimilor prevăzute la art. 4 alin. (1) se ia în considerare perioada cât judecătorul a avut calitatea de auditor de justiţie.

    ART. 25
    (1) Anunţurile sau documentele care se publică pe paginile de internet potrivit Legii nr. 303/2022 şi prezentului regulament cuprind, în mod obligatoriu, data şi ora publicării anunţului sau documentului respectiv.
    (2) În cazul anunţurilor sau documentelor care se publică pe paginile de internet ale mai multor instituţii, publicarea se face, pe cât posibil, simultan. În cazul în care acest lucru nu este posibil, termenele curg de la data sau, după caz, ora publicării ultimului anunţ/document.
    (3) Toate termenele stabilite în cadrul prezentului regulament se calculează potrivit art. 181 şi următoarele din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Înscrierea candidaţilor, depunerea documentelor prevăzute de lege şi de prezentul regulament, formularea contestaţiilor, precum şi orice alte aspecte stabilite de comisia de organizare a concursului se pot realiza şi prin intermediul mijloacelor de comunicare electronică, inclusiv prin intermediul unei platforme informatice puse la dispoziţie de Consiliul Superior al Magistraturii, în condiţiile anunţate de comisia de organizare a concursului.

    ART. 26
    Toate documentele întocmite pentru concurs se păstrează în arhiva Consiliului Superior al Magistraturii, prin grija Direcţiei resurse umane şi organizare.

    ART. 27
    Dispoziţiile prezentului regulament se aplică în mod corespunzător judecătorilor militari.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016