Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobat prin ORDINUL nr. 2 din 4 ianuarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 9 ianuarie 2024.────────── CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezentul regulament stabileşte modul de organizare şi de funcţionare a Comisiei de verificare a cererilor pentru emiterea acordului pentru punerea în liberă circulaţie şi utilizarea în/pe teritoriul României a produselor agricole cu origine din Ucraina, denumită în continuare Comisia. (2) Comisia este organism deliberativ în cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, fără personalitate juridică, cu rol consultativ în domeniul cererilor pentru emiterea acordului pentru punerea în liberă circulaţie şi utilizarea în/pe teritoriul României a produselor agricole cu origine din Ucraina, denumit în continuare acord. CAP. II Componenţa şi organizarea Comisiei ART. 2 Comisia este alcătuită din 5 membri în componenţa prevăzută la art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2023 privind instituirea unui mecanism de consultare şi reacţie coordonată în contextul implementării sistemului de autorizare la export introdus de Ucraina pentru produsele agricole, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa de urgenţă. ART. 3 (1) Nominalizarea reprezentanţilor în cadrul Comisiei se realizează de conducerea fiecărei entităţi prevăzute la art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă, la solicitarea conducerii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. (2) Pentru fiecare membru titular al Comisiei, conducerile entităţilor care o compun desemnează şi câte un membru supleant, care este reprezentat de înlocuitorul de drept al membrului titular şi îşi desfăşoară activitatea în absenţa justificată a acestuia. (3) Reprezentantul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în cadrul Comisiei este secretarul de stat din Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare ministerul de resort, care coordonează Direcţia generală politici în industria alimentară şi comerţ şi are calitatea de preşedinte al acesteia. (4) În lipsa justificată a reprezentantului ministerului de resort, membrul supleant corespunzător îndeplineşte atribuţiile acestuia în cadrul Comisiei. (5) Secretarul Comisiei se asigură din cadrul Direcţiei generale politici în industria alimentară şi comerţ, iar supleantul acestuia se asigură din cadrul Direcţiei generale politici agricole şi sunt desemnaţi de conducerea structurilor. ART. 4 (1) Resursele materiale şi financiare necesare funcţionării Comisiei sunt asigurate de către ministerul de resort. (2) Activitatea desfăşurată în cadrul Comisiei de către membrii acesteia şi secretar este o activitate neremunerată. CAP. III Mandatul membrilor Comisiei ART. 5 (1) Calitatea de membru al Comisiei se dobândeşte în baza numirii prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale. (2) Membrii Comisiei au obligaţia păstrării confidenţialităţii pe toată durata mandatului şi după încetarea acestuia cu privire la date şi/sau informaţii cu caracter personal ori care intră sub incidenţa protecţiei legale, de care au luat cunoştinţă în timpul exercitării mandatului, cu excepţia datelor şi documentelor care, potrivit legii, constituie informaţii de interes public. (3) Obligaţia de confidenţialitate incumbă şi secretarului Comisiei şi supleantului acestuia. ART. 6 (1) Membrii Comisiei au obligaţia ca, în cazul în care propun respingerea cererii, să motiveze aceste situaţii în scris. (2) Membrii Comisiei au obligaţia exercitării mandatului cu respectarea următoarelor principii: a) respectarea şi aplicarea corectă a legii; b) prioritatea interesului public; c) asigurarea egalităţii de tratament a cetăţenilor prin aplicarea aceluiaşi regim juridic în situaţii identice sau similare; d) profesionalismul, prin îndeplinirea mandatului cu responsabilitate, competenţă, eficienţă, corectitudine şi conştiinciozitate; e) imparţialitatea şi independenţa, care obligă la o atitudine obiectivă, neutră faţă de orice interes politic, economic, religios, privat sau de altă natură în exercitarea mandatului. (3) În situaţia nerespectării de către un membru al Comisiei a principiilor prevăzute la alin. (2), preşedintele Comisiei propune ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, printr-un referat, înlocuirea membrului în cauză. (4) Calitatea de membru al Comisiei încetează în următoarele situaţii: a) retragerea nominalizării reprezentanţilor în cadrul Comisiei de către conducerea entităţilor prevăzute la art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă, ca urmare a încălcării prevederilor legale şi ale prezentului regulament; b) absenţe nemotivate, potrivit prevederilor prezentului regulament, respectiv absenţe la 3 şedinţe consecutive; c) prin demisie, comunicată în scris ministrului; d) deces; e) când, în urma unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, este condamnat pentru una din faptele prevăzute şi sancţionate în legătură cu exercitarea profesiei. (5) Potrivit prezentului regulament, absenţele membrilor pot fi motivate doar în situaţii legate de starea de sănătate, evenimente familiale deosebite sau în situaţia delegării membrilor de către conducătorii entităţilor ai căror reprezentanţi sunt pentru îndeplinirea unor obligaţii care nu permit acestora participarea la şedinţele Comisiei. (6) Membrul Comisiei care se află în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (5) este obligat să aducă de îndată şi motivat la cunoştinţa conducerii Comisiei, prezentând documente doveditoare, prin intermediul e-mailului. CAP. IV Atribuţiile şi funcţionarea Comisiei ART. 7 Comisia exercită atribuţiile prevăzute de art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă. ART. 8 Preşedintele Comisiei are următoarele atribuţii: a) conduce activitatea Comisiei; b) conduce şedinţele Comisiei; c) participă la şedinţele Comisiei, având drept de vot în adoptarea deciziilor acesteia; d) elaborează concluziile Comisiei pentru fiecare subiect supus dezbaterii. ART. 9 Secretarul Comisiei are următoarele atribuţii: a) convoacă Comisia, la solicitarea preşedintelui; b) ţine evidenţa activităţii Comisiei şi întocmeşte procesele-verbale ale şedinţelor acesteia; c) întocmeşte ordinea de zi, conform dispoziţiilor preşedintelui; d) întocmeşte lista de prezenţă şi asigură semnarea acesteia de către membrii Comisiei prezenţi la şedinţă; e) gestionează documentele şi corespondenţa adresate Comisiei; f) înaintează Comisiei documentaţiile complete spre analiză; g) supune analizării documentaţiile refăcute potrivit recomandărilor Comisiei. ART. 10 Membrii Comisiei au următoarele drepturi şi obligaţii: a) participă la şedinţele Comisiei, având drept de vot în adoptarea deciziilor acesteia; b) analizează documentaţiile, fac observaţii, propuneri şi recomandări; c) întocmesc şi semnează fişele de vot în cadrul fiecărei şedinţe la care sunt prezenţi; d) solicită consemnarea în procesele-verbale ale şedinţelor de lucru a opiniilor şi punctelor de vedere proprii; e) îl informează în timp util pe preşedintele Comisiei despre imposibilitatea participării la şedinţă, în situaţii deosebite ce reclamă această absenţă. ART. 11 (1) Comisia se întruneşte ori de câte ori este nevoie, la convocarea scrisă a preşedintelui acesteia, şi îşi desfăşoară activitatea în şedinţe de lucru ordinare. (2) Convocarea scrisă se transmite prin e-mail. (3) Şedinţele se desfăşoară cu participarea fizică la sediul ministerului de resort. Prin excepţie, şedinţele se pot desfăşura şi în format online, în funcţie de disponibilităţile tehnice ale ministerului de resort, cu asigurarea dezbaterilor, a comunicării documentelor prevăzute la art. 5 alin. (2), (3) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă, a ordinii de zi şi a fişelor de vot completate de membri, prin intermediul mijloacelor electronice. (4) Comisia este statutar constituită prin prezenţa a cel puţin 4 membri din numărul total al membrilor săi, iar deciziile se iau cu votul majorităţii simple. (5) În cazul neîntrunirii cvorumului menţionat la alin. (4), şedinţa se reprogramează în cel mai scurt timp posibil. ART. 12 (1) Şedinţele sunt conduse de către preşedinte sau, în lipsa acestuia, de către supleantul acestuia. (2) Participarea la şedinţe a membrilor este obligatorie. Absenţele motivate sau nemotivate se consemnează de către secretar în procesul-verbal al şedinţei. (3) Membrii Comisiei au obligaţia depunerii fişelor de vot în şedinţă la secretariatul Comisiei, în situaţia participării fizice la sediul ministerului de resort, sau transmiterii acestora, prin mijloace electronice, la data finalizării şedinţei. CAP. V Desfăşurarea lucrărilor Comisiei, analizarea documentaţiilor şi aspecte organizatorice ART. 13 (1) Cererea pentru emiterea acordului, însoţită de documentele prevăzute la art. 5 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă, primite la Biroul unic din cadrul ministerului de resort, se pune la dispoziţia Comisiei prin grija secretariatului acesteia. (2) După primirea şi înregistrarea documentelor potrivit alin. (1), secretarul redactează adrese, semnate de către preşedinte, către autorităţile prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a) şi c) din Ordonanţa de urgenţă, după caz, şi către direcţia pentru agricultură judeţeană sau a municipiului Bucureşti pe raza căreia se găseşte operatorul economic, pentru efectuarea verificărilor prevăzute la art. 5 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă. (3) Secretarul ţine legătura telefonic cu autorităţile/structurile care efectuează verificările operatorilor economici şi analiza probei din produsul agricol cu origine din Ucraina, ce va face obiectul importului, prevăzute la art. 5 alin. (3) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă, şi primeşte documentele încheiate potrivit prevederilor art. 5 alin. (3) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă şi transmise ministerului de resort. ART. 14 (1) După primirea şi înregistrarea tuturor documentelor necesare potrivit Ordonanţei de urgenţă, secretarul Comisiei redactează ordinea de zi, în baza dispoziţiilor preşedintelui, care se transmite prin e-mail membrilor Comisiei, după semnarea acesteia de către preşedinte. (2) Documentaţiile prevăzute la art. 5 alin. (2), (3) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă se pun la dispoziţia Comisiei pentru analiză la data întrunirii acesteia, în format fizic. (3) După analiza documentaţiilor, preşedintele dă cuvântul membrilor, care pot cere precizări, pot face observaţii şi propuneri. (4) Propunerile se consemnează de fiecare membru în fişa de vot al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei. (5) Fişa de vot cuprinde propunerea formulată de membru, precum şi observaţiile, recomandările şi/sau condiţiile propuse, certificate cu semnătura sa olografă. (6) Concluzia dezbaterii, formulată de preşedinte, este aprobată prin vot de membri şi se menţionează în procesul-verbal de şedinţă, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2. În situaţia în care concluzia dezbaterii nu întruneşte un vot favorabil de minimum jumătate plus unu din cvorum, cererea se respinge argumentat. ART. 15 (1) După finalizarea şedinţei, Comisia emite o notă cu propunerea motivată de emitere a acordului sau de respingere a cererii, potrivit prevederilor art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă. (2) Comisia respinge cererea operatorului economic în situaţiile prevăzute la art. 7 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă. (3) Nota emisă de Comisie, potrivit prevederilor art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă, se transmite Direcţiei generale politici în industria alimentară şi comerţ de către secretariatul Comisiei, prin adresă semnată de preşedinte. CAP. VI Dispoziţii finale ART. 16 (1) Documentele şedinţelor sunt, în ordinea de arhivare, următoarele: a) ordinea de zi; b) lista de prezenţă; c) procesul-verbal şi fişele de vot; d) nota emisă potrivit prevederilor art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă. (2) Arhivarea documentelor se face la Direcţia generală politici în industria alimentară şi comerţ. ART. 17 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. ANEXA 1 la regulament Fişă de vot Comisia de verificare a cererilor pentru emiterea acordului pentru punerea în liberă circulaţie şi utilizarea în/pe teritoriul României a produselor agricole cu origine din Ucraina (model) FIŞĂ DE VOT INDIVIDUAL zi/lună/an ........................
┌────┬───────────────────────┬──────────────┬────────────┐
│Nr. │Subiect │Observaţii │Propunere │
│crt.│ │ │ │
├────┼───────────────────────┼──────────────┼────────────┤
│ │Titlul cererii: │ │ │
│ │Beneficiar: │ │Admis │
│1. │Autor: │ │Respins │
│ │.......................│ │ │
│ │nr. ....... │ │ │
├────┼───────────────────────┼──────────────┼────────────┤
│2. │..................... │..............│............│
└────┴───────────────────────┴──────────────┴────────────┘
Numele şi prenumele membrului Comisiei: ................. Semnătura ........... Data ............. ANEXA 2 la regulament Proces-verbal Şedinţa Comisiei de verificare a cererilor pentru emiterea acordului pentru punerea în liberă circulaţie şi utilizarea în/pe teritoriul României a produselor agricole cu origine din Ucraina (model) zi/lună/an .................... PROCES-VERBAL Din numărul total de 5 membri, [ ] s-a întrunit/[ ] nu s-a întrunit numărul necesar de membri pentru constituirea şedinţei de lucru, potrivit prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare. În cadrul şedinţei, Comisia a primit spre analiză următoarele subiecte:
┌────┬─────────────────────┬──────────────┬────────────┐
│Nr. │Subiect │Discuţii │Propunerea │
│crt.│ │ │Comisiei │
├────┼─────────────────────┼──────────────┼────────────┤
│1. │Titlul cererii: │ │Admis │
│ │Beneficiar: │ │Respins │
├────┼─────────────────────┼──────────────┼────────────┤
│2. │.....................│..............│............│
└────┴─────────────────────┴──────────────┴────────────┘
Secretarul Comisiei, Numele şi prenumele ...................... Semnătura .................................. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.