Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 31 ianuarie 2018  de organizare şi desfăşurare a licitaţiilor pe piaţa centralizată pentru serviciul universal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 31 ianuarie 2018 de organizare şi desfăşurare a licitaţiilor pe piaţa centralizată pentru serviciul universal

EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 106 din 2 februarie 2018
──────────
    Aprobat prin Ordinul nr. 27 din 31 ianuarie 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 106 din 2 februarie 2018.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    1.1. Scop
    ART. 1
    Prezentul regulament stabileşte cadrul organizat pentru achiziţia de către furnizorii de ultimă instanţă în mod transparent, public, centralizat şi nediscriminatoriu a energiei electrice destinate consumului clienţilor finali deserviţi în regim de serviciu universal, şi anume:
    a) modul de organizare şi desfăşurare a sesiunilor de licitaţii pe piaţa centralizată pentru serviciul universal;
    b) modul de stabilire a produselor de tranzacţionare din cadrul sesiunilor de licitaţii pe piaţa centralizată pentru serviciul universal;
    c) modul de stabilire a tranzacţiilor şi de contractare a energiei tranzacţionate pe piaţa centralizată pentru serviciul universal;
    d) modul de gestionare şi publicare a informaţiilor privind participanţii, desfăşurarea şi rezultatele licitaţiilor pe piaţa centralizată pentru serviciul universal.



    1.2. Domeniu de aplicare
    ART. 2
    Prezentul regulament se aplică:
    a) titularilor de licenţă de producere/furnizare/trading din sectorul energiei electrice;
    b) operatorului pieţei de energie electrică şi gaze naturale din România, în calitate de operator al pieţei centralizate pentru serviciul universal.



    1.3. Abrevieri şi definiţii
    ART. 3
    Abrevierile utilizate în cadrul prezentului regulament au următoarele semnificaţii:
    a) ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
    b) CET - ora Europei centrale;
    c) FUI - furnizor/furnizori de ultimă instanţă;
    d) OPCOM - operatorul pieţei de energie electrică şi gaze naturale din România;
    e) OPCSU - operator al pieţei centralizate pentru serviciul universal, calitate deţinută de operatorul pieţei de energie electrică şi gaze naturale din România, stabilit conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
    f) PCSU - piaţa centralizată pentru serviciul universal;
    g) SU - serviciu universal.


    ART. 4
    (1) Termenii utilizaţi în prezentul regulament au înţelesul din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În înţelesul prezentului regulament, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) cantitate - număr întreg de produse standard;
    b) clienţi în regim de SU - clienţi finali care beneficiază, în condiţiile legii, de serviciul universal;
    c) corelare - acţiune realizată în mod automat de platforma informatică a PCSU în cazul în care pentru un produs de tranzacţionare există oferte compatibile; în urma corelării se realizează o tranzacţie;
    d) cumpărător prin licitaţie (cumpărător) - furnizor de ultimă instanţă, înregistrat la PCSU, care, în urma desfăşurării licitaţiilor, cumpără pe PCSU energie electrică destinată acoperirii consumului clienţilor în regim de SU;
    e) furnizor de ultimă instanţă - furnizorul desemnat de ANRE pentru a presta serviciul universal de furnizare în condiţii specifice reglementate;
    f) garanţie financiară de bună execuţie a contractului de vânzare-cumpărare (garanţie financiară de bună execuţie) - document de garanţie emis de o bancă agreată de cumpărător, constând în sume de bani şi/sau instrumente financiare constituite în favoarea cumpărătorului de către vânzător;
    g) garanţie financiară de plată - document de garanţie emis de o bancă agreată de vânzător, constând în sume de bani şi/sau instrumente financiare constituite în favoarea vânzătorului de către cumpărător;
    h) operator al pieţei centralizate pentru serviciul universal - operatorul pieţei de energie electrică, stabilit conform prevederilor legislaţiei în vigoare, care este responsabil cu organizarea, desfăşurarea şi închiderea sesiunilor de licitaţii, transmiterea/publicarea rezultatelor licitaţiilor;
    i) oferte compatibile - oferte care îndeplinesc simultan condiţia de preţ, respectiv preţul ofertei de vânzare este mai mic sau cel mult egal cu preţul ofertei de cumpărare sau preţul ofertei de cumpărare este mai mare sau cel puţin egal cu preţul ofertei de vânzare şi cele două preţuri, de vânzare şi de cumpărare, sunt cele mai bune preţuri din piaţă;
    j) ofertă de cumpărare - perechea cantitate-preţ, care include cantitatea solicitată de un FUI pentru cumpărare, înregistrat ca participant-cumpărător la PCSU şi preţul la care acesta este dispus să cumpere respectiva cantitate declarată, pentru fiecare produs de tranzacţionare pentru care se organizează sesiunea de licitaţii;
    k) ofertă de vânzare - perechea cantitate-preţ care include cantitatea oferită spre vânzare şi preţul solicitat de un participant-vânzător pentru un produs de tranzacţionare;
    l) participant-cumpărător - FUI înregistrat la PCSU conform prevederilor prezentului regulament, care transmite oferte de cumpărare în sesiunea curentă de licitaţii;
    m) participant-vânzător - producător/furnizor (cu excepţia FUI)/trader de energie electrică înregistrat la PCSU, care transmite oferte de vânzare în sesiunea curentă de licitaţii;
    n) piaţa centralizată pentru serviciul universal - componentă a pieţei centralizate de energie electrică, administrată de OPCSU, care funcţionează pe baza unui mecanism de licitaţii şi este destinată achiziţionării energiei electrice necesare pentru acoperirea consumului clienţilor finali care beneficiază, în condiţiile legii, de serviciul universal;
    o) platforma informatică a PCSU - sistem de aplicaţii informatice prin intermediul cărora OPCSU asigură desfăşurarea fiecărei etape din cadrul sesiunilor de licitaţii pe PCSU;
    p) preţul de deschidere a licitaţiei - preţul stabilit de către OPCSU pentru fiecare produs de tranzacţionare din cadrul unei sesiuni de licitaţii conform prevederilor prezentului regulament;
    q) procedura de înregistrare - procedura privind înregistrarea participanţilor la pieţele centralizate administrate de operatorul pieţei de energie electrică, avizată de ANRE;
    r) produs de tranzacţionare (produs) - pachet care include zile/intervale orare şi perioada de livrare, la putere medie orară constantă, caracteristice energiei electrice tranzacţionată pe PCSU;
    s) produs standard - ofertă de vânzare/cumpărare de energie electrică la o putere medie orară constantă de 1 MWh/h;
    t) regim de serviciu universal - furnizarea energiei electrice asigurată de FUI clienţilor finali casnici şi clienţilor finali noncasnici cu drept de serviciu universal, conform reglementărilor în vigoare;
    u) vânzător - participant-vânzător declarat câştigător în urma desfăşurării unei sesiuni de licitaţii.



    CAP. II
    Cadrul de organizare al PCSU
    ART. 5
    (1) În cadrul PCSU se organizează sesiuni de licitaţii pentru produse de tranzacţionare cu perioade de livrare anuale, semestriale, trimestriale şi lunare.
    (2) Perioada de livrare aferentă licitaţiilor anuale este 1 iulie-30 iunie.
    (3) Perioadele de livrare aferente licitaţiilor semestriale, trimestriale şi lunare corespund anului calendaristic.

    ART. 6
    Sesiunile de licitaţii sunt organizate lunar în prima zi de luni a unei luni calendaristice. Dacă ziua respectivă este sărbătoare legală, atunci data deschiderii sesiunii va fi următoarea zi lucrătoare.

    ART. 7
    OPCSU publică pe pagina proprie de internet, în prima zi lucrătoare a fiecărui an, pentru anul în curs, calendarul sesiunilor anuale/semestriale/trimestriale/lunare de licitaţii (calendarul sesiunilor de licitaţii), prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament.

    ART. 8
    Sesiunile de licitaţii sunt organizate pe PCSU de către OPCSU, în conformitate cu procedurile specifice elaborate în baza prezentului regulament.

    2.1. Condiţii de participare la sesiunile de licitaţii
    ART. 9
    PCSU este o piaţă voluntară la care se pot înregistra următorii titulari de licenţă:
    a) producători de energie electrică;
    b) furnizori de energie electrică;
    c) traderi de energie electrică.


    ART. 10
    (1) Înregistrarea la PCSU se face conform procedurii de înregistrare, elaborată de OPCSU şi avizată de ANRE, şi prin semnarea Convenţiei de participare la PCSU.
    (2) OPCSU stabileşte, în urma unui proces de consultare publică, conţinutul-cadru al Convenţiei de participare la PCSU, care cuprinde drepturile şi responsabilităţile reciproce ale OPCSU şi ale participanţilor la această piaţă.
    (3) Odată cu înregistrarea la PCSU a unui titular de licenţă, acesta primeşte dreptul de acces şi utilizare a platformei informatice a PCSU.
    (4) Titularii de licenţă înregistraţi la PCSU au obligaţia să plătească OPCSU contravaloarea tarifelor aferente participării la PCSU, conform reglementărilor în vigoare şi prevederilor Convenţiei de participare la PCSU.

    ART. 11
    În cadrul PCSU, titularii de licenţă pot fi înregistraţi în calitate de:
    a) participanţi-cumpărători;
    b) participanţi-vânzători.


    ART. 12
    Participanţii-cumpărători prin licitaţie pot fi numai titularii de licenţă desemnaţi de ANRE în calitate de FUI în condiţiile legii şi ale reglementărilor specifice.

    ART. 13
    Participarea FUI la PCSU este voluntară pentru ofertarea în vederea cumpărării energiei electrice necesare acoperirii consumului clienţilor în regim de SU.

    ART. 14
    Pentru participarea la sesiunile de licitaţii pe PCSU, FUI trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să fie înregistraţi la PCSU, în baza deciziilor de desemnare emise de ANRE, cu respectarea prevederilor procedurii de înregistrare şi să semneze Convenţia de participare la PCSU;
    b) să transmită ofertele de cumpărare, în timpul sesiunii de licitaţii.


    ART. 15
    Pentru participarea la licitaţiile pe PCSU, participanţii-vânzători trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să fie înregistraţi la PCSU, conform prevederilor din procedura de înregistrare şi să semneze Convenţia de participare la PCSU;
    b) să transmită ofertele de vânzare, în timpul sesiunii de licitaţii.


    ART. 16
    OPCSU poate respinge/revoca înregistrarea sau poate suspenda participarea la PCSU a unui titular de licenţă, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale procedurii de înregistrare.


    2.2. Caracteristicile produselor de tranzacţionare
    ART. 17
    Un produs de tranzacţionare cuprinde următoarele caracteristici:
    a) perioada de livrare (an/semestru/trimestru/lună) şi zilele/intervalele orare caracteristice produsului;
    b) preţul de deschidere a licitaţiei.


    ART. 18
    (1) Pentru fiecare sesiune de licitaţii se definesc două categorii de produse de tranzacţionare:
    a) produse de tranzacţionare în bandă;
    b) produse de tranzacţionare la vârf.

    (2) În funcţie de perioada de livrare (an/semestru/ trimestru/lună) şi de caracteristica sezonieră a consumului (vară, iarnă), se stabilesc următoarele categorii de produse de tranzacţionare:
    a) pentru livrare anuală se definesc două produse de tranzacţionare cu următoarele zile/intervale orare caracteristice:
    (i) produsul de tranzacţionare în bandă - caracterizat de livrarea energiei electrice la putere medie orară constantă între orele 00,00-24,00 CET, în toate zilele de luni până duminică, pe perioada aferentă de livrare;
    (ii) produsul de tranzacţionare la vârf - caracterizat de livrarea energiei electrice la putere medie orară constantă între orele 06,00-22,00 CET, în toate zilele de luni până duminică, pe perioada aferentă de livrare;

    b) pentru livrare semestrială/trimestrială/lunară se definesc 3 produse de tranzacţionare cu următoarele zile/intervale orare caracteristice:
    (i) produsul de tranzacţionare în bandă - caracterizat de livrarea energiei electrice la putere medie orară constantă între orele 00,00-24,00 CET, în toate zilele de luni până duminică, pe perioada aferentă de livrare;
    (ii) produsul de tranzacţionare la vârf 1 - caracterizat de livrarea energiei electrice la putere medie orară constantă între orele 06,00-22,00 CET, în toate zilele de luni până duminică, pe perioada aferentă de livrare;
    (iii) produsul de tranzacţionare la vârf 2 - caracterizat de livrarea energiei electrice la putere medie orară constantă între orele 17,00-22,00 CET, în toate zilele de luni până duminică, pe perioada aferentă de livrare.


    (3) Zilele/intervalele orare caracteristice ale produselor de tranzacţionare pot fi modificate de OPCSU, în conformitate cu solicitările primite din partea participanţilor-cumpărători şi în urma unei consultări publice. În acest sens, OPCSU publică pe pagina proprie de internet şi notifică ANRE rezultatul consultării publice, iar modificările propuse devin aplicabile numai după primirea de către OPCSU a avizului favorabil al ANRE.

    ART. 19
    În cadrul unei sesiuni de licitaţii se pot tranzacţiona:
    a) 36 produse de tranzacţionare lunare - cu livrare în următoarele 12 luni calendaristice;
    b) 12 produse de tranzacţionare trimestriale - cu livrare în următoarele 4 trimestre calendaristice;
    c) 6 produse de tranzacţionare semestriale - cu livrare în următoarele 2 semestre calendaristice;
    d) 4 produse de tranzacţionare anuale - cu livrare în următorii 2 ani definiţi conform prevederilor art. 5 alin (2).


    ART. 20
    Perioada de livrare şi zilele/intervalele orare caracteristice produselor de tranzacţionare, aferente unei sesiuni de licitaţii, sunt publicate pe pagina proprie de internet a OPCSU, în calendarul sesiunilor de licitaţii.


    CAP. III
    Principii de funcţionare şi desfăşurare a unei sesiuni de licitaţii
    ART. 21
    O sesiune de licitaţii se desfăşoară în două etape distincte, la data stabilită prin calendarul sesiunilor de licitaţii.

    ART. 22
    Participanţii la licitaţie transmit ofertele de cumpărare/vânzare prin intermediul platformei informatice a PCSU, separat pentru fiecare produs de tranzacţionare definit şi în formatul standard stabilit de OPCSU prin procedura prevăzută la art. 35.

    ART. 23
    Ofertarea şi tranzacţionarea se desfăşoară anonim, fără a se cunoaşte identitatea participanţilor care au introdus ofertele/au încheiat tranzacţii, cantitatea şi preţul aferente tuturor ofertelor de cumpărare/vânzare şi tranzacţiilor fiind vizibile tuturor participanţilor la PCSU.

    ART. 24
    Toate ofertele de vânzare/cumpărare pentru un produs de tranzacţionare sunt ordonate în funcţie de preţ şi, respectiv, de marca de timp pentru oferte de acelaşi sens cu preţuri egale.

    ART. 25
    În cazul în care pentru un produs de tranzacţionare există oferte compatibile în platforma informatică a PCSU, acestea se corelează şi astfel se încheie tranzacţii.

    ART. 26
    Procesul de corelare asigură corelarea tuturor ofertelor compatibile astfel:
    a) ofertele de cumpărare se corelează în ordinea descrescătoare a preţului, şi anume prima ofertă de cumpărare corelată este oferta de cumpărare cu preţul cel mai mare;
    b) ofertele de vânzare se corelează în ordinea crescătoare a preţului, şi anume prima ofertă de vânzare corelată este oferta de vânzare cu preţul cel mai mic;
    c) dacă sunt mai multe oferte de acelaşi sens cu acelaşi preţ care pot fi corelate, atunci corelarea se face în funcţie de marca de timp, începând de la cea mai veche ofertă până la cea mai recentă ofertă;
    d) procesul de corelare se încheie în momentul în care toată cantitatea aferentă ofertelor compatibile a fost tranzacţionată.


    ART. 27
    (1) Ofertele de vânzare/cumpărare pot fi tranzacţionate total sau parţial.
    (2) Tranzacţia se încheie pentru cantitatea comună a celor două oferte, respectiv cantitatea cea mai mică a celor două oferte compatibile.

    ART. 28
    Fiecare tranzacţie are preţul stabilit în platforma informatică a PCSU în momentul corelării unei oferte de cumpărare cu o ofertă de vânzare.

    ART. 29
    (1) Participanţii la licitaţii îşi pot vizualiza tranzacţiile proprii la terminalul propriu imediat ce acestea sunt încheiate.
    (2) În maximum 24 de ore de la închiderea sesiunii de licitaţii, OPCSU notifică participanţii care au încheiat tranzacţii cu privire la contrapartea, produsul de tranzacţionare, cantitatea şi preţul la care se încheie contractul de vânzare-cumpărare bilateral pe PCSU.
    (3) Rezultatele fiecărei sesiuni de licitaţii sunt publicate de OPCSU conform prevederilor prezentului regulament şi procedurii specifice.

    ART. 30
    (1) Contractele dintre participanţii declaraţi câştigători la închiderea unei sesiuni de licitaţii se încheie obligatoriu în condiţiile comunicate de OPCSU. Partea care refuză încheierea unui astfel de contract trebuie să plătească o penalitate egală cu 0,5% din valoarea contractului.
    (2) Decontarea tranzacţiilor încheiate pe PCSU se realizează bilateral, conform contractelor încheiate între participanţii declaraţi câştigători la închiderea unei sesiuni de licitaţii.

    CAP. IV
    Desfăşurarea sesiunilor de licitaţii
    4.1. Stabilirea preţurilor de deschidere a licitaţiei
    ART. 31
    (1) Preţul de deschidere a licitaţiei se stabileşte de către OPCSU, separat pentru fiecare produs de tranzacţionare pentru care se organizează sesiunea de licitaţii.
    (2) Preţurile de deschidere a licitaţiilor sunt exprimate în lei/MWh, cu maximum două zecimale.

    ART. 32
    (1) Pentru produsul de tranzacţionare bandă preţul de deschidere a licitaţiei este preţul mediu ponderat calculat pe baza tranzacţiilor cu livrare în profil bandă, încheiate până cu o zi înaintea publicării preţului de deschidere, pe pieţele la termen administrate de OPCOM în ultimele 6 luni calendaristice, cu livrare în perioada aferentă produsului de tranzacţionare şi/sau în perioadele care includ această perioadă.
    (2) Pentru produsul de tranzacţionare vârf aferent licitaţiei anuale şi pentru produsele de tranzacţionare vârf 1/vârf 2 aferente licitaţiilor semestriale, trimestriale şi lunare preţul de deschidere a licitaţiei este preţul mediu ponderat calculat pe baza tranzacţiilor cu livrare în profil vârf, încheiate până cu o zi înaintea publicării preţului de deschidere, pe pieţele la termen administrate de OPCOM în ultimele 6 luni calendaristice, cu livrare în perioada aferentă produsului de tranzacţionare şi/sau în perioadele care includ această perioadă.

    ART. 33
    Prin excepţie de la prevederile art. 32 alin. (2), dacă pentru un anumit produs de tranzacţionare la vârf (vârf aferent licitaţiei anuale, vârf 1/vârf 2 aferente licitaţiilor semestriale, trimestriale şi lunare) nu se poate stabili preţul de deschidere a licitaţiei din cauza lipsei tranzacţiilor necesare determinării preţului conform prevederilor art. 32 alin. (2), preţul de deschidere a licitaţiei se va determina astfel:
    a) pentru produsul de tranzacţionare vârf aferent licitaţiei anuale:
    P_v = 1,13 x P_B,
    unde:
    P_B = preţul de deschidere pentru produsul de tranzacţionare bandă aferent licitaţiei anuale;
    P_v = preţul de deschidere pentru produsul de tranzacţionare vârf aferent licitaţiei anuale;


    b) pentru produsul de tranzacţionare vârf 1 şi vârf 2 aferent licitaţiilor semestriale, trimestriale sau lunare:
    P_v1, i = 1,13 x P_B, i
    P_v2, i = 1,11 x P_v1, i,
    unde:
    P_B, i = preţul de deschidere pentru produsul de tranzacţionare bandă aferent licitaţiei i;
    P_v1, i = preţul de deschidere pentru produsul de tranzacţionare vârf 1 aferent licitaţiei i;
    P_v2, i = preţul de deschidere pentru produsul de tranzacţionare vârf 2 aferent licitaţiei i;
    i = tipul licitaţiei: semestrială, trimestrială sau lunară.




    ART. 34
    Preţurile de deschidere a licitaţiei aferente fiecărui produs de tranzacţionare se publică de OPCSU, pe pagina proprie de internet, cu 3 zile lucrătoare înainte de deschiderea sesiunii de licitaţii.


    4.2. Procedura de licitaţie
    ART. 35
    OPCSU elaborează în baza prezentului regulament, actualizează ori de câte ori este nevoie şi transmite pentru avizare la ANRE procedura operaţională de desfăşurare a licitaţiilor pe PCSU.

    ART. 36
    (1) Fiecare sesiune de licitaţii se desfăşoară în două etape:
    a) etapa de licitaţie deschisă;
    b) etapa de negociere continuă.

    (2) OPCSU stabileşte duratele aferente fiecărei etape în procedura prevăzută la art. 35.


    4.3. Etapa de licitaţie deschisă
    ART. 37
    (1) Participanţii-cumpărători transmit ofertele de cumpărare prin intermediul platformei informatice a PCSU pentru produsele de tranzacţionare de interes la preţul de deschidere aferent acestora.
    (2) Participanţii-vânzători transmit ofertele de vânzare prin intermediul platformei informatice a PCSU pentru produsele de tranzacţionare de interes, la preţuri mai mici, mai mari sau egale cu preţurile de deschidere a licitaţiei.

    ART. 38
    (1) La sfârşitul acestei etape, în cazul în care în platforma informatică a PCSU există oferte compatibile, se încheie tranzacţii.
    (2) Tranzacţiile se încheie la preţul ofertelor de vânzare.


    4.4. Etapa de negociere continuă
    ART. 39
    Participanţii la licitaţie pot introduce/modifica/anula ofertele proprii.

    ART. 40
    Ofertele de vânzare sunt corelate în mod continuu şi automat cu ofertele de cumpărare pe măsură ce prin introducerea şi/sau modificarea unei noi oferte în platforma informatică a PCSU există oferte compatibile.

    ART. 41
    Procesul de corelare se încheie în momentul în care nu mai există oferte care îndeplinesc condiţia de corelare sau la expirarea etapei de negociere continuă din cadrul unei sesiuni de licitaţii.

    ART. 42
    Preţul de încheiere a unei tranzacţii, ca urmare a aplicării regulii de corelare, este preţul ofertei nou-introduse în piaţă, care a răspuns unei oferte existente aflate la cel mai bun preţ, compatibilă cu aceasta şi având cel mai bun preţ în platforma informatică a PCSU.


    CAP. V
    Rezultatele licitaţiilor şi încheierea contractelor
    5.1. Publicarea rezultatelor sesiunii de licitaţii
    ART. 43
    După închiderea licitaţiei, OPCSU publică pe pagina proprie de internet rezultatele licitaţiei, care trebuie să cuprindă cel puţin:
    a) produsele tranzacţionate;
    b) preţul de tranzacţionare pentru fiecare tranzacţie;
    c) cantitatea tranzacţionată aferentă fiecărei tranzacţii;
    d) denumirea partenerilor de tranzacţie pentru fiecare tranzacţie.


    ART. 44
    După închiderea unei sesiuni de licitaţii, OPCSU transmite participanţilor care au încheiat tranzacţii notificările privind tranzacţiile încheiate, prin care comunică:
    a) produsele tranzacţionate;
    b) preţul de tranzacţionare pentru fiecare tranzacţie;
    c) cantitatea tranzacţionată aferentă fiecărei tranzacţii;
    d) denumirea partenerilor de tranzacţie pentru fiecare tranzacţie.



    5.2. Încheierea contractelor de vânzare-cumpărare pe baza rezultatelor sesiunii de licitaţii
    ART. 45
    Participanţii declaraţi câştigători în urma unei sesiuni de licitaţii încheie contracte de vânzare-cumpărare a cantităţilor stabilite şi comunicate de OPCSU conform prevederilor de la art. 44.

    ART. 46
    Contractele dintre participanţii la licitaţie câştigători se încheie obligatoriu în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la transmiterea de către OPCSU a notificărilor prevăzute la art. 44. Participanţii la licitaţie declaraţi câştigători trebuie să transmită la OPCSU copiile contractelor semnate, în termen de două zile lucrătoare de la semnarea acestora.

    ART. 47
    (1) Fiecare vânzător are obligaţia să constituie, în favoarea fiecărui cumpărător prin licitaţie cu care încheie un contract de vânzare-cumpărare pe PCSU, garanţia financiară de bună execuţie, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 49 alin. (1).
    (2) Garanţia financiară de bună execuţie se depune cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de începutul perioadei de livrare pentru care a fost organizată licitaţia.

    ART. 48
    (1) Fiecare cumpărător prin licitaţie are obligaţia să constituie, în favoarea fiecărui vânzător cu care încheie un contract de vânzare-cumpărare, garanţia financiară de plată, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 49 alin. (1).
    (2) Garanţia financiară de plată se depune cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de începutul perioadei de livrare pentru care a fost organizată licitaţia.

    ART. 49
    (1) Părţile desemnate câştigătoare prin licitaţie nu constituie garanţii financiare de bună execuţie şi/sau de plată dacă au agreat alte forme de garanţie sau au încheiat un acord scris prin care garanţia bancară de bună execuţie/de plată nu are caracter obligatoriu.
    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1) cumpărătorul transmite la OPCSU, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de începutul perioadei de livrare pentru care a fost organizată licitaţia, o copie după forma de garanţie agreată sau depune o copie a acordului scris prin care garanţia financiară de bună execuţie/de plată nu are caracter obligatoriu.

    ART. 50
    Valoarea, valabilitatea, termenele şi condiţiile privind executarea garanţiei financiare de bună execuţie/de plată sunt prevăzute în contractele încheiate de părţi.

    ART. 51
    (1) Contractele încheiate între părţi conform prevederilor art. 46 au la bază Contractul-cadru de vânzare-cumpărare a energiei electrice tranzacţionate pe PCSU.
    (2) Contractul-cadru de vânzare-cumpărare a energiei electrice tranzacţionate pe PCSU este elaborat de OPCSU, în urma analizării într-un grup de lucru constituit cu participanţii la piaţă şi după parcurgerea procesului de consultare publică.


    5.3. Penalităţi
    ART. 52
    (1) OPCSU solicită unui participant declarat câştigător plata unei penalităţi în cuantum de 0,5% din valoarea contractului dacă respectivul participant refuză încheierea unui/unor contract(e) în condiţiile comunicate/publicate de OPCSU, în termenul prevăzut la art. 46.
    (2) Valoarea penalităţii încasate de OPCSU în condiţiile prevăzute la alin. (1) va fi distribuită de către OPCSU fiecăreia dintre părţile cu care respectivul participant declarat câştigător nu a încheiat contractele de vânzare-cumpărare corespunzătoare. Distribuirea se realizează pro-rata, în funcţie de cantităţile stabilite şi comunicate părţilor conform prevederilor art. 44.


    CAP. VI
    Proceduri speciale
    6.1. Suspendarea unei sesiuni de licitaţii
    ART. 53
    OPCSU suspendă desfăşurarea unei sesiuni de licitaţii dacă apar defecţiuni sau avarii care afectează funcţionarea platformei informatice a PCSU; în această situaţie, licitaţia se suspendă pentru maximum 24 de ore.

    ART. 54
    OPCSU publică în cel mai scurt timp posibil anunţul de suspendare a unei sesiuni de licitaţie, pe pagina proprie de internet şi în platforma informatică a PCSU.


    CAP. VII
    Atribuţii, drepturi şi obligaţii
    7.1. Atribuţiile operatorului pieţei centralizate pentru serviciul universal
    ART. 55
    OPCSU are următoarele atribuţii:
    a) elaborează, actualizează ori de câte ori este nevoie şi transmite pentru avizare la ANRE procedurile specifice şi documentele-cadru prevăzute de prezentul regulament;
    b) înregistrează titularii de licenţă la PCSU în termenele şi condiţiile prevăzute de Procedura de înregistrare şi de prezentul regulament;
    c) publică pe pagina proprie de internet, în conformitate cu prevederile regulamentului, calendarul sesiunilor de licitaţii;
    d) asigură dreptul de acces şi utilizare a platformei informatice a PCSU tuturor participanţilor la licitaţii înregistraţi;
    e) comunică şi publică informaţiile/rezultatele aferente sesiunilor de licitaţii organizate pe PCSU, conform prevederilor prezentului regulament şi procedurii specifice;
    f) garantează confidenţialitatea datelor şi informaţiilor primite pe parcursul desfăşurării sesiunilor de licitaţii;
    g) solicită penalităţi participanţilor la licitaţie declaraţi câştigători în condiţiile prevăzute de prezentul regulament şi procedura specifică;
    h) distribuie valoarea penalităţii stabilită conform art. 52;
    i) organizează sesiuni de instruire pentru participarea la licitaţii;
    j) elaborează rapoarte de monitorizare aferente fiecărei sesiuni de licitaţii şi le transmite la ANRE, în forma şi la termenele stabilite prin procedura specifică, avizată de ANRE;
    k) raportează către ANRE orice încălcare a prevederilor prezentului regulament, a procedurilor specifice şi a Convenţiei de participare la PCSU.



    7.2. Drepturile şi obligaţiile participanţilor-vânzători la licitaţie
    ART. 56
    Participanţii-vânzători au următoarele drepturi:
    a) să aibă acces, prin platforma informatică a PCSU, la datele şi informaţiile proprii şi la comunicările cu caracter public referitoare la organizarea şi desfăşurarea sesiunilor de licitaţii pe PCSU;
    b) să transmită oferte de vânzare în sesiunile de licitaţii organizate pe PCSU;
    c) să primească toate datele şi informaţiile privind tranzacţiile bilaterale proprii stabilite de OPCSU, conform prevederilor prezentului regulament şi procedurii specifice;
    d) să încaseze valoarea penalităţii distribuită de către OPCSU conform prevederilor prezentului regulament şi Convenţiei de participare la PCSU, în cazul în care partenerul/partenerii din tranzacţiile încheiate în urma licitaţiilor, comunicate de OPCSU, refuză încheierea contractului.


    ART. 57
    Participanţii-vânzători au următoarele obligaţii:
    a) să respecte prevederile procedurilor elaborate de OPCSU conform prezentului regulament;
    b) să semneze Convenţia de participare la PCSU şi să respecte prevederile acesteia;
    c) să plătească o penalitate conform prevederilor prezentului regulament şi Convenţiei de participare la PCSU, în cazul în care refuză încheierea contractului în condiţiile comunicate de OPCSU;
    d) să păstreze confidenţialitatea informaţiilor pe care le-au obţinut prin participarea la PCSU;
    e) să menţină în funcţiune şi să utilizeze corect echipamentele care asigură accesul la platforma informatică a PCSU;
    f) să încheie cu cumpărătorii prin licitaţie contracte de vânzare-cumpărare a cantităţilor aferente fiecărei tranzacţii transmise de OPCSU după închiderea unei sesiuni de licitaţii în care sunt declaraţi câştigători, la preţurile comunicate de OPCSU, pentru întreaga perioadă de livrare aferentă produsului de tranzacţionare pentru care au fost declaraţi câştigători;
    g) să constituie garanţia financiară de bună execuţie în favoarea partenerilor din tranzacţiile bilaterale proprii comunicate de OPCSU, în termenul şi condiţiile prevăzute de prezentul regulament, dacă între părţile contractante nu au fost deja agreate alte forme de garanţie sau nu a fost încheiat un acord scris prin care garanţia bancară de bună execuţie nu are caracter obligatoriu.



    7.3. Drepturile şi obligaţiile participanţilor-cumpărători
    ART. 58
    Participanţii-cumpărători au următoarele drepturi:
    a) să aibă acces, prin platforma informatică a PCSU, la datele şi informaţiile proprii şi la comunicările cu caracter public referitoare la organizarea şi desfăşurarea sesiunilor de licitaţii pe PCSU;
    b) să transmită oferte de cumpărare corespunzătoare produselor de tranzacţionare definite pentru o sesiune de licitaţii, conform prevederilor prezentului regulament;
    c) să primească toate datele şi informaţiile privind tranzacţiile bilaterale proprii stabilite de OPCSU, conform prevederilor prezentului regulament şi procedurii specifice;
    d) să încaseze valoarea penalităţii distribuite de către OPCSU conform prevederilor prezentului regulament şi Convenţiei de participare la PCSU, în cazul în care partenerul/partenerii din tranzacţiile încheiate în urma licitaţiilor, comunicate de OPCSU, refuză încheierea contractului.


    ART. 59
    Participanţii-cumpărători au următoarele obligaţii:
    a) să respecte prevederile procedurilor elaborate de OPCSU referitoare la organizarea şi funcţionarea PCSU;
    b) să semneze Convenţia de participare la PCSU şi să respecte prevederile acesteia;
    c) să plătească o penalitate conform prevederilor prezentului regulament şi Convenţiei de participare la PCSU, în cazul în care refuză încheierea contractului/contractelor în condiţiile comunicate de OPCSU;
    d) să păstreze confidenţialitatea informaţiilor pe care le-au obţinut prin participarea la PCSU;
    e) să menţină în funcţiune şi să utilizeze corect echipamentele care asigură accesul la platforma informatică a PCSU;
    f) să încheie cu participanţii-vânzători declaraţi câştigători contracte de vânzare-cumpărare a cantităţilor aferente fiecărei tranzacţii transmise de OPCSU după închiderea fiecărei sesiuni de licitaţii, la preţurile comunicate de OPCSU, pentru întreaga perioadă de livrare aferentă produsului de tranzacţionare pentru care au fost declaraţi câştigători;
    g) să constituie garanţia financiară de plată în favoarea partenerilor din tranzacţiile bilaterale proprii comunicate de OPCSU, în termenul şi în condiţiile prevăzute de prezentul regulament, dacă între părţile contractante nu au fost deja agreate alte forme de garanţie sau nu a fost încheiat un acord scris prin care garanţia bancară de plată nu are caracter obligatoriu.



    CAP. VIII
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 60
    OPCSU elaborează şi transmite pentru avizare la ANRE Convenţia-cadru de participare la PCSU, Procedura operaţională de desfăşurare a licitaţiilor pe piaţa centralizată pentru serviciul universal şi Contractul-cadru de vânzare-cumpărare a energiei electrice tranzacţionate pe PCSU, în termen de 25 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament. Avizarea acestor documente se face după parcurgerea etapei de consultare publică.

    ART. 61
    Procedura de înregistrare, precum şi alte proceduri operaţionale corespunzătoare organizării şi funcţionării pieţelor centralizate administrate de operatorul pieţei de energie electrică vor fi actualizate/completate, după caz, în termen de 25 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament.

    ART. 62
    OPCSU publică pe pagina proprie de internet tarifele percepute pentru serviciile efectuate în calitate de OPCSU şi toate procedurile/avizele/documentele-cadru aferente acestei pieţe.

    ART. 63
    OPCSU supraveghează funcţionarea PCSU în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale legislaţiei incidente şi publică pe pagina proprie de internet rapoarte periodice de sinteză referitoare la funcţionarea şi rezultatele pieţei centralizate pentru serviciul universal.

    ART. 64
    (1) În vederea asigurării rolului ANRE de monitorizare a pieţei de energie electrică, OPCSU transmite ANRE rapoarte periodice, în conformitate cu prevederile cadrului de reglementare în vigoare.
    (2) La solicitarea ANRE, OPCSU transmite, în afara rapoartelor periodice, date istorice din baza de date deţinută, care trebuie să fie disponibile cel puţin 5 ani, precum şi analize specifice cu privire la funcţionarea PCSU sau la orice situaţie deosebită semnalată.

    ANEXA 1

    la regulament




    Calendarul sesiunilor anuale/semestriale/trimestriale/lunare de licitaţii

┌────┬────────────────────┬────────────┐
│Nr. │Eveniment/Activitate│Sesiunea de │
│crt.│ │licitaţii │
├────┼────────────────────┼────────────┤
│ │Publicarea de către │prima zi │
│ │OPCSU a calendarului│lucrătoare a│
│1 │sesiunilor de │fiecărui an │
│ │licitaţii │pentru anul │
│ │ │în curs │
├────┼────────────────────┼────────────┤
│ │Publicarea de către │ │
│2 │OPCSU a preţului de │z-3 │
│ │deschidere a │ │
│ │licitaţiei │ │
├────┴────────────────────┴────────────┤
│3 zile lucrătoare │
├────┬────────────────────┬────────────┤
│ │Deschiderea sesiunii│ │
│ │de licitaţii │ │
│3 │Publicarea │z │
│ │rezultatelor │ │
│ │sesiunii de │ │
│ │licitaţii OPCSU │ │
├────┴────────────────────┴────────────┤
│10 zile lucrătoare │
├────┬────────────────────┬────────────┤
│ │Încheierea │ │
│ │contractelor │ │
│4 │bilaterale de │z+10 │
│ │vânzare-cumpărare a │ │
│ │energiei electrice │ │
└────┴────────────────────┴────────────┘


    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016