Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 30 martie 2007  de colaborare intre organele teritoriale in cazul scurgerii apelor mici (extraordinare) pe raurile din subunitatile hidrografice care formeaza sau traverseaza frontiera romano-ungara (Anexa 7)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 30 martie 2007 de colaborare intre organele teritoriale in cazul scurgerii apelor mici (extraordinare) pe raurile din subunitatile hidrografice care formeaza sau traverseaza frontiera romano-ungara (Anexa 7)

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 529 din 6 august 2007

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Scopul regulamentului
Scopul prezentului regulament este de a stabili mãsurile şi intervenţiile coordonate pe râurile din subunitãţile hidrografice ce formeazã sau traverseazã frontiera, în cazul scurgerii apelor mici extraordinare, în conformitate cu prevederile art. 7 pct. 19 din Acordul dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Ungare privind colaborarea pentru protecţia şi utilizarea durabilã a apelor de frontierã, semnat la Budapesta la 15 septembrie 2003 şi intrat în vigoare la 17 mai 2004.
ART. 2
Domeniul de aplicare a regulamentului
Domeniul de aplicare al prezentului regulament se extinde pe toate formele de intervenţii active asupra stocurilor de apã în perioadele când deficitul acestora poate produce efecte (pagube), în scopul asigurãrii cerinţelor ecologice de servitute în secţiunile de frontierã, pentru prevenirea deteriorãrii calitãţii şi impunerea de restricţii folosinţelor (utilizatorilor).
ART. 3
Restricţii în folosirea apei
În situaţia în care stocul (debitul) de apã în secţiunea caracteristicã (de frontierã) ajunge sau se prognozeazã sã scadã sub pragul (valoarea) prestabilit de comun acord, organele hidrotehnice teritoriale competente pot impune restricţii utilizatorilor de apã, pe baza planurilor elaborate de fiecare parte, pe teritoriul sãu. Partea care impune restricţii informeazã neîntârziat cealaltã parte asupra mãsurilor luate.

CAP. II
Elemente de bazã ale determinãrii situaţiilor caracteristice

ART. 4
a) Stabilirea situaţiilor critice de ape mici din perioadele secetoase se va face luându-se în considerare debitul limitã (prag) în secţiunea de frontierã stabilit între pãrţi.
b) Urmãrirea situaţiilor critice de ape mici se realizeazã la staţiile hidrometrice corespondente prezentate în anexã.
ART. 5
Debitul limitã (prag) în secţiunea de frontierã se va calcula luându-se în considerare necesarul ecologic de apã din aval şi cerinţele minime de apã ale folosinţelor, ţinându-se seama de condiţia de servitute prevãzutã în Acord, pe o lungime corespunzãtoare a cursului de apã, mãsuratã din secţiunea de frontierã.
ART. 6
Pentru a se putea iniţia şi a se lua mãsuri corespunzãtoare, se stabileşte de comun acord între pãrţi, în secţiunea de frontierã, debitul caracteristic, respectiv debitul limitã (prag).

CAP. III
Modul de acţiune pe perioada situaţiilor caracteristice

ART. 7
a) În situaţia apariţiei fenomenului de ape mici extraordinare, activitatea de prevenire şi combatere a efectelor se face de organul hidrotehnic teritorial competent, conform legislaţiei naţionale a fiecãrei pãrţi.
b) Acţiunile operative de prevenire şi combatere a efectelor sunt coordonate de directorul organului hidrotehnic teritorial competent.
ART. 8
Pregãtirea
Sarcinile organelor hidrotehnice teritoriale competente, în scopul prevenirii efectelor, sunt urmãtoarele:
a) sã urmãreascã cu atenţie situaţia bilanţului apei din subunitãţile hidrografice de pe teritoriul propriu, sã se îngrijeascã de prognozarea situaţiilor, condiţiilor deficitare de apã;
b) menţinerea în stare funcţionalã a lucrãrilor hidrotehnice aflate în administrare, precum şi a reţelei de puncte de mãsurãtori hidrometrice;
c) elaborarea şi ţinerea la zi a planurilor de restricţii bazinale;
d) organizarea şi pregãtirea personalului participant la acţiunile ocazionate de producerea fenomenului de ape mici;
e) organizarea sistemului informaţional;
f) nominalizarea persoanelor de contact, dupã declanşarea fenomenului, în vederea colaborãrii pãrţilor;
g) pãrţile trebuie sã se informeze reciproc asupra evoluţiei situaţiei de ape mici şi asupra prognozelor hidrologice referitoare la aceastã evoluţie în conformitate cu Regulamentul privind transmiterea datelor şi informaţiilor meteorologice şi hidrologice între România şi Republica Ungarã.
ART. 9
Apãrarea împotriva situaţiilor de secetã, instituirea şi încetarea fazelor
a) Instituirea fazelor critice se face de fiecare parte pe teritoriul sãu, pe baza unei analize de ansamblu a stãrii resurselor de apã şi, dupã caz, a lucrãrilor de gospodãrire a apelor.
b) Faza I (de atenţie) - se instituie pe baza evoluţiei situaţiei hidro-meteo când în secţiunea caracteristicã (de frontierã) se atinge de 1,1 ori valoarea debitului limitã (prag) şi se aşteaptã scãderea în continuare a acestuia.
c) Faza a II-a (de intervenţie) - se instituie când valoarea debitului în secţiunea de frontierã este egal sau mai mic decât valoarea debitului limitã (prag), respectiv:
- existã posibilitatea iminentã de producere a unor fenomene periculoase pentru ecosistemele acvatice (mortalitate piscicolã, diluţie nesatisfãcãtoare);
- sunt necesare mãsuri pentru asigurarea condiţiilor minime ecologice şi pentru folosinţele de apã.
d) Încetarea fazelor se realizeazã atunci când cauzele care le-au generat nu mai existã.
ART. 10
Sarcini pe perioada instituirii fazelor critice
a) Modul de acţiune se stabileşte în funcţie de situaţia criticã (faza) declaratã de directorul organului hidrotehnic teritorial competent.
b) Pãrţile se informeazã imediat atât despre instaurarea fazei critice, cât şi despre mãsurile luate.
c) În perioada instituirii fazelor critice (secetã), organele hidrotehnice teritoriale competente iau urmãtoarele mãsuri:
- analiza informaţiilor primite la depãşirea pragurilor critice prestabilite, declanşarea situaţiei critice, informarea celeilalte pãrţi şi convocarea personalului competent pentru urmãrirea situaţiei create;
- realizarea de mãsurãtori cantitative şi calitative în secţiunea de frontierã, precum şi elaborarea de prognoze privind starea resurselor de apã şi instituirea situaţiilor caracteristice;
- stabilirea stocului de apã de suprafaţã aflat la dispoziţie în acumulãrile proprii, precum şi în alte acumulãri de apã;
- stabilirea stocului de apã subteran posibil de luat în considerare;
- analiza stãrii tehnice a lucrãrilor de gospodãrire a apelor, reţeaua de derivaţii, canale, acumulãri, staţii de pompare, stãvilare etc.;
- asigurarea mobilizãrii şi coordonarea personalului desemnat pentru realizarea activitãţilor specifice;
- organizarea dispeceratului de apãrare şi derularea prin acesta a fluxului informaţional cãtre cealaltã parte, cu privire la informaţiile hidrologice, meteorologice, informaţii de folosire a resurselor de apã existente şi de protecţie a calitãţii apelor, precum şi validarea lor în colaborare cu compartimentele de resort;
- funcţionarea sistemului de observare şi mãsurare hidrometricã;
- implicarea altor organisme abilitate şi informarea organelor de stat, a consiliilor locale, a prestatorilor şi a utilizatorilor de apã.

Faza I

ART. 11
a) Menţinerea în stare de funcţionare a sistemelor de tranzitare şi de refacere a stocurilor de apã, a acumulãrilor, a lucrãrilor de artã, a sistemelor de mãsurare şi urmãrirea funcţionãrii acestora
b) Verificarea capacitãţii de scurgere liberã a apelor în reţeaua hidro şi canale
c) Instituirea colectivului de dispecerat şi monitorizare a fenomenului (prognoze, reţeaua de mãsurãtori)
d) Eliminarea din albiile râurilor/canalelor a eventualelor obstacole pentru asigurarea unei scurgeri fluente
e) Supravegherea riguroasã a funcţionãrii folosinţelor de apã şi verificarea stãrii debitmetriei la acestea
f) Acţiuni la utilizatorii de apã pentru eliminarea pierderilor de apã, verificarea instalaţiilor de rezervã pentru prelevarea apei din alte surse, asigurarea funcţionãrii captãrilor de apã în condiţiile unor debite, respectiv nivele scãzute pe cursul de apã, executarea unor lucrãri de curãţare a albiei în zona captãrii şi de dirijare a curentului de apã cãtre prizã
g) Controlul surselor de poluare.

Faza a II-a

ART. 12
a) Aplicarea de fiecare parte a prevederilor planului propriu de restricţii şi folosire a apei în perioade secetoase în unitatea hidrograficã respectivã
b) Efectuarea de controale la folosinţele de apã pentru verificarea modului de respectare a prevederilor planului propriu de restricţii şi folosire a apei în perioade secetoase, precum şi a calitãţii apelor uzate evacuate
c) Acţiuni la utilizatorii de apã pentru punerea în funcţiune a instalaţiilor de rezervã pentru prelevarea apei din subteran sau din alte surse de apã, reutilizarea şi folosirea tuturor posibilitãţilor de compensare internã, începerea reviziei (remont) sau reparaţiei planificate la folosinţele de apã
d) Luarea în considerare a stocului de apã subteranã pentru asigurarea nevoilor ecologice ale cursului de apã
e) Luarea în considerare a stocurilor de apã aparţinând unor persoane fizice sau juridice
f) Suspendarea autorizaţiilor de gospodãrire a apelor la folosinţele care nu se încadreazã în mãsurile dispuse de organul hidrotehnic teritorial competent
g) Suplimentarea stocului de apã în secţiunea de frontierã a cursului în funcţie de cerinţele pãrţii ungare şi de posibilitãţile pãrţii române prin transfer de ape din alte cursuri, din acumulãri, prin pompare sau alte intervenţii, care pot cauza cheltuieli suplimentare, acestea fiind acoperite de partea ungarã
h) Alte mãsuri specifice care se considerã necesar a fi luate, care pot avea efect favorabil.

CAP. IV
Responsabilitãţi şi flux informaţional

ART. 13
a) Modul de acţiune în situaţii critice caracterizate de scurgeri de ape mici pe râurile care formeazã sau traverseazã frontiera de stat constituie sarcina organelor hidrotehnice teritoriale competente, cu luarea în considerare a legislaţiei proprii în domeniu şi a regulamentelor existente.
b) Acţiunile specifice sunt coordonate de cãtre directorul organelor hidrotehnice teritoriale competente respective, prin dispeceratul acestora, pe baza analizei şi corelãrii informaţiilor şi asigurarea armonizãrii activitãţilor tehnice proprii sau ale altor organisme prestatoare.

CAP. V
Mãsuri dupã încetarea situaţiei critice

ART. 14
a) În termen de 30 de zile de la încetarea situaţiei critice fiecare parte va întocmi un raport cãtre Subcomisia de gospodãrire a apelor şi hidrometeorologie.
b) Raportul trebuie sã conţinã urmãtoarele:
- evaluarea situaţiei hidrometeorologice;
- acţiuni dispuse pe perioada criticã;
- costuri înregistrate;
- experienţa câştigatã;
- propuneri de îmbunãtãţire şi modalitãţi noi de acţiune.

CAP. VI
Alte acţiuni

ART. 15
a) Organele hidrotehnice teritoriale competente ale pãrţilor pot iniţia mãsurãtori comune, extraordinare de debit în secţiunile de frontierã.
b) La cererea uneia dintre pãrţi, reprezentanţii instituţiilor abilitate se pot întruni în cadrul unor întâlniri operative, unde se informeazã reciproc despre evoluţia fenomenului şi despre mãsurile luate în vederea combaterii fenomenului.
c) Trecerea frontierei de stat se va face în conformitate cu prevederile Regulamentului privind trecerea frontierei şi contactul între organele hidrotehnice ale României şi Republicii Ungare.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 16
a) Prezentul regulament poate fi modificat sau completat pe baza hotãrârii Comisiei hidrotehnice, la cererea oricãruia dintre împuterniciţi. Intrarea în vigoare a acestei hotãrâri se va face în conformitate cu prevederile art. 10 pct. 5 din Acord.
b) Anexa face parte integrantã din prezentul regulament.
c) Prezentul regulament a fost întocmit în douã exemplare originale, compuse fiecare din câte un text în limba românã şi unul în limba maghiarã, toate textele fiind egal autentice.
d) Prezentul regulament este aprobat de Comisia hidrotehnicã, la Sesiunea a XVIII-a, iar intrarea în vigoare a acestuia, conform sistemului juridic intern, se va face numai dupã finalizarea şi aprobarea anexei.

p. Împuternicitul pãrţii române,
Ovidiu Gabor

Împuternicitul pãrţii ungare,
Haraszthy Laszlo


ANEXĂ
-----
la Regulamentul de colaborare între organele teritoriale în cazul
-----------------------------------------------------------------
scurgerii apelor mici (extraordinare) pe râurile din subunitãţile
-----------------------------------------------------------------
hidrografice care formeazã sau traverseazã frontiera româno-ungarã
------------------------------------------------------------------

DATELE DE BAZĂ
utilizate pentru urmãrirea situaţiilor critice de ape mici


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Staţia corespondentã Staţia corespondentã Valorile
crt. pe teritoriul român pe teritoriul ungar debitelor
Denumirea limitã
cursului (prag)
mc/s
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Tur Turulung Garbolc
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Someş Satu Mare Csenger
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Crasna Domãneşti Agerdomajor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Barcãu Sãlard Kismarja
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
5. Crişul Repede Oradea Korosszakal
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
6. Crişul Negru Zerind Sarkad-Malomfok
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
7. Crişul Alb Chişineu-Criş Gyula
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
8. Mureş Arad Mako
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016