Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 29 iulie 2003  de organizare si functionare a Oficiului National al Registrului Comertului si a oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 29 iulie 2003 de organizare si functionare a Oficiului National al Registrului Comertului si a oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale

EMITENT: MINISTERUL JUSTITIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 589 din 19 august 2003
CAP. I
Dispoziţii generale

Prezentul regulament de organizare şi funcţionare (ROF) s-a elaborat în baza <>art. 10 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
ART. 1
(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului este organizat în subordinea Ministerului Justiţiei, ca instituţie publica cu personalitate juridicã, finanţatã integral din venituri proprii.
(2) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului are patrimoniu propriu, autonomie funcţionalã şi de decizie.
(3) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale sunt organizate în fiecare judeţ, ele funcţioneazã în subordinea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi nu au personalitate juridicã.
(4) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului are atribuţiile care îi revin potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicatã, cu modificãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi cele stabilite prin alte acte normative cu incidenta în domeniul sau de activitate.

CAP. II
Principalele funcţiuni ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi ale oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale

ART. 2
(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului are sediul în municipiul Bucureşti şi tine, potrivit legii, registrul central al comerţului.
(2) La nivel teritorial, registrul comerţului este ţinut de oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale.
ART. 3
(1) Principala funcţie a registrului comerţului ţinut de oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale este cea de înregistrare a tuturor persoanelor juridice supuse obligaţiei de înregistrare, a persoanelor fizice şi asociaţiilor familiale care desfãşoarã activitãţi economice, cu sediul/domiciliul pe raza teritorialã a tribunalului.
(2) Ca efect al înregistrãrii persoanelor juridice, persoanelor fizice şi a asociaţiilor familiale care desfãşoarã activitãţi economice cu sediul/domiciliul pe raza tribunalului, prin registrul comerţului se realizeazã evidenta datelor de identificare a persoanelor supuse înregistrãrii, precum şi arhiva oficialã a documentelor cu caracter constitutiv sau modificator ale acestora şi a situaţiilor financiare anuale.
(3) Prin registrul comerţului se realizeazã publicitatea legalã, înregistrãrile fiind opozabile fata de terţi de la data efectuãrii lor ori de la publicarea lor în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, în condiţiile legii.
(4) Pe baza documentelor depuse de persoanele juridice şi fizice supuse înregistrãrii în registrul comerţului, oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale au competenta de a emite potrivit <>art. 4 din Legea nr. 26/1990 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, la cererea persoanelor interesate, certificate constatatoare ca un anumit act sau fapt este sau nu este înscris în registrul comerţului şi copii certificate de pe înregistrãrile efectuate şi/sau de pe documentele depuse.
(5) Pentru a veni în sprijinul persoanelor juridice şi fizice supuse înregistrãrii în registrul comerţului, în cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale funcţioneazã birourile de asistenta pentru comercianţi, care au rolul de a asigura consultanţa necesarã constituirii şi înregistrãrii, precum şi redactarea documentelor constitutive/modificatoare.
ART. 4
(1) În cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale au fost înfiinţate prin lege birouri unice, care, în scopul simplificarii procedurilor de înregistrare, au rolul de a asigura obţinerea autorizaţiilor de funcţionare ale persoanelor juridice, prin prezenta reprezentanţilor delegaţi ai autoritãţilor publice implicate în eliberarea acestora.
(2) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale asigura obţinerea înregistrãrii fiscale a contribuabililor şi a codului unic de înregistrare de la Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 5
(1) În calitate de persoana juridicã ce are în subordine oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului are, potrivit legii, urmãtoarele atribuţii:
a) tine registrele centrale ale comerţului computerizate pentru persoanele juridice, persoanele fizice şi asociaţiile familiale care desfãşoarã activitãţi economice, prin înregistrarea în baza de date (dematerializat) şi sub forma de documente;
b) asigura centralizarea tuturor datelor înregistrate în evidentele registrelor comerţului ţinute la nivel teritorial, pe care le înscrie în registrul central computerizat;
c) tine catalogul firmelor şi emblemelor la nivel naţional;
d) asigura îndrumarea metodologicã unitarã la nivel naţional;
e) asigura pe baza datelor înregistrate la nivel naţional informarea statistica;
f) asigura eliberarea de certificate constatatoare şi furnizarea de informaţii privind situaţia înregistrãrilor efectuate în registrele comerţului;
g) asigura coordonarea activitãţii de îndrumare şi reprezentare legalã;
h) asigura proiectarea, realizarea, implementarea şi întreţinerea sistemului informatic unitar la nivel naţional;
i) asigura proiectarea formularisticii tipizate, utilizata în activitatea registrului comerţului;
j) asigura administrarea hard şi soft a reţelelor locale de calculatoare şi a comunicaţiilor cu oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale;
k) colaboreazã cu autoritãţile şi instituţiile publice responsabile pentru elaborarea, actualizarea şi utilizarea unor nomenclatoare unitare pe plan naţional;
l) colaboreazã cu autoritãţile şi instituţiile publice implicate în constituirea şi autorizarea functionarii comercianţilor, pentru simplificarea procedurilor specifice;
m) asigura organizarea în cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale a activitãţii de asistenta acordatã persoanelor juridice şi persoanelor fizice supuse înregistrãrii;
n) asigura, când este cazul, multiplicarea materialelor şi a formularelor utilizate;
o) coordoneazã activitatea în domeniul bugetar, financiar-contabil, administrarea şi gestionarea patrimoniului propriu;
p) coordoneazã activitatea de resurse umane şi formarea profesionalã a salariaţilor;
q) supravegheazã şi asigura liberul acces la informaţiile de interes public;
r) organizeazã activitãţile de protecţia muncii, PSI, medicina muncii, normare şi cuantificare taxe;
s) asigura continuitatea aprovizionarii cu mijloace fixe şi obiecte de inventar specifice activitãţii;
t) asigura şi executa auditul activitãţii Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale.
(2) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului exercita competente şi îndeplineşte orice alte funcţii şi atribuţii stabilite prin lege.

CAP. III
Organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului

ART. 6
(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului funcţioneazã potrivit organigramei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei şi are structura organizatoricã şi numãrul maxim de posturi menţionate în anexa nr. 1 la prezentul regulament.
(2) În subordinea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sunt organizate 42 de oficii ale registrului comerţului, care funcţioneazã pe lângã tribunale, având sediul în fiecare resedinta de judeţ şi unul în municipiul Bucureşti, a cãror organigrama este prevãzutã în anexele nr. 2 şi 3 la prezentul regulament.
(3) Data fiind amploarea operaţiunilor desfãşurate, Oficiul Registrului Comerţului de pe lângã Tribunalul Bucureşti are organigrama prevãzutã în anexa nr. 3 la prezentul regulament.
(4) Ponderea funcţiilor de conducere nu poate depãşi 15% din numãrul total de posturi aprobate pentru oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale, inclusiv pentru Oficiul Registrului Comerţului de pe lângã Tribunalul Bucureşti.
(5) În cazul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, ponderea posturilor de conducere se calculeazã la numãrul total de posturi stabilit la nivel naţional.
(6) În stabilirea posturilor de conducere se va tine seama de veniturile încasate din activitatea curenta a fiecãrui an, cu obligaţia încadrãrii în bugetul de venituri şi cheltuieli, astfel cum este aprobat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi avizat de Ministerul Justiţiei.
(7) Structurile interne (servicii, birouri, colective) ale oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale sunt coordonate de directorul fiecãruia şi sunt în acelaşi timp subordonate direcţiilor corespunzãtoare de specialitate din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
(8) În cadrul fiecãrui oficiu al registrului comerţului de pe lângã tribunal funcţioneazã câte un birou unic în vederea derulãrii procedurii unice de înregistrare şi autorizare a functionarii comercianţilor.
(9) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale presteazã servicii de asistenta pentru comercianţi, organizate numai în structuri distincte de biroul unic şi numai pentru operaţiuni anterioare depunerii cererilor de înregistrare şi/sau de autorizare.
(10) Salarizarea personalului se asigura, potrivit legii, din venituri proprii şi se stabileşte prin negociere, prin contractele colective de munca sau, dupã caz, contractele individuale de munca, potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 14/1998 , asa cum a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 27/1999 , şi ale <>Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicatã.

SECŢIUNEA I
Conducerea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului

ART. 7
(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului este condus de un director general numit prin ordin al ministrului justiţiei, care, potrivit dispoziţiilor legii, poate fi şi un magistrat detaşat.
(2) Directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului este ordonator secundar de credite şi totodatã conducãtorul şi coordonatorul activitãţii specifice prevãzute de lege, iar în aceasta calitate asigura:
a) aprobarea bugetului anual de venituri şi cheltuieli;
b) angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli;
c) realizarea veniturilor;
d) efectuarea cheltuielilor în limitele stabilite prin bugetul anual;
e) organizarea asigurãrilor integritãţii bunurilor ce fac parte din patrimoniul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
f) organizarea activitãţii pentru ţinerea la zi a contabilitãţii şi prezentarea la termen a situaţiilor financiare;
g) organizarea sistemului de monitorizare a programului de achiziţii publice şi a programului de lucrãri şi investiţii necesare;
h) organizarea activitãţii de ţinere la zi a evidentei patrimoniului;
i) organizarea controlului financiar preventiv şi a auditului intern;
j) coordonarea activitãţii sefilor de compartimente din cadrul instituţiei;
k) coordonarea activitãţii directorilor oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale;
l) angajarea personalului de conducere şi de execuţie;
m) cu consultarea Comitetului de direcţie, înfiinţarea şi desfiinţarea structurilor locale ale oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale, ţinând cont de condiţiile financiare ale desfãşurãrii activitãţii acestora;
n) are orice alte competente prevãzute de lege, stabilite de Ministerul Justiţiei şi de prezentul regulament.
(3) În realizarea atribuţiilor sale, directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului poate delega prin decizie competentele ce îi revin, precum şi dreptul de semnatura directorilor generali adjuncţi, indicând compartimentele pe care aceştia le coordoneazã, precum şi directorilor de direcţii, în funcţie de specificul acestora.
(4) Directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului va fi consultat cu privire la numirea directorilor oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale şi angajeazã restul personalului instituţiei, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat anual.
(5) Directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului aproba prin decizie normele de munca aplicabile în activitatea specifica şi regulamentul intern, dupã consultarea reprezentanţilor salariaţilor.
ART. 8
(1) Pentru activitatea de îndrumare metodologicã şi organizare ce revine Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, directorul general numeşte prin decizie Comitetul de direcţie.
(2) Comitetul de direcţie este organ consultativ şi colegial, format din directorul general, directorii generali adjuncţi, directorul Direcţiei juridice, directorul Oficiului Registrului Comerţului de pe lângã Tribunalul Bucureşti şi 4 dintre directorii de oficii ale registrului comerţului de pe lângã tribunale.
(3) Comitetul de direcţie se întruneşte la convocarea şi sub conducerea directorului general, iar în lipsa acestuia a unuia dintre directorii generali adjuncţi.
(4) Dezbaterile Comitetului de direcţie vor fi consemnate în procesul-verbal de şedinţa şi vor cuprinde discutiile purtate, opiniile exprimate şi hotãrârile adoptate.
(5) Pentru întrunirile Comitetului de direcţie, membrii acestuia care nu domiciliazã în localitatea unde se tine şedinţa au dreptul la decontarea cheltuielilor de deplasare şi cazare prevãzute de lege.
(6) Atribuţiile şi competentele Comitetului de direcţie vor fi stabilite prin decizie a directorului general.
(7) La lucrãrile Comitetului de direcţie pot participa şi reputati specialişti în drept, ale cãror servicii de consultanţa şi asistenta vor putea fi remunerate potrivit legii.
ART. 9
(1) În activitatea sa, directorul general este ajutat de unul sau mai mulţi directori generali adjuncţi, potrivit organigramei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) Directorii generali adjuncţi sunt numiţi potrivit legii, prin ordin al ministrului justiţiei, cu consultarea prealabilã a directorului general.
(3) Directorul general adjunct organizeazã, coordoneazã, controleazã activitãţile şi reprezintã Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în raporturile cu alte instituţii publice, pe baza delegarilor de competenta date de directorul general.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale, directorul general adjunct analizeazã lucrãrile elaborate în cadrul compartimentelor de specialitate pentru care a fost împuternicit, propune mãsuri de organizare eficienta a muncii atât în cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, cat şi în cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale şi urmãreşte realizarea în termen a sarcinilor primite, în stricta concordanta cu reglementãrile în vigoare.
ART. 10
(1) Directorii oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale au atribuţii şi competente de conducere la nivel teritorial, revenindu-le obligaţia coordonãrii şi organizãrii activitãţii specifice a acestora.
(2) Directorul Oficiului Registrului Comerţului de pe lângã Tribunalul Bucureşti este ajutat în activitatea sa de unul sau mai mulţi directori adjuncţi, potrivit organigramei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei.
(3) Directorii adjuncţi ai Oficiului Registrului Comerţului de pe lângã Tribunalul Bucureşti au atribuţiile şi competentele prevãzute la art. 9 alin. (3) şi (4).
(4) Directorii oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale colaboreazã cu directorii direcţiilor din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi au urmãtoarele atribuţii:
a) emit în termen şi cu respectarea actelor normative aplicabile rezoluţiile prevãzute de lege pentru soluţionarea cererilor formulate de grupurile de interes economic înregistrate în registrul comerţului pe care îl conduc;
b) dispun efectuarea lucrãrilor prevãzute de lege privind acţiunile de dizolvare judiciarã a societãţilor comerciale, formulate în temeiul <>art. 232 din Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile ulterioare;
c) asigura aplicarea unitarã de cãtre personalul din subordine a legislaţiei în vigoare în materia constituirii şi efectuãrii modificãrilor actelor constitutive ale tuturor persoanelor juridice şi fizice înregistrate în registrul comerţului;
d) controleazã corectitudinea calculãrii de cãtre personalul din subordine cu atribuţii în acest sens a taxelor, tarifelor şi a oricãror alte sume care se colecteazã prin oficiul registrului comerţului de pe lângã tribunale;
e) controleazã conduita personalului din subordine în relaţia cu publicul, precum şi în relaţiile specifice cu alte autoritãţi sau instituţii publice şi persoane fizice sau juridice;
f) soluţioneazã sesizãrile şi reclamaţiile formulate în legatura cu activitatea specifica instituţiei pe care o conduc;
g) ţin, împreunã cu compartimentul de specialitate, evidenta financiar-contabila la nivel de balanţa lunarã;
h) întocmesc propuneri pentru elaborarea bugetului de venituri şi cheltuieli, iar dupã aprobarea acestuia executa şi urmãresc încadrarea cheltuielilor în sumele aprobate;
i) participa, împreunã cu Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, la elaborarea programelor de perfecţionare a pregãtirii profesionale a personalului oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale;
j) îndeplinesc atribuţiile dispuse de conducerea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului în legatura cu toate compartimentele functionale pe care le coordoneazã (financiar-contabil, de personal, administrativ etc.);
k) rãspund de încadrarea salariaţilor, potrivit organigramei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli şi a normativelor de personal aprobate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
l) negociaza salariile cu personalul din subordine, cu respectarea prevederilor contractului colectiv de munca negociat anual şi cu încadrarea în bugetul de venituri şi cheltuieli prognozat pentru anul în curs;
m) întocmesc fişa postului pentru fiecare salariat, în baza fisei-cadru a postului, stabilitã de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
n) participa şi urmãresc efectuarea cercetãrii administrative în cazul sãvârşirii de abateri de la regulamentul intern şi propun conducerii Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sancţiunile specifice încãlcãrii raporturilor de munca;
o) întocmesc trimestrial şi înainteazã Oficiului Naţional al Registrului Comerţului balantele de verificare;
p) asigura respectarea normelor de ordine şi disciplina de cãtre salariaţii din subordine, precum şi a regulamentului intern;
q) asigura efectuarea controlului financiar preventiv, potrivit legii;
r) organizeazã şi rãspund de rezolvarea în termenul legal a cererilor cu care sunt sesizati din partea terţilor şi a personalului din subordine;
s) comunica Oficiului Naţional al Registrului Comerţului orice incidente sau disfunctionalitati apãrute în activitate, precum şi necesarul de mijloace fixe şi obiecte de inventar pentru dotare;
t) organizeazã activitatea specifica de asistenta acordatã comercianţilor şi asigura condiţiile necesare desfãşurãrii activitãţii de cãtre reprezentanţii autoritãţilor implicate în autorizarea functionarii comercianţilor;
u) comunica Oficiului Naţional al Registrului Comerţului în termen orice informaţii solicitate despre activitatea proprie;
v) asigura prin legatura cu preşedintele tribunalului pe lângã care funcţioneazã prezenta judecãtorului delegat în ritmicitatea necesarã impusa pentru eliberarea în termen a cererilor de înregistrare cu care sunt sesizati;
w) emit deciziile necesare desfãşurãrii activitãţii proprii;
x) au orice alte competente prevãzute de lege sau stabilite prin decizie a directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
ART. 11
(1) Directorii de direcţii organizate în cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sunt numiţi prin decizie a directorului general şi asigura în principal:
a) organizarea, coordonarea şi supravegherea activitãţii specifice a direcţiei pe care o conduc, potrivit actelor normative aplicabile;
b) respectarea şi punerea în practica a deciziilor ce le sunt aplicabile, emise de directorul general;
c) îndeplinirea la termen a obligaţiilor prevãzute de lege sau a sarcinilor pe care le primesc;
d) coordonarea activitãţii de specialitate desfãşurate de personalul din compartimentele din subordine şi de cel care lucreazã în aceleaşi compartimente organizate la nivelul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale;
e) întocmirea fisei postului pentru fiecare salariat subordonat, în baza fisei-cadru a postului, stabilitã de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
f) informarea corecta a directorului general cu privire la problemele specifice şi la eventualele disfunctionalitati constatate în cadrul direcţiei pe care o conduc;
g) asigurarea informãrii celorlalte direcţii şi compartimente din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului cu privire la activitatea proprie şi la implicatiile acesteia asupra întregii activitãţi;
h) iniţierea acţiunilor de instruire a personalului de specialitate din subordine;
i) au orice alte competente şi atribuţii prevãzute de lege sau stabilite prin decizie a directorului general.
ART. 12
Şefii de serviciu din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale sunt numiţi prin decizie a directorului general şi au urmãtoarele atribuţii:
a) stabilesc responsabilitãţile şi atribuţiile personalului din subordine şi le repartizeazã lucrãrile;
b) participa şi rãspund de realizarea calitativã şi la termenele stabilite a lucrãrilor repartizate compartimentelor pe care le coordoneazã;
c) realizeazã efectiv o parte din lucrãrile repartizate compartimentului;
d) prezintã şi susţin la conducerea direcţiei lucrãrile şi corespondenta elaborate în cadrul compartimentului;
e) îndeplinesc orice alte sarcini primite pe linie ierarhica în legatura cu activitatea serviciului pe care îl conduc.
ART. 13
Şefii de birou din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale sunt numiţi prin decizie a directorului general şi au urmãtoarele atribuţii:
a) stabilesc responsabilitãţile şi atribuţiile personalului din subordine şi le repartizeazã lucrãrile;
b) rãspund de realizarea calitativã şi la termenele stabilite a lucrãrilor repartizate;
c) avizeazã toate documentele care angajeazã activitatea biroului;
d) realizeazã efectiv o parte din lucrãrile repartizate biroului;
e) îndeplinesc orice alte sarcini primite pe linie ierarhica în legatura cu activitatea biroului pe care îl conduc.
ART. 14
Personalul care ocupa funcţiile prevãzute la art. 7, 9, 10, 11, 12 şi 13 beneficiazã de indemnizaţia de conducere negociata şi stabilitã prin contractul colectiv de munca aprobat anual la nivelul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

SECŢIUNEA a II-a
Atribuţiile direcţiilor din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi ale compartimentelor din subordinea acestora

ART. 15
Biroul informare şi relaţii publice asigura accesul la informaţiile de interes public şi are în principal urmãtoarele atribuţii:
a) publica pe Internet şi actualizeazã anual un buletin informativ, care va cuprinde informaţiile prevãzute în <>Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public;
b) înlesneşte accesul la informaţiile de interes public prin afişare la sediul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale în spaţii special amenajate, prin publicaţii proprii, prin mass-media, precum şi prin pagina proprie de Internet;
c) asigura persoanelor solicitante furnizarea informaţiilor de interes public solicitate în scris, cu respectarea termenelor legale pentru rãspuns;
d) asigura solicitanţilor, la cererea acestora, informaţiile de interes public în cadrul unui program stabilit de conducerea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi a oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale;
e) asigura accesul mass-media la informaţiile de interes public prin intermediul purtatorului de cuvânt desemnat de directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
f) coordoneazã organizarea activitãţii birourilor unice din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale;
g) elaboreazã proiectul protocoalelor de furnizare a informaţiilor şi al celor privind relaţiile interinstitutionale specifice activitãţii desfãşurate de oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale, inclusiv activitãţilor desfãşurate de birourile unice;
h) are orice alte atribuţii prevãzute de lege sau stabilite prin decizie a directorului general.
ART. 16
Serviciul de audit public intern are urmãtoarele atribuţii principale:
a) certifica trimestrial şi anual, prin raportul de audit, situaţiile financiare şi contul de execuţie bugetarã ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, prin verificarea legalitãţii, realitãţii şi exactitatii evidentelor contabile şi ale actelor financiare şi de gestiune, înaintea aprobãrii situaţiilor financiare şi a contului de execuţie bugetarã de cãtre Ministerul Justiţiei;
b) executa auditul activitãţii proprii la nivel central şi teritorial, pe baza planului de audit intern aprobat de directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
c) examineazã legalitatea, regularitatea şi conformitatea operaţiunilor financiar-contabile, identificand erorile, risipa, gestiunea defectuoasã şi eventualele fraude;
d) informeazã directorul general cu privire la neregulile constatate şi propune mãsuri de remediere a acestora;
e) propune mãsuri şi soluţii pentru recuperarea pagubelor şi sancţionarea celor vinovaţi, când este cazul;
f) întocmeşte raportul de control al inspecţiei de audit, îl prezintã spre luare la cunostinta directorilor oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale şi spre aprobare directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
g) urmãreşte aplicarea mãsurilor stabilite prin raportul de control şi soluţioneazã eventualele contestaţii în termenul prevãzut de lege;
h) executa auditul de management la oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale, cu luarea în considerare a parametrilor de economicitate, eficacitate, oportunitate temporala, acoperire a riscului intern al acţiunilor, operaţiunilor sau activitãţilor obiectului auditat;
i) organizeazã evidenta proprie a actelor de control şi audit;
j) reprezintã instituţia în raporturile cu celelalte instituţii care au atribuţii pe linie de audit şi control.
ART. 17
(1) Direcţia juridicã coordoneazã activitatea de îndrumare metodologicã, de contencios şi de asistenta din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale şi are în subordine:
a) Serviciul îndrumare juridicã şi metodologicã;
b) Serviciul de contencios.
(2) Serviciul îndrumare juridicã şi metodologicã are urmãtoarele atribuţii:
a) înainteazã Comitetului de direcţie proiectul normelor privind modul de ţinere a registrelor comerţului şi de efectuare a înregistrãrilor, care urmeazã a fi aprobat prin ordin al ministrului justiţiei;
b) asigura stabilirea unitarã pentru toate oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale a modului de efectuare a înregistrãrilor, în cazul apariţiei unor acte normative noi, cu incidenta în activitatea specifica;
c) elaboreazã precizãri şi instrucţiuni punctuale pentru aplicarea unitarã a reglementãrilor specifice, la solicitarea oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale;
d) analizeazã şi înainteazã directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului propuneri de imbunatatire a reglementãrilor specifice registrului comerţului, precum şi propuneri privind procedura de autorizare a functionarii comercianţilor;
e) sesizeazã directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului cu aspectele de natura juridicã ridicate de aplicarea actelor normative, în vederea gasirii unor soluţii unitare de efectuare a înregistrãrilor şi de autorizare a functionarii comercianţilor;
f) elaboreazã propuneri de simplificare a procedurilor de înregistrare şi de autorizare a functionarii comercianţilor;
g) avizeazã pentru legalitate deciziile emise de directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, contractele în care Oficiul Naţional al Registrului Comerţului este parte şi orice alte acte care necesita avizare;
h) participa la negocierea contractelor ce urmeazã a fi încheiate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
i) participa la derularea procedurilor de achiziţie publica, la întocmirea documentaţiei aferente şi la soluţionarea contestaţiilor;
j) colaboreazã şi acorda asistenta de specialitate compartimentelor din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului cu privire la activitãţile specifice acestora;
k) aduce la cunostinta compartimentelor din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului actele normative cu implicaţii în activitatea proprie;
l) colaboreazã cu autoritãţile publice implicate în activitatea specifica instituţiei registrului comerţului;
m) formuleazã observaţii şi propuneri la elaborarea unor lucrãri ce fac obiectul altor compartimente ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
n) la solicitarea ministerelor iniţiatoare ale unor acte normative cu implicaţii în activitatea oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale, comunica acestora punctul de vedere al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
o) controleazã şi sprijinã activitatea consilierilor juridici din cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale, a birourilor unice şi a activitãţilor de asistenta şi acorda acestora asistenta de specialitate;
p) urmãreşte aplicarea unitarã, în activitatea oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale, a legislaţiei privind înregistrarea şi autorizarea functionarii comercianţilor şi propune mãsuri pentru organizarea instruirii profesionale a consilierilor juridici;
q) se implica în soluţionarea problemelor rezultate din aplicarea normelor privind modul de ţinere a registrelor şi de efectuare a înregistrãrilor, precum şi din aplicarea procedurilor şi metodologiei de lucru pentru autorizarea functionarii comercianţilor;
r) elaboreazã nomenclatorul arhivistic conform <>Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996 ;
s) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege sau stabilite de directorul general.
(3) Serviciul de contencios are urmãtoarele atribuţii:
a) redacteazã şi depune în termen cererile de chemare în judecata, intampinarile, notele de şedinţa/probe şi concluziile scrise, precum şi motivele care stau la baza exercitãrii cãilor de atac impotriva hotãrârilor judecãtoreşti, atunci când este cazul, în dosarele în care Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi/sau oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale sunt parte;
b) întocmeşte toate actele procedurale legate de reprezentarea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi/sau a oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale în fata instanţelor judecãtoreşti;
c) coordoneazã şi urmãreşte activitatea oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale legatã de litigiile în care acestea au calitatea de parte;
d) tine registrul computerizat privind evidenta litigiilor în care Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi/sau oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale sunt parte;
e) reprezintã Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în dosarele în care este parte şi/sau propune delegarea dreptului de reprezentare;
f) prezintã informãri privitoare la cazuistica în care Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi/sau oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale sunt parte;
g) asigura analiza reclamatiilor şi sesizarilor primite, participa la anchetele administrative când este cazul, solutioneaza reclamaţiile şi sesizãrile solicitanţilor în termenele legale;
h) asigura controlul activitãţii proprii a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi/sau a oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale;
i) colaboreazã şi acorda asistenta de specialitate compartimentelor din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale, la solicitarea acestora;
j) orice alte atribuţii prevãzute de lege sau stabilite de directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
ART. 18
Serviciul pentru relaţia cu Ministerul Justiţiei este format din personal care are rolul de a asigura legatura Oficiului Naţional al Registrului Comerţului cu Ministerul Justiţiei pe linia activitãţii specifice prevãzute de lege, indeplinind urmãtoarele atribuţii:
a) asigura legatura cu direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei pe linie juridicã, economicã şi tehnologia informatiei;
b) sprijinã oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale, în baza împuternicirii acordate de cãtre directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, la încheierea contractelor şi protocoalelor de predare-preluare de la camerele de comerţ şi industrie a bunurilor din dotare şi a spaţiilor aferente activitãţii, a bazelor de date şi a arhivelor;
c) sprijinã compartimentele de specialitate din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului pentru elaborarea normelor privind modul de ţinere a registrelor şi de efectuare a înregistrãrilor şi urmãreşte aprobarea acestora prin ordin al ministrului justiţiei;
d) colaboreazã cu compartimentele de specialitate în vederea elaborãrii unor avize şi/sau soluţii pentru aplicarea unitarã a normelor de ţinere a registrelor comerţului, precum şi de autorizare a functionarii comercianţilor;
e) formuleazã observaţii şi propuneri la elaborarea de cãtre compartimentele Oficiului Naţional al Registrului Comerţului a lucrãrilor de specialitate (acorduri de colaborare cu alte autoritãţi şi instituţii publice, proiecte de acte normative etc.) şi le supune spre analiza şi aprobare directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
f) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege sau stabilite de directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
ART. 19
(1) Direcţia resurse umane şi formare profesionalã coordoneazã activitatea de evidenta a personalului şi de formare profesionalã a acestuia şi este structuratã în:
a) Serviciul evidenta personal;
b) Biroul formare profesionalã.
(2) Serviciul evidenta personal are urmãtoarele atribuţii:
a) tine registrul de evidenta a personalului, miscarea acestuia în cadrul instituţiei, precum şi dosarele personale ale salariaţilor;
b) elibereazã, la cererea salariaţilor, adeverintele care atesta calitatea de salariat;
c) întocmeşte şi completeazã la zi, în ordine cronologicã, registrele generale de evidenta a salariaţilor, pe fiecare oficiu al registrului comerţului de pe lângã tribunal şi pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
d) asigura completarea, pãstrarea şi evidenta carnetelor de munca, în conformitate cu prevederile legale;
e) prezintã directorului general situaţia drepturilor salariale (sporuri şi altele) ce decurg din lege şi din contractul colectiv de munca, în vederea dimensionarii cheltuielilor cu salariile;
f) întocmeşte formalitãţile necesare inaintarii dosarelor de pensie pentru personalul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
g) participa la elaborarea şi negocierea contractului colectiv de munca anual al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi asigura înregistrarea acestuia în timp util la Direcţia pentru dialog, familie şi solidaritate socialã a municipiului Bucureşti;
h) întocmeşte contractele individuale de munca ale salariaţilor nou-angajaţi şi, când este cazul, acte adiţionale la contractele individuale de munca;
i) urmãreşte întocmirea fisei postului pentru fiecare salariat, asigura înmânarea acesteia titularului şi o arhiveaza ca anexa la contractul individual de munca;
j) întocmeşte bilunar fişele colective de prezenta pentru salariaţii Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, verifica fişele colective de prezenta transmise de oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale şi le preda Serviciului financiar;
k) participa alãturi de comisiile desemnate la efectuarea cercetãrii administrative, în cazul sãvârşirii de abateri de la regulamentul intern, şi propune directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sancţiunile specifice raporturilor de munca;
l) primeşte şi analizeazã temeinicia reclamatiilor, sesizarilor şi contestaţiilor înaintate de salariaţi, fãcând propuneri pentru soluţionarea lor, în condiţiile legii, şi urmãreşte comunicarea raspunsurilor;
m) urmãreşte aplicarea unor forme de salarizare stimulative, în concordanta cu importanta şi cu rezultatele muncii depuse;
n) elibereazã legitimatiile de serviciu;
o) întocmeşte fişele de lichidare pentru salariaţii care îşi înceteazã activitatea;
p) întocmeşte şi tine la zi statul de funcţiuni şi statul de personal al tuturor salariaţilor, dupã aprobarea acestora de cãtre directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
q) tine la zi şi opereazã în statul de salarii vechimea în munca a salariaţilor;
r) tine evidenta deducerilor suplimentare ale salariaţilor, în vederea eliberãrii fişelor fiscale;
s) tine şi actualizeazã evidenta salariaţilor pe casele de sãnãtate de care aparţin;
t) întocmeşte şi actualizeazã listele cu salariaţii care beneficiazã de tichete de masa, conform legii;
u) tine evidenta concediilor de odihna, concediilor medicale şi a orelor suplimentare pentru salariaţii Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
v) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege sau stabilite de directorul general.
(3) Biroul formare profesionalã are urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã şi coordoneazã activitatea de recrutare a personalului şi de angajare a acestuia, precum şi de formare profesionalã;
b) asigura organizarea concursurilor de ocupare a posturilor vacante şi de promovare a personalului, conform regulamentului aprobat prin ordin al ministrului justiţiei;
c) elaboreazã anunţurile pentru organizarea concursurilor în vederea ocupãrii posturilor vacante şi asigura publicarea acestora;
d) colaboreazã cu oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale, propunand tematica pentru concursurile organizate în teritoriu în vederea ocupãrii posturilor vacante;
e) elaboreazã planul anual de formare şi perfecţionare a personalului instituţiei, cu consultarea reprezentanţilor salariaţilor, şi urmãreşte îndeplinirea acestuia dupã aprobare;
f) urmãreşte actualizarea cunoştinţelor şi deprinderilor specifice fiecãrui post şi loc de munca şi perfecţionarea profesionalã pentru ocupaţii de baza;
g) urmãreşte încheierea actelor adiţionale la contractele de munca ale salariaţilor care participa la programe de formare profesionalã;
h) colaboreazã cu instituţiile abilitate, anuntand periodic numãrul posturilor vacante din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
i) colaboreazã cu agenţiile judeţene/a municipiului Bucureşti de ocupare a forţei de munca, solicitând, când este cazul, sistarea plãţii ajutorului de şomaj;
j) pregãteşte documentaţia necesarã eliberãrii paşapoartelor, obţinerii vizelor de intrare şi tranzit pentru personalul care pleacã în strãinãtate în interesul serviciului;
k) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege sau stabilite de directorul general.
ART. 20
Structurile prevãzute la art. 15, 16, 17, 18 şi 19 sunt în subordinea directa a directorului general.
ART. 21
(1) Direcţia administrare baze de date administreazã registrele comerţului la nivel central, coordoneazã administrarea acestora la nivel teritorial şi este alcãtuitã din:
a) Serviciul registrul central computerizat;
b) Serviciul valorificare date din registrul comerţului.
(2) Serviciul registrul central computerizat este organizat în birouri/colective, cu urmãtoarele atribuţii:
a) Biroul administrare registrul central computerizat desfãşoarã urmãtoarele activitãţi:
a) 1. receptioneaza bazele de date transmise de oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale;
a) 2. actualizeazã informaţiile din registrul central computerizat al comerţului;
a) 3. valideazã informaţiile primite de la oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale;
a) 4. dezvolta programe pentru susţinerea activitãţilor mai sus menţionate;
a) 5. preia bazele de date de bilanţ de la Ministerul Finanţelor Publice, le adapteaza şi le coreleazã cu evidenta privind situaţiile financiare anuale depuse de comercianţi la oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale;
a) 6. transmite şi receptioneaza înştiinţãrile la şi de la oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale pe probleme de registru computerizat.
b) Colectivul elaborare şi întreţinere nomenclatoare are urmãtoarele atribuţii:
b) 1. întreţine nomenclatoarele proprii cu informaţii necesare pentru activitatea curenta de ţinere a registrelor comerţului la nivel central şi teritorial;
b) 2. preia, verifica, adapteaza nomenclatoarele preluate de la alte instituţii în vederea utilizãrii în activitatea curenta;
b) 3. elaboreazã noi nomenclatoare, potrivit cerinţelor activitãţii proprii.
c) Colectivul administrare cataloage firme şi embleme care are atributia de a întreţine şi a actualiza catalogul naţional de firme şi catalogul naţional de embleme.
(3) Serviciul valorificare date din registrul comerţului organizat în birouri/colective, grupate pe activitãţi astfel:
a) Colectivul prelucrari statistice are urmãtoarele atribuţii:
a) 1. elaboreazã analize şi prelucrari statistice periodice (lunare, anuale etc.) pentru informarea conducerii şi a autoritãţilor şi instituţiilor publice;
a) 2. elaboreazã analize şi prelucrari statistice pentru soluţionarea solicitãrilor formulate de terţi;
a) 3. valideazã aplicatiile de încãrcare prin analiza statistica a datelor din registrul comerţului.
b) Biroul certificate constatatoare şi furnizare informaţii are urmãtoarele atribuţii:
b) 1. emite certificate constatatoare ca un anumit act sau fapt este sau nu este înregistrat;
b) 2. elaboreazã rapoarte pentru satisfacerea cerinţelor de informare ale autoritãţilor şi instituţiilor publice şi persoanelor solicitante;
b) 3. elaboreazã programe informatice şi/sau interogari speciale pentru furnizarea de informaţii ce nu pot fi obţinute cu aplicatiile informatice existente;
b) 4. asigura tehnoredactarea, editarea şi multiplicarea documentelor necesare în activitatea proprie;
b) 5. asigura evidenta şi arhivarea documentelor privitoare la înregistrãrile efectuate, comunicate de oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale, depozitarea şi pãstrarea acestora.
ART. 22
(1) Direcţia analiza-programare asigura analiza, proiectarea, realizarea şi evidenta aplicatiilor utilizate de oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale pentru activitãţile de înregistrare şi furnizare de informaţii prevãzute de lege şi are în subordine Serviciul dezvoltare sistem informatic unitar al registrului comerţului.
(2) Serviciul dezvoltare sistem informatic unitar al registrului comerţului organizat în birouri/colective, grupate pe activitãţi astfel:
a) Biroul analiza, proiectare, dezvoltare, întreţinere sistem informatic, care are urmãtoarele atribuţii:
a) 1. proiecteazã şi realizeazã aplicatiile necesare oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale pentru ţinerea registrelor comerţului şi efectuarea înregistrãrilor;
a) 2. proiecteazã şi realizeazã aplicatiile informatice necesare pentru informatizarea activitãţii curente;
a) 3. întreţine sistemul informatic unitar al oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale şi al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului;
a) 4. actualizeazã aplicatiile ca urmare a modificãrilor legislative cu implicaţii asupra activitãţii;
a) 5. proiecteazã şi realizeazã aplicatiile necesare, pentru furnizarea de informaţii, Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale;
a) 6. realizeazã aplicatiile pentru schimbul automat de informaţii şi colaborare cu alte instituţii;
a) 7. realizeazã serviciile necesare furnizarii pe Internet a informaţiilor din registrul comerţului computerizat şi a celor privitoare la activitatea specifica;
a) 8. elaboreazã documentaţia de prezentare şi de utilizare a aplicatiilor informatice realizate.
b) Colectivul implementare sistem informatic are atribuţii în implementarea sistemului informatic unitar la oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale.
c) Colectivul control şi asistenta tehnica în implementarea sistemului informatic unitar are urmãtoarele atribuţii:
c) 1. acorda asistenta tehnica oficiilor teritoriale ale registrului comerţului în implementarea, întreţinerea şi exploatarea sistemului informatic;
c) 2. controleazã respectarea de cãtre referenţi şi operatori a instrucţiunilor privind procesarea cererilor şi documentelor specifice.
ART. 23
(1) Direcţia tehnologia informatiei are în subordine Serviciul tehnologia informatiei.
(2) Serviciul tehnologia informatiei are urmãtoarele atribuţii:
a) culege informaţiile privind configuraţia reţelei de calculatoare, nivelul de dotare cu echipamente şi produse software şi comunicaţii de la oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale;
b) propune necesarul de echipamente şi produse software pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale;
c) instaleaza, configureaza şi menţine în funcţiune reţelele de calculatoare;
d) asigura securitatea functionarii la nivelul reţelelor şi comunicaţiilor de date în interiorul şi în exteriorul oficiilor registrului comerţului;
e) asigura administrarea serverelor, a reţelelor interne şi a echipamentelor de comunicaţii;
f) asigura auditul la nivel de reţea, servere, servicii oferite etc.;
g) instaleaza, configureaza şi administreazã serviciile Internet proprii sau adresate solicitanţilor (e-mail, servere, web);
h) acorda asistenta tehnica oficiilor registrului comerţului la instalarea echipamentelor, a software-ului de baza, precum şi clienţilor;
i) asigura ducerea la îndeplinire a mãsurilor stabilite de Direcţia de exploatare a tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului Justiţiei în ceea ce priveşte activitatea de informatica;
j) orice alte atribuţii prevãzute de lege sau stabilite de directorul general.
(3) Serviciul tehnologia informatiei este organizat în colective pe activitãţi astfel:
a) Colectivul comunicaţii are urmãtoarele atribuţii:
a) 1. asigura administrarea serverelor Internet;
a) 2. asigura instalarea, configurarea şi administrarea pachetelor software pentru servicii Internet;
a) 3. asigura instalarea, configurarea şi administrarea echipamentelor de comunicaţii;
a) 4. monitorizeazã, efectueazã auditul (jurnalizarea) şi intervenţiile la oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale.
b) Colectivul administrare reţele are urmãtoarele atribuţii:
b) 1. asigura administrarea serverelor de baze de date;
b) 2. asigura administrarea reţelelor interne din punct de vedere hardware şi software;
b) 3. asigura mentenanta pentru echipamentele din reţea (staţii de lucru, imprimante etc.);
b) 4. asigura instalarea şi configurarea statiilor de lucru şi a serverelor de baze de date;
b) 5. asigura salvarea periodicã a datelor de pe servere;
b) 6. monitorizeazã activitatea în reţea.
c) Colectivul securitate şi audit are urmãtoarele atribuţii:
c) 1. stabileşte politicile de securitate la nivelul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale;
c) 2. asigura instalarea, configurarea şi administrarea pachetelor software şi a echipamentelor care implementeaza politicile de securitate;
c) 3. asigura auditul incidentelor de securitate la nivelul întregului sistem informatic.
d) Colectivul intervenţii de urgenta acorda consultanţa şi asistenta tehnica pentru utilizatorii din reţeaua registrului comerţului pe orice probleme de hardware, software de sistem şi utilitar, comunicaţii şi securitate.
ART. 24
(1) Direcţia protecţia muncii - organizare funcţioneazã în urmãtoarea structura:
a) Serviciul organizare, normare şi verificare taxe;
b) Serviciul organizarea activitãţii oficiilor registrului comerţului teritoriale.
(2) Serviciul organizare, normare şi verificare taxe are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã nomenclatorul de operaţiuni ce se efectueazã în registrul comerţului;
b) elaboreazã fluxul operational al activitãţilor desfãşurate în cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale;
c) elaboreazã proiectul normelor de munca şi îl înainteazã spre consultare reprezentanţilor salariaţilor;
d) elaboreazã normativele de personal necesar în activitatea oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale, în raport cu normele de munca şi numãrul operaţiunilor efectuate în registrul comerţului la data de 31 decembrie a anului precedent;
e) elaboreazã proiectul de fundamentare a taxelor şi tarifelor, ţinând cont de nomenclatorul de operaţiuni, normele de munca, numãrul operaţiunilor efectuate în registrul comerţului şi situaţia financiarã a anului anterior;
f) întocmeşte proiectul de organigrama a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, a Oficiului Registrului Comerţului de pe lângã Tribunalul Bucureşti şi a oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale.
(3) Serviciul organizarea activitãţii oficiilor registrului comerţului teritoriale este structurat în birouri şi colective pe activitãţi astfel:
a) Biroul securitatea muncii şi PSI are urmãtoarele atribuţii:
a) 1. rãspunde, potrivit legislaţiei în vigoare şi competentei pe care o are, de îndrumarea şi controlul activitãţii de apãrare impotriva incendiilor;
a) 2. acorda asistenta tehnica de specialitate coordonatorilor sectoarelor de activitate (direcţii, servicii, birouri etc.) în organizarea şi desfãşurarea activitãţii de apãrare impotriva incendiilor;
a) 3. verifica îndeplinirea mãsurilor pentru apãrarea impotriva incendiilor, a vieţii oamenilor şi a bunurilor deţinute de oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale şi de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
a) 4. executa controale tehnice de specialitate, verifica respectarea normelor, normativelor şi a altor prescripţii tehnice, precum şi îndeplinirea mãsurilor de protecţie impotriva incendiilor, stabilind mãsuri pentru înlãturarea neajunsurilor şi aplicarea întocmai a prevederilor legale;
a) 5. verifica modul de întreţinere şi funcţionare a instalaţiilor, utilajelor, aparatelor şi mijloacelor de prevenire şi stingere a incendiilor, precum şi cunoaşterea de cãtre personalul încadrat a utilizãrii acestora;
a) 6. acorda asistenta tehnica de specialitate la stabilirea mãsurilor în vederea prevenirii şi stingerii incendiilor în caz de calamitati naturale şi catastrofe, precum şi în timpul functionarii instalaţiilor (termice, de ventilaţie, de energie electrica etc.);
a) 7. participa la acţiuni de stingere a incendiilor şi la cercetarea cauzelor care le-au determinat;
a) 8. implementeaza sistemul de depistare şi cunoaştere a oricãror situaţii sau aspecte care pot favoriza producerea incendiilor (cauze de incendii, stãri de pericol, alte încãlcãri, scoateri din funcţiune);
a) 9. asigura formularele tipizate (permise de lucru cu foc, fise de instruire);
a) 10. întocmeşte, înainteazã spre aprobare şi difuzeazã documentele specifice activitãţii de apãrare impotriva incendiilor;
a) 11. analizeazã cauzele producerii incendiilor şi stabileşte mãsuri conform cu realitatea, precum şi împrejurãrile şi factorii determinanţi;
a) 12. întocmeşte şi înainteazã spre aprobare documente cum ar fi: decizii, dispoziţii pe linie de PSI;
a) 13. analizeazã anual, cu prilejul controalelor sau dupã producerea incendiilor, activitatea de apãrare impotriva incendiilor şi înainteazã conducerii raportul de analiza;
a) 14. propune sancţiuni pentru nerespectarea mãsurilor de prevenire a incendiilor;
a) 15. controleazã toate locurile de munca în scopul prevenirii accidentelor de munca;
a) 16. participa la angajarea personalului, verificand modul în care acesta corespunde cerinţelor de securitate;
a) 17. asigura instruirea şi informeazã personalul în probleme de protecţia muncii;
a) 18. organizeazã acţiuni de propaganda de protecţia muncii;
a) 19. participa la cercetarea accidentelor de munca şi tine evidenta acestora;
a) 20. propune sancţiuni pentru nerespectarea cerinţelor de securitatea muncii.
b) Colectivul de medicina muncii asigura securitatea şi sãnãtatea muncii şi are urmãtoarele atribuţii:
b) 1. întreprinde acţiuni pentru prevenirea accidentelor de munca;
b) 2. supravegheazã efectiv condiţiile de sãnãtate în munca;
b) 3. asigura controlul medical al salariaţilor atât la angajarea în munca, cat şi pe durata exercitãrii contractului individual de munca.
ART. 25
(1) Direcţia economicã asigura şi rãspunde de îndeplinirea atribuţiilor ce revin Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, potrivit legii, în urmãtoarele domenii:
a) întocmirea şi obţinerea aprobãrii bugetului propriu de venituri şi cheltuieli;
b) financiar-contabil;
c) administrarea şi gestionarea patrimoniului propriu constituit la nivel central şi teritorial.
(2) Direcţia economicã are urmãtoarele atribuţii la nivel central:
a) elaboreazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului pe baza propunerilor din teritoriu şi a necesarului propriu;
b) întocmeşte situaţiile financiare anuale şi trimestriale pe baza datelor centralizate din balantele lunare de verificare din teritoriu;
c) efectueazã periodic inventarierea patrimoniului, potrivit dispoziţiilor legale;
d) centralizeazã propunerile primite de la oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale privind veniturile şi cheltuielile acestora, în vederea elaborãrii proiectului de buget de venituri şi cheltuieli;
e) ordonanţeazã cheltuielile conform bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat pentru anul în curs;
f) asigura evidenta resurselor financiare necesare activitãţii proprii;
g) urmãreşte utilizarea resurselor financiare potrivit necesitãţilor proprii, cu respectarea dispoziţiilor legale;
h) tine registrele contabile prevãzute de lege;
i) tine evidenta contabila a întregului patrimoniu;
j) tine evidenta tuturor operaţiunilor financiare;
k) urmãreşte modul în care se gestioneazã patrimoniul în condiţii de maxima eficienta;
l) face propuneri de actualizare periodicã (dacã este cazul) a bugetului de venituri şi cheltuieli.
(3) Direcţia economicã are urmãtoarele sarcini la nivel teritorial:
a) asigura îndrumarea metodologicã a activitãţii financiar-contabile desfãşurate de personalul de specialitate economicã din teritoriu;
b) asigura supravegherea şi controlul activitãţii desfãşurate pe linie financiar-contabila de oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale.
(4) În cadrul Direcţiei economice funcţioneazã urmãtoarele servicii:
a) Serviciul financiar;
b) Serviciul contabilitate;
c) Serviciul investiţii;
d) Serviciul administrativ.
(5) Serviciul financiar are urmãtoarele atribuţii:
a) În ceea ce priveşte operaţiunile de trezorerie, deruleazã operaţiunile cu Trezoreria statului, având urmãtoarele atribuţii:
a) 1. întocmeşte facturile fiscale şi documentele de plata pentru operaţiunile financiare, potrivit reglementãrilor în vigoare;
a) 2. urmãreşte decontarea sumelor încasate de oficiile registrului comerţului judeţene;
a) 3. urmãreşte decontarea altor mijloace de plata permise de lege;
a) 4. efectueazã ridicãrile şi depunerile de numerar în conturile proprii;
a) 5. verifica toate operaţiunile consemnate de Trezoreria statului în extrasele de cont;
a) 6. urmãreşte încasarea contravalorii facturilor emise;
a) 7. efectueazã plata drepturilor bãneşti ale salariaţilor şi/sau colaboratorilor şi rãspunde pentru corecta întocmire a formelor de plata;
a) 8. verifica şi înregistreazã în contabilitate documentele care stau la baza operaţiunilor de încasãri şi plati cuprinse în registrul de casa;
a) 9. urmãreşte corectitudinea încasãrilor şi efectuãrii decontãrilor cu alţi ordonatori de credite pentru care oficiul registrului comerţului colecteazã taxe şi/sau tarife potrivit dispoziţiilor legale;
a) 10. urmãreşte încasãrile şi efectuarea decontãrilor cu/pentru Regia Autonomã "Monitorul Oficial" şi alte persoane fizice sau juridice;
a) 11. îndeplineşte orice alte atribuţii de natura financiarã prevãzute de lege.
b) În ceea ce priveşte obligaţiile fiscale:
b) 1. rãspunde de îndeplinirea obligaţiilor fiscale, atât pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, cat şi pentru oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale, referitoare la taxe şi impozite locale, impozite şi contribuţii la fondurile speciale aferente drepturilor salariale;
b) 2. întocmeşte şi depune lunar declaraţiile privind îndeplinirea obligaţiilor de natura fiscalã, cu respectarea dispoziţiilor legale, şi rãspunde pentru corecta întocmire a acestora.
c) În ceea ce priveşte relaţia cu salariaţii, Serviciul financiar mai are urmãtoarele obligaţii:
c) 1. întocmeşte şi depune fişele fiscale prevãzute de lege;
c) 2. calculeazã drepturile bãneşti cuvenite salariaţilor pe baza notelor, deciziilor şi fişelor de prezenta primite de la Direcţia resurse umane şi formare profesionalã, în vederea achitãrii acestora la datele stabilite prin contractul colectiv de munca;
c) 3. elibereazã adeverintele solicitate de salariaţi pentru diverse instituţii (spitale, cabinetele medicilor de familie, policlinici etc.);
c) 4. elibereazã adeverintele ce cuprind câştigurile salariale realizate de salariaţi.
d) În ceea ce priveşte controlul financiar preventiv (C.F.P.) din care deriva drepturi sau obligaţiuni patrimoniale pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului fata de persoane juridice sau fizice, acesta se exercita de cãtre directorul Direcţiei economice prin viza de control financiar preventiv proprie, care are în principal atribuţiile de verificare sistematica a operaţiunilor supuse C.F.P. din punct de vedere al legalitãţii, regularitatii şi al încadrãrii în limitele prevederilor bugetare stabilite.
(6) Directorul general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului poate da prin decizie împuternicire directorului Direcţiei economice sa delege competentele de control financiar preventiv directorilor oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale.
(7) Serviciul contabilitate are urmãtoarele atribuţii:
a) În ceea ce priveşte înregistrãrile în contabilitate pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale:
a) 1. întocmeşte documentele justificative pentru orice operaţiune care afecteazã patrimoniul instituţiei. Documentele justificative care stau la baza înregistrãrilor în contabilitate angajeazã rãspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat şi aprobat ori înregistrat în contabilitate;
a) 2. înregistreazã în contabilitate operaţiunile patrimoniale în mod cronologic, cu respectarea succesiunii documentelor justificative, dupã data de întocmire sau intrare în instituţie şi sistematic în conturi sintetice şi analitice, cu ajutorul registrului-jurnal;
a) 3. verifica contabilizarea salariilor şi a decontãrilor cu personalul, precum şi a celor privind asigurãrile de sãnãtate.
b) În ceea ce priveşte inventarierea patrimoniului pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale:
b) 1. inventariaza patrimoniul care cuprinde toate elementele de activ şi de pasiv şi asigura înregistrarea acestora în registrul inventar, grupate în funcţie de natura lor, conform posturilor din bilanţul contabil şi potrivit normelor legale;
b) 2. inventariaza bunurile aparţinând altor persoane fizice sau juridice aflate temporar în pãstrare (custodie) sau pentru alte scopuri în incinta;
b) 3. înregistreazã în contabilitate ca plusuri sau minusuri diferenţele dintre soldurile scriptice corespunzãtoare bunurilor respective şi stocurile constatate cu ocazia inventarierii, dupã efectuarea în prealabil a compensãrilor admise, numai în cazurile în care exista riscul de confuzie între acestea, pentru aceeaşi perioada de gestiune.
c) În ceea ce priveşte evaluarea elementelor patrimoniale cu ocazia inventarierii anuale:
c) 1. evalueaza la valoarea contabila bunurile de natura imobilizarilor, stocurilor şi celelalte bunuri la preţurile la care acestea au fost înregistrate în contabilitate la intrarea în patrimoniu;
c) 2. întocmeşte situaţia bunurilor depreciate şi fãrã mişcare şi înainteazã propuneri pentru valorificarea lor;
c) 3. stabileşte creanţele şi obligaţiile incerte şi în litigiu şi propune mãsurile corespunzãtoare pentru lichidarea lor;
c) 4. evalueaza la valoarea lor nominalã creanţele şi obligaţiile fata de terţi;
c) 5. evalueaza la valoarea de utilitate fiecare element din bunurile depreciate, în funcţie de utilitatea bunului în instituţie şi de preţul pieţei;
c) 6. evalueaza la valoarea de utilitate creanţele şi obligaţiile incerte şi în litigiu, stabilitã în funcţie de valoarea lor posibil de încasat, respectiv de plata;
c) 7. evalueaza la cursul în vigoare creanţele, obligaţiile, precum şi disponibilitãţile în devize.
d) În ceea ce priveşte situaţiile lunare, trimestriale şi anuale:
d) 1. stabileşte totalul sumelor debitoare şi creditoare, precum şi soldul final al fiecãrui cont;
d) 2. întocmeşte balanţa de verificare centralizata pe total Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi pe oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale, asigurând egalitatea dintre totalul sumelor debitoare şi creditoare şi totalul soldurilor debitoare şi creditoare ale conturilor;
d) 3. verifica şi centralizeazã balantele lunare ale oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale;
d) 4. întocmeşte situaţia financiarã anuala, incluzând situaţia patrimoniului şi a rezultatelor obţinute, respectiv a activelor şi pasivelor, precum şi a cheltuielilor, veniturilor şi a excedentului sau deficitului.
e) În ceea ce priveşte activitatea de analiza economicã:
e) 1. întocmeşte pentru directorul general informãri şi analize privind situaţia principalilor indicatori economico-financiari şi de eficienta (lunar şi anual);
e) 2. întocmeşte situaţia operativã a încasãrilor din extrasele conturilor de trezorerie şi registrul de casa şi ia mãsuri pentru urgentarea încasãrii facturilor;
e) 3. întocmeşte note, informãri şi analize dispuse de conducerea instituţiei;
e) 4. asigura aplicarea legislaţiei în acest domeniu şi aduce la cunostinta conducerii apariţia unor situaţii financiare neprevãzute.
(8) Serviciul investiţii îşi desfãşoarã activitatea în baza legislaţiei în vigoare privitoare la finanţele publice, achiziţiile publice de produse, servicii şi lucrãri şi are urmãtoarele atribuţii:
a) achiziţioneazã echipamente şi software pentru Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi pentru oficiile registrului comerţului judeţene;
b) achiziţioneazã celelalte mijloace fixe necesare desfãşurãrii activitãţii;
c) întocmeşte proiectul planului de investiţii, în funcţie de obiectivele stabilite, defalcat pe trimestre şi luni, şi urmãreşte realizarea acestuia dupã aprobare;
d) participa la efectuarea de prospectari de teren şi de releveuri în scopul alegerii amplasamentelor pentru investiţiile imobiliare, atunci când este cazul;
e) participa la selectarea ofertelor potenţialilor proiectanţi, executanti de investiţii şi furnizori, prin organizarea de licitaţii pe baza unor criterii obiective;
f) urmãreşte asigurarea studiilor tehnico-economice pentru investiţiile planificate;
g) analizeazã periodic stadiul lucrãrilor, tine evidenta facturilor plãtite şi justificarii notelor de plata;
h) asigura supravegherea tehnica în realizarea investiţiilor şi întocmeşte situaţiile periodice privind stadiul de realizare a acestora;
i) asigura gestionarea documentaţiei tehnico-economice pentru lucrãri de investiţii;
j) încheie cu organele de specialitate procesele-verbale de recepţie şi urmãreşte funcţionarea investiţiei în perioadele de proba şi de garanţie.
(9) Serviciul administrativ are urmãtoarele atribuţii atât la nivelul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, cat şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale:
a) administreazã şi gestioneazã bunurile mobile şi imobile din patrimoniul propriu, indiferent de titlul cu care sunt deţinute;
b) organizeazã gestionarea mijloacelor fixe, a obiectelor de inventar, a mãrfurilor, a materialelor şi pieselor de schimb, a carburantilor, lubrifiantilor şi a altor valori materiale aflate în dotare şi asigura înscrierea numãrului de inventar pe mijloacele fixe;
c) urmãreşte folosirea sau exploatarea bunurilor din dotare pentru satisfacerea nevoilor instituţiei, potrivit destinaţiei acestora şi cu respectarea normativelor în vigoare;
d) organizeazã şi controleazã modul de ţinere a evidentei operative de cãtre gestionari şi ia mãsurile necesare pentru asigurarea condiţiilor legale de gestionare (magazii, arhive);
e) organizeazã întreţinerea şi efectuarea reparaţiilor pentru clãdiri, dotãri şi alte active din patrimoniul instituţiei, în regie proprie sau cu terţi;
f) urmãreşte încheierea şi derularea contractelor de întreţinere-reparaţii (service) pentru utilajele şi instalaţiile din dotare (copiatoare, fax, calculatoare, aparatura de birou, autoturisme, clãdiri etc.), confirmand îndeplinirea obligaţiilor în vederea efectuãrii plãţii;
g) participa la acţiunile de inventariere a bunurilor şi valorilor pe care le gestioneazã, fãcând propuneri de noi dotãri (mijloace fixe şi obiecte de inventar) pentru asigurarea echipamentului de birou necesar şi a altor bunuri;
h) face propuneri de casare a bunurilor din dotare la comisiile de inventariere, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, şi asigura valorificarea materialelor rezultate prin dezmembrarea bunurilor pentru care se obţine aprobarea;
i) asigura condiţii corespunzãtoare de lucru pentru salariaţi;
j) organizeazã activitãţile prevãzute la lit. i) pentru care are dotãri şi personal, iar pentru alte activitãţi necesare propune încheierea de contracte de prestãri de servicii cu terţii şi urmãreşte realizarea acestora, confirmand plata;
k) efectueazã aprovizionarea cu materiale (rechizite de birou, pentru curãţenie, formulare tipizate etc.), mãrfuri, piese de schimb, carburanţi, pe care le preia în gestiune şi le elibereazã pe baza bonurilor de consum;
l) organizeazã activitatea de exploatare a parcului auto propriu, asigurând condiţiile de garare şi urmãrire a consumului de carburanţi, lubrifianţi, cu încadrarea în normele de consum, întocmind evidenta operativã;
m) organizeazã gestionarea arhivei activitãţii proprii şi asigura condiţiile de pãstrare potrivit termenelor prevãzute în Nomenclatorul arhivistic;
n) acorda viza "bun de plata" pe facturi şi alte documente de plata, conform contractelor sau referatelor aprobate, confirmand astfel prestarea serviciului;
o) organizeazã activitatea de registratura generalã şi de secretariat;
p) orice alte atribuţii prevãzute de lege sau dispuse de directorul general.
ART. 26
Serviciul evidenta patrimoniului imobiliar funcţioneazã în subordinea unui director general adjunct şi are ca atribuţii principale evidenta, gestionarea şi conservarea întregului patrimoniu al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

CAP. IV

SECŢIUNEA I
Organizarea şi funcţionarea oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale

ART. 27
(1) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale sunt organizate în subordinea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
(2) Funcţia principala a oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale este ţinerea registrului comerţului pentru persoanele juridice şi persoanele fizice sau asociaţiile familiale supuse înregistrãrii, cu sediul în raza teritorialã a tribunalului pe lângã care funcţioneazã.
(3) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale sunt conduse de un director care reprezintã Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în raporturile cu terţii pe raza teritorialã a tribunalului pe lângã care funcţioneazã, în limita competentelor delegate prin decizie a directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
ART. 28
(1) Numãrul de posturi şi categoriile de structuri interne care funcţioneazã în cadrul oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale sunt stabilite în organigrama aprobatã prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului stabileşte anual, pe baza nomenclatorului de operaţiuni şi a normelor de munca, normativele de personal necesar, precum şi structurile functionale necesare pentru fiecare oficiu al registrului comerţului, în raport cu veniturile încasate în anul anterior şi ţinând cont de proiectul de buget de venituri şi cheltuieli al anului curent, astfel cum este avizat de Ministerul Justiţiei.
(3) În acest scop, anual, pana la data de 31 ianuarie, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului va stabili, în funcţie de numãrul operaţiunilor de înregistrare efectuat de fiecare oficiu al registrului comerţului de pe lângã tribunale în anul anterior şi în raport cu normele de munca negociate cu reprezentanţii salariaţilor, necesarul de personal şi structurile functionale - servicii, birouri, colective - pentru anul în curs.
(4) Necesarul de personal astfel stabilit nu va putea depãşi numãrul maxim de posturi stabilit prin organigrama aprobatã prin ordin al ministrului justiţiei.
(5) Structurile interne (servicii, birouri, colective) ale oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale sunt coordonate de directorul fiecãruia şi sunt în acelaşi timp subordonate direcţiilor corespunzãtoare de specialitate din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
(6) În cadrul fiecãrui oficiu al registrului comerţului de pe lângã tribunal funcţioneazã câte un birou unic, în vederea derulãrii procedurii unice de înregistrare şi autorizare a functionarii comercianţilor.
(7) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale pot presta servicii de asistenta pentru comercianţi, organizate numai în structuri distincte de biroul unic, şi numai pentru operaţiuni anterioare depunerii cererilor de înregistrare şi/sau autorizare.

SECŢIUNEA a II-a
Atribuţiile oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale

ART. 29
(1) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale ţin, gestioneazã şi administreazã registrele comerţului pentru toate categoriile de persoane fizice şi juridice prevãzute de <>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 26/1990 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, respectiv:
a) registrul computerizat al persoanelor fizice care desfãşoarã în mod independent activitãţi economice şi al asociaţiilor familiale, ambele categorii cu sediul pe raza teritorialã a tribunalului;
b) registrul computerizat al persoanelor juridice (societãţi comerciale înfiinţate conform <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, sucursale şi puncte de lucru ale acestora, societãţi şi companii naţionale, organizaţii din sistemul cooperaţiei meşteşugãreşti, al cooperaţiei de consum şi al cooperaţiei de credit, regii autonome, grupuri de interes economic înfiinţate şi organizate potrivit <>Legii nr. 161/2003 ), toate cu sediul pe raza teritorialã a tribunalului;
c) dosarele conţinând toate documentele pe baza cãrora s-au fãcut înregistrãri în registrul comerţului, pentru persoanele fizice şi juridice menţionate la lit. a) şi b).
(2) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale mai au urmãtoarele atribuţii prevãzute de lege:
a) ţin, gestioneazã şi administreazã toate bazele de date şi/sau documentele prevãzute de lege;
b) au obligaţia legalã de a asigura protecţia firmelor comercianţilor cu sediul pe raza teritorialã a tribunalului, prin verificarea prealabilã a disponibilitatii firmelor şi/sau rezervarea acestora şi prin înregistrarea lor în registrul comerţului;
c) ţin catalogul emblemelor comercianţilor cu sediul pe raza teritorialã a tribunalului;
d) ţin, gestioneazã şi administreazã bazele de date şi documentele de autorizare a functionarii comercianţilor;
e) efectueazã lucrãrile prevãzute de lege pentru obţinerea autorizaţiilor de funcţionare a comercianţilor;
f) asigura caracterul public al registrului comerţului prin eliberarea de copii certificate de pe actele aflate în dosarul tuturor categoriilor de comercianţi înregistraţi, prin eliberarea de certificate constatatoare ca un anumit act sau fapt este sau nu este înregistrat în registrul comerţului, precum şi prin furnizarea de informaţii punctuale şi/sau agregate, la cerere şi contra cost, potrivit dispoziţiilor <>art. 4 din Legea nr. 26/1990 , republicatã, cu modificãrile ulterioare;
g) efectueazã lucrãrile de grefa, secretariat şi de evidenta pentru cererile de înregistrare aflate în curs de soluţionare de cãtre judecãtorul-delegat şi/sau directorul oficiului registrului comerţului, precum şi înregistrãrile din oficiu în condiţiile legii;
h) executa lucrãrile necesare pentru înregistrarea acţiunilor de radiere, a recursurilor şi a opoziţiilor, precum şi evidenta acestora;
i) pãstreazã, gestioneazã şi ţin evidenta arhivelor create în realizarea activitãţilor specifice;
j) asigura integritatea şi securitatea documentelor pãstrate în arhiva;
k) asigura colaborarea şi/sau comunicarea pe cale electronica cu autoritãţile şi instituţiile publice implicate în procedurile de înregistrare şi de autorizare a functionarii persoanelor juridice înregistrate, inclusiv înregistrarea fiscalã a acestora;
l) asigura comunicarea pe cale electronica cu celelalte oficii ale registrului comerţului de pe lângã tribunale în vederea efectuãrii operaţiunilor comune, când este cazul;
m) transmit la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului actele şi baza de date necesarã înregistrãrii în registrul comerţului computerizat la nivel central;
n) întocmesc şi comunica lunar la tribunalul pe lângã care funcţioneazã situaţia privind cererile depuse şi soluţionate de judecãtorii-delegaţi, precum şi situaţia taxelor judiciare de timbru şi a timbrului judiciar, achitate de solicitanti;
o) asigura informarea iniţialã a persoanelor solicitante, privind înregistrarea în registrul comerţului şi autorizarea functionarii;
p) elibereazã, la cerere şi contra cost, duplicate de pe certificatele de înregistrare şi/sau documentele aflate în arhiva lor;
q) organizeazã primirea, verificarea şi înregistrarea cererilor în registrul unic de intrare-ieşire ţinut de registratura, precum şi selectarea, clasarea şi opisarea lucrãrilor executate de compartimentele functionale proprii, precum şi predarea acestora la arhiva;
r) organizeazã şi executa operaţiunile necesare asigurãrii publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a actelor care, potrivit legii, se publica, precum şi ţinerea evidentei şi contabilitãţii rezultate din aceste lucrãri;
s) asigura atribuirea numerelor de ordine în registrul comerţului pentru toate categoriile de persoane juridice şi persoane fizice supuse înregistrãrii;
t) asigura, pe baza de protocol sau la cererea organelor abilitate, furnizarea de informaţii din baza de date a registrului comerţului şi/sau pune la dispoziţia organelor de cercetare/urmãrire penalã documente aflate în arhiva;
u) executa procedurile prevãzute de lege pentru refacerea înscrisurilor pierdute, dispãrute sau degradate;
v) asigura formarea, gestionarea şi administrarea bazei de date a registrului comerţului, potrivit programelor informatice şi instrucţiunilor de operare elaborate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
w) asigura tehnoredactarea şi editarea documentelor emise în soluţionarea cererilor depuse de reprezentanţii comercianţilor (încheieri, extrase ale încheierilor, rezoluţii, certificate de înregistrare şi anexe privind autorizaţii de funcţionare, certificate de înregistrare menţiuni, extrase de registru etc.);
x) asigura securitatea bazelor de date constituite pentru registrul comerţului;
y) elaboreazã programe informatice în scopul informatizarii activitãţilor desfãşurate şi asigura actualizarea lor periodicã;
z) orice alte atribuţii prevãzute de lege sau delegate prin decizie a directorului general al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
ART. 30
(1) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale asigura organizarea şi coordonarea activitãţilor biroului unic în vederea obţinerii înregistrãrii şi autorizãrii functionarii comercianţilor prin derularea procedurii unice, în condiţiile legii.
(2) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale solicita, în scris, delegarea de cãtre autoritãţile publice competente a reprezentanţilor delegaţi cu drept de semnatura şi asigura condiţiile pentru îndeplinirea de cãtre biroul unic a obligaţiilor legale de a efectua operaţiunile prevãzute de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, prin:
a) primirea, direct sau prin corespondenta, verificarea şi înregistrarea cererilor de înregistrare însoţite de actele doveditoare prevãzute de lege;
b) întocmirea notelor de calcul privind cuantumul taxelor şi tarifelor prevãzute de lege pentru operaţiunile efectuate, încasarea acestora şi virarea în contul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului deschis la Trezoreria Statului;
c) colectarea taxelor şi tarifelor aplicate de autoritãţile publice potrivit dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 , republicatã, şi virarea acestora în conturile deschise de titulari la Trezoreria Statului;
d) verificarea dovezilor privind plata taxelor şi tarifelor legale;
e) obţinerea autorizaţiilor de funcţionare prin reprezentanţii delegaţi ai autoritãţilor publice competente;
f) eliberarea cãtre comerciant a certificatului de înregistrare, a anexei la acesta şi, dupã caz, a celorlalte documente prevãzute de lege;
g) comunicarea în scris cãtre solicitanti a rãspunsului motivat în cazul neeliberarii unei autorizaţii ori a refuzului înregistrãrii în registrul comerţului.
(3) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale asigura condiţiile necesare pentru constituirea, organizarea şi gestionarea bazei de date privitoare la activitatea de autorizare a functionarii comercianţilor.
(4) Oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale mai asigura organizarea şi coordonarea activitãţii de prestare a serviciilor de asistenta în condiţiile prevãzute de lege.

CAP. V
Responsabilitãţile personalului salariat al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângã tribunale

ART. 31
(1) Personalul salariat are obligaţia sa îndeplineascã cu profesionalism, corectitudine şi în mod constiincios toate îndatoririle de serviciu stabilite prin fişa postului şi trebuie sa se abţinã de la orice fapta care ar putea aduce prejudicii instituţiei din care face parte.
(2) Personalul salariat este obligat sa se conformeze dispoziţiilor date de personalul cu funcţii de conducere şi cãruia îi este subordonat ierarhic, conform organigramei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei.
(3) Fac excepţie de la regula stabilitã la alineatul precedent situaţiile în care personalul de execuţie este obligat de conducãtorul ierarhic sa dea curs unor dispoziţii ilegale. În asemenea cazuri personalul are obligaţia sa motiveze în scris refuzul îndeplinirii dispoziţiei primite şi temeiul legal al susţinerilor sale.
(4) Personalul salariat are îndatorirea sa participe la programele de perfecţionare profesionalã organizate la nivel local, regional sau naţional. Rezultatele obţinute la cursurile de perfecţionare vor fi avute în vedere la cuantificarea primelor şi la evaluarea anuala a activitãţii.
(5) Personalul salariat are obligaţia de a îndeplini şi alte sarcini de serviciu, dacã acestea sunt stabilite de conducãtorul ierarhic, dacã sunt compatibile cu pregãtirea sa profesionalã şi dacã au legatura cu interesele instituţiei.
(6) Conducãtorii tuturor compartimentelor sunt obligaţi sa asigure cunoaşterea şi respectarea de cãtre întregul personal din subordine a dispoziţiilor prezentului regulament de organizare şi funcţionare.
ART. 32
(1) Constituie abateri disciplinare şi atrag aplicarea sancţiunilor disciplinare prevãzute de Codul muncii acele fapte în legatura cu munca şi care constau într-o acţiune sau inacţiune sãvârşitã cu vinovãţie de cãtre salariat, prin care acesta a încãlcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual sau contractul colectiv de munca, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducãtorilor ierarhici.
(2) Cu titlu exemplificativ şi în funcţie de împrejurãrile în care fapta a fost sãvârşitã, de gradul de vinovãţie a salariatului, de consecinţele faptei, de comportarea generalã şi de eventualele sancţiuni disciplinare aplicate anterior, pot constitui abateri disciplinare urmãtoarele fapte:
a) întârzierea sau neglijenţa repetatã în efectuarea lucrãrilor;
b) absentele nemotivate din timpul programului de munca şi fãrã permisiunea conducatorului ierarhic;
c) refuzul nejustificat de a îndeplini sarcinile şi atribuţiile de serviciu stabilite în limitele legii şi ale prezentului regulament;
d) comportamentul necorespunzãtor în relaţia cu publicul sau existenta unor reclamaţii şi sesizãri repetate din partea solicitanţilor de servicii specifice.
ART. 33
Prevederile prezentului regulament se completeazã cu dispoziţiile legale care privesc organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale cu dispoziţiile legale referitoare la raporturile de munca, la disciplina financiarcontabila, precum şi cu orice alte dispoziţii legale aplicabile în activitatea desfasurata.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 34
(1) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale au sigla proprie, înregistratã ca marca de servicii la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci.
(2) În corespondenta purtata cu autoritãţi şi instituţii publice, cu persoane fizice sau juridice, precum şi între oficiile registrului comerţului de pe lângã tribunale sau între acestea şi Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, folosirea siglei proprii este obligatorie.
ART. 35
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentul regulament de organizare şi funcţionare.

ANEXA 1*)
-------
la regulament


MINISTERUL JUSTIŢIEI
------------------------------------------
OFICIUL NAŢIONAL AL REGISTRULUI COMERŢULUI

Numãrul total de posturi: maxim 2200
din care: maxim 330 posturi de conducere (15%)

Detaliat astfel:
- ORCT Bucureşti - maxim 325 posturi din care max. 31 posturi de conducere
- ORC de pe lângã Tribunale - maxim 267 posturi de conducere
- personalul de execuţie va fi stabilit prin normative

NOTA C.T.C.E. PIATRA NEAMT
--------------------------
*) ANEXA 1 la regulament se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 589 din 19.08.2003, la pag. 13 - (A se vedea imaginea asociata).



ANEXA 2*)
───────--
la regulament
──────────────
NOTA C.T.C.E. PIATRA NEAMT


*) A se vedea şi imaginea asociata.

ORGANIGRAMA
Oficiilor Registrului Comerţului de pe lângã Tribunale
Numãrul maxim de posturi/judeţ - 60
din care de conducere - max 15%



┌─────────────────────┐
│ Oficiul Naţional al │
│ Registrului │
│ Comerţului │
└─────────┬───────────┘

v
┌──────────┐
│ Director │
└────┬─────┘
┌─────────────┐ │ ┌───────────────────────────┐
│ Secretariat │<────────┤ │Serviciul/Biroul/Colectivul│
└─────────────┘ ├────────>│ Juridic │
│ └───────────────────────────┘

├────────────────────────────────┬────────┐
│ │ │
┌───────────────────────┼──────────────────────┐ │ │
│ │ │ │ │
v v v │ v
┌─────┐ ┌─────┐ ┌─────┐ │ ┌─────┐
│ A │ │ B │ │ C │ │ │ E │
└──┬──┘ └──┬──┘ └──┬──┘ │ └──┬──┘
┌──┴───┐ ┌───────┬────┼──────┬─────┐ ┌──┴──┐ │ ┌──┴───┐
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
v v v v v v v v v v v v
┌────┐ ┌────┐ ┌────┐ ┌────┐┌────┐ ┌────┐┌────┐ ┌────┐┌────┐ ┌────┐┌────┐ ┌────┐
│a1 │ │a2 │ │b1 │ │b2 ││b3 │ │b4 ││b5 │ │ c1 ││c2 │ │ D ││e1 │ │e2 │
└────┘ └────┘ └────┘ └────┘└────┘ └────┘└────┘ └────┘└────┘ └────┘└────┘ └────┘

A = Serviciul/Biroul Unic
a1 = Biroul/Colectivul registratura Intrari/Iesiri, informare,
verificare şi eliberare documente
a2 = Biroul/Colectivul pentru gestionarea datelor şi documentelor
de autorizare

B = Serviciul/Biroul Registrul Comerţului
b1 = Biroul/Colectivul pentru rezervare firma şi emblema
b2 = Biroul/Colectivul pentru înregistrare în registrul
comerţului computerizat
b3 = Biroul/Colectivul lucrãrilor de grefa şi secretariat
b4 = Biroul/Colectivul relaţii interinstitutionale (MFP,MO)
b5 = Arhiva de documente a comercianţilor

C = Serviciul/Biroul/Colectivul Tehnologia Informatiei şi
valorificarea informaţiilor din Registrul computerizat
c1 = Biroul/Colectivul tehnologia informatiei
c2 = Biroul/Colectivul valorificare informaţii din registrul
computerizat şi eliberare certificate constatatoare

D = Biroul/Colectivul servicii de asistenta

E = Serviciul/Biroul/Colectivul Economic
e1 = Biroul/Colectivul financiar-contabilitate
e2 = Biroul/Colectivul administrativ



ANEXA 3*)
---------
la regulament

ORGANIGRAMA
Oficiului Registrului Comerţului de pe lângã Tribunalul Bucureşti

Numãr total de posturi: 325
din care: 31 posturi de conducere
294 posturi de execuţie

NOTA C.T.C.E. PIATRA NEAMT
--------------------------
*) ANEXA 3 la regulament se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 589 din 19.08.2003, la pag. 15 - (A se vedea imaginea asociata).

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016