Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 28 mai 2024  privind recrutarea, formarea profesională şi evaluarea asistenţilor judecătorului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 28 mai 2024 privind recrutarea, formarea profesională şi evaluarea asistenţilor judecătorului

EMITENT: Consiliul Superior al Magistraturii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 505 bis din 31 mai 2024
──────────
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.189 din 28 mai 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 505 din 31 mai 2024.
──────────
    CAP. I
    Recrutarea asistenţilor judecătorului
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Organizarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de asistent al judecătorului la instanţele judecătoreşti se aprobă de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii (denumită în continuare Secţia pentru judecători), la propunerea curţii de apel în a cărei circumscripţie sunt aceste posturi.
    (2) Concursul se organizează la nivelul curţilor de apel potrivit dispoziţiilor prezentului regulament, sub coordonarea Consiliului Superior al Magistraturii.
    (3) Numărul de posturi scoase la concurs se stabileşte de Secţia pentru judecători în funcţie de posturile vacante existente în cadrul instanţelor judecătoreşti.

    ART. 2
    (1) Calendarul desfăşurării concursului, numărul de posturi vacante de asistent al judecătorului scoase la concurs, cu indicarea expresă a instanţelor în cadrul cărora există aceste posturi, tematica şi bibliografia pentru concurs, cuantumul taxei de înscriere, precum şi locul susţinerii acestuia se aprobă prin hotărâre de către Secţia pentru judecători şi se publică pe pagina de internet a curţii de apel, cel mai târziu cu 45 de zile înainte de data susţinerii probei scrise.
    (2) Tematica şi bibliografia pentru concurs se stabilesc la propunerea Biroului formare profesională din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, după consultarea curţii de apel la nivelul căreia se organizează concursul.

    ART. 3
        Poate fi numită în funcţia de asistent al judecătorului persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
    a) are cetăţenia română, domiciliul în România şi capacitate deplină de exerciţiu;
    b) este licenţiată în drept;
    c) nu are antecedente penale;
    d) cunoaşte limba română;
    e) este aptă, din punct de vedere medical şi psihologic, pentru exercitarea funcţiei;
    f) se bucură de o bună reputaţie;
    g) are o vechime de cel puţin 3 ani în funcţiile de specialitate juridică prevăzute la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Organizarea concursului
    ART. 4
    (1) Dosarele de înscriere se depun la sediul curţii de apel la nivelul căreia se organizează concursul, în termen de 10 zile de la data publicării anunţului de concurs, şi trebuie să cuprindă toate documentele din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor de participare la concurs.
    (2) Pentru înscrierea la concurs, candidatul plăteşte o taxă al cărei cuantum se stabileşte de Secţia pentru judecători, cu consultarea curţii de apel unde se organizează concursul, în funcţie de cheltuielile necesare pentru organizarea concursului. Taxa se plăteşte în contul bancar specificat în anunţul privind organizarea concursului.
    (3) Taxa de înscriere la concurs se restituie în cazul unor situaţii obiective de împiedicare a participării la concurs intervenite înainte de susţinerea primei probe a concursului. Cererea de restituire şi dovezile în susţinerea acesteia se depun la sediul curţii de apel la nivelul căreia se organizează concursul şi se soluţionează în termen de 30 de zile de la înregistrare de către preşedintele curţii de apel.

    ART. 5
    (1) La înscriere candidaţii primesc formularul cererii tipizate, prin care aceştia optează fie pentru posturile vacante scoase la concurs pentru curtea de apel, fie pentru posturile vacante scoase la concurs pentru un tribunal.
    (2) Dosarul de concurs va cuprinde următoarele documente:
    a) cererea tipizată;
    b) actul de identitate (copie certificată pentru conformitate cu originalul);
    c) diploma de licenţă (copie certificată pentru conformitate cu originalul);
    d) dovada plăţii taxei de înscriere;
    e) certificatul de cazier judiciar;
    f) certificatul medical eliberat în condiţiile art. 6 alin. (1);
    g) actele doveditoare ale vechimii prevăzute de art. 3 lit. g).


    ART. 6
    (1) După înscrierea la concurs, comisia de organizare verifică toţi candidaţii sub aspectul îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 3 lit. a)-d) şi g), precum şi a condiţiei de a fi apt din punct de vedere medical. Condiţia de a fi apt din punct de vedere medical se dovedeşte prin certificat medical eliberat de un medic specializat în medicina muncii, la cererea fiecărui candidat, pe baza baremului medical prevăzut la art. 11 alin. (1) din Legea nr. 303/2022.
    (2) Rezultatele verificării se publică pe pagina de internet a curţii de apel.
    (3) Candidaţii respinşi în urma verificării condiţiilor de participare la concurs pot formula contestaţii în termen de 48 de ore de la publicarea listei privind rezultatele verificării dosarelor. Contestaţiile se depun ori se transmit, prin fax sau e-mail, la curtea de apel.
    (4) Contestaţiile se soluţionează, prin hotărâre, de către comisia de soluţionare a contestaţiilor, în termen de 48 de ore de la expirarea termenului pentru formularea acestora.
    (5) După soluţionarea contestaţiilor se întocmeşte lista finală a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs, care se publică în condiţiile alin. (2).

    ART. 7
    (1) Pentru concursul de numire în funcţia de asistent al judecătorului, preşedintele curţii de apel, cu avizul colegiului de conducere al acestei instanţe, numeşte comisia de organizare a concursului, comisia de examinare, precum şi comisia de soluţionare a contestaţiilor.
    (2) Nu pot fi numite în comisiile prevăzute la alin. (1) persoanele care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaţilor. În comisiile de concurs nu pot fi numite persoane care sunt soţi, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv cu alţi membri ai comisiilor.
    (3) Dacă oricare dintre incompatibilităţile prevăzute la alin. (2) se iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor, membrul în cauză are obligaţia să comunice de îndată această situaţie preşedintelui comisiei, în vederea înlocuirii sale. În cazul comisiei de organizare a concursului, desemnarea unei alte persoane în locul membrului incompatibil se realizează doar dacă este necesar.

    ART. 8
    (1) Din comisia de organizare a concursului fac parte un judecător, care este preşedintele comisiei, precum şi alte persoane desemnate din rândul personalului auxiliar de specialitate sau al personalului contractual ori al funcţionarilor publici din cadrul instanţelor din circumscripţia curţii de apel, numărul membrilor fiind stabilit în condiţiile art. 7 alin. (1), în funcţie de numărul candidaţilor.
    (2) Comisia de organizare a concursului coordonează organizarea şi desfăşurarea concursului şi îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
    a) verifică îndeplinirea de către candidaţi a condiţiilor de participare la concurs şi a condiţiei bunei reputaţii, întocmeşte şi publică lista candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs şi publică lista finală a candidaţilor;
    b) controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea concursului, identificarea spaţiilor adecvate pentru susţinerea probelor de concurs şi procurarea necesarului de rechizite;
    c) stabileşte ora de începere a concursului;
    d) asigură redactarea borderourilor, a proceselor-verbale, precum şi a altor tipizate necesare în organizarea şi desfăşurarea concursului;
    e) repartizează candidaţii în sălile de concurs;
    f) asigură multiplicarea subiectelor de concurs;
    g) asigură distribuirea plicurilor sigilate cu subiecte în sălile de concurs, astfel încât la ora de începere a concursului acestea să poată fi desfăcute de responsabilul de sală în prezenţa candidaţilor;
    h) completează borderourile de predare-primire a lucrărilor de la candidaţi, consemnând numărul de pagini pentru fiecare disciplină;
    i) completează procesul-verbal de desfăşurare a probelor de concurs;
    j) asigură securizarea lucrărilor scrise;
    k) numerotează lucrările de concurs pe fiecare materie şi le predă pe bază de proces- verbal preşedintelui comisiei de examinare;
    l) procedează la deschiderea lucrărilor, după primirea acestora de la comisia de examinare;
    m) întocmeşte şi publică rezultatele obţinute de candidaţi la fiecare probă de concurs şi după soluţionarea contestaţiilor;
    n) asigură primirea contestaţiilor şi transmiterea lor către comisia de soluţionare a contestaţiilor;
    o) asigură securizarea lucrărilor de concurs în vederea soluţionării contestaţiilor;
    p) asigură predarea pe bază de proces-verbal a lucrărilor contestate către comisiile de soluţionare a contestaţiilor, după resigilarea acestora;
    q) întocmeşte şi publică tabelul final cu rezultatele concursului;
    r) îndeplineşte orice alte atribuţii necesare bunei desfăşurări a concursului.

    (3) Preşedintele comisiei de organizare a concursului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor prevăzute la alin. (2).

    ART. 9
    (1) Comisia de examinare şi comisia de soluţionare a contestaţiilor se compun din câte un preşedinte şi doi membri. În situaţia în care la concurs sunt scoase posturi atât pentru curtea de apel, cât şi pentru instanţe din circumscripţia acesteia, se constituie comisii de examinare şi comisii de soluţionare a contestaţiilor distincte pentru curtea de apel, respectiv pentru fiecare tribunal din circumscripţia acesteia. Comisiile constituite pentru tribunal îndeplinesc atribuţiile corespunzătoare şi pentru ocuparea posturilor vacante de la tribunalele specializate.
    (2) Comisia de examinare este condusă de preşedintele curţii de apel sau, după caz, de preşedintele tribunalului ori de un judecător desemnat în condiţiile art. 7 alin. (1).
    (3) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este condusă de un preşedinte, desemnat în condiţiile art. 7 alin. (1) din rândul judecătorilor care fac parte din respectiva comisie. Membrii comisiei de examinare şi ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor constituite pentru curtea de apel sunt desemnaţi din rândul judecătorilor de la curtea de apel. Membrii comisiei de examinare şi ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor constituite pentru tribunal sunt desemnaţi din rândul judecătorilor de la curtea de apel şi/sau de la tribunal. În comisiile de examinare şi de soluţionare a contestaţiilor sunt desemnaţi, de regulă, judecători care vor coordona activitatea asistenţilor.
    (4) În comisiile prevăzute la alin. (1) sunt numiţi şi membri supleanţi, care îi vor înlocui de drept, în ordinea stabilită prin decizia de numire a comisiilor, pe acei membri ai comisiei care, din motive întemeiate, nu îşi pot exercita atribuţiile. Înlocuirea se efectuează de preşedintele comisiei respective. În cazul în care, din motive întemeiate, preşedintele unei comisii de concurs nu îşi poate exercita atribuţiile, acesta este înlocuit de vicepreşedinte sau, după caz, de un judecător desemnat în condiţiile art. 7 alin. (1).
    (5) Secretariatul comisiilor de examinare şi de soluţionare a contestaţiilor este asigurat de persoanele desemnate de preşedintele curţii de apel.
    (6) Comisia de examinare exercită, în principal, următoarele atribuţii:
    a) verifică abilităţile de operare pe calculator în cadrul probei practice şi întocmeşte grila de evaluare pentru această probă;
    b) elaborează subiectele şi baremele de evaluare şi notare pentru proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice, cu respectarea următoarelor reguli:
    (i) să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia aprobate şi publicate pe pagina de internet a curţii de apel;
    (ii) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii şi bibliografiei, pentru a putea fi tratate în timpul de lucru stabilit;
    (iii) să se evite repetarea subiectelor de la concursurile anterioare;
    (iv) să indice pentru fiecare subiect atât punctajul prevăzut în barem, cât şi timpul recomandat pentru rezolvare;
    (v) subiectele nu pot conţine probleme controversate în doctrină sau în practică;

    c) corectează şi notează lucrările la proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice;
    d) elaborează subiectele şi grila de evaluare în baza căreia se face aprecierea interviului şi realizează intervievarea candidaţilor.

    (7) Comisia de soluţionare a contestaţiilor soluţionează contestaţiile cu privire la rezultatele verificării condiţiilor de participare la concurs, contestaţiile la baremele de evaluare şi notare şi la rezultatele obţinute la proba scrisă pentru fiecare disciplină de concurs.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Desfăşurarea concursului
    ART. 10
        Concursul pentru numirea în funcţia de asistent al judecătorului constă în susţinerea următoarelor probe:
    a) o probă practică eliminatorie de verificare a abilităţilor de operare pe calculator;
    b) o probă scrisă eliminatorie de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice;
    c) un interviu.


    ART. 11
    (1) Verificarea abilităţilor de operare pe calculator se face de către comisia de examinare, pe baza grilei de evaluare întocmite de aceasta şi se notează cu "admis" sau "respins".
    (2) Rezultatele se publică pe pagina de internet a curţii de apel. Acestea sunt definitive şi nu pot fi contestate.
    (3) Candidaţii declaraţi admişi la proba practică eliminatorie participă la susţinerea probei scrise de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice.

    ART. 12
    (1) Proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice constă în elaborarea unei lucrări la disciplinele drept civil, drept procesual civil, drept penal şi drept procesual penal.
    (2) Subiectele de concurs şi baremele de corectare se elaborează în ziua desfăşurării probei şi se transmit preşedintelui comisiei de organizare. Subiectele de concurs se multimplică în funcţie de numărul candidaţilor şi se pun în plicuri separate şi sigilate.

    ART. 13
    (1) Comisia de organizare a concursului afişează pe uşa fiecărei săli de concurs tabele nominale cu candidaţii repartizaţi în sală.
    (2) Candidaţii trebuie să fie prezenţi în sala de concurs cu cel puţin o jumătate de oră înainte de începerea probei scrise, accesul acestora având loc pe baza actului de identitate, potrivit listelor întocmite pentru fiecare sală, în care se va menţiona prezenţa sau absenţa candidaţilor. După verificarea identităţii, fiecare candidat va păstra la vedere actul de identitate până la predarea lucrării scrise.
    (3) Candidaţii care nu se vor afla în sală la momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba respectivă.
    (4) Înainte de comunicarea subiectelor candidaţii îşi înscriu numele şi prenumele pe colţul foii care urmează să fie lipit la predarea lucrării, după care se aplică ştampila instanţei care organizează concursul.
    (5) Ora stabilită de comisia de organizare pentru începerea probei scrise va fi aceeaşi pentru toate sălile în care se desfăşoară concursul. Plicurile cu subiectele de concurs vor fi înmânate de preşedintele comisiei de organizare fiecărui responsabil de sală, în prezenţa a câte unui candidat din fiecare sală, cu un sfert de oră înaintea începerii probelor scrise.
    (6) În vederea elaborării lucrării scrise, candidaţii vor primi coli de hârtie având ştampila instanţei care organizează concursul. Se va putea folosi numai cerneală sau pix cu pastă de culoare albastră.
    (7) Se interzice candidaţilor accesul în sălile de concurs cu orice surse de informare care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloace de comunicare sau de transmitere de date, inclusiv telefoane mobile. Încălcarea acestor dispoziţii constituie fraudă şi atrage eliminarea din concurs.
    (8) Timpul maxim destinat pentru elaborarea lucrărilor scrise este de 3 ore, calculat de la comunicarea subiectelor. După redactarea lucrărilor, candidaţii le predau responsabililor de sală şi semnează în borderoul de predare a lucrărilor, după menţionarea numărului de pagini.
    (9) Dacă examinarea se face în mai multe săli, se va întocmi câte un borderou pentru fiecare sală. Responsabilii de sală predau lucrările comisiei de organizare a concursului, care le înscrie în borderoul centralizator, pe baza unui proces-verbal.
    (10) Pe toată durata desfăşurării probei scrise este interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidaţi. În cazuri excepţionale, părăsirea temporară a sălii de concurs se va putea face numai cu însoţitor.
    (11) Orice fraudă dovedită se sancţionează cu eliminarea din concurs. În aceste cazuri, responsabilii de sală întocmesc un proces-verbal în care consemnează constatările făcute şi măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea "fraudă". Procesul-verbal se comunică preşedintelui comisiei de organizare a concursului.

    ART. 14
    (1) Baremul de evaluare şi notare la proba scrisă se publică pe pagina de internet a curţii de apel după încheierea probei. În termen de 24 de ore de la publicarea baremului candidaţii pot formula contestaţii la acesta, care se depun ori se transmit, prin fax sau e-mail, la curtea de apel. Contestaţiile la barem se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor, în cel mult 48 de ore de la expirarea termenului de contestare. Soluţia se motivează în termen de 3 zile de la expirarea termenului pentru soluţionarea contestaţiilor. Baremul stabilit în urma soluţionării contestaţiilor se publică pe pagina de internet a curţii de apel.
    (2) Fiecare lucrare se corectează separat de către cei 2 membri ai comisiei de examinare, pe baza baremului definitiv de evaluare şi de notare. Lucrările scrise se notează distinct, la drept civil şi drept procesual civil, respectiv la drept penal şi drept procesual penal, cu note de la 1 la 10. Nota 1 se acordă atunci când punctajul obţinut de candidat este mai mic sau egal cu această notă. Notarea se înregistrează în borderoul de notare, separat, de către fiecare corector, semnat de aceştia pe fiecare pagină.
    (3) Preşedintele comisiei de examinare verifică borderourile şi semnalează diferenţele mai mari de un punct dintre notele acordate de cei 2 corectori. În acest caz, nota finală va fi stabilită de comisia de examinare, cu participarea preşedintelui acesteia. Nota dată la reevaluare se stabileşte prin mediere sau, în caz de dezacord, ca medie aritmetică a notelor acordate de către cei 3 membri ai comisiei de examinare şi se consemnează într-un borderou de notare distinct, sub semnătura celor 3 membri ai comisiei. Nota 1 se acordă atunci când punctajul obţinut de candidat este mai mic sau egal cu această notă.
    (4) Pe timpul corectării, lucrările nu vor fi dezlipite, păstrându-se secret numele candidatului. În prezenţa tuturor membrilor comisiei de examinare se înscrie pe fiecare lucrare nota finală, trecută în borderou de către preşedintele comisiei de examinare, sub semnătura acestuia.
    (5) Membrii comisiei de organizare a concursului introduc notele finale în borderouri, după care procedează la deschiderea lucrărilor.
    (6) După deschiderea lucrărilor, comisia de organizare a concursului procedează la corelarea numerelor lucrărilor cu numele candidaţilor şi la centralizarea notelor obţinute la drept civil şi drept procesual civil, respectiv la drept penal şi drept procesual penal şi calculează nota finală a lucrării, care reprezintă media celor două note acordate, calculată cu două zecimale, fără rotunjire. Nota 1 se acordă atunci când punctajul obţinut de candidat este mai mic sau egal cu această notă.

    ART. 15
    (1) Rezultatele probei scrise se publică pe pagina de internet a curţii de apel.
    (2) Candidaţii pot contesta notele obţinute la proba scrisă. Contestaţia se depune ori se transmite, prin fax sau e-mail, la curtea de apel, în termen de 3 zile de la data publicării rezultatelor.
    (3) În vederea soluţionării contestaţiilor, colţul lucrării se va sigila din nou.
    (4) Contestaţiile se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor, în termen de 3 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2). Dispoziţiile art. 14 alin. (2) - (6) se aplică în mod corespunzător.
    (5) Nota acordată în urma soluţionării contestaţiei este definitivă şi nu poate fi mai mică decât nota contestată.
    (6) Pentru a fi declarat admis, candidatul trebuie să obţină cel puţin nota 7.

    ART. 16
    (1) Candidaţii declaraţi admişi la proba scrisă susţin un interviu în faţa comisiei de examinare.
    (2) În vederea desfăşurării interviului, candidaţii extrag câte un subiect pe baza căruia comisia de examinare evaluează:
    a) motivaţia candidatului;
    b) existenţa aptitudinilor specifice funcţiei de asistent al judecătorului, fiind avute în vedere aptitudinea de comunicare clară şi logică a ideilor, capacitatea de gândire critică, capacitatea de analiză, motivare şi sinteză, capacitatea de relaţionare, înţelegerea realităţii sociale, folosirea corectă a limbii române;
    c) elemente de etică specifice funcţiei.

    (3) Se interzice candidaţilor accesul în sălile de concurs cu orice surse de informare care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloace de comunicare sau de transmitere de date, inclusiv telefoane mobile. Încălcarea acestor dispoziţii constituie fraudă şi atrage eliminarea din concurs.
    (4) Membrii comisiei acordă, individual, punctaje pentru fiecare dintre criteriile prevăzute la alin. (2), pe baza unei grile de evaluare elaborate de comisia de examinare care se publică pe pagina de internet a curţii de apel.
    (5) Aprecierea interviului se face de către fiecare membru al comisiei cu note de la 1 la 10, cu două zecimale fără rotunjire. Nota 1 se acordă atunci când punctajul obţinut de candidat este mai mic sau egal cu această notă. Nota acordată de fiecare membru al comisiei reprezintă suma punctajelor acordate pentru fiecare dintre criteriile prevăzute la alin. (2).
    (6) Nota obţinută la această probă reprezintă media aritmetică a notelor acordate de membrii comisiei.
    (7) Sunt declaraţi admişi la această probă candidaţii care au obţinut nota minimă 7.
    (8) Rezultatele de la proba interviului sunt definitive şi se publică pe pagina de internet a curţii de apel.
    (9) Înregistrarea interviului prin mijloace tehnice audio este obligatorie.

    ART. 17
    (1) Nota obţinută la concurs este media aritmetică a notelor obţinute la proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice şi la interviu.
    (2) Candidaţii sunt declaraţi admişi în ordinea descrescătoare a notei obţinute la concurs, în limita numărului de posturi scoase la concurs.

    ART. 18
    (1) Candidaţii declaraţi admişi la concurs sunt verificaţi sub aspectul îndeplinirii condiţiei de a fi apt din punct de vedere psihologic pentru exercitarea funcţiei.
    (2) Testarea psihologică constă în susţinerea unui test scris şi a unui interviu în faţa psihologului din cadrul curţii de apel. Pentru motive obiective, testarea psihologică se poate realiza şi de un alt psiholog desemnat de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea preşedintelui curţii de apel care organizează concursul, din rândul psihologilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, curţilor de apel ori din Registrul unic al psihologilor cu drept de liberă practică din România atestaţi în condiţiile legii.
    (3) Rezultatele testării psihologice sunt concretizate într-un raport, care cuprinde profilul psihologic al fiecărui candidat, precum şi calificativul "admis" sau "respins".
    (4) În vederea publicării rezultatelor testării psihologice, fiecărui candidat îi va fi atribuit un cod. Calificativul acordat se aduce la cunoştinţă prin publicarea pe pagina de internet a curţii de apel.
    (5) Candidaţii nemulţumiţi de calificativul acordat pot formula, în termen de 24 de ore de la publicarea rezultatelor, contestaţii, care se depun ori se transmit, prin fax sau e-mail, la curtea de apel.
    (6) Contestaţiile se soluţionează de comisia de reexaminare psihologică, formată din 3 psihologi desemnaţi de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii din rândul psihologilor prevăzuţi la alin. (2), alţii decât cei care au examinat candidaţii iniţial. Reexaminarea psihologică se realizează prin reevaluarea testului scris, aplicarea unui nou test scris şi susţinerea unui nou interviu.
    (7) Calificativul acordat de comisia de reexaminare psihologică este definitiv şi se publică în condiţiile alin. (4).

    ART. 19
    (1) Candidaţii care îndeplinesc condiţia de a fi apt din punct de vedere psihologic vor fi verificaţi sub aspectul îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii.
    (2) Verificările privind îndeplinirea condiţiei bunei reputaţii se fac de comisia de organizare a concursului, cu respectarea legislaţiei în vigoare referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
    (3) În vederea verificării îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii, candidaţii au obligaţia de a depune la curtea de apel, în termen de 5 zile de la data publicării prevăzute la art. 18 alin. (7), următoarele documente:
    a) curriculum vitae care să cuprindă datele de identificare, datele de stare civilă, datele cu privire la studiile absolvite şi locurile de muncă anterioare;
    b) adeverinţele eliberate de angajatorii de la locurile de muncă avute în ultimii 3 ani anterior datei susţinerii primei probe care să cuprindă menţiuni privind existenţa ori inexistenţa unor eventuale sancţiuni disciplinare, aplicate în această perioadă, pentru care nu a intervenit radierea;
    c) adeverinţele eliberate de unităţile de învăţământ superior care să cuprindă menţiuni privind existenţa ori inexistenţa unor eventuale sancţiuni disciplinare aplicate în ultimii 3 ani anterior datei susţinerii primei probe, pentru care nu a intervenit radierea;
    d) orice alte înscrisuri pe care candidaţii le consideră relevante pentru verificarea îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii.

    (4) Comisia de organizare a concursului analizează documentele prevăzute la alin. (3) şi consemnează rezultatele verificării într-un raport. Raportul prin care se constată, în privinţa unuia sau mai multor candidaţi, neîndeplinirea condiţiei bunei-reputaţii cuprinde motivele pentru care comisia apreciază că nu este îndeplinită condiţia respectivă.
    (5) Nu se bucură de o bună reputaţie persoana care a fost sancţionată disciplinar în ultimii 3 ani anterior datei susţinerii primei probe a concursului pentru fapte în raport cu care numirea acesteia în funcţia de asistent al judecătorului nu ar fi conformă cu onoarea şi probitatea specifice acestei funcţii sau ar aduce atingere prestigiului justiţiei, avându-se în vedere criteriile prevăzute la alin. (6). Sancţiunile disciplinare pentru care a intervenit radierea nu sunt avute în vedere.
    (6) La stabilirea bunei reputaţii se au în vedere următoarele criterii:
    a) gravitatea faptei, astfel cum rezultă din natura acesteia şi din împrejurările în care a fost săvârşită, din forma şi gradul de vinovăţie, precum şi din sancţiunea aplicată;
    b) conduita persoanei înainte şi după săvârşirea faptei, care relevă perseverenţa în săvârşirea unor fapte de natura celor prevăzute la alin. (4), sancţionate ca atare.

    (7) Candidaţii care nu se bucură de o bună reputaţie sunt declaraţi respinşi.

    ART. 20
    (1) Pentru posturile de asistent al judecătorului rămase neocupate în urma aplicării art. 18 şi 19 pot opta, în termenul prevăzut de calendarul concursului, candidaţii care au obţinut nota minimă 7 la interviu, în ordinea descrescătoare a notelor obţinute la concurs, calculate potrivit art. 17 alin. (1). Dispoziţiile art. 18 şi 19 se aplică în mod corespunzător.
    (2) Listele definitive ale candidaţilor declaraţi admişi se publică pe pagina de internet a curţii de apel.

    ART. 21
    (1) Numirea candidaţilor admişi pe posturile vacante de asistent al judecătorului se realizează prin decizie a preşedintelui curţii de apel, în ordinea descrescătoare a notelor obţinute la concurs calculate potrivit art. 17 alin. (1), conform listei publicate pe pagina de internet a curţii de apel, ţinând cont de opţiunea acestora formulată potrivit art. 5 alin. (1).
    (2) Departajarea candidaţilor cu note egale se face în ordine, după următoarele criterii: nota obţinută la interviu, nota obţinută la proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice, vechimea mai mare în specialitate juridică.

    ART. 22
    (1) În cazul posturilor de asistent al judecătorului care se vacantează ulterior finalizării concursului, preşedintele curţii de apel poate decide valorificarea rezultatelor acestuia până la data organizării următorului concurs, aceste posturi putând fi ocupate de candidaţii care au obţinut nota minimă 7 la interviu, în ordinea descrescătoare a notelor obţinute la concurs, calculate potrivit art. 17 alin. (1) şi care îndeplinesc condiţia de a fi apt din punct de vedere psihologic şi condiţia bunei reputaţii, dar nu au fost declaraţi admişi în limita posturilor scoase la concurs. Dispoziţiile art. 18, 19 şi ale art. 21 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
    (2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi pentru ocuparea posturilor temporar vacante.

    CAP. II
    Formarea iniţială a asistenţilor judecătorului
    ART. 23
    (1) Formarea iniţială a asistenţilor judecătorului se realizează în cadrul curţilor de apel în a căror circumscripţie au fost numiţi, cu sprijinul Institutului Naţional al Magistraturii.
    (2) Durata stagiului de formare iniţială este de şase luni şi constă în pregătire teoretică şi practică.

    ART. 24
    (1) Programul de formare iniţială se aprobă de preşedintele curţii de apel, după consultarea Institutului Naţional al Magistraturii.
    (2) În vederea realizării formării iniţiale a asistenţilor judecătorului, Institutul Naţional al Magistraturii pune la dispoziţia curţilor de apel suporturi de curs şi materiale didactice şi/sau organizează seminare şi conferinţe, care pot fi susţinute şi online.

    ART. 25
    (1) Formarea iniţială se realizează sub îndrumarea şi coordonarea judecătorului desemnat de preşedintele instanţei la care a fost numit asistentul judecătorului şi are ca scop aprofundarea cunoştinţelor teoretice, însuşirea cunoştinţelor practice şi dobândirea abilităţilor necesare desfăşurării activităţii de asistent al judecătorului.
    (2) Judecătorii desemnaţi îndeplinesc rolul de formare a asistenţilor judecătorului şi reprezintă un model de profesionalism, integritate şi conduită etică pentru aceştia, contribuind astfel la înţelegerea şi asumarea sistemului de valori şi a principiilor specifice profesiei de asistent al judecătorului.
    (3) Judecătorii desemnaţi au, în principal, următoarele atribuţii:
    a) coordonează, îndrumă şi supraveghează asistenţii judecătorului pe parcursul formării iniţiale;
    b) realizează planificarea activităţilor pe care asistenţii judecătorului le vor desfăşura conform programului de formare iniţială;
    c) aduc la cunoştinţa conducerii instanţei orice împrejurare de natură a afecta buna desfăşurare a formării.


    ART. 26
        Pe durata formării iniţiale, asistenţii judecătorului desfăşoară, în principal, următoarele activităţi:
    a) participă la seminarele şi conferinţele organizate, inclusiv online, de Institutul Naţional al Magistraturii;
    b) asistă la şedinţele de judecată şi la activităţile specifice acestora;
    c) realizează activităţi de documentare, cercetare şi de studiere a dosarelor;
    d) redactează proiecte de acte procedurale, sub coordonarea judecătorului desemnat;
    e) orice ale activităţi dispuse de judecătorul desemnat sau de conducerea instanţei.


    CAP. III
    Formarea profesională continuă a asistenţilor judecătorului
    ART. 27
    (1) Asistentul judecătorului are obligaţia de a desfăşura activităţi de formare profesională continuă, prin pregătire individuală, sub coordonarea judecătorului la care a fost repartizat.
    (2) La nivelul fiecărei instanţe pot fi organizate, ori de câte ori este nevoie, activităţi de formare profesională a asistenţilor judecătorului, sub îndrumarea unui judecător desemnat de preşedintele instanţei.
    (3) Participarea la orice activitate de formare profesională continuă constituie un criteriu care se are în vedere la evaluarea anuală a asistenţilor judecătorului.

    CAP. IV
    Evaluarea periodică a asistenţilor judecătorului
    ART. 28
    (1) Pentru verificarea îndeplinirii criteriilor de competenţă profesională şi de performanţă, asistenţii judecătorului sunt supuşi unei evaluări anuale privind calitatea activităţii, eficienţa, integritatea şi obligaţia de formare profesională continuă.
    (2) Evaluarea asistenţilor judecătorului are ca obiective stabilirea nivelului de competenţă profesională al acestora, creşterea eficienţei şi calităţii activităţii profesionale, precum şi îmbunătăţirea performanţelor profesionale.
    (3) La calculul intervalului la care se realizează evaluarea se ţine seama doar de perioada în care cel evaluat a desfăşurat efectiv activitate ca asistent al judecătorului, de perioadele în care acesta s-a aflat în concediu de odihnă, precum şi de perioadele în care acesta s-a aflat în alte concedii care, cumulate, nu depăşesc 3 luni.

    ART. 29
        Calitatea activităţii desfăşurate de asistentul judecătorului se apreciază în funcţie de următorii indicatori:
    a) calitatea redactării lucrărilor: structură coerentă, argumentaţie clară, logică juridică, exprimare corectă şi precisă, capacitate de interpretare şi aplicare a legii, capacitate de sinteză, gândire independentă;
    b) abilităţile de comunicare şi colaborare;
    c) capacitatea de asumare a responsabilităţilor în raport cu atribuţiile stabilite prin fişa postului;
    d) capacitatea de a lucra independent, dar şi în echipă.


    ART. 30
        Eficienţa activităţii desfăşurate de asistentul judecătorului se apreciază în funcţie de următorii indicatori:
    a) respectarea termenelor de efectuare a lucrărilor;
    b) operativitatea în efectuarea lucrărilor, în raport cu numărul şi complexitatea acestora;
    c) capacitatea de efectuare a lucrărilor cu grad de complexitate ridicat;
    d) capacitatea de planificare a activităţilor.


    ART. 31
        Integritatea asistentului judecătorului se apreciază în funcţie de următorii indicatori:
    a) respectarea standardelor de conduită conforme cu onoarea şi demnitatea profesiei, stabilite conform legii;
    b) sancţiuni disciplinare rămase definitive în perioada supusă evaluării.


    ART. 32
        Îndeplinirea obligaţiei de formare profesională continuă se apreciază în funcţie de următorii indicatori:
    a) disponibilitatea de a participa la activităţile de formare profesională continuă organizate la nivelul instanţei în care funcţionează;
    b) aprofundarea legislaţiei, precum şi a doctrinei şi jurisprudenţei în domeniul de activitate;
    c) interesul şi disponibilitatea pentru pregătirea individuală;
    d) cunoştinţe de operare pe calculator.


    ART. 33
    (1) Competenţa efectuării evaluării activităţii profesionale a asistentului revine judecătorului care coordonează activitatea acestuia.
    (2) În cazul asistentului judecătorului care pe parcursul perioadei evaluate îşi desfăşoară activitatea la instanţe diferite, judecătorul care a coordonat activitatea acestuia iniţial are obligaţia de a transmite instanţei la care funcţionează asistentul judecătorului documentele necesare evaluării. În această situaţie, evaluarea se face de judecătorul care coordonează activitatea asistentului judecătorului de la instanţa la care acesta îşi desfăşoară activitatea la momentul evaluării.
    (3) Procedura de evaluare se realizează în două etape: completarea fişei de evaluare de către evaluator şi interviul.

    ART. 34
    (1) Evaluatorul selectează cel puţin 5 lucrări îndeplinite în perioada supusă evaluării, iar persoana evaluată prezintă evaluatorului cel puţin 5 lucrări pe care le consideră relevante pentru activitatea desfăşurată în această perioadă.
    (2) Interviul, ca etapă a procesului de evaluare, constă într-o discuţie purtată între evaluator şi persoana evaluată la finalul perioadei de evaluare. Refuzul persoanei evaluate de a se prezenta la interviu nu împiedică finalizarea procedurii de evaluare.

    ART. 35
    (1) Fiecare indicator de evaluare se notează cu note cuprinse între 1 şi 10.
    (2) Nota obţinută de persoana evaluată la fiecare criteriu de evaluare reprezintă media aritmetică a notelor acordate la indicatorii corespunzători acelui criteriu.
    (3) Calificativul se acordă în funcţie de media aritmetică a notelor obţinute la fiecare criteriu de evaluare, astfel:
    a) de la 7 (inclusiv) la 10 - calificativul "Corespunzător";
    b) sub nota 7 - calificativul "Necorespunzător".


    ART. 36
    (1) Rezultatele evaluării se înscriu într-o fişă de evaluare, care se semnează de evaluator şi persoana evaluată.
    (2) Fişa de evaluare se întocmeşte, potrivit modelului din anexa la prezentul regulament, în 2 exemplare, dintre care unul se comunică persoanei evaluate şi unul se păstrează la dosarul profesional.
    (3) Asistentul judecătorului nemulţumit de calificativul acordat, poate formula contestaţie în termen de 3 zile de la comunicarea fişei de evaluare. Contestaţia se soluţionează de preşedintele instanţei în cadrul căreia funcţionează asistentul judecătorului.
    (4) În soluţionarea contestaţiei pot fi solicitate evaluatorului şi persoanei evaluate orice informaţii considerate necesare. Încunoştinţarea persoanei care a formulat contestaţia, în vederea ascultării, este obligatorie.
    (5) Contestaţia se soluţionează în cel mult 30 de zile. Rezultatul soluţionării contestaţiei este definitiv şi se comunică persoanei evaluate.
    (6) Asistentul judecătorului care primeşte în urma a două evaluări consecutive calificativul "Necorespunzător" este eliberat din funcţie în condiţiile art. 28 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 393/2023 privind statutul asistentului judecătorului.

    CAP. V
    Dispoziţii finale
    ART. 37
    (1) Toate termenele stabilite în cadrul prezentului regulament se calculează potrivit dispoziţiilor din Codul de procedură civilă.
    (2) Anunţurile sau documentele care se publică pe pagina de internet a curţii de apel cuprind, în mod obligatoriu, data şi ora publicării anunţului sau documentului respectiv.
    (3) Anexa face parte integrantă din prezentul regulament.

    ANEXA 1

        la Regulamentul privind recrutarea, formarea profesională si evaluarea asistenţilor judecătorului




        Instanţa ....................
    FIŞĂ DE EVALUARE
        a performanţelor profesionale individuale ale asistentului judecătorului
    1. Numele şi prenumele persoanei evaluate ..............
    2. Perioada supusă evaluării ...........................
    I. Calitatea
    a) Calitatea redactării lucrărilor
        Subindicatorii pentru indicatorul "calitatea redactării lucrărilor":
    1. structură coerentă
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    2. argumentaţia clară
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    3. logică juridică
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    4. exprimare corectă şi precisă
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    5. capacitate de interpretare şi aplicare a legii
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    6. capacitate de sinteză
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    7. gândire independentă
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:
        Nota acordată de către evaluator la indicatorul de la lit. a) (media subindicatorilor de la pct. 1 - 7):
        Observaţii şi motivare:



    b) Abilităţile de comunicare şi colaborare Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    c) Capacitatea de asumare a responsabilităţilor în raport cu atribuţiile stabilite prin fişa postului
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    d) Capacitatea de a lucra independent, dar şi în echipă Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:
        Media obţinută la criteriul "Calitatea":
        Motivarea:
        Observaţii:
        Obiecţii:


    II. Eficienţa
    a) Respectarea termenelor de efectuare a lucrărilor Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    b) Operativitatea în efectuarea lucrărilor, în raport cu numărul şi complexitatea acestora
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    c) Capacitatea de efectuare a lucrărilor cu grad de complexitate ridicat
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    d) Capacitatea de planificare a activităţilor
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:
        Media obţinută la criteriul "Eficienţa":
        Motivarea:
        Observaţii:
        Obiecţii:


    III. Integritatea
    a) Respectarea standardelor de conduită conforme cu onoarea şi demnitatea profesiei, stabilite conform legii
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    b) Sancţiunile disciplinare rămase definitive în perioada supusă evaluării
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:
        Media obţinută la criteriul "Integritatea":
        Motivarea:
        Observaţii:
        Obiecţii:


    IV. Formarea profesională continuă
    a) Disponibilitatea de a participa la programele de formare profesională continuă organizate la nivelul instanţei în care funcţionează
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    b) Aprofundarea legislaţiei, precum şi a doctrinei şi jurisprudenţei în domeniul de activitate
        Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    c) Interesul şi disponibilitatea pentru pregătirea individuală Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Observaţii şi motivare:

    d) Cunoştinţe de operare pe calculator Nota acordată de către comisia de evaluare:
        Motivarea:
        Media obţinută la criteriul "Formarea profesională continuă":
        Motivarea:
        Observaţii:
        Obiecţii:


        MEDIA OBŢINUTĂ LA EVALUAREA CELOR PATRU CRITERII:
        CALIFICATIVUL ACORDAT:
        Recomandări ......................................................
        ..................................................................

        Numele, prenumele şi semnătura evaluatorului .....................
        Numele şi prenumele persoanei evaluate ...........................
        Data înmănării/comunicării .......................................
        Semnătura ........................................................

    --------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016