Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 28 aprilie 2023  privind procedura de constatare şi sancţionare a practicilor de concurenţă neloială    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 28 aprilie 2023 privind procedura de constatare şi sancţionare a practicilor de concurenţă neloială

EMITENT: Consiliul Concurenţei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 433 din 18 mai 2023
──────────
    Pus în aplicare de ORDINUL nr. 456 din 28 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 18 mai 2023.
──────────
    În temeiul art. 26 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al prevederilor art. 3^2 alin. (1) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare,
    Consiliul Concurenţei adoptă prezentul regulament.
    CAP. I
    Consideraţii generale
    ART. 1
    Domeniul de aplicare
    (1) În conformitate cu prevederile art. 25 alin. (1) lit. ş) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea concurenţei, punerea în aplicare a dispoziţiilor Legii privind combaterea concurenţei neloiale nr. 11/1991, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 11/1991, este încredinţată Consiliului Concurenţei, în calitate de autoritate administrativă autonomă naţională în domeniul concurenţei, care asigură protecţia întreprinderilor împotriva practicilor de concurenţă neloială în limita competenţelor încredinţate prin lege.
    (2) Prezentul regulament stabileşte procedura referitoare la etapele şi modalităţile de constatare şi sancţionare de către Consiliul Concurenţei a practicilor de concurenţă neloială săvârşite de către persoane fizice sau juridice, române ori străine, din oficiu sau în urma sesizărilor formulate de către o persoană fizică ori juridică interesată.

    ART. 2
    Definiţii
    În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) cercetare aprofundată - procedură declanşată de către autoritatea de concurenţă prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei, din oficiu sau ca urmare a sesizării formulate de către o persoană fizică ori juridică interesată, potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 1, constând în analiza posibilelor practici de concurenţă neloială care prezintă suficient temei de fapt şi de drept;
    b) formular de sesizare - document în format standardizat cuprinzând informaţiile ce trebuie furnizate Consiliului Concurenţei referitoare la descrierea unei posibile practici de concurenţă neloială, care se completează de către persoanele interesate în funcţie de condiţiile de admisibilitate prevăzute de lege;
    c) dosarul cauzei - toate documentele ce au fost obţinute, produse şi/sau colectate de către autoritatea de concurenţă în cursul cercetării unei posibile practici de concurenţă neloială, la sesizare sau din oficiu, care susţin şi motivează decizia adoptată, în condiţiile legii;
    d) echipa de cercetare aprofundată - inspectorii de concurenţă care realizează cercetarea aprofundată privind posibile practici de concurenţă neloială, desemnaţi prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei, dintre care unul va fi numit responsabil de caz;
    e) notă de concluzii - document procedural elaborat ca urmare a finalizării cercetării aprofundate cu privire la o posibilă practică de concurenţă neloială, care cuprinde analiza tuturor aspectelor cercetate, evidenţierea probelor, concluziile, precum şi propunerile echipei de cercetare;
    f) părţi implicate - persoane fizice şi/sau juridice împotriva cărora este formulată sesizarea sau cu privire la care este declanşată cercetarea aprofundată;
    g) punct de vedere exprimat de către părţile implicate în cadrul cercetării aprofundate - document procedural cu caracter facultativ ce provine de la părţile implicate şi care reflectă poziţia acestora faţă de aspectele învederate de către autoritatea de concurenţă cu ocazia finalizării procedurii de cercetare aprofundată sau înaintea adoptării unei decizii ce vizează măsuri interimare;
    h) daună semnificativă produsă intereselor unei întreprinderi, ca urmare a dezvăluirii unor informaţii calificate ca fiind confidenţiale sau secret comercial - afectare importantă a activităţii economice derulate, în măsură să destabilizeze întreprinderea din perspectiva diminuării veniturilor realizate pe piaţa analizată sau a altor parametri economici de impact, precum, dar fără a se limita la diminuarea numărului de tipuri de produse comercializate, micşorarea numărului de angajaţi, diminuarea numărului de clienţi;
    i) vulnerabilitate faţă de factorii externi - caracteristică a unei întreprinderi ce constă în afectarea activităţii sale ca urmare a impactului negativ al forţelor externe, precum, dar fără a se limita la condiţii ale mediului economic, dezastre naturale;
    j) perisabilitate - o caracteristică a produselor şi serviciilor care nu permite ca produsul sau serviciul să fie stocat pentru vânzare la o dată ulterioară;
    k) sezonalitate - schimbările previzibile care apar de-a lungul unui an calendaristic într-o afacere sau economie pe baza sezoanelor, ce includ perioade calendaristice, precum, dar fără a se limita la anotimpuri sau perioade comerciale, ca, de exemplu, sezonul sărbătorilor de iarnă;
    l) risc speculativ - definit conform prevederilor art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2022 privind combaterea acţiunilor speculative şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi analizat din perspectiva criteriilor prevăzute la art. 1 alin. (5) din acelaşi act normativ.


    CAP. II
    Înregistrarea sesizărilor privind posibile practici de concurenţă neloială
    ART. 3
    Depunerea sesizărilor
    (1) Sesizările se transmit Consiliului Concurenţei de către persoanele fizice sau juridice care au un interes legitim, conform formularului prevăzut în anexa nr. 1.
    (2) Autorii sesizărilor sau împuterniciţii acestora autorizaţi să îi reprezinte trebuie să furnizeze copii certificate pentru conformitate ale documentelor relevante pentru a susţine sesizarea depusă, reprezentând indiciile sau, în măsura posibilului, elementele de probă în legătură cu pretinsa practică de concurenţă neloială, interesul legitim şi cu estimarea prejudiciului produs sau cu iminenţa producerii acestuia, documente care le sunt în mod rezonabil disponibile. Autorii sesizărilor sau împuterniciţii acestora trebuie să indice Consiliului Concurenţei de unde pot fi obţinute alte informaţii şi documente relevante în cauză, care nu le sunt disponibile.

    ART. 4
    Informaţiile şi documentele care trebuie furnizate potrivit formularului de sesizare
    (1) Sesizările trebuie să conţină informaţiile, inclusiv documentele solicitate în formularul prevăzut în anexa nr. 1.
    (2) Sesizarea trebuie să cuprindă:
    a) informaţii privind autorul sesizării, respectiv datele complete de identificare, sediul/domiciliul, CUI/CNP sau echivalentul acestora în cazul persoanelor nerezidente pe teritoriul naţional;
    b) informaţii privind interesul legitim;
    c) informaţii privind persoana fizică/juridică al cărei comportament constituie obiectul sesizării;
    d) detalii privind pretinsa practică de concurenţă neloială: modul şi mijloacele de săvârşire a faptei; scopul urmărit, împrejurările în care a fost săvârşită fapta, urmarea produsă sau care s-ar fi putut produce, inclusiv eventualul prejudiciu, elemente care definesc gradul de pericol social; piaţa pe care a fost săvârşită pretinsa practică de concurenţă neloială în vederea stabilirii importanţei sectorului economic în ansamblul economiei naţionale, cu descrierea succintă a sectorului în care desfăşoară activitatea părţile implicate, precum şi a dimensiunii pieţei afectate - locală/naţională; durata pretinsei practici; numărul de întreprinderi implicate; numărul de consumatori potenţial afectaţi;
    e) informaţiile şi documentele care probează existenţa posibilei practici de concurenţă neloială, având în vedere faptul că autorii sesizărilor au obligaţia să furnizeze elemente de probă atât în legătură cu posibila practică de concurenţă neloială, cât şi cu prejudiciul produs sau iminenţa producerii acestuia;
    f) informaţiile furnizate de către autorul sesizării considerate ca fiind confidenţiale, precum şi varianta neconfidenţială a acestora.


    ART. 5
    Condiţii de admisibilitate a sesizărilor
    (1) În scopul intervenţiei Consiliului Concurenţei, o sesizare poate avea ca obiect doar o pretinsă încălcare a dispoziţiilor art. 2 alin. (1)-(3) din Legea nr. 11/1991, în condiţiile art. 3^1 alin. (1) din acelaşi act normativ.
    (2) În conformitate cu prevederile art. 3^1 din Legea nr. 11/1991, doar persoanele fizice sau juridice care demonstrează un interes legitim sunt îndreptăţite să înainteze Consiliului Concurenţei o sesizare referitoare la o posibilă încălcare a art. 2 alin. (1)-(3) din acelaşi act normativ.
    (3) Consiliul Concurenţei este îndreptăţit, fără a aduce atingere dreptului său de a declanşa o cercetare aprofundată din oficiu, să nu dea curs sesizării unei persoane fizice sau juridice care nu poate demonstra un interes legitim. Existenţa interesului nu poate fi prezumată.
    (4) Consiliul Concurenţei poate verifica, în orice etapă a procedurii, dacă este îndeplinită această condiţie.
    (5) Consiliul Concurenţei analizează şi decide doar cu privire la acele practici de concurenţă neloială care, potrivit informaţiilor şi documentelor furnizate în formularul de sesizare, au ca scop sau ca efect afectarea bunei funcţionări a pieţei, aducând atingere unui interes public. În acest sens se vor lua în considerare criteriile enunţate de prevederile art. 3^1 alin. (2) din Legea nr. 11/1991.
    (6) Evaluarea pretinselor practici de concurenţă neloială va avea în vedere şi analiza următoarelor elemente:
    a) caracteristica faptelor sesizate de a constitui o pretinsă practică de concurenţă neloială - fapta trebuie să conducă sau să fie susceptibilă să conducă la afectarea activităţii întreprinderilor pe piaţă, respectiv a capacităţii acestora de a acţiona, astfel încât să afecteze semnificativ buna funcţionare a pieţelor;
    b) piaţa pe care a fost săvârşită pretinsa practică de concurenţă neloială în vederea stabilirii importanţei sectorului economic în ansamblul economiei naţionale - caracteristicile pieţei afectate sunt evaluate din perspectiva specificităţii produselor/serviciilor furnizate, a duratei contractelor, a dimensiunii costurilor pe care le suportă consumatorii la schimbarea furnizorilor de produse/servicii. Se va putea lua în considerare şi dimensiunea întreprinderilor, apreciată cel puţin din perspectiva volumului activităţii economice, reflectat de cifra de afaceri, volumului vânzărilor. Va fi avut în vedere numărul de întreprinderi care operează pe piaţa respectivă, în sensul că existenţa unui număr mare al acestora, care indică o concurenţă ridicată, atribuie, de regulă, practicii de concurenţă neloială un efect minor; existenţa unui număr redus de întreprinderi, care indică o concurenţă redusă, ar putea atribui practicii de concurenţă neloială un efect semnificativ, reflectat în afectarea interesului public;
    c) dimensiunea pieţei afectate - locală/naţională - piaţa geografică reprezintă un element important pentru a aprecia modul în care o pretinsă practică de concurenţă neloială ar putea avea efect pe piaţă, în sensul că încălcările care au o influenţă la nivel naţional şi, în unele cazuri, la nivel regional pot fi apreciate ca fiind semnificative spre deosebire de cele care ar putea influenţa doar o parte din aceste pieţe;
    d) durata posibilei practici de concurenţă neloială - autoritatea de concurenţă va putea lua în considerare durata atunci când evaluează afectarea interesului public, în funcţie de specificul şi circumstanţele particulare ale fiecărui caz, respectiv dacă fapta are caracter de continuitate, repetabilitate sau dacă a încetat;
    e) numărul de întreprinderi implicate - autoritatea de concurenţă va putea aprecia afectarea interesului public şi din perspectiva existenţei unui număr mare de părţi implicate, precum, dar fără a se limita la mai mulţi reclamanţi/pârâţi, număr mare de clienţi deturnaţi;
    f) numărul de consumatori potenţial afectaţi - autoritatea de concurenţă va putea aprecia afectarea interesului public şi din perspectiva numărului de consumatori potenţial afectaţi, raportat la piaţa pe care a fost săvârşită practica.

    (7) În cadrul evaluării pretinselor practici de concurenţă neloială se va ţine cont de gradul de pericol social al acestora, care este direct proporţional cu importanţa sectorului economic în care pretinsa practică s-a produs, apreciat în ansamblul economiei naţionale.

    ART. 6
    Analiza preliminară a sesizărilor privind practici de concurenţă neloială
    (1) Sesizarea este considerată completă la data la care a fost înregistrată la Consiliul Concurenţei, cu excepţia cazurilor în care se constată că informaţiile cuprinse în formularul de sesizare sunt incorecte şi/sau incomplete.
    (2) În cazul în care se constată că sesizarea este incompletă, autoritatea de concurenţă va solicita, în scris, în termen de 25 de zile de la înregistrarea sesizării sau a adreselor transmise ulterior fără ca autoritatea să fi solicitat acest fapt, completarea informaţiilor din formularul de sesizare şi va stabili un termen până la care datele vor fi transmise. Sesizarea este considerată completă la data primirii tuturor documentelor şi informaţiilor necesare analizei preliminare.
    (3) Dacă autorul sesizării nu furnizează informaţiile şi documentele solicitate pentru a completa integral formularul de sesizare, Consiliul Concurenţei îl va înştiinţa, în scris, asupra faptului că sesizarea depusă se consideră a fi retrasă. Sesizarea poate fi instrumentată în continuare, din oficiu, dacă există elemente din care să rezulte suficient temei de fapt şi de drept privind săvârşirea unei posibile fapte de concurenţă neloială, inclusiv din informaţii publice.
    (4) În cazul sesizărilor declarate complete, autoritatea de concurenţă poate adopta următoarele soluţii:
    a) emiterea unui răspuns motivat de respingere, în termen de 30 de zile de la data la care sesizarea a devenit completă, în cazul în care sesizarea nu intră sub incidenţa legii;
    b) emiterea unui ordin de declanşare a cercetării aprofundate, în termen de 45 de zile de la data la care sesizarea a devenit completă, în cazul în care autoritatea de concurenţă apreciază că posibila practică de concurenţă neloială afectează interesul legitim public, cercetare care se va finaliza prin emiterea unei decizii a Plenului Consiliului Concurenţei;
    c) emiterea şi comunicarea unei decizii de a nu interveni, în termen de 45 de zile de la data la care sesizarea a devenit completă, motivată de lipsa interesului public.

    (5) Ordinul prin care se dispune efectuarea unei cercetări aprofundate se comunică autorului sesizării şi întreprinderilor care fac obiectul cercetării aprofundate şi poate fi contestat numai odată cu decizia prin care se finalizează cercetarea aprofundată.
    (6) Decizia Consiliului Concurenţei se comunică autorului sesizării în termen de 60 de zile de la deliberare.

    CAP. III
    Analiza şi soluţionarea sesizărilor privind practicile de concurenţă neloială
    ART. 7
    Iniţierea cercetării aprofundate
    (1) Cercetarea aprofundată este dispusă prin ordin al preşedintelui Consiliul Concurenţei, pe baza unei note privind propunerea de declanşare a cercetării, aprobată în prealabil de către Plenul Consiliului Concurenţei, care va cuprinde în special analiza aspectelor incidente condiţiilor de admisibilitate prevăzute la art. 5. În situaţia în care propunerea de declanşare a cercetării este respinsă de către Plenul Consiliului Concurenţei, se comunică autorului sesizării un răspuns motivat.
    (2) Ordinul de declanşare a cercetării aprofundate cuprinde următoarele elemente: temeiul legal, datele de identificare ale părţilor implicate, obiectul cercetării, componenţa echipei de cercetare şi inspectorul de concurenţă responsabil de caz.

    ART. 8
    Solicitări de informaţii şi interviul
    (1) Pentru cercetarea cazurilor referitoare la pretinse practici de concurenţă neloială, inspectorii de concurenţă pot solicita întreprinderilor, angajaţilor acestora, autorităţilor şi instituţiilor publice, precum şi terţilor care deţin date relevante informaţiile şi documentele care le sunt necesare, indicând temeiul legal, scopul, termenele, precum şi sancţiunile prevăzute de Legea nr. 11/1991 pentru furnizarea de informaţii/documente inexacte, incomplete sau care induc în eroare sau pentru nefurnizarea informaţiilor/documentelor solicitate.
    (2) În scopul îndeplinirii atribuţiilor legale, în cadrul cercetării aprofundate, inspectorii de concurenţă, cu excepţia inspectorilor de concurenţă debutanţi, pot intervieva orice persoană fizică ce consimte acest lucru.
    (3) Înainte de interviu, persoana în cauză va fi informată despre intenţia de a se consemna răspunsurile, fiind indicate următoarele elemente: temeiul juridic, scopul, data şi locul derulării interviului, sancţiunile prevăzute de Legea nr. 11/1991, precum şi faptul că persoana a consimţit la realizarea interviului, o copie a consemnării răspunsurilor fiind furnizată persoanei care a dat-o.

    ART. 9
    Analize preliminare în vederea identificării posibilelor practici de concurenţă neloială ale întreprinderilor
    (1) În vederea identificării posibilelor practici de concurenţă neloială ale întreprinderilor, precum şi pentru identificarea uzanţelor cinstite existente în relaţiile dintre acestea în diverse sectoare economice, Consiliul Concurenţei poate efectua analize preliminare. În acest scop, direcţia de resort va elabora o notă supusă aprobării Plenului Consiliului Concurenţei.
    (2) Pentru realizarea analizelor preliminare, autoritatea de concurenţă poate solicita date şi documente de la orice persoană fizică sau juridică ce ar putea deţine informaţii relevante, indicând temeiul legal, scopul, termenele, precum şi sancţiunile prevăzute de lege. Informaţiile colectate pot fi folosite numai în scopul aplicării legislaţiei în domeniul concurenţei.

    ART. 10
    Efectuarea inspecţiilor
    (1) În cadrul cercetării aprofundate, inspectorii de concurenţă pot proceda la efectuarea inspecţiilor numai dacă există indicii că pot fi găsite documente sau pot fi obţinute informaţii considerate necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor legale.
    (2) Inspecţiile se desfăşoară în temeiul ordinului de inspecţie emis de către preşedintele Consiliului Concurenţei, pe baza unei note fundamentate cu privire la oportunitatea efectuării sale, cu obţinerea în prealabil a autorizării judiciare, în condiţiile art. 39 şi 40 din Legea concurenţei.
    (3) Inspectorii de concurenţă sunt abilitaţi cu puteri de inspecţie, în conformitate cu prevederile Legii concurenţei.

    ART. 11
    Adoptarea măsurilor interimare
    (1) În cazul unei urgenţe determinate de riscul unui prejudiciu grav şi ireparabil, în cazul în care constată, la o primă evaluare, existenţa unor fapte interzise de lege, care trebuie eliminate, Consiliul Concurenţei poate impune, prin decizie, pe o perioadă determinată, orice măsură interimară pe care o consideră necesară, înainte de finalizarea cercetării aprofundate.
    (2) Înainte de luarea unei măsuri interimare, în termen de 10 zile de la solicitarea autorităţii de concurenţă în acest sens, părţile implicate pot prezenta în scris punctul lor de vedere.
    (3) În cazul practicii de concurenţă neloială prevăzute la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 11/1991, termenul pentru transmiterea observaţiilor cu privire la intenţia Consiliului Concurenţei de a adopta măsuri interimare este de 4 zile de la solicitarea autorităţii de concurenţă în acest sens.
    (4) Decizia referitoare la măsurile interimare este adoptată de către Plenul Consiliului Concurenţei, în urma aprobării unei note elaborate de către echipa de cercetare aprofundată, ce conţine propunerea fundamentată a acesteia.

    ART. 12
    Informarea părţilor implicate şi exercitarea dreptului la apărare
    (1) La finalizarea procedurii de cercetare aprofundată, înainte de emiterea unei decizii de către autoritatea de concurenţă referitoare la cazul analizat, părţile implicate sunt informate cu privire la concluziile rezultate ce vizează faptele imputate, putând exprima, în termen de 30 de zile de la solicitare, un punct de vedere în acest sens.
    (2) În cazul practicii de concurenţă neloială prevăzute de art. 2 alin. (2) din Legea nr. 11/1991, termenul pentru exprimarea punctului de vedere este de 7 zile de la solicitarea autorităţii de concurenţă.

    ART. 13
    Nota de concluzii
    (1) Cercetarea aprofundată poate conduce la concluzia că sunt întrunite elementele constitutive ale unei contravenţii prevăzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 11/1991, că se constată existenţa unei practici de concurenţă neloială prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. d) din acelaşi act normativ sau că nu se poate reţine încălcarea, întrucât aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente în acest sens.
    (2) Rezultatul cercetării aprofundate va fi consemnat într-o notă de concluzii, aprobată de către Plenul Consiliului Concurenţei, care va cuprinde analiza tuturor aspectelor cercetate, evidenţierea probelor, concluziile, punctul de vedere al părţilor implicate, precum şi propunerile echipei de cercetare aprofundată referitoare la constatarea încălcării, aplicarea amenzii contravenţionale, a măsurii de interzicere a practicilor de concurenţă neloială sau, după caz, a faptului că nu se poate reţine încălcarea, întrucât cercetarea aprofundată nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente în acest sens.
    (3) În cazul în care cercetarea aprofundată a condus la concluzia că sunt întrunite elementele constitutive ale unei contravenţii prevăzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 11/1991 sau se constată existenţa unei practici de concurenţă neloială prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. d) din acelaşi act normativ, Consiliul Concurenţei va emite o decizie în conformitate cu prevederile art. 3^1 alin. (8) din acelaşi act normativ. Deciziile Consiliului Concurenţei vor fi motivate şi comunicate părţilor în termen de maximum 60 de zile de la deliberare şi pot fi atacate în condiţiile art. 3^1 alin. (10) din Legea nr. 11/1991.
    (4) În cazul în care rezultatul cercetării nu a evidenţiat existenţa unei încălcări a legii, Consiliul Concurenţei va emite o decizie de închidere ce va fi comunicată autorului sesizării şi părţilor implicate în termen de maximum 60 de zile de la deliberare.
    (5) Decizia de închidere a cercetării aprofundate va indica în cuprinsul său datele de identificare ale părţilor implicate, motivarea pe scurt a aspectelor referitoare la pretinsele practici de concurenţă neloială ce au făcut obiectul cercetării aprofundate şi care au condus la concluzia că nu există o încălcare a legii, temeiul legal avut în vedere, precum şi calea de atac în contencios administrativ.

    ART. 14
    Recunoaşterea săvârşirii practicii de concurenţă neloială
    (1) Părţile implicate au posibilitatea de a recunoaşte săvârşirea practicii comerciale neloiale supuse analizei în termen de 30 de zile de la comunicarea concluziilor rezultate în urma cercetării aprofundate, în vederea exprimării punctului de vedere cu privire la faptele imputate. Reducerea cuantumului amenzii este posibilă doar pe baza unei solicitări exprese formulate de către persoanele fizice sau juridice interesate. Solicitarea conţine recunoaşterea expresă, clară şi neechivocă a răspunderii pentru încălcare. Pentru a putea fi luată în considerare, cererea de recunoaştere trebuie să cuprindă elementele precizate în formularul de recunoaştere prevăzut în anexa nr. 2 şi să fie comunicată, cel mai târziu, la momentul transmiterii punctului de vedere al contravenientului faţă de fapta săvârşită.
    (2) În situaţia transmiterii unei propuneri de recunoaştere, conform prevederilor art. 4 alin. (2) din Legea nr. 11/1991, decizia va cuprinde, în cazul acceptării acesteia, dispoziţii exprese referitoare la reducerea cuantumului amenzii, Plenul Consiliului Concurenţei putând aplica o reducere a amenzii cu un procent cuprins între 10% şi 20% din amenda finală.
    (3) În situaţia în care Plenul Consiliului Concurenţei nu acceptă termenii solicitării adresate de întreprindere şi nu acordă o reducere a amenzii, recunoaşterea formulată nu va fi utilizată ca element probatoriu, respingerea cererii fiind consemnată în cuprinsul deciziei.
    (4) Cererile de recunoaştere comunicate prin serviciile poştale/electronice şi înregistrate la Consiliul Concurenţei după transmiterea punctului de vedere solicitat părţii implicate nu vor fi luate în considerare.
    (5) În cazul practicii de concurenţă neloială prevăzute de art. 2 alin. (2) din Legea nr. 11/1991, termenul pentru recunoaşterea faptei este de 7 zile de la comunicarea concluziilor rezultate în urma cercetării aprofundate.

    ART. 15
    Constatarea şi aplicarea amenzilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 4 din Legea nr. 11/1991
    (1) Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) şi alin. (4) lit. a) şi d) din Legea nr. 11/1991 se realizează prin decizie a Consiliului Concurenţei, care se comunică şi poate fi atacată potrivit art. 3^1 alin. (10) din acelaşi act normativ.
    (2) Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. b) şi c) se realizează de către inspectorii de concurenţă, cu excepţia inspectorilor de concurenţă debutanţi, prin proces-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3.
    (3) Procesul-verbal prevăzut la alin. (2) va cuprinde data şi locul unde este încheiat; numele şi prenumele inspectorilor de concurenţă şi numărul de legitimaţie de serviciu a acestora, datele de identificare ale contravenientului - persoană fizică sau juridică; descrierea contravenţiei, astfel cum este prevăzută la art. 4 alin. (4) lit. b) sau c) din Legea nr. 11/1991, cu indicarea datei şi locului în care a fost săvârşită, după caz, precum şi prezentarea tuturor împrejurărilor ce pot servi la aprecierea gravităţii faptei; indicarea temeiului legal; indicarea instanţei şi a termenului de exercitare a căii de atac.
    (4) Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei se semnează pe fiecare pagină de către inspectorii de concurenţă şi de reprezentantul legal al contravenientului/ contravenient şi se înregistrează la sediul acestuia şi în registrul autorităţii de concurenţă.
    (5) În momentul încheierii procesului-verbal, inspectorii de concurenţă sunt obligaţi să aducă la cunoştinţa contravenientului dreptul de a face obiecţii cu privire la conţinutul actului de constatare şi sancţionare, care vor fi consemnate la rubrica „Alte menţiuni“, sub sancţiunea nulităţii procesului-verbal.
    (6) În cazul în care contravenientul nu este de faţă, refuză sau nu poate să semneze, inspectorii de concurenţă vor face menţiune despre aceste împrejurări, care trebuie confirmate de un martor. În lipsa unui martor, inspectorii de concurenţă vor preciza motivele care au condus la încheierea procesului-verbal în acest mod.
    (7) Contravenientului i se înmânează sau, după caz, i se comunică o copie a procesului-verbal. În cazul în care procesul-verbal, în copie, nu poate fi înmânat contravenientului întrucât acesta nu este prezent sau, deşi este prezent, refuză să îl primească, va fi comunicat în termen de cel mult două luni de la data încheierii lui.
    (8) Comunicarea procesului-verbal se face prin intermediul serviciilor de trimiteri poştale, cu confirmare de primire, şi, în cazul în care acest lucru nu este posibil, prin afişare la sediul/domiciliul contravenientului. Operaţiunea de afişare se consemnează într-un proces-verbal de afişare semnat de cel puţin un martor.
    (9) Procesele-verbale de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor pot fi atacate în condiţiile prevăzute la art. 4^1 alin. (10) din Legea nr. 11/1991.
    (10) În termen de 15 zile de la data înmânării sau a comunicării procesului-verbal de constatare şi sancţionare, contravenientul poate achita voluntar amenda. După expirarea termenului, dacă contravenientul nu a făcut plata voluntară şi nu a exercitat nici calea de atac legală împotriva procesului-verbal, acesta din urmă constituie titlu executoriu.
    (11) În caz de neprezentare a documentului prin care se face dovada achitării amenzii, Consiliul Concurenţei va transmite spre executare copia procesului-verbal de constatare şi sancţionare către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în termen de 30 de zile de la data expirării termenului de contestare.

    ART. 16
    Individualizarea sancţiunilor
    În cazul săvârşirii uneia dintre contravenţiile prevăzute în Legea nr. 11/1991, cu respectarea principiului eficacităţii, proporţionalităţii şi al efectului disuasiv al sancţiunii aplicate, individualizarea sancţiunii se face în funcţie de gravitate şi durată. Prin instrucţiuni adoptate de către Consiliul Concurenţei se stabilesc şi celelalte elemente în funcţie de care se face individualizarea sancţiunilor, conform art. 4^1 alin. (1) din Legea nr. 11/1991.

    ART. 17
    Analiza din oficiu a practicilor de concurenţă neloială
    (1) Consiliul Concurenţei poate realiza, din oficiu, cercetări aprofundate în vederea analizării şi sancţionării posibilelor practici de concurenţă neloială, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1)-(3) din Legea nr. 11/1991, atunci când apreciază că există suficient temei de fapt şi de drept care să justifice intervenţia sa, iar condiţiile de admisibilitate sunt îndeplinite.
    (2) Cercetarea aprofundată din oficiu se dispune prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei, pe baza unei note privind propunerea de declanşare, elaborată de direcţia de resort, aprobată de către Plenul Consiliului Concurenţei.
    (3) În cazul în care rezultatul cercetării nu a evidenţiat existenţa unei încălcări a legii, Consiliul Concurenţei va emite o decizie de închidere a cercetării aprofundate, părţile implicate urmând a fi informate în acest sens.
    (4) Dispoziţiile prevederilor art. 7-16 se aplică în mod corespunzător.

    CAP. IV
    Deciziile în domeniul concurenţei neloiale
    ART. 18
    Adoptarea deciziilor
    (1) Constatarea practicilor de concurenţă neloială prevăzute la art. 2 alin. (1)-(3) din Legea nr. 11/1991, aplicarea amenzilor contravenţionale şi a măsurilor interimare şi de interzicere, precum şi constatarea faptului că nu au fost descoperite dovezi suficiente pentru încălcarea legii se realizează prin decizie a Plenului Consiliului Concurenţei.
    (2) Deciziile emise de către autoritatea de concurenţă trebuie să cuprindă următoarele elemente:
    a) datele de identificare ale părţilor implicate;
    b) descrierea practicii de concurenţă neloială;
    c) indicarea dispoziţiei legale încălcate;
    d) punctul de vedere al părţilor implicate, elemente aferente procedurii de recunoaştere, dacă este cazul;
    e) criteriile de individualizare a sancţiunii, amenda aplicată, termenul şi modalitatea de plată sau motivele pentru care nu poate fi reţinută săvârşirea practicii neloiale analizate, după caz;
    f) termenul de contestare şi instanţa competentă să soluţioneze contestaţia.


    ART. 19
    Comunicarea deciziilor
    (1) Comunicarea deciziilor se face în termen de 60 de zile de la deliberare, electronic, prin fax sau prin intermediul serviciilor de trimiteri poştale, cu confirmare de primire. În cazul în care acest lucru nu este posibil, comunicarea se realizează prin afişare la sediul/domiciliul contravenientului.
    (2) În cazul în care comunicarea deciziei se realizează prin afişare, se întocmeşte un proces-verbal semnat de cel puţin un martor, potrivit modelului prevăzut în Regulamentul privind constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor de către Consiliul Concurenţei, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 407/2019, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 20
    Publicarea deciziilor
    (1) Deciziile adoptate de către Consiliul Concurenţei se publică pe pagina de internet a instituţiei.
    (2) La publicarea deciziilor se va ţine seama de interesele legitime ale părţilor implicate, astfel încât secretele comerciale să nu fie divulgate, inclusiv cu respectarea principiilor protecţiei datelor cu caracter personal prevăzute în Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

    ART. 21
    Executarea deciziilor
    (1) Decizia prin care se constată şi se aplică sancţiuni constituie titlu executoriu, fără vreo altă formalitate. Aceasta poate fi contestată în termen de 30 de zile de la comunicare la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ şi fiscal. Sentinţa va fi pronunţată fără drept de apel. Împotriva sentinţei poate fi declarat recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
    (2) Suma reprezentând cuantumul amenzii aplicate cu titlu de sancţiune pentru contravenţia săvârşită se achită de contravenient prin numerar sau ordin de plată către bugetul de stat, în termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei.
    (3) O copie a dovezii achitării amenzii se transmite Consiliului Concurenţei, în termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei, pentru a fi ataşată la dosarul cauzei.
    (4) În caz de neprezentare a documentului prin care se face dovada achitării amenzii stabilite prin decizie, Consiliul Concurenţei, prin direcţiile care au instrumentat cazul, va transmite copia acesteia la organele de specialitate ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în a căror rază teritorială îşi are sediul/domiciliul contravenientul, spre executare, în termen de 30 de zile de la data expirării termenului de contestare.

    ART. 22
    Monitorizarea deciziilor prin care s-au dispus măsuri
    (1) Deciziile emise de către autoritatea de concurenţă prin care sunt dispuse măsuri interimare sau de interzicere a practicilor de concurenţă neloială sunt monitorizate, partea împotriva căreia a fost dispusă măsura fiind obligată să răspundă solicitărilor autorităţii de concurenţă în acest sens.
    (2) Modalitatea şi perioada de monitorizare vor fi stabilite în funcţie de circumstanţele fiecărui caz şi vor fi prevăzute în decizia emisă de Consiliul Concurenţei prin care s-a constatat încălcarea prevederilor art. 2 alin. (1)-(3) din Legea nr. 11/1991.
    (3) În cazul în care se constată că măsurile impuse de către Consiliul Concurenţei nu au fost respectate, Plenul Consiliului Concurenţei adoptă o decizie de aplicare a sancţiunilor prevăzute de art. 4 alin. (5)-(6) din Legea nr. 11/1991.
    (4) Plenul Consiliului Concurenţei poate stabili prin decizia adoptată potrivit alin. (3) şi impunerea unor amenzi cominatorii, în condiţiile prevăzute de art. 4 alin. (7) din Legea nr. 11/1991.

    ART. 23
    Medierea
    (1) În condiţiile prevăzute de art. 7 alin. (5) din Legea nr. 11/1991, pe tot parcursul instrumentării unui caz referitor la o pretinsă practică de concurenţă neloială de către autoritatea de concurenţă, în scopul soluţionării pe cale amiabilă a diferendelor dintre părţi, persoanele fizice şi juridice interesate pot recurge la procedura medierii, conform prevederilor Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În situaţia în care părţile ajung la o soluţie amiabilă conform alin. (1), acestea sunt obligate să informeze autoritatea de concurenţă în termen de 5 zile de la acest fapt, împrejurarea putând fi luată în considerare la individualizarea sancţiunii, dacă este cazul.

    ART. 24
    Confidenţialitate
    (1) Informaţiile, datele şi documentele ce constituie dosarul cauzei cu privire la posibile practici de concurenţă neloială nu vor fi comunicate sau făcute publice de către Consiliul Concurenţei până la finalizarea cercetării aprofundate.
    (2) Informaţiile colectate în cadrul procedurii de cercetare aprofundată pot fi folosite doar pentru scopul aplicării legislaţiei în domeniul concurenţei.
    (3) Orice persoană fizică sau juridică ce furnizează Consiliului Concurenţei informaţii privind posibile practici de concurenţă neloială în realizarea procedurilor prevăzute de prezentul regulament trebuie să indice în mod clar orice element pe care îl consideră confidenţial, inclusiv secretele comerciale, motivând acest lucru.
    (4) Deciziile Consiliului Concurenţei publicate potrivit legii nu vor conţine secrete comerciale sau alte informaţii confidenţiale a căror dezvăluire ar putea să prejudicieze interesele părţilor implicate, cu respectarea principiilor protecţiei datelor cu caracter personal prevăzute în Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

    CAP. V
    Dispoziţii finale
    ART. 25
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament.

    ART. 26
    Prezentul regulament este pus în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ANEXA 1

    la regulament




    FORMULAR
    privind sesizarea unei posibile practici de concurenţă neloială

┌─────────────────────────────────┬─────────┐
│Formular de sesizare privind │Documente│
│practicile de concurenţă neloială│în │
│ │susţinere│
├────┬───────────────────┬────────┤(nr. │
│ │ │Răspuns │document,│
│Nr. │Item │autor │nr. pag.)│
│crt.│ │sesizare│^1 │
│ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Informaţii despre │ │ │
│ │reclamant - se vor │ │ │
│ │furniza date │ │ │
│ │complete de │ │ │
│1 │identificare, atât │ │ │
│ │în cazul │ │ │
│ │persoanelor fizice,│ │ │
│ │cât şi în cazul │ │ │
│ │persoanelor │ │ │
│ │juridice │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi adresa │ │ │
│2 │electronică de │ │ │
│ │corespondenţă. │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi interesul │ │ │
│3 │legitim în │ │ │
│ │formularea │ │ │
│ │sesizării. │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Informaţii despre │ │ │
│ │pârât - se vor │ │ │
│ │furniza date │ │ │
│ │complete de │ │ │
│4 │identificare, atât │ │ │
│ │în cazul │ │ │
│ │persoanelor fizice,│ │ │
│ │cât şi în cazul │ │ │
│ │persoanelor │ │ │
│ │juridice │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi piaţa pe │ │ │
│ │care a fost │ │ │
│ │săvârşită practica │ │ │
│ │de concurenţă │ │ │
│ │neloială în vederea│ │ │
│ │stabilirii │ │ │
│ │importanţei │ │ │
│ │sectorului economic│ │ │
│ │în ansamblul │ │ │
│ │economiei │ │ │
│ │naţionale, cu │ │ │
│ │descrierea succintă│ │ │
│ │a sectorului în │ │ │
│5 │care desfăşoară │ │ │
│ │activitate părţile │ │ │
│ │implicate, precum │ │ │
│ │şi a dimensiunii │ │ │
│ │pieţei afectate - │ │ │
│ │locală/naţională^2.│ │ │
│ │Precizaţi dacă │ │ │
│ │aceasta s-a produs │ │ │
│ │într-un sector │ │ │
│ │reglementat. │ │ │
│ │Indicaţi actele │ │ │
│ │normative care │ │ │
│ │reglementează │ │ │
│ │sectorul în cauză. │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi şi │ │ │
│ │detaliaţi dacă │ │ │
│ │sesizarea se referă│ │ │
│6 │la o practică de │ │ │
│ │concurenţă neloială│ │ │
│ │din cele prevăzute │ │ │
│ │de Legea nr. 11/ │ │ │
│ │1991, ce vizează^3:│ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │6.1. - denigrarea │ │ │
│ │unei întreprinderi │ │ │
│ │concurente sau a │ │ │
│ │produselor/ │ │ │
│ │serviciilor sale, │ │ │
│ │de natură să îi │ │ │
│ │lezeze interesele │ │ │
│ │legitime, realizată│ │ │
│ │prin comunicarea │ │ │
│ │ori răspândirea de │ │ │
│ │către o altă │ │ │
│ │întreprindere sau │ │ │
│ │un fost sau actual │ │ │
│ │angajat de │ │ │
│ │informaţii care nu │ │ │
│ │corespund │ │ │
│ │realităţii │ │ │
│ │Indicaţi │ │ │
│ │întreprinderea/ │ │ │
│ │produsul/serviciul │ │ │
│ │ce face obiectul │ │ │
│ │denigrării. │ │ │
│ │Indicaţi │ │ │
│ │modalitatea în care│ │ │
│ │a fost comunicată │ │ │
│ │sau răspândită │ │ │
│ │informaţia ce nu │ │ │
│ │corespunde │ │ │
│ │realităţii. │ │ │
│ │Identificaţi │ │ │
│ │informaţia ce nu │ │ │
│ │corespunde │ │ │
│ │realităţii. │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │6.2. - deturnarea │ │ │
│ │clientelei unei │ │ │
│ │întreprinderi │ │ │
│ │concurente de către│ │ │
│ │un fost sau actual │ │ │
│ │angajat, prin │ │ │
│ │folosirea unor │ │ │
│ │informaţii despre │ │ │
│ │care acesta avea │ │ │
│ │cunoştinţă la │ │ │
│ │momentul săvârşirii│ │ │
│ │faptei că │ │ │
│ │reprezintă secrete │ │ │
│ │comerciale sau │ │ │
│ │informaţii │ │ │
│ │confidenţiale şi a │ │ │
│ │căror dezvăluire │ │ │
│ │poate dăuna │ │ │
│ │semnificativ │ │ │
│ │intereselor acelei │ │ │
│ │întreprinderi │ │ │
│ │Indicaţi calitatea │ │ │
│ │persoanei fizice ce│ │ │
│ │a săvârşit posibila│ │ │
│ │practică de │ │ │
│ │concurenţă │ │ │
│ │neloială. │ │ │
│ │Identificaţi │ │ │
│ │informaţiile │ │ │
│ │apreciate ca fiind │ │ │
│ │„secret comercial“ │ │ │
│ │sau informaţii │ │ │
│ │confidenţiale. │ │ │
│ │Indicaţi măsurile │ │ │
│ │specifice luate │ │ │
│ │pentru protecţia │ │ │
│ │informaţiilor │ │ │
│ │apreciate ca fiind │ │ │
│ │„secret comercial“ │ │ │
│ │sau informaţii │ │ │
│ │confidenţiale. │ │ │
│ │Indicaţi modul în │ │ │
│ │care informaţiile │ │ │
│ │folosite au │ │ │
│ │aptitudinea de a │ │ │
│ │dăuna semnificativ │ │ │
│ │intereselor │ │ │
│ │întreprinderii │ │ │
│ │afectate. │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │6.3. - │ │ │
│ │discreditarea │ │ │
│ │activităţii unei │ │ │
│ │întreprinderi │ │ │
│ │concurente sau a │ │ │
│ │produselor şi │ │ │
│ │serviciilor sale, │ │ │
│ │realizată de către │ │ │
│ │o altă │ │ │
│ │întreprindere sau │ │ │
│ │un fost sau actual │ │ │
│ │angajat, prin │ │ │
│ │recurgerea la │ │ │
│ │acţiuni menite să │ │ │
│ │atragă pierderea │ │ │
│ │bunei reputaţii sau│ │ │
│ │a credibilităţii │ │ │
│ │acesteia, prin alte│ │ │
│ │mijloace decât cele│ │ │
│ │prevăzute la art. 2│ │ │
│ │alin. (1) lit. a) │ │ │
│ │din Legea nr. 11/ │ │ │
│ │1991 │ │ │
│ │Detaliaţi acţiunile│ │ │
│ │şi descrieţi │ │ │
│ │mijloacele │ │ │
│ │utilizate în scopul│ │ │
│ │discreditării. │ │ │
│ │Indicaţi calitatea │ │ │
│ │persoanei fizice ce│ │ │
│ │a săvârşit posibila│ │ │
│ │practică de │ │ │
│ │concurenţă │ │ │
│ │neloială. │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │6.4. - orice alte │ │ │
│ │practici comerciale│ │ │
│ │care contravin │ │ │
│ │uzanţelor cinstite │ │ │
│ │şi principiului │ │ │
│ │general al │ │ │
│ │bunei-credinţe şi │ │ │
│ │care produc sau pot│ │ │
│ │produce pagube │ │ │
│ │concurenţilor │ │ │
│ │Identificaţi │ │ │
│ │uzanţele cinstite │ │ │
│ │la care se │ │ │
│ │raportează practica│ │ │
│ │de concurenţă │ │ │
│ │neloială sesizată. │ │ │
│ │Indicaţi paguba │ │ │
│ │produsă sau │ │ │
│ │aptitudinea │ │ │
│ │practicii de │ │ │
│ │concurenţă neloială│ │ │
│ │de a o produce. │ │ │
│ │Indicaţi │ │ │
│ │concurentul afectat│ │ │
│ │de posibila │ │ │
│ │practică de │ │ │
│ │concurenţă │ │ │
│ │neloială. │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │6.5. - practicarea │ │ │
│ │de către │ │ │
│ │întreprinderi faţă │ │ │
│ │de alte │ │ │
│ │întreprinderi a │ │ │
│ │unor preţuri │ │ │
│ │nejustificat de │ │ │
│ │mari, limitarea în │ │ │
│ │mod nejustificat a │ │ │
│ │producţiei sau a │ │ │
│ │vânzărilor, │ │ │
│ │acumularea de │ │ │
│ │mărfuri de pe piaţa│ │ │
│ │externă sau internă│ │ │
│ │în scopul creării │ │ │
│ │unui deficit pe │ │ │
│ │piaţa românească şi│ │ │
│ │revânzării lor │ │ │
│ │ulterioare la un │ │ │
│ │preţ crescut în mod│ │ │
│ │nejustificat pentru│ │ │
│ │produsele, │ │ │
│ │categoriile de │ │ │
│ │produse sau │ │ │
│ │serviciile │ │ │
│ │stabilite ca fiind │ │ │
│ │în situaţie de risc│ │ │
│ │speculativ prin │ │ │
│ │hotărâre a │ │ │
│ │Guvernului, în │ │ │
│ │perioadele de stare│ │ │
│ │de mobilizare │ │ │
│ │parţială sau totală│ │ │
│ │a forţelor armate │ │ │
│ │şi stare de război,│ │ │
│ │stare de asediu şi │ │ │
│ │stare de urgenţă, │ │ │
│ │stare de alertă sau│ │ │
│ │alte situaţii de │ │ │
│ │criză stabilite │ │ │
│ │explicit prin acte │ │ │
│ │normative │ │ │
│ │Indicaţi produsele/│ │ │
│ │serviciile la care │ │ │
│ │se referă │ │ │
│ │sesizarea. │ │ │
│ │Indicaţi actul │ │ │
│ │normativ prin care │ │ │
│ │au fost stabilite │ │ │
│ │ca aflându-se în │ │ │
│ │situaţie de risc │ │ │
│ │speculativ │ │ │
│ │produsele/ │ │ │
│ │serviciile ce fac │ │ │
│ │obiectul sesizării.│ │ │
│ │Indicaţi starea de │ │ │
│ │criză, precum şi │ │ │
│ │actul normativ prin│ │ │
│ │care a fost │ │ │
│ │stabilită. │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │6.6. - exploatarea │ │ │
│ │poziţiei superioare│ │ │
│ │de negociere a unei│ │ │
│ │întreprinderi faţă │ │ │
│ │de o altă │ │ │
│ │întreprindere cu │ │ │
│ │care s-a aflat sau │ │ │
│ │se află într-o │ │ │
│ │relaţie comercială │ │ │
│ │de natură să îi │ │ │
│ │producă acesteia │ │ │
│ │din urmă un │ │ │
│ │prejudiciu │ │ │
│ │semnificativ şi să │ │ │
│ │fie de natură să │ │ │
│ │afecteze concurenţa│ │ │
│ │pe piaţă, realizată│ │ │
│ │prin acţiuni sau │ │ │
│ │inacţiuni precum: │ │ │
│ │refuzul │ │ │
│ │nejustificat de a │ │ │
│ │furniza sau de a │ │ │
│ │cumpăra bunuri sau │ │ │
│ │servicii, │ │ │
│ │nerespectarea │ │ │
│ │clauzelor │ │ │
│ │contractuale │ │ │
│ │privind plata, │ │ │
│ │furnizarea sau │ │ │
│ │achiziţia, │ │ │
│ │impunerea unor │ │ │
│ │condiţii │ │ │
│ │nejustificat de │ │ │
│ │oneroase sau │ │ │
│ │discriminatorii │ │ │
│ │faţă de obiectul │ │ │
│ │contractului sau │ │ │
│ │modificarea ori │ │ │
│ │încetarea │ │ │
│ │nejustificată a │ │ │
│ │relaţiilor │ │ │
│ │comerciale cu │ │ │
│ │întreprinderea │ │ │
│ │parteneră │ │ │
│ │Indicaţi natura │ │ │
│ │relaţiei comerciale│ │ │
│ │dintre cele două │ │ │
│ │întreprinderi. │ │ │
│ │Indicaţi natura │ │ │
│ │prejudiciului │ │ │
│ │semnificativ produs│ │ │
│ │de practica de │ │ │
│ │concurenţă neloială│ │ │
│ │şi modul în care │ │ │
│ │aceasta a afectat │ │ │
│ │concurenţa pe │ │ │
│ │piaţă. │ │ │
│ │Indicaţi acţiunea │ │ │
│ │sau inacţiunea ce │ │ │
│ │face obiectul │ │ │
│ │sesizării din │ │ │
│ │perspectiva acestei│ │ │
│ │practici de │ │ │
│ │concurenţă │ │ │
│ │neloială. │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi, în cadrul│ │ │
│ │procedurilor de │ │ │
│ │instrumentare şi │ │ │
│ │soluţionare a │ │ │
│ │prezentei sesizări,│ │ │
│ │informaţiile a │ │ │
│ │căror divulgare │ │ │
│ │este considerată ca│ │ │
│ │fiind susceptibilă │ │ │
│ │să aducă atingere │ │ │
│ │intereselor │ │ │
│ │dumneavoastră. În │ │ │
│ │cazul unui răspuns │ │ │
│7 │afirmativ, este │ │ │
│ │necesar să indicaţi│ │ │
│ │informaţiile pentru│ │ │
│ │care solicitaţi │ │ │
│ │asigurarea │ │ │
│ │confidenţialităţii,│ │ │
│ │oferind în acelaşi │ │ │
│ │timp şi varianta │ │ │
│ │neconfidenţială a │ │ │
│ │respectivelor │ │ │
│ │informaţii, pentru │ │ │
│ │fiecare document/ │ │ │
│ │informaţie în │ │ │
│ │parte. │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi durata │ │ │
│ │practicii │ │ │
│ │comerciale │ │ │
│ │neloiale. │ │ │
│ │Precizaţi dacă │ │ │
│8 │practica de │ │ │
│ │concurenţă neloială│ │ │
│ │are caracter de │ │ │
│ │continuitate, │ │ │
│ │repetabilitate sau │ │ │
│ │dacă a încetat. │ │ │
├────┼───────────────────┼────────┼─────────┤
│ │Indicaţi persoanele│ │ │
│ │fizice sau juridice│ │ │
│ │de la care │ │ │
│ │apreciaţi că, în │ │ │
│ │baza instrumentelor│ │ │
│9 │procedurale oferite│ │ │
│ │de prevederile │ │ │
│ │Legii nr. 11/1991, │ │ │
│ │pot fi obţinute │ │ │
│ │informaţii utile în│ │ │
│ │soluţionarea │ │ │
│ │sesizării. │ │ │
└────┴───────────────────┴────────┴─────────┘

    ^1 Indicaţi punctual elementele de probă pe baza cărora vă fundamentaţi sesizarea, furnizând în acest sens informaţii şi documente care probează existenţa practicii de concurenţă neloială.
    ^2 Caracteristicile pieţei afectate sunt evaluate din perspectiva specificităţii produselor/serviciilor furnizate, a duratei contractelor, a dimensiunii costurilor pe care le suportă consumatorii la schimbarea furnizorilor de produse/servicii etc. Se va putea lua în considerare şi dimensiunea întreprinderilor, apreciată cel puţin din perspectiva volumului activităţii economice, reflectat de cifra de afaceri, volumului vânzărilor etc. De asemenea va fi avut în vedere numărul de întreprinderi care operează pe piaţa respectivă, în sensul că existenţa unui număr mare al acestora, care indică o concurenţă ridicată, atribuie, de regulă, practicii de concurenţă neloială un efect minor; existenţa unui număr redus de întreprinderi, care indică o concurenţă redusă, ar putea atribui practicii de concurenţă neloială un efect semnificativ, reflectat în efectuarea interesului public.
    ^3 Indicaţi, descrieţi şi probaţi care din practicile comerciale neloiale menţionate în continuare fac obiectul sesizării dumneavoastră, detaliind următoarele: modul şi mijloacele de săvârşire a faptei; scopul urmărit, împrejurările în care a fost săvârşită fapta, urmarea produsă sau care s-ar fi putut produce materializată în existenţa unui eventual prejudiciu, elemente care definesc gradul de pericol social; număr de întreprinderi implicate; număr de consumatori potenţial afectaţi.

    ANEXA 2

    la regulament




    FORMULAR
    de recunoaştere în temeiul prevederilor art. 4 alin. (2) din Legea nr. 11/1991
    privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare
    ......(antet întreprindere).......
    Către: Consiliul Concurenţei
    Domnului preşedinte .................
    Pentru persoana juridică
    Subscrisa, ..................., cu sediul în ............, judeţul ............, înregistrată la Oficiul Registrului Comerţului ............. cu nr. ........., CUI ............, reprezentată legal de .............., în calitate de ..........., formulăm prezenta:

    Pentru persoană fizică
    Subsemnatul/Subsemnata, ................., cu domiciliul în .........., judeţul ......., legitimat(ă) cu .........., reprezentat(ă) legal de .........., în calitate de ........., formulez prezenta:

    CERERE
    de recunoaştere în temeiul art. 4 alin. (2) din Legea nr. 11/1991
    privind combaterea concurenţei neloiale^1, cu modificările şi completările ulterioare
    ^1 Cererea de recunoaştere se completează înainte de comunicarea punctului de vedere.
    Potrivit prevederilor art. 4 alin. (2) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, denumită în continuare Legea nr. 11/1991,
    având în vedere faptul că înţelegem să recunoaştem în mod expres şi neechivoc practicile de concurenţă neloială şi durata încălcării prevederilor Legii nr. 11/1991, conform dispoziţiilor art. 4 alin. (2) din Legea nr. 11/1991, formulăm următoarele:
    Recunoaştere potrivit art. 4 alin. (2) din Legea nr. 11/1991
    Persoana juridică/Persoana fizică .......... recunoaşte existenţa practicilor de concurenţă neloială, astfel cum acestea rezultă din informarea transmisă de Consiliul Concurenţei cu privire la concluziile analizei realizate în cadrul cercetării aprofundate declanşate prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. ..........., având ca obiect posibila încălcare a prevederilor art. ... din Legea nr. 11/1991, precum şi pentru durata care rezultă din analiză, după cum urmează: ...........
    Persoana juridică/Persoana fizică ........ se angajează ca informaţiile obţinute în cadrul procedurii privind recunoaşterea practicilor de concurenţă neloială să fie folosite numai în cadrul procedurilor judiciare şi administrative pentru aplicarea regulilor privind concurenţa şi doar în scopul pentru care au fost solicitate.

┌──────────────────────────────────────┐
│Reprezentant legal │
│Numele şi prenumele, │
│............................... │
│Semnătura │
│............................... │
└──────────────────────────────────────┘


    ANEXA 3

    la regulament




    CONSILIUL CONCURENŢEI
    PROCES-VERBAL
    nr. ...... de constatare a contravenţiei şi de
    aplicare a sancţiunii, încheiat în ziua
    de .... luna .... anul ..... localitatea ........
    Subsemnaţii, .........., având funcţia de inspectori de concurenţă în cadrul Consiliului Concurenţei, în calitate de agenţi constatatori, în temeiul Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare, al Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în baza legitimaţiilor nr. ......., eliberate de Consiliul Concurenţei, şi în baza autorizării judiciare nr. ........, al Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. ....., prin care s-a dispus declanşarea cercetării aprofundate, precum şi al Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei de efectuare a inspecţiei inopinate nr. ....... din ......., ne-am deplasat la întreprinderea ...... din ........., str. ....... nr. ...., cu număr de înmatriculare în registrul comerţului ........ şi cod unic de înregistrare ......, şi am constatat următoarele:
    ...........................

    Faptele de mai sus constituie contravenţii potrivit prevederilor art. 4 alin. (4) lit. ...(b/c) din Legea nr. 11/1991, cu modificările şi completările ulterioare.
    De săvârşirea acestor fapte se face vinovat(ă):
    Persoana juridică - ................., având codul de identificare fiscală ........., înregistrată la registrul comerţului cu nr. ......, cu sediul în str. .......... nr. ......., bl. ......, sc. ......, ap. ........, localitatea ........., sectorul ......., judeţul ........., reprezentată prin domnul/doamna .........., având CNP ..........., domiciliat(ă) în str. ............ nr. ...., bl. ....., sc. ......, et. ....., ap. ....., localitatea .............., sectorul ......, judeţul ..........., legitimat(ă) cu B.I.(C.I.)/paşaport/alt document seria .... nr. ......, emis(ă) de ..... la data .........., având funcţia de ............
    Persoana fizică - Domnul/Doamna ............, având CNP .........., domiciliat(ă) în str. ......... nr. ......., bl. ......., sc. ......., et. ......, ap. ......., localitatea ..........................., sectorul ......., judeţul ..............., legitimat(ă) cu B.I.(C.I.)/paşaport/alt document seria ....... nr. ..........., emis(ă) de ............. la data ..............., având ocupaţia de ............ la locul de muncă ..........., cu sediul în str. ........ nr. ......., bl. ......., sc. ....., et. ....., ap. ......, localitatea ............, sectorul .........., judeţul ............, având codul de identificare fiscală ......

    Faţă de contravenţiile constatate, în temeiul art. 4 alin. (5)/în temeiul art. 4 alin. (6) din Legea nr. 11/1991, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică următoarele amenzi: .........
    Alte menţiuni:
    Contravenientului i s-a adus la cunoştinţă că are dreptul de a face obiecţii cu privire la conţinutul procesului-verbal.
    Contravenientul a formulat următoarele obiecţii: ............ .
    Amenda se va achita în contul de amenzi deschis la trezoreria în a cărei rază teritorială se află sediul social al/domiciliul contravenientului ...... în termen de 15 zile de la data înmânării sau a comunicării procesului-verbal. Dovada plăţii se va prezenta la Consiliul Concurenţei în termen de 15 zile de la comunicarea/înmânarea prezentului proces-verbal.

    Prezentul proces-verbal s-a încheiat într-un singur exemplar, o copie a acestuia fiind înmânată astăzi contravenientului/reprezentantului contravenientului ................, reprezentat de către domnul .........., în calitate de ..........,/se va comunica contravenientului.
    Împotriva prezentului proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei se poate face plângere la Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti, în termen de 15 zile de la data înmânării sau, după caz, a comunicării procesului-verbal.
    Menţiuni privind împrejurările în care s-a semnat procesul-verbal: .............
    Martor,
    Subsemnatul, .........., domiciliat în .........., str. ............. nr. ...., bl. ...., sc. ....., ap. ....., judeţul/sectorul .............., legitimat cu B.I.(CI.) seria ....... nr. ......, eliberat(ă) de ......., CNP ........., confirm, ca martor, faptul următor: contravenientul/reprezentantul contravenientului nu s-a aflat de faţă la semnarea prezentului proces-verbal/a refuzat/nu a putut să semneze prezentul proces-verbal.

    Menţionez că nu am calitatea de agent constatator.
    Semnătură
    ...................

    Menţiuni privind lipsa semnăturii martorului:
    .....................

    Inspectori de concurenţă,
    ....................

    Contravenient/Reprezentantul contravenientului,
    .....................


    --------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016