Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
CAP. 1 Dispozitii generale ART. 1 Corpurile gardienilor publici functioneaza ca institutii publice cu personalitate juridica, de interes judetean si al municipiului Bucuresti, care presteaza servicii de paza a bunurilor, participa la apararea ordinii si linistii publice si actioneaza pentru prevenirea si combaterea infractiunilor si a altor fapte ilicite, in conditiile legii. Cheltuielile de functionare si de investitii ale acestor institutii se asigura integral din veniturile realizate din prestarea serviciilor. ART. 2 In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se organizeaza si functioneaza numai un corp al gardienilor publici. ART. 3 (1) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, cu consultarea organelor de politie, urmeaza sa stabileasca, in conditiile legii, prin hotarire, obiectivele de interes public la care se impune organizarea pazei cu gardieni publici, precum si conditiile si mijloacele necesare functionarii acestor institutii publice. (2) Primarii impreuna cu sefii corpurilor gardienilor publici, cu consultarea organelor locale ale politiei, stabilesc posturile fixe sau mobile si patrulele pe teritoriul de competenta, care vor fi asigurate cu gardieni publici, urmarindu-se integrarea acestora in sistemul general de paza a localitatii. CAP. 2 Organizarea Corpului gardienilor publici ART. 4 (1) Numarul minim al unui corp al gardienilor publici este de 251. Acest efectiv se imparte in detasamente. La judetele unde nu se intruneste acest numar de persoane se pot infiinta detasamente independente. (2) Corpul gardienilor publici are in componenta cel putin trei detasamente, iar fiecare detasament are in componenta cel putin trei grupe. ART. 5 (1) Corpurile gardienilor publici, in raport cu numarul gardienilor, se clasifica in urmatoarele categorii: - categoria I, cu peste 901 numar de personal; - categoria a II-a, intre 701-900 numar de personal; - categoria a III-a, intre 501-700 numar de personal; - categoria a IV-a, intre 251-500 numar de personal. (2) Detasamentele gardienilor publici se clasifica in urmatoarele categorii: - categoria I, intre 181-250 numar de personal; - categoria a II-a, intre 131-180 numar de personal; - categoria a III-a, intre 85-130 numar de personal. (3) Grupa gardienilor publici poate avea un efectiv intre 11-40 gardieni. ART. 6 Trecerea unui detasament independent la rangul de corp al gardienilor se face la propunerea sefului acestuia, cu avizul presedintelui consiliului judetean sau, dupa caz, al presedintelui Consiliului General al Municipiului Bucuresti, daca numarul gardienilor publici depaseste cu 10% efectivul minim prevazut pentru Corpul gardienilor publici. ART. 7 (1) Corpul gardienilor publici se incadreaza cu personal de conducere, personal de instruire, personal de paza si personal pe functii economice si alte specialitati administrative. (2) Functiile de conducere specifice corpurilor gardienilor publici si indemnizatiile de conducere aferente acestora sint prevazute in anexa nr. 1. (3) Personalul de instruire se compune din inspectori-instructori si instructori. (4) Personalul de paza se compune din sefi de grupe, gardieni publici principali si gardieni publici. (5) Personalul cu functii economice si de alte specialitati administrative se incadreaza in compartimentele financiar, contabilitate-salarizare, personal, juridic, aprovizionare si administrativ-secretariat. (6) Numarul de personal pe functii, necesar unitatilor si subunitatilor de gardieni publici, se stabileste, anual, prin statul de functii aprobat, dupa caz, de consiliile judetene sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti. In functie de cerinte, pe baza aprobarii autoritatilor publice locale prevazute mai sus, Corpul gardienilor publici poate incadra, peste numarul de personal prevazut in statul de functii, numai gardieni publici. (7) La detasamentele independente, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti sint in drept sa stabileasca daca atributiile compartimentelor economice si de alta specialitate se realizeaza de catre serviciile de profil ale acestora ori cu personal propriu al detasamentelor. ART. 8 Pe linga seful Corpului gardienilor publici functioneaza un consiliu consultativ, din care fac parte: adjunctul sefului corpului, directorul economic sau contabilul-sef, consilierul juridic, seful compartimentului de instruire, sefii de detasamente si alte categorii de personal stabilite de seful corpului. ART. 9 Corpurile si detasamentele independente de gardieni publici sint considerate unitati, iar detasamentele si grupele, subunitati. CAP. 3 Incadrarea personalului ART. 10 Seful corpului, adjunctii acestuia si seful compartimentului instruire vor fi selectionati, de regula, din rindul ofiterilor in rezerva ori al absolventilor institutiilor de invatamint superior, de preferinta din profilul juridic sau economic. ART. 11 Sefii de detasamente si instructorii ce urmeaza a fi incadrati trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de lege pentru gardienii publici, cu exceptia celei referitoare la virsta, iar ca studii trebuie sa aiba cel putin liceul. ART. 12 (1) Persoana care urmeaza sa fie incadrata gardian public trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de lege. (2) Personalul din paza proprie a obiectivelor de interes public la care se organizeaza paza cu gardieni publici, potrivit <>art. 13 lit. b) din Legea nr. 26/1993 , poate fi transferat, in urma unei selectii, in Corpul gardienilor publici, daca indeplineste celelalte conditii prevazute de lege, mai putin aceea referitoare la virsta. ART. 13 Pentru incadrare sint necesare urmatoarele documente: a) cerere de angajare; b) fisa medicala din care sa rezulte ca este apt fizic si psihic sa poarte armament; c) cartea de identitate; d) livretul militar (pentru barbati); e) curriculum vitae; f) certificat de cazier judiciar; g) carte de munca; h) apreciere de la ultimul loc de munca; i) copie de pe actul de studii. ART. 14 Personalul Corpului gardienilor publici care urmeaza a fi dotat cu armament trebuie sa fie avizat de inspectoratul de politie judetean sau al municipiului Bucuresti, aviz care da dreptul si la portul acestuia. ART. 15 Angajarea personalului pe functii economice si de alte specialitati administrative se face potrivit reglementarilor legale in vigoare. ART. 16 (1) Cursul de specializare, care se organizeaza potrivit <>art. 17 din Legea nr. 26/1993 , va avea o durata minima de 30 de zile. (2) Pregatirea personalului de paza se va asigura lunar, pe baza unei tematici specifice aprobate de seful Corpului gardienilor publici, in scopul mentinerii capacitatii de interventie si cresterii eficientei activitatii de paza. (3) Sedintele de tragere pentru personalul dotat cu armament se organizeaza si se executa trimestrial. ART. 17 (1) Personalul de conducere, de instruire si de paza va semna, la incadrare, un angajament de serviciu pentru o perioada de cel putin 3 ani si va depune urmatorul juramint: "Jur sa respect Constitutia si legile tarii si sa indeplinesc in bune conditii atributiile de serviciu". (2) Despagubirile datorate de catre personalul aflat in una dintre situatiile prevazute de <>art. 18 alin. 2 din Legea nr. 26/1993 se stabilesc in raport cu perioada incadrarii pe functie. In astfel de cazuri, pe linga despagubirile stabilite, personalul respectiv va fi obligat sa predea si insemnele distinctive de ierarhizare. ART. 18 Salarizarea personalului Corpului gardienilor publici se face potrivit dispozitiilor cu privire la salarizarea personalului din unitatile bugetare. CAP. 4 Atributii ART. 19 In vederea realizarii in mod corespunzator a atributiilor stabilite in Legea privind infiintarea, organizarea si functionarea Corpului gardienilor publici, personalul de conducere, de instruire si de paza raspunde de organizarea si functionarea pazei unitatilor prevazute in contractele incheiate, participa efectiv la asigurarea climatului de ordine si liniste publica, a sigurantei persoanelor, integritatii corporale, vietii sau bunurilor acestora ori ale domeniului public si la respectarea regulilor de comert stradal si a curateniei localitatilor. ART. 20 (1) Seful Corpului gardienilor publici este sef al intregului personal din subordine si are urmatoarele atributii: a) organizeaza, planifica si conduce intreaga activitate a corpului; b) intreprinde masurile necesare pentru incadrarea corpului cu personal corespunzator; c) asigura cunoasterea si aplicarea intocmai de catre intregul personal a prevederilor legale; d) raspunde de pregatirea profesionala si de specialitate a personalului din subordine; e) coordoneaza activitatea de preluare a obiectivelor in paza, incheie contracte de prestari de servicii cu beneficiarii si urmareste indeplinirea intocmai a clauzelor acestora; f) aproba planurile de paza intocmite de seful de detasament si de beneficiar; g) studiaza si propune unitatilor beneficiare de paza introducerea amenajarilor tehnice si a sistemelor de alarmare impotriva efractiei; h) analizeaza trimestrial activitatea detasamentelor si indicatorii economici ai acestora; i) efectueaza anual controlul de fond al activitatii detasamentelor din subordine si analizeaza activitatea intregului corp; j) aplica amenda legala pentru contraventiile constatate de personalul din subordine; k) asigura informarea operativa a consiliului judetean si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, precum si a inspectoratului de politie judetean si al municipiului Bucuresti despre evenimentele deosebite ce au avut loc in cadrul activitatii corpului; l) colaboreaza cu primarii localitatilor si cu alte organe ale statului cu atributii privind asigurarea climatului de ordine si liniste publica, siguranta persoanelor, integritatea corporala, viata, bunurile acestora ori ale domeniului public, curatenia si combaterea comertului stradal neautorizat; m) asigura ordinea interioara si disciplina in rindul efectivelor corpului si ale subunitatilor, avind dreptul sa acorde recompense si sa aplice sanctiuni; n) studiaza si propune consiliului judetean sau Consiliului General al Municipiului Bucuresti adoptarea de masuri, in cadrul obiectului de activitate, menite sa asigure realizarea de beneficii suplimentare pentru Corpul gardienilor publici, cum ar fi: intretinerea si repararea mijloacelor tehnice de paza si a sistemelor de alarmare impotriva efractiei, asigurarea pazei transporturilor de valori importante, infiintarea si deservirea dispeceratelor de zona pentru semnalarea patrunderilor prin efractie si altele asemenea; o) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege. (2) In exercitarea functiilor ce-i revin, seful corpului emite ordine si decizii, potrivit legii. ART. 21 Adjunctul (adjunctii) sefului Corpului gardienilor publici este subordonat sefului corpului si este inlocuitorul acestuia la conducerea unitatii. El are urmatoarele atributii principale: a) coordoneaza activitatea de aprovizionare, repartizare, intretinere si pastrare in conditii de siguranta deplina a armamentului si munitiei din dotare; b) asigura echiparea personalului cu uniforme si insemnele distinctive de ierarhizare, repartizarea si utilizarea corespunzatoare a acestora; c) intreprinde masuri de aprovizionare, instalare si mentinere in stare de functionare a aparaturii de paza si alarmare si a celorlalte amenajari destinate serviciului de paza, stabilite in sarcina corpului prin contractele cu beneficiarii; d) mentine legatura permanenta cu beneficiarii privind modul in care se desfasoara activitatea de paza, neregulile referitoare la indeplinirea obligatiilor contractuale si propune masurile necesare pentru cresterea eficientei pazei; e) urmareste aportul gardienilor publici la apararea ordinii si linistii publice, la constatarea contraventiilor in domeniile prevazute de lege si ia masuri de imbunatatire a acestei activitati; f) organizeaza si executa controale tematice si inopinate asupra modului cum sint indeplinite atributiile de serviciu de catre sefii de detasamente, de grupe si de gardienii publici; g) organizeaza sistemul de alarmare a personalului in cazuri deosebite; h) indruma activitatea de evidenta militara, in conformitate cu reglementarile in vigoare; i) indruma intocmirea unitara a planurilor tematice de pregatire pentru intregul personal al corpului. ART. 22 (1) Seful compartimentului instruire (instructor-sef) este subordonat sefului corpului si adjunctului (adjunctilor) acestuia si are urmatoarele atributii: a) intocmeste planul de pregatire profesionala si de specialitate a personalului si organizeaza intocmirea principalelor teme; b) trimite sefilor de detasamente si grupe documentele de pregatire profesionala si de specialitate, aprobate de seful corpului, urmareste modul de desfasurare a acestei activitati si tine evidenta rezultatelor obtinute; c) verifica anual stadiul pregatirii profesionale si de specialitate a personalului, analizeaza rezultatele obtinute si intreprinde masuri pentru imbunatatirea procesului de instruire; d) asigura cunoasterea armamentului din dotare, a conditiilor de pastrare si intretinere, precum si a cazurilor de folosire a acestuia; prezinta, spre avizare, inspectoratului de politie judetean sau Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti ordinele de serviciu ale personalului dotat cu armament; e) sesizeaza, de indata sefii ierarhici si organele de politie despre cazurile de pierdere, deteriorare, distrugere sau folosire a armamentului din dotare; f) intocmeste zilnic nota cu principalele evenimente si o prezinta sefului corpului ori adjunctului sau. (2) In cazurile cind in statul de functii al corpului (detasamentului independent) nu este prevazuta functia de sef compartiment instruire (instructor-sef), seful corpului (detasamentului independent) va numi un instructor pentru a indeplini atributiile acestuia. ART. 23 (1) Seful de detasament se subordoneaza sefului corpului si adjunctului (adjunctilor) acestuia, are in subordine pe instructorul detasamentului, comandantii de grupa si gardienii publici. El are urmatoarele atributii: a) organizeaza, planifica, conduce si controleaza activitatea personalului detasamentului privind asigurarea pazei bunurilor, participarea la apararea ordinii si linistii publice, a vietii si integritatii persoanelor; b) participa la incheierea contractelor de prestari de servicii cu beneficiarii din zona de competenta, intocmeste planurile de paza, asigura cunoasterea prevederilor acestora si aplicarea lor in practica de catre gardienii publici; mentine legatura permanenta cu beneficiarii, urmarind modul de desfasurare a activitatilor specifice, si ia masuri de remediere a neregulilor constatate; c) urmareste ca in planurile de paza sa se prevada toate punctele vulnerabile patrunderii in obiectiv, amenajarile tehnice necesare, sistemele de alarmare impotriva efractiei, obligativitatea cu privire la mentinerea lor in stare de functionare si raspunderea concreta in cazul nerealizarii lor; d) asigura cunoasterea si aplicarea intocmai de catre personalul din subordine a prevederilor legale ce reglementeaza activitatea de paza, asigurarea ordinii si linistii publice, regulile de convietuire sociala, integritatea corporala a persoanelor, curatenia si comertul stradal, domenii in care este imputernicit sa constate contraventii, a normelor de protectie a muncii etc.; e) constata contraventiile date in competenta si aplica sanctiunile potrivit legii; aplica sanctiunile pentru contraventiile constatate de comandantii de grupe; f) conduce pregatirea de specialitate a personalului detasamentului, in conformitate cu tematica stabilita; g) stabileste reguli precise cu privire la predarea-primirea armamentului si munitiei, portul si folosirea acestora in timpul serviciului, precum si intretinerea si asigurarea deplinei lor securitati cind nu se afla asupra gardienilor publici; h) raporteaza, de indata, conducerii Corpului gardienilor publici toate evenimentele deosebite inregistrate in activitatea de paza si aparare a ordinii publice si tine evidenta acestora; i) analizeaza lunar activitatea detasamentului; j) intreprinde masuri eficiente ca intregul personal sa execute corespunzator sarcinile ce-i revin, sa aiba o comportare civilizata, sa respecte regulile disciplinare stabilite, propunind recompense si sanctiuni corespunzatoare; k) stabileste atributiile ce revin personalului de instruire din subordine. (2) Atributiile sefului Corpului gardienilor publici, adjunctului (adjunctilor) acestuia, completate cu cele ale sefului de detasament, revin in mod corespunzator si sefului detasamentului independent. ART. 24 Inspectorul-instructor este adjunctul sefului de detasament si are urmatoarele atributii: a) asigura nemijlocit pregatirea de specialitate a personalului de paza, conform tematicii stabilite; b) verifica trimestrial stadiul pregatirii profesionale a personalului, analizeaza rezultatele pregatirii si propune masuri pentru imbunatatirea procesului de instruire; c ) intocmeste zilnic nota cu evenimente, pe care o prezinta sefului de detasament; d) indeplineste si alte atributii stabilite de seful de detasament. ART. 25 Comandantul de grupa este sef nemijlocit al personalului grupei, se subordoneaza sefului de detasament si are urmatoarele atributii: a) asigura cunoasterea si indeplinirea intocmai de catre personalul din subordine a atributiilor ce ii revin referitor la paza bunurilor, participarea la apararea ordinii si linistii publice, vietii si integritatii persoanelor si alte fapte ilicite; b) urmareste respectarea prevederilor planurilor de paza ale agentilor economici; c) controleaza prezenta si tinuta gardienilor publici inainte de intrare si in timpul executarii serviciului; d) repartizeaza gardienii publici pe posturi si ii informeaza asupra situatiei operative inainte de intrarea in serviciu; e) introduce in post gardienii publici care efectueaza pentru prima oara paza in acel post si asista, atunci cind este necesar, la primirea si predarea posturilor de paza; f) controleaza executarea serviciului de catre gardienii publici, acordindu-le sprijin in rezolvarea unor situatii care se ivesc in activitatea acestora si raporteaza ierarhic toate evenimentele si neregulile constatate; g) preda si primeste armamentul si munitia din dotarea gardienilor publici, la intrarea si iesirea din post, verifica starea lor tehnica si raspunde de securitatea acestora pe timpul depozitarii; h) verifica, in timpul executarii serviciului, starea tehnica si functionarea mijloacelor tehnice de paza, a sistemelor de alarmare impotriva efractiei, iar atunci cind constata nereguli, impreuna cu factorii competenti ai obiectivelor pazite, ia masuri de inlaturare a lor; i) repartizeaza gardienilor publici echipamentul de protectie si celelalte materiale, precum si documentele necesare executarii serviciului de paza si urmareste ca uniforma sa fie folosita numai in timpul efectuarii serviciului; j) constata contraventiile date in competenta, potrivit legii, si intocmeste procesul-verbal de constatare pe care il prezinta sefului ierarhic, in vederea aplicarii amenzii legale; k) propune recompensarea si sanctionarea gardienilor publici din subordine; l) coopereaza cu cadrele de politie si acorda sprijin acestora in executarea atributiilor de serviciu; m) raporteaza ierarhic constatarile facute si evenimentele privind executarea activitatilor care au avut loc in perimetrul sau zona incredintata; n) aplica sanctiuni pentru contraventiile constatate de gardienii publici din subordine. (2) Unul dintre gardienii publici principali, desemnat de comandantul de grupa, este inlocuitorul de drept al acestuia. ART. 26 Gardianul public se subordoneaza nemijlocit comandantului de grupa si, potrivit obligatiilor prevazute de lege, ii revin urmatoarele atributii: a) sa se prezinte la serviciu in conditii corespunzatoare pentru indeplinirea indatoririlor ce ii revin, sa nu introduca si sa nu consume bauturi alcoolice in obiectivele incredintate, in timpul serviciului; b) la intrarea in post sa verifice locurile si punctele vulnerabile cu privire la existenta si starea incuietorilor, a amenajarilor tehnice si a sistemelor de paza si alarmare si sa ia, in caz de nevoie, masurile care se impun; c) sa cunoasca prevederile legale privind accesul in obiective si regulile stabilite in planurile de paza; d) sa urmareasca ca persoanele carora li s-a permis accesul in incinta, pe baza documentelor stabilite, sa se deplaseze numai in locurile pentru care au primit permisiunea de acces; e) sa nu paraseasca postul incredintat decit in situatia cind sprijina gardienii din posturile invecinate ori organele de politie in rezolvarea unor evenimente produse pe raza postului incredintat. In asemenea cazuri, va continua sa supravegheze si perimetrul postului sau; f) sa verifice obiectivul incredintat spre paza, cu privire la existenta unor surse care ar putea produce incendii, explozii sau alte evenimente grave. In cazul cind acestea s-au produs, sa ia primele masuri de salvare a persoanelor sau bunurilor si pentru limitarea consecintelor acestor evenimente si sa sesizeze organele competente; g) in cazul constatarii unei infractiuni flagrante, sa ia masuri de retinere a faptuitorului, de predare a acestuia organelor de politie, iar daca acesta a disparut, sa asigure paza bunurilor, sa nu permita patrunderea in cimpul infractiunii si sa anunte politia locala, intocmind, totodata, proces-verbal cu cele constatate; h) sa constate contraventiile date in competenta, potrivit legii, iar procesele-verbale intocmite sa le prezinte sefului ierarhic, care va aplica amenda legala; i) sa faca uz de armamentul din dotare numai cu respectarea stricta a prevederilor legale. (2) Pentru indeplinirea atributiilor de serviciu, gardianul public poate fi dotat cu armament si munitia aferenta, baston de cauciuc, baston cu energie electrostatica, dispozitive cu substante iritant-lacrimogene, statie de radio-emisie-receptie, catuse, scut, casca, materiale de protectie antichimica in situatii deosebite, precum si alte asemenea mijloace, pe care le foloseste conform legii. (3) Pe timpul patrularii pe raza municipiilor, oraselor si comunelor, gardienii publici pot folosi autovehicule cu insemne distinctive. ART. 27 Pe timpul executarii serviciului, gardianului public ii este interzis: - sa incredinteze arma altei persoane; - sa intreprinda actiuni care nu au legatura cu indeplinirea indatoririlor de serviciu; - sa poarte discutii cu cetatenii in afara de cele impuse de natura serviciului; - sa doarma sau sa incredinteze paza postului unei alte persoane; - sa paraseasca postul inainte de ora stabilita prin consemn sau inainte de a fi schimbat, atunci cind serviciul de paza se executa pe mai multe schimburi. ART. 28 Atributiile personalului incadrat pe functii economice si in alte specialitati administrative, din cadrul Corpului gardienilor publici, sint cele specifice, prevazute de dispozitiile legale in vigoare. CAP. 5 Organizarea si executarea serviciului gardienilor publici si continutul contractului de paza Sectiunea I Organizarea serviciului de paza ART. 29 Organizarea pazei bunurilor de catre corpurile gardienilor publici se realizeaza in baza contractelor incheiate intre acestea si primari, institutiile, agentii economici, alte persoane juridice sau fizice, dupa caz, care solicita astfel de prestari. ART. 30 (1) In vederea organizarii pazei cu gardieni publici la unitati, zone si itinerare de patrulare, se executa recunoasterea acestora de catre un delegat al Corpului gardienilor publici, seful de detasament ce urmeaza sa asigure paza si reprezentantii institutiilor, agentilor economici, altor persoane juridice sau fizice care urmeaza sa beneficieze de prestatiile de paza. (2) La recunoasterea obiectivelor care au paza asigurata prin mai multe posturi se stabilesc: intinderea acestora, imprejmuirea existenta, necesarul de amenajari, punctele vulnerabile sustragerilor, incendiilor si exploziilor, caile de acces, numarul si dispunerea posturilor, mijloacele tehnice de paza si alarmare existente sau cele propuse a fi instalate. (3) La obiectivele care au paza asigurata prin posturi mobile sau prin itinerare de patrulare se stabilesc: perimetrele postului, itinerarul de patrulare, punctele vulnerabile de patrundere in obiective, consemne privind respectarea ordinii publice pe itinerar, masuri pentru combaterea comertului stradal neautorizat si pastrarea curateniei. ART. 31 (1) Pe baza datelor rezultate la recunoastere, reprezentantul corpului impreuna cu delegatii beneficiarilor, cu sprijinul de specialitate al organelor locale de politie, vor intocmi planul de paza, care se aproba de seful Corpului gardienilor publici si se avizeaza de comandantul organului local de politie. (2) Planul de paza cuprinde: numarul de posturi, zona sau itinerarele de patrulare, amplasarea acestora, efectivul gardienilor publici care asigura paza si participa la apararea ordinii publice, amenajarile, mijloacele tehnice de paza si alarmare, masurile necesare pentru asigurarea transportului valorilor importante, consemnul posturilor si al patrulelor, modul cum se realizeaza accesul in obiective, legatura intre gardienii publici, modul de actiune si cooperare a acestora cu alte forte in diferite situatii si schita obiectivelor si a itinerarelor de patrulare. Sectiunea a II-a Continutul contractului de paza ART. 32 (1) Contractul de executare a serviciului de paza se incheie intre unitatea de gardieni publici si beneficiar. (2) In contract vor fi prevazute obiectivele care trebuie asigurate cu paza, efectivele de gardieni publici ce urmeaza a executa misiuni de paza, numarul posturilor si al gardienilor publici, amenajarile si mijloacele tehnice de paza si sistemele de alarmare impotriva efractiei a caror construire si instalare intra in sarcina beneficiarului, cazurile in care Corpul gardienilor publici raspunde pentru pagubele produse ca urmare a neindeplinirii atributiilor de serviciu si a altor obligatii ce revin partilor contractante. (3) De asemenea, trebuie sa fie prevazute clauze referitoare la mentinerea in stare de functionare a mijloacelor tehnice de paza si a sistemelor de alarmare impotriva efractiei, repararea imprejmuirilor, alte obligatii ce revin partilor, cheltuielile datorate pentru asigurarea serviciului de paza, modul si criteriile de indexare, contul beneficiarului si banca la care este deschis, cu mentiunea ca banca sa faca operatiunea de plata la data stabilita in contract. ART. 33 Despagubirile pentru pagubele produse ca urmare a neexecutarii obligatiilor contractuale de catre Corpul gardienilor publici se stabilesc de catre partile contractante, in raport cu valoarea cu care sint inregistrate bunurile pazite. Litigiile se solutioneaza de instanta de judecata. Sectiunea a III-a Executarea serviciului de paza ART. 34 Paza cu gardieni publici se executa in perimetrul obiectivului, la punctele de acces, in locuri vulnerabile din interior, prin posturi fixe sau mobile, care functioneaza pe unul sau mai multe schimburi, precum si la mai multe obiective situate pe un teritoriu restrins in sistem rond sau itinerar de patrulare. ART. 35 (1) Postul de paza, zona sau itinerarul de patrulare reprezinta ceea ce i se incredinteaza unui gardian public pentru paza, in care acesta isi indeplineste obligatiile ce decurg din consemn. (2) Postul fix reprezinta ceea ce i se incredinteaza gardianului public pentru paza in portiunea de teren pe care este situat unul sau mai multe obiective, care pot fi supravegheate dintr-un anumit loc stabilit prin consemn. (3) Postul mobil reprezinta ceea ce i se repartizeaza unui gardian public pentru paza intr-o zona ce trebuie pazita prin deplasarea acestuia de la un loc la altul. (4) Itinerarul de patrulare reprezinta traseul pe care se deplaseaza gardianul public pentru indeplinirea serviciului de paza stabilit prin consemn. ART. 36 (1) Serviciul de paza si patrulare se organizeaza zilnic, pe baza buletinului posturilor si patrulelor, de catre seful de detasament, seful de grupa sau de catre instructor, pe schimburi, in raport cu prevederile planului de paza. (2) Inainte de intrarea in serviciul de paza sau patrulare, seful de detasament, comandantul de grupa sau instructorul ii instruieste pe gardienii publici cu privire la atributiile ce le revin si la situatia operativa din obiectivele pazite sau din zona de responsabilitate. ART. 37 (1) Dupa efectuarea instructajului, comandantul de grupa distribuie gardianului public, sub semnatura, armamentul, munitia, celelalte mijloace din dotare, precum si documentele postului, dupa care verifica tinuta si starea sanatatii si permite intrarea in serviciu numai a celor care sint apti pentru executarea acestuia si nu se gasesc sub influenta bauturilor alcoolice. (2) Incarcarea si descarcarea armamentului, la intrarea si la iesirea din serviciu, se executa in locuri anume stabilite, sub supravegherea comandantului de grupa. ART. 38 La intrarea in post, gardianul public controleaza starea mijloacelor tehnice si a amenajarilor de asigurare a obiectivului, iar constatarile le consemneaza in procesul-verbal de predare-primire a serviciului. Neregulile constatate sint raportate, de indata, comandantului de grupa sau sefului de detasament. ART. 39 (1) In timpul executarii serviciului, gardianul public acorda sau solicita ajutorul necesar, in caz de nevoie, gardienilor publici din posturile invecinate ori cadrelor de politie prin statia de radio emisie-receptie, telefon, fluier sau alt mijloc. (2) Semnalele folosite cu fluierul se stabilesc in consemnul general al posturilor. ART. 40 La iesirea din post, gardianul public comunica, dupa caz, celui care ia in primire postul sau reprezentantului unitatii evenimentele ce au avut loc, facind mentiuni despre acestea in procesul-verbal de predare-primire a serviciului. ART. 41 (1) La iesirea din post, gardianul public preda armamentul, munitia, documentele si materialele aflate asupra sa. (2) Predarea armamentului se face in locul sau in camera special amenajata pentru aceasta. CAP. 6 Controlul si indrumarea unitatilor de gardieni publici ART. 42 Controlul, indrumarea, sprijinul si acordarea asistentei de specialitate privind activitatile corpurilor gardienilor publici, desfasurate de catre organele prevazute la <>art. 25 din Legea nr. 26/1993 , trebuie sa asigure cresterea eficientei pazei bunurilor si a valorilor, intarirea raspunderii personalului, precum si prevenirea evenimentelor negative. ART. 43 Modul in care gardienii publici executa paza unitatilor sau a zonei incredintate va fi controlat si de personalul de conducere, de instruire, de comandantii de grupa, precum si de reprezentantii beneficiarilor. ART. 44 (1) Persoanele desemnate sa efectueze controlul privind modul de executare a serviciului de catre gardienii publici vor fi insotite, de regula, de un reprezentant al beneficiarului de paza ori al unitatii de gardieni publici. Pentru executarea controlului vor fi prezentate, dupa caz, legitimatia de serviciu sau imputernicirea data in acest scop si actul de identitate. (2) Gardianul public controlat in timpul serviciului raporteaza, folosind formula: "Domnule .... in timpul serviciului meu nu s-a intimplat nimic" (daca s-a intimplat, raporteaza evenimentul). "Sint gardian public de serviciu .....". ART. 45 Rezultatul controlului si masurile stabilite se consemneaza intr-un registru aflat la sediul unitatii beneficiare de paza, iar constatarile care privesc executarea serviciului de catre gardienii publici se consemneaza in carnetul postului. ART. 46 Seful de detasament sau comandantul de grupa verifica, zilnic, constatarile in carnetul postului si, dupa caz, ia masuri pentru inlaturarea neajunsurilor ori de raportare pe cale ierarhica. ART. 47 Este interzisa efectuarea controalelor asupra modului de indeplinire a serviciului de catre gardienii publici prin metode neadecvate, cum sint: apropierea pe ascuns, incercarea de a-i lua arma sau prin alte procedee care pot provoca accidente. CAP. 7 Dotarea, evidenta, portul si pastrarea armamentului si munitiei ART. 48 (1) Autorizarea unitatilor si subunitatilor de gardieni publici de a detine armament si munitie se face in conditiile legii. (2) Armamentul si munitia se asigura de Ministerul de Interne, iar contravaloarea munitiilor, pieselor de schimb, accesoriilor, materialelor de intretinere si de tragere va fi suportata de unitatile de gardieni publici. (3) Gardienii publici sint dotati cu armament si munitia necesara in raport cu misiunea pe care o au de indeplinit, cu avizul inspectoratului de politie judetean sau al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti. ART. 49 In timpul serviciului, armamentul se poarta dupa regulile militare. ART. 50 Gardienii publici, au drept de portarma in timpul serviciului, vor avea asupra lor ordinul de serviciu emis de conducerea Corpului gardienilor publici, care cuprinde: numele si prenumele, functia, seria si numarul actului de identitate, felul, seria si numarul armei, cantitatea de munitie, data emiterii si valabilitatea. Ordinul de serviciu va fi avizat anual de catre inspectoratul de politie judetean sau de catre Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti. ART. 51 Armamentul si munitia din dotarea unitatilor si subunitatilor de gardieni publici, pe timpul cit nu este folosit in serviciu, se pastreaza in fisete metalice, in camere special amenajate, cu incuietori sigure si dispozitive eficiente de alarmare impotriva efractiei. Camerele de armament vor fi asigurate cu paza inarmata, pe trei schimburi. ART. 52 Personalul Corpului gardienilor publici, dotat cu armament, care in timpul serviciului a facut uz de arma, este obligat sa aduca la cunostinta, de indata, sefului ierarhic despre aceasta, urmind ca cercetarile sa se efectueze conform prevederilor legale. CAP. 8 Recompense si sanctiuni ART. 53 Incalcarea de catre gardienii publici, cu vinovatie, a obligatiilor de serviciu ce le revin atrage raspunderea lor disciplinara, administrativa, patrimoniala sau penala, dupa caz. ART. 54 (1) Gardienii publici care in activitatea desfasurata dau dovada de abnegatie, spirit de raspundere, sacrificiu si aduc o contributie importanta in apararea avutului public si privat, la apararea ordinii si linistii publice pot fi recompensati in conditiile legii. (2) Pentru neindeplinirea indatoririlor de serviciu si savirsirea de abateri in timpul sau in legatura cu serviciul, personalului Corpului gardienilor publici i se pot aplica sanctiunile prevazute de lege. ART. 55 Procedura de aplicare a sanctiunilor si caile de atac sint cele prevazute de legislatia in vigoare. CAP. 9 Acordarea, descrierea, durata de folosinta, reguli privind portul uniformei si al insemnelor distinctive de ierarhizare ART. 56 (1) Personalul de conducere, de instruire si de paza are dreptul la uniforma de serviciu si echipament de protectie specific locului unde conditiile de desfasurare a activitatii impun aceasta, care se acorda gratuit din fondurile alocate si veniturile realizate. (2) Personalul prevazut in alin. (1) poarta uniforma si insemnele distinctive de ierarhizare, potrivit functiei indeplinite, numai in timpul executarii serviciului. ART. 57 Descrierea uniformei, a insemnelor distinctive de ierarhizare, precum si articolele din care se compune uniforma, durata de folosinta, uzura maxima si regulile privind portul sint prevazute in anexele nr. 2-4. CAP. 10 Dispozitii finale ART. 58 Dispozitiile privind drepturile si indatoririle salariatilor, prevazute de legislatia muncii si prevederile legale referitoare la paza bunurilor, sint aplicabile si personalului corpurilor gardienilor publici. ART. 59 Corpul gardienilor publici functioneaza ca unitate prestatoare de servicii, pe principiul autofinantarii. Cheltuielile privind salarizarea, echiparea, dotarea materiala, asigurarile sociale si altele asemenea se realizeaza din incasarile efectuate de la beneficiarii serviciilor. ART. 60 Autovehiculele corpurilor gardienilor publici pot purta insemne distinctive si pot fi dotate cu aparatura de radiocomunicatii si alte mijloace tehnice, in functie de nevoile reale ale fiecarui corp. ART. 61 In ziua de 30 mai a fiecarui an se sarbatoreste "Ziua Gardianului Public". ART. 62 Corpurile gardienilor publici asigura, in activitatea proprie, aplicarea normelor de protectie a muncii, prevenirea si stingerea incendiilor, prin inspectorii stabiliti de acestea si prin sefii de detasamente din sectoarele de responsabilitate. ART. 63 Departamentul pentru Administratie Publica Locala, cu avizul Ministerului Finantelor, va stabili normele metodologice cu privire la constituirea, evidenta si urmarirea restituirii fondului de infiintare a corpurilor gardienilor publici. ART. 64 Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezentul regulament. ANEXA 1 FUNCTII DE CONDUCERE SPECIFICE
Nr. Indemnizatia de
crt. Functia conducere
- lei -
--------------------------------------------------------------
1. Sef corp gardieni publici 81.200
2. Adjunct sef corp gardieni publici 71.000
3. Instructor-sef, sef detasament 45.500
4. Adjunct sef detasament, sef dispecerat 36.300
5. Comandant de grupa 33.500
---------------------------------------------------------------
NOTA: Indemnizatiile de conducere din prezenta anexa se vor indexa in baza hotaririlor Guvernului adoptate dupa data de 1 octombrie 1996, in procentul prevazut de acestea pentru unitatile bugetare. ANEXA 2 ARTICOLELE din care se compune uniforma si durata maxima de uzura
Nr. Durata maxima
crt. Denumirea articolului de uzura
- ani -
----------------------------------------------------------------
1. Scurta imblanita 3
2. Costum de iarna 3
3. Costum de vara 2
4. Caciula 3
5. Sapca pentru costum de iarna 3
6. Sapca pentru costum de vara 2
7. Fular P.N.A. 3
8. Camasa-bluza 1
9. Camasa 1/2
10. Cravata 1
11. Scurta de vint 2
12. Bocanci de culoare neagra 2
13. Pantofi de vara de culoare neagra 1
14. Pantofi de iarna de culoare neagra 2
15. Centura 3
16. Curea 3
17. Portcarnet 3
18. Emblema pentru sapca si pentru caciula 2
19. Insemne distinctive 1
20. Pelerina de ploaie 3
21. Palarie pentru gardieni publici (femei) 2
-------------------------------------------------------------------
NOTA: 1. Dupa expirarea duratei de uzura, articolele de uniforma ramin in proprietatea titularului. 2. In functie de posibilitatile fiecarui corp al gardienilor publici, se pot asigura in norma sau contra cost pulovere cu anchior, manusi, ciorapi de culoare neagra. ANEXA 3 DESCRIEREA uniformei de serviciu si a insemnelor distinctive ale personalului Corpului gardienilor publici A. Uniforma de serviciu Uniforma de serviciu pentru personalul gardienilor publici este confectionata in varianta vara-iarna si se compune din: 1. Haina - figura nr. 1A - se confectioneaza din tergal pentru varianta de vara, iar pentru varianta de iarna, din stofa, ambele fiind de culoare neagra. Croiala este dreapta, putin cambrata in talie (pentru a acoperi in intregime bazinul) si se incheie la un rind de nasturi. Spatele hainei se confectioneaza din doua bucati, avind cusatura pe mijloc, fara slit. Are in partea inferioara, lateral, la nivelul mijlocului dintre cei doi nasturi, doua buzunare ascunse, prevazute cu clapa. In partea superioara, stinga sus, are prevazuta o bentita, cusuta in partea exterioara, iar sub guler este prinsa cu un nasture, pe care se pun tresele pentru ierarhizare. Haina se poarta cu camasa de culoare bleu si cravata de culoare neagra. 2. Pantalonul - figura nr. 1B -, in varianta vara-iarna, se confectioneaza din aceleasi materiale ca haina, fiind de culoare gri-inchis, cu vipusca de culoare neagra inclusa in cusatura. Are croiala dreapta, fara manseta, lungimea poate ajunge pina la partea superioara a tocului incaltamintei, iar largimea ei este intre 210-250 mm, in raport cu talia. Pantalonul este prevazut cu doua buzunare laterale si un buzunar la spate, inchis cu clapa si nasture. Pantalonul se confectioneaza cu betelie obisnuita si este prevazut cu patru gaici lungi de 70 mm si late de 20 mm, prinse in partea superioara prin cusatura beteliei, iar in partea inferioara prinse cu nasture de format mic, astfel incit pantalonul sa permita portul centurii al carei latime este de 50 mm. 3. Fusta se confectioneaza, in locul pantalonului, numai la costumul de vara al femeilor. Croiala este dreapta, largimea stabilindu-se in raport cu talia, iar lungimea este de 50 mm sub rotula genunchiului. 4. Camasa-bluza - figura nr. 2 - se confectioneaza din poplin sau tercot de culoare bleu, inchisa la git si incheiata cu cinci nasturi; mineca este scurta, in partea superioara avind doua buzunare cu burduf si clape care se incheie cu cite un nasture de format mic. Pe clapa buzunarului din partea stinga se aplica o bentita lata de 30 mm, cusuta in partea exterioara si prinsa cu un nasture spre interior, pe care se aplica tresele pentru ierarhizare. Camasa-bluza se poarta deschisa la git (sau cu cravata), cu partea inferioara introdusa in pantaloni sau in fusta. Poate fi purtata si sub haina, cu cravata. 5. Camasa se confectioneaza din pinza, poplin sau tercot de culoare bleu. Se poarta cu cravata sub veston sau scurta de vint. 6. Scurta de vint - figura nr. 3 - se confectioneaza din tercot de culoare neagra. Se poarta deschisa la git, putind fi purtata si inchisa datorita croiului cu revere rasfrinte; se incheie cu fermoar pe interior si la patru nasturi pe exterior. In partea de jos si la mineci este prevazuta cu elastic. Scurta de vint este prevazuta cu doua buzunare oblice ascunse, care se incheie cu fermoar. Pe interior, in partea dreapta, este prevazuta cu un buzunar care se incheie cu un nasture. Pe cusatura de deasupra buzunarului oblic, din partea stinga, se aplica o bentita din acelasi material, lata de 30 mm, cusuta in exterior si prinsa cu nasture in interior, pe care se aplica tresele pentru ierarhizare. Spatele este confectionat din trei parti, una in partea de sus si doua in partea de jos, prevazute cu pense. Lungimea trebuie sa depaseasca talia cu 100-120 mm. 7. Pelerina de ploaie - figura nr. 4 - are croiala tip raglan si este deschisa la git, cu posibilitatea de a fi purtata si inchisa. Se incheie in fata la un rind cu patru nasturi ascunsi, iar ajustarea in talie se face cu ajutorul unui cordon cu doua catarame din metal sau inlocuitori. Mineca are croiala raglan. Pelerina este prevazuta cu doua buzunare asezate oblic (ascunse) cu laisturi (de 170-180 mm lungime si de 40 mm latime) sub guler si se prinde cu trei nasturi mici. Gluga este confectionata din acelasi material. Pelerina de ploaie este de culoare neagra si se confectioneaza dintr-un material impermeabil. In partea stinga sus are o bentita cusuta in exterior (lunga de 100 mm si lata de 30 mm) si prinsa cu un nasture sub rever, pe care se aplica tresele pentru ierarhizare. 8. Scurta imblanita - figura nr. 5 - se confectioneaza din tercot de culoare neagra, usor matlasata, cu mesada detasabila, de culoare asortata cu fata scurtei. Modelul este tip sport, se incheie cu fermoar in interior si cu butoni in exterior, are guler pe git, prevazut cu snur ascuns. In talie si in partea de jos, pentru ajustare pe corp, este prevazuta tot cu snur ascuns. Lateral (stinga-dreapta), in partea de jos, sint dispuse doua buzunare aplicate, drepte, cu clape care se incheie cu nasturi. In partea de sus (stinga-dreapta) va fi prevazuta cu buzunare drepte cu clape care se inchid cu nasturi. Pe clapa buzunarului de sus din partea stinga este prevazuta o bentita (100 mm lungime si 30 mm latime) cusuta in partea dinspre umar si prinsa cu un nasture in partea interioara, pe care se aplica tresele de ierarhizare. Largimea scurtei imblanite se stabileste in raport cu talia, acoperind in intregime bazinul. 9. Sapca - figura nr. 6 - se confectioneaza din acelasi material cu costumul de vara sau de iarna, dupa caz. Calota sepcii este de forma ovala, cu distanta de 20 mm intre diametrul latimii si diametrul lungimii, este intinsa cu ajutorul unei sirme din otel, pentru a-si mentine forma. Banda are diametrul ce rezulta din marimea sepcii si se confectioneaza din carton tare. Pe partea exterioara a benzii se aplica o tesatura din lina (lata de 40 mm) de culoare neagra, cu romburi de culoare bleu. Sapca este captusita cu tesatura de culoare asortata calotei. Cozorocul este de culoare neagra, de forma ovalizata, si se fixeaza la sapca, inclinat. Sapca este prevazuta deasupra cozorocului cu un snur dublu de culoare neagra. Capetele snurului sint prinse pe linia colturilor cozorocului cu cite un buton de culoare galbena. Sapca are aplicata, in fata - la centru - pe banda, emblema. Cozorocul de la sapca sefului corpului, a adjunctului (adjunctilor) si a sefilor de detasamente este prevazut cu doua rinduri de frunze de stejar, iar pentru personalul de instruire si pentru seful grupei, cu un rind de frunze de stejar. 10. Caciula - figura nr. 7 - este de culoare neagra, confectionata din tercot, prevazuta cu doua clape din blana industriala. Clapa din fata este rotunjita, iar cea din spate formeaza doua urechi laterale, prevazute cu doi nasturi si o bentita pentru incheierea acestora deasupra capului sau sub barbie. La mijlocul clapei din fata se aplica emblema. Caciula este captusita cu tesatura din celofibra in amestec cu fibre poliamidice sau poliesterice, asortata la culoarea calotei. Pentru seful corpului si adjunctul (adjunctii), blana de la caciula este naturala, de culoare gri. 11. Bocancii sau ghetele sint din piele de culoare neagra, prevazuti cu bombeuri, au talpa si tocuri din duroflex si se incheie cu sireturi sau cu fermoar. 12. Pantofii sint din piele de culoare neagra, prevazuti cu bombeuri, fara ornamentatie si se incheie cu sireturi. Pentru sezonul de vara se pot confectiona pantofi perforati, iar pentru femei, acestia pot avea decupaj. 13. Centura - figura nr. 8 - este de culoare neagra, fara diagonala, are latimea de 50 mm si se incheie cu o catarama din metal de culoare galbena. 14. Emblema - figura nr. 9 - se aplica pe sapca si pe caciula de catre personalul Corpului gardienilor publici cu drept de uniforma. Se confectioneaza din metal de culoare galbena, in forma de rozeta circulara, cu diametrul de 40 mm, incadrata cu un rind de frunze de stejar. Pentru seful corpului, adjunctul (adjunctii) si sefii de detasamente emblema este incadrata cu doua rinduri de frunze de stejar, este bombata, avind in centrul sau un triunghi echilateral cu colturile rotunjite si latura de 35 mm, emailat in culorile drapelului de stat al Romaniei, si are imprimata in relief, in partea superioara, inscriptia de culoare alba "ROMANIA", iar in partea inferioara, initialele "C.G.P.". 15. Cravata - figura nr. 10 - se confectioneaza din tesatura poliesterica tip matase, este de culoare neagra, cu un medalion cu inscriptia G.P. pe fond de culoare albastra si cu tricolorul in diagonala. 16. Fularul se confectioneaza din fibre P.N.A. tip lina, de culoare neagra. 17. Ecusonul pentru mineca - figura nr. 11 - se confectioneaza din fibre poliesterice pe fond de culoare bleu, avind in partea superioara inscriptia "GARDIENI PUBLICI", la mijloc culorile drapelului de stat al Romaniei, asezate in pozitie verticala, iar in partea inferioara, inscriptia "ORDINE SI PAZA", sub care se inscrie denumirea judetului. Se poarta pe bratul sting de catre intreg personalul cu drept de uniforma. 18. Numarul matricol - figura nr. 12 - se confectioneaza din metal in forma de octogon, pe fond de culoare galbena, in care se inscrie o rozeta circulara reprezentind culorile drapelului de stat al Romaniei si inscriptia "CORPUL GARDIENILOR PUBLICI", iar la mijloc, un cerc de culoare bleu, unde este trecut numarul matricol al personalului cu drept de uniforma si abrevierea denumirii judetului. Se poarta pe partea dreapta, deasupra buzunarului. 19. Portcarnetul - figura nr. 8 - se confectioneaza din piele sau din inlocuitori de culoare neagra si se compune din doua fete prinse printr-un burduf. Partea din spate se rabateaza sub forma de capac si se incheie in fata printr-un buton sau tic-tuc. Se poarta fixat pe centura prin doua gaici. 20. Palaria pentru gardieni publici (femei) se confectioneaza din fetru de culoare neagra; deasupra borului se monteaza o banda la fel ca la sapca. B. Insemnele distinctive de ierarhizare (figura nr. 13) In raport cu functiile indeplinite, insemnele distinctive de ierarhizare au urmatoarele forme si marimi: a) seful corpului - trei trese din tesatura cu fibre metalizate, de culoare galbena, cu latimea de 15 mm, asezate paralel, avind intre ele o distanta de 5 mm; b) adjunctul sefului corpului - doua trese, cu latimea de 15 mm, din tesatura cu fibre metalizate de culoare galbena, asezate paralel, avind intre ele o distanta de 5 mm; c) seful compartimentului instruire - o tresa lata de 15 mm, fixata la jumatatea bentitei, paralel cu laturile mici, din tesatura cu fibre metalizate de culoare galbena; d) seful detasamentului - trei trese din tesatura cu fibre metalizate de culoare galbena, cu latimea de 10 mm, asezate paralel, avind intre ele o distanta de 5 mm; e) instructorul - doua trese cu latimea de 10 mm, cu fibre metalizate, avind intre ele o distanta de 5 mm; f) seful de grupa - o tresa din tesatura metalizata de 10 mm, prinsa la jumatatea bentitei; g) gardianul public principal - o tresa din tesatura cu fibre din poliester de culoare galbena, cu o lungime de 15 mm, avind inscriptia "G.P."; h) gardianul public - o tresa din poliester de culoare albastra, cu lungimea de 15 mm, avind inscriptia "G.P." ANEXA 4 REGULI privind portul uniformei si al insemnelor distinctive de ierarhizare 1. Personalul cu drept de uniforma, insemne distinctive si echipament de protectie este obligat sa le poarte in timpul executarii serviciului, precum si in deplasarea la si de la serviciu. 2. Personalul care beneficiaza de uniforma si de echipament de protectie este obligat sa le poarte ingrijit, sa le intretina corespunzator si sa respecte cu strictete regulile privind portul acestora. Este interzisa modificarea uniformei si a echipamentului de protectie sau purtarea lor cu alte articole de imbracaminte. 3. Persoanele care au fost transferate in alte sectoare de activitate, cele carora li s-a desfacut contractul de munca ori au fost pensionate nu mai au dreptul sa poarte uniforma si insemnele distinctive. 4. Corpurile gardienilor publici si detasamentele independente au obligatia sa tina evidenta persoanelor carora li s-au acordat uniforme de serviciu si echipament de protectie, a articolelor din care se compun si a duratei maxime de uzura a acestora. De asemenea, sint obligate sa verifice respectarea cu strictete a prezentelor reguli de catre intregul personal care beneficiaza de uniforma de serviciu si de echipament de protectie. ---------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.