Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobat prin ORDINUL nr. 3.515 din 27 octombrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.004 din 6 noiembrie 2023.────────── CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezentul regulament stabileşte modul de organizare şi de funcţionare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, subcomisiilor acesteia şi comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor, potrivit legii. (2) Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor, denumită în continuare Comisia, este organismul ştiinţific de specialitate al Ministerului Culturii cu rol consultativ şi de avizare în domeniul protejării, evidenţei, expertizării, clasării, cercetării, conservării, restaurării şi punerii în valoare a patrimoniului cultural naţional mobil. (3) Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor, alături de Ministerul Culturii, coordonează activităţile specifice din domeniul patrimoniului cultural naţional mobil, potrivit legii. CAP. II Componenţa şi organizarea Comisiei ART. 2 (1) Comisia este condusă de un preşedinte numit prin ordin al ministrului culturii, propus de către structura de specialitate, dintre specialiştii cu autoritate recunoscută în domeniu, pentru un mandat de 2 ani, echivalent cu mandatul comisiei. (2) Comisia este formată din 21 de specialişti, numiţi prin ordin al ministrului culturii, pentru un mandat de 2 ani, propuşi de: a) preşedintele Comisiei - 6 membri; b) instituţiile publice specializate şi colecţionarii de bunuri culturale mobile - 7 membri; c) culte, Academia Română şi instituţiile publice de învăţământ superior de profil - 7 membri. (3) Comisia desemnează, prin votul majorităţii simple, dintre membrii săi 5 vicepreşedinţi, care sunt şi preşedinţi ai subcomisiilor. (4) Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor poate alege ca membri de onoare specialişti din ţară sau din străinătate, personalităţi ştiinţifice de recunoaştere internaţională din domeniul protejării patrimoniului cultural naţional mobil şi al muzeografiei, care sunt propuşi de preşedinte şi validaţi cu votul majorităţii simple a Comisiei. ART. 3 (1) Desemnarea membrilor Comisiei se realizează potrivit metodologiei din prezentul articol. (2) Cu 60 de zile înainte de încetarea mandatului membrilor Comisiei, structura de specialitate din cadrul Ministerului Culturii solicită, inclusiv prin publicarea unui anunţ pe pagina de internet a ministerului, transmiterea unor propuneri de membri. (3) Entităţile prevăzute la art. 2 alin. (2) formulează propuneri motivate din rândul membrilor şi/sau angajaţilor acestora şi le transmit ministerului, însoţite de curriculum vitae. (4) Persoanele propuse pentru a fi numite ca membri în cadrul Comisiei trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele criterii: a) să fie acreditate ca experţi, conservatori sau restauratori în domeniul patrimoniului cultural mobil şi să fie înscrise în Registrul experţilor pentru patrimoniul cultural mobil (R1) şi/sau în Registrul conservatorilor şi restauratorilor (R2); b) să nu fie suspendate sau retrase din următoarele registre: Registrul experţilor pentru patrimoniul cultural mobil (R1), Registrul conservatorilor şi restauratorilor acreditaţi (R2) şi Registrul arheologilor; c) să nu fie condamnate definitiv pentru fapte penale în legătură cu activitatea desfăşurată în domeniul protejării patrimoniului cultural mobil. (5) Pentru verificarea îndeplinirii criteriilor prevăzute la alin. (4), structura de specialitate din cadrul Ministerului Culturii poate solicita persoanelor/entităţilor care au formulat propunerile transmiterea unor informaţii şi documente suplimentare. (6) După centralizarea şi analizarea propunerilor, structura de specialitate din cadrul Ministerului Culturii le înaintează ministrului culturii. (7) La constituirea Comisiei se vor lua în considerare următoarele condiţii: a) o repartizare cât mai echilibrată a specializărilor membrilor pe domeniile prevăzute la art. 3 din Legea nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b) o repartizare cât mai echilibrată pe regiuni de dezvoltare, respectiv minimum un membru din fiecare regiune de dezvoltare; c) o repartizare cât mai echilibrată pe instituţiile şi persoanele din domeniu care fac propunerile; d) cel puţin un membru trebuie să fie acreditat de Ministerul Culturii în domeniul conservării patrimoniului mobil; e) cel puţin un membru trebuie să fie acreditat de Ministerul Culturii în domeniul restaurării patrimoniului mobil; f) o repartizare care să asigure egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi. ART. 4 (1) Secretarul Comisiei şi supleantul acestuia sunt funcţionari publici din cadrul structurii de specialitate a Ministerului Culturii, desemnaţi prin ordin al ministrului culturii. (2) În cazul imposibilităţii exercitării atribuţiilor de către secretar, atribuţiile acestuia sunt preluate de către secretarul supleant. ART. 5 (1) Comisia este structurată în următoarele subcomisii: a) subcomisia pentru bunuri arheologice şi istorico-documentare; b) subcomisia pentru bunuri cu semnificaţie artistică; c) subcomisia pentru bunuri cu semnificaţie etnografică; d) subcomisia pentru bunuri de importanţă ştiinţifică; e) subcomisia pentru bunuri de importanţă tehnică. (2) Subcomisiile funcţionează în conformitate cu prevederile prezentului regulament. (3) Subcomisiile au calitatea de raportori pentru activitatea Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor. (4) În calitate de raportori, subcomisiile fac propuneri către Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor privind documentaţiile supuse analizei. (5) Componenţa subcomisiilor se stabileşte prin ordinul privind numirea Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor. (6) Membrii Comisiei pot face parte din mai multe subcomisii, potrivit specializării şi experienţei profesionale. ART. 6 (1) Funcţionarea Comisiei este asigurată de Ministerul Culturii. (2) Fondurile necesare funcţionării Comisiei se suportă din bugetul ministerului, în condiţiile legii. ART. 7 (1) La nivel teritorial funcţionează 8 comisii zonale ale muzeelor şi colecţiilor, ca organisme ştiinţifice descentralizate ale Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, care sunt structurate potrivit celor 8 regiuni de dezvoltare. (2) Regulile privind organizarea şi funcţionarea Comisiei se aplică în mod corespunzător şi comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor. (3) Comisiile zonale ale muzeelor şi colecţiilor au câte 7 membri, iar preşedinţii acestora sunt membri ai Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor. (4) Componenţa comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor se aprobă prin ordin al ministrului culturii. (5) Funcţionarea şi asigurarea fondurilor necesare funcţionării comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor sunt asigurate de către serviciile publice deconcentrate care asigură secretariatul şi sediul comisiei zonale. CAP. III Mandatul membrilor Comisiei, subcomisiilor şi comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor ART. 8 Dispoziţiile din prezentul capitol se aplică în mod corespunzător pentru membrii Comisiei şi ai comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor. ART. 9 (1) Calitatea de membru al Comisiei se dobândeşte în baza numirii prin ordin al ministrului culturii. (2) După numire, membrii Comisiei au obligaţia ca, până cel târziu la prima şedinţă la care participă, să depună la secretariat, în original, certificatul de cazier judiciar. (3) Membrii Comisiei au obligaţia păstrării confidenţialităţii, pe toată durata mandatului şi după încetarea acestuia, cu privire la date şi/sau informaţii cu caracter personal ori care intră sub incidenţa protecţiei legale, în temeiul Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de care au luat cunoştinţă în timpul exercitării mandatului, cu excepţia datelor şi documentelor care, potrivit legii, constituie informaţii de interes public. (4) Obligaţia de confidenţialitate incumbă şi secretarului Comisiei, secretarilor comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor şi supleanţilor acestora. (5) Membrii Comisiei au obligaţia ca, în cazul în care se abţin de la vot sau fac opinie separată faţă de majoritatea membrilor, să motiveze aceste situaţii, în scris, cu consemnarea lor în fişa de vot. (6) Membrii Comisiei au obligaţia exercitării mandatului cu respectarea următoarelor principii: a) respectarea şi aplicarea corectă a legii; b) prioritatea interesului public; c) asigurarea egalităţii de tratament a cetăţenilor prin aplicarea aceluiaşi regim juridic în situaţii identice sau similare; d) profesionalismul, prin îndeplinirea mandatului cu responsabilitate, competenţă, eficienţă, corectitudine şi conştiinciozitate; e) imparţialitatea şi independenţa, care obligă la o atitudine obiectivă, neutră faţă de orice interes politic, economic, religios, privat sau de altă natură în exercitarea mandatului; f) integritatea morală; g) principiul loialităţii, care obligă la apărarea în mod loial a prestigiului Ministerului Culturii şi la abţinerea de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acestuia; h) în exercitarea mandatului, membrii Comisiei trebuie să se abţină de la exprimarea sau manifestarea publică a convingerilor şi preferinţelor lor politice, să nu favorizeze vreun partid politic sau vreo organizaţie căreia îi este aplicabil acelaşi regim juridic ca partidelor politice. ART. 10 (1) Membrii Comisiei au următoarele drepturi şi obligaţii: a) participă la şedinţele Comisiei având drept de vot în adoptarea propunerilor/hotărârilor/avizelor acesteia; b) completează şi depun la secretarul Comisiei declaraţia privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea; c) analizează documentaţiile, fac observaţii, propuneri şi recomandări; d) întocmesc şi semnează fişele de vot în cadrul fiecărei şedinţe la care sunt prezenţi; e) solicită consemnarea în procesele-verbale ale şedinţelor de lucru a opiniilor şi punctelor de vedere proprii; f) îl informează în timp util pe secretarul Comisiei despre imposibilitatea participării la şedinţă, în situaţii deosebite ce reclamă această absenţă; g) decid cu privire la renunţarea la mandat şi o comunică, în scris, ministrului culturii; h) primesc indemnizaţia prevăzută de lege. (2) Independenţa punctelor de vedere ştiinţifice, tehnice şi de specialitate exprimate de membri este garantată. ART. 11 (1) Pentru evitarea conflictelor de interese, pe perioada exercitării mandatului, membrii nu vor asista la dezbaterile şi la votul privind acele documentaţii supuse analizării şi avizării la a căror pregătire, elaborare, verificare au participat sau participă aceştia, soţii ori soţiile sau rudele până la gradul IV, precum şi în cazul în care ar avea o relaţie contractuală, în desfăşurare, inclusiv un raport de serviciu, cu persoane fizice ori juridice care au calitatea de elaborator, comanditar sau beneficiar al respectivelor documentaţii. (2) În scopul cunoaşterii şi asumării angajamentelor prevăzute la art. 9 alin. (3) şi (5) şi la alin. (1) al prezentului articol, membrii Comisiei semnează, până cel târziu la prima şedinţă la care participă, declaraţia privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea potrivit modelului cuprins în anexa nr. 1. (3) Declaraţiile privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea vor fi înaintate de secretarul Comisiei către structura de specialitate din cadrul ministerului, care va monitoriza şi va evalua situaţiile privind existenţa unor potenţiale conflicte de interese. (4) În situaţia nerespectării de către un membru al Comisiei a obligaţiilor prevăzute la alin. (1), structura de specialitate va propune ministrului culturii printr-un referat înlocuirea membrului în cauză. (5) Ordinul ministrului culturii prin care este revocat membrul în condiţiile alin. (4) poate fi atacat în justiţie în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. (6) În cazul în care un membru al Comisiei nu a respectat obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi a asistat la dezbateri şi la votul documentaţiilor, însă nu a fost elaborat ordinul ministrului culturii prin care este revocat membrul sau acest act normativ nu a intrat în circuitul civil, dezbaterile şi votul documentaţiilor sunt repuse pe ordinea de zi a Comisiei/subcomisiilor după revocarea membrului şi înlocuirea acestuia. (7) Nedepunerea în termen a declaraţiei prevăzute la alin. (2) sau nerespectarea de către un membru a obligaţiilor prevăzute la alin. (1) atrage încetarea mandatului de membru al Comisiei. ART. 12 (1) Calitatea de membru al Comisiei încetează în următoarele situaţii: a) încheierea valabilităţii mandatului; b) absenţe nemotivate, potrivit prevederilor prezentului regulament, respectiv absenţe la 3 şedinţe consecutive sau 4 absenţe nemotivate în cursul unui an calendaristic; c) revocare, în cazul încălcării prevederilor legale sau a prezentului regulament; d) prin demisie, comunicată în scris ministrului culturii; e) în urma constatării nerespectării angajamentelor cuprinse în declaraţia privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea; f) în cazul necompletării fişelor de vot sau al netransmiterii acestora în termenul prevăzut în prezentul regulament; g) când, în urma unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, este condamnat pentru una dintre faptele prevăzute şi sancţionate în legătură cu exercitarea profesiei; h) în cazul neîndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 11 alin. (2); i) în cazul refuzului membrului de a-şi îndeplini atribuţiile stabilite prin prezentul regulament; j) deces; k) alte situaţii prevăzute de lege. (2) Potrivit prezentului regulament, absenţele membrilor pot fi motivate doar în situaţii legate de starea de sănătate, evenimente familiale deosebite sau în situaţia delegării membrilor de către ministrul culturii pentru îndeplinirea unor obligaţii conform art. 13, care nu permit acestora participarea la şedinţele Comisiei. (3) Constatarea situaţiilor prevăzute la alin. (1) este de competenţa secretarului Comisiei, situaţiile astfel constatate urmând a fi aduse de îndată şi motivat la cunoştinţa ministrului culturii. (4) Semnalarea situaţiei prevăzute la alin. (1) lit. c) şi e) poate fi făcută în scris ministrului culturii de către membrii Comisiei, precum şi de către orice persoană fizică şi juridică interesată. (5) În situaţiile prevăzute la alin. (1), revocarea calităţii de membru se aprobă prin ordin al ministrului culturii. (6) În cazul în care unul dintre membrii Comisiei este revocat pentru oricare dintre situaţiile prevăzute la alin. (1), în locul acestuia va fi numit un nou membru prin ordin al ministrului culturii, pentru perioada rămasă din respectivul mandat, la propunerea instituţiei sau persoanei care a desemnat membrul al cărui mandat a încetat. ART. 13 (1) Membrii Comisiei pot fi delegaţi de către ministrul culturii să evalueze/să constate din punct de vedere ştiinţific, în teren, situaţii legate de activitatea de protejare a patrimoniului cultural mobil, cu decontarea cheltuielilor legate de deplasare, cazare şi diurnă de către minister. (2) În urma evaluării prevăzute la alin. (1), membrii Comisiei au obligaţia redactării unui raport detaliat, în termenul stabilit de ministrul culturii. CAP. IV Atribuţiile Comisiei şi ale comisiilor zonale ART. 14 Comisia are următoarele atribuţii: a) analizează documentaţiile depuse în vederea clasării, declasării sau a trecerii unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridică a patrimoniului cultural naţional în alta şi evaluează rapoartele de expertiză efectuate în vederea clasării, declasării sau trecerii unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridică a patrimoniului cultural naţional în alta; b) hotărăşte asupra clasării bunurilor culturale, precum şi asupra declasării sau trecerii unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridică a patrimoniului cultural naţional în alta, în cazurile prevăzute de lege; c) avizează exportul temporar al bunurilor culturale mobile, respectiv avizează exportul definitiv al bunurilor culturale mobile clasate în categoria juridică fond, numai în cadrul unui schimb de bunuri culturale, în cazurile prevăzute de lege; d) avizează funcţionarea operatorilor economici care comercializează sau organizează licitaţii cu bunuri culturale mobile; e) avizează restaurarea bunurilor culturale mobile clasate în categoria tezaur; f) aprobă rapoartele de expertiză care stau la baza operaţiunilor de restaurare şi conservare pentru bunuri culturale mobile clasate în tezaur, indiferent de forma de proprietate, care sunt în pericol iminent de distrugere sau degradare gravă; g) avizează, în vederea organizării unor expoziţii sau realizării unor proiecte culturale, împrumutul de bunuri culturale mobile clasate aflate în administrarea unor instituţii publice; h) avizează transmiterea în administrarea unor instituţii publice specializate a copiilor, mulajelor, tirajelor postume sau facsimilelor executate cu încălcarea dispoziţiilor art. 26 ori ale art. 27 alin. (3) din Legea nr. 182/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, confiscate de către agentul constatator; i) avizează darea în administrarea instituţiilor publice specializate a bunurilor culturale mobile cedate de succesori în contul taxelor succesorale proprietatea statului; j) avizează restituirea, potrivit legii, a bunurilor culturale mobile aflate în custodia unor instituţii publice persoanelor fizice sau juridice care le-au depus în custodie; k) avizează, potrivit legii, certificatele de garanţie guvernamentală; l) acreditează experţii, conservatorii şi restauratorii; m) acreditează specialiştii care pot avea acces, în condiţiile legii, la informaţia conţinută în registrele operatorilor economici autorizaţi să comercializeze bunuri culturale mobile; n) desemnează expertul, conservatorul sau restauratorul acreditat pentru constatarea distrugerii sau deteriorării grave a bunului cultural mobil, care nu poate fi remediată prin operaţiuni de restaurare, în vederea declasării acestuia; o) suspendă, în condiţiile legii, acreditarea conservatorilor şi restauratorilor sau autorizarea laboratoarelor şi atelierelor care efectuează lucrări de conservare şi restaurare a bunurilor culturale mobile clasate; p) propune direcţiei judeţene pentru cultură, respectiv a municipiului Bucureşti măsuri privind transmiterea către instituţii publice specializate a bunurilor arheologice mobile descoperite întâmplător sau prin cercetări arheologice, conform legii; q) avizează normele de clasare a bunurilor culturale mobile şi normele privind comerţul cu bunuri culturale mobile; r) avizează normele privind executarea mulajelor, facsimilelor şi copiilor, precum şi a tirajelor postume după plăcile originale de gravură, în cazul bunurilor culturale mobile clasate; s) avizează normele de conservare şi de restaurare a bunurilor culturale mobile clasate şi stabileşte priorităţile de restaurare a acestora; t) avizează funcţionarea laboratoarelor şi a atelierelor care urmează să efectueze operaţiuni de restaurare; u) desemnează instituţiile publice specializate care vor prelua în administrare de la societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat care se privatizează bunurile culturale mobile aflate în proprietate publică, clasate în condiţiile legii; v) avizează normele metodologice privind exportul definitiv sau temporar al bunurilor culturale mobile; w) avizează, conform legii, regulamentele de organizare şi funcţionare a muzeelor si colecţiilor publice; x) avizează normele de acreditare a experţilor, normele de acreditare a conservatorilor şi restauratorilor, precum şi normele privind autorizarea laboratoarelor şi a atelierelor de conservare şi restaurare; y) primeşte contestaţiile făcute de persoane fizice şi juridice cu privire la procedura de clasare a bunurilor culturale mobile şi face propuneri referitoare la soluţionarea acestora. În rezolvarea contestaţiilor, Comisia beneficiază de asistenţă juridică de specialitate asigurată de Serviciul juridic contencios din cadrul Ministerului Culturii; z) aprobă normele metodologice de acreditare a muzeelor şi a colecţiilor publice; aa) aprobă criteriile de acreditare a muzeelor şi a colecţiilor publice; bb) acordă şi revocă acreditarea muzeelor şi a colecţiilor publice; cc) avizează schimbarea titulaturii muzeelor şi colecţiilor publice; dd) elaborează normele de clasificare a muzeelor şi a colecţiilor publice; ee) propune Ministerului Culturii clasificarea muzeelor şi a colecţiilor publice; ff) elaborează criteriile de acordare a avizului prealabil în vederea înfiinţării muzeelor şi a colecţiilor publice; gg) acordă, potrivit legii, avizul prealabil privind înfiinţarea muzeelor şi a colecţiilor publice; hh) propune reglementări de specialitate privind domeniul muzeelor şi al colecţiilor publice, obligatorii pentru întreaga reţea de instituţii muzeale şi colecţii publice, indiferent de forma de proprietate, administrare şi finanţare; ii) acordă aviz consultativ pentru aprobarea strategiei naţionale de cercetare-dezvoltare din domeniul muzeelor şi al colecţiilor publice; jj) avizează priorităţile de dezvoltare a muzeelor şi a colecţiilor publice aflate în subordinea Ministerului Culturii; kk) avizează programele de pregătire a specialiştilor din domeniul muzeelor şi al colecţiilor publice; ll) propune Ministerului Culturii acordarea unor distincţii şi recompense persoanelor care au adus contribuţii deosebite la dezvoltarea, cercetarea, evidenţa, conservarea, restaurarea şi punerea în valoare a patrimoniului muzeal; mm) îndeplineşte orice alte atribuţii date în competenţa sa prin lege. ART. 15 În exercitarea atribuţiilor sale Comisia emite propuneri, hotărâri şi avize. ART. 16 Comisiile zonale ale muzeelor şi colecţiilor îndeplinesc următoarele atribuţii: a) analizează documentaţiile depuse în vederea clasării, declasării sau a trecerii unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridică a patrimoniului cultural naţional în alta şi evaluează rapoartele de expertiză efectuate în vederea clasării, declasării sau trecerii unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridică a patrimoniului cultural naţional în alta şi comunică propuneri în acest sens către Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor; b) formulează propuneri privind clasarea bunurilor culturale, precum şi asupra declasării sau trecerii unui bun cultural mobil dintr-o categorie juridică a patrimoniului cultural naţional în alta, în cazurile prevăzute de lege; c) propun avizarea privind funcţionarea operatorilor economici care comercializează sau organizează licitaţii cu bunuri culturale mobile; d) formulează propuneri privind normele metodologice specifice domeniului patrimoniului cultural naţional; e) propun revocarea acreditării muzeelor şi a colecţiilor publice, potrivit competenţei teritoriale; f) formulează propuneri privind priorităţile de dezvoltare a muzeelor şi a colecţiilor publice aflate în subordinea Ministerului Culturii, potrivit competenţei teritoriale; g) formulează propuneri privind programele de pregătire a specialiştilor din domeniul muzeelor şi al colecţiilor publice, potrivit competenţei teritoriale; h) formulează propuneri privind acordarea unor distincţii şi recompense persoanelor care au adus contribuţii deosebite la dezvoltarea, cercetarea, evidenţa, conservarea, restaurarea şi punerea în valoare a patrimoniului muzeal, potrivit competenţei teritoriale; i) îndeplinesc orice alte atribuţii date în competenţa acestora, prin lege sau prin prezentul regulament. CAP. V Funcţionarea Comisiei, subcomisiilor şi comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor ART. 17 Dispoziţiile din prezentul capitol se aplică în mod corespunzător Comisiei şi comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor. ART. 18 (1) Deciziile Comisiei se iau, de regulă, cu majoritatea simplă a voturilor, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege. În caz de balotaj, votul preşedintelui de şedinţă este hotărâtor. (2) Cvorumul de şedinţă este întrunit în condiţiile prezenţei a cel puţin doisprezece membri, pentru şedinţele Comisiei, şi a cel puţin cinci membri, pentru şedinţele comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor. (3) În cazul neîntrunirii cvorumului menţionat la alin. (2), şedinţa se reprogramează în cel mai scurt timp posibil. (4) Înaintea votului final ce va fi exprimat asupra fiecărui punct aflat pe ordinea de zi, în cazul în care există membri care se află în situaţia prevăzută la art. 11 alin. (1) şi care nu pot participa la vot sau dacă la momentul votului lipsesc unii membri, preşedintele va verifica întrunirea cvorumului legal. Dacă nu se întruneşte cvorumul de şedinţă prevăzut la alin. (2), preşedintele amână votarea până la întrunirea cvorumului legal sau decide reprogramarea conform prevederilor alin. (3). (5) Comisia îşi desfăşoară activitatea în şedinţe ordinare şi extraordinare. (6) Şedinţele se desfăşoară cu participarea fizică la sediul ministerului sau în alte locaţii, cu aprobarea ministrului culturii. (7) Şedinţele ordinare se programează la începutul anului calendaristic de structura de specialitate din cadrul ministerului, cu consultarea membrilor Comisiei. (8) Şedinţele sunt conduse de către preşedinte sau, în lipsa acestuia, de către un vicepreşedinte ori de un preşedinte de şedinţă, ales dintre membrii prezenţi, situaţie care se consemnează în procesul-verbal. (9) Participarea la şedinţe a membrilor este obligatorie. Absenţele motivate sau nemotivate se consemnează de către secretar în procesul-verbal. (10) În afara şedinţelor ordinare, ministrul culturii/directorul structurii de specialitate sau secretarul Comisiei poate convoca în şedinţă extraordinară Comisia. (11) În funcţie de disponibilităţile tehnice, şedinţele se pot desfăşura în format online, fără participarea fizică în acelaşi spaţiu a tuturor funcţionarilor implicaţi, membrilor Comisiei şi invitaţilor, cu asigurarea dezbaterilor din Comisie, a comunicării fişelor de vot completate de membri, prin intermediul mijloacelor electronice. (12) În cazul şedinţelor organizate online, membrii Comisiei transmit, până la termenul stabilit de secretarul Comisiei, fişa de vot asumată prin semnătură. (13) Transmiterea fişelor de vot, prin mijloacele electronice, se face în termenul stabilit de secretarul Comisiei, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice de la data finalizării şedinţei. ART. 19 (1) Persoanele interesate pot asista, în limita locurilor şi a mijloacelor tehnice disponibile, la prezentările şi dezbaterile din cadrul şedinţelor Comisiei, cu condiţia să depună o solicitare scrisă în acest sens la structura de specialitate, în care să precizeze datele personale de identificare, depusă cel târziu până la începutul şedinţei respective. Persoanele interesate care asistă la şedinţă nu au dreptul să intervină în cadrul discuţiilor sau să înregistreze şedinţa audio, foto, video şi sunt obligate să părăsească sala înainte de momentul votului. (2) Se interzice participarea sau asistarea la şedinţele Comisiei a persoanelor care tulbură desfăşurarea şedinţelor. Respectivele persoane vor părăsi sala de şedinţă la solicitarea preşedintelui sau a secretarului. Secretarul, împreună cu personalul de pază al instituţiei sau autorităţii unde se desfăşoară şedinţa, asigură o atmosferă de lucru calmă şi echilibrată. (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), presa poate înregistra audio, foto sau video şedinţa, fără a asista la momentul votului, cu respectarea prevederilor legale referitoare la drepturile de autor şi la datele cu caracter personal. (4) Persoanele interesate pot interveni în cadrul discuţiilor doar dacă preşedintele le dă cuvântul şi cu încadrarea în timpul stabilit de acesta. (5) Ministerul Culturii, în funcţie de solicitări, poate restricţiona accesul persoanelor care doresc să asiste la şedinţele Comisiei, în funcţie de spaţiu, condiţiile tehnice şi logistice disponibile, după caz. ART. 20 (1) Documentaţiile primite la structura de specialitate se supun analizei Comisiei prin grija secretarului, cu sprijinul funcţionarilor din structura de specialitate cu atribuţii în domeniu. (2) Convocarea Comisiei se face de către secretarul Comisiei. (3) Ordinea de zi stabilită de către secretarul Comisiei în baza dispoziţiilor superiorilor ierarhici din cadrul ministerului este publicată pe site-ul ministerului cu 24 de ore înaintea şedinţei. (4) Pe ordinea de zi a şedinţei se includ documentaţii înregistrate la Ministerul Culturii cu cel puţin trei zile lucrătoare înainte de data şedinţei. Ordinea de zi poate fi completată în cadrul şedinţei cu documentaţiile care au caracter urgent. (5) Pe ordinea de zi pot fi incluse, pentru a fi supuse analizei, şi documentaţii în vederea consultării prealabile. (6) Secretarul întocmeşte lista de prezenţă şi procesul-verbal al şedinţei, la care anexează fişele de vot. (7) Procesul-verbal al şedinţei cuprinde rezumatul discuţiilor la fiecare subiect şi rezultatul votului şi se înregistrează la structura de specialitate din minister. Rezultatul votului se publică pe site-ul ministerului. (8) Pot participa la şedinţele Comisiei ministrul culturii, demnitarii, funcţionarii publici, reprezentanţi ai Institutului Naţional al Patrimoniului, angajaţii, colaboratorii din cadrul ministerului/serviciului public deconcentrat care au ca atribuţie/obligaţie prezentarea documentaţiei/subiectului cuprinse/cuprins pe ordinea de zi. ART. 21 (1) La şedinţele Comisiei pot participa şi elaboratorii documentaţiilor sau reprezentantul solicitantului, cu aprobarea secretarului. (2) După susţinerea documentaţiilor, elaboratorii/reprezentantul solicitantului documentaţiilor nu pot/nu poate participa la deliberările din cadrul şedinţelor sau la vot, părăsind sala de şedinţă. (3) În cazul în care un membru al Comisiei se află în conflict de interese cu privire la subiectele incluse pe ordinea de zi, acesta nu va participa la luarea unei decizii cu privire la subiectul respectiv, părăsind sala de şedinţă înaintea deliberării şi a votului. (4) Membrii aflaţi în situaţia prevăzută la alin. (3) menţionează în fişa de vot motivul pentru care nu pot participa la şedinţa respectivă, acesta fiind menţionat şi în procesul-verbal de şedinţă de către secretar. (5) Invitaţii, secretarul, membrii de onoare ai Comisiei şi specialiştii din cadrul ministerului nu au drept de vot. ART. 22 În situaţia în care Comisia nu poate analiza toate subiectele aflate pe ordinea de zi din cauza numărului mare sau a complexităţii acestora, prin decizia preşedintelui, cu consultarea membrilor, şedinţa poate continua în ziua următoare sau se poate convoca o şedinţă extraordinară pentru formularea de propuneri pentru fiecare subiect de pe ordinea de zi. ART. 23 Dezbaterile din cadrul şedinţelor Comisiei se consemnează în documentele şedinţelor, respectiv procesul-verbal şi fişele de vot. ART. 24 Procesul-verbal şi fişele de vot ale şedinţei pot fi consultate de către membrii Comisiei sau de către funcţionarii structurii de specialitate din minister şi pot fi puse la dispoziţia conducerii ministerului, demnitarilor, organelor şi instituţiilor abilitate, potrivit legii. ART. 25 Preşedintele Comisiei are următoarele atribuţii: a) conduce activitatea Comisiei; b) conduce şedinţele Comisiei; c) reprezintă Comisia în raport cu ministerul, cu celelalte organisme şi comisii de specialitate, autorităţi şi instituţii publice, persoane fizice sau juridice; d) reprezintă Comisia pe plan naţional şi internaţional; e) elaborează concluziile Comisiei pentru fiecare subiect supus dezbaterii; f) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege sau încredinţate de ministrul culturii. ART. 26 (1) Secretarul Comisiei are următoarele atribuţii: a) convoacă Comisia; b) ţine evidenţa activităţii Comisiei şi întocmeşte procesele-verbale ale şedinţelor; c) întocmeşte ordinea de zi, conform dispoziţiilor superiorilor ierarhici, şi o face publică pe site-ul ministerului; d) întocmeşte lista de prezenţă şi asigură semnarea acesteia de către membrii Comisiei prezenţi la fiecare şedinţă; e) constată şi semnalează situaţiile de încetare a mandatului membrilor, precum şi situaţiile prevăzute la art. 9 alin. (4); f) gestionează documentele şi corespondenţa adresate Comisiei; g) gestionează şi ţine evidenţa declaraţiilor privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea; h) întocmeşte şi înaintează conducerii ministerului proiectele de acte administrative, precum avize, hotărâri şi alte acte; i) întocmeşte convenţia civilă încheiată cu fiecare membru al Comisiei şi o transmite spre semnare; j) asigură transmiterea contestaţiilor către Comisie; k) propune Comisiei documentaţiile complete spre analiză; l) supune analizării documentaţiile refăcute potrivit recomandărilor Comisiei; m) examinează documentaţiile depuse şi, în cazul în care acestea nu sunt complete, solicită beneficiarului completarea acestora. De asemenea, prezintă documentaţiile în cadrul şedinţelor Comisiei, dacă este cazul. (2) Secretarul Comisiei este sprijinit de funcţionarii structurii de specialitate din cadrul Ministerului Culturii, cu atribuţii în domeniul patrimoniului mobil, în gestionarea, verificarea, transmiterea şi prezentarea documentaţiei spre analiza Comisiei, precum şi la redactarea propunerilor de acte administrative, precum avize, hotărâri şi alte acte, care rezultă din analizarea documentaţiilor de către Comisie. CAP. VI Desfăşurarea lucrărilor Comisiei, subcomisiilor şi comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor ART. 27 (1) Lucrările/Documentaţiile se pun la dispoziţia Comisiei pentru analiză, înaintea dezbaterilor. (2) După analiza documentaţiilor, preşedintele dă cuvântul membrilor, care pot cere precizări, pot face observaţii şi recomandări sau propune amendamente. (3) Propunerile se consemnează de fiecare membru în fişa de vot, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei. (4) Fişa de vot cuprinde propunerea formulată de membrul Comisiei, motivarea, precum şi observaţiile, recomandările şi/sau condiţiile propuse, certificate prin semnătura sa olografă sau electronică. (5) Fişa de vot, în cazul şedinţelor prevăzute la art. 18 alin. (11), este considerată validă dacă este semnată olograf sau electronic de membrul Comisiei şi este transmisă secretarului, prin mijloace electronice. (6) În cazul şedinţelor prevăzute la art. 18 alin. (11), transmiterea fişelor de vot de către membrii Comisiei, prin mijloacele electronice, se face în termenul stabilit de secretar, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice de la data finalizării şedinţei. (7) Concluzia dezbaterii, formulată de preşedinte, este aprobată prin vot de membrii Comisiei şi se menţionează în procesul-verbal de şedinţă, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2. Deciziile se iau cu votul majorităţii simple. CAP. VII Aspecte organizatorice ART. 28 (1) Pentru activitatea desfăşurată în cadrul Comisiei/comisiei zonale, membrii au dreptul la o indemnizaţie lunară, care se stabileşte prin ordin al ministrului culturii, şi la decontarea cheltuielilor de deplasare şi cazare, conform legii. (2) Cheltuielile de participare care pot fi decontate se cuprind în contractul civil încheiat cu fiecare membru, potrivit legii. (3) Indemnizaţiile şi decontarea cheltuielilor de participare la şedinţe se plătesc de către minister, pe baza listei de prezenţă şi a documentelor contabile justificative, respectiv de către serviciile publice deconcentrate ale ministerului pentru comisiile zonale. ART. 29 (1) Documentele şedinţelor sunt, în ordinea de arhivare, următoarele: a) convocarea; b) ordinea de zi; c) procesul-verbal cuprinzând şi prezenţa; d) fişa de vot, anexă la procesul-verbal; e) hotărârile, avizele şi propunerile Comisiei. (2) Arhivarea documentelor se face la minister, respectiv la serviciile publice deconcentrate ale ministerului pentru comisiile zonale. ART. 30 Prevederile capitolelor VI şi VII se aplică în mod corespunzător Comisiei şi comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor. CAP. VIII Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 31 Prezentul regulament se completează de drept cu actele normative în vigoare. ART. 32 Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament. ANEXA 1 la regulament DECLARAŢIE privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea Subsemnatul(a), ................................., membru(ă) în Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor/Comisia zonală ........., declar pe propria răspundere, sub sancţiunea falsului în declaraţii prevăzut de art. 326 din Codul penal, următoarele: I. Imparţialitate a) Pe durata mandatului, în calitate de membru, nu voi participa la dezbaterile şi la votul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor/Comisiei zonale ...... dacă voi constata că mă aflu în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute de Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, aprobat prin Ordinul ministrului culturii nr. 3.515/2023. b) Nu am niciun interes de natură să afecteze imparţialitatea mea pe parcursul procesului de deliberare în cadrul comisiei. II. Interese
┌──────────────────────────────────────┐
│1. Asociat sau acţionar la societăţi, │
│angajat al instituţiilor publice, │
│precum şi membru în asociaţii, │
│fundaţii sau alte organizaţii │
│neguvernamentale care au legătură cu │
│obiectul de activitate al comisiei: │
├────────────────────┬─────────────────┤
│Unitatea │Calitatea │
│- denumirea şi │deţinută │
│adresa - │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│1.1. .... │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┴─────────────────┤
│2. Calitatea de membru în organele de │
│conducere, administrare şi control ale│
│instituţiilor, societăţilor, │
│asociaţiilor sau fundaţiilor ori ale │
│altor organizaţii neguvernamentale │
│care au legătură cu obiectul de │
│activitate al comisiei: │
├────────────────────┬─────────────────┤
│Unitatea │Calitatea │
│- denumirea şi │deţinută │
│adresa - │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│2.1. …. │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
└────────────────────┴─────────────────┘
Mă angajez ca, în cazul schimbării informaţiilor de la punctul II - Interese, să depun declaraţii actualizate. III. Confidenţialitate Mă angajez să păstrez confidenţialitatea informaţiilor şi datelor cu caracter personal şi a celor care intră sub incidenţa protecţiei date de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe care le voi obţine sau le voi afla ca efect al calităţii mele de membru al Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor/comisiei zonale, pe toată durata mandatului şi după încetarea acestuia, potrivit prevederilor legii. Mă angajez ca, pe durata mandatului, dacă sesizez iminenţa unui conflict de interese cu privire la un subiect de pe ordinea de zi ori altă situaţie care constituie sau care poate genera un conflict de interese, să înştiinţez de îndată plenul comisiei/secretarul comisiei, să mă abţin de la dezbateri şi luarea deciziei, inclusiv de la vot. IV. Protecţia datelor cu caracter personal Declar că am luat cunoştinţă de prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, aprobat prin Ordinul ministrului culturii nr. 3.515/2023, şi sunt de acord ca datele mele personale să fie utilizate de către Ministerul Culturii în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE, iar numele meu să fie făcut public pe pagina de internet a Ministerului Culturii pe durata mandatului. Înţeleg şi sunt de acord ca Ministerul Culturii să păstreze datele personale colectate pentru o perioadă de 10 ani, în condiţiile prevăzute de Legea Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Semnătura Data ........................ .................. ANEXA 2 la regulament PROCESUL-VERBAL al şedinţei Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor (CNMC)/Comisiei zonale (CZ) ............, desfăşurată în baza prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, aprobat prin Ordinul ministrului culturii nr. 3.515/2023
┌──┬─────────┬──────────┬──────────────┐
│ │Subiecte^│Observaţii│Concluziile │
│ │1 │ │CNMC │
├──┼─────────┼──────────┼──────────────┤
│1.│ │ │ │
├──┼─────────┼──────────┼──────────────┤
│2.│ │ │ │
├──┼─────────┼──────────┼──────────────┤
│3.│ │ │ │
├──┼─────────┼──────────┼──────────────┤
│ │ │ │ │
└──┴─────────┴──────────┴──────────────┘
^1 Se vor completa aspecte relevante referitoare la documentaţie. Lista de prezenţă
┌────┬─────────┬──────────────┬─────────┐
│Nr. │Prenumele│Funcţia în │Semnătura│
│crt.│şi numele│CNMC/CZ │ │
├────┼─────────┼──────────────┼─────────┤
│1. │ │preşedinte │ │
├────┼─────────┼──────────────┼─────────┤
│2. │ │vicepreşedinte│ │
├────┼─────────┼──────────────┼─────────┤
│3. │ │membru │ │
└────┴─────────┴──────────────┴─────────┘
Secretar/Supleant secretar (CNMC/CZ) .............................................................. (semnătura) (prenume, nume) ANEXA 3 la regulament FIŞA DE VOT anexă la procesul-verbal al şedinţei Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor/Comisiei zonale ........................, desfăşurată în baza prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, aprobat prin Ordinul ministrului culturii nr. 3.515/2023 Vot nominal cu privire la propunerea preşedintelui comisiei
┌────┬────────┬──────────────┬─────────┐
│ │ │Vot │Motivarea│
│ │ │ │^2 │
│ │ ├──┬──┬────────┼─────────┤
│Nr. │Subiecte│ │ │Abţinere│ │
│crt.│^1 │ │ │/ │ │
│ │ │Da│Nu│Nu │ │
│ │ │ │ │particip│ │
│ │ │ │ │la vot. │ │
├────┼────────┼──┼──┼────────┼─────────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │
├────┼────────┼──┼──┼────────┼─────────┤
│1. │ │x │ │ │ │
├────┼────────┼──┼──┼────────┼─────────┤
│2. │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼──┼──┼────────┼─────────┤
│3. │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼──┼──┼────────┼─────────┤
│4. │ │ │ │ │ │
└────┴────────┴──┴──┴────────┴─────────┘
^1 Se vor completa aspecte relevante referitoare la documentaţie. ^2 Este obligatorie precizarea motivării în cazul abţinerii de la vot sau în caz de opinie separată faţă de majoritatea membrilor. Numele şi prenumele .................................. Semnătura .................................. Data .................................. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.