Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
REGULAMENT din 27 iunie 2024 de organizare şi funcţionare a Bibliotecii Centrale Universitare "Carol I"
────────── Aprobat prin ORDINUL nr. 5.096 din 27 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 668 din 12 iulie 2024. ────────── CAP. I Misiune ART. 1 Biblioteca Centrală Universitară „Carol I“, denumită în continuare BCU „Carol I“, este o instituţie de drept public, de importanţă naţională, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Educaţiei şi finanţată de la bugetul de stat, cu drept de a realiza venituri proprii din obiectul de activitate, conform Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi anexei nr. 4 - Instituţiile şi unităţile care funcţionează în subordinea sau în coordonarea Ministerului Educaţiei, lit. A. Instituţiile şi unităţile care funcţionează în subordinea Ministerului Educaţiei din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 2 BCU „Carol I“ este o structură infodocumentară complexă, parte a Sistemului naţional de biblioteci, având misiunea de a asigura accesul la cunoaştere şi de a contribui decisiv la dezvoltarea învăţământului şi cercetării prin furnizarea de servicii adecvate mediului academic şi ştiinţific, cu scopul de a transmite din generaţie în generaţie valorile acumulate, conectând astfel trecutul, prezentul şi viitorul.
ART. 3 (1) BCU „Carol I“ are ca obiect de activitate: a) achiziţia documentelor pe orice tip de suport şi a diferitelor produse/servicii de informare - documentare electronice; b) prelucrarea, organizarea şi administrarea documentelor achiziţionate, pe orice tip de suport, şi a diferitelor produse/servicii de informare-documentare electronice; c) diseminarea informaţiilor, prin asigurarea accesului tradiţional şi electronic la documente, prin intermediul unei game variate de servicii; d) instruirea utilizatorilor în domeniul culturii informaţiei; e) realizarea de activităţi de cercetare ştiinţifică şi de dezvoltare, prin elaborarea de studii, bibliografii, biobibliografii, sinteze documentare pe teme de specialitate, ghiduri, repertorii, antologii, proiecte etc., cu precădere în domeniul biblioteconomiei şi ştiinţei informării, dar şi în toate domeniile cunoaşterii studiate în cadrul Universităţii din Bucureşti; f) întocmirea Strategiei de dezvoltare a Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I“ şi a planurilor anuale, în acord cu tendinţele pe plan naţional şi internaţional; g) participarea la târguri de carte, conferinţe naţionale şi internaţionale ale organizaţiilor profesionale, precum şi participarea la activităţi de cercetare a fundamentelor teoretice ale domeniului; h) colaborarea cu alte instituţii de profil, cu organizaţii şi asociaţii, având ca obiectiv participarea în consorţii sau în alte forme de cooperare, cu scopul achiziţionării, în parteneriat, a diferitelor documente, a bazelor de date infodocumentare, a altor tipuri de activităţi şi servicii, precum şi în vedere elaborării de proiecte; i) organizarea de acţiuni de formare şi perfecţionare, complementare sistemului instituţionalizat de pregătire în domeniul biblioteconomiei şi ştiinţei informării; j) acordarea de asistenţă metodologică bibliotecilor din reţeaua Ministerului Educaţiei; k) asigurarea implementării sistemului de control intern managerial, conform dispoziţiilor legale incidente; l) participarea, prin evenimentele pe care le organizează, la dezvoltarea şi promovarea educaţiei, culturii, ştiinţei şi tehnologiei; m) încheierea de parteneriate, protocoale de colaborare, acorduri, convenţii, contracte cu instituţii, organizaţii, asociaţii şi/sau alte persoane juridice şi/sau fizice pentru organizarea de evenimente, derularea unor activităţi în colaborare, în domeniul educaţiei, culturii, ştiinţei şi tehnologiei.
(2) Activitatea specifică bibliotecii are caracter biblioteconomic şi constă în: a) operaţiuni de dezvoltare a colecţiilor; b) operaţiuni de evidenţă şi prelucrare a documentelor; c) operaţiuni de catalogare şi indexare a documentelor; d) dezvoltarea colecţiilor şi punerea la dispoziţia utilizatorilor bibliotecii a documentelor, precum şi a unui ansamblu de servicii complexe de informare şi documentare, în spaţii modern amenajate, dotate şi întreţinute; e) dezvoltarea unor servicii preponderent educativ-culturale, în scopul armonizării activităţilor specifice de bibliotecă cu cele de înalt nivel cultural, ştiinţific, tehnologic şi educaţional, asigurând liberul acces al tuturor persoanelor înscrise la bibliotecă, precum şi al tuturor persoanelor interesate la evenimente (conferinţe, simpozioane, seminare, expoziţii, lansări de carte, prezentări de noi tehnologii, precum şi orice altele asemenea) desfăşurate, de către terţe persoane, în spaţiile bibliotecii, modern amenajate, dotate şi întreţinute. Spaţiile (săli), precum şi alte bunuri mobile ale BCU „Carol I“ pot fi utilizate, contra unor tarife, pe termen limitat, pe bază de Contract de utilizare (pe termen limitat pentru săli/bunuri). Modelul de contract de utilizare (pe termen limitat pentru săli/bunuri) este aprobat de Consiliul de administraţie şi de conducerea BCU „Carol I“, iar tarifele aferente se stabilesc conform art. 58 alin. (3); f) orice altă activitate/operaţiune care contribuie la asigurarea/oferirea utilizatorilor a tuturor serviciilor şi materialelor profesionale necesare.
ART. 4 BCU „Carol I“ cooperează cu alte biblioteci din sistemul naţional, cu instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, cu organizaţii neguvernamentale, cu alte instituţii şi organizaţii de drept public sau de drept privat, ambasade, centre culturale etc., în vederea realizării unor proiecte de cercetare şi de dezvoltare a serviciilor de bibliotecă.
ART. 5 (1) Aria de asistenţă metodologică prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. j) urmează a fi stabilită de către Ministerul Educaţiei, în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (2) din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Deplasarea personalului de specialitate al BCU „Carol I“ în scopul de a acorda asistenţă metodologică se va face la cererea unităţii interesate şi pe cheltuiala acesteia.
CAP. II Patrimoniul mobil şi imobil ART. 6 BCU „Carol I“ deţine în regim de administrare şi/sau proprietate bunuri mobile şi imobile: a) bunurile imobile sunt deţinute de BCU „Carol I“ în regim de administrare şi înglobează clădiri cu destinaţie specifică pentru biblioteci, spaţii speciale de depozitare a colecţiilor şi spaţii a căror destinaţie specială este de a obţine venituri proprii, prin închiriere sau prin organizare de evenimente; b) bunurile imobile fac parte din inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului; ele sunt considerate mijloace fixe şi sunt evidenţiate, gestionate şi inventariate în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare; c) bunurile mobile sunt formate din mijloace fixe şi obiecte de inventar care asigură buna desfăşurare a activităţii în BCU „Carol I“ şi sunt evidenţiate, gestionate şi inventariate în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
ART. 7 Documentele aflate în colecţiile BCU „Carol I“ au statut de bunuri culturale comune (cu regim de obiecte de inventar evidenţiate în instrumentele de evidenţă) şi bunuri culturale de patrimoniu (considerate mijloace fixe şi evidenţiate, gestionate şi inventariate conform legislaţiei în vigoare).
ART. 8 Colecţiile BCU „Carol I“ se dezvoltă prin cumpărare, schimb de publicaţii intern şi internaţional, donaţii, transfer etc. şi cuprind o gamă variată de documente, precum: cărţi, publicaţii seriale, publicaţii cartografice, arhivistice, documente audiovizuale, documente grafice, documente electronice, documente fotografice, microformate, manuscrise şi alte asemenea, româneşti şi străine.
ART. 9 Colecţiile BCU „Carol I“ se dezvoltă în acord cu politica învăţământului universitar şi preuniversitar privind curricula, programele de studiu, de cercetare şi perfecţionare şi conform necesităţilor de informare şi documentare în domeniul ştiinţelor educaţiei şi învăţământului, atât ale personalului de conducere, îndrumare şi control din învăţământ, cât şi ale activităţii de perfecţionare a cadrelor didactice de predare şi a cadrelor didactice auxiliare din învăţământul de toate gradele, precum şi ale cercetării ştiinţifice de profil.
ART. 10 Colecţiile BCU „Carol I“ au caracter multidisciplinar, în Unitatea Centrală, şi specializat, în bibliotecile filiale.
ART. 11 Stabilirea statutului documentelor, evidenţa, prelucrarea, conservarea, recuperarea şi eliminarea acestora se realizează conform art. 40 alin. (1)-(10) din Legea nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi altor acte normative specifice.
ART. 12 Dotările BCU „Carol I“ se asigură prin finanţarea de către Ministerul Educaţiei, precum şi din venituri proprii, sponsorizări, donaţii, transferuri etc., conform prevederilor legale.
CAP. III Structura organizatorică ART. 13 BCU „Carol I“ are o structură organizaţională complexă. Aceasta include Unitatea Centrală (Corp Boema, Corp Fundaţie, Corp Dacia) şi 6 biblioteci filiale (situate în locaţii aflate în sediile facultăţilor Universităţii din Bucureşti), fiind organizată după cum urmează: 1. Director general 1.1. Cercetare, inovare şi IT (Serviciu); 1.2. Comunicare şi promovare instituţională (Serviciu); 1.3. Resurse umane şi dezvoltare profesională (Serviciu); 1.4. Juridic (Compartiment).
2. Director general adjunct 2.1. Unitatea Centrală: 2.1.1. Acces, împrumut şi săli de lectură (Serviciu); 2.1.2. Dezvoltarea colecţiilor şi referinţe bibliografice (Serviciu); 2.1.3. Evidenţa şi organizarea colecţiilor (Serviciu); 2.1.4. Catalogare, indexare (Serviciu); 2.1.5. Conservarea colecţiilor (Serviciu); 2.1.6. Bibliofilie, restaurare (Serviciu).
2.2. Biblioteci filiale: 2.2.1. Drept, administraţie şi afaceri (Serviciu); 2.2.2. Litere, limbi şi literaturi străine (Serviciu); 2.2.3. Geografie, geologie, biologie (Serviciu); 2.2.4. Istorie, filosofie, teologie ortodoxă (Serviciu); 2.2.5. Matematică, informatică, fizică, chimie (Serviciu); 2.2.6. Ştiinţe socioumane (Ştiinţe politice, Sociologie şi Asistenţă socială, Jurnalism şi Ştiinţele comunicării, Psihologie şi Ştiinţele educaţiei) (Serviciu).
3. Director economic: 3.1. Financiar, contabilitate (Serviciu); 3.2. Achiziţii publice (Compartiment); 3.3. Administrativ, tehnic (Serviciu); 3.4. Arhivare documente (Compartiment).
ART. 14 Structura BCU „Carol I“ este prevăzută în organigrama din anexa nr. 2 la ordin.
ART. 15 Conducerea B.C.U. „Carol I“ este asigurată de: director general, director general adjunct şi director economic.
ART. 16 Conducerea B.C.U. „Carol I“ exercită următoarele atribuţii: A. Director general: 1. reprezintă biblioteca în raporturile cu instituţiile, organele, organizaţiile centrale şi locale, cu alte instituţii cu care biblioteca cooperează; 2. îndeplineşte atribuţiile specifice de ordonator de credite, definite conform legislaţiei în vigoare; 3. coordonează politica generală a bibliotecii, aprobă politicile şi planurile anuale specifice în măsură să asigure desfăşurarea, în condiţii de performanţă, a activităţii curente şi de perspectivă a B.C.U. „Carol I“; 4. coordonează realizarea Strategiei de dezvoltare a Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I“, a Raportului anual de activitate şi a Planului de obiective anual, în direcţiile fundamentale: dezvoltarea colecţiilor, prelucrarea documentelor, accesul utilizatorilor la informaţii şi cunoaştere, diseminarea informaţiei şi a documentelor, informatizarea bibliotecii, asigurarea dezvoltării profesionale, asigurarea asistenţei metodologice pentru celelalte biblioteci universitare din aria geografică de îndrumare metodologică ce urmează a fi stabilită de Ministerul Educaţiei; 5. coordonează activităţile instituţiei în scopul creşterii performanţelor şi dezvoltării contribuţiei specializate la desfăşurarea procesului de învăţământ şi cercetare; 6. coordonează activitatea de formare, dezvoltare profesională şi îndrumare metodologică pentru învăţământul universitar şi preuniversitar; 7. asigură utilizarea raţională a tuturor categoriilor de resurse ale instituţiei şi urmăreşte atragerea de noi resurse complementare; 8. numeşte prin decizie membrii Comisiei de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial, conform prevederilor legale; 9. numeşte prin decizie Comisia de elaborare şi/sau modificare a Regulamentului de organizare şi funcţionare, Comisia de elaborare şi/sau modificare a Regulamentului intern, Comisia de evaluare a gestiunii, Comisia de casare, Comisia de selecţie a documentelor, comisiile de inventariere a colecţiilor, comisiile de evaluare în cadrul procedurilor de achiziţii, comisiile de recepţie a bunurilor/serviciilor/lucrărilor achiziţionate, comisiile de etică şi disciplina muncii, precum şi alte comisii necesare pentru buna funcţionare a instituţiei; 10. aprobă toate activităţile în legătură cu achiziţiile publice, inventarierea patrimoniului instituţiei, arhivarea documentelor şi casările de bunuri; 11. angajează, promovează, numeşte, deleagă, detaşează, transferă, sancţionează şi eliberează din funcţie personalul de specialitate, tehnic, economic, administrativ, precum şi pe şefii serviciilor şi soluţionează contestaţiile privitoare la stabilirea salariilor de bază, a sporurilor şi a altor drepturi, cu respectarea dispoziţiilor legale; 12. numeşte persoana responsabilă cu asigurarea la nivel de instituţie a ansamblului de măsuri prevăzute de normele în vigoare şi de dispoziţiile BCU „Carol I“, cu privire la sănătatea şi securitatea în muncă; 13. numeşte persoana responsabilă cu asigurarea la nivel de instituţie a ansamblului de măsuri prevăzute de normele în vigoare şi de dispoziţiile BCU „Carol I“, cu privire la prevenirea şi stingerea incendiilor - PSI; 14. are în subordine directă următoarele structuri organizatorice: a) director general adjunct; b) director economic; c) Serviciul cercetare, inovare şi IT; d) Serviciul comunicare şi promovare instituţională; e) Serviciul resurse umane şi dezvoltare profesională; f) Compartimentul juridic.
B. Director general adjunct: 1. asigură organizarea, coordonarea, controlul, verificarea şi comunicarea tuturor activităţilor desfăşurate în Serviciul Unitatea Centrală şi în bibliotecile filiale ale BCU „Carol I“; 2. dispune adoptarea de măsuri pentru îmbunătăţirea structurii colecţiilor, a activităţilor de organizare, prelucrare şi conservare a documentelor, precum şi a serviciilor de informare şi documentare oferite utilizatorilor BCU „Carol I“; 3. stabileşte atribuţiile şi sarcinile, pe trepte ierarhice, privind activitatea din cadrul structurilor organizatorice aflate în subordine, conform anexei nr. 2 la ordin; 4. asigură respectarea standardelor profesionale de lucru, precum şi colaborarea armonioasă, pe plan profesional, între structurile specializate ale bibliotecii; 5. coordonează, controlează şi verifică activitatea şefilor serviciilor de specialitate din Unitatea Centrală şi a şefilor serviciilor din bibliotecile filiale; 6. are în subordine directă următoarele structuri organizatorice: a) serviciile de specialitate din Unitatea Centrală; b) bibliotecile filiale.
C. Director economic: 1. răspunde de organizarea şi coordonarea activităţilor pentru structurile din subordine, desfăşurate în cadrul instituţiei; 2. coordonează şi răspunde de activitatea economică şi financiară a bibliotecii, de întocmirea proiectului anual al bugetului de venituri şi cheltuieli; 3. răspunde de întocmirea balanţelor contabile lunare şi a bilanţului, în vederea analizării rezultatelor economico-financiare obţinute; 4. organizează, coordonează şi controlează activitatea de inventariere şi administrare a întregului patrimoniu gestionat de bibliotecă; 5. coordonează elaborarea şi actualizarea Programului anual al achiziţiilor publice; 6. implementează sistemul de control intern/managerial la nivelul direcţiei; 7. coordonează elaborarea şi actualizarea instrumentelor specifice de lucru: Nomenclatorul arhivistic, Normele interne privind arhivarea documentelor la compartimentul creator etc.; 8. are în subordine directă următoarele structuri organizatorice: a) Serviciul financiar, contabilitate; b) Compartimentul achiziţii publice; c) Serviciul administrativ, tehnic; d) Compartimentul arhivare documente.
ART. 17 (1) Consiliul de administraţie se constituie prin decizia directorului general al BCU „Carol I“. Directorul general este preşedinte al Consiliului de administraţie şi conduce activitatea acestuia. (2) Consiliul de administraţie are rol consultativ şi este format din 9 (nouă) membri: director general - preşedinte, un reprezentant al Ministerului Educaţiei, director economic şi 6 (şase) membri desemnaţi prin decizie a directorului general, din rândul angajaţilor BCU „Carol I“. (3) Membrii Consiliului de administraţie se desemnează şi se revocă în funcţie de reputaţia profesională, concretizată în calitatea rezultatelor obţinute în activitate şi în îndeplinirea responsabilităţilor şi au aceleaşi drepturi şi obligaţii în exercitarea mandatului. (4) Consiliul de administraţie se întruneşte la convocarea directorului general sau la cererea a cel puţin jumătate plus unu din membrii săi. (5) Şedinţele Consiliului de administraţie se pot desfăşura şi prin intermediul serviciilor de videoconferinţă. (6) La şedinţele Consiliului de administraţie pot fi invitaţi, fără drept de vot, şi alţi reprezentanţi din cadrul bibliotecii, în funcţie de problemele dezbătute. Un reprezentant sindical participă ca invitat permanent la şedinţele consiliului. (7) Anunţurile privind şedinţele Consiliului de administraţie se transmit în scris sau prin mijloace electronice de comunicare. (8) Ordinea de zi a şedinţelor Consiliului de administraţie se stabileşte de către conducerea bibliotecii, inclusiv în baza propunerilor formulate de membri. Propunerea ordinii de zi este înscrisă în cuprinsul convocării la şedinţă, transmisă membrilor Consiliului de administraţie. (9) Directorul general numeşte, prin decizie, un secretar, dintre membrii Consiliului de administraţie. (10) Secretarul răspunde de consemnarea opiniilor şi propunerilor formulate în cadrul şedinţei, precum şi a numărului de voturi cu care acestea au fost adoptate. (11) Dezbaterile Consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite şi se consemnează în procesul-verbal al şedinţei. (12) Procesul-verbal al şedinţei Consiliului de administraţie conţine: a) data (ziua, luna, anul), durata şi locul desfăşurării şedinţei; b) numele şi prenumele preşedintelui de şedinţă, ale secretarului responsabil, ale membrilor Consiliului de administraţie, precum şi cele ale altor persoane care au participat la şedinţă; c) problemele/subiectele puse în discuţie în cadrul şedinţei, prin raportare la ordinea de zi aprobată a şedinţei; d) declaraţiile membrilor şi ale altor persoane participante la şedinţă; e) hotărârile aprobate în cadrul şedinţei şi numărul de voturi cu care au fost aprobate.
(13) Procesul-verbal al şedinţei Consiliului de administraţie se întocmeşte în timpul şedinţei, se redactează în termen de 3 zile de la încheierea şedinţei şi se semnează de toţi membrii Consiliului de administraţie. (14) Atribuţiile Consiliului de administraţie sunt: a) dezbate proiectele referitoare la strategia de dezvoltare a bibliotecii, planul operaţional anual, planul de investiţii şi alte planuri de activitate ale bibliotecii, precum şi măsurile necesare privind implementarea acestora; b) dezbate rapoartele şi situaţiile financiare anuale; c) dezbate, în limita bugetului de venituri şi de cheltuieli aprobat de Ministerul Educaţiei, priorităţile de finanţare, în măsura competenţelor ce revin membrilor cu drept de vot; d) examinează şi propune actualizări periodice ale regulamentelor BCU „Carol I“ şi ale procedurilor de sistem; e) analizează statul de funcţii al instituţiei, în raport cu reglementările stabilite de Ministerul Educaţiei; f) analizează modificările legale intervenite în structura organizatorică a bibliotecii, în ceea ce priveşte organigrama instituţiei şi cheltuielile de personal; g) examinează proiectele de acte administrative conexe organizării şi funcţionării bibliotecii şi domeniilor ei de activitate; h) analizează şi aprobă propunerile de tarife pentru produsele şi serviciile cu plată oferite de către BCU „Carol I“ şi criteriile de efectuare a operaţiunilor de încasări şi plăţi; i) ia act de propunerile de promovare, de premiere sau de sancţionare a personalului, în conformitate cu prevederile legale; j) analizează propunerile de sponsorizări, donaţii, legate sau alte forme de susţinere materială şi/sau financiară a activităţii bibliotecii; k) dezbate orice problemă profesională sau administrativă ivită în activitatea curentă a BCU „Carol I“.
(15) Revocarea membrilor Consiliului de administraţie se face de către directorul general al BCU „Carol I“ în următoarele situaţii: a) neîndeplinirea responsabilităţilor stabilite la nivel instituţional; b) săvârşirea de fapte care dăunează intereselor şi imaginii BCU „Carol I“; c) înregistrarea a 3 absenţe nemotivate în decursul unui an la şedinţele Consiliului de administraţie; d) imposibilitatea exercitării mandatului pentru o perioadă mai mare de 3 luni; e) renunţarea în scris la calitatea de membru al Consiliului de administraţie; f) primirea unei sancţiuni disciplinare în ultimii 3 ani; g) condamnarea pentru săvârşirea unei infracţiuni, dispuse prin hotărâre judecătorească; h) încetarea sau suspendarea contractului individual de muncă.
(16) Procedura de vot: a) votul membrilor Consiliului de administraţie este individual şi deschis; b) votul deschis se exprimă public prin ridicarea mâinii; c) votul poate fi exprimat şi prin mijloace electronice de comunicare; în acest caz opţiunea membrilor consiliului va fi transmisă secretarului comisiei, prin canalele electronice de comunicare; d) votul exprimat poate fi: „pentru“, „contra“ sau „abţinere“.
ART. 18 Serviciul acces, împrumut şi săli de lectură are următoarele atribuţii: 1. asigurarea accesului la informaţie pentru toţi utilizatorii bibliotecii prin îndrumarea, orientarea, asistarea şi instruirea acestora în procesul de regăsire a informaţiei; 2. eliberarea şi vizarea permiselor de bibliotecă; 3. gestionarea accesului utilizatorilor în Unitatea Centrală şi atribuirea locurilor în sălile de lectură; 4. asigurarea activităţilor de informare a utilizatorilor privind colecţiile şi serviciile bibliotecii; 5. asigurarea serviciilor de furnizare a documentelor la distanţă (electronic sau prin poştă); 6. formularea de propuneri de îmbunătăţire a activităţii de prelucrare în regim informatizat, inclusiv cu privire la funcţionarea sistemului integrat de bibliotecă; 7. elaborarea de propuneri privind programul de funcţionare a bibliotecii şi tarifele aplicate în cadrul BCU „Carol I“ pentru prestarea serviciilor către utilizatorii acesteia; 8. încasarea sumelor provenite din contravaloarea serviciilor oferite de BCU „Carol I“; 9. întocmirea şi transmiterea răspunsurilor la reclamaţiile scrise, formulate de utilizatorii bibliotecii; 10. promovarea bazelor de date deţinute de BCU „Carol I“; 11. organizarea sesiunilor de instruire a utilizatorilor pentru consultarea resurselor electronice; 12. participarea la sesiuni de lucru organizate de furnizorii de baze de date pentru instruire; 13. asigurarea şi coordonarea tururilor de orientare şi a tururilor de vizitare (vizite documentare şi vizite în scop turistic) la BCU „Carol I“; 14. întocmirea calendarului expoziţiilor tematice, coordonarea şi monitorizarea acestora; 15. asigurarea comunicării documentelor în sălile de lectură ale Unităţii Centrale şi asigurarea unui cadru optim pentru desfăşurarea actului lecturii; 16. organizarea, gestionarea şi conservarea colecţiilor aflate în acces direct în sălile de lectură şi în depozitele centrului de împrumut din Unitatea Centrală, asigurarea dinamicii fondurilor de documente în funcţie de interesele de studiu ale utilizatorilor; 17. asigurarea împrumutului la domiciliu pentru cadrele didactice universitare şi preuniversitare, pentru cercetătorii şi doctoranzii din Bucureşti şi din ţară, precum şi pentru personalul de specialitate din BCU „Carol I“; 18. asigurarea împrumutului interbibliotecar naţional şi internaţional de publicaţii; 19. monitorizarea circulaţiei documentelor aflate în acces direct în sălile de lectură şi în depozitele centrului de împrumut din Unitatea Centrală şi realizarea procesului de selecţie a acestora, în funcţie de gradul de solicitare, de interesele de studiu şi cercetare; 20. verificarea periodică a colecţiilor aflate în acces direct la sălile de lectură şi a colecţiilor din depozitele destinate împrumutului la domiciliu şi împrumutului interbibliotecar, asigurarea deselecţiei şi casarea documentelor depăşite din punct de vedere fizic şi informaţional sau a căror circulaţie este scăzută etc.; 21. formularea de propuneri de îmbunătăţire a activităţii de prelucrare în regim informatizat, inclusiv cu privire la funcţionarea sistemului integrat de bibliotecă; 22. elaborarea politicii de comunicare a colecţiilor la nivelul instituţiei; 23. promovarea colecţiilor şi a ofertelor BCU „Carol I“ printr-o politică promoţională eficientă în vederea creşterii vizibilităţii instituţionale; 24. elaborarea materialelor cu caracter metodologic şi asigurarea asistenţei de specialitate pentru personalul de specialitate din bibliotecile filiale şi din alte biblioteci din ţară; 25. colaborarea cu serviciile de specialitate la activităţile de dezvoltare a colecţiilor, pe diferite căi de achiziţie (cumpărătură, donaţie, transfer, schimb), şi la realizarea evidenţelor de bibliotecă pentru intrările curente ale publicaţiilor centrului de împrumut, în concordanţă cu interesele de studiu, lectură şi cercetare ale utilizatorilor; 26. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 27. implementarea Sistemului de control intern managerial în cadrul serviciului.
ART. 19 Serviciul dezvoltarea colecţiilor şi referinţe bibliografice are următoarele atribuţii: 1. realizarea activităţilor specifice dezvoltării colecţiilor BCU „Carol I“, cum ar fi: a) estimarea achiziţiei de publicaţii româneşti şi străine, inclusiv pentru centrul de împrumut; b) prospectarea pieţei editoriale, analiza ofertelor de publicaţii şi selectarea titlurilor propuse spre achiziţie, în funcţie de nevoile/cerinţele utilizatorilor specifici şi de evoluţia domeniilor cunoaşterii; c) întocmirea necesarului anual conform Planului de achiziţii publice al B.C.U. „Carol I“; d) întocmirea referatului de necesitate cu fundamentarea propunerii de achiziţie;
2. elaborarea politicii de achiziţie pentru activităţile de dezvoltare a colecţiilor BCU „Carol I“; 3. asigurarea dezvoltării colecţiilor de documente în format tipărit şi electronic şi a bazelor de date ale bibliotecii, prin metode specifice; 4. completarea curentă şi retrospectivă a colecţiilor, pe următoarele căi: cumpărare, donaţie, transfer, schimb de publicaţii, precum şi prelucrarea parţială a acestora; 5. participarea la determinarea tipologiei documentare a publicaţiilor intrate în colecţiile bibliotecii; 6. cercetarea, actualizarea şi diversificarea modalităţilor şi surselor de informare bibliografică pentru dezvoltarea colecţiilor; 7. realizarea modalităţilor de dezvoltare a colecţiilor după tipurile de documente, conform politicii de achiziţie; 8. încurajarea donaţiilor româneşti şi străine, atât de la persoane particulare, cât şi de la instituţii; 9. asigurarea schimbului de publicaţii intern şi internaţional, pe baza listelor de oferte reciproce; 10. formularea de propuneri de îmbunătăţire a activităţii de prelucrare în regim informatizat, inclusiv cu privire la funcţionarea sistemului integrat de bibliotecă; 11. prelucrarea documentelor justificative, în vederea înregistrării contabile ulterioare, rezultate în urma introducerii publicaţiilor în colecţii şi întocmirea situaţiilor şi a rapoartelor statistice; 12. elaborarea materialelor cu caracter metodologic şi asigurarea asistenţei de specialitate pentru bibliotecarii din filiale şi din alte biblioteci din ţară; 13. realizarea referinţelor bibliografice, a bibliografiilor la cerere şi crearea bazei de date a acestora; 14. dezvoltarea şi realizarea activităţii de informare şi documentare cu privire la colecţiile bibliotecii; 15. elaborarea politicii vizând serviciile de referinţe bibliografice la nivelul instituţiei; 16. analizarea şi evaluarea gradului de circulaţie a colecţiilor bibliotecii, pe baza statisticilor de lectură, şi asigurarea dezvoltării colecţiilor în concordanţă cu interesele de studiu şi cercetare; 17. susţinerea cursurilor de formare profesională din domeniul dezvoltării colecţiilor; 18. asigurarea asistenţei de specialitate pentru bibliotecile filiale ale BCU „Carol I“; 19. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 20. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul serviciului.
ART. 20 Serviciul evidenţa şi organizarea colecţiilor are următoarele atribuţii: 1. realizarea operaţiilor de evidenţă globală şi individuală în Unitatea Centrală, conform legislaţiei în vigoare; 2. elaborarea politicii de evidenţă şi organizare a colecţiilor la nivelul instituţiei; 3. organizarea colecţiilor de publicaţii în Unitatea Centrală şi tipărirea etichetelor de barcod şi cotă, inclusiv pentru bibliotecile filiale; 4. întocmirea listelor de noutăţi cuprinzând, pe domenii, titlurile nou-achiziţionate în Unitatea Centrală; 5. organizarea activităţii de deselecţie sistematică din colecţiile Unităţii Centrale, în conformitate cu hotărârile Comisiei de deselecţie; 6. verificarea periodică a colecţiilor din Unitatea Centrală, conform legislaţiei în vigoare (în colaborare cu Serviciul conservarea colecţiilor); 7. prelucrarea curentă şi retrospectivă primară a documentelor din fondurile bibliotecii, inclusiv a celor intrate la centrul de împrumut, şi reflectarea acestora în catalogul online al bibliotecii; 8. operarea, în instrumentele de evidenţă, a documentelor eliminate din colecţii; 9. participarea la determinarea tipologiei documentare a publicaţiilor intrate în colecţiile bibliotecii; 10. formularea de propuneri de îmbunătăţire a activităţii de prelucrare în regim informatizat, inclusiv cu privire la funcţionarea sistemului integrat de bibliotecă; 11. elaborarea materialelor cu caracter metodologic şi asigurarea asistenţei de specialitate pentru bibliotecarii din filiale şi din alte biblioteci din ţară; 12. asigurarea asistenţei de specialitate bibliotecilor filiale ale BCU „Carol I“; 13. realizarea operaţiilor de evidenţă globală şi individuală a documentelor prin prelucrarea acestora; 14. organizarea activităţii de deselecţie sistematică a colecţiilor; 15. propunerea şi realizarea casării publicaţiilor, operarea eliminărilor din colecţii în instrumentele de evidenţă; 16. verificarea periodică a colecţiilor din Unitatea Centrală; 17. introducerea în baza de date a BCU „Carol I“ a documentelor cu profil pedagogic asimilate de la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu“; 18. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 19. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul serviciului.
ART. 21 Serviciul catalogare, indexare are următoarele atribuţii: 1. derularea proceselor biblioteconomice specifice activităţii de descriere fizică şi de conţinut al documentelor, în sistem informatizat, conform standardelor, normelor şi reglementărilor naţionale şi internaţionale în vigoare; 2. prelucrarea curentă şi retrospectivă a publicaţiilor din fondurile bibliotecii; 3. gestionarea înregistrărilor bibliografice existente în baza de date a BCU „Carol I“; 4. crearea, gestionarea, actualizarea fişierelor de autoritate pentru subiecte, nume de persoane, colectivităţi, nume geografice, titluri uniforme; 5. elaborarea politicii de catalogare şi indexare a publicaţiilor la nivelul instituţiei; 6. formularea de propuneri de îmbunătăţire a activităţii de prelucrare în regim informatizat, inclusiv cu privire la funcţionarea sistemului integrat de bibliotecă; 7. elaborarea materialelor cu caracter metodologic şi asigurarea asistenţei de specialitate pentru personalul de specialitate din bibliotecile filiale şi din alte biblioteci din ţară; 8. participarea la proiectele naţionale şi internaţionale în domeniul catalogării, clasificării şi indexării; 9. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 10. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul serviciului.
ART. 22 Serviciul conservarea colecţiilor are următoarele atribuţii: 1. disponibilizarea documentelor din depozite, în vederea consultării acestora în spaţiile de lectură ale Unităţii Centrale; 2. distribuirea documentelor în sălile de lectură ale Unităţii Centrale; 3. gestionarea şi verificarea colecţiilor de documente ale Unităţii Centrale, conform legislaţiei în vigoare, exceptând documentele preluate de la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu“; 4. organizarea colecţiilor în depozite şi asigurarea comunicării acestora; 5. realizarea de propuneri de casare pentru documentele depăşite din punct de vedere fizic şi informaţional; 6. redistribuirea publicaţiilor casate către instituţii din reţeaua Ministerului Educaţiei; 7. eliminarea din evidenţe a publicaţiilor casate şi predarea lor pentru reciclare prin topire, conform prevederilor legale; 8. eliminarea din colecţiile Unităţii Centrale a publicaţiilor casate, pe baza propunerilor aprobate; 9. gestionarea documentelor aflate în procesul de retroconversie din fondurile bibliotecii; 10. conservarea preventivă a documentelor în Unitatea Centrală; 11. supravegherea şi propunerea de măsuri privind întreţinerea spaţiilor de depozitare, curăţenie, igienizare, a instalaţiilor electrice, de încălzire şi de climatizare; 12. elaborarea de materiale cu caracter metodologic şi asigurarea asistenţei de specialitate pentru bibliotecarii din filiale şi din alte biblioteci din ţară; 13. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 14. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul serviciului.
ART. 23 Serviciul bibliofilie, restaurare are următoarele atribuţii: 1. organizarea, prelucrarea şi valorificarea fondului de documente bibliofile [carte veche românească (1508-1830), carte veche străină (1456-1750), carte românească şi străină întrunind alte atribute bibliofile, manuscrise, corespondenţă manuscris, hărţi vechi - gravate sau litografiate -, grafică mică, fotografii, medalii], în conformitate cu Legea nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu Hotărârea Guvernului nr. 886/2008 pentru aprobarea Normelor de clasare a bunurilor culturale mobile; 2. analiza şi stabilirea documentelor din colecţiile BCU „Carol I“, inclusiv a documentelor cu profil pedagogic asimilate de la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu“ care întrunesc condiţiile ce le plasează sub incidenţa Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Hotărârii Guvernului nr. 886/2008 pentru aprobarea Normelor de clasare a bunurilor culturale mobile; elaborarea dosarelor pentru documentele selectate în acest sens şi inventarierea lor de către personalul specializat; 3. asigurarea aplicării Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Hotărârii Guvernului nr. 886/2008 pentru aprobarea Normelor de clasare a bunurilor culturale mobile, atunci când se stabileşte că documente din colecţiile BCU „Carol I“, inclusiv documentele cu profil pedagogic asimilate de la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu“, întrunesc condiţiile care le plasează sub incidenţa acestor acte normative; 4. asigurarea asistenţei de specialitate filialelor BCU „Carol I“ în organizarea şi prelucrarea documentelor bibliofile, în conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; 5. asigurarea valorificării expoziţionale, în condiţiile legii, a fondului de documente bibliofile; 6. inventarierea, organizarea şi descrierea arhivei istorice a BCU „Carol I“ (1895-1989); 7. formularea de propuneri de îmbunătăţire a activităţii de prelucrare în regim informatizat, inclusiv cu privire la funcţionarea sistemului integrat de bibliotecă; 8. elaborarea politicii de dezvoltare şi valorificare ştiinţifică a colecţiilor bibliofile la nivelul instituţiei; 9. elaborarea materialelor cu caracter metodologic şi asigurarea asistenţei de specialitate pentru bibliotecarii din filiale şi din alte biblioteci din ţară; 10. identificarea factorilor potenţiali de risc, existenţi în depozitele de carte, şi elaborarea unor măsuri de contracarare a acestora; 11. restaurarea documentelor cu valoare patrimonială (carte veche, rară, manuscrise) aparţinând BCU „Carol I“; 12. refacerea legăturii documentelor care au suferit deteriorări ca urmare a utilizării intense, fotocopierii defectuoase sau a unei structuri deficitare; 13. elaborarea de materiale cu caracter metodologic şi asigurarea asistenţei de specialitate pentru bibliotecarii din filiale şi din alte biblioteci din ţară; 14. elaborarea politicii de conservare şi restaurare a publicaţiilor la nivelul instituţiei, urmărind îndeplinirea obiectivelor propuse; 15. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 16. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul serviciului.
ART. 24 Serviciul cercetare, inovare şi IT are următoarele atribuţii: 1. elaborarea de politici care să stabilească scopurile şi obiectivele BCU „Carol I“ în acord cu interesele grupurilor de utilizatori şi serviciile adecvate acestora; 2. identificarea căilor şi metodelor prin care BCU „Carol I“ se adaptează permanent la transformările care apar în procesul de producere, prelucrare şi difuzare a informaţiei; 3. coordonarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi metodologică şi racordarea activităţii instituţionale la standardele internaţionale; 4. participarea, în calitate de coordonator şi/sau colaborator, la derularea unor proiecte ştiinţifice naţionale şi internaţionale; 5. analizarea intereselor de studiu şi cercetare ale utilizatorilor, prin sondaje şi mecanisme de feedback, cu scopul de a dezvolta în permanenţă serviciile BCU „Carol I“; 6. analizarea oportunităţilor de aderare a BCU „Carol I“ la organizaţii profesionale naţionale şi internaţionale; realizarea documentaţiei specifice în vederea aderării; 7. colectarea şi centralizarea datelor statistice cu privire la activitatea BCU „Carol I“, elaborarea rapoartelor statistice şi transmiterea acestora către instituţiile naţionale de profil; 8. realizarea Raportului anual de activitate al BCU „Carol I“, pe care îl înaintează spre avizare Consiliului de administraţie şi spre aprobare directorului general; 9. efectuarea demersurilor pentru publicarea Raportului anual de activitate al BCU „Carol I“ în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, conform prevederilor legale; 10. realizarea Planului anual de obiective şi activităţi al BCU „Carol I“, pe care îl înaintează spre avizare Consiliului de administraţie şi spre aprobare directorului general; 11. realizarea de studii, informări, rapoarte statistice etc., la solicitarea conducerii BCU „Carol I“; 12. asigurarea planificării activităţilor de digitizare (scanare, arhivare) a documentelor aflate în colecţiile BCU „Carol I“ sau în colecţiile altor instituţii cu care biblioteca a încheiat parteneriate în acest sens, urmărind: a) pregătirea documentelor pentru scanare (selectarea celui mai bun exemplar din titlul respectiv, desprăfuire, identificarea lipsurilor, a gradului de uzură fizică, introducerea datelor în documentele de evidenţă); b) organizarea activităţilor de digitizare a colecţiilor de documente; c) adăugarea informaţiilor tip metadate la documentele digitale realizate; d) încărcarea obiectelor digitale rezultate pe sistemele destinate din cadrul instituţiei sau în afara acesteia, în funcţie de cerinţe; e) evidenţa documentelor digitizate în conformitate cu procedurile interne elaborate;
13. realizarea şi actualizarea ghidurilor de digitizare pentru documentele şi obiectele din colecţia BCU „Carol I“; 14. realizarea de ghiduri cu caracter metodologic şi asigurarea asistenţei de specialitate în domeniul digitizării pentru alte structuri infodocumentare; 15. realizarea politicii de digitalizare la nivelul instituţiei: a) întocmirea propunerilor de actualizare, în pas cu noile tehnologii şi cu nevoile normale sau speciale ale utilizatorilor, a modalităţilor de organizare şi a metodelor de acces la documentele digitale proprii instituţiei, dar şi din alte baze de date; b) analizarea posibilităţii de integrare a noilor tehnologii (de exemplu, blockchain, IOT, inteligenţă artificială) cu scopul extinderii tipului de informaţie ce poate fi diseminată şi a modului prin care se poate distribui către utilizatori; c) asigurarea coordonării şi verificării activităţii de uniformizare şi standardizare a informaţiilor din bazele de date bibliografice ale BCU „Carol I“; d) asigurarea compatibilităţii şi interoperabilităţii bazelor de date proprii cu alte sisteme bibliografice de interes naţional şi internaţional;
16. participarea la realizarea de rapoarte şi statistici din bazele de date bibliografice şi bibliometrice; 17. asigurarea instalării, configurării şi administrării întregului sistem informatic, din punct de vedere hardware şi software, în mod permanent, operativ, preventiv; 18. asigurarea, constituirea şi actualizarea bazei de date, care să cuprindă informaţii despre structura infrastructurii informatice a bibliotecii - activităţi referitoare la evidenţa componentelor infrastructurii informatice a BCU „Carol I“, precum şi la starea fizică a acestora; 19. asigurarea monitorizării echipamentelor informatice pentru prevenirea problemelor tehnice şi în vederea funcţionării adecvate a infrastructurii; 20. asigurarea reparaţiilor necesare pentru întreţinerea optimă de funcţionare a echipamentelor IT; 21. administrarea şi întreţinerea bazelor de date proprii şi asigurarea de măsuri pentru evitarea situaţiilor de pierdere a acestora; 22. asigurarea implementării, configurării şi administrării de soluţii pentru securizarea infrastructurii informatice (programe antivirus, echipamente firewall, mecanisme acces-control - Active Directory etc.); 23. asigurarea administrării serviciilor/serverelor de care depinde buna funcţionare a reţelei de calculatoare şi a aplicaţiilor de bază necesare în bibliotecă; instalarea şi actualizarea programelor specifice activităţii de bibliotecă; 24. asigurarea administrării funcţionalităţii sistemului integrat de bibliotecă, a funcţionării la parametrii optimi, urmărirea şi corectarea erorilor din sistem, observate sau semnalate, conform necesităţilor instituţiei, la nivel de administrator de sistem; 25. asigurarea acordării de asistenţă tehnică de specialitate şi instruirea utilizatorilor pentru folosirea corectă a echipamentelor IT/aplicaţiilor, în limita de competenţe; 26. cercetarea, analizarea şi evaluarea nevoilor, a noilor reguli sau a problemelor apărute, în ceea ce priveşte tehnologia informaţiei şi comunicării, şi propunerea de recomandări şi planuri de îmbunătăţire a infrastructurii informatice; 27. asigurarea instalării, configurării şi administrării întregului sistem informatic, din punct de vedere hardware şi software, în mod permanent, operativ, preventiv; 28. asigurarea analizării şi întocmirii propunerilor pentru achiziţiile de servicii de comunicaţii şi alte instalaţii necesare activităţilor şi serviciilor instituţiei; 29. asigurarea administrării şi întreţinerii reţelei interne şi a conexiunilor cu filialele, supravegherea reţelei VPN şi semnalarea problemelor către furnizorii de servicii; 30. asigurarea proiectării, dezvoltării, administrării şi actualizării continue a site-ului BCU „Carol I“, inclusiv a bazelor de date asociate, precum şi monitorizarea performanţelor; gestionarea accesului utilizatorilor şi extragerea de statistici; 31. organizarea şi desfăşurarea proceselor de achiziţie publică ce au ca obiect furnizarea de produse informatice sau prestarea de servicii din domeniul de activitate IT; 32. asigurarea suportului tehnic în cadrul evenimentelor cultural-artistice, ştiinţifice, educaţionale şi profesionale organizate de bibliotecă în nume propriu, în parteneriat sau în regim de prestări servicii; 33. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 34. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul serviciului.
ART. 25 Serviciul comunicare şi promovare instituţională are următoarele atribuţii: 1. stabilirea şi menţinerea relaţiei cu reprezentanţii mass-media, organizarea interviurilor acordate reprezentanţilor mass-media de către directorul general şi interviurilor acordate mass-media de către directorul general adjunct/salariaţi desemnaţi în scris de către directorul general; 2. menţinerea relaţiilor profesionale cu partenerii externi (centre culturale, instituţii publice, ambasade etc.) în vederea dezvoltării proiectelor ştiinţifice, culturale şi educaţionale care să contribuie la creşterea vizibilităţii instituţiei; 3. întocmirea şi transmiterea răspunsurilor la solicitările scrise şi verbale ale reprezentanţilor mass-media, realizarea şi transmiterea către presă de materiale referitoare la activitatea BCU „Carol I“; 4. elaborarea strategiilor de promovare a serviciilor oferite de BCU „Carol I“, bazate pe cele mai noi tehnici de publicitate, comunicare şi relaţii publice; 5. realizarea buletinelor de analiză privind imaginea BCU „Carol I“, monitorizarea informaţiilor apărute în mass-media cu referire la instituţie şi transmiterea acestora către conducerea bibliotecii; 6. conceperea, realizarea şi actualizarea materialelor de informare/promovare, prezentări ale instituţiei; 7. organizarea evenimentelor culturale, ştiinţifice, tehnologice şi/sau educaţionale, destinate atât promovării instituţiei, cât şi obţinerii de venituri proprii; 8. gestionarea solicitărilor referitoare la informaţiile de interes public formulate în scris de persoanele interesate, în conformitate cu Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare; 9. promovarea publicaţiilor editate de bibliotecă; 10. asigurarea activităţii de secretariat a BCU „Carol I“: a) înregistrarea, evidenţa şi arhivarea documentelor de intrare-ieşire din secretariat; b) asigurarea corespondenţei oficiale a directorului general şi administrarea adresei oficiale de e-mail a bibliotecii (office@bcub.ro); c) coordonarea activităţilor cu privire la primirea, înregistrarea şi distribuirea tuturor formelor de corespondenţă către structurile funcţionale ale bibliotecii, conform circuitului documentelor în bibliotecă;
11. asigurarea conţinutului informaţional pe site-ului BCU „Carol I“, pentru secţiunile referitoare la activitatea serviciului; 12. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 13. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul serviciului.
ART. 26 Serviciul resurse umane şi dezvoltare profesională are următoarele atribuţii: 1. asigurarea derulării activităţilor specifice resurselor umane, în acord cu legislaţia în vigoare: a) întocmirea statelor de funcţii; b) gestionarea dosarelor de personal; c) urmărirea, studierea şi implementarea modificărilor legislative în domeniu; d) întocmirea contractelor individuale de muncă ale angajaţilor, a actelor adiţionale la contractele individuale de muncă, precum şi a documentelor legale ce ţin de încetarea activităţii salariaţilor; e) comunicarea către salariaţi a modificărilor aduse relaţiilor de muncă; f) acordarea de asistenţă de specialitate salariaţilor; g) organizarea şi realizarea recrutării, selectării, încadrării, evidenţei personalului angajat în BCU „Carol I“;
2. organizarea, coordonarea şi monitorizarea procesului de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale angajaţilor bibliotecii, conform prevederilor legale; 3. elaborarea Planului de formare şi perfecţionare profesională, pe care îl înaintează spre aprobare directorului general; 4. realizarea, în colaborare cu structurile organizatorice ale bibliotecii, a bibliografiilor şi tematicii recomandate pentru concursurile şi examenele de angajare sau promovare a personalului; 5. identificarea şi analizarea nevoilor de instruire şi dezvoltare profesională ale personalului BCU „Carol I“ şi formularea propunerilor de instruire, formare şi perfecţionare a personalului; 6. gestionarea activităţii de formare şi perfecţionare profesională a personalului din cadrul bibliotecii; 7. întocmirea Planului naţional anual de formare continuă pentru structurile infodocumentare din învăţământul preuniversitar; 8. organizarea stagiilor de formare profesională continuă pentru personalul de specialitate al instituţiilor infodocumentare din învăţământul preuniversitar (bibliotecari şcolari şi profesori documentarişti); 9. organizarea şi coordonarea stagiilor de iniţiere în biblioteconomie şi ştiinţele informării şi a practicii de specialitate la nivelul BCU „Carol I“; 10. participarea la programele de specializare a personalului didactic din învăţământul preuniversitar; 11. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 12. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul serviciului.
ART. 27 Serviciul financiar, contabilitate are următoarele atribuţii: 1. desfăşurarea, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, a activităţii economico-financiare în cadrul BCU „Carol I“; 2. menţinerea legăturii permanente cu instituţiile financiar-bancare în vederea efectuării în termen a operaţiilor de încasări şi plăţi prin conturile instituţiei, precum şi a celor în numerar, asigurând deplina legalitate a acestora; 3. asigurarea organizării contabilităţii pe bază de angajamente, conform Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, cu modificările şi completările ulterioare, în baza bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de ordonatorul principal de credite pentru fiecare exerciţiu bugetar; 4. efectuarea, în baza documentelor justificative avizate, a plăţilor către furnizorii de produse şi prestatorii de lucrări şi servicii, precum şi către alţi parteneri; 5. efectuarea controlului financiar preventiv propriu, conform legislaţiei în vigoare; 6. organizarea, primirea sau, după caz, întocmirea, circulaţia raţională şi păstrarea documentelor care stau la baza înregistrărilor contabile, verificând corectitudinea datelor înscrise în documentele respective; 7. participarea la organizarea şi efectuarea inventarierilor tuturor bunurilor din dotarea instituţiei, urmărind păstrarea integrităţii acestora; 8. întocmirea statelor de plată ale salariaţilor, determinând şi efectuând viramentele lunare privind obligaţiile de plată ale salariaţilor şi bibliotecii către bugetul de stat, bugetele de asigurări sociale, bănci comerciale, conform prevederilor legale; 9. întocmirea Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, a impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate şi coasigurate ale acestora, în conformitate cu prevederile legale, şi eliberarea de adeverinţe pentru acestea la cerere; 10. eliberarea de adeverinţe privitoare la stagiul de cotizare, în conformitate cu declaraţiile lunare depuse la Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti; 11. eliberarea adeverinţelor de venit la solicitarea salariaţilor instituţiei; 12. asigurarea evidenţei bunurilor puse la dispoziţia structurilor organizatorice din cadrul instituţiei, întocmind fişele aferente de inventar; 13. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 14. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul serviciului.
ART. 28 Compartimentul achiziţii publice are următoarele atribuţii: 1. aplicarea şi implementarea cadrului legal din domeniul achiziţiilor publice la nivel naţional pentru asigurarea resurselor materiale, a bunurilor, serviciilor şi lucrărilor solicitate de către compartimentele, birourile şi serviciile din bibliotecă, necesare pentru îndeplinirea obiectivelor principale prezentate în Strategia Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I“; 2. elaborarea Planului anual al achiziţiilor publice al BCU „Carol I“, pe baza necesităţilor şi priorităţilor fundamentate de propunerile din structurile funcţionale ale bibliotecii; 3. elaborarea şi transmiterea către structurile funcţionale ale bibliotecii de informaţii care conţin date sau proceduri de urmat în atribuirea, încheierea şi executarea contractelor de achiziţii publice; 4. urmărirea finalizării şi încheierii dosarului de achiziţie publică, prin administrarea de documente specifice în ordine cronologică, conform procedurilor pentru care a fost iniţiată achiziţia; 5. dezvoltarea funcţiei de sprijin operaţional pentru compartimentele, birourile şi serviciile din BCU „Carol I“; 6. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 7. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul compartimentului.
ART. 29 Compartimentul arhivare documente are următoarele atribuţii: 1. constituirea, dezvoltarea, organizarea, prelucrarea, gestionarea, conservarea şi comunicarea documentelor din arhiva generală a bibliotecii, în conformitate cu prevederile legale şi regulamentele în vigoare; 2. iniţierea şi organizarea activităţii de întocmire a Nomenclatorului arhivistic; 3. verificarea şi preluarea de la structurile funcţionale a dosarelor constituite; 4. constituirea şi păstrarea unităţilor arhivistice cu documente interne; 5. eliminarea documentelor care au depăşit termenul de conservare prevăzut în normele legislative; 6. verificarea regulată a spaţiului de arhivare, astfel încât acesta să îndeplinească condiţiile de igienă şi securitate necesare păstrării şi conservării în siguranţă a documentelor arhivate; 7. respectarea prevederilor legislative specifice, respectiv\u-22647? a) Legea Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b) Instrucţiunea privind activitatea de arhivă la creatorii şi deţinătorii de documente, aprobată de conducerea Arhivelor Naţionale prin Ordinul de zi nr. 217 din 23 mai 1996;
8. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul compartimentului.
ART. 30 Compartimentul juridic are următoarele atribuţii: 1. întocmirea, la solicitare, a tuturor deciziilor din cadrul instituţiei; 2. avizarea procedurilor de atribuire şi a contractelor de achiziţie publică, prin respectarea şi punerea în aplicare a legislaţiei naţionale din domeniul achiziţiilor publice; 3. acordarea consultanţei de specialitate în derularea tuturor proceselor de achiziţie publică; 4. redactarea proiectelor de contracte de achiziţii publice; redactarea formei finale a contractelor de achiziţie publică; 5. redactarea şi avizarea tuturor contractelor din cadrul instituţiei; 6. acordarea vizei de legalitate pe toate documentele care impun acest lucru; 7. menţinerea evidenţei proceselor şi litigiilor în curs în care instituţia este parte; 8. acordarea, la cerere, personalului angajat a consultaţiilor cu caracter juridic, pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu; 9. semnalarea actelor normative nou-apărute structurilor organizatorice răspunzătoare de aplicarea lor; 10. colaborarea cu toate compartimentele, birourile şi serviciile de specialitate pentru elaborarea eventualelor proiecte de acte legislative iniţiate de BCU „Carol I“, analizarea şi formularea observaţiilor şi propunerilor de îmbunătăţire a unor proiecte de reglementări elaborate de terţi şi care prezintă interes pentru instituţie, urmărind înaintarea proiectelor respective către organele de drept, precum şi modul de finalizare a acestora; 11. îndeplinirea tuturor obligaţiilor legislative cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal; 12. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 13. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul compartimentului.
ART. 31 Serviciul administrativ, tehnic are următoarele atribuţii: 1. administrarea şi întreţinerea clădirilor, a tuturor bunurilor, asigurarea serviciilor tehnice şi instalaţiilor aparţinând BCU „Carol I“; 2. verificarea existenţei autorizaţiilor ISCIR pentru utilajele de ridicat şi instalaţiile - inclusiv cele de gaz - sau maşinile sub presiune existente în cadrul BCU „Carol I“; 3. asigurarea curăţeniei zilnice în spaţiile deţinute de instituţie; 4. exploatarea instalaţiilor şi utilajelor din instituţie în condiţii de siguranţă; 5. întocmirea documentaţiei pentru reparaţii capitale şi curente, pentru modernizarea imobilelor deţinute de instituţie, pentru buna funcţionare a instalaţiilor şi utilajelor aparţinând BCU „Carol I“; 6. urmărirea întreţinerii la toate echipamentele, instalaţiile şi utilajele cu care sunt dotate imobilele BCU „Carol I“, precum: centrala termică, centrala de ventilaţie, staţia de pompare etc.; 7. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 8. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul serviciului.
ART. 32 (1) Bibliotecile filiale sunt organizate pe domenii ale cunoaşterii, după cum urmează: a) Drept, administraţie şi afaceri; b) Litere, limbi şi literaturi străine; c) Geografie, geologie, biologie; d) Istorie, filosofie, teologie ortodoxă; e) Matematică, informatică, fizică, chimie; f) Ştiinţe socioumane (Ştiinţe politice, Sociologie şi Asistenţă socială, Jurnalism şi Ştiinţele comunicării, Psihologie şi Ştiinţele educaţiei).
(2) Bibliotecile filiale au următoarele atribuţii: A. Dezvoltarea, organizarea, gestionarea şi promovarea colecţiilor specializate: 1. informarea asupra cerinţelor de lectură şi împrumut, analiza bibliografiilor, a planurilor de învăţământ, a programelor analitice şi de cercetare; 2. efectuarea selecţiei documentelor cu caracter ştiinţific şi didactic avizată de către Comisia internă de selecţie; 3. promovarea colecţiilor şi a titlurilor nou-achiziţionate; 4. actualizarea instrumentelor de evidenţă globală şi individuală a documentelor, efectuarea tuturor activităţilor de evidenţă pentru publicaţiile din colecţii; 5. prelucrarea curentă şi retrospectivă - catalogarea şi indexarea documentelor; organizarea şi gestionarea colecţiilor de publicaţii, efectuarea sistematică a activităţilor de deselecţie şi casare, verificarea periodică a colecţiilor conform legislaţiei; 6. monitorizarea parametrilor de microclimat şi propunerea de măsuri privind întreţinerea spaţiilor de depozitare. Responsabilitatea pentru întreţinerea spaţiilor şi păstrarea publicaţiilor în condiţii optime aparţine Universităţii din Bucureşti; 7. formularea de propuneri de îmbunătăţire a activităţii de prelucrare în regim informatizat, inclusiv cu privire la funcţionarea sistemului integrat de bibliotecă; 8. constituirea şi păstrarea dosarelor cu documente interne; 9. implementarea Sistemului de control intern managerial la nivelul bibliotecilor filiale.
B. Comunicare, informare şi servicii de bibliotecă pentru utilizatori: 1. furnizarea de servicii de referinţe; 2. comunicarea documentelor în spaţiile de lectură şi prin împrumut; 3. eliberarea şi vizarea permiselor pentru utilizatori; 4. urmărirea circulaţiei documentelor în scopul reorganizării colecţiilor conform tendinţelor şi necesităţilor de informare şi documentare; 5. colaborarea permanentă cu structurile organizatorice din Unitatea Centrală a BCU „Carol I“; 6. relaţionarea interactivă a activităţilor profesionale cu cele din mediul universitar şi implicarea bibliotecii, ca structură infodocumentară, în strategia de dezvoltare a procesului de învăţământ; 7. reprezentarea BCU „Carol I“, promovarea valorilor şi a misiunii instituţiei în cadrul mediului academic.
ART. 33 (1) Numărul de posturi din BCU „Carol I“ este aprobat de către Ministerul Educaţiei şi este alcătuit din personal didactic auxiliar şi personal nedidactic. (2) BCU „Carol I“ cuprinde în statul de funcţii un număr total de 316 posturi.
CAP. IV Activităţi şi servicii SECŢIUNEA 1 Categoriile de utilizatori ai Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I“ ART. 34 (1) În BCU „Carol I“ au acces următoarele categorii de utilizatori: a) cadre didactice din instituţiile de învăţământ superior de stat şi particular, din învăţământul superior din străinătate şi din învăţământul preuniversitar; b) studenţi, masteranzi şi doctoranzi din instituţiile de învăţământ superior de stat şi particular; c) studenţi, masteranzi şi doctoranzi străini, cuprinşi în programe şi proiecte educaţionale; d) cercetători din instituţiile de învăţământ superior de stat şi particular, cercetători care nu fac parte din reţeaua Ministerului Educaţiei; e) elevi de liceu, cu recomandarea scrisă a unui profesor; f) specialişti din diferite domenii ale culturii şi ştiinţei; g) alte categorii de utilizatori.
(2) BCU „Carol I“ îşi rezervă dreptul de a limita accesul în bibliotecă al utilizatorilor incluşi la alin. (1) lit. g) în anumite perioade de timp, de regulă în timpul presesiunilor şi sesiunilor de examene. (3) BCU „Carol I“ îşi rezervă dreptul de a nu permite accesul, în niciunul dintre spaţiile sale, al persoanelor care au o ţinută şi/sau o igienă necorespunzătoare, sunt în stare de ebrietate sau sub influenţa drogurilor, au un comportament şi limbaj inadecvate, sunt însoţite de animale de companie, au bagaje voluminoase sau sunt în posesia unei arme.
SECŢIUNEA a 2-a Permisul de bibliotecă ART. 35 (1) Persoanele din categoriile menţionate la art. 34 alin. (1), care doresc să aibă acces la colecţiile şi serviciile bibliotecii, au obligaţia să obţină un permis unic, valabil atât pentru Unitatea Centrală, cât şi pentru bibliotecile filiale. (2) Permisul se eliberează şi se vizează la bibliotecile filiale - pentru studenţii, cadrele didactice, cercetătorii şi doctoranzii Universităţii din Bucureşti, şi la Unitatea Centrală - pentru celelalte categorii de utilizatori menţionate la art. 34 alin. (1). (3) Bibliotecile filiale pot elibera permise cu valabilitate limitată şi altor categorii de utilizatori, care doresc să consulte documente din colecţiile acestora.
ART. 36 Permisul se eliberează şi se vizează în urma achitării de către utilizator a unei sume stabilite la începutul fiecărui an universitar, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 84/1998 privind constituirea Fondului de susţinere a bibliotecilor din învăţământ, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2001. Cadrele didactice pensionate, studenţii cu burse sociale, studenţii, masteranzii şi doctoranzii străini cuprinşi în programe şi proiecte educaţionale, elevii olimpici, persoanele care au făcut donaţii valoroase bibliotecii, persoanele cu dizabilităţi, bibliotecarii şi documentariştii angajaţi în alte biblioteci şi centre de informare, salariaţii şi pensionarii BCU „Carol I“ şi ai fostei Biblioteci Pedagogice Naţionale „I.C. Petrescu“, angajaţii Ministerului Educaţiei beneficiază de permis de acces gratuit, pe baza actelor doveditoare.
ART. 37 (1) La primirea permisului, utilizatorul este informat despre prevederile prezentului regulament, despre serviciile oferite de bibliotecă, precum şi despre tarife. (2) Pentru obţinerea permisului, utilizatorul semnează Declaraţia-angajament de respectare a obligaţiilor cuprinse în prezentul regulament. În unele biblioteci filiale, în locul Declaraţiei-angajament, utilizatorul semnează o Fişă de înscriere la bibliotecă. (3) Pentru eliberarea permisului, utilizatorului i se solicită furnizarea unor date cu caracter personal. La aceste date au acces exclusiv angajaţii care au în atribuţii eliberarea permiselor de bibliotecă şi cei care administrează sistemul informatic. Datele cu caracter personal obţinute de la utilizatori nu vor fi furnizate sub niciun motiv unei terţe părţi, cu excepţia cazului când acestea au fost solicitate de autorităţi/ instituţii ale statului. În conformitate cu prevederile legale incidente în materie, BCU „Carol I“ este înregistrată în Registrul general al Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, datele fiind prelucrate conform legislaţiei în vigoare. (4) Utilizatorii pot beneficia de permis cu valabilitate de o zi, valabil doar în unitatea emitentă, în cazul în care nu pot prezenta toate actele necesare înscrierii la bibliotecă sau nu sunt în posesia permisului de acces valabil. În această situaţie utilizatorul se va legitima printr-un act de identitate. (5) Permisul cu valabilitate de o zi poate fi eliberat numai de două ori fără taxe suplimentare, pentru utilizatorii care nu au asupra lor permisul de acces valabil. (6) În Unitatea Centrală, utilizatorii care doresc eliberarea unui permis trebuie să participe la un tur de orientare în bibliotecă. (7) Utilizatorii care au permis eliberat de către una dintre bibliotecile filiale şi doresc să frecventeze Unitatea Centrală trebuie să se înregistreze şi în baza de date a Unităţii Centrale, la Biroul de permise al acesteia, şi să participe la turul de orientare în bibliotecă.
ART. 38 Accesul utilizatorilor în spaţiile de informare şi lectură ale Unităţii Centrale se realizează pe baza unui card de acces primit în zona Informaţii - Control acces în schimbul permisului de bibliotecă. Utilizatorii au obligaţia ca, la ieşirea din bibliotecă, să restituie cardul de acces şi să reintre în posesia permisului de bibliotecă.
ART. 39 Permisul şi cardul de acces nu sunt transmisibile.
ART. 40 Pierderea permisului trebuie anunţată imediat unităţii emitente şi permisul trebuie declarat nul printr-o declaraţie pe propria răspundere.
ART. 41 În cazul în care nu sunt respectate prevederile art. 45, utilizatorul răspunde de eventualele pagube aduse BCU „Carol I“ prin posibila folosire a permisului de către o altă persoană. Pentru eliberarea unui nou permis se percepe o nouă taxă.
SECŢIUNEA a 3-a Servicii oferite utilizatorilor Accesul la documente şi informaţii în sălile de lectură ART. 42 Accesul utilizatorilor BCU „Carol I“ la documente se face în mod direct, în cazul documentelor aflate în acces direct în sălile de lectură, sau indirect, prin solicitarea documentelor aflate în depozite.
ART. 43 La intrarea în sala de lectură, utilizatorii sunt obligaţi să prezinte custodelui permisul/cardul de acces.
ART. 44 (1) Utilizatorii au dreptul să solicite documente din colecţiile BCU „Carol I“, prin completarea unui buletin de cerere. (2) Utilizatorii au dreptul să solicite simultan cel mult 3 (trei) volume de publicaţii nonperiodice şi 5 (cinci) volume de publicaţii periodice, aflate în depozite, respectiv să reţină simultan cel mult 3 (trei) volume de publicaţii aflate în acces direct. (3) Utilizatorii au obligaţia să depună ultima solicitare pentru publicaţiile din depozite cu cel puţin 45 de minute înainte de terminarea programului. (4) La primirea publicaţiilor, utilizatorii trebuie să verifice starea lor fizică şi să semnaleze bibliotecarului eventualele deteriorări (pagini rupte, pagini lipsă, sublinieri). (5) Utilizatorii au obligaţia să protejeze publicaţiile pe care le primesc spre consultare, să nu facă însemnări, sublinieri sau să desprindă pagini, să nu ia notiţe pe cărţi sau periodice şi să citească numai pe masa de lectură. (6) Este interzis accesul cu lichide în spaţiile bibliotecii, cu excepţia sticlelor cu apă. (7) Biblioteca îşi rezervă dreptul de a lua toate măsurile pe care le consideră necesare pentru respectarea prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (8) La plecarea din sală, utilizatorii au obligaţia să predea custodelui publicaţiile consultate. (9) Este interzisă scoaterea din BCU „Carol I“, de către utilizatori, a documentelor consultate în sălile de lectură. (10) Utilizatorii au obligaţia să nu îşi părăsească locurile din sălile de lectură pe o perioadă mai mare de 30 de minute şi numai prin anunţarea custodelui de sală; în caz contrar, bibliotecarii au dreptul de a repartiza locurile respective altor utilizatori. (11) Utilizatorii au dreptul să introducă în bibliotecă publicaţii care nu aparţin colecţiilor BCU „Carol I“, cu condiţia să le declare, prin completarea unui formular, la zona Informaţii - Control acces.
ART. 45 Accesul în Sala Profesorilor „Al. Tzigara-Samurcaş“ din Unitatea Centrală a BCU „Carol I“ este permis numai cadrelor didactice, doctoranzilor şi cercetătorilor.
ART. 46 Accesul la colecţiile de publicaţii periodice, precum şi la cele de carte bibliofilă şi manuscrise deţinute în Unitatea Centrală a BCU „Carol I“ se face conform unor reglementări speciale, după cum urmează: a) consultarea revistelor este permisă în toate sălile de lectură; b) consultarea ziarelor este permisă numai în sala de lectură nr. 3; c) accesul la colecţiile de carte bibliofilă şi manuscrise, în original sau prin intermediul unei copii electronice, se face numai cu aprobarea scrisă a Serviciului bibliofilie, restaurare, pe baza unei cereri bine motivate a solicitantului; d) colecţia de carte bibliofilă şi manuscrise este accesibilă cercetătorilor, cadrelor didactice, doctoranzilor şi studenţilor care elaborează lucrări de licenţă sau pentru realizarea unor seminare speciale în condiţiile prevăzute la lit. c); e) colecţia de manuscrise/scrisori manuscrise este accesibilă cercetătorilor şi studenţilor din anii superiori prin intermediul copiilor electronice realizate la cerere, în termen de cel mult 48 de ore, în condiţiile prevăzute la lit. c); f) colecţiile de carte bibliofilă şi manuscrise pot fi consultate numai între orele 9.30-15.30, în sala de lectură nr. 3.
ART. 47 (1) Utilizatorii au posibilitatea de a închiria cabinete individuale de studiu. Este interzisă utilizarea unui cabinet de studiu de către două sau mai multe persoane. (2) Un cabinet de studiu individual se poate închiria consecutiv pe o perioadă de maximum 60 de zile. În cazul în care nu este disponibil niciun cabinet de studiu, utilizatorii sunt înregistraţi pe o listă de aşteptare şi sunt anunţaţi telefonic sau prin e-mail în momentul eliberării acestuia. Persoanele care au închiriat deja un cabinet de studiu nu se pot înscrie pe lista de aşteptare decât la expirarea perioadei de utilizare.
ART. 48 (1) Consultarea bazelor de date la care biblioteca oferă acces, a materialelor audiovizuale, precum şi a informaţiilor disponibile prin internet se face în locuri special amenajate. (2) Utilizatorii au posibilitatea de a folosi suporturile de memorie externă proprii, după verificarea stării de securitate a acestora de către bibliotecarul de la zona Internet sau Sala de lectură „Petre Badea“. (3) Utilizatorii beneficiază de serviciile internet, pot efectua activităţi de procesare de text, tipărire la imprimantă, scanare imagini şi fotocopiere. (4) Utilizatorii au obligaţia să nu descarce şi să nu instaleze programe pe calculatoare şi să nu acceseze site-uri internet cu caracter pornografic, ofensator sau defăimător. (5) Utilizatorii Unităţii Centrale pot închiria laptopuri aparţinând bibliotecii, pentru activităţi de procesare de text în sălile de lectură. Este interzisă utilizarea/transportarea laptopului închiriat în alte spaţii ale bibliotecii, cu excepţia zonei Internet şi a sălilor de lectură. Recuperarea datelor de pe laptopurile închiriate se face numai de către bibliotecarul din zona Internet, conform tarifelor existente. (6) Utilizatorii pot solicita realizarea de reproduceri digitale după publicaţiile aflate în colecţiile bibliotecii, cu respectarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Reproducerile se realizează la sala de lectură nr. 3, iar recuperarea datelor se face de către bibliotecarul din zona Internet, conform tarifelor existente. (7) Utilizatorii pot solicita realizarea de scanări ale unor pagini din publicaţiile aflate în colecţiile bibliotecii în zona Internet sau în Sala de lectură „Petre Badea“, cu respectarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată, în limita a 20 de pagini, conform tarifelor existente. (8) Utilizatorii au posibilitatea de a consulta materialele audiovizuale existente în colecţia bibliotecii, în Cabinetul bibliologic.
SECŢIUNEA a 4-a Împrumutul de publicaţii ART. 49 Împrumutul de publicaţii poate fi direct sau interbibliotecar, naţional sau internaţional.
ART. 50 (1) De împrumutul direct beneficiază, pe baza permisului/cardului de acces, cadrele didactice, cercetătorii, studenţii, masteranzii şi, după caz, doctoranzii Universităţii din Bucureşti. Împrumutul direct se realizează în bibliotecile filiale, din fondurile constituite în acest scop. Centrul de împrumut din Unitatea Centrală se adresează cadrelor didactice din învăţământul universitar şi preuniversitar, cercetătorilor şi doctoranzilor. (2) Numărul de titluri împrumutate simultan şi perioada de împrumut se stabilesc de fiecare bibliotecă filială în parte, în funcţie de numărul de exemplare dintr-un titlu şi de gradul de solicitare a titlului respectiv. (3) Perioada de rezervare a publicaţiilor este stabilită de către fiecare bibliotecă filială în parte. După această perioadă, publicaţiile vor reintra în circuitul lecturii. (4) Termenul de restituire a publicaţiilor poate fi prelungit o singură dată pe o perioadă stabilită de fiecare bibliotecă filială. Prelungirea se efectuează cu prezentarea documentului împrumutat, înainte ca termenul de împrumut să expire. În situaţia în care documentul este solicitat şi de alţi utilizatori, termenul de restituire nu poate fi prelungit. (5) Dacă o lucrare este foarte solicitată, se poate decide excluderea acesteia de la împrumut şi consultarea ei numai în sălile de lectură. (6) Utilizatorii care nu respectă termenele de restituire a documentelor nu mai pot beneficia de servicii de împrumut până la stingerea oricărei obligaţii restante. (7) În caz de necesitate (operaţiuni de verificare şi control), la cererea BCU „Carol I“, utilizatorul este obligat să restituie orice publicaţie împrumutată înaintea termenului de restituire. (8) Sunt exceptate de la împrumut documente care fac parte din colecţii speciale (manuscrise, incunabule, publicaţii vechi şi/sau bibliofile, materiale cartografice, fotografii, înregistrări audio şi video), lucrări de referinţe, publicaţii seriale, teze de doctorat, publicaţii obţinute prin împrumut interbibliotecar, publicaţii aflate în acces direct etc. (9) Utilizatorii care au beneficiat de viza de lichidare nu mai pot împrumuta publicaţii, dar au acces în toate sălile de lectură ale complexului BCU „Carol I“.
ART. 51 (1) De împrumutul interbibliotecar pot beneficia studenţii, doctoranzii, cercetătorii şi cadrele didactice din învăţământul universitar şi preuniversitar. Taxele de împrumut, de corespondenţă şi de transport pentru efectuarea împrumutului interbibliotecar sunt achitate de utilizatorii solicitanţi. (2) Tezele de doctorat pot fi accesibile bibliotecilor centrale universitare din Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara prin împrumut interbibliotecar, numai cu aprobarea conducerii Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I“. (3) Tezele de doctorat expediate în cadrul împrumutului interbibliotecar pot fi consultate numai în sălile de lectură ale bibliotecilor menţionate anterior.
ART. 52 Utilizatorii au obligaţia să respecte termenul de restituire a publicaţiilor împrumutate.
ART. 53 Utilizatorii au obligaţia să păstreze publicaţiile împrumutate în bună stare, să nu facă însemnări, sublinieri şi să nu le producă alte deteriorări.
SECŢIUNEA a 5-a Reprografierea şi reproducerea digitală a publicaţiilor ART. 54 (1) Utilizatorii care doresc sa reproducă o publicaţie au obligaţia de a solicita avizul bibliotecarilor din sălile de lectură şi de a achita taxele aferente. (2) În Unitatea Centrală, reprografierea şi reproducerea digitală a publicaţiilor sunt permise numai utilizatorilor care şi-au rezervat un loc în una dintre sălile de lectură. (3) Reprografierea şi reproducerea digitală sunt permise numai cu respectarea prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (4) În vederea protejării colecţiilor bibliotecii, sunt excluse de la reprografiere următoarele categorii de publicaţii: a) albume, atlase, hărţi, planuri, planşe; b) manuscrise, corespondenţă, ex-librisuri; c) ziarele legate în volum; d) cărţi care au peste 500 de pagini; e) cărţi care au formatul mai mare decât formatul A3; f) cărţi cu inserturi mai mari decât coperţile (planuri, planşe, hărţi etc.); g) cărţi cu legături fragile sau strânse, cu pagini desprinse sau rupte, fără coperţi sau cu coperţi rupte.
ART. 55 Reproducerea digitală, cu aparatul personal al utilizatorului, este permisă pentru toate publicaţiile din colecţiile BCU „Carol I“, numai cu aprobarea şi sub supravegherea custodelui din sala de lectură. Cărţile tipărite înainte de 1900 şi/sau bibliofile, cu o stare bună de conservare, au un regim special, dar pot fi supuse reproducerii digitale pe baza unei cereri scrise şi aprobate în funcţie de motivaţia solicitării, de către conducerea BCU „Carol I“.
SECŢIUNEA a 6-a Asistenţa pentru utilizatori ART. 56 (1) Utilizatorii BCU „Carol I“ beneficiază, gratuit sau, după caz, contra cost, de asistenţă infodocumentară şi formativă, furnizată de personalul acesteia. (2) Asistenţa infodocumentară cuprinde furnizarea de servicii de referinţe (îndrumări privitoare la utilizarea catalogului online şi a bazelor de date bibliografice, la accesul, navigarea în internet şi consultarea bazelor de date la care biblioteca oferă acces, furnizarea de răspunsuri la întrebări punctuale - pe loc sau la distanţă, prin telefon sau poştă electronică, realizarea de bibliografii la cerere, cercetarea documentară în colecţii şi baze de date, interne şi externe, furnizarea de produse documentare - bibliografii adnotate, sinteze, abstracte etc.). (3) Asistenţa formativă constă în informarea şi instruirea utilizatorilor în vederea cunoaşterii colecţiilor şi serviciilor bibliotecii. (4) BCU „Carol I“ analizează periodic, pe bază de chestionare, nevoile de studiu şi cercetare ale utilizatorilor săi.
ART. 57 Personalul de specialitate al BCU „Carol I“ îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Codului deontologic al bibliotecarului din România, elaborat de Asociaţia Bibliotecarilor din România.
SECŢIUNEA a 7-a Tarife ART. 58 (1) Pentru serviciile oferite de BCU „Carol I“ se percep tarife, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 84/1998 privind constituirea Fondului de susţinere a bibliotecilor din învăţământ, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2001 şi cu Hotărârea Guvernului nr. 1.589/2002 privind aprobarea înfiinţării pe lângă Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi unităţile din subordinea sa a unor activităţi finanţate integral din venituri proprii, cu modificările ulterioare. (2) Tarifele percepute pentru serviciile de bibliotecă sunt aprobate de Consiliul de administraţie şi de conducerea BCU „Carol I“, la începutul fiecărui an universitar şi sunt afişate la loc vizibil în clădirile şi sălile bibliotecii. (3) Tarifele percepute pentru desfăşurarea, de către terţe persoane, în spaţiile Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I“, a unor evenimente (conferinţe, simpozioane, seminare, expoziţii, lansări de carte, prezentări de noi tehnologii, precum şi orice altele asemenea) în domeniul educaţiei, culturii, ştiinţei şi tehnologiei sunt aprobate de Consiliul de administraţie şi de conducerea BCU „Carol I“, la începutul fiecărui an financiar sau ori de câte ori situaţia o impune, fiind afişate pe site-ul instituţiei.
SECŢIUNEA a 8-a Reglementări generale privind accesul utilizatorilor ART. 59 Utilizatorii au obligaţia să se prezinte la bibliotecă într-o ţinută decentă.
ART. 60 Utilizatorii sunt obligaţi să depună la garderoba bibliotecii sau în casetele pentru bagaje obiectele personale (cărţi, reviste, ziare, piese de vestimentaţie, servietă, geantă, mapă etc.), cu excepţia obiectelor de valoare (acte, bijuterii, bani, telefoane mobile etc.), pe care le vor păstra asupra lor. BCU „Carol I“ nu îşi asumă răspunderea pentru obiectele de valoare pierdute sau deteriorate în spaţiile bibliotecii.
ART. 61 (1) Utilizatorii sunt obligaţi să respecte liniştea, ordinea şi curăţenia în bibliotecă. (2) În conformitate cu prevederile Legii nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, este interzisă săvârşirea de fapte, acte sau gesturi obscene, proferarea de injurii, expresii jignitoare sau vulgare, ameninţări cu acte de violenţă împotriva angajaţilor sau utilizatorilor, bunurilor acestora, de natură să tulbure ordinea şi liniştea publică, să lezeze demnitatea şi onoarea acestora sau a instituţiei. (3) În incinta BCU „Carol I“ fumatul este interzis. (4) În incinta BCU „Carol I“ este permis consumul de alimente numai în spaţiile special amenajate în acest scop. (5) La intrarea în bibliotecă, cititorii sunt obligaţi să îşi seteze telefoanele mobile pe modul silenţios, conversaţiile telefonice nefiind permise. (6) Utilizatorii au obligaţia să folosească, în mod adecvat, mobilierul şi celelalte bunuri ale BCU „Carol I“, fără a le deteriora.
ART. 62 BCU „Carol I“ poate fi vizitată de către persoane individuale sau grupuri organizate, cu acordul conducerii bibliotecii şi fără a deranja lectura şi studiul utilizatorilor. Vizitatorii vor fi însoţiţi de personalul bibliotecii.
ART. 63 (1) Fotografierea şi filmarea spaţiilor BCU „Carol I“ sunt permise numai pe baza unei solicitări aprobate. (2) Distribuirea de chestionare şi/sau materiale promoţionale în spaţiile bibliotecii este permisă numai cu acordul conducerii bibliotecii.
ART. 64 Utilizatorii pot înainta conducerii BCU „Carol I“ reclamaţii şi propuneri de îmbunătăţire a activităţii bibliotecii. Răspunsurile la sesizări pot fi ridicate de la zona Informaţii - Control acces din Unitatea Centrală. Sesizările anonime nu vor primi răspuns.
SECŢIUNEA a 9-a Programul de funcţionare ART. 65 (1) Programul zilnic de funcţionare este stabilit de către conducerea BCU „Carol I“, cu avizul Consiliului de administraţie, în funcţie de nevoile de studiu şi cercetare ale utilizatorilor. Pentru bibliotecile filiale, decanii facultăţilor pot solicita conducerii bibliotecii modificări de program. Toate programele sunt afişate la intrarea în bibliotecă. (2) BCU „Carol I“ este închisă pentru public în zilele de sărbători legale, stabilite prin art. 139 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în vacanţele studenţeşti de iarnă, de vară şi de Paşte, pe o perioadă stabilită de conducerea bibliotecii, cu avizul Consiliului de administraţie.
SECŢIUNEA a 10-a Sancţiuni ART. 66 Nerespectarea prevederilor prezentului regulament se sancţionează după cum urmează: 1. prin avertisment verbal pentru: conversaţia cu voce tare sau la telefon, dormitul în sălile de lectură, nerestituirea cardului de acces, introducerea în sala de lectură a documentelor care nu fac parte din fondul BCU „Carol I“ fără completarea formularului corespunzător, nedepunerea la garderobă a obiectelor personale precizate la art. 60, fotografierea şi filmarea spaţiilor BCU „Carol I“ fără aprobare etc. Avertismentul verbal se consemnează într-un proces-verbal de constatare. În cazul repetării abaterilor, se suspendă temporar permisul, pe o perioadă de 7 (şapte) zile; 2. prin suspendarea temporară a permisului pentru: a) folosirea permisului sau a cardului de acces al unei alte persoane cu ştirea acesteia. Această abatere se sancţionează cu suspendarea dreptului de frecventare a bibliotecii, pentru ambele persoane implicate, pe o perioadă de 30 de zile; b) fumatul în incinta bibliotecii, introducerea şi consumul alimentelor şi băuturilor în afara spaţiilor special amenajate, utilizarea telefonului mobil după aplicarea avertismentului verbal, pe o perioadă de 30 de zile; c) accesarea site-urilor internet în alt scop decât în cel stabilit de prezentul regulament se sancţionează, după primul avertisment, cu suspendarea permisului pe o perioadă de 30 de zile; d) conduita necorespunzătoare faţă de personalul BCU „Carol I“ sau faţă de ceilalţi utilizatori se sancţionează cu suspendarea permisului pe o perioadă de 30 de zile; e) nerespectarea liniştii, ordinii şi curăţeniei în bibliotecă se sancţionează cu suspendarea permisului pe o perioadă de 30 de zile; f) scoaterea publicaţiilor din sala de lectură indiferent de durată, fără avizul bibliotecarului, se sancţionează la prima abatere cu suspendarea permisului pe o perioadă de şapte (7) zile şi, la următoarea, cu suspendarea permisului pe o perioadă de 30 de zile; g) deteriorarea documentelor prin notare, subliniere pe text, extragere de pagini, manevrare necorespunzătoare etc. se sancţionează cu suspendarea permisului pe o perioadă de 30 de zile, iar utilizatorul va suporta cheltuielile de recondiţionare şi de reintegrare în circuitul bibliotecii a documentelor respective; h) utilizarea şi transportarea laptopurilor puse la dispoziţie de bibliotecă în alte spaţii ale bibliotecii decât zona Internet şi sălile de lectură se sancţionează cu suspendarea permisului pe o perioadă de 30 de zile;
3. prin suspendarea definitivă a permisului: a) în cazul repetării abaterilor de la pct. 2; b) în cazul sustragerii documentelor din bibliotecă; măsura suspendării permisului va fi însoţită, în acest caz, de anunţarea organelor de Poliţie; c) în cazul producerii de pagube materiale patrimoniului BCU „Carol I“; pagubele materiale se recuperează potrivit prevederilor legale în vigoare.
ART. 67 Se acordă penalizări în următoarele situaţii: a) nerestituirea la termen a documentelor împrumutate de utilizatori se sancţionează cu plata unei sume aplicată gradual conform art. 67 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b) pierderea sau distrugerea documentelor se sancţionează prin recuperarea fizică a unor documente identice sau prin achitarea valorii de inventar a documentelor, actualizată cu aplicarea coeficientului de inflaţie la zi, la care se adaugă o sumă echivalentă cu de până la 5 ori faţă de preţul astfel calculat, în conformitate cu prevederile Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; permisul utilizatorului va fi suspendat până la recuperarea prejudiciului produs; c) deteriorarea, din vina utilizatorilor, a echipamentelor informatice şi a altor dotări puse la dispoziţia lor se penalizează cu suma necesară reparării sau înlocuirii acestora, permisul utilizatorului fiind suspendat până la recuperarea prejudiciului produs BCU „Carol I“; d) în cazul pierderii cardului de acces, a jetonului de garderobă şi/sau a cheii de la caseta de bagaje, utilizatorul este obligat să achite contravaloarea acestora; sumele se achită la casieria BCU „Carol I“, utilizatorul urmând să prezinte chitanţa de plată bibliotecii căreia i-a produs daunele.
ART. 68 În cazul abaterilor grave înfăptuite de utilizatorii din învăţământul superior vor fi anunţate în scris decanatele facultăţilor unde aceştia sunt înscrişi, iar pentru cele înfăptuite de utilizatorii din învăţământul preuniversitar vor fi anunţate în scris instituţiile unde aceştia sunt înscrişi sau încadraţi.
ART. 69 Contestaţiile la sancţiunile şi penalizările aplicate de bibliotecă se adresează conducerii BCU „Carol I“ şi se rezolvă în termenul prevăzut de lege.
CAP. V Resurse ART. 70 Resursele BCU „Carol I“ se constituie din: a) alocaţii bugetare provenite de la Ministerul Educaţiei; b) contribuţii ale Universităţii din Bucureşti; c) venituri proprii, obţinute în condiţiile legii; d) tarife percepute pentru serviciile de bibliotecă; e) tarife percepute pentru desfăşurarea, de către terţe persoane, în spaţiile Bibliotecii Centrale Universitare, a unor evenimente în domeniul educaţiei, culturii, ştiinţei şi tehnologiei; f) contracte de închiriere a unor spaţii care nu sunt destinate lecturii şi nu afectează activitatea bibliotecii (Unitatea Centrală); g) sponsorizări, donaţii, testamente, drepturi de autor; h) orice alte resurse obţinute în conformitate cu prevederile legale.
CAP. VI Personal şi conducere ART. 71 Personalul de specialitate din BCU „Carol I“ este format din bibliotecari, redactori, cercetători, asistenţi de cercetare, bibliografi, restauratori, analişti, operatori, mânuitori, administrator financiar, administrator de patrimoniu şi analist programator ajutor, inclusiv personalul de conducere.
ART. 72 Personalul de specialitate din BCU „Carol I“ are statut de personal didactic auxiliar, conform Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 73 (1) Conducerea BCU „Carol I“ este exercitată de un director general, de un director general adjunct şi de un director economic. (2) Conducerea BCU „Carol I“ este asistată de un Consiliu de administraţie, având rol consultativ, conform art. 54 alin. (1) din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (3) În BCU „Carol I“ funcţionează un Consiliu ştiinţific, cu rol consultativ, având drept obiective planificarea, susţinerea şi evaluarea activităţilor ştiinţifice, culturale şi educaţionale desfăşurate de instituţie.
ART. 74 Conducerea serviciilor din Unitatea Centrală şi a bibliotecilor filiale ale BCU „Carol I“ este asigurată de şefi de servicii.
CAP. VII Probleme de sistem şi de integrare ART. 75 BCU „Carol I“ elaborează strategii periodice, la fiecare patru ani, urmărind dezvoltarea structurilor infodocumentare şi integrarea acestora în sistemul european de învăţământ şi de cercetare.
ART. 76 BCU „Carol I“ organizează cursuri de iniţiere, formare şi perfecţionare profesională.
ART. 77 BCU „Carol I“ realizează, pe bază de contract, cu persoane şi instituţii din ţară şi străinătate, activităţi de cercetare bibliografică, de informare şi documentare.
CAP. VIII Planificarea şi pregătirea procesului de achiziţie publică în cadrul BCU „Carol I“, organizarea procedurilor, atribuirea contractelor/acordurilor-cadru şi derularea etapei postachiziţie ART. 78 Conducătorii serviciilor din cadrul BCU „Carol I“ cu drept de iniţiere în procesul de achiziţie publică, precum responsabilităţile acestora cu privire la planificarea şi pregătirea procesului de achiziţie publică, organizarea procedurilor, atribuirea contractelor/acordurilor-cadru şi derularea etapei postachiziţie vor fi stabilite prin Decizie internă a directorului general.
CAP. IX Dispoziţii finale ART. 79 Atribuţiile, competenţele şi responsabilităţile cuprinse în prezentul regulament nu sunt limitative, acestea completându-se cu cele prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi cu actele de autoritate emise de către Ministerul Educaţiei.
ART. 80 Personalul BCU „Carol I“ are obligaţia cunoaşterii şi executării prevederilor prezentului regulament. În acest scop, şefii serviciilor din cadrul BCU „Carol I“ vor lua măsuri de prelucrare a prevederilor prezentului regulament cu personalul din subordine, sub semnătură, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email