Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 720 din 27 februarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 8 martie 2024.
──────────
ART. 1
(1) Prezentul regulament a fost elaborat în temeiul atribuţiilor conferite Consiliului Judeţean Giurgiu de prevederile art. 19 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în considerarea faptului că, prin Hotărârea Guvernului nr. 665/2008 pentru stabilirea nominală şi pe porţiuni a căilor navigabile interioare ale României, cu modificările ulterioare, balta Comana nu face parte din categoria căilor navigabile interioare ale României.
(2) Prezentul regulament conţine un sistem unitar de norme care reglementează navigaţia ambarcaţiunilor de agrement, sportive, a celor având ca scop deservirea populaţiei, precum şi supravegherea şi controlul acesteia.
(3) Prezentul regulament nu exonerează conducătorii ambarcaţiunilor de respectarea regulilor de navigaţie stabilite de autorităţile competente.
ART. 2
(1) Balta Comana face parte din Parcul Natural Comana, judeţul Giurgiu, şi reprezintă o zonă naturală protejată de interes naţional.
(2) Imobilul balta Comana face parte din domeniul public al judeţului Giurgiu, fiind situat pe teritoriul a trei unităţi administrativ-teritoriale, respectiv: comuna Călugăreni - 199,46 ha, înscris în cartea funciară 34434, identificat cu numărul cadastral 1428, comuna Mihai Bravu - 223 ha, înscris în cartea funciară 31395, identificat cu numărul cadastral 420, şi comuna Comana - 837,36 ha, înscris în cartea funciară 31610, identificat cu numărul cadastral 31.610, şi are o suprafaţă totală de 1.259,82 ha, din care ape stătătoare 1.242,55 ha.
(3) Amplasamentul bălţii Comana se regăseşte pe planşa care constituie anexă la prezentul regulament.
ART. 3
Pe malul bălţii Comana se regăsesc proprietăţi particulare şi o serie de persoane juridice/agenţi economici, unele dintre ele cu obiect de activitate hoteluri, restaurante, alimentaţie publică, turism etc.
ART. 4
(1) Pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă a navigaţiei, evitarea accidentelor, protejarea zonei ecologice, păstrarea liniştii pentru populaţia din zonă, se interzice navigarea în imediata apropiere a digului-baraj, construcţie aflată în domeniul public al judeţului Giurgiu.
(2) Este permisă plecarea/acostarea ambarcaţiunilor de la/la pontoane sau direct de la/la mal în zonele special amenajate, însă aceasta se va face cu viteză redusă, pentru a nu pune în pericol integritatea persoanelor aflate în apă şi pentru a nu produce valuri ce pot afecta celelalte ambarcaţiuni.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), interdicţia nu se aplică ambarcaţiunilor care nu sunt propulsate de motoare electrice.
(4) Dat fiind statutul de arie naturală protejată, navigaţia pe balta Comana se va desfăşura cu acordul prealabil al Administraţiei Parcului Natural Comana.
ART. 5
(1) Pentru evitarea poluărilor accidentale cu hidrocarburi, se interzice accesul pe balta Comana al oricărui mijloc motorizat, hidroglisor sau ambarcaţiune/echipament care utilizează carburant/combustibil fosil, cu excepţia celor utilizate exclusiv de către autorităţile şi instituţiile publice, aflate în exercitarea atribuţiilor legale.
(2) Prin mijloc motorizat sau echipament se înţeleg ambarcaţiuni, mijloace de agrement, de tip ski-jet, pontoane, plute şi altele care utilizează carburanţi fosili fie pentru generarea forţei de propulsie (motoare termice inboard/outboard), fie pentru generarea energiei pentru alimentarea motoarelor electrice (generatoare de curent electric).
ART. 6
(1) Se interzic desfăşurarea activităţilor de întreţinere a ambarcaţiunilor, deţinerea oricăror materiale şi echipamente, precum şi desfăşurarea oricăror alte activităţi direct pe suprafaţa bălţii Comana şi/sau în imediata vecinătate a acesteia, dacă există riscul de scurgeri de uleiuri, combustibili, lubrifianţi, detergenţi şi alte substanţe poluante.
(2) Este interzis să se arunce, să se deverseze, să se lase să cadă sau să se scurgă, pe toată suprafaţa bălţii Comana, orice obiecte, surse de poluare ori substanţe de natură a crea o piedică sau un pericol pentru navigaţie.
(3) Este interzisă conducerea unei ambarcaţiuni de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, a drogurilor, a medicamentelor sau a altor substanţe halucinogene care afectează capacitatea fizică şi psihică.
ART. 7
(1) Pe suprafaţa bălţii Comana este permisă navigaţia ambarcaţiunilor de agrement şi sportive, precum şi a celor având ca scop deservirea populaţiei, propulsate cu vâsle, vele, pedale şi motoare electrice, care respectă caracteristicile tehnice de funcţionare şi de prevenire a poluării mediului, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Proprietarii ambarcaţiunilor sunt direct răspunzători de starea tehnică şi funcţionarea corespunzătoare a acestora.
(3) Conducerea ambarcaţiunilor de agrement şi sportive se face numai de către persoane posesoare ale documentelor de atestare valabile, prevăzute de legislaţia în vigoare, pentru fiecare tip de ambarcaţiune (brevet, certificat internaţional de conducător de ambarcaţiune de agrement).
ART. 8
Pentru desfăşurarea navigaţiei în condiţii de siguranţă, se stabilesc următoarele reguli:
a) pe tot cuprinsul navigabil al bălţii Comana, ambarcaţiunile de orice fel au obligaţia să reducă viteza până la limita evitării oricărui accident;
b) fiecare ambarcaţiune va avea în dotare mijloace de salvare individuale (colaci, veste şi centuri de salvare);
c) mijloacele de salvare individuale se distribuie de către personalul angajat al Parcului Natural Comana/bălţii Comana/conducătorul de ambarcaţiune fiecărei persoane care urcă la bordul unei ambarcaţiuni;
d) persoanele aflate la bord au obligaţia de a purta vesta/centura de salvare pe timpul navigaţiei;
e) schimbarea sensului de deplasare se face numai în condiţii de siguranţă a navigaţiei şi fără a perturba buna desfăşurare a altor activităţi;
f) este interzis să se lase a ieşi în afara bordurilor ambarcaţiunilor obiecte care ar putea să reprezinte un pericol pentru siguranţa navelor, a materialelor sau instalaţiilor plutitoare sau a instalaţiilor aflate pe calea navigabilă sau în vecinătatea ei;
g) este interzisă amplasarea oricăror obiecte sau instalaţii plutitoare, inclusiv cele de tip ponton mobil sau ambarcaţiuni neconforme, care ar putea să reprezinte un pericol pentru siguranţa navigaţiei;
h) este interzisă staţionarea ambarcaţiunilor pe oglinda apei lacului, fără persoane la bord, la distanţe mai mari de 10 metri faţă de mal, indiferent dacă sunt amarate direct la mal sau la o amenajare de tip debarcader, fixat pe mal sau plutitor;
i) acostarea ambarcaţiunilor este permisă doar în locuri special amenajate în acest sens, precum şi în dreptul imobilului deţinut în temeiul unui drept real;
j) pe timpul nopţii navigaţia ambarcaţiunilor este interzisă.
ART. 9
(1) Pentru a evita un pericol iminent, conducătorii de ambarcaţiuni trebuie să ia toate măsurile cerute de împrejurări, chiar dacă se îndepărtează de la dispoziţiile prezentului regulament, iar în caz de accident, conducătorul ambarcaţiunii trebuie să facă uz de toate mijloacele aflate la dispoziţia sa pentru a salva persoanele aflate în pericol.
(2) Orice conducător de ambarcaţiune aflată în apropierea unei alte ambarcaţiuni, victimă a unui accident care pune în pericol persoane sau ameninţă să producă o obstrucţionare a şenalului navigabil, este obligat, în măsura în care nu pune în pericol siguranţa propriei sale nave, să acorde asistenţă imediată.
ART. 10
(1) Constituie contravenţie, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni, următoarele fapte:
a) încălcarea interdicţiilor prevăzute la art. 6;
b) navigarea ambarcaţiunilor cu motor electric la o distanţă mai mică de 20 m faţă de maluri;
c) încălcarea regulilor de navigaţie prevăzute la art. 8.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei.
(3) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. c) se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei.
(4) Accesul pe balta Comana al oricărui mijloc motorizat sau echipament care utilizează carburanţi fosili, cu excepţia celor aparţinând exclusiv autorităţilor şi instituţiilor publice aflate în exercitarea atribuţiilor legale, constituie contravenţia prevăzută la art. 96 alin. (1) pct. 21 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei pentru persoane fizice şi de la 25.000 lei la 50.000 lei pentru persoane juridice.
ART. 11
(1) Controlul modului de aplicare a prevederilor prezentului regulament, precum şi constatarea contravenţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare şi de prezentul regulament se fac de către agenţii constatatori - persoane împuternicite din cadrul Consiliului Judeţean Giurgiu - stabiliţi de către preşedintele Consiliului Judeţean Giurgiu.
(2) Procesul-verbal de constatare a contravenţiilor se înaintează preşedintelui Consiliului Judeţean Giurgiu sau persoanei desemnate de către acesta, în termen de cel mult 5 zile de la întocmire.
(3) Stabilirea sancţiunilor pentru contravenţiile constatate se face de către preşedintele Consiliului Judeţean Giurgiu sau de către persoana desemnată de către acesta, în termen de cel mult 10 zile de la întocmirea procesului-verbal.
(4) Comunicarea procesului-verbal se face prin poştă, cu aviz de primire, sau prin afişare la domiciliul sau la sediul contravenientului, în termen de cel mult 30 de zile de la întocmirea acestuia. Operaţiunea de afişare se consemnează într-un proces-verbal, semnat de cel puţin un martor.
ART. 12
Anexa face parte din prezentul regulament.
ANEXA 1
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
la regulament
AMPLASAMENTUL
bălţii Comana, judeţul Giurgiu
(a se vedea imaginea asociată)
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: