Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 24 octombrie 2024  de organizare şi funcţionare a Centrului Naţional pentru Excelenţă, a centrelor judeţene de excelenţă/Centrului Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă şi a centrelor naţionale de performanţă pentru discipline sportive    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 24 octombrie 2024 de organizare şi funcţionare a Centrului Naţional pentru Excelenţă, a centrelor judeţene de excelenţă/Centrului Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă şi a centrelor naţionale de performanţă pentru discipline sportive

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1097 din 4 noiembrie 2024
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 7.310 din 24 octombrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.097 din 4 noiembrie 2024.
──────────
    CAP. I
    Organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional pentru Excelenţă
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Centrul Naţional pentru Excelenţă, denumit în continuare în cuprinsul prezentului regulament CNE, este un organism de specialitate al Ministerului Educaţiei, fără personalitate juridică, cu rol de organizare şi coordonare metodologică, monitorizare şi evaluare, după caz, a următoarelor activităţi şi servicii educaţionale:
    a) coordonarea elaborării strategiilor de identificare şi de selecţie a elevilor capabili de performanţe înalte, în vederea constituirii unor grupe de excelenţă pe discipline, arii curriculare sau domenii ştiinţifice, artistice şi tehnice;
    b) monitorizarea iniţierii acţiunilor de identificare şi promovare a elevilor capabili de performanţe înalte;
    c) elaborarea unor procedee şi instrumente în vederea identificării copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte;
    d) coordonarea metodologică a centrelor judeţene de excelenţă/Centrului Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă şi a unităţilor de învăţământ, în cazul activităţilor de sprijin al elevilor capabili de performanţe înalte;
    e) monitorizarea asigurării constituirii, funcţionării şi pregătirii grupelor de excelenţă;
    f) oferirea de consultanţă în elaborarea şi asigurarea implementării unor programe de parteneriat cu diverse instituţii din ţară şi străinătate, cu organizaţii neguvernamentale, cu comunitatea locală, în scopul îmbunătăţirii condiţiilor şi resurselor necesare sprijinirii participării şi implementării activităţilor destinate elevilor capabili de performanţe înalte;
    g) oferirea de consultanţă în dezvoltarea programelor proprii de cercetare didactică şi organizarea conferinţelor care au ca temă activităţile specifice centrului de excelenţă;
    h) monitorizarea organizării taberelor naţionale de pregătire a elevilor capabili de performanţe înalte, pe discipline;
    i) monitorizarea organizării activităţii de pregătire a loturilor olimpice naţionale, judeţene/ale municipiului Bucureşti;
    j) crearea de contexte pentru implicarea elevilor capabili de performanţe înalte în procese de reflecţie asupra transformărilor şi reformelor vizate în domeniile acestora de excelenţă;
    k) implicarea instituţiilor de învăţământ superior în organizarea programelor şi demersurilor pe care centrele de excelenţă le derulează în vederea sprijinirii elevilor capabili de performanţe înalte.

    (2) CNE are rol de sprijinire a centrelor de excelenţă.
    (3) Finanţarea activităţilor CNE se asigură din bugetul Ministerului Educaţiei.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Componenţă şi constituire
    ART. 2
    (1) CNE este format din 15 membri, numiţi pentru un mandat de 4 ani, persoane cu autoritate ştiinţifică şi cu experienţă profesională recunoscute în domeniul educaţiei, după cum urmează:
    a) 2 reprezentanţi ai direcţiilor de specialitate din Ministerul Educaţiei;
    b) 2 reprezentanţi ai Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, dintre care unul reprezintă Unitatea de Cercetare în Educaţie;
    c) 1 reprezentant al caselor corpului didactic;
    d) 1 reprezentant al Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic;
    e) 2 reprezentanţi ai inspectoratelor şcolare judeţene/ Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISJ/ISMB);
    f) 1 reprezentant al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP);
    g) 1 reprezentant al Federaţiei Sportului Şcolar şi Universitar;
    h) 2 reprezentanţi ai instituţiilor de învăţământ superior;
    i) 3 reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale cu atribuţii în domeniul învăţământului.

    (2) Conducerea CNE este asigurată de un preşedinte şi de un vicepreşedinte, desemnaţi de către ministrul educaţiei dintre membrii CNE.
    (3) Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii CNE sunt numiţi, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, prin ordin al ministrului educaţiei, pentru o perioadă de 4 ani şcolari.
    (4) Membrii CNE prevăzuţi la alin. (1) lit. a)-d) sunt desemnaţi de ministrul educaţiei, iar membrii prevăzuţi la alin. (1) lit. e)-i) sunt desemnaţi pe baza propunerilor ISJ/ISMB, ale ARACIP, ale Federaţiei Sportului Şcolar şi Universitar, ale instituţiilor de învăţământ superior şi ale asociaţiilor profesionale cu atribuţii în domeniul învăţământului.
    (5) Selecţia membrilor CNE se face de către ministrul educaţiei dintre persoane cu autoritate ştiinţifică şi cu experienţă profesională recunoscute în domeniul educaţiei, pe baza unui curriculum vitae şi a propunerilor transmise conform alin. (4).
    (6) CNE se întruneşte în sesiuni ordinare, trimestrial, şi în şedinţe extraordinare, ori de câte ori este nevoie.
    (7) Activităţile CNE se pot desfăşura fizic, online sau în sistem hibrid.
    (8) Şedinţele CNE se convoacă de către preşedintele CNE, din proprie iniţiativă sau la solicitarea a cel puţin o treime dintre membrii CNE.
    (9) Convocarea se face cu cel puţin 7 zile înainte de data reuniunii. Termenul de 7 zile se poate reduce la 3 zile, în cazul şedinţelor extraordinare, şi la 24 de ore, în cazul şedinţelor desfăşurate online.
    (10) Cvorumul de lucru al şedinţelor CNE este asigurat de prezenţa a două treimi din numărul total al membrilor acestuia.
    (11) Hotărârile CNE sunt aprobate prin votul a jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi.
    (12) La sesiunile CNE participă, cu statut de observatori, reprezentanţi ai federaţiilor sindicale reprezentative, ai părinţilor şi ai elevilor, desemnaţi de aceştia.

    ART. 3
    (1) În cazul în care un membru al CNE încalcă normele etice sau deontologice profesionale ori nu se implică în mod sistematic în activităţile CNE, acesta îşi pierde calitatea de membru titular, propunerea de revocare fiind înaintată ministrului educaţiei de către preşedintele CNE.
    (2) Procedura de revocare se declanşează la solicitarea ministrului educaţiei, a preşedintelui CNE sau a unei treimi dintre membrii CNE, iar hotărârea de revocare se adoptă în plenul CNE, prin vot, cu majoritatea simplă a membrilor CNE. Locul rămas vacant în urma revocării se ocupă conform prevederilor art. 2 alin. (1), (4) şi (5).

    SECŢIUNEA a 3-a
    Organizare şi funcţionare
    ART. 4
    (1) Preşedintele CNE are următoarele atribuţii:
    a) conduce şi coordonează întreaga activitate a CNE;
    b) conduce şedinţele de lucru ale CNE;
    c) elaborează programele de activităţi ale CNE;
    d) stabileşte sarcini şi atribuţii pentru fiecare dintre membrii CNE, în funcţie de competenţele lor profesionale;
    e) asigură legătura cu Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie/Unitatea de Cercetare în Educaţie, casele corpului didactic, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, ISJ/ISMB, ARACIP, Federaţia Sportului Şcolar şi Universitar, instituţiile de învăţământ superior, asociaţiile profesionale cu atribuţii în domeniul învăţământului şi alte instituţii;
    f) reprezintă CNE în relaţia cu terţii.

    (2) Vicepreşedintele CNE are următoarele atribuţii:
    a) coordonează activitatea grupurilor de lucru constituite la nivelul CNE;
    b) stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale CNE pe baza propunerilor membrilor CNE;
    c) exercită temporar, în cazul indisponibilităţii preşedintelui, prerogativele acestuia.


    ART. 5
    În vederea realizării atribuţiilor care îi revin, CNE poate solicita Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie/Unităţii de Cercetare în Educaţie, caselor corpului didactic, Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, ISJ/ISMB, ARACIP, Federaţiei Sportului Şcolar şi Universitar, instituţiilor de învăţământ superior şi asociaţiilor profesionale cu atribuţii în domeniul învăţământului date statistice, analize, precum şi orice informaţii necesare organizării şi desfăşurării activităţilor specifice.

    ART. 6
    CNE poate adopta norme interne de funcţionare a acestuia, cu respectarea prevederilor legale şi ale prezentului regulament.

    CAP. II
    Organizarea şi funcţionarea centrelor judeţene de excelenţă/Centrului Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale
    ART. 7
    (1) Centrul judeţean de excelenţă/Centrul Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă, denumit în continuare în cuprinsul prezentului regulament centru de excelenţă, este unitate de educaţie extraşcolară care funcţionează în fiecare judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti, cu personalitate juridică, coordonată metodologic de Centrul Naţional pentru Excelenţă, cu siglă şi sigiliu proprii. Structura şi atribuţiile centrului de excelenţă se stabilesc de ISJ/ISMB, cu aprobarea CNE.
    (2) Centrul de excelenţă asigură, la nivelul fiecărui judeţ/al municipiului Bucureşti, condiţiile necesare desfăşurării activităţilor de pregătire şi dezvoltare a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte.
    (3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentului act normativ, centrele de excelenţă înfiinţate prin ordin al ministrului educaţiei în baza Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, funcţionează ca unităţi de educaţie extraşcolară a căror organizare şi funcţionare sunt reglementate prin prezentul regulament.

    ART. 8
    (1) Finanţarea activităţilor centrului de excelenţă se asigură din bugetul Ministerului Educaţiei, prin ISJ/ISMB.
    (2) Resursele umane, curriculare, informaţionale, materiale şi financiare pentru susţinerea elevilor capabili de performanţe înalte se asigură de Ministerul Educaţiei, prin ISJ/ISMB.
    (3) Centrele de excelenţă pot fi finanţate şi din sponsorizări şi donaţii, în condiţiile legii.
    (4) Finanţarea centrului de excelenţă se asigură şi din finanţarea complementară din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale (consiliul local, primărie, consiliul judeţean) de care aparţine şi din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, aprobate anual prin legea bugetului de stat cu această destinaţie, pentru cheltuieli pentru concursuri şcolare şi activităţi educative extraşcolare, centre de excelenţă organizate în cadrul sistemului de învăţământ, conform art. 140 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) Din veniturile proprii ale unităţilor administrativ-teritoriale (consilii locale, primării, consilii judeţene) de care aparţin centrele de excelenţă pot fi alocate ca finanţare complementară sume pentru cheltuieli pentru atragerea personalului didactic şi auxiliar, cheltuieli pentru concursuri şcolare şi activităţi educative extraşcolare, centre de excelenţă organizate în cadrul sistemului de învăţământ, cheltuieli pentru cofinanţarea unor proiecte cu finanţare nerambursabilă/rambursabilă, după caz, nerambursabile, conform art. 140 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Veniturile realizate de centrul de excelenţă din diverse surse vor fi evidenţiate într-un cont de venituri proprii. Fondurile obţinute din activităţile realizate de centrul de excelenţă, precum şi din contribuţia unor persoane fizice şi juridice se gestionează la nivelul instituţiei, conform legislaţiei în vigoare.
    (7) Administraţiile publice locale pot susţine programele centrului de excelenţă şi pot încheia acorduri de asociere şi/sau parteneriate cu centrul de excelenţă pentru iniţierea şi/sau implementarea de proiecte finanţate din fonduri europene sau din alte fonduri.

    ART. 9
    (1) În funcţie de resursele existente, centrul de excelenţă poate avea sediul într-un imobil cu destinaţie specială în acest sens sau într-un imobil în care îşi desfăşoară activitatea o altă instituţie aflată în subordinea Ministerului Educaţiei. Activităţile organizate la nivelul centrului de excelenţă se pot desfăşura şi în alte imobile aflate în domeniul public al judeţelor sau al unităţilor administrativ-teritoriale de care aparţin unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, puse la dispoziţie de către autorităţi judeţene/locale.
    (2) Centrul de excelenţă poate înfiinţa filiale în unităţi de învăţământ din judeţ/municipiul Bucureşti.

    ART. 10
    (1) Centrul de excelenţă colaborează în desfăşurarea activităţii sale cu direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei, cu Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie/Unitatea de Cercetare în Educaţie, cu casele corpului didactic, cu Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, cu asociaţiile profesionale cu atribuţii în domeniul învăţământului, precum şi cu unităţi şi instituţii de învăţământ preuniversitar şi universitar.
    (2) Centrele de excelenţă pot încheia parteneriate între ele sau cu fundaţii, asociaţii, organizaţii neguvernamentale şi instituţii de învăţământ superior, prin care să realizeze schimburi de experienţă.
    (3) Centrul de excelenţă poate realiza proiecte în domeniul identificării, pregătirii, stimulării şi valorificării potenţialului şi creativităţii copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte.
    (4) Centrul de excelenţă poate accesa şi derula, în calitate de beneficiar sau partener, proiecte cu finanţare externă.
    (5) Pentru sprijinirea elevilor capabili de performanţe înalte, centrul de excelenţă poate să organizeze competiţii, tabere de profil sau simpozioane.

    ART. 11
    (1) Activitatea privind pregătirea şi dezvoltarea copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte din fiecare centru de excelenţă este coordonată la nivel naţional de CNE, iar la nivel local este coordonată şi controlată de ISJ/ISMB.
    (2) Activitatea care se desfăşoară în şi de către centrul de excelenţă este apolitică şi nediscriminatorie şi respectă principiile care guvernează învăţământul preuniversitar şi învăţământul superior.

    ART. 12
    (1) Centrul de excelenţă elaborează şi aplică strategii şi politici pentru selecţia, pregătirea, susţinerea, motivarea copiilor şi a tinerilor capabili de performanţe înalte.
    (2) În centrul de excelenţă se pot desfăşura activităţi suplimentare de învăţare şi programe educaţionale pentru elevii capabili de performanţe înalte, adaptate la particularităţile, interesele, potenţialul şi ritmul lor de învăţare.
    (3) În centrul de excelenţă se pot desfăşura programe educaţionale de aprofundare şi extindere a învăţării corespunzătoare curriculumului naţional sau altor domenii, de dezvoltare a unor aptitudini specifice, de transfer de competenţă, de accelerare a promovării, conform ritmului individual de învăţare.
    (4) Participarea elevilor la activităţile educaţionale desfăşurate în centrul de excelenţă este gratuită şi se realizează pe baza unui acord între centrul de excelenţă, ca furnizor de educaţie extraşcolară, şi elev, ca beneficiar, în cazul elevului minor acordul fiind încheiat între centrul de excelenţă şi părintele/tutorele/reprezentantul legal al acestuia.
    (5) În cadrul centrului de excelenţă, activităţile se pot desfăşura în orice zi a săptămânii, în afara programului şcolar al elevilor.

    ART. 13
    (1) Centrul de excelenţă organizează, monitorizează şi evaluează, după caz, la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, următoarele activităţi şi servicii educaţionale:
    a) elaborarea strategiilor de identificare şi de selecţie a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte în vederea constituirii unor grupe de performanţă pe discipline, arii curriculare sau domenii ştiinţifice, artistice şi tehnice, inclusiv pentru elevii care învaţă în limbile minorităţilor naţionale;
    b) iniţierea acţiunilor de identificare şi promovare a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte;
    c) asigurarea, anual, a constituirii, funcţionării şi pregătirii grupelor de excelenţă;
    d) elaborarea şi asigurarea implementării unor programe de parteneriat cu diverse instituţii din ţară şi străinătate, cu organizaţii neguvernamentale, cu comunitatea locală, în scopul îmbunătăţirii condiţiilor şi resurselor necesare educării diferenţiate a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte;
    e) dezvoltarea programelor proprii de cercetare didactică şi organizarea conferinţelor care au ca temă activităţile specifice centrului de excelenţă;
    f) organizarea, anual, a taberelor naţionale de pregătire a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte, pe discipline.

    (2) Centrul de excelenţă poate organiza activitatea de pregătire a loturilor olimpice judeţene/al municipiului Bucureşti.

    ART. 14
    (1) Identificarea copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte se face prin utilizarea unor procedee şi instrumente diverse, precum: profiluri psihocomportamentale, studii de caz, ghiduri de nominalizare, desemnări făcute de profesori şi/sau de grupul de prieteni, chestionare, scrisori de intenţie, teste psihologice de aptitudini şcolare, individuale şi colective, teste de inteligenţă, teste de creativitate, teste de aptitudini speciale, analiza activităţii şi a rezultatelor şcolare, teste de evaluare la disciplina la care doresc să participe la pregătire, interviuri, precum şi alte procedee şi instrumente elaborate de specialişti.
    (2) Identificarea elevilor capabili de performanţe înalte, care vor urma programele de pregătire din centrul de excelenţă, se poate realiza începând cu nivelul de vârstă specific clasei a III-a.
    (3) Identificarea copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte se realizează de echipe formate din specialişti în domeniu (psihologi, pedagogi, profesori) şi satisface exigenţele de obiectivitate, fidelitate, validitate şi fiabilitate. Membrii acestor echipe nu pot efectua activităţi de pregătire cu tinerii selectaţi.
    (4) Procedurile de identificare a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte proveniţi din medii socioeconomice dezavantajate se adaptează specificului lor şi prin implicarea reprezentanţilor comunităţii locale.

    ART. 15
    Evaluarea potenţialului copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte se realizează de către o comisie numită la propunerea consiliului de administraţie al centrului de excelenţă, prin decizia inspectorului şcolar general al ISJ/ISMB, constituită după cum urmează:
    a) inspectorul şcolar care coordonează aria curriculară pentru care urmează a se constitui grupele de pregătire - preşedinte;
    b) câte 2 profesori în specialitatea pentru care urmează a se constitui grupele de pregătire;
    c) 1 profesor-psiholog.


    ART. 16
    Pregătirea copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte se face în grupe de excelenţă, pe ani de studiu şi pe discipline.

    ART. 17
    (1) Grupele de excelenţă se organizează anual pentru:
    a) discipline la care se organizează competiţii, concursuri şi olimpiade la nivel local, judeţean, regional, interjudeţean, naţional sau internaţional;
    b) activităţi care vizează dezvoltarea competenţelor interdisciplinare, pluridisciplinare şi transdisciplinare;
    c) activităţi care vizează performanţe diverse, altele decât cele care pot fi incluse la lit. a);
    d) pregătirea echipajelor judeţene/ale municipiului Bucureşti pe discipline/domenii interdisciplinare/pluridisciplinare/transdisciplinare/ arii curriculare.

    (2) În funcţie de specificul activităţii, se pot organiza grupe de excelenţă constituite din elevi din ani diferiţi de studiu.

    ART. 18
    (1) Activitatea de pregătire a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte se poate desfăşura şi în filiale ale centrului de excelenţă care au dotarea adecvată. Într-o filială se pot desfăşura activităţi la una sau mai multe discipline.
    (2) Activităţile de pregătire pentru elevii înscrişi în centrul de excelenţă se pot desfăşura pe grupe/discipline, în unităţi de învăţământ cu care centrul de excelenţă încheie protocoale de colaborare.

    ART. 19
    (1) Activităţile de pregătire pentru elevii din cadrul centrului de excelenţă se pot desfăşura fizic şi în sistem hibrid.
    (2) Numărul orelor/săptămână pentru activităţile de pregătire a elevilor din cadrul centrului de excelenţă se împarte, după caz, între teorie şi practică.

    ART. 20
    Programele de pregătire a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte sunt publice.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Structura organizatorică şi funcţională a centrului de excelenţă
    ART. 21
    (1) Centrul de excelenţă are stat de funcţii propriu, aprobat de inspectorul şcolar general al ISJ/ISMB.
    (2) Numărul total de posturi pentru centrul de excelenţă se stabileşte de ISJ/ISMB, cu încadrarea în numărul maxim de posturi finanţat de la bugetul de stat, aprobat judeţului/ municipiului Bucureşti de Ministerul Educaţiei pentru funcţionarea ISJ/ISMB şi a unităţilor conexe/instituţiilor din subordinea acestuia, cu avizul CNE.

    ART. 22
    (1) Structura organizatorică a centrului de excelenţă cuprinde:
    a) conducerea: consiliu de administraţie, director;
    b) compartimentul didactic, consultanţă şi proiecte, în care poate fi încadrat personal didactic de predare:
    (i) profesori care lucrează pe discipline, pe arii curriculare sau pe domenii ştiinţifice, artistice, tehnice;
    (ii) profesor-psiholog.

    c) compartimentul administrativ, în care poate fi încadrat personal didactic auxiliar (administrator financiar/contabil, informatician/administrator de reţea, secretar, laborant, după caz) şi personal administrativ (îngrijitor, muncitor etc.).

    (2) Încadrarea cu personal didactic de predare, didactic auxiliar şi administrativ se realizează în limita numărului de posturi aprobat prin statul de funcţii.

    ART. 23
    (1) Consiliul de administraţie al centrului de excelenţă este organ de conducere, cu rol de decizie, format din 5 membri şi are următoarea componenţă:
    a) directorul centrului de excelenţă - preşedinte;
    b) 2 reprezentanţi din rândul personalului didactic de predare şi didactic auxiliar încadrat în centrul de excelenţă, aleşi prin vot de către personalul didactic încadrat în centrul de excelenţă;
    c) 1 reprezentant al ISJ/ISMB (inspector şcolar general adjunct/inspector şcolar);
    d) 1 reprezentant al instituţiilor partenere ale centrului de excelenţă.

    (2) Secretarul consiliului de administraţie este numit de director dintre membrii acestuia; el consemnează într-un registru special procesele-verbale ale şedinţelor.
    (3) Consiliul de administraţie al centrului de excelenţă este stabilit anual şi se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea directorului sau a două treimi dintre membri.
    (4) Consiliul de administraţie al centrului de excelenţă este statutar întrunit în prezenţa a două treimi dintre membrii săi.
    (5) La întrunirile consiliului de administraţie pot participa, cu statut de observatori, reprezentanţi ai filialelor judeţene ale sindicatelor reprezentative la nivelul sistemului de învăţământ preuniversitar, ai filialelor federaţiei naţionale a părinţilor şi ai consiliului judeţean al elevilor/Consiliului Municipal al Elevilor Bucureşti.

    ART. 24
    Atribuţiile consiliului de administraţie sunt:
    a) adoptă proiectul de buget şi avizează execuţia bugetară la nivelul centrului de excelenţă;
    b) avizează strategiile, planurile de activitate ale instituţiei, proiectul de dezvoltare a instituţiei, planul managerial anual, pe care le înaintează spre aprobare ISJ/ISMB;
    c) aprobă, la propunerea directorului, regulamentul intern al instituţiei, proceduri şi instrumente de lucru, fişele de post şi de evaluare pentru personalul angajat;
    d) avizează încadrarea cu personal didactic de predare şi aprobă încadrarea cu personal didactic auxiliar şi administrativ;
    e) aprobă calificativele anuale pentru personalul evaluat, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    f) aplică reglementările în vigoare privind acordarea stimulentelor şi a sancţiunilor;
    g) stabileşte strategia de realizare şi gestionare a veniturilor proprii, conform legislaţiei în vigoare;
    h) aprobă asocierea cu autorităţi ale administraţiei publice locale în contextul iniţierii şi implementării de proiecte finanţate din fonduri europene sau din alte fonduri;
    i) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în alte acte normative în vigoare.


    ART. 25
    (1) Directorul centrului de excelenţă este numit prin decizie a inspectorului şcolar general al ISJ/ISMB, în urma unui concurs.
    (2) La concursul pentru ocuparea funcţiei de director al centrului de excelenţă se pot înscrie persoanele care îndeplinesc, cumulativ, condiţiile prevăzute în metodologia privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar.
    (3) Eliberarea din funcţie a directorului centrului de excelenţă se face cu respectarea prevederilor Legii nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale metodologiei menţionate la alin. (2).
    (4) În cazul vacantării funcţiei de director la centrul de excelenţă, conducerea interimară este asigurată, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar, de un cadru didactic titular, numit prin detaşare în interesul învăţământului, prin decizia inspectorului şcolar general al ISJ/ISMB, cu avizul consiliului de administraţie al ISJ/ISMB şi cu acordul scris al persoanei solicitate.
    (5) Evaluarea anuală a activităţii manageriale desfăşurate de directorul centrului de excelenţă se realizează de ISJ/ISMB conform metodologiei privind evaluarea anuală a activităţii manageriale desfăşurate de directorii şi directorii adjuncţi din unităţile de învăţământ preuniversitar şi se finalizează cu acordarea unui calificativ.
    (6) Directorul centrului de excelenţă are drept de rezervare a catedrei pe perioada în care îndeplineşte această funcţie.

    ART. 26
    (1) Directorul centrului de excelenţă exercită conducerea executivă a centrului de excelenţă, în conformitate cu atribuţiile conferite de lege, cu hotărârile consiliului de administraţie al centrului de excelenţă, precum şi cu alte reglementări în vigoare aplicabile.
    (2) Directorul centrului de excelenţă este subordonat inspectorului şcolar general al ISJ/ISMB. Fişa postului şi fişa de evaluare ale directorului centrului de excelenţă sunt elaborate la nivelul ISJ/ISMB şi sunt aprobate de consiliul de administraţie al ISJ/ISMB.

    ART. 27
    (1) Directorul centrului de excelenţă este preşedintele consiliului de administraţie, în faţa căruia prezintă rapoarte bianuale.
    (2) În cazul în care hotărârile consiliului de administraţie contravin legislaţiei în vigoare, directorul are drept de veto, informând în acest sens inspectorul şcolar general al ISJ/ISMB.

    ART. 28
    În exercitarea funcţiei de conducere, directorul centrului de excelenţă are următoarele atribuţii:
    a) coordonează elaborarea strategiilor, planurilor de activitate ale instituţiei, proiectului de dezvoltare a instituţiei, planului managerial anual, pe care le înaintează spre avizare consiliului de administraţie al centrului de excelenţă şi spre aprobare ISJ/ISMB;
    b) solicită avizul consiliului de administraţie al ISJ/ISMB pentru grupele şi programele de pregătire a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte desfăşurate în centrul de excelenţă şi pentru criteriile de selecţie a cadrelor didactice care vor desfăşura activităţi în centrul de excelenţă;
    c) răspunde de legalitatea şi calitatea activităţilor desfăşurate la nivelul centrului de excelenţă;
    d) prezintă anual consiliului de administraţie al ISJ/ISMB un raport asupra calităţii şi impactului activităţilor desfăşurate la nivelul centrului de excelenţă;
    e) coordonează şi implementează proiecte de parteneriat educaţional la nivel local, naţional şi internaţional;
    f) propune spre aprobare consiliului de administraţie al centrului de excelenţă regulamentul intern al instituţiei;
    g) elaborează proceduri şi instrumente de lucru, fişele de post pentru personalul din subordine, conform legii şi contractului individual de muncă, pe care le supune aprobării consiliului de administraţie al centrului de excelenţă;
    h) coordonează activitatea filialelor centrului de excelenţă;
    i) elaborează fişele de evaluare anuală a activităţii pentru personalul nedidactic şi adaptează la specificul activităţii desfăşurate în centrul de excelenţă fişele-cadru de evaluare anuală, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, pentru personalul didactic de predare şi didactic auxiliar, pe care le supune aprobării consiliului de administraţie al centrului de excelenţă;
    j) evaluează anual activitatea personalului angajat;
    k) controlează calitatea procesului de pregătire din centrul de excelenţă;
    l) avizează strategiile de identificare şi de selecţionare a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte, la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti;
    m) avizează programele, planificările şi rapoartele de activitate realizate de profesori, precum şi alte documente realizate de personalul instituţiei şi necesare pentru buna funcţionare a acesteia.


    ART. 29
    Directorul, în calitate de angajator, are următoarele atribuţii:
    a) încadrează personal la centrul de excelenţă, în conformitate cu posturile prevăzute în statul de funcţii propriu al instituţiei, aprobate de inspectorul şcolar general al ISJ/ISMB;
    b) încheie contracte individuale de muncă cu personalul angajat şi aprobă programarea şi efectuarea concediilor de odihnă ale acestuia, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare aplicabile personalului din învăţământ;
    c) stabileşte încadrarea profesorilor la grupele de excelenţă, în urma selecţiei copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte;
    d) centralizează lunar activităţile desfăşurate de cadrele didactice angajate în centrul de excelenţă;
    e) propune spre aprobare ISJ/ISMB promovarea în grade şi trepte profesionale a personalului angajat care îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.


    ART. 30
    Directorul centrului de excelenţă, în calitate de ordonator de credite, răspunde de:
    a) angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor, în limita creditelor bugetare repartizate şi aprobate;
    b) realizarea veniturilor;
    c) angajarea şi utilizarea creditelor bugetare pe baza bunei gestiuni financiare;
    d) integritatea bunurilor instituţiei pe care o conduce, utilizarea şi modernizarea bazei materiale a centrului de excelenţă;
    e) organizarea şi ţinerea la zi a evidenţei contabile şi prezentarea la termen a situaţiilor financiare asupra patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei bugetare;
    f) organizarea sistemului de monitorizare a programului de achiziţii publice şi a programului de lucrări de investiţii publice;
    g) organizarea evidenţei programelor de pregătire a copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte, inclusiv a indicatorilor aferenţi acestora;
    h) organizarea şi ţinerea la zi a evidenţei patrimoniului, conform prevederilor legale.


    ART. 31
    Directorul centrului de excelenţă are şi următoarele atribuţii:
    a) numeşte şi controlează personalul care răspunde de sigiliul centrului de excelenţă;
    b) răspunde de corectitudinea încadrării personalului şi de întocmirea la termen a statelor lunare de plată a drepturilor salariale;
    c) aplică sancţiuni pentru abaterile disciplinare săvârşite de personalul unităţii, conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
    d) poate interzice dreptul de participare la activitatea de pregătire a acelor copii şi tineri ce săvârşesc abateri disciplinare grave;
    e) prezintă, la solicitarea ISJ/ISMB sau a Ministerului Educaţiei, rapoarte privind activitatea desfăşurată în centrul de excelenţă;
    f) răspunde solicitărilor formulate de ISJ/ISMB sau de Ministerul Educaţiei.


    ART. 32
    (1) Angajarea personalului didactic auxiliar şi administrativ în centrul de excelenţă se face la nivelul instituţiei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
    (2) Pe posturile didactice din statul de funcţii, în centrul de excelenţă pot fi angajaţi profesori şi profesori asociaţi, care pot fi încadraţi cu normă întreagă sau în regim de plată cu ora.
    (3) Angajarea personalului didactic de predare titular în învăţământul preuniversitar, prevăzut la alin. (2), se face prin detaşare în interesul învăţământului sau în regim de plată cu ora, pe normă întreagă sau pe fracţiune de normă, iar a personalului didactic asociat şi a personalului didactic angajat pe perioadă determinată se face doar în regim de plată cu ora, pe normă întreagă sau pe fracţiune de normă.
    (4) Încadrarea personalului didactic de predare în centrul de excelenţă se face în baza prezentului regulament şi nu intră sub incidenţa prevederilor calendarului de mobilitate a personalului didactic, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei.
    (5) Selecţia personalului didactic de predare necesar desfăşurării activităţilor din centrul de excelenţă se realizează, de regulă, la începutul anului şcolar, de către o comisie, numită prin decizie a inspectorului şcolar general al ISJ/ISMB, formată din inspectorul şcolar general adjunct, inspectorul şcolar care coordonează aria curriculară şi directorul centrului de excelenţă. Selecţia personalului didactic de predare se face pe baza unui portofoliu ce conţine curriculum vitae şi documente justificative şi a unui interviu. La selecţia personalului didactic de predare pot fi luate în considerare şi rezultatele profesionale obţinute la evaluările periodice. Sunt selectate cadre didactice care manifestă interes constant faţă de pregătirea de performanţă a elevilor, cu prioritate cele ai căror elevi au obţinut rezultate deosebite la olimpiade şi concursuri, pe baza criteriilor specifice de selecţie stabilite la nivelul comisiei şi avizate de consiliul de administraţie al ISJ/ISMB.
    (6) În situaţia vacantării unui post didactic de predare în cadrul centrului de excelenţă, ocuparea acestuia se face şi pe parcursul anului şcolar, cu respectarea prevederilor alin. (5).
    (7) Atribuţiile personalului didactic, didactic auxiliar şi administrativ încadrat în centrul de excelenţă sunt diferenţiate şi sunt prevăzute în fişa postului, elaborată de directorul centrului de excelenţă.
    (8) Evaluarea activităţii anuale a personalului angajat în centrul de excelenţă se realizează în baza fişelor de evaluare elaborate de directorul centrului de excelenţă.
    (9) La începutul fiecărui an şcolar, cadrele didactice care au activat în cadrul centrului de excelenţă în anii şcolari anteriori şi au obţinut de fiecare dată calificativul maxim la evaluarea activităţii pot opta, pe baza unei cereri scrise adresate instituţiei, pentru a continua activitatea în noul an şcolar, fără a mai depune dosar de selecţie, iar decizia acceptării cererii revine consiliului de administraţie al centrului de excelenţă.
    (10) În cadrul centrului de excelenţă pot activa, pe bază de contract de voluntariat încheiat cu directorul instituţiei, voluntari, care pot fi: cadre didactice din învăţământul preuniversitar sau universitar, specialişti din diverse domenii, studenţi sau alte persoane interesate de buna activitate a instituţiei.

    ART. 33
    (1) Directorul centrului de excelenţă, precum şi ceilalţi angajaţi cu normă întreagă la centrul de excelenţă sunt remuneraţi la nivelul funcţiilor similare din unităţile de învăţământ liceal.
    (2) Profesorii care nu sunt angajaţi cu normă întreagă sunt remuneraţi în sistem de plată cu ora, potrivit prevederilor legale în vigoare.
    (3) Salarizarea personalului încadrat în centrul de excelenţă se face de la bugetul de stat sau din alte surse constituite potrivit legii.

    ART. 34
    (1) Profesorii încadraţi în centrul de excelenţă au următoarele atribuţii:
    a) contribuie la identificarea şi selectarea copiilor şi tinerilor capabili de performanţe înalte;
    b) asigură pregătirea elevilor din grupele pe care le coordonează;
    c) proiectează şi aplică un program lunar/anual de activitate, avizat de directorul centrului de excelenţă;
    d) monitorizează prezenţa elevilor la fiecare activitate de pregătire şi realizează documente justificative în acest sens (fişe, rapoarte etc.), pe care le prezintă directorului instituţiei;
    e) realizează evaluarea periodică a elevilor din grupele de excelenţă şi a progresului academic înregistrat de aceştia;
    f) întocmesc o fişă de progres pentru fiecare elev care face parte din grupa de excelenţă, în colaborare cu profesorul-psiholog.

    (2) Profesorii încadraţi în centrul de excelenţă pot avea şi alte atribuţii stabilite de directorul centrului de excelenţă, consiliul de administraţie al centrului de excelenţă sau prevăzute în metodologii/regulamente aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.

    ART. 35
    (1) Profesorul-psiholog încadrat în centrul de excelenţă are următoarele atribuţii:
    a) întocmeşte câte o fişă de observaţie şi progres pentru fiecare copil şi tânăr capabil de performanţe înalte care este înscris la cursurile centrului de excelenţă;
    b) colaborează cu profesorii pentru a stabili modalităţile optime de lucru cu fiecare copil şi tânăr capabil de performanţe înalte, în funcţie de capacităţile acestuia, aptitudini şi atitudini, pentru a performa un stil de învăţare care să conducă la achiziţii superioare în plan cognitiv şi atitudinal.

    (2) Profesorul-psiholog încadrat în centrul de excelenţă poate avea şi alte atribuţii stabilite de directorul centrului de excelenţă, consiliul de administraţie al centrului de excelenţă sau prevăzute în metodologii/regulamente aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.

    ART. 36
    (1) Informaticianul/Administratorul de reţea încadrat în centrul de excelenţă are următoarele atribuţii:
    a) proiectează, editează şi difuzează mijloace de învăţământ copiilor şi tinerilor selectaţi în centrul de excelenţă;
    b) administrează reţeaua de calculatoare şi website-ul centrului de excelenţă;
    c) întreţine echipamentele şi logistica din dotare.

    (2) Informaticianul/Administratorul de reţea încadrat în centrul de excelenţă poate avea şi alte atribuţii stabilite de directorul sau consiliul de administraţie al centrului de excelenţă.

    CAP. III
    Centre naţionale de performanţă pentru discipline sportive
    ART. 37
    Centrele naţionale de performanţă pentru discipline sportive se organizează ca unităţi sportive fără personalitate juridică, în structura cluburilor sportive şcolare cu personalitate juridică sau în structura unităţilor de învăţământ liceal cu program sportiv ori în structura unităţilor de învăţământ liceal în care funcţionează clase cu program sportiv.

    ART. 38
    (1) Scopul centrelor naţionale de performanţă pentru discipline sportive îl reprezintă selecţia, pregătirea şi perfecţionarea tinerilor cu calităţi deosebite pentru sportul de înaltă performanţă, în vederea promovării lor în loturile naţionale. În paralel, se asigură pregătirea lor şcolară şi un climat educativ corespunzător.
    (2) Centrele naţionale de performanţă pentru discipline sportive se înfiinţează, prin ordin al ministrului educaţiei, la iniţiativa Federaţiei Sportului Şcolar şi Universitar.

    ART. 39
    (1) Activitatea financiar-contabilă se derulează cu evidenţiere distinctă pentru această activitate, iar finanţarea este asigurată conform regulamentului de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, la iniţiativa Federaţiei Sportului Şcolar şi Universitar.
    (2) Vacantarea posturilor de antrenor, profesor-antrenor şi a altor posturi de specialitate/coordonare, precum şi recrutarea, selecţia, încadrarea, activitatea antrenorilor, profesorilor-antrenori şi ale personalului care îndeplineşte funcţii de specialitate/coordonare în centrele naţionale de performanţă pentru pregătirea elevilor la disciplinele sportive sunt reglementate de regulamente specifice, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, la iniţiativa Federaţiei Sportului Şcolar şi Universitar.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 40
    În cuprinsul prezentului regulament, începând cu data reorganizării instituţiilor aflate în coordonarea/subordonarea Ministerului Educaţiei:
    a) denumirea „Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie“ se va citi „Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare“ sau „Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei“;
    b) denumirea „casele corpului didactic“ se va citi „centrele pentru cariera didactică“;
    c) denumirea „Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic“ se va citi „Centrul Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual“;
    d) denumirea „inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti“, respectiv „ISJ/ISMB“ se va citi „direcţia judeţeană de învăţământ preuniversitar/Direcţia Municipiului Bucureşti de Învăţământ Preuniversitar“, respectiv „DJIP/DMBIP“;
    e) denumirea „Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar“, respectiv „ARACIP“ se va citi „Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în Învăţământul Preuniversitar“, respectiv „ARACIIP“;
    f) denumirile „inspector şcolar general“ şi „inspector şcolar general adjunct“ se vor citi „director general“ şi „director general adjunct“.



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016