Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
REGULAMENT din 24 mai 2002 privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 in cazul intelegerilor verticale
În temeiul prevederilor <>art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Introducere Prin înţelegere verticala se înţelege orice acord sau practica concertata convenitã între doi sau mai mulţi agenţi economici - fiecare operand, în scopul îndeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite ale lantului producţie-distribuţie -, referitoare la condiţiile în care pãrţile pot cumpara, vinde sau revinde anumite produse ori servicii. În aceasta categorie se încadreazã acorduri de genul distribuţiei exclusive (exclusivitate teritorialã, exclusivitate de marca, alocare exclusiva a consumatorilor), distribuţiei selective, cumpãrãrii exclusive, vânzãrii exclusive, francizei, vânzãrii condiţionate etc. Experienta acumulatã pana în prezent în aplicarea <>Legii concurentei nr. 21/1996 (denumita în continuare lege) a permis Consiliului Concurentei sa identifice cadrul general de abordare a înţelegerilor verticale, care sa asigure protecţia, menţinerea şi stimularea efectivã a concurentei. Art. 5 alin. (2) din lege reprezintã cadrul legal pentru o asemenea abordare a înţelegerilor verticale, avându-se în vedere atât efectele anticoncurentiale, cat şi beneficiile economice ale acestora. S-a constatat deja ca anumite înţelegeri verticale au efecte economice benefice pe pieţele respective asupra agenţilor economici participanţi şi asupra consumatorilor finali. S-a observat, de asemenea, ca astfel de înţelegeri verticale - convenite între agenţi economici cu putere mare de piata sau aplicabile unor pieţe cu caracteristici speciale - pot avea efecte anticoncurentiale grave. Astfel, beneficiul exceptarii trebuie limitat numai la înţelegerile verticale pentru care se poate stabili cu certitudine ca îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 5 alin. (2) din lege. Se porneşte de la prezumţia ca atunci când furnizorul deţine pe piata relevanta o cota care nu depãşeşte 30% înţelegerile verticale care nu conţin anumite restrictii cu efecte anticoncurentiale grave pot avea ca efect ameliorarea producţiei sau distribuţiei şi conferirea pentru consumatori a unei pãrţi echitabile din profitul care rezulta; în cazul înţelegerilor verticale, care conţin obligaţii de vânzare exclusiva, va fi luatã în considerare cota de piata a cumpãrãtorului în scopul determinãrii efectului global al acestor înţelegeri pe piata. Dacã participanţii la înţelegere (furnizor sau cumpãrãtor, dupã caz) deţin o cota de piata care depãşeşte pragul de 30 %, nu exista temei sa se considere ca aceste înţelegeri verticale antreneaza în general avantaje de natura sa compenseze efectele anticoncurentiale pe care aceste acorduri le produc asupra concurentei. În consecinta, înţelegerile verticale convenite între agenţi economici a cãror cota de piata (furnizor sau cumpãrãtor, dupã caz) nu depãşeşte 30% vor beneficia de exceptare pe categorii în conformitate cu prevederile prezentului regulament, iar înţelegerile verticale convenite între agenţi economici a cãror cota de piata (furnizor sau cumpãrãtor, dupã caz) depãşeşte 30 % pot beneficia de exceptare individualã în conformitate cu prevederile "Regulamentului pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997.
CAP. 1 Prevederi generale ART. 1 Prezentul regulament se aplica fãrã sa aducã atingere aplicãrii art. 6 din lege, în ceea ce priveşte înţelegerile verticale. ART. 2 În aplicarea prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii: a) agenţi economici concurenţi - furnizori actuali sau potenţiali pe aceeaşi piata a produsului care cuprinde produse sau servicii pe care cumpãrãtorul le considera substituibile cu alte produse ori servicii din punct de vedere al caracteristicilor, preţului şi utilizãrii acestora; b) obligaţia de nonconcurenta - orice obligaţie directa sau indirecta care interzice cumpãrãtorului sa producã, sa cumpere, sa vândã sau sa revanda produse ori servicii care sunt în concurenta cu produsele sau serviciile ce fac obiectul înţelegerii sau orice obligaţie directa ori indirecta, care impune cumpãrãtorului sa achizitioneze de la furnizor sau de la un alt agent economic desemnat de cãtre furnizor mai mult de 80% din achiziţiile sale totale - insumand atât produse sau servicii prevãzute în contract, cat şi produse sau servicii substituibile prezente pe piata relevanta -, calculate pe baza valorii achiziţiilor efectuate în cursul anului precedent; c) obligaţia de vânzare exclusiva - orice obligaţie directa sau indirecta care impune furnizorului sa vândã produsele ori serviciile care fac obiectul acordului unui singur cumpãrãtor din cadrul unui teritoriu delimitat, în vederea revânzãrii sau a unei utilizãri specifice; d) sistem de distribuţie selectiva - acel sistem de distribuţie în care furnizorul decide sa vândã produsele sau serviciile prevãzute în acord, direct ori indirect, numai distribuitorilor selecţionaţi pe baza unor criterii prestabilite şi în care aceşti distribuitori se angajeazã sa nu vândã aceste produse sau servicii altor distribuitori neautorizati; e) drepturile de proprietate intelectualã - includ drepturile de proprietate industriala, drepturile de autor şi drepturile conexe; f) know-how - un ansamblu secret, substanţial şi identificat de informaţii practice nebrevetate, rezultat al experienţei furnizorului şi testate de acesta; în acest context, secret semnifica faptul ca know-how, în ansamblul acestuia sau într-o anume configuratie ori asamblare a componentelor sale, nu este în general cunoscut sau accesibil cu usurinta; substanţial înseamnã ca know-how trebuie sa includã informaţii indispensabile pentru cumpãrãtor în scopul utilizãrii, vânzãrii sau revânzãrii produselor ori serviciilor prevãzute în acord; identificat reprezintã faptul ca know-how trebuie sa fie descris într-o maniera suficient de completa care sa permitã sa se verifice dacã îndeplineşte condiţiile de confidenţialitate şi substantialitate; g) cumpãrãtor - un agent economic care, în virtutea unei înţelegeri care cade sub incidenta art. 5 alin. (1) din lege, cumpara pe cont propriu produse sau servicii în vederea revânzãrii lor ca atare ori modificate; h) înţelegere de agent - cazul în care o persoana fizica sau juridicã (agent/reprezentant) este investitã cu puterea de a negocia şi/sau de a încheia contracte în contul altei persoane (comitent/reprezentat), în numele propriu al agentului sau în numele comitentului, în scopul: - cumpãrãrii de produse ori de servicii de cãtre comitent; sau - vânzãrii de produse sau servicii furnizate de comitent; i) reţele paralele de înţelegeri verticale - reţele de înţelegeri verticale care conţin restrictionari având efecte similare pe piata.
CAP. 2 Înţelegeri verticale care nu intra sub incidenta art. 5 alin. (1) din lege ART. 3 (1) Conform art. 8 alin. (1) din lege, prevederile art. 5 din lege nu sunt aplicabile agenţilor economici sau asociaţilor de agenţi economici a cãror cifra de afaceri pentru exerciţiul financiar precedent convenirii înţelegerii verticale nu depãşeşte plafonul stabilit anual de cãtre Consiliul Concurentei, iar cota de piata detinuta de agentul economic sau de agenţii economici participanţi la grupare nu depãşeşte 5%. În ceea ce priveşte restrictionarile inacceptabile prevãzute la art. 8 alin. (2) din lege, prevederile art. 5 alin. (1) din lege sunt aplicabile şi sub pragurile stabilite prin art. 8 alin. (1) din lege. (2) Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile înţelegerilor verticale convenite între agenţi economici care fac parte din acelaşi grup, asa cum acesta este definit în "Instrucţiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurential, prevãzute la <>art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , şi în cazurile de concentrare economicã", publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997. (3) Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile înţelegerilor de agent propriu-zise, asa cum acestea sunt detaliate în "Instrucţiunile privind aplicarea <>art. 5 din Legea concurentei nr. 21/1996 în cazul înţelegerilor verticale".
CAP. 3 Condiţiile de exceptare pe categorii ART. 4 (1) În conformitate cu art. 5 alin. (2) din lege şi cu prevederile prezentului regulament, acordurile sau practicile concertate convenite între doi sau mai mulţi agenţi economici - fiecare operand în scopul îndeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite ale lantului producţie-distribuţie -, referitoare la condiţiile în care pãrţile pot cumpara, vinde sau revinde anumite produse ori servicii (denumite în continuare înţelegeri verticale) sunt exceptate de la interdicţia prevãzutã la art. 5 alin. (1) din lege. Prezenta exceptare se aplica în mãsura în care aceste înţelegeri conţin restrictii de concurenta care cad sub incidenta art. 5 alin. (1) din lege (denumite în continuare restrictionari verticale). (2) Exceptarea prevãzutã la alin. (1) se aplica înţelegerilor verticale încheiate între o asociaţie de agenţi economici şi membrii sãi sau între o astfel de asociaţie şi furnizorii sãi doar în cazul în care toţi membrii asociaţiei sunt comercianţi en detail de produse şi sub rezerva ca nici unul dintre aceştia, împreunã cu grupul de agenţi economici din care face parte, sa nu realizeze o cifra de afaceri totalã anuala mai mare de 50 miliarde lei; înţelegerile verticale încheiate de cãtre aceste asociaţii sunt acoperite de prevederile prezentului regulament, fãrã a fi prejudiciata aplicarea art. 5 alin. (1) din lege înţelegerilor orizontale încheiate de membrii asociaţiei şi deciziilor adoptate de asociaţie. (3) Exceptarea prevãzutã la alin. (1) se aplica înţelegerilor verticale care conţin dispoziţii cu privire la acordarea drepturilor de proprietate intelectualã cãtre cumpãrãtor sau a dreptului de utilizare a acestora de cãtre cumpãrãtor, cu condiţia ca aceste prevederi sa nu constituie obiectul principal al acelor înţelegeri şi sa fie legate în mod direct de utilizarea, vânzarea sau revânzarea de produse ori de servicii de cãtre cumpãrãtor sau de cãtre clienţii sãi. Exceptarea se aplica respectivelor prevederi sub rezerva ca, în legatura cu produsele sau serviciile prevãzute în acord, ele sa nu comporte restrictionari ale concurentei având obiect sau efect similar cu cele ale restrictionarilor verticale neexceptate în baza prezentului regulament. (4) Exceptarea prevãzutã la alin. (1) nu se aplica înţelegerilor verticale convenite între agenţi economici concurenţi; totuşi exceptarea se aplica în cazul în care agenţii economici concurenţi convin asupra unei înţelegeri verticale nereciproce şi îndeplinesc una dintre urmãtoarele condiţii: a) cifra de afaceri anuala totalã a cumpãrãtorului nu depãşeşte 100 miliarde lei; b) furnizorul este un producãtor şi un distribuitor de bunuri, în timp ce cumpãrãtorul este un distribuitor care nu fabrica produse concurand produsele ce fac obiectul acordului; c) furnizorul este un prestator de servicii prezent pe mai multe niveluri de comercializare, în timp ce cumpãrãtorul nu furnizeazã servicii concurente la nivelul la care cumpara serviciile prevãzute în acord. (5) Prezentul regulament nu se aplica înţelegerilor verticale care fac obiectul unei alte exceptari pe categorii. ART. 5 Exceptarea prevãzutã la art. 4 nu se aplica înţelegerilor verticale care, direct sau indirect, separat ori împreunã cu alţi factori aflaţi sub controlul pãrţilor, au ca obiect: a) restrangerea libertãţii cumpãrãtorului de a-şi determina preţul de vânzare fãrã a exclude posibilitatea furnizorului de a recomanda un preţ de vânzare, cu condiţia ca acest preţ sa nu reprezinte un preţ fix sau minim de vânzare la care s-ar ajunge ca urmare a presiunilor exercitate ori a stimulentelor oferite de oricare dintre pãrţi; b) restrictionarea teritoriului în care sau a clientelei cãtre care cumpãrãtorul poate sa vândã produsele sau serviciile care fac obiectul acordului, cu urmãtoarele excepţii: - restrictionarea vânzãrilor active într-un teritoriu exclusiv sau cãtre un grup exclusiv de clienţi, rezervate furnizorului sau alocate de cãtre acesta altui cumpãrãtor, în situaţia în care o astfel de restrictionare nu limiteazã vânzãrile fãcute de clienţii cumpãrãtorului; - restrictionarea vânzãrilor cãtre consumatorii finali de cãtre un cumpãrãtor care opereazã la nivelul comercializãrii angro; - restrictionarea vânzãrilor cãtre distribuitori neautorizati de cãtre membrii sistemului de distribuţie selectiva; - restrictionarea libertãţii cumpãrãtorului de a vinde pãrţile componente, livrate acestuia de cãtre furnizor în vederea utilizãrii lor în procese de fabricaţie, unor clienţi care ar putea utiliza aceste componente pentru fabricarea unor produse similare cu cele fabricate de cãtre furnizor; c) restrictionarea vânzãrilor active sau a vânzãrilor pasive cãtre consumatorii finali, ale membrilor unui sistem de distribuţie selectiva care opereazã la nivelul comercializãrii en detail fãrã a afecta posibilitatea de a interzice unui membru al sistemului sa opereze în afarã spaţiilor de comercializare autorizate; d) restrictionarea livrãrilor incrucisate între distribuitorii din cadrul unui sistem de distribuţie selectiva, inclusiv între distribuitorii care opereazã la niveluri diferite de comercializare; e) restrictionarea convenitã între un furnizor de pãrţi componente şi un cumpãrãtor care le utilizeazã în procese de fabricaţie, care limiteazã libertatea furnizorului de a vinde pãrţile componente ca piese de schimb cãtre consumatori finali, prestatori de reparaţii sau alte servicii, neabilitati de cãtre cumpãrãtor pentru prestarea acestor servicii conexe. ART. 6 Exceptarea prevãzutã la art. 4 nu se aplica nici uneia dintre urmãtoarele obligaţii convenite prin înţelegeri verticale: a) orice obligaţie directa sau indirecta de nonconcurenta, a carei durata este nedeterminatã sau depãşeşte 5 ani; o obligaţie de nonconcurenta care poate fi reînnoitã tacit dupã o perioada de 5 ani va fi consideratã ca fiind asumatã pentru o durata nedeterminatã; totuşi aceasta limitare a duratei la 5 ani nu se aplica atunci când produsele sau serviciile care fac obiectul acordului sunt vândute de cãtre cumpãrãtor în cadrul spaţiilor deţinute de furnizor sau închiriate de acesta de la terţe pãrţi care nu fac parte din grupul cumpãrãtorului, cu condiţia ca durata obligaţiei de nonconcurenta sa nu depãşeascã perioada folosirii spaţiilor de cãtre cumpãrãtor; b) orice obligaţie directa sau indirecta care determina cumpãrãtorul ca dupã expirarea înţelegerii sa nu fabrice, sa nu cumpere, sa nu vândã sau sa nu revanda produse ori servicii, cu excepţia cazului în care aceasta obligaţie: - priveşte produse sau servicii care sunt în concurenta cu cele care fac obiectul înţelegerii; - este limitatã la spaţiile în care cumpãrãtorul a operat pe parcursul înţelegerii; - este indispensabila pentru protejarea know-how transferat de cãtre furnizor cumpãrãtorului, cu condiţia ca durata unei asemenea obligaţii de nonconcurenta sa nu depãşeascã un an de la expirarea înţelegerii; aceasta obligaţie cu referire la termenul de un an nu trebuie sa aducã atingere posibilitatii de a interzice pentru o durata nedeterminatã utilizarea şi dezvaluirea know-how care nu a devenit public; c) orice obligaţie directa sau indirecta care determina membrii unui sistem de distribuţie selectiva sa nu vândã produsele anumitor furnizori concurenţi. ART. 7 (1) Sub rezerva prevederilor alin. (2), înţelegerile verticale în care cota de piata detinuta de furnizor nu depãşeşte 30% sunt încadrate în categoria definitã la art. 4, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi cu respectarea procedurii prevãzute la cap. VI. (2) În cazul înţelegerilor verticale care conţin obligaţii de vânzare exclusiva, cota de piata care se va lua în considerare la stabilirea pragului de 30% este cea detinuta de cumpãrãtor.
CAP. 4 Posibilitatea retragerii beneficiului exceptarii pe categorii ART. 8 Atunci când reţele paralele de restrictionari verticale similare acoperã mai mult de 50% din piata relevanta, chiar dacã fiecare înţelegere verticala care comporta restrictii specifice privind aceasta piata relevanta îndeplineşte condiţiile de exceptare prin încadrarea în categoria definitã la art. 4 alin. (1), Consiliul Concurentei poate decide tratarea acestora în contextul exceptarii individuale. ART. 9 Consiliul Concurentei poate retrage beneficiul exceptarii prevãzute în prezentul regulament dacã constata ca într-un caz determinat înţelegerile verticale exceptate în virtutea prezentului regulament au totuşi efecte incompatibile cu condiţiile prevãzute la art. 5 alin. (2) din lege.
CAP. 5 Aspecte cu privire la calculul cifrei de afaceri şi al cotei de piata ART. 10 (1) Cota de piata prevãzutã la art. 7 alin. (1) se calculeazã, dupã caz, pe baza valorii sau volumului vânzãrilor pe piata a produselor ori serviciilor care fac obiectul înţelegerii, precum şi a altor produse sau servicii vândute de cãtre furnizor, pe care cumpãrãtorul le considera ca fiind substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, al preţului şi al destinaţiei acestora. În scopul aplicãrii art. 7 alin. (2), pentru calcularea cotei de piata este utilizata, dupã caz, valoarea sau volumul cumpãrãrilor de pe piata. (2) În scopul aplicãrii pragului prevãzut la art. 7, se aplica urmãtoarele reguli: a) cota de piata se calculeazã pe baza datelor referitoare la anul calendaristic anterior convenirii acordului; b) cota de piata include orice produse şi servicii furnizate distribuitorilor integrati în scopul vânzãrii; c) în cazul în care cota de piata este mai mare de 30%, dar nu depãşeşte 35%, exceptarea pe categorii continua sa se aplice o perioada de 2 ani calendaristici consecutivi care urmeazã anului în care pragul a depãşit 30%; d) în cazul în care cota de piata depãşeşte 35%, exceptarea pe categorii continua sa se aplice o perioada de un an calendaristic consecutiv anului în care cota de 35% a fost depãşitã; e) beneficiile menţionate la lit. c) şi d) nu se pot combina astfel încât sa se depãşeascã o perioada de 2 ani calendaristici. ART. 11 (1) În scopul calculãrii cifrei de afaceri totale anuale în sensul art. 4 alin. (2) şi (4) lit. a) din prezentul regulament, se vor aplica prevederile conţinute în "Instrucţiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurential, prevãzute la <>art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , şi în cazurile de concentrare economicã", publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997. (2) Exceptarea pe categorii rãmâne aplicabilã dacã, timp de 2 ani financiari consecutivi, plafonul cifrei de afaceri anuale totale nu este depãşit cu mai mult de 10%.
CAP. 6 Procedura de acordare a exceptarii pe categorii ART. 12 (1) În baza prevederilor art. 5 alin. (7) din lege, înţelegerile verticale încadrabile în categoria exceptatã prin prezentul regulament vor fi notificate de cãtre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici Consiliului Concurentei. (2) Notificarea completatã conform formularului-tip cuprins în anexa la prezentul regulament se va inainta Consiliului Concurentei şi va fi înregistratã într-un registru special de evidenta, depunatorilor eliberandu-li-se confirmarea depunerii acesteia. Pentru a fi înregistratã notificarea trebuie sa fie însoţitã şi de dovada achitãrii tarifului de notificare stabilit în conformitate cu prevederile "Regulamentului privind stabilirea şi perceperea tarifelor pentru procedurile şi serviciile prevãzute de <>Legea concurentei nr. 21/1996 şi de regulamentele emise pentru aplicarea acesteia", cu modificãrile ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997. (3) Formularul de notificare împreunã cu documentele solicitate prin acesta, în 3 exemplare, semnate de reprezentanţii legali ai agenţilor economici care sunt pãrţi la acordul notificat sau de persoanele împuternicite legal sa îi reprezinte, va fi înaintat Consiliului Concurentei prin scrisoare recomandatã sau prin prezentare directa. (4) Informaţiile furnizate prin notificare, inclusiv prin documentele aferente, trebuie sa fie corecte şi complete. ART. 13 (1) În examinarea de fond a înţelegerilor notificate Consiliul Concurentei se bazeazã pe informaţiile furnizate în formularul de notificare şi în documentele insotitoare, putând sa solicite în baza art. 41 din lege şi alte informaţii considerate necesare de la agenţii economici care au înaintat notificarea, de la alţi agenţi economici sau de la autoritãţi şi instituţii publice. (2) Furnizarea de informaţii incomplete sau inexacte prin notificare, în sensul art. 12 alin. (4), sau furnizarea de informaţii inexacte şi nefurnizarea informaţiilor solicitate de Consiliul Concurentei, în baza prevederilor art. 41 din lege, constituie contravenţie şi se sancţioneazã conform art. 55 lit. b) şi c) şi art. 59 alin. (1) lit. a) din lege. (3) În termen de 60 de zile de la data înregistrãrii Consiliul Concurentei, în baza examinãrii notificãrii, va înştiinţa agenţii economici care au înaintat notificarea cu privire la eventuala neîndeplinire a condiţiilor prevãzute în prezentul regulament pentru încadrarea în categoria exceptatã. În aceasta situaţie pãrţile implicate vor putea ca, în termen de 30 de zile de la comunicarea rãspunsului de cãtre Consiliul Concurentei, fie sa renegocieze contractul asttfel încât sa se încadreze în prevederile prezentului regulament, fie sa înainteze cerere de dispensa în condiţiile art. 5 alin. (4) din lege şi ale "Regulamentului pentru aplicarea art. 5 şi 6 din Legea concurentei, privind practicile anticoncurentiale", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997. (4) Necomunicarea rãspunsului de cãtre Consiliul Concurentei în termenul prevãzut la alin. (3) echivaleaza cu confirmarea încadrãrii înţelegerii notificate în categoria definitã la art. 4 al acestui regulament. Exceptarea este valabilã pe perioada în care condiţiile din prezentul regulament sunt îndeplinite. (5) Orice modificare a clauzelor înţelegerii notificate sau a situaţiei pieţei relevante, în sensul neîndeplinirii condiţiilor pentru exceptare pe categorii impuse în prezentul regulament, va fi comunicatã neîntârziat, în scris, de cãtre pãrţile la acord Consiliului Concurentei care va decide operativ asupra menţinerii, a condiţiilor pentru menţinere sau a retragerii beneficiului exceptarii pe categorii, dupã caz. (6) În situaţia retragerii beneficiului exceptarii pe categorii, pãrţile implicate vor putea ca, în termen de 30 de zile de la comunicarea retragerii beneficiului, sa înainteze cerere de dispensa în condiţiile art. 5 alin. (4) din lege şi ale "Regulamentului pentru aplicarea art. 5 şi 6 din Legea concurentei, privind practicile anticoncurentiale". (7) Rãspunsul Consiliului Concurentei transmis în conformitate cu prevederile alin. (3) şi comunicarea retragerii beneficiului exceptarii, transmisã în conformitate cu alin. (6), pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicare.
CAP. 7 Exceptari individuale ART. 14 Urmãtoarele înţelegeri verticale care cad sub incidenta art. 5 alin. (1) din lege vor fi tratate de cãtre Consiliul Concurentei drept cazuri individuale, urmãrindu-se îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 5 alin. (2) din lege şi a procedurilor prevãzute în cazul dispensei în "Regulamentul pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , privind practicile anticoncurentiale": - înţelegerile în care furnizorul, respectiv cumpãrãtorul, are o cota de piata care depãşeşte pragul de 30% prevãzut la art. 7; sau - înţelegerile în care cifra de afaceri totalã a agenţilor economici implicaţi depãşeşte pragurile valorice prevãzute la art. 4 alin. (2) şi (4) lit. a), cu îndeplinirea prevederilor art. 11; sau - înţelegerile care nu beneficiazã de încadrarea în categoria exceptatã prin prezentul regulament, în conformitate cu prevederile art. 8 şi 9.
CAP. 8 Dispoziţii comune şi finale ART. 15 (1) În aplicarea prezentului regulament, referirea la agent economic, furnizor şi cumpãrãtor include şi agenţii economici care fac parte din grupul fiecãruia dintre aceştia. (2) Agenţii economici care fac parte dintr-un grup sunt definiţi în "Instrucţiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurential, prevãzute la art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr/ 21/1996, şi în cazurile de concentrare economicã", publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997. ART. 16 Plafoanele valorice stabilite conform dispoziţiilor art. 4 alin. (2) şi (4) prin raportare la cifra de afaceri vor fi actualizate periodic prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei, ţinându-se seama de evoluţia indicelui general al preţurilor şi tarifelor, dar nu la un interval mai mic de 6 luni. ART. 17 Exceptarile acordate prin decizie a Consiliului Concurentei, în conformitate cu prevederile cap. II (categoria acordurilor pentru distribuţie exclusiva), ale cap. III (categoria acordurilor pentru cumpãrare exclusiva) şi ale cap. VII (categoria acordurilor de franciza) din "Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertrate, de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 ", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 bis din 3 aprilie 1997, rãmân valabile pana la expirarea perioadei de exceptare acordate prin decizie. ART. 18 (1) Prezentul regulament intra în vigoare la data publicãrii acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abroga prevederile cap. II - Condiţiile de exceptare pentru acordurile de distribuţie exclusiva şi anexa nr. 1/1, cap. III - Condiţiile de exceptare pentru acordurile de cumpãrare exclusiva şi anexa nr. 1/2, cap. VII - Condiţiile de exceptare pentru acordurile de franciza şi anexa nr. 1/6 din "Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 ", precum şi orice alte dispoziţii ce contravin procedurii de exceptare pentru înţelegerile verticale, prevãzutã la cap. VI.
ANEXA 1 ------- la Regulament -------------
NOTIFICARE pentru obţinerea beneficiului exceptarii de la prevederile <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin încadrarea în categoria înţelegerilor verticale
I. Pãrţile la acord 1. Indicaţi agenţii economici participanţi la înţelegere, precizând: denumirea oficialã, adresa/sediul social, numãrul/data înmatriculãrii la registrul comerţului, codul unic de înregistrare, atributul fiscal, numãrul de telefon, numãrul de fax, persoana indicatã pentru relaţii (numãrul de telefon, numãrul de fax, funcţia). 2. Precizati agentul economic care înainteazã notificarea. 3. În cazul în care notificarea este facuta în numele şi din împuternicirea pãrţilor, indicaţi numele reprezentantului împuternicit sa le reprezinte pentru întocmirea şi înaintarea notificãrii, numãrul de telefon, numãrul de fax, adresa; se va anexa şi împuternicirea legalã pentru reprezentant. 4. Pentru fiecare agent economic parte la acord, indicaţi obiectul de activitate din care a înregistrat cifra de afaceri în ultimii 3 ani. 5. Atunci când este cazul, pentru fiecare dintre pãrţile la acord, indicaţi grupul din care face parte, menţionând domeniul de activitate al fiecãrui agent economic care formeazã grupul respectiv şi activitatea sau activitãţile desfãşurate. II. Piata relevanta 6. Elementele de baza pentru definirea pieţei relevante Se vor aplica "Instrucţiunile cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii partii substanţiale de piata", publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997. Piata relevanta are doua componente: piata produsului şi piata geograficã. a) Piata produsului cuprinde toate produsele considerate ca fiind substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, preţului şi utilizãrii acestora, astfel încât fiecare dintre aceste produse sa constituie o alternativa economicã realã pentru consumatori. b) Piata geograficã cuprinde aria în care agenţii economici vand produse sau presteazã servicii identice, similare, respectiv substituibile, pentru care condiţiile de concurenta sunt suficient de omogene, şi care poate fi distinsa fata de ariile invecinate, în special datoritã cheltuielilor de transport suportate de cumpãrãtori. 7. Informaţii pentru definirea pieţei produsului a) Enumerati produsele sau serviciile care sunt incluse în acordul notificat, cu descrierea sumarã a acestora. b) Enumerati produsele sau serviciile pe care le consideraţi ca pot constitui posibile substitute pentru produsele sau serviciile indicate la lit. a); dacã au fost identificate mai multe pieţe ale produsului, pentru fiecare dintre acestea vor fi indicate distinct produsele care constituie substitute sau inlocuitori. 8. Informaţii pentru definirea pieţei geografice: a) Delimitati aria geograficã în care activeazã pãrţile la acord pentru produsele incluse în piata produsului (aceasta arie geograficã poate fi întreg teritoriul României sau o parte a acestuia, care va fi delimitata, respectiv precizatã). b) Identificati aria geograficã în care sunt localizati agenţii economici, producãtorii concurenţi care vand produsele incluse în piata produsului, care sunt sau pot fi luati în considerare de cumpãrãtorii din aria lor geograficã definitã la lit. a), atunci când aceştia iau deciziile de cumpãrare. 9. Pentru produsele din import incluse în piata relevanta precizati numele furnizorilor, ţara de origine şi eventualele bariere existente la intrarea acestor produse pe piata româneascã (bariere tarifare - taxe vamale; bariere netarifare - condiţii impuse prin reglementãri interne, costurile de transport relativ mari, lipsa reţelelor de distribuţie sau dificultãţi de acces la reţelele de distribuţie existente). III. Situaţia pãrţilor la acord pe piata relevanta 10. Furnizati pentru anul anterior convenirii înţelegerii, pentru fiecare piata relevanta identificata mai sus: a) mãrimea estimatã a pieţei relevante (volum şi valoare); b) vânzãrile (volum şi valoare) de produse care fac obiectul acordului, realizate de agenţii economici, pãrţi la acord, şi de componentii grupurilor acestora; c) vânzãrile (volum şi valoare) de produse care nu fac obiectul acordului, dar fac parte din aceeaşi piata relevanta, comercializate de pãrţile la acord şi de componentii grupurilor acestora; d) cota de piata detinuta de pãrţile la acord. 11. Modul concret prin care se asigura punerea în practica a înţelegerii respective. IV. Situaţia concurentei pe piata relevanta În cazul în care una dintre pãrţile la acord face parte dintr-un grup, în furnizarea informaţiilor de la acest capitol va fi avut în vedere întregul grup. 12. Indicaţi principalii concurenţi ai pãrţilor, menţionând numele lor şi ponderea fiecãruia pe piata relevanta. 13. Indicaţi principalii clienţi ai fiecãreia dintre pãrţi, menţionând numele lor, adresa, numãrul de telefon, numãrul de fax şi numele persoanei care poate fi contactata pentru relaţii. 14. Precizati în ce mãsura intrarea pe piata relevanta este afectatã de existenta înţelegerilor pe termen lung dintre un agent economic care activeazã deja pe piata relevanta şi furnizorul (furnizorii), respectiv clienţii sãi. 15. Explicati modul în care agenţii economici concurenţi vand produsele sau presteazã serviciile pe piata relevanta (produc pe plan local, importa, vand prin sistem de distribuţie organizat exclusiv sau neexclusiv?). V. Motivatia pentru obţinerea beneficiului încadrãrii în categoria înţelegerilor verticale exceptate de la prevederile art. 5 alin. (1) din lege 16. În spiritul prevederilor <>art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 prezentaţi modul concret în care sunt îndeplinite condiţiile pentru exceptare. Argumentati avantajele, respectiv creşterile în eficienta, care sunt scontate în cazul derulãrii acordului notificat, cu precizarea domeniului concret în care acestea se vor produce (producţie, distribuţie, export etc.) şi a efectului în reducerea substantiala şi de durata a preţurilor la consumatori. Mentionati eventualele avantaje de interes general pe care le aduce aplicarea acordului notificat. VI. Documente aferente notificãrii 1. Formularul de notificare, în 3 exemplare pe suport de hârtie sau în doua exemplare pe suport de hârtie şi un exemplar în format electronic (CD sau discheta), va fi însoţit de acordul convenit între pãrţi (în fotocopie, în 3 exemplare), inclusiv toate actele adiţionale (dupã caz). 2. Notificarea se va încheia cu urmãtoarea declaraţie, care trebuie semnatã de cãtre sau în numele şi din împuternicirea pãrţilor la acord:
"Subsemnatul ............, în calitate de ........, domiciliat în ........., str. ...... nr. ..., sectorul/judeţul ........, posesor al actului de identitate seria .... nr. ...., eliberat de ..... la data de ....... (împuternicit prin procura nr. ....., legalizatã la ...... la data de .........), declar pe propria rãspundere ca informaţiile date prin prezenta notificare sunt corecte, dupã cunostinta şi convingerea noastrã, ca documentele solicitate prin formular sunt anexate şi ca pãrerile exprimate sunt sincere."
Data şi locul ................ Semnatura ........... ---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email