Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
REGULAMENT din 24 mai 2002 privind acordarea exceptarii acordurilor de cercetare-dezvoltare de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996
CAP. 1 Dispoziţii generale ART. 1 Obiectul şi domeniul de aplicare a regulamentului (1) În conformitate cu prevederile <>art. 5 alin. (3) din Legea Concurentei nr. 21/1996 , beneficiul exceptarii unor categorii de înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertate de la interdicţia prevãzutã la art. 5 alin. (1) se stabileşte prin regulament al Consiliului Concurentei, în condiţiile <>art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 . (2) Consiliul Concurentei a adoptat "Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 ", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 bis din 3 aprilie 1997, prin care la cap. IV se stabilesc condiţiile de exceptare pentru acordurile de cercetare-dezvoltare. La stabilirea acestor condiţii s-au avut în vedere toate tipurile de acorduri de cercetare-dezvoltare susceptibile de a fi exceptate de la aplicarea <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , indiferent dacã pãrţile la acord sunt sau nu sunt concurenţi reali sau potenţiali pe piata româneascã ori pe o parte a acesteia. (3) Adoptarea noului regulament se înscrie în logica unei abordari economice a incidentei acordurilor în cauza cu un mediu concurential normal. Astfel, s-au considerat necesare: renunţarea la întocmirea unor liste cu clauze exceptate, definirea unor categorii de acorduri exceptate pana la atingerea unei anumite cote de piata şi enunţarea restrictiilor sau clauzelor care nu trebuie sa figureze în aceste acorduri. (4) Noul regulament urmãreşte sa satisfacã doua exigente: sa asigure protecţia eficienta a concurentei şi sa ofere agenţilor economici o siguranta juridicã adecvatã. Aceste obiective trebuie sa fie îndeplinite ţinându-se seama de necesitatea de a simplifica pe cat posibil supravegherea administrativã şi cadrul legislativ. Se porneşte de la prezumţia ca sub un anumit nivel al cotei de piata efectele pozitive ale acordurilor de cercetare-dezvoltare compenseazã eventualele lor efecte negative asupra concurentei, putând fi exceptate conform prevederilor <>art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 . (5) Exceptarea acordatã prin prezentul regulament se limiteazã la acordurile de cercetare-dezvoltare care nu dau posibilitatea agenţilor economici implicaţi sa elimine concurenta pe o parte substantiala a pieţei produselor şi serviciilor în cauza. Se exclud de la exceptare acordurile încheiate între agenţii economici concurenţi a cãror cota de piata cumulatã pentru produsele sau serviciile susceptibile de a fi imbunatatite sau înlocuite ca urmare a activitãţii de cercetare-dezvoltare depãşeşte un anumit nivel, determinat la momentul încheierii acordului. (6) Acordurile încheiate între agenţi economici care nu sunt concurenţi în domeniul fabricaţiei de produse susceptibile de a fi înlocuite sau imbunatatite ca urmare a aplicãrii rezultatelor activitãţii de cercetare-dezvoltare nu elimina concurenta efectivã în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii decât în circumstanţe excepţionale. De aceea este justificat ca aceste acorduri sa beneficieze de exceptare, indiferent de cota de piata detinuta de pãrţi. (7) Acordurile care au ca obiect exploatarea în comun a rezultatelor activitãţii de cercetare sau perfecţionarea în comun a acestor rezultate pana la stadiul de aplicare industriala, fãrã a-l include, nu intra, în general, sub incidenta prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 . Totuşi aceste acorduri pot intra sub incidenta interdicţiei din lege şi, pe cale de consecinta, în domeniul de aplicare a prezentului regulament, în anumite circumstanţe, cum ar fi situaţia în care pãrţile convin sa nu realizeze alte activitãţi de cercetare în acelaşi domeniu, renunţând astfel la posibilitatea de a dobândi avantaje concurentiale în raport cu celelalte pãrţi. (8) Pentru justificarea exceptarii exploatarea în comun trebuie sa se refere la produsele şi procedeele pentru care utilizarea rezultatelor din activitatea de cercetare-dezvoltare este decisiva şi fiecare parte trebuie sa aibã posibilitatea de a exploata oricare dintre rezultatele pentru care manifesta interes. Totuşi, când la activitatea de cercetare-dezvoltare participa centre academice, institute de cercetare sau agenţi economici care presteazã activitãţi de cercetare-dezvoltare ca serviciu comercial, fãrã sa se ocupe, în principiu, de exploatarea rezultatelor, aceştia pot conveni sa utilizeze independent rezultatele în scopul continuãrii cercetãrii. În mod similar agenţii economici neconcurenti pot sa convinã limitarea drepturilor lor de exploatare la unul sau mai multe domenii tehnice de aplicare pentru a facilita cooperarea între pãrţile cu preocupãri complementare. (9) Prezentul regulament nu excepteazã acordurile care conţin restrictionari ce nu sunt absolut necesare pentru obţinerea avantajelor economice scontate. Anumite restrictionari grave ale concurentei, cum ar fi limitarea libertãţii pãrţilor de a realiza activitãţi de cercetare-dezvoltare într-un domeniu fãrã legatura cu obiectul acordului, fixarea preţurilor practicate în raporturile comerciale cu terţe pãrţi, limitarea producţiei sau a distribuţiei, împãrţirea pieţelor sau a clienţilor şi limitarea vânzãrilor pasive de produse care fac obiectul contractului în teritorii rezervate altor pãrţi, exclud acordurile în cauza de la beneficiul exceptarii prevãzut prin prezentul regulament, oricare ar fi cota de piata a agenţilor economici implicaţi. (10) Pentru a realiza obiectivele şi avantajele rezultate din activitatea de cercetare-dezvoltare în comun exceptarea prevãzutã prin acest regulament se aplica şi clauzelor din acordurile de cercetare-dezvoltare care nu constituie principalul obiect al acestor acorduri, dar sunt direct legate şi necesare pentru îndeplinirea lor. (11) În cazul acordurilor de cercetare-dezvoltare încheiate între agenţi economici a cãror cota de piata cumulatã depãşeşte pragul de 25% nu exista certitudinea îndeplinirii condiţiilor de exceptare de la <>art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi ca urmare Consiliul Concurentei va evalua individual aceste acorduri în conformitate cu prevederile "Regulamentului pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997, prin luarea în considerare a mai multor factori, printre care structura pieţei relevante este cel mai important. (12) Prevederile <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 nu sunt aplicabile acordurilor de cercetare-dezvoltare încheiate între agenţi economici membri ai aceluiaşi grup, asa cum este definitã noţiunea de grup în "Instrucţiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurential, prevãzute la <>art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 şi în cazurile de concentrare economicã", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997. (13) În cazurile particulare în care acordurile care intra sub incidenta prezentului regulament au totuşi efecte incompatibile cu prevederile <>art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 Consiliul Concurentei poate retrage beneficiul exceptarii. (14) Prezentul regulament se aplica fãrã sa aducã atingere aplicãrii prevederilor <>art. 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 . ART. 2 Principiile exceptarii (1) Beneficiul exceptarii acordurilor de cercetare-dezvoltare trebuie limitat la acordurile pentru care se poate presupune cu suficienta certitudine ca îndeplinesc condiţiile prevãzute la <>art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 . (2) Cooperarea în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii şi în cel al exploatãrii rezultatelor contribuie în general la promovarea progresului tehnic şi economic prin diseminarea know-how între pãrţi, prin evitarea paralelismelor în alocarea resurselor umane din cadrul compartimentelor de cercetare-dezvoltare, prin stimularea inovatiilor rezultate din schimbul de know-how complementar şi prin rationalizarea fabricãrii produselor sau aplicãrii procedeelor noi, rezultate în urma activitãţii de cercetare-dezvoltare. (3) Exploatarea în comun a rezultatelor poate fi consideratã drept consecinta fireasca a activitãţilor comune în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii. Aceasta se poate realiza în mai multe feluri, cum ar fi: fabricarea produselor, exploatarea drepturilor de proprietate intelectualã care aduc o contribuţie importanta la progresul tehnic sau economic şi comercializarea noilor produse. (4) Se poate aprecia ca în general consumatorii beneficiazã de creşterea volumului şi eficientei activitãţilor de cercetare-dezvoltare prin apariţia unor produse şi servicii noi sau imbunatatite şi prin reduceri de preţuri, ca urmare a aplicãrii procedeelor noi sau modernizate. (5) Pentru a se garanta menţinerea unei concurente efective pe durata exploatãrii în comun a rezultatelor se impune sa se prevadã ca exceptarea îşi înceteazã aplicabilitatea în condiţiile în care cota de piata cumulatã detinuta de pãrţi pentru produsele rezultate din activitatea de cercetare-dezvoltare în comun devine prea mare. Exceptarea se va aplica totuşi în continuare, indiferent de mãrimea cotei de piata a pãrţilor, pentru o anumitã perioada dupã începerea exploatãrii în comun pentru a permite pãrţilor sa atinga, în special, dupã introducerea unui produs cu totul nou, o stabilizare a cotelor lor de piata şi pentru a se asigura o durata minima de recuperare a investiţiei. (6) Pragul cotei de piata, excluderea unor acorduri de la beneficiul exceptarii prevãzut prin prezentul regulament, precum şi condiţiile cãrora se subordoneazã exceptarile garanteazã în general ca acordurile cãrora li se aplica exceptarea pe categorii nu dau posibilitatea pãrţilor sa elimine concurenta pe o parte substantiala a pieţei produselor sau serviciilor în cauza.
CAP. 2 Condiţii de exceptare ART. 3 Obiectul exceptarii (1) În temeiul <>art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi în baza prevederilor din prezentul regulament, interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 nu se aplica acordurilor încheiate între doi sau mai mulţi agenţi economici (denumiţi în continuare pãrţi), care se referã la condiţiile în care aceşti agenţi economici urmãresc: a) cercetarea şi dezvoltarea în comun a produselor sau a procedeelor şi exploatarea în comun a rezultatelor cercetãrii şi dezvoltãrii; b) exploatarea în comun a rezultatelor cercetãrii şi dezvoltãrii produselor sau a procedeelor realizate în comun în baza unui acord anterior între aceleaşi pãrţi; sau c) cercetarea şi dezvoltarea în comun a produselor sau a procedeelor fãrã exploatarea în comun a rezultatelor. Aceasta exceptare se va aplica în mãsura în care acordurile respective (denumite în continuare acorduri de cercetare-dezvoltare) conţin restrictionari ale concurentei care intra sub incidenta interdicţiei prevãzute la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 . (2) Exceptarea prevãzutã la alin. (1) se va aplica şi clauzelor acordurilor de cercetare-dezvoltare care nu constituie obiectul principal al respectivelor acorduri, dar sunt legate direct de acestea şi sunt necesare pentru implementarea acordurilor, cum ar fi obligativitatea de a nu efectua cercetare şi dezvoltare independent sau împreunã cu terţe pãrţi, în domeniul la care se referã acordul sau în domenii conexe, pe parcursul executãrii acordului. Exceptarea nu se aplica totuşi prevederilor care au acelaşi obiect cu restrictionarile concurentei enumerate la art. 7 alin. (1). ART. 4 Definiţii În sensul prezentului regulament, urmãtorii termeni se definesc astfel: (1) acord înseamnã o înţelegere, o decizie a unei asociaţii de agenţi economici sau o practica concertata; (2) agenţi economici participanţi înseamnã agenţii economici care sunt pãrţi la acordul de cercetare-dezvoltare şi agenţii economici legaţi de aceştia; (3) agenţi economici legaţi înseamnã: a) agenţi economici la care o parte la acordul de cercetare-dezvoltare, direct sau indirect: - are puterea de a exercita mai mult de jumãtate din drepturile de vot; - are puterea de a numi mai mult de jumãtate din numãrul membrilor consiliului de administraţie sau ai organismelor care îl reprezintã legal; sau - are dreptul de a administra afacerile agentului economic; b) agenţii economici care, direct sau indirect, au asupra unei pãrţi la acordul de cercetare-dezvoltare drepturile şi puterile menţionate la lit. a); c) agenţi economici la care unul dintre agenţii economici prevãzuţi la lit. b) are, direct sau indirect, drepturile sau puterile menţionate la lit. a); d) agenţi economici la care una dintre pãrţile la acordul de cercetare-dezvoltare, împreunã cu unul sau mai mulţi dintre agenţii economici enumerati la lit. a), b) sau c), sau în care doi ori mai mulţi dintre cei din urma deţin în comun drepturile sau puterile enumerate la lit. a); e) agenţi economici la care drepturile sau puterile enumerate la lit. a) sunt deţinute în comun de cãtre: - pãrţile la acordul de cercetare-dezvoltare sau agenţi economici legaţi de aceştia, la care se referã lit. a)-d); sau - una sau mai multe dintre pãrţile la acordul de cercetare-dezvoltare ori unul sau mai mulţi dintre agenţii economici legaţi de acestea la care se referã lit. a)-d) şi una sau mai multe pãrţi terţe; (4) cercetare şi dezvoltare înseamnã achiziţionarea de know-how necesar produselor sau procedeelor şi efectuarea de analize teoretice, studii sistematice ori experimentate, inclusiv producţia experimentala, testarea tehnica a produselor ori procedeelor, crearea amplasamentelor necesare şi obţinerea drepturilor de proprietate intelectualã asupra rezultatelor; (5) produs înseamnã un bun şi/sau un serviciu, inclusiv bunurile şi/sau serviciile intermediare, precum şi bunurile şi/sau serviciile finale; (6) procedeu contractual înseamnã o tehnologie sau un procedeu rezultat din cercetarea-dezvoltarea efectuatã în comun; (7) produs contractual înseamnã un produs rezultat din activitatea de cercetare-dezvoltare efectuatã în comun sau fabricat ori furnizat prin aplicarea procedeelor contractuale; (8) exploatarea rezultatelor înseamnã producerea ori distribuţia produselor contractuale sau aplicarea procedeelor contractuale ori transmiterea de drepturi de proprietate intelectualã prin cesiune sau pe baza de licenta, ori transferul de know-how necesar producţiei sau aplicãrii respective; (9) drepturi de proprietate intelectualã cuprind drepturile de proprietate industriala, drepturi de autor sau drepturi asemãnãtoare; (10) know-how înseamnã un pachet de informaţii practice nebrevetate, derivate din experienta şi testare, care sunt secrete, substanţiale şi identificate: în prezentul cotext secret înseamnã ca know-how nu este cunoscut în general sau nu este uşor accesibil; substanţial înseamnã ca know-how cuprinde informaţii indispensabile pentru fabricarea produselor contractuale sau pentru aplicarea procedeelor contractuale; identificat înseamnã ca know-how este descris într-o maniera suficient de cuprinzatoare pentru a face posibila verificarea îndeplinirii criteriilor de confidenţialitate şi substantialitate; (11) cercetarea şi dezvoltarea ori exploatarea rezultatelor se realizeazã în comun dacã activitatea: a) este efectuatã în comun de o echipa, organizaţie sau societate; b) este încredinţatã de comun acord unei terţe pãrţi; sau c) este repartizata între pãrţi în raport cu gradul de specializare în cercetare, dezvoltare, producţie sau distribuţie; (12) agent economic concurent înseamnã un agent economic care furnizeazã un produs ce poate fi imbunatatit sau înlocuit cu produsul contractual (concurent real) sau un agent economic care ar putea în mod real sa realizeze investiţiile suplimentare necesare, astfel încât sa poatã intra pe piata relevanta ca rãspuns la o creştere mica, dar de durata a preţurilor pe piata (concurent potenţial). (13) piata relevanta a produselor contractuale înseamnã piata produsului şi piata geograficã de care aparţin produsele contractuale. ART. 5 Condiţii de exceptare (1) Exceptarea prevãzutã la art. 3 se va aplica în condiţiile stabilite la alin. (2)-(5). (2) Toate pãrţile la acord trebuie sa aibã acces la rezultatele activitãţii de cercetare-dezvoltare în comun în scopul cercetãrilor şi exploatarilor ulterioare. Totuşi, institutele de cercetare, organismele universitare ori agenţii economici care oferã cercetare şi dezvoltare sub forma de serviciu comercial, fãrã a fi în mod obişnuit active în sensul exploatãrii rezultatelor, pot conveni sa îşi limiteze utilizarea rezultatelor la cercetãrile ulterioare. (3) Fãrã a aduce atingere alin. (2), dacã acordul de cercetare-dezvoltare prevede numai cercetarea-dezvoltarea în comun, fiecare parte trebuie sa aibã libertatea de a exploata în mod independent rezultatele cercetãrii-dezvoltãrii în comun şi know-how-ul necesar deja existent. Acest drept de exploatare se poate limita la unul sau mai multe domenii tehnice de aplicare, dacã pãrţile nu sunt agenţi economici concurenţi în momentul încheierii acordului de cercetare-dezvoltare. (4) Exploatarea în comun trebuie sa se refere la rezultatele protejate prin drepturile de proprietate intelectualã sau care constituie know-how, care contribuie substanţial la progresul tehnic ori economic, iar rezultatele trebuie sa fie decisive pentru fabricarea produselor contractuale sau pentru aplicarea procedeelor contractuale. (5) Agenţii economici implicaţi în fabricaţie prin specializare în producţie vor fi obligaţi sa onoreze comenzile de livrare ale tuturor pãrţilor, cu excepţia cazului în care acordul de cercetare-dezvoltare prevede şi distribuţia în comun. ART. 6 Pragul cotei de piata şi durata exceptarii (1) Dacã agenţii economici participanţi nu sunt agenţi econonomic concurenţi, exceptarea prevãzutã la art. 3 se va aplica pe durata cercetãrii-dezvoltãrii. Dacã rezultatele sunt exploatate în comun, exceptarea va continua sa se aplice o perioada de 7 ani din momentul introducerii pe piata a produselor contractuale. (2) Dacã doi sau mai mulţi agenţi economici participanţi sunt agenţi economici concurenţi, exceptarea prevãzutã la art. 3 se va aplica pe perioada la care se referã alin. (1) numai dacã, în momentul încheierii acordului de cercetare-dezvoltare, cota de piata cumulatã a agenţilor economici participanţi nu depãşeşte 25% din piata relevanta a produselor care pot fi imbunatatite ori înlocuite cu produsele contractuale. (3) La expirarea termenului prevãzut la alin. (1) exceptarea va continua sa se aplice atât timp cat cota de piata cumulatã a agenţilor economici participanţi nu depãşeşte 25% din piata relevanta a produselor contractuale. ART. 7 Acorduri neacoperite de exceptare (1) Exceptarea prevãzutã la art. 3 nu se aplica acordurilor de cercetare-dezvoltare care, direct sau indirect, separat ori împreunã cu alţi factori aflaţi sub controlul pãrţilor, au ca obiect urmãtoarele: a) restrictionarea libertãţii agenţilor economici participanţi de a efectua activitãţi de cercetare-dezvoltare în mod independent sau în cooperare cu terţe pãrţi într-un domeniu nelegat de obiectul acordului de cercetare-dezvoltare sau, dupã finalizarea cercetãrii-dezvoltãrii, în domeniul la care se referã acordul ori într-un domeniu conex; b) interzicerea contestarii, dupã finalizarea cercetãrii-dezvoltãrii, a valabilitãţii drepturilor de proprietate intelectualã pe care pãrţile le deţin pe piata şi care sunt relevante pentru activitatea de cercetare-dezvoltare sau, dupã expirarea acordului de cercetare-dezvoltare, a valabilitãţii drepturilor de proprietate intelectualã pe care pãrţile le deţin în comun şi care protejeaza rezultatele cercetãrii-dezvoltãrii, fãrã a aduce atingere posibilitatii de a prevedea rezilierea acordului de cercetare-dezvoltare în cazul în care una dintre pãrţi contesta valabilitatea drepturilor respective de proprietate intelectualã; c) limitarea nivelului producţiei sau a vânzãrilor; d) fixarea preţurilor la vânzarea produsului contractual cãtre terţe pãrţi; e) restrictionarea clienţilor pe care îi pot servi agenţii economici participanţi, dupã încheierea a 7 ani de la momentul introducerii pe piata a produselor contractuale; f) interzicerea efectuãrii de vânzãri pasive ale produselor contractuale pe teritoriile rezervate altor pãrţi; g) interzicerea introducerii pe piata a produselor contractuale sau interzicerea de a practica o politica de vânzãri active a acestora în teritoriile care sunt rezervate altor pãrţi, dupã 7 ani de la momentul introducerii pe piata a produselor contractuale; h) obligaţia de a nu acorda licenţe terţelor pãrţi în vederea fabricãrii de produse contractuale sau a aplicãrii procedeelor contractuale, dacã exploatarea de cãtre cel puţin una dintre pãrţi a rezultatelor cercetãrii-dezvoltãrii efectuate în comun nu este prevãzutã sau nu are loc; i) obligaţia de a refuza sa satisfacã cererile utilizatorilor sau ale revanzatorilor din teritoriile lor, care ar urma sa comercializeze produsele contractuale în alte teritorii; sau j) obligaţia de a face dificila pentru beneficiari ori revanzatori obţinerea de produse contractuale de la alţi revanzatori, în special exercitarea drepturilor de proprietate intelectualã sau luarea de mãsuri pentru a impiedica beneficiarii sau revanzatorii sa obţinã ori sa introducã pe piata produse care au fost introduse pe piata în mod legal de cãtre alta parte ori cu consimţãmântul acesteia. (2) Alin. (1) nu se aplica la: a) fixarea planurilor de producţie, dacã exploatarea rezultatelor cuprinde producţia în comun a produselor contractuale; b) fixarea planurilor de vânzãri şi fixarea preţurilor practicate în raporturile comerciale cu clienţii direcţi, dacã exploatarea rezultatelor cuprinde distribuţia în comun a produselor contractuale. ART. 8 Aplicarea pragului cotei de piata (1) Aplicarea condiţiei referitoare la pragul cotei de piata prevãzute la art. 6 se va face respectând urmãtoarele reguli: a) cota de piata se va calcula pe baza valorii vânzãrilor; dacã datele referitoare la valoarea vânzãrilor de pe piata nu sunt disponibile, se pot folosi estimari pe baza celorlalte informaţii credibile de pe piata, inclusiv volumul vânzãrilor, pentru a stabili segmentul de piata al agenţilor economici vizati; b) cota de piata se va calcula pe baza realizarilor agenţilor economici participanţi în anul financiar precedent încheierii acordului; c) cota de piata detinuta de cãtre agenţii economici la care se referã art. 4 alin. (3) lit. e) va fi repartizata în mod egal între agenţii economici care au drepturile sau puterile enumerate la art. 4 alin. (3) lit. a). (2) Dacã iniţial cota de piata la care se referã art. 6 alin. (3) nu este mai mare de 25%, dar apoi urca peste acest nivel, fãrã a depãşi 30%, exceptarea prevãzutã la art. 3 va continua sa se aplice pe o perioada de 2 ani calendaristici consecutivi, urmãtori anului în care a fost depãşit pentru prima data pragul de 25%. (3) Dacã iniţial cota de piata la care se referã art. 6 alin. (3) nu este mai mare de 25%, dar apoi creste peste 30%, exceptarea prevãzutã la art. 3 va continua sa se aplice timp de un an calendaristic dupã anul în care a fost depãşit pentru prima data pragul de 30%. (4) Perioadele de exceptare de care au beneficiat agenţii economici participanţi în aplicarea alin. (2) şi (3) nu se vor cumula, astfel încât sa se depãşeascã o perioada de 2 ani calendaristici. ART. 9 Retragerea beneficiului exceptarii Consiliul Concurentei poate retrage beneficiul exceptarii acordat conform prezentului regulament atunci când constata ca: a) acordul de cercetare-dezvoltare restrânge în mod sensibil posibilitatea terţilor de a realiza activitãţi de cercetare-dezvoltare în domeniul vizat, în condiţiile în care capacitatile de cercetare disponibile în alte domenii sunt limitate; b) datoritã unei structuri particulare a ofertei existenta acordului de cercetare-dezvoltare restrictioneaza substanţial accesul terţilor pe piata produselor contractuale; c) fãrã a avea un motiv obiectiv justificat pãrţile nu exploateazã rezultatele cercetãrii şi dezvoltãrii în comun; d) produsele contractuale nu sunt supuse pe piata româneascã sau pe o parte substantiala a acesteia unei concurente efective din partea produselor identice sau considerate echivalente de cãtre utilizatori, din punctul de vedere al caracteristicilor, preţului şi utilizãrii lor; e) existenta acordului de cercetare-dezvoltare ar elimina concurenta efectivã în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii pe piata; f) exceptarea de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 s-a bazat pe informaţii eronate, inexacte sau incomplete.
CAP. 3 Procedura exceptarii ART. 10 Notificarea (1) Conform prevederilor <>art. 5 alin. (7) din Legea concurentei nr. 21/1996 acordurile de cercetare-dezvoltare susceptibile de a beneficia de exceptare în condiţiile prezentului regulament vor fi notificate de cãtre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici Consiliului Concurentei. (2) Notificarea completatã conform formularului-tip cuprins în anexa care face parte integrantã din prezentul regulament va fi înaintatã Consiliului Concurentei şi va fi înregistratã într-un registru special de evidenta, depunatorilor eliberandu-li-se confirmarea depunerii acesteia. Pentru a fi înregistratã notificarea trebuie însoţitã şi de dovada achitãrii tarifului de notificare stabilit în conformitate cu prevederile "Regulamentului privind stabilirea şi perceperea tarifelor pentru procedurile şi serviciile prevãzute de <>Legea concurentei nr. 21/1996 şi de regulamentele emise pentru aplicarea acesteia", cu modificãrile ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997. (3) Formularul de notificare împreunã cu documentele solicitate prin acesta, în 3 exemplare, semnate de reprezentanţii legali ai agenţilor economici care sunt pãrţi la acordul notificat sau de persoanele împuternicite legal sa îi reprezinte, va fi înaintat Consiliului Concurentei prin scrisoare recomandatã sau prin prezentare directa. (4) Informaţiile furnizate prin notificare, inclusiv prin documentele aferente, trebuie sa fie corecte şi complete. ART. 11 Beneficiul exceptarii (1) În examinarea de fond a acordurilor notificate Consiliul Concurentei se bazeazã pe informaţiile furnizate în formularul de notificare şi în documentele insotitoare, putând sa solicite în baza <>art. 41 din Legea concurentei nr. 21/1996 şi alte informaţii considerate necesare analizei de la agenţii economici care au înaintat notificarea, de la alţi agenţi economici sau de la autoritãţi şi instituţii publice. (2) Furnizarea de informaţii incomplete sau inexacte prin notificare, în sensul art. 10 alin. (4), sau furnizarea de informaţii inexacte şi nefurnizarea informaţiilor solicitate de Consiliul Concurentei în baza prevederilor <>art. 41 din Legea concurentei nr. 21/1996 constituie contravenţie şi se sancţioneazã conform art. 55 lit. b) şi c) şi ale <>art. 59 alin. (1) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 . (3) În termen de 60 de zile de la data înregistrãrii Consiliul Concurentei, în urma examinãrii notificãrii, va înştiinţa agenţii economici care au înaintat notificarea cu privire la neîndeplinirea condiţiilor prevãzute în prezentul regulament pentru acordarea exceptarii. În aceasta situaţie pãrţile implicate vor putea ca, în termen de 30 de zile de la comunicarea rãspunsului de cãtre Consiliul Concurentei, fie sa renegocieze acordul astfel încât sa se încadreze în prevederile prezentului regulament, fie sa înainteze cerere de dispensa în condiţiile <>art. 5 alin. (4) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi ale "Regulamentului pentru aplicarea <>art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , privind practicile anticoncurentiale". (4) Necomunicarea rãspunsului de cãtre Consiliul Concurentei în termenul prevãzut la alin. (3) echivaleaza cu confirmarea tacitã a exceptarii acordului notificat de la interdicţia prevãzutã la art. 5 alin. (1) din Legea Concurentei, în conformitate cu prevederile prezentului regulament. (5) Orice modificare a clauzelor acordului notificat sau a situaţiei pieţei relevante, în sensul neîndeplinirii condiţiilor pentru exceptare impuse prin prezentul regulament, va fi comunicatã neîntârziat, în scris, de cãtre pãrţile la acord Consiliului Concurentei care va decide operativ asupra menţinerii, a condiţiilor pentru menţinere sau a retragerii beneficiului exceptarii, dupã caz. (6) În situaţia retragerii beneficiului exceptarii pãrţile implicate vor putea ca, în termen de 30 de zile de la comunicarea retragerii beneficiului de cãtre Consiliul Concurentei, sa înainteze cerere de dispensa în condiţiile <>art. 5 alin. (4) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi ale "Regulamentului pentru aplicarea art. 5 şi 6 din Legea concurentei, privind practicile anticoncurentiale". (7) Rãspunsul Consiliului Concurentei transmis în conformitate cu prevederile alin. (3) şi comunicarea retragerii beneficiului, transmisã în conformitate cu alin. (6), pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicare.
CAP. 4 Alte dispoziţii ART. 12 Dispoziţii comune şi finale (1) Prezentul regulament intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2) Exceptarile acordate înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament, prin decizie a Consiliului Concurentei, în conformitate cu prevederile cap. IV (Condiţiile de exceptare pentru acordurile de cercetare-dezvoltare) din "Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 " rãmân valabile pana la expirarea perioadei de exceptare, respectiv a valabilitãţii deciziei. (3) La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abroga prevederile cap. IV (Condiţiile de exceptare pentru acordurile de cercetare-dezvoltare) şi anexa nr. 1/3 din "Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 ", precum şi orice alte dispoziţii ce contravin procedurii de exceptare pentru acordurile de cercetare-dezvoltare prevãzute la cap. III.
ANEXA 1 ------- la Regulament ------------- NOTIFICARE pentru obţinerea beneficiului exceptarii de la prevederile <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin încadrarea în categoria acordurilor de cercetare-dezvoltare
I. Pãrţile la acord 1. Indicaţi agenţii economici participanţi la acord, precizând: denumirea, adresa/sediul social, numãrul/data înregistrãrii la registrul comerţului, codul unic de înregistrare, atributul fiscal, numãrul de telefon, numãrul de fax, persoana indicatã pentru relaţii (numãrul de telefon, numãrul de fax, funcţia). 2. Precizati agentul economic care înainteazã modificarea. 3. În cazul în care notificarea este facuta în numele şi din împuternicirea pãrţilor, indicaţi numele reprezentantului împuternicit sa le reprezinte pentru întocmirea şi înaintarea notificãrii, numãrul de telefon, numãrul de fax, adresa; se va anexa împuternicirea legalã pentru reprezentant. 4. Pentru fiecare agent economic, parte la acord, indicaţi obiectul de activitate din care a înregistrat cifra de afaceri în ultimii 3 ani. 5. Atunci când este cazul, pentru fiecare dintre pãrţile la acord indicaţi grupul de agenţi economici din care face parte, menţionând domeniul de activitate al fiecãrui agent economic care formeazã grupul respectiv şi activitatea sau activitãţile desfãşurate pe piata relevanta. II. Piata relevanta 6. Elementele de baza pentru definirea pieţei relevante Se vor aplica "Instrucţiunile cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii partii substanţiale de piata", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997. Piata relevanta are doua componente: piata produsului şi piata geograficã. a) Piata produsului cuprinde toate produsele considerate ca fiind substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, preţului şi utilizãrii acestora, astfel încât fiecare dintre aceste produse sa constituie o alternativa economicã realã pentru consumatori. b) Piata geograficã cuprinde aria în care agenţii economici vand produse sau presteazã servicii identice, similare, respectiv substituibile, pentru care condiţiile de concurenta sunt suficient de omogene, şi care poate fi distinsa fata de ariile invecinate, în special datoritã cheltuielilor de transport suportate de cumpãrãtori. 7. Informaţii pentru definirea pieţei produsului a) Enumerati produsele sau serviciile care sunt incluse în acordul notificat, cu descrierea sumarã a acestora; b) Enumerati produsele sau serviciile despre care consideraţi ca pot constitui posibile substitute pentru produsele sau serviciile indicate la lit. a); dacã au fost identificate mai multe pieţe ale produsului, pentru fiecare dintre acestea vor fi indicate distinct produsele care constituie substitute sau inlocuitori. 8. Informaţii pentru definirea pieţei geografice a) Delimitati aria geograficã în care activeazã pãrţile la acord, pentru produsele incluse în piata produsului (aceasta arie geograficã poate fi întreg teritoriul României sau o parte a acestuia, care va fi delimitata, respectiv precizatã). b) Identificati aria geograficã în care sunt localizati agenţii economici, producãtorii concurenţi care vand produsele incluse în piata produsului, care sunt sau pot fi luati în considerare de cumpãrãtorii din aria lor geograficã definitã la lit. a), atunci când aceştia iau deciziile de cumpãrare. 9. Pentru produsele din import incluse în piata relevanta precizati numele furnizorilor, ţara de origine şi eventualele bariere existente la intrarea acestor produse pe piata româneascã (bariere tarifare - taxe vamale; bariere netarifare - condiţii impuse prin reglementãri interne, costurile de transport relativ mari, lipsa reţelelor de distribuţie sau dificultãţi de acces la reţelele de distribuţie existente). III. Situaţia pãrţilor la acord pe piata relevanta Informaţiile solicitate la pct. 10 şi 11 trebuie furnizate pentru fiecare dintre pãrţile la acordul notificat, iar când acestea fac parte dintr-un grup, pentru toţi membrii grupului. De asemenea, informaţiile vor fi furnizate pentru fiecare piata relevanta identificata, pe perioada anului financiar precedent încheierii acordului. 10. Mentionati produsele fabricate de pãrţile la acord, susceptibile de a fi imbunatatite sau înlocuite de produsele care fac obiectul acordului pentru care pãrţile sunt producãtori concurenţi, la intrarea în vigoare a acordului. 11. Precizati segmentul de piata cumulat al pãrţilor la acord, care fabrica produsele de la paragraful 10, pe piata relevanta respectiva, pe baza valorii vânzãrilor realizate în anul financiar precedent încheierii acordului. IV. Situaţia concurentei pe piata relevanta În cazul în care una dintre pãrţile la acord face parte integrantã dintr-un grup, în furnizarea informaţiilor prevãzute la pct. 12-15 va fi avut în vedere întregul grup. 12. Indicaţi principalii concurenţi ai pãrţilor, menţionând numele lor şi ponderea fiecãruia pe piata relevanta. 13. Indicaţi principalii clienţi ai fiecãreia dintre pãrţi, menţionând datele lor de identificare şi persoanele de contact. 14. Precizati în ce mãsura intrarea pe piata relevanta este afectatã de existenta acordului. 15. Explicaţi modul în care agenţii economici concurenţi vand produsele sau presteazã serviciile pe piata relevanta (produc pe plan local, importa, vand prin sistem de distribuţie organizat exclusiv sau neexclusiv?). V. Motivatia pentru obţinerea beneficiului încadrãrii în categoria respectiva de acorduri exceptate de la prevederile art. 5 alin. (1) din lege 16. În spiritul prevederilor <>art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 prezentaţi modul concret în care sunt îndeplinite condiţiile pentru exceptare. Argumentati avantajele, respectiv creşterile în eficienta, care sunt scontate în cazul derulãrii acordului notificat, cu precizarea domeniului concret în care acestea se vor produce (producţie, distribuţie, export etc.) şi a efectului în reducerea substantiala şi de durata a preţurilor la consumatori. Mentionati eventualele avantaje de interes general pe care le aduce aplicarea acordului notificat. VI. Documente aferente notificãrii 17. Formularul de notificare în 3 exemplare sau în doua exemplare pe suport de hârtie şi un exemplar în format electronic (CD sau discheta) va fi însoţit de acordul convenit de pãrţi (în fotocopie, în 3 exemplare), inclusiv toate actele adiţionale (dacã este cazul). 18. Notificarea se va încheia cu urmãtoarea declaraţie, care trebuie semnatã de cãtre sau în numele şi din împuternicirea pãrţilor la acord: "Subsemnaţii ......., în calitate de ........, domiciliaţi în ............., str. .............. nr. ..., sectorul/judeţul ..........., posesori ai B.I./C.I. seria ... nr. ......., eliberat/eliberata de ......... (împuterniciţi prin procura nr. ......., legalizatã la ......... la data de .......), declaram pe propria rãspundere ca informaţiile date în prezenta notificare sunt exacte şi complete, dupã cunostinta şi convingerea noastrã, ca documentele solicitate prin formular sunt anexate şi ca pãrerile exprimate sunt sincere."
Data şi locul Semnãturile ................. ............. -----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email