Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 23 februarie 2022  de organizare şi funcţionare al Autorităţii de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 23 februarie 2022 de organizare şi funcţionare al Autorităţii de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 213 din 3 martie 2022
──────────
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 264 din 23 februarie 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 213 din 3 martie 2022.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile, denumită în continuare AIAS, este înfiinţată şi funcţionează potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 55/2010, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OG nr. 26/2009, şi ale prezentului regulament, fiindu-i aplicabile dispoziţiile Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi de abrogare a Directivei 94/56/CE, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 996/2010, şi ale Regulamentului (UE) nr. 376/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 3 aprilie 2014 privind raportarea, analiza şi acţiunile subsecvente cu privire la evenimentele de aviaţie civilă, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2003/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Regulamentelor (CE) nr. 1.321/2007 şi (CE) nr. 1.330/2007 ale Comisiei, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 376/2014.
    (2) AIAS este instituţie publică cu personalitate juridică, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, finanţată potrivit dispoziţiilor art. 6 din OG nr. 26/2009.

    ART. 2
    În sensul prezentului regulament, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) investigator AIAS - persoană angajată în cadrul AIAS pe un post de inspector aeronautic - pilot sau inspector aeronautic - inginer, încadrată în unul dintre gradele profesionale de investigator potrivit dispoziţiilor art. 11 alin. (6);
    b) investigator-şef - un investigator AIAS căruia i se atribuie, pe baza calificărilor sale, responsabilitatea de a organiza, conduce şi controla o investigaţie privind siguranţa;
    c) investigaţie privind siguranţa - o procedură efectuată de o autoritate responsabilă cu investigaţiile privind siguranţa aviaţiei civile, în scopul prevenirii unor accidente şi incidente în domeniul aviaţiei, care include culegerea şi analizarea informaţiilor, expunerea concluziilor, inclusiv determinarea cauzelor şi/sau a factorilor contributivi şi, atunci când este cazul, formularea de recomandări privind siguranţa aviaţiei civile;
    d) standarde internaţionale şi practici recomandate - standardele şi practicile recomandate în domeniul investigării accidentelor şi incidentelor de aviaţie, emise de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale.


    CAP. II
    Desfăşurarea activităţilor AIAS
    ART. 3
    (1) AIAS îndeplineşte atribuţiile principale prevăzute la art. 7 din OG nr. 26/2009.
    (2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1), AIAS colaborează cu autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, organisme de drept public sau privat, interne sau internaţionale, şi, după caz, poate contracta serviciile unor experţi sau ale unor organisme române ori străine specializate.
    (3) AIAS poate face parte din organizaţii şi asociaţii din ţară şi din străinătate, în calitate de membru sau observator, în măsura în care nu se aduce atingere independenţei sale, şi poate colabora cu alte organisme similare şi cu operatori economici din ţară şi din străinătate din domeniul său de activitate.

    ART. 4
    (1) Activităţile de investigaţii privind siguranţa se desfăşoară potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 996/2010, ale OG nr. 26/2009, precum şi ale cap. XIII din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian.
    (2) Activităţile de raportare şi analiză privind evenimentele de aviaţie civilă se desfăşoară potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 376/2010, ale OG nr. 26/2009, precum şi ale Legii nr. 21/2020.
    (3) În activitatea AIAS, precum şi la redactarea notificărilor referitoare la producerea evenimentelor de aviaţie civilă şi a rapoartelor de investigaţie privind siguranţa, preliminare şi finale, se utilizează limba română şi, în funcţie de situaţie, limba engleză.

    ART. 5
    (1) Directorul general al AIAS stabileşte, prin decizie, componenţa comisiilor de investigaţii, inclusiv desemnarea investigatorului-şef, care este şi preşedintele comisiei de investigaţii. În cadrul acestor comisii pot participa specialişti din cadrul altor instituţii, asociaţii sau organizaţii naţionale şi/sau internaţionale.
    (2) Pe tot parcursul desfăşurării activităţilor de investigaţii privind siguranţa, investigatorii AIAS prezintă, la cerere, legitimaţia şi insigna de investigator AIAS.
    (3) Sigla, modelul legitimaţiei şi insigna de investigator corespunzătoare gradului profesional deţinut se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    (4) Investigatorii AIAS desfăşoară activităţile de investigaţii, după caz, pe tot teritoriul României şi/sau în străinătate, potrivit dispoziţiilor dreptului intern şi internaţional aplicabil.
    (5) Investigatorul-şef este desemnat de directorul general al AIAS din rândul investigatorilor AIAS, în conformitate cu procedurile interne.

    ART. 6
    Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, AIAS poate achiziţiona, închiria, deţine şi/sau folosi clădiri, terenuri, mijloace de transport, echipamente de protecţie, aparatură tehnică adecvată, tehnologii software, licenţe, precum şi alte dotări, facilităţi şi instrumente de lucru necesare desfăşurării activităţilor de investigaţii privind siguranţa şi de analiză, în condiţiile legii.

    ART. 7
    AIAS poate desfăşura şi alte activităţi pentru valorificarea unor produse din activităţi proprii, chirii, prestaţii editoriale, studii, proiecte, lucrări, alte prestări de servicii, pe bază de tarife aprobate de Consiliul de conducere al AIAS.

    CAP. III
    Structura organizatorică
    ART. 8
    În cadrul AIAS funcţionează compartimente specializate care sunt organizate şi structurate în funcţie de următoarele criterii:
    a) rolul şi responsabilităţile AIAS prevăzute de lege;
    b) volumul, complexitatea şi specificul activităţilor de investigaţii privind siguranţa şi de analiză, aflate într-un proces evolutiv continuu;
    c) frecvenţa situaţiilor care necesită intervenţia AIAS;
    d) caracterul operativ, tehnic şi administrativ al activităţilor desfăşurate;
    e) nivelul de pregătire necesar şi nevoile de specializare/ perfecţionare ale personalului.


    ART. 9
    Atribuţiile compartimentelor specializate din cadrul AIAS se stabilesc prin regulamentul intern, care va fi aprobat prin hotărâre a Consiliului de conducere.

    CAP. IV
    Personalul AIAS
    ART. 10
    (1) Personalul AIAS este format din personal angajat cu contract individual de muncă în condiţiile legii şi încadrat conform nomenclatoarelor de funcţii din anexele la Legea cadru nr. 153/2017.
    (2) În cadrul AIAS îşi desfăşoară activitatea şi personal provenit din activităţi de voluntariat, practică şi internship.

    ART. 11
    (1) Condiţiile generale de ocupare a posturilor de inspectori aeronautici din cadrul AIAS sunt următoarele:
    a) să deţină studii superioare absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă; şi
    b) să deţină cunoştinţe de limba engleză la nivel avansat.

    (2) Condiţiile specifice de ocupare a posturilor de inspector aeronautic - pilot sunt următoarele:
    a) să deţină calificarea de personal aeronautic navigant - pilot, atestată cu diplome sau certificate specifice acestui domeniu; şi
    b) să deţină o experienţă de zbor de minimum 10 ani şi 5.000 de ore de zbor sau să deţină o experienţă de zbor de minimum 5 ani pe aeronave cu masa maximă la decolare mai mare de 5.700 kg şi 3.000 de ore de zbor; şi
    c) să deţină sau să fi deţinut funcţia de comandant de echipaj şi/sau pilot instructor.

    (3) Condiţiile specifice de ocupare a posturilor de inspector aeronautic - inginer sunt următoarele:
    a) să deţină studii superioare absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul ingineriei aerospaţiale; şi
    b) să deţină sau să fi deţinut certificare de personal tehnic aeronautic şi o experienţă de minimum 5 ani în una sau mai multe din activităţile legate de proiectarea, certificarea, fabricaţia, inspecţia, întreţinerea şi reparaţia aeronavelor cu masa maximă la decolare mai mare de 5.700 kg sau să deţină o experienţă de minimum 10 ani în una sau mai multe din activităţile de exploatare, fabricare, inspecţie, întreţinere, reparaţii ale aeronavelor, investigaţii privind siguranţa sau într-o altă funcţie de inspector aeronautic în domeniul siguranţei aviaţiei civile.

    (4) Condiţiile specifice pentru ocuparea celorlalte posturi de inspector aeronautic din cadrul AIAS, necesare îndeplinirii atribuţiilor prevăzute la art. 7 din OG nr. 26/2009, se stabilesc prin fişele de post aferente posturilor respective, ţinând cont de experienţa în domeniul siguranţei aviaţiei civile şi de competenţele/calificările necesare posturilor respective.
    (5) Condiţiile de ocupare a celorlalte categorii de posturi din cadrul AIAS se stabilesc prin fişele de post aferente posturilor respective, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile.
    (6) În funcţie de pregătire şi experienţa în activităţile de investigaţii privind siguranţa, personalul angajat pe posturile de inspector aeronautic - pilot şi inspector aeronautic - inginer este încadrat în 4 grade profesionale, după cum urmează:
    a) investigator debutant - presupune absolvirea unui curs introductiv, recunoscut de AIAS, conform standardelor internaţionale şi practicilor recomandate din domeniul investigaţiilor privind siguranţa;
    b) investigator asistent - presupune o experienţă minimă de 2 ani în realizarea de investigaţii privind siguranţa şi absolvirea unor cursuri de bază, recunoscute de AIAS, conform standardelor internaţionale şi practicilor recomandate din domeniul investigaţiilor privind siguranţa;
    c) investigator superior - presupune o experienţă minimă de 4 ani în realizarea de investigaţii privind siguranţa şi absolvirea unor cursuri avansate, recunoscute de AIAS, conform standardelor internaţionale şi practicilor recomandate din domeniul investigaţiilor privind siguranţa;
    d) investigator principal - presupune o experienţă minimă de 6 ani în realizarea de investigaţii privind siguranţa şi absolvirea unor cursuri specializate, recunoscute de AIAS, conform standardelor internaţionale şi practicilor recomandate din domeniul investigaţiilor privind siguranţa.

    (7) Încadrarea investigatorilor AIAS în grad profesional se face prin decizie a directorului general al AIAS.
    (8) Investigatorii AIAS participă la forme de pregătire periodică, recunoscute de AIAS, necesare pentru a asigura menţinerea competenţelor existente şi însuşirea de competenţe noi care să ţină cont de evoluţiile din domeniul investigaţiilor privind siguranţa, fără a depăşi 2 ani între două forme de pregătire periodică.

    ART. 12
    (1) Atribuţiile, obligaţiile şi responsabilităţile individuale ale personalului AIAS se stabilesc prin fişa postului, care reprezintă anexă la contractul individual de muncă şi care se aprobă de directorul general al AIAS, potrivit dispoziţiilor legale.
    (2) Angajarea personalului AIAS pe funcţii de execuţie se face prin concurs.
    (3) Promovarea, modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de muncă ale personalului AIAS se realizează prin decizie a directorului general.
    (4) Numirea şi revocarea personalului cu funcţii de conducere se fac de către Consiliul de conducere al AIAS, la propunerea directorului general al AIAS, potrivit dispoziţiilor art. 11 alin. (5) lit. f) din OG nr. 26/2009.
    (5) Personalul AIAS poate reprezenta AIAS în relaţiile cu terţii, în condiţiile acordate de mandatul directorului general al AIAS.
    (6) Personalul AIAS poate constitui sau poate face parte din organizaţii profesionale şi sindicale, cu respectarea dispoziţiilor legale aplicabile.
    (7) La nivelul AIAS se poate încheia contract colectiv de muncă, prin care să se stabilească clauze privind condiţiile de muncă, precum şi alte drepturi şi obligaţii ce decurg din raporturile de muncă, prin negociere colectivă la nivel de instituţie, cu respectarea dispoziţiilor legale aplicabile.

    ART. 13
    Pentru evitarea incompatibilităţilor şi a conflictului de interese, investigatorilor AIAS le este interzis să facă parte din organele de conducere, să deţină acţiuni sau părţi sociale şi să desfăşoare activităţi remunerate în cadrul oricărei entităţi care îşi desfăşoară activitatea în domeniul aviaţiei civile.

    CAP. V
    Organele de conducere
    ART. 14
    (1) Conducerea AIAS este asigurată de către un consiliu de conducere, format din 5 membri, al cărui preşedinte este directorul general al AIAS.
    (2) Directorul general al AIAS şi membrii Consiliului de conducere al AIAS sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

    ART. 15
    (1) Directorul general al AIAS trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
    a) să deţină o experienţă de minimum 10 ani în domeniul siguranţei aviaţiei civile în cadrul unor operatori aerieni, autorităţi de supervizare a siguranţei aviaţiei civile sau autorităţi de investigaţii privind siguranţa aviaţiei civile, din care cel puţin 4 ani în funcţii de conducere;
    b) să deţină studii superioare absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalent în domeniul ingineriei aerospaţiale sau să deţină studii superioare absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domenii relevante pentru activitatea AIAS, cumulat cu o experienţă de zbor de minimum 5 ani în funcţia de comandant de aeronavă civilă.

    (2) Salarizarea directorului general al AIAS se stabileşte, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    (3) Atribuţiile şi responsabilităţile directorului general sunt prevăzute în fişa postului, care se aprobă de Consiliul de conducere al AIAS.

    ART. 16
    (1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, prevăzute la art. 11 alin. (6) din OG nr. 26/2009, directorul general emite decizii.
    (2) Atribuţiile directorului general pot fi delegate, prin decizia acestuia, persoanelor cu funcţie de conducere din compartimentele AIAS, cu aprobarea Consiliului de conducere al AIAS.
    (3) În exercitarea atribuţiilor şi luarea deciziilor, directorul general trebuie să se asigure că sunt respectate dispoziţiile art. 2 alin. (3) şi (5) din OG nr. 26/2009.

    ART. 17
    (1) Pe perioada mandatului, directorul general şi membrii Consiliului de conducere trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să nu deţină acţiuni sau părţi sociale, direct ori indirect, la administratorii de infrastructură de transport aerian, la autorităţi de reglementare sau de siguranţă aeriană, la operatori aerieni şi la orice parte ale cărei interese ar putea intra în conflict cu atribuţiile încredinţate;
    b) să nu facă parte din organele de conducere ale entităţilor prevăzute la lit. a);
    c) să nu desfăşoare activităţi remunerate pentru oricare dintre entităţile prevăzute la lit. a).

    (2) Mandatul directorului general sau al unui membru al Consiliului de conducere încetează în următoarele situaţii:
    a) prin revocare de către ministrul transporturilor şi infrastructurii ca urmare a constatării că directorul general sau respectivul membru al Consiliului de conducere se află în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1);
    b) în caz de condamnare penală prin hotărâre judecătorească definitivă, pentru care nu a intervenit reabilitarea;
    c) prin demisie;
    d) prin revocare de către ministrul transporturilor şi infrastructurii ca urmare a constatării neîndeplinirii atribuţiilor ce îi revin;
    e) în urma decesului.


    ART. 18
    (1) Consiliul de conducere îşi desfăşoară activitatea în şedinţe ordinare şi extraordinare, în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare şi cu alte acte normative aplicabile.
    (2) Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului de conducere se aprobă prin hotărâre a Consiliului de conducere.
    (3) Indemnizaţiile membrilor Consiliului de conducere se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, potrivit dispoziţiilor art. 11 alin. (3) din OG nr. 26/2009.

    ART. 19
    (1) Consiliul de conducere îndeplineşte, în conformitate cu legislaţia în vigoare, atribuţiile prevăzute la art. 11 alin. (5) din OG nr. 26/2009.
    (2) Pe lângă atribuţiile prevăzute la art. 11 alin. (5) din OG nr. 26/2009, Consiliul de conducere îndeplineşte şi următoarele atribuţii:
    a) aprobă cererea de afiliere a AIAS ca membru sau observator în cadrul unor asociaţii sau organizaţii din domeniul de activitate al AIAS;
    b) aprobă tarifele pentru valorificarea produselor rezultate din activităţile proprii, chirii, prestaţii editoriale, studii, proiecte, lucrări, cursuri, seminare, conferinţe specifice şi alte prestări de servicii sau din exploatarea bunurilor administrate.

    (3) Consiliul de conducere exercită orice alte atribuţii care îi revin din prezentul regulament.

    ART. 20
    (1) Consiliul de conducere se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar, la cererea preşedintelui sau a două treimi din numărul membrilor săi.
    (2) Hotărârile Consiliului de conducere se iau cu majoritatea voturilor membrilor acestuia. Votul este deschis, egal şi direct.
    (3) Consiliul de conducere este asistat de un secretar, numit de către preşedintele Consiliului de conducere dintre angajaţii AIAS.
    (4) Secretarul nu are drept de vot în cadrul şedinţelor Consiliului de conducere.

    ART. 21
    Pentru luarea unor decizii complexe, Consiliul de conducere poate atrage în activitatea de analiză experţi şi specialişti din diferite sectoare de activitate, urmând ca activitatea acestora să fie remunerată în condiţiile legii.

    CAP. VI
    Bugetul de venituri şi cheltuieli
    ART. 22
    AIAS întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli şi îl supune aprobării, potrivit legii.

    ART. 23
    Excedentele anuale rezultate din execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al AIAS rămân la dispoziţia AIAS şi se reportează în anul următor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

    ART. 24
    AIAS poate realiza şi poate dispune de venituri şi poate face cheltuieli în lei şi în valută, în condiţiile prevăzute de actele normative în vigoare.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016