Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
REGULAMENT din 23 august 2024 de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării
EMITENT: Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 884 din 3 septembrie 2024
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 21.343 din 23 august 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 884 din 3 septembrie 2024.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Consiliul Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării, denumit în continuare CNECSDTI, este un organism consultativ la nivel naţional al Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, denumit în continuare MCID, fără personalitate juridică, cu rol de coordonare şi monitorizare a aplicării normelor de conduită morală şi profesională în activităţile de cercetare, dezvoltare şi inovare (CDI), care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Legii nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare şi inovare.
ART. 2
(1) CNECSDTI îşi desfăşoară activitatea potrivit prevederilor prezentului regulament şi în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
(2) În cadrul CNECSDTI se vor constitui grupuri de lucru stabilite pe domenii de activitate, în conformitate cu prevederile Legii nr. 183/2024.
ART. 3
(1) Întreaga activitate a CNECSDTI se bazează pe corectitudine, principialitate şi responsabilitate.
(2) În derularea activităţilor sale, CNECSDTI va respecta reglementările legale în vigoare privind incompatibilităţile şi conflictele de interese.
(3) Constituie conflict de interese situaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi situaţia în care o persoană, membru al CNECSDTI sau al unui grup de lucru al acestuia, analizează o sesizare ori o contestaţie ce implică persoane care se află în una dintre următoarele relaţii cu membrul CNECSDTI sau al grupului de lucru al acestuia:
a) sunt soţi, afini sau rude până la gradul al III-lea inclusiv;
b) sunt angajate în aceeaşi unitate sau instituţie;
c) au colaborat în ultimii 5 ani, având publicaţii sau proiecte de cercetare-dezvoltare dezvoltate în comun;
d) furnizează sau au furnizat membrului CNECSDTI sau al unui grup de lucru al acestuia, în ultimii 5 ani anteriori analizei, servicii ori foloase de orice natură.
(4) Membrii CNECSDTI şi ai grupurilor de lucru ale acestuia au obligaţia de a raporta CNECSDTI, respectiv preşedintelui acestuia orice situaţie în care consideră că se află într-un conflict de interese, imediat după ce constată existenţa conflictului de interese, şi de a se recuza de la luarea hotărârilor sau deciziilor supuse direct conflictului de interese.
(5) Membrii CNECSDTI şi ai grupurilor de lucru ale acestuia, persoanele nominalizate de către aceştia şi/sau care participă la şedinţe, precum şi personalul secretariatului CNECSDTI au obligaţia păstrării confidenţialităţii asupra identităţii expeditorilor sesizărilor sau contestaţiilor, asupra documentelor supuse dezbaterii şi poziţiilor exprimate pe parcursul acestora, cu excepţia acelor documente care sunt făcute publice.
(6) În momentul nominalizării, atât membrii CNECSDTI, ai grupurilor de lucru ale acestuia, cât şi membrii secretariatului tehnic al CNECSDTI vor semna o declaraţie de confidenţialitate.
(7) Nu pot fi membri CNECSDTI următoarele categorii de persoane:
a) persoanele sancţionate definitiv pentru abateri de la etica cercetării sau universitară;
b) persoanele care au calitatea de demnitari şi membri ai structurilor de conducere ale partidelor politice, la toate nivelurile, pe durata exercitării mandatului;
c) persoanele care au suferit condamnări penale definitive pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni pentru care nu a intervenit reabilitarea;
d) persoanele care au avut calitatea de lucrător, informator sau colaborator al Securităţii, constatată prin hotărâre judecătorească definitivă.
(8) Membrii CNECSDTI au obligaţia respectării normelor de bună conduită în activitatea de CDI, aşa cum sunt reglementate la art. 50 din Legea nr. 183/2024.
CAP. II
Atribuţiile CNECSDTI
ART. 4
CNECSDTI are următoarele atribuţii:
a) elaborează Codul de etică, care se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 183/2024;
b) elaborează codurile de etică pe domenii ale cercetării, care se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 183/2024;
c) urmăreşte aplicarea şi respectarea dispoziţiilor legale referitoare la normele de conduită morală şi profesională de către organizaţiile de cercetare, precum şi de către categoriile de personal ce desfăşoară activităţi de CDI, prevăzute în Legea nr. 183/2024, precum şi de către alte categorii de personal din mediul public sau privat, ce beneficiază de fonduri publice de cercetare, dezvoltare şi inovare, cu excepţia personalului angajat în instituţiile de învăţământ superior, inclusiv în activitatea de CDI, ce desfăşoară activităţi de CDI, căruia i se aplică normele de etică şi deontologie universitară din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
d) formulează opinii şi recomandări în legătură cu problemele de natură etică ridicate de evoluţia ştiinţei şi a cunoaşterii;
e) elaborează şi propune spre aprobare conducerii MCID regulamentul intern de funcţionare al CNECSDTI, denumit în continuare ROI, şi al grupurilor de lucru ale acestuia;
f) elaborează rapoarte cu analize, opinii şi recomandări în legătură cu problemele de natură etică ridicate de evoluţia ştiinţei şi a cunoaşterii şi în legătură cu etica şi deontologia profesională în activitatea de CDI;
g) analizează cazurile referitoare la încălcarea regulilor de bună conduită în activitatea de CDI, în urma sesizărilor sau contestaţiilor primite sau prin autosesizare, şi întocmeşte rapoarte;
h) emite hotărâri prin care se stabileşte vinovăţia sau nevinovăţia persoanei ori a persoanelor în cauză. În cazurile hotărârilor privind vinovăţia, acestea stabilesc şi sancţiunile ce urmează a fi aplicate, conform legii;
i) monitorizează şi verifică activitatea comisiilor de etică ale organizaţiilor de cercetare din sistemul naţional CDI, cu excepţia celor din instituţiile de învăţământ superior, pentru a căror monitorizare şi verificare competenţa aparţine Comisiei Naţionale de Etică a Managementului Universitar, conform prevederilor Legii nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
j) îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de MCID.
ART. 5
În vederea realizării atribuţiilor sale, CNECSDTI:
a) întocmeşte anual un raport de activitate, pe care îl prezintă conducerii MCID;
b) analizează respectarea normelor de bună conduită în cadrul programelor de finanţare a activităţii CDI şi face propuneri referitoare la respectarea normelor de bună conduită în activitatea de evaluare a proiectelor înscrise în cadrul competiţiilor de proiecte, precum şi referitoare la evaluarea, monitorizarea şi controlul bunei conduite în cercetare-dezvoltare şi inovare în cadrul activităţilor finanţate sau ce urmează a fi finanţate;
c) colaborează cu structuri şi organisme naţionale şi internaţionale cu responsabilităţi similare.
ART. 6
(1) Raportul anual de activitate al CNECSDTI, hotărârile privind adoptarea rapoartelor CNECSDTI, precum şi alte documente cuprinzând analize, opinii şi recomandări se publică în cel mult 30 de zile de la aprobarea lor de către CNECSDTI pe site-ul web al acestuia, administrat de către secretariatul tehnic al CNECSDTI.
(2) CNECSDTI păstrează confidenţială identitatea persoanei care a făcut sesizarea.
(3) Hotărârile CNECSDTI sunt avizate pentru legalitate de către Direcţia juridică şi relaţia cu Parlamentul din cadrul MCID.
(4) Răspunderea juridică pentru hotărârile CNECSDTI revine MCID.
CAP. III
Organizarea şi funcţionarea CNECSDTI
ART. 7
(1) CNECSDTI este format din 23 de membri, inclusiv preşedintele şi cei 2 vicepreşedinţi, numiţi prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării.
(2) Numărul membrilor CNECSDTI este stabilit astfel încât să asigure buna funcţionare a acestuia printr-o încărcare uniformă şi echilibrată a tuturor membrilor. În acest scop, ministrul cercetării, inovării şi digitalizării poate dispune completarea CNECSDTI cu noi membri şi în timpul derulării unui mandat al CNECSDTI, după acelaşi procedeu de selectare.
(3) Membrii CNECSDTI desemnaţi nu pot fi reprezentaţi sau substituiţi în activităţi de către alte persoane.
(4) Mandatul membrilor CNECSDTI este de 4 ani.
(5) În situaţii excepţionale, mandatul membrilor CNECSDTI poate fi prelungit cu până la maximum 6 luni prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării.
(6) Selecţia membrilor CNECSDTI este bazată pe criterii de performanţă profesională şi integritate, astfel încât cel puţin 20% din numărul total al membrilor să fie angajaţi în institutele/filialele Academiei Române sau în institutele academiilor de ramură, cel puţin 20% din numărul total al membrilor să fie angajaţi ai unor institute naţionale de cercetare-dezvoltare şi cel puţin 20% din numărul total al membrilor să fie angajaţi ai unor instituţii de învăţământ superior propuşi de către Consiliul Naţional al Rectorilor. O persoană poate avea calitatea de membru al unui singur organism consultativ dintre cele prevăzute ca organisme consultative la nivelul MCID.
(7) Membrii CNECSDTI pot fi din ţară şi din străinătate şi trebuie să fie persoane cu activitate recunoscută în domeniul cercetării, dezvoltării şi inovării şi/sau specialişti în domeniul juridic şi în domeniul eticii cercetării şi ştiinţei.
(8) În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, CNECSDTI poate constitui grupuri de lucru, pe domenii de ştiinţă şi tehnologie, cu statut permanent sau temporar, potrivit prevederilor prezentului regulament şi în conformitate cu prevederile Legii nr. 183/2024, care sunt numite, restructurate, desfiinţate şi coordonate de către CNECSDTI prin decizie a preşedintelui CNECSDTI şi cărora CNECSDTI le poate delega unele dintre atribuţiile proprii. Componenţa grupurilor de lucru se stabileşte prin hotărâre a CNECSDTI şi se face publică pe site-ul web al acestuia.
(9) CNECSDTI are un aparat propriu de lucru şi, atunci când este cazul, pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin, poate apela la experţi externi, conform prevederilor din prezentul regulament.
CAP. IV
Revocarea, numirea şi înlocuirea din calitatea de membru CNECSDTI
ART. 8
(1) În cazul existenţei unui loc vacant în componenţa CNECSDTI sau în situaţia în care un membru este în imposibilitatea de a-şi exercita mandatul, se procedează la numirea altui membru prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării după acelaşi procedeu de selectare.
(2) Mandatul noului membru expiră la expirarea mandatului membrului pe care îl înlocuieşte.
ART. 9
(1) Membrii CNECSDTI au următoarele obligaţii:
a) de a participa la şedinţele de lucru şi activităţile din cadrul CNECSDTI;
b) de a respecta normele etice şi de deontologie profesională;
c) de a îndeplini sarcinile ce le revin ca urmare a calităţii deţinute;
d) de a declara orice situaţie de conflict de interese menţionată la art. 3 alin. (3).
(2) În cazul în care un membru al CNECSDTI încalcă normele etice sau de deontologie profesională ori nu se implică, în mod sistematic, în activităţile consiliului, acesta va fi revocat din calitatea de membru al CNECSDTI.
(3) Se consideră că un membru nu se implică, în mod sistematic, în activităţile consiliului, în următoarele cazuri:
a) absentează la cel puţin 25% din şedinţele din decursul a 6 luni consecutive;
b) în cazul votului prin mijloace electronice, nu îşi exprimă opţiunea pentru mai mult de 25% din deciziile supuse votului în decursul a 6 luni consecutive;
c) în alte cazuri stabilite prin ROI.
(4) În cazul neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), ministrul cercetării, inovării şi digitalizării poate proceda la revocarea membrilor.
ART. 10
(1) Procedura de revocare a membrilor CNECSDTI se desfăşoară după cum urmează:
a) unul sau mai mulţi membri ai CNECSDTI ori ministrul cercetării, inovării şi digitalizării sau secretarul de stat coordonator al CNECSDTI solicită motivat declanşarea procedurii de revocare;
b) revocarea se confirmă prin votul secret al majorităţii membrilor CNECSDTI;
c) în cazul în care revocarea nu se confirmă conform prevederilor lit. b), procedura de revocare încetează;
d) pe locul rămas vacant în urma revocării se numeşte un nou membru care îndeplineşte condiţiile legale, după acelaşi procedeu de selectare, prin ordin al ministrul cercetării, inovării şi digitalizării.
(2) În cazul absenţei la cel puţin 30% din şedinţele de plen în ultimele 12 luni sau la 3 şedinţe de plen consecutive ori în cazul în care membrul CNECSDTI este sancţionat pentru abateri de la normele de bună conduită în activitatea de CDI, mandatul membrului CNECSDTI încetează de drept.
(3) Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării poate revoca, motivat, pe oricare membru al CNECSDTI.
CAP. V
Preşedintele CNECSDTI
ART. 11
(1) CNECSDTI are un preşedinte şi doi vicepreşedinţi.
(2) Preşedintele şi cei doi vicepreşedinţi sunt desemnaţi prin ordinul ministrului cercetării, inovării şi digitalizării prin care este aprobată componenţa nominală a CNECSDTI.
(3) O persoană nu poate ocupa funcţia de preşedinte al CNECSDTI pentru o perioadă cumulată mai mare de 4 ani, indiferent de perioada în care a fost preşedinte şi de eventualele întreruperi.
ART. 12
(1) Preşedintele CNECSDTI are următoarele atribuţii:
a) aplică şi urmăreşte punerea în aplicare a prevederilor prezentului regulament de către toţi membrii CNECSDTI;
b) propune planificarea activităţilor necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor din prezentul regulament şi o supune aprobării membrilor;
c) conduce lucrările CNECSDTI şi aprobă minuta întâlnirilor;
d) stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale CNECSDTI, pe baza propunerilor membrilor CNECSDTI; ordinea de zi poate fi modificată prin decizie a preşedintelui CNECSDTI, la cererea oricărui membru al CNECSDTI sau la cererea ministrului cercetării, inovării şi digitalizării ori a secretarului de stat coordonator;
e) reprezintă CNECSDTI în relaţia cu ministrul cercetării, inovării şi digitalizării;
f) reprezintă CNECSDTI în relaţia cu terţii.
(2) În cazul absenţei preşedintelui CNECSDTI, atribuţiile sale sunt preluate de unul dintre vicepreşedinţi, prin rotaţie.
(3) Preşedintele CNESCDTI poate delega, prin decizie, vicepreşedinţilor CNECSDTI unele dintre atribuţiile sale, pe perioadă determinată sau nedeterminată, şi poate revoca respectivele delegări.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele CNECSDTI emite decizii.
CAP. VI
Convocarea şedinţelor CNECSDTI
ART. 13
Reuniunile CNECSDTI sunt convocate de către preşedintele CNECSDTI sau de către ministrul cercetării, inovării şi digitalizării ori de câte ori este necesar.
ART. 14
Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării sau un reprezentant al acestuia pot participa, de drept, la şedinţele CNECSDTI, în calitate de observatori, în condiţiile respectării principiului confidenţialităţii.
ART. 15
(1) CNECSDTI poate invita în cadrul şedinţelor proprii persoane externe consiliului, în calitate de observatori şi/sau consultanţi.
(2) Toţi participanţii externi prezenţi la şedinţă vor semna o declaraţie de confidenţialitate, în cazul în care aspectele discutate nu sunt publice.
ART. 16
(1) Pentru a adopta un raport, o hotărâre sau orice decizie, membrii CNECSDTI votează în cadrul şedinţelor sau se poate folosi procedura de vot la distanţă, prin mijloace electronice, cu precizarea subiectului votului şi a termenului-limită până la care acesta poate fi exprimat.
(2) Acei membri care se află în conflict de interese nu vor participa la dezbateri, vor părăsi temporar şedinţa de plen şi, implicit, vor absenta de la vot.
ART. 17
Cvorumul de lucru al CNECSDTI este de minimum 13 membri şi se poate asigura şi prin participare la distanţă, prin videoconferinţă sau alte modalităţi de participare la distanţă. În cazul voturilor exprimate prin mijloace electronice, hotărârea poate fi adoptată dacă cel puţin 13 membri votează „pentru“ adoptarea prin hotărâre a raportului până la termenul-limită stabilit, conform prevederilor art. 16 alin. (1).
ART. 18
(1) CNECSDTI beneficiază de un secretariat tehnic care se constituie la nivelul MCID.
(2) Secretariatul tehnic al CNECSDTI pune la dispoziţia membrilor, în termen de 5 zile lucrătoare de la fiecare şedinţă, minuta şedinţei, în format electronic.
(3) Minuta consemnează lista participanţilor, fie fizic, fie prin mijloace electronice, subiectele discutate şi hotărârile adoptate, fie prin consens, fie prin vot; în cazul hotărârilor adoptate prin vot, minuta va consemna numărul de voturi pentru, împotrivă şi abţinerile.
(4) Secretariatul tehnic al CNECSDTI asigură transmiterea invitaţiilor şi a documentelor aferente subiectelor de discuţie din ordinea de zi cu cel puţin 48 de ore înaintea fiecărei şedinţe, în format electronic.
CAP. VII
Depunerea şi înregistrarea sesizărilor
ART. 19
(1) Orice persoană fizică sau juridică poate sesiza în scris CNECSCDTI cu privire la abaterile de la buna conduită în activităţile CDI.
(2) CNECSDTI analizează cazurile referitoare la abaterile de la normele de bună conduită în activitatea de CDI, în urma sesizărilor, contestaţiilor sau prin autosesizare, conform prevederilor art. 21.
ART. 20
(1) Sesizările şi contestaţiile direcţionate către CNECSDTI se înregistrează la Registratura MCID sau la adresa de e-mail: secretariat.cnecsdti@mcid.gov.ro.
(2) Secretariatul tehnic al CNECSDTI primeşte de la registratura MCID toate sesizările sau contestaţiile şi le transmite în format electronic, către toţi membrii CNECSDTI.
(3) MCID pune la dispoziţia membrilor CNECSDTI un forum de discuţii online securizat pentru facilitarea colaborării la distanţă şi administrează site-ul web al CNECSDTI.
ART. 21
(1) Sesizările privind abaterile de la normele de bună conduită în activitatea de CDI sunt analizate în două etape detaliate în Codul de etică:
a) analiza la nivelul organizaţiei de cercetare în cadrul căreia presupusele abateri s-au produs, denumită prima etapă, care se desfăşoară conform art. 62 alin. (3) din Legea nr. 183/2024 şi prevederilor Codului de etică;
b) analiza la nivelul CNECSDTI, denumită etapa a doua.
(2) CNECSDTI are obligaţia să analizeze sesizări sau contestaţii în oricare dintre următoarele cazuri:
a) dacă prima etapă a produs un raport în termenul de 60 de zile de la data primirii sesizării prevăzut la art. 62 alin. (3) din Legea nr. 183/2024 şi dacă la sesizare sau contestaţie este anexată o copie simplă, în format letric sau electronic, după raportul respectiv;
b) dacă prima etapă nu a produs un raport în termenul de 60 de zile de la data primirii sesizării prevăzut la art. 62 alin. (3) din Legea nr. 183/2024.
(3) Se exceptează de la prevederile alin. (2) lit. a) sesizările sau contestaţiile care vizează personal cu funcţii de conducere în organizaţii de cercetare sau în alte instituţii publice, membri ai consiliilor de administraţie, ai comitetelor de direcţie, ai consiliilor ştiinţifice sau ai comisiilor de etică ale organizaţiilor de cercetare, sau persoane cu funcţii de demnitate publică, care sunt analizate direct de CNECSDTI.
(4) Pentru contestaţiile ce se încadrează în situaţia prevăzută la alin. (2) lit. a), CNECSDTI informează în scris sau pe căi electronice organizaţia de cercetare vizată de contestaţie, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea contestaţiei.
(5) CNECSDTI poate analiza abateri de la normele de bună conduită şi în urma autosesizării.
(6) Pe perioada analizei CNECSDTI organizaţia/organizaţiile de cercetare vizată/vizate de sesizare sau de contestaţie pune/pun la dispoziţia CNECSDTI orice date, documente sau probe materiale cerute de acesta.
(7) CNECSDTI elaborează un raport în termen de maximum 90 de zile lucrătoare de la data primirii sesizării sau a contestaţiei prevăzute la alin. (2) sau de la data autosesizării. Raportul conţine hotărârea argumentată privind existenţa uneia sau unor abateri de la buna conduită în activitatea de CDI, precum şi identificarea persoanelor vinovate şi sancţiunile propuse, dacă este cazul. Raportul se face public pe pagina de internet a CNECSDTI. Raportul rămâne postat pe pagina de internet a organizaţiei de cercetare pe o durată maximă egală cu durata cea mai mare a sancţiunilor adoptate, dar nu mai puţin de 2 ani.
(8) Termenul prevăzut la alin. (7) se suspendă pe perioada în care se aşteaptă primirea de puncte de vedere/răspunsuri/ documente de la părţile implicate în sesizare/contestaţie.
(9) În alte situaţii decât cele prevăzute la alin. (1), dacă în urma verificării prealabile a sesizării, grupul de lucru al CNECSDTI constată că în sesizare nu a fost parcursă etapa 1 (analiza la nivelul comisiei de etică a organizaţiei de cercetare), acesta supune la vot în plenul CNECSDTI înaintarea sesizării la comisia de etică a organizaţiei de cercetare, iar CNECSDTI, prin secretariatul tehnic, transmite sesizarea către conducerea organizaţiei de cercetare, în vederea analizării acesteia de către comisia de etică, conform legii.
ART. 22
Sesizarea/Contestaţia depusă este admisibilă dacă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) să conţină date de identificare a persoanei fizice sau juridice care formulează sesizarea, respectiv numele şi prenumele, adresa de domiciliu, adresa de corespondenţă electronică pentru persoane fizice, şi date de identificare şi adrese oficiale ale instituţiei, asociaţiei, organizaţiei etc., pentru persoane juridice;
b) să conţină date privind încălcarea normelor de conduită în activitatea de cercetare-dezvoltare, date de identificare ale lucrărilor care fac obiectul sesizării/contestaţiei pentru care se face sesizarea: autor, titlul lucrării, anul publicării;
c) să prezinte anexat pe suport electronic sau în format electronic (scanat) orice document pentru susţinerea sesizării; se prezintă copii ale documentelor consultate în limba română sau în limbi străine, în baza cărora se face sesizarea, cu indicarea surselor de documentare şi a datelor de identificare ale acestora (biblioteci, reviste, cărţi publicate);
d) să conţină o motivare argumentată a sesizării, cu exemple concrete cu privire la existenţa presupuselor abateri de la buna conduită în cercetare-dezvoltare.
ART. 23
(1) CNECSDTI, prin secretariatul tehnic, are obligaţia de a informa conducerea organizaţiei de cercetare în care presupusa abatere a avut loc, prin poştă în scris sau pe căi electronice, privind recepţia unei contestaţii/sesizări şi data la care aceasta a fost primită, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea ei.
(2) În vederea informării conducerii organizaţiei de cercetare în care a avut loc presupusa abatere, sesizarea/contestaţia este anonimizată pentru protejarea persoanei fizice sau juridice care a depus-o.
(3) Secretariatul tehnic al CNECSDTI transmite sesizarea/ contestaţia membrilor CNECSDTI pe forumul securizat pentru a se pronunţa cu privire la îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate menţionate la art. 22.
(4) CNECSDTI, prin secretariatul tehnic, informează oficial persoana reclamată, prin poştă în scris sau pe căi electronice, privind depunerea unei contestaţii/sesizări şi data la care aceasta a fost primită, în aceleaşi condiţii ca la alin. (2).
(5) Dacă în urma verificării se constată nerespectarea prevederilor art. 22, grupul de lucru constată printr-un raport preliminar că sesizarea nu este admisibilă, întrucât nu îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevăzute de lege, supune la vot în plenul CNECSDTI clasarea sesizării, iar CNECSDTI, prin secretariatul tehnic, notifică persoana care a depus sesizarea cu privire la inadmisibilitatea sesizării/contestaţiei şi clasează forma iniţială a sesizării, în termen de 10 zile lucrătoare de la emiterea raportului preliminar al grupului de lucru.
(6) Dacă, în urma verificării prealabile a sesizării, grupul de lucru constată printr-un raport preliminar că sesizarea nu este de competenţa CNECSDTI, acesta supune la vot în plenul CNECSDTI declinarea sesizării, iar CNECSDTI, prin secretariatul tehnic, va redirecţiona sesizarea către autorităţile competente şi va informa petentul în termen de 10 zile lucrătoare de la emiterea raportului preliminar al grupului de lucru.
(7) Dacă, în urma verificării prealabile a sesizării, grupul de lucru constată printr-un raport preliminar că sesizarea face obiectul unei proceduri judiciare, care împiedică analiza sesizării de CNECSDTI, acesta supune la vot în plenul CNECSDTI suspendarea soluţionării sesizării, iar CNECSDTI, prin secretariatul tehnic, va informa petentul în termen de 10 zile lucrătoare de la emiterea raportului preliminar al grupului de lucru.
CAP. VIII
Analiza şi soluţionarea sesizărilor/contestaţiilor. Constituirea grupului de lucru al CNECSDTI pentru analiza sesizărilor/contestaţiilor
ART. 24
(1) După primirea de la secretariatul CNECSDTI a notificării privind sesizarea/contestaţia înregistrată oficial, preşedintele CNECSDTI numeşte prin decizie, în termen de 5 zile lucrătoare, un grup de lucru, format din cel puţin 5 experţi, inclusiv un coordonator de grup de lucru, care pot fi membri ai CNECSDTI sau experţi externi, cu respectarea prevederilor legale privind incompatibilităţile sau conflictul de interese.
(2) Experţii externi propuşi trebuie să îndeplinească condiţiile necesare calităţii de membru CNECSDTI.
(3) Grupul de lucru desemnat iniţial pentru soluţionarea unei speţe, după identificarea necesităţii tipului de cunoştinţe de specialitate din speţa respectivă, poate transmite către preşedintele CNECSDTI cel mult 5 propuneri de persoane pentru ocuparea unei poziţii de expert extern în cadrul grupului de lucru, ataşând CV-urile acestora şi lista de lucrări, precum şi un scurt memoriu justificativ. Preşedintele CNECSDTI verifică propunerile de experţi şi le supune la vot în plenul CNECSDTI.
(4) În cazul în care pentru soluţionarea unei speţe înregistrate la CNECSDTI sunt necesare cunoştinţe de specialitate într-un anumit domeniu, pe care membrii CNECSDTI nu le deţin, la propunerea grupului de lucru desemnat iniţial pentru soluţionarea unei speţe şi prin votul exprimat în plen al membrilor CNECSDTI (fiind necesare minimum 13 voturi pentru), preşedintele CNECSDTI poate desemna în cadrul grupului de lucru unul sau mai mulţi experţi externi care deţin astfel de cunoştinţe. Lista cuprinzând aceste propuneri este supusă confirmării electronice prin vot al membrilor CNECSDTI. Se consideră confirmaţi toţi experţii pentru care au fost exprimate mai multe voturi favorabile decât nefavorabile.
(5) Membrii grupului de lucru şi experţii externi sunt persoane cu experienţă şi rezultate relevante recunoscute în domeniul de cercetare-dezvoltare care priveşte sesizarea/contestaţia.
(6) După accesul la informaţiile din sesizare, experţii confirmaţi transmit acceptul lor pentru participarea în grupul de lucru, prin care declară pe propria răspundere că nu se află în incompatibilitate sau conflict de interese pentru analiza sesizării/contestaţiei.
ART. 25
(1) De la data constituirii grupului de lucru, membrii acestuia analizează independent sesizarea/contestaţia/ autosesizarea şi documentele încărcate pe forum şi formulează un punct de vedere scris cu privire la sesizare/contestaţie/ autosesizare, apoi convin în cadrul unei şedinţe de lucru, care poate fi organizată şi electronic, asupra unui raport comun, cu cel puţin 3 voturi din 5. Membrii grupului de lucru care au o opinie diferită de majoritatea membrilor grupului de lucru formulează un punct de vedere scris cu privire la sesizare/contestaţie/autosesizare.
(2) În vederea analizei sesizării/contestaţiei, instituţiile vizate de sesizare/contestaţie pun la dispoziţia grupului de lucru şi a CNECSDTI în ansamblul său orice date, documente sau probe materiale cerute de acesta.
(3) În cadrul analizei sale, grupul de lucru, dar şi CNECSDTI, în ansamblul său, pot realiza audieri cu persoanele implicate direct ori indirect în faptele sesizate/contestate, cu expeditorul/expeditorii sesizării/contestaţiei, cu persoane din conducerea unităţilor sau instituţiilor implicate în faptele sesizate, precum şi cu experţi externi, cu păstrarea anonimităţii expeditorului/expeditorilor.
(4) CNECSDTI are obligaţia de a audia persoanele cercetate pentru posibile încălcări ale normelor de bună conduită în activitatea de CDI şi să permită acestor persoane să prezinte dovezi în apărarea lor.
(5) În cazul în care raportul grupului de lucru constată abateri de la buna conduită în activitatea de CDI, acesta poate cuprinde propuneri de sancţiuni conform prevederilor Legii nr. 183/2024.
(6) Raportul grupului de lucru, adoptat de membrii acestuia cu cel puţin 3 voturi din 5, este transmis preşedintelui CNECSDTI în termen de maximum 90 de zile lucrătoare de la înregistrarea sesizării/contestaţiei/autosesizării.
(7) Preşedintele CNECSDTI transmite raportul grupului de lucru către membrii CNECSDTI şi stabileşte termenul-limită pentru validarea acestuia. Un raport al grupului de lucru este validat dacă întruneşte cel puţin 13 voturi favorabile ale membrilor CNECSDTI.
(8) Dacă nu se poate valida un raport al grupului de lucru prin vot online, preşedintele CNECSDTI decide convocarea unei şedinţe a CNECSDTI pentru discutarea şi, în final, aprobarea/respingerea acestuia, indicându-se data, ora şi locul întrunirii sau dacă va fi organizată online. Raportul este adoptat dacă obţine cel puţin 13 voturi favorabile.
(9) În situaţia în care este respins raportul grupului de lucru, preşedintele CNECSDTI poate decide numirea unui nou grup de lucru conform procedurii descrise la art. 24.
(10) Raportul final al CNECSDTI pentru fiecare sesizare sau contestaţie se aprobă prin hotărâre a CNECSDTI, în termen de maximum 90 de zile lucrătoare de la primirea acestuia de către membrii CNECSDTI, fără însă să depăşească 90 de zile lucrătoare de la data primirii sesizării/contestaţiei/autosesizării.
(11) Hotărârea CNECSDTI de aprobare a raportului final se consemnează într-un proces-verbal întocmit şi semnat de către preşedintele CNECSDTI la finalul întrunirii.
(12) Hotărârile CNECSDTI referitoare la aprobarea rapoartelor finale, care stabilesc sancţiunile prevăzute la art. 59 din Legea nr. 183/2024, sunt valide dacă întrunesc cel puţin 13 voturi favorabile.
ART. 26
Raportul grupului de lucru şi raportul final al CNECSDTI pentru fiecare sesizare/contestaţie conţin cel puţin următoarele elemente:
a) o sinteză a conţinutului sesizării sau contestaţiei;
b) o analiză a informaţiilor, datelor, documentelor şi probelor materiale din conţinutul sesizării/contestaţiei, precum şi a oricăror alte elemente semnificative obţinute în cursul analizei, inclusiv în cursul audierilor;
c) constatarea argumentată a existenţei sau, după caz, a absenţei uneia ori a mai multor abateri de la buna conduită în activitatea de CDI;
d) identificarea argumentată a persoanei/persoanelor vinovate;
e) stabilirea sancţiunilor în cazul în care o abatere a fost constatată.
ART. 27
(1) Hotărârile CNECSDTI se înregistrează oficial la Registratura MCID prin secretariatul tehnic al CNECSDTI.
(2) Hotărârea CNECSDTI pentru aprobarea raportului final prevăzut la art. 25 este avizată pentru legalitate de către Direcţia juridică şi relaţia cu Parlamentul din cadrul MCID, conform art. 58 alin. (3) din Legea nr. 183/2024, şi transmisă de către secretariatul tehnic al CNECSDTI, în termen de 10 zile lucrătoare de la emiterea acesteia, către ministrul cercetării, inovării şi digitalizării, către conducătorul unităţii sau instituţiei în care a avut loc abaterea şi către persoana/persoanele reclamată/reclamate, precum şi către organismele ori persoanele îndreptăţite legal pentru aplicarea sancţiunilor recomandate, conform dispoziţiilor art. 59 alin. (4) din Legea nr. 183/2024.
(3) Hotărârea CNECSDTI pentru aprobarea raportului final se consideră emisă la data obţinerii avizului Direcţiei juridice şi relaţia cu Parlamentul din cadrul MCID.
(4) Hotărârea CNECSDTI pentru aprobarea raportului final se publică pe site-ul web al CNECSDTI în termen de 10 zile lucrătoare de la data emiterii.
(5) Hotărârile CNECSDTI pot fi contestate, conform legii.
ART. 28
(1) În vederea aplicării prevederilor art. 59 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 183/2024, ordonatorul de credite în subordonarea, coordonarea sau sub autoritatea căruia se află organizaţia de cercetare în care este angajată persoana care a săvârşit abaterea de la buna conduită în activitatea de CDI, în termen de 30 de zile de la primirea propunerii din partea CNECSDTI, formulează acţiune în contencios administrativ, în vederea anulării ordinului ministrului cercetării, inovării şi digitalizării sau a deciziei conducătorului organizaţiei de cercetare de acordare a gradului profesional de cercetare-dezvoltare, dacă ordinul, respectiv decizia a intrat în circuitul civil şi a născut drepturi subiective garantate de lege.
(2) În termen de 30 de zile de la primirea propunerii din partea CNECSDTI, ministrul cercetării, inovării şi digitalizării dispune revocarea ordinului ministrului de acordare a gradului profesional de cercetare-dezvoltare, respectiv conducătorul organizaţiei de cercetare dispune, prin decizie, revocarea deciziei de acordare a gradului profesional de cercetare-dezvoltare, dacă nu a intrat în circuitul civil şi nu a născut drepturi subiective garantate de lege.
(3) Sancţiunile prevăzute la art. 59 alin. (1) din Legea nr. 183/2024 sunt puse în aplicare în termen de 30 de zile de la data emiterii hotărârii, după caz, de către: MCID, conducătorii autorităţilor contractante care asigură finanţarea din fonduri publice destinată cercetării-dezvoltării, conducătorii organizaţiilor de cercetare sau alte organisme ori persoane îndreptăţite legal pentru aceasta.
(4) Este interzisă înscrierea la concurs sau examen pentru ocuparea unor posturi corespunzătoare funcţiilor şi gradelor profesionale ale personalului CDI de către persoane cu privire la care s-a dovedit că au săvârşit una dintre abaterile grave de la buna conduită în activitatea de CDI, prevăzute la art. 52 alin. (5) din Legea nr. 183/2024, stabilite în ultimii 3 ani anteriori înscrierii la concursul de încadrare în sistemul de cercetare sau la examenul de promovare pe un grad profesional superior.
(5) Sancţionarea abaterilor de la buna conduită în activitatea de CDI este supusă termenelor de prescripţie extinctivă sau de decădere prevăzute de legislaţia în vigoare.
(6) Pentru abaterile de la buna conduită în activitatea de CDI se aplică sancţiunile disciplinare prevăzute în Codul de etică, precum şi sancţiunile prevăzute de Legea nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, republicată, de Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor, republicată, şi de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAP. IX
Dispoziţii finale
ART. 29
Pentru nerespectarea atribuţiilor, competenţelor şi obligaţiilor stabilite prin prezentul regulament, membrii CNECSDTI sau ai grupurilor de lucru constituite de CNECSDTI răspund în condiţiile legii.
ART. 30
Componenţa secretariatului tehnic este aprobată prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării.
ART. 31
(1) Sprijinul tehnic şi resursele materiale necesare funcţionării CNECSDTI sunt asigurate de către MCID.
(2) Cheltuielile privind remuneraţia membrilor CNECSDTI şi a specialiştilor din grupurile de lucru, precum şi cheltuielile de transport şi cazare sunt asigurate prin bugetul alocat.
ART. 32
(1) Pentru activitatea desfăşurată, membrii CNECSDTI şi experţii cooptaţi în cadrul comisiilor sau grupurilor de lucru sunt remuneraţi, în afara activităţii de bază, la nivelul funcţiei şi gradului profesional de CS I, în funcţie de numărul orelor efectiv lucrate. Indemnizaţiile preşedintelui şi ale vicepreşedinţilor CNECSDTI se majorează cu 50%.
(2) Indemnizaţiile membrilor CNECSDTI şi ale experţilor externi şi celelalte cheltuieli aferente funcţionării CNECSDTI se asigură din bugetul MCID.
(3) Bugetul CNECSDTI este gestionat de către MCID prin aparatul propriu sau gestionarea acestuia poate fi atribuită, pe bază de criterii de capabilitate, în sistem competiţional sau în mod direct, potrivit legii.
(4) În bugetul CNECSDTI pot fi prevăzute şi sumele necesare plăţii cheltuielilor de deplasare ale preşedintelui/vicepreşedintelui CNECSDTI în calitate de observator (fără drept de vot) la şedinţele de lucru ale Comitetului Naţional pentru Ştiinţă, Tehnologie şi Inovare, organism cu rol în procesul decizional, fără personalitate juridică, aflat în coordonarea prim-ministrului, fiind unicul organism interministerial cu rol în procesul decizional în domeniul cercetării, dezvoltării şi inovării, parte din jalonul 273 din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă, pilonul III, componenta C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare.
(5) CNECSDTI poate participa la acţiunile organizate de asociaţii europene/internaţionale de profil din domeniul eticii în CDI, în baza unui mandat aprobat de către ministrul cercetării, inovării şi digitalizării sau de către secretarul de stat coordonator, în scopul asigurării vizibilităţii CNECSDTI în ţară şi în străinătate. În acest sens, costurile pentru taxele anuale de participare la acţiunile organizate de aceste organisme pot fi suportate din bugetul CNECSDTI, dacă se încadrează în bugetul anual aprobat pentru activitatea CNECSDTI.
(6) Membrii CNECSDTI pot participa la conferinţe în domeniul eticii în CDI organizate de instituţii de învăţământ superior/organizaţii de cercetare din ţară sau din străinătate, de asociaţii europene/internaţionale de profil din domeniul eticii în cercetare, în baza unui mandat aprobat de către ministrul cercetării, inovării şi digitalizării sau de către secretarul de stat coordonator, în scopul asigurării vizibilităţii CNECSDTI în ţară şi în străinătate. În acest sens, costurile pentru taxele de participare şi cheltuielile de deplasare ale membrilor CNECSDTI pot fi suportate din bugetul CNECSDTI, dacă se încadrează în bugetul anual aprobat pentru activitatea CNECSDTI.
(7) CNECSDTI poate participa la proiecte naţionale/europene/internaţionale din domeniul eticii în cercetare, finanţate din fonduri naţionale/europene/internaţionale, în calitate de coordonator sau partener, conform ghidului solicitantului pentru respectivul apel, în scopul asigurării vizibilităţii CNECSDTI în ţară şi în străinătate şi în scopul suplimentării finanţării activităţii sale, cu acordul ministrului cercetării, inovării şi digitalizării sau al secretarului de stat coordonator.
(8) CNECSDTI poate organiza conferinţe în domeniul eticii în cercetare, în scopul asigurării vizibilităţii CNECSDTI în ţară, cu acordul ministrului cercetării, inovării şi digitalizării sau al secretarului de stat coordonator. Sumele necesare pentru cheltuielile de organizare a conferinţelor pot fi suportate din bugetul CNECSDTI, dacă se încadrează în bugetul anual aprobat pentru activitatea CNECSDTI.
ART. 33
În cazul acelor membri ai CNECSDTI sau al experţilor externi din grupurile de lucru ale acestuia ale căror costuri de transport nu se încadrează în limitele prevăzute, li se asigură participarea la reuniuni prin videoconferinţă sau prin alte modalităţi uzuale de participare la reuniune de la distanţă.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: