Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 22 februarie 2025  de organizare şi funcţionare a birourilor electorale constituite pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2025    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 22 februarie 2025 de organizare şi funcţionare a birourilor electorale constituite pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2025

EMITENT: Biroul Electoral Central
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 164 din 24 februarie 2025
──────────
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1/H din 22 februarie 2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din 24 februarie 2025.
──────────
    ART. 1
    În înţelesul Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin formaţiune politică care a propus candidat se înţelege partidul politic, alianţa politică sau organizaţia cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale care, la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, a propus, individual sau prin alianţa electorală din componenţa căreia face parte, un candidat a cărui candidatură a rămas definitivă.

    ART. 2
    Prin sintagma formaţiuni politice neparlamentare care au propus candidaţi prevăzută la art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi prin sintagma formaţiune politică care nu este reprezentată în Parlament şi a propus candidat prevăzută la art. 16 alin. (6) din aceeaşi lege se înţelege partidul politic, alianţa politică sau organizaţia cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale care nu a obţinut, în urma alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, mandate de deputaţi sau de senatori pentru candidaţii înscrişi pe listele acesteia şi a propus, individual sau prin alianţa electorală din componenţa căreia face parte, un candidat a cărui candidatură a rămas definitivă.

    ART. 3
    Prin sintagma judecătorii în exerciţiu prevăzută la art. 18 alin. (2) şi art. 20 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se înţelege exclusiv judecătorii care îşi desfăşoară efectiv activitatea în cadrul instanţei menţionate expres în lege şi nu judecătorul delegat sau detaşat la o altă instanţă/instituţie.

    ART. 4
    (1) Birourile electorale se constituie şi se completează în condiţiile legii şi ale prezentului regulament.
    (2) Calitatea de partid politic parlamentar sau cea de formaţiune politică care a propus candidat trebuie îndeplinită la momentul derulării operaţiunii de completare a biroului electoral.

    ART. 5
    (1) Alianţele electorale nu pot desemna reprezentanţi ai acestora în cadrul unui birou electoral, distinct de partidele politice, alianţele politice sau organizaţiile cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale care intră în alcătuirea acestora.
    (2) Partidele politice, alianţele politice sau organizaţiile cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale care intră în alcătuirea alianţelor electorale participă individual la procedurile de constituire şi de completare a birourilor electorale.
    (3) Completarea unui birou electoral cu un partid politic, o alianţă politică sau o organizaţie a cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale care intră în alcătuirea unei alianţe electorale nu aduce atingere dreptului unui alt partid politic, al unei alte alianţe politice sau al unei alte organizaţii a cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale care intră în alcătuirea aceleiaşi alianţe electorale de a participa la completarea biroului electoral.

    ART. 6
    (1) Biroul electoral judeţean, respectiv biroul electoral al sectorului municipiului Bucureşti este constituit din 3 judecători, un reprezentant al Autorităţii Electorale Permanente desemnat de către aceasta prin hotărâre şi din cel mult 7 reprezentanţi ai partidelor politice, ai alianţelor politice sau ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale.
    (2) Desemnarea judecătorilor se face în şedinţă publică, cel mai târziu la data de 27 februarie 2025, de către preşedintele tribunalului, prin tragere la sorţi, dintre judecătorii în exerciţiu ai acestuia sau, în cazul biroului electoral al sectorului municipiului Bucureşti, dintre judecătorii în exerciţiu ai judecătoriei sectorului. Data şedinţei se aduce la cunoştinţa publică, prin presă, de preşedintele tribunalului, cu cel puţin 24 de ore înainte de desfăşurarea acesteia. Tragerea la sorţi se face pe funcţii, preşedinte şi locţiitor, şi se consemnează într-un proces-verbal semnat de preşedintele tribunalului, care constituie actul de învestire. Biroul electoral judeţean sau al sectorului municipiului Bucureşti astfel constituit îndeplineşte toate atribuţiile ce îi revin potrivit legii, urmând a fi completat în termen de 24 de ore cu reprezentantul Autorităţii Electorale Permanente.
    (3) Cel mai târziu la data de 22 martie 2025, partidele politice parlamentare, indiferent dacă au propus sau nu candidaţi, individual sau în cadrul unei alianţe electorale, precum şi celelalte partide politice, alianţe politice sau organizaţii ale cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale care au propus candidaţi, individual sau în cadrul unei alianţe electorale, ale căror candidaturi au rămas definitive comunică biroului electoral judeţean sau biroului electoral al sectorului municipiului Bucureşti numele şi prenumele reprezentantului său. Comunicările transmise după acest termen nu se mai iau în considerare. În termen de 24 de ore de la expirarea termenului în care se fac comunicările, biroul electoral judeţean sau biroul electoral al sectorului municipiului Bucureşti se completează cu reprezentanţii propuşi de partidele politice parlamentare, indiferent dacă au propus sau nu candidaţi, individual sau în cadrul unei alianţe electorale, în limita numărului de reprezentanţi prevăzut la alin. (1). În termen de 24 de ore de la completarea birourilor electorale judeţene sau a birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti cu reprezentanţii propuşi de partidele politice parlamentare, acestea se completează de către preşedintele biroului electoral judeţean sau al biroului electoral al sectorului municipiului Bucureşti, după caz, cu reprezentanţii celorlalte partide politice, alianţe politice sau organizaţii ale cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale care, individual sau în cadrul unei alianţe electorale, au propus candidaţi ale căror candidaturi au rămas definitive, în limita numărului de reprezentanţi prevăzut la alin. (1), stabiliţi prin tragere la sorţi, dacă este cazul, organizată în prezenţa membrilor biroului şi a candidaţilor sau a persoanelor delegate de către conducerile partidelor politice parlamentare sau a celorlalte partide politice, alianţe politice sau organizaţii ale cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale, după caz.

    ART. 7
    Biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate este constituit din 3 judecători în exerciţiu ai Tribunalului Bucureşti, un reprezentant al Autorităţii Electorale Permanente desemnat de aceasta prin hotărâre şi din cel mult 7 reprezentanţi ai partidelor politice, ai alianţelor politice sau ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 6 alin. (2) şi (3).

    ART. 8
    (1) Birourile electorale ale secţiilor de votare din ţară sunt alcătuite din cel mult 9 membri, dintre care un preşedinte, un locţiitor al acestuia şi cel mult 7 reprezentanţi ai partidelor politice, ai alianţelor politice sau ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale. Birourile electorale ale secţiilor de votare din ţară nu pot funcţiona cu mai puţin de 5 membri. Un partid politic, o alianţă politică sau o organizaţie a cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale poate avea într-un birou electoral al unei secţii de votare din ţară cel mult 2 reprezentanţi.
    (2) Birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate sunt alcătuite din 9 membri, dintre care un preşedinte, un locţiitor al acestuia şi cel mult 7 reprezentanţi ai partidelor politice, ai alianţelor politice sau ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale. Birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate nu pot funcţiona cu mai puţin de 3 membri. Un partid politic, o alianţă politică sau o organizaţie a cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale poate avea într-un birou electoral al unei secţii de votare din străinătate un titular şi 2 supleanţi, cu rol de locţiitori.
    (3) Listele reprezentanţilor în birourile electorale ale secţiilor de votare din ţară şi din străinătate pot fi comunicate biroului electoral judeţean, biroului electoral al sectorului, în cazul municipiului Bucureşti, sau biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, după caz, de partidele politice parlamentare, indiferent dacă au propus sau nu candidaţi, individual sau în cadrul unei alianţe electorale, precum şi de celelalte partide politice, alianţe politice sau organizaţii ale cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale care, individual sau în cadrul unei alianţe electorale, au propus candidaţi ale căror candidaturi au rămas definitive.
    (4) La stabilirea ordinii de precădere în completarea birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară şi din străinătate se vor lua în considerare, mai întâi, reprezentanţii partidelor politice parlamentare, indiferent dacă au propus sau nu candidaţi, individual sau în cadrul unei alianţe electorale, urmaţi de reprezentanţii celorlalte partide politice, alianţe politice sau organizaţii ale cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale care, individual sau în cadrul unei alianţe electorale, au propus candidaţi ale căror candidaturi au rămas definitive, precum şi de personalul asigurat de către Ministerul Afacerilor Externe, de alte autorităţi publice la solicitarea Ministerului Afacerilor Externe sau de alţi cetăţeni români cu drept de vot propuşi de către şefii misiunilor diplomatice sau ai oficiilor consulare, în cazul birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate.
    (5) Reprezentanţii partidelor politice, alianţelor politice sau organizaţiilor cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale desemnaţi în cadrul birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară şi din străinătate se consideră desemnaţi şi la al doilea tur de scrutin al alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025.
    (6) Prin decizie a Biroului Electoral Central se stabilesc măsurile procedurale pentru constituirea şi completarea birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară.
    (7) Prin decizie a biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate se stabilesc măsurile procedurale pentru constituirea şi completarea birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate.

    ART. 9
    (1) Membrii, personalul tehnic auxiliar şi statisticienii birourilor electorale sunt numai cetăţeni cu drept de vot.
    (2) Candidaţii la alegerile pentru Preşedintele României, soţul, soţia, rudele şi afinii acestora până la gradul al doilea inclusiv nu pot fi membri ai birourilor electorale constituite la alegerile pentru Preşedintele României.
    (3) În îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, membrii birourilor electorale exercită o funcţie ce implică autoritatea de stat.
    (4) Exercitarea corectă şi imparţială a funcţiei de membru al biroului electoral este obligatorie, întrucât membrul unui birou electoral exercită o funcţie care implică autoritatea de stat şi, ca urmare, nu poate desfăşura activităţi care contravin atribuţiilor şi obligaţiilor ce îi decurg din lege, în această calitate. Nerespectarea acestei obligaţii atrage răspunderea civilă, contravenţională sau penală, după caz.
    (5) Persoana care deţine funcţia de membru, personal tehnic auxiliar sau statistician al unui birou electoral constituit la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 nu poate deţine, în acelaşi timp, o altă funcţie de membru, personal tehnic auxiliar sau statistician în cadrul aceluiaşi birou electoral sau în cadrul altui birou electoral constituit la acelaşi scrutin.
    (6) Procesele-verbale întocmite cu prilejul constituirii birourilor electorale sau cu prilejul modificării şi completării componenţei acestora atestă calitatea de membru al biroului electoral.
    (7) Preşedinţii birourilor electorale reprezintă interesele acestora în relaţia cu terţii.

    ART. 10
    (1) În exercitarea atribuţiilor subsumate calităţii de membru al unui birou electoral, reprezentanţii partidelor politice, ai alianţelor politice sau ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale nu pot primi şi nu pot exercita alte însărcinări în afara celor legale şi nu pot avea conduite şi nu pot desfăşura activităţi care sunt contrare atribuţiilor şi obligaţiilor pe care le exercită în această calitate.
    (2) Reprezentanţii propuşi în birourile electorale de partide politice, alianţe politice sau organizaţii ale cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale nu sunt obligaţi să deţină calitatea de membri ai acestora.
    (3) Reprezentanţii partidelor politice, ai alianţelor politice sau ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale în birourile electorale pot fi înlocuiţi, la cererea semnată olograf sau cu semnătură electronică a celor care i-au propus, cu aprobarea biroului electoral ierarhic superior, până în preziua votării, iar în caz de deces, îmbolnăviri sau accidente, chiar şi în ziua votării, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 16-23 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Calitatea de membru al unui birou electoral încetează de drept în condiţiile art. 15 alin. (3) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) Neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau săvârşirea de către membrii birourilor electorale a unei contravenţii prevăzute la art. 55 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, atrage înlocuirea acestora cu alte persoane, la solicitarea preşedintelui biroului electoral ierarhic superior sau a preşedintelui Biroului Electoral Central, după caz. Partidul politic, alianţa politică sau organizaţia cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale al cărei reprezentant într-un birou electoral a săvârşit una dintre faptele prevăzute la art. 55 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, are obligaţia de a nominaliza înlocuitorul reprezentantului său în cel mult 24 de ore de la comunicarea copiei procesului-verbal de constatare a contravenţiei. Până la momentul aprobării înlocuirii reprezentatului sancţionat contravenţional, acesta nu mai poate desfăşura atribuţiile şi obligaţiile conferite de lege membrilor birourilor electorale.

    ART. 11
    (1) Birourile electorale lucrează legal în prezenţa majorităţii membrilor care le compun şi adoptă hotărâri, decizii, alte acte şi/sau măsuri, după caz, cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
    (2) În caz de egalitate de voturi, votul preşedintelui este hotărâtor.
    (3) În sensul prezentului regulament, dacă nu se face distincţie, prin membru al biroului electoral se înţelege şi preşedintele şi locţiitorul acestuia.

    ART. 12
    (1) Şedinţa biroului electoral este condusă de preşedintele acestuia. În lipsa preşedintelui biroului electoral, atribuţiile sale sunt îndeplinite de locţiitorul acestuia.
    (2) Şedinţele birourilor electorale se desfăşoară, de regulă, cu prezenţa fizică a membrilor la sediul biroului electoral. Cu excepţia birourilor electorale ale secţiilor de votare, în eventualitatea în care nu se poate asigura prezenţa fizică, din motive obiective şi temeinic justificate, a majorităţii membrilor biroului electoral, şedinţele birourilor electorale se pot desfăşura cu prezenţa membrilor atât fizică, cât şi prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanţă.
    (3) Prezenţa la şedinţe a membrilor birourilor electorale este obligatorie. În cazuri justificate, preşedinţii birourilor electorale pot aproba ca unii membri ai acestora să lipsească de la şedinţă.
    (4) Proiectul ordinii de zi a şedinţei se propune la începutul şedinţei de către preşedintele biroului electoral sau, în lipsa acestuia, de către locţiitorul preşedintelui şi se aprobă cu votul majorităţii membrilor prezenţi. Propunerile de modificare şi/sau completare a ordinii de zi se supun aprobării biroului electoral.
    (5) Punctele aflate pe ordinea de zi se înscriu şi se soluţionează, de regulă, în ordinea recepţionării la nivelul biroului electoral. Membrii biroului electoral pot propune înscrierea pe ordinea de zi a oricăror subiecte referitoare la adoptarea unor măsuri pentru corecta aplicare a legislaţiei electorale, precum şi a proiectelor de hotărâri, decizii sau adrese emise de biroul electoral din oficiu. Documentele înregistrate în contextul gestionării resurselor umane, materiale şi financiare nu se înscriu pe ordinea de zi, dar pot fi consultate de către membrii biroului electoral, la solicitarea acestora.
    (6) Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor înscrise pe ordinea de zi se poate face doar cu aprobarea membrilor biroului electoral, la propunerea preşedintelui sau a oricăruia dintre membri.
    (7) La şedinţele birourilor electorale participă doar membrii birourilor electorale şi personal din aparatul tehnic auxiliar. Atunci când este cazul, raportat la natura subiectelor înscrise pe ordinea de zi, pot participa reprezentanţi ai altor autorităţi şi instituţii publice, cu aprobarea majorităţii membrilor biroului electoral.
    (8) Cu acordul preşedintelui biroului electoral, prin grija personalului tehnic auxiliar al biroului electoral, solicitările, actele procedurale, plângerile, întâmpinările şi contestaţiile greşit îndreptate către un birou electoral pot fi redirecţionate automat, prin e-mail, către organismele electorale sau entităţile publice competente. În aceste situaţii, în mapa următoarei şedinţe vor fi inserate atât documentele greşit îndreptate, cât şi dovada redirecţionării acestora, pentru a se lua act de operaţiune.

    ART. 13
    (1) Convocarea membrilor birourilor electorale la şedinţe se face prin orice mijloc de comunicare, de regulă cu cel puţin 24 de ore înainte, cu excepţia situaţiilor urgente, când se face de îndată de către preşedintele biroului electoral, cu sprijinul personalului tehnic auxiliar.
    (2) În convocarea membrilor birourilor electorale se precizează ora şi locul de desfăşurare a şedinţei, se transmite ordinea de zi şi, în măsura disponibilităţii, se ataşează versiunea la zi a mapei de şedinţă.
    (3) Membrii biroului electoral au acces la mapa de şedinţă, de regulă, prin mijloace electronice. Mapa de şedinţă se tipăreşte doar în situaţii excepţionale, generate de lipsa sau disfuncţionalitatea echipamentelor electronice puse la dispoziţia membrilor.

    ART. 14
    (1) Membrii biroului electoral participă la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt şi numai după acordarea acestuia de către preşedinte.
    (2) În luările de cuvânt, membrii biroului electoral au obligaţia de a se limita strict la problema pusă în discuţie.
    (3) Membrii biroului electoral şi personalul tehnic auxiliar al acestuia care participă la şedinţă trebuie să păstreze solemnitatea şedinţei. Preşedintele poate limita sau retrage cuvântul acordat, în situaţia în care vorbitorul se abate de la subiectul în discuţie sau foloseşte un limbaj contrar bunelor moravuri. Dacă cel în cauză nu se supune, preşedintele poate suspenda şedinţa.
    (4) La finalizarea dezbaterilor privind o problemă înscrisă pe ordinea de zi, preşedintele biroului electoral sintetizează soluţiile propuse şi le supune votului membrilor biroului electoral.
    (5) Preşedintele biroului electoral asigură, cu sprijinul personalului tehnic auxiliar, numărarea voturilor exprimate şi consemnarea acestora în procesul-verbal de şedinţă.
    (6) În cadrul dezbaterilor biroului electoral, membrii acestuia îşi pot exprima în mod liber punctul de vedere.
    (7) Filmarea, fotografierea sau înregistrarea în orice mod a şedinţelor birourilor electorale este interzisă.

    ART. 15
    (1) În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege, precum şi în soluţionarea sesizărilor, plângerilor, întâmpinărilor şi contestaţiilor, birourile electorale adoptă acte şi iau măsuri, potrivit competenţei lor, numai cu votul majorităţii membrilor prezenţi şi cu respectarea prevederilor art. 11-14. Birourile electorale soluţionează sesizările, plângerile, întâmpinările şi contestaţiile în limitele în care sunt învestite şi în baza probelor disponibile.
    (2) Votul se exprimă deschis şi poate fi numai „pentru“ sau „împotrivă“.
    (3) Hotărârile şi deciziile adoptate se semnează de preşedinte, de locţiitorul acestuia şi de membrii care au participat la adoptarea lor. Alte categorii de acte se semnează de preşedintele biroului electoral sau de locţiitorul acestuia, după caz.
    (4) Lipsa semnăturilor unor membri nu influenţează valabilitatea actului, dacă acesta a fost adoptat în condiţiile alin. (1), îndeplinirea acestora fiind constatată în procesul-verbal de şedinţă.
    (5) Adresele emise din oficiu sau ca răspuns la solicitări de orice gen se semnează doar de către preşedintele biroului electoral. În situaţia în care formularea răspunsului la respectivele solicitări nu intră în sfera interpretării dispoziţiilor legale, adresele pot fi întocmite şi expediate fără a fi discutate în prealabil în şedinţa biroului electoral, sub coordonarea preşedintelui acestuia, urmând să fie comunicate membrilor biroului odată cu materialele aflate pe ordinea de zi a următoarei şedinţe, spre luare la cunoştinţă. Adresele cu valoare de circulară care pun în vedere dispoziţii legale pot fi emise fără a fi discutate în prealabil în şedinţa biroului electoral, urmând a fi transmise membrilor biroului electoral respectiv, de îndată, spre luare la cunoştinţă. Adresele cu valoare de circulară prin care se iau măsuri vor fi emise doar în urma aprobării acestora cu votul majorităţii membrilor prezenţi ai biroului electoral.
    (6) Publicitatea hotărârilor, deciziilor şi a altor acte adoptate de biroul electoral se asigură în condiţiile prevăzute de lege, inclusiv ale dispoziţiilor referitoare la protecţia datelor cu caracter personal. Biroul Electoral Central, birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate publică pe pagina de internet a biroului următoarele documente:
    a) ordinea de zi a şedinţei acestuia, în care sunt enumerate punctele/subiectele supuse dezbaterilor, în cel mult o oră de la începutul şedinţei;
    b) hotărârile şi deciziile adoptate, sub semnătura preşedintelui biroului electoral, în cel mult 48 de ore de la încheierea şedinţei în care au fost adoptate;
    c) mapa şedinţei, cuprinzând lucrările supuse dezbaterilor şi actele emise de biroul electoral pentru soluţionarea acestora, în măsura rezolvării acestora, în cel mult 48 de ore de la încheierea şedinţei;
    d) oricare alte documente şi informaţii prevăzute de lege sau apreciate de către preşedintele biroului electoral ca fiind necesar a fi publicate pentru corecta informare a alegătorilor şi a entităţilor publice implicate în organizarea şi desfăşurarea procesului electoral.

    (7) Dacă legea nu dispune altfel, hotărârile, deciziile şi alte acte adoptate se comunică părţilor interesate prin e-mail, prin grija personalului tehnic auxiliar, în cel mult 24 de ore de la semnarea acestora de către preşedintele biroului electoral.
    (8) Cu excepţia Biroului Electoral Central, birourile electorale nu deţin competenţa privind interpretarea legii. Hotărârile pronunţate de Biroul Electoral Central pentru interpretarea legii se publică pe pagina de internet proprie şi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (9) În absenţa preşedintelui biroului electoral, actele emise de birou se semnează de către locţiitorul acestuia.

    ART. 16
    (1) Relaţia cu mass-media a Biroului Electoral Central, a biroului electoral judeţean, a biroului electoral al sectorului municipiului Bucureşti şi a biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate se asigură sub coordonarea preşedintelui biroului electoral, de regulă, prin intermediul purtătorului de cuvânt desemnat din rândul membrilor sau al personalului tehnic auxiliar al biroului electoral cu votul majorităţii membrilor acestuia.
    (2) În cazul în care se consideră necesară emiterea unui comunicat de presă, conţinutul acestuia se aprobă de către preşedintele biroului electoral.

    ART. 17
    (1) Birourile electorale sunt obligate să ţină evidenţa tuturor întâmpinărilor, contestaţiilor, a altor cereri privind alegerile, a hotărârilor, deciziilor şi a altor acte adoptate.
    (2) După fiecare şedinţă, birourile electorale întocmesc un proces-verbal de şedinţă care se semnează de preşedinte şi de persoana care l-a tehnoredactat. Acesta poate fi consultat, la cerere, de către membrii biroului electoral, în prezenţa preşedintelui biroului electoral sau a locţiitorului acestuia, şi nu poate fi făcut public. Este interzisă captarea de imagini ale proceselor-verbale, prin orice mijloc tehnic.
    (3) În procesul-verbal prevăzut la alin. (2) vor fi consemnate următoarele: membrii biroului electoral prezenţi la şedinţă; problemele înscrise pe ordinea de zi; ordinea de zi aprobată de biroul electoral; pe scurt, eventualele dezbateri asupra punctelor de pe ordinea de zi; sintetic, soluţiile propuse pentru fiecare punct al ordinii de zi; rezultatul fiecărui vot, menţionând doar numărul de voturi exprimate „pentru“ sau „împotrivă“; alte elemente relevante.

    ART. 18
    (1) Membrii, personalul tehnic auxiliar şi statisticienii birourilor electorale îşi desfăşoară activitatea, de regulă, în fiecare zi a săptămânii, în intervalul orar 9:00-17:00. În situaţiile de excepţie prevăzute la art. 13 alin. (2), precum şi în zilele în care se îndeplinesc termene procedurale care atrag necesitatea obiectivă ca membrii şi personalul tehnic auxiliar al unui birou electoral să fie prezenţi la sediul acestuia, preşedintele biroului electoral poate stabili prelungirea programului de desfăşurare a activităţii.
    (2) Relaţia cu publicul este asigurată în fiecare zi a săptămânii în intervalul orar 9:00-17:00. Programul zilnic de lucru cu publicul se afişează la sediile birourilor electorale.
    (3) În zilele în care se împlinesc termene privind acţiuni care ţin de competenţa biroului electoral se asigură programul de lucru cu publicul în intervalul 9:00-24:00.
    (4) Lucrările recepţionate de un birou electoral ulterior încheierii programului de lucru cu publicul se înregistrează cu data zilei următoare.
    (5) Birourile electorale judeţene şi birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti asigură permanenţa activităţii şi a programului de lucru cu publicul în preziua votării în intervalul 9:00-21:00, iar, în ziua votării, de la ora 6:00 până la încheierea procesului de centralizare a rezultatelor de la nivelul judeţului sau al municipiului Bucureşti, după caz.
    (6) Biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate asigură permanenţa activităţii şi a programului de lucru cu publicul din preziua votării până la încheierea procesului de centralizare a rezultatelor.

    ART. 19
    Aplicarea hotărârilor, deciziilor şi a măsurilor adoptate de birourile electorale este obligatorie şi, dacă legea nu prevede altfel, ele devin executorii de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, de la data comunicării către părţile interesate şi/sau de la data afişării pe pagina proprie de internet sau la sediul biroului electoral, după caz.

    ART. 20
    Deciziile birourilor electorale prin care se soluţionează întâmpinări, contestaţii, plângeri, sesizări sau alte cereri trebuie să conţină în mod obligatoriu:
    a) denumirea, numărul şi adresa sediului biroului electoral, precum şi, dacă este cazul, adresa de e-mail, numărul de telefon şi/sau fax;
    b) elemente de identificare ale contestatarului;
    c) obiectul întâmpinării, contestaţiei, plângerii sau sesizării;
    d) probele care au fost administrate, dacă este cazul;
    e) susţinerile altor părţi interesate, dacă este cazul;
    f) soluţia dată şi măsurile luate de biroul electoral, cu arătarea motivelor de fapt şi de drept;
    g) calea de atac şi termenul de exercitare a acesteia, unde este cazul;
    h) semnătura preşedintelui biroului electoral;
    i) alte elemente specifice corectei aplicări a normelor în temeiul cărora se emite decizia.


    ART. 21
    Actele birourilor electorale sunt redactate de către membri şi personalul tehnic auxiliar al acestora, în concordanţă cu dispoziţia preşedintelui biroului electoral.

    ART. 22
    (1) Membrul biroului electoral al secţiei de votare are obligaţia de a face cunoscute alegătorilor numele, prenumele şi funcţia în biroul electoral, prin intermediul unui ecuson, purtat în mod vizibil asupra sa.
    (2) În exercitarea atribuţiilor care le revin, membrii, personalul tehnic auxiliar şi statisticienii birourilor electorale sunt obligaţi să aibă un comportament bazat pe respect, bună-credinţă, corectitudine şi amabilitate, fiindu-le interzise manifestările indecente.

    ART. 23
    (1) Biroul Electoral Central îşi încetează activitatea în termen de cel mult trei zile de la data publicării în Monitorul Oficial, Partea I, a hotărârii Curţii Constituţionale a României privind validarea rezultatului alegerilor pentru preşedintele ales. Data încetării activităţii este stabilită prin decizie a Biroului Electoral Central.
    (2) Birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate îşi încetează activitatea în condiţiile art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parţiale din anul 2025, la data stabilită prin decizie a Biroului Electoral Central.
    (3) Birourile electorale ale secţiilor de votare îşi încetează activitatea la data încetării activităţii biroului electoral ierarhic superior.
    (4) Biroul Electoral Central, birourile electorale judeţene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate asigură relaţia cu publicul şi înregistrează actele recepţionate cel mai târziu până la momentul anunţului public făcut de Curtea Constituţională a României privind validarea rezultatului alegerilor pentru preşedintele ales, pe care le soluţionează până la momentul încetării activităţii.

    ART. 24
    (1) Pe toată perioada exercitării atribuţiilor privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025, personalul tehnic auxiliar şi statisticienii se subordonează preşedinţilor birourilor electorale a căror activitate o sprijină.
    (2) Personalul tehnic auxiliar şi statisticienii au obligaţia de a respecta normele de conduită profesională prevăzute de lege.
    (3) Membrii, personalul tehnic auxiliar şi statisticienii Biroului Electoral Central, ai birourilor electorale judeţene, ai birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi ai biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate îşi duc la îndeplinire atribuţiile la sediul biroului electoral sau la sediul entităţii publice sau organizaţiei legal constituite care i-a desemnat, în funcţie de specificul activităţii.
    (4) Din dispoziţia şi sub coordonarea preşedintelui biroului electoral, membrii acestuia duc la îndeplinire următoarele atribuţii:
    a) asistă activitatea de redactare a deciziilor, hotărârilor şi a oricăror alte acte emise de birourile electorale;
    b) asigură relaţia cu publicul a biroului electoral, în limitele mandatului acordat de către preşedintele biroului electoral;
    c) pregătesc analize şi puncte de vedere faţă de subiectele înscrise pe ordinea de zi a şedinţei;
    d) asigură reprezentarea în faţa instanţelor de judecată a intereselor biroului electoral, în limitele mandatului acordat de către preşedintele acestuia;
    e) îndeplinesc orice alte sarcini dispuse de către preşedintele biroului electoral, necesare îndeplinirii atribuţiilor biroului.

    (5) Din dispoziţia şi sub coordonarea preşedintelui biroului electoral, personalul tehnic auxiliar duce la îndeplinire următoarele atribuţii:
    a) realizează lucrările de secretariat ale biroului electoral;
    b) asigură înregistrarea şi arhivarea documentelor, precum şi secretariatul şedinţelor biroului electoral;
    c) asigură redactarea proceselor-verbale de şedinţă, a deciziilor, hotărârilor şi a oricăror alte acte emise de birourile electorale;
    d) elaborează proiecte de decizii şi hotărâri la solicitarea biroului electoral;
    e) asigură relaţia cu publicul a biroului electoral, precum şi accesul la informaţiile de interes public, în limitele mandatului acordat de către preşedintele biroului electoral;
    f) efectuează operaţiunile materiale privind centralizarea rezultatelor alegerilor, precum şi operaţiunile materiale de predare-primire a materialelor electorale;
    g) întocmeşte listele de prezenţă;
    h) îndeplineşte orice alte sarcini dispuse de către preşedintele biroului electoral, necesare îndeplinirii atribuţiilor biroului.

    (6) La solicitarea Biroului Electoral Central formulată prin orice mijloc de comunicare, prin grija personalului tehnic auxiliar, celelalte birouri electorale au obligaţia de a comunica, de îndată, în copie, orice document deţinut de respectivele birouri electorale.

    ART. 25
    La alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025, termenele prevăzute de Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de Legea nr. 288/2015 privind votul prin corespondenţă, precum şi modificarea şi completarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parţiale din anul 2025 se consideră împlinite la termenele prevăzute în Programul calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2025, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 17/2025.

    ART. 26
    Se aprobă denumirea şi numerotarea birourilor electorale judeţene, a birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi a biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate constituite pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2025, după cum urmează:
    a) Biroul electoral judeţean nr. 1 Alba;
    b) Biroul electoral judeţean nr. 2 Arad;
    c) Biroul electoral judeţean nr. 3 Argeş;
    d) Biroul electoral judeţean nr. 4 Bacău;
    e) Biroul electoral judeţean nr. 5 Bihor;
    f) Biroul electoral judeţean nr. 6 Bistriţa-Năsăud;
    g) Biroul electoral judeţean nr. 7 Botoşani;
    h) Biroul electoral judeţean nr. 8 Braşov;
    i) Biroul electoral judeţean nr. 9 Brăila;
    j) Biroul electoral judeţean nr. 10 Buzău;
    k) Biroul electoral judeţean nr. 11 Caraş-Severin;
    l) Biroul electoral judeţean nr. 12 Călăraşi;
    m) Biroul electoral judeţean nr. 13 Cluj;
    n) Biroul electoral judeţean nr. 14 Constanţa;
    o) Biroul electoral judeţean nr. 15 Covasna;
    p) Biroul electoral judeţean nr. 16 Dâmboviţa;
    q) Biroul electoral judeţean nr. 17 Dolj;
    r) Biroul electoral judeţean nr. 18 Galaţi;
    s) Biroul electoral judeţean nr. 19 Giurgiu;
    t) Biroul electoral judeţean nr. 20 Gorj;
    u) Biroul electoral judeţean nr. 21 Harghita;
    v) Biroul electoral judeţean nr. 22 Hunedoara;
    w) Biroul electoral judeţean nr. 23 Ialomiţa;
    x) Biroul electoral judeţean nr. 24 Iaşi;
    y) Biroul electoral judeţean nr. 25 Ilfov;
    z) Biroul electoral judeţean nr. 26 Maramureş;
    aa) Biroul electoral judeţean nr. 27 Mehedinţi;
    bb) Biroul electoral judeţean nr. 28 Mureş;
    cc) Biroul electoral judeţean nr. 29 Neamţ;
    dd) Biroul electoral judeţean nr. 30 Olt;
    ee) Biroul electoral judeţean nr. 31 Prahova;
    ff) Biroul electoral judeţean nr. 32 Satu Mare;
    gg) Biroul electoral judeţean nr. 33 Sălaj;
    hh) Biroul electoral judeţean nr. 34 Sibiu;
    ii) Biroul electoral judeţean nr. 35 Suceava;
    jj) Biroul electoral judeţean nr. 36 Teleorman;
    kk) Biroul electoral judeţean nr. 37 Timiş;
    ll) Biroul electoral judeţean nr. 38 Tulcea;
    mm) Biroul electoral judeţean nr. 39 Vaslui;
    nn) Biroul electoral judeţean nr. 40 Vâlcea;
    oo) Biroul electoral judeţean nr. 41 Vrancea;
    pp) Biroul electoral nr. 42 Sectorul 1 al municipiului Bucureşti;
    qq) Biroul electoral nr. 43 Sectorul 2 al municipiului Bucureşti;
    rr) Biroul electoral nr. 44 Sectorul 3 al municipiului Bucureşti;
    ss) Biroul electoral nr. 45 Sectorul 4 al municipiului Bucureşti;
    tt) Biroul electoral nr. 46 Sectorul 5 al municipiului Bucureşti;
    uu) Biroul electoral nr. 47 Sectorul 6 al municipiului Bucureşti;
    vv) Biroul electoral nr. 48 pentru secţiile de votare din străinătate.


    ART. 27
    Prevederile prezentului regulament se aplică în mod corespunzător birourilor electorale pentru votul prin corespondenţă.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016