Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
REGULAMENT din 22 aprilie 2019 de organizare şi funcţionare al Spitalului de Psihiatrie şi pentru Măsuri de Siguranţă Jebel
EMITENT: Ministerul Sănătăţii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 367 din 10 mai 2019
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 599 din 22 aprilie 2019, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 367 din 10 mai 2019.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Spitalul de Psihiatrie şi pentru Măsuri de Siguranţă Jebel, denumit în continuare spitalul, este unitate sanitară publică cu personalitate juridică, înfiinţată în anul 1962, finanţată integral din venituri proprii din contractele încheiate prin sistemul de asigurări sociale de sănătate, aflată în subordinea Ministerului Sănătăţii.
ART. 2
Spitalul are sediul în comuna Jebel, judeţul Timiş.
CAP. II
Obiectul de activitate al spitalului
ART. 3
Spitalul este o unitate sanitară de monospecialitate, cu paturi distribuite în sistem pavilionar, în care se internează următoarele categorii de bolnavi:
a) pacienţi încadraţi în art. 114 din Codul penal din (1968)/art. 110 din Codul penal, în baza unei sentinţe penale, încheieri sau decizii ale instanţei, rămase definitive, şi care provin din 11 judeţe ale ţării, arondate spitalului prin ordin al Ministrului Sănătăţii;
b) bolnavi psihici în stare acută a bolii;
c) pacienţi drogodependenţi şi alcoolici;
d) pacienţi care necesită internare în baza încheierii judecătorului de drepturi şi libertăţi, camera preliminară, fond sau alt stadiu procesual în vederea expertizării psihiatrice a unei persoane aflate într-un proces penal în baza Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, dar nu mai mult de 30 de zile, conform art. 184 alin. (6) din acelaşi act normativ.
ART. 4
Activităţile organizatorice şi funcţionale cu caracter medico-sanitar din unitate se pot desfăşura numai în condiţiile autorizării sanitare de funcţionare şi sunt supuse controlului Ministerului Sănătăţii sau altor structuri specializate ale acestuia.
CAP. III
Conducerea
ART. 5
Conducerea spitalului este formată din:
a) consiliul de administraţie;
b) managerul;
c) comitetul director.
ART. 6
Conducerea Spitalului de Psihiatrie şi pentru Măsuri de Siguranţă Jebel acţionează cu diligenţele unui bun proprietar în administrarea bunurilor şi fondurilor încredinţate şi răspunde de integritatea acestora, precum şi de întocmirea şi prezentarea la termenele stabilite a situaţiei patrimoniului în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
ART. 7
(1) Consiliul de administraţie are rolul de a dezbate principalele probleme de strategie, organizare şi funcţionare ale spitalului.
(2) Managerul participă la şedinţele consiliului de administraţie, fără drept de vot.
ART. 8
Consiliul de administraţie are atribuţii conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 9
(1) Spitalul este condus de către un manager. Acesta încheie un contract de management cu Ministerul Sănătăţii pe o perioadă de maximum 4 ani. Contractul poate fi prelungit sau poate înceta înainte de termen în urma evaluării anuale efectuate pe baza criteriilor de performanţă stabilite de Ministerul Sănătăţii.
(2) Atribuţiile managerului sunt prevăzute în contractul de management, conform ordinului ministrului sănătăţii.
ART. 10
(1) Din comitetul director fac parte:
a) managerul;
b) directorul medical;
c) directorul financiar-contabil;
d) directorul de îngrijiri.
(2) Funcţiile specifice comitetului director se ocupă prin concurs, organizat de manager.
ART. 11
Comitetul director are atribuţii conform Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 921/2006 pentru stabilirea atribuţiilor comitetului director din cadrul spitalului public.
ART. 12
Directorul medical, directorul financiar-contabil şi directorul de îngrijiri au atribuţii generale şi specifice conform Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.628/2007 privind aprobarea modelului contractului de administrare a spitalului public din reţeaua Ministerului Sănătăţii.
CAP. IV
Structura organizatorică
ART. 13
(1) Structura organizatorică a spitalului se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii, şi cuprinde:
Secţia psihiatrie I, din care:
Compartimentul bolnavi - aflaţi sub incidenţa art. 114 din vechiul Cod penal/art. 110 din Codul penal;
Secţia psihiatrie II, din care:
Compartimentul bolnavi - aflaţi sub incidenţa art. 114 din vechiul Cod penal/art. 110 din Codul penal;
Compartimentul psihiatrie acuţi;
Secţia psihiatrie III, din care:
Compartimentul bolnavi - aflaţi sub incidenţa art. 114 din vechiul Cod penal/art. 110 din Codul penal;
Secţia psihiatrie IV, din care:
Compartimentul bolnavi - aflaţi sub incidenţa art. 114 din vechiul Cod penal/art. 110 din Codul penal;
Secţia psihiatrie V, din care:
Compartimentul bolnavi - aflaţi sub incidenţa art. 114 din vechiul Cod penal/art. 110 din Codul penal;
Secţia psihiatrie VI - drogodependenţe, din care:
Compartimentul bolnavi - aflaţi sub incidenţa art. 114 din vechiul Cod penal/art. 110 din Codul penal;
Compartimentul toxicomanie;
Secţia psihiatrie VII - art. 110 din Codul penal;
Camera de gardă;
Farmacie;
Laborator de analize medicale;
Compartiment de ergoterapie;
Compartiment de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale;
Birou evaluare şi statistică medicală;
Cabinet stomatologie-urgenţe;
Cabinet de asistenţă socială;
Ambulatoriul integrat - cu cabinete în specialităţile:
a) psihiatrie;
b) medicină internă.
(2) Aparatul funcţional îndeplineşte atribuţii cu privire la activitatea economică, financiară şi administrativă, cuprinzând următoarele compartimente şi birouri: Biroul management al calităţii serviciilor medicale, Serviciul RUNOS, Biroul financiar contabilitate, Compartimentul juridic, Compartimentul aprovizionare transport, Biroul administrativ, Birou achiziţii publice contractare, Compartimentul securitatea muncii, PSI, protecţie civilă şi situaţii de urgenţă, Compartimentul audit.
(3) Actuala structură se poate modifica numai ca urmare a aprobării unei noi structuri prin ordin al ministrului sănătăţii, la o dată ulterioară aprobării prezentului regulament.
CAP. V
Atribuţii ale structurilor din cadrul spitalului
A. Secţii cu paturi
ART. 14
(1) Secţiile medicale sunt organizate în sistem pavilionar şi sunt conduse de câte un medic şef de secţie, ajutat de asistentul medical şef.
(2) Secţiile medicale de spitalizare au în principal următoarele atribuţii:
1. privind îngrijirile medicale de specialitate:
1.1. asigură consultaţii medicale de psihiatrie şi supraveghere medicală permanentă;
1.2. asigură consultaţii de medicină internă pentru pacienţii nedeplasabili la cabinetul din ambulatoriul integrat al spitalului;
1.3. antrenează pacienţii în activităţi de psihoterapie individuală şi de grup;
1.4. realizează activităţi de terapie ocupaţională pentru pacienţii internaţi;
1.5. efectuează teste psihologice şi consiliere psihologică la bolnavii internaţi;
1.6. administrează tratament medicamentos oral şi parenteral pentru afecţiuni psihice şi somatice ale pacienţilor internaţi;
1.7. trimit urgenţele somatice ce nu pot fi rezolvate în spital către alte unităţi sanitare;
2. întocmesc şi eliberează documente medicale, gestionează dosarul pacientului;
3. urmăresc evoluţia stării pacientului şi înregistrează constantele biologice ale acestuia (temperatura, tensiune arterială, puls, ritm respirator, greutate etc.) după un program prestabilit de către medicul specialist sau ori de câte ori este nevoie;
4. identifică problemele de îngrijire ale pacientului, stabilesc priorităţile şi aplică tehnici de prim ajutor pacienţilor aflaţi în stare de urgenţă, până la sosirea medicului, ambulanţei sau a altui ajutor specializat;
5. prelevează probe biologice de la pacienţi, le etichetează şi le transportă la laboratorul unităţii;
6. efectuează activităţi de îngrijire la pacienţii diagnosticaţi cu TBC pulmonar, purtători HIV, cu boală diareică acută, imobilizaţi la pat sau cu alte nevoi speciale;
7. realizează pregătirea fizică şi psihică a pacientului conform indicaţiilor medicului şi informarea bolnavului asupra necesităţii îngrijirii sau/şi tratamentului, precum şi a posibilelor reacţii adverse ale acestuia;
8. efectuează proceduri (psihiatrice) destinate pacienţilor agitaţi;
9. asigură pentru bolnavi un program de odihnă, de igienă personală, de primire a vizitelor şi de păstrare a legăturii cu aparţinătorii;
10. asigură servirea a 3 mese pe zi la bolnavii internaţi conform procedurii interne specifice.
B. Structuri fără paturi
ART. 15
Camera de gardă asigură asistenţa medicală la primirea pacienţilor în spital, având următoarele atribuţii:
1. examinarea şi efectuarea triajului medical şi epidemiologic al bolnavilor în vederea internării;
2. asigurarea primului ajutor şi acordarea de asistenţă medicală specializată, până când bolnavul este stabilizat şi ajunge în secţia cu paturi.
ART. 16
Farmacia cu circuit închis a spitalului are în principal următoarele atribuţii:
1. asigură stocul de produse farmaceutice pentru spital;
2. efectuează distribuirea produselor farmaceutice către secţii;
3. gestionează baze de date privind consumul de medicamente la bolnavii internaţi.
ART. 17
Laboratorul de analize medicale are în principal următoarele atribuţii:
1. recepţionează şi înregistrează probele biologice recoltate în secţiile medicale;
2. efectuează analize de biochimie, hematologie, imunologie şi toxicologie pentru pacienţii internaţi în spital;
3. validează analizele, pe baza controlului intern al rezultatelor şi le înregistrează în evidenţele laboratorului;
4. elaborează buletinele de analiză şi le distribuie secţiilor;
5. întocmeşte şi gestionează baza de date privind consumul de reactivi şi rezultatele analizelor de laborator.
ART. 18
Compartimentul de ergoterapie desfăşoară activităţi de ergoterapie pentru pacienţii internaţi în spital.
ART. 19
Compartimentul de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale are atribuţii conform Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.101/2016 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale în unităţile sanitare.
ART. 20
Biroul evaluare şi statistică medicală are în principal următoarele atribuţii:
1. înregistrează şi păstrează evidenţa internărilor şi externărilor, precum şi a altor date medicale ale pacienţilor;
2. verifică, centralizează şi raportează date statistice către Direcţia de Sănătate Publică Timiş, Şcoala Naţională de Management al Serviciilor de Sănătate, Ministerul Sănătăţii, Centrul Naţional de Statistică şi alte instituţii abilitate;
3. prelucrează date şi calculează indicatorii de performanţă ai managementului spitalului;
4. raportează serviciile medicale realizate în unitate către Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Timiş.
ART. 21
Cabinetul stomatologie-urgenţe asigură asistenţa stomatologică în situaţii de urgenţă pentru pacienţii internaţi în unitate şi prescrie recomandări privind conduita şi tratamentul în cazul pacienţilor cu afecţiuni buco-maxilo-faciale.
ART. 22
Cabinetul de asistenţă socială are în principal următoarele atribuţii:
1. identifică problemele sociale ale pacienţilor cu internări prelungite;
2. realizează anchete sociale pentru pacienţii internaţi;
3. întreprinde demersuri pentru identificarea pacienţilor fără identitate, precum şi pentru obţinerea sau înnoirea actelor de identitate ale pacienţilor fără suport sociofamilial;
4. în relaţia cu autorităţile locale şi alte organizaţii neguvernamentale, reprezintă pacienţii internaţi, respectiv persoanele încadrate în art. 110 din Codul penal, precum şi cazurile sociale care nu sunt deplasabile sau nu au aparţinători, în vederea obţinerii unor drepturi cu caracter social.
ART. 23
Ambulatoriul integrat deserveşte secţiile cu paturi din structura spitalului, efectuând consultaţii de specialitate la pacienţi.
C. Structura aparatului funcţional
ART. 24
Biroul management al calităţii serviciilor medicale are următoarele atribuţii:
1. coordonează activităţile de elaborare a documentelor sistemului de management al calităţii, în spital, respectiv manualul calităţii şi procedurile;
2. coordonează procesul de îmbunătăţire continuă a calităţii serviciilor, în unitate;
3. implementează instrumente de asigurare a calităţii şi de evaluare a serviciilor oferite;
4. asigură implementarea şi menţinerea conformităţii sistemului de management al calităţii cu cerinţele specifice;
5. asigură aplicarea strategiei sanitare şi politica de calitate a unităţii în domeniul medical, în scopul asigurării sănătăţii pacienţilor.
ART. 25
Serviciul RUNOS are următoarele atribuţii:
1. întocmeşte şi gestionează documentele de evidenţă a personalului;
2. întocmeşte dosarul de pensionare a angajaţilor unităţii, conform legislaţiei în vigoare;
3. întocmeşte contractele individuale de muncă ale angajaţilor unităţii, precum şi acte adiţionale la contractele de muncă în conformitate cu legislaţia în vigoare;
4. normează personalul conform legislaţiei în vigoare;
5. calculează şi păstrează evidenţa concediilor de odihnă, concediilor medicale, vechimea în specialitate şi în muncă ale angajaţilor unităţii;
6. fundamentează fondul de salarii necesar personalului din unitate în vederea întocmirii proiectului de buget de venituri şi cheltuieli al spitalului;
7. întocmeşte ordonanţările şi ordinele de plată pentru salarii;
8. completează la zi registrul de evidenţă a salariaţilor şi efectuează comunicarea oricărei modificări la Inspectoratul Teritorial de Muncă Timiş, prevăzute de legislaţia în vigoare;
9. întocmeşte situaţii solicitate de Ministerul Sănătăţii, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Timiş, Direcţia Sanitară Timiş şi alte instituţii abilitate;
10. organizează concursurile pentru ocuparea posturilor vacante;
11. organizează examenele la expirarea perioadei de debutant şi examenele de evaluare ale angajaţilor, întocmeşte dispoziţiile de promovare în funcţie de rezultatele acestora;
12. întocmeşte statul de plată al unităţii;
13. întocmeşte şi actualizează statul de funcţii şi organigrama unităţii;
14. întocmeşte declaraţiile lunare privind obligaţiile de plată la fondul de asigurări de sănătate, şomaj, pensii şi pentru restituirea sumelor pentru concediile medicale plătite din fondul naţional unic al asigurărilor sociale de sănătate.
ART. 26
Biroul financiar contabilitate are următoarele atribuţii:
1. organizează contabilitatea unităţii conform prevederilor legale;
2. asigură întocmirea la timp şi în conformitate cu dispoziţiile legale a balanţelor de verificare şi a bilanţurilor trimestriale şi anuale;
3. asigură şi exercită controlul financiar preventiv în conformitate cu legislaţia în vigoare;
4. organizează evidenţa angajamentelor bugetare şi legale;
5. asigură întocmirea, circulaţia şi păstrarea documentelor justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate;
6. asigură şi răspunde de întocmirea instrumentelor de plată;
7. organizează inventarierea patrimoniului unităţii şi ia măsuri de regularizare a diferenţelor constatate;
8. elaborează şi fundamentează bugetul de venituri şi cheltuieli al unităţii.
ART. 27
Compartimentul juridic are următoarele atribuţii principale:
1. apără interesele instituţiei în faţa instanţelor de judecată, autorităţilor de control şi în relaţiile cu terţi persoane fizice sau juridice;
2. asigură legalitatea măsurilor şi actelor ce urmează să se încheie de către conducerea unităţii;
3. asigură consultanţă de specialitate conducătorului instituţiei şi şefilor de secţii/compartimente, precum şi pacienţilor internaţi în unitate, la solicitarea acestora;
4. păstrează evidenţa detaliată a pacienţilor internaţi conform măsurii de siguranţă a internării medicale prevăzute de art. 110 din Codul penal;
5. colaborează cu Institutul de Medicină Legală Timişoara, oferind consultanţă juridică de specialitate comisiei medico-legale psihiatrice, cu privire la persoane şi cauze care fac obiectul expertizei psihiatrice, oferind şi date despre pacienţii internaţi sau externaţi, la solicitarea comisiei.
ART. 28
Compartimentul aprovizionare, transport are în principal următoarele atribuţii:
1. întocmeşte necesarul de bunuri ce constau în materiale şi obiecte de inventar necesare desfăşurării activităţii spitalului;
2. răspunde de respectarea condiţiilor de transport, manipulare, depozitare, precum şi de înregistrarea materialelor şi echipamentelor achiziţionate de către unitate, în conformitate cu procedurile, instrucţiunile şi reglementările aplicabile;
3. coordonează procesul de recepţie a bunurilor achiziţionate în spital, asigurându-se că acestea corespund condiţiilor de calitate impuse prin documentaţia de execuţie;
4. organizează şi conduce activitatea de transport auto a unităţii;
5. administrează parcul auto al spitalului şi răspunde de obţinerea licenţelor de transport, precum şi a altor documente necesare pentru circulaţia legală pe drumurile publice.
ART. 29
Biroul administrativ are în subordine şi coordonare muncitorii din blocul alimentar, spălătorie, compartimentul întreţinere, compartimentul pază, centrala termică şi îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
1. organizează, administrează şi monitorizează activităţile specifice din structurile pe care le coordonează;
2. elaborează planul de pază al instituţiei;
3. controlează starea de funcţionare a mijloacelor fixe din dotarea unităţii;
4. inventariază mijloacele fixe şi obiectele de inventar din unitate, propunându-le pentru casare pe cele care au depăşit termenul normal de funcţionare;
5. realizează procesul de casare a mijloacelor fixe şi a obiectelor de inventar propuse în acest sens;
6. centralizează necesarul de mijloace fixe şi consumabile al unităţii;
7. asigură condiţii adecvate pentru recepţionarea, manipularea şi depozitarea corespunzătoare a bunurilor unităţii;
8. amenajează spaţiile spitalului astfel încât să fie asigurate circuitele alimentelor, lenjeriei, deşeurilor, medicamentelor, materialelor şi persoanelor, conform normelor în vigoare;
9. administrează clădirile spitalului şi perimetrul acestora;
10. administrează şi întreţine bunurile mobile şi fixe din dotarea spitalului;
11. administrează arhiva unităţii.
ART. 30
Biroul achiziţii publice, contractare are în principal următoarele atribuţii:
1. elaborează programul anual al achiziţiilor publice al unităţii şi operează modificări sau completări ale acestuia, cu aprobarea managerului şi avizul compartimentului financiar contabilitate;
2. iniţiază, desfăşoară şi finalizează procedurile de achiziţii publice pentru spital, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
3. la solicitarea Ministerului Sănătăţii centralizează necesarul de produse, bunuri şi servicii la nivelul unităţii, în vederea înaintării propunerilor de achiziţie centralizată a acestora;
4. elaborează şi transmite rapoarte către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, în conformitate cu reglementările legislaţiei în vigoare.
ART. 31
Compartimentul securitatea muncii, PSI, protecţie civilă şi situaţii de urgenţă desfăşoară următoarele activităţi:
1. identifică pericolele şi evaluează riscurile pe fiecare loc de muncă/post de lucru din spital;
2. elaborează şi actualizează planul de prevenire şi protecţie privind securitatea şi sănătatea în muncă la nivelul spitalului;
3. elaborează programul de instruire-testare a angajaţilor la nivelul unităţii şi efectuează instruirea personalului din unitate pe tema securităţii şi sănătăţii în muncă;
4. întocmeşte planul de acţiune în caz de pericol grav şi îl prelucrează angajaţilor spitalului;
5. participă la cercetarea evenimentelor şi întocmirea evidenţelor, în cazul producerii unui accident de muncă;
6. elaborează planul de măsuri pentru prevenirea şi stingerea incendiilor în unitate, precum şi planurile de intervenţie în sezonul de iarnă, respectiv cel canicular.
ART. 32
Compartimentul audit are următoarele atribuţii:
1. asigură prin structurile de specialitate ale institutului implementarea cu celeritate a recomandărilor şi măsurilor dispuse de organele de control şi audit abilitate conform legii: Curtea de Conturi, Corpul de Control, Serviciul Audit Public etc.;
2. elaborează proiectul planului multianual de audit public intern, de regulă pe o perioadă de 3 ani, şi, pe baza acestuia, proiectul planului anual de audit public intern;
3. efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale entităţii publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
4. auditează, cel puţin o dată la 3 ani, fără a se limita la acestea, următoarele:
a) activităţile financiare sau cu implicaţii financiare desfăşurate de entitatea publică din momentul constituirii angajamentelor până la utilizarea fondurilor de către beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor provenite din finanţare externă;
b) plăţile asumate prin angajamente bugetare şi legale, inclusiv din fondurile comunitare;
c) administrarea patrimoniului, precum şi vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat al statului;
d) concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului;
e) constituirea veniturilor publice;
f) alocarea creditelor bugetare;
g) sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;
h) sistemul de luare a deciziilor;
i) sistemele de conducere şi control, precum şi riscurile asociate unor astfel de sisteme;
j) sistemele informatice;
k) activitatea de achiziţii publice;
5. informează şeful structurii de audit din cadrul Ministerului Sănătăţii despre recomandările neînsuşite şi neimplementate de către managerul spitalului, precum şi despre consecinţele acestora;
6. raportează periodic asupra constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activităţile de audit;
7. elaborează raportul anual al activităţii de audit public intern şi îl înaintează, în termenul prevăzut de legislaţia specifică, către structura de audit public intern din cadrul Ministerului Sănătăţii;
8. în cazul identificării unor iregularităţi sau posibile prejudicii, raportează imediat managerului spitalului şi structurii de control intern abilitate;
9. respectă normele, instrucţiunile, precum şi Codul privind conduita etică în cadrul compartimentului de audit public intern şi poate iniţia măsurile corective necesare, în cooperare cu managerul;
10. efectuează, cu aprobarea conducerii spitalului, misiuni de audit ad-hoc, considerate misiuni de audit public intern cu caracter excepţional, necuprinse în planul anual de audit public intern;
11. respectă şi asigură confidenţialitatea datelor, a informaţiilor şi a documentelor utilizate în conformitate cu normele legale în vigoare;
12. asigură arhivarea atât fizică, cât şi electronică a documentelor din domeniul de activitate conform actelor normative în vigoare;
13. îndeplineşte alte atribuţii încredinţate de conducerea spitalului, în domeniul de competenţă, în condiţiile şi cu respectarea cadrului legal în vigoare;
14. elaborează programul de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii auditului intern, care să permită un control continuu al eficacităţii acestuia.
CAP. VI
Consiliile şi comisiile din cadrul spitalului
ART. 33
(1) Directorul medical este preşedintele consiliului medical.
(2) Consiliul medical are în principal următoarele atribuţii:
1. îmbunătăţeşte standardele clinice şi modelele de practică în scopul acordării de servicii medicale de calitate şi creşterii gradului de satisfacţie a pacienţilor;
2. monitorizează şi evaluează activitatea medicală desfăşurată în spital, analizează rezultatele utilizării protocoalelor şi ghidurilor de practică adoptate în unitate, în scopul creşterii performanţelor profesionale şi utilizării eficiente a resurselor alocate;
3. înaintează comitetului director propuneri privind utilizarea fondului de dezvoltare a spitalului;
4. propune comitetului director măsuri pentru dezvoltarea şi îmbunătăţirea activităţii spitalului în concordanţă cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei şi conform ghidurilor şi protocoalelor de practică medicală;
5. alte atribuţii stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii.
ART. 34
Consiliul etic funcţionează în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi are următoarele atribuţii:
1. promovează valorile etice medicale şi organizaţionale în rândul personalului medico-sanitar, auxiliar şi administrativ al spitalului;
2. analizează, cu scopul de a determina existenţa unui incident de etică sau a unei vulnerabilităţi etice, speţele ce privesc:
a) cazurile de încălcare a principiilor morale sau deontologice în relaţia pacient - cadru medico-sanitar şi auxiliar din cadrul spitalului, prevăzute în legislaţia specifică;
b) încălcarea drepturilor pacienţilor de către personalul medico-sanitar şi auxiliar, prevăzute în legislaţia specifică;
c) abuzurile săvârşite de către pacienţi sau personalul medical asupra personalului medico-sanitar şi auxiliar, prevăzute în legislaţia specifică;
d) nerespectarea demnităţii umane;
3. emite avize etice, ca urmare a analizei situaţiilor definite de pct. 2;
4. sesizează organele abilitate ale statului ori de câte ori consideră că aspectele unei speţe pot face obiectul unei infracţiuni, dacă acestea nu au fost sesizate de reprezentanţii spitalului sau de către petent;
5. sesizează Colegiul Medicilor din România ori de câte ori consideră că aspectele unei speţe pot face obiectul unei situaţii de malpraxis;
6. emite hotărâri cu caracter general ce vizează spitalul;
7. analizează şi avizează regulamentul de ordine interioară al spitalului şi face propuneri pentru îmbunătăţirea acestuia;
8. oferă, la cerere, consiliere de etică pacienţilor, aparţinătorilor, personalului medico-sanitar şi auxiliar.
ART. 35
Comitetul de securitate şi sănătate în muncă are următoarele obligaţii, conform legislaţiei în vigoare:
1. analizează şi face propuneri privind politica de securitate şi sănătate în muncă şi planul de prevenire şi protecţie al spitalului, conform regulamentului intern;
2. urmăreşte realizarea planului de prevenire şi protecţie, inclusiv alocarea mijloacelor necesare realizării prevederilor lui şi eficienţa acestora din punctul de vedere al îmbunătăţirii condiţiilor de muncă în spital;
3. analizează introducerea de noi tehnologii, alegerea echipamentelor, luând în considerare consecinţele asupra securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, şi face propuneri în situaţia constatării anumitor deficienţe;
4. analizează alegerea, cumpărarea, întreţinerea şi utilizarea echipamentelor de muncă, a echipamentelor de protecţie colectivă şi individuală;
5. propune măsuri de amenajare a locurilor de muncă, ţinând seama de prezenţa grupurilor sensibile la riscuri specifice;
6. urmăreşte modul în care se aplică şi se respectă reglementările legale privind securitatea şi sănătatea în muncă, măsurile dispuse de inspectorul de muncă şi inspectorii sanitari;
7. analizează propunerile lucrătorilor privind prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale, precum şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi propune introducerea acestora în planul de prevenire şi protecţie;
8. analizează cauzele producerii accidentelor de muncă, îmbolnăvirilor profesionale şi evenimentelor produse şi poate propune măsuri tehnice în completarea măsurilor dispuse în urma cercetării.
ART. 36
Comisia medicamentului are următoarele atribuţii:
1. stabileşte coordonatele principale privind consumul de medicamente şi materiale sanitare la nivelul spitalului, în vederea utilizării judicioase a fondurilor spitalului, prevenirii polipragmaziei şi a rezistenţei la medicamente;
2. stabileşte priorităţile în ceea ce priveşte politica de achiziţii de medicamente/materiale sanitare;
3. stabileşte o listă cu medicamente de bază, obligatorii, care să fie în permanenţă accesibilă în farmacia spitalului;
4. stabileşte o listă de medicamente care se achiziţionează doar în mod facultativ, la cazuri bine selecţionate şi documentate medical;
5. analizează referatele de necesitate, trimise managerului/directorului medical de către medicii specialişti pe profilul de acţiune al medicamentului solicitat, în vederea aprobării şi avizării;
6. verifică permanent stocul de medicamente/materiale sanitare de bază;
7. elaborează ghiduri terapeutice pe profiluri de specialitate medicală;
8. înaintează consiliului medical propuneri pentru întocmirea/introducerea în planul anual de achiziţii publice de medicamente şi materiale sanitare a necesarului fundamentat, în urma evaluării şi analizării cazuisticii din spital.
ART. 37
Comisia de revizuire a procedurii de internare nevoluntară are, conform Legii sănătăţii mintale şi a protecţiei persoanelor cu tulburări psihice nr. 487/2002, republicată, următoarele atribuţii:
1. analizează toate propunerile de internare nevoluntară a pacienţilor;
2. examinează periodic pacientul internat nevoluntar;
3. elaborează şi consemnează decizia de internare nevoluntară în dosarul medical al pacientului, actul cu propunerile specifice fiind trimis, ulterior, la Judecătoria Deta, judeţul Timiş.
ART. 38
Comisia de evaluare a pacienţilor încadraţi în art. 114 din Codul penal din 1968/art. 110 din Codul penal are, ca principală atribuţie, evaluarea periodică a pacienţilor cu încadrare juridică, propunând măsurile în consecinţă, actul elaborat fiind trimis la Institutul de Medicină Legală Timişoara.
ART. 39
Comisia de analiză a deceselor are ca atribuţie analizarea cauzelor care au dus la decesul pacienţilor în perioada internării lor în unitate.
ART. 40
Comisia de cercetare disciplinară are următoarele atribuţii principale:
1. analizează cazurile de abateri disciplinare în rândul angajaţilor unităţii;
2. face propuneri de sancţionare a acestora, către conducerea spitalului.
ART. 41
Comisia de concurs/examen pentru ocuparea unui post vacant sau temporar vacant are atribuţii conform Hotărârii Guvernului nr. 286/2011 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcţiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 42
Comisia de promovare în grade şi trepte profesionale are atribuţii conform Hotărârii Guvernului nr. 286/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 43
Comisia de soluţionare a contestaţiilor are ca principale atribuţii, conform Hotărârii Guvernului nr. 286/2011, cu modificările şi completările ulterioare, analizarea şi soluţionarea contestaţiilor depuse de candidaţi cu privire la notarea fiecărei probe a concursului/examenului.
ART. 44
Comisia pentru stabilirea meniului bolnavilor are, în principal, următoarele atribuţii:
1. întocmeşte meniul zilnic al bolnavilor, ţinând cont de normele de alimentaţie optimă, precum şi de bugetul alocat;
2. controlează periodic, prin sondaj, integritatea ambalajelor produselor alimentare din magazia de alimente a spitalului, perioada de valabilitate, proprietăţile organoleptice ale alimentelor etc.;
3. verifică periodic, prin sondaj, respectarea cantităţilor de alimente destinate fiecărui bolnav;
4. face propuneri conducerii unităţii privind modificarea meniului bolnavilor şi achiziţionarea de ustensile sau aparate necesare în blocul alimentar;
5. aduce la cunoştinţa conducerii unităţii orice abatere gravă constatată privind transportul, depozitarea sau distribuirea alimentelor;
6. analizează, împreună cu medicul epidemiolog al spitalului, cauzele care au declanşat eventuale toxiinfecţii alimentare sau epidemii în rândul bolnavilor internaţi.
ART. 45
Comisia de analiză şi clasificare a pacienţilor în funcţie de diagnostic (DRG) are, în principal, următoarele atribuţii:
1. analizează cazurile nevalidate şi le transmite către secţiile medicale în vederea remedierii deficienţelor;
2. propune cazurile nevalidate instituţiilor abilitate, în vederea revalidării.
ART. 46
Directorul medical este preşedintele Comisiei de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a dezvoltării sistemului de control intern managerial, denumită Comisia de monitorizare.
ART. 47
Comisia de monitorizare are în principal următoarele atribuţii:
1. elaborează şi actualizează anual programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial al spitalului;
2. urmăreşte realizarea obiectivelor şi acţiunilor propuse prin program;
3. îndrumă compartimentele din cadrul spitalului în aplicarea programului de dezvoltare şi/sau în alte activităţi legate de controlul managerial;
4. coordonează procesul de gestionare a riscurilor în unitate, elaborează şi actualizează anual Registrul de riscuri al unităţii;
5. întocmeşte rapoarte periodice către managerul unităţii, precum şi către Ministerul Sănătăţii, asupra stadiului implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial în spital, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
ART. 48
Comitetul de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale are următoarele atribuţii:
1. controlează modul în care se aplică şi respectă, în activitatea curentă a spitalului:
a) procedurile şi tehnicile prevăzute în protocoalele unităţii, cu rol de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale;
b) normele privind cazarea, alimentaţia şi prestaţiile din spălătorie;
c) condiţiile de igienă oferite pe perioada îngrijirilor acordate bolnavilor;
2. urmăreşte respectarea circuitelor funcţionale ale spitalului;
3. controlează şi se implică în activitatea de instruire a personalului privind aplicarea la nivelul unităţii a normelor igienico-sanitare prevăzute de legislaţie;
4. urmăreşte implementarea măsurilor prevăzute de planul anual de activitate pentru supravegherea, prevenirea şi limitarea infecţiilor asociate asistenţei medicale;
5. propune conducerii măsuri de îmbunătăţire a activităţii de supraveghere, prevenire şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale;
6. evaluează permanent tendinţa utilizării antibioticelor la pacienţii internaţi;
7. supraveghează şi controlează corectitudinea înregistrării suspiciunilor de infecţie la pacienţi, derularea investigării etiologice a sindroamelor infecţioase, aplicarea măsurilor ce se impun.
CAP. VII
Finanţarea spitalului
ART. 49
Spitalul este unitate sanitară cu paturi, cu personalitate juridică, funcţionând pe principiul autonomiei financiare, fiind finanţată integral din venituri proprii care provin din sumele încasate pentru serviciile medicale, în baza Contractului de furnizare de servicii medicale spitaliceşti încheiat între spital şi Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Timiş.
ART. 50
(1) Spitalul primeşte în completare sume de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, care sunt utilizate numai pentru destinaţiile pentru care sunt alocate.
(2) Din sumele primite de la bugetul de stat se asigură:
a) implementarea programelor naţionale de sănătate;
b) achiziţia de echipamente medicale şi alte dotări independente de natura cheltuielilor de capital, în condiţiile legii;
c) expertizarea, transformarea şi consolidarea construcţiilor grav afectate de seisme şi de alte cazuri de forţă majoră;
d) modernizarea, transformarea şi extinderea construcţiilor existente, precum şi efectuarea de reparaţii capitale.
CAP. VIII
Dispoziţii finale
ART. 51
(1) Toate categoriile de personal din spital au obligaţia de a respecta regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii.
(2) Prezentul regulament va fi adus la cunoştinţa tuturor salariaţilor pe bază de semnătură, după aprobarea acestuia prin ordin al ministrului sănătăţii.
ART. 52
Orice modificare şi completare a regulamentului de organizare şi funcţionare se face cu avizul consiliului de administraţie şi se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: