Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 21 decembrie 2023  al Parcului Natural Grădiştea Muncelului - Cioclovina şi ariile naturale protejate suprapuse cu acesta    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 21 decembrie 2023 al Parcului Natural Grădiştea Muncelului - Cioclovina şi ariile naturale protejate suprapuse cu acesta

EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 87 bis din 29 mai 2024
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 3.255 din 21 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 30 ianuarie 2024.
──────────
    CAP. I
    DISPOZIŢII GENERALE
    ART. 1
        Scopul prezentului regulament este de a reglementa activităţile antropice care se desfăşoară pe suprafeţele incluse în Parcul Natural Grădiştea Muncelului - Cioclovina şi ariile naturale protejate suprapuse cu acesta, denumite în continuare PNGM-C, respectiv siturile Natura 2000 ROSCI0087 Grădiştea Muncelului - Cioclovina şi ROSPA0045 Grădiştea Muncelului - Cioclovina şi ariile naturale de interes naţional: 2.497. Complexul Carstic Ponorici - Cioclovina, 2.499. Peştera Şura Mare, 2.500. Peştera Tecuri, 2.513. Punctul fosilifer Ohaba Ponor, 2.522. Cheile Crivadiei, 2.523. Dealul şi Peştera Bolii şi 2.531 Cheile Taia, precum şi de a stabili restricţiile şi interdicţiile de utilizare şi valorificare a terenurilor şi resurselor naturale, în vederea asigurării unui nivel adecvat de protecţie şi conservare a bunurilor patrimoniului natural şi cultural şi dezvoltării durabile a zonei.

    ART. 2
        Respectarea prezentului Regulament este obligatorie pentru RNP Romsilva - Administraţia Parcului Natural Grădiştea Muncelului - Cioclovina R.A., denumită în continuare APNGMC, pentru autorităţile care reglementează activităţi pe teritoriul ariilor naturale protejate, aflate în administrare, din unităţile administrativ - teritoriale care deţin terenuri în arealul ariilor naturale protejate (Băniţa, Baru, Boşorod, Orăştioara de Sus, Petrila, Petroşani şi Pui - evidenţiate pe harta şi situaţia succintă a unităţilor administrativ- teritoriale care deţin terenuri în arealul de la Grădiştea Muncelului - Cioclovina, prezentată în subcapitolul 2.4.1 din Planul de Management), precum şi pentru persoanele fizice şi juridice care deţin sau care administrează terenuri şi alte bunuri şi/sau care desfăşoară activităţi în perimetrul şi în vecinătatea acestora.

    CAP. II
    REGLEMENTAREA ACTIVITĂŢILOR ÎN PARCUL NATURAL GRĂDIŞTEA MUNCELULUI - CIOCLOVINA ŞI ÎN ARIILE PROTEJATE SUPRAPUSE CU ACESTA
    ART. 3
    (1) Zonarea internă a Parcului a fost realizată prin Planul de Management Integrat al Parcului Natural Grădiştea Muncelului - Cioclovina şi al ariilor protejate suprapuse cu acesta, prin definirea şi delimitarea următoarelor zone: zona de protecţie strictă, zona de protecţie integrală, zona de management durabil şi zona de dezvoltare durabilă a activităţilor umane.
    (2) Zona de protecţie strictă din PNGM-C include peşterile din clasa A, care reprezintă rezervaţii ştiinţifice, şi arboretele cvasi-virgine incluse în Catalogul pădurilor virgine şi cvasi-virgine din România:
    a) Peştera Şura Mare, sectorul aflat în amonte de Baldachine;
    b) Peştera Valea Stânii;
    c) Peştera Cioclovina Uscată, exceptând sectorul dintre intrarea artificială şi cea naturală;
    d) Codrii seculari Tâmpu
    e) Codrii seculari Valea Mică
    f) Codrii seculari Costeşti

    (3) Zona de protecţie integrală din PNGM-C are o suprafaţă de 7417.45 ha şi include următoarele zone:
    a) Şura Mare - Cioclovina - Piatra Roşie;
    b) Cheile Crivadiei - Comărnicel - Perete;
    c) Complexul carstic Răchiţeaua - Tecuri;
    d) Dealul şi Peştera Bolii;
    e) Costeşti - Cetăţuia - Blidaru;
    f) Păşunea Jigoru - Vf. Muntelui;
    g) Tâmpu;
    h) Codrii seculari Porumbelu - Râgla;
    i) Punctul fosilifer Ohaba Ponor.

    (4) Zona de management durabil face trecerea între zonele de protecţie integrală şi strictă şi cea de dezvoltare durabilă a activităţilor umane.
    (5) Zona de dezvoltare durabilă a activităţilor umane din PNGM-C, este reprezentată de:
    a) Zonele cu construcţii aferente localităţilor de pe teritoriul parcului, delimitate conform hărţii nr. 14.2. din Anexa nr. 24.
    b) Suprafeţele aferente siturilor arheologice Costeşti - Cetăţuie, Costeşti Blidaru, Piatra Roşie, Băniţa, Sarmizegetusa Regia, Feţele Albe, delimitate conform hărţilor nr. 6, nr. 8, nr. 11 şi nr. 13 din Anexa nr. 24;
    c) Perimetrele în care sunt preconizate a fi efectuate cercetări arheologice sistematice sau lucrări de protejare, conservare şi consolidare a monumentelor, delimitate în zonele Costeşti - Cetăţuie, Costeşti - Blidaru, Sarmizegetusa Regia, Meleia, conform hărţilor nr. 8, nr. 14 şi nr. 14.1. din Anexa 24.
    d) Amenajarea hidrotehnică existentă de pe Valea Godeanu şi Grădişte;
    e) Infrastructura rutieră.


    ART. 4
        În zona de protecţie strictă sunt permise următoarele:
    a) activităţi de cercetare,
    b) activităţi de turism speologic specializat.


    ART. 5
    (1) În zona de protecţie integrală sunt permise următoarele activităţi:
    a) ştiinţifice şi educative;
    b) activităţi de ecoturism care nu necesită realizarea de construcţii-investiţii;
    c) utilizarea raţională a pajiştilor pentru cosit şi/sau păşunat numai cu animale domestice, proprietatea membrilor comunităţilor care deţin păşuni sau care deţin dreptul de utilizare a acestora în orice formă recunoscută prin legislaţia naţională în vigoare, pe suprafeţele, în perioadele şi cu speciile şi efectivele avizate de APNGMC, astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale şi speciile de floră şi faună presente;
    d) localizarea şi stingerea operativă a incendiilor;
    e) intervenţiile în scopul reconstrucţiei ecologice a ecosistemelor naturale şi al reabilitării unor ecosisteme necorespunzătoare sau degradate, cu avizul APNGMC, în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific, şi aprobate de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi pădurilor;
    f) acţiunile de înlăturare a efectelor unor calamităţi, cu avizul APNGMC, în baza hotărârii consiliului ştiinţific, cu aprobarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor. În cazul în care calamităţile afectează suprafeţe de pădure, acţiunile de înlăturare a efectelor acestora se fac cu avizul administraţiei, în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific, şi cu aprobarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor;
    g) acţiunile de prevenire a înmulţirii în masă a dăunătorilor forestieri, care nu necesită extrageri de arbori, şi acţiunile de monitorizare a acestora;
    h) acţiunile de combatere a înmulţirii în masă a dăunătorilor forestieri, care necesită evacuarea materialului lemnos din pădure, în cazul în care apar focare de înmulţire, cu avizul APNGMC, în baza hotărârii consiliului ştiinţific, cu aprobarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor.

    (2) În zona de protecţie integrală sunt interzise:
    a) orice forme de exploatare sau utilizare a resurselor naturale, precum şi orice forme de folosire a terenurilor, incompatibile cu scopul de protecţie şi/sau de conservare;
    b) activităţile de construcţii-investiţii, cu excepţia celor destinate administrării ariei naturale protejate şi/sau activităţilor de cercetare ştiinţifică ori a celor destinate asigurării siguranţei naţionale sau prevenirii unor calamităţi naturale.


    ART. 6
        În zona de management durabil sunt permise următoarele activităţi:
    a) ştiinţifice şi educative;
    b) activităţi de ecoturism care nu necesită realizarea de construcţii-investiţii;
    c) utilizarea raţională a pajiştilor pentru cosit şi/sau păşunat numai cu animale domestice, de către proprietarii care deţin păşuni sau care deţin dreptul de utilizare a acestora în orice formă recunoscută prin legislaţia naţională în vigoare, pe suprafeţele, în perioadele şi cu speciile şi efectivele avizate de administraţia parcului, astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale şi speciile de floră şi faună prezente;
    d) localizarea şi stingerea operativă a incendiilor;
    e) intervenţiile pentru menţinerea habitatelor în vederea protejării anumitor specii, grupuri de specii sau comunităţi biotice care constituie obiectul protecţiei, cu avizul APNGMC, în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific;
    f) intervenţiile în scopul reconstrucţiei ecologice a ecosistemelor naturale şi al reabilitării unor ecosisteme necorespunzătoare sau degradate, cu avizul APNGMC, în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific, aprobate de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi pădurilor;
    g) acţiunile de înlăturare a efectelor unor calamităţi, cu avizul APNGMC, în baza hotărârii consiliului ştiinţific şi, ulterior, cu aprobarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor. În cazul în care calamităţile afectează suprafeţe de pădure, acţiunile de înlăturare a efectelor acestora se fac cu avizul APNGMC, în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific, aprobate ulterior de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi pădurilor;
    h) activităţile de protecţie a pădurilor, acţiunile de prevenire a înmulţirii în masă a dăunătorilor forestieri, care necesită evacuarea materialului lemnos din pădure în cantităţi care depăşesc prevederile amenajamentelor, în baza hotărârii consiliului ştiinţific şi, ulterior, cu aprobarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi pădurilor;
    i) activităţi tradiţionale de utilizare a unor resurse regenerabile, în limita capacităţii productive şi de suport a ecosistemelor, prin tehnologii cu impact redus, precum recoltarea de fructe de pădure, de ciuperci şi de plante medicinale, cu respectarea normativelor în vigoare. Acestea se pot desfăşura numai de persoanele fizice şi juridice care deţin/administrează terenuri în interiorul parcului sau de comunităţile locale, cu aprobarea APNGMC;
    j) activităţi tradiţionale de cultivare a terenurilor agricole şi de creştere a animalelor, precum şi alte activităţi tradiţionale efectuate de comunităţile locale;
    k) lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor şi lucrări de conservare, aplicarea de tratamente silvice care promovează regenerarea pe cale naturală a arboretelor, cu avizul APNGMC: tratamentul tăierilor de transformare spre grădinărit, tratamentul tăierilor grădinărite şi cvasigrădinărite, tratamentul tăierilor progresive clasice sau în margine de masiv, tratamentul tăierilor succesive clasice sau în margine de masiv, tratamentul tăierilor în crâng, în salcâmete şi în zăvoaie de plop şi salcie;
    l) activităţi de vânătoare cu avizarea cotelor de recoltă şi a acţiunilor de vânătoare de către APNGMC. Avizarea cotelor de recoltă de către administratorul ariei naturale protejate se face în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific;
    m) activităţi de pescuit recreativ.


    ART. 7
        În zona de dezvoltare durabilă sunt permise următoarele activităţi:
    a) activităţi de vânătoare;
    b) activităţi tradiţionale de cultivare a terenurilor agricole şi de creştere a animalelor;
    c) activităţi de pescuit recreativ, comercial şi piscicultura;
    d) lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor şi lucrări de conservare;
    e) aplicarea de tratamente silvice care promovează regenerarea pe cale naturală a arboretelor: tratamentul tăierilor de transformare spre grădinărit, tratamentul tăierilor grădinărite şi cvasigrădinărite, tratamentul tăierilor progresive clasice sau în margine de masiv, tratamentul tăierilor succesive clasice ori în margine de masiv, tratamentul tăierilor în crâng în salcâmete şi zăvoaie de plop şi salcie. În zonele de dezvoltare durabilă din parcurile naturale se poate aplica şi tratamentul tăierilor rase în parchete mici în arboretele de molid pe suprafeţe de maximum 1 ha;
    f) activităţi specifice modului de producţie ecologic de cultivare a terenului agricol şi creşterea animalelor, în conformitate cu legislaţia specifică din sistemul de agricultură ecologică;
    g) alte activităţi tradiţionale efectuate de comunităţile locale;
    h) activităţi de cercetare arheologică, precum şi de conservare/restaurare a eventualelor monumente nou descoperite.


    CAP. III
    DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR ÎN PARCUL NATURAL GRĂDIŞTEA MUNCELULUI - CIOCLOVINA ŞI ÎN ARIILE PROTEJATE SUPRAPUSE CU ACESTA
    ART. 8
        Activitatea de silvicultură pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate suprapuse cu acesta se desfăşoară după cum urmează:

    (1) Fondul forestier naţional de pe suprafaţa PNGM-C şi a ariilor naturale protejate administrate de APNGMC se supune reglementărilor Codului Silvic - Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Pe terenurile care fac parte din fondul forestier naţional inclus în PNGM-C şi ariile naturale protejate administrate de APNGMC, se execută activităţi silvice, atât pentru pădurile de stat cât şi pentru cele private, cu respectarea reglementărilor în vigoare privind zonarea funcţională a pădurilor şi zonarea internă a PNGM-C, precum şi cu respectarea măsurilor de conservare prevăzute în planul de management.

    (3) Beneficiarul sau firma care efectuează lucrările de amenajare invită APNGMC la conferinţele de amenajare, la verificarea lucrărilor de teren şi la comisiile de avizare.

    (4) APNGMC participă la lucrările conferinţelor de amenajare a pădurilor şi păşunilor de pe raza PNGM-C şi a ariilor naturale protejate administrate de APNGMC şi la verificarea lucrărilor de teren, în vederea punerii acestora în concordanţă cu planul de management al parcului.

    (5) Pe terenurile cu vegetaţie forestieră situate în afara fondului forestier naţional din PNGM-C şi din ariile naturale protejate administrate de APNGMC, se respectă normele tehnice silvice privind evaluarea masei lemnoase şi reglementările specifice privind circulaţia materialelor lemnoase, asigurându-se totodată, îngrijirea şi protecţia adecvată a vegetaţiei forestiere.

    (6) Tăierile de vegetaţie forestieră din afara fondului forestier naţional şi din păşunile împădurite, se pot realiza în baza şi cu respectarea condiţiilor specifice la punerea în valoare şi ulterior, la exploatarea masei lemnoase, eliberate de APNGMC.

    (7) Scoaterea definitivă sau temporară din circuitul silvic de terenuri de pe raza ariilor naturale protejate, cu excepţia celor aflate în zonele de dezvoltare durabilă, se poate face numai pentru obiective care vizează asigurarea securităţii naţionale, asigurarea securităţii, sănătăţii oamenilor şi animalelor sau pentru obiectivele destinate cercetării ştiinţifice şi bunei administrări a ariei naturale protejate, conform legislaţiei în vigoare, cu avizul APNGMC, emis în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific.

    (8) Lucrările silvice care necesită modificarea prevederilor amenajamentelor silvice cu evacuarea materialului lemnos se pot executa pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, cu excepţia suprafeţelor cuprinse în zonele de protecţie strictă, numai cu avizul APNGMC, în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific şi a aprobării autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.

    (9) La punerea în valoare, în arboretele din fondul forestier naţional şi în vegetaţia forestieră din afara acestuia, situate în PNGM-C şi în ariile naturale protejate suprapuse acestuia, anterior etapei de marcare a arborilor ce urmează să fie puşi în valoare, ocoalele silvice solicită APNGMC:
    a) condiţiile specifice la punerea în valoare a arboretelor în ariile naturale protejate, necesare menţinerii/îmbunătăţirii stării de conservare a speciilor/habitatelor, a elementelor naturale/patrimoniului natural prezente în arboretele pentru care au fost desemnate ariile naturale protejate;
    b) condiţiile specifice desfăşurării activităţii de exploatare forestieră în ariile naturale protejate, care vor fi introduse în cuprinsul autorizaţiei de exploatare forestieră, necesare menţinerii/îmbunătăţirii stării de conservare a speciilor/ habitatelor, a elementelor naturale/patrimoniului natural prezente în arboretele pentru care au fost desemnate ariile naturale protejate;


    (10) La stabilirea condiţiilor prevăzute la alin. (8) lit. a) şi b) APNGMC va ţine cont de prevederile planului de management şi ale regulamentului PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC şi de legislaţia specifică din domeniul biodiversităţii şi ariilor naturale protejate.

    (11) Ocoalele silvice solicită condiţiile menţionate la alin. (8) lit. a) şi b) cu cel puţin 30 de zile înainte de data începerii punerii în valoare.

    (12) În vederea emiterii condiţiilor menţionate la alin. (8) lit. a) şi b), ocoalele silvice transmit APNGMC următoarele documente:
    a) descrierea parcelară a fiecărei unităţi amenajistice în care va avea loc punerea în valoare şi care va fi supusă exploatării;
    b) o copie a hărţii fiecărei unităţi amenajistice în care va avea loc punerea în valoare şi care va fi supusă exploatării;


    (12) În vederea emiterii condiţiilor menţionate la alin. (8) lit. a) şi b), pentru suprafeţele cu vegetaţie forestieră situate în afara fondului forestier naţional, solicitantul trebuie să înainteze către APNGMC, prin intermediul ocoalelor silvice următoarele documente: o cerere care să conţină datele de identificare ale acestuia şi precizarea localizării terenului cu indicarea suprafeţei ce va fi parcursă cu lucrări de punere în valoare (coordonate GPS) - original şi actul care atestă dovada proprietăţii - copie.

    (13) APNGMC, transmite ocoalelor silvice condiţiile specifice menţionate la alin. (8) lit. a) şi b) în termen de maximum 25 de zile de la primirea solicitării.

    (14) Ocoalele silvice au obligaţia să transmită către APNGMC o copie după autorizaţia de exploatare şi actul de punere în valoare (APV), în termen de 7 zile de la emitere.

    (15) Administratorii fondului forestier naţional au obligaţia de a pune la dispoziţia APNGMC toate documentele necesare verificării modului în care se respectă prevederile amenajamentelor silvice referitoare la aplicarea tratamentelor pentru fondul forestier naţional, precum şi respectarea regimului silvic pentru vegetaţia forestieră din afara fondului forestier naţional de pe raza PNGM-C şi a ariilor naturale protejate suprapuse acestuia.

    (16) Administratorii fondului forestier naţional au obligaţia de a pune la dispoziţia APNGMC toate documentele necesare verificării modului în care se respectă prevederile amenajamentelor silvice şi a normativelor în vigoare, referitoare la compoziţiile de regenerare a pădurilor şi să faciliteze verificarea respectării acestora.

    (17) Pentru transportul materialului lemnos se vor utiliza drumurile forestiere existente.

    (18) Lucrările de întreţinere a drumurilor forestiere existente, precum şi realizarea de noi drumuri forestiere pe teritoriul PNGMC-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, se vor realiza cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi obţinerea avizului prealabil al APNGMC.


    ART. 9
        Managementul faunei de interes cinegetic şi activitatea de vânătoare pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate suprapuse cu acesta, se desfăşoară după cum urmează:

    (1) Managementul speciilor de interes cinegetic din perimetrul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, se face conform prevederilor legislaţiei specifice din domeniu şi a celei specifice ariilor naturale protejate, ţinând seama de zonarea internă a PNGM-C şi de măsurile de conservare prevăzute în planul de management şi în alte planuri de acţiune, având ca obiect speciile de interes cinegetic de pe raza parcului.

    (2) În situaţia fondurilor cinegetice care se suprapun peste PNGM-C şi ariile naturale protejate administrate de APNGMC, planurile de management cinegetic vor fi avizate de APNGMC şi vor fi corelate cu planul de management al PNGM-C şi al ariilor naturale suprapuse cu acesta.

    (3) Acţiunile de evaluare a speciilor de interes cinegetic şi de interpretare a rezultatelor se organizează de către gestionarul fondului cinegetic pe suprafaţa PNGM-C şi a ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, cu participarea reprezentanţilor APNGMC.

    (4) Gestionarul fondului cinegetic are obligaţia de a solicita prin documente oficiale participarea reprezentanţilor APNGMC la acţiunile de evaluare a speciilor de interes cinegetic, pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, cu 5 zile lucrătoare înainte de organizarea acţiunii, stabilind de comun acord data la care se vor desfăşura acţiunile de evaluare.

    (5) Gestionarului fondului cinegetic îi revine obligaţia de a convoca reprezentanţii instituţiilor cu atribuţii în domeniu pentru participarea la acţiunile de evaluare.

    (6) Proprietarii de terenuri agricole sau animale domestice sunt obligaţi să asigure paza acestora. În cazul producerii unor pagube culturilor agricole, silvice şi animalelor domestice de către exemplarele din speciile de faună de interes cinegetic, răspunderea acordării de despăgubiri revine gestionarilor fondurilor cinegetice pentru speciile pentru care au fost aprobate cote de recoltă, respectiv autorităţii publice pentru protecţia mediului pentru celelalte specii, conform procedurilor legale.

    (7) Vânătoarea se va organiza şi desfăşura în conformitate cu prevederile Legii nr. 407/2006, cu modificările şi completările ulterioare şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

    (8) Activităţile de vânătoare pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC se pot desfăşura cu condiţia avizării prealabile a cotelor de recoltă şi a acţiunilor de vânătoare de către APNGMC. Avizarea cotelor de recoltă de către APNGMC se va face în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific.

    (9) Documentaţia care va fi transmisă către APNGMC în vederea avizării cotelor de recoltă trebuie să cuprindă:
    a) Cerere avizare cote de recoltă - original;
    b) Centralizator al efectivelor speciilor de interes cinegetic evaluate în anul în curs, comparativ cu cele evaluate în anul precedent, a realizării cotelor de recoltă aprobate pentru sezonul de vânătoare anterior şi a propunerilor cotelor de recoltă pentru sezonul viitor (anexele G1, G2, G3, G5) - copie;
    c) Situaţia centralizării datelor la evaluările făcute asupra speciilor de interes cinegetic în anul în curs - copie;
    d) Fişele de observaţie a speciilor de interes cinegetic, întocmite în urma acţiunilor realizate în comun cu APNGMC - copie;
    e) Fişa tehnică a fondului cinegetic privind evaluarea speciilor de interes cinegetic aferentă anului anterior - copie.


    (10) Gestionarii fondurilor cinegetice de pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC au obligaţia să anunţe, în scris, APNGMC organizarea acţiunilor de vânătoare pe raza PNGM-C şi a ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, cu cel puţin 2 zile lucrătoare înainte de organizarea acţiunii.

    (11) Gestionarii fondurilor cinegetice de pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC au obligaţia să comunice, în scris, APNGMC rezultatul fiecărei acţiuni de vânătoare în termen de 10 zile lucrătoare de la data desfăşurării acesteia.

    (12) În zonele de protecţie strictă şi zonele de protecţie integrală ale PNGM-C este interzisă vânătoarea.


    ART. 10
        Activitatea de pescuit pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate suprapuse cu acesta se desfăşoară după cum urmează:

    (1) Pâraiele şi râurile de munte, lacurile de acumulare cu zonele lor inundabile la viituri din perimetrul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC sunt considerate habitate piscicole naturale, administrarea şi exploatarea acestora realizându-se conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 317/2009, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Orice activitate ce se desfăşoară în habitatele piscicole naturale va respecta măsurile şi reglementările prin care se asigură conservarea biodiversităţii şi exploatarea raţională a acestora, prin practicarea pescuitului recreativ în condiţii de păstrare a echilibrului ecologic.

    (3) Administratorul fondului piscicol are obligaţia de a repopula cu specii indigene şi a întreţine şi reface amenajările piscicole conform normativelor în domeniu, cu respectarea legislaţiei incidente.

    (4) În zonele de protecţie strictă şi integrală, pescuitul şi activitatea de piscicultură sunt interzise.

    (5) În zona de management durabil se permite activitatea de pescuit recreativ.

    (6) În zona de management durabil, activităţile de pescuit comercial şi piscicultură, sunt interzise.

    (7) Personalul APNGMC are dreptul de a verifica legalitatea practicării pescuitului recreativ pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, faptele ilegale constatate urmând a fi semnalate autorităţilor competente.


    ART. 11
        Activitatea de exploatare a pajiştilor pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate suprapuse cu acesta se desfăşoară după cum urmează:

    (1) Utilizarea păşunilor este permisă membrilor comunităţilor locale care deţin păşuni pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, în condiţiile prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare şi prezentul Regulament.

    (2) Pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC activitatea pastorală se desfăşoară respectându-se studiile de specialitate în domeniu, inclusiv încărcătura de animale, capacitatea de suport, conform bonităţii păşunilor montane, stabilită prin amenajamentele pastorale şi silvopastorale.

    (3) Folosirea şi exploatarea pajiştilor se fac cu respectarea bunelor condiţii agricole şi de mediu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu respectarea măsurilor de conservare impuse prin planul de management.

    (4) Proprietarii/administratorii/deţinătorii cu orice titlu a pajiştilor, au obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru întreţinerea acestora.

    (5) Proprietarii/administratorii/deţinătorii cu orice titlu a pajiştilor, au obligaţia de a asigura menţinerea categoriei de folosinţă a acestora.

    (6) Scoaterea din circuitul agricol al terenurilor având categoria de folosinţă pajişte se realizează conform prevederilor legale în vigoare, în funcţie de zonarea internă a PNGMC.

    (7) Păşunatul se supune următoarelor reglementări:
    a) Păşunatul animalelor domestice pe terenurile incluse în fondul forestier naţional din PNGM-C şi ariile naturale protejate administrate de APNGMC este strict interzis, tranzitul acestora realizându-se conform prevederilor legale în vigoare;
    b) Păşunatul este interzis în incinta monumentelor istorice şi pe terenurile neproductive, grohotişuri, stâncării, turbării;
    c) Amplasarea stânelor şi/sau modificarea amplasamentelor acestora şi a adăposturilor pastorale este permisă numai cu avizul prealabil al APNGMC;
    d) Se interzice abandonarea animalelor domestice pe suprafaţa PNGM-C şi a ariilor naturale protejate administrate de APNGMC;
    e) Este interzisă amplasarea locurilor de târlire la o distanţă mai mică de 100 m de apele curgătoare şi stătătoare, a turbăriilor sau a zonelor carstice unde are loc pătrunderea apei în subteran: doline, ponoare;
    f) Numărul admis de câini se stabileşte în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Câinii vor purta în mod obligatoriu jujeu. Pentru fiecare câine este obligatorie vaccinarea şi deparazitarea periodică, respectiv prezentarea actelor doveditoare privind sănătatea acestora, la solicitarea organelor autorizate şi a personalului APNGMC;
    g) Trecerea prin fond forestier şi spre locurile de adăpat se face cu respectarea reglementărilor în vigoare, cu acordul proprietarului/administratorului terenului;


    (8) APNGMC monitorizează activitatea de păşunat în PNGM-C şi în ariile naturale protejate administrate de APNGMC pentru stabilirea impactului acestei activităţi asupra florei şi faunei din parc şi pentru stabilirea unor eventuale restricţii în zonele afectate.

    (9) Lucrările de întreţinere a pajiştilor se vor face doar cu avizul prealabil al APNGMC.

    (10) În vederea avizării de către APNGMC a activităţilor pastorale şi de întreţinere a pajiştilor de pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, în afara zonelor de protecţie strictă, solicitantul depune la sediul APNGMC următoarele documente: o cerere care să cuprindă datele de identificare ale solicitantului, calitatea acestuia, numărul de animale, perioada, suprafaţa vizată şi documentul care face dovada proprietăţii/concesionării/închirierii terenului - original, sau un alt act care atestă dreptul de utilizare a păşunii respective - copie, actul de identitate al solicitantului - copie.


    ART. 12
        Activitatea de recoltare a fructelor de pădure, ciupercilor şi plantelor medicinale, a florilor de mină, fosilelor de plante, fosilelor de animale vertebrate şi nevertebrate pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate suprapuse cu acesta se desfăşoară după cum urmează:

    (1) În zonele de management durabil şi în cele de dezvoltare durabilă, recoltarea fructelor de pădure, ciupercilor, plantelor medicinale, a florilor de mină, fosilelor de plante, fosilelor de animale vertebrate şi nevertebrate în scop comercial, este permisă numai cu avizul prealabil al APNGMC, acordat în baza studiilor de evaluare a capacităţii de suport a ecosistemelor.

    (2) Documentaţia pentru desfăşurarea activităţilor de recoltare care se depune, anual, la APNGMC, de către persoanele fizice, juridice sau comunităţile locale care deţin/administrează/utilizează terenuri în PNGM-C şi ariile naturale protejate administrate de APNGMC şi desfăşoară activităţile de la alin.(1), trebuie să cuprindă:
    a) Cerere de autorizare, care trebuie să cuprindă: datele de identificare ale solicitantului însoţită de identificarea tuturor persoanelor care iau parte la activitate, detalierea activităţii pentru care se solicită avizul, durata pentru care se solicită avizul, identificarea zonei pentru care se solicită avizul, metodele şi tehnicile de lucru pentru recoltarea produselor - original;
    b) Actul de identitate al solicitantului/al reprezentantului legal al persoanei juridice - copie;
    c) Dovada achitării tarifului stabilit - original;
    d) Acordul proprietarilor sau al administratorilor de terenuri/ape în scopul desfăşurării activităţii - original;
    e) Studiul de evaluare a stării resurselor, capacităţii productive şi de suport a ecosistemului pentru resursa în cauză - copie.



    ART. 13
        Activitatea de cercetare ştiinţifică pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate suprapuse cu acesta se desfăşoară după cum urmează:

    (1) Activitatea de cercetare ştiinţifică în zonele de protecţie strictă, protecţie integrală, zonele de management durabil şi în zonele de dezvoltare durabilă, este permisă numai cu avizul APNGMC.

    (2) Efectuarea cercetărilor ştiinţifice în peşteri, este permisă numai cu avizul APNGMC şi autorizaţia obţinută de la Comisia Patrimoniului Speologic.

    (3) Rezultatele activităţii de cercetare ştiinţifică, desfăşurate pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, publicaţii, rapoarte şi altele asemenea, în care sunt prezentate rezultatele activităţii de cercetare ştiinţifică vor fi puse la dispoziţia APNGMC în baza unei convenţii de colaborare, cu respectarea dreptului de proprietate intelectuală.

    (4) Rezultatele temelor de cercetare desfăşurate în PNGM-C şi în ariile naturale protejate administrate de APNGMC, sunt supuse analizei Consiliului Ştiinţific care poate formula propuneri de valorificare a acestora.

    (5) APNGMC are dreptul să utilizeze datele şi informaţiile rezultate în urma derulării studiilor sus menţionate, în scopul bunei administrări a ariilor naturale protejate administrate.


    ART. 14
        Activitatea speologică pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate suprapuse cu acesta se desfăşoară după cum urmează:

    (1) Peşterile din clasa A pot face obiectul explorărilor speologice, cercetării ştiinţifice, turismului speologic specializat sau al activităţilor de documentare cu avizul emis de APNGMC şi autorizaţia obţinută de la Comisia Patrimoniului Speologic.

    (2) Peşterile din clasa A nu pot face obiectul niciunei modificări a factorilor naturali sau amenajări, cu excepţia celor destinate protejării peşterii şi a celor temporare necesare explorării lor şi/sau evacuării victimelor în caz de accident.

    (3) Peşterile din clasa B se constituie ca monumente ale naturii. Activităţile de explorare speologică, documentare şi cercetare ştiinţifică şi turism speologic specializat în peşterile de clasa B, se desfăşoară în baza avizului emis de APNGMC şi a autorizaţiei obţinute de la Comisia Patrimoniului Speologic, conform Ordinului nr. 2227/2016 privind constituirea şi funcţionarea Comisiei Patrimoniului Speologic.

    (4) Peşterile din clasa C se constituie ca rezervaţii naturale. Peşterile din clasa C pot face obiectul explorărilor speologice, activităţilor de documentare, cercetării ştiinţifice, amenajărilor turistice sau al altor forme de valorificare, cu avizul emis de APNGMC şi a autorizaţiei obţinute de la Comisia Patrimoniului Speologic.

    (5) Orice activitate speologică se desfăşoară pe propria răspundere a participanţilor sau, în cazul minorilor, pe răspunderea conducătorului grupului. Instruirea şi răspunderea pentru respectarea normelor de protecţie şi sănătate în subteran revine conducătorului grupului.

    (6) În situaţia unor accidente sau incidente speologice se va apela la sistemul naţional de alarmare Salvaspeo/Salvamont.

    (7) În scopul evitării efectelor negative asupra bunurilor patrimoniului speologic se interzic:
    a) colectările de faună, fosile sau de obiecte de interes arheologic din peşteri, efectuate fără avizul APNGMC şi autorizaţia emisă de Comisia Patrimoniului Speologic
    b) utilizarea neautorizată a peşterilor şi desfăşurarea unor activităţi ce pot pune în pericol integritatea sau echilibrul natural al peşterilor;
    c) dislocarea, vânzarea, cumpărarea, colecţionarea speleotemelor sau altor resurse ale peşterilor;
    d) degradarea prin inscripţionare sau poluarea peşterilor prin depozitarea în interiorul lor ori în elementele de relief, cu care acestea comunică în mod direct, de obiecte, deşeuri de orice fel, cadavre, substanţe toxice şi periculoase, combustibili de orice natură;
    e) distrugerea sau degradarea marcajelor ori a panourilor indicatoare din exteriorul sau din interiorul peşterilor;
    f) efectuarea neautorizată, în perimetrul de la suprafaţă sau în apropierea intrării peşterilor, a unor lucrări cum ar fi: derocări, defrişări, baraje, explozii, construcţii;
    g) îngrădirea accesului persoanelor autorizate spre intrările peşterilor;
    h) popularizarea, mediatizarea datelor precise de identificare şi localizare a peşterilor din clasa A, care prin natura lor pot conduce la periclitarea patrimoniului speologic din această categorie;
    i) accesul în perioada de hibernare (1 decembrie - 31 martie) şi după caz, de naştere (1 iunie - 31 iulie) în peşteri cu colonii de lilieci, cu excepţia activităţilor de cercetare ştiinţifică şi monitorizare.


    (8) Până la stabilirea legală a clasei de protecţie, orice peşteră existentă sau nou descoperită pe teritoriul PNGM -C, beneficiază de protecţie maximă.

    (9) Activităţile organizate în mediul speologic subteran se vor desfăşura cu respectarea obligatorie a normativelor emise în acest sens de către Corpul Român Salvaspeo şi a prevederilor Planului de prevenţie privind prevenirea accidentelor în mediul subteran al Serviciului Public Salvaspeo (SPS) responsabil de zona în care sunt localizate cavităţile vizate. În acest sens, se va solicita şi obţine avizul Salvaspeo din partea SPS responsabil de zona în care sunt localizate cavităţile vizate, conform procedurilor interne elaborate de acesta. În caz de accident speologic subteran se vor aplica obligatoriu prevederile normativelor şi procedurilor în vigoare emise de Corpul Român Salvaspeo.

    (10) Pentru obţinerea avizului APNGMC, solicitanţii se vor adresa în scris Administraţiei Parcului, cu cel puţin 10 zile calendaristice înaintea începerii activităţii, prin depunerea documentaţiei prevăzute la alin. 11.

    (11) Documentaţia care se depune la APNGMC în vederea obţinerii avizului va cuprinde:
    a) Cerere de solicitare a avizului care conţine : datele de identificare a solicitantului, scopul pentru care se solicită avizul, durata pentru care se solicită avizul, descrierea succintă a activităţilor care se vor desfăşura (cu precizarea mijloacelor, proporţiilor şi garanţiilor acţiunii), metodele şi tehnicile de lucru utilizate, numărul de ture/peşteră, numărul de persoane care vor desfăşura activităţile respective, precizarea coordonatorului grupului - original ;
    b) Actul de identitate al solicitantului persoană fizică/reprezentantului persoanei juridice solicitante - copie;


    (13) În termen de 15 zile de la încheierea activităţilor, titularul avizului are obligaţia de a depune la APNGMC un raport asupra activităţilor desfăşurate. Administraţia Parcului poate solicita detalierea unor aspecte relevante ale raportului prezentat.


    ART. 15
        Activitatea turistică pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate suprapuse cu acesta se desfăşoară după cum urmează:

    (1) În PNGM-C şi în ariile naturale protejate administrate de APNGMC sunt permise activităţi de turism şi educaţie ecologică, cu respectarea prevederilor legale şi a prezentului regulament.

    (2) Pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC sunt încurajate cu preponderenţă următoarele categorii de activităţi turistice: ecoturism, turism rural, silvoturism, agroturism şi turism de aventură. Dezvoltarea turismului se face în conformitate cu planul de management, fiind prioritare conservarea şi protejarea capitalului natural al ariei naturale protejate şi desfăşurarea unui turism responsabil.

    (3) Punctele de acces în PNGM-C şi în ariile naturale protejate administrate de APNGMC sunt: localităţile Costeşti, Măgureni, Boşorod, Pui, Ponor, Baru, Crivadia şi văile Streiului şi Băniţei.

    (4) Vizitarea PNGM-C şi a ariilor naturale protejate administrate de APNGMC se face numai pe drumurile deschise accesului public şi pe traseele turistice sau tematice marcate cu semne convenţionale specifice, cu respectarea eventualelor restricţii, cu condiţia achitării tarifului de vizitare.

    (5) Tariful de vizitare se plăteşte de persoanele fizice şi juridice care vizitează PNGM- C şi ariile naturale protejate administrate de APNGMC, excepţie făcând:
    a) membrii comunităţilor locale, pe baza unui act de identitate;
    b) personalul de supraveghere a animalelor pentru care s-au contractat păşuni;
    c) personalul structurii de administrare (APNGMC) şi membrii Consiliului Ştiinţific al PNGM-C;
    d) personalul Academiei Române, pe baza ordinului de deplasare;
    e) persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi de cercetare ştiinţifică pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, cu acordul scris al APNGMC;
    f) reprezentanţii autorităţilor publice centrale pentru protecţia mediului şi a structurilor din subordine;
    g) personalul Salvamont/Salvaspeo, care activează pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC;
    h) persoanele cu handicap;
    i) persoanele cu vârste sub 14 ani;
    j) proprietarii/concesionarii/administratorii/deţinătorii cu orice titlu de terenuri şi luciu de apă de pe teritoriul PNGMC şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC;
    k) persoanele care desfăşoară activităţi autorizate prin acte de reglementare în vigoare pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC; l) personalul altor unităţi/instituţii, în baza ordinului de delegare, pentru exercitarea atribuţiilor de serviciu;
    m) jandarmii montani care activează pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, precum şi alţi lucrători din cadrul IJJ Hunedoara, pe timpul cât desfăşoară activităţi şi misiuni în sprijinul celor dintâi;
    n) membri ai Institutului de Speologie "Emil Racoviţa" şi persoanele care au apartenenţă la organizaţii speologice, dovedită prin documente legale, dacă desfăşoară activităţi specifice privind explorarea, cartografierea, protecţia şi conservarea patrimoniului speologic naţional.


    (6) Este interzis accesul neautorizat cu motociclete, ATV-uri, sănii cu motor, autoturisme sau alte tipuri de autovehicule, pe suprafaţa PNGM-C şi a ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, în afara drumurilor publice, a drumurilor forestiere pe care accesul nu este interzis prin semne sau bariere şi a terenurilor special amenajate şi semnalizate în acest scop, cu excepţia autovehiculelor şi utilajelor utilizate în cadrul activităţilor desfăşurate cu avizul APNGMC, în care sunt menţionate condiţiile de acces în afara drumurilor publice şi a drumurilor forestiere pe care accesul nu este interzis prin semne sau bariere.

    (7) Amplasarea şi funcţionarea locurilor de campare, deschiderea de noi trasee turistice, amplasarea panourilor indicatoare şi informative se face în conformitate cu prevederile legale, cu obţinerea prealabilă a avizului APNGMC.

    (8) Camparea turiştilor pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC este permisă numai în locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător.

    (9) Camparea în alte locuri decât cele special amenajate se face numai în situaţii deosebite, cercetare, explorare, salvare, cu acordul APNGMC.

    (10) În locurile de campare sunt interzise:
    a) Săparea de şanţuri în jurul corturilor sau utilizarea oricăror materiale de origine vegetală, cetină, ferigi, muşchi sub corturi;
    b) Amenajarea unor vetre de foc în afara celor stabilite de către administratorul locului de campare;
    c) Procurarea lemnului de foc în afara celui asigurat de administratorul locului de campare;
    d) Distrugerea/degradarea amenajărilor locului de campare;
    e) Abandonarea sau incendierea deşeurilor.


    (11) Este interzisă distrugerea sau degradarea panourilor informative şi indicatoare, precum şi a plăcilor, stâlpilor sau a semnelor de marcaj de pe traseele turistice.

    (12) Este strict interzisă degradarea refugiilor, adăposturilor, podeţelor, sau a oricărei alte construcţii sau amenajări turistice de pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC.

    (13) Este strict interzisă aprinderea focului deschis la o distanţă mai mică de 30 m de liziera pădurii.

    (14) Accesul în peşteri este interzis în afara prevederilor legale şi ale prezentului regulament, cu excepţia sectoarelor de peşteri în care există un traseu semnalizat ca atare.

    (15) Taberele, competiţiile, cursurile sau alte manifestări sportive sau culturale cu grupuri organizate pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, se desfăşoară conform prevederilor legale, cu obţinerea în prealabil a avizului APNGMC.

    (16) Fotografierea sau filmarea în scop comercial pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC se face cu acordul scris al APNGMC, în urma achitării tarifului aprobat.


    ART. 16
        Regimul construcţiilor pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate suprapuse cu acesta se reglementează după cum urmează:

    (1) Pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC există următoarele construcţii:
    a) Construcţiile din intravilanul localităţilor: Costeşti, Grădiştea de Munte, Luncani, Ponor, Fizeşti, Federi, Petros, Crivadia, Merişor şi Băniţa, inclusiv aşezările izolate sau temporare din împrejurimile acestora;
    b) Complexul de microhidrocentrale CHEMP Godeanu 1 şi 2, Microhidrocentrala (MHC) Taia;
    c) Fostele cabane forestiere de pe: Valea Făeragului, Valea Grădiştei, Valea Rea, Valea Anineşului, Valea Albă, Valea Luncanilor, Valea Streiului, Valea Jigoreasa;
    d) Cantoanele silvice şi observatoarele de vânătoare;
    e) Stânele sau construcţiile pastorale, adăposturile sau sălaşele folosite pentru paza animalelor domestice;


    (2) Pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC construcţiile civile, industriale şi agricole, indiferent de beneficiar şi/sau proprietarul terenului se vor realiza doar în conformitate cu prevederile Planului de Urbanism Zonal (PUZ) şi General (PUG), legal aprobate de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului şi cu respectarea prevederilor specifice Planului de Management.

    (3) Construcţiile de orice fel, cu excepţia celor permise de lege conform OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se vor realiza doar în zona de dezvoltare durabilă a activităţilor umane a PNGM-C.

    (4) Realizarea de construcţii şi amenajări hidrotehnice se face în conformitate cu prevederile legale şi zonarea internă a parcului, cu avizul APNGMC şi cu respectarea măsurilor de conservare specifice prevăzute în planul de management.

    (5) Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală şi naţională, precum şi orice alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din aria naturală protejată vor fi armonizate de către autorităţile emitente cu prevederile planului de management.

    (6) Autorizarea lucrărilor de construcţii, investiţii pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC se va face numai după obţinerea avizului APNGMC şi în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific, unde legislaţia o impune.

    (7) Este interzisă realizarea de construcţii-investiţii în afara zonei de dezvoltare durabilă a activităţilor umane a PNGM-C, cu excepţia celor prevăzute de legislaţia în vigoare.

    (8) În cazul construcţiilor existente, amplasate în afara zonelor de dezvoltare durabilă a activităţilor umane din PNGM-C, realizate în conformitate cu legislaţia în domeniu, se permite întreţinerea sau refacerea lor, fără posibilitatea extinderii acestora, cu avizul APNGMC, în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific.

    (9) Pe suprafaţa ariilor naturale protejate administrate sunt permise activităţi pentru menţinerea în stare de funcţionare a reţelei de drumuri existente şi a celei de furnizare a utilităţilor publice existente, realizate cu respectarea prevederilor legale, cu avizul APNGMC, în baza hotărârii Consiliului Ştiinţific.

    (10) Avizarea de către APNGMC a activităţilor propuse se va face la solicitarea autorităţii competente pentru protecţia mediului, în cadrul procedurii de reglementare, pe baza documentaţiilor puse la dispoziţie de către titular.

    (11) Conţinutul documentaţiilor transmise către APNGMC în vederea avizării este prevăzut în legislaţia de mediu în vigoare.

    (12) Lucrările de amenajare a cursurilor de apă: corectare a torenţilor, a barajelor pentru centralele hidroelectrice şi altele asemenea se vor face cu respectarea legislaţiei în vigoare şi obţinerea avizului APNGMC, la solicitarea autorităţii competente pentru protecţia mediului, în cadrul procedurii de reglementare, pe baza documentaţiilor puse la dispoziţie de aceasta.


    ART. 17
        Managementul deşeurilor pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate suprapuse cu acesta se realizează după cum urmează:

    (1) Este interzisă abandonarea şi depozitarea necorespunzătoare a deşeurilor de orice fel pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC.

    (2) Turiştii au obligaţia de a evacua deşeurile pe care le generează pe timpul vizitei, în afara PNGM-C şi a ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, în locuri special marcate şi amenajate pentru colectare.

    (3) Proprietarii/administratorii unităţilor de cazare şi alimentaţie publică, a locurilor de campare, precum şi alţi furnizori de servicii turistice sau alte categorii de persoane fizice sau juridice care desfăşoară activităţi comerciale pe raza ariilor naturale protejate, sunt obligaţi să asigure colectarea şi evacuarea/valorificarea/eliminarea deşeurilor rezultate din desfăşurarea activităţilor proprii, în conformitate cu prevederile legale.

    (4) Comunităţile locale au obligaţia să-şi gestioneze propriile deşeuri conform legislaţiei în vigoare, fără a genera poluarea mediului.


    ART. 18
    Măsuri generale
    (1) Deţinătorii cu orice titlu a suprafeţelor de teren din PNGM-C şi ariile naturale protejate administrate de APNGMC, au obligaţia de a aplica măsurile de conservare stabilite de APNGMC şi de a proteja flora şi fauna sălbatică existente pe acestea, în sensul menţinerii echilibrului ecologic şi conservării biodiversităţii, precum şi exploatării durabile a resurselor în baza prevederilor legale în vigoare, pentru a nu crea prejudicii mediului înconjurător şi sănătăţii umane.
    (2) Pe suprafaţa PNGM-C şi a ariilor naturale protejate administrate de APNGMC se vor desfăşura numai acele planuri/programe/proiecte sau activităţi conforme cu legislaţia în vigoare şi prevederile planului de management şi ale prezentului regulament.
    (3) Planurile/ programele/ activităţile /proiectele care pot avea un impact semnificativ în arealul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, se supun procedurii de evaluare de mediu, respectiv de evaluare a impactului de mediu.
    (4) Avizele APNGMC pentru planuri/ programe/ activităţi/ proiecte care pot genera un impact semnificativ în arealul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC, se emit în baza Hotărârii Consiliului Ştiinţific.
    (5) În funcţie de documentaţia depusă, APNGMC poate solicita informaţii şi documente suplimentare relevante solicitantului, în cadrul procedurilor de reglementare.
    (6) La emiterea oricărui tip de aviz/acord APNGMC poate să stabilească/impună restricţii şi/sau condiţii, suplimentare celor specificate în cuprinsul regulamentului pentru desfăşurarea planurilor/ programelor/ activităţilor /proiectelor.
    (7) Este interzisă degradarea sau distrugerea monumentelor şi ansamblurilor istorice sau a unor părţi componente ale acestora de pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC.
    (8) Se interzice escaladarea/căţărarea pe monumente istorice precum şi aprinderea şi utilizarea focului deschis - lumânări, lămpi de gaz, etc - în perimetrul monumentelor şi ansamblurilor istorice sau a unor părţi componente ale acestora de pe teritoriul PNGM-C.
    (9) Se interzice implementarea unor planuri/programe/proiecte sau desfăşurarea oricăror activităţi pe teritoriul PNGM-C şi al ariilor naturale protejate administrate de APNGMC sau în vecinătatea acestora, ce pot să genereze un impact negativ semnificativ asupra speciilor sălbatice şi habitatelor naturale pentru care au fost desemnate.

    CAP. IV
    SANCŢIUNI
    ART. 19
    (1) Încălcarea prevederilor prezentului regulament atrage, după caz, răspunderea contravenţională, penală, materială sau civilă, conform legislaţiei în vigoare.
    (2) Aplicarea prezentului regulament se face de către personalul APNGMC şi de către personalul cu atribuţii de control al altor structuri abilitate din punct de vedere legal. Personalul împuternicit să verifice respectarea dispoziţiilor prezentului regulament îşi dovedeşte identitatea cu legitimaţia de serviciu/administrator.
    (3) încălcarea prevederilor legale se constată şi se sancţionează potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, de către persoanele împuternicite prin acte normative specifice.

    CAP. V
    DISPOZIŢII FINALE
    ART. 20
        Prezentul regulament poate fi modificat la propunerea APNGMC, cu consultarea Consiliul Consultativ de Administrare, se avizează de către Consiliul Ştiinţific şi ANANP şi se aprobă prin ordin al autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, conform reglementărilor legale în vigoare.


        -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016