Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 6.832 din 20 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 26 ianuarie 2024.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Comisia Naţională pentru Desegregare Şcolară, denumită în continuare Comisia sau CNDŞ, este un organism de specialitate, consultativ, fără personalitate juridică, înfiinţat în coordonarea Ministerului Educaţiei, denumit în continuare ME.
ART. 2
Ministerul Educaţiei, în condiţiile legii, va asigura resursele necesare funcţionării CNDŞ.
ART. 3
CNDŞ se constituie şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile prezentului regulament, aprobat în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, şi are ca obiectiv coordonarea implementării Planului de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar.
ART. 4
CNDŞ are următoarele atribuţii:
a) elaborează şi implementează Planul de acţiune pentru desegregare;
b) avizează, în urma consultării cu organizaţiile neguvernamentale de profil, metodologia de monitorizare a segregării şcolare pentru toate criteriile de segregare şcolară enunţate în prezentul ordin şi metodologia de prevenire şi intervenţie în situaţiile de segregare şcolară;
c) coordonează realizarea unui raport anual privind segregarea şcolară şi calitatea serviciilor educaţionale din România, în conformitate cu prevederile Planului de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar din România; în exercitarea acestei atribuţii, Comisia Naţională pentru Desegregare Şcolară poate face propuneri pentru îmbunătăţirea sistemului de indicatori care sunt urmăriţi anual prin Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIIR) şi de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIIP) pentru monitorizarea tuturor formelor de segregare şcolară;
d) elaborează strategii şi/sau norme metodologice privind desegregarea şcolară şi incluziunea educaţională, în conformitate cu nevoile specifice identificate în cadrul raportului anual privind segregarea şcolară şi calitatea serviciilor educaţionale din România;
e) monitorizează, la nivel naţional, implementarea măsurilor corective pentru prevenirea şi eliminarea tuturor formelor de segregare şcolară, în colaborare cu inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, cu alte structuri aflate în subordinea Ministerului Educaţiei şi alţi parteneri educaţionali;
f) acordă asistenţă tehnică comisiilor şcolare pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii în activitatea acestora de monitorizare, prevenire sau combatere a tuturor formelor de segregare şcolară, în mod direct sau prin intermediul inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti;
g) acordă asistenţă tehnică inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti şi centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională (CJRAE)/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CMBRAE) în activitatea acestora de monitorizare, prevenire sau combatere a tuturor formelor de segregare şcolară;
h) colaborează cu Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării în domeniul monitorizării, prevenirii şi eliminării oricăror forme de segregare şcolară;
i) analizează acte normative elaborate de Ministerul Educaţiei sau ale altor ministere sau organisme guvernamentale, în conformitate cu Planul de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar, în domeniul prevenirii şi eliminării oricăror forme de segregare şcolară;
j) propune ministrului educaţiei aplicarea sancţiunilor corespunzătoare prevăzute în prezentul regulament, în cazurile identificate de segregare şcolară.
ART. 5
În activitatea sa, CNDŞ formulează recomandări de politică educaţională, pe care le propune spre adoptare ministrului educaţiei, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 6
Adoptarea unei recomandări de politică educaţională de către CNDŞ se face prin întrunirea a minimum 12 voturi.
ART. 7
La propunerea CNDŞ, Ministerul Educaţiei poate încheia protocoale de colaborare cu instituţiile publice cu care CNDŞ va colabora în vederea combaterii segregării şcolare, în conformitate cu Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 6.134/2016 privind interzicerea segregării şcolare în unităţile de învăţământ preuniversitar.
CAP. II
Componenţa CNDŞ
ART. 8
(1) Comisia este formată din 19 membri, specialişti şi experţi din Ministerul Educaţiei, mediul academic şi de cercetare, organizaţii neguvernamentale şi alte instituţii relevante, precum şi reprezentanţi ai beneficiarilor direcţi şi indirecţi ai educaţiei, respectiv reprezentanţi ai elevilor şi părinţilor.
(2) Membrii Comisiei sunt numiţi prin ordin al ministrului educaţiei la propunerea:
a) Ministerului Educaţiei: un secretar/subsecretar de stat, cu atribuţii privind incluziunea elevilor şi problematica desegregării, în calitate de preşedinte, şi 6 membri desemnaţi de ministrul educaţiei, din cadrul Ministerului Educaţiei şi structurilor subordonate;
b) organizaţiilor asociative ale elevilor - 2 membri;
c) organizaţiilor asociative ale părinţilor - 2 membri;
d) organizaţiilor neguvernamentale sau interguvernamentale (ONG-uri sau alte organizaţii care au ca mandat protejarea şi promovarea drepturilor minorităţii rome, protejarea şi promovarea drepturilor copiilor şi elevilor cu dizabilităţi, protejarea şi promovarea drepturilor copiilor şi elevilor din familii dezavantajate/ mediul rural - 5 membri;
e) ARACIIP - 1 membru;
f) organizaţiilor sindicale din sistemul de educaţie, reprezentând cadrele didactice - 2 membri.
ART. 9
(1) Preşedintele CNDŞ este secretarul de stat/subsecretarul de stat privind incluziunea elevilor şi problematica desegregării, cu următoarele atribuţii:
a) convoacă şedinţele CNDŞ şi conduce lucrările plenului Comisiei;
b) stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale Comisiei, pe baza propunerilor membrilor CNDŞ;
c) poate modifica ordinea de zi la solicitarea membrilor CNDŞ;
d) poate invita, motivat, la lucrările plenului Comisiei şi alţi experţi externi;
e) poate înfiinţa subcomisii tematice, pe durată şi cu mandat determinate, care pot include membri CNDŞ şi alţi experţi externi;
f) reprezintă CNDŞ în relaţia cu ministrul educaţiei şi cu terţi;
g) are dreptul la un singur vot, la fel ca oricare alt membru al CNDŞ;
h) coordonează secretariatul tehnic şi înfiinţează subcomisiile tematice.
(2) Preşedintele CNDŞ poate delega unui membru al CNDŞ toate sau o parte din atribuţiile sale pe perioadă determinată şi poate revoca respectivele delegări.
(3) În cazul absenţei preşedintelui CNDŞ, conducerea lucrărilor şi stabilirea ordinii de zi a şedinţelor plenului Comisiei se fac de către un membru delegat, în scris, de preşedintele CNDŞ, iar atunci când preşedintele se află în imposibilitatea de a delega, delegarea atribuţiilor preşedintelui va fi făcută de ministrul educaţiei. Membrul delegat va avea astfel două voturi în procesul de adoptare a deciziilor CNDŞ.
ART. 10
Membrii CNDŞ au următoarele atribuţii:
a) de a participa la şedinţele de lucru şi activităţile CNDŞ;
b) de a respecta normele etice şi/sau deontologice;
c) de a îndeplini atribuţiile menţionate la art. 4.
ART. 11
(1) Membrii Comisiei sunt numiţi prin ordin de ministru, la propunerea direcţiilor de specialitate şi a instituţiilor/ organizaţiilor implicate, pe un mandat de 2 ani.
(2) Mandatul unui membru CNDŞ poate fi reînnoit prin ordin de ministru, fără a exista vreo limită în privinţa numărului de mandate exercitate.
(3) Calitatea de membru al Comisiei dă dreptul fiecărui membru la un vot.
ART. 12
Calitatea de membru al Comisiei încetează în următoarele situaţii:
a) încheierea valabilităţii mandatului;
b) renunţarea unilaterală la mandat de către membru, comunicată în scris ministrului educaţiei;
c) retragerea motivată a unuia dintre membri de către instituţia sau organizaţia care l-a desemnat sau pierderea calităţii în temeiul căreia a fost făcută numirea membrului în Comisie;
d) deces;
e) absenţa nemotivată de la cel puţin 4 şedinţe consecutive;
f) încălcarea prevederilor legale şi a prezentului regulament.
ART. 13
În cazul în care unul dintre membrii Comisiei pierde calitatea de membru, în locul acestuia va fi numit, prin ordin de ministru, un nou membru, conform art. 11 alin. (1).
CAP. III
Organizarea şi structurile CNDŞ
ART. 14
CNDŞ este formată din două structuri:
1. secretariatul tehnic;
2. subcomisiile tematice.
ART. 15
(1) Activitatea CNDŞ este sprijinită tehnic de către secretariatul tehnic, format din 3 experţi delegaţi de direcţiile generale implicate în procesul de desegregare şcolară din cadrul Ministerului Educaţiei.
(2) Secretariatul tehnic va asigura asistenţa tehnică necesară pentru pregătirea lucrărilor plenului CNDŞ şi a lucrărilor subcomisiilor tematice şi este responsabil cu pregătirea, înregistrarea şi arhivarea documentelor şedinţelor CNDŞ.
ART. 16
(1) În cazul în care în activitatea CNDŞ este identificată la un moment dat necesitatea constituirii uneia sau a mai multor subcomisii tematice, cu titlu de exemplu, subcomisii tematice pe fiecare criteriu de segregare şcolară, preşedintele CNDŞ poate înfiinţa una sau mai multe subcomisii tematice, formate din 3-5 membri, în funcţie de complexitatea problemei identificate, cu acordul plenului CNDŞ.
(2) Subcomisiile tematice sunt înfiinţate de către preşedinte, cu acordul plenului CNDŞ.
(3) Recomandările formulate de către subcomisiile tematice sau de către experţii externi invitaţi la lucrările plenului Comisiei sunt adoptate de către CNDŞ, dacă se supun votului plenului Comisiei şi sunt întrunite condiţiile stipulate în prezentul regulament pentru adoptarea recomandărilor Comisiei.
(4) Membrii subcomisiilor au mandat conferit pe perioada desfăşurării activităţii pentru care subcomisia a fost constituită. La lucrările subcomisiilor tematice pot fi invitaţi şi experţi externi.
ART. 17
Comisia şi subcomisiile tematice lucrează în şedinţe ordinare şi extraordinare. Plenul CNDŞ se întruneşte în şedinţe ordinare, câte o şedinţă în fiecare trimestru. În situaţii excepţionale, preşedintele CNDŞ poate convoca, în şedinţă extraordinară, plenul Comisiei sau al subcomisiilor tematice.
ART. 18
Convocarea membrilor CNDŞ sau invitarea experţilor externi la şedinţele CNDŞ sau ale subcomisiilor tematice se face de către secretariatul tehnic al CNDŞ, la solicitarea preşedintelui CNDŞ, cu cel puţin 5 zile lucrătoare în prealabil.
ART. 19
Odată cu convocarea membrilor CNDŞ li se vor comunica acestora: ordinea de zi a şedinţei, procesul-verbal al şedinţei anterioare, precum şi orice material relevant pentru şedinţa pentru care a fost făcută convocarea.
ART. 20
Documentele şedinţelor CNDŞ sau ale subcomisiilor tematice sunt: procesul-verbal al şedinţei anterioare, ordinea de zi, lista de prezenţă, orice document care este supus dezbaterilor din şedinţa respectivă. Procesul-verbal al şedinţei cuprinde rezumatul discuţiilor la fiecare subiect şi rezultatul votului. Secretariatul tehnic este responsabil cu pregătirea, înregistrarea şi arhivarea documentelor şedinţelor CNDŞ.
ART. 21
Participarea la şedinţe şi exercitarea votului pot fi fizice sau prin intermediul tehnologiilor de comunicare. Exercitarea votului, în cazul membrilor care nu sunt prezenţi la şedinţă, se face în scris, până la termenul-limită stabilit de preşedintele CNDŞ.
ART. 22
Participarea experţilor externi invitaţi la şedinţele CNDŞ sau ale subcomisiilor tematice are rol consultativ, aceştia neavând drept de vot.
CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 23
Prezentul regulament se completează, de drept, cu actele normative în vigoare.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: