Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
REGULAMENT din 2 martie 2023 privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
EMITENT: Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 197 din 9 martie 2023
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 81 din 2 martie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 9 martie 2023.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezentul regulament stabileşte modul de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se face pe baza competenţei profesionale, a aptitudinilor şi a bunei reputaţii, cu respectarea principiilor transparenţei şi egalităţii.
ART. 2
(1) La concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se pot înscrie persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (3) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, denumită în continuare Legea nr. 303/2022, şi care au o vechime de cel puţin 5 ani în funcţiile de specialitate juridică prevăzute la art. 63 alin. (1) din aceeaşi lege.
(2) Condiţia de vechime prevăzută de alin. (1) trebuie să fie îndeplinită la data expirării perioadei de depunere a cererilor de înscriere.
CAP. II
Organizarea concursului
SECŢIUNEA 1
Publicitatea concursului
ART. 3
(1) Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se organizează ori de câte ori este necesar de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Data, locul, modul de desfăşurare a concursului de ocupare a posturilor de magistrat-asistent gradul III, calendarul de desfăşurare, cuantumul taxei de înscriere, posturile care se scot la concurs, precum şi cererea de înscriere tipizată, cuprinzând şi opţiunea candidatului pentru una dintre secţiile sau unul dintre compartimentele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, se stabilesc prin ordin al preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la propunerea Biroului concursuri şi evaluare al Înaltei Curţi.
(3) Lista posturilor scoase la concurs, tematica şi bibliografia de concurs se stabilesc de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la propunerea colegiului de conducere al acesteia. Tematica şi bibliografia de concurs se stabilesc în funcţie de specializarea fiecărei secţii sau compartiment.
(4) Anunţul de organizare a concursului se publică pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu cel puţin 60 de zile înainte de data stabilită pentru concurs şi va cuprinde:
a) numărul de posturi vacante pentru care se organizează concursul;
b) locul, data şi ora desfăşurării probelor de concurs;
c) informaţii cu privire la desfăşurarea etapelor concursului;
d) condiţiile de participare;
e) documentele solicitate candidaţilor pentru întocmirea dosarului de concurs;
f) data până la care se pot depune dosarele de concurs;
g) tematica şi bibliografia concursului;
h) taxa de înscriere şi modalitatea de plată;
i) numărul de telefon şi adresa de poştă electronică la care se pot obţine informaţii suplimentare.
ART. 4
(1) Pentru înscrierea la concursul prevăzut la art. 2 alin. (1), candidaţii vor prezenta, anexat cererii de înscriere la concurs, următoarele documente:
a) certificatul de naştere;
b) actul de identitate;
c) diploma de licenţă;
d) chitanţa de plată a taxei de înscriere;
e) certificatul de cazier judiciar;
f) certificatul de cazier fiscal;
g) declaraţia pe propria răspundere privind existenţa unor eventuale întreruperi în activitate;
h) curriculum vitae care să cuprindă datele de identificare, datele de stare civilă, datele cu privire la studiile absolvite şi locurile de muncă anterioare;
i) carnetul de muncă sau adeverinţe privind vechimea în specialitate;
j) certificat medical eliberat de un medic specializat în medicina muncii.
(2) Cererea şi actele prevăzute la alin. (1) se depun personal sau prin mandatar cu procură specială ori prin intermediul serviciilor poştale/de curierat în termen de 20 de zile de la data publicării anunţului prevăzut la art. 3 alin. (2). Actele prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) şi i) se depun în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către candidat, iar cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d)-h) şi j) se depun în original.
(3) Cererea pentru înscrierea la concurs şi actele prevăzute la alin. (1) se pot depune şi în format online, prin intermediul platformei informatice puse la dispoziţie de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termenul prevăzut la alin. (2). Actele prevăzute la alin. (1) se trimit, în copie simplă, în format scanat sau, după caz, în format letric. Dispoziţiile art. 23 alin. (3) se aplică în mod corespunzător. În anunţul privind organizarea concursului se face trimitere şi la instrucţiunile privind folosirea platformei informatice.
(4) Cuantumul taxei de înscriere la concurs se stabileşte în funcţie de cheltuielile necesare pentru organizarea concursului. Taxa se plăteşte la casieria Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sau în contul bancar indicat în anunţul de concurs.
(5) Taxa de înscriere la concurs se restituie candidaţilor care au fost respinşi pentru neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a)-d) din Legea nr. 303/2022 sau a condiţiilor prevăzute la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, precum şi candidaţilor care se retrag din concurs anterior afişării listelor finale cu rezultatele verificării îndeplinirii acestor condiţii. Taxa se restituie şi în cazul altor situaţii obiective de împiedicare a participării la concurs intervenite înainte de susţinerea primei probe a concursului.
(6) La înscriere candidaţii primesc, la cererea acestora, cererea tipizată, tematica şi bibliografia.
(7) Fiecărui candidat îi este atribuit un cod alcătuit dintr-o literă şi 4 cifre.
SECŢIUNEA a 2-a
Biroul concursuri şi evaluare
ART. 5
Biroul concursuri şi evaluare al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie are, în principal, următoarele atribuţii:
1. verifică îndeplinirea condiţiilor de participare la concurs, centralizează dosarele candidaţilor, întocmeşte şi afişează lista candidaţilor admişi la concurs, precum şi lista finală a candidaţilor;
2. controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea concursului, identificarea şi, după caz, închirierea spaţiilor adecvate pentru susţinerea probelor de concurs, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenţei medicale pe parcursul desfăşurării concursului şi a pazei necesare pentru păstrarea ordinii publice la centrele de concurs şi de evaluare;
3. asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru concurs;
4. instruieşte, înaintea susţinerii concursului, responsabilii de sală;
5. preia de la preşedinţii comisiilor de elaborare a subiectelor, pe bază de delegaţie nominală, subiectele pentru probele scrise şi baremele de evaluare şi de notare, în plicuri distincte, închise şi sigilate;
6. ia măsuri pentru securizarea subiectelor şi lucrărilor scrise, păstrează în condiţii de siguranţă deplină subiectele şi baremele de evaluare şi notare;
7. repartizează candidaţii pe săli, pentru probele scrise, dispune publicarea listelor respective pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, precum şi afişarea pe uşile sălilor în care se desfăşoară probele;
8. coordonează multiplicarea subiectelor pentru probele scrise, în funcţie de numărul candidaţilor, sigilând apoi plicurile conţinând numărul sau, după caz, necesarul de subiecte pentru fiecare sală;
9. efectuează tragerea la sorţi şi distribuie candidaţilor subiectele multiplicate pentru probele scrise;
10. ia măsuri pentru ca în spaţiile în care se desfăşoară probele scrise de concurs să nu pătrundă persoane străine neautorizate de comisie sau neprevăzute de prezentul regulament;
11. predă comisiei de corectare lucrările scrise la proba practică, precum şi baremele de evaluare şi notare, împreună cu ghidurile de corectare;
12. afişează baremele de evaluare şi notare pentru ambele probe scrise, împreună cu subiectele, la centrele de concurs, la sfârşitul ultimei probe, şi asigură publicarea acestora pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
13. organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de concurs la centrul de evaluare şi răspunde de securitatea acestora;
14. calculează mediile generale şi întocmeşte listele finale;
15. efectuează verificări privind îndeplinirea condiţiei bunei reputaţii prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 303/2022, după afişarea rezultatelor definitive ale concursului;
16. analizează desfăşurarea şi rezultatele concursului şi prezintă concluziile Colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;
17. informează de îndată Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu privire la orice situaţie deosebită a cărei rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament, precum şi cu privire la orice situaţie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi: pierderea, deteriorarea sau desecretizarea unui subiect;
18. asigură afişarea şi publicarea simultană pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a rezultatelor concursului;
19. propune Colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a concursului;
20. exercită orice alte atribuţii necesare bunei desfăşurări a concursului.
ART. 6
(1) Conducătorul Biroului concursuri şi evaluare ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor prevăzute la art. 5.
(2) În acest scop, conducătorul Biroului concursuri şi evaluare desemnează, pentru fiecare procedură de concurs, o comisie de organizare şi stabileşte fişe de atribuţii pentru membrii comisiei, precum şi instrucţiuni pentru responsabilii de sală şi supraveghetori.
(3) Comisia de organizare prevăzută la alin. (2) este compusă din conducătorul Biroului concursuri şi evaluare şi doi membri desemnaţi din cadrul personalului biroului.
(4) Dispoziţiile art. 7 alin. (6) şi (8) se aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA a 3-a
Comisiile de elaborare a subiectelor şi de corectare a lucrărilor, precum şi comisia de soluţionare a contestaţiilor
ART. 7
(1) Comisia de elaborare a subiectelor şi de corectare a lucrărilor şi comisia de soluţionare a contestaţiilor se numesc prin hotărâre a Colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la propunerea preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu consultarea preşedinţilor de secţie. Fiecare comisie este condusă de un preşedinte.
(2) Secretariatul comisiei de elaborare a subiectelor şi de corectare a lucrărilor, precum şi cel al comisiei de soluţionare a contestaţiilor vor fi asigurate de un magistrat-asistent desemnat odată cu numirea comisiilor.
(3) În cadrul comisiei de elaborare a subiectelor şi de corectare a lucrărilor sunt constituite subcomisii pentru fiecare specializare corespunzătoare secţiilor/compartimentelor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie unde se află posturile scoase la concurs. Subcomisiile sunt constituite pentru Secţia I civilă, Secţia a II-a civilă, Secţia penală, Secţia de contencios administrativ şi fiscal ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi, respectiv, pentru compartimentele pentru care sunt scoase locuri la concurs. Pentru secţiile I şi a II-a civile se pot constitui subcomisii comune. Subcomisiile elaborează subiectele de concurs pentru testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice pentru grupele de materii corespunzătoare secţiilor/ compartimentelor pentru care s-a numit comisia respectivă, precum şi subiectele corespunzătoare pentru proba scrisă practică.
(4) Comisiile de corectare şi de soluţionare a contestaţiilor corespund ca număr şi specializare comisiilor de elaborare a subiectelor.
(5) Comisiile prevăzute la alin. (1) şi subcomisiile prevăzute la alin. (3) sunt alcătuite din 3 judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, iar desemnarea în aceste comisii se face pe baza consimţământului scris, exprimat anterior.
(6) Nu vor fi numite în comisii persoanele care au soţul sau soţia, rude sau afini, până la gradul al patrulea inclusiv, în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor vor completa declaraţii în acest sens.
(7) Dacă incompatibilitatea prevăzută la alin. (6) se iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor, membrul în cauză are obligaţia să se retragă şi să comunice de îndată această situaţie preşedintelui comisiei, în vederea înlocuirii sale.
(8) În comisiile şi subcomisiile prevăzute la alin. (1) şi (3) vor fi numiţi şi membri supleanţi, care îi vor înlocui de drept, în ordinea stabilită de colegiul de conducere, pe acei membri ai comisiei care, din motive întemeiate, nu îşi pot exercita atribuţiile. Înlocuirea se efectuează de preşedintele comisiei din care face parte persoana respectivă.
(9) O persoană poate face parte dintr-o singură comisie.
(10) Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor, de corectare şi de soluţionare a contestaţiilor vor semna contracte de participare în comisii cu privire la modalităţile de plată şi la respectarea atribuţiilor ce le revin, potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.
(11) Declaraţiile şi contractele de participare în comisii vor fi centralizate de comisia de organizare şi se păstrează alături de celelalte documente de concurs.
ART. 8
(1) Comisiile de elaborare a subiectelor au, în principal, următoarele atribuţii:
1. elaborarea subiectelor de concurs pentru ambele probe scrise, cu respectarea următoarelor reguli, în funcţie de tipul probei:
a) să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia elaborate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
b) să evidenţieze operaţiile gândirii - analiză, sinteză, generalizare - în trăsături ale procesului de gândire - flexibilitate, dimensiunea critică etc.;
c) să fie astfel formulate încât tratarea lor să angajeze cât mai multe posibilităţi de analiză, de sinteză şi de generalizare din partea candidaţilor;
d) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă un grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii şi bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
e) să se evite repetarea subiectelor de la concursurile anterioare;
f) timpul necesar rezolvării subiectelor să nu depăşească timpul alocat desfăşurării probei de concurs;
g) să se evite subiectele ce conţin probleme controversate în doctrină şi în practică;
h) să se pună accentul în notarea lucrărilor pe motivarea soluţiei alese de candidat; în barem pot să fie punctate modalităţi alternative de motivare a soluţiei alese de candidat;
2. elaborarea, pentru proba scrisă practică, a câte 3 variante de subiecte pentru fiecare specializare, din care se alege, prin tragere la sorţi, numărul subiectului acestei probe. Acestea se vor preda comisiei de organizare cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea concursului, pe specializări, în plicuri distincte şi sigilate;
3. predarea către comisia de organizare cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea concursului a subiectelor la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, în plicuri distincte şi sigilate;
4. elaborarea baremelor de evaluare şi notare pentru ambele probe scrise şi predarea acestora comisiei de organizare odată cu subiectele la proba scrisă practică;
5. elaborarea ghidurilor de corectare pentru proba scrisă practică, după definitivarea baremului în urma soluţionării contestaţiilor la barem, şi predarea acestora către Biroul concursuri şi evaluare.
(2) Preşedintele comisiei de elaborare a subiectelor veghează la respectarea regulilor de elaborare a subiectelor şi coordonează activitatea comisiei.
ART. 9
Comisiile de corectare evaluează şi corectează lucrările candidaţilor la proba scrisă, potrivit baremelor de evaluare şi notare definitive şi ghidurilor de corectare.
ART. 10
Comisiile de soluţionare a contestaţiilor au următoarele atribuţii:
a) soluţionează contestaţiile la barem, atât cu privire la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, cât şi cu privire la proba scrisă practică;
b) reevaluează lucrările scrise la proba practică ale căror note iniţiale au fost contestate, acordând note conform baremelor de evaluare şi notare definitive şi ghidurilor de corectare;
c) soluţionează contestaţiile formulate împotriva punctajului obţinut la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice.
CAP. III
Desfăşurarea concursului
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale privind desfăşurarea concursului
ART. 11
Concursul prevăzut la art. 2 alin. (1) constă în următoarele etape succesive:
a) verificarea dosarelor de concurs;
b) probele scrise pentru verificarea cunoştinţelor juridice;
c) testarea psihologică;
d) verificarea condiţiei privind buna reputaţie;
e) vizita medicală.
SECŢIUNEA a 2-a
Verificarea dosarelor de concurs
ART. 12
(1) Verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. a), b) şi d) din Legea nr. 303/2022, a condiţiilor prevăzute la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, precum şi a condiţiei de a fi apt din punct de vedere medical şi a celei privind lipsa antecedentelor penale se realizează de Biroul concursuri şi evaluare. Condiţia de a fi apt din punct de vedere medical se dovedeşte prin certificat medical eliberat de un medic specializat în medicina muncii, la cererea fiecărui candidat.
(2) Ulterior termenului prevăzut la art. 4 alin. (2) nu se mai pot depune acte în completarea cererii de înscriere, cu excepţia situaţiei în care comisia de organizare va solicita lămuriri cu privire la un act deja depus.
(3) Rezultatele verificărilor prevăzute la alin. (1) se afişează cu menţiunea „admis“ sau „respins“, însoţită de motivul respingerii dosarului, şi se publică pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cel mai târziu cu 25 de zile înainte de data desfăşurării concursului.
(4) Candidaţii respinşi în urma verificării pot formula contestaţii, în termen de 48 de ore de la publicarea listei pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Contestaţiile se depun fie la sediul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, fie prin fax sau e-mail.
(5) Contestaţiile vor fi soluţionate în termen de 5 zile de la expirarea termenului de depunere. Soluţia adoptată se comunică în cadrul aceluiaşi termen.
(6) După pronunţarea hotărârii colegiului de conducere se întocmeşte lista finală a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs, listă care se publică pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
SECŢIUNEA a 3-a
Probele scrise pentru verificarea cunoştinţelor juridice
ART. 13
(1) Candidaţii declaraţi admişi la etapa verificării dosarelor de concurs susţin două probe scrise, respectiv un test-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice şi o probă scrisă practică.
(2) Testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice se susţine, în funcţie de specializare, la următoarele grupe de materii:
a) drept civil (materia specifică secţiei) şi drept procesual civil, pentru posturile vacante de magistrat-asistent la Secţia I civilă şi Secţia a II-a civilă;
b) drept penal şi drept procesual penal, pentru posturile vacante de magistrat-asistent la Secţia penală;
c) drept administrativ, drept financiar şi fiscal şi drept procesual civil, pentru posturile vacante de magistrat-asistent la Secţia de contencios administrativ şi fiscal;
d) jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului şi jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, indiferent de specializare.
(3) Testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice cuprinde 50 de întrebări din materiile de concurs prevăzute la alin. (2), astfel:
a) pentru candidaţii la secţiile civile ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie:
- 20 de întrebări din dreptul civil (materia specifică secţiei), în funcţie de opţiunea candidatului;
– 20 de întrebări din dreptul procesual civil;
– 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului;
– 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene;
b) pentru candidaţii la Secţia penală a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie:
- 20 de întrebări din dreptul penal;
– 20 de întrebări din dreptul procesual penal;
– 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului;
– 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene;
c) pentru candidaţii la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie:
- 15 întrebări din dreptul administrativ;
– 10 întrebări din dreptul financiar şi fiscal;
– 15 întrebări din dreptul procesual civil;
– 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului;
– 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
(4) La testul-grilă pentru verificarea cunoştinţelor teoretice, fiecare răspuns corect primeşte 0,2 puncte în sistemul de notare de la 0 la 10.
(5) Proba scrisă practică constă în motivarea unei hotărâri judecătoreşti.
(6) La elaborarea subiectelor pentru ambele probe scrise se vor avea în vedere şi jurisprudenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi cea a Curţii Constituţionale.
(7) Pentru posturile vacante de magistrat-asistent la alte compartimente de specialitate ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice se susţine la două materii, stabilite de către Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi indicate în anunţul de concurs, precum şi la grupa de materii prevăzută la alin. (2) lit. d).
(8) Cele două materii de concurs se stabilesc, ţinându-se seama de specificul activităţii compartimentului şi atribuţiile specifice postului scos la concurs, dintre cele indicate la alin. (2), precum şi dintre următoarele domenii: drept constituţional, drept internaţional public, comunicare sau abilităţi lingvistice.
(9) Proba scrisă practică constă în redactarea unei lucrări în raport cu specificul activităţii compartimentului şi atribuţiile specifice postului scos la concurs.
(10) Subiectele pentru proba scrisă practică se elaborează de către comisia de elaborare a subiectelor corespunzătoare grupelor de materii pentru care se susţine proba scrisă teoretică, indicate în anunţul de concurs.
ART. 14
(1) Accesul candidaţilor în sălile de concurs este permis pe baza unui act de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probelor. În mod excepţional, pot fi admişi candidaţi în sală şi cu mai puţin de 30 de minute înainte de începerea probelor, însă nu şi după deschiderea plicului cu subiecte.
(2) Se interzice candidaţilor să deţină asupra lor, pe timpul desfăşurării probelor scrise, orice surse de informare care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi orice mijloc electronic de comunicare. Candidaţii pot folosi în timpul concursului acele materiale a căror posibilitate de utilizare este menţionată explicit în tematica şi bibliografia de concurs. Supraveghetorii verifică respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli. Nerespectarea acestor dispoziţii constituie fraudă şi duce la eliminarea din concurs a candidatului, indiferent dacă materialele sau mijloacele de comunicare interzise au fost folosite sau nu.
(3) În vederea elaborării lucrărilor scrise candidaţii folosesc numai cerneală sau pix cu pastă de culoare neagră.
(4) Candidaţii se aşază în ordine alfabetică, conform listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o teză de concurs tipizată, cu ştampila de concurs a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, pe care îşi scrie cu majuscule numele şi prenumele şi completează citeţ celelalte date. Colţul tezei de concurs va fi lipit şi ştampilat cu ştampila de concurs la momentul predării lucrării, numai după ce persoanele care supraveghează în sală au verificat identitatea candidaţilor şi completarea corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce responsabilii de sală au semnat în interiorul porţiunii care urmează a fi sigilată.
(5) După verificarea integrităţii plicurilor cu subiecte, supraveghetorii le vor distribui candidaţilor, comunicând ora începerii şi ora încheierii probelor de concurs.
(6) Din momentul deschiderii plicului în care se află subiectele niciun candidat nu mai poate intra în sală şi niciun candidat nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează pentru predarea acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului pierd dreptul de a mai susţine proba respectivă.
(7) În cazuri excepţionale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el trebuie să fie însoţit de unul dintre supraveghetori, până la înapoierea în sala de concurs.
(8) Niciun membru al comisiei de organizare prezent la centrul de concurs nu poate comunica în exterior conţinutul subiectelor de concurs până la încheierea probelor scrise.
(9) În cazul probei scrise practice, subiectele vor fi stabilite prin tragere la sorţi de către un reprezentant al candidaţilor. Subiectele extrase vor fi multiplicate în număr egal cu cel al candidaţilor, introduse în plicuri sigilate şi predate responsabililor din sălile de concurs. Preşedintele comisiei de organizare şi persoana care a efectuat tragerea la sorţi semnează pe versoul plicului ce conţine varianta extrasă.
ART. 15
(1) Timpul destinat elaborării lucrărilor scrise este cel stabilit de comisiile de elaborare a subiectelor şi este comunicat candidaţilor odată cu subiectele. Acesta nu poate depăşi 3 ore pentru fiecare dintre cele două probe de concurs, socotite din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor pentru fiecare candidat.
(2) Pe parcursul desfăşurării probelor scrise, personalul din comisia de organizare şi supraveghetorii de săli nu le pot da candidaţilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor şi nu pot aduce modificări acestora şi nici baremului de evaluare şi notare. Orice nelămurire legată de subiecte se discută direct cu comisiile de elaborare a subiectelor, iar dacă intervin clarificări, acestea se comunică în toate sălile de concurs.
(3) În cazul în care unii candidaţi, din diferite motive, doresc să îşi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit potrivit alin. (1), aceştia primesc alte teze tipizate. Acest lucru este consemnat de către supraveghetori în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise, care se încheie pentru fiecare sală. Tezele folosite iniţial se anulează pe loc de către 2 supraveghetori, menţionând-se pe ele „anulat“, se semnează de aceştia şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise. În cazul lucrărilor scrise la proba practică, candidaţii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală.
(4) Fiecare candidat primeşte atâtea teze de concurs tipizate şi ciorne câte îi sunt necesare.
(5) La expirarea timpului acordat, candidaţii predau lucrările sub semnătură în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit de comisiile de elaborare a subiectelor. Ultimii 3 candidaţi rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.
(6) Toţi candidaţii semnează, la momentul predării lucrărilor, în catalogul de sală.
(7) Preşedintele comisiei de organizare preia lucrările sub semnătură de la responsabilii de sală.
(8) Frauda dovedită atrage eliminarea din concurs. Se consideră fraudă şi înscrierea numelui candidatului pe teza de concurs în afara rubricii care se sigilează şi orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrării. În aceste cazuri, responsabilul de sală consemnează într-un proces-verbal faptele şi măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea „Fraudă“. Procesul-verbal se comunică comisiei de organizare şi candidatului respectiv.
(9) Sancţiunea prevăzută la alin. (8) se aplică şi pentru depăşirea timpului de concurs stabilit potrivit alin. (1).
(10) Cele două probe scrise se susţin în aceeaşi zi, cu o pauză între acestea ce nu poate depăşi o oră.
ART. 16
(1) Baremele stabilite de comisiile de elaborare a subiectelor se afişează la centrele de concurs, la sfârşitul ultimei probe, şi se publică împreună cu subiectele pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(2) Candidaţii pot formula contestaţii la barem în termen de 3 zile de la publicare, care se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor în termen de 3 zile de la expirarea termenului de contestare. Soluţiile se motivează în termen de 3 zile de la expirarea termenului pentru soluţionarea contestaţiilor.
(3) Baremele definitive se publică în condiţiile alin. (1).
ART. 17
(1) La testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, evaluarea şi notarea lucrărilor se realizează prin procesare electronică, pe baza baremelor definitive.
(2) În situaţia în care, în urma soluţionării contestaţiilor la barem, se anulează una sau mai multe întrebări din testul-grilă, punctajul corespunzător întrebărilor anulate se acordă tuturor candidaţilor.
(3) În ipoteza în care, în urma soluţionării contestaţiilor la barem, se apreciază că răspunsul corect la una dintre întrebările din testul-grilă este altul decât cel indicat în barem, se corectează baremul şi se va acorda punctajul corespunzător întrebării respective numai candidaţilor care au indicat răspunsul corect stabilit prin baremul definitiv.
(4) În situaţia în care, în urma soluţionării contestaţiilor la barem, se apreciază că răspunsul indicat ca fiind corect în baremul iniţial nu este singurul răspuns corect, punctajul corespunzător întrebării respective din testul-grilă se acordă pentru oricare dintre variantele de răspuns stabilite ca fiind corecte prin baremul definitiv.
ART. 18
(1) La proba practică, corectarea lucrărilor scrise se face de către 2 membri ai comisiei de corectare corespunzătoare, conform baremului definitiv de evaluare şi notare şi ghidurilor de corectare. Lucrările scrise se notează cu note de la 0 la 10, cu două zecimale. Corectarea şi notarea se înregistrează în borderouri de notare separate, de către fiecare corector, semnate de aceştia pe fiecare pagină. Nota la această probă o reprezintă media aritmetică a celor două note acordate.
(2) Dacă între notele acordate de cei doi corectori conform alin. (1) diferenţa este mai mare de un punct, nota finală va fi stabilită de o comisie formată din cei doi corectori şi preşedintele comisiei de corectare. Dacă unul dintre corectori este chiar preşedintele comisiei de corectare, din comisia ce va stabili nota finală va face parte, alături de cei doi membri ai comisiei care au corectat lucrarea, un alt membru al comisiei respective.
(3) Nota acordată conform alin. (2), calculată ca medie aritmetică a celor trei note stabilite de persoanele menţionate la alin. (2), se consemnează într-un borderou de notare distinct, sub semnătura celor 3 membri, şi se trece pe lucrare, în rubrica specială a tezei de concurs, cu cerneală neagră, sub semnătură, de către comisia de organizare a concursului. Nota 1 se acordă atunci când punctajul obţinut de candidat, ca medie iniţială sau în urma reevaluării, este mai mic sau egal cu această notă.
(4) Pe timpul corectării, colţul sigilat al lucrării nu se deschide. Notele acordate se înscriu în borderou, sub semnătura celor care le-au acordat, şi pe lucrare, sub semnătură, de către comisia de organizare, după care se introduc în baza de date a comisiei de organizare. După efectuarea acestor operaţiuni se desface colţul sigilat al lucrării şi se corelează numărul lucrării cu numele şi prenumele candidatului.
ART. 19
(1) Rezultatele concursului se afişează pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(2) Candidaţii nemulţumiţi de rezultatele concursului pot formula contestaţii în termen de 3 zile de la publicare, atât cu privire la punctajul obţinut la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, cât şi cu privire la nota obţinută la proba scrisă practică. Contestaţiile se depun fie la sediul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, fie prin fax sau e-mail.
(3) În vederea soluţionării contestaţiilor, lucrările se vor resigila şi renumerota, iar în ceea ce priveşte proba scrisă practică, lucrările vor fi înscrise într-un borderou separat.
(4) La proba scrisă practică, fiecare lucrare a cărei notă iniţială a fost contestată se recorectează de către 2 membri ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor corespunzătoare, nota acordată la contestaţii fiind media aritmetică a notelor acordate de aceştia. În cazul în care se constată o diferenţă mai mare de un punct între notele celor 2 corectori şi cel puţin una dintre note este minimum 5 sau dacă diferenţa dintre nota stabilită de comisia de corectare şi de comisia de soluţionare a contestaţiilor este mai mare de 1,5 puncte, în favoarea candidatului, nota finală, calculată ca medie aritmetică, va fi stabilită de o comisie formată din cei 2 corectori din comisia de soluţionare a contestaţiilor şi preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor. Dacă unul dintre corectori este chiar preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor, din comisia ce va stabili nota finală va face parte, alături de cei doi membri ai comisiei care au recorectat lucrarea, un alt membru al comisiei respective.
(5) Contestaţiile formulate cu privire la ambele probe scrise se soluţionează în termen de 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2).
(6) Notele acordate în urma soluţionării contestaţiilor sunt definitive şi nu pot fi mai mici decât notele contestate.
ART. 20
(1) Nota finală obţinută de candidat la concurs o reprezintă media aritmetică a notelor obţinute la cele două probe scrise.
(2) Pentru ocuparea unui post vacant de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, candidatul trebuie să obţină cel puţin nota 7 (şapte) la fiecare dintre cele două probe scrise.
(3) Ocuparea posturilor se face în ordinea mediilor obţinute, în funcţie de opţiunea candidatului, în limita numărului de posturi scoase la concurs. Numirea se face numai la secţia sau compartimentul pentru care candidatul a susţinut concursul.
ART. 21
(1) Lista cuprinzând rezultatele concursului, după soluţionarea contestaţiilor, se publică pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(2) În situaţia în care există posturi vacante de magistrat-asistent la secţiile sau, după caz, la compartimentele pentru care s-au scos la concurs posturi, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie poate suplimenta numărul de posturi scoase la concurs, astfel încât să poată fi repartizaţi pe secţii sau, după caz, la compartimentele respective toţi candidaţii care au obţinut note egale cu cea a ultimului candidat declarat admis după cele două probe scrise ale concursului.
(3) Dacă nu există posturi vacante în condiţiile alin. (2), la medii egale, departajarea candidaţilor se face, în ordine, în funcţie de nota obţinută la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor teoretice, de vechimea mai mare în specialitate juridică, de deţinerea titlului ştiinţific de doctor, de activitatea publicistică de specialitate.
SECŢIUNEA a 4-a
Testarea psihologică, verificarea condiţiei bunei reputaţii şi vizita medicală
ART. 22
(1) Candidaţii admişi la probele scrise vor fi verificaţi sub aspectul îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 303/2022 şi vor fi programaţi pentru a se prezenta la vizita medicală şi la testarea psihologică.
(2) Testarea psihologică constă în susţinerea unui test scris şi a unui interviu în faţa unui psiholog desemnat de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, la propunerea comisiei de organizare, din rândul specialiştilor din cadrul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Consiliului Superior al Magistraturii, curţilor de apel ori din Registrul unic al psihologilor cu drept de liberă practică din România atestaţi în condiţiile legii. Rezultatele testării psihologice sunt concretizate într-un raport care cuprinde profilul psihologic al fiecărui candidat, precum şi calificativul „admis“ sau „respins“.
(3) În funcţie de numărul candidaţilor, aceştia vor putea fi repartizaţi pe grupe după criteriul alfabetic, urmând ca fiecare grupă să susţină testarea psihologică în faţa unui psiholog.
(4) În vederea publicării rezultatelor testării psihologice, fiecărui candidat îi va fi atribuit un cod alcătuit dintr-o literă şi 4 cifre. Calificativul acordat se aduce la cunoştinţă prin publicarea pe pagina de internet a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(5) Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea testării psihologice stabilită pentru concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii se aplică în mod corespunzător.
(6) Candidaţii nemulţumiţi de calificativul acordat pot formula, în termen de 48 de ore de la publicarea rezultatelor, contestaţii care se transmit prin fax sau e-mail Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sau se depun la sediul acestei instituţii.
(7) Contestaţiile se soluţionează de comisia de reexaminare psihologică formată din 3 psihologi, alţii decât cei care au examinat candidaţii iniţial. Reexaminarea psihologică se realizează prin reevaluarea testului scris, aplicarea unui nou test scris şi susţinerea unui nou interviu.
(8) Calificativul acordat de comisia de reexaminare psihologică este definitiv şi se publică în condiţiile alin. (4).
ART. 23
(1) Verificările privind îndeplinirea condiţiei bunei reputaţii se vor face cu respectarea legislaţiei în vigoare referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
(2) În vederea verificării îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii, candidaţii au obligaţia de a depune la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 10 zile de la data publicării rezultatelor concursului, următoarele documente:
- adeverinţele eliberate de angajatorii de la locurile de muncă avute în ultimii 3 ani anteriori datei susţinerii primei probe din cadrul primei etape a concursului, care să cuprindă inclusiv menţiuni privind existenţa ori inexistenţa unor eventuale sancţiuni disciplinare, aplicate în această perioadă, pentru care nu a intervenit radierea;
– scrisoare de recomandare de la ultimul loc de muncă, care să conţină o descriere a activităţii efectiv desfăşurate şi a calificărilor angajatului, precum şi evaluarea calităţilor, competenţelor, aptitudinilor şi atitudinii persoanei recomandate;
– adeverinţe eliberate de primării şi/sau, după caz, de administraţiile financiare de la domiciliile avute în ultimii 3 ani anteriori datei susţinerii primei probe din cadrul primei etape a concursului, din care să rezulte, dacă este cazul, natura şi tipul contravenţiilor comise şi sancţiunile contravenţionale aplicate în această perioadă;
– orice alte înscrisuri pe care le consideră relevante pentru verificarea îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii.
(3) Candidaţii care au depus cererea şi actele de înscriere prin platforma electronică, odată cu documentele prevăzute la alin. (2), au obligaţia de a depune, în format letric, şi actele prevăzute la art. 4 alin. (1). Documentele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-c) şi i) se depun în copii certificate pentru conformitate de candidaţi, iar cele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. d)-h) şi j) se depun în original.
(4) În vederea verificării îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii, comisia de organizare solicită Inspectoratului General al Poliţiei Române comunicarea datelor rezultate din evidenţa operativă a organelor judiciare cu privire la candidaţi, Direcţiei resurse umane şi organizare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii ori Biroului concursuri şi evaluare din cadrul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, după caz, date privind o eventuală eliminare a candidatului, în ultimii 5 ani anteriori susţinerii concursului, din concursurile de acelaşi fel sau din concursurile de admitere organizate de Consiliul Superior al Magistraturii, şi poate solicita, în măsura în care consideră necesar, relaţii şi de la alte instituţii.
(5) Comisia de organizare verifică documentele prevăzute la alin. (2) şi (3) şi, atunci când este cazul, sesizările primite cu privire la candidaţi. În cazul persoanelor care au mai îndeplinit anterior funcţia de magistrat-asistent, vor constitui obiect al verificării privind buna reputaţie şi datele cuprinse în dosarul profesional al acestora.
(6) Rezultatele verificării se consemnează în cuprinsul raportului referitor la îndeplinirea condiţiilor de numire în funcţia de magistrat-asistent, care se înaintează Colegiului de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(7) Pentru stabilirea condiţiei bunei reputaţii sunt analizate:
a) faptele pentru care candidaţilor li s-au aplicat sancţiuni contravenţionale în ultimii 3 ani anteriori datei susţinerii primei probe din cadrul primei etape a concursului;
b) faptele pentru care candidaţilor li s-au aplicat sancţiuni disciplinare în ultimii 3 ani anteriori datei susţinerii primei probe din cadrul primei etape a concursului, pentru care nu a intervenit radierea.
(8) Nu se bucură de o bună reputaţie persoana care a fost sancţionată contravenţional sau disciplinar în ultimii 3 ani anteriori datei susţinerii primei probe din cadrul primei etape a concursului pentru fapte în raport cu care numirea acesteia în funcţia de magistrat-asistent nu ar fi conformă cu onoarea şi probitatea specifice acestei funcţii sau ar aduce atingere prestigiului justiţiei, la stabilirea bunei reputaţii avându-se în vedere următoarele criterii:
a) gravitatea faptei, astfel cum rezultă din natura acesteia şi din împrejurările în care a fost săvârşită, din forma şi gradul de vinovăţie, precum şi din sancţiunea aplicată;
b) conduita persoanei înainte şi după săvârşirea faptei, care relevă perseverenţa în săvârşirea unor fapte de natura celor prevăzute la alin. (6), sancţionate ca atare.
(9) Candidaţii inapţi pentru exercitarea funcţiei din punct de vedere medical ori psihologic, precum şi cei care nu se bucură de o bună reputaţie sunt declaraţi respinşi.
(10) În situaţia prevăzută la alin. (8), procedura prevăzută în prezenta secţiune se reia pentru candidaţii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 22 din prezentul regulament.
SECŢIUNEA a 5-a
Validarea rezultatelor finale ale concursului şi numirea în funcţie
ART. 24
(1) Tabelul cu rezultatele finale ale concursului se validează de Colegiul de conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(2) După validarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie numeşte în funcţia de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie candidaţii reuşiţi la concurs.
ART. 25
(1) Lucrările de concurs ale candidaţilor declaraţi admişi se anexează, în original, la mapele profesionale întocmite acestora, după numirea în funcţie, în condiţiile legii.
(2) Restul lucrărilor scrise, precum şi toate celelalte documente privind desfăşurarea concursului se arhivează şi se păstrează în arhiva Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, prin grija Biroului concursuri şi evaluare. Lucrările scrise anulate pentru fraudă se arhivează şi se păstrează separat.
ART. 26
(1) Înainte de a începe să îşi exercite funcţia, magistraţii-asistenţi depun următorul jurământ: „Jur să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr drepturile şi libertăţile fundamentale ale persoanei, să-mi îndeplinesc atribuţiile cu onoare, conştiinţă şi fără părtinire. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!“ Referirea la divinitate din formula jurământului se schimbă potrivit credinţei religioase a judecătorilor şi procurorilor şi este facultativă.
(2) Refuzul depunerii jurământului atrage, de drept, nulitatea numirii în funcţie.
(3) Jurământul se depune în faţa preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, după citirea actului de numire, cu participarea prim-magistratului-asistent.
(4) Depunerea jurământului se consemnează într-un proces-verbal care se semnează de preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi de prim-magistratul-asistent al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
SECŢIUNEA a 6-a
Numirea în funcţia de magistrat-asistent fără concurs
ART. 27
Numirea în funcţia de magistrat-asistent, în cazul prevăzut de art. 236 alin. (3) din Legea nr. 303/2022, se face fără susţinerea concursului prevăzut de art. 2 alin. (1) din prezentul regulament, prin ordin al preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 28
Termenele prevăzute de prezentul regulament se calculează potrivit dispoziţiilor art. 181 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 29
Până la operaţionalizarea Biroului de concursuri şi evaluare, atribuţiile acestuia, prevăzute în prezentul regulament, sunt duse la îndeplinire de către actualul compartiment de specialitate al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: