Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
REGULAMENT din 19 iulie 2006 de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Imbunatatiri Funciare - I.N.C.D.I.F. - "ISPIF" Bucuresti
ART. 1 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Îmbunãtãţiri Funciare - I.N.C.D.I.F. - "ISPIF" Bucureşti, denumit în continuare institut naţional, este persoanã juridicã românã care funcţioneazã în coordonarea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale şi, din punct de vedere ştiinţific, în coordonarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti" şi îşi desfãşoarã activitatea pe bazã de gestiune economicã şi autonomie financiarã, calculeazã amortismente şi conduce evidenţa contabilã în regim economic. ART. 2 (1) Institutul naţional se înfiinţeazã în scopul desfãşurãrii activitãţii de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã în domeniul îmbunãtãţirilor funciare. (2) Institutul naţional contribuie, în principal, la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului îmbunãtãţirilor funciare şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice stabilite prin programele naţionale de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã şi inovare.
CAP. II Obiectul de activitate
ART. 3 Obiectul de activitate al institutului naţional cuprinde în principal: A. Activitãţi de cercetare-dezvoltare - cod CAEN 73; 7310 - Cercetare-dezvoltare în ştiinţe fizice şi naturale a) În cadrul Planului naţional pentru cercetare, dezvoltare şi inovare, institutul naţional efectueazã cercetãri fundamentale şi aplicative de interes public şi naţional privind: 1. elaborarea de cercetãri, studii şi documentaţii specifice în domeniul îmbunãtãţirilor funciare; 2. caracterizarea complexã şi cuantificarea/mãsurarea resurselor naturale (climatice, de apã şi sol) ale terenurilor ce necesitã lucrãri de îmbunãtãţiri funciare; 3. efectuarea de cercetãri şi studii în teren şi laborator: topografice-fotogrammetrice, aerofotogrammetrice, pedologice, pedoameliorative, geologice şi geotehnice, hidrogeologice, hidrologice şi întocmirea de hãrţi la diferite scãri, în funcţie de complexitatea specificã amenajãrilor; 4. efectuarea de cercetãri şi studii de teledetecţie privind sistemele informaţionale geografice (GIS), procesarea de imagini şi cartografierea fotogrammetricã şi satelitarã, statistica agricolã, asistenţa tehnicã, auditul tehnic de specialitate, documentare, instruire, organizarea de manifestãri tehnico-ştiinţifice specifice; 5. efectuarea de cercetãri în poligoane şi câmpuri experimentale privind determinarea bilanţului apei în sol şi stabilirea consumului şi necesarului de apã al plantelor, pe microzone şi zone pedoclimatice, stabilirea mãsurilor şi soluţiilor de prevenire sau eliminare a excesului de umiditate la nivel de "parcelã" de amenajare, în amplasamente caracteristice, stabilirea mãsurilor şi soluţiilor de conservare, prevenire şi combatere a degradãrii solului; 6. efectuarea de cercetãri privind stadiul actual al fondului funciar din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare; 7. zonarea pretabilitãţii terenurilor şi cercetãri privind amenajarea cu lucrãri de îmbunãtãţiri funciare (irigaţii, desecãri-drenaje, combaterea eroziunii solului şi alte lucrãri) a terenurilor degradate şi promovarea unor soluţii integrate de ameliorare; executarea de cercetãri şi studii de organizare a teritoriului şi agroeconomice pentru amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare; 8. executarea de cercetãri şi studii privind zonarea hidroameliorativã şi hidromodularã a terenurilor cu lucrãri de îmbunãtãţiri funciare; 9. executarea de cercetãri şi studii privind oportunitatea introducerii lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare în zone ce necesitã lucrãri, inclusiv în zona montanã; 10. fundamentarea ştiinţificã şi tehnico-economicã a mãsurilor de restructurare a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare existente (irigaţii, desecãri, combaterea eroziunii solului şi altele asemenea); 11. evaluarea impactului exercitat de lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare asupra condiţiilor de mediu (sol, apã, microrelief şi socioeconomic), pe baza unor cercetãri specifice; 12. evaluarea potenţialului terenurilor agricole pentru producţii în regim amenajat şi neamenajat; 13. efectuarea de cercetãri şi studii privind protecţia mediului în agriculturã, în special cele referitoare la biodiversitate, zone umede şi ecologizarea terenurilor din incintele îndiguite; 14. elaborarea de studii de prefezabilitate şi fezabilitate pentru terenurile pretabile şi oportune tehnic şi economic pentru lucrãri de îmbunãtãţiri funciare; 15. studiul viabilitãţii amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare din punct de vedere tehnic, economic, social şi ecologic; 16. efectuarea de cercetãri şi studii pentru evaluarea modului de utilizare a terenurilor şi elaborarea de criterii necesare unor eventuale restructurãri a folosinţei terenurilor din zonele umede şi degradate; 17. efectuarea de cercetãri şi studii necesare adaptãrii amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare la noile forme de proprietate şi de exploatare a terenurilor; 18. elaborarea de tehnici şi tehnologii pentru reabilitarea, modernizarea, ecologizarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare şi realizarea de noi amenajãri; 19. evidenţierea tehnicilor, metodelor şi procedeelor eficiente ecologic şi economic pentru reconstrucţia, protecţia şi utilizarea durabilã a terenurilor agricole; 20. elaborarea şi promovarea unor concepţii de amenajare complexã a terenurilor din cadrul perimetrelor hidroameliorative; 21. executarea de cercetãri şi studii privind adaptarea funcţionãrii sistemelor de irigaţii la noua structurã de proprietate; 22. realizarea unor module reprezentative pentru diferite zone pedoclimatice şi socioeconomice în vederea obţinerii de date pentru validarea soluţiilor de amenajare; 23. adaptarea lucrãrilor agropedoameliorative la condiţiile specifice amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare în vederea conservãrii şi sporirii capacitãţii de producţie a terenurilor cu lucrãri; 24. elaborarea unor tehnici şi tehnologii pentru refacerea ecologicã a terenurilor degradate, slab productive (nisipuri, terenuri sãrãturate, terenuri acide şi altele asemenea), inclusiv prin activitãţi antropice; 25. monitorizarea efectelor induse de fenomenele de secetã şi inundaţii, alunecãri şi prãbuşiri de terenuri etc.; 26. fundamentarea mãsurilor şi lucrãrilor necesare valorificãrii integrale şi exploatãrii durabile a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare; 27. elaborarea de studii necesare echipãrii optime în contextul protecţiei mediului în sistemele de irigaţii; 28. efectuarea de cercetãri pentru irigarea terenurilor desecate-drenate în vederea reducerii consumului de apã şi energie şi a protecţiei solului; 29. optimizarea regimului de irigare în funcţie de cerinţele plantelor în condiţii de stres hidric; 30. valorificarea resurselor locale de apã, inclusiv a apelor uzate; 31. promovarea şi dezvoltarea unor sisteme şi metode agrofitotehnice specifice, în condiţiile amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare; 32. optimizarea tehnologiilor de udare corelate cu tehnologiile agrofitotehnice; 33. proiectarea de sisteme informatice geografice pentru managementul durabil al resurselor de sol, apã şi mediu din amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare; 34. acordarea de asistenţã tehnicã şi consultanţã pentru monitorizarea activitãţii de exploatare a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare; 35. efectuarea de cercetãri şi studii privind realizarea de echipamente şi instalaţii specifice lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare; 36. diversificarea echipamentelor de irigare prin aspersiune corelate cu cerinţele de protecţia mediului, în condiţii impuse de proprietatea privatã asupra pãmântului; 37. realizarea de echipamente necesare irigãrii pe brazdã; 38. realizarea de echipamente diversificate necesare irigãrii localizate; 39. realizarea de echipamente adaptate irigãrii cu ape uzate; 40. realizarea unor agregate de pompare în corelare cu parametrii hidraulici ai instalaţiilor de udare; 41. elaborarea tehnicilor de echipare a amenajãrilor de irigaţii în contextul realizãrii unor echilibre ecologice durabile; 42. mãsurarea şi contorizarea apei din amenajãrile de irigaţii, desecare-drenaj şi combaterea eroziunii solului; 43. proiectarea de sisteme de protecţie a reţelelor de conducte îngropate; 44. testarea şi omologarea echipamentelor şi instalaţiilor specifice din producţia internã; 45. testarea şi avizarea echipamentelor şi instalaţiilor specifice provenite din import. b) Alte activitãţi de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã: 1. cercetarea şi ingineria tehnologicã în amenajãrile de îmbunãtãţiri funciare şi protecţia mediului în agriculturã; 2. efectuarea de cercetãri şi elaborarea de studii necesare promovãrii perimetrelor de ameliorare în zonele puternic afectate de procese de degradare; 3. efectuarea de cercetãri şi elaborarea de studii necesare înfiinţãrii unor rezervaţii naturale pentru conservarea şi protecţia biodiversitãţii; 4. stabilirea unor sisteme de ameliorare şi conservarea mediului şi a apei cu costuri reduse adaptate la resurse limitate; 5. efectuarea de studii de impact şi bilanţ de mediu în interiorul şi în afara amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare; 6. elaborarea de norme, normative, reglementãri tehnice, standarde, instrucţiuni şi metodologii necesare efectuãrii de cercetãri, studii şi elaborarea de proiecte pentru execuţia şi exploatarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare; 7. elaborarea de norme de conţinut pentru studiile pedologice, hidrologice, litologice, geologice, geotehnice, hidrogeologice, de teledetecţie şi altele asemenea; 8. elaborarea de norme şi normative pentru elaborarea proiectelor de execuţie şi exploatarea diferitelor lucrãri de îmbunãtãţiri funciare; 9. elaborarea de standarde privind calitatea apei pentru diverse utilizãri; 10. întocmirea de metodologii şi instrucţiuni pentru clasificarea terenurilor pretabile la lucrãri de îmbunãtãţiri funciare; 11. elaborarea de studii, reglementãri şi acorduri tehnice în vederea integrãrii în legislaţia europeanã. B. Activitãţi conexe activitãţii de cercetare-dezvoltare desfãşurate în domeniul propriu de activitate, conform prevederilor legale: 1. cod CAEN 0111 - Cultivarea cerealelor, porumbului şi a altor plante n.c.a.; 2. cod CAEN 0112 - Cultivarea legumelor, a specialitãţilor horticole şi a produselor de serã; 3. cod CAEN 0141 - Activitãţi de servicii anexe agriculturii; grãdinãrit peisagistic (arhitecturã peisagerã); 4. cod CAEN 4511 - Demolarea construcţiilor, terasamente şi organizare de şantiere; 5. cod CAEN 4512 - Lucrãri de foraj şi sondaj pentru construcţii; 6. cod CAEN 4524 - Construcţii hidrotehnice; 7. cod CAEN 4525 - Alte lucrãri speciale de construcţii; 8. cod CAEN 5121 - Comerţ cu ridicata al cerealelor, seminţelor şi furajelor; 9. cod CAEN 5122 - Comerţ cu ridicata al florilor şi al plantelor; 10. cod CAEN 5131 - Comerţ cu ridicata al fructelor şi legumelor; 11. cod CAEN 5221 - Comerţ cu amãnuntul al fructelor şi legumelor proaspete; 12. cod CAEN 5551 - Cantine; 13. cod CAEN 6312 - Depozitãri; 14. cod CAEN 7020 - Închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate; 15. cod CAEN 7131 - Închirierea maşinilor şi echipamentelor agricole; 16. cod CAEN 7230 - Prelucrarea informaticã a datelor; 17. cod CAEN 7240 - Activitãţi legate de bazele de date; 18. cod CAEN 7260 - Alte activitãţi legate de informaticã; 19. cod CAEN 7413 - Activitãţi de studiere a pieţei şi de sondaj; 20. cod CAEN 7414 - Activitãţi de consultanţã pentru afaceri şi management; 21. cod CAEN 7420 - Activitãţi de arhitecturã, inginerie şi servicii de consultanţã tehnicã legate de acestea; 22. cod CAEN 7430 - Activitãţi de testãri şi analize tehnice; 23. cod CAEN 7481 - Activitãţi fotografice. ART. 4 În cadrul obiectului sãu de activitate, institutul naţional poate colabora şi la realizarea unor activitãţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi apãrare naţionalã sau poate desfãşura şi alte activitãţi conexe cu aprobarea organului colaborator.
CAP. III Patrimoniul
ART. 5 (1) Institutul naţional are un patrimoniu în valoare de 8.386 mii lei, constituit conform situaţiilor financiare anuale la 30 iunie 2005. (2) Institutul naţional administreazã, cu diligenţa unui bun proprietar, bunurile proprietate publicã şi privatã a statului, precum şi alte bunuri proprii dobândite în condiţiile legii. Bunurile proprietate publicã aflate în administrarea institutului naţional, precum şi cele dobândite din fonduri publice se evidenţiazã distinct în patrimoniul acestuia. (3) Rezultatele cercetãrilor obţinute în baza derulãrii unui contract finanţat din fonduri publice aparţin institutului naţional, în calitate de persoanã juridicã executantã, şi ordonatorului principal de credite, în egalã mãsurã. Administrarea şi înregistrarea în evidenţa contabilã a institutului naţional, potrivit prevederilor legale în domeniul contabilitãţii, precum şi înstrãinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetãrilor obţinute în baza derulãrii unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile ulterioare, şi <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, precum şi conform reglementãrilor contabile aplicabile. (4) În exercitarea drepturilor sale, institutul naţional posedã şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul propriu şi, dupã caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizãrii obiectului sãu de activitate, şi beneficiazã de rezultatele utilizãrii acestora. (5) Realizarea unor servicii sau activitãţi de microproducţie se poate face prin asocierea în participaţiune numai în scopul stimulãrii valorificãrii rezultatelor cercetãrii, cu aprobarea ministerului coordonator şi a autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. (6) Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare.
CAP. IV Structura organizatoricã şi funcţionalã
ART. 6 (1) Structura organizatoricã a institutului naţional se aprobã prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, cu avizul Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti", la propunerea consiliului de administraţie, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotãrârii de înfiinţare a institutului naţional şi cuprinde în mod obligatoriu: un compartiment juridic, un compartiment de marketing, un compartiment financiar-contabil, un compartiment de audit şi control financiar, un compartiment de diseminare a informaţiilor, relaţii publice şi mass-media. (2) Institutul naţional poate avea în structurã subunitãţi ori filiale cu sau fãrã personalitate juridicã, departamente, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizãrii obiectului sãu de activitate, care se înfiinţeazã prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la care evidenţa contabilã se conduce şi se organizeazã conform <>Legii nr. 82/1991 , republicatã. (3) În funcţie de specificul activitãţii, prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unitãţi din ţarã sau din strãinãtate, care nu modificã structura generalã aprobatã. ART. 7 Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunitãţile aflate în structura institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie. ART. 8 Conducãtorii subunitãţilor şi filialelor din structura institutului naţional rãspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilitãţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia.
CAP. V Organele de conducere
ART. 9 (1) Conducerea institutului naţional este asiguratã de: a) consiliul de administraţie; b) comitetul de direcţie; c) directorul general. (2) Orientarea şi coordonarea activitãţii tehnico-ştiinţifice din institutul naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific. Consiliul de administraţie ART. 10 (1) Consiliul de administraţie al institutului naţional este format din 7 membri, cetãţeni români, numiţi prin ordin al ministerului coordonator, pentru un mandat de maximum 4 ani, care poate fi reînnoit o singurã datã, potrivit prevederilor legale în vigoare. (2) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu: a) directorul general al institutului naţional, care este şi preşedintele consiliului de administraţie; b) preşedintele consiliului ştiinţific al institutului naţional; c) un reprezentant al autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare; d) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice; e) un reprezentant al Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale; f) un reprezentant al Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti"; g) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei. (3) În cazul reprezentanţilor prevãzuţi la lit. c)-g), numirea se face la propunerea autoritãţilor de la care provin. (4) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a fãcut numirea, în caz de abateri grave sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin. ART. 11 (1) Membrii consiliului de administraţie: a) îşi pãstreazã calitatea de angajat la instituţia sau unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivã din aceastã calitate; b) sunt plãtiţi pentru activitatea desfãşuratã în aceastã calitate cu o indemnizaţie lunarã, stabilitã de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din salariul de bazã al directorului general al institutului naţional; c) nu pot face parte din mai mult de douã consilii de administraţie ale institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare şi nu pot participa, în aceeaşi calitate, la alte unitãţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente. (2) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele pânã la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp administratori sau asociaţi la alţi operatori economici cu acelaşi profil ori cu care institutul naţional se aflã în relaţii comerciale directe. ART. 12 Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea pe baza regulamentului propriu de funcţionare adoptat prin votul majoritãţii absolute a membrilor sãi. Acesta adoptã decizii în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. ART. 13 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte de regulã o datã pe lunã sau ori de câte ori interesele institutului naţional o cer, convocarea acestuia fãcându-se de cãtre preşedinte şi, în lipsa acestuia, de cãtre vicepreşedinte sau la solicitarea a cel puţin 3 membri din consiliul de administraţie. (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de cãtre vicepreşedinte. (3) Vicepreşedintele este numit potrivit regulamentului propriu de funcţionare a consiliului de administraţie. ART. 14 (1) Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea în prezenţa a cel puţin 5 membri. Dacã nu este îndeplinitã aceastã condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramatã în cel mult 15 zile, cu aceeaşi ordine de zi. (2) Hotãrârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar cu votul a nu mai puţin de 4 membri. ART. 15 La şedinţele consiliului de administraţie participã, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat. ART. 16 Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analizã consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remuneratã conform legislaţiei în vigoare. ART. 17 (1) Membrii consiliului de administraţie sunt rãspunzãtori, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi rãspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional. (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luãrii unei decizii care s-a dovedit pãgubitoare pentru institutul naţional nu rãspund, dacã opinia lor separatã s-a consemnat expres în registrul de procese-verbale ale şedinţelor consiliului de administraţie şi dacã au anunţat în scris despre aceasta ministerul coordonator. (3) Membrii consiliului de administraţie care nu respectã prevederile art. 11 alin. (1) lit. c) şi alin. (2) rãspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt. ART. 18 Consiliul de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii: a) avizeazã modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunitãţi şi filiale din structura acestuia; b) aprobã, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de cercetare-dezvoltare ale institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţã cu strategia generalã a domeniului propriu de activitate, cu avizul Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti"; c) analizeazã şi avizeazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli care se depune la Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în vederea aprobãrii conform legislaţiei în vigoare; d) analizeazã şi avizeazã situaţiile financiare anuale, pe care le supune spre aprobare Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, şi aprobã raportul de gestiune asupra activitãţii desfãşurate de institutul naţional în anul precedent; e) analizeazã realizarea criteriilor de performanţã şi raportarea trimestrialã privind activitatea institutului naţional şi aprobã mãsurile necesare pentru desfãşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; f) analizeazã, aprobã sau, dupã caz, propune spre aprobare, potrivit legii, investiţiile care urmeazã a fi realizate de institutul naţional; g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea ori închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii; h) aprobã valorificarea bunurilor dobândite, în condiţiile legii; i) fundamenteazã şi prezintã Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale propunerile de asigurare a fondurilor, prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestuia, pentru finanţarea obiectivelor de interes public specifice activitãţii institutului naţional; j) aprobã volumul creditelor bancare prevãzute la art. 34; k) aprobã utilizarea disponibilitãţilor în valutã; l) aprobã mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncã; m) aprobã criteriile şi componenţa comisiilor de concurs pentru ocuparea posturilor de conducere din cadrul institutului naţional; n) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite, potrivit prevederilor legale. ART. 19 În primul trimestru al fiecãrui an, consiliul de administraţie prezintã Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale un raport asupra activitãţii desfãşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. ART. 20 Secretariatul consiliului de administraţie se asigurã de institutul naţional. Atribuţiile secretariatului sunt prevãzute în regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie. Comitetul de direcţie ART. 21 (1) Conducerea operativã a institutului naţional este asiguratã de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi conducãtorii compartimentelor din structura organizatoricã a institutului naţional. (2) La şedinţele comitetului de direcţie participã, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat. ART. 22 (1) Comitetul de direcţie are urmãtoarele atribuţii principale: a) repartizeazã sarcinile profesionale şi economico-financiare pe colective, asigurând realizarea activitãţii; b) organizeazã activitatea institutului naţional, asigurã baza materialã din ţarã şi din import în limita resurselor financiare, precum şi contractarea şi valorificarea produselor şi serviciilor; c) stabileşte rãspunderile şi competenţele pe niveluri ierarhice şi structuri organizatorice, precum şi relaţiile dintre acestea; d) aplicã mãsurile stabilite de consiliul de administraţie pentru paza bunurilor, protecţia patrimoniului şi a datelor, respectiv pentru pãstrarea ordinii şi disciplinei tehnologice şi ierarhic-administrative; e) stabileşte împuterniciri de reprezentare a unitãţii pentru fiecare dintre membrii comitetului de direcţie; f) exercitã atribuţii şi are rãspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general al institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie. (2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din: a) strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional; b) programul anual de cercetare-dezvoltare; c) bugetul de venituri şi cheltuieli; d) programul de investiţii; e) sistemul de asigurare a calitãţii; f) alte obligaţii. ART. 23 Comitetul de direcţie se întruneşte cel puţin o datã pe sãptãmânã şi ori de câte ori interesele institutului naţional o impun, la convocarea directorului general sau, dupã caz, a înlocuitorului acestuia. ART. 24 (1) La nivelul subunitãţilor şi filialelor din institutul naţional se organizeazã şi funcţioneazã comitetul de conducere care îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare aprobat de consiliul de administraţie al institutului naţional şi este prezidat de directorul subunitãţii respective. (2) Comitetul de direcţie exercitã atribuţii şi are rãspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie. Directorul general ART. 25 (1) Activitatea curentã a institutului naţional este condusã de directorul general, numit pentru o perioadã de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 91/2003 privind aprobarea Metodologiei de concurs pentru ocuparea funcţiei de director general la institutele naţionale de cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungitã pentru o altã perioadã de 4 ani. (2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale. (3) Directorul general este selectat dintre specialiştii din domeniul îmbunãtãţirilor funciare, cu o experienţã de cel puţin 10 ani în domeniu, studii manageriale, inginerii proiectanţi sau cercetãtorii cu cel puţin gradul II de încadrare. ART. 26 Directorul general are, în principal, urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi: a) reprezintã, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice şi/sau juridice din ţarã şi din strãinãtate; b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul subunitãţilor şi departamentelor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu aprobarea consiliului de administraţie; c) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional; d) numeşte directorii şi conducãtorii compartimentelor din structura organizatoricã a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocã, dupã caz, cu avizul consiliului de administraţie; e) angajeazã şi concediazã personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncã; f) asigurã negocierea contractului colectiv de muncã la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului din institutul naţional, prin comitetul de direcţie; aprobã salariile rezultate din negocierea directã; g) rãspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; h) adoptã mãsuri şi urmãreşte realizarea operaţiunilor institutului naţional, prin compartimentele proprii specializate; i) analizeazã lunar stadiul valorificãrii rezultatelor cercetãrii, inclusiv activitatea compartimentului de marketing; i) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional; k) exercitã orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie; l) este ordonator de credite, în condiţiile prevãzute de lege, pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat, prin Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale şi prin Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii. Consiliul ştiinţific ART. 27 (1) Consiliul ştiinţific este format din minimum 5 membri, reprezentând principalele direcţii ştiinţifice din cadrul institutului naţional. (2) Consiliul ştiinţific este alcãtuit din cercetãtori cu realizãri deosebite în domeniu, salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe o perioadã de 4 ani prin vot secret de cãtre cadrele cu studii superioare din institutul naţional. (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de cãtre membrii consiliului ştiinţific. Din consiliul ştiinţific fac parte de drept directorul general şi directorul ştiinţific ai institutului naţional. (4) Consiliul ştiinţific se organizeazã şi funcţioneazã în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie. ART. 28 Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt urmãtoarele: a) participã la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitãţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare; b) analizeazã, avizeazã şi urmãreşte realizarea lucrãrilor de cercetare ştiinţificã; c) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional; d) avizeazã hotãrârile care implicã politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii; e) propune mãsuri pentru perfecţionarea profesionalã şi încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; f) organizeazã şi coordoneazã desfãşurarea manifestãrilor cu caracter ştiinţific; g) avizeazã acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; h) avizeazã acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţarã şi în strãinãtate.
CAP. VI Relaţii financiare
ART. 29 (1) Finanţarea activitãţilor economice şi de cercetare-dezvoltare desfãşurate de institutul naţional se realizeazã, potrivit prevederilor legale, din surse proprii. (2) Institutul naţional poate beneficia de fonduri alocate din bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale pentru programe de cercetare, conform prevederilor legale. (3) Institutul naţional poate beneficia de fonduri provenite din cooperãri internaţionale şi din alte surse, precum şi din donaţii şi sponsorizãri, conform prevederilor legale. ART. 30 (1) Institutul naţional întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţiile financiare anuale, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice. (2) Situaţiile financiare anuale se aprobã de Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în condiţiile legii. ART. 31 (1) Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţã stabiliţi de Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale şi se aprobã prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei. ART. 32 Institutul naţional determinã anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programatã. ART. 33 (1) Salariiile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementãrilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncã, în limita fondului total destinat plãţii salariilor, prevãzut în bugetul de venituri şi cheltuieli, stabilit potrivit legii. (2) Salariul de bazã al directorului general se stabileşte prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, potrivit reglementãrilor legale în vigoare. ART. 34 Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent. ART. 35 (1) Institutul naţional hotãrãşte cu privire la investiţiile ce urmeazã a fi realizate, potrivit obiectului sãu de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii, din credite bancare, precum şi din surse bugetare, în limita alocaţiilor prevãzute, prin Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, potrivit reglementãrilor legale în vigoare. (2) Execuţia investiţiilor prevãzute la alin. (1) se adjudecã potrivit legii. (3) Contractarea de credite peste plafon se efectueazã cu aprobarea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor Publice. ART. 36 (1) Operaţiunile de încasãri şi plãţi ale institutului naţional se efectueazã prin conturi deschise la bãnci comerciale cu sediul în România şi prin Trezoreria Statului. (2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasãri şi plãţi în lei şi în valutã, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casã şi a normativelor de disciplinã financiar-valutare stabilite prin actele normative în vigoare. (3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior, potrivit legii. Operaţiunile de încasãri şi plãţi cu strãinãtatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitãţile bancare specializate cu sediul în România. ART. 37 Institutul naţional îşi va organiza controlul financiar preventiv propriu, controlul financiar de gestiune şi compartimentul de audit intern, potrivit legii.
CAP. VII Dispoziţii finale
ART. 38 Litigiile institutului naţional cu persoane fizice sau juridice, nesoluţionate pe cale amiabilã, se supun spre soluţionare instanţelor judecãtoreşti române de drept comun. ART. 39 Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare al institutului naţional se reînnoieşte periodic prin reacreditare, care are loc înt-un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email