Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat de Ordinul nr. 213 din 19 aprilie 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 287 din 24 aprilie 2017.
──────────
CAP. I
Misiune şi atribuţii
ART. 1
(1) Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice, denumit în continuare CNCS, este un organism consultativ, fără personalitate juridică, al Ministerului Cercetării şi Inovării, denumit în continuare MCI.
(2) CNCS îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 2
CNCS are misiunea de a acorda consultanţă MCI în coordonarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea activităţilor de cercetare ştiinţifică din România, în conformitate cu Strategia naţională de cercetare-dezvoltare-inovare 2014-2020, denumită în continuare SNCDI, precum şi în conformitate cu atribuţiile prevăzute în Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
(1) În vederea îndeplinirii misiunii de la art. 2, CNCS are următoarele atribuţii principale:
a) stabileşte standardele, criteriile şi indicatorii de calitate pentru cercetarea ştiinţifică din unităţile şi instituţiile de cercetare-dezvoltare şi inovare (CDI), care se supun aprobării ministrului cercetării şi inovării;
b) auditează periodic, la solicitarea MCI sau din proprie iniţiativă, cercetarea ştiinţifică universitară ori din unităţile de cercetare-dezvoltare înfiinţate conform Cartei universitare;
c) transmite anual către MCI un raport privind starea cercetării ştiinţifice din învăţământul superior şi din unităţile de cercetare-dezvoltare înfiinţate conform Cartei universitare, precum şi performanţele acestora. Raportul este public şi va fi afişat pe pagina de internet a CNCS;
d) contribuie la evaluarea calităţii cercetării studiilor universitare de doctorat, în conformitate cu art. 158 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1), CNCS desfăşoară următoarele activităţi:
a) sprijină implementarea programelor şi subprogramelor din cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, denumit în continuare PNCDI, focalizate pe cercetare fundamentală şi de frontieră, formare şi perfecţionare a resursei umane pentru cercetare, precum şi a subprogramelor de cooperare internaţională axate pe cercetare fundamentală sau pe dezvoltarea resurselor umane pentru cercetare, scop în care, în vederea aprobării de MCI:
a.1) propune instrumente de finanţare necesare atingerii scopului şi obiectivelor programelor/subprogramelor din PNCDI, defineşte obiectivele specifice fiecărui instrument de finanţare, precum şi indicatorii de performanţă asociaţi;
a.2) analizează pachetele de informaţii elaborate de coordonatorul de program;
a.3) elaborează proceduri de evaluare a propunerilor de proiecte pentru competiţiile organizate şi de selectare a proiectelor propuse spre finanţare;
a.4) elaborează criterii de selecţie a experţilor evaluatori şi validează registrul evaluatorilor pentru evaluarea propunerilor de proiecte şi monitorizarea proiectelor;
a.5) elaborează proceduri pentru monitorizarea ştiinţifică a proiectelor finanţate în cadrul programelor şi subprogramelor din PNCDI, atribuite pentru coordonare ştiinţifică de către MCI, în vederea îndeplinirii indicatorilor de performanţă specifici acestor programe, inclusiv pentru identificarea şi certificarea situaţiilor ce se încadrează sub incidenţa riscului cercetării;
b) identifică şi promovează instrumente pentru implementarea SNCDI şi acţionează pentru recunoaşterea şi încurajarea excelenţei, conform standardelor şi bunelor practici utilizate în Aria Europeană a Cercetării sau în ţări avansate ştiinţific şi tehnologic;
c) analizează oportunitatea reglementărilor/actelor normative existente în domeniul CDI şi propune noi proiecte de acte normative;
d) elaborează propuneri privind dezvoltarea de instrumente pentru monitorizarea, măsurarea eficienţei şi impactului finanţării proiectelor prin competiţii „de jos în sus“ pentru domeniile de coordonare atribuite, în acord cu indicatorii şi ţintele stabilite pentru PNCDI;
e) propune termenii de referinţă pe baza cărora MCI sau conducătorii de programe lansează proiecte pentru elaborarea de analize şi studii despre tendinţele şi bunele practici privind elaborarea şi implementarea de programe şi proiecte din domeniul cercetării ştiinţifice, precum şi despre impactul acestora asupra societăţii, în vederea elaborării, actualizării sau evaluării SNCDI;
f) armonizează planul de lucru propriu cu planul de lucru al celorlalte organisme consultative ale MCI şi Ministerului Educaţiei Naţionale, denumit în continuare MEN, prin includerea de informări periodice reciproce în agendele de reuniuni, în scopul asigurării eficienţei şi eficacităţii îndeplinirii atribuţiilor stabilite în sarcina acestor organisme conform prevederilor art. 193 alin. (5), art. 195 şi art. 220 din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
g) elaborează propuneri fundamentate pentru creşterea atractivităţii şi predictibilităţii carierei în activităţile CDI şi îmbunătăţirea managementului unităţilor şi instituţiilor din sistemul CDI;
h) colaborează cu celelalte organisme consultative ale MCI şi MEN, în vederea asigurării calităţii învăţământului superior şi a cercetării ştiinţifice universitare, scop în care:
h.1) contribuie la elaborarea sistemului de criterii şi la metodologia de evaluare a şcolilor doctorale, pe domenii;
h.2) numeşte, din rândul membrilor comisiilor şi grupurilor de lucru, responsabili pentru evaluarea calităţii cercetării şi pentru realizarea rapoartelor cu privire la calitatea cercetării din cadrul şcolilor doctorale, pe domenii, la solicitarea Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, denumită în continuare ARACIS, sau a altei agenţii de asigurare a calităţii, din ţară sau din străinătate, înregistrată în EQAR (European Quality Assurance Register for Higher Education - Registrul european de asigurare a calităţii pentru învăţământul superior), denumită în continuare agenţie abilitată;
h.3) validează, în cadrul comisiilor sau grupurilor de lucru proprii, rapoartele cu privire la calitatea cercetării din cadrul şcolilor doctorale, pe domenii;
h.4) transmite agenţiei abilitate rapoartele cu privire la calitatea cercetării din şcolile doctorale, pe domenii;
h.5) validează, alături de agenţia abilitată şi Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, denumit în continuare CNATDCU, rapoartele de evaluare a şcolilor doctorale, pe domenii;
i) evaluează şi clasifică editurile, colecţiile şi revistele ştiinţifice din România;
j) elaborează rapoarte anuale de activitate avizate de MEN şi care se transmit către MCI pentru aprobare. Rapoartele de activitate sunt publice şi se vor posta pe paginile de internet ale MCI, MEN şi CNCS.
ART. 4
(1) CNCS poate participa la acţiuni de promovare, reprezentare sau cooperare organizate la nivel naţional sau internaţional, în acord cu scopul şi atribuţiile aprobate prin prezentul regulament, numai potrivit mandatului acordat de către ministrul cercetării şi inovării.
(2) CNCS poate desfăşura şi alte activităţi sau acţiuni în domeniul cercetării-dezvoltării, pe baza mandatului acordat de către ministrul cercetării şi inovării.
(3) CNCS elaborează şi prezintă spre aprobare ministrului cercetării şi inovării un program de lucru anual şi, de asemenea, elaborează un raport anual de activitate pe care îl prezintă conducerii MCI, documente ce vor fi publicate pe pagina de internet a CNCS.
CAP. II
Organizare şi funcţionare
ART. 5
(1) CNCS este format din 21 de membri, inclusiv preşedintele şi cei 2 vicepreşedinţi, numiţi prin ordin al ministrului cercetării şi inovării.
(2) Membrii CNCS, inclusiv cei care vor ocupa funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte, sunt numiţi în urma aplicării metodologiei de selecţie a membrilor organelor consultative.
(3) Metodologia de selecţie şi componenţa comisiei de selecţie se stabilesc prin ordin al ministrului cercetării şi inovării.
(4) Preşedintele şi vicepreşedinţii formează biroul executiv al CNCS.
(5) Membrii CNCS nu pot fi reprezentaţi sau substituiţi în activităţile CNCS de către alte persoane.
ART. 6
(1) Preşedintele CNCS are următoarele atribuţii:
a) conduce şedinţele de lucru în plen ale CNCS şi ale biroului executiv;
b) stabileşte ordinea de zi a şedinţelor CNCS, pe baza propunerilor biroului executiv, ordinea de zi putând fi modificată prin votul membrilor CNCS, la cererea oricărui membru al CNCS;
c) asigură comunicarea hotărârilor, avizelor, recomandărilor şi documentelor elaborate de CNCS către ministrul cercetării şi inovării şi, după caz, către ministrul educaţiei naţionale sau conducătorii de programe CDI;
d) reprezintă CNCS în relaţia cu ministrul cercetării şi inovării;
e) reprezintă CNCS în relaţia cu terţii, conform mandatului acordat de către ministrul cercetării şi inovării.
(2) În cazul indisponibilităţii sale, preşedintele CNCS poate delega atribuţiile sale unuia dintre vicepreşedinţi, pe baza unei decizii scrise.
ART. 7
(1) Mandatul membrilor CNCS este de 4 ani şi poate fi reînnoit o singură dată.
(2) În cazul în care un membru al CNCS încalcă normele etice sau de deontologie profesională ori nu se implică în mod sistematic în activităţile CNCS, acesta va fi revocat din calitatea de membru CNCS. Condiţiile şi procedura de revocare sunt stabilite prin regulamentul de ordine interioară al CNCS, denumit în continuare ROI.
(3) În cazul existenţei unui loc vacant în componenţa CNCS sau în situaţia în care un membru este în imposibilitatea de a-şi exercita mandatul sau pentru situaţiile prevăzute la alin. (2), ministrul cercetării şi inovării va numi un alt membru.
(4) Mandatul noului membru care este numit în cazurile prevăzute la alin. (2) şi (3) încetează la data finalizării mandatului membrului pe care îl înlocuieşte.
ART. 8
(1) În termen de 10 zile de la numire, CNCS elaborează ROI, pe care îl înaintează spre aprobare la MCI.
(2) ROI cuprinde, în principal, prevederi referitoare la:
a) atribuţiile preşedintelui şi vicepreşedinţilor CNCS;
b) procedura de convocare a şedinţelor CNCS;
c) procedura de adoptare a hotărârilor CNCS;
d) condiţiile şi procedura pentru revocarea unui membru al CNCS;
e) regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a comisiilor sau grupurilor de lucru;
f) procedurile şi responsabilităţile pentru îndeplinirea criteriilor de competenţă, independenţă, imparţialitate şi evitarea oricărui conflict de interese sau incompatibilităţi între oricare dintre membrii CNCS sau experţii desemnaţi şi oricare dintre participanţii la proiectele atribuite prin competiţii „de jos în sus“.
ART. 9
(1) CNCS are un secretariat tehnic care asigură suportul logistic pentru desfăşurarea activităţilor CNCS şi ale comisiilor sau grupurilor de lucru ale acestuia.
(2) Secretariatul tehnic asigură gestionarea paginii de internet a CNCS.
ART. 10
(1) Şedinţele CNCS sunt convocate de către preşedintele CNCS, de către ministrul cercetării şi inovării sau la cererea a cel puţin 7 membri CNCS.
(2) Cvorumul de lucru al CNCS este de 11 membri.
ART. 11
(1) Ministrul cercetării şi inovării sau un reprezentant al acestuia participă de drept la şedinţele CNCS.
(2) Pot participa la şedinţele CNCS directorul general al Direcţiei generale pentru politici, programe CDI şi, respectiv, al Direcţiei generale transfer şi infrastructură CDI din MCI şi, în funcţie de subiectele aflate pe ordinea de zi, directorii generali ai conducătorilor de programe.
(3) În cadrul şedinţelor comisiilor permanente de specialitate ale CNCS pot fi cooptaţi, cu aprobarea prealabilă a conducerii MCI, experţi sau consultanţi, care nu sunt membri ai CNCS, numai pentru anumite puncte de pe ordinea de zi şi numai pe durata discutării acestora.
ART. 12
(1) CNCS poate înfiinţa, la propunerea biroului executiv, comisii sau grupuri de lucru, prin cooptarea de specialişti pentru rezolvarea unor probleme apărute pe parcurs.
(2) Comisiile sau grupurile de lucru se organizează şi funcţionează pe baza regulamentului-cadru stabilit prin ROI al CNCS.
CAP. III
Logistică şi finanţare
ART. 13
(1) Suportul tehnic, secretariatul şi resursele materiale necesare funcţionării CNCS sunt asigurate de către MCI.
(2) Cheltuielile privind remuneraţia membrilor CNCS şi a specialiştilor din comisiile sau grupurile de lucru, precum şi cheltuielile de transport şi cazare sunt asigurate în baza unui contract-cadru încheiat între Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, denumită în continuare UEFISCDI, şi MCI.
(3) Pentru activitatea desfăşurată, membrii CNCS şi specialiştii din comisiile sau grupurile de lucru sunt remuneraţi, în afara activităţii de bază, în funcţie de numărul orelor efectiv lucrate, la nivelul maxim al gradului profesional cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unităţile bugetare.
ART. 14
(1) În vederea încadrării în bugetul alocat, membrii CNCS şi specialiştii din comisiile sau grupurile de lucru au obligaţia respectării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.860/2006 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării, în cadrul localităţii, în interesul serviciului, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În cazul acelor membri ai CNCS sau acelor specialişti din comisiile sau grupurile de lucru ale căror costuri de transport nu se încadrează în limitele prevăzute, li se asigură participarea la reuniuni prin videoconferinţă sau prin alte modalităţi uzuale de participare la reuniune de la distanţă.
CAP. IV
Norme de etică şi deontologie profesională
ART. 15
(1) Membrii CNCS şi specialiştii din comisiile sau grupurile de lucru ale acestuia au obligaţia să respecte reglementările aplicabile şi normele de etică şi deontologie profesională, conform prevederilor legale cu incidenţă în materie.
(2) Membrii CNCS şi specialiştii din comisiile sau grupurile de lucru au obligaţia de a raporta cu celeritate preşedintelui CNCS orice situaţie în care consideră că se află într-un conflict de interese, imediat ce constată existenţa conflictului de interese, şi de a se recuza de la luarea deciziilor afectate de conflictul de interese.
(3) Membrii CNCS şi specialiştii din comisiile sau grupurile de lucru, precum şi persoanele care asigură secretariatul CNCS au obligaţia păstrării confidenţialităţii în privinţa documentelor supuse dezbaterii şi poziţiilor exprimate pe parcursul acestora, cu excepţia acelor documente care sunt făcute publice.
(4) În momentul nominalizării, atât membrii CNCS, cât şi specialiştii din comisiile sau grupurile de lucru ale acestuia, precum şi persoanele care asigură secretariatul CNCS vor semna o declaraţie de confidenţialitate.
(5) Membrii CNCS nu pot face parte din componenţa altui organism consultativ al MCI.
CAP. V
Dispoziţii finale
ART. 16
(1) Membrii CNCS şi specialiştii din comisiile sau grupurile de lucru ale acestuia răspund, în condiţiile legii, pentru orice hotărâre cu privire la un aviz sau la o recomandare emisă în exercitarea atribuţiilor lor, inclusiv pentru cele care au creat un prejudiciu bugetului public al MCI ori conducătorilor de programe de cercetare-dezvoltare şi inovare care implementează proiecte propuse de CNCS.
(2) Orice membru al CNCS care a votat împotriva unei hotărâri nu răspunde pentru prejudiciul creat dacă a transmis în scris ministrului cercetării şi inovării motivele votului împotrivă.
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: