Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 18 octombrie 2006  de organizare si functionare al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Securitate Miniera si Protectie Antiexploziva - INSEMEX Petrosani    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 18 octombrie 2006 de organizare si functionare al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Securitate Miniera si Protectie Antiexploziva - INSEMEX Petrosani

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 882 din 30 octombrie 2006

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Securitate Minierã şi Protecţie Antiexplozivã INSEMEX Petroşani, denumit în continuare institut naţional, este persoanã juridicã românã aflatã în coordonarea Ministerului Economiei şi Comerţului, denumit în continuare minister coordonator, şi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale prezentului regulament de organizare şi funcţionare.
(2) Institutul naţional funcţioneazã pe bazã de gestiune economicã şi autonomie financiarã, calculeazã amortismente şi conduce evidenţa contabilã în regim economic.
ART. 2
Institutul naţional este înfiinţat în scopul desfãşurãrii şi stimulãrii activitãţii de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã în domeniul securitãţii miniere şi protecţiei antiexplozive, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare.

CAP. II
Obiectul de activitate

ART. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului naţional se realizeazã în condiţiile legii şi cuprinde, în principal:
A. Activitãţi de cercetare-dezvoltare în cadrul Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare, alte activitãţi de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã, în cadrul planurilor sectoriale şi al programelor-nucleu, al programelor internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare şi al altor programe naţionale:
1. Activitãţi de cercetare-dezvoltare în ştiinţe fizice şi naturale - cod CAEN 7310:
a) dezvoltarea tehnicilor de limitare a existenţei şi acţiunii potenţialelor surse periculoase de aprindere a atmosferelor explozive;
b) certificarea, încercarea şi evaluarea conformitãţii pentru maşini industriale, echipamente individuale de protecţie, echipamente tehnice şi sisteme protectoare utilizate în aplicaţii cu sau fãrã pericol de atmosfere explozive şi/sau toxice, precum şi pentru explozivi de uz civil;
c) perfecţionarea activitãţii de salvare pentru medii potenţial explozive şi/sau toxice prin îmbunãtãţirea metodelor de instruire şi antrenare, autorizare şi reautorizare, precum şi în ceea ce priveşte organizarea staţiilor de salvare la nivel de întreprindere;
d) cercetãri pentru îmbunãtãţirea performanţelor tehnice şi de securitate pentru echipamente tehnice şi materiale cu cerinţele de securitate a muncii pentru industriile cu spaţii cu pericol de atmosfere explozive şi/sau toxice;
e) cercetãri şi studii în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã privind elaborarea sistemului naţional de reglementãri armonizat cu cel al Uniunii Europene în domeniul activitãţilor cu pericol de atmosfere explozive şi/sau toxice, al explozivilor de uz civil, al activitãţilor de salvare şi de protecţia mediului;
f) participarea la elaborarea standardelor naţionale specifice domeniului;
g) dezvoltarea metodelor de expertizare tehnicã a evenimentelor cauzate de atmosfere explozive şi/sau toxice şi/sau de materii explozive;
h) cercetãri şi studii privind riscurile de explozie, de accidentare şi îmbolnãviri profesionale pentru industria extractivã şi activitãţile desfãşurate în medii potenţial explozive şi/sau toxice;
i) cercetãri aplicative privind retehnologizarea şi modernizarea proceselor tehnologice din industria extractivã;
j) elaborare de metode, tehnologii şi tehnici de predicţie, prevenire, remediere, reabilitare şi reconstrucţie ecologicã a zonelor afectate de factori antropici;
k) efectuarea de cercetãri, mãsurãtori şi evaluãri ale nivelurilor factorilor de risc;
l) cercetãri privind formarea amestecurilor de gaze;
m) evaluarea riscurilor produse de mediul industrial şi diminuarea efectelor acestora asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei;
n) modernizarea metodelor de determinare a parametrilor de inflamabilitate şi explozivitate a substanţelor/produselor gazoase, lichide şi solide;
o) cercetarea mecanismelor de formare a atmosferelor explozive;
p) studiul surselor de degajare, prevenire şi combatere a substanţelor combustibile şi/sau toxice care pot conduce la formarea de atmosfere explozive şi/sau toxice;
q) cercetãri privind aerajul general şi parţial al minelor, lucrãrilor subterane de prospecţiuni şi explorãri geologice şi al altor lucrãri de tip minier;
r) cercetãri şi mãsurãtori privind ventilaţia industrialã;
s) cercetãri privind determinarea tendinţei la autoaprindere a materiilor solide;
ş) cercetãri privind comportarea materialelor la foc şi avizarea introducerii de noi materiale în subteran;
t) cercetãri privind încadrarea lucrãrilor miniere în funcţie de degajãrile de gaze;
ţ) cercetãri privind diversificarea gamei de explozivi, mijloace de iniţiere, echipamente şi accesorii, precum şi perfecţionarea tehnicilor de împuşcare în vederea reducerii impactului asupra obiectivelor şi persoanelor din vecinãtate;
u) cercetãri privind managementul securitãţii şi sãnãtãţii muncii;
v) realizarea de echipamente de securitate, dispozitive şi aparaturã pentru evaluarea şi prevenirea riscurilor industriale şi pentru activitãţile proprii de cercetare;
x) studii de prognozã, marketing şi programe de prelucrare automatã a datelor în domeniul propriu de activitate şi fundamentarea şi susţinerea iniţiativelor legislative în domeniile specifice de activitate;
y) elaborarea procedurilor de evaluare a conformitãţii calitãţii, de securitate/protecţie, control şi diagnosticare pentru echipamente tehnice, echipamente individuale de protecţie destinate utilizãrii în atmosfere potenţial explozive şi/sau toxice, precum şi pentru explozivi de uz civil;
z) colaborarea în domeniul propriu de activitate la realizarea de activitãţi de cercetare-dezvoltare cu organizaţii naţionale şi internaţionale.
2. Activitãţi de cercetare-dezvoltare în ştiinţe sociale şi umaniste - cod CAEN 7320:
a) cercetãri privind metode moderne de formare, testare, instruire, antrenare şi conştientizare a persoanelor care desfãşoarã activitãţi în legãturã cu securitatea muncii în industria minierã, aplicaţii industriale cu pericol de formare şi existenţã a atmosferelor explozive şi în domeniul geniului civil;
b) verificarea aptitudinilor psihoprofesionale ale personalului din diverse ramuri ale economiei naţionale, în scopul realizãrii unei orientãri şi selecţii psihologice, în raport cu particularitãţile activitãţii şi cu condiţiile de muncã impuse de posturile de lucru, şi al autorizãrii/reautorizãrii personalului;
c) elaborarea de studii privind informarea şi consilierea psihologicã pentru ocuparea forţei de muncã în scopul creşterii gradului de securitate a muncii.
B. Activitãţi conexe activitãţii de cercetare-dezvoltare, desfãşurate în domeniul propriu de activitate, constând în:
1. Activitãţi de testãri şi analize tehnice - cod CAEN 7430
Servicii ştiinţifice şi tehnologice privind verificarea şi analiza compoziţiei şi puritãţii, verificarea şi analiza proprietãţilor fizice, verificarea şi analiza sistemelor complexe electromecanice, inspectãri tehnice, alte servicii de verificare tehnicã şi analizã, asistenţã tehnicã şi consultanţã în domeniul propriu de activitate prin:
a) încercãri de laborator şi experimentãri pentru echipamente şi sisteme protectoare destinate folosirii în atmosfere potenţial explozive şi pentru industria minierã, precum şi a echipamentelor individuale de protecţie, a materialelor şi echipamentelor tehnice din industria extractivã şi din alte ramuri cu atmosfere explozive şi/sau toxice, precum şi pentru explozivi şi materiale de iniţiere;
b) examinarea şi avizarea documentaţiilor pentru închiderea obiectivelor miniere, a documentaţiilor tehnice privind aerajul minelor, degazarea zãcãmintelor, proiectelor-cadru pentru metodele de exploatare şi a proiectelor care conţin soluţii tehnice, a documentaţiilor tehnice de demolare prin împuşcare, a mijloacelor-tip folosite la transportul explozivilor şi a echipamentelor tehnice de mecanizare a lucrãrilor de împuşcare, a proiectelor de degazare centralã şi localã şi clasificarea fronturilor de lucru în vederea aplicãrii degazãrii, a documentaţiilor privind aplicarea de tehnologii noi într-un zãcãmânt, a documentaţiilor în vederea autorizãrii atelierelor pentru reparaţii echipamente Ex, explozoare şi a laboratoarelor de praf şi gaze, a proiectelor de funcţionare în comun a ventilatoarelor în paralel şi în serie;
c) monitorizarea parametrilor de securitate şi de mediu în activitatea extractivã;
d) determinarea regimului de funcţionare al instalaţiilor de aeraj general la punerea în funcţiune atât în condiţii de exploatare, cât şi dupã reparaţiile capitale şi verificãrile complete;
e) asistenţã tehnicã pentru stabilirea soluţiilor de aeraj, prevenirea şi tratarea focurilor endogene;
f) clasificarea stratelor de cãrbuni din punct de vedere al predispoziţiei la autoaprindere;
g) determinarea cantitativã şi calitativã şi elaborarea de soluţii tehnice de prevenire şi combatere a pulberilor industriale;
h) verificarea debitelor relative şi absolute de gaze explozive şi toxice;
i) verificarea aparaturii de prelevare a prafului pneumoconiotic de la locurile de muncã;
j) asistenţã tehnicã şi avize de specialitate la efectuarea lucrãrilor de împuşcare;
k) controlul, evaluarea producţiei şi a încercãrilor de echipamentele tehnice, sistemele protectoare şi echipamentele individuale de protecţie, precum şi pentru explozivi de uz civil;
l) participarea ca membri în comitetele naţionale şi internaţionale de standardizare;
m) încadrarea din punct de vedere al periculozitãţii a obiectelor pirotehnice;
n) determinarea caracteristicilor de inflamabilitate şi explozivitate ale substanţelor/produselor gazoase, lichide şi solide în vederea evaluãrii riscului de explozie;
o) zonarea spaţiilor tehnologice cu posibilitate de formare a atmosferelor explozive;
p) determinarea conţinutului de bioxid de siliciu liber în suspensie;
q) determinãri de noxe profesionale din atmosfera locurilor de muncã;
r) verificarea-repararea-autorizarea aparaturii de salvare în exploatare;
s) analize şi încercãri fizico-chimice pentru indicatorii factorilor de mediu: aer, apã, sol;
t) implementarea managementului de securitate şi sãnãtate în muncã şi de mediu.
2. Selecţia şi plasarea forţei de muncã - cod CAEN 7450:
a) elaborarea de studii privind informarea şi consilierea psihologicã pentru ocuparea forţei de muncã în scopul creşterii gradului de securitate a muncii;
b) verificarea aptitudinilor psihoprofesionale ale personalului din diverse ramuri ale economiei naţionale, în scopul realizãrii unei orientãri şi selecţii psihologice în raport cu particularitãţile activitãţii şi cu condiţiile de muncã impuse de posturile de lucru şi al autorizãrii/reautorizãrii personalului.
3. Fabricarea explozivilor - cod CAEN 2461:
- fabricarea explozivilor, pulberilor propulsive şi a produselor pirotehnice la locul de utilizare.
4. Activitãţi de arhitecturã, inginerie şi servicii de consultanţã tehnicã - cod CAEN 7420:
a) studii seismice;
b) studii şi documentaţii tehnice şi economice din domeniul de activitate.
5. Depozitãri - cod CAEN 6312:
- depozitãri de materii explozive şi exploatarea spaţiilor de depozitare a materiilor explozive.
6. Manipulãri - cod CAEN 6311:
- manipulãri ale materiilor explozive.
7. Activitãţi de secretariat şi traducere - cod CAEN 7485:
- activitãţi specifice.
8. Alte activitãţi de servicii prestate în principal întreprinderilor - cod CAEN 7487:
a) elaborarea de studii de impact, bilanţuri de mediu şi documentaţii tehnice;
b) testarea psihologicã şi elaborarea de baterii de teste pentru diferite meserii a personalului din economia naţionalã;
c) consultanţã şi asistenţã tehnicã organelor abilitate pentru cercetarea evenimentelor;
d) expertize tehnice în urma unor avarii produse în economia naţionalã;
e) formarea şi perfecţionarea personalului în domeniul securitãţii şi sãnãtãţii în muncã;
f) servicii de audit tehnic privind sistemele de calitate şi de mediu;
g) lucrãri de împuşcare.
C. Activitãţi de formare şi de specializare profesionalã în domeniul propriu de activitate: Alte forme de învãţãmânt cod CAEN 8042:
a) formarea şi specializarea cercetãtorilor şi tinerilor cu pregãtire superioarã, prin diferite forme de perfecţionare profesionalã;
b) cursuri de specializare a personalului cu studii superioare şi medii din cadrul organismelor recunoscute ale institutului naţional în domeniul legislaţiei inspecţiei, controlului şi managementului calitãţii;
c) instruirea/reinstruirea şi autorizarea personalului de salvare;
d) instruirea/reinstruirea şi autorizarea personalului pentru: inspecţia, întreţinerea, revizia şi reparaţia echipamentelor, sistemelor protectoare şi instalaţiilor destinate folosirii în minele grizutoase şi din arii periculoase pentru atmosfere potenţial periculoase;
e) instruirea şi autorizarea colectorilor de probe de praf de la unitãţile din industria minierã;
f) instruirea personalului cu atribuţiuni în activitatea de protecţie a muncii;
g) instruirea şi autorizarea personalului pentru conducerea şi coordonarea lucrãrilor de împuşcare şi împuşcãrilor masive;
h) instruirea personalului în vederea autorizãrii pentru funcţia de artificier sau pirotehnist - jocuri de artificii;
i) formarea şi atestarea personalului privind controlul calitativ şi cantitativ al atmosferei subterane;
j) formarea şi atestarea personalului privind operarea şi întreţinerea instalaţiei de telegrizumetrie;
k) formarea şi atestarea personalului privind competenţa pentru activitatea de proiectare, realizare şi întreţinere pentru echipamente, sisteme protectoare şi componente destinate folosirii în atmosfere potenţial explozive şi pentru echipamentele de protecţie individualã;
l) formarea şi atestarea personalului privind închiderea obiectivelor miniere;
m) examinarea, evaluarea şi certificarea personalului pentru verificarea explozoarelor miniere;
n) formarea formatorilor de la unitãţile miniere;
o) atestarea mecanicilor de locomotivã pentru între-ţinerea echipamentelor protejate la explozie montate pe locomotive.
D. Activitãţi de editare şi tipãrire a publicaţiilor de specialitate, diseminare a rezultatelor cercetãrilor:
1. Activitãţi legate de bazele de date - cod CAEN 7240:
a) studii, rapoarte, sinteze şi alte publicaţii de propagandã tehnicã în domeniul propriu de activitate;
b) suporturi de cursuri de pregãtire pentru perfec-ţionarea personalului în domenii specifice.
2. Editarea revistelor şi a periodicelor - cod CAEN 2213:
a) buletinul informativ "INSEMEX";
b) norme specifice de protecţie a muncii;
c) articole în reviste de specialitate.
E. Valorificarea rezultatelor cercetãrilor în domeniile specifice prin:
1. Activitãţi ale organizaţiilor economice, patronale şi profesionale - cod CAEN 911:
a) organizarea şi participarea la diferite manifestãri ştiinţifice, expoziţii;
b) brevetarea soluţiilor originale;
c) publicarea rezultatelor;
d) colaborare şi parteneriat în cadrul unor proiecte, programe de interes local, regional, naţional;
e) reprezentarea pe lângã organismele publice.
2. Fabricarea de construcţii metalice şi pãrţi componente ale structurilor metalice - cod CAEN 2811:
- realizarea de produse, echipamente, instalaţii în parteneriat cu operatori economici, specifice obiectului sãu de activitate.
3. Producţia de aparate pentru distribuţia şi comanda electricitãţii - cod CAEN 3120:
a) realizarea de produse, echipamente, instalaţii în parteneriat cu operatori economici, specifice obiectului sãu de activitate;
b) producerea, repararea unor echipamente, dispozitive, maşini, utilaje şi materiale, precum şi a aparaturii de salvare.
4. Producţia de aparaturã şi instrumente de mãsurã, verificare şi control (cu excepţia echipamentelor de mãsurã, reglare şi control pentru procesele industriale) cod CAEN 3320:
a) realizarea de produse, echipamente, instalaţii în parteneriat cu operatori economici, specifice obiectului sãu de activitate;
b) producerea, repararea unor echipamente, dispozitive, maşini, utilaje şi materiale, precum şi a aparaturii de salvare.
5. Producţia de echipamente de mãsurã, reglare şi control pentru procese industriale - cod CAEN 3330:
a) realizarea de produse, echipamente, instalaţii în parteneriat cu agenţi economici, specifice obiectului sãu de activitate;
b) producerea, repararea unor echipamente, dispozitive, maşini, utilaje şi materiale, precum şi a aparaturii de salvare.
6. Fabricarea altor produse chimice - cod CAEN 2466:
- realizarea unor produse chimice.
7. Transporturi terestre de cãlãtori, ocazionale - cod CAEN 6023:
- transport intern şi internaţional, cu mijloace proprii sau închiriate, de persoane.
8. Transporturi rutiere de mãrfuri - cod CAEN 6024:
a) transport intern şi internaţional, cu mijloace proprii sau închiriate, de mãrfuri;
b) activitãţi de transport, regulate şi neregulate, rutiere, de materii explozive.
9. Lucrãri de foraj şi sondaj pentru construcţii - cod CAEN 4512.
10. Demolarea construcţiilor, terasamente şi organizare de şantiere - cod CAEN 4511:
- demolarea sau distrugerea de clãdiri sau alte structuri, prin lucrãri de împuşcare cu materii explozive.
F. Activitãţi de comerţ interior şi activitãţi de import-export potrivit legii, exclusiv pentru realizarea obiectului sãu de activitate:
1. Intermedieri în comerţul cu maşini, echipamente industriale, nave şi avioane - cod CAEN 5114.
2. Intermedieri în comerţul specializat în vânzarea produselor cu caracter specific, neclasificate în altã parte cod CAEN 5118:
- produse rezultate din activitatea de cercetare-dezvoltare, aparate, instalaţii de monitorizare a unor parametri tehnici, know-how în domeniu, softuri specializate, echipamente, aparaturã, necesare activitãţii de cercetare-dezvoltare şi pentru dotarea laboratoarelor de analize şi testãri.
3. Intermedieri în comerţul cu produse diverse - cod CAEN 5119:
- achiziţionarea de mãrfuri în scopul revânzãrii lor, activitatea negociatorilor, activitãţi ale distribuitorilor de produse, activitatea exportatorilor şi a importatorilor, activitatea comisionarilor, activitãţi de depozitare şi de vânzare în contul clientului, intermedieri în comerţul cu materii explozive.
(2) În cadrul obiectului sãu de activitate, institutul naţional poate colabora şi la realizarea unor activitãţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi de apãrare naţionalã sau poate desfãşura şi alte activitãţi conexe, cu aprobarea ministerului coordonator şi cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) Institutul naţional reprezintã autoritate naţionalã pentru domeniile de activitate privind evitarea riscurilor din industria extractivã şi alte ramuri industriale cu medii toxice şi/sau potenţial explozive, echipamente antiexplozive, explozivi de uz civil, activitãţi de salvare.
(4) Activitãţile specifice domeniului de activitate de cercetare-dezvoltare a institutului naţional pot fi efectuate şi în cadrul unor colaborãri sau contracte externe.

CAP. III
Patrimoniul

ART. 4
(1) Patrimoniul institutului naţional, stabilit pe baza situaţiilor financiare la data de 30 iunie 2006, este de 4.403.737 lei, din care imobilizãri corporale şi necorporale 3.103.324 lei şi active circulante 1.766.848 lei.
(2) Patrimoniul Societãţii Comerciale "Institutul Naţional pentru Securitate Minierã şi Protecţie Antiexplozivã INSEMEX" - S.A. Petroşani se preia pe bazã de protocol de predare-preluare de cãtre institutul naţional, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri.
ART. 5
(1) Institutul naţional administreazã, cu diligenţa unui bun proprietar, bunurile proprii dobândite în condiţiile legii.
(2) Rezultatele cercetãrilor obţinute în baza derulãrii unui contract finanţat din fonduri publice aparţin institutului naţional, în calitate de persoanã juridicã executantã, şi ordonatorului principal de credite, în egalã mãsurã, dacã prin contract nu s-a prevãzut altfel. Administrarea, înregistrarea în evidenţa contabilã a institutului naţional, precum şi înstrãinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetãrilor obţinute în baza derulãrii unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 324/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) În exercitarea drepturilor sale institutul naţional posedã şi foloseşte bunuri aflate în patrimoniul sãu şi, dupã caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizãrii obiectului sãu de activitate.
(4) Institutul naţional poate realiza servicii sau activitãţi de microproducţie prin asociere în participaţiune, în scopul stimulãrii valorificãrii rezultatelor cercetãrii, cu aprobarea ministerului coordonator şi a autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(5) Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat conform prevederilor legale în vigoare.

CAP. IV
Structura organizatoricã şi funcţionalã

ART. 6
(1) Institutul naţional are în structura sa "Poligonul de Încercãri Explozivi - INSEMEX", laborator fãrã personalitate juridicã, cu sediul în oraşul Petrila, str. Jieţ, f.n., judeţul Hunedoara.
(2) Institutul naţional poate avea în structurã şi alte subunitãţi, cu sau fãrã personalitate juridicã, departamente, secţii, laboratoare, compartimente şi alte structuri organizatorice, necesare realizãrii obiectului sãu de activitate.
(3) În funcţie de specificul activitãţii se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unitãţi din ţarã sau din strãinãtate, prin decizia directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie.
ART. 7
Modificãrile în structura organizatoricã şi funcţionalã a institutului naţional se propun de directorul general, se avizeazã de consiliul de administraţie şi se aprobã de ministrul economiei şi comerţului prin ordin.

CAP. V
Organele de conducere

ART. 8
(1) Conducerea institutului naţional este asiguratã de:
a) consiliul de administraţie;
b) comitetul de direcţie;
c) directorul general.
(2) Orientarea şi coordonarea activitãţii tehnico-ştiinţifice din institutul naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific.
(3) Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunitãţile aflate în structura institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie.
(4) Conducãtorii subunitãţilor din structura institutului naţional rãspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilitãţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia.

Consiliul de administraţie
ART. 9
Consiliul de administraţie este format din 7 membri, cetãţeni români, numiţi prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, cu avizul autoritãţii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea conducerii autoritãţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit.
ART. 10
(1) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului naţional, care este şi preşedintele consiliului de administraţie;
b) preşedintele consiliului ştiinţific al institutului naţional;
c) un reprezentant al Ministerului Economiei şi Comerţului;
d) un reprezentant al Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii;
e) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
f) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei;
g) un membru, specialist, propus de ministrul economiei şi comerţului.
(2) Consiliul de administraţie îşi desemneazã prin vot vicepreşedintele dintre membrii sãi.
ART. 11
Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a fãcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin.
ART. 12
(1) Membrii consiliului de administraţie sunt cetãţeni români şi îşi pãstreazã calitatea de angajat la instituţia sau unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivã din aceastã calitate.
(2) Pentru activitatea desfãşuratã în calitate de membri ai consiliului de administraţie, aceştia primesc o indemnizaţie lunarã, stabilitã de consiliul de administraţie, care nu poate depãşi 20% din salariul de bazã al directorului general al institutului naţional.
(3) Membrii consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de douã consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa, în aceeaşi calitate, la alte unitãţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele pânã la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte unitãţi cu acelaşi profil ori cu care institutul naţional se aflã în relaţii economice directe.
ART. 13
Consilliul de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) aprobã, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţã cu strategia generalã a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunitãţi din structura acestuia;
c) analizeazã şi avizeazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la ministerul coordonator în vederea aprobãrii conform reglementãrilor legale;
d) analizeazã şi avizeazã situaţiile financiare anuale, pe care le supune spre aprobare ministerului coordonator, şi aprobã raportul de gestiune asupra activitãţii desfãşurate de institutul naţional în anul precedent;
e) analizeazã realizarea criteriilor de performanţã şi raportarea trimestrialã privind activitatea realizatã de institutul naţional şi aprobã mãsuri pentru desfãşurarea acesteia în condiţii de echilibru ale bugetului de venituri şi cheltuieli;
f) analizeazã, aprobã sau, dupã caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmeazã a fi realizate de institutul naţional;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii;
h) aprobã valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor legale;
i) aprobã volumul creditelor bancare prevãzute la art. 33 şi stabileşte modul de rambursare a acestora;
j) aprobã utilizarea disponibilitãţilor în valutã;
k) aprobã mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncã;
l) aprobã criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul institutului naţional;
m) executã orice alte atribuţii stabilite, potrivit prevederilor legale.
ART. 14
Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, avizat de ministerul coordonator. Acesta hotãrãşte în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe.
ART. 15
(1) Consiliul de administraţie se întruneşte, de regulã, o datã pe lunã sau ori de câte ori interesele institutului naţional o cer, la convocarea preşedintelui, iar în lipsa acestuia, a vicepreşedintelui, ori la solicitarea a cel puţin 3 membri din numãrul membrilor consiliului de administraţie.
(2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de cãtre vicepreşe-dintele ales de membrii consiliului de administraţie.
ART. 16
(1) Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea în prezenţa a cel puţin 5 membri din numãrul membrilor sãi. Dacã nu este îndeplinitã aceastã condiţie, şedinţa consiliului de administraţie se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi.
(2) Deciziile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, adicã cu votul a cel puţin 4 membri.
ART. 17
La şedinţele consiliului de administraţie participã, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
ART. 18
Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analizã consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora este remuneratã conform prevederilor legale.
ART. 19
(1) Membrii consiliului de administraţie sunt rãspunzãtori, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi rãspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional.
(2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luãrii unei decizii ce s-a dovedit pãgubitoare pentru institutul naţional nu rãspund dacã au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anunţat în scris despre aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administraţie care nu respectã prevederile art. 12 alin. (3) şi (4) rãspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt.
ART. 20
În primul trimestru al fiecãrui an, consiliul de administraţie prezintã ministerului coordonator un raport asupra activitãţii desfãşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs.
ART. 21
Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional. Atribuţiile secretariatului sunt prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al consiliului de administraţie.

Comitetul de direcţie
ART. 22
(1) Conducerea operativã a institutului naţional este asiguratã de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi conducãtorii principalelor compartimente din structura organizatoricã a institutului naţional.
(2) La şedinţele comitetului de direcţie participã, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
ART. 23
(1) Comitetul de direcţie exercitã atribuţii şi are rãspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie.
(2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri şi cheltuieli;
d) programul de investiţii;
e) sistemul de asigurare a calitãţii;
f) alte obligaţii.
ART. 24
Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele institutului naţional o impun.

Directorul general
ART. 25
(1) Activitatea curentã a institutului naţional este condusã de directorul general, numit pentru o perioadã de 4 ani pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungitã pentru o perioadã de cel mult 4 ani.
(2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al ministrului economiei şi comerţului.
ART. 26
(1) Directorul general are, în principal, urmãtoarele atribuţii şi responsabilitãţi:
a) reprezintã, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi operatori economici, precum şi cu persoane fizice din ţarã şi din strãinãtate;
b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul subunitãţilor şi departamentelor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie;
c) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional;
d) numeşte directorii şi conducãtorii compartimentelor din structura organizatoricã a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocã, dupã caz, cu avizul consiliului de administraţie;
e) angajeazã şi concediazã personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncã;
f) asigurã negocierea contractului colectiv de muncã la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobã salariile rezultate din negocierea directã;
g) rãspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale;
h) adoptã mãsuri şi urmãreşte realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeazã lunar stadiul valorificãrii rezultatelor cercetãrii, inclusiv activitatea compartimentului de marketing;
j) este ordonator de credite, în condiţiile prevãzute de lege;
k) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional;
l) exercitã orice alte atribuţii stabilite prin acte normative sau delegate de consiliul de administraţie.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor sale, directorul general emite decizii.

Consiliul ştiinţific
ART. 27
(1) Consiliul ştiinţific este format din minimum 11 membri, reprezentând principalele compartimente din cadrul institutului naţional care desfãşoarã activitãţi de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul ştiinţific este alcãtuit din cercetãtori cu realizãri deosebite în domeniu, salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani prin vot secret de cadrele cu studii superioare din institutul naţional.
(3) Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorul ştiinţific ai institutului naţional.
(4) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi de un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de membrii consiliului ştiinţific.
(5) Consiliul ştiinţific se organizeazã şi funcţioneazã în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie.
ART. 28
Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt urmãtoarele:
a) participã la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitãţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare;
b) analizeazã, avizeazã şi urmãreşte realizarea lucrãrilor de cercetare ştiinţificã;
c) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional;
d) avizeazã hotãrârile consiliului de administraţie care implicã politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii;
e) propune mãsuri pentru perfecţionarea profesionalã, încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale;
f) organizeazã şi coordoneazã desfãşurarea manifestãrilor cu caracter ştiinţific;
g) avizeazã acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific;
h) avizeazã acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţarã şi în strãinãtate.

CAP. VI
Bugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestuia.
Relaţii financiare

ART. 29
(1) Institutul naţional întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţiile financiare anuale, potrivit reglementãrilor legale în vigoare.
(2) Situaţiile financiare anuale se aprobã de ministerul coordonator, în condiţiile legii.
ART. 30
(1) Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţã stabiliţi de ministerul coordonator şi se aprobã prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei.
ART. 31
Institutul naţional determinã anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programatã.
ART. 32
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementãrilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncã, în limita fondului total destinat plãţii salariilor, prevãzut în bugetul de venituri şi cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de bazã al directorului general se stabileşte prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, potrivit reglementãrilor legale în vigoare.
ART. 33
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueazã cu aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 34
(1) Institutul naţional hotãrãşte cu privire la investiţiile ce urmeazã a fi realizate, potrivit obiectului sãu de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde în bugetul sãu de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizãrii unor investiţii, dotãri, achiziţionãrii de aparaturã, echipamente şi instalaţii pentru institutul naţional.
(3) Execuţia investiţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2) se adjudecã potrivit legii.
ART. 35
(1) Operaţiunile de încasãri şi plãţi ale institutului naţional se efectueazã prin conturi deschise la bãnci cu sediul în România şi prin unitãţi de trezorerie.
(2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasãri şi plãţi în lei şi în valutã, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casã şi a normativelor de disciplinã financiar-valutare stabilite prin actele normative în vigoare.
(3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior, aferente obiectului sãu de activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasãri şi plãţi cu strãinãtatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitãţile bancare specializate cu sediul în România.
ART. 36
Institutul naţional îşi va organiza controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar intern, potrivit legii.

CAP. VII
Reglementarea litigiilor

ART. 37
Litigiile institutului naţional cu persoane fizice sau juridice, nesoluţionate pe cale amiabilã, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecatã române de drept comun.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 38
Modificãrile şi completãrile prezentului regulament se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea prevederilor legale.
ART. 39
Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016