Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 139 din 18 iunie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 26 iunie 2024.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezentul regulament stabileşte normele de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Judiciare, în conformitate cu prevederile legale.
(2) În situaţiile neprevăzute de lege sau de prezentul regulament, inspectorul-şef stabileşte regulile aplicabile referitoare la organizarea şi funcţionarea Inspecţiei Judiciare.
ART. 2
Inspecţia Judiciară funcţionează ca structură cu personalitate juridică în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, cu sediul în municipiul Bucureşti.
ART. 3
Inspecţia Judiciară acţionează potrivit principiului independenţei operaţionale, conferit de lege, în raport cu Consiliul Superior al Magistraturii, instanţele judecătoreşti, parchetele de pe lângă acestea şi în relaţia cu celelalte autorităţi publice, exercitându-şi atribuţiile de analiză, verificare şi control în domeniile specifice de activitate, în temeiul legii şi pentru asigurarea respectării acesteia.
ART. 4
În cadrul aparatului propriu al Inspecţiei Judiciare funcţionează inspectori judiciari, personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, funcţionari publici, personal contractual şi specialişti IT.
ART. 5
În cadrul Direcţiei de inspecţie pentru judecători funcţionează inspectori judiciari selectaţi din rândul judecătorilor, iar în cadrul Direcţiei de inspecţie pentru procurori funcţionează inspectori judiciari selectaţi din rândul procurorilor.
ART. 6
Posturile vacante, altele decât cele de inspector judiciar, pot fi ocupate temporar, prin detaşarea unor judecători, procurori sau altor categorii de personal, în condiţiile legii.
CAP. II
Conducerea Inspecţiei Judiciare
ART. 7
Inspecţia Judiciară este condusă de un inspector-şef, judecător, ajutat de un inspector-şef adjunct, procuror, numiţi de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii dintre inspectorii judiciari în funcţie cu o vechime de cel puţin un an în funcţia de inspector judiciar, în urma unui concurs organizat în condiţiile legii.
ART. 8
(1) Inspectorul-şef exercită prerogative manageriale în vederea organizării eficiente a activităţii Inspecţiei Judiciare, scop în care îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
a) exercită funcţia de conducere, organizare, coordonare şi control la nivelul Inspecţiei Judiciare şi răspunde pentru activitatea acesteia;
b) reprezintă Inspecţia Judiciară în relaţiile cu instituţiile din cadrul autorităţii judecătoreşti şi alte instituţii şi autorităţi interne sau internaţionale;
c) prezintă anual, în faţa Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, raportul de activitate pentru anul anterior;
d) exercită atribuţiile legale ce îi revin în calitate de ordonator de credite. Inspectorul-şef poate delega prin ordin atribuţiile de ordonator de credite inspectorului-şef adjunct;
e) convoacă şi prezidează adunarea generală a inspectorilor judiciari şi colegiul de conducere al Inspecţiei Judiciare, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament;
f) ia măsuri pentru repartizarea aleatorie a dosarelor în cadrul Inspecţiei Judiciare şi răspunde de aceasta;
g) stabileşte anual sau ori de câte ori se impune, prin ordin, domeniile specifice de activitate cu privire la care se exercită controalele Inspecţiei Judiciare, după consultarea inspectorilor judiciari;
h) propune Colegiului de conducere componenţa echipelor de control;
i) numeşte, în condiţiile legii, prin ordin, inspectorii judiciari şi celelalte categorii de personal din cadrul Inspecţiei Judiciare şi dispune modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu ale acestora;
j) la propunerea şefilor de structuri, stabileşte atribuţiile şi sarcinile individuale ale personalului, urmărind repartizarea echilibrată a acestora;
k) evaluează, în condiţiile legii, personalul Inspecţiei Judiciare;
l) verifică, aprobă, confirmă sau avizează, în condiţiile legii şi ale Normelor pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie, rezoluţiile, rapoartele şi celelalte acte întocmite de inspectorii judiciari;
m) propune Plenului şi secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii adoptarea proiectelor de regulamente, în cazurile prevăzute de lege;
n) aprobă prin ordin alte regulamente, în cazurile prevăzute de lege;
o) adoptă prin ordin proiectul de buget al Inspecţiei Judiciare;
p) exercită atribuţiile ce revin, potrivit legii şi prezentului regulament, inspectorului-şef adjunct şi directorilor de direcţii, în lipsa acestora;
q) aprobă prin ordin lista documentelor de interes public şi lista cuprinzând categoriile de documente produse şi/sau gestionate potrivit legii;
r) propune numărul maxim de posturi pentru Inspecţia Judiciară care se stabileşte prin hotărâre a Guvernului;
s) propune secţiilor corespunzătoare ale Consiliului Superior al Magistraturii delegarea în funcţiile de conducere din cadrul Inspecţiei Judiciare, până la ocuparea acestora în condiţiile legii;
ş) sesizează secţia corespunzătoare a Consiliului Superior al Magistraturii pentru a dispune prezentarea inspectorului judiciar la expertiza medicală de specialitate în cazul prevăzut de art. 197 alin. (1) lit. d) raportat la art. 199 alin. (2) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi de art. 87 alin. (3) din Legea nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii;
t) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege sau de regulamente.
(2) În exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei de conducere şi organizare a Inspecţiei Judiciare, inspectorul-şef emite, în principal, ordine, decizii, rezoluţii sau avize.
ART. 9
(1) Inspectorul-şef adjunct îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
a) coordonează activitatea personalului Inspecţiei Judiciare, altul decât inspectorii judiciari;
b) coordonează activitatea de protecţie şi securitate a muncii;
c) coordonează activitatea de formare profesională a inspectorilor judiciari şi activitatea de unificare a practicii la nivelul Inspecţiei Judiciare;
d) ajută inspectorul-şef în activitatea de verificare, aprobare, confirmare sau avizare a rezoluţiilor, rapoartelor şi a celorlalte acte întocmite de inspectorii judiciari;
e) este înlocuitorul de drept al inspectorului-şef, asigurând îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege sau regulamente în caz de absenţă ori de imposibilitate de exercitare a acestora de către inspectorul-şef, precum şi în situaţiile în care inspectorul-şef se află în incompatibilitate sau conflict de interese;
f) exercită orice alte atribuţii prevăzute de lege şi regulamente sau delegate prin ordin al inspectorului-şef.
(2) În exercitarea atribuţiilor specifice funcţiei de coordonare a activităţii personalului Inspecţiei Judiciare, precum şi a celorlalte atribuţii prevăzute de lege şi regulamente sau delegate de inspectorul-şef, inspectorul-şef adjunct emite, în principal, ordine, decizii, rezoluţii sau avize.
ART. 10
(1) Colegiul de conducere al Inspecţiei Judiciare hotărăşte cu privire la problemele generale de conducere ale instituţiei şi este constituit din inspectorul-şef şi 4 inspectori judiciari, câte 2 din fiecare direcţie de inspecţie, aleşi de adunarea generală a inspectorilor judiciari pentru o durată de un an.
(2) Nu pot face parte din acelaşi colegiu de conducere inspectorii judiciari care sunt soţi, rude sau afini până la al patrulea grad inclusiv.
(3) Pentru alegerea membrilor colegiului de conducere, inspectorii judiciari îşi pot depune candidaturile în termenul stabilit prin convocatorul adunării generale.
(4) Membrii colegiului de conducere se aleg prin vot secret şi sunt declaraţi aleşi cei care obţin cel puţin jumătate plus unu din numărul voturilor valabil exprimate. În cazul în care mai mulţi candidaţi obţin cel puţin jumătate plus unu din numărul voturilor valabil exprimate sunt declaraţi aleşi cei care au avut cel mai mare număr de voturi, în limita numărului de locuri din colegiu, în funcţie de fiecare direcţie de inspecţie. În situaţia prevăzută la alin. (2) va fi declarat ales inspectorul judiciar care obţine un număr mai mare de voturi.
(5) Procedura de votare se repetă în cazul în care, la primul tur de scrutin, nu au fost aleşi toţi membrii colegiului de conducere.
(6) Fiecare membru al colegiului de conducere are un mandat de un an, începând cu data alegerii sale.
(7) În situaţia în care în urma alegerilor pentru colegiul de conducere ori din cauza numărului insuficient de candidaturi nu au fost ocupate unul sau ambele locuri de membru aferente fiecărei direcţii de inspecţie, până la alegerea acestora, activitatea colegiului se desfăşoară prin participarea la şedinţele sale, cu drept de vot, a inspectorilor judiciari cu cea mai mare vechime în funcţia de inspector din cadrul fiecărei direcţii.
ART. 11
(1) Calitatea de membru al colegiului de conducere încetează, după caz, la expirarea mandatului de inspector judiciar, prin demisie, revocare din funcţie sau prin imposibilitatea exercitării atribuţiilor pe o perioadă mai mare de 6 luni.
(2) Membrii aleşi ai colegiului de conducere pot fi revocaţi de adunarea generală a inspectorilor judiciari în cazul exercitării necorespunzătoare a atribuţiilor prevăzute de lege.
(3) Membrul ales al colegiului de conducere al cărui mandat a încetat va fi înlocuit de un nou membru ales potrivit prevederilor prezentului regulament, prin organizarea de noi alegeri în termen de cel mult 30 de zile de la vacantare.
ART. 12
Colegiul de conducere al Inspecţiei Judiciare are, în principal, următoarele atribuţii:
a) avizează, la propunerea inspectorului-şef, proiectele Regulamentului de organizare şi funcţionare a Inspecţiei Judiciare, Regulamentului privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie şi ale regulamentelor de organizare şi desfăşurare a concursului pentru numirea în funcţie a inspectorilor judiciari, precum şi modificările şi completările la acestea;
b) avizează, la propunerea inspectorului-şef, regulamentele prevăzute de lege, altele decât cele prevăzute la lit. a), precum şi modificările şi completările la acestea;
c) dezbate proiectul de buget al Inspecţiei Judiciare;
d) aprobă, la începutul anului sau ori de câte ori este necesar, propunerile inspectorului-şef privind componenţa echipelor de control şi modificările la acestea;
e) aprobă propunerile directorilor direcţiilor de inspecţie privind delegarea unor atribuţii suplimentare celor din lucrările de inspecţie către inspectorii judiciari;
f) aprobă, la propunerea inspectorului-şef, procedurile operaţionale întocmite la nivelul Inspecţiei Judiciare;
g) convoacă adunarea generală a inspectorilor judiciari, în condiţiile legii;
h) desemnează şi revocă membrii şi membrii supleanţi ai comisiilor de evaluare a activităţii profesionale a inspectorilor judiciari cu funcţii de execuţie;
i) desemnează inspectorii judiciari şi celelalte categorii de personal care reprezintă Inspecţia Judiciară în misiuni interne sau internaţionale;
j) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege sau de prezentul regulament.
ART. 13
(1) Colegiul de conducere poate fi convocat de inspectorul-şef sau, în lipsa acestuia, de inspectorul-şef adjunct şi este prezidat de inspectorul-şef sau, în lipsa acestuia, de inspectorul-şef adjunct. Colegiul de conducere poate fi convocat şi de cel puţin o treime din membrii săi, în acest caz fiind prezidat de unul dintre membrii aleşi, desemnat cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
(2) Colegiul de conducere se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar. Colegiul este legal constituit şi adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor săi.
(3) La şedinţele colegiului participă, cu vot consultativ, şi directorul economic al Inspecţiei Judiciare atunci când se dezbat probleme economico-financiare şi administrative. La şedinţele colegiului pot fi invitaţi, în funcţie de problemele de pe ordinea de zi, inspectori judiciari sau alte categorii de personal.
(4) Convocarea colegiului de conducere şi comunicarea către membrii colegiului a ordinii de zi se fac prin secretariatul acestuia în orice mod care asigură primirea convocatorului. Secretariatul colegiului de conducere este asigurat, de regulă, de către persoana desemnată din cadrul Direcţiei secretariat general sau, după caz, de o altă persoană desemnată de inspectorul-şef.
(5) Şedinţele colegiului de conducere nu sunt publice.
(6) Soluţiile adoptate în urma dezbaterilor problemelor aflate pe ordinea de zi a colegiului se consemnează într-o hotărâre semnată olograf sau electronic de inspectorul-şef şi se publică pe pagina de intranet a Inspecţiei Judiciare.
(7) Convocatorul prevăzut la alin. (4) şi hotărârile prevăzute la alin. (6) se păstrează într-o mapă specială de către persoana desemnată să asigure secretariatul colegiului.
(8) Actele prevăzute la alin. (7) pot fi păstrate exclusiv în format electronic.
ART. 14
(1) Adunarea generală a inspectorilor judiciari este constituită din inspectorii judiciari în funcţie şi se convoacă de inspectorul-şef.
(2) Adunarea generală poate fi convocată, în lipsa inspectorului-şef, în ordine, de inspectorul-şef adjunct, directorul Direcţiei de inspecţie pentru judecători, directorul Direcţiei de inspecţie pentru procurori.
(3) Adunarea generală poate fi convocată şi de o treime din numărul inspectorilor judiciari în funcţie sau de colegiul de conducere, precum şi de Plenul sau secţiile Consiliului Superior al Magistraturii.
ART. 15
Adunarea generală are următoarele atribuţii:
a) aprobă raportul anual de activitate al Inspecţiei Judiciare;
b) emite puncte de vedere, la solicitarea inspectorului-şef, a unei treimi din numărul inspectorilor judiciari în funcţie sau a Consiliului Superior al Magistraturii;
c) iniţiază procedura de revocare a inspectorului-şef şi a inspectorului-şef adjunct;
d) dezbate planul anual al domeniilor specifice de activitate în care urmează să se efectueze controalele şi modificările ori completările acestuia;
e) dezbate probleme de drept, în vederea interpretării unitare a dispoziţiilor legale la nivelul Inspecţiei Judiciare;
f) alege membrii colegiului de conducere şi îi revocă în cazul exercitării necorespunzătoare a atribuţiilor prevăzute de lege;
g) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege sau de prezentul regulament.
ART. 16
(1) Adunarea generală a inspectorilor judiciari este prezidată de inspectorul-şef sau, în lipsa acestuia, în ordine, de inspectorul-şef adjunct, directorul Direcţiei de inspecţie pentru judecători, directorul Direcţiei de inspecţie pentru procurori, de inspectorul judiciar cu cea mai mare vechime în cadrul Inspecţiei Judiciare prezent la şedinţă sau de inspectorul judiciar cu cea mai mare vechime în magistratură prezent la şedinţă.
(2) Adunarea generală a inspectorilor judiciari este legal constituită în prezenţa majorităţii inspectorilor judiciari în funcţie şi adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
CAP. III
Aparatul propriu al Inspecţiei Judiciare
SECŢIUNEA 1
Structura aparatului propriu al Inspecţiei Judiciare
ART. 17
(1) Pentru realizarea atribuţiilor sale, Inspecţia Judiciară dispune de un aparat propriu organizat în direcţii de inspecţie, respectiv Direcţia de inspecţie pentru judecători şi Direcţia de inspecţie pentru procurori, precum şi direcţii, servicii şi compartimente-suport.
(2) Direcţiile şi compartimentele-suport sunt:
a) Direcţia secretariat general;
b) Direcţia juridică;
c) Direcţia economică şi administrativ;
d) Compartimentul pentru resurse umane;
e) Compartimentul pentru achiziţii publice;
f) Compartimentul de audit public intern.
(3) În cadrul Direcţiei de inspecţie pentru judecători şi al Direcţiei de inspecţie pentru procurori funcţionează câte un compartiment de secretariat, arhivă şi registratură.
(4) În cadrul Direcţiei secretariat general funcţionează Compartimentul registratură şi secretariat, Compartimentul de informare publică şi relaţii internaţionale, Compartimentul pentru tehnologia informaţiei şi Compartimentul de psihologie.
(5) În cadrul Direcţiei juridice funcţionează Compartimentul contencios şi Compartimentul avizare şi documentare.
(6) În cadrul Direcţiei economice şi administrativ funcţionează Compartimentul buget, finanţe, contabilitate şi salarizare şi Serviciul administrativ.
SECŢIUNEA a 2-a
Direcţiile de inspecţie
ART. 18
Direcţia de inspecţie pentru judecători şi Direcţia de inspecţie pentru procurori sunt conduse de directori numiţi dintre inspectorii judiciari în funcţie din cadrul fiecărei direcţii, prin concurs organizat în condiţiile legii.
ART. 19
În caz de încetare a mandatului de director anterior expirării duratei acestuia sau în orice situaţie de vacanţă a acestei funcţii, interimatul se asigură prin delegarea în funcţiile de conducere, de către secţia corespunzătoare a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea inspectorului-şef, a unor inspectori judiciari care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege.
ART. 20
Directorii direcţiilor de inspecţie au, în principal, următoarele atribuţii:
a) exercită funcţia de conducere a activităţii direcţiei, sens în care organizează, coordonează, îndrumă, controlează şi răspund pentru activitatea desfăşurată în cadrul acesteia, ţinând seama de dispoziţiile inspectorului-şef, precum şi de hotărârile colegiului de conducere al Inspecţiei Judiciare, urmărind stabilirea unor proceduri unitare de lucru;
b) coordonează şi controlează activitatea de repartizare aleatorie a lucrărilor de inspecţie la nivelul direcţiei pe care o conduc şi răspund pentru aceasta;
c) organizează activitatea de formare profesională a inspectorilor judiciari şi activitatea de unificare a practicii la nivelul direcţiei;
d) propun inspectorului-şef, după consultarea inspectorilor judiciari din cadrul direcţiei, componenţa echipelor de control şi domeniile specifice de activitate în care să se desfăşoare controalele;
e) formulează propuneri privind atribuţiile personalului din cadrul direcţiei, redistribuirea personalului pe posturi şi a atribuţiilor acestuia, în funcţie de nevoile direcţiei;
f) propun colegiului de conducere desemnarea inspectorilor care să îndeplinească şi alte atribuţii decât cele de inspecţie;
g) urmăresc repartizarea echilibrată a atribuţiilor către inspectori şi celălalt personal al direcţiei pe care o conduc şi propun inspectorului-şef măsuri corespunzătoare de echilibrare a volumului de activitate;
h) verifică şi avizează rezoluţiile, rapoartele sau celelalte acte întocmite de inspectorii judiciari din cadrul direcţiei pe care o conduc şi le înaintează inspectorului-şef;
i) urmăresc respectarea termenelor prevăzute de lege sau regulamente pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie şi a altor lucrări cu caracter administrativ de la nivelul direcţiei;
j) rezolvă corespondenţa adresată direcţiei;
k) îndeplinesc orice alte atribuţii prevăzute de lege sau de regulamente sau delegate de inspectorul-şef al Inspecţiei Judiciare.
ART. 21
(1) În cadrul direcţiilor de inspecţie îşi desfăşoară activitatea inspectori judiciari, numiţi de inspectorul-şef în condiţiile legii, care au, în principal, următoarele atribuţii:
a) în materie disciplinară, dispun şi efectuează cercetarea disciplinară prealabilă în vederea exercitării acţiunii disciplinare faţă de judecători, procurori, inclusiv faţă de cei care sunt membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, în condiţiile legii şi ale Regulamentului privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie;
b) efectuează verificări la instanţele de judecată în legătură cu respectarea normelor procedurale privind primirea cererilor, repartizarea aleatorie a dosarelor, stabilirea termenelor, continuitatea completului de judecată, pronunţarea, redactarea şi comunicarea hotărârilor, înaintarea dosarelor la instanţele competente, punerea în executare a hotărârilor penale şi civile şi informează Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, formulând propuneri adecvate;
c) efectuează verificări la parchete în legătură cu respectarea normelor procedurale privind primirea şi înregistrarea lucrărilor, repartizarea dosarelor pe criterii obiective, continuitatea în lucrările repartizate şi independenţa procurorilor, respectarea termenelor, redactarea şi comunicarea actelor procedurale şi informează Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, formulând propuneri adecvate;
d) verifică eficienţa managerială şi modul de îndeplinire a atribuţiilor ce decurg din legi şi regulamente pentru asigurarea bunei funcţionări a instanţei şi a parchetului, a calităţii corespunzătoare a serviciului, semnalează deficienţele constatate şi formulează propuneri corespunzătoare pentru înlăturarea acestora, pe care le prezintă secţiei corespunzătoare;
e) verifică sesizările adresate Inspecţiei Judiciare sau se sesizează din oficiu în legătură cu activitatea sau conduita necorespunzătoare a judecătorilor, procurorilor, inclusiv a celor care sunt membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, ori în legătură cu încălcarea obligaţiilor profesionale ale acestora;
f) efectuează verificările pentru soluţionarea cererilor privind apărarea independenţei, imparţialităţii şi reputaţiei profesionale a judecătorilor şi procurorilor şi prezintă secţiei corespunzătoare a Consiliului Superior al Magistraturii raportul cuprinzând rezultatul verificărilor;
g) efectuează orice alte verificări sau controale dispuse de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, secţiile Consiliului Superior al Magistraturii sau de inspectorul-şef al Inspecţiei Judiciare, în condiţiile legii şi ale Regulamentului privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie;
h) susţin rapoartele, acţiunile disciplinare sau acţiunile exercitate de Inspecţia Judiciară în faţa Plenului sau a secţiilor corespunzătoare ale Consiliului Superior al Magistraturii, precum şi căile de atac declarate împotriva hotărârilor pronunţate de acestea, în condiţiile legii;
i) analizează oportunitatea promovării căilor de atac împotriva hotărârilor pronunţate de Plen sau de secţiile corespunzătoare ale Consiliului Superior al Magistraturii şi motivează plângerile, contestaţiile, recursurile şi celelalte acte procedurale în aceste cauze;
j) participă, în condiţiile legii, în cadrul comisiilor de concurs organizate la nivelul Institutului Naţional al Magistraturii, al Consiliului Superior al Magistraturii sau al Inspecţiei Judiciare;
k) pot participa în calitatea de expert în proiecte cu finanţare externă în domeniul justiţiei;
l) îndeplinesc orice alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament sau stabilite de inspectorul-şef ori de directorul de direcţie, în limitele legii şi conform fişei postului.
(2) Inspectorii judiciari îşi desfăşoară activitatea în mod independent şi imparţial.
ART. 22
În cadrul direcţiilor de inspecţie funcţionează câte un compartiment de secretariat, arhivă şi registratură, cu următoarele atribuţii:
a) asigură secretariatul, arhiva şi registratura direcţiilor de inspecţie;
b) întocmeşte adresele de comunicare a rezoluţiilor/actelor emise în lucrările de inspecţie;
c) întocmeşte lucrările cu caracter administrativ;
d) pregăteşte dosarele şi realizează circuitul acestora în cadrul direcţiilor de inspecţie;
e) îndeplineşte orice alte atribuţii date din dispoziţia inspectorului-şef la propunerea directorului de direcţie, în limitele legii.
SECŢIUNEA a 3-a
Direcţiile şi compartimentele-suport
ART. 23
(1) Direcţia secretariat general este condusă de un director numit prin ordin al inspectorului-şef din rândul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor. Acesta este, de regulă, şi purtătorul de cuvânt al Inspecţiei Judiciare.
(2) Numirea în funcţia prevăzută la alin. (1) se face pe baza evaluării unui proiect de management, în cadrul unui interviu susţinut în faţa inspectorului-şef.
(3) Anunţul cu privire la declanşarea procedurii de selecţie şi data susţinerii proiectului de management se publică pe pagina de intranet a Inspecţiei Judiciare cu cel puţin 15 zile înainte de data interviului.
(4) Funcţia prevăzută la alin. (1) poate fi ocupată de personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor cu o vechime efectivă de cel puţin patru ani în funcţie în cadrul Inspecţiei Judiciare, care a obţinut calificativul „foarte bine“ la ultima evaluare şi nu a fost sancţionat disciplinar în ultimii 3 ani, cu excepţia cazului în care a intervenit radierea sancţiunii. Condiţia de vechime trebuie îndeplinită până la data evaluării proiectului de management.
(5) Candidaturile însoţite de documentele considerate relevante se depun la Compartimentul registratură şi secretariat, în termen de 5 zile de la publicarea anunţului prevăzut la alin. (3).
(6) În caz de note egale, departajarea candidaţilor se face, în ordine, în funcţie de vechimea cea mai mare în funcţii de conducere şi vechimea cea mai mare în funcţiile de specialitate juridică.
(7) În situaţia vacantării funcţiei de director, interimatul funcţiei se asigură, până la data ocupării acestei funcţii, de o altă persoană încadrată pe funcţia de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, desemnată prin ordin al inspectorului-şef.
ART. 24
Directorul Direcţiei secretariat general are, în principal, următoarele atribuţii:
a) exercită funcţia de conducere a activităţii direcţiei, sens în care organizează, coordonează, îndrumă, controlează şi răspunde pentru activitatea desfăşurată în cadrul acesteia, urmărind stabilirea unor proceduri unitare de lucru;
b) coordonează şi controlează activitatea de repartizare a lucrărilor la nivelul direcţiei pe care o conduce şi stabileşte regulile aplicabile în situaţiile urgente, neprevăzute de lege sau de prezentul regulament;
c) organizează activitatea de formare profesională a personalului din cadrul direcţiei;
d) formulează propuneri privind atribuţiile personalului din cadrul direcţiei, redistribuirea personalului pe posturi şi a atribuţiilor acestuia, în funcţie de nevoile direcţiei;
e) urmăreşte repartizarea echilibrată a atribuţiilor către personalul direcţiei pe care o conduce şi dispune măsuri corespunzătoare de echilibrare a volumului de activitate;
f) verifică şi avizează actele întocmite de personalul din cadrul direcţiei pe care o conduce;
g) urmăreşte respectarea termenelor prevăzute de lege sau regulamente pentru lucrările de competenţa direcţiei;
h) rezolvă corespondenţa adresată direcţiei;
i) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament sau stabilite prin dispoziţie a inspectorului-şef.
ART. 25
(1) Compartimentul registratură şi secretariat are atribuţii privind lucrările de registratură, de secretariat, de repartizare aleatorie, precum şi de arhivare a documentelor şi de expediere a corespondenţei.
(2) Atribuţiile privind lucrările de registratură sunt, în principal, următoarele:
a) primirea, înregistrarea şi repartizarea sesizărilor şi corespondenţei adresate Inspecţiei Judiciare, în condiţiile legii;
b) identificarea existenţei unor sesizări similare celor nouprimite;
c) pregătirea dosarelor şi realizarea circuitului acestora în cadrul Inspecţiei Judiciare;
d) transmiterea solicitărilor de relaţii necesare soluţionării lucrărilor de inspecţie;
e) înaintarea dosarelor la Consiliul Superior al Magistraturii sau la instanţele de judecată;
f) pregătirea şi transmiterea corespondenţei personalului responsabil cu expedierea acesteia;
g) păstrarea în bună stare a dosarelor Inspecţiei Judiciare;
h) eliberarea copiilor de pe înscrisurile din lucrările în curs de soluţionare ale Inspecţiei Judiciare şi restituirea înscrisurilor originale.
(3) Atribuţiile privind lucrările de secretariat sunt, în principal, următoarele:
a) înregistrarea, evidenţierea şi realizarea circuitului lucrărilor întocmite de conducerea Inspecţiei Judiciare, conform repartizării;
b) pregătirea corespondenţei în vederea expedierii şi predarea acesteia personalului desemnat pentru efectuarea lucrărilor de arhivă şi expediţie;
c) tehnoredactarea lucrărilor repartizate de conducerea Inspecţiei Judiciare;
d) păstrarea şi utilizarea ştampilelor Inspecţiei Judiciare, conform prevederilor legale;
e) păstrarea evidenţei ordinelor şi deciziilor emise de inspectorul-şef.
(4) Atribuţiile privind activitatea de arhivare a documentelor şi expediere a corespondenţei sunt, în principal, următoarele:
a) ţinerea evidenţei, selecţionarea şi arhivarea, conform legii, a documentelor întocmite şi a celor deţinute de Inspecţia Judiciară, operaţiuni pentru realizarea cărora Inspecţia Judiciară poate contracta servicii de specialitate;
b) păstrarea mapelor de rezoluţii şi rapoarte, conform legii;
c) expedierea corespondenţei Inspecţiei Judiciare; întocmirea şi păstrarea borderourilor pentru expedierea prin poştă şi a condicilor aferente procedurilor de predare-primire;
d) asigurarea consultării lucrărilor de inspecţie, de către petenţi, cu aprobarea conducerii Inspecţiei Judiciare;
e) eliberarea de copii din lucrările aflate în arhivă, în condiţiile legii.
ART. 26
(1) Compartimentul de informare publică şi relaţii internaţionale îndeplineşte atribuţii în domeniile informării publice, relaţiei cu mass-media şi relaţiilor internaţionale şi este coordonat de purtătorul de cuvânt.
(2) Atribuţiile privind informarea publică sunt, în principal, următoarele:
a) stabilirea obiectului solicitărilor privind informaţiile de interes public şi al petiţiilor primite de la registratura Inspecţiei Judiciare şi solicitarea informaţiilor necesare de la compartimentele competente, în vederea analizării şi formulării răspunsurilor;
b) soluţionarea în condiţiile legii a solicitărilor şi petiţiilor şi păstrarea evidenţei privind modalitatea de soluţionare a acestora;
c) transmiterea răspunsurilor la petiţiile şi solicitările privind informaţiile de interes public în termenele prevăzute de lege;
d) asigurarea sprijinului necesar inspectorilor judiciari prin identificarea şi punerea la dispoziţia acestora a informaţiilor apărute în mass-media de interes pentru soluţionarea lucrărilor de inspecţie.
(3) În privinţa relaţiei cu mass-media, personalul din cadrul Compartimentului de informare publică şi relaţii internaţionale are, în principal, următoarele atribuţii:
a) evaluează imaginea publică a Inspecţiei Judiciare şi elaborează recomandări pentru îmbunătăţirea acesteia sau pentru gestionarea situaţiilor de criză;
b) informează inspectorul-şef cu privire la aspectele semnificative ce vizează activitatea şi conduita judecătorilor şi procurorilor, difuzate în mass-media;
c) gestionează relaţiile cu presa pentru reflectarea corectă a punctelor de vedere ale Inspecţiei Judiciare;
d) identifică, primeşte şi selectează informaţiile din mediul intern, de interes pentru opinia publică;
e) concepe şi redactează materialele necesare în vederea informării corespunzătoare a mass-mediei;
f) menţine permanent legătura cu jurnaliştii, pentru asigurarea unui flux informaţional constant;
g) informează jurnaliştii în timp util şi asigură accesul acestora la activităţile şi acţiunile de interes public organizate de Inspecţia Judiciară;
h) mediază contactul dintre conducerea Inspecţiei Judiciare şi jurnaliştii care solicită interviuri sau declaraţii;
i) organizează conferinţele de presă ale Inspecţiei Judiciare şi participă la evenimentele organizate pentru mass-media;
j) elaborează şi transmite comunicatele de presă ale Inspecţiei Judiciare şi, după caz, dreptul la replică;
k) aprobă materialele care urmează a fi publicate pe pagina de internet a Inspecţiei Judiciare;
l) acreditează jurnaliştii la Inspecţia Judiciară.
(4) În privinţa relaţiilor internaţionale, personalul din cadrul Compartimentului de informare publică şi relaţii internaţionale are, în principal, următoarele atribuţii:
a) informează conducerea Inspecţiei Judiciare asupra aspectelor conexe domeniului de activitate aflate pe agenda internaţională;
b) menţine legătura cu instituţiile şi entităţile internaţionale în domeniul de activitate al Inspecţiei Judiciare;
c) propune sau asigură, după caz, participarea la seminare, simpozioane, conferinţe, vizite de studiu, vizite pentru schimb de experienţă, cursuri de perfecţionare, în ţară şi în străinătate, în domeniile de interes pentru Inspecţia Judiciară.
(5) Personalul Compartimentului de informare publică şi relaţii internaţionale prezintă zilnic purtătorului de cuvânt petiţiile şi cererile înregistrate şi îi aduce la cunoştinţă orice problemă ivită în derularea activităţii de soluţionare a solicitărilor şi petiţiilor.
(6) Persoana desemnată să îndeplinească atribuţiile de purtător de cuvânt elaborează şi propune inspectorului-şef obiectivele privind comunicarea publică a Inspecţiei Judiciare şi are competenţele prevăzute la alin. (3).
(7) La cererea purtătorului de cuvânt, personalul Inspecţiei Judiciare pune în timp util la dispoziţia acestuia informaţiile de interes public solicitate.
(8) Lucrările din domeniul de competenţă a purtătorului de cuvânt constituie urgenţe şi se rezolvă chiar şi în afara orelor de program, telefonic sau în scris.
ART. 27
(1) Compartimentul pentru tehnologia informaţiei asigură servicii de suport şi servicii de administrare şi îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
a) colaborează cu compartimentele din cadrul Inspecţiei Judiciare pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi revin;
b) aplică tehnici şi metode noi de exploatare, administrare şi întreţinere a produselor şi serviciilor informatice, în vederea dezvoltării unui sistem informatic juridic eficient;
c) elaborează norme, proceduri de utilizare, protecţie şi securitate şi coordonează administrarea şi exploatarea eficientă, sigură şi securizată a produselor şi serviciilor informatice;
d) proiectează şi elaborează specificaţiile tehnice şi propune spre achiziţionare aplicaţii informatice şi baze de date, implementează şi coordonează exploatarea acestora în sistemul informatic al Inspecţiei Judiciare;
e) ţine evidenţa specifică a dotării cu produse şi servicii informatice în cadrul Inspecţiei Judiciare (locaţie, echipamente, utilizatori, licenţe, versiuni ale sistemelor de operare şi ale aplicaţiilor informatice etc.);
f) face propuneri în vederea stabilirii obiectivelor de investiţii privind produsele şi serviciile informatice;
g) participă la elaborarea specificaţiilor tehnice din cadrul documentaţiei de achiziţie şi la evaluarea tehnică a ofertelor în procedurile de achiziţionare de produse şi servicii informatice pentru sistemul informatic al Inspecţiei Judiciare;
h) participă la recepţionarea produselor şi serviciilor achiziţionate şi la derularea contractelor de achiziţie a produselor şi serviciilor informatice pentru sistemul informatic al Inspecţiei Judiciare;
i) asigură legătura cu unităţile de service şi reprezintă instituţia în relaţiile cu acestea pentru produsele şi serviciile gestionate de Inspecţia Judiciară;
j) asigură asistenţă tehnică de specialitate pentru eficientizarea exploatării produselor şi serviciilor informatice în cadrul Inspecţiei Judiciare;
k) intervine operativ, împreună cu unităţile de service, şi ţine evidenţa intervenţiilor acestora pentru a asigura funcţionarea permanentă a produselor şi serviciilor informatice din cadrul Inspecţiei Judiciare;
l) asigură asistenţa tehnică pentru publicarea pe pagina de internet a Inspecţiei Judiciare a documentelor a căror publicare este prevăzută de lege sau de regulamente;
m) asigură suportul tehnic pentru sintetizarea şi sistematizarea datelor statistice privitoare la activitatea instanţelor judecătoreşti şi a parchetelor;
n) menţine şi dezvoltă aplicaţii şi programe software necesare activităţilor Inspecţiei Judiciare, în limita calificărilor angajaţilor, numărului de personal IT disponibil şi nivelului de echipare tehnică;
o) asigură orice servicii de administrare: monitorizare şi mentenanţă, certificare log-on Active Directory, instalare şi configurare hardware şi software, backup, virtualizare, reţele private virtuale, managementul conturilor şi rolurilor de acces de tehnologia informaţiei şi comunicaţiei, designul şi arhitectura soluţiilor de tehnologia informaţiei prin analize tehnice de specialitate, crearea şi actualizarea arhitecturii de reţea fizică şi logică, alocarea privilegiilor de tehnologia informaţiei şi comunicaţiei, implementarea politicilor de securitate.
(2) Compartimentul pentru tehnologia informaţiei asigură gestionarea şi soluţionarea incidentelor în utilizarea aplicaţiei ECRIS I.J. şi ţine evidenţa incidentelor semnalate. Incidentele semnalate de utilizatorii ECRIS I.J. care nu pot fi remediate din aplicaţie sunt consemnate în procese-verbale şi depuse în mapa de incidente.
ART. 28
(1) Compartimentul de psihologie este constituit potrivit Legii nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Psihologilor din România, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Psihologul încadrat la Compartimentul de psihologie este specializat în domeniul de competenţă „psihologia muncii şi organizaţională“ şi are, în principal, următoarele atribuţii:
a) participă la evaluarea psihologică periodică a inspectorilor judiciari şi a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor de la Inspecţia Judiciară, în condiţiile legii;
b) asigură asistenţa psihologică a personalului din aparatul propriu al Inspecţiei Judiciare, pentru facilitarea acomodării cu cerinţele specifice unui anumit post şi a integrării noilor angajaţi în colectivul de lucru;
c) mediază conflictele interpersonale care afectează calitatea relaţiilor de muncă, în vederea diminuării sau rezolvării acestora;
d) realizează, la cerere, consilierea psihologică a personalului Inspecţiei Judiciare, potrivit legii;
e) desfăşoară lucrări de cercetare în domeniul psihodiagnozei şi psihologiei resurselor umane;
f) concepe şi, după caz, asigură utilizarea instrumentelor de diagnoză organizaţională;
g) asigură pregătirea motivaţională şi aptitudinală a resurselor umane - antrenarea motivaţiei intrinseci, capacităţii de memorare, capacităţii de autocontrol, abilităţilor comunicaţionale şi optimizarea atenţiei;
h) îndeplineşte atribuţiile corespunzătoare sferei sale de competenţă privind sănătatea şi securitatea în muncă.
(3) Psihologul poate participa în proiecte sau în comisiile de examinare la concursurile/examenele organizate de Inspecţia Judiciară sau de alte instituţii din cadrul autorităţii judecătoreşti.
ART. 29
(1) Direcţia juridică este condusă de un director numit prin ordin al inspectorului-şef. Dispoziţiile art. 23 se aplică în mod corespunzător.
(2) Directorul direcţiei are, în principal, următoarele atribuţii:
a) exercită funcţia de conducere a activităţii direcţiei, sens în care organizează, coordonează, îndrumă, controlează şi răspunde pentru activitatea desfăşurată în cadrul acesteia, urmărind stabilirea unor proceduri unitare de lucru;
b) coordonează şi controlează activitatea de repartizare a lucrărilor la nivelul direcţiei pe care o conduce şi stabileşte regulile aplicabile în situaţiile urgente, neprevăzute de lege sau de prezentul regulament;
c) organizează activitatea de formare profesională a personalului din cadrul direcţiei;
d) ia măsuri privind unificarea practicii la nivelul direcţiei şi informează conducerea Inspecţiei Judiciare cu privire la practica neunitară de la nivelul instanţelor judecătoreşti în litigiile în care Inspecţia Judiciară este parte sau cu privire la apariţia unor probleme de drept controversate;
e) formulează propuneri privind atribuţiile personalului din cadrul direcţiei, redistribuirea personalului pe posturi şi a atribuţiilor acestuia, în funcţie de nevoile direcţiei;
f) urmăreşte repartizarea echilibrată a atribuţiilor către personalul direcţiei pe care o conduce şi dispune măsuri corespunzătoare de echilibrare a volumului de activitate;
g) verifică şi avizează actele întocmite de personalul din cadrul direcţiei pe care o conduce;
h) urmăreşte respectarea termenelor prevăzute de lege sau regulamente în lucrările de competenţa direcţiei şi în alte lucrări cu caracter administrativ;
i) rezolvă corespondenţa adresată direcţiei;
j) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament sau stabilite prin dispoziţie a inspectorului-şef.
ART. 30
Compartimentul contencios îndeplineşte, prin personalul din cadrul acestuia, atribuţii în domeniul verificării legalităţii actelor şi în domeniul reprezentării şi apărării drepturilor şi intereselor legitime ale Inspecţiei Judiciare, după cum urmează:
a) analizează, la cerere sau din oficiu, şi emite puncte de vedere referitoare la necesitatea elaborării sau modificării unor acte normative în domeniul specific de activitate al Inspecţiei Judiciare, precum şi pe probleme de drept controversate ivite în aplicarea legislaţiei;
b) formulează puncte de vedere referitoare la procedurile care vizează plata sau recuperarea unor sume de bani de către Inspecţia Judiciară, precum şi la aspectele privind salarizarea personalului, dacă acestea sunt controversate;
c) întocmeşte sau participă, după caz, la elaborarea proiectelor de regulamente şi a altor acte administrative ce intră în competenţa Inspecţiei Judiciare;
d) asigură reprezentarea Inspecţiei Judiciare în faţa instanţelor judecătoreşti şi a altor organe jurisdicţionale şi apără drepturile şi interesele acesteia în raporturile cu persoane fizice ori juridice;
e) formulează şi promovează, în termenele procedurale, cereri sau apărări în litigiile în care Inspecţia Judiciară este parte;
f) propune inspectorului-şef exercitarea căilor de atac ordinare sau extraordinare în litigiile în care se impune o astfel de măsură şi întocmeşte orice alte acte de procedură în cauzele în care Inspecţia Judiciară este parte;
g) urmăreşte parcursul procesual al dosarelor, precum şi modalitatea de soluţionare a litigiilor în care este parte Inspecţia Judiciară;
h) întocmeşte actele necesare pentru punerea în executare în termenul legal a hotărârilor judecătoreşti;
i) prezintă inspectorului-şef propuneri de soluţionare pe cale amiabilă a litigiilor aflate pe rolul instanţelor de judecată;
j) întocmeşte lucrările referitoare la plângerile prealabile formulate împotriva ordinelor, deciziilor, avizelor sau rezoluţiilor inspectorului-şef sau a altor acte emise de Inspecţia Judiciară;
k) întocmeşte proiecte de rezoluţii în lucrări disciplinare;
l) participă, în condiţiile legii, în cadrul comisiilor de concurs organizate la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii, Şcolii Naţionale de Grefieri sau al Inspecţiei Judiciare;
m) participă în calitate de expert în proiecte cu finanţare externă în domeniul justiţiei;
n) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament sau stabilite de inspectorul-şef ori de directorul de direcţie, în limitele legii şi conform fişei postului.
ART. 31
Compartimentul avizare şi documentare are, în principal, următoarele atribuţii:
a) avizează contractele încheiate de Inspecţia Judiciară potrivit competenţelor date de lege, referatele de necesitate, strategiile de contractare privind achiziţia de servicii, precum şi contractele de achiziţie publică/acordurile-cadru;
b) avizează din punctul de vedere al legalităţii orice măsură de natură să angajeze răspunderea patrimonială a Inspecţiei Judiciare sau care ar putea aduce atingere drepturilor acesteia şi, dacă este cazul, formulează puncte de vedere pe aceste aspecte;
c) asigură, la cerere, suportul de specialitate pentru inspectorii judiciari;
d) întocmeşte proiecte de ordine, decizii, avize sau rezoluţii sau alte lucrări de competenţa inspectorului-şef;
e) asigură funcţionarea bibliotecii Inspecţiei Judiciare şi ia măsurile necesare pentru păstrarea în bune condiţii a fondului de cărţi şi reviste de specialitate din gestiune;
f) identifică şi transmite directorului direcţiei deciziile relevante pronunţate de Curtea Constituţională a României, precum şi de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în domeniul de interes şi propune măsuri privind unificarea practicii Inspecţiei Judiciare în cazul semnalării unor soluţii diferite sau a unor probleme de drept controversate.
ART. 32
(1) Direcţia economică şi administrativ este condusă de un director economic numit prin ordin al inspectorului-şef, ca urmare a promovării unui concurs organizat în condiţiile legii.
(2) Directorul direcţiei are, în principal, următoarele atribuţii:
a) răspunde pentru organizarea şi ţinerea contabilităţii financiare şi de gestiune potrivit dispoziţiilor legale;
b) coordonează activitatea de elaborare şi fundamentare a bugetului anual de venituri şi cheltuieli;
c) răspunde de organizarea controlului financiar preventiv;
d) coordonează şi răspunde de activitatea de salarizare;
e) răspunde de utilizarea creditelor bugetare, folosirea eficientă a sumelor primite de la bugetul de stat, de integritatea bunurilor încredinţate Inspecţiei Judiciare şi de prezentarea la termen a situaţiilor financiare asupra stării patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei bugetare;
f) coordonează activitatea de administrare a sediului Inspecţiei Judiciare şi ia măsuri pentru asigurarea condiţiilor materiale în vederea desfăşurării corespunzătoare a activităţii acesteia;
g) participă la evaluarea, în condiţiile legii, a activităţii profesionale a personalului din subordine;
h) asigură pregătirea şi perfecţionarea profesională a personalului din cadrul direcţiei, luând măsurile care se impun;
i) îndeplineşte orice alte sarcini în domeniul său de activitate dispuse de inspectorul-şef.
ART. 33
Compartimentul buget, finanţe, contabilitate şi salarizare îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
a) elaborează şi fundamentează bugetul anual de venituri şi cheltuieli, pe baza propunerilor structurilor Inspecţiei Judiciare;
b) urmăreşte angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor Inspecţiei Judiciare;
c) înregistrează notele contabile, ţine evidenţa conturilor contabile sintetice şi analitice şi întocmeşte balanţele de verificare lunare;
d) organizează şi efectuează operaţiunile contabile privind evidenţa patrimoniului, activitatea de administrare şi inventariere a acestuia, casarea şi declasarea mijloacelor fixe şi a altor bunuri materiale;
e) întocmeşte evidenţa contabilă pentru activitatea desfăşurată, precum şi situaţiile financiar-contabile trimestriale şi anuale;
f) asigură calculul, ordonanţarea şi plata tuturor drepturilor de personal, precum şi ordonanţarea şi plata facturilor către furnizori;
g) asigură ordonanţarea şi plata la termen a obligaţiilor către bugetul de stat şi bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale;
h) organizează activitatea casieriei, potrivit legii;
i) acordă viza de control financiar preventiv propriu asupra tuturor operaţiunilor şi documentelor din care rezultă drepturi sau obligaţii patrimoniale;
j) întocmeşte situaţia centralizatoare a tuturor operaţiunilor supuse vizei de control financiar preventiv propriu şi asigură transmiterea trimestrială a acesteia către organele competente;
k) întocmeşte lunar situaţia privind monitorizarea cheltuielilor de personal şi o transmite la termenele legale către organul competent;
l) întocmeşte situaţiile statistice privind indicatorii de muncă şi salarii pentru Inspecţia Judiciară;
m) asigură întocmirea declaraţiilor periodice solicitate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, potrivit legii.
ART. 34
Serviciul administrativ este condus de un şef serviciu numit prin ordin al inspectorului-şef ca urmare a promovării unui concurs organizat în condiţiile legii şi îndeplineşte atribuţii privind activităţile de asigurare logistică, după cum urmează:
a) asigură aprovizionarea cu materiale de întreţinere şi uz gospodăresc, mijloace fixe şi obiecte de inventar sau alte bunuri necesare desfăşurării activităţii Inspecţiei Judiciare;
b) asigură recepţia, evidenţa şi distribuirea bunurilor şi materialelor achiziţionate pentru desfăşurarea activităţii Inspecţiei Judiciare;
c) întocmeşte şi păstrează listele de inventariere a bunurilor, precum şi evidenţa operativă a mijloacelor fixe şi a obiectelor de inventar;
d) asigură întreţinerea mijloacelor fixe şi a obiectelor de inventar;
e) propune încheierea şi urmăreşte executarea contractelor de întreţinere şi servicii;
f) previzionează şi formulează propuneri privind includerea în buget a cheltuielilor de întreţinere, a cheltuielilor materiale şi de capital;
g) îndeplineşte măsurile referitoare la casarea bunurilor din patrimoniul Inspecţiei Judiciare;
h) administrează sediul Inspecţiei Judiciare, asigurând efectuarea controlului tehnic periodic şi funcţionalitatea imobilului;
i) întreprinde măsuri pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, precum şi pentru înlăturarea consecinţelor unor calamităţi;
j) asigură desfăşurarea activităţii de transport în interes de serviciu;
k) emite foile de parcurs pentru fiecare autoturism, întocmeşte fişa activităţii zilnice pentru parcul auto şi asigură întreţinerea şi exploatarea în bune condiţii a autoturismelor din dotarea Inspecţiei Judiciare;
l) întocmeşte planul pentru deszăpezire, combaterea fenomenelor meteorologice periculoase şi paza contra incendiilor şi se preocupă de aplicarea acestuia;
m) întocmeşte planul de evacuare a personalului şi bunurilor materiale din Inspecţia Judiciară, în caz de calamităţi şi catastrofe sau de război;
n) propune, anual, includerea în buget a cheltuielilor pentru achiziţionarea materialelor necesare formaţiunilor de apărare civilă în timp de pace şi război;
o) participă la pregătirea şi convocările organizate de comandamentul de apărare civilă;
p) execută, conform planului de evacuare, exerciţii de alarmare a personalului şi exercită orice alte atribuţii privind apărarea civilă;
q) urmăreşte execuţia şi decontarea lucrărilor de investiţii, reparaţii capitale sau curente, pe baza situaţiilor de lucrări prezentate de constructori.
ART. 35
(1) Compartimentul pentru achiziţii publice îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
a) întreprinde demersurile necesare pentru înregistrarea, reînnoirea, recuperarea înregistrării autorităţii contractante în Sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP) sau recuperarea certificatului digital, dacă este cazul;
b) elaborează şi, după caz, actualizează, pe baza necesităţilor transmise de celelalte compartimente ale autorităţii contractante, programul anual al achiziţiilor publice şi, dacă este cazul, strategia anuală de achiziţii;
c) elaborează sau, după caz, coordonează activitatea de elaborare a documentaţiei de atribuire şi a strategiei de contractare, în cazul organizării unui concurs de soluţii, a documentaţiei de concurs şi a strategiei de contractare, pe baza necesităţilor transmise de compartimentele de specialitate;
d) îndeplineşte obligaţiile referitoare la publicitate, potrivit dispoziţiilor legale;
e) aplică şi finalizează procedurile de atribuire;
f) realizează achiziţiile directe;
g) constituie şi păstrează dosarul achiziţiei publice.
(2) În desfăşurarea activităţii specifice, Compartimentul pentru achiziţii publice al Inspecţiei Judiciare beneficiază de suport de specialitate din partea celorlalte structuri ale autorităţii publice, în funcţie de specificul şi complexitatea obiectului achiziţiei.
ART. 36
(1) Compartimentul pentru resurse umane îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
a) organizează şi ţine la zi evidenţa inspectorilor judiciari, a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, a funcţionarilor publici şi a personalului contractual, în raport cu numărul de posturi prevăzut în statele de funcţii şi de personal;
b) întocmeşte şi actualizează proiectele statelor de funcţii şi de personal, împreună cu Compartimentul buget, finanţe, contabilitate şi salarizare;
c) elaborează şi fundamentează lucrări privind repartizarea numărului de posturi aprobate, pe structuri funcţionale;
d) organizează examenele şi concursurile pentru recrutarea şi promovarea funcţionarilor publici şi a personalului contractual; participă în comisiile de concurs şi în cele de soluţionare a contestaţiilor privind funcţionarii publici şi personalul contractual, stabilite prin ordin sau decizie a inspectorului-şef ori a inspectorului-şef adjunct;
e) elaborează documentaţia necesară şi întocmeşte proiectele ordinelor sau deciziilor de numire, promovare, modificare, mutare în alte structuri funcţionale, transfer, suspendare şi încetare a raporturilor de muncă sau de serviciu sau eliberare din funcţie a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, a funcţionarilor publici, a personalului contractual, precum şi, după caz, a personalului detaşat;
f) efectuează lucrări privind acordarea drepturilor salariale şi a altor drepturi de personal pentru personalul din aparatul propriu;
g) pune în aplicare ordinele şi deciziile inspectorului-şef ori ale inspectorului-şef adjunct în domeniul resurselor umane şi asigură informarea personalului instituţiei cu privire la acestea;
h) organizează şi coordonează activitatea de evaluare a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, a funcţionarilor publici şi a personalului contractual;
i) întocmeşte anual planul privind activitatea de formare profesională a funcţionarilor publici şi a personalului contractual şi monitorizează îndeplinirea activităţilor de formare profesională;
j) constituie, completează şi păstrează dosarele profesionale ale personalului Inspecţiei Judiciare, altul decât inspectorii judiciari, precum şi dosarele de personal ale inspectorilor judiciari, cu asigurarea confidenţialităţii datelor cuprinse în acestea;
k) transmite Consiliului Superior al Magistraturii ordinele şi deciziile emise de inspectorul-şef sau inspectorul-şef adjunct privind cariera inspectorilor judiciari şi a judecătorilor şi procurorilor detaşaţi;
l) întocmeşte, împreună cu Compartimentul buget, finanţe, contabilitate şi salarizare, documentaţia necesară pentru dosarele de pensionare pentru personalul Inspecţiei Judiciare, precum şi documentaţia cerută de lege pentru actualizarea sau recalcularea pensiilor;
m) întocmeşte proiectele fişelor de post pentru personalul direct subordonat inspectorului-şef; monitorizează şi asigură asistenţă de specialitate în întocmirea şi actualizarea de către conducătorii structurilor funcţionale a fişelor de post pentru personalul din subordine;
n) exercită atribuţiile care derivă din aplicarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale celorlalte acte normative ce cuprind reglementări referitoare la categoria profesională a funcţionarilor publici;
o) asigură completarea la zi a Registrului general de evidenţă a salariaţilor - REVISAL şi transmite inspectoratului teritorial de muncă informaţiile necesare privind raporturile de muncă ale personalului contractual;
p) asigură implementarea prevederilor legale privind declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese pentru personalul Inspecţiei Judiciare; ţine evidenţa declaraţiilor date de personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 303/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
q) ţine evidenţa concediilor de odihnă, precum şi a cererilor referitoare la modificarea programului de muncă, aprobate de conducătorii structurilor funcţionale, şi transmite persoanelor responsabile din cadrul compartimentelor Inspecţiei Judiciare situaţia lunară a concediilor de odihnă, în vederea întocmirii fişelor de pontaj;
r) transmite specialiştilor în tehnologia informaţiei datele necesare pentru emiterea legitimaţiilor de serviciu pentru angajaţii Inspecţiei Judiciare şi urmăreşte recuperarea acestora la încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu;
s) înaintează comisiilor de disciplină toate documentele solicitate, în vederea soluţionării cazurilor;
ş) monitorizează respectarea Codului de etică şi conduită profesională pentru personalul Inspecţiei Judiciare;
t) asigură respectarea dispoziţiilor legale referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă a personalului din aparatul propriu al Inspecţiei Judiciare;
ţ) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament sau stabilite prin dispoziţie a inspectorului-şef.
(2) Personalul Compartimentului pentru resurse umane asigură respectarea dispoziţiilor referitoare la protecţia muncii.
ART. 37
Compartimentul de audit public intern are, în principal, următoarele atribuţii:
a) elaborează, cu avizul Compartimentului de audit public intern din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, norme metodologice specifice Inspecţiei Judiciare şi Carta auditului intern;
b) elaborează proiectul planului multianual de audit public intern, de regulă, pe o perioadă de 3 ani şi, pe baza acestuia, proiectul planului anual de audit public intern;
c) efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale Inspecţiei Judiciare sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
d) informează Compartimentul de audit public intern din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii despre recomandările neînsuşite de inspectorul-şef al Inspecţiei Judiciare, precum şi despre consecinţele acestora;
e) raportează periodic asupra constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activităţile sale de audit;
f) elaborează raportul anual al activităţii de audit public intern, care va fi comunicat Compartimentului de audit public intern din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii;
g) raportează de îndată inspectorului-şef al Inspecţiei Judiciare neregularităţi sau posibile prejudicii identificate;
h) verifică respectarea normelor şi instrucţiunilor şi poate iniţia măsurile corective necesare, în cooperare cu inspectorul-şef al Inspecţiei Judiciare.
CAP. IV
Dispoziţii privind circuitul documentelor şi al dosarelor
ART. 38
(1) Activitatea Inspecţiei Judiciare se evidenţiază, de regulă, informatic, în sistemul ECRIS I.J. În acest scop, personalul Inspecţiei Judiciare are obligaţia de a introduce toate informaţiile necesare în aplicaţia informatică, corespunzător atribuţiilor care îi revin.
(2) Accesarea sau modificarea informaţiilor prevăzute la alin. (1) se face doar de către utilizatorii autorizaţi.
ART. 39
Documentele transmise Inspecţiei Judiciare prin orice mijloc de comunicare sau depuse personal se primesc la registratura acesteia.
ART. 40
(1) Regulile privind primirea şi înregistrarea sesizărilor adresate Inspecţiei Judiciare sunt cele prevăzute în Regulamentul privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie.
(2) După înregistrarea unei sesizări disciplinare şi după repartizare, Compartimentul registratură şi secretariat verifică existenţa unor lucrări care au legătură cu autorul sesizării sau cu magistraţii vizaţi de aceasta.
(3) Rezultatul verificării prevăzute la alin. (2) se consemnează în ECRIS I.J.
ART. 41
(1) Lucrările care vizează verificarea activităţii şi conduitei judecătorilor şi procurorilor se repartizează aleatoriu prin sistemul ECRIS I.J.
(2) Un dosar se consideră repartizat aleatoriu chiar şi în situaţia în care un singur inspector sau o singură comisie poate soluţiona o cauză, dacă această situaţie se datorează unor motive obiective.
(3) În caz de avarie a ECRIS I.J., atribuirea numărului dosarului se face prin alocarea unei plaje de numere care să pornească de la un număr mai mare decât ultimul număr atribuit electronic. Fiecare dosar înregistrat se notează într-un registru de avarie.
(4) Înregistrarea de noi dosare în ECRIS I.J. se realizează numai după preluarea în sistemul electronic a tuturor numerelor din registrul de avarie.
(5) În situaţia prevăzută la alin. (3), repartizarea sesizărilor şi dosarelor disciplinare se face în sistem ciclic, pe direcţii de inspecţie.
ART. 42
Repartizarea documentelor primite, altele decât cele prevăzute la art. 41, se efectuează de conducătorii structurilor funcţionale, după verificarea de Compartimentul registratură şi secretariat în ECRIS I.J. a existenţei unor lucrări care au legătură cu autorii documentelor primite.
ART. 43
Lucrările înregistrate anterior intrării în vigoare a prezentului regulament rămân supuse dispoziţiilor legale şi regulamentare sub imperiul cărora au fost înregistrate.
CAP. V
Dispoziţii finale
ART. 44
Accesul la lucrările de inspecţie şi evidenţele Inspecţiei Judiciare este permis cu respectarea confidenţialităţii, a drepturilor fundamentale la viaţă privată şi la protecţia datelor personale, precum şi a liberului acces la informaţiile de interes public.
ART. 45
(1) Personalul Inspecţiei Judiciare are obligaţia să păstreze secretul profesional şi să respecte confidenţialitatea lucrărilor.
(2) Personalul Inspecţiei Judiciare îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege sau regulamente, stabilite de inspectorul-şef sau de conducătorii structurilor Inspecţiei Judiciare.
(3) Conducătorii structurilor Inspecţiei Judiciare avizează toate lucrările elaborate de personalul din subordine, întocmesc şi actualizează fişele de post ale acestuia şi emit dispoziţii obligatorii pentru personalul din subordine, potrivit legii.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: