Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 92 din 16 iunie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 657 din 2 iulie 2021.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Direcţia generală urgenţe medicale, denumită în continuare direcţia generală, este organizată şi funcţionează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată prin Legea nr. 104/2014, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică şi efectivele Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Hotărârii Guvernului nr. 857/2011 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele din domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne nr. 493/69/2014 privind condiţiile de exercitare de către Ministerul Sănătăţii şi Departamentul pentru situaţii de urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne a controlului operaţional şi a inspecţiei activităţii serviciilor de ambulanţă şi UPU/CPU şi pentru aprobarea modalităţilor şi procedurilor de monitorizare a serviciilor de ambulanţă şi UPU/CPU şi ale prezentului regulament.
(2) Direcţia generală este unitatea centrală de specialitate a Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, fără personalitate juridică, cu competenţă la nivel naţional, pentru toate unităţile şi instituţiile publice şi private care îşi desfăşoară activitatea în domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi al primului ajutor calificat.
(3) Direcţia generală face parte din structura aparatului central al MAI, fiind integrată în structura Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare Departament, şi se află în subordinea directă a secretarului de stat, şef al Departamentului.
ART. 2
(1) În îndeplinirea atribuţiilor care îi revin direcţia generală desfăşoară, potrivit legii şi prezentului regulament, prin personal anume desemnat, următoarele activităţi:
a) prevenirea situaţiilor de urgenţă şi eficientizarea capacităţii de intervenţie a structurilor medicale de urgenţă, prin monitorizarea, coordonarea, controlul operaţional, inspecţia şi/sau verificarea activităţii operative a serviciilor de ambulanţă publice şi private, a structurilor de primiri urgenţe - unităţi de primiri urgenţe, denumite în continuare UPU/compartimente de primiri urgenţe, denumite în continuare CPU/compartimente de primiri urgenţe de specialitate, denumite în continuare CPUs -, precum şi gestionarea aspectelor organizatorice, operative şi medicale din activitatea serviciilor mobile de urgenţă, reanimare şi descarcerare, denumite în continuare SMURD;
b) gestionarea intervenţiei structurilor medicale aflate în coordonarea şi/sau coordonarea operaţională a Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), denumite în continuare structuri medicale, în situaţii de urgenţă, prin coordonarea resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării de normalitate şi prin coordonarea operaţională a serviciilor de ambulanţă, a structurilor care asigură primul ajutor calificat, precum şi a UPU/CPU, inclusiv în ceea ce priveşte asistenţa medicală de urgenţă din cadrul serviciilor mobile de urgenţă, reanimare şi descarcerare;
c) coordonarea metodologică şi evaluarea unor activităţi de formare profesională în domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat;
d) colaborarea cu structurile specializate ale Ministerului Sănătăţii şi ale celorlalte instituţii sau structuri cu atribuţii în domeniu pentru elaborarea, coordonarea şi evaluarea metodologică a activităţii de formare profesională şi de educaţie continuă în domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi al primului ajutor calificat;
e) analiza şi dezvoltarea unui cadru de referinţă procedural corespunzător aplicării într-un mod coerent şi unitar la nivelul sistemului de asistenţă medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat.
(2) Activităţile prevăzute la alin. (1) se desfăşoară în colaborare, după caz, cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare IGSU, cu Inspectoratul General de Aviaţie al MAI, denumit în continuare IGAv, cu alte structuri ale ministerului sau din subordinea acestuia, cu structurile specializate ale Ministerului Sănătăţii, denumit în continuare MS, Ministerului Educaţiei, denumit în continuare MEd, Ministerului Apărării Naţionale, denumit în continuare MApN, şi ale celorlalte instituţii sau structuri cu atribuţii în domeniul asistenţei medicale de urgenţă, autorităţile administraţiei publice locale sau judeţene, precum şi cu structurile operative ale acestora, sub coordonarea secretarului de stat, şef al Departamentului.
CAP. II
Organizarea direcţiei generale
ART. 3
(1) Direcţia generală are în structura organizatorică următoarele componente:
a) conducerea direcţiei generale;
b) Serviciul monitorizare şi coordonare urgenţe medicale, în cadrul căruia funcţionează:
(i) Compartimentul coordonare telemedicină;
(ii) Compartimentul management EMT (Emergency Medical Teams) şi PMA (posturi medicale avansate);
c) Serviciul control şi inspecţie medicină de urgenţă;
d) Serviciul formare în medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre, în cadrul căruia funcţionează:
(i) Biroul protocoale şi proceduri medicale;
e) Biroul analiză şi dezvoltare strategică în domeniul medicinei de urgenţă.
(2) Organigrama direcţiei generale este prevăzută în anexa nr. 1.
ART. 4
(1) În îndeplinirea atribuţiilor, direcţia generală cooperează cu celelalte instituţii şi structuri ale ministerului şi colaborează, pe probleme de interes comun, potrivit actelor normative incidente, cu instituţii şi organisme ale autorităţilor publice şi societăţii civile.
(2) Diagrama principalelor relaţii ale direcţiei generale este prevăzută în anexa nr. 2.
ART. 5
(1) Personalul direcţiei generale se subordonează direct directorului general, respectiv directorului general adjunct, care coordonează activitatea structurilor din subordine, şi nemijlocit şefilor serviciilor/birourilor din care face parte.
(2) Personalul direcţiei generale răspunde pentru executarea sarcinilor de serviciu încredinţate, potrivit fişelor posturilor.
CAP. III
Obiectivele şi atribuţiile principale ale direcţiei generale
ART. 6
(1) Principalele obiective ale direcţiei generale sunt:
a) prevenirea situaţiilor de urgenţă şi asigurarea capacităţii corespunzătoare de intervenţie a structurilor medicale în situaţii de urgenţă, în colaborare cu celelalte structuri cu atribuţii de intervenţie în situaţii de urgenţă;
b) gestionarea coerentă, concentrată şi coordonată a intervenţiilor structurilor medicale în situaţii de urgenţă, în colaborare cu celelalte structuri cu atribuţii de intervenţie în situaţii de urgenţă;
c) creşterea calităţii şi eficienţei intervenţiilor specifice asistenţei medicale de urgenţă şi primului ajutor calificat, inclusiv prin diminuarea timpului de intervenţie şi optimizarea resurselor;
d) creşterea calităţii şi eficienţei procesului instructiv-formativ în domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat;
e) analiza şi dezvoltarea unui cadru de referinţă procedural corespunzător aplicării într-un mod coerent şi unitar la nivelul sistemului de asistenţă medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat.
(2) Direcţia generală are următoarele atribuţii principale:
a) monitorizează şi coordonează operaţional activitatea serviciilor publice de ambulanţă, activitatea SMURD şi activitatea structurilor de primiri urgenţe (UPU/CPU/CPUs);
b) monitorizează şi coordonează activităţile de telemedicină prespitalicească şi interspitalicească în domeniul asistenţei medicale de urgenţă;
c) colectează, prelucrează şi analizează datele referitoare la activitatea serviciilor de asistenţă medicală de urgenţă şi le prezintă secretarului de stat, şeful Departamentului;
d) controlează operaţional şi inspectează activităţile operative ale serviciilor de ambulanţă publice şi private, ale serviciilor mobile de urgenţă, reanimare şi descarcerare şi ale structurilor UPU/CPU din cadrul unităţilor sanitare publice şi private, inclusiv pe timpul transportului pacienţilor ori pe timpul desfăşurării spectacolelor, festivalurilor, competiţiilor/manifestărilor sportive şi al altor evenimente culturale/sportive;
e) controlează operaţional şi inspectează activităţile de telemedicină prespitalicească şi interspitalicească în domeniul asistenţei medicale de urgenţă;
f) verifică respectarea aplicării reglementărilor legale referitoare la activitatea din domeniul asigurării asistenţei medicale de urgenţă a structurilor/serviciilor de urgenţă, a pregătirii acestora pentru îndeplinirea responsabilităţilor legale în caz de calamităţi sau alte situaţii speciale, respectarea dispoziţiilor conducerii Departamentului sau a direcţiei generale;
g) constată şi aplică sancţiuni contravenţionale pentru nerespectarea normelor privind sistemul naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat;
h) verifică activităţile specifice care se desfăşoară integrat, din punctul de vedere al intervenţiilor şi al asigurării asistenţei medicale de urgenţă;
i) asigură coordonarea metodologică şi evaluarea unor activităţi de formare profesională în domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat;
j) participă la elaborarea strategiei pentru dezvoltarea sistemului integrat de asistenţă medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat;
k) desfăşoară activităţi specifice pe linia managementului stărilor excepţionale.
CAP. IV
Conducerea direcţiei generale
ART. 7
(1) Conducerea direcţiei generale este asigurată de directorul general, ajutat de directorul general adjunct.
(2) Directorul general se află în subordinea directă a ministrului afacerilor interne şi în cea nemijlocită a secretarului de stat, şef al Departamentului.
(3) Directorul general adjunct se află în subordinea directă a secretarului de stat, şef al Departamentului, şi în subordinea nemijlocită a directorului general.
ART. 8
(1) Directorul general conduce întreaga activitate a direcţiei generale şi o reprezintă în relaţiile cu celelalte instituţii şi structuri ale MAI, precum şi cu structurile similare din cadrul instituţiilor şi organismelor din afara MAI.
(2) Directorul general poate delega, prin dispoziţie, în condiţiile legii, atribuţii din competenţa sa directorului general adjunct sau altor persoane din subordine.
(3) Directorul general adjunct se află în subordinea nemijlocită a directorului general şi preia responsabilităţile directorului general, în lipsa acestuia.
(4) Raporturile de coordonare şi îndrumare a activităţilor structurilor direcţiei generale, de către directorul general adjunct, se stabilesc prin dispoziţie a directorului general.
ART. 9
În baza actelor normative, a ordinelor şi instrucţiunilor ministrului, precum şi a dispoziţiilor secretarului de stat, şef al Departamentului, precum şi pentru executarea prevederilor acestora, directorul general poate emite dispoziţii cu caracter obligatoriu pentru personalul din subordine şi pentru structurile pe care le coordonează operaţional.
ART. 10
(1) Directorul general răspunde în condiţiile legii, potrivit fişei postului, de întreaga activitate pe care o desfăşoară direcţia generală.
(2) Organizarea şi modalităţile de planificare a activităţilor desfăşurate de direcţia generală, precum şi de evaluare a activităţilor desfăşurate de către structurile acesteia se stabilesc prin dispoziţie a directorului general.
(3) Directorul general răspunde de îndeplinirea obligaţiilor referitoare la gestionarea informaţiilor secrete de stat, cu sprijinul Structurii de securitate din cadrul Direcţiei suport decizional, conform art. 86 din Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 11
(1) Directorul general adjunct răspunde în condiţiile legii, potrivit fişei postului, de activitatea structurilor direcţiei generale care îi sunt încredinţate spre coordonare şi îndrumare, precum şi de îndeplinirea atribuţiilor sau competenţelor care îi sunt dispuse ori delegate de către directorul general ori de către secretarul de stat, şef al Departamentului.
(2) Pe perioada absenţei directorului general, directorul general adjunct preia responsabilităţile şi prerogativele directorului general.
CAP. V
Atribuţiile serviciilor, birourilor şi compartimentelor direcţiei generale
SECŢIUNEA 1
Serviciul monitorizare şi coordonare urgenţe medicale
ART. 12
Serviciul monitorizare şi coordonare urgenţe medicale îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) monitorizează şi coordonează operativ activitatea structurilor de primiri urgenţe - UPU/CPU/CPUs - din cadrul unităţilor sanitare din sectorul public;
b) monitorizează şi coordonează operativ activitatea serviciilor mobile judeţene de urgenţă, reanimare şi descarcerare şi al municipiului Bucureşti, din punct de vedere medical;
c) monitorizează şi coordonează operativ activitatea serviciilor publice de ambulanţă;
d) colaborează împreună cu Serviciul coordonare operaţională a situaţiilor de urgenţă, denumit în continuare SCOSU, din cadrul Direcţiei suport decizional, denumită în continuare DSD, pentru monitorizarea şi coordonarea, pe linia de specialitate a direcţiei generale, a situaţiilor de urgenţă cu caracter deosebit;
e) colaborează împreună cu SCOSU din cadrul DSD pentru monitorizarea fenomenelor meteo periculoase pe teritoriul României şi a efectelor acestora;
f) colaborează împreună cu Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare COSU, din MS pentru monitorizarea şi coordonarea operativă a relaţiei dintre structurile de primiri urgenţe (UPU/CPU/CPUs) şi secţiile care asigură asistenţă de specialitate la nivel spitalicesc;
g) monitorizează şi coordonează operativ modul de cooperare dintre structurile de primiri urgenţe (UPU/CPU/CPUs) şi serviciile de ambulanţă, respectiv SMURD;
h) realizează controale operaţionale şi inspecţii şi/sau verificarea activităţii operative la structurile aflate în coordonarea şi/sau coordonarea operaţională a DSU, în special cu privire la activităţile specifice dispeceratelor;
i) participă la colectarea datelor referitoare la activitatea serviciilor de ambulanţă, SMURD şi structurile de primiri urgenţe - UPU/CPU/CPUs;
j) identifică şi monitorizează situaţiile de urgenţă medicală şi informează operativ conducerea direcţiei generale şi/sau pe şeful Departamentului;
k) colaborează, la solicitarea COSU al MS, în ceea ce priveşte monitorizarea şi raportarea cazurilor de infarct miocardic acut (IMA) care sunt comunicate de structurile de primiri urgenţe - UPU/CPU/CPUs - şi camerele de gardă din cadrul unităţilor spitaliceşti, precum şi transferul acestora către unităţi sanitare specializate;
l) colaborează, la solicitarea COSU al MS, în ceea ce priveşte monitorizarea şi raportarea cazurilor cu persoane care au suferit arsuri şi sprijină unităţile sanitare să transporte aceşti pacienţi la unităţi sanitare specializate;
m) colaborează, la solicitarea COSU al MS, în ceea ce priveşte monitorizarea şi raportarea cazurilor de deces cauzate de hipotermie/hipertermie;
n) monitorizează operativ modul de aplicare a procedurilor specifice privind gestionarea situaţiilor de urgenţă şi a planurilor de intervenţie şi cooperare şi raportează ierarhic situaţia;
o) centralizează operativ solicitările de resurse necesare pentru îndeplinirea funcţiilor de sprijin pe timpul situaţiilor de urgenţă şi formulează propuneri pentru asigurarea operativă a acestora;
p) participă la actualizarea bazelor de date şi întocmeşte documente specifice de monitorizare şi coordonare a activităţii medicale a structurilor din coordonarea operaţională a direcţiei generale;
q) transmite solicitări scrise către IGAv al MAI, respectiv către MApN, după caz, pentru utilizarea aeronavelor din dotare în executarea unor misiuni de asistenţă medicală de urgenţă, la dispoziţia/cu aprobarea şefului Departamentului;
r) transmite solicitări scrise către serviciile de ambulanţă, respectiv SMURD, precum şi resurselor medicale ale IGAv referitoare la repatrierea pacienţilor români din străinătate şi transferul acestora la clinici din străinătate, la dispoziţia/cu aprobarea şefului Departamentului;
s) prealertează sau alertează, după caz, personalul direcţiei generale, precum şi structurile pe care le are în coordonare/ coordonare operaţională Departamentul în situaţia unor dezastre, accidente colective sau exerciţii, la dispoziţia/cu aprobarea şefului Departamentului;
t) monitorizează riscurile potenţiale care pot genera situaţii de urgenţă, dezastre sau catastrofe, generate de schimbările climatice, temperaturi extreme, epidemii, accidente cu impact mass-media, accidente cu victime multiple, şi informează operativ/ierarhic şeful Departamentului şi conducerea direcţiei generale;
u) monitorizează necesităţile speciale de medicamente/produse sangvine/echipamente/materiale sanitare în situaţii medicale de urgenţă şi coordonează transferul acestora către unităţile sanitare care asigură asistenţa medicală a pacienţilor, în cooperare cu COSU al MS;
v) asigură sprijin în vederea efectuării transportului pacienţilor critici, la solicitarea structurilor responsabile, în colaborare cu COSU al MS, după caz;
w) colaborează cu structurile operative ale MS, precum şi cu centrele operative pentru situaţii de urgenţă din celelalte ministere/instituţii, în scopul prevenirii, monitorizării şi intervenţiei în cazul unor situaţii de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei medicale de urgenţă, reducerea riscurilor şi recuperarea după incident;
x) participă la diverse şedinţe, întâlniri, grupuri de lucru, conferinţe/videoconferinţe, workshopuri, seminare, convocări, exerciţii, schimburi de experienţă, activităţi de informare, documentare şi formare profesională, evenimente ş.a.m.d. în domeniul asistenţei medicale de urgenţă/primului ajutor calificat, pe linia de specialitate a direcţiei generale şi conexe, cu reprezentanţii serviciilor de ambulanţă, ai structurilor de primiri urgenţe şi ai altor structuri cu atribuţii în acest domeniu, în domeniul situaţiilor de urgenţă şi conexe.
ART. 13
Compartimentul coordonare telemedicină din cadrul Serviciului monitorizare şi coordonare urgenţe medicale îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) coordonează şi monitorizează activitatea de telemedicină pre- şi interspitalicească în domeniul asistenţei medicale de urgenţă;
b) participă la implementarea proiectelor de telemedicină în domeniul asistenţei medicale de urgenţă pre- şi interspitaliceşti;
c) centralizează şi evaluează anual necesarul de resurse pentru funcţionarea şi mentenanţa sistemelor de telemedicină în domeniul asistenţei medicale de urgenţă pre- şi interspitaliceşti;
d) participă la actualizarea bazelor de date şi întocmeşte documente specifice activităţii de telemedicină;
e) participă la colectarea, prelucrarea şi analiza datelor/ informaţiilor referitoare la transmisia de date prin sistemul de telemedicină;
f) formulează propuneri de modificare/completare a actelor normative care reglementează activitatea de telemedicină în domeniul asistenţei medicale de urgenţă, pe care le înaintează Serviciului reglementări şi avizări, denumit în continuare SRA din cadrul DSD.
ART. 14
Compartimentul Management EMT şi PMA din cadrul Serviciului monitorizare şi coordonare urgenţe medicale îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) propune, fundamentează şi participă la implementarea proiectelor de dezvoltare a structurilor de tip EMT/PMA;
b) verifică pregătirea personalului ce încadrează funcţii din cadrul structurilor de tip EMT/PMA în colaborare cu Serviciul formare în medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre;
c) documentează, propune, elaborează şi/sau participă la actualizarea strategiilor, politicilor, metodologiilor, standardelor şi reglementărilor specifice formării profesionale şi/sau resurselor umane a personalului care încadrează structurile de tip EMT/PMA, pe acest palier de activitate în colaborare cu Serviciul formare în medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre;
d) verifică din punct de vedere logistic structurile de tip EMT/PMA, inclusiv cu privire la funcţionarea echipamentelor medicale din componenţa acestora şi/sau cu privire la asigurarea stocurilor medicale şi a stocurilor alimentare pentru structurile EMT în colaborare cu Serviciul control şi inspecţie în medicină de urgenţă;
e) verifică şi asigură suportul în vederea certificării structurilor de tip EMT, în colaborare cu Serviciul formare în medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre;
f) verifică şi acordă sprijin în vederea asigurării bazei de personal ce poate încadra funcţii în cadrul EMT;
g) asigură suportul de specialitate pentru Direcţia generală pentru protecţie civilă, denumită în continuare DGPC, în ceea ce priveşte participarea structurilor de tip EMT/PMA la misiuni şi exerciţii organizate la nivel naţional şi internaţional;
h) stabileşte necesarul de pregătire prin exerciţii al structurilor de tip EMT/PMA;
i) colaborează cu structurile de specialitate din cadrul IGSU în vederea planificării şi organizării exerciţiilor în care sunt implicate structuri de tip EMT/PMA şi de asemenea pentru stabilirea obiectivelor de pregătire şi a problemelor de urmărit;
j) întocmeşte şi/sau prezintă conducerii direcţiei generale şi a Departamentului rapoartele de analiză de specialitate elaborate în urma misiunilor sau a exerciţiilor la care au participat structurile de tip EMT/PMA şi participă în cadrul procesului de lecţii învăţate;
k) elaborează, propune şi/sau avizează studii, informări, strategii, politici, metodologii, standarde, algoritmi şi alte reglementări referitoare la protocoale şi proceduri specifice activităţii structurilor EMT/PMA;
l) participă la diverse şedinţe, întâlniri, grupuri de lucru, conferinţe/videoconferinţe, workshopuri, seminare, convocări, exerciţii, schimburi de experienţă, activităţi de informare, documentare şi formare profesională, evenimente în domenii aplicabile activităţii structurilor de tip EMT/PMA, cu reprezentanţii serviciilor de ambulanţă, ai structurilor de primiri urgenţe şi ai altor structuri cu atribuţii în domeniul situaţiilor de urgenţă şi conexe.
SECŢIUNEA a 2-a
Serviciul control şi inspecţie medicină de urgenţă
ART. 15
Serviciul control şi inspecţie medicină de urgenţă îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) realizează controlul operaţional, inspecţia şi/sau verificarea activităţii operative a structurilor de primiri urgenţe (UPU/CPU/CPUs) din cadrul unităţilor sanitare publice şi private;
b) realizează controlul operaţional, inspecţia şi/sau verificarea activităţii structurilor SMURD, la nivel teritorial şi naţional, din punctul de vedere al asigurării asistenţei medicale de urgenţă/primului ajutor calificat;
c) realizează controlul operaţional şi inspecţia activităţii operative a serviciilor de ambulanţă publice şi private;
d) realizează controlul operaţional, inspecţia şi/sau verificarea activităţii de asigurare a asistenţei medicale de urgenţă organizate la nivelul instituţiilor/ministerelor/autorităţilor cu reţele sanitare proprii, inclusiv ale unităţilor spitaliceşti publice şi private;
e) verifică modul de acordare a asistenţei medicale de urgenţă/primului ajutor calificat pe timpul transportului pacienţilor de către echipajele de intervenţie prespitalicească;
f) verifică modul de acordare a asistenţei medicale de urgenţă la spectacole, festivaluri, competiţii/manifestări sportive şi alte evenimente culturale/sportive;
g) propune, anual, calendarul comun cu MS al activităţilor de control operaţional;
h) colaborează cu structurile specifice din cadrul sau din subordinea MAI şi MS, în vederea realizării unor activităţi de control operaţional şi/sau inspecţie programată ori inopinată a structurilor care desfăşoară activităţi de asistenţă medicală de urgenţă/prim ajutor calificat;
i) evaluează relaţia dintre UPU/CPU şi secţiile care asigură asistenţă de specialitate la nivel spitalicesc;
j) constată şi sancţionează contravenţiile din domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi prim ajutor calificat, la toate structurile care activează în acest domeniu;
k) participă în cadrul unor comisii de analiză a reclamaţiilor şi sesizărilor care privesc activitatea de asistenţă medicală de urgenţă la nivel teritorial şi naţional, în colaborare cu structurile specifice din cadrul Departamentului/direcţiei generale sau din MAI, respectiv MS, şi propune măsurile necesare;
l) participă la şedinţe, întâlniri, grupuri de lucru, conferinţe/ videoconferinţe, workshopuri, seminare, convocări, exerciţii, schimburi de experienţă, activităţi de informare, documentare şi formare profesională, evenimente în domeniul asistenţei medicale de urgenţă/primului ajutor calificat, pe linia de specialitate a direcţiei generale şi conexe, cu reprezentanţii serviciilor de ambulanţă, ai structurilor de primiri urgenţe şi ai altor structuri cu atribuţii în acest domeniu, în domeniul situaţiilor de urgenţă şi conexe;
m) propune actualizarea cadrului normativ în domeniul asistenţei medicale de urgenţă/primului ajutor calificat, pe linia de specialitate a direcţiei generale şi conexe, şi participă la elaborarea, modificarea, completarea actelor normative/reglementărilor care privesc acest domeniu;
n) propune proiecte de acte normative/actualizarea cadrului normativ referitor la activităţile de formare profesională a personalului operativ din domeniul asistenţei medicale de urgenţă/primului ajutor calificat, pe linia de specialitate a direcţiei generale şi conexe, pe care le înaintează SRA din cadrul DSD;
o) participă la elaborarea politicilor, strategiilor, planurilor operaţionale, procedurilor, studiilor, analizelor şi a altor documente în domeniul de competenţă al direcţiei generale;
p) formulează măsuri şi/sau recomandări pentru remedierea neregulilor constatate şi a încălcărilor legislaţiei incidente, sesizate în activităţile de control operaţional, inspecţie, verificări, evaluări, pe care le înaintează ierarhic, şi/sau transmite, când se impune, sesizări către organele de urmărire penală, către Curtea de Conturi sau orice alte instituţii abilitate, pentru a continua verificările specifice/a stabili eventualele prejudicii şi/sau răspunderea disciplinară, civilă sau penală, dacă este cazul;
q) stabileşte relaţii de colaborare cu alte organizaţii de profil din ţară şi din străinătate.
SECŢIUNEA a 3-a
Serviciul formare în medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre
ART. 16
Serviciul formare în medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) elaborează, propune şi/sau avizează măsuri/documente referitoare la integralitatea şi complementaritatea pachetului instructiv-formativ în domeniul medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre, prin cooperare cu MS, MEd, alte autorităţi, instituţii, structuri cu atribuţii în domeniu;
b) asigură monitorizarea, coordonarea şi controlul implementării strategiilor, politicilor şi reglementărilor specifice formării profesionale a personalului din domeniul medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre, pe categorii de personal, inclusiv prin cooperare cu celelalte instituţii cu atribuţii în domeniu;
c) organizează şi actualizează bazele de date privind formarea profesională a personalului din domeniul medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre, pe categorii de personal;
d) monitorizează procesul de management al carierei personalului din domeniul medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre;
e) monitorizează, coordonează, controlează procesul de recrutare, selecţie, evaluare a performanţelor profesionale referitoare la personalul din domeniul medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre, prin cooperare cu MS, MEd, alte autorităţi, instituţii, structuri cu atribuţii în domeniu;
f) participă la analiza şi elaborarea proiecţiei organigramelor şi la întocmirea statelor de funcţii din structurile care activează în domeniul medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre;
g) propune reglementări referitoare la activitatea de formare profesională a rezidenţilor în medicină de urgenţă, la evaluarea în ceea ce priveşte examenul de primariat în medicina de urgenţă, la programele formative pentru obţinerea atestatului în medicina de urgenţă prespitalicească şi spitalicească, precum şi cele destinate personalului mediu sanitar şi/sau operativ/auxiliar din domeniul medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre, în colaborare cu MS, MEd, alte autorităţi, instituţii, structuri cu atribuţii în domeniu, pe care le înaintează SRA din cadrul DSD;
h) participă în comisiile de concurs/examen pentru posturile de conducere din serviciile publice de ambulanţă şi structurile de primiri urgenţe - UPU/CPU/CPUs - din cadrul unităţilor sanitare la nivel naţional, în colaborare cu MS;
i) prelucrează informaţiile de interes privind pregătirea prin rezidenţiat şi a doua specialitate în medicină de urgenţă, programul de atestat pentru medicina de urgenţă prespitalicească, programul de atestat pentru asistenţa medicală de urgenţă în structurile pentru primire a urgenţelor, pentru medici, informaţiile privind atestatul de medicină de urgenţă al asistenţilor medicali, precum şi pentru celelalte atestate/certificate/similare aferente sistemului de urgenţă, în colaborare cu MS;
j) participă, în colaborare cu Comisia de medicină de urgenţă şi dezastre a MS, la activitatea de evaluare a personalului medical de specialitate şi la examenele de medic specialist şi medic primar în specialitatea medicină de urgenţă;
k) elaborează propuneri privind numărul de locuri, pe centre, pentru concursul naţional de rezidenţiat în medicina de urgenţă, conform prevederilor legale, în colaborare cu MS;
l) elaborează propuneri privind componenţa comisiilor de examinare a candidaţilor înscrişi la examenele de medic specialist şi/sau medic primar în specialitatea medicină de urgenţă, în colaborare cu MS;
m) participă la revizuirea curriculum-urilor de pregătire prin rezidenţiat în specialitatea medicină de urgenţă, a documentelor organizatorice aferente examenului de medic primar în medicina de urgenţă, la programele formative pentru obţinerea atestatului în medicina de urgenţă prespitalicească şi spitalicească, precum şi cele destinate personalului mediu sanitar şi/sau operativ/auxiliar din domeniul medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre, în colaborare cu MS, MEd, alte autorităţi, instituţii, structuri cu atribuţii în domeniu;
n) realizează activităţi de îndrumare şi control în domeniul de responsabilitate al Departamentului/direcţiilor generale/direcţiei din cadrul Departamentului;
o) redactează ordinea de zi, întocmeşte procesul-verbal şi transmite măsurile şi dispoziţiile stabilite în cadrul şedinţelor Comisiei interministeriale de suport tehnic;
p) organizează şi/sau participă, în colaborare cu celelalte structuri din Departament/direcţia generală/direcţia din cadrul Departamentului/alte instituţii/entităţi publice sau private, conferinţe, seminare, simpozioane, exerciţii, competiţii, ateliere de lucru şi alte sesiuni formative în domeniul de responsabilitate al Departamentului/direcţiei generale;
q) gestionează activităţile specifice de formare profesională continuă a personalului direcţiei generale, potrivit reglementărilor în domeniu;
r) asigură la nivelul direcţiei generale activitatea specifică de resurse umane în relaţia cu Direcţia generală management resurse umane;
s) elaborează documentele de organizare a formării profesionale continue a personalului direcţiei generale;
t) participă la activităţile de evaluare a formării profesionale a personalului direcţiei generale;
u) monitorizează activităţile de formare profesională continuă a personalului direcţiei generale;
v) participă la elaborarea propunerilor privind tematica şi bibliografia aferente organizării concursurilor şi examenelor din domeniul de competenţă al Departamentului/direcţiilor generale/ direcţiei din cadrul Departamentului, cu sprijinul Biroului protocoale şi proceduri medicale;
w) participă la activităţi de informare şi documentare în domeniul de competenţă al Departamentului/direcţiilor generale/ direcţiei din cadrul Departamentului şi conexe;
x) facilitează participarea personalului Departamentului/ direcţiilor generale/direcţiei din cadrul Departamentului la programe de formare profesională în domeniul de activitate pe linia de specialitate a direcţiei generale ori în domenii conexe;
y) colaborează cu structurile specializate ale Ministerului Sănătăţii şi ale celorlalte instituţii sau structuri cu atribuţii în domeniu la elaborarea, coordonarea şi evaluarea metodologică a activităţii de formare profesională şi de educaţie continuă în domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat;
z) monitorizează şi coordonează modalitatea de organizare şi desfăşurare a concursului pe echipaje la nivel naţional a personalului profesionist operativ din cadrul serviciilor publice de ambulanţă, împreună cu personalul din cadrul serviciilor mobile de urgenţă, reanimare şi descarcerare;
aa) participă la controlul operaţional, inspecţia şi/sau verificarea activităţii serviciilor de ambulanţă, structurilor de primiri urgenţe, SMURD, din perspectiva formării profesionale;
bb) verifică activitatea de pregătire a serviciilor de ambulanţă publice şi private, respectiv a structurilor de primiri urgenţe - UPU/CPU/CPUs - din cadrul unităţilor sanitare publice şi private, pentru îndeplinirea responsabilităţilor prevăzute de legislaţia în vigoare, în caz de calamităţi sau în alte situaţii speciale.
ART. 17
Biroul protocoale şi proceduri medicale îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) elaborează, propune şi/sau avizează studii, informări, strategii, politici, metodologii, standarde, algoritmi şi alte reglementări referitoare la protocoale şi proceduri medicale specifice domeniului de competenţă al Departamentului/direcţiei generale;
b) organizează şi/sau participă, în colaborare cu celelalte structuri din Departament/direcţiile generale/direcţia din cadrul Departamentului/alte instituţii/entităţi publice sau private, conferinţe, seminare, simpozioane, exerciţii, competiţii, workshopuri, alte activităţi de informare şi documentare în domeniul de responsabilitate al direcţiei generale;
c) documentează, propune, elaborează şi/sau participă la actualizarea strategiilor, politicilor, metodologiilor, standardelor şi reglementărilor specifice formării profesionale şi/sau resurselor umane a/ale personalului din domeniul medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre, pe categorii de personal;
d) elaborează şi propune norme în domeniul formării profesionale a personalului medico-sanitar şi auxiliar din sistemul de urgenţă, în colaborare cu MS;
e) participă la elaborarea politicilor, strategiilor şi planurilor operaţionale în domeniul de competenţă al Departamentului/ direcţiilor generale/direcţiei din cadrul Departamentului.
SECŢIUNEA a 4-a
Biroul analiză şi dezvoltare strategică în domeniul medicinei de urgenţă
ART. 18
Biroul analiză şi dezvoltare strategică în domeniul medicinei de urgenţă îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
a) colectează, prelucrează şi analizează datele referitoare la activitatea serviciilor de ambulanţă, SMURD şi structurile de primiri urgenţe - UPU/CPU/CPUs - şi întocmeşte studii, analize, rapoarte şi alte documente specifice;
b) organizează şi întreţine bazele de date necesare pentru analizele specifice domeniului medicină de urgenţă şi prim ajutor calificat şi medicină la dezastre, actualizându-le împreună cu celelalte structuri din cadrul Departamentului/direcţiei generale;
c) gestionează baze de date şi documente specifice referitoare la capabilităţile domeniului asistenţei medicale de urgenţă, inclusiv prin raportare la sistemul sanitar naţional;
d) elaborează documentele specifice de planificare şi dezvoltare strategică a Departamentului/direcţiei generale, colaborând cu structurile de specialitate ale MAI şi ale MS;
e) propune, întocmeşte, centralizează, elaborează şi actualizează elementele necesare stabilirii misiunii şi viziunii instituţiei, prin sistematizarea şi prezentarea informaţiei, analiza factorilor interni şi externi de influenţă, identificarea şi prioritizarea problemelor, formularea obiectivelor strategice, elaborarea planului de activităţi, monitorizarea şi evaluarea implementării Planului strategic de dezvoltare;
f) desfăşoară activităţi de cercetare şi dezvoltare în domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat, împreună cu Serviciul formare în medicină de urgenţă, prim ajutor calificat şi medicină la dezastre;
g) identifică, adaptează şi implementează noi instrumente necesare procesului de colectare/procesare/analiză a datelor furnizate de serviciile de ambulanţă, SMURD, structurile de primiri urgenţe şi orice alte date necesare;
h) participă la activităţile de control operaţional şi/sau inspecţie organizate la nivelul Departamentului/direcţiei generale, constată deficienţele privind utilizarea elementelor specifice în ceea ce priveşte monitorizarea activităţii operaţionale şi propune măsuri de remediere/îmbunătăţire a procesului de colectare, centralizare şi analiză a datelor;
i) propune actualizarea cadrului normativ şi participă la elaborarea, modificarea, completarea actelor normative/ reglementărilor care privesc domeniul asistenţei medicale de urgenţă/primului ajutor calificat, pe linia de specialitate a direcţiei generale şi conexe, pe care le înaintează SRA din cadrul DSD;
j) colaborează cu personalul de specialitate din structuri similare ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale;
k) identifică ariile cu probleme şi disfuncţionalităţi din sistemul de asistenţă medicală de urgenţă şi propune moduri alternative de soluţionare a problemelor identificate;
l) utilizează informaţiile şi datele culese/centralizate/ prelucrate pe parcursul activităţii pentru întocmirea „Evaluării anuale a activităţii Direcţiei generale urgenţe medicale“, în colaborare cu celelalte structuri din componenţa direcţiei generale.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 19
(1) În vederea îndeplinirii obiectivelor şi realizării atribuţiilor prevăzute în prezentul regulament, reprezentanţii direcţiei generale pot solicita, în condiţiile legii, după cum urmează:
a) sprijinul altor entităţi din structura Departamentului/structurile din coordonare/coordonarea operaţională a acestuia, MAI, MS, MApN, altor instituţii sau structuri cu atribuţii în domeniu sau conexe, precum şi autorităţilor administraţiei publice locale sau judeţene;
b) documente, date, informaţii, puncte de vedere, rapoarte, note de relaţii, înregistrări audio/video, note de constatare, informări, de la persoane fizice şi/sau juridice, în scopul valorificării acestora în activităţile de monitorizare, coordonare, control operaţional, inspecţie, verificare, evaluare, specifice domeniului de competenţă al Departamentului/direcţiei generale.
(2) Personalul împuternicit să constate şi să sancţioneze contravenţiile pentru nerespectarea normelor privind sistemul naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat este îndreptăţit să efectueze, în condiţiile legii, controale operaţionale, inspecţii, verificări, evaluări, la sediul direcţiei generale, pe teren, la locul desfăşurării diverselor activităţi care presupun inclusiv participarea/implicarea echipajelor de intervenţie prespitalicească de urgenţă, la sedii şi/sau în alte spaţii/în mijloacele de transport deţinute sau folosite de serviciile de ambulanţă, SMURD şi/sau structurile de primiri urgenţe, în ceea ce priveşte activitatea operativă a acestora, precum şi în ceea ce priveşte utilizarea ambulanţelor pe teritoriul naţional, având dreptul să constate şi să sancţioneze, pe loc sau ulterior, contravenţiile din domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi prim ajutor calificat.
ART. 20
(1) Direcţia generală, prin structurile aflate în componenţa sa, coordonează procesul de activare şi funcţionare a Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei pe linie medicală şi asigură completarea cu personal de specialitate a Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei, atunci când situaţia o impune.
(2) Fiecare structură din componenţa direcţiei generale asigură îndeplinirea responsabilităţilor în domeniul managementului calităţii şi participă cu personal în echipele de proiecte cu finanţare externă la care Departamentul sau structurile aflate în coordonarea Departamentului sunt parte, pe domeniul său de competenţă.
ART. 21
(1) Activitatea pe linia secretariat şi protecţia informaţiilor clasificate şi componenta de securitate pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor este asigurată de către DSD din cadrul Departamentului, care asigură scăderea, clasarea, îndosarierea şi arhivarea corespondenţei, precum şi predarea dosarelor de arhivă, cu suportul personalului direcţiei generale.
(2) Asistenţa juridică, primirea cetăţenilor în audienţă, comunicarea publică, securitatea şi sănătatea în muncă, managementul proiectelor se asigură de DSD din cadrul Departamentului, cu suportul personalului direcţiei generale.
(3) Activităţile referitoare la relaţiile internaţionale/afacerile europene se asigură de DGPC din cadrul Departamentului, cu suportul personalului direcţiei generale.
(4) Fiecare componentă din structura organizatorică a direcţiei generale îndeplineşte atribuţiile specifice prevăzute de Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 650/2005 privind organizarea şi administrarea Fondului arhivistic al MAI^1).
^1) Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 650/2005 privind organizarea şi administrarea Fondului arhivistic al MAI nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece are ca obiect reglementări din sectorul naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională.
ART. 22
Activităţile, metodele, mijloacele, procedeele utilizate şi sarcinile concrete ce revin personalului direcţiei generale se stabilesc prin dispoziţii, proceduri şi fişele posturilor.
ART. 23
Personalul direcţiei generale este obligat să cunoască, în părţile ce îl privesc, şi să aplice întocmai prevederile prezentului regulament, potrivit atribuţiilor specifice.
ART. 24
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA 1
^1) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ORGANIGRAMA DIRECŢIEI GENERALE
(a se vedea imaginea asociată)
ANEXA 2
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
DIAGRAMA PRINCIPALELOR RELAŢII ALE DIRECŢIEI GENERALE
(a se vedea imaginea asociată)
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
TILICA Angela
28 Septembrie 2021
Nu reu?esc s? particip la cursuri. Pe 29 avem curs VNI ATI
Târgu Mure?
MonitorulJuridic.ro este un proiect: