Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
CAP. I Introducere ART. 1 Auditul de calitate asupra serviciilor contabile prestate de membrii Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, denumit în continuare Corpul, se desfãşoarã în baza: 1. Standardelor internaţionale emise de Federaţia Internaţionalã a Contabililor (IFAC): a) Standardului internaţional de control al calitãţii (ISQC) nr. 1; b) Declaraţiei internaţionale de practicã profesionalã (IPPS) nr. 1, intitulatã "Asigurarea calitãţii serviciilor profesionale"; c) Declaraţiei privind îndeplinirea obligaţiilor de membru (SMO) nr. 1, emisã de Consiliul IFAC în noiembrie 2004, aprobatã prin Hotãrârea Conferinţei naţionale a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 05/55 din 26 martie 2005; 2. Recomandãrii CE din 15 noiembrie 2000 (nr. 2001/256/CE) privind exigenţele minime în materie de control de calitate al serviciilor profesionale; 3. Metodologiei CE, care prevede douã abordãri ale controlului de calitate: a) controlul prin persoane angajate de organismul profesional, de altã autoritate sau entitate; b) controlul prin membri activi cu pregãtire corespunzãtoare. 4. <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, republicatã: - art. 20: "Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi are urmãtoarele atribuţii: .......................................................................... c) asigurã buna desfãşurare a activitãţii experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi." 5. Regulamentului de organizare şi funcţionare al Corpului, aprobat prin <>Hotãrârea Conferinţei naţionale a Corpului nr. 1/1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 27 noiembrie 1995, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 28 martie 2001; - pct. 65: "Consiliul filialei are urmãtoarele atribuţii: a) supravegheazã modul de exercitare a profesiilor de expert contabil şi de contabil autorizat în raza de activitate a filialei;"; - pct. 115: "Adunarea generalã are urmãtoarele atribuţii: ....................................................................... c) ia cunoştinţã de raportul consiliului filialei privind rezultatul analizei activitãţii profesionale a experţilor individuali şi a societãţilor comerciale controlate, în vederea asigurãrii bunei exercitãri a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat pe teritoriul filialei. Adunarea generalã aprobã lista experţilor individuali şi a societãţilor comerciale ce vor fi analizate în anul urmãtor;"; - pct. 124: "...Sunt abateri disciplinare urmãtoarele fapte: ....................................................................... j) refuzul de a pune la dispoziţia organelor de control şi auditorilor de calitate ai Corpului documentele privind activitatea profesionalã; ....................................................................... l) înscrierea în rapoartele de expertizã contabilã sau în alte lucrãri efectuate pentru terţi de aprecieri la adresa altor membri ai Corpului fãrã consimţãmântul acestora sau fãrã sã fi fost consultaţi; m) nerespectarea normelor şi standardelor profesionale emise de Corp cu ocazia efectuãrii lucrãrilor pentru terţi; n) neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute în Regulamentul privind auditul calitãţii serviciilor profesionale. 6. Codului etic naţional al Profesioniştilor contabili, aprobat prin Hotãrârea a Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 07/80/2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 şi 429 bis din 27 iunie 2007, secţiunea 100 "Introducere şi principii fundamentale. Abordarea cadrului conceptual": - pct. 100.1 - "Calitatea serviciilor. Este nevoie de asigurarea cã toate serviciile obţinute din partea profesionistului contabil sunt executate la standardul cel mai ridicat de performanţã." ART. 2 În cuprinsul prezentului regulament, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii: a) expresia audit de calitate desemneazã un ansamblu de mãsuri luate de Corp vizând analiza modalitãţilor de organizare şi funcţionare a unui cabinet, aprecierea modului de aplicare în cadrul acestuia a fiecãrei norme profesionale emise de Corp şi verificarea modului de respectare a obligaţiilor de membru. Auditul de calitate se exercitã asupra cabinetului şi fiecãrui profesionist contabil înscris în Tabloul Corpului. El se exercitã atât la sediul principal al cabinetului, cât şi la sediile birourilor secundare, înscrise sau neînscrise în Tabloul Corpului. Auditul de calitate are drept scop asigurarea respectãrii de cãtre toţi membrii Corpului a normelor profesionale stabilite de acesta pentru fiecare activitate, serviciu contabil sau categorie de lucrãri efectuate de aceştia; b) expresia cabinet desemneazã fie un cabinet individual condus de un expert contabil sau de un contabil autorizat, membru al Corpului, fie o societate de expertizã contabilã şi/sau de contabilitate, recunoscutã de Corp; c) prin audit de calitate la un cabinet cu birouri secundare instalate pe teritoriul mai multor filiale ale Corpului se înţelege auditul efectuat atât la sediul cabinetului, cât şi la sediile biroului sau ale birourilor sale secundare; d) auditorii de calitate sunt experţi contabili cu experienţã formaţi şi instruiţi de Corp în domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile. CAP. II Obiective, principii şi metodologia auditului în domeniul calitãţii serviciilor contabile ART. 3 Auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile rãspunde urmãtoarelor obiective: a) oferirea posibilitãţii ca publicul sã aibã o bunã percepţie asupra calitãţii serviciilor prestate şi armonizarea comporta mentelor profesionale ale membrilor; b) contribuirea la buna organizare a cabinetelor şi la perfecţionarea metodelor de lucru; c) aprecierea modului de aplicare a regulilor şi normelor profesionale şi de respectare a obligaţiilor de membru; d) dezvoltarea solidaritãţii în rândul profesiei, prin favorizarea contactelor dintre colegi, apropierea şi respectul profesioniştilor faţã de organele Corpului. ART. 4 Auditul de calitate se întemeiazã pe 5 principii fundamentale: a) universalitate: auditul se aplicã tuturor cabinetelor definite ca atare şi tuturor serviciilor profesionale realizate de acestea: contabilitate, audit, consultanţã, expertizã etc.; b) confidenţialitate: nicio informaţie privind un cabinet sau un membru al acestuia nu poate fi adusã la cunoştinţã terţilor; c) adaptarea auditului: este corespunzãtor naturii misiunilor exercitate şi mãrimii cabinetului; d) colegialitate: auditul este efectuat de cãtre experţii contabili membri ai Corpului, anume formaţi şi instruiţi, care au calitatea de angajaţi ai Corpului; e) armonizare: pe cât posibil, cabinetele care executã activitãţi reglementate de mai multe organisme profesionale pot face obiectul unui audit cu obiective stabilite de comun acord cu aceste organisme. ART. 5 Auditul de calitate cuprinde: a) cunoaşterea modului de organizare a cabinetului, a sistemelor şi procedurilor în vigoare în cadrul acestuia (auditul structural); b) aprecierea modului în care sunt aplicate normele profesionale, examinându-se prin sondaj dosarele de lucru corespunzãtoare misiunilor selecţionate pentru audit (audit tehnic); c) îndeplinirea obligaţiilor de membru al Corpului în ceea ce priveşte educaţia, etica, plata cotizaţiilor, depunerea declaraţiilor, participarea la activitãţile organizate de Corp (auditul de conformitate). ART. 6 Auditul de calitate are drept referinţã standardele profesionale emise de Corp pentru fiecare naturã de serviciu profesional prestat, regulile şi normele profesionale în vigoare în momentul exercitãrii misiunilor şi uzanţele profesionale. ART. 7 Prezentul regulament se referã atât la misiunile normalizate de Corp, cât şi la misiunile cerute de anumite reglementãri în vigoare. CAP. III Organizarea auditului de calitate ART. 8 Departamentul pentru urmãrirea aplicãrii normelor profesionale şi auditului de calitate, denumit în continuare DUANPAC, are urmãtoarele atribuţii: a) elaboreazã programul anual al auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile, cuprinzând listele cabinetelor prevãzute a fi auditate pe baza propunerilor formulate de filiale; b) urmãreşte realizarea programului privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile pe baza graficelor de eşalonare lunarã a cabinetelor transmise de filiale; c) pregãteşte şi adapteazã la condiţiile conjuncturale metodologia auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile; d) analizeazã cazurile de recuzare a auditorilor de calitate şi face propunerile care se impun; e) organizeazã testul-interviu în vederea angajãrii auditorilor de calitate, analizeazã şi controleazã activitatea acestora şi propune mãsuri de sancţionare, dupã caz; f) formuleazã dispoziţiile cãtre filiale, cuprinzând mãsurile ce trebuie luate ca urmare a auditãrilor efectuate la cabinete; g) gestioneazã certificatele de atestare a auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile şi prezintã propunerile de emitere a acestora cabinetelor auditate; h) în cazul unor încãlcãri ale reglementãrilor privind exercitarea profesiei, ale Codului etic naţional al profesioniştilor contabili, precum şi ale normelor profesionale emise de Corp, sesizeazã consiliul filialei; i) rezolvã problemele ivite în activitatea auditului de calitate ca urmare a investigaţiilor proprii sau a sesizãrilor primite de la terţe persoane în domeniul serviciilor contabile; j) elaboreazã semestrial sinteza auditului de calitate şi o prezintã, prin directorul general executiv, preşedintelui Consiliului superior al Corpului; k) asigurã instruirea auditorilor de calitate, organizeazã mese rotunde şi întâlniri de lucru în domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile; l) elaboreazã bugetul anual de costuri (retribuţii, cheltuieli de transport şi cazare) privind auditul de calitate, pe care îl prezintã spre aprobare, prin directorul general executiv, Consiliului superior al Corpului. ART. 9 Auditorii de calitate sunt angajaţi cu contract individual de muncã, fãcând parte din structura DUANPAC. ART. 10 Activitatea de audit asupra calitãţii serviciilor contabile poate fi realizatã şi prin externalizare, pe bazã de contracte de prestãri de servicii, încheiate de DUANPAC cu persoane fizice şi juridice membre ale Corpului, în condiţii ce sunt aprobate de Biroul permanent al Consiliului superior. ART. 11 Auditorii de calitate au urmãtoarele drepturi: a) sã îşi exercite misiunea de audit de calitate, în mod personal, la cabinetele prevãzute în programul auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile; b) sã îşi organizeze misiunea şi sã îşi determine întinderea investigaţiilor în timpul prevãzut în prezentul regulament; c) sã efectueze vizite la cabinete pentru efectuarea auditului de calitate, având în vedere metodologia de analizã structuralã, tehnicã şi de conformitate; d) sã primeascã normele, ghidurile profesionale şi reglementãrile Corpului şi sã beneficieze de instruirile profesionale organizate de acesta; e) sã li se ramburseze cheltuielile efectuate pentru deplasãri în vederea exercitãrii atribuţiilor. ART. 12 Auditorii de calitate au urmãtoarele obligaţii: a) sã asigure îndeplinirea misiunii auditului de calitate la cabinetele cuprinse în graficele de eşalonare lunarã a programului auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile; b) sã efectueze auditul de calitate cu respectarea normelor profesionale şi a ghidurilor profesionale emise de Corp; c) sã întocmeascã dosarul de audit de calitate al cabinetului, conţinând raportul, fişa centralizatoare cu rezultatele auditului, notele de sintezã şi anexele prevãzute de ghid, precum şi eventualele observaţii ale cabinetului; d) sã sesizeze DUANPAC şi, dupã caz, consiliul filialei în cazul unor încãlcãri ale reglementãrilor privind exercitarea profesiei, ale Codului etic naţional al profesioniştilor contabili, precum şi ale normelor profesionale emise de Corp; e) sã analizeze problemele ivite în activitatea auditului de calitate ca urmare a investigaţiilor proprii sau a sesizãrilor primite de la terţe persoane în domeniul serviciilor contabile şi sã prezintã propuneri cãtre DUANPAC; f) sã facã propuneri pentru valorificarea constatãrilor (sancţiuni, recomandãri etc.); g) sã facã propuneri pentru adaptarea la condiţiile conjuncturale a metodologiei auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile. ART. 13 Auditorii de calitate au dreptul şi, în acelaşi timp, obligaţia sã refuze o misiune de audit de calitate în situaţiile în care independenţa ar fi periclitatã. CAP. IV Derularea auditului de calitate ART. 14 Pânã la data de 31 ianuarie a fiecãrui an filiala transmite fiecãrui membru al Corpului formularul "Raport anual privind auditul de calitate", prevãzut în anexa nr. 1 la prezentul regulament; fiecare membru al Corpului are obligaţia de a completa "Raportul anual privind auditul de calitate" şi de a-l depune la filiala de care aparţine pânã la data de 31 martie. Pânã la data de 20 aprilie a fiecãrui an directorii executivi ai filialelor transmit DUANPAC: a) rapoartele anuale privind auditul de calitate, completate de toţi membrii din raza de activitate; b) o listã aprobatã de adunarea generalã, cuprinzând cabinetele pe care filiala apreciazã cã ar trebui sã le auditeze în anul urmãtor, cu precizarea cabinetelor care au cerut voluntar sã beneficieze de un audit de calitate. ART. 15 DUANPAC elaboreazã programul auditului de calitate pentru anul urmãtor, care se supune aprobãrii pânã la data de 31 mai a fiecãrui an, cu indicarea modalitãţii de realizare a auditului calitãţii: prin control pe bazã de declaraţii, prin control în teren sau mixt. ART. 16 Pânã la data de 30 iunie a fiecãrui an DUANPAC trimite fiecãrei filiale programul de audit al calitãţii pentru anul viitor. ART. 17 Etapele realizãrii auditului de calitate sunt urmãtoarele: a) Pregãtire. Timpul necesar pentru audit este în funcţie de importanţa cabinetului şi se stabileşte numai dupã completarea şi analiza chestionarului pregãtitor. Cabinetul ales pentru auditul de calitate este informat prin scrisoare, cu cel puţin 60 de zile înainte de data fixatã pentru începerea auditului. Scrisoarea este însoţitã de un chestionar care cuprinde un ansamblu de informaţii referitoare, pe de o parte, la organizarea generalã a cabinetului, la misiunile pe care acesta le deruleazã, iar pe de altã parte, la respectarea obligaţiilor de membru. Chestionarul completat trebuie retrimis filialei, în termen de 30 de zile de la data primirii lui. Odatã cu returnarea chestionarului, cabinetul poate cere sã beneficieze de dispoziţiile prezentului regulament referitoare la recuzarea auditorului, caz în care auditul va fi realizat prin auditori din afara razei de activitate a filialei, prin grija DUANPAC. b) Modalitãţi de audit. Fiecare misiune de audit de calitate cuprinde 3 faze complementare: audit structural, audit tehnic şi audit de conformitate. Auditul de calitate se efectueazã conform ghidului aprobat de Consiliul superior al Corpului: - auditul structural constã într-un diagnostic de organizare a cabinetului în scopul aprecierii dacã modul de organizare asigurã îndeplinirea de misiuni conform normelor, regulilor şi uzanţelor profesionale, emise sau recunoscute de Corp, evidenţiind lipsurile în ceea ce priveşte metodele şi procedurile existente în cabinet, existenţa logisticii şi a standardelor şi normelor profesionale specifice fiecãrei misiuni, conform obiectului de activitate al cabinetului; - auditul tehnic constã în examinarea unui numãr de dosare de lucru şi permite aprecierea calitãţii metodelor efectiv puse în lucru de cabinet. Alegerea dosarelor se face pe baza concluziilor şi informaţiilor rezultate din auditul structural. Auditul tehnic se face prin referire la standardele profesionale emise de Corp, la normele şi regulile în vigoare, precum şi la uzanţele profesionale; - auditul de conformitate constã în verificarea modului în care cabinetul îşi îndeplineşte obligaţiile de membru cu privire la formarea şi dezvoltarea profesionalã, depunerea declaraţiilor anuale, plata obligaţiilor financiare, aspecte etice etc. c) Evaluarea rezultatelor şi mãsuri 1. La sfârşitul misiunii desfãşurate pe baza ghidului de audit, auditorul completeazã "Fişa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", prevãzutã în anexa nr. 2 la prezentul regulament. 2. Numãrul maxim de puncte calitative acordate cabinetului auditat, atât pe tota, cât şi pe domenii ale auditului, este 100. 3. Pentru stabilirea punctelor calitative pe fiecare dintre cele 3 domenii ale auditului (structural, tehnic şi de conformitate) se au în vedere rezultatele din "Fişa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", care se evalueazã astfel : - peste 95% rãspunsuri corecte - 100 de puncte; - 80-95% rãspunsuri corecte - 80 de puncte; - 50-79% rãspunsuri corecte - 60 de puncte; - 25-49% rãspunsuri corecte - 40 de puncte; - sub 25 % rãspunsuri corecte - 20 de puncte. 4. La stabilirea punctelor calitative totale ce se cuvin cabinetului auditat şi, respectiv, a clasei de calitate se au în vedere urmãtoarele ponderi pe domenii ale auditului: - auditul structural - 20%; - auditul tehnic - 50%; - auditul de conformitate - 30%. 5. În funcţie de rezultatele auditului de calitate, cabinetul auditat poate fi încadrat în una dintre urmãtoarele clase de calitate: - clasa A: peste 95 de puncte calitative; - clasa B: 80-95 de puncte calitative; - clasa C: 50-79 de puncte calitative; - clasa D: 25-49 de puncte calitative; - clasa E: sub 25 de puncte calitative. 6. În funcţie de clasa de calitate în care a fost încadrat cabinetul, se pot lua urmãtoarele mãsuri:
┌───────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Clasa │ Mãsuri │
├───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ A │- Recomandãri şi termene pentru remedierea │
│ │punctelor slabe constatate în "Fişa centralizatoare a │
│ │rezultatelor auditului de calitate" │
├───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ B │- Recomandãri şi termene pentru remedierea │
│ │deficienţelor │
│ │- Participarea la cursuri pentru însuşirea standardelor │
│ │profesionale şi/sau de eticã │
├───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ C │- Recomandãri şi termene pentru remedierea │
│ │deficienţelor │
│ │- Participarea la cursuri pentru însuşirea standardelor │
│ │profesionale şi/sau de eticã │
│ │- Efectuarea unui nou control în maximum 2 ani │
├───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ D │- Recomandãri şi termene pentru remedierea │
│ │deficienţelor │
│ │- Participarea la cursuri pentru însuşirea standardelor │
│ │profesionale şi/sau de eticã │
│ │- Publicarea în revista Corpului │
│ │- Efectuarea unui nou control în maximum un an │
│ │- Sesizarea consiliului filialei │
├───────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│ E │- Recomandãri şi termene pentru remedierea │
│ │deficienţelor │
│ │- Participarea la cursuri pentru însuşirea standardelor │
│ │profesionale şi/sau de eticã │
│ │- Publicarea în revista Corpului │
│ │- Instituirea unui sistem de supraveghere permanentã │
│ │- Sesizarea consiliului filialei │
└───────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘
Cabinetele care au obţinut clasa A de calitate pot solicita DUANPAC acordarea unui atestat de calitate. Procedurile de emitere a atestatului de calitate, precum şi drepturile şi obligaţiile cabinetelor deţinãtoare ale acestuia se stabilesc de Biroul permanent al Consiliului superior, în termen de 90 de zile de la aprobarea prezentului regulament. d) Raportare 1. La sfârşitul unei misiuni de audit de calitate, auditorii întocmesc o notã de sintezã care se trimite cabinetului auditat. Cabinetul dispune de un termen de 30 de zile pentru a prezenta, în scris, auditorilor observaţiile sale. 2. Raportul auditorului de calitate, prevãzut în anexa nr. 3 la prezentul regulament, este întocmit de auditori şi are ca anexe nota de sintezã şi eventualele observaţii ale cabinetului. Raportul scoate în evidenţã lipsurile descoperite în cursul auditului efectuat şi abaterile grave şi repetate de la reglementãrile profesionale. Raportul trebuie sã cuprindã propuneri de clasificare a rezultatelor controlului şi mãsurile de remediere a deficienţelor. 3. Raportul, "Fişa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", nota de sintezã şi eventualele observaţii ale cabinetului se trimit la DUANPAC, în termen de 15 zile de la expirarea perioadei în care cabinetul avea posibilitatea sã depunã observaţii. 4. Dupã verificarea documentelor primite, DUANPAC formuleazã dispoziţii cãtre filialã, inclusiv pentru valorificarea constatãrilor şi aplicarea de sancţiuni, iar dupã aprobarea acestora le trimite preşedintelui consiliului filialei. 5. Preşedintele şi directorul executiv ai filialei pot decide în legãturã cu alte modalitãţi de valorificare şi comunicare a rezultatelor auditului de calitate, pe lângã cele cuprinse în dispoziţii. 6. Dosarul de audit, dispoziţiile primite de la DUANPAC, precum şi corespondenţa cu cabinetul pânã la remedierea deficienţelor sunt pãstrate la dosarul cabinetului respectiv, existent la filialã, pânã la data la care cabinetul va face obiectul unui nou audit de calitate. 7. În cazul unor repetãri ale abaterilor constatate, preşedintele consiliului filialei va sesiza comisia de disciplinã a filialei Corpului. CAP. V Prevederi speciale cu privire la auditul lucrãrilor de expertizã contabilã ART. 18 Experţii contabili, în efectuarea lucrãrilor de expertizã contabilã judiciarã au obligaţia sã respecte şi sã aplice prevederile Standardului profesional nr. 35/2000, aprobat prin Hotãrârea Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 01/42 din 11 august 2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi sã prezinte rapoartele de expertizã, precum şi opiniile separate ale experţilor-parte, pentru a fi supuse auditului de calitate potrivit prezentului regulament. ART. 19 Auditorii de calitate au urmãtoarele atribuţii: a) auditarea lucrãrilor de expertizã contabilã judiciarã înainte de depunerea acestora la organele care le-au solicitat; b) întocmirea referatelor de verificare tehnico-profesionalã asupra lucrãrilor de expertizã contabilã aflate pe rol la comisiile de disciplinã ale Corpului, la cererea acestor comisii; c) elaborarea documentelor de evidenţã a activitãţilor desfãşurate şi raportarea. ART. 20 În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 19 lit. a), auditorii de calitate vor proceda astfel: 1. studiazã raportul de expertizã, urmãrind dacã: - în elaborarea lucrãrii, experţii contabili autori au respectat în totalitate prevederile Standardului profesional nr. 35/2000; - obiectivele stabilite au fost tratate corespunzãtor, iar rãspunsurile date au fost susţinute prin acte şi documente care au legãturã cu cauza; - autorii lucrãrii nu s-au îndepãrtat de ştiinţa contabilitãţii, procedând la încadrãri juridice ale faptelor sau la efectuarea de lucrãri şi operaţiuni care presupun alte cunoştinţe decât cele contabile; - autorii lucrãrii au respectat prevederile Codului etic naţional al profesioniştilor contabili; 2. analizeazã opiniile separate ale experţilor contabili - consilieri ai pãrţilor, urmãrind aceleaşi obiective ca în cazul raportului de expertizã; 3. verificã starea de independenţã a expertului contabil în raport cu cauza şi mandatul primit pe baza declaraţiei date pe propria rãspundere şi semnate de cãtre expertul contabil; declaraţia se apostileazã de cãtre auditorul de calitate cu menţiunea "datã în faţa noastrã", prevãzutã în anexa nr. 4 la prezentul regulament. ART. 21 Constatãrile şi observaţiile auditorului de calitate se vor înscrie într-un referat privind auditarea modului de respectare a normelor profesionale, prevãzut în anexa nr. 5 la prezentul regulament, document ce se tipãreşte şi se distribuie prin grija Secretariatului general al Corpului. ART. 22 Folosind exclusiv legea, ştiinţa contabilitãţii, standardele şi normele profesionale, auditorul de calitate le solicitã autorilor lucrãrilor de expertizã contabilã sã le revadã în funcţie de observaţiile fãcute şi va proceda astfel: a) dacã nu sunt observaţii sau dacã lucrãrile sunt refãcute, auditorul de calitate va aplica pe prima paginã a lucrãrilor analizate ştampila dreptunghiularã de auditare, prevãzutã în anexa nr. 6 la prezentul regulament, va semna şi va aplica ştampila filialei; b) dacã lucrãrile nu sunt refãcute, auditorul de calitate va ataşa la lucrarea analizatã referatul (exemplarul original) cuprinzând observaţiile sale pentru informare şi o înainteazã organului care a solicitat-o, pentru luarea unei decizii. ART. 23 În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 19 lit. a), auditorul de calitate colaboreazã cu biroul de expertizã din cadrul tribunalului judeţean şi cu organele beneficiare ale lucrãrilor de expertizã efectuate de membrii Corpului. ART. 24 În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 19 lit. b), auditorul de calitate colaboreazã cu compartimentul de eticã şi cu comisia de disciplinã din cadrul filialei, precum şi cu Direcţia juridicã din cadrul Corpului. ART. 25 În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 19 lit. c), auditorul de calitate colaboreazã cu celelalte compartimente operative şi administrative ale filialei, precum şi cu cele din cadrul aparatului central al Corpului. ART. 26 Pentru evidenţa activitãţii desfãşurate pe linia expertizelor contabile auditorul de calitate ţine "Registrul de evidenţã a lucrãrilor de expertizã", prevãzut în anexa nr. 7 la prezentul regulament, ce va fi tipãrit prin grija Corpului. ART. 27 Departamentul de specialitate organizeazã semestrial schimburi de experienţã, analize, seminarii şi reuniuni de lucru cu toţi auditorii de calitate, la care sunt invitaţi sã participe reprezentanţi ai organismelor beneficiare ale lucrãrilor de expertizã contabilã. CAP. VI Statutul auditorilor de calitate în domeniul serviciilor contabile şi expertizelor contabile judiciare ART. 28 Auditorul de calitate face parte din structura DUANPAC şi este angajat de Corp la propunerea preşedintelui de filialã, pe duratã nedeterminatã, cu contract de muncã full-time sau part-time, în funcţie de volumul lucrãrilor, potrivit specificului şi condiţiilor concrete din fiecare filialã. Auditorul de calitate este expert contabil cu experienţã, format şi instruit de Corp în domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile şi expertizelor contabile judiciare. ART. 29 Misiunea de bazã a auditorului de calitate constã în verificarea modului de respectare a normelor profesionale privind exercitarea profesiei de expert contabil şi contabil autorizat, a Codului etic naţional al profesioniştilor contabili, precum şi a reglementãrilor interne ale Corpului. ART. 30 Auditor de calitate poate fi persoana care îndeplineşte urmãtoarele condiţii: a) este cetãţean român şi are domiciliul în România; b) are exerciţiul drepturilor civile; c) are calitatea de expert contabil şi experienţã profesionalã de minimum 10 ani; d) beneficiazã de pregãtire profesionalã desãvârşitã şi face dovada pregãtirii sale profesionale continue; e) a avut un comportament personal şi profesional ireproşabil de la înscrierea în Corp pânã în prezent şi corespunde cerinţelor din punctul de vedere al independenţei, al conflictului de interese şi al celorlalte aspecte etice şi deontologice; f) este apt din punct de vedere medical pentru exercitarea funcţiei de auditor de calitate; aceastã condiţie se dovedeşte cu certificat medical eliberat în condiţiile legii. ART. 31 Exercitarea misiunii de auditor de calitate nu este compatibilã cu: a) activitãţile care lezeazã demnitatea şi independenţa profesiei de expert contabil, prestigiul Corpului sau bunele moravuri; b) activitãţile profesionale care îl pun pe auditorul de calitate în situaţii de conflict de interese; c) prestarea concomitentã a unor servicii sau participarea la activitãţi organizate de alte organisme ori entitãţi concurenţiale. ART. 32 Auditorul de calitate este subordonat din punct de vedere tehnic-profesional DUANPAC şi din punct de vedere administrativ directorului executiv al filialei. ART. 33 În relaţiile de subordonare tehnic-profesionale ale auditorului de calitate cu DUANPAC se includ: a) transmiterea rapoartelor de activitate lunare, semestriale şi anuale în domeniul serviciilor contabile şi al expertizei contabile judiciare; b) înaintarea dosarelor de audit ale cabinetelor conform programului anual al auditului de calitate; c) semnalarea problemelor deosebite ivite în activitatea auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile şi expertizei contabile judiciare; d) instruirea auditorilor de calitate pe probleme privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile şi al expertizei contabile judiciare; e) analizarea şi propunerea pentru decontare a cheltuielilor ocazionate de desfãşurarea auditului de calitate; f) comunicarea lunarã cãtre DUANPAC a programului zilnic de lucru care a fost prezentat directorului executiv al filialei, precum şi a propunerilor de programare a concediului de odihnã; g) evaluarea anualã a activitãţii profesionale şi a conduitei auditorilor de calitate, care se prezintã conducerii Corpului. ART. 34 (1) Relaţiile de subordonare administrativã ale auditorului de calitate constau în: a) prezentarea de cãtre auditorul de calitate a programului zilnic de lucru şi urmãrirea modului de respectare a acestuia de cãtre directorul executiv al filialei; învoirile în interes personal se aprobã de cãtre directorul executiv al filialei; b) colaborarea cu directorii executivi la întocmirea graficelor de eşalonare lunarã a cabinetelor programate pentru auditul de calitate, urmãrirea execuţiei acestora, transmiterea şi primirea de la membrii Corpului a rapoartelor anuale privind auditul de calitate, verificarea îndeplinirii obligaţiilor de membru al Corpului în ceea ce priveşte formarea şi dezvoltarea profesionalã, achitarea cotizaţiilor şi respectarea obiectului de activitate autorizat; c) directorul executiv asigurã auditorului de calitate condiţiile necesare activitãţii (spaţiu, echipamente, consumabile şi alte materiale). (2) În relaţiile de subordonare administrativã ale auditorului de calitate se va proceda astfel: a) auditorul de calitate întocmeşte programul zilnic de lucru, în care se menţioneazã zilele şi/sau orele în care îşi desfãşoarã activitatea la sediul filialei pentru verificarea expertizelor contabile judiciare şi, respectiv, auditul de calitate al serviciilor contabile la cabinete (cu nominalizarea cabinetelor potrivit graficului de eşalonare lunarã a acestora). Programul de lucru se întocmeşte la sfârşitul fiecãrei luni pentru luna urmãtoare şi se prezintã lunar directorului executiv al filialei, precum şi DUANPAC, odatã cu "Fişa de activitate" pe luna precedentã. Directorul executiv asigurã informarea experţilor contabili care se prezintã pentru verificarea lucrãrilor de expertizã contabilã judiciarã asupra programului de lucru al auditorului de calitate şi urmãreşte respectarea acestuia; b) deplasarea în interes de serviciu, atât în localitatea de reşedinţã a filialei, cât şi în alte localitãţi, pentru efectuarea auditului de calitate la cabinetele prevãzute în graficul de eşalonare se va efectua în baza "Ordinului de deplasare", care se aprobã de cãtre directorul executiv. Deplasarea în interes de serviciu pentru auditarea unui cabinet se asigurã în cadrul unei singure zile de lucru, fãrã acordarea diurnei de deplasare şi decontarea cheltuielilor de cazare. Decontarea cheltuielilor de transport în alte localitãţi decât aceea de reşedinţã a filialei se face în baza documentelor emise de transportator (bilete, tichete etc.). Cheltuielile ocazionate de transportul cu autoturismul proprietate personalã se deconteazã în limita unui consum de carburant stabilit prin norme ale Corpului. Ordinele de deplasare împreunã cu documentele justificative, dupã caz, vor fi transmise la DUANPAC pentru analizã şi decontare a cheltuielilor ocazionate de desfãşurarea auditului de calitate, odatã cu dosarul de audit de calitate; c) potrivit prevederilor art. 39 din Regulamentul intern al Corpului, învoirile pentru probleme de interes personal ale auditorului de calitate în timpul programului de lucru se aprobã de cãtre directorul executiv al filialei pentru o duratã de maximum 3 ore pe zi şi de cel mult 3 ori pe trimestru. Învoirile se consemneazã în registrul special existent la secretariatul filialei, vizat zilnic de directorul executiv, conform art. 39 din Regulamentul intern al Corpului. O copie a registrului special al învoirilor auditorului de calitate se transmite la sfârşitul fiecãrei luni Direcţiei resurse umane din cadrul aparatului central al Corpului, odatã cu "Foaia colectivã de prezenţã". Învoirile ce depãşesc durata prevãzutã mai sus necesitã aprobarea directorului general executiv. În acest sens, auditorul de calitate va transmite cererea de învoire la DUANPAC pentru analizã şi prezentarea spre aprobare; d) propunerile de programare a concediului de odihnã al auditorului de calitate se transmit la DUANPAC şi se supun aprobãrii directorului general executiv, conform art. 49 din Regulamentul intern al Corpului. Auditorul de calitate va informa directorul executiv asupra concediului de odihnã programat, aprobat de conducerea Corpului; e) rechemarea auditorului de calitate din concediul de odihnã pentru nevoile de serviciu neprevãzute, care fac necesarã prezenţa acestuia la sediul filialei, se face pe baza ordinului scris al directorului general executiv, la propunerea directorului executiv al filialei; f) în colaborare cu directorii executivi, la întocmirea graficelor de eşalonare lunarã a cabinetelor programate pentru auditul de calitate se va asigura stabilirea cabinetelor ce urmeazã sã fie cuprinse în grafic, în funcţie de informaţiile existente la filialã în legãturã cu natura, volumul de activitate şi de sediile membrilor Corpului. Scrisoarea de informare a cabinetului împreunã cu chestionarul pregãtitor, prevãzute de Regulamentul privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, se vor întocmi şi transmite prin grija directorului executiv, care va urmãri şi derularea graficului auditului de calitate; g) la termenul stabilit în prezentul regulament, directorul executiv al filialei va asigura transmiterea cãtre fiecare membru al Corpului a formularelor de "Raport anual privind auditul de calitate", care dupã completarea de cãtre membrii Corpului vor fi transmise la DUANPAC. Auditorul de calitate va colabora la centralizarea şi sintetizarea unor informaţii cuprinse în "Raportul anual privind auditul de calitate", referitoare la activitatea membrilor Corpului filialei; h) în ceea ce priveşte modul în care se achitã cotizaţiile de cãtre membrii filialei, directorul executiv va pune la dispoziţia auditorului de calitate "Declaraţiile anuale de venit" pentru consultare şi verificarea realitãţii datelor raportate şi, respectiv, achitarea obligaţiilor faţã de Corp. Totodatã, directorul executiv va înlesni cunoaşterea de cãtre auditorul de calitate a modului de realizare a programului de pregãtire profesionalã continuã de cãtre membrii filialei; i) auditorul de calitate va aduce la cunoştinţã şi va sesiza consiliul filialei asupra tuturor aspectelor rezultate din auditul de calitate al cabinetelor în legãturã cu nerespectarea normelor privind: depunerea declaraţiilor anuale şi a rapoartelor anuale de audit de calitate, pregãtirea şi dezvoltarea profesionalã continuã, achitarea cotizaţiilor profesionale, exercitarea profesiei de expert contabil sau contabil autorizat fãrã autorizaţie eliberatã de Corp; j) directorul executiv asigurã auditorului de calitate condiţiile necesare desfãşurãrii activitãţii, respectiv spaţiu şi birou de lucru, calculator (includerea în programul de investiţii în condiţiile în care nu existã în dotare), accesul la telefon, xerox şi la serviciile de secretariat ale filialei, materiale consumabile şi cãrţi tehnice, publicaţia "Monitorul Oficial al României, Partea I" şi alte publicaţii din biblioteca filialei. Totodatã, se vor pune la dispoziţia auditorului de calitate hotãrârile, deciziile, reglementãrile şi normele emise de organele de conducere ale Corpului. CAP. VII Drepturile şi obligaţiile cabinetului auditat ART. 35 Cabinetul programat pentru un audit de calitate este obligat sã punã la dispoziţia auditorilor, la sediul sãu social sau/şi al biroului secundar, toate actele şi documentele necesare în vederea efectuãrii auditului şi sã furnizeze orice explicaţie utilã. ART. 36 Cabinetul informat despre un audit de calitate are dreptul de a recuza auditorul desemnat. Recuzarea poate fi cerutã în termen de 30 de zile de la primirea scrisorii prin care a luat cunoştinţã despre audit, prin scrisoare adresatã preşedintelui consiliului filialei. Cererea este trimisã DUANPAC, care va lua mãsurile ce se impun. ART. 37 Un cabinet nu poate fi auditat decât la expirarea unei perioade de 5 ani de la încheierea auditului precedent, de 3 ani dacã respectivul cabinet presteazã servicii pentru entitãţi de interes public sau la perioade mai scurte pentru a verifica modul de ducere la îndeplinire a mãsurilor stabilite la controalele anterioare. ART. 38 Durata auditului de calitate în teren se stabileşte în funcţie de mãrimea cabinetului auditat, dar nu poate fi mai mare de 20 de ore. CAP. VIII Auditarea cabinetelor instalate în mai multe filiale ART. 39 Auditul de calitate la cabinetele instalate în mai multe filiale se caracterizeazã prin separarea auditului structural şi a celui de conformitate, care se desfãşoarã la sediul cabinetului, de auditul tehnic, realizat la nivelul birourilor secundare, pornindu-se de la sinteza auditului structural. CAP. IX Finanţarea ART. 40 Costurile auditului de calitate sunt cuprinse într-un buget separat integrat în bugetul aparatului central al Corpului. DUANPAC elaboreazã bugetul anual de costuri (retribuţii, cheltuieli de transport şi cazare), care este supus spre aprobare Consiliului superior al Corpului în vederea înglobãrii lui distincte în bugetul anual al Corpului. CAP. X Informarea Conferinţei naţionale ART. 41 DUANPAC elaboreazã sinteza anualã a auditului de calitate şi o prezintã, prin directorul general executiv, preşedintelui Consiliului superior al Corpului. Dupã însuşirea acesteia de cãtre Consiliul superior al Corpului, sinteza este încorporatã în raportul anual destinat dezbaterii şi aprobãrii de cãtre Conferinţa naţionalã ordinarã. ART. 42 Nerespectarea de cãtre structurile Corpului a prevederilor prezentului regulament constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a Corpului sau Regulamentului intern al Corpului, dupã caz. ART. 43 La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abrogã Normele nr. 12.264/2002 privind activitatea de expertizã contabilã judiciarã, aprobate prin Decizia Biroului permanent al Consiliului superior al Corpului nr. 02/90 din 12 decembrie 2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi Statutul auditorilor de calitate în domeniul serviciilor contabile şi expertizelor contabile judiciare, aprobat prin Hotãrârea Consiliului superior al Corpului nr. 05/66 din 14 septembrie 2005 . ART. 44 În termen de 60 de zile de la aprobarea prezentului regulament se va emite un nou ghid cuprinzând îndrumãrile tehnice ale auditorului de calitate. ART. 45 Prezentul regulament intrã în vigoare în termen de 90 de zile de la data aprobãrii de cãtre Consiliul superior al Corpului. ANEXA 1
────────
la regulament
──────────────
RAPORT ANUAL
privind auditul de calitate
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│1. Numele şi prenumele membrului (denumirea societãţii comerciale sau a │
│ cabinetului) │
│............................................................................ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Numãrul şi data carnetului de membru şi ale autorizaţiei de funcţionare │
│Carnet ......./........ Autorizaţie......../......... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│3. Adresa: │
│ │
│Localitatea ....... str. ..... nr. .... bloc ...... sc. ....... et. ....... │
│sector (judeţ) ................... │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
1. Informaţii generale despre cabinet
1.1. Forma juridicã de exercitare a profesiei:
- societate comercialã: pe acţiuni (SA) []
cu rãspundere limitatã (SRL) []
cu capital autohton []
cu capital strãin []
cu capital mixt []
- persoanã fizicã autorizatã: []
1.2. Filiale (F), sucursale (S), puncte de lucru (Pl):
┌────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────┐
│ Localitatea şi adresa │ Forma de organizare (F,S sau Pl) │
├────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
├────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
└────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────┘
1.3. Structura acţionariatului:
┌────┬───────────────────┬─────────────┬───────────┬───────────────────────────┐
│Nr. │Numele şi prenumele│Membru CECCAR│Funcţia în │ Procent din │
│crt.│ asociaţilor │ da *) nu │ cadrul │ capitalul social │
│ │ (acţionarilor) │ │cabinetului│ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼───────────┼───────────────────────────┤
│ 1. │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼───────────┼───────────────────────────┤
│ 2. │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼───────────┼───────────────────────────┤
│ 3. │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼───────────┼───────────────────────────┤
│ 4. │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼───────────┼───────────────────────────┤
│ 5. │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼───────────┼───────────────────────────┤
│ 6. │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼───────────┼───────────────────────────┤
│ 7. │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼───────────┼───────────────────────────┤
│ │TOTAL: │ X │ X │ 100 │
└────┴───────────────────┴─────────────┴───────────┴───────────────────────────┘
_________
*) Dacã "da", se trece una dintre iniţialele "l" (liber profesionist)
sau "a" (angajat).
2. Organizarea cabinetului
2.1. Organigrama cabinetului (Prezentaţi o descriere a structurii
organizatorice şi introduceţi o anexã dacã este cazul)
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
.....................................................................
3. Personal
3.1. Numãr de personal utilizat în cursul anului
a) Numãrul mediu al angajaţilor conform Legii nr. 53/2003 - Codul muncii,
cu modificãrile şi completãrile ulterioare - total; ................
din care:
● economişti şi contabili ................
- din care liber profesionişti ......./........
● juridic şi fiscal ................
● social ................
● informaticã ................
● cu pregãtire tehnicã ................
- din care liber profesionişti ......./........
b) Numãrul mediu al colaboratorilor
utilizaţi în cursul anului, ................
din care:
● persoane fizice ................
- din care liber profesionişti/ angajaţi ......./........
c) Existã contracte individuale de muncã
şi contracte de prestãri de servicii? (da sau nu) ................
d) În contractele de muncã ale salariaţilor sau
de prestãri de servicii existã clauze referitoare la:
- concurenţã loialã DA NU
- secret profesional DA NU
- independenţã DA NU
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Se prezintã în anexã un model de contract individual de muncã şi unul de │
│ prestãri de servicii pentru colaboratori. │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
e) Existã fişe de atribuţii şi/sau manuale de proceduri proprii? DA NU
4. Formarea profesionalã
4.1. A existat un program de formare profesionalã pe anul
încheiat? DA NU
4.2. Câte ore/om au fost consacrate formãrii şi dezvoltãrii
profesionale a membrilor Corpului din cadrul cabinetului?
- prin acţiuni organizate în cadrul cabinetului ..........
- prin acţiuni organizate în afara cabinetului ..........
4.3. Sursele de documentare în cadrul cabinetului:
- cãrţi tehnice şi ghiduri emise de Corp (numãr) ..........
- cãrţi tehnice şi ghiduri existente pe piaţã (numãr) ..........
- legislaţie: abonamente la Monitorul Oficial al
României (numãr) ..........
5. Clienţi şi misiuni
5.1. Prezentaţi numãrul (sau cea mai bunã estimare
a numãrului) clienţilor cabinetului în anul încheiat,
precum şi cifra de afaceri realizatã (sau cea mai bunã
estimare a cifrei de afaceri):
Numãr Cifra de afaceri (lei)
───── ──────────────────────
- ţinerea contabilitãţii .......... ......................
- examinarea contabilitãţii .......... ......................
- evaluãri şi studii de fezabilitate .......... ......................
- consultanţã financiar-contabilã
şi fiscalã .......... ......................
- audit .......... ......................
- activitate de cenzor .......... ......................
- expertize contabile judiciare .......... ......................
- alte activitãţi (sã se
nominalizeze pe cât posibil) .......... ......................
──────────────────────────────────────────
Total activitate realizatã în anul
încheiat .......... ......................
5.2. Care sunt primii 5 clienţi în funcţie de volumul onorariilor în totalul
cifrei de afaceri realizate de cabinet?
┌────┬───────────────────────────┬─────────────┬─────────────────────────┐
│Nr. │ │ Onorarii │ │
│crt.│ Codul intern al clientului│ (lei) │ Natura misiunii │
├────┼───────────────────────────┼─────────────┼─────────────────────────┤
│ 1. │ │ │ │
├────┼───────────────────────────┼─────────────┼─────────────────────────┤
│ 2. │ │ │ │
├────┼───────────────────────────┼─────────────┼─────────────────────────┤
│ 3. │ │ │ │
├────┼───────────────────────────┼─────────────┼─────────────────────────┤
│ 4. │ │ │ │
├────┼───────────────────────────┼─────────────┼─────────────────────────┤
│ 5. │ │ │ │
└────┴───────────────────────────┴─────────────┴─────────────────────────┘
5.3. Modalitãţi de stabilire şi percepere a onorariilor:
Cum se stabilesc onorariile? % din total
- negociere directã, pornind de la piaţã DA / NU
- negociere directã, pornind de la tariful profesional DA / NU
- participãri la licitaţie DA / NU
Cum se percep onorariile?
- la terminarea lucrãrilor DA / NU
- în avans pânã la ......% şi restul la predarea
lucrãrilor DA / NU
- lunar DA / NU
5.4. a) Clienţi noi în anul încheiat:
Natura misiunii Numãr
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
b) Clienţi pierduţi în anul încheiat:
Natura misiunii Numãr
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
5.5. Modalitãţile de raportare faţã de client (precizaţi ce rapoarte şi
la ce perioade se predau conducerii entitãţii-client)
Natura misiunii Raportarea fãcutã Termen (perioada)
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
5.6. Asigurare:
Are cabinetul o poliţã de asigurare pentru riscul
profesional? DA / NU
- Nr. poliţã valabilã pentru anul încheiat ..........
- Suma asiguratã ..........
- Asigurator ..........
6. Metode de lucru
6.1. a) Ce norme profesionale sunt utilizate în cadrul cabinetului?
______________________________________________________________________
Misiunea Norma profesionalã folositã (Nr.)
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
b) Existã în dotarea cabinetului numãrul suficient de norme
profesionale emise de Corp? DA / NU
6.2. Instrumente informatice:
- Utilizaţi programe informatice în cabinet? DA / NU
Dacã da, precizaţi pentru ce misiuni:
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
- Utilizaţi sisteme de transmitere automatã a datelor? DA / NU
Dacã da, precizaţi-le (internet, modem, altele).
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
6.3. Existã un sistem de control intern în cadrul cabinetului? DA / NU
(Dacã da, descrieţi sumar sistemul.)
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
6.4. Dosarele de lucru
Existã dosarele de lucru prevãzute în normele profesionale pentru fiecare
naturã de misiuni?
Misiunea DA / NU
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
6.5. Delegare şi supraveghere
Cum este organizatã supravegherea lucrãrilor?
(Descrieţi sumar procedura.)
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
7. Colaborarea cu organismele profesionale de profil
7.1. Cabinetul este membru şi al organismelor profesionale care
funcţioneazã prin lege:
- Camera Consultanţilor Fiscali DA / NU
- Camera Auditorilor Financiari DA / NU
- Uniunea Naţionalã a Practicienilor în Insolvenţã DA / NU
7.2. Cabinetul este membru şi al urmãtoarelor asociaţii:
(denumirea exactã a asociaţiei sau organizaţiei)
-
-
-
-
7.3. Colaborarea cu filiala Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor
Autorizaţi din România:
- aţi beneficiat de revista lunarã a Corpului? DA / NU
(Dacã da, numãr de exemplare.) .........
- aţi participat la cursuri, seminarii şi ore de consultaţii oferite de
filiala Corpului?
(Dacã da, specificaţi numãrul de participãri şi natura.)
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
- aţi participat la adunarea generalã a membrilor filialei? DA / NU
- aţi participat la vreun congres internaţional al profesiei
contabile din România? DA / NU
(Dacã da, precizaţi când.) .................................
8. Certificare
Subsemnatul, ...../(expert contabil, contabil autorizat sau calitatea
în cadrul cabinetului)......... , certific în deplinã cunoştinţã de
cauzã cã informaţiile conţinute în acest raport reprezintã o declaraţie
adevãratã şi corectã despre modul în care a fost organizat şi a funcţionat
cabinetul în anul expirat.
Data ................ ..........................................
(Numele, prenumele, semnãtura şi ştampila)
NOTĂ: În baza art. 14 din Regulamentul privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, Raportul anual se trimite filialei Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România. ANEXA 2
───────
la regulament
─────────────
FISA CENTRALIZATOARE
a rezultatelor auditului de calitate
la cabinetul .......................
I. Auditul structural
1. Ati efectuat o vizita la sediul cabinetului? da []; nu []; N/A []
2. Independenta:
Ati constatat exercitarea de activitate in conditii
de incompatibilitate sau de conflicte de interese? da []; nu [];
Daca DA, se va explica in anexe.
Cabinetul efectueaza misiuni pentru entitati la care
exista interese financiare, familiare sau de afaceri? da []; nu [];
Care sunt serviciile pe care le presteaza cabinetul?
● Servicii contabile - nr. clienti ......; ponderea in cifra de afaceri .......%
● Servicii de audit statutar - nr. clienti ......; ponderea in cifra de afaceri .......%
● Servicii de alte tipuri de audit - nr. clienti ......; ponderea in cifra de afaceri .......%
● Servicii consultanta financiara si fiscala - nr. clienti ......; ponderea in cifra de afaceri .......%
● Servicii de personal-salarizare - nr. clienti ......; ponderea in cifra de afaceri .......%
Ati constatat ca se consacra marea parte a
activitatilor pentru o singura entitate sau
un grup restrans de entitati? da []; nu [];
Cabinetul functioneaza in conformitate cu
reglementarile in materie in ceea ce priveste:
● obiectul de activitate? da []; nu []; N/A []
● actionariat? da []; nu []; N/A []
● administrare? da []; nu []; N/A []
3. Competenta:
Cabinetul foloseste salariati? da []; nu [];
Daca da, cati? ..........
Cabinetul foloseste colaboratori pe baza de
contracte civile? da []; nu [];
Daca da, cati? ..........
Nivelul de competenta al efectivului este in
concordanta cu misiunile cabinetului? da []; nu [];
Exista un program de dezvoltare profesionala
continua in cadrul cabinetului? da []; nu [];
Exista o evidenta a actiunilor de formare si
dezvoltare profesionala continua la
care participa efectivul cabinetului? da []; nu [];
Exista o continuitate a actiunilor de formare
si dezvoltare profesionala? da []; nu [];
Se face periodic o evaluare a personalului? da []; nu [];
Exista proceduri scrise cu privire la evaluarea
si promovarea personalului? da []; nu [];
Salariile personalului se inscriu in piata? da []; nu [];
Exista diferente intre salariile din carnetele
de munca si cele platite efectiv? da []; nu [];
Salariile personalului se platesc in functie de
onorariile incasate pentru prestatia
fiecaruia dintre salariati? da []; nu [];
Exista standardele profesionale emise de Corpul
Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania pentru fiecare tip de
serviciu profesional prestat? da []; nu [];
4. Calitatea muncii:
Exista concordanta intre efectivul de salariati
ai cabinetului si volumul de activitate? da []; nu [];
Exista o procedura de planificare a misiunilor
si de programare a lucrarilor? da []; nu [];
Asigura planificarea cabinetului respectarea
termenelor legale de depunere a
declaratiilor? da []; nu [];
Ati constatat cazuri de delegare a demersurilor?
● de acceptare sau refuz al misiunilor da []; nu [];
● de semnare a contractelor da []; nu [];
● de semnare a rapoartelor da []; nu [];
Supravegherea lucrarilor este corect efectuata? da []; nu [];
Exista un sistem de control intern in cadrul
cabinetului? da []; nu [];
Daca da, se va descrie in anexe.
Cabinetul foloseste lucrari ale altor profesionisti? da []; nu [];
rareori [];
Cabinetul intocmeste dosarele de lucru pentru
fiecare tip de misiune si pentru fiecare
client? da []; nu [];
nu in toate
cazurile [];
In documentele interne, in contractele individuale
de munca si in contractele de prestari de servicii
exista prevederi referitoare la confidentialitate? da []; nu [];
nu in toate
cazurile []
Contractele cu clientii contin clauzele si elementele
prevazute in reglementarile Corpului? da []; nu [];
nu in toate
cazurile [];
Exista o forma de comunicare scrisa (raport, atestare)
pentru fiecare lucrare predata si pentru fiecare
client? da []; nu []
II. Auditul tehnic
1. Lucrari de tinere a contabilitatii, de elaborare
si examinare a situatiilor financiare
(respectarea standardelor profesionale nr. 21 si 22)
Exista un dosar permanent? da []; nu []; N/A []
Este acesta corect organizat? da []; nu []; N/A []
Exista contract? da []; nu []; N/A []
Este conform cu normele? da []; nu []; N/A []
Documentele din dosarul permanent permit cunoasterea
clientului:
● in planul structurii umane, mai ales al
conducatorilo? da []; nu []; N/A []
● pe plan juridic si fiscal (documente legale si
contracte plurianuale importante)? da []; nu []; N/A []
● pe plan economic si financiar (activitate, situatie
economica si financiara)? da []; nu []; N/A []
● pe planul organizarii economice si contabile? da []; nu []; N/A []
In ceea ce priveste acceptarea si mentinerea
misiunii:
● exista un chestionar in acest sens? da []; nu []; N/A []
● regulile de colegialitate vizavi de predecesor
sunt respectate? da []; nu []; N/A []
In ceea ce priveste independenta:
● misiunea este compatibila cu regulile
profesionale (normele profesionale si de
deontologie)? da []; nu []; N/A []
Exista un dosar anual al clientului? da []; nu []; N/A []
In ceea ce priveste programarea misiunilor:
● s-a stabilit un program de lucru? da []; nu []; N/A []
● punctele sensibile sunt scoase in evidenta? da []; nu []; N/A []
Onorariile sunt la nivelul de a pemite o
rentabilitate normala a cabinetului? da []; nu []; N/A []
Onorariile sunt la nivelul de pana la 10% din
cifra de afaceri a cabinetului? da []; nu []; N/A []
Niciun element incompatibil cu secretul
profesional n-a fost relevant in cadrul
dosarului? da []; nu []; N/A []
Functionarea procedurilor a fost evaluata?
● existenta procedurilor privind functiunea
contabila da []; nu []; N/A []
● verificarea prin sondaj a unor dosare da []; nu []; N/A []
Urmatoarele documente figureaza in dosarul
inventarierii?
● situatia recapitulativa a stocurilor si a
productiei in curs de executie da []; nu []; N/A []
● situatia facturilor de incasat da []; nu []; N/A []
● actele de achizitie si de cesiune de imobilizari da []; nu []; N/A []
● contractele de imprumut da []; nu []; N/A []
Foile de lucru fac dovada ca au fost puse in lucru
tehnici de control pentru a va asigura ca se
respecta reglementarile contabile privind:
● capitalurile proprii da []; nu []; N/A []
● provizioanele pentru riscuri si cheltuieli da []; nu []; N/A []
● imprumuturile da []; nu []; N/A []
● imobilizarile da []; nu []; N/A []
● stocurile da []; nu []; N/A []
● furnizorii si conturile asimilate da []; nu []; N/A []
● cumpararile si cheltuielile externe da []; nu []; N/A []
● clientii si veniturile da []; nu []; N/A []
● impozitele si taxele da []; nu []; N/A []
● fisa de personal da []; nu []; N/A []
● conturile financiare, cheltuielile si
veniturile financiare da []; nu []; N/A []
● operatiunile exceptionale da []; nu []; N/A []
In foile de lucru sunt corect prezentate:
● numele clientului? da []; nu []; N/A []
● exercitiul? da []; nu []; N/A []
● numele colaboratorilor? da []; nu []; N/A []
● date privind activitatea? da []; nu []; N/A []
● referinte? da []; nu []; N/A []
Anexele din dosarul anual au fost stabilite de
profesionistul contabil?
Sunt intocmite in conformitate cu reglementarile
in domeniu? da []; nu []; N/A []
Existenta si tinerea la zi a registrelor sunt
mentionate in dosar?
● registrul jurnal da []; nu []; N/A []
● cartea mare da []; nu []; N/A []
● registrul inventar da []; nu []; N/A []
● registrul consiliului de administratie da []; nu []; N/A []
● registrul adunarilor generale da []; nu []; N/A []
Cand inregistrarile contabile sunt efectuate de
catre client, este asigurata:
● existenta pieselor justificative? da []; nu []; N/A []
● corecta inregistrare in conturi? da []; nu []; N/A []
● inregistrarea in perioada corecta? da []; nu []; N/A []
A avut loc o analiza critica a evolutiei:
● posturilor de bilant si contului de rezultate
pentru exercitiul in curs si cel
precedent? da []; nu []; N/A []
● ratiourilor semnificative ale dosarului clientului
si coerentei lor? da []; nu []; N/A []
● coerentei diferitelor elemente ale conturilor
anuale? da []; nu []; N/A []
● o nota de sinteza asupra punctelor importante a
fost pregatita in atentia expertului contabil? da []; nu []; N/A []
S-a stabilit un tablou al fluxurilor de trezorerie? da []; nu []; N/A []
S-a stabilit situatia miscarii capitalurilor
proprii? da []; nu []; N/A []
S-a efectuat o analiza a riscurilor legate de
continuitatea activitatii? da []; nu []; N/A []
S-a intocmit o atestare sau un raport? da []; nu []; N/A []
Este in conformitate cu ansamblul dosarului? da []; nu []; N/A []
2. Lucrari de audit statutar
(respectarea standardului profesional nr. 24)
Exista o foaie de lucru care precizeaza:
● natura si durata misiunii? da []; nu []; N/A []
● tipul de raport care trebuie emis? da []; nu []; N/A []
● controalele de efectuat? da []; nu []; N/A []
● onorariile prevazute si modalitatile de
facturare au fost prezentate clientului
si acceptate de acesta? da []; nu []; N/A []
Cabinetul poate fi considerat totalmente
independent asupra acestei misiuni? da []; nu []; N/A []
Misiunea este efectuata fara vreo restrictie,
indiferent de natura impusa sau nu
de client? da []; nu []; N/A []
Timpul global consacrat misiunii permite realizarea
tuturor obiectivelor? da []; nu []; N/A []
S-a stabilit o planificare in functie de obiectivele
misiunii si de competenta celor care intervin? da []; nu []; N/A []
Exista o planificare precisa a interventiilor? da []; nu []; N/A []
Lucrarile de planificare sunt corect documentate
in dosarul de lucru? da []; nu []; N/A []
Organizarea misiunii este de natura a permite
atingerea obiectivelor acesteia? da []; nu []; N/A []
Inaintea intocmirii unui program de munca s-a
efectuat o analiza a riscurilor in vederea
identificarii punctelor critice ale misiunii si
s-a tinut cont de ea in
cadrul programului de munca? da []; nu []; N/A []
S-a avut in vedere:
● cunoasterea intreprinderii? da []; nu []; N/A []
● cunoasterea sectorului? da []; nu []; N/A []
● riscurile inerente ale intreprinderii? da []; nu []; N/A []
● evaluarea controlului intern? da []; nu []; N/A []
S-a stabilit un prag de semnificatie - daca
criteriile de baza sunt in concordanta cu
volumul activitatii intreprinderii? da []; nu []; N/A []
S-a modificat programul de lucru in functie
de elementele noi aparute in cursul misiunii
(concluzii asupra evaluarii controlului
intern etc.)? da [];nu[]; N/A []
Programul de munca a fost aprobat si parafat
de un responsabil al cabinetului inainte de
inceperea controalelor? da []; nu []; N/A []
Programul de munca a fost in intregime acoperit
pe parcursul misiunii? da []; nu []; N/A []
Programul stabilit permite executarea in
conditii rezonabile a misiunii? da []; nu []; N/A []
Un responsabil al cabinetului a revazut si a
vizat foile de lucru considerate de
importanta pentru misiune? da []; nu []; N/A []
Aceasta supervizare s-a efectuat pe loc, la
domiciliul clientului? da []; nu []; N/A []
S-a redactat o nota de sinteza generala asupra
ansamblului misiunii? da []; nu []; N/A []
Supervizarea poate fi considerata reala si este
ea adaptata misiunii? da []; nu []; N/A []
Raportul emis este conform misiunii si normelor
de raport? da []; nu []; N/A []
Raportul reflecta concluziile inscrise in sinteza
misiunii? da []; nu []; N/A []
Raportul mentioneaza clar:
● limitele in interventia cabinetului? da []; nu []; N/A []
● aplicarea principiilor contabile? da []; nu []; N/A []
● impactul asupra situatiei financiare al
modificarilor de metode contabile? da []; nu []; N/A []
Dupa cum este redactat, raportul:
● respecta normele de raportare (fond si forma)? da []; nu []; N/A []
● este suficient de clar pentru un cititor care
nu are cunostinte (particulare) despre
intreprinderea clientului? da []; nu []; N/A []
● poate fi remis fara a expune cabinetul la
riscuri importante? da []; nu []; N/A []
Situatiile financiare care fac obiectul unui
raport sunt clar identificate sau anexate
acestuia in asa fel incat pot fi disociate de
opinia care a fost emisa de cabinet? da []; nu []; N/A []
Independent de raportul de audit, misiunea a
facut obiectul unui/unor raport/rapoarte
intermediar/intermediare care se refera mai
ales la calitatea organizarii si functionarii
sistemelor si procedurilor de control intern? da []; nu []; N/A []
Rapoartele sunt adaptate si redactate in mod
judicios? da []; nu []; N/A []
Rapoartele emise de cabinet sunt remise
clientului in proiect si discutate cu acesta
inaintea definitivarii? da []; nu []; N/A []
Exista un sistem care sa permita verificarea
daca dosarul este complet si bine intocmit
(chestionarul de sfarsit de misiune spre
exemplu)? da []; nu []; N/A []
Se tine un registru al timpilor realizati de
diversii profesionisti participanti la
misiune pentru a fi comparati cu bugetul
alocat? da []; nu []; N/A []
Diferentele mai semnificative dintre timpii
prevazuti in buget si cei realizati au
fost explicate? da []; nu []; N/A []
S-a procedat la efectuarea unei aprecieri
individuale a performantelor diversilor
profesionisti? da []; nu []; N/A []
Foile de lucru permit asigurarea ca urmatoarele
obiective sunt respectate:
Imobilizari
Exhaustivitatea
● toate imobilizarile intrate si iesite
sunt contabilizate? da []; nu []; N/A []
● toate amortismentele sunt contabilizate? da []; nu []; N/A []
● toate veniturile sau cheltuielile sunt
contabilizate? da []; nu []; N/A []
Realitatea
● imobilizarile inregistrate exista si
apartin intreprinderii? da []; nu []; N/A []
● nicio cheltuiala curenta nu este trecuta
pe imobilizari? da []; nu []; N/A []
● restrictiile de proprietate sunt inregistrate
(ipoteci, gajuri etc.)? da []; nu []; N/A []
Evaluarea corecta
● inregistrarea imobilizarilor s-a efectuat
la costul corect? da []; nu []; N/A []
● amortismentele sunt calculate conform
principiilor general admise? da []; nu []; N/A []
Perioada corecta
● inregistrarea in contabilitate se efectueaza
atunci cand fenomenul economic se produce? da []; nu []; N/A []
Inregistrarea corecta
● intrarile si iesirile sunt corect
inregistrate? da []; nu []; N/A []
● operatiunile diverse sunt justificate si
autorizate? da []; nu []; N/A []
Stocuri si productie in curs
Exhaustivitatea
● toate stocurile sunt inventariate? da []; nu []; N/A []
● toate stocurile inventariate sunt
contabilizate? da []; nu []; N/A []
● toate miscarile de stocuri sunt
contabilizate? da []; nu []; N/A []
Realitatea
● stocurile contabilizate exista si apartin
intreprinderii? da []; nu []; N/A []
Evaluarea corecta
● costul stocurilor a fost corect stabilit? da []; nu []; N/A []
● stocurile supuse deprecierii sunt corect
identificate? da []; nu []; N/A []
● provizioanele pentru deprecierea stocurilor
sunt corect calculate si contabilizate? da []; nu []; N/A []
Perioada corecta
● inregistrarea stocurilor s-a efectuat la
aceeasi data ca si inregistrarile de la
cumparari-vanzari, darea in productie da []; nu []; N/A []
Imputarea (inregistrarea) corecta
● stocurile inventariate sunt inregistrate
in conturile corespunzatoare? da []; nu []; N/A []
● listele de inventar sunt corect totalizate? da []; nu []; N/A []
● suma stocurilor din bilant corespunde cu
inventarul? da []; nu []; N/A []
● operatiile diverse sunt corect justificate
si autorizate? da []; nu []; N/A []
Ciclul de cumparari/furnizori
Exhaustivitatea
● toate marfurile primite sunt receptionate si
facturate? da []; nu []; N/A []
● scaderile (stornarile) s-au efectuat pentru
toate marfurile returnate si pentru
litigiile cu furnizorii? da []; nu []; N/A []
● toate facturile primite (si anularile) sunt
contabilizate? da []; nu []; N/A []
Realitatea
● toate facturile primite corespund cu marfurile
efectiv primite? da []; nu []; N/A []
● toate scaderile (anularile) primite corespund
cu retururile efective? da []; nu []; N/A []
Evaluarea corecta
● facturile sunt primite cu preturile corecte
si au fost corect evaluate? da []; nu []; N/A []
● devizele au fost corect convertite? da []; nu []; N/A []
Perioada corecta
● facturile sunt contabilizate sau provizionate
in perioada in care marfurile au fost primite? da []; nu []; N/A []
● scaderile (anularile) sunt contabilizate
indata ce sunt cunoscuti factorii care
le justifica? da []; nu []; N/A []
Imputarea (inregistrarea) corecta
● facturile si anularile sunt inregistrate
in conturile corespunzatoare
(furnizori, cheltuieli, TVA)? da []; nu []; N/A []
● operatiile diverse sunt justificate si
autorizate? da []; nu []; N/A []
● jurnalele sunt corect totalizate si
centralizate? da []; nu []; N/A []
Ciclul de vanzari/clienti
Exhaustivitatea
● toate marfurile expediate sunt facturate? da []; nu []; N/A []
● facturile sunt emise pentru toate marfurile
returnate de clienti? da []; nu []; N/A []
● toate facturile (anularile) sunt
contabilizate? da []; nu []; N/A []
Realitatea
● toate facturile emise corespund marfurilor
expediate? da []; nu []; N/A []
● toate anularile de facturi corespund cu
returnarile efective? da []; nu []; N/A []
Evaluarea corecta
● facturile (anularile) sunt emise cu preturi
corecte si sunt corect calculate? da []; nu []; N/A []
● facturile a caror plata este indoielnica
sunt rapid identificate? da []; nu []; N/A []
● destinatarul facturilor si cel al marfurilor
este acelasi? da []; nu []; N/A []
Perioada corecta
● facturile sunt contabilizate in perioada
livrarilor? da []; nu []; N/A []
● anularile sunt contabilizate indata ce
faptele care le justifica sunt cunoscute? da []; nu []; N/A []
Imputarea (inregistrarea) corecta
● facturile si anularile sunt inregistrate
in conturile corespunzatoare? da []; nu []; N/A []
● operatiile diverse sunt justificate si
autorizate? da []; nu []; N/A []
● jurnalele sunt corect totalizate si
centralizate? da []; nu []; N/A []
Trezorerie/finantare
Incasari
Exhaustivitate
● toate sumele datorate intreprinderii au
fost incasate? da []; nu []; N/A []
● toate sumele incasate sunt contabilizate? da []; nu []; N/A []
● diferentele incasate au fost corect
inregistrate? da []; nu []; N/A []
Realitatea
● toate descarcarile clientilor sau debitorilor
corespund incasarilor efective? da []; nu []; N/A []
● toate efectele sunt efectiv incasate sau
remise la incasare? da []; nu []; N/A []
Evaluarea corecta
● incasarile sunt contabilizate pentru suma
reala? da []; nu []; N/A []
● efectele remise la incasare au fost corect
contabilizate? da []; nu []; N/A []
Perioada corecta
● incasarile sunt inregistrate in perioada in
care au fost efectiv primite? da []; nu []; N/A []
Imputarea (inregistrarea) corecta
● incasarile sunt inregistrate in conturile
corespunzatoare (clienti, banci, casa etc.)? da []; nu []; N/A []
● operatiile diverse sunt justificate si
autorizate? da []; nu []; N/A []
● jurnalele sunt corect totalizate si
centralizate? da []; nu []; N/A []
Plati furnizori
Exhaustivitatea
● toate platile efectuate sunt contabilizate? da []; nu []; N/A []
● retinerile sunt contabilizate la fiecare
plata? da []; nu []; N/A []
● diferentele de plata sunt contabilizate? da []; nu []; N/A []
Realitatea
● toate platile inregistrate corespund unor
documente justificative? da []; nu []; N/A []
● documentele care reflecta obligatii nu sunt
platite decat o data? da []; nu []; N/A []
Evaluarea corecta
● platile sunt inregistrate pentru suma reala? da []; nu []; N/A []
● avansurile sunt deduse din plati? da []; nu []; N/A []
Perioada corecta
● platile sunt inregistrate in perioada in
care au fost efectiv facute? da []; nu []; N/A []
● scadentele raportate sunt inregistrate in
momentul in care au fost cunoscute? da []; nu []; N/A []
Imputarea (inregistrarea) corecta
● platile sunt inregistrate in conturile
corespunzatoare (furnizori, banci, casa etc.)? da []; nu []; N/A []
● operatiile diverse sunt justificate si
autorizate? da []; nu []; N/A []
● jurnalele sunt corect totalizate si
centralizate? da []; nu []; N/A []
Plati personal
Exhaustivitatea
● toate sumele platite (prime etc.) sunt
contabilizate? da []; nu []; N/A []
● toate statele sunt contabilizate? da []; nu []; N/A []
Realitatea
● numai salariatii reali ai intreprinderii
primesc o remuneratie? da []; nu []; N/A []
● remuneratia sefului de intreprindere nu
este excesiva? da []; nu []; N/A []
● salariile sunt corect inregistrate? da []; nu []; N/A []
Evaluarea corecta
● salariile si asimilatele sunt corect
evaluate? da []; nu []; N/A []
Perioada corecta
● salariile si asimilatele sunt inregistrate
in perioada corespunzatoare prestatiei
reale a serviciului? da []; nu []; N/A []
Imputarea (inregistrarea) corecta
● salariile si asimilatele s-au inregistrat
in conturile corespunzatoare? da []; nu []; N/A []
● operatiile diverse sunt justificate si
autorizate? da []; nu []; N/A []
● jurnalele sunt corect totalizate si
centralizate? da []; nu []; N/A []
Grup si asociati
Foile de lucru permit constatarea ca
operatiunile inscrise in conturile de grup si
asociati:
● cuprind toate miscarile care le privesc si
doar pe acestea? da []; nu []; N/A []
● sunt evaluate corect? da []; nu []; N/A []
● sunt inregistrate in conturile
corespunzatoare? da []; nu []; N/A []
● au facut obiectul autorizarii necesare? da []; nu []; N/A []
Casa
Foile de lucru permit asigurarea ca:
● pozitiile conturilor de casa corespund
realitatii? da []; nu []; N/A []
● operatiunile se sprijina pe documente de
trezorerie si ca acestea sunt corecte si
contabilizate? da []; nu []; N/A []
● constrangerile legale privind incasarile si
platile sunt respectate? da []; nu []; N/A []
Banci, cecuri, valori de incasat
Foile de lucru permit constatarea ca:
● pozitiile conturilor de trezorerie corespund
realitatii? da []; nu []; N/A []
● operatiile se sprijina pe documente de
trezorerie si ca acestea sunt corect
contabilizate? da []; nu []; N/A []
Cheltuieli si venituri financiare
Foile de lucru permit asigurarea ca cheltuielile
si veniturile care figureaza in conturi:
● sunt evaluate in mod corect? da []; nu []; N/A []
● cuprind numai cheltuielile si veniturile
aferente exercitiului incheiat? da []; nu []; N/A []
● sunt inregistrate si imputate in maniera
corespunzatoare? da []; nu []; N/A []
Operatiuni exceptionale
Foile de lucru permit asigurarea ca
conturile 67 si 77:
● cuprind toate datoriile si toate rezultatele
operatiunilor exceptionale si doar pe acestea? da []; nu []; N/A []
● ca veniturile si cheltuielile sunt corect
evaluate si inregistrate? da []; nu []; N/A []
3. Respectarea standardelor profesionale
privind misiuni speciale: aporturi la capital,
fuziuni sau divizari, consultanta fiscala
Sunt respectate normele de comportament
profesional prevazute in standardele
profesionale?
● independenta da []; nu []; N/A []
● competenta da []; nu []; N/A []
● calitatea lucrarilor da []; nu []; N/A []
● confidentialitate da []; nu []; N/A []
● respectarea standardelor profesionale da []; nu []; N/A []
Sunt respectate normele de lucru prevazute
in standardele profesionale?
● programarea lucrarilor da []; nu []; N/A []
● delegarea si supravegherea da []; nu []; N/A []
● utilizarea lucrarilor altor profesionisti da []; nu []; N/A []
● documentarea lucrarilor da []; nu []; N/A []
Sunt respectate normele de raportare
prevazute in standardele profesionale? da []; nu []; N/A []
III. Auditul de conformitate
In legatura cu declaratiile anuale ale
cabinetului:
● au fost depuse declaratiile de membru pe
ultimii 3 ani? da []; nu []; N/A []
● au fost completate corect? da []; nu []; N/A []
In legatura cu dezvoltarea profesionala
continua:
● s-a participat la actiunile organizate de
Corp? da []; nu []; N/A []
● s-au respectat cele 40 de ore de educatie
in ultimii 2 ani? da []; nu []; N/A []
Cabinetul a fost reprezentat la adunarile
generale in ultimii 3 ani? da []; nu []; N/A []
Au fost platite cotizatiile pe ultimii 3 ani?
● fixe da []; nu []; N/A []
● variabile da []; nu []; N/A []
ANEXA 3
───────
la regulament
─────────────
RAPORTUL AUDITORULUI DE CALITATE
- model -
I. Cabinetul auditat
Numele si prenumele (denumirea sociala)
...................................................................
II. Timpul afectat auditului
- in teren: de la data ....... la data ....... nr. zile .....
- la sediul filialei: de la data ....... la data ....... nr. zile .....
III. Constatarile auditului de calitate
Auditul structural
1.
2.
3.
●
●
●
Cabinetul are un numar de ..... salariati.
Auditul tehnic
Natura serviciului prestat Numar clienti Numar dosare verificate
........................... ................ .......................
........................... ................ .......................
Constatari:
1.
2.
3.
●
●
●
Auditul de conformitate
1.
2.
3.
●
●
●
IV. Evaluare
Pe baza fisei centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate a
rezultat un numar de .......... puncte calitative determinate astfel:
Puncte calitative % Total puncte
Auditul structural ................. 20 ..................
Auditul tehnic ................. 50 ..................
Auditul de conformitate ................. 30 ..................
Total __________________________________________________________________
Propunem incadrarea cabinetului in clasa ... de calitate.
Data Semnatura
ANEXA 4
───────
la regulament
─────────────
DECLARATIE
Subsemnatul ................................................................, expert contabil cu numarul matricol ........../........../.................., in legatura cu cauza ce face obiectul Dosarului nr. .............. /............ al ..........................................................., declar urmatoarele:
a) nu ma aflu in niciuna dintre situatiile de incompatibilitate sau conflict de interese prevazute de <>art. 12 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, republicata, si de art. 8 din Hotararea Conferintei nationale a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania nr. 53/2005 emise in baza <>art. 20 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 , republicata.
b) fata de prevederile reglementarilor sus-mentionate ma aflu in urmatoarele situatii:
- ........................................................................
- ........................................................................
- ........................................................................
- ........................................................................
- ........................................................................
Prezenta declaratie este data pe propria raspundere, fiind conforma cu realitatea, avand in vedere prevederile legii privind falsul in inscrisuri si declaratii.
Data Semnatura
........... ...................
ANEXA 5
───────
la regulament
─────────────
C. E.C.C.A.R.
Filiala ..........................
Dosar nr.:
Beneficiar:
Termen:
Nr. inregistrare:
REFERAT
privind auditarea modului de respectare a normelor profesionale
______________________________________________________________________
I. Data primirii:
__________________________________________________________________________
II. Experti contabili: Numele si prenumele Calitatea
1. ──────────────────────────────────────────────
2. ──────────────────────────────────────────────
3. ──────────────────────────────────────────────
4. ──────────────────────────────────────────────
5. ──────────────────────────────────────────────
6. ──────────────────────────────────────────────
7. ──────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
III. Observatii cu privire la:
a) Concordanta dintre obiective, constatari si concluzii
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
b) Respectarea Standardului profesional nr. 35/2000
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
c) Respectarea Codului etic national al profesionistilor contabili
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
d) Alte observatii
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Auditor de calitate, ........................ (Semnatura) Stampila ANEXA 6
───────
la regulament
────────────
C. E.C.C.A.R.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ CORPUL EXPERTILOR CONTABILI │
│ SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA │
│ │
│ - Filiala ........................ - │
│ │
│ Auditat indeplinirea Standardului profesional nr. 35/2000 │
│ │
│ Dosar nr. .........../......... al ............ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────-┘
Auditor de calitate
Numele .....................
Prenumele ..................
L.S.
ANEXA 7
───────
la regulament
──────────────
REGISTRUL
de evidenta a lucrarilor de expertiza
┌────┬────────────────────────┬───────────┬──────┬────────┬───────┬──────────┐
│Nr. │ Dosar │Experţi │ │ Data │ Data │ │
│crt.├───────────┬────────────┤contabili, │Termen│întrãrii│ieşirii│Observaţii│
│ │Nr. şi data│Organul │numele şi │ │ │ │ │
│ │ │beneficiar │prenumele │ │ │ │ │
├────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────┼────────┼───────┼──────────┤
├────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────┼────────┼───────┼──────────┤
├────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────┼────────┼───────┼──────────┤
├────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────┼────────┼───────┼──────────┤
├────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────┼────────┼───────┼──────────┤
├────┼───────────┼────────────┼───────────┼──────┼────────┼───────┼──────────┤
├────┼───────────┼────────────┼──────────-┼──────┼────────┼───────┼──────────┤
└────┴───────────┴────────────┴───────────┴──────┴────────┴───────┴──────────┘
____________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.