Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.273 din 14 decembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.156 din 20 decembrie 2023.
──────────
ART. 1
Prezentul regulament de organizare şi funcţionare, denumit în continuare regulament, stabileşte modul de lucru la nivelul Comitetului Naţional Intersectorial pentru Controlul Tuberculozei şi Infecţiei HIV/SIDA.
ART. 2
În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) CNITB-HIV/SIDA - Comitetul Naţional Intersectorial pentru Controlul Tuberculozei şi Infecţiei HIV/SIDA;
b) membru CNITB-HIV/SIDA - reprezentant permanent al autorităţilor publice centrale şi locale, asociaţiilor de pacienţi şi organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale implicate în derularea activităţilor de control al tuberculozei şi infecţiei HIV/SIDA, prevăzute la lit. A şi B din anexa nr. 1 la hotărâre;
c) observator - reprezentant cu rol de observator al instituţiilor, asociaţiilor de pacienţi şi organizaţiilor neguvernamentale implicate în derularea activităţilor de control al tuberculozei şi infecţiei HIV/SIDA, prevăzute la lit. C din anexa nr. 1 la hotărâre.
ART. 3
(1) CNITB-HIV/SIDA este condus de un preşedinte, un vicepreşedinte şi un comitet director.
(2) Funcţia de preşedinte al CNITB-HIV/SIDA este ocupată de către ministrul sănătăţii sau de către o persoană desemnată de către acesta din cadrul Ministerului Sănătăţii.
(3) Alegerea vicepreşedintelui se va face prin vot secret dintre membrii CNITB-HIV/SIDA.
(4) Reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale implicate în derularea activităţilor de control al tuberculozei şi infecţiei HIV/SIDA, care au calitatea de observatori în cadrul CNITB-HIV/SIDA, prevăzute la lit. C din anexa nr. 1 la hotărâre, nu au drept de vot.
(5) Comitetul director al CNITB-HIV/SIDA este condus de către vicepreşedintele CNITB-HIV/SIDA şi este format din 9 membri, dintre care: 1 preşedinte, 1 vicepreşedinte, 3 membri dintre cei prevăzuţi la lit. A din anexa nr. 1 la hotărâre şi 4 membri dintre cei prevăzuţi la lit. B din anexa nr. 1 la hotărâre.
(6) Secretariatul CNITB-HIV/SIDA este asigurat de Ministerul Sănătăţii, în colaborare cu una dintre organizaţiile neguvernamentale prevăzute la lit. B din anexa nr. 1 la hotărâre, aleasă prin vot în cadrul CNITB-HIV/SIDA.
ART. 4
(1) CNITB-HIV/SIDA se întruneşte trimestrial şi ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui CNITB-HIV/SIDA sau la solicitarea a cel puţin o treime dintre membrii CNITB-HIV/SIDA.
(2) Reuniunile CNITB-HIV/SIDA nu sunt publice şi au loc, de regulă, la sediul Ministerului Sănătăţii.
(3) Concluziile şi hotărârile CNITB-HIV/SIDA se consemnează în proces-verbal de şedinţă, care se transmite membrilor CNITB-HIV/SIDA care au participat la reuniune pentru formulare de observaţii, cu termen de răspuns de cel mult trei zile lucrătoare. Procesul-verbal de şedinţă se semnează de toţi membrii prezenţi la reuniune, inclusiv de conducerea CNITB-HIV/SIDA, precum şi de persoana responsabilă din partea Secretariatului CNITB-HIV/SIDA.
(4) Procesul-verbal de şedinţă al CNITB-HIV/SIDA, semnat conform alin. (3), se transmite tuturor membrilor CNITB-HIV/SIDA.
(5) Procesul-verbal de şedinţă al CNITB-HIV/SIDA se transmite spre informare ministrului sănătăţii.
ART. 5
CNITB-HIV/SIDA adoptă hotărâri cu majoritate simplă a voturilor exprimate de către membrii săi, dacă votează cel puţin jumătate plus unu dintre aceştia.
ART. 6
(1) Hotărârile CNITB-HIV/SIDA se pot adopta şi prin vot electronic, prin e-mail.
(2) Rezultatul votului este centralizat, comunicat membrilor CNITB-HIV/SIDA şi arhivat de către Secretariatul CNITB-HIV/SIDA.
ART. 7
(1) În funcţie de ordinea de zi şi de subiectele aflate în discuţia CNITB-HIV/SIDA, la iniţiativa preşedintelui CNITB-HIV/SIDA, a vicepreşedintelui CNITB-HIV/SIDA ori la propunerea membrilor CNITB-HIV/SIDA sau a reprezentanţilor entităţilor prevăzute în anexa nr. 1 la lit. C, la întrunirile CNITB-HIV/SIDA pot participa, în calitate de invitaţi, fără drept de vot, şi alţi specialişti şi reprezentanţi din partea instituţiilor/organizaţiilor cu atribuţii în derularea activităţilor ce privesc monitorizarea şi controlul cazurilor de tuberculoză şi HIV/SIDA în România, altele decât cele care sunt reprezentate în CNITB-HIV/SIDA.
(2) În situaţiile prevăzute la alin. (1), invitaţiile de participare se transmit de către Secretariatul CNITB-HIV/SIDA.
ART. 8
CNITB-HIV/SIDA, în calitatea sa de organism consultativ, are următoarele atribuţii:
a) atribuţii generale:
1. monitorizează şi evaluează evoluţia cazurilor de tuberculoză şi infecţie HIV/SIDA şi adoptarea măsurilor necesare ce se impun, în vederea coordonării integrate, strategice şi multisectoriale, pentru controlul tuberculozei, infecţiei HIV/SIDA şi altor afecţiuni asociate, la nivel naţional, şi alinierea acestora cu strategiile şi planurile naţionale/europene/ internaţionale din aceste domenii;
2. facilitează colaborarea autorităţilor din administraţia publică centrală şi locală cu asociaţiile de pacienţi şi cu organizaţiile neguvernamentale implicate în derularea activităţilor de control al tuberculozei, infecţiei HIV/SIDA şi al altor afecţiuni asociate;
3. propune Ministerului Sănătăţii modificarea şi/sau completarea actelor normative în vigoare referitoare la controlul tuberculozei, infecţiei HIV/SIDA şi al altor afecţiuni asociate;
4. facilitează implicarea societăţii civile în dezvoltarea şi monitorizarea programelor locale şi naţionale care privesc accesul la servicii de prevenire, tratament şi îngrijire pentru tuberculoză şi HIV/SIDA;
b) atribuţii specifice:
1. analizează cauzele şi condiţiile care favorizează cazurile de tuberculoză şi HIV/SIDA şi propune Ministerului Sănătăţii măsuri de prevenire sau soluţii pentru îmbunătăţirea celor existente;
2. propune Ministerului Sănătăţii revizuirea Strategiei naţionale de control al tuberculozei în România pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.102/2022 şi a Strategiei naţionale pentru supravegherea, controlul şi prevenirea cazurilor de infecţie cu HIV/SIDA pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.440/2022, ori de câte ori este nevoie;
3. aprobă planul anual de activităţi al CNITB-HIV/SIDA;
4. propune Ministerului Sănătăţii realizarea, în condiţiile prevăzute de Strategia naţională de control al tuberculozei în România pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.102/2022, şi Strategia naţională pentru supravegherea, controlul şi prevenirea cazurilor de infecţie cu HIV/SIDA pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.440/2022, a unor acţiuni sau măsuri speciale pentru protecţia persoanelor infectate sau afectate de HIV/SIDA şi/sau bolnave de tuberculoză, care fie se află pe o poziţie de inegalitate din cauza statutului de seropozitiv şi/sau al celui de bolnav de tuberculoză, fie se confruntă cu un comportament de respingere şi de marginalizare din partea societăţii şi, astfel, nu se bucură de egalitatea de şanse din cauza apartenenţei la un grup vulnerabil;
5. urmăreşte respectarea convenţiilor, tratatelor şi a celorlalte acte internaţionale la care România este parte, în ceea ce priveşte respectarea drepturilor persoanelor bolnave de tuberculoză şi/sau infectate HIV/SIDA, precum şi ale persoanelor expuse la un grad mai mare de risc;
6. urmăreşte aplicarea actelor normative în ceea ce priveşte reducerea impactului, supravegherea, controlul, prevenirea cazurilor de tuberculoză şi/sau de infecţie HIV/SIDA;
7. acordă asistenţă autorităţilor competente pentru elaborarea programelor naţionale şi strategiilor sectoriale şi identifică metodele şi mijloacele practice care pot fi folosite în scopul supravegherii, controlului, prevenirii şi reducerii impactului social al cazurilor de tuberculoză şi/sau al celor de infecţie HIV/SIDA;
8. informează anual Ministerul Sănătăţii cu privire la activitatea şi rezultatele obţinute în domeniul de referinţă şi elaborează un raport anual de activitate;
9. propune Ministerului Sănătăţii spre adoptare măsurile ce se impun pentru supravegherea, controlul, prevenirea şi reducerea impactului social al cazurilor de tuberculoză şi/sau al celor de infecţie HIV/SIDA.
ART. 9
În scopul îndeplinirii atribuţiilor sale, în funcţie de priorităţile naţionale în domeniu, CNITB-HIV/SIDA poate solicita şi sprijinul altor specialişti din cadrul autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi tuturor persoanelor fizice şi juridice cu atribuţii în domeniu, în vederea sprijinirii activităţii CNITB-HIV/SIDA.
ART. 10
(1) Reprezentanţii prevăzuţi la lit. A şi B din anexa nr. 1 la hotărâre desemnează fiecare câte un membru titular şi un membru supleant.
(2) Desemnarea reprezentanţilor în CNITB-HIV/SIDA se realizează cu luarea în considerare a:
a) pregătirii şi experienţei profesionale;
b) capacităţii de decizie;
c) capacităţii de analiză şi evaluare a implicaţiilor şi efectelor deciziilor luate;
d) abilităţilor de comunicare verbală şi în scris;
e) integrităţii şi transparenţei în luarea deciziilor;
f) angajării pentru realizarea sarcinilor stabilite;
g) implicării în procesul de elaborare a strategiilor HIV/SIDA şi tuberculoză;
h) principiilor egalităţii de gen şi nediscriminării.
(3) În situaţii excepţionale, în caz de indisponibilitate atât a membrului titular, cât şi a supleantului, instituţia reprezentată deleagă unui înlocuitor responsabilitatea participării la reuniune. Mandatul se transmite în scris Secretariatului CNITB-HIV/SIDA, cu cel puţin 3 zile înaintea datei reuniunii CNITB-HIV/SIDA.
(4) În cazul în care nici membrul titular şi nici supleantul său nu participă la două reuniuni succesive, preşedintele CNITB-HIV/SIDA dispune revocarea şi cere înlocuirea acestora.
ART. 11
(1) Componenţa nominală a CNITB-HIV/SIDA se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii, în urma nominalizărilor transmise de instituţiile, asociaţiile şi organizaţiile prevăzute la lit. A, B şi C din anexa nr. 1.
(2) Mandatul membrilor CNITB-HIV/SIDA prevăzuţi la lit. A din anexa nr. 1 la hotărâre are o valabilitate de 3 ani de la data aprobării componenţei nominale a CNITB-HIV/SIDA.
(3) Mandatul membrilor CNITB-HIV/SIDA prevăzuţi la lit. B din anexa nr. 1 la hotărâre are o valabilitate de 1 an.
ART. 12
Preşedintele CNITB-HIV/SIDA are următoarele atribuţii:
a) stabileşte ordinea de zi a întâlnirilor CNITB-HIV/SIDA, pe baza propunerilor formulate de membrii CNITB-HIV/SIDA şi centralizate de către Secretariatul CNITB-HIV/SIDA;
b) convoacă întrunirile CNITB-HIV/SIDA, prin intermediul Secretariatului CNITB-HIV/SIDA;
c) prezidează întrunirile CNITB-HIV/SIDA;
d) semnează hotărârile şi toate documentele elaborate de CNITB-HIV/SIDA;
e) alături de vicepreşedintele CNITB-HIV/SIDA, supervizează activitatea Secretariatului CNITB-HIV/SIDA şi întocmeşte o evaluare anuală privind activitatea Secretariatului CNITB-HIV/SIDA.
ART. 13
Vicepreşedintele CNITB-HIV/SIDA are următoarele atribuţii:
a) este înlocuitorul de drept al preşedintelui CNITB-HIV/SIDA, în absenţa acestuia exercitând toate atribuţiile conferite preşedintelui CNITB-HIV/SIDA;
b) îndeplineşte atribuţiile care îi sunt delegate de către preşedintele CNITB-HIV/SIDA;
c) coordonează Comitetul director al CNITB-HIV/SIDA, convoacă şi conduce şedinţele acestuia.
ART. 14
Comitetul director al CNITB-HIV/SIDA are următoarele atribuţii:
a) elaborează procedurile de lucru ale CNITB-HIV/SIDA şi le supune aprobării preşedintelui CNITB-HIV/SIDA;
b) pune în aplicare hotărârile CNITB-HIV/SIDA;
c) evaluează documentele depuse de membrii CNITB-HIV/SIDA şi membrii în calitate de invitaţi permanenţi în cadrul CNITB-HIV/SIDA;
d) dezvoltă calendarul de întâlniri şi priorităţile anuale ale CNITB-HIV/SIDA;
e) coordonează elaborarea modului în care pot fi realizate analize şi cercetări în domeniile de activitate ale CNITB-HIV/SIDA;
f) asigură colaborarea între structurile CNITB-HIV/SIDA.
ART. 15
Secretariatul CNITB-HIV/SIDA este responsabil de:
a) organizarea şedinţelor;
b) redactarea proceselor-verbale;
c) comunicarea proceselor-verbale, precum şi a hotărârilor tuturor membrilor CNITB-HIV/SIDA;
d) transmiterea informaţiilor de interes public în vederea publicării pe pagina web a Ministerului Sănătăţii.
ART. 16
(1) Membrii CNITB-HIV/SIDA au obligaţia de a anunţa preşedintele CNITB-HIV/SIDA, la începutul fiecărei întruniri, cu privire la existenţa oricărui conflict de interese şi, în consecinţă, nu vor participa la întrunire sau se vor abţine de la exprimarea votului.
(2) Membrii CNITB-HIV/SIDA şi reprezentanţi entităţilor prevăzute la lit. C, care au calitatea de invitaţi permanenţi în cadrul CNITB-HIV/SIDA, cu rol de observatori, sunt obligaţi să semneze o declaraţie de imparţialitate şi de confidenţialitate.
(3) În cazul în care membrii CNITB-HIV/SIDA aflaţi în conflict de interese nu anunţă existenţa conflictului, conform prevederilor alin. (1), oricare membru al CNITB-HIV/SIDA are dreptul de a-i informa public pe ceilalţi membri despre natura conflictului de interese. Secretariatul CNITB-HIV/SIDA are obligaţia de a consemna în procesul-verbal al şedinţei informaţia primită.
(4) Membrii CNITB-HIV/SIDA declară situaţiile de conflict de interese personale sau pe cele care ţin de organizaţia sau instituţia pe care o reprezintă, conform prevederilor Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare
ART. 17
Gestionarea şi prelucrarea datelor cu caracter personal ale membrilor CNITB-HIV/SIDA se realizează de către Ministerul Sănătăţii cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi cu respectarea prevederilor Legii nr. 190/2018 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: