Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 13 aprilie 2023  de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Monumentele de For Public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 13 aprilie 2023 de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Monumentele de For Public

EMITENT: Ministerul Culturii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 375 din 3 mai 2023
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 2.858 din 13 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 3 mai 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezentul regulament stabileşte modul de organizare şi de funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Monumentele de For Public, inclusiv a comisiilor zonale pentru monumentele de for public.
    (2) Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public, denumită în continuare Comisia, este organism de specialitate al Ministerului Culturii, fără personalitate juridică, cu rol consultativ în domeniul monumentelor de for public.
    (3) Comisiile zonale pentru monumentele de for public, denumite în continuare comisii zonale, funcţionează pe lângă serviciile publice deconcentrate ale ministerului ca organisme ştiinţifice de specialitate din teritoriu ale Comisiei, fără personalitate juridică, cu rol consultativ în domeniul monumentelor de for public.

    CAP. II
    Componenţa şi organizarea Comisiei
    ART. 2
    Comisia este alcătuită din 11 membri artişti, arhitecţi, urbanişti ori specialişti din domeniul artelor vizuale şi/sau critici de artă recunoscuţi pentru competenţa profesională şi probitatea morală.

    ART. 3
    (1) Componenţa nominală a Comisiei se aprobă prin ordin al ministrului culturii, la propunerea Academiei Române, a asociaţiilor profesionale de specialitate, a instituţiilor de învăţământ superior de specialitate şi a instituţiilor publice de specialitate.
    (2) Mandatul membrilor Comisiei este de 2 ani şi poate fi reînnoit, consecutiv, o singură dată.
    (3) Comisia îşi poate alege ca membri de onoare specialişti din ţară sau din străinătate, personalităţi ştiinţifice de recunoaştere internaţională din domeniul artelor vizuale; aceştia sunt propuşi de preşedinte şi sunt validaţi cu votul majorităţii simple a Comisiei pentru perioada întregului mandat al acesteia. Membrii de onoare nu au drept de vot.

    ART. 4
    (1) Cu 30 de zile înainte de expirarea mandatului membrilor Comisiei, Direcţia patrimoniu cultural din minister, denumită în continuare structura de specialitate, solicită propuneri de membri entităţilor prevăzute la art. 3 alin. (1).
    (2) Entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1) formulează propuneri motivate din rândul membrilor şi/sau angajaţilor acestora şi le transmit Ministerului Culturii.
    (3) Formularea propunerilor pentru membrii Comisiei se realizează potrivit metodologiei de desemnare din prezentul articol şi cu respectarea criteriilor prevăzute la alin. (7).
    (4) Propunerile vor fi însoţite de următoarele documente:
    a) curriculum vitae;
    b) acordul pentru acceptarea candidaturii;
    c) declaraţie pe propria răspundere privind lipsa antecedentelor penale în domeniul monumentelor de for public.

    (5) După centralizarea şi analizarea propunerilor prevăzute la alin. (2), structura de specialitate le înaintează ministrului culturii.
    (6) Pentru verificarea îndeplinirii criteriilor prevăzute la alin. (7) structura de specialitate poate solicita informaţii şi documente entităţilor prevăzute la art. 3 alin. (1) care au formulat propuneri.
    (7) La numirea membrilor Comisiei, persoanele desemnate trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele criterii:
    a) sunt licenţiate în domeniul ştiinţe umaniste şi arte, arhitectură;
    b) au experienţă în specialitatea studiilor de licenţă de minimum 5 ani;
    c) nu au fost condamnate definitiv pentru fapte penale în condiţiile art. 10 alin. (1) lit. h) şi nu au fost sancţionate disciplinar în activitatea profesională de către entităţile prevăzute la art. 3 alin. (1).

    (8) La constituirea Comisiei se va lua în considerare o repartizare la nivel naţional cât mai echilibrată pe instituţiile şi asociaţiile profesionale în domeniu care fac propunerile.

    ART. 5
    (1) Funcţionarea Comisiei este asigurată de minister.
    (2) Fondurile necesare funcţionării Comisiei se suportă din bugetul ministerului, în condiţiile legii.

    ART. 6
    (1) Comisia este condusă de un preşedinte ales dintre membrii acesteia cu votul majorităţii simple.
    (2) Secretarul Comisiei şi supleantul acestuia sunt numiţi prin ordin al ministrului culturii, din cadrul structurii de specialitate.

    CAP. III
    Componenţa şi organizarea comisiilor zonale
    ART. 7
    (1) Fiecare comisie zonală este formată din 11 membri, artişti, arhitecţi, urbanişti ori specialişti din domeniul artelor vizuale şi/sau critici de artă, recunoscuţi pentru competenţă profesională şi probitate morală, care sunt reprezentativi pentru zona respectivă.
    (2) Teritoriul de competenţă al unei comisii zonale poate fi de cel puţin două judeţe şi de cel mult 4 judeţe, în funcţie de numărul şi de suprafaţa ocupată de localităţile rurale din judeţele respective, precum şi de specificul cultural al fiecărei zone, astfel încât să se asigure un echilibru al teritoriilor de competenţă pentru fiecare comisie zonală, în raport cu celelalte comisii zonale.
    (3) Membrii comisiilor zonale sunt numiţi, prin ordin al ministrului culturii, pentru un mandat de 2 ani, ce poate fi reînnoit, consecutiv, o singură dată.
    (4) Procedura de desemnare a membrilor de la art. 4 se aplică în mod corespunzător.
    (5) Secretariatul fiecărei comisii zonale este asigurat de către un funcţionar public din cadrul serviciului deconcentrat al Ministerului Culturii care asigură sediul comisiei zonale, numit prin ordin al ministrului culturii.
    (6) Funcţionarea şi asigurarea fondurilor necesare funcţionării comisiilor zonale sunt asigurate de către serviciile publice deconcentrate care asigură sediul comisiei zonale.

    CAP. IV
    Mandatul membrilor Comisiei şi ai comisiilor zonale
    ART. 8
    (1) Calitatea de membru al Comisiei/comisiilor zonale se dobândeşte în baza numirii prin ordin al ministrului culturii.
    (2) După numire, membrii Comisiei/comisiilor zonale au obligaţia ca, până cel târziu la prima şedinţă la care participă, să depună la structura de specialitate/serviciul public deconcentrat care asigură sediul comisiei zonale, în original, certificatul de cazier judiciar.
    (3) Membrii Comisiei/comisiilor zonale au obligaţia păstrării confidenţialităţii pe toată durata mandatului şi după încetarea acestuia, cu privire la date şi/sau informaţii cu caracter personal ori care intră sub incidenţa protecţiei legale, în temeiul Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de care au luat cunoştinţă în timpul exercitării mandatului, cu excepţia datelor şi documentelor care, potrivit legii, constituie informaţie de interes public.
    (4) Obligaţia de confidenţialitate incumbă şi secretarului/ secretarilor Comisiei/comisiilor zonale şi supleanţilor acestora.
    (5) Membrii Comisiei/comisiilor zonale au obligaţia ca, în cazul în care se abţin de la vot sau propun respingerea proiectului, să motiveze aceste situaţii, în scris, cu consemnarea lor în fişa de vot.
    (6) Membrii Comisiei/comisiilor zonale au obligaţia exercitării mandatului cu respectarea următoarelor principii:
    a) respectarea şi aplicarea corectă a legii;
    b) prioritatea interesului public;
    c) asigurarea egalităţii de tratament a cetăţenilor prin aplicarea aceluiaşi regim juridic în situaţii identice sau similare;
    d) profesionalismul, prin îndeplinirea mandatului cu responsabilitate, competenţă, eficienţă, corectitudine şi conştiinciozitate;
    e) imparţialitatea şi independenţa, care obligă la o atitudine obiectivă, neutră faţă de orice interes politic, economic, religios, privat sau de altă natură în exercitarea mandatului;
    f) integritatea morală;
    g) principiul loialităţii, care obligă la apărarea în mod loial a prestigiului Ministerului Culturii şi la abţinerea de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acestuia;
    h) în exercitarea mandatului, membrii Comisiei trebuie să se abţină de la exprimarea sau manifestarea publică a convingerilor şi preferinţelor lor politice, să nu favorizeze vreun partid politic sau vreo organizaţie căreia îi este aplicabil acelaşi regim juridic ca şi partidelor politice.


    ART. 9
    (1) Pentru evitarea conflictelor de interese, pe perioada exercitării mandatului, membrii Comisiei/comisiilor zonale nu vor asista la dezbaterile şi la votul privind acele documentaţii supuse analizării şi avizării la a căror pregătire, elaborare, verificare au participat sau participă aceştia, soţii ori soţiile sau rudele ori afinii până la gradul al II-lea inclusiv, precum şi în cazul în care ar avea o relaţie contractuală, în desfăşurare, inclusiv un raport de serviciu, cu persoane fizice ori juridice care au calitatea de elaborator, comanditar sau beneficiar al respectivelor documentaţii.
    (2) În scopul cunoaşterii şi asumării angajamentelor prevăzute la alin. (1) şi art. 8 alin. (3) şi (5), membrii Comisiei/comisiilor zonale semnează, până cel târziu la prima şedinţă la care participă, declaraţia privind imparţialitatea, precum şi declaraţia privind interesele şi confidenţialitatea, potrivit modelelor cuprinse în anexele nr. 1 şi 2.
    (3) Declaraţiile privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea membrilor Comisiei vor fi înaintate de secretarul Comisiei către structura de specialitate din cadrul ministerului, care va monitoriza şi va evalua situaţiile privind existenţa unor potenţiale conflicte de interese.
    (4) Declaraţiile privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea membrilor comisiilor zonale vor fi centralizate de secretarul comisiei zonale, care va monitoriza şi va evalua situaţiile privind existenţa unor potenţiale conflicte de interese.
    (5) În situaţia nerespectării de către un membru al Comisiei/comisiilor zonale a obligaţiilor prevăzute la alin. (1), structura de specialitate/serviciul public deconcentrat care asigură sediul comisiei zonale propune ministrului culturii, printr-un referat, înlocuirea membrului în cauză.
    (6) Ordinul ministrului culturii prin care este revocat membrul în condiţiile alin. (5) poate fi atacat în justiţie în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) În cazul în care un membru al Comisiei/comisiilor zonale nu a respectat obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi a asistat la dezbateri şi la votul documentaţiilor, însă actul administrativ nu a fost elaborat conform art. 23 alin. (3) sau actul administrativ nu a intrat în circuitul civil, dezbaterile şi votul documentaţiilor sunt repuse pe ordinea de zi a Comisiei/comisiilor zonale după revocarea membrului şi înlocuirea acestuia.
    (8) Nedepunerea în termen a declaraţiilor prevăzute la alin. (2) sau nerespectarea de către un membru a obligaţiilor prevăzute la alin. (1) atrage încetarea mandatului de membru în Comisie/ comisiile zonale.

    ART. 10
    (1) Calitatea de membru al Comisiei/comisiilor zonale încetează în următoarele situaţii:
    a) încheierea valabilităţii mandatului;
    b) încălcarea prevederilor legale şi a prezentului regulament;
    c) constatarea nerespectării angajamentelor cuprinse în declaraţiile privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea;
    d) absenţe nemotivate, potrivit prevederilor prezentului regulament, respectiv absenţe la 3 şedinţe consecutive sau 4 absenţe nemotivate, în cursul unui an calendaristic;
    e) necompletarea tuturor fişelor de vot sau netransmiterea acestora în termenul prevăzut la art. 27 alin. (6);
    f) prin demisie, comunicată în scris ministrului culturii;
    g) deces;
    h) când, în urma unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, este condamnat pentru una din faptele prevăzute şi sancţionate în legătură cu exercitarea profesiei;
    i) în cazul neîndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 9 alin. (2);
    j) retragerea motivată a mandatului membrului de către instituţia care l-a desemnat;
    k) în cazului refuzului membrului de a-şi îndeplini atribuţiile stabilite prin prezentul regulament;
    l) alte situaţii prevăzute de lege.

    (2) Potrivit prezentului regulament, absenţele membrilor pot fi motivate doar în situaţii legate de starea de sănătate, evenimente familiale deosebite sau în situaţia delegării membrilor de către ministrul culturii pentru îndeplinirea unor obligaţii conform art. 11, care nu permite acestora participarea la şedinţele Comisiei/comisiilor zonale.
    (3) Constatarea situaţiilor prevăzute la alin. (1) este de competenţa secretarului Comisiei/comisiei zonale, situaţiile astfel constatate urmând a fi aduse de îndată şi motivat la cunoştinţa ministrului culturii.
    (4) Semnalarea situaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) poate fi făcută în scris ministrului culturii de către membrii Comisiei/comisiilor zonale, precum şi de către orice persoană fizică şi juridică interesată.
    (5) În situaţiile prevăzute la alin. (3) şi (4) revocarea calităţii de membru se aprobă prin ordin al ministrului culturii.
    (6) În cazul în care unul dintre membrii Comisiei/comisiilor zonale este revocat pentru oricare dintre situaţiile prevăzute la alin. (1), în locul acestuia va fi numit un nou membru, prin ordin al ministrului culturii, pentru perioada rămasă din respectivul mandat, la propunerea instituţiei care a desemnat membrul al cărui mandat a încetat.

    ART. 11
    (1) Membrii Comisiei/comisiilor zonale pot fi delegaţi de către ministrul culturii să evalueze/constate din punctul de vedere al specialităţii lor, în teren, situaţii care au legătură cu domeniul de activitate al comisiei, cu decontarea cheltuielilor legate de deplasare, cazare şi diurnă de către minister.
    (2) În urma evaluării prevăzute la alin. (1), membrii Comisiei/comisiilor zonale au obligaţia redactării unui raport detaliat, în termenul stabilit de ministrul culturii.

    CAP. V
    Atribuţiile Comisiei şi ale comisiilor zonale
    ART. 12
    (1) Comisia are următoarele atribuţii:
    a) propune Ministerului Culturii aprobarea strategiei privind monumentele de for public;
    b) analizează proiectele de monumente de for public supuse avizării şi propune ministrului culturii, după caz:
    (i) avizarea proiectelor;
    (ii) revizuirea proiectelor cu recomandări, în vederea unei analize ulterioare;
    (iii) respingerea proiectelor;

    c) stabileşte zona de protecţie pentru monumentele de for public avizate. Zona de protecţie a monumentului de for public este delimitată pe baza reperelor topografice, geografice sau urbanistice, în funcţie de trama stradală, relief şi caracteristicile monumentului, după caz;
    d) elaborează propunerile de modele standard ale lucrărilor de artă plastică monumentală de for public prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. a) şi alin. (4) din Legea monumentelor de for public nr. 120/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi recomandările privind conţinutul acestora;
    e) avizează orice intervenţie ce presupune eliberarea unei autorizaţii de construcţie în zona de protecţie a lucrării de artă plastică/artă monumentală de for public;
    f) analizează şi avizează concepţia artistică a monumentelor de for public;
    g) propune ministrului culturii înfiinţarea prin ordin a până la 15 comisii zonale pentru monumentele de for public, care vor exercita, pentru localităţile rurale din teritoriul de competenţă, atribuţiile delegate de Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public;
    h) deleagă atribuţii comisiilor zonale pentru monumente de for public;
    i) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare, în vederea realizării scopului pentru care a fost constituită.

    (2) Până la constituirea comisiilor zonale pentru monumentele de for public, atribuţiile acestora sunt exercitate de Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public.
    (3) În situaţia în care o documentaţie trebuie analizată şi de către o altă comisie de specialitate a Ministerului Culturii, documentaţia va fi analizată mai întâi de către Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public.

    ART. 13
    Comisiile zonale pentru monumentele de for public au următoarele atribuţii:
    a) analizează proiectele/propunerile pentru amplasarea lucrărilor de artă plastică monumentală de for public prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. a) şi alin. (4) din Legea nr. 120/2006, cu modificările şi completările ulterioare, formulate de către serviciile publice deconcentrate, de persoane, instituţii şi organizaţii interesate;
    b) se pronunţă asupra amplasării lucrărilor de artă plastică monumentală de for public prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 120/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Hotărârea comisiei se comunică unităţii administrativ-teritoriale competente prin grija serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii. În municipiul Bucureşti competenţa aparţine Primăriei Generale a Municipiului Bucureşti;
    c) avizează amplasarea lucrărilor de artă plastică monumentală de for public prevăzute la art. 2 alin. (4) din Legea nr. 120/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Avizul se eliberează în 30 de zile de la solicitare. În cazul în care avizul nu este eliberat în termenul prevăzut, se consideră adoptarea tacită a proiectului;
    d) analizează şi avizează concepţia artistică a monumentelor de for public;
    e) avizează orice intervenţie ce presupune eliberarea unei autorizaţii de construcţie în zona de protecţie a lucrării de artă plastică/artă monumentală de for public.


    ART. 14
    Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Comisia/ comisia zonală poate solicita autorilor/beneficiarilor informaţii privind:
    a) realizarea altor lucrări de artă vizuală de for public, cu prezentarea acestora;
    b) motivele care au determinat realizarea lucrărilor, precum şi impactul acestora asupra zonei în care urmează a fi amplasate;
    c) implicarea altor instituţii publice ori persoane fizice/juridice în realizarea monumentului de for public.


    CAP. VI
    Funcţionarea Comisiei şi a comisiilor zonale
    ART. 15
    (1) Deciziile Comisiei şi ale comisiilor zonale se iau cu majoritatea simplă a voturilor. În caz de balotaj, votul preşedintelui este hotărâtor.
    (2) Cvorumul de şedinţă este întrunit în condiţiile prezenţei a cel puţin 6 membri din numărul total al membrilor Comisiei.
    (3) În cazul neîntrunirii cvorumului menţionat la alin. (2), şedinţa se reprogramează în cel mai scurt timp posibil.
    (4) Înaintea votului final ce va fi exprimat asupra fiecărui punct aflat pe ordinea de zi, în cazul în care există membri care se află în situaţia prevăzută la art. 9 alin. (1) şi care nu pot participa la vot sau dacă la momentul votului lipsesc unii membri, preşedintele va verifica întrunirea cvorumului legal. Dacă nu se întruneşte cvorumul de şedinţă prevăzut la alin. (2), preşedintele amână votarea până la întrunirea cvorumului legal sau decide reprogramarea conform prevederilor alin. (3).

    ART. 16
    (1) Comisia/Comisiile zonale se întruneşte/ întrunesc ori de câte ori este nevoie, fiind convocată/convocate de secretarul acesteia/acestora, şi îşi desfăşoară activitatea în şedinţe de lucru ordinare.
    (2) Şedinţele se desfăşoară în format online, cu participarea fizică la sediul ministerului sau, cu aprobarea ministrului culturii, în alte locuri.
    (3) Şedinţele sunt conduse de către preşedinte sau, în lipsa acestuia, de un preşedinte de şedinţă, ales cu votul majorităţii membrilor prezenţi, situaţie care se consemnează în procesul-verbal.
    (4) Participarea la şedinţe a membrilor este obligatorie. Absenţele motivate sau nemotivate se consemnează de către secretar în procesul-verbal.
    (5) În funcţie de disponibilităţile tehnice, şedinţele se pot desfăşura fără participarea fizică, în acelaşi spaţiu, a tuturor funcţionarilor implicaţi, membrilor Comisiei/comisiilor zonale şi invitaţilor, cu asigurarea dezbaterilor, a comunicării fişelor de vot completate de membri, prin intermediul mijloacelor electronice.
    (6) Membrii Comisiei/comisiilor zonale transmit, până la termenul stabilit de secretarul Comisiei/comisiilor zonale, fişa de vot asumată prin semnătură.
    (7) Transmiterea fişelor de vot, prin mijloacele electronice, se face în termenul stabilit de secretarul Comisiei/comisiilor zonale, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice de la data finalizării şedinţei.

    ART. 17
    (1) Persoanele interesate pot asista, în limita locurilor şi a mijloacelor tehnice disponibile, la prezentările şi dezbaterile din cadrul şedinţelor Comisiei/comisiilor zonale, cu condiţia să depună o solicitare scrisă în acest sens la secretariatul Comisiei/comisiilor zonale, în care să precizeze datele personale de identificare, solicitarea fiind depusă cel târziu cu o zi înainte de data şedinţei. Persoanele interesate care asistă la şedinţă nu au dreptul să intervină în cadrul discuţiilor sau să înregistreze şedinţa audio, foto, video şi sunt obligate să părăsească sala înainte de momentul votului.
    (2) Se interzice participarea sau asistarea la şedinţele Comisiei/comisiilor zonale a persoanelor care tulbură desfăşurarea şedinţelor. Respectivele persoane vor părăsi sala de şedinţă la solicitarea preşedintelui sau a secretarului. Secretarul, împreună cu personalul de pază al instituţiei sau autorităţii unde se desfăşoară şedinţa, asigură o atmosferă de lucru calmă şi echilibrată.
    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), presa poate înregistra audio, foto sau video şedinţa, fără a asista la momentul votului, cu respectarea prevederilor legale referitoare la drepturile de autor şi la datele cu caracter personal.
    (4) Persoanele interesate pot interveni în cadrul discuţiilor doar dacă preşedintele le dă cuvântul şi cu încadrarea în timpul stabilit de acesta.
    (5) Ministerul Culturii/Serviciul public deconcentrat care asigură sediul comisiei zonale, în funcţie de solicitări, poate restricţiona accesul persoanelor care doresc să asiste la şedinţele Comisiei/comisiilor zonale, în funcţie de spaţiu, condiţiile tehnice şi logistice disponibile, după caz.

    ART. 18
    (1) Documentaţiile primite la structura de specialitate/serviciul public deconcentrat care asigură sediul comisiei zonale se supun analizei Comisiei/comisiilor zonale, prin grija secretarului.
    (2) Convocarea Comisiei/comisiilor zonale se face de către secretar.
    (3) Ordinea de zi stabilită de către secretarul Comisiei/comisiilor zonale în baza dispoziţiilor superiorilor ierarhici din cadrul ministerului/serviciului public deconcentrat care asigură sediul comisiei zonale este publicată pe site-ul ministerului cu 24 de ore înaintea şedinţei.
    (4) Pe ordinea de zi a şedinţei se includ documentaţii înregistrate la Ministerul Culturii/serviciul public deconcentrat care asigură sediul comisiei zonale cu cel puţin trei zile lucrătoare înainte de data şedinţei. Ordinea de zi poate fi completată în cadrul şedinţei cu documentaţiile care au caracter urgent.
    (5) Pe ordinea de zi pot fi incluse, pentru a fi supuse analizei, şi documentaţii, în vederea consultării prealabile.
    (6) Documentaţiile care nu întrunesc condiţiile de formă şi conţinut prevăzute în anexa nr. 6 nu pot intra în dezbaterea/analiza/pe ordinea de zi a Comisiei/comisiilor zonale şi vor putea fi respinse administrativ, fiind returnate solicitanţilor pentru completare.
    (7) Secretarul întocmeşte lista de prezenţă şi procesul-verbal al şedinţei, la care anexează fişele de vot.
    (8) Procesul-verbal al şedinţei cuprinde rezumatul discuţiilor la fiecare subiect şi rezultatul votului şi se înregistrează la structura de specialitate din minister/serviciul public deconcentrat care asigură sediul comisiei zonale. Rezultatul votului se publică pe site-ul ministerului/serviciului public deconcentrat care asigură sediul comisiei zonale.
    (9) Pot participa la şedinţele Comisiei/comisiilor zonale ministrul culturii, demnitarii, funcţionarii publici, reprezentanţi ai instituţiilor publice din subordinea ministerului, angajaţii, colaboratorii din cadrul ministerului/serviciilor publice deconcentrate, după caz, ca invitaţi.

    ART. 19
    (1) La şedinţele Comisiei/comisiilor zonale pot participa şi elaboratorii documentaţiilor, cu aprobarea secretarului.
    (2) După susţinerea documentaţiilor, elaboratorii documentaţiilor nu pot participa la deliberările din cadrul şedinţelor sau la vot, părăsind sala de şedinţă.
    (3) În cazul în care un membru al Comisiei/comisiilor zonale se află în conflict de interese cu privire la subiectele incluse pe ordinea de zi, acesta nu va participa la luarea unei decizii cu privire la subiectul respectiv, părăsind sala de şedinţă înaintea deliberării şi a votului.
    (4) Membrii aflaţi în situaţia menţionată la alin. (3) menţionează în fişa de vot motivul pentru care nu pot participa la şedinţa respectivă, acesta fiind menţionat şi în procesul-verbal de şedinţă, de către secretar.
    (5) Invitaţii, secretarul, membrii de onoare ai Comisiei/ comisiilor zonale şi specialiştii din cadrul ministerului/serviciului public deconcentrat nu au drept de vot.

    ART. 20
    În situaţia în care Comisia/comisia zonală nu poate analiza toate subiectele aflate pe ordinea de zi din cauza numărului mare sau a complexităţii acestora, prin decizia preşedintelui, cu consultarea membrilor, şedinţa poate continua în ziua următoare sau se poate convoca o şedinţă extraordinară pentru formularea de propuneri pentru fiecare subiect de pe ordinea de zi.

    ART. 21
    Dezbaterile din cadrul şedinţelor Comisiei/ comisiilor zonale se consemnează în documentele şedinţelor, respectiv procesul-verbal şi fişele de vot, după caz.

    ART. 22
    Procesul-verbal al şedinţei poate fi consultat de membrii Comisiei/comisiilor zonale sau de funcţionarii structurii de specialitate din minister/serviciul public deconcentrat şi poate fi pus la dispoziţie conducerii ministerului, demnitarilor, organelor şi instituţiilor abilitate prin lege.

    ART. 23
    (1) Subiectele/Documentaţiile analizate în Comisie/comisiile zonale sunt de natură ştiinţifică, tehnică, de specialitate, metodologică.
    (2) Comisia/Comisiile zonale fundamentează din punct de vedere ştiinţific, tehnic şi de specialitate deciziile administrative ale ministerului şi ale serviciilor publice deconcentrate ale acestuia.
    (3) Propunerile Comisiei/comisiilor zonale, care sunt însuşite de structura de specialitate din cadrul ministerului/serviciului public deconcentrat, vor fi incluse în actele administrative elaborate în acest sens.
    (4) Avizele emise de către structura de specialitate din cadrul ministerului/serviciile publice deconcentrate se tehnoredactează şi se completează conform machetei prevăzute în anexa nr. 5.

    ART. 24
    Preşedintele Comisiei/comisiilor zonale are următoarele atribuţii:
    a) conduce activitatea comisiei;
    b) conduce şedinţele comisiei;
    c) reprezintă comisia în raport cu ministerul, cu celelalte organisme şi comisii de specialitate, autorităţi şi instituţii publice, persoane fizice sau juridice;
    d) reprezintă comisia pe plan naţional şi internaţional;
    e) elaborează concluziile comisiei pentru fiecare subiect supus dezbaterii;
    f) decide asupra avizului comisiei în caz de balotaj.


    ART. 25
    Secretarul Comisiei/comisiilor zonale are, după caz, următoarele atribuţii:
    a) convoacă comisia;
    b) ţine evidenţa activităţii comisiei şi întocmeşte procesele-verbale ale şedinţelor acestora;
    c) întocmeşte ordinea de zi conform dispoziţiilor superiorilor ierarhici şi o face publică pe site-ul ministerului/serviciului public deconcentrat;
    d) întocmeşte lista de prezenţă şi asigură semnarea acesteia de către membrii comisiei prezenţi la şedinţă;
    e) constată şi semnalează situaţiile de încetare a mandatului membrilor, precum şi situaţiile prevăzute la art. 19 alin. (4);
    f) gestionează documentele şi corespondenţa adresate comisiei;
    g) gestionează şi ţine evidenţa declaraţiilor privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea;
    h) întocmeşte şi înaintează conducerii ministerului/serviciului public deconcentrat proiectele de acte administrative;
    i) întocmeşte convenţia civilă încheiată cu fiecare membru al comisiei şi o transmite spre semnare;
    j) propune comisiei documentaţiile complete spre analiză;
    k) supune analizării documentaţiile refăcute potrivit recomandărilor comisiei;
    l) examinează documentaţiile depuse şi, în cazul în care acestea nu sunt complete şi/sau conforme, potrivit listei prevăzute în anexa nr. 6, solicită beneficiarului completarea acestora.


    ART. 26
    Membrii Comisiei/comisiilor zonale au următoarele drepturi şi obligaţii:
    a) participă la şedinţele comisiei, având drept de vot în adoptarea propunerilor/hotărârilor acesteia;
    b) completează şi depun la secretarul Comisiei/comisiilor zonale declaraţiile privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea;
    c) analizează documentaţiile, fac observaţii, propuneri şi recomandări;
    d) întocmesc şi semnează fişele de vot în cadrul fiecărei şedinţe la care sunt prezenţi;
    e) solicită consemnarea în procesele-verbale ale şedinţelor de lucru a opiniilor şi punctelor de vedere proprii;
    f) îl informează, în timp util, pe secretarul Comisiei/comisiilor zonale despre imposibilitatea participării la şedinţă, în situaţii deosebite ce reclamă această absenţă;
    g) comunică ministrului culturii, în scris, renunţarea la mandat;
    h) primesc indemnizaţia prevăzută de lege;
    i) este garantată independenţa punctelor de vedere ştiinţifice, tehnice şi de specialitate exprimate de membri.


    CAP. VII
    Desfăşurarea lucrărilor Comisiei/comisiilor zonale şi analizarea documentaţiilor
    ART. 27
    (1) Documentaţiile se pun la dispoziţia Comisiei/comisiilor zonale pentru analiză, cu minimum 5 zile înaintea dezbaterilor, în format electronic.
    (2) După analiza documentaţiilor, preşedintele dă cuvântul membrilor, care pot cere precizări, pot face observaţii şi recomandări sau propune amendamente.
    (3) Propunerile se consemnează de fiecare membru, în fişa de vot al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei.
    (4) Fişa de vot cuprinde propunerea formulată de membru, precum şi observaţiile, recomandările şi/sau condiţiile propuse, certificate de semnătura sa olografă.
    (5) Fişa de vot, în cazul şedinţelor prevăzute la art. 16 alin. (5), este considerată validă dacă este semnată olograf de membru şi transmisă secretarului, în fotocopie, prin mijloace electronice.
    (6) În cazul şedinţelor prevăzute la art. 16 alin. (5), transmiterea fişelor de vot de către membri, prin mijloacele electronice, se face în termenul stabilit de secretar, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice de la data finalizării şedinţei, în caz contrar fiind aplicabile prevederile art. 10 alin. (1) lit. e).
    (7) Concluzia dezbaterii, formulată de preşedinte, este aprobată prin vot de membri şi se menţionează în procesul-verbal de şedinţă, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4. În situaţia în care concluzia dezbaterii nu întruneşte un vot favorabil de minimum jumătate plus unu din cvorum, documentaţia se respinge argumentat.

    CAP. VIII
    Aspecte organizatorice
    ART. 28
    (1) Pentru activitatea desfăşurată în cadrul Comisiei/comisiilor zonale, membrii acesteia/acestora au dreptul la o indemnizaţie lunară, care se stabileşte prin ordin al ministrului culturii, şi la decontarea cheltuielilor de deplasare şi cazare.
    (2) Indemnizaţia lunară se acordă pentru activitatea prestată în lunile în care comisia se întruneşte şi nu poate depăşi 10% din indemnizaţia lunară a unui secretar de stat.
    (3) Decontarea cheltuielilor de participare se cuprinde în contractul civil încheiat cu fiecare membru, potrivit legii.
    (4) Indemnizaţiile şi decontarea cheltuielilor de participare la şedinţe se plătesc de către minister/serviciul public deconcentrat, pe baza listei de prezenţă şi a documentelor contabile justificative.

    ART. 29
    (1) Documentele şedinţelor sunt, în ordinea de arhivare, următoarele:
    a) lista de prezenţă;
    b) ordinea de zi;
    c) procesul-verbal cuprinzând şi fişele de vot.

    (2) Arhivarea documentelor se face la minister.

    ART. 30
    Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul regulament.

    ANEXA 1

    la regulament




    DECLARAŢIE DE IMPARŢIALITATE
    Subsemnatul/Subsemnata, ........................, în calitate de membru/membră al/a Comisiei Naţionale pentru Monumentele de For Public/Comisiei Zonale .............. pentru monumentele de for public, declar pe propria răspundere că nici eu, nici rudele ori afinii mei până la gradul al II-lea inclusiv nu avem niciun interes patrimonial sau nepatrimonial în legătură cu acordarea unei subvenţii pentru realizarea unui monument de for public avizat de comisie.
    Confirm că în situaţia în care descopăr, în cursul acţiunii de avizare, că mă aflu în această situaţie, voi declara imediat acest lucru şi mă voi retrage.
    Sub sancţiunea aplicabilă infracţiunii de fals în declaraţii, declar că am verificat datele din prezenta declaraţie şi, în conformitate cu informaţiile furnizate, o declar completă şi corectă.
    Semnătura:
    .........................

    ANEXA 2

    la regulament




    DECLARAŢIE
    privind interesele şi confidenţialitatea
    Subsemnatul(a), ......................, membru(ă) în Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public/Comisia Zonală ......... pentru monumentele de for public, declar pe propria răspundere, sub sancţiunea falsului în declaraţii, prevăzut de art. 326 din Codul penal, următoarele:
    I. Interese

┌──────────────────────────────────────┐
│1. Asociat sau acţionar la societăţi, │
│angajat al instituţiilor publice, │
│precum şi membru în asociaţii, │
│fundaţii sau alte organizaţii │
│neguvernamentale, care au legătură cu │
│obiectul de activitate al comisiei: │
├────────────────────┬─────────────────┤
│Unitatea │Calitatea │
│- denumirea şi │deţinută │
│adresa - │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│1.1.…... │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┴─────────────────┤
│2. Calitatea de membru în organele de │
│conducere, administrare şi control ale│
│instituţiilor, societăţilor, ale │
│asociaţiilor sau fundaţiilor ori ale │
│altor organizaţii neguvernamentale, │
│care au legătură cu obiectul de │
│activitate al comisiei: │
├────────────────────┬─────────────────┤
│Unitatea │Calitatea │
│- denumirea şi │deţinută │
│adresa - │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│2.1. …… │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
├────────────────────┼─────────────────┤
│ │ │
└────────────────────┴─────────────────┘


    Mă angajez ca, în cazul schimbării informaţiilor de la punctul I - Interese, să depun declaraţii actualizate.

    II. Confidenţialitate
    Mă angajez să păstrez confidenţialitatea informaţiilor şi datelor cu caracter personal şi a celor care intră sub incidenţa protecţiei date de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, pe care le voi obţine sau le voi afla ca efect al calităţii mele de membru al Comisiei Naţionale pentru Monumentele de For Public/Comisiei Zonale …........ pentru monumentele de for public, pe toată durata mandatului şi după încetarea acestuia, potrivit prevederilor legii.
    Mă angajez ca, pe durata mandatului, dacă sesizez iminenţa unui conflict de interese cu privire la un subiect de pe ordinea de zi ori altă situaţie care constituie sau care poate genera un conflict de interese, să înştiinţez de îndată Comisia/comisia zonale/secretarul comisiei/secretarul comisiei zonale, să mă abţin de la dezbateri şi luarea deciziei, inclusiv de la vot.

    III. Protecţia datelor cu caracter personal
    Declar că am luat cunoştinţă de prevederile Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Monumentele de For Public, aprobat prin Ordinul ministrului culturii nr. 2.858/2023, şi sunt de acord ca datele mele personale să fie utilizate de către Ministerul Culturii în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE, iar numele meu să fie făcut public pe pagina de internet a Ministerului Culturii pe durata mandatului.
    Înţeleg şi sunt de acord ca Ministerul Culturii să păstreze datele personale colectate pentru o perioadă de 10 ani, în condiţiile prevăzute de Legea Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    Semnătura:
    ............................

    Data:
    ....................

    ANEXA 3

    la regulament




    Model - Fişa de vot
    Comisia Naţională pentru Monumentele de For Public/Comisia Zonală ....... pentru monumentele de for public
    FIŞĂ DE VOT INDIVIDUAL
    zi/lună/an

┌────┬────────────┬──────────┬─────────┐
│Nr. │Subiect │Observaţii│Propunere│
│crt.│ │ │ │
├────┼────────────┼──────────┼─────────┤
│ │Titlul │ │ │
│ │proiectului:│ │ │
│ │Amplasare: │ │Admis │
│1. │Beneficiar: │ │Revizuire│
│ │Autor: │ │Respins │
│ │CMFP/SPD: │ │ │
│ │Nr. ...... │ │ │
└────┴────────────┴──────────┴─────────┘


    Numele şi prenumele: .................
    Semnătura: ...........
    Data: .............

    ANEXA 4

    la regulament




    Model - Proces-verbal
    Şedinţa Comisiei Naţionale pentru Monumentele de
    For Public/Comisiei Zonale ........... pentru monumentele de for public
    zi/lună/an
    PROCES-VERBAL
    Din numărul total de 11 membri, [ ] s-a întrunit/[ ] nu s-a întrunit numărul necesar de membri pentru constituirea şedinţei de lucru, potrivit prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare.
    În cadrul şedinţei, Comisia a primit spre analiză următoarele subiecte:

┌────┬────────────┬────────┬───────────┐
│Nr. │Subiect │Discuţii│Propunerea │
│crt.│ │ │Comisiei │
├────┼────────────┼────────┼───────────┤
│ │Titlul │ │ │
│ │proiectului:│ │ │
│ │Amplasare: │ │Admis │
│1. │Beneficiar: │ │Revizuire │
│ │Autor: │ │Respins │
│ │CMFP/SPD: │ │ │
│ │Nr. ...... │ │ │
└────┴────────────┴────────┴───────────┘



    Secretar CNMFP/CZMFP,
    .........................................

    ANEXA 5

    la regulament




    Model - Aviz
    1. Ministerul Culturii/Direcţia Judeţeană pentru Cultură ...............................
    Către

    2. ......................................
    Aprobat
    ..............
    Spre ştiinţă

    3. ..............................................
    AVIZ
    4. Nr. ............./MFP/.....................
    5. privind ...........................................................................
    6. Adresa: .........................................................................
    7. Autor/i: ...........................................................................
    8. Beneficiar: .....................................................................
    9. Zona de amplasament: .................................................
    10. Numărul şi data înregistrării documentaţiei: ...............
    11. Documentaţia propune următoarele:
    ...........................................................

    12. În conformitate cu prevederile art. ...... din Legea monumentelor de for public nr. 120/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi în baza propunerii Comisiei ....... din data de ...., se acordă
    AVIZ FAVORABIL
    privind ...............,
    cu următoarele:
    13. ...................................................
    Ministru/secretar de stat/director/director executiv,

    14. ..........................
    Elaborat de

    15. ..................... .
    Instrucţiuni pentru completarea avizului
    1. Autoritatea emitentă, în funcţie de competenţe.
    2. Autoritatea publică beneficiară/proprietarul/deţinătorul lucrării
    3. Autoritatea publică prin serviciul deconcentrat al Ministerului Culturii
    4. Numărul avizului/MFP/data
    5. Descrierea sumară a obiectului avizului; maximum două rânduri
    6. Locul amplasării obiectului/monumentului de for public
    7. Autorul/ii lucrării/monumentului de for public
    8. Proprietarul/Deţinătorul/Beneficiarul cu orice titlu al imobilului, indiferent de regimul de proprietate, sau autoritatea publică beneficiară, în cazul planurilor de amenajare a teritoriului sau al planurilor urbanistice
    9. Zona/Delimitarea locului unde va fi amplasat monumentul de for public
    10. Numărul şi data înregistrării la Ministerul Culturii, compartimentul de specialitate sau serviciul deconcentrat, după caz.
    11. Descrierea sumară a documentaţiei:
    a) piese scrise - enumerare;
    b) piese desenate - enumerare;
    c) alte documente: certificatul de urbanism, copii ale actelor de proprietate, acordul proprietarului, în cazul concesiunilor, comodatului, închirierii sau transferului dreptului de administrare;
    d) alte documente: ............................

    12. Data desfăşurării şedinţei
    13. Descrierea/Motivarea/Condiţii şi/sau recomandări; fără condiţii sau recomandări
    14. Conducătorul structurii de specialitate, profesia, numele, semnătura, după caz
    15. Funcţia în cadrul Ministerului Culturii sau în serviciile deconcentrate, după caz, profesia, numele, semnătura.

    ANEXA 6

    la regulament




    Documentaţia necesară în vederea analizării proiectelor de către Comisia Naţională
    pentru Monumentele de For Public/Comisia Zonală ..... pentru monumentele de for public
    Documentaţia va cuprinde următoarele:
    1. Adresă de înaintare a documentaţiei însoţită de un referat de oportunitate din partea Direcţiei municipiului Bucureşti/judeţene pentru cultură, adresată Ministerului Culturii - Compartimentul monumente de for public/Serviciului public deconcentrat;
    2. Susţinere teoretică/motivaţie, maximum 1.000 de cuvinte, care să includă detaliile tehnice ale lucrării (dimensiuni, materiale);
    3. Curriculum vitae al autorului/autorilor lucrării;
    4. Certificat de urbanism eliberat de autorităţile locale pe raza cărora se propune amplasarea lucrării;
    5. Plan de încadrare în sit pe suport topo-cadastral/ortofotoplan (scara 1:5000/1:2000);
    6. Extras din PUG, PUZ sau PUD, elaborat şi aprobat la nivel local, care să cuprindă referiri la zona de amplasare a lucrării;
    7. Studiu de amplasament din care să rezulte relaţia cu vecinătăţile, vizibilitatea, modul de percepţie, configurarea siluetei etc. Studiul de amplasament va fi elaborat: pentru mediul urban, de către un arhitect sau urbanist cu drept de semnătură; pentru mediul rural, de către un arhitect, urbanist sau de un conducător-arhitect cu drept de semnătură.
    Studiul va cuprinde:
    a) plan de situaţie la scara 1:500 sau 1:1000, care va cuprinde, după caz, şi amenajări ale spaţiului limitrof (alei de acces, elemente vegetale, mobilier urban, anexă sistem de iluminat);
    b) desfăşurări de fronturi (minimum 2 direcţii);
    c) perspective la nivelul ochiului, perspective axonometrice;
    d) fotomontaje ale lucrării pe amplasament (colaj fotocopiat sau prelucrare computerizată, care să includă imaginea machetei lucrării propuse pe amplasament), care vor indica şi modul de iluminare a lucrării pe timpul nopţii;
    e) delimitarea zonei de protecţie a lucrării de artă vizuală de for public, în vederea conservării integrate şi a punerii în valoare a acesteia.


    8. Fotografii ale machetei lucrării propuse, format A4, din cel puţin trei unghiuri (faţă, profil, spate). Fotografiile trebuie să fie clare şi să permită observarea detaliilor;
    9. Macheta propriu-zisă (se prezintă doar la solicitarea Comisiei).
    NOTĂ:
    Documentaţia se va prezenta într-un dosar cu şină, într-un singur exemplar, precum şi în format digital needitabil (.jpg, .pdf sau similar), pe un CD/DVD, anexat dosarului.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016