Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 12 noiembrie 2008  de aplicare a   Legii nr. 350/2007 privind modelele de utilitate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 12 noiembrie 2008 de aplicare a Legii nr. 350/2007 privind modelele de utilitate

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 814 din 4 decembrie 2008

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Protecţia invenţiilor prin model de utilitate

Protecţia invenţiilor prin model de utilitate se face conform dispoziţiilor <>Legii nr. 350/2007 privind modelele de utilitate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 851 din 12 decembrie 2007, cu respectarea convenţiilor, tratatelor şi acordurilor la care România este parte.
ART. 2
Definiţii
(1) În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele înţelesuri:
a) lege - <>Legea nr. 350/2007 privind modelele de utilitate;
b) <>art. din lege - articol din Legea nr. 350/2007 ;
c) art. - articol din regulament;
d) BOPI - Buletinul Oficial de Proprietate Industrialã - secţiunea modele de utilitate.
(2) În cuprinsul prezentului regulament, termenii şi expresiile din lege au acelaşi înţeles.

CAP. II
Cererea de model de utilitate

ART. 3
Generalitãţi

Cererile de model de utilitate urmeazã procedurile conform legii şi prevederilor prezentului regulament.
ART. 4
Produsul-obiect al cererii de model de utilitate
(1) Produsul este obiect al unei invenţii, conform art. 1 alin. (1) din lege, în mãsura în care constituie soluţia tehnicã a unei probleme.
(2) Produsul reprezintã un obiect cu caracteristici determinate, definite tehnic prin pãrţile sale constructive şi/sau constitutive, prin elementele de legãturã dintre acestea, prin forma sa constructivã şi/sau a pãrţilor constitutive, prin materialele din care este realizat, prin relaţiile constructive, de poziţie şi funcţionare dintre pãrţile constitutive sau prin rolul funcţional al acestora.
(3) Produse în sensul prevederilor alin. (2) pot fi, de exemplu:
a) dispozitive, instalaţii, echipamente, maşini-unelte, aparate sau subansambluri ale acestora pentru realizarea unui procedeu de fabricaţie ori de lucru;
b) circuite electrice, pneumatice sau hidraulice;
c) amestecuri fizice definite prin elementele componente, raportul cantitativ dintre acestea sau alte proprietãţi care le individualizeazã şi care le fac aplicabile pentru rezolvarea unei probleme tehnice.
ART. 5
Cererea de model de utilitate pentru invenţii din domeniul programelor de calculator
(1) Produsele ca obiect al cererii de model de utilitate din domeniul programelor de calculator îl pot constitui aparatele programabile în care, la prima vedere, caracteristica tehnicã a invenţiei este realizatã cu ajutorul unui program de calculator, precum şi produsele-program de calculator pentru sistemele de procesare a datelor exprimate prin derularea logicã a acestora.
(2) Descrierea din cererea de model de utilitate poate fi însoţitã de reprezentãri grafice care prezintã etapele sau paşii operaţionali ai procesãrii datelor, cum ar fi organigrame, grafuri sau altele asemenea.
ART. 6
Cererea de model de utilitate rezultatã din transformarea cererii de brevet
(1) Cererea de transformare depusã în condiţiile prevãzute la art. 14 alin. (1) şi (3) din lege trebuie sã conţinã:
a) solicitarea explicitã a transformãrii în vederea înregistrãrii modelului de utilitate pentru invenţia care face obiectul cererii de brevet;
b) numãrul şi data de depozit ale cererii de brevet cu valoare de depozit naţional reglementar, a cãrei transformare se solicitã;
c) datele de identificare a solicitantului.
(2) Pot fi transformate în cereri de model de utilitate cererile de brevet de invenţie al cãror obiect este definit la art. 4 sau art. 5 alin. (1).
(3) Pot fi, de asemenea, transformate în cereri de model de utilitate cererile rezultate din divizarea unei cereri de brevet de invenţie care are ca obiect un produs şi un procedeu. În aceastã situaţie, solicitantul va cere transformarea în cerere de model de utilitate pentru cererile de brevet de invenţie rezultate din divizare şi care au ca obiect produsul.
(4) Dacã sunt îndeplinite cerinţele prevãzute la alin. (1), O.S.I.M. efectueazã copii de pe descrierea, revendicãrile şi, dacã este cazul, desenele care constituie depozitul naţional al cererii de brevet care constituie baza transformãrii, înscrie cererea de model de utilitate în Registrul naţional al cererilor de model de utilitate depuse şi notificã solicitantului numãrul cererii de model de utilitate rezultate din transformare.
(5) Dacã taxa legalã de transformare nu a fost achitatã odatã cu depunerea cererii prevãzute la alin. (1), aceasta poate fi achitatã şi în termen de douã luni de la data depunerii.
(6) În situaţia neplãţii taxei legale de transformare potrivit prevederilor alin. (5), cererea de model de utilitate rezultatã din transformare este declaratã ca fiind consideratã retrasã potrivit prevederilor art. 19 alin. (5) lit. e) din lege.
(7) În cazul prevãzut la art. 14 alin. (1) lit. b) din lege, titularul brevetului anulat trebuie sã depunã, odatã cu cererea de transformare, o copie a hotãrârii de anulare definitive şi irevocabile, însoţitã de copia revendicãrilor anulate pe motivul lipsei de activitate inventivã.
(8) O cerere de brevet de invenţie poate fi transformatã în cerere de model de utilitate numai o singurã datã.
(9) O cerere internaţionalã pentru care a fost deschisã fazã naţionalã în vederea acordãrii unui brevet de invenţie nu mai poate fi transformatã în cerere de model de utilitate.
(10) În vederea înregistrãrii ca model de utilitate, cererea rezultatã din transformarea unei cereri de brevet de invenţie este supusã procedurilor din lege şi din prezentul regulament.
(11) În aplicarea prevederilor art. 18 alin. (3) din lege, dupã depunerea cererii de model de utilitate rezultate dintr-o transformare, O.S.I.M. publicã raportul de documentare întocmit pentru cererea de brevet, dacã acesta nu a fost fãcut public pânã la data cererii de transformare.
(12) Revendicãrile amendate în urma efectuãrii raportului de documentare pentru o cerere de brevet de invenţie pot fi depuse odatã cu cererea de transformare.
(13) Data de depozit la care se referã art. 9 alin. (4) din lege este data de depozit a cererii de brevet de invenţie pentru situaţia prevãzutã la lit. a) şi, respectiv, data de depozit a cererii modelului de utilitate pentru situaţia prevãzutã la lit. b).
(14) În aplicarea prevederilor art. 9 alin. (4) din lege modelul de utilitate este considerat a nu avea efect retroactiv de la data de depozit, conform prevederilor alin. (13), în mãsura în care, la data publicãrii menţiunii eliberãrii brevetului, protejeazã aceeaşi invenţie şi are acelaşi titular ca şi brevetul de invenţie. Dacã pentru cererea de model de utilitate are loc o transmitere prin licenţã, iar în baza cererii de brevet de invenţie este eliberat brevetul de invenţie, efectele transmiterii înceteazã de la data de depozit a cererii de brevet de invenţie.
(15) Solicitantul unei cereri de brevet de invenţie poate, înainte de luarea unei hotãrâri de acordare a brevetului de invenţie:
a) sã solicite retragerea cererii de brevet de invenţie; sau
b) sã renunţe la dreptul conferit de modelul de utilitate înregistrat, dacã are calitatea de titular al acestui drept.
(16) Dacã în cererea de brevet de invenţie transformatã în cerere de model de utilitate a fost revendicatã şi recunoscutã o prioritate, aceasta va fi consideratã ca fiind revendicatã şi recunoscutã şi în cererea de model de utilitate.
(17) O cerere de brevet de invenţie cu valoare de primdepozit naţional reglementar, din care a rezultat prin transformare o cerere de model de utilitate, naşte un drept de prioritate convenţionalã dacã în termen de 12 luni de la data de depozit ea nu a fost respinsã, retrasã sau consideratã retrasã.
(18) Dacã cererea de brevet de invenţie a fost respinsã, retrasã sau consideratã retrasã în termenul prevãzut la alin. (17), cererea de model de utilitate rezultatã din transformarea cererii de brevet va naşte un drept de prioritate convenţionalã.
(19) O.S.I.M. notificã solicitantului cã cererea de brevet de invenţie nu se transformã în cerere de model de utilitate în situaţia prevãzutã la alin. (9) sau în situaţia nerespectãrii prevederilor art. 14 alin. (1) ori (3) din lege.
(20) Cererea de brevet de invenţie naţionalã rezultatã din transformarea unei cereri de brevet european poate fi transformatã în cerere de model de utilitate dacã:
a) documentaţia cererii de brevet european transformate a fost primitã la O.S.I.M. în termen de 20 de luni de la data depunerii cererii de brevet european sau, dacã este revendicatã o prioritate, de la data prioritãţii şi conţine solicitarea de transformare în cerere naţionalã în România;
b) în termen de douã luni de la primirea la O.S.I.M. a documentaţiei prevãzute la lit. a), solicitantul depune la O.S.I.M. traducerea descrierii, a revendicãrilor şi, dacã este cazul, a desenelor din documentaţie, pentru care doreşte derularea procedurilor în vederea obţinerii protecţiei prin model de utilitate, însoţitã de solicitarea explicitã de transformare în cerere de model de utilitate.
(21) În cazul nerespectãrii prevederilor alin. (20), O.S.I.M. notificã solicitantului cã cererea de brevet naţionalã rezultatã din transformarea cererii de brevet european nu se transformã în cerere de model de utilitate.
ART. 7
Conversia unei cereri de model de utilitate în cerere de brevet de invenţie
(1) Cererea de conversie depusã cu respectarea prevederilor art. 15 alin. (1) sau (3) din lege trebuie sã conţinã:
a) solicitarea explicitã a conversiei pentru invenţia care face obiectul cererii de model de utilitate;
b) numãrul şi data de depozit ale cererii de model de utilitate cu valoare de depozit naţional reglementar a cãrei conversie se solicitã;
c) datele de identificare a solicitantului.
(2) Dacã sunt îndeplinite cerinţele prevãzute la alin. (1), O.S.I.M. efectueazã copii de pe descrierea, revendicãrile şi, dacã este cazul, desenele care constituie depozitul naţional al cererii de model de utilitate, înscrie cererea de brevet în Registrul naţional al cererilor de brevet depuse şi notificã solicitantului numãrul cererii de brevet rezultate din conversie.
(3) Pentru cererea de brevet rezultatã din cererea de model de utilitate este necesarã achitarea taxei legale de conversie, conform nr. crt. 4 din anexa nr. 2 la <>Ordonanţa Guvernului nr. 41/1998 privind taxele în domeniul protecţiei proprietãţii industriale şi regimul de utilizare a acestora, republicatã, cu modificãrile ulterioare. Dacã taxa de conversie nu a fost achitatã odatã cu depunerea cererii prevãzute la alin. (1), ea poate fi achitatã şi în termen de douã luni de la data depunerii cererii.
(4) Dacã în cererea de model de utilitate a fost revendicatã şi recunoscutã o prioritate a unei cereri anterioare, atunci şi cererea de brevet de invenţie rezultatã prin conversia cererii de model de utilitate va beneficia de revendicarea acestei prioritãţi.
(5) O cerere de model de utilitate cu valoare de prim-depozit naţional reglementar din care a rezultat prin conversie o cerere de brevet de invenţie naşte un drept de prioritate convenţionalã dacã în termen de 12 luni de la data de depozit ea nu a fost respinsã, retrasã sau consideratã retrasã.
(6) Dacã cererea de model de utilitate a fost respinsã, retrasã sau consideratã retrasã în termenul prevãzut la alin. (5), cererea de brevet rezultatã din conversia cererii de model de utilitate va naşte un drept de prioritate convenţionalã.
(7) Pentru cererea de model de utilitate din care a rezultat prin conversie o cerere de brevet se continuã procedura de înregistrare potrivit legii şi prezentului regulament, dacã solicitantul nu cere în mod expres retragerea cererii de model de utilitate.
(8) Dintr-o cerere de model de utilitate poate rezulta prin conversie o cerere de brevet de invenţie doar o singurã datã.
(9) Dintr-o cerere internaţionalã pentru care a fost deschisã fazã naţionalã în vederea obţinerii protecţiei prin model de utilitate nu mai poate rezulta o cerere de brevet de invenţie.
(10) Cererea de brevet de invenţie rezultatã din conversie este supusã procedurilor prevãzute în <>Legea nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, republicatã*), şi în Regulamentul de aplicare a <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 547/2008 .
_________
*) A se vedea şi rectificarea publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 638 din 18 septembrie 2007.

(11) Dacã pentru cererea de model de utilitate solicitantul a declarat inventatorii şi/sau a fãcut dovada cã este persoanã îndreptãţitã la înregistrarea modelului de utilitate, se considerã a fi îndeplinite aceste cerinţe şi pentru cererea de brevet de invenţie.
(12) În cazul nerespectãrii prevederilor alin. (1), O.S.I.M. notificã solicitantului cã din cererea de model de utilitate nu a rezultat prin conversie o cerere de brevet de invenţie.

CAP. III
Procedura de înregistrare a modelelor de utilitate

ART. 8
Examinarea cererii
(1) Procedura de înregistrare a modelului de utilitate se desfãşoarã în conformitate cu prevederile art. 17-19 din lege.
(2) Cererea de model de utilitate depusã pe suport hârtie va fi tehnoredactatã în format A4, pe imprimantã de calculator sau pe maşinã de scris. În caz contrar, cererea de model de utilitate este consideratã ca fiind nedepusã, iar documentaţia se restituie solicitantului.
(3) O.S.I.M. examineazã dacã:
a) cererea de model de utilitate îndeplineşte prevederile art. 10 din lege;
b) invenţia se încadreazã în prevederile art. 1 alin. (2) din lege şi, ca urmare, nu prezintã caracter tehnic;
c) invenţia nu se încadreazã în prevederile art. 1 alin. (4) din lege;
d) cererea de model de utilitate se referã la o singurã invenţie, conform art. 16 alin. (1) din lege;
e) în cererea de model de utilitate invenţia este dezvãluitã în conformitate cu dispoziţiile art. 11 din lege.
(4) O.S.I.M. notificã solicitantului lipsurile documentaţiei cererii rezultate în urma examinãrii conform dispoziţiilor alin. (3) şi acordã un termen de rãspuns.
(5) Modificãrile efectuate ca urmare a notificãrii prevãzute la alin. (4) trebuie sã fie indicate în mod vizibil pe textul iniţial. Odatã cu modificãrile astfel redactate, solicitantul trebuie sã depunã douã exemplare ale descrierii, revendicãrilor şi desenelor cu textul refãcut în urma modificãrii.
(6) Documentele refãcute conform dispoziţiilor alin. (5) vor fi de format A4, iar textul va fi tehnoredactat pe imprimantã de calculator sau pe maşinã de scris. În caz contrar, documentaţia modificatã nu se ia în considerare, fapt care se notificã solicitantului.
(7) Unul dintre exemplarele documentaţiei modificate potrivit alin. (6) va fi semnat pe fiecare filã de cãtre solicitant.
ART. 9
Caracterul tehnic al invenţiei
(1) În aplicarea dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din lege, caracterul tehnic al unei invenţii poate fi dat de faptul cã invenţia aparţine unui domeniu tehnic, rezolvã o problemã tehnicã sau prezintã cel puţin o caracteristicã tehnicã esenţialã care sã defineascã în revendicãri obiectul pentru care se solicitã protecţie.
(2) Caracterul tehnic al unei invenţii din domeniul programelor de calculator se bazeazã pe faptul cã, la rularea sau încãrcarea unui program pe un calculator, programul determinã sau este în mãsurã sã determine un efect tehnic ulterior care depãşeşte simpla interacţiune normalã între program şi calculator.
ART. 10
Dezvãluirea invenţiei
(1) O invenţie se considerã cã îndeplineşte prevederile art. 11 din lege dacã cererea de model de utilitate conţine suficientã informaţie tehnicã pentru a permite unei persoane de specialitate în domeniu ca, fãrã niciun aport inventiv, sã realizeze invenţia aşa cum a fost ea revendicatã şi sã rezolve problema propusã şi dacã permite terţilor sã înţeleagã contribuţia pe care invenţia revendicatã o aduce la stadiul tehnicii.
(2) În aplicarea dispoziţiilor art. 11 din lege, dezvãluirea clarã şi completã a invenţiei are în vedere cererea de model de utilitate consideratã în totalitatea sa, incluzând descrierea, revendicãrile şi, dupã caz, desenele.
(3) Dezvãluirea invenţiei, în sensul dispoziţiilor art. 11 din lege, trebuie sã existe la data de depozit a cererii de model de utilitate.
ART. 11
Divulgarea neopozabilã
(1) În aplicarea dispoziţiilor art. 3 alin. (4) lit. a) din lege, cererea de model de utilitate se depune la O.S.I.M. în maximum 6 luni de la data la care invenţia a devenit accesibilã publicului în sensul prevederilor art. 3 alin. (2) din lege.
(2) În aplicarea dispoziţiilor art. 3 alin. (4) lit. b) din lege, constituie abuz evident împotriva solicitantului sau predecesorului sãu în drepturi divulgarea de cãtre un terţ:
a) care a sustras invenţia de la oricare dintre aceste persoane; sau
b) cãruia una dintre aceste persoane i-a comunicat-o, sub condiţia ca acesta sã nu o facã publicã.
(3) Abuzul în înţelesul dispoziţiilor alin. (2) trebuie sã fie cu intenţie şi poate fi invocat de solicitant, chiar dacã abuzul nu s-a produs cu privire la acesta, ci cu privire la predecesorul sãu în drepturi.
ART. 12
Depãşirea nivelului simplei îndemânãri profesionale
(1) În sensul dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din lege, o invenţie depãşeşte nivelul simplei îndemânãri profesionale dacã, comparativ cu stadiul tehnicii, potrivit prevederilor art. 3 din lege, aceasta prezintã un avantaj, ca rezultat al rezolvãrii problemei tehnice.
(2) Avantajul prevãzut la alin. (1) poate fi unul tehnic sau practic, în realizarea ori utilizarea unui produs, sau un avantaj pentru utilizator, cum ar fi unul obţinut în domeniul educaţiei ori al divertismentului.
(3) Cererile de model de utilitate şi cererile de brevet de invenţie, prevãzute la art. 3 alin. (3) din lege, deşi fac parte din stadiul tehnicii, nu sunt luate in considerare în aprecierea depãşirii nivelului simplei îndemnãri profesionale, conform prevederilor alin. (1).
ART. 13
Întocmirea raportului de documentare
(1) Raportul de documentare, conform dispoziţiilor art. 18 din lege, furnizeazã solicitantului cererii de model de utilitate informaţii privitoare la stadiul tehnicii, relevant faţã de invenţia din revendicãrile cererii, în raport cu care sã îşi poatã exercita drepturile exclusive, în conformitate cu dispoziţiile art. 20 din lege.
(2) Raportul de documentare furnizeazã terţilor, dupã publicarea sa, informaţii referitoare la stadiul tehnicii relevant faţã de invenţia din revendicãrile cererii.
(3) O.S.I.M. întocmeşte raportul de documentare pe baza depozitului naţional reglementar constituit conform dispoziţiilor art. 13 din lege.
(4) Raportul de documentare nu poate fi întocmit în urmãtoarele situaţii:
a) invenţia care face obiectul cererii de model de utilitate nu are caracter tehnic, în sensul dispoziţiilor art. 1 din lege sau este exclusã ori exceptatã de la protecţie potrivit dispoziţiilor art. 1 alin. (2) sau (4) din lege ori nu sunt îndeplinite dispoziţiile art. 11 din lege privitor la dezvãluirea invenţiei; şi
b) nu au fost achitate taxele de întocmire a raportului de documentare.
(5) În aplicarea dispoziţiilor art. 16 alin. (2) şi (3) din lege, în situaţia în care O.S.I.M. constatã cã cererea conţine douã sau mai multe invenţii, notificã solicitantului sã depunã revendicãrile corespunzãtoare invenţiei pentru care se va întocmi raportul de documentare.
(6) Conform dispoziţiilor art. 18 din lege, raportul de documentare se transmite solicitantului, care poate comunica la O.S.I.M., în termenul acordat, dacã doreşte publicarea acestuia odatã cu publicarea menţiunii hotãrârii de înregistrare.
(7) În aplicarea dispoziţiilor art. 18 alin. (7) din lege, în situaţia în care raportul de documentare nu se publicã odatã cu publicarea menţiunii hotãrârii de înregistrare, acesta se publicã ulterior, la cererea titularului sau a terţilor.
(8) Solicitarea publicãrii trebuie depusã în scris la O.S.I.M. cel mai târziu cu 4 luni înainte de împlinirea termenului de 6 ani de la data de depozit.
(9) În situaţia în care publicarea raportului de documentare nu a fost solicitatã conform prevederilor alin. (8), O.S.I.M. publicã raportul înainte de împlinirea termenului de 6 ani de la data de depozit.
(10) În aplicarea dispoziţiilor art. 19 alin. (9) din lege:
a) raportul de documentare poate fi solicitat în scris de cãtre un terţ cel mai târziu cu 6 luni înainte de încheierea primilor 6 ani de protecţie;
b) în situaţia în care un terţ a solicitat la OSIM efectuarea unui raport de documentare pe baza revendicãrilor amendate, OSIM publicã raportul de documentare efectuat iniţial pentru solicitant, iar cel de al doilea raport de documentare se publicã imediat dupã întocmirea şi transmiterea sa la titular şi terţ.
ART. 14
Modificãri ale revendicãrilor
(1) Procedura de înregistrare a modelului de utilitate se bazeazã pe depozitul naţional reglementar al cererii, modificarea revendicãrilor de cãtre solicitant, în conformitate cu dispoziţiile art. 18 alin. (5) din lege, fiind admisã numai ca urmare a primirii raportului de documentare întocmit de O.S.I.M.
(2) Dacã revendicãrile modificate conform art. 18 alin. (5) din lege se depun ulterior termenului prevãzut la art. 18 alin. (4) din lege acestea nu se publicã şi se restituie solicitantului.
(3) În aplicarea prevederilor art. 19 alin. (10) din lege, Comisia nu examineazã revendicãrile modificate depuse conform art. 18 alin. (5) din lege.
(4) Revendicãrile modificate conform art. 18 alin. (5) din lege conferã titularului dreptul de exploatare prevãzut la art. 5 din lege şi determinã întinderea protecţiei conferite de modelul de utilitate înregistrat.
(5) Totuşi, revendicãrile modificate nu trebuie sã extindã obiectul cererii de model de utilitate de la data de depozit. Analizarea revendicãrilor modificate se efectueazã în procedura de anulare, potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) lit. e) din lege.
ART. 15
Raportul de examinare a cererii de model de utilitate
(1) Raportul de examinare a cererii de model de utilitate, potrivit dispoziţiilor art. 19 alin. (1) din lege, este actul întocmit şi semnat de examinatorul care instrumenteazã dosarul cererii, pe baza cãruia Comisia de examinare ia hotãrârea.
(2) Raportul de examinare prevãzut la alin. (1) conţine:
a) datele bibliografice ale cererii de model de utilitate;
b) expunerea, pe scurt, a obiectului invenţiei pentru care se solicitã înregistrarea modelului de utilitate;
c) enumerarea procedurilor la care a fost supusã cererea, ca urmare a achitãrii taxelor, precum şi a documentelor analizate;
d) precizãri privind îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 17 alin. (1) şi (2) din lege;
e) propunerea examinatorului privind înregistrarea modelului de utilitate sau respingerea cererii, cu precizarea motivelor de drept care stau la baza acesteia.
ART. 16
Comisia de examinare
(1) Comisia de examinare are urmãtoarele competenţe:
a) ia hotãrâri privind înregistrarea modelului de utilitate sau respingerea cererii;
b) declarã ca fiind considerate retrase cererile de model de utilitate aflate în una dintre situaţiile prevãzute la art. 18 alin. (6) şi art. 19 alin. (5) din lege; sau
c) ia act de retragerea cererii de model de utilitate, la cererea explicitã a solicitantului.
(2) Comisia de examinare este formatã din:
a) preşedinte, desemnat de directorul general al O.S.I.M.;
b) examinatorul de stat în domeniul proprietãţii industriale, care a redactat raportul de examinare;
c) un al doilea examinator, desemnat de preşedinte.
(3) Hotãrârile luate de Comisia de examinare se motiveazã, iar menţiunea lor se înscrie în Registrul naţional al cererilor de model de utilitate modelelor de utilitate, unde se înscriu şi menţiunile privind declararea cererilor ca fiind considerate retrase, precum şi menţiunile privind cererile de model de utilitate retrase.
(4) Menţiunile hotãrârilor de înregistrare a modelului de utilitate se înscriu şi în Registrul naţional al modelelor de utilitate înregistrate.
(5) Hotãrârile luate de comisiile de examinare, actul privind retragerea cererii de model de utilitate sau declararea cererii ca fiind consideratã retrasã se comunicã solicitantului sau, dupã caz, mandatarului autorizat, în termen de o lunã de la data luãrii hotãrârii ori de la data emiterii actului privitor la retragere.
(6) În aplicarea dispoziţiilor art. 19 alin. (3) din lege, O.S.I.M. amânã luarea hotãrârii privind înregistrarea modelului de utilitate, dacã solicitantul depune o cerere motivatã şi achitã taxa pentru prelungirea termenului de procedurã, începând cu luna a 7-a de la data de depozit; în caz contrar, O.S.I.M. continuã procedura de înregistrare.
(7) În aplicarea dispoziţiilor art. 19 alin. (7) din lege, în cazul depunerii unei contestaţii, publicarea menţiunii hotãrârii se face în termen de o lunã de la data la care a fost soluţionatã contestaţia.
ART. 17
Publicarea înregistrãrii modelului de utilitate
(1) În aplicarea dispoziţiilor art. 19 alin. (8) din lege, publicarea înregistrãrii modelului de utilitate se face prin punerea la dispoziţia publicului, la sediul O.S.I.M., şi începând cu data publicãrii în BOPI a menţiunii privind hotãrârea de înregistrare, a descrierii revendicãrilor şi desenelor cuprinse în depozitul naţional reglementar şi, dupã caz, a revendicãrilor modificate; publicarea raportului de documentare se face, de asemenea, prin punerea la dispoziţia publicului la sediul O.S.I.M.
(2) Publicarea, conform dispoziţiilor alin. (1), include o primã paginã care cuprinde cel puţin urmãtoarele elemente:
a) numãrul şi data de depozit ale cererii;
b) indicele clasificãrii internaţionale;
c) codul standard pentru identificarea diferitelor tipuri de documente de model de utilitate;
d) titlul invenţiei;
e) datele de identificare a titularului;
f) datele de identificare a mandatarului autorizat desemnat de cãtre solicitant;
g) datele de identificare a inventatorului;
h) prioritãţile revendicate;
i) rezumatul invenţiei şi figura indicatã de solicitant pentru publicare;
j) numãrul revendicãrilor şi al figurilor din cererea de model de utilitate;
k) menţiunea publicãrii raportului de documentare, dupã caz.
(3) Hotãrârile privind modelele de utilitate produc efecte pentru terţi de la data publicãrii în BOPI a menţiunii acestora.
(4) Odatã cu publicarea prevãzutã la alin. (1) se publicã şi modificãrile în situaţia juridicã înscrise la O.S.I.M. pânã la data încheierii pregãtirilor de publicare a modelului de utilitate.
ART. 18
Reînnoirea protecţiei
(1) O.S.I.M. înscrie în Registrul naţional al modelelor de utilitate înregistrate şi publicã în BOPI menţiunea reînnoirii protecţiei, imediat dupã expirarea duratei de protecţie prevãzute la art. 7 alin. (1) şi (2) din lege, dacã:
a) titularul a solicitat în scris reînnoirea protecţiei în termenele prevãzute la art. 7 alin. (2) sau (3) din lege; şi
b) este depusã dovada de platã a taxei de reînnoire, conform art. 7 alin. (5) sau (6) din lege.
(2) O.S.I.M. nu înscrie menţiunea reînnoirii prevãzutã la alin. (1), dacã pânã la data expirãrii duratei de protecţie a fost luatã o hotãrâre definitivã şi irevocabilã de anulare a certificatului de înregistrare sau titularul a renunţat la drepturile conferite de înregistrarea modelului de utilitate.
(3) De îndatã ce sunt îndeplinite condiţiile legale pentru reînnoirea protecţiei prin model de utilitate, O.S.I.M. elibereazã titularului certificatul de reînnoire şi publicã în BOPI menţiunea reînnoirii.
(4) Taxa de reînnoire poate fi plãtitã de orice persoanã, dacã titularul nu a renunţat la modelul de utilitate, cu condiţia indicãrii datelor de identificare a acesteia, a titularului, a numãrului certificatului de model de utilitate, a titlului invenţiei care face obiectul protecţiei prin model de utilitate, a perioadei pentru care se face plata taxei şi a înregistrãrii la O.S.I.M. a unei copii a documentului de platã.
(5) Dacã titularul sau mandatarul autorizat nu a achitat taxa de reînnoire pânã la sfârşitul termenului prevãzut la art. 7 alin. (5) din lege, dar plata a fost efectuatã de cãtre o altã persoanã, atunci sunt îndeplinite condiţiile legale pentru reînnoirea protecţiei prin model de utilitate şi O.S.I.M. notificã aceasta titularului sau, dupã caz, mandatarului autorizat.
(6) În cazul încetãrii protecţiei ca urmare a neachitãrii taxei de reînnoire conform dispoziţiilor art. 7 alin. (5) sau (6) din lege, titularul poate solicita la O.S.I.M. revalidarea înregistrãrii pentru motive justificate, în maximum douã luni de la încheierea termenului prevãzut la art. 7 alin. (5) din lege; O.S.I.M. hotãrãşte asupra cererii de revalidare, sub condiţia plãţii taxei legale, prevãzutã la art. 1 pct. 22 din anexa nr. 1 la <>Ordonanţa Guvernului nr. 41/1998 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, precum şi a taxei de reînnoire.
(7) Menţiunea revalidãrii înregistrãrii modelului de utilitate se publicã în BOPI în termen de 30 de zile de la comunicarea hotãrârii conform prevederilor alin. (6).
(8) În situaţia prevãzutã la art. 14 alin. (1) lit. b) din lege, în cazul în care O.S.I.M. ia o hotãrâre de înregistrare a modelului de utilitate, dupã expirarea unui termen de 6 ani de la data de depozit a modelului de utilitate, titularul trebuie sã achite şi taxele de reînnoire prevãzute la art. 7 alin. (5) şi, dupã caz, alin. (6) din lege.
ART. 19
Procedura de anulare a certificatului de model de utilitate
(1) În cazul anulãrii înregistrãrii unui model de utilitate pentru motivul prevãzut la art. 23 alin. (1) lit. d) din lege, O.S.I.M. elibereazã certificatul persoanei îndreptãţite, cu condiţia ca aceasta sã achite o taxã corespunzãtoare celei prevãzute de lege pentru înregistrarea de modificãri în situaţia juridicã a unui brevet de invenţie.
(2) Persoana îndreptãţitã la eliberarea certificatului va depune în scopul publicãrii în BOPI dovada plãţii taxei prevãzute la alin. (1) şi, dupã caz, hotãrârea definitivã şi irevocabilã prin care s-a stabilit noul titular.

CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 20
Aplicarea prin analogie a unor prevederi ale Regulamentului de aplicare a <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 547/2008
În aplicarea art. 28 din lege, urmãtoarele prevederi ale Regulamentului de aplicare a <>Legii nr. 64/1991 privind brevetele de invenţie, republicatã, se aplicã prin analogie: art. 2-10, art. 14-16, art. 18, cu excepţia alin. (15), art. 19-24, art. 26-31, art. 33-34, art. 38, art. 44-46, art. 48, cu excepţia alin. (2), art. 49, art. 52-54, art. 55 în care se va înlocui expresia "cererea de revocare" cu expresia "cererea de anulare", art. 56, cu excepţia alin. (1) lit. b), art. 57, cu excepţia alin. (4), şi în care se va înlocui expresia "cererea de revocare" cu expresia "cererea de anulare", art. 58 în care se va înlocui expresia "cererea de revocare" cu expresia "cererea de anulare", art. 59, cu excepţia alin. (2), şi în care se va înlocui expresia "cererea de revocare" cu expresia "cererea de anulare", art. 60, art. 63, art. 64, cu excepţia alin. (4), art. 65, cu excepţia alin. (3), (5) şi (6), art. 80, cu excepţia lit. a), art.81, cu excepţia alin. (13), art. 82 şi art. 84-91.
ART. 21
În aplicarea prezentului regulament, directorul general al O.S.I.M. poate emite instrucţiuni care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016