Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
REGULAMENT din 10 noiembrie 2005 de organizare şi funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1067 din 29 noiembrie 2005
──────────
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.401 din 10 noiembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1.067 din 29 noiembrie 2005.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca, denumit în continuare institut naţional, este persoană juridică română în coordonarea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică, denumită în continuare organ coordonator.
ART. 2
Institutul naţional funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, calculează amortismente şi conduce evidenţa contabilă în regim economic şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, precum şi ale prezentului regulament.
ART. 3
Institutul naţional are ca scop desfăşurarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în domeniul izotopilor stabili şi al fizicii moleculare.
CAP. II
Obiectul de activitate
ART. 4
(1) Obiectul de activitate al institutului naţional constă în activităţi de cercetare-dezvoltare în domeniul propriu de activitate, cod CAEN 73/731/7310 - cercetare-dezvoltare în ştiinţe fizice şi naturale şi cuprinde, în principal:
A. Activităţi de cercetare-dezvoltare:
A.1. în cadrul Planului naţional pentru cercetare-dezvoltare şi inovare:
A.1.1. cercetare fundamentală de bază şi orientată, cod CAEN 7311, realizată în scopul creşterii nivelului cunoştinţelor în următoarele domenii ale fizicii:
a) fizica izotopilor stabili;
b) fizica moleculară;
c) biofizica: interacţiunea câmpurilor electromagnetice cu structurile biologice, investigarea mecanismelor care stau la baza proceselor fundamentale la nivel celular, analiza structurală şi funcţională a moleculelor de interes biologic: proteine şi acizi nucleici;
d) fizica stării condensate în medii moleculare;
A.1.2. cercetare aplicativă de tip precompetitiv pentru realizarea de studii şi cercetări, cod CAEN 7312:
a) cercetarea şi elaborarea de tehnologii pentru separarea izotopilor stabili şi pentru obţinerea de compuşi marcaţi cu izotopi stabili;
b) cercetarea, proiectarea şi elaborarea de aparatură de analiză izotopică şi chimică;
c) cercetarea şi elaborarea de metode de analiză a compuşilor utilizaţi, respectiv rezultaţi în procesele de separare izotopică;
d) cercetarea şi elaborarea de metodologii de utilizare a izotopilor de mediu în concentraţie naturală în hidrogeologie, rezerve naturale, ecosisteme schimbări climatice globale şi sisteme vii;
e) cercetarea şi elaborarea de materiale specifice domeniului fizicii şi tehnologiei izotopilor stabili;
f) investigarea unor procese de separare a amestecurilor izotopice şi moleculare;
g) utilizarea tehnicilor spectroscopice moderne pentru investigarea compoziţiei, structurii şi proprietăţilor fizico-chimice ale compuşilor moleculari, supramoleculari şi biomoleculari, dezvoltarea de aparatură şi metodologii în domeniu;
h) elaborarea şi caracterizarea sistemelor nanostructurate, multifuncţionale;
i) investigarea la nivel molecular a proceselor din ecosisteme;
A.1.3. alte activităţi de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică:
a) cercetare aplicativă şi/sau dezvoltare tehnologică pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul de activitate şi din domenii conexe;
b) asistenţă tehnică, transferul de tehnologii, elaborarea de studii de specialitate şi consultanţă, atestarea metrologică şi elaborarea de certificate de calitate şi buletine de analiză pentru beneficiari din ţară şi străinătate;
c) efectuarea de teste, probe şi măsurători în vederea autorizării tehnice şi omologării aparaturii, instalaţiilor, sistemelor şi serviciilor din domeniile: fizica izotopilor stabili, fizica moleculară şi biofizica;
d) elaborarea programelor de cercetare-dezvoltare;
e) certificarea calităţii în domeniul izotopilor stabili şi a aparaturii de analiză fizico-chimică;
f) certificarea metrologică a cromatografelor de gaze şi a spectrometrelor de masă;
A.1.4. activităţi pentru realizarea planurilor sectoriale şi a programelor-nucleu:
a) activităţi contractuale pentru dezvoltarea strategiei în domeniul proceselor izotopice, fizicii moleculare şi biofizicii;
b) cercetări fundamentale şi elaborarea de strategii, programe şi studii de diagnoză privind dezvoltarea domeniilor specifice institutului naţional;
c) activităţi de coordonare a programului-nucleu constând în cercetări avansate privind procesele elementare de separare izotopică şi controlul automat al instalaţiilor de separare, cercetări avansate privind obţinerea de noi compuşi marcaţi cu izotopi stabili, sisteme de detecţie cromatografice şi spectrometrice de masă performante, specifice analizelor de urme, metode spectrometrice de masă în studiul interacţiunilor la nivel de ecosistem şi identificări de surse de poluare, investigarea interacţiunilor intermoleculare şi procesarea acestora cu radiaţie electromagnetică, calorimetrie şi spectroscopie fototermică pentru detecţia proceselor moleculare şi izotopice;
A1.5. activităţi în cadrul programelor internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare: participarea la programul CORINT pentru proiecte din PC 5, PC 6, COST, NATO, EUREKA, INCO COPERNICUS, AIEA, CERN, IUCN-Dubna şi altele, precum şi la proiecte dezvoltate în cadrul acordurilor interguvernamentale şi bilaterale.
B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare, desfăşurate în domeniul propriu de activitate, conform prevederilor legale, constând în:
a) participarea şi elaborarea strategiei domeniului pentru realizarea de:
1. tehnologii pentru separarea izotopilor stabili;
2. tehnologii pentru obţinerea de noi compuşi marcaţi;
3. spectrometre de masă şi echipamente mecanice şi electronice specifice;
4. cromatografe de gaze şi lichide şi echipamente mecanice şi electronice specifice;
b) formare şi specializare profesională:
1. desfăşurarea unor activităţi de specializare şi perfecţionare în vederea formării unor specialişti în domeniile specifice institutului naţional;
2. formarea de cadre de cercetare şi de tehnicieni de înaltă calificare, necesare activităţilor institutului naţional;
3. activităţi de pregătire a personalului propriu şi a operatorilor economici în domeniile de activitate specifice institutului naţional şi în domenii conexe;
4. activităţi de coordonare a lucrărilor de doctorat, licenţă şi masterat, în condiţiile legii;
c) consultanţă şi asistenţă de specialitate;
d) activităţi de investiţii în domeniul de activitate;
e) marketing în domeniile izotopilor, compuşilor marcaţi, spectrometrelor de masă, cromatografelor de gaze şi în alte domenii conexe;
f) efectuarea de teste, probe şi măsurători în vederea autorizării tehnice şi omologării aparaturii, instalaţiilor, sistemelor şi serviciilor din domeniile de activitate;
g) organizarea de manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale specifice institutului naţional;
h) activităţi de documentare, editare şi tipărire de materiale de specialitate, reviste, preprinturi, cărţi, materiale publicitare;
i) prestări de servicii aferente obiectului său de activitate în condiţiile legii;
j) participare la realizarea transferului tehnologic prin promovarea activităţilor de valorificare a cercetării prin transferul rezultatelor cercetării operatorilor economici;
k) execuţie de unicate şi serii mici, în cadrul activităţii de microproducţie, ale aparaturii, echipamentelor şi dispozitivelor, precum şi elaborarea de softuri în domeniile de activitate specifice institutului naţional şi conexe;
l) activităţi de transport de produse şi substanţe periculoase necesare domeniilor de activitate ale institutului naţional;
m) activităţi de comerţ interior şi de import-export, aferente obiectului său de activitate, în condiţiile legii.
Conform Hotărârii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activităţilor din economia naţională CAEN, cu modificările ulterioare, activităţile conexe corespund următoarelor coduri CAEN:
7221 - editare de programe;
7222 - consultanţă şi furnizare de alte produse software;
7230 - prelucrarea informatică a datelor;
7240 - activităţi legate de bazele de date;
9251 - activităţi ale bibliotecilor şi arhivelor;
2213 - editarea revistelor şi periodicelor;
7430 - activităţi de testări şi analize tehnice;
3320 - producţie de aparatură, instrumente de măsură, verificare şi control (cu excepţia echipamentelor de măsură, reglare şi control pentru procesele industriale);
3330 - execuţie de echipamente de măsură, reglare şi control pentru procesele industriale;
7484 - alte activităţi de servicii prestate în principal întreprinderilor;
5186 - comerţ cu ridicata cu alte componente şi echipamente electronice;
6024 - transporturi rutiere de mărfuri;
– organizarea de manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale specifice institutului naţional.
ART. 5
În cadrul obiectului său de activitate, institutul naţional poate colabora şi la realizarea unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi de apărare naţională sau poate desfăşura şi alte activităţi conexe, cu aprobarea organului coordonator.
CAP. III
Patrimoniul
ART. 6
Patrimoniul institutului naţional, reactualizat, stabilit pe baza situaţiilor financiare încheiate la data de 30 iunie 2005, are valoarea de 15.075.877 mii lei, din care: imobilizări corporale şi necorporale 9.054.296 mii lei, active circulante 5.445.026 mii lei, alte creanţe 576.555 mii lei.
ART. 7
(1) Institutul naţional administrează cu diligenţa unui bun proprietar bunuri proprietate publică şi privată a statului, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publică şi privată a statului, administrate de institutul naţional, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, după caz, prevăzute în hotărârea Guvernului de înfiinţare a institutului naţional, se înregistrează distinct în patrimoniul acestuia.
(2) În exercitarea drepturilor sale, institutul naţional posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate.
ART. 8
(1) Rezultatele cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice aparţin institutului naţional, în calitate de persoană juridică executantă, şi ordonatorului principal de credite, în egală măsură, dacă prin contract nu s-a prevăzut altfel. Administrarea, înregistrarea în evidenţa contabilă a institutului naţional, precum şi înstrăinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea rezultatelor cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice se fac potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare.
(2) Institutul naţional poate realiza servicii sau activităţi de microproducţie prin asociere în participaţiune, în scopul stimulării valorificării rezultatelor cercetării, cu aprobarea organului coordonator.
ART. 9
Patrimoniul institutului naţional poate fi modificat conform prevederilor legale.
CAP. IV
Structura organizatorică şi funcţională
ART. 10
Institutul naţional poate avea în structură subunităţi, cu sau fără personalitate juridică, departamente, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate. Sediul subunităţilor se prevede în hotărârea de înfiinţare a institutului naţional, înfiinţarea sau desfiinţarea acestora fiind aprobată prin hotărâre a Guvernului.
ART. 11
Structura organizatorică a institutului naţional se aprobă prin ordin al conducătorului organului coordonator şi cuprinde, pe lângă structura organizatorică prevăzută la art. 10, şi următoarele compartimente: compartimentul juridic, compartimentul de marketing, compartimentul financiar-contabil, compartimentul de audit şi control financiar, compartimentul de diseminare a informaţiilor, relaţii publice şi mass-media.
ART. 12
În funcţie de specificul activităţii, prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie, se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori în colaborare cu alte unităţi din ţară sau din străinătate.
CAP. V
Organele de conducere
ART. 13
Conducerea institutului naţional este asigurată de:
a) consiliul de administraţie;
b) comitetul de direcţie;
c) directorul general.
ART. 14
Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institutul naţional sunt asigurate de consiliul ştiinţific.
ART. 15
(1) Relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii sunt stabilite de directorul general, care poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului naţional, cu avizul consiliului de administraţie.
(2) Conducătorii subunităţilor din structura institutului naţional răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia.
Consiliul de administraţie
ART. 16
(1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al conducătorului organului coordonator, la propunerea conducerii autorităţii de la care aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit din 4 în 4 ani.
(2) Din consiliul de administraţie fac parte în mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului naţional, care este preşedintele consiliului de administraţie;
b) preşedintele consiliului ştiinţific al institutului naţional;
c) un reprezentant al organului coordonator;
d) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
(3) Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie sunt specialişti din domeniu, propuşi de organul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin.
ART. 17
(1) Membrii consiliului de administraţie îşi păstrează calitatea de angajat la instituţia sau unitatea de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivă din această calitate.
(2) Pentru activitatea desfăşurată în calitate de membri ai consiliului de administraţie, aceştia beneficiază de o indemnizaţie lunară stabilită de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din salariul de bază al directorului general al institutului naţional.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa în aceeaşi calitate la alte unităţi cu care institutul naţional are relaţii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte unităţi cu acelaşi profil ori cu care institutul naţional se află în relaţii comerciale directe.
ART. 18
(1) Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii:
a) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de subunităţi din structura acestuia;
c) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, care se depune la organul coordonator în vederea aprobării, conform reglementărilor legale;
d) analizează şi avizează bilanţul contabil şi contul de profit şi pierdere, pe care le supune spre aprobare organului coordonator, şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în anul precedent;
e) analizează realizarea criteriilor de performanţă şi raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institutul naţional şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli;
f) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează să fie realizate de institutul naţional;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii;
h) aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu respectarea prevederilor legale;
i) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 39 şi stabileşte modul de rambursare a acestora;
j) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută;
k) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă;
l) aprobă criteriile şi comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul institutului naţional.
(2) Consiliul de administraţie exercită orice alte atribuţii stabilite potrivit prevederilor legale.
ART. 19
Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, avizat de organul coordonator. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe.
ART. 20
(1) Consiliul de administraţie se întruneşte de regulă o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului naţional o cer, la convocarea preşedintelui sau, după caz, a vicepreşedintelui ori la solicitarea a cel puţin 3 membri.
(2) Şedinţele consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de vicepreşedintele ales de membrii consiliului.
ART. 21
(1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin 5 membri. Dacă nu este îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie se va ţine într-un termen de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi.
(2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de votul a cel puţin 4 membri.
ART. 22
La şedinţele consiliului de administraţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
ART. 23
Pentru luarea unor decizii vizând probleme complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerată conform prevederilor legale.
ART. 24
(1) Membrii consiliului de administraţie sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin şi răspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional.
(2) Membrii consiliului de administraţie care s-au abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare pentru institutul naţional nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au anunţat în scris despre aceasta organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administraţie care nu respectă prevederile art. 17 alin. (3) şi (4) răspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt.
ART. 25
În primul trimestru al fiecărui an consiliul de administraţie prezintă organului coordonator un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs.
ART. 26
Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institutul naţional. Atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie.
Comitetul de direcţie
ART. 27
(1) Conducerea operativă a institutului naţional este asigurată de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a institutului naţional.
(2) La şedinţele comitetului de direcţie participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
ART. 28
(1) Comitetul de direcţie exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate de consiliul de administraţie.
(2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri şi cheltuieli;
d) programul de investiţii;
e) sistemul de asigurare a calităţii;
f) alte obligaţii.
ART. 29
Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele institutului naţional o impun.
ART. 30
(1) La nivelul subunităţilor din institutul naţional se organizează şi funcţionează comitetul de conducere, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare, aprobat de consiliul de administraţie al institutului naţional, şi este prezidat de directorul subunităţii respective.
(2) Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor stabilite de directorul general al institutului naţional şi aprobate de consiliul de administraţie.
Directorul general
ART. 31
(1) Activitatea curentă a institutului naţional este condusă de directorul general, numit pentru o perioadă de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform prevederilor legale. La expirarea acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului general poate fi prelungită pentru o perioadă de cel mult 4 ani.
(2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general se fac prin ordin al conducătorului organului coordonator.
ART. 32
Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi operatori economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate;
b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul subunităţilor şi departamentelor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie;
c) propune consiliului de administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional;
d) numeşte directorii şi conducătorii compartimentelor din structura organizatorică a institutului naţional, în urma concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie;
e) angajează şi concediază personalul institutului naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă;
f) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate din negocierea directă;
g) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale;
h) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ interior şi de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor cercetării, inclusiv activitatea compartimentului de marketing;
j) are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat, în condiţiile legii;
k) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional;
l) exercită orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie.
Consiliul ştiinţific
ART. 33
(1) Consiliul ştiinţific este format din minimum 5 membri, reprezentând principalele compartimente din cadrul institutului naţional care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători cu realizări deosebite în domeniu, salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institutul naţional.
(3) Din consiliul ştiinţific fac parte de drept directorul general şi directorul ştiinţific ai institutului naţional.
(4) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de către membrii consiliului ştiinţific.
(5) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administraţie.
ART. 34
Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele:
a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor proprii de cercetare-dezvoltare;
b) analizează, avizează şi urmăreşte realizarea lucrărilor de cercetare ştiinţifică;
c) propune spre aprobare consiliului de administraţie programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional;
d) avizează hotărârile consiliului de administraţie care implică politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii;
e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională şi încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale;
f) organizează şi coordonează desfăşurarea manifestărilor cu caracter ştiinţific;
g) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific;
h) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în ţară şi în străinătate personalului institutului naţional.
CAP. VI
Bugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia acestuia. Relaţii financiare
ART. 35
(1) Institutul naţional întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli şi situaţii financiare, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Bilanţul contabil anual se aprobă de către organul coordonator, în condiţiile legii.
ART. 36
(1) Veniturile şi cheltuielile institutului naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de organul coordonator şi se aprobă prin ordin al organului coordonator, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
ART. 37
Institutul naţional determină anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată.
ART. 38
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli, stabilit potrivit legii.
(2) Salariul de bază al directorului general se stabileşte prin ordin al conducătorului organului coordonator, potrivit reglementărilor legale.
ART. 39
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 40
(1) Institutul naţional hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează să fie realizate, potrivit obiectului său de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, precum şi din surse bugetare, prin organul coordonator, potrivit legii.
(2) Organul coordonator va cuprinde în bugetul său de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, achiziţionării de aparatură, echipamente şi instalaţii pentru institutul naţional.
(3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă potrivit legii.
ART. 41
(1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului naţional se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România şi prin trezorerie, potrivit legii.
(2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutară stabilite prin actele normative.
(3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de comerţ exterior, aferente obiectului său de activitate, potrivit legii. Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unităţile bancare specializate cu sediul în România.
ART. 42
Institutul naţional îşi va organiza controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii.
CAP. VII
Dispoziţii finale
ART. 43
Litigiile institutului naţional cu persoane fizice sau cu persoane juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor judecătoreşti române de drept comun.
ART. 44
Statutul de institut naţional se reînnoieşte periodic prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: