Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 10 mai 2009  privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum si a altor documente, in vederea adoptarii/aprobarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 10 mai 2009 privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum si a altor documente, in vederea adoptarii/aprobarii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 319 din 14 mai 2009

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Au dreptul sã iniţieze proiecte de documente de politici publice şi proiecte de acte normative, în vederea adoptãrii/aprobãrii de cãtre Guvern, conform atribuţiilor şi domeniului lor de activitate, urmãtoarele autoritãţi publice:
a) ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, aflate în subordinea Guvernului, precum şi autoritãţile administrative autonome;
b) organele de specialitate ale administraţiei publice centrale aflate în subordinea sau în coordonarea ministerelor, prin ministerele în a cãror subordine sau coordonare se aflã;
c) prefecţii, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, potrivit legii, prin Ministerul Administraţiei şi Internelor.
ART. 2
(1) Potrivit Constituţiei României, republicatã, Guvernul adoptã hotãrâri şi ordonanţe.
(2) Hotãrârile Guvernului se emit pentru organizarea executãrii legilor.
(3) Ordonanţele emise în domenii care nu fac obiectul legilor organice se adoptã numai în temeiul unei legi speciale de abilitare a Guvernului, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta.
(4) Ordonanţele de urgenţã se adoptã în condiţiile prevãzute de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţia României, republicatã.
(5) Guvernul îşi exercitã iniţiativa legislativã potrivit Constituţiei României, republicatã, prin însuşirea proiectelor de lege elaborate de ministere sau de alte autoritãţi ale administraţiei publice şi transmiterea acestora spre dezbatere şi adoptare Parlamentului.

CAP. II
Documentele de politici publice şi actele normative

ART. 3
(1) Documentele de politici publice sunt instrumentele de decizie prin intermediul cãrora sunt identificate posibilele soluţii pentru rezolvarea problemelor de politici publice, astfel cum sunt definite în <>Hotãrârea Guvernului nr. 870/2006 privind aprobarea Strategiei pentru îmbunãtãţirea sistemului de elaborare, coordonare şi planificare a politicilor publice la nivelul administraţiei publice centrale.
(2) Documentele de politici publice includ şi informaţii cu privire la evaluarea impactului, mãsurile de monitorizare, evaluare şi implementare a soluţiilor identificate.
(3) Documentele de politici publice, definite şi structurate conform dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 870/2006 şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 775/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de elaborare, monitorizare şi evaluare a politicilor publice la nivel central, cu modificãrile ulterioare, sunt:
a) strategia;
b) planul;
c) propunerea de politici publice.
ART. 4
Documentele de politici publice se iniţiazã, se elaboreazã, se adoptã şi se aplicã în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 870/2006 , ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 775/2005 , cu modificãrile ulterioare, precum şi ale prezentului regulament.
ART. 5
Actele normative se iniţiazã, se elaboreazã, se adoptã şi se aplicã în conformitate cu Constituţia României, republicatã, cu dispoziţiile <>Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 90/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.361/2006 privind conţinutul instrumentului de prezentare şi motivare a proiectelor de acte normative supuse aprobãrii Guvernului, cu principiile ordinii de drept, precum şi cu prevederile prezentului regulament.
ART. 6
(1) Actele normative cu impact asupra domeniilor social, economic şi de mediu, asupra bugetului general consolidat sau asupra legislaţiei în vigoare se elaboreazã pe baza unor documente de politici publice aprobate de Parlament sau Guvern.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplicã:
a) actelor cu caracter individual care au ca obiect exclusiv:
- numiri şi revocãri din funcţie;
- stabilirea unor date;
- aprobarea de indicatori tehnico-economici de investiţii;
- aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale operatorilor economici şi ale instituţiilor publice, a rectificãrii acestora, precum şi a normativelor de cheltuieli, pentru cazurile prevãzute de lege;
- acordarea de ajutoare financiare şi de urgenţã;
- alocarea de fonduri de la bugetul de stat, din Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului, din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, precum şi din Fondul naţional de dezvoltare;
- aprobarea finanţãrii de proiecte şi acţiuni din fondurile pentru promovarea imaginii externe a României;
- aprobarea stemelor pentru judeţe, municipii, oraşe şi comune;
- schimbarea regimului juridic al unor imobile;
- atestarea domeniilor publice ale unitãţilor administrativ-teritoriale;
- transferurile de imobile;
- încadrarea în categoria funcţionalã a drumurilor judeţene a unor drumuri sau a unor sectoare de drumuri;
- darea în folosinţã gratuitã a unor imobile;
b) legii speciale de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice;
c) actelor normative care transpun legislaţia comunitarã sau care creeazã cadrul juridic necesar aplicãrii acesteia;
d) actelor normative iniţiate ca urmare a aprobãrii de cãtre Guvern a tezelor prealabile elaborate în condiţiile <>art. 26 din Legea nr. 24/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) actelor normative prin care se ratificã, aprobã, aderã sau acceptã un tratat, în conformitate cu <>Legea nr. 590/2003 privind tratatele;
f) actelor normative prin care se aprobã norme metodologice prevãzute prin lege.
ART. 7
(1) În procesul de elaborare a proiectelor de acte normative, autoritãţile publice iniţiatoare au obligaţia sã respecte regulile procedurale aplicabile pentru asigurarea transparenţei decizionale, prevãzute de <>Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizionalã în administraţia publicã.
(2) Pentru asigurarea consultãrilor preliminare cu partenerii sociali, autoritãţile publice iniţiatoare au obligaţia sã supunã proiectele de acte normative cu caracter economico-social analizei comisiilor de dialog social, constituite în cadrul acestora în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 369/2009 privind constituirea şi funcţionarea comisiilor de dialog social la nivelul administraţiei publice centrale şi la nivel teritorial.
(3) Pentru asigurarea consultãrilor preliminare cu structurile asociative ale autoritãţilor administraţiei publice locale, autoritãţile publice iniţiatoare au obligaţia transmiterii proiectelor de acte normative preşedinţilor structurilor asociative, în conformitate cu dispoziţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 521/2005 privind procedura de consultare a structurilor asociative ale autoritãţilor administraţiei publice locale la elaborarea proiectelor de acte normative.

CAP. III
Alte documente

ART. 8
Pentru a exprima punctul de vedere oficial al României în faţa instituţiilor Uniunii Europene, iniţiatorul elaboreazã un document de poziţie naţionalã, sub forma unui mandat sau a unui mandat general, în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 115/2008 privind instituirea sistemului naţional de coordonare a afacerilor europene în vederea participãrii României la procesul decizional al instituţiilor Uniunii Europene.
ART. 9
Tratatele internaţionale se negociazã şi se semneazã de cãtre persoanele desemnate în acest scop, în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 590/2003 .
ART. 10
(1) Memorandumul este instrumentul prin care se supune spre aprobare iniţierea negocierii şi/sau semnarea unui tratat internaţional, respectiv suspendarea aplicãrii unui tratat, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 590/2003 .
(2) Memorandumul poate fi elaborat şi în cazul în care este necesarã o decizie a Guvernului într-o anumitã problematicã. Memorandumul va fi avizat de instituţiile implicate şi va cuprinde descrierea respectivei probleme şi propuneri pentru rezolvarea acesteia.
(3) Memorandumul este un act intern al Guvernului, care nu se publicã în Monitorul Oficial al României.
ART. 11
(1) Pentru proiectele de coduri sau alte proiecte de legi complexe, pentru care s-au constituit comisii de specialitate, în condiţiile <>art. 26 şi urmãtoarele din Legea nr. 24/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se elaboreazã şi se aprobã teze prealabile, conform structurii prevãzute la art. 12.
(2) Pentru proiectele de coduri sau alte proiecte de legi complexe, pentru care nu s-au constituit comisii de specialitate, în condiţiile <>art. 26 din Legea nr. 24/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se elaboreazã documente de politici publice, astfel cum sunt acestea definite în prezentul regulament.
ART. 12
Tezele prealabile, supuse aprobãrii Guvernului, se referã în principal la:
a) informaţii generale relevante;
b) rezultatele cercetãrilor, studiilor şi documentãrilor ştiinţifice efectuate;
c) componenţa comisiei de elaborare conform dispoziţiilor <>art. 26 din Legea nr. 24/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) descrierea succintã a soluţiilor şi a variantelor propuse de actul normativ preconizat;
e) descrierea impactului social şi economic asupra mediului de afaceri sau asupra mediului înconjurãtor, dupã caz;
f) prezentarea succintã a conţinutului proiectului de cod propus sau al altor proiecte de legi complexe;
g) descrierea, în funcţie de specificul prevederilor incluse, a capitolelor sau a secţiunilor de prevederi legale propuse, a aspectelor care urmeazã sã fie reglementate;
h) descrierea activitãţilor planificate pentru desfãşurarea discuţiilor publice;
i) prezentarea informaţiilor privind estimãrile financiare;
j) concordanţa cu legislaţia comunitarã şi cu cea naţionalã;
k) mãsuri de implementare a modificãrilor propuse;
l) rezultate aşteptate în urma implementãrii modificãrilor propuse.
ART. 13
(1) În scopul exclusiv al raportãrii şi al informãrii cu privire la evoluţia procesului de soluţionare a unor probleme specifice, la stadiul implementãrii documentelor de politici publice şi/sau a actelor normative iniţiatorii elaboreazã şi transmit Guvernului o notã.
(2) Nota nu poate constitui temei juridic pentru elaborarea, avizarea şi adoptarea unui act normativ.
(3) Înaintea prezentãrii notei în cadrul şedinţei Guvernului, aceasta se transmite de cãtre iniţiator Cabinetului Primului-Ministru.
ART. 14
(1) Proiectul punctului de vedere al Guvernului asupra propunerilor legislative parlamentare este elaborat şi supus Guvernului spre aprobare de cãtre Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul, în condiţiile prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 411/2007 privind organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul.
(2) Dupã aprobarea în şedinţa Guvernului, Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul transmite punctul de vedere la Camera Deputaţilor sau la Senat, dupã caz.

CAP. IV
Procedura de elaborare şi consultare a proiectelor de acte normative şi a proiectelor de documente de politici publice

ART. 15
(1) Iniţiatorul elaboreazã o formã iniţialã a proiectului de act normativ sau a proiectului de documente de politici publice, pe care are obligaţia sã o supunã concomitent atât consultãrii publice, în condiţiile <>Legii nr. 52/2003 , cât şi consultãrii preliminare interinstituţionale.
(2) Consultarea preliminarã interinstituţionalã se realizeazã în urma afişãrii proiectului de act normativ sau a proiectului de documente de politici publice, însuşit de conducãtorul acestuia, pe site-ul iniţiatorului, cu respectarea termenului prevãzut de <>art. 6 alin. (2) din Legea nr. 52/2003 , precum şi prin transmiterea concomitentã, în format electronic/PDF, cãtre Secretariatul General al Guvernului.
(3) Forma electronicã transmisã Secretariatului General al Guvernului va fi însoţitã de o adresã de înaintare al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 1.
(4) La primirea formei electronice, Secretariatul General al Guvernului afişeazã de îndatã, pe site-ul propriu, proiectul de act normativ sau proiectul de document de politici publice.
(5) Desfãşurarea întregului proces de consultare, atât cu cetãţenii şi cu asociaţiile legal constituite, cât şi consultarea preliminarã interinstituţionalã, cade în sarcina exclusivã a iniţiatorului.
(6) Proiectele de acte normative cu impact asupra domeniilor social, economic şi de mediu, asupra bugetului general consolidat sau asupra legislaţiei în vigoare sunt supuse consultãrii însoţite de instrumentele de prezentare şi motivare elaborate conform prevederilor legale în vigoare, precum şi de documentul de politicã publicã aferent.
(7) Proiectele de hotãrâre a Guvernului care nu au impact asupra domeniilor social, economic şi de mediu, asupra bugetului general consolidat sau asupra legislaţiei în vigoare, sunt supuse consultãrii însoţite de instrumentele de prezentare şi motivare elaborate conform <>art. 2 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.361/2006 .
ART. 16
(1) Pentru fiecare proiect de document de politici publice sau proiect de act normativ, precum şi pentru structura şi conţinutul instrumentului de prezentare şi motivare aferent, autoritãţile publice prezintã iniţiatorului un punct de vedere în scris.
(2) Punctul de vedere constã în observaţii şi propuneri care privesc aspectele de fond din aria proprie de competenţã.
(3) Punctul de vedere este semnat de conducãtorul instituţiei, de un secretar de stat sau de cãtre secretarul general. Adresa de înaintare a punctului de vedere cuprinde şi datele persoanei de contact desemnate.

CAP. V
Procedura de avizare/adoptare a proiectelor de acte normative şi a proiectelor de documente de politici publice

ART. 17
(1) La finalizarea procedurii de elaborare şi consultare, autoritatea publicã iniţiatoare are obligaţia de a transmite Secretariatului General al Guvernului, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic/PDF, în vederea înregistrãrii, proiectele de documente de politici publice şi proiectele de acte normative însuşite, prin semnare, de cãtre conducãtorul/conducãtorii autoritãţii/autoritãţilor publice iniţiatoare, împreunã cu o adresã de înaintare, al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 2.
(2) Adresa de înaintare prevãzutã la alin. (1) va fi însoţitã de urmãtoarele documente, dupã caz:
a) proiectul de document de politicã publicã sau proiectul de act normativ;
b) instrumentul de prezentare şi motivare;
c) tabelul de concordanţã între actul normativ comunitar propus sã fie transpus şi proiectul de act normativ naţional care îl transpune, elaborat conform modelului prevãzut în anexa nr. 3;
d) tabelul comparativ cuprinzând reglementarea în vigoare şi reglementarea propusã, în situaţia în care proiectele de acte normative conţin modificãri şi/sau completãri ale actelor normative în vigoare.
(3) Prin grija autoritãţii publice iniţiatoare, în aceeaşi zi în care au fost înaintate cãtre Secretariatul General al Guvernului, proiectele de documente de politici publice şi proiectele de acte normative sunt transmise, în original, şi instituţiilor ce urmeazã sã avizeze proiectul, însoţite de o adresã de înaintare, elaboratã conform modelului prevãzut în anexa nr. 4.
(4) În aceastã etapã, proiectele de documente de politici publice şi proiectele de acte normative care urmeazã sã fie avizate de Ministerul Finanţelor Publice, Departamentul pentru Afaceri Europene, sau, dupã caz, Ministerul Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti, vor fi transmise acestor instituţii, în copie, în vederea analizei.
(5) În aceastã etapã Ministerul Finanţelor Publice, Departamentul pentru Afaceri Europene sau, dupã caz, Ministerul Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti are obligaţia transmiterii unui punct de vedere iniţiatorului numai în urma sesizãrii unor probleme de fond din aria proprie de competenţã.
(6) Iniţiatorul este responsabil pentru corectitudinea datelor cuprinse în documentele prevãzute la alin. (1), (2) şi (3), precum şi pentru concordanţa dintre informaţiile prezentate în formã scrisã şi în cea electronicã.
ART. 18
(1) La nivelul fiecãrei autoritãţi publice dintre cele prevãzute la art. 1 se constituie o structurã unicã, cu atribuţii de primire şi înregistrare a proiectelor de acte normative sau a proiectelor de documente de politici publice supuse avizãrii, precum şi de comunicare a tuturor datelor necesare pentru urmãrirea procesului de avizare.
(2) Din cadrul structurii prevãzute la alin. (1) se desemneazã o singurã persoanã, care va avea dreptul la semnãturã electronicã, având ca atribuţie principalã gestionarea tuturor activitãţilor legate de procedura de elaborare şi avizare a proiectelor de documente de politici publice şi a proiectelor de acte normative.
ART. 19
(1) La primirea proiectelor de documente de politici publice sau a proiectelor de acte normative, în forma prevãzutã la art. 17, Secretariatul General al Guvernului procedeazã de îndatã la înregistrarea acestora, la publicarea pe pagina de internet şi la verificarea îndeplinirii condiţiilor de formã prevãzute de prezentul regulament.
(2) Nerespectarea condiţiilor cu privire la forma şi documentele care trebuie sã însoţeascã proiectele de documente de politici publice şi proiectele de acte normative se constatã de cãtre Secretariatul General al Guvernului şi se comunicã autoritãţii publice iniţiatoare în cadrul reuniunii de lucru pregãtitoare şedinţei Guvernului.
ART. 20
(1) Instituţiile publice avizatoare trebuie sã transmitã iniţiatorului proiectul de act normativ sau proiectul de document de politici publice, în original, avizat în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la înregistrarea acestuia la structura unicã din cadrul instituţiilor avizatoare prevãzutã la art. 18 alin. (1).
(2) În vederea obţinerii avizului conform, proiectele de documente de politici publice se transmit Secretariatului General al Guvernului în original, împreunã cu o copie, numai dupã obţinerea tuturor avizelor instituţiilor publice interesate. Avizul conform se emite cu privire la respectarea standardelor şi procedurilor prevãzute de legislaţia în vigoare pentru elaborarea documentelor de politici publice, încheind operaţiunile din etapa de avizare.
(3) Termenul pentru avizul conform este de 3 zile lucrãtoare de la înregistrarea acestuia la structura unicã prevãzutã la art. 18 alin. (1) din cadrul Secretariatul General al Guvernului.
(4) Dupã primirea avizelor solicitate în condiţiile alin. (1), proiectele de acte normative şi/sau documentele de politici publice se transmit spre avizare, dupã caz, Ministerului Finanţelor Publice, Departamentului pentru Afaceri Europene şi Ministerului Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti.
(5) Termenul de avizare pentru Ministerul Finanţelor Publice, Departamentul pentru Afaceri Europene şi Ministerul Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti este de 4 zile lucrãtoare de la înregistrarea acestuia la structura unicã prevãzutã la art. 18 alin. (1). Termenul se calculeazã pe zile libere, neintrând în calcul ziua când începe şi nici cea în care expirã.
(6) Proiectele de acte normative care transpun prevederi comunitare, creeazã cadrul juridic necesar aplicãrii acestora ori având relevanţã comunitarã se transmit spre avizare Departamentului pentru Afaceri Europene, ca penultimã instituţie avizatoare, însoţite, dacã este cazul, de tabelul de concordanţã între actul normativ comunitar propus sã fie transpus şi proiectul de act normativ naţional care îl transpune.
(7) Proiectele de acte normative se transmit Ministerului Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti în original, împreunã cu o copie, numai dupã obţinerea tuturor avizelor autoritãţilor publice interesate în aplicare. Ministerul Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti avizeazã proiectele exclusiv din punctul de vedere al legalitãţii, încheind operaţiunile din etapa de avizare.
(8) Avizul Ministerului Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti nu este obligatoriu în cazul actelor cu caracter individual ce au ca obiect exclusiv:
a) numiri şi revocãri din funcţie;
b) stabilirea unor date;
c) aprobarea de indicatori tehnico-economici de investiţii;
d) aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale operatorilor economici şi ale instituţiilor publice, pentru cazurile prevãzute de lege, şi a rectificãrii acestora;
e) acordarea de ajutoare financiare şi de urgenţã;
f) alocarea de fonduri de la bugetul de stat, suplimentarea bugetelor instituţiilor publice din Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului, din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului, precum şi din Fondul naţional de dezvoltare;
g) aprobarea finanţãrii de proiecte şi acţiuni din fondurile pentru promovarea imaginii externe a României;
h) aprobarea stemelor pentru judeţe, municipii, oraşe şi comune;
i) atestarea domeniilor publice ale unitãţilor administrativ-teritoriale.
ART. 21
(1) În urma analizãrii proiectelor, în cadrul termenelor pentru avizare prevãzute la art. 20, autoritãţile publice cãrora le-a fost solicitat avizul pot transmite iniţiatorului proiectul:
a) avizat favorabil, fãrã observaţii;
b) avizat favorabil, cu observaţii şi propuneri;
c) avizat negativ, caz în care se va preciza în instrumentul de prezentare şi motivare "Aviz negativ", precum şi motivarea emiterii acestuia.
(2) Depãşirea termenelor pentru avizare prevãzute la art. 20 reprezintã aviz tacit, fãrã îndeplinirea vreunei alte formalitãţi de cãtre iniţiator.
(3) În situaţia în care proiectul a fost avizat cu observaţii şi propuneri sau avizat negativ, iniţiatorul va întocmi o notã justificativã care sã cuprindã modalitatea de însuşire sau, dupã caz, argumentele care au condus la neînsuşirea observaţiilor şi propunerilor. O copie a notei justificative se transmite de cãtre iniţiator instituţiei care a avizat cu observaţii sau negativ.
ART. 22
Dupã finalizarea procesului de avizare interministerialã a proiectului de document de politici publice sau, dupã caz, a proiectului de act normativ, forma finalã însoţitã, dacã este cazul, de observaţiile instituţiilor avizatoare şi de nota justificativã privind nepreluarea acestora se transmite, prin grija iniţiatorilor, Curţii de Conturi a României, Consiliului Concurenţei, Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, Consiliului Economic şi Social şi/sau Consiliului Superior al Magistraturii, dupã caz, în vederea obţinerii avizelor, dacã obţinerea acestora este obligatorie, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 23
Dupã obţinerea avizelor instituţiilor prevãzute la art. 22, iniţiatorul va transmite Secretariatului General al Guvernului, în original, forma finalã a proiectului de document de politici publice sau, dupã caz, a proiectului de act normativ, însoţit de eventualele observaţii şi propuneri ale tuturor instituţiilor avizatoare, precum şi de nota justificativã privind însuşirea sau neînsuşirea acestora, dacã este cazul.
ART. 24
(1) Pentru proiectele de acte normative primite la Secretariatul General al Guvernului în condiţiile art. 23, acesta solicitã de îndatã avizul Consiliului Legislativ, ce urmeazã sã fie emis potrivit legii, în termenul solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de:
a) 24 de ore pentru proiectele de ordonanţe de urgenţã;
b) douã zile pentru proiectele de legi care urmeazã sã fie transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii în procedurã de urgenţã;
c) 10 zile pentru celelalte proiecte de acte normative.
(2) Proiectele de ordonanţe şi de hotãrâri cu caracter normativ se supun spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului Legislativ.
ART. 25
(1) Secretariatul General al Guvernului verificã îndeplinirea condiţiilor de formã ale fiecãrui proiect de act normativ sau document de politici publice, inclusiv respectarea normelor de tehnicã legislativã prevãzute de <>Legea nr. 24/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Dacã în urma examinãrii proiectelor de documente de politici publice şi a proiectelor de acte normative se constatã nerespectarea cerinţelor de formã, Secretariatul General al Guvernului întocmeşte o notã cuprinzând observaţii şi propuneri, pe care o supune atenţiei iniţiatorului.
ART. 26
(1) Secretariatul General al Guvernului transmite iniţiatorului avizul Consiliului Legislativ şi, dupã caz, nota prevãzutã la art. 25 alin. (2).
(2) Pe baza documentelor prevãzute la alin. (1), iniţiatorul are obligaţia de a reanaliza şi, dupã caz, de a reface proiectul de document de politicã publicã sau de act normativ.
(3) În situaţia în care iniţiatorul nu acceptã total sau parţial observaţiile şi propunerile formulate în documentele prevãzute la alin. (1), acesta va întocmi o notã justificativã cuprinzând argumentele care au condus la neînsuşirea observaţiilor şi propunerilor respective.
ART. 27
Proiectul de document de politicã publicã finalizat conform dispoziţiilor prezentului regulament este transmis Secretariatului General al Guvernului, în original, pe suport hârtie, precum şi pe e-mail, în vederea includerii la lit. a) a agendei reuniunii de lucru pregãtitoare, fiind însoţit, dupã caz, de:
a) adresa de înaintare care va cuprinde lista documentelor anexate;
b) procesul-verbal al şedinţei comitetului interministerial, desfãşuratã în condiţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã proiectul a fost analizat în oricare dintre acestea;
c) observaţiile instituţiilor avizatoare şi nota justificativã privind însuşirea sau neînsuşirea acestora, dupã caz.
ART. 28
Proiectul de act normativ finalizat conform dispoziţiilor prezentului regulament este transmis Secretariatului General al Guvernului, în original, pe suport hârtie, în copie certificatã, precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat, în vederea includerii la lit. a) a agendei reuniunii de lucru pregãtitoare, fiind însoţit, dupã caz, de:
a) adresa de înaintare, care va cuprinde în mod obligatoriu: lista documentelor anexate, proprietãţile documentelor referitoare la numãrul de caractere şi data ultimei salvãri, menţionarea documentului de politicã publicã la care se referã proiectul de act normativ aprobat de Guvern;
b) instrumentul de prezentare şi motivare;
c) avizul de oportunitate pentru proiectele de ordonanţã de urgenţã sau avizul privind încadrarea în domeniile în care Guvernul este abilitat sã emitã ordonanţe, pentru proiectele de ordonanţã elaborate în temeiul legilor de abilitare;
d) avizul Curţii de Conturi a României, al Consiliului Concurenţei, Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, Consiliului Economic şi Social şi/sau al Consiliului Superior al Magistraturii, dupã caz;
e) tabelul de concordanţã;
f) în cazul tratatelor internaţionale şi a contractelor de stat - memorandum;
g) observaţiile instituţiilor avizatoare şi nota justificativã privind însuşirea sau neînsuşirea acestora;
h) fişa circuitului de avizare, conform modelului prevãzut în anexa nr. 5;
i) documente relevante care atestã valabilitatea relaţiilor de ordin juridic reglementate de proiectul de act normativ (documente care certificã dreptul de proprietate, extrase de carte funciarã, hotãrâri ale autoritãţilor administraţiei publice locale prin care se solicitã trecerea unor bunuri în domeniul public sau privat al respectivelor unitãţi administrativ-teritoriale etc.);
j) tabelul comparativ, în situaţia în care proiectele de acte normative conţin modificãri şi/sau completãri ale actelor normative în vigoare.
ART. 29
Proiectul de act cu caracter individual întocmit conform dispoziţiilor prezentului regulament este transmis Secretariatului General al Guvernului, în original, pe suport hârtie, în copie certificatã, precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat, în vederea includerii la lit. a) a agendei reuniunii de lucru pregãtitoare, fiind însoţit, dupã caz, de:
a) adresa de înaintare, care va cuprinde în mod obligatoriu: lista documentelor anexate, proprietãţile documentelor referitoare la numãrul de caractere şi data ultimei salvãri;
b) instrumentul de prezentare şi motivare;
c) fişa circuitului de avizare, conform modelului prevãzut în anexa nr. 5;
d) documente relevante care atestã valabilitatea relaţiilor de ordin juridic reglementate de proiectul de act cu caracter individual (documente care atestã dreptul de proprietate, extrase de carte funciarã, hotãrâri ale autoritãţilor administraţiei publice locale prin care se solicitã trecerea unor bunuri în domeniul public sau privat al respectivelor unitãţi administrativ-teritoriale etc.);
e) tabelul comparativ, în situaţia în care proiectul de act cu caracter individual conţine modificãri şi/sau completãri ale actelor normative în vigoare;
f) tabelul de concordanţã.
ART. 30
În situaţia în care se constatã lipsa documentelor însoţitoare obligatorii conform prezentului regulament, Secretariatul General al Guvernului restituie iniţiatorului documentul împreunã cu materialele anexate pentru completarea acestora.

CAP. VI
Dispoziţii speciale cu privire la avizarea ordonanţelor de urgenţã şi a ordonanţelor Guvernului

ART. 31
(1) Proiectele de ordonanţã de urgenţã sunt avizate de cãtre Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul din punctul de vedere al oportunitãţii promovãrii acestora, în sensul motivãrii situaţiei extraordinare a cãrei reglementare nu poate fi amânatã, precum şi a prezentãrii consecinţelor neadoptãrii proiectului de act normativ în regim de urgenţã.
(2) La primirea avizului de oportunitate din partea Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul, iniţiatorul transmite proiectul Secretariatului General al Guvernului, potrivit art. 17, şi demareazã procedura de avizare, în termenele stabilite potrivit prevederilor prezentului regulament.
(3) Dupã obţinerea tuturor avizelor, ordonanţele de urgenţã vor fi prezentate în reuniunea de lucru pregãtitoare, iar apoi vor fi incluse pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului.
(4) În situaţia în care avizul prevãzut la alin. (1) este negativ, proiectul de ordonanţã de urgenţã va putea fi refãcut sub forma unui proiect de lege şi va fi promovat ca atare, cu îndeplinirea tuturor procedurilor prevãzute în prezentul regulament.
(5) Dacã autoritatea care a elaborat proiectul de ordonanţã de urgenţã susţine necesitatea promovãrii lui în aceastã formã, chiar dupã obţinerea unui aviz nefavorabil, acordat în conformitate cu prevederile alin. (1), proiectul, însoţit de o notã explicativã privind motivele neacceptãrii avizului nefavorabil, se înscrie pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului în care se va adopta o hotãrâre finalã.
(6) Avizul de oportunitate prevãzut la alin. (1) este valabil pentru o perioadã de 20 de zile calendaristice de la data emiterii.
ART. 32
(1) Proiectele de ordonanţe elaborate în temeiul legilor de abilitare a Guvernului, adoptate în temeiul art. 115 alin. (1) din Constituţie României, republicatã, vor fi avizate de cãtre Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul din punctul de vedere al încadrãrii în domeniile pentru care Guvernul este abilitat sã emitã ordonanţe.
(2) La primirea avizului de oportunitate din partea Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul, iniţiatorul transmite proiectul Secretariatului General al Guvernului, potrivit art. 17, şi demareazã procedura de avizare, în termenele stabilite potrivit prevederilor prezentului regulament.
(3) În cazul în care avizul prevãzut la alin. (1) este favorabil cu amendamente, iniţiatorii transmit proiectele spre avizare, potrivit art. 17, numai dupã refacerea acestora conform avizului.
(4) În situaţia în care avizul prevãzut la alin. (1) este nefavorabil, proiectul va putea fi refãcut sub forma unui proiect de lege şi va fi promovat ca atare, cu îndeplinirea tuturor procedurilor prevãzute în prezentul regulament.
(5) Proiectele de ordonanţã elaborate în temeiul unei legi de abilitare a Guvernului nu pot fi incluse pe agenda de lucru a Guvernului fãrã avizul favorabil al Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul.
(6) Avizul prevãzut la alin. (1) este valabil numai pe perioada de abilitare prevãzutã în legea de abilitare a Guvernului în temeiul cãreia se elaboreazã respectivul proiect de ordonanţã.

CAP. VII
Statutul, componenţa, organizarea şi desfãşurarea reuniunii de lucru pregãtitoare şedinţei Guvernului

ART. 33
(1) Reuniunea de lucru pregãtitoare şedinţei Guvernului este organizatã de Secretariatul General al Guvernului şi condusã de secretarul general al Guvernului sau, dupã caz, de secretarul general adjunct, iar în lipsa acestora, de un reprezentant desemnat în acest scop.
(2) Reuniunea de lucru pregãtitoare are loc sãptãmânal.
ART. 34
(1) La reuniunea de lucru pregãtitoare şedinţei Guvernului participã reprezentanţi, la nivel de secretar de stat sau secretar general, ai Secretariatului General al Guvernului, ai viceprim-ministrului, miniştrilor, miniştrilor de stat, miniştrilor-delegaţi cu însãrcinãri speciale pe lângã primul-ministru, prevãzuţi în lista Guvernului pentru care Parlamentul a acordat votul de încredere, precum şi consilieri de stat ai primului-ministru, denumiţi în continuare membri permanenţi.
(2) La reuniunea de lucru pregãtitoare şedinţei Guvernului participã, în calitate de membri permanenţi, şi reprezentanţii structurilor organizatorice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului ai cãror conducãtori nu au calitatea de membri ai Guvernului.
(3) Secretarul general al Guvernului poate invita la reuniunea de lucru pregãtitoare şi alte persoane în vederea participãrii la dezbateri.
ART. 35
Pentru eficientizarea procesului de avizare a actelor normative, în ziua stabilitã pentru desfãşurarea reuniunii de lucru pregãtitoare a şedinţei Guvernului, Secretariatul General al Guvernului asigurã cadrul necesar, inclusiv din punct de vedere logistic, pentru consultãri formale şi informale, la nivel decizional şi de experţi, dintre autoritãţile publice iniţiatoare şi avizatoare, dupã caz.
ART. 36
(1) Agenda reuniunii de lucru pregãtitoare este elaboratã de Secretariatul General al Guvernului şi se aprobã de cãtre secretarul general al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului transmite agenda reuniunii de lucru pregãtitoare, împreunã cu actele incluse în aceasta, membrilor permanenţi şi participanţilor, cu cel puţin 24 de ore înainte de reuniunea pregãtitoare.
ART. 37
Agenda reuniunii de lucru pregãtitoare şedinţei Guvernului cuprinde:
a) proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului cuprinzând lista proiectelor de acte normative, a proiectelor de documente de politici publice avizate şi a altor documente;
b) lista proiectelor de acte normative şi alte documente transmise la Secretariatul General al Guvernului şi neincluse în proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului, inclusiv proiectele de acte normative avizate negativ din punctul de vedere al legalitãţii de Ministerul Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti;
c) lista proiectelor de acte normative şi a proiectelor de documente de politici publice pentru care s-a demarat procedura de avizare cuprinzând menţionarea datei expirãrii termenelor de avizare, instituţiile avizatoare şi observaţiile privind îndeplinirea condiţiilor de formã;
d) lista proiectelor de acte normative şi a proiectelor de documente de politici publice supuse procedurilor de transparenţã decizionalã;
e) lista proiectelor de acte normative adoptate de Guvern şi nefinalizate, precum şi a proiectelor de documente de politici publice care nu au fost reformulate ca urmare a modificãrilor aprobate de Guvern;
f) alte aspecte, inclusiv informarea privind sarcinile încredinţate în şedinţa Guvernului ministerelor şi altor autoritãţi publice sau rezultate din acte normative.
ART. 38
Un proiect de document de politici publice sau un proiect de act normativ poate fi retras în cadrul reuniunii de lucru pregãtitoare, la solicitarea autoritãţii publice iniţiatoare, urmând sã fie eliminat de îndatã de pe pagina de internet a Secretariatului General al Guvernului.

CAP. VIII
Dispoziţii privind analiza, supunerea spre adoptare în cadrul şedinţei Guvernului a proiectelor de documente de politici publice şi a proiectelor de acte normative, precum şi procedura ulterioarã adoptãrii acestora

ART. 39
(1) Primul-ministru stabileşte data, ora şi locul desfãşurãrii şedinţei Guvernului pe care o conduce.
(2) Proiectul agendei de lucru a şedinţei Guvernului este întocmit de Secretariatul General al Guvernului şi prezentat spre aprobare primului-ministru.
(3) Agenda de lucru a şedinţei Guvernului se comunicã de cãtre Secretariatul General al Guvernului, împreunã cu proiectele de documente de politici publice, proiectele de acte normative sau alte documente, precum şi documentele însoţitoare respective, tuturor membrilor Guvernului, conducãtorilor altor autoritãţi publice interesate, precum şi altor participanţi la şedinţa Guvernului, cu cel puţin 24 de ore înainte de ziua şedinţei Guvernului.
ART. 40
(1) Înainte de începerea dezbaterilor sau în cursul acestora iniţiatorii pot solicita primului-ministru, motivat, retragerea sau amânarea proiectelor de documente de politici publice, proiectelor de acte normative sau a altor documente aflate pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului.
(2) În cazuri excepţionale, primul-ministru poate aproba ca pe durata desfãşurãrii şedinţei Guvernului sã fie luate în discuţie şi proiecte de documente de politici publice, proiecte de acte normative sau alte documente neînscrise pe agenda de lucru, dacã acestea reclamã o decizie urgentã a Guvernului.
(3) În cazul acestor chestiuni urgente, iniţiatorul are obligaţia sã îşi însuşeascã observaţiile şi propunerile cu privire la forma şi legalitatea acestor proiecte cuprinse în documentele prevãzute la art. 24 şi 25.
ART. 41
(1) Decizia Guvernului cu privire la fiecare proiect de document de politici publice, proiect de act normativ sau alt document, luatã ca urmare a rezultatului dezbaterilor, este marcatã prin anunţul primului-ministru privind adoptarea/ aprobarea, amânarea, respingerea sau retragerea acestuia, dupã caz.
(2) Stenograma şedinţei Guvernului se întocmeşte prin grija Secretariatului General al Guvernului şi se certificã de cãtre secretarul general al Guvernului. Aceasta reflectã hotãrârile luate, punctele de vedere, persoanele care au luat cuvântul, sarcinile şi termenele de implementare a sarcinilor.
ART. 42
(1) Dupã adoptare, Secretariatul General al Guvernului finalizeazã proiectul de act normativ prin operarea observaţiilor de tehnicã legislativã.
(2) Dacã proiectul de document de politici publice sau proiectul de act normativ este aprobat cu modificãri de formã în şedinţa Guvernului, iniţiatorul are obligaţia sã modifice textul respectivului proiect de document de politici publice sau de act normativ şi sã îl transmitã Secretariatului General al Guvernului.
(3) În situaţia în care iniţiatorul nu opereazã modificãrile aprobate de Guvern, proiectul de act normativ sau proiectul de document de politici publice va fi repus în mod obligatoriu pe agenda reuniunii de lucru pregãtitoare în vederea modificãrii sau retragerii acestuia.
ART. 43
(1) Proiectele de acte normative cãrora li s-au adus modificãri de fond ca urmare a discutãrii şi adoptãrii lor în şedinţa Guvernului vor fi supuse unei noi avizãri a Consiliului Legislativ, a Curţii de Conturi a României, a Consiliului Concurenţei, a Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, a Consiliului Economic şi Social şi/sau a Consiliului Superior al Magistraturii, dupã caz. În situaţia în care, ca urmare a noii avizãri de cãtre aceste autoritãţi, este necesarã operarea unor modificãri de fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul de act normativ va fi repus în mod obligatoriu pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului.
(2) Repunerea pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului este obligatorie şi în cazul proiectelor de acte normative adoptate potrivit art. 40, dacã:
a) acceptarea ulterioarã a observaţiilor cuprinse în documentele prevãzute la art. 22 şi 24 determinã modificãri de fond ale proiectului;
b) avizele Consiliului Legislativ, Curţii de Conturi a României, Consiliului Concurenţei, Consiliului Suprem de Apãrare a Ţãrii, Consiliului Economic şi Social şi/sau al Consiliului Superior al Magistraturii sunt negative, dupã transmiterea de cãtre iniţiator a punctului sãu de vedere la Secretariatul General al Guvernului.
(3) În toate cazurile, dacã ulterior adoptãrii iniţiatorul solicitã operarea altor modificãri, care nu au fost aprobate de Guvern, Secretariatul General al Guvernului are obligaţia sã repunã respectivul proiect de act normativ pe agenda de lucru.
ART. 44
Iniţiatorul are obligaţia de a transmite Secretariatului General al Guvernului formele refãcute ale proiectelor de acte normative atât pe suport hârtie, în copie certificatã, însoţite de o adresã care sã cuprindã proprietãţile documentelor referitoare la numãrul de caractere şi data ultimei salvãri, cât şi pe e-mail, în fişier electronic certificat.
ART. 45
(1) Dupã şedinţa Guvernului, Secretariatul General al Guvernului va proceda la:
a) definitivarea actului normativ adoptat, în condiţiile art. 42 şi 43;
b) prezentarea actului normativ adoptat primului-ministru, în vederea semnãrii, şi miniştrilor care au obligaţia punerii lui în executare, în vederea contrasemnãrii. Contrasemnarea unui act normativ adoptat de Guvern este obligatorie în termen de cel mult 24 de ore de la data semnãrii acestuia de cãtre primul-ministru;
c) numerotarea actelor normative în cadrul anului calendaristic; actele Guvernului vor purta data şedinţei Guvernului în care acestea au fost adoptate;
d) transmiterea la Senat, la Camera Deputaţilor ori, dupã caz, la Administraţia Prezidenţialã a proiectelor de legi, însoţite de expunerile de motive ale acestora, de hotãrârile de supunere a lor spre adoptare, de tabelul comparativ sau de concordanţã, dacã este cazul, semnate de primul-ministru;
e) transmiterea cãtre secretarul general al Camerei Deputaţilor, cu solicitarea publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârilor şi ordonanţelor Guvernului, însoţite, dupã caz, de instrumentele de prezentare şi motivare ale acestora, semnate de ministrul sau miniştrii iniţiatori. Sunt exceptate de la publicare hotãrârile Guvernului şi/sau anexele acestora care intrã sub incidenţa art. 108 alin. (4) ultima tezã din Constituţia României, republicatã, sau a art. 2 alin. (2), a art. 15 lit. e) şi f), a art. 17, 18, 23 şi a <>art. 31 alin. (1) din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, hotãrâri şi/sau anexe care se trimit numai instituţiilor interesate. Declasificarea hotãrârilor Guvernului şi/sau a anexelor acestora se face la solicitarea motivatã a iniţiatorului, prin hotãrâre a Guvernului, în temeiul <>art. 24 alin. (4) din Legea nr. 182/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, al art. 19 din Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 585/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 1 lit. a) din Hotãrârea Guvernului nr. 781/2002 privind protecţia informaţiilor secrete de serviciu;
f) publicarea instrumentelor de prezentare şi motivare pe pagina de internet a Secretariatului General al Guvernului;
g) transmiterea la Senat, la Camera Deputaţilor ori, dupã caz, la Administraţia Prezidenţialã a ordonanţelor şi a ordonanţelor de urgenţã ale Guvernului, însoţite de expunerea de motive a proiectelor de legi pentru aprobarea acestora, de hotãrârile de adoptare, de tabelul comparativ sau de concordanţã, dacã este cazul, şi de avizul Consiliului Legislativ, semnate de primul-ministru.
(2) Secretariatul General al Guvernului transmite secretarului general al Camerei Deputaţilor actele normative adoptate de Guvern, în vederea publicãrii, pe suport hârtie, în copie certificatã, însoţite de o paginã care sã cuprindã proprietãţile documentului referitoare la numãrul de caractere şi data ultimei salvãri, precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat.
(3) Certificarea se realizeazã prin aplicarea ştampilei Secretariatului General al Guvernului pe fiecare paginã, fãrã a se suprapune pe text, iar pentru forma electronicã, prin semnãturã electronicã. Pentru transmiterea formei electronice se vor desemna anumite persoane din cadrul Secretariatului General al Guvernului, care vor avea dreptul la semnãturã electronicã.
(4) În procesul de publicare, Secretariatul General al Guvernului şi iniţiatorii actelor normative adoptate de Guvern au obligaţia de a comunica neîntârziat, în scris, secretarului general al Camerei Deputaţilor date, informaţii şi precizãri, solicitate de acesta sau, în mod nemijlocit, de Regia Autonomã "Monitorul Oficial", necesare îndeplinirii cerinţelor legale de publicare. În cazul în care solicitarea de date, informaţii şi precizãri se face pe cale electronicã, rãspunsul se va face tot pe cale electronicã, prin semnãturã electronicã.
(5) Transmiterea cãtre Senat şi Camera Deputaţilor a proiectelor de legi, respectiv a ordonanţelor şi ordonanţelor de urgenţã potrivit alin. (1) lit. d) şi g) se face de cãtre Secretariatul General al Guvernului, acesta comunicând Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul copii ale tuturor acestor documente, în vederea monitorizãrii procesului legislativ parlamentar.
(6) În vederea publicãrii pe pagina de internet a Secretariatului General al Guvernului sau, dupã caz, în Monitorul Oficial al României, Partea I, iniţiatorilor le revine obligaţia sã transmitã Secretariatului General al Guvernului, imediat dupã adoptare, instrumentul de prezentare şi motivare, semnat numai de conducãtorul/conducãtorii autoritãţii/ autoritãţilor publice iniţiatoare, care sã se refere la forma finalã a actului normativ, precum şi la avizul Consiliului Legislativ.
(7) În conformitate cu dispoziţiile art. 75 din Constituţia României, republicatã, se supun spre dezbatere şi adoptare:
a) Camerei Deputaţilor, ca primã Camerã sesizatã, proiectele de legi prevãzute la art. 92 alin. (8) din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin <>Hotãrârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994 , republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2006, cu modificãrile ulterioare;
b) Senatului, ca primã Camerã sesizatã, proiectele de legi prevãzute la art. 88 alin. (7) din Regulamentul Senatului, aprobat prin <>Hotãrârea Senatului nr. 28/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 25 octombrie 2005, cu modificãrile ulterioare.
ART. 46
(1) Secretariatul General al Guvernului publicã documentele de politici publice aprobate de Guvern pe pagina de internet a Secretariatului General al Guvernului, în baza de date a documentelor de politici publice, în termen de 5 zile lucrãtoare de la aprobare.
(2) Documentele de politicã publicã aprobate de Guvern sunt publicate şi de cãtre iniţiator pe pagina de internet proprie, în termen de 5 zile lucrãtoare de la aprobare.
(3) Documentele prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt menţinute pe pagina de internet pe toatã durata valabilitãţii acestora.
ART. 47
Instrumentele de prezentare şi motivare, variantele şi formele succesive ale proiectelor de acte normative, originalul actului normativ adoptat, precum şi documentele de politici publice se pãstreazã de Secretariatul General al Guvernului, astfel încât sã se asigure cunoaşterea întregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.

CAP. IX
Dispoziţii privind deciziile primului-ministru

ART. 48
(1) Deciziile primului-ministru se emit pe baza şi în executarea legilor, a ordonanţelor şi a hotãrârilor Guvernului.
(2) Deciziile primului-ministru se elaboreazã, se iniţiazã, se emit şi se aplicã în conformitate cu prevederile Constituţiei României, republicatã, cu dispoziţiile <>Legii nr. 24/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 90/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu principiile ordinii de drept.
(3) Autoritãţile publice prevãzute la art. 1 lit. a) şi b) pot iniţia proiecte de decizii ale primului-ministru.
ART. 49
(1) Secretariatul General al Guvernului examineazã proiectul de decizie a primului-ministru din punctul de vedere al conformitãţii cu dispoziţiile actelor normative în vigoare şi cu normele de tehnicã legislativã. Dacã Secretariatul General al Guvernului nu are obiecţii privind proiectul de decizie, acesta este finalizat şi definitivat.
(2) Proiectul de decizie care nu corespunde condiţiilor de formã prevãzute în prezentul capitol este restituit iniţiatorului de cãtre Secretariatul General al Guvernului, în vederea refacerii lui. Iniţiatorii au obligaţia de a comunica Secretariatului General al Guvernului, în termen de 3 zile lucrãtoare de la data solicitãrii, toate informaţiile şi documentele necesare definitivãrii proiectelor de decizie.
(3) Secretariatul General al Guvernului prezintã proiectele de decizie primului-ministru, în vederea semnãrii. Deciziile primului-ministru sunt contrasemnate de secretarul general al Guvernului.
ART. 50
Proiectul de decizie se transmite de cãtre iniţiatorul acestuia Secretariatului General al Guvernului, pe suport hârtie, în copie certificatã, însoţit de o adresã care sã cuprindã proprietãţile documentelor referitoare la numãrul de caractere şi data ultimei salvãri, precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat.
ART. 51
Dupã semnarea deciziilor de cãtre primul-ministru, Secretariatul General al Guvernului procedeazã la:
a) numerotarea deciziilor în cadrul anului calendaristic şi arhivarea acestora, în original;
b) transmiterea deciziilor cãtre secretarul general al Camerei Deputaţilor, pe suport hârtie, în copie certificatã, însoţite de o paginã care sã cuprindã proprietãţile documentului referitoare la numãrul de caractere şi data ultimei salvãri, precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat, cu solicitarea publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I;
c) comunicarea deciziilor cãtre autoritãţile publice care au obligaţia punerii lor în aplicare, dupã publicarea acestora în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 52
(1) Deciziile primului-ministru se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de cel mult 15 zile lucrãtoare de la data emiterii lor. Nepublicarea atrage inexistenţa deciziilor.
(2) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, deciziile primului-ministru clasificate potrivit legii.
(3) Deciziile primului-ministru produc efecte de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacã în cuprinsul lor nu este prevãzutã o datã ulterioarã.
ART. 53
Cheltuielile determinate de publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziilor primului-ministru se suportã de Regia Autonomã "Monitorul Oficial", din bugetul propriu, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. X
Dispoziţii privind ordinele, instrucţiunile şi celelalte acte normative emise de conducãtorii ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi de prefecţi

ART. 54
(1) Ordinele cu caracter normativ, instrucţiunile şi alte asemenea acte ale conducãtorilor ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi cele ale prefecţilor se emit pe baza şi în executarea legilor, a ordonanţelor, a hotãrârilor Guvernului şi a legislaţiei comunitare.
(2) Ordinele cu caracter normativ ale conducãtorilor ministerelor şi ai celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale care transpun legislaţia comunitarã, care creeazã cadrul juridic necesar aplicãrii acesteia sau care prezintã relevanţã comunitarã sunt transmise Departamentului pentru Afaceri Europene în vederea evaluãrii compatibilitãţii prevederilor acestora cu dreptul comunitar, înaintea semnãrii de cãtre conducãtorii autoritãţilor emitente.
(3) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte se emit cu încadrarea în termenul stabilit şi cu indicarea expresã a temeiului legal.
(4) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte vor fi elaborate respectându-se normele de tehnicã legislativã prevãzute de <>Legea nr. 24/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autoritãţii publice respective, şi vor fi avizate în mod obligatoriu de compartimentul juridic propriu.
(5) Actele prevãzute la alin. (1) se semneazã numai de conducãtorii autoritãţilor publice emitente.
ART. 55
(1) Ordinele, instrucţiunile şi alte asemenea acte cu caracter normativ ale miniştrilor şi conducãtorilor celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin grija acestora.
(2) Prefecţii vor dispune publicarea ordinelor emise în monitoarele oficiale ale judeţelor sau al municipiului Bucureşti, potrivit reglementãrilor în vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, ordinele, instrucţiunile şi alte acte cu caracter normativ clasificate potrivit legii, precum şi cele cu caracter individual.

CAP. XI
Monitorizarea sarcinilor încredinţate autoritãţilor publice de cãtre Guvern

ART. 56
(1) Secretariatul General al Guvernului monitorizeazã îndeplinirea sarcinilor încredinţate autoritãţilor administraţiei publice în actele adoptate de Guvern.
(2) La expirarea termenului de îndeplinire a sarcinii, Secretariatul General al Guvernului solicitã ministerelor şi celorlalte autoritãţi ale administraţiei publice informaţii cu privire la stadiul îndeplinirii sarcinii. Ministerele şi celelalte autoritãţi ale administraţiei publice informeazã Secretariatul General al Guvernului cu privire la progresul înregistrat în îndeplinirea sarcinii sau comunicã motivele pentru întârzierea îndeplinirii sarcinii, precum şi termenul în care se va îndeplini sarcina, în termen de 10 zile de la primirea solicitãrii.
(3) Secretariatul General al Guvernului prezintã în reuniunea de lucru pregãtitoare stadiul sarcinilor.
ART. 57
(1) Secretariatul General al Guvernului monitorizeazã sarcinile rezultate din şedinţa Guvernului şi le comunicã ministerelor şi autoritãţilor publice.
(2) Dacã nu se dispune altfel, termenul de îndeplinire a sarcinilor rezultate din şedinţa Guvernului este de 30 de zile.
(3) La expirarea termenului de îndeplinire a sarcinii, Secretariatul General al Guvernului solicitã ministerelor şi celorlalte autoritãţi ale administraţiei publice informaţii cu privire la stadiul îndeplinirii sarcinii. Ministerele şi celelalte autoritãţi ale administraţiei publice informeazã Secretariatul General al Guvernului cu privire la progresul înregistrat în îndeplinirea sarcinii sau comunicã motivele pentru întârzierea îndeplinirii sarcinii, precum şi termenul în care se va îndeplini sarcina, în termen de 10 zile de la primirea solicitãrii.
(4) Secretariatul General al Guvernului prezintã în reuniunea de lucru pregãtitoare stadiul sarcinilor.

CAP. XII
Republicarea şi rectificarea actelor normative adoptate de Guvern

ART. 58
Actul normativ modificat sau completat în mod substanţial va fi republicat, conform dispoziţiilor <>art. 68 din Legea nr. 24/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 59
(1) În cazul în care dupã publicarea actelor normative adoptate de Guvern se descoperã erori materiale în cuprinsul acestora, se procedeazã la publicarea unei note cuprinzând rectificãrile necesare.
(2) Rectificarea textelor actelor normative adoptate de Guvern se face cu avizul Consiliului Legislativ, la cererea Secretariatului General al Guvernului adresatã secretarului general al Camerei Deputaţilor. În acest sens, autoritãţile publice iniţiatoare ale proiectelor de acte normative care conţin erori materiale au obligaţia de a transmite Secretariatului General al Guvernului textele vizate, în forma rectificabilã, justificând necesitatea îndreptãrii erorii materiale, cu solicitarea de a se dispune rectificarea necesarã în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 24/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. XIII
Dispoziţii privind plângerile prealabile formulate împotriva unui act al Guvernului sau a unei decizii a primului-ministru

ART. 60
(1) Guvernul României, în condiţiile prevederilor legale privind contenciosul administrativ, poate sã revoce/modifice actele adoptate/aprobate numai dacã acestea nu au produs efecte juridice.
(2) Plângerea prealabilã se adreseazã Guvernului, se înregistreazã la Secretariatul General al Guvernului şi se comunicã de îndatã iniţiatorului actului atacat.
(3) Iniţiatorul are obligaţia sã reanalizeze actul şi sã propunã Guvernului, în termen de 7 zile de la primirea plângerii, menţinerea, modificarea sau, dupã caz, revocarea actului atacat.
(4) În situaţia în care propune modificarea sau revocarea actului atacat, iniţiatorul va întocmi o notã care va fi supusã aprobãrii Guvernului.
(5) Soluţia adoptatã de Guvern se comunicã contestatorului, în termenul legal, de cãtre Secretariatul General al Guvernului.
ART. 61
(1) În situaţia în care împotriva unei decizii a primului-ministru se formuleazã o plângere prealabilã în condiţiile prevederilor legale privind contenciosul administrativ, Secretariatul General al Guvernului comunicã de îndatã iniţiatorului, care are obligaţia sã reanalizeze actul respectiv şi sã comunice Secretariatului General al Guvernului, în termen de 7 zile de la solicitare, propuneri de menţinere, de modificare ori de revocare a acestuia, numai dacã acesta nu a produs efecte juridice.
(2) În cazul în care iniţiatorul propune menţinerea deciziei primului-ministru, Secretariatul General al Guvernului comunicã acest lucru persoanei care a formulat plângerea prealabilã.
(3) Dacã iniţiatorul constatã cã plângerea prealabilã este îndreptãţitã, acesta are obligaţia de a promova un proiect de modificare sau de revocare, dupã caz, a deciziei primului-ministru contestate, respectând dispoziţiile prezentului regulament şi ale legislaţiei privind contenciosul administrativ.

CAP. XIV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 62
Proiectele de documente de politici publice sau proiectele de acte normative aflate pe circuitul de avizare la momentul intrãrii în vigoare a prezentului regulament se adoptã conform dispoziţiilor legale în vigoare la momentul iniţierii lor.
ART. 63
Urmãtoarele anexe fac parte integrantã din prezentul regulament:
a) anexa nr. 1, cuprinzând modelul adresei de înaintare care însoţeşte proiectul de document de politici publice sau proiectul de act normativ care este supus procedurii de consultare publicã şi consultare preliminarã interinstituţionalã;
b) anexa nr. 2, cuprinzând modelul adresei de înaintare care însoţeşte proiectul de document de politici publice sau proiectul de act normativ care se transmite cãtre Secretariatul General al Guvernului la încheierea procesului de elaborare, redactatã de instituţia iniţiatoare;
c) anexa nr. 3, cuprinzând modelul tabelului de concordanţã;
d) anexa nr. 4, cuprinzând modelul adresei de înaintare a proiectului de document de politici publice sau a proiectului de act normativ cãtre instituţiile avizatoare, redactatã de instituţia iniţiatoare;
e) anexa nr. 5, cuprinzând modelul fişei circuitului de avizare.


ANEXA 1
la regulament
- model -

Adresã de înaintare

Cãtre Secretariatul General al Guvernului

Iniţiator ............
Titlul proiectului ............

Vã transmitem varianta electronicã a proiectului .............., în vederea înscrierii pe agenda reuniunii pregãtitoare, lit. d). Proiectul de act normativ/document de politici publice a fost afişat pe site-ul instituţiei noastre la data de ........., în vederea consultãrii publice, în condiţiile <>Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizionalã în administraţia publicã, precum şi a consultãrii preliminare interinstituţionale.

Conducãtorul instituţiei,
..........................
(numele, prenumele şi semnãtura)


Adresa a fost redactatã de ..................................
(numele, prenumele şi semnãtura)


ANEXA 2
la regulament
- model -

Adresã de înaintare

Cãtre Secretariatul General al Guvernului
Iniţiator ............
Titlul proiectului ..............

Vã transmitem alãturat proiectul .............., în vederea înscrierii pe agenda reuniunii pregãtitoare, lit. c).
Proiectul de act normativ/document de politici publice a fost transmis în vederea avizãrii cãtre:
- instituţie avizatoare, ..................;
- instituţie avizatoare, ..................;
- instituţie avizatoare, ................. .
Documentul în format electronic poate fi consultat atât pe site-ul instituţiei noastre, cât şi pe cel al Secretariatului General al Guvernului.
Prin prezenta adresã de înaintare confirmãm faptul ca textul proiectului de act normativ prezentat pe suport hârtie este identic cu cel prezentat în varianta electronicã la adresa de e-mail: sgg.pregatitoare@gov.ro, în data de ................. .

Conducãtorul instituţiei,
.............................
(numele, prenumele şi semnãtura)

Adresa a fost redactatã de ....................................
(numele, prenumele şi semnãtura)


ANEXA 3
la regulament
- model -

Tabel de concordanţã

Actul normativ comunitar ce urmeazã a fi transpus în legislaţia naţionalã (tipul, nr., data, titlul) .............
Proiectul de act normativ naţional care transpune actul comunitar (tipul, titlul) ...........


┌──────────────────────────┬─────────────────────────┬───────────┬───────────┐
│ Actul normativ comunitar │Proiectul de act normativ│ Diferenţe │Observaţii │
│ │ naţional │ │ │
├─────────────┬────────────┼────────────┬────────────┼───────────┼───────────┤
│Art./Paragraf│ Prevederi │ Art./Alin. │ Prevederi │ │ │
├─────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┼───────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
└─────────────┴────────────┴────────────┴────────────┴───────────┴───────────┘



1. Se va menţiona, în ordine, articolul/paragraful din actul comunitar ce urmeazã a fi transpus.
2. Vor fi transcrise prevederile comunitare cuprinse în articolul/paragraful menţionat în coloana 1.
3. Se va menţiona articolul/alineatul din proiectul de act normativ naţional care transpune prevederile comunitare.
4. Vor fi transcrise prevederile naţionale cuprinse în articolul/alineatul menţionat în coloana 3.
5. Vor fi menţionate diferenţele între prevederile comunitare şi cele ale proiectului de act normativ (dacã existã asemenea diferenţe).
6. În cazul în care existã diferenţe între proiectul de act normativ naţional şi legislaţia comunitarã transpusã, vor fi expuse motivele pentru care nu au fost transpuse integral prevederile comunitare. Se vor insera orice alte menţiuni, explicaţii, trimiteri etc.
NOTĂ:
Iniţiatorul/coiniţiatorii actului normativ va/vor completa tabelul de concordanţã odatã cu elaborarea proiectului respectiv, îl va/vor anexa la expunerea de motive/nota de fundamentare şi îl va/vor transmite Departamentului pentru Afaceri Europene.

ANEXA 4
la regulament
- model -

Adresã de înaintare

Cãtre: (instituţia avizatoare) .................

Iniţiator: ....................
Titlul proiectului: ...........

Vã transmitem alãturat proiectul .........................., în vederea avizãrii acestuia.
Proiectul de act normativ/document de politici publice a fost transmis în data de ............ cãtre Secretariatul General al Guvernului, în vederea includerii pe agenda reuniunii pregãtitoare, lit. c).
Documentul în format electronic poate fi consultat atât pe site-ul instituţiei noastre, cât şi pe cel al Secretariatului General al Guvernului.

Conducãtorul instituţiei,
..............................
(numele, prenumele şi semnãtura)

Adresa a fost redactatã de ..................................
(numele, prenumele şi semnãtura)


ANEXA 5
la regulament
- model -

Fişa circuitului de avizare


┌───────────┬─────────┬─────────┬───────────┬─────────┬──────────────────────┐
│ Titlul │ │ │ Data │ Data │ Data transmiterii la │
│proiectului│Iniţiator│Avizatori│solicitãrii│obţinerii│Secretariatul General │
│ │ │ │ avizului │avizului │ al Guvernului │
│ │ │ │ │ │ pentru includerea │
│ │ │ │ │ │ pe agenda de lucru │
│ │ │ │ │ │a şedinţei Guvernului │
├───────────┼─────────┼─────────┼───────────┼─────────┼──────────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
└───────────┴─────────┴─────────┴───────────┴─────────┴──────────────────────┘



Ministru/Secretar de stat
.................................
(numele, prenumele şi semnãtura)


Persoana responsabilã cu elaborarea proiectului,
....................................................
(numele, prenumele, funcţia şi numãrul de telefon)

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016