Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 10 decembrie 2024  de organizare şi funcţionare a Direcţiei fonduri externe nerambursabile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT din 10 decembrie 2024 de organizare şi funcţionare a Direcţiei fonduri externe nerambursabile

EMITENT: Ministerul Afacerilor Interne
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1258 din 13 decembrie 2024
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 224 din 10 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1258 din 13 decembrie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Direcţia fonduri externe nerambursabile, denumită în continuare DFEN, reprezintă structura de specialitate, fără personalitate juridică, din cadrul aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, care este organizată şi funcţionează în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Hotărârii Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică şi efectivele Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) DFEN asigură coordonarea, controlul activităţilor şi elaborarea legislaţiei referitoare la gestionarea fondurilor externe nerambursabile în domeniul său de competenţă, precum şi punerea în aplicare a legislaţiei care reglementează gestionarea acestui domeniu de activitate.

    ART. 2
    (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, DFEN are competenţă teritorială generală. DFEN coordonează, îndrumă şi controlează, pe linie de specialitate, în conformitate cu atribuţiile prevăzute în legislaţia naţională, europeană şi regulamentele specifice, activitatea structurilor cu competenţe în gestionarea fondurilor externe nerambursabile, denumite în continuare structuri de profil.
    (2) DFEN avizează oportunitatea înfiinţării, reorganizării sau desfiinţării, la nivelul MAI, a structurilor de profil.

    CAP. II
    Organizarea DFEN
    ART. 3
    (1) DFEN are următoarea structură organizatorică:
    a) conducerea DFEN;
    b) Serviciul management programe afaceri interne, denumit în continuare SMAI;
    c) Serviciul programare fonduri afaceri interne, denumit în continuare SPAI;
    d) Serviciul asistenţă fonduri structurale, denumit în continuare SAFS;
    e) Serviciul mecanisme europene conexe, denumit în continuare SMEC;
    f) Biroul granturi externe, denumit în continuare BGE;
    g) Secretariat şi informaţii clasificate, denumit în continuare CSIC - la nivel de compartiment;
    h) Structura de securitate, denumită în continuare CSS - la nivel de compartiment;
    i) Manageri publici, denumiţi în continuare CMP - la nivel de compartiment.

    (2) Organigrama DFEN este prezentată în anexa nr. 1.

    CAP. III
    Atribuţiile DFEN
    ART. 4
    Direcţia fonduri externe nerambursabile asigură coordonarea unitară a procesului de atragere, programare, gestionare, control şi raportare a proiectelor şi programelor finanţate din fondurile externe nerambursabile, cu aplicabilitate în domeniul de competenţă.

    ART. 5
    (1) DFEN exercită următoarele atribuţii principale, în condiţiile legii:
    a) coordonează şi contribuie la elaborarea/monitorizarea programelor şi planurilor generale sau sectoriale asumate la nivelul Guvernului sau al MAI, pe domeniul său de competenţă;
    b) execută activităţi de îndrumare, sprijin şi control la nivelul structurilor de profil, pe linia atragerii şi utilizării fondurilor externe nerambursabile, potrivit competenţelor sale legale;
    c) identifică oportunităţi de finanţare în vederea elaborării şi implementării de proiecte care să contribuie la realizarea priorităţilor strategice ale MAI;
    d) asigură consultanţă de specialitate în iniţierea şi implementarea proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile pentru care sunt eligibile structurile MAI;
    e) participă în comitete şi grupuri de lucru interministeriale, respectiv coordonează grupuri de lucru specifice referitoare la definirea priorităţilor MAI şi corelarea lor cu surse de finanţare, potrivit competenţelor sale legale;
    f) elaborează puncte de vedere în domeniul său de competenţă şi asigură suport decizional pentru conducerea MAI în procesul de coordonare a implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile;
    g) monitorizează/controlează activitatea de implementare a proiectelor la nivelul beneficiarilor, în conformitate cu reglementările în domeniu;
    h) asigură îndeplinirea atribuţiilor de autoritate responsabilă pentru Fondul pentru azil, migraţie şi integrare 2014-2020, denumit în continuare FAMI, şi Fondul pentru securitate internă 2014-2020, denumit în continuare FSI, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 514/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 de stabilire a dispoziţiilor generale privind Fondul pentru azil, migraţie şi integrare, precum şi instrumentul de sprijin financiar pentru cooperarea poliţienească, prevenirea şi combaterea criminalităţii şi gestionarea crizelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 48/2015 privind stabilirea sistemului de management şi control în vederea gestionării fondurilor acordate României prin Cadrul financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, cu modificările şi completările ulterioare;
    i) asigură îndeplinirea atribuţiilor de autoritate de management, domeniul Afaceri interne, pentru Programele naţionale 2021-2027 Afaceri interne, cofinanţate prin Fondul pentru azil, migraţie şi integrare, denumit în continuare FAMI2021+, Instrumentul de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, denumit în continuare IMFV2021+, şi Fondul pentru securitate internă, denumit în continuare FSI2021+, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 936/2020 pentru aprobarea cadrului general necesar în vederea implicării autorităţilor şi instituţiilor din România în procesul de programare şi negociere a fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027 şi a cadrului instituţional de coordonare, gestionare şi control al acestor fonduri, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 868/2022 privind stabilirea sistemului de management şi control în vederea gestionării programelor naţionale Afaceri interne pentru perioada 2021-2027, ale Regulamentului (UE) nr. 1.060/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale reglementărilor naţionale şi europene subsecvente;
    j) asigură îndeplinirea atribuţiilor ce decurg după închiderea programelor de finanţare, în calitate de autoritate responsabilă pentru Programul general „Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii“, de autoritate competentă şi de organism intermediar la nivelul MAI pentru Facilitatea Schengen şi de autoritate de implementare pentru proiectele cu finanţare Phare şi Facilitatea de tranziţie din domeniul Afacerilor interne, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.506/2007 privind abilitarea Ministerului Afacerilor Interne de a gestiona fondurile acordate României prin Programul general „Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii“, respectiv cu Hotărârea Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituţional pentru planificarea financiară, coordonarea, implementarea şi auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen, cu modificările şi completările ulterioare;
    k) îndeplineşte atribuţii referitoare la gestionarea fondurilor europene nerambursabile, alocate MAI prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, denumit în continuare MRR, pentru implementarea investiţiei 8. Carte de identitate electronică şi semnătura digitală calificată, denumită în continuare Investiţia 8. CEI, din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, denumit în continuare PNRR, componenta 7 - Transformare digitală, în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
    l) îndeplineşte atribuţii referitoare la monitorizarea stadiului accesării şi implementării de către structurile MAI a proiectelor finanţate prin PNRR;
    m) monitorizează îndeplinirea cerinţelor de sustenabilitate pentru Programul RO21 „Cooperare în spaţiul Schengen şi combaterea crimei organizate şi a infracţionalităţii transfrontaliere“;
    n) asigură îndeplinirea atribuţiilor de operator de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021 pentru Programul Afaceri interne, în domeniul său de competenţă, potrivit prevederilor Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 39/2018 privind structura organizatorică la nivelul Ministerului Afacerilor Interne în calitate de operator de program pentru Programul Afaceri Interne, finanţat prin Mecanismul financiar norvegian pe perioada de programare 2014-2021;
    o) coordonează negocierea propunerilor de acte legislative privind Mecanismul financiar norvegian 2021-2028, în domeniul său de competenţă;
    p) asigură îndeplinirea atribuţiilor de operator de program al Programului afaceri interne finanţat în cadrul celei de-a doua contribuţii financiare elveţiene, denumită în continuare CE2, în domeniul său de competenţă, potrivit prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 98/2024 privind stabilirea sistemului de management şi control la nivelul Ministerului Afacerilor Interne pentru gestionarea Programului de securitate şi siguranţă publică (afaceri interne), finanţat prin cea de-a doua contribuţie elveţiană;
    q) reprezintă MAI în cadrul negocierilor pentru programarea viitoarelor cadre multianuale de finanţare, în conformitate cu prevederile şi competenţele legale;
    r) reprezintă MAI, la nivel tehnic, în cadrul Comitetului interministerial de coordonare a PNRR, precum şi al altor structuri cu rol în gestionarea PNRR, furnizând informaţiile necesare pentru conducerea MAI în vederea luării deciziilor în cadrul acestora;
    s) reprezintă MAI în cadrul negocierilor şi asigură participarea, pe bază de mandat, la reuniunile comitetelor şi grupurilor de lucru organizate la nivel european de către Comisia Europeană, Consiliul UE sau alte organisme europene/internaţionale privind fondurile externe nerambursabile aferente cadrelor financiare multianuale anterioare, actuale sau viitoare;
    t) exercită atribuţii de verificare, control şi raportare la toate nivelurile, prevăzute de regulamentele în vigoare din domeniile de competenţă şi cadrul legal aplicabil;
    u) coordonează, verifică şi dispune măsuri privind modalitatea de introducere şi actualizare a datelor din aplicaţiile informatice dedicate gestionării fondurilor externe nerambursabile aflate în domeniul său de responsabilitate, la nivelul beneficiarilor;
    v) încheie acorduri de delegare cu autorităţile/organismele desemnate din cadrul sistemului de management şi control al programelor/fondurilor gestionate de MAI prin PNRR şi programele Afaceri interne;
    w) emite instrucţiuni cu caracter obligatoriu pentru toţi beneficiarii proiectelor finanţate în cadrul Investiţiei 8. CEI;
    x) încheie acorduri de implementare/convenţii de finanţare cu instituţiile/unităţile aflate în subordinea/coordonarea/sub autoritatea MAI pentru implementarea investiţiilor pentru care îndeplineşte calitatea de autoritate responsabilă/autoritate de management/operator de program/structură de specialitate cu rol de coordonare;
    y) participă în grupul de lucru pentru evaluarea şi selectarea propunerilor de proiecte ce urmează a fi finanţate din Mecanismul naţional de susţinere a prevenirii criminalităţii, potrivit Legii nr. 318/2015 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare;
    z) asigură coordonarea procesului de implementare pentru Fondul de solidaritate al Uniunii Europene la nivelul MAI;
    aa) în calitate de autoritate cu competenţe în gestionarea fondurilor europene pentru programele de finanţare gestionate, asigură îndeplinirea atribuţiilor stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

    (2) Pentru coordonarea măsurilor specifice necesare ocupării posturilor vacante din structurile de profil, la solicitare, DFEN desfăşoară, potrivit dispoziţiilor conducerii direcţiei, următoarele activităţi:
    a) participă la procedura de recrutare, selecţie şi organizare a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante;
    b) desemnează reprezentanţi în cadrul comisiilor de concurs şi de soluţionare a contestaţiilor.


    CAP. IV
    Conducerea DFEN
    ART. 6
    (1) Conducerea DFEN este asigurată de director şi doi directori adjuncţi, funcţionari publici cu statut special.
    (2) Directorul conduce întreaga activitate a DFEN şi o reprezintă în relaţiile cu conducerea MAI, cu conducerile structurilor cu competenţe în domeniu din celelalte ministere, instituţii şi autorităţi publice, precum şi în relaţia cu alte organisme europene şi internaţionale.
    (3) Directorul DFEN poate delega, prin dispoziţie, atribuţii din competenţa sa directorilor adjuncţi sau personalului din subordine, în condiţiile legii.
    (4) Directorul DFEN îndeplineşte atribuţiile menţionate în fişa postului.
    (5) Directorii adjuncţi ai DFEN îndeplinesc atribuţiile menţionate în fişele posturilor.
    (6) Gestionarea fluxului informaţional se stabileşte prin dispoziţie a directorului, emisă conform atribuţiilor stabilite prin prezentul regulament.
    (7) Diagrama de relaţii a DFEN este prevăzută în anexa nr. 2.

    ART. 7
    În calitate de conducător al unităţii, în sensul utilizat în cuprinsul Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi completările ulterioare, directorul răspunde de îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 86 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 8
    Atribuţiile generale şi specifice ale personalului din structurile DFEN se stabilesc prin fişele posturilor, care se aprobă conform statutului propriu al fiecărei categorii de personal.

    ART. 9
    Conducerea DFEN şi, după caz, şefii structurilor DFEN analizează în cadrul şedinţelor de conducere stadiul şi modul de îndeplinire a atribuţiilor, sarcinilor, obiectivelor şi a activităţilor prevăzute în planurile de muncă, stabilind măsurile necesare pentru îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei activităţii DFEN.

    CAP. V
    Atribuţiile structurilor DFEN
    SECŢIUNEA 1
    Atribuţiile SMAI
    ART. 10
    (1) SMAI este structura din cadrul autorităţii de management pe domeniul Afacerilor interne responsabilă de gestionarea şi punerea în aplicare a programelor naţionale, de coordonarea, monitorizarea şi controlul proiectelor şi programelor finanţate din fonduri europene dedicate Afacerilor interne.
    (2) SMAI îndeplineşte atribuţiile autorităţii de management stabilite în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 868/2022, ale Regulamentului (UE) nr. 1.060/2021 şi ale reglementărilor naţionale/europene subsecvente, având următoarele funcţii şi responsabilităţi:
    a) realizează controale de gestiune administrative sistematice privind cererile de plată transmise de beneficiarii proiectelor finanţate de autoritatea de management, denumită în continuare AM, pe bază de eşantion stabilit prin analize de risc;
    b) desfăşoară controale de gestiune la faţa locului privind proiectele finanţate de AM, pe bază de eşantion stabilit prin analize de risc;
    c) verifică cererile de plată transmise de beneficiarii proiectelor finanţate de AM pentru aprobarea cheltuielilor declarate şi autorizarea plăţilor solicitate de beneficiari, elaborează şi transmite notele privind autorizarea cererii de plată;
    d) organizează activitatea privind soluţionarea contestaţiilor administrative referitoare la autorizarea cererilor de plată pentru proiectele finanţate de AM;
    e) analizează, verifică şi aprobă rapoartele de progres pentru proiectele finanţate de AM, coordonează activitatea de monitorizare a implementării proiectelor şi programelor şi de elaborare a analizelor de risc;
    f) elaborează şi răspunde de transmiterea către Comisia Europeană a raportărilor privind datele cumulative ale operaţiunilor finanţate şi a estimărilor privind plăţile pentru fiecare program gestionat;
    g) coordonează elaborarea cererilor de plată şi a rapoartelor anuale/finale privind conturile şi răspunde de transmiterea pachetului de asigurare către Comisia Europeană;
    h) coordonează activitatea de raportare către autorităţile naţionale/europene competente a neregulilor şi suspiciunilor de fraudă, conform reglementărilor europene şi naţionale aplicabile, procedurilor proprii şi acordurilor de delegare;
    i) întocmeşte declaraţiile de gestiune privind programele naţionale şi confirmă faptul că cheltuielile înregistrate în conturi sunt legale şi regulamentare;
    j) asigură funcţia de compartiment de specialitate privind plata cheltuielilor la nivel de program şi elaborează documentele necesare pentru estimarea/aprobarea/actualizarea creditelor bugetare la nivelul programelor naţionale, inclusiv pentru cererile de plată aprobate de organismul intermediar FAMI;
    k) asigură elaborarea/actualizarea descrierii sistemului de management şi control, a metodologiei privind analiza de risc şi a metodologiilor privind opţiunile de costuri simplificate şi participă la elaborarea/actualizarea celorlalte documente naţionale strategice necesare pentru implementarea programelor gestionate;
    l) gestionează comunicarea şi relaţiile cu autoritatea de audit, cu Departamentul Luptă Antifraudă, denumit în continuare DLAF, Oficiul European de Luptă Antifraudă, denumit în continuare OLAF, Curtea de Conturi Europeană, denumită în continuare ECA, Parchetul European, denumit în continuare EPPO, şi alte autorităţi naţionale/europene similare şi se asigură că autorităţile competente primesc toate informaţiile şi documentele necesare în scopul desfăşurării misiunilor de audit/control/verificare/cercetare;
    m) coordonează şi răspunde de implementarea proiectelor de asistenţă tehnică în care AM are calitatea de beneficiar;
    n) coordonează şi răspunde de dezvoltarea, operaţionalizarea şi optimizarea sistemului electronic de schimb de informaţii şi documente între autorităţile responsabile de program şi beneficiarii proiectelor, denumit în continuare ROFED;
    o) asigură gestionarea schimbului electronic de informaţii şi integrarea cu alte sisteme relevante naţionale/europene pe baza protocoalelor/acordurilor interinstituţionale;
    p) implementează activităţi de informare, comunicare şi publicitate privind programele naţionale, coordonează dezvoltarea şi actualizarea site-ului AM disponibil la adresa www.fed.mai.gov.ro;
    q) coordonează şi răspunde de elaborarea/actualizarea ghidurilor generale privind implementarea programelor finanţate, inclusiv a ghidurilor de eligibilitate şi de comunicare;
    r) coordonează şi răspunde de elaborarea/actualizarea cadrului legal naţional pentru funcţionarea adecvată a sistemului de management şi control, privind implementarea programelor naţionale, fluxurile financiare, procedurile de achiziţii private şi regulile de eligibilitate aplicabile cheltuielilor în cadrul proiectelor finanţate din programele naţionale gestionate;
    s) coordonează elaborarea/actualizarea acordurilor de delegare cu organismele intermediare şi activitatea de monitorizare a îndeplinirii atribuţiilor delegate prin supravegherea organismelor intermediare;
    t) participă la negocierea propunerilor de acte legislative europene privind fondurile europene dedicate Afacerilor interne aferente cadrelor financiare multianuale anterioare, actuale sau viitoare, în cadrul grupurilor de lucru/comitetelor organizate la nivelul Uniunii Europene, precum şi la elaborarea anteproiectelor de mandat aferente participării reprezentanţilor României la aceste reuniuni;
    u) asigură comunicarea cu reprezentanţii Comisiei Europene, coordonează punctul unic de contact privind fondurile europene dedicate Afacerilor interne;
    v) asigură schimbul electronic de informaţii şi documente cu Comisia Europeană prin utilizarea sistemului oficial de comunicare SFC2021;
    w) elaborează proceduri operaţionale şi de sistem privind atribuţiile proprii şi participă la elaborarea/actualizarea procedurilor privind responsabilităţile comune;
    x) acordă asistenţă şi îndrumare, sprijină şi informează persoanele interesate, aplicanţii şi beneficiarii privind elaborarea cererilor de finanţare, oportunităţile de finanţare din fonduri europene dedicate, denumite în continuare FED, şi regulile de implementare a proiectelor;
    y) implementează măsuri şi proceduri antifraudă eficace şi proporţionale, previne, depistează şi corectează neregulile, desfăşoară activităţi de prevenire, de identificare şi de stabilire a creanţelor bugetare, în calitate de autoritate cu competenţe în gestionarea fondurilor europene pentru programele naţionale gestionate, conform atribuţiilor stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, procedurilor proprii şi acordurilor de delegare;
    z) analizează şi formulează propuneri cu privire la proiectele de acte normative naţionale/europene care vizează gestionarea fondurilor europene nerambursabile, domeniul Afacerilor interne sau alte domenii care au incidenţă privind activitatea proprie;
    aa) informează conducerea MAI asupra proiectelor gestionate, participă la/organizează şedinţe, grupuri de lucru, comitete şi reuniuni la nivel naţional/european/internaţional privind FED şi domeniul Afacerilor interne.

    (3) În calitate de structură din cadrul autorităţii responsabile FAMI şi FSI, SMAI coordonează şi răspunde de îndeplinirea atribuţiilor şi activităţilor necesare pentru închiderea programelor naţionale finanţate din aceste fonduri, precum şi a sarcinilor care revin după închiderea acestora, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 514/2014 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 48/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) SMAI asigură îndeplinirea atribuţiilor care revin MAI după închiderea programelor de finanţare gestionate, respectiv în calitate de autoritate responsabilă pentru fondurile din cadrul Programului general „Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii“, în calitate de autoritate competentă şi de organism intermediar MAI pentru Facilitatea Schengen şi în calitate de autoritate de implementare pentru programele cu finanţare Phare şi Facilitatea de tranziţie.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Atribuţiile SPAI
    ART. 11
    (1) SPAI este structura din cadrul AM responsabilă de gestionarea şi programarea fondurilor europene dedicate Afacerilor interne, de coordonarea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor şi programelor finanţate din fonduri europene dedicate Afacerilor interne.
    (2) SPAI îndeplineşte atribuţiile autorităţii de management stabilite în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 868/2022, cu Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021 şi cu reglementările naţionale/europene subsecvente, având următoarele funcţii şi responsabilităţi:
    a) organizează activitatea de programare a fondurilor europene dedicate Afacerilor interne 2021-2027, de elaborare şi de negociere cu Comisia Europeană a Programelor naţionale 2021-2027 Afaceri interne, asigură şi răspunde de revizuirea programelor naţionale, de aprobarea versiunilor revizuite, conform cadrului legal aplicabil, cu respectarea cerinţelor de cooperare, colaborare şi transparenţă în cadrul tuturor activităţilor;
    b) asigură lansarea apelurilor de proiecte în cadrul programelor naţionale şi programelor finanţate din sume suplimentare, asigură elaborarea/revizuirea şi publicarea calendarelor privind apelurile de proiecte şi a ghidurilor specifice apelurilor;
    c) organizează procedurile de evaluare şi selecţie a proiectelor, asigură desemnarea comisiilor de evaluare, elaborarea rapoartelor privind rezultatele procedurii, comunicarea rezultatelor şi informarea Comitetului director constituit potrivit art. 3 alin. (1) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 868/2022;
    d) organizează activitatea privind soluţionarea contestaţiilor administrative privind rezultatele procedurilor de evaluare şi selecţie în cadrul apelurilor de proiecte organizate de AM;
    e) organizează activitatea privind contractarea proiectelor aprobate pentru finanţare de către AM, verifică şi propune spre semnare actele de finanţare, analizează, verifică şi evaluează modificările ulterioare solicitate de beneficiari;
    f) asigură funcţia de compartiment de specialitate privind angajarea cheltuielilor la nivel de program, elaborează documentele necesare pentru estimarea/aprobarea/actualizarea creditelor de angajament la nivelul programelor naţionale, inclusiv pentru proiectele aprobate de organismul intermediar FAMI;
    g) elaborează şi răspunde de transmiterea către Comisia Europeană a rapoartelor anuale şi finale privind performanţa şi participă la elaborarea raportărilor privind datele cumulative ale operaţiunilor finanţate pentru fiecare program;
    h) organizează consultări interinstituţionale şi publice cu autorităţile, organizaţiile şi organismele interesate privind implementarea programelor naţionale 2021-2027, asigură coerenţa şi complementaritatea dintre finanţarea în temeiul regulamentelor specifice fiecărui fond gestionat şi alte instrumente ale Uniunii Europene şi naţionale relevante;
    i) asigură secretariatul permanent al Comitetului de monitorizare a programelor naţionale Afaceri interne şi al Comitetului director, în aplicarea art. 3 alin. (3) şi art. 4 alin. (9) din Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 120/2022 pentru stabilirea componenţei şi atribuţiilor Comitetului de monitorizare şi Comitetului director pentru programele naţionale Afaceri interne 2021-2027, cu modificările şi completările ulterioare;
    j) coordonează şi răspunde de activitatea de evaluare a programelor naţionale, precum şi de elaborarea/actualizarea planului de evaluare aferent programelor naţionale;
    k) asigură comunicarea cu reprezentanţii Comisiei Europene, inclusiv privind apelurile de proiecte cu finanţare din facilitatea tematică aferentă FED;
    l) coordonează elaborarea/actualizarea documentelor strategice multianuale, asigură elaborarea/actualizarea metodologiilor privind evaluarea şi selecţia, privind stabilirea cadrului de performanţă şi privind selectarea membrilor Comitetului de monitorizare şi participă la elaborarea/actualizarea celorlalte documente naţionale strategice necesare pentru implementarea programelor gestionate;
    m) asigură monitorizarea implementării proiectelor şi programelor, analizează progresul în îndeplinirea indicatorilor de program şi participă la realizarea analizelor de risc;
    n) coordonează negocierea propunerilor de acte legislative europene privind fondurile europene dedicate Afacerilor interne aferente cadrelor financiare multianuale anterioare, actuale sau viitoare, în cadrul grupurilor de lucru/comitetelor organizate la nivelul Uniunii Europene, precum şi elaborarea anteproiectelor de mandat aferente participării reprezentanţilor României la aceste reuniuni;
    o) participă la elaborarea declaraţiilor de gestiune şi a pachetului de asigurare privind programele naţionale, confirmă fiabilitatea datelor referitoare la indicatori, la obiectivele de etapă şi la evoluţia programelor naţionale;
    p) participă la implementarea proiectelor de asistenţă tehnică în care AM are calitatea de beneficiar;
    q) participă la dezvoltarea şi optimizarea ROFED;
    r) implementează activităţi de informare, comunicare şi publicitate privind programele naţionale, participă la dezvoltarea şi actualizarea site-ului AM;
    s) participă la elaborarea/revizuirea ghidurilor generale privind implementarea programelor finanţate, inclusiv a ghidurilor de eligibilitate şi de comunicare;
    t) participă la elaborarea/actualizarea cadrului legal naţional pentru funcţionarea adecvată a sistemului de management şi control, privind implementarea programelor naţionale, fluxurile financiare, procedurile de achiziţii private şi regulile de eligibilitate aplicabile cheltuielilor în cadrul proiectelor finanţate din programele naţionale gestionate;
    u) participă la elaborarea/actualizarea acordurilor de delegare cu organismele intermediare, asigură supravegherea organismelor intermediare şi se asigură că autorităţile competente primesc toate informaţiile şi documentele necesare în scopul desfăşurării misiunilor de audit/control/verificare/ cercetare;
    v) asigură schimbul electronic de informaţii şi documente cu Comisia Europeană prin utilizarea sistemului oficial de comunicare SFC2021;
    w) elaborează proceduri operaţionale şi de sistem privind atribuţiile proprii şi participă la elaborarea/actualizarea procedurilor privind responsabilităţile comune;
    x) acordă asistenţă şi îndrumare, sprijină şi informează persoanele interesate, aplicanţii şi beneficiarii privind elaborarea cererilor de finanţare, oportunităţile de finanţare din FED şi regulile de implementare a proiectelor;
    y) implementează măsuri şi proceduri antifraudă eficace şi proporţionale, previne, depistează şi corectează neregulile, desfăşoară activităţi de prevenire, de identificare şi de stabilire a creanţelor bugetare, în calitate de autoritate cu competenţe în gestionarea fondurilor europene pentru programele naţionale gestionate, conform atribuţiilor stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, procedurilor proprii şi acordurilor de delegare;
    z) analizează şi formulează propuneri cu privire la proiectele de acte normative naţionale/europene care vizează gestionarea fondurilor europene nerambursabile, domeniul Afacerilor interne sau alte domenii care au incidenţă privind activitatea proprie;
    aa) informează conducerea MAI asupra proiectelor gestionate, participă la/organizează şedinţe, grupuri de lucru, comitete şi reuniuni la nivel naţional/european/internaţional privind FED în domeniul Afacerilor interne.

    (3) În calitate de structură din cadrul autorităţii responsabile FAMI-FSI, Serviciul programare fonduri afaceri interne participă la îndeplinirea atribuţiilor şi activităţilor necesare pentru închiderea programelor naţionale finanţate din FAMI şi FSI, precum şi a sarcinilor care revin după închiderea acestora, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 514/2014 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 48/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Atribuţiile SAFS
    ART. 12
    (1) SAFS îndeplineşte atribuţii referitoare la identificarea oportunităţilor de finanţare, accesarea, coordonarea, monitorizarea şi controlul implementării programelor/proiectelor finanţate din fonduri externe structurale şi de investiţii, denumite în continuare FESI, şi alte fonduri externe nerambursabile, pentru structurile MAI, cu excepţia fondurilor gestionate de către SMAI, SPAI, SMEC şi BGE, precum şi rolul de operator de program al Programului afaceri interne, denumit în continuare PAI, finanţat în cadrul CE2.
    (2) SAFS îndeplineşte următoarele atribuţii:
    a) participă în comitete şi grupuri de lucru interministeriale, respectiv coordonează grupuri de lucru specifice referitoare la definirea priorităţilor MAI şi corelarea lor cu surse de finanţare din domeniul de competenţă;
    b) identifică şi analizează surse de finanţare din domeniul de competenţă pentru atingerea priorităţilor şi obiectivelor MAI şi diseminează informaţii structurilor MAI care îndeplinesc criteriile de eligibilitate, asigurând complementaritatea surselor de finanţare;
    c) colaborează cu instituţii publice şi autorităţi finanţatoare şi asigură comunicarea unitară a informaţiilor despre sursele de finanţare din domeniul de competenţă;
    d) coordonează procesul de monitorizare şi verifică stadiul implementării proiectelor finanţate din fondurile aflate în domeniul de competenţă;
    e) elaborează ghiduri, proceduri specifice şi metodologii pentru facilitarea accesării şi implementării proiectelor finanţate din fondurile aflate în domeniul de competenţă;
    f) analizează şi avizează propunerile de proiecte finanţate din fondurile aflate în domeniul de competenţă, elaborate de structurile MAI;
    g) iniţiază şi implementează în colaborare cu alte structuri ale MAI proiecte finanţate din fondurile aflate în domeniul de competenţă;
    h) elaborează cereri de finanţare, individual sau în colaborare cu alte structuri ale MAI, şi oferă consultanţă de specialitate în implementarea proiectelor finanţate din fondurile aflate în domeniul de competenţă;
    i) analizează şi controlează stadiul de implementare a proiectelor finanţate din fondurile aflate în domeniul de competenţă şi informează conducerea MAI cu privire la cauzele generale ale posibilelor blocaje/întârzieri;
    j) formulează propuneri de remediere a deficienţelor identificate în implementarea proiectelor finanţate din fondurile aflate în domeniul de competenţă;
    k) organizează şi participă la şedinţe de informare şi grupuri de lucru cu structurile MAI în domeniul fondurilor aflate în domeniul de competenţă;
    l) elaborează analize, studii şi rapoarte pe baza prelucrării, centralizării şi valorificării informaţiilor primite de la structurile MAI, în domeniul specific de activitate, în conformitate cu cerinţele conducerii MAI;
    m) asigură participarea, pe bază de mandat, la reuniunile comitetelor şi grupurilor de lucru organizate la nivel european de către Comisia Europeană, Consiliul UE sau alte organisme europene/internaţionale privind fondurile europene structurale şi de investiţii aferente cadrelor financiare multianuale;
    n) reprezintă MAI în cadrul procesului naţional de programare a politicii de coeziune post 2027, în conformitate cu prevederile şi competenţele legale;
    o) asigură îndeplinirea atribuţiilor de operator de program al PAI, finanţat în cadrul CE2, în domeniul său de competenţă, potrivit prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 98/2024;
    p) este punctul unic de contact în relaţia cu autorităţile naţionale şi externe, asigură informarea şi comunicarea informaţiilor necesare către structurile relevante implementării măsurii-suport pentru îmbunătăţirea siguranţei publice şi securităţii publice, denumită în continuare MS, şi reprezintă MAI în cadrul altor organizaţii, comitete, grupuri de lucru sau organisme şi structuri cu rol în gestionarea CE2;
    q) îndeplineşte calitatea de secretar în cadrul Comitetului de coordonare privind măsurile-suport, instituit de Unitatea Naţională de Coordonare, denumită în continuare UNC, potrivit Regulamentului privind implementarea celei de-a doua contribuţii elveţiene în anumite state membre ale Uniunii Europene pentru reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, denumit în continuare Regulamentul CE2;
    r) asigură îndeplinirea atribuţiilor prevăzute în cadrul acordului de implementare a MS, potrivit prevederilor Regulamentului CE2;
    s) asigură suportul decizional şi coordonarea necesară în vederea implementării corespunzătoare a MS şi gestionării fondurilor alocate PAI, finanţat în cadrul CE2, precum şi în programarea cadrului financiar post CE2;
    t) asigură coordonarea în vederea realizării coerenţei, complementarităţii şi sinergiei PAI cu alte instrumente financiare ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi naţionale;
    u) elaborează, cu sprijinul beneficiarilor, după caz, propunerea de MS şi revizuirile ulterioare, coordonează procesul de elaborare a acestora şi le înaintează către UNC, potrivit Regulamentului CE2;
    v) în conformitate cu normele şi practicile naţionale în vigoare, furnizează consultanţă şi sprijin beneficiarilor, după caz, în elaborarea proiectelor aferente MS;
    w) realizează evaluarea proiectelor propuse spre finanţare în cadrul PAI, precum şi a propunerilor de modificare a acestora, din punct de vedere administrativ, calitativ şi al îndeplinirii criteriilor de eligibilitate stabilite prin Regulamentul CE2, conform principiului segregării funcţiilor şi procedurilor proprii;
    x) se asigură de evitarea dublei finanţări/nesuprapunerea proiectelor aferente componentelor MS cu alte instrumente financiare externe sau naţionale, potrivit procedurilor proprii;
    y) iniţiază contractarea proiectelor finanţate în cadrul MS şi elaborează modelul de contract, potrivit procedurilor proprii;
    z) monitorizează şi analizează îndeplinirea rezultatelor şi obiectivelor asumate la nivelul PAI, stadiul şi progresul înregistrat la nivelul MS, inclusiv prin controale la faţa locului care acoperă aspecte tehnice, fizice şi administrative la nivelul proiectelor finanţate, potrivit procedurilor proprii;
    aa) realizează raportări, inclusiv financiare, privind stadiul şi progresul înregistrat la nivelul PAI, potrivit acordului de implementare a MS şi Regulamentului CE2;
    bb) verifică administrativ şi financiar respectarea conformităţii şi regularităţii cheltuielilor efectuate de beneficiari, precum şi conformitatea acestora cu reglementările naţionale privind achiziţiile publice şi ajutorul de stat, inclusiv prin misiuni de control la faţa locului, cu asigurarea principiului segregării funcţiilor, potrivit procedurilor proprii;
    cc) autorizează cererile de transfer de fonduri ale beneficiarilor prin acordarea vizei „Bun de plată“, potrivit procedurilor proprii, şi solicită autorităţii de plată sumele cuvenite potrivit acordului de implementare a MS;
    dd) efectuează operaţiunile specifice angajării, lichidării şi ordonanţării cheltuielilor şi certifică documentele justificative în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii, în calitate de compartiment de specialitate, la nivelul PAI, conform dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    ee) verifică utilizarea fondurilor contribuţiei potrivit scopului finanţat, precum şi asigurarea sustenabilităţii de către beneficiarii proiectelor finanţate în cadrul PAI, potrivit procedurilor proprii;
    ff) asigură şi desfăşoară activităţi necesare îndeplinirii şi respectării cerinţelor de informare şi vizibilitate a PAI, potrivit Regulamentului CE2 şi acordului de implementare a MS;
    gg) aprobă documentele întocmite de beneficiari privind informarea şi vizibilitatea proiectelor finanţate în cadrul MS şi monitorizează îndeplinirea măsurilor legate de vizibilitate de către aceştia.


    SECŢIUNEA a 4-a
    Atribuţiile SMEC
    ART. 13
    (1) SMEC îndeplineşte atribuţii referitoare la identificarea necesităţilor de finanţare, accesare, coordonare, monitorizare şi control al proiectelor finanţate din fonduri europene nerambursabile, alocate MAI prin MRR pentru implementarea Investiţiei 8. CEI din cadrul PNRR, componenta 7 - Transformare digitală.
    (2) SMEC îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
    a) asigură elaborarea cadrului legal la nivelul MAI privind constituirea sistemului de management şi control pentru fondurile alocate MAI prin MRR pentru implementarea Investiţiei 8. CEI;
    b) elaborează proiectele de acorduri de delegare ale DFEN cu autorităţile/organismele desemnate din cadrul sistemului de management şi control al fondurilor gestionate de MAI prin MRR şi monitorizează îndeplinirea atribuţiilor delegate;
    c) elaborează proiectele de instrucţiuni ale DFEN cu caracter obligatoriu pentru toţi beneficiarii proiectelor finanţate în cadrul Investiţiei 8. CEI;
    d) analizează şi emite puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative ce vizează gestionarea eficientă a fondurilor alocate MAI prin MRR;
    e) coordonează procesul de revizuire a documentelor programatice aferente Investiţiei 8. CEI şi elaborează, împreună cu beneficiarii, eventualele propuneri de modificare a acestora;
    f) înaintează Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, şi Comisiei Europene eventualele revizuiri ale documentelor programatice aferente Investiţiei 8. CEI, utilizând inclusiv instrumente electronice specifice;
    g) organizează, în conformitate cu normele naţionale în vigoare, consultări cu instituţiile şi organismele cu atribuţii în implementarea ţintelor Investiţiei 8. CEI şi furnizează consultanţă şi sprijin beneficiarilor în elaborarea propunerilor de proiecte;
    h) participă la negocierile cu Comisia Europeană, elaborează şi monitorizează, împreună cu MIPE, acordurile de tip operaţional pentru PNRR sau alte documente relevante pentru implementarea PNRR;
    i) realizează evaluarea proiectelor finanţate în cadrul Investiţiei 8. CEI;
    j) realizează contractarea proiectelor finanţate în cadrul Investiţiei 8. CEI, potrivit procedurilor proprii;
    k) monitorizează îndeplinirea ţintelor aferente Investiţiei 8. CEI şi transmite către MIPE rapoartele de progres privind îndeplinirea ţintelor, după aprobarea acestora;
    l) monitorizează indicatorii de la nivelul proiectelor finanţate în cadrul Investiţiei 8. CEI, cheltuielile efectuate de către beneficiari, cererile de transfer din partea beneficiarilor şi raportează cu privire la stadiul acestora către MIPE, Ministerul Finanţelor, precum şi Comisia Europeană;
    m) efectuează, individual sau împreună cu structurile de specialitate, după caz, controale pe bază de eşantion pentru proiectele finanţate în cadrul Investiţiei 8. CEI;
    n) transmite către MIPE rapoartele de progres necesare, elaborate în baza contribuţiei beneficiarilor, şi documentele justificative aferente, în termenele şi formatul specificate de acesta;
    o) desemnează ofiţerul de nereguli pentru Investiţia 8. CEI, responsabil de activitatea de înregistrare, monitorizare şi raportare a neregulilor/neregulilor grave, şi organizează echipele de control, împreună cu reprezentanţi ai structurilor de specialitate sau ai autorităţilor delegate, pentru constatarea neregulilor/neregulilor grave şi stabilirea creanţelor bugetare, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea şi constatarea neregulilor/dublei finanţări, a neregulilor grave apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora şi recuperarea creanţelor rezultate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2023;
    p) participă, alături de reprezentanţi ai structurilor de specialitate sau ai autorităţilor delegate, după caz, la verificarea sesizărilor interne sau externe, a aspectelor de natură administrativă, fizică şi tehnică a proiectelor, precum şi a alertelor la neregulă/neregulă gravă pentru proiectele finanţate din Investiţia 8. CEI, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2023;
    q) raportează MIPE şi instituţiilor naţionale şi europene relevante orice neregulă/neregulă gravă şi progresele semnificative în desfăşurarea procedurilor administrative şi judiciare aferente, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2023;
    r) verifică ex post, prin eşantion, procedurile de achiziţie desfăşurate de beneficiari, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2023;
    s) implementează procedurile specifice pentru prevenirea conflictelor de interese, a fraudei, corupţiei, inclusiv prin intermediul aplicaţiilor informatice specifice, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2023;
    t) autorizează cheltuielile eligibile cuprinse în cererile de transfer, transmise de beneficiarii finanţării în cadrul Investiţiei 8. CEI;
    u) contribuie la elaborarea solicitărilor de fonduri centralizate la nivelul MAI ce vor fi transmise către Ministerul Finanţelor şi spre informare către MIPE, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
    v) asigură arhivarea corespunzătoare, inclusiv în format electronic, a tuturor datelor/documentelor aferente procesului de implementare a acordurilor/contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare/acordurilor de implementare/convenţiilor de finanţare, în conformitate cu funcţiile, atribuţiile şi tipurile de documente specifice, şi asigură accesul neîngrădit la acestea al entităţilor naţionale/europene cu atribuţii în verificarea, controlul şi auditarea fondurilor europene şi naţionale;
    w) desfăşoară activităţi de informare şi comunicare aferente Investiţiei 8. CEI, aprobă documentele privind publicitatea şi vizibilitatea proiectelor finanţate în cadrul investiţiei, întocmite de beneficiari, şi monitorizează beneficiarii cu privire la îndeplinirea măsurilor legate de vizibilitatea fondurilor;
    x) elaborează proiecte de acorduri de implementare/convenţii de finanţare cu instituţiile/structurile din cadrul sau din subordinea MAI pentru implementarea investiţiilor finanţate prin MRR/Investiţia 8. CEI;
    y) realizează verificări ex post, pe baza listelor de verificare prevăzute la art. 5 alin. (8^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare, asupra tuturor procedurilor de achiziţii publice şi se asigură de colectarea datelor privind beneficiarul real, conform prevederilor art. 22 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de existenţa/încărcarea tuturor documentelor aferente procedurilor de achiziţie publică, a contractelor de achiziţie încheiate cu beneficiarii şi a rapoartelor de verificare ex post în sistemul informatic de management şi control al PNRR;
    z) efectuează controale constând în prevenirea, verificarea şi detectarea aspectelor ce pot reprezenta elementele constitutive ale unor nereguli grave şi raportează către DLAF/EPPO/OLAF/Direcţia Naţională Anticorupţie/Agenţia Naţională de Integritate;
    aa) asigură colectarea/introducerea datelor şi documentelor în sistemul informatic de management şi control al PNRR privind procesul de evaluare, selecţie, contractare, implementare, plată, a documentaţiei de atribuire a procedurilor de achiziţie, a contractelor încheiate pentru proiectele finanţate în cadrul Investiţiei 8. CEI din PNRR, în vederea identificării beneficiarului real, conform prevederilor art. 22 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificările şi completările ulterioare;
    bb) elaborează proiecte de protocoale, acorduri de colaborare cu instituţii care pot contribui sau sprijini implementarea Investiţiei 8. CEI;
    cc) furnizează informaţiile necesare reprezentanţilor MAI pentru luarea deciziilor în cadrul Comitetul interministerial de coordonare a PNRR şi al altor structuri cu rol în gestionarea PNRR;
    dd) propune MIPE modificări ale legislaţiei privind stabilirea cadrului instituţional şi procedural de coordonare, implementare şi control al fondurilor europene şi al reformelor stabilite în cadrul MRR;
    ee) monitorizează stadiul proiectelor implementate de către structurile MAI cu finanţare din PNRR.


    SECŢIUNEA a 5-a
    Atribuţiile BGE
    ART. 14
    BGE îndeplineşte următoarele atribuţii specifice:
    a) asigură îndeplinirea atribuţiilor de operator de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021 pentru PAI, în domeniul său de competenţă, potrivit prevederilor Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 39/2018;
    b) monitorizează îndeplinirea condiţiilor de sustenabilitate pentru PAI finanţat prin Mecanismul financiar norvegian 2014-2021;
    c) derulează negocieri în domeniul său de competenţă şi cu respectarea prevederilor legale pentru CE2;
    d) reprezintă MAI în cadrul negocierilor pentru programarea viitorului cadru de finanţare norvegian 2021-2028, în calitate de operator de program, şi asigură legătura cu Punctul naţional de contact din cadrul MIPE;
    e) coordonează discuţiile cu potenţialii beneficiari ai cadrului de finanţare 2021-2028 şi transmite documente de poziţie către structurile naţionale implicate în managementul Mecanismului financiar norvegian 2021-2028, respectiv Punctul naţional de contact, precum şi Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern din cadrul Ministerului Finanţelor, în calitate de autoritate de audit;
    f) asigură sprijin pentru structurile beneficiare, inclusiv consultanţă privind pregătirea fişelor de proiect, derularea negocierilor cu partenerii de proiecte şi de program, încheierea acordurilor de parteneriat şi a contractelor de finanţare, şi se asigură de coerenţa şi complementaritatea proiectelor, precum şi de nesuprapunerea surselor de finanţare;
    g) asigură evaluarea, selecţia şi aprobarea proiectelor ce vor fi finanţate din Mecanismul financiar norvegian 2021-2028 pentru PAI, în calitate de operator de program;
    h) exercită atribuţii de monitorizare, verificare şi control pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021 şi 2021-2028 pentru PAI, potrivit prevederilor legale;
    i) autorizează cheltuielile efectuate şi aprobă sumele solicitate de către beneficiari pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021 şi 2021-2028 pentru PAI;
    j) în calitate de operator de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021 şi 2021-2028 pentru PAI, exercită atribuţii de raportare către structuri şi organisme naţionale, conform dispoziţiilor şi reglementărilor în vigoare;
    k) elaborează note privind stadiul derulării proiectelor în urma verificării raportărilor transmise de beneficiari, respectiv a prelucrării, centralizării şi valorificării informaţiilor, conform prevederilor legale în vigoare şi procedurilor de lucru interne;
    l) exercită atribuţii de raportare la nivel de program/proiect sau iniţiative bilaterale finanţate prin mecanisme financiare către finanţator, în conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile granturilor norvegiene aferente domeniului Afacerilor interne 2014-2021 şi 2021-2028, inclusiv prin intermediul aplicaţiilor informatice dedicate;
    m) participă la întâlnirile de lucru organizate de către structurile naţionale, finanţator sau parteneri români şi norvegieni, în legătură cu programele administrate în calitate de operator de program;
    n) elaborează, analizează şi emite puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative ce vizează accesarea/gestionarea eficientă a granturilor externe cu incidenţă asupra domeniului de activitate al MAI şi contribuie la elaborarea şi actualizarea cadrului legislativ în domeniul de competenţă;
    o) participă şi organizează şedinţe de lucru/informare/ monitorizare cu beneficiarii granturilor administrate, în domeniul său de competenţă;
    p) acordă sprijin în gestionarea implementării programului aferent CE2, potrivit Ordinului viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 98/2024;
    q) gestionează activităţile de informare şi publicitate în calitate de operator de program pentru Mecanismul financiar norvegian 2014-2021 şi 2021-2028 pentru PAI, potrivit prevederilor legale;
    r) contribuie la proiectarea şi realizarea unei aplicaţii informatice pentru managementul Mecanismului financiar norvegian 2021-2028, coordonează, verifică şi dispune măsuri privind modalitatea de introducere şi actualizare a datelor de către structurile beneficiare;
    s) participă în grupul de lucru pentru evaluarea şi selectarea propunerilor de proiecte ce urmează a fi finanţate, la nivel MAI, din mecanismul naţional de susţinere a prevenirii criminalităţii, potrivit prevederilor Legii nr. 318/2015, cu modificările şi completările ulterioare.


    SECŢIUNEA a 6-a
    Atribuţiile CSIC
    ART. 15
    (1) CSIC îndeplineşte atribuţii subsumate activităţilor de secretariat şi de gestionare a informaţiilor clasificate.
    (2) CSIC îndeplineşte următoarele atribuţii:
    a) asigură primirea şi verificarea corespondenţei, trierea şi ordonarea acesteia, înregistrarea în registrul de intrare-ieşire, conexarea documentelor aferente, precum şi pregătirea şi expedierea corespondenţei, primită de la alte instituţii, persoane fizice sau juridice, în format electronic sau letric, pe orice tip de suport, prin intermediul poştei militare, poştei civile, platformelor de tehnologia informaţiei, faxului, Sistemului de mesagerie electronică criptată sau prin depunere la sediul unităţii;
    b) ordonează mapa de corespondenţă, în funcţie de problematica vizată, şi o prezintă conducerii unităţii pentru a dispune asupra modalităţii de soluţionare;
    c) asigură consultarea informaţiilor clasificate de către personalul autorizat, cu respectarea normelor legale în vigoare;
    d) primeşte, întocmeşte şi ţine evidenţa ordinelor, instrucţiunilor şi regulamentelor emise de conducerea MAI, monitorizează modul de respectare a normelor în vigoare privind păstrarea ordinelor, dispoziţiilor, instrucţiunilor şi a regulamentelor neclasificate/clasificate;
    e) asigură executarea operaţiunilor de păstrare, clasare, arhivare şi inventariere a informaţiilor clasificate ale DFEN;
    f) asigură multiplicarea informaţiilor clasificate pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţionale ale DFEN, potrivit normelor legale în vigoare;
    g) coordonează activitatea de arhivare în cadrul DFEN, conform normelor legale în vigoare;
    h) ţine evidenţa ştampilelor şi sigiliilor şi controlează modul de respectare a normelor în vigoare referitoare la utilizarea şi păstrarea acestora;
    i) asigură primirea, evidenţa, trierea şi înregistrarea petiţiilor adresate conducerii DFEN, precum şi organizarea audienţelor la nivelul unităţii;
    j) asigură organizarea şi desfăşurarea în condiţii optime a şedinţelor de lucru, întâlnirilor, audienţelor şi grupurilor de lucru la nivelul conducerii DFEN, precum şi difuzarea şi îndeplinirea ordinelor, sarcinilor şi hotărârilor adoptate în cadrul acestora;
    k) gestionează şi monitorizează îndeplinirea dispoziţiilor primite de la conducerea MAI;
    l) asigură executarea operaţiunilor aferente preluării şi distribuirii drepturilor băneşti şi materiale cuvenite personalului DFEN, atât în mod individual, cât şi colectiv;
    m) asigură primirea şi distribuirea către structurile DFEN a bunurilor materiale de resortul patrimoniu imobiliar, geniu, echipament audiovizual şi participă la executarea inventarierii, conform prevederilor legale;
    n) asigură primirea şi distribuirea către structurile DFEN a bunurilor materiale de resortul comunicaţii şi informatică;
    o) asigură, distribuie şi urmăreşte încadrarea în normele legale de consum a materialelor consumabile;
    p) organizează şi asigură desfăşurarea activităţilor privind utilizarea regulamentară a autovehiculelor la nivelul DFEN;
    q) asigură serviciul de curierat prin poşta specială şi alte servicii de curierat;
    r) asigură redactarea dispoziţiei zilnice, prin centralizarea propunerilor primite de la structurile din componenţa DFEN şi aprobate de conducătorul acesteia, şi ţine evidenţa prezenţei zilnice şi a răspândirilor personalului DFEN, a învoirilor, permisiilor, concediilor medicale şi de odihnă acordate acestuia, precum şi a orelor suplimentare efectuate de acesta;
    s) întocmeşte planificarea serviciului de permanenţă în cadrul DFEN şi documentaţia aferentă;
    t) asigură sprijin pentru activităţile desfăşurate la nivelul DFEN pe linie de resurse umane;
    u) întocmeşte ordinele de serviciu pentru personalul unităţii, la solicitarea acestuia, în baza rapoartelor aprobate.


    SECŢIUNEA a 7-a
    Atribuţiile CSS
    ART. 16
    (1) CSS îndeplineşte atribuţiile structurii de securitate la nivelul DFEN, precum şi pe cele ale componentei de securitate pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţii.
    (2) CSS coordonează la nivelul DFEN activitatea de protecţie a informaţiilor clasificate, în toate componentele acesteia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

    ART. 17
    (1) În exercitarea rolului său, pe linia protecţiei informaţiilor clasificate, CSS îndeplineşte următoarele atribuţii:
    a) elaborează şi supune aprobării conducerii DFEN normele interne privind protecţia informaţiilor clasificate, potrivit legii;
    b) întocmeşte programul de prevenire a scurgerii de informaţii clasificate şi îl supune avizării Direcţiei generale de protecţie internă, denumită în continuare DGPI, iar după aprobare acţionează pentru aplicarea acestuia;
    c) coordonează activitatea de protecţie a informaţiilor clasificate, în toate componentele acesteia;
    d) asigură relaţionarea cu DGPI;
    e) monitorizează activitatea de aplicare a normelor de protecţie a informaţiilor clasificate şi modul de respectare a acestora;
    f) consiliază conducerea DFEN în legătură cu toate aspectele privind securitatea informaţiilor clasificate;
    g) informează conducerea DFEN despre vulnerabilităţile şi riscurile existente în sistemul de protecţie a informaţiilor clasificate şi propune măsuri pentru înlăturarea acestora;
    h) acordă sprijin reprezentanţilor DGPI pe linia verificării persoanelor pentru care se solicită accesul la informaţii clasificate;
    i) organizează activităţi de pregătire specifică a personalului DFEN care are acces la informaţii clasificate;
    j) asigură păstrarea şi organizează evidenţa certificatelor de securitate şi a autorizaţiilor de acces la informaţii clasificate, iniţiază procesul de solicitare a eliberării certificatelor de securitate, din dispoziţia directorului DFEN;
    k) actualizează permanent evidenţa certificatelor de securitate şi a autorizaţiilor de acces;
    l) întocmeşte şi actualizează listele informaţiilor clasificate elaborate sau păstrate de DFEN, pe clase şi niveluri de secretizare;
    m) prezintă conducătorului DFEN propuneri privind stabilirea obiectivelor, sectoarelor şi locurilor de importanţă deosebită pentru protecţia informaţiilor clasificate din sfera de responsabilitate şi, după caz, solicită sprijinul DGPI;
    n) efectuează, cu aprobarea conducerii DFEN, controale privind modul de aplicare a măsurilor legale de protecţie a informaţiilor clasificate;
    o) ţine evidenţa permiselor de acces în locaţiile de securitate;
    p) coordonează activitatea de inventariere a documentelor ce conţin informaţii clasificate;
    q) exercită alte atribuţii în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate, potrivit legii.

    (2) În exercitarea rolului său, pe linia componentei de securitate pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţii, CSS îndeplineşte următoarele atribuţii:
    a) implementează şi asigură măsurile de securitate, conform normelor în vigoare;
    b) monitorizează echipamentele care intră/ies în/din zonele de securitate;
    c) relaţionează cu DGPI în următoarele situaţii în care: planifică dezvoltarea sau achiziţia unor sisteme informatice şi de comunicaţii, denumite în continuare SIC, care stochează, procesează ori transmit informaţii clasificate; propune schimbări ale configuraţiei de sistem, conectarea cu alte SIC, schimbarea modului de operare protejată a SIC, modificarea sau înlocuirea software-ului pentru optimizarea securităţii SIC; planifică sau propune desfăşurarea oricărei alte activităţi în scopul îmbunătăţirii securităţii SIC acreditate;
    d) iniţiază proceduri de modificare a clasei sau nivelului de secretizare al SIC care au fost deja acreditate;
    e) planifică sau propune desfăşurarea oricărei alte activităţi în scopul îmbunătăţirii securităţii SIC care au fost deja acreditate;
    f) solicită acreditarea/reacreditarea SIC de la DGPI;
    g) solicită asistenţă de specialitate din partea DGPI pentru stabilirea cerinţelor de securitate şi procedurilor de aplicare necesare şi respectarea acestora de către furnizorii de echipamente, pe durata întregului proces de dezvoltare, instalare şi testare a SIC;
    h) răspunde de alegerea, implementarea, justificarea şi controlul facilităţilor de securitate, de natură tehnică, care reprezintă parte componentă a SIC;
    i) asigură exploatarea în condiţii de securitate a SIC;
    j) realizează legătura dintre contractant şi DGPI;
    k) participă la selecţionarea, organizarea şi realizarea pregătirii personalului cu atribuţii în domeniul INFOSEC;
    l) organizează şi desfăşoară convocări de instruire cu personalul DFEN şi utilizatorii SIC;
    m) verifică periodic sau în timp real implementarea măsurilor de protecţie în SIC din cadrul DFEN, pentru a se asigura că securitatea acestuia este în concordanţă cu cerinţele de securitate aprobate de DGPI;
    n) ţine evidenţa echipamentelor SIC, proprietate privată, autorizate să funcţioneze în incinta DFEN, conform normelor legale în vigoare;
    o) cercetează incidentele de securitate şi raportează rezultatele, ierarhic, către DGPI, concomitent cu aplicarea unor măsuri de reducere a consecinţelor;
    p) elaborează şi actualizează proceduri operaţionale de securitate;
    q) monitorizează permanent toate aspectele de securitate specifice SIC;
    r) elaborează şi actualizează documentele „Cerinţele de securitate specifice“ şi „Cerinţele de securitate comune“;
    s) actualizează şi ţine evidenţa utilizatorilor autorizaţi;
    t) asigură evidenţa evenimentelor legate de securitatea sistemului şi a sesiunilor de lucru;
    u) ia măsuri tehnice şi organizatorice pentru evidenţa şi protecţia mediilor de stocare ce conţin informaţii clasificate;
    v) asigură îndeplinirea responsabilităţilor centrului tehnic prevăzute de art. 8 alin. (3) din Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. S/43/2012 privind asigurarea capacităţii de răspuns la incidente de securitate IT în cadrul infrastructurilor cibernetice ale Ministerului Afacerilor Interne.


    SECŢIUNEA a 8-a
    Atribuţiile CMP
    ART. 18
    CMP are următoarele atribuţii:
    a) analizează/formulează puncte de vedere/propune spre avizare documentele de politici publice elaborate de structurile MAI şi transmise spre consultare DFEN;
    b) participă la elaborarea de strategii, planuri de acţiune şi alte documente de planificare ale DFEN, în colaborare cu celelalte compartimente funcţionale ale DFEN;
    c) formulează propuneri de îmbunătăţire a activităţii DFEN, diseminează instrumente de lucru specifice şi concepte ale managementului public modern;
    d) monitorizează modul de aplicare la nivelul DFEN a strategiilor şi a altor documente programatice de la nivel naţional;
    e) desfăşoară activităţi specifice de asistenţă în domeniul fondurilor externe nerambursabile;
    f) desfăşoară activităţi de control în domeniul fondurilor externe nerambursabile;
    g) participă la realizarea de analize ale stadiului de implementare a proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile;
    h) participă la analizarea surselor de finanţare existente pentru atingerea priorităţilor şi obiectivelor MAI;
    i) participă la realizarea de analize şi studii privind nevoile de finanţare ale structurilor MAI şi sursele de finanţare existente;
    j) participă la elaborarea ghidurilor, procedurilor şi metodologiilor pentru facilitarea accesării şi implementării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile;
    k) participă în grupuri de lucru specifice pentru identificarea nevoilor, stabilirea priorităţilor şi identificarea surselor de finanţare în domeniul specific de activitate al MAI;
    l) participă în echipe de proiect pentru elaborarea şi implementarea proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, cu atribuţii specifice stabilite prin ordinul de numire în echipa de proiect şi prin contractul de finanţare;
    m) participă la şedinţe de informare şi ateliere de lucru cu structurile din MAI în domeniul specific de activitate;
    n) elaborează cereri de finanţare/fişe de proiecte pentru atingerea obiectivelor specifice ale DFEN;
    o) colaborează cu alte instituţii publice şi autorităţi finanţatoare în domeniul fondurilor europene;
    p) elaborează puncte de vedere şi analizează documentele din domeniul de competenţă;
    q) desfăşoară activităţi privind noul cadru financiar multianual;
    r) desfăşoară activităţi pe linie de resurse umane, la nivelul DFEN, sub coordonarea conducerii direcţiei, la solicitarea şi în limitele stabilite de Direcţia generală management resurse umane.


    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 19
    (1) În cadrul relaţiilor de serviciu/muncă funcţionează principiul egalităţii de tratament faţă de întreg personalul.
    (2) Sunt interzise orice formă de discriminare bazată pe criteriu de sex, orientare sexuală, caracteristici genetice, vârstă, apartenenţă naţională, rasă, culoare, etnie, religie, origine socială, handicap, situaţie sau responsabilitate familială, apartenenţă ori activitate sindicală, funcţie sau apartenenţă la o anumită categorie profesională, precum şi emiterea oricărei dispoziţii în măsură de a discrimina o persoană.
    (3) Pentru prevenirea şi eliminarea oricăror comportamente definite drept discriminare, DFEN are obligaţiile prevăzute de Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Soluţionarea sesizărilor şi reclamaţiilor privind discriminarea se realizează în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

    ART. 20
    Personalul DFEN are obligaţia de a cunoaşte şi de a aplica în părţile ce îl privesc prevederile prezentului regulament.

    ART. 21
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.

    ANEXA 1

    ^1) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
    ORGANIGRAMA
    Direcţiei fonduri externe nerambursabile
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 2

    *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
    DIAGRAMA DE RELAŢII
    a Direcţiei fonduri externe nerambursabile
 (a se vedea imaginea asociată)

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016