Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
REGULAMENT din 10 aprilie 2023 de organizare şi funcţionare a Comitetului naţional pentru accelerarea procesului de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării
EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 374 din 3 mai 2023
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 360 din 10 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 3 mai 2023.
──────────
ART. 1
Prezentul regulament are în vedere următoarele reglementări din legislaţia naţională:
a) Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Legea nr. 7/2023 privind susţinerea procesului de dezinstituţionalizare a persoanelor adulte cu dizabilităţi şi aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia şi de prevenire a instituţionalizării, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
c) Legea nr. 221/2010 pentru ratificarea Convenţiei privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, adoptată la New York de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisă spre semnare la 30 martie 2007 şi semnată de România la 26 septembrie 2007, cu modificările ulterioare;
d) Hotărârea Guvernului nr. 490/2022 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi „O Românie echitabilă“ 2022-2027;
e) Hotărârea Guvernului nr. 1.543/2022 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind prevenirea instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi şi accelerarea procesului de dezinstituţionalizare, pentru perioada 2022-2030.
ART. 2
Termenii şi expresiile folosite în prezentul regulament au următoarele semnificaţii:
a) dezinstituţionalizarea este un proces politic şi social care prevede trecerea de la îngrijirea instituţională la viaţa independentă. Dezinstituţionalizarea efectivă are loc atunci când unei persoane plasate într-o instituţie i se oferă posibilitatea de a deveni cetăţean cu drepturi depline şi de a prelua controlul asupra vieţii sale (dacă este necesar, cu sprijin). Esenţiale pentru procesul de dezinstituţionalizare sunt furnizarea de locuinţe la preţuri accesibile şi accesibile în comunitate, accesul la servicii publice, asistenţa personală şi sprijinul de la egal la egal. Dezinstituţionalizarea înseamnă şi prevenirea instituţionalizării în viitor, asigurarea faptului că persoanele cu dizabilităţi pot creşte împreună cu familiile lor şi alături de vecini şi prieteni din comunitate;
b) procesul de dezinstituţionalizare a persoanelor adulte cu dizabilităţi este un proces planificat prin care se asigură persoanelor adulte cu dizabilităţi servicii corespunzătoare nevoilor specifice, accesibile şi de calitate în comunitate, pentru a facilita tranziţia acestor persoane din instituţii rezidenţiale şi incluziunea lor în comunitate. Procesul de dezinstituţionalizare este corelat cu măsurile de prevenire a instituţionalizării sau a reinstituţionalizării realizate la nivel local;
c) guvernanţa în sistemul de protecţie a persoanelor cu dizabilităţi reprezintă o coordonare eficace şi eficientă a procesului prin care este realizată, implementată, monitorizată, evaluată sau controlată protecţia drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, în scopul asigurării respectării intereselor acestora.
ART. 3
Prezentul regulament stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Comitetului naţional pentru accelerarea procesului de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, denumit în continuare Comitetul, cu rol consultativ şi a cărui activitate este neremunerată.
ART. 4
(1) Comitetul se constituie din reprezentanţi ai Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale la nivel de secretar de stat, reprezentanţi ai direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, ai instituţiilor care funcţionează în subordinea, respectiv sub autoritatea acestuia, reprezentanţi ai punctelor de contact înfiinţate în conformitate cu Legea nr. 8/2016 privind înfiinţarea mecanismelor prevăzute de Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, cu modificările şi completările ulterioare, ai structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi reprezentanţi ai organizaţiilor de autoreprezentanţi, ai organizaţiilor persoanelor cu dizabilităţi.
(2) Membrii Comitetului sunt desemnaţi pentru o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire, prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, la propunerea conducerii instituţiilor care i-a nominalizat.
(3) Comitetul este alcătuit din:
a) preşedinte;
b) membri titulari şi membri supleanţi.
(4) Preşedintele Comitetului este secretarul de stat coordonator al domeniului asistenţei sociale.
(5) Calitatea de membru în Comitet încetează anterior împlinirii termenului prevăzut la alin. (2) doar în următoarele condiţii:
a) prin demisie;
b) la propunerea motivată a conducerii instituţiei care l-a nominalizat, cu aprobarea preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi;
c) la propunerea motivată a preşedintelui Comitetului, cu aprobarea preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi.
(6) În cazurile prevăzute la alin. (5), conducerea instituţiei al cărei membru îşi încetează activitatea în cadrul Comitetului are obligaţia desemnării unui nou membru în termen de 5 zile de la producerea evenimentului.
(7) Secretariatul Comitetului este asigurat de personal al Direcţiei drepturi persoane cu dizabilităţi din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi.
ART. 5
(1) Membrii Comitetului se reunesc trimestrial în şedinţe de lucru, la convocarea preşedintelui acestuia.
(2) În situaţia identificării unor probleme deosebite, Comitetul se poate reuni în şedinţe de lucru extraordinare, la iniţiativa preşedintelui, care decide data convocării şedinţei.
(3) Şedinţele de lucru ale Comitetului sunt conduse de preşedinte.
(4) Transmiterea invitaţiilor privind convocarea şedinţelor de lucru şi a agendei preliminare către toţi membrii Comitetului se realizează, prin secretarul Comitetului, cu cel puţin 10 zile înaintea datei reuniunii, prin e-mail.
(5) Şedinţele de lucru extraordinare se convoacă într-o perioadă mai scurtă, cu 5 zile înaintea datei reuniunii.
(6) Propunerile de completare/modificare a agendei preliminare se transmit secretariatului Comitetului cel târziu cu 3 zile lucrătoare înainte de data şedinţei; agenda finală împreună cu documentele-suport se transmite membrilor cu cel puţin 1 zi lucrătoare înainte de data reuniunii.
(7) La începutul fiecărei reuniuni se adoptă agenda de lucru şi se aprobă minuta precedentei reuniuni.
(8) La sfârşitul fiecărei reuniuni se întocmeşte minuta, care se transmite prin e-mail tuturor membrilor, în vederea formulării observaţiilor.
(9) Comitetul se întruneşte dacă la reuniune participă jumătate plus unu dintre membri; secretariatul Comitetului este responsabil cu pregătirea listelor de prezenţă; prezenţa la şedinţele Comitetului se asigură fie prin membrii titulari, fie prin supleanţii acestora.
(10) Şedinţele de lucru ale Comitetului nu au caracter public, iar măsurile adoptate în cadrul acestora sunt rezumate într-un document care se elaborează de secretarul Comitetului şi se publică pe site-ul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, cu semnătura preşedintelui Comitetului.
(11) Şedinţele de lucru ale Comitetului se desfăşoară în limba română; secretariatul acestuia se asigură că sunt disponibile servicii de traducere a documentelor şi de interpretare în şi din limba română, atunci când este necesar.
(12) Procesul-verbal al reuniunii şi documentele elaborate în cadrul şedinţelor sunt semnate de preşedintele Comitetului şi sunt arhivate de către secretariatul acestuia.
(13) La propunerea preşedintelui Comitetului şedinţele de lucru se pot realiza în format fizic, la sediul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, sau utilizând mijloace electronice.
ART. 6
(1) În cadrul activităţilor din şedinţele de lucru, Comitetul analizează stadiul realizării scopului, obiectivelor, măsurilor şi indicatorilor-cheie de performanţă aferenţi procesului de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi.
(2) Prin activitatea desfăşurată în cadrul şedinţelor de lucru, membrii Comitetului contribuie, împreună cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, la:
a) întărirea coordonării procesului de dezinstituţionalizare a persoanelor adulte cu dizabilităţi, prin asigurarea unui cadru unitar şi eficient al aplicării reglementărilor din domeniu, precum şi pentru eliminarea barierelor care pot împiedica buna desfăşurare a procesului dezinstituţionalizării;
b) asigurarea transparenţei activităţii de raportare privind: realizarea procesului de dezinstituţionalizare şi prevenire a instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi, stadiul implementării Convenţiei privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, precum şi implementarea prevederilor strategiilor naţionale şi a altor obligaţii asumate în domeniu;
c) consolidarea colaborării interinstituţionale la nivel central, precum şi între instituţiile şi autorităţile de la nivel central şi cele de la nivel judeţean/local;
d) creşterea gradului de conştientizare a instituţiilor şi autorităţilor cu privire la necesitatea integrării persoanelor cu dizabilităţi în societate, precum şi cu privire la obligaţia de a accesibiliza mediul fizic, informaţional şi de comunicare.
(3) În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a), membrii Comitetului asigură realizarea principalelor responsabilităţi privind:
a) sprijinirea intersectorială a implementării măsurilor necesare dezinstituţionalizării şi prevenirii instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi;
b) oferirea de suport operaţional comitetelor judeţene de accelerare a procesului de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi.
(4) În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. b), în baza analizei raportărilor privind progresul realizării măsurilor în vederea urmăririi ţintelor stabilite la nivel naţional şi judeţean, membrii Comitetului, împreună cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi şi cu Grupul consultativ independent al societăţii civile cu privire la dezinstituţionalizare şi integrare în comunitate, dezvoltă, cu implicarea organizaţiilor persoanelor cu dizabilităţi şi a societăţii civile:
a) un sistem de monitorizare a strategiei naţionale de prevenire a instituţionalizării şi accelerare a procesului de dezinstituţionalizare, inclusiv a indicatorilor-cheie de performanţă, prin:
(i) elaborarea planului de monitorizare a progresului la nivel naţional;
(ii) integrarea unui modul pentru monitorizarea progresului în raportul-cadru privind atingerea ţintelor;
(iii) integrarea unei componente de monitorizare în planurile de dezinstituţionalizare;
b) un mecanism de progres al implementării strategiei naţionale de prevenire a instituţionalizării şi accelerare a procesului de dezinstituţionalizare la nivel naţional, judeţean şi de centru rezidenţial, în vederea:
(i) atingerii ţintelor fixate la nivel naţional şi judeţean;
(ii) corectării decalajelor de timp şi între judeţe;
(iii) stabilirii nevoilor de suport operaţional ale coordonatorilor strategiei şi ale profesioniştilor implicaţi în implementarea acesteia;
(iv) accelerării procesului de dezinstituţionalizare.
(5) În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. c), membrii Comitetului contribuie, în cadrul autorităţilor publice centrale implicate în procesul de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi, la realizarea principalelor responsabilităţi privind:
a) acordarea de sprijin, în domeniul lor specific de activitate, autorităţilor şi instituţiilor publice locale, la solicitarea acestora;
b) asigurarea pregătirii, instruirii sau informării personalului din subordine, în baza tematicilor stabilite şi a materialelor utilizate în procesul de formare, elaborate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi.
(6) În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. d), membrii Comitetului contribuie la elaborarea şi implementarea planului-cadru de comunicare la nivel naţional şi oferă suport operaţional autorităţilor şi instituţiilor publice locale în elaborarea şi implementarea planurilor de comunicare la nivel judeţean şi local, care să cuprindă cel puţin următoarele elemente, identificate şi testate prin cercetare calitativă şi prin implicarea persoanelor cu dizabilităţi şi a organizaţiilor reprezentative ale acestora: audienţe-ţintă, mesaje-cheie şi mesaje de interes public, forme şi canale de comunicare şi responsabili cu diseminarea fiecărui tip de mesaj, pentru atingerea următoarelor scopuri:
a) creşterea gradului de conştientizare a furnizorilor publici şi privaţi de servicii cu privire la obligaţia de a accesibiliza mediul fizic, informaţional şi de comunicare pentru a asigura integrarea persoanelor cu dizabilităţi în societate;
b) creşterea nivelului de conştientizare a comunităţilor de destinaţie cu privire la dreptul persoanelor adulte cu dizabilităţi de a se integra pe deplin în comunitate şi de a participa la viaţa acesteia, prin organizarea de evenimente în colaborare cu persoane cu dizabilităţi care trăiesc în comunitate şi cu organizaţii neguvernamentale cu activitate în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu dizabilităţi;
c) informarea şi conştientizarea angajatorilor la nivel local cu privire la potenţialul de angajare a persoanelor cu dizabilităţi, în scopul activării acestora pe piaţa muncii.
ART. 7
(1) Se înfiinţează, pe lângă Comitet, Grupul consultativ independent al societăţii civile cu privire la dezinstituţionalizare şi integrare în comunitate, din care fac parte, în mod voluntar şi în urma unei selecţii transparente, reprezentanţi ai organizaţiilor de drepturile omului, de autoreprezentanţi, ale persoanelor cu dizabilităţi sau care lucrează cu şi pentru persoane cu dizabilităţi, ai furnizorilor de servicii sociale, acreditaţi potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare, şi ai căror membri desfăşoară activitate neremunerată.
(2) Comitetul solicită puncte de vedere şi recomandări din partea Grupului consultativ independent al societăţii civile cu privire la dezinstituţionalizare şi integrare în comunitate referitor la conformitatea planurilor de dezinstituţionalizare la nivel de centre rezidenţiale cu prevederile Convenţiei privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, aprobată prin Legea nr. 221/2010, cu modificările ulterioare.
ART. 8
Comitetul poate organiza o serie de dezbateri publice la nivel naţional pe tema dezinstituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi, a transferului în comunitate a acestora şi a dezvoltării rezilienţei comunităţii, la care să participe inclusiv persoane instituţionalizate; dezbaterile pot să aibă la bază analize ale factorilor/cauzelor care conduc la instituţionalizare şi ale celor care creează riscul reinstituţionalizării la nivel naţional.
ART. 9
În vederea îmbunătăţirii coordonării şi oferirii de suport operaţional pentru procesul de dezinstituţionalizare, membrii Comitetului, ai comitetelor judeţene/ale sectoarelor municipiului Bucureşti pentru accelerarea procesului de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării, reprezentanţi ai direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale/ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi organizează periodic sesiuni de informare şi consultare.
ART. 10
Prezentul regulament de organizare şi funcţionare a Comitetului naţional pentru accelerarea procesului de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării poate fi modificat ori de câte ori este nevoie, prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi.
ART. 11
Prezentul regulament se aplică tuturor structurilor din cadrul Comitetului naţional pentru accelerarea procesului de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: