Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
REGULAMENT din 1 noiembrie 2023 privind acordarea operatorului de transport şi de sistem şi operatorilor de distribuţie a dreptului de a deţine, dezvolta, administra sau exploata instalaţii de stocare a energiei electrice care sunt componente de reţea complet integrate
EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1008 din 6 noiembrie 2023
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 99 din 1 noiembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.008 din 6 noiembrie 2023.
──────────
CAP. I
Scop şi domeniu de aplicare
ART. 1
(1) Prezentul regulament stabileşte termenii, condiţiile şi procesul prin care Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei acordă operatorului de transport şi de sistem şi operatorilor de distribuţie dreptul de a deţine, dezvolta, administra sau exploata instalaţii de stocare a energiei electrice care sunt componente de reţea complet integrate.
(2) Operatorul de transport şi de sistem/Operatorii de distribuţie asigură managementul energiei din cadrul conturului energetic aferent staţiei electrice de transformare pentru evitarea utilizării componentelor de reţea complet integrate în alte scopuri decât cele prevăzute de prezentul regulament.
ART. 2
(1) Regulamentul se aplică operatorului de transport şi de sistem şi/sau operatorului de distribuţie care solicită Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei dreptul de a deţine, dezvolta, administra sau exploata instalaţii de stocare a energiei electrice care sunt componente de reţea complet integrate.
(2) Prevederile prezentului regulament nu se aplică operatorilor economici care operează sisteme de distribuţie închise.
CAP. II
Abrevieri şi definiţii
ART. 3
Abrevierile utilizate în cadrul prezentului regulament au următoarele semnificaţii:
a) ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
b) CRCI - componentă de reţea complet integrată;
c) ISE - instalaţie de stocare a energiei electrice;
d) OD - operator de distribuţie;
e) OTS - operator de transport şi de sistem;
f) SEN - sistemul electroenergetic naţional;
g) UE - Uniunea Europeană.
ART. 4
În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile folosite au semnificaţiile definite în:
a) Regulamentul (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piaţa internă de energie electrică (reformare);
b) Regulamentul (UE) 2016/631 al Comisiei din 14 aprilie 2016 de instituire a unui cod de reţea privind cerinţele pentru racordarea la reţea a instalaţiilor de generare;
c) Regulamentul (UE) 2016/1.388 al Comisiei din 17 august 2016 de stabilire a unui cod de reţea privind racordarea consumatorilor;
d) Regulamentul (UE) 2016/1.447 al Comisiei din 26 august 2016 de instituire a unui cod de reţea privind cerinţele pentru racordarea la reţea a sistemelor de înaltă tensiune în curent continuu şi a modulelor generatoare din centrală conectate în curent continuu;
e) Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 5
În înţelesul specific prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) autodescărcare - pierderea în timp a unei cantităţi de energie electrică stocată în ISE ca urmare a proceselor interne şi externe;
b) capacitatea de stocare - cantitatea de energie ce poate fi stocată de instalaţia de stocare a energiei, exprimată în kWh;
c) ciclicitatea stocării - timpul maxim care poate trece între momentul în care se încarcă o ISE şi momentul în care aceasta trebuie să fie descărcată fără a avea pierderi semnificative de energie;
d) durata de livrare a energiei electrice stocate - raportul dintre energia maximă ce poate fi stocată şi puterea maximă instalată a ISE, exprimată în ore;
e) echipamente critice - echipamente din circuitele primare şi echipamente aferente serviciilor proprii din staţiile electrice de transformare fără de care acestea nu pot funcţiona, stabilite de fiecare operator de reţea în baza unei proceduri proprii;
f) nivelul de încărcare - cantitatea de energie electrică de rezervă pe care ISE o are la un moment dat faţă de stadiul de încărcare maxim, ce variază între 100%, corespunzător unei instalaţii de stocare încărcate la maxim, şi 0%, corespunzător descărcării capacităţii de stocare utilizabile;
g) timpul de activare complet - perioada de timp necesară pentru ca ISE să atingă puterea maximă, din momentul în care a fost solicitată de OTS/OD;
h) timpul de descărcare la capacitatea utilizabilă - timpul necesar pentru ca un ISE să se descarce complet, de la capacitatea maximă utilizabilă până la capacitatea sa minimă.
CAP. III
Reguli privind acordarea dreptului de a deţine, dezvolta, administra sau exploata ISE
SECŢIUNEA 1
Prevederi generale
ART. 6
(1) ANRE poate, prin acordarea unei excepţii, să permită unui OTS/OD dreptul de a deţine, dezvolta, de a administra sau de a exploata ISE care reprezintă CRCI, în condiţiile prezentului regulament.
(2) Analiza şi aprobarea încadrării unei ISE în categoria CRCI şi acordarea excepţiei prevăzute la alin. (1) se fac de ANRE, prin decizie, la solicitarea OTS/OD.
ART. 7
(1) O ISE poate fi considerată CRCI pentru următoarele scopuri privind asigurarea fiabilităţii reţelei de transport/distribuţie şi a siguranţei în alimentarea cu energie electrică:
a) asigurarea menţinerii sub tensiune a echipamentelor critice din staţiile electrice de transformare ale OTS/OD în cazul unei întreruperi a sistemului de alimentare a acestora, permiţând astfel OTS/OD să îşi gestioneze reţelele în siguranţă;
b) asigurarea continuităţii alimentării echipamentelor critice cu energie electrică din staţiile electrice în situaţii specifice de întreruperi planificate/neplanificate ale staţiilor electrice de transformare, până la reluarea activităţii normale;
c) realizarea de servicii care nu au drept scop stabilizarea frecvenţei, pentru:
(i) sincronizarea între diferite părţi ale sistemului de transport/distribuţie;
(ii) reducerea fluctuaţiei de putere reactivă prin injecţii rapide de curent reactiv;
(iii) asigurarea inerţiei pentru stabilitatea reţelei locale de transport/distribuţie;
(iv) restaurarea funcţionării staţiei electrice, respectiv capacitatea de pornire cu surse proprii şi capacitatea de funcţionare în regim insularizat.
(2) O CRCI nu poate fi utilizată de OTS/OD pentru a cumpăra sau vinde energie electrică pe pieţele de energie electrică, în scopul echilibrării sistemului sau managementului congestiilor, şi nici pentru acoperirea consumului propriu tehnologic al reţelei electrice.
(3) Fiecare OTS/OD trebuie să elaboreze/actualizeze lista echipamentelor critice din staţiile electrice de transformare pentru care se solicită dreptul de a deţine, dezvolta, de a administra sau de a exploata o CRCI. Lista de echipamente critice se întocmeşte şi se actualizează ori de câte ori este cazul conform procedurii interne a fiecărui OTS/OD şi se transmite la ANRE pentru informare.
SECŢIUNEA a 2-a
Acordarea OTS/OD a dreptului de a deţine, dezvolta, administra sau exploata ISE care sunt CRCI
ART. 8
(1) OTS/OD solicită ANRE acordarea unei excepţii de la prevederile legale pentru a deţine, dezvolta, administra sau exploata o ISE care este CRCI prin transmiterea unei solicitări scrise către ANRE, care este însoţită de următoarele informaţii/documente:
a) scopul investiţiei, cu precizarea şi justificarea încadrării în prevederile art. 7;
b) documente justificative privind necesitatea şi oportunitatea investiţiei;
c) analiza cost-beneficiu elaborată de OTS/OD prin care se demonstrează eficienţa investiţiei;
d) caracteristicile tehnice ale CRCI, care vor respecta criteriile de racordare la reţea conform prevederilor Normei tehnice privind cerinţele tehnice de racordare la reţelele electrice de interes public pentru instalaţiile de stocare a energiei electrice şi procedura de notificare pentru racordarea instalaţiilor de stocare a energiei electrice, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 3/2023, şi, dacă este cazul, criteriile de calificare pentru participarea la restaurarea SEN, conform prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 89/2021 privind aprobarea Procedurii de calificare tehnică pentru furnizarea serviciilor de sistem, cu modificările ulterioare.
(2) Analiza cost-beneficiu prevăzută la alin. (1) lit. c) nu se transmite la ANRE în cazul în care proiectele de investiţie prin care se instalează CRCI sunt finanţate integral din fonduri nerambursabile, fiind înlocuită cu documente care dovedesc finanţarea integrală din fonduri nerambursabile.
ART. 9
Analiza cost-beneficiu elaborată de OTS/OD trebuie să aibă în vedere cel puţin următoarele caracteristici tehnico-economice pentru dimensionarea CRCI în vederea furnizării serviciilor, în funcţie de scopurile prevăzute la art. 7 şi de tehnologiile de stocare a energiei electrice utilizate:
a) valorile maxime ale puterii consumate şi ale puterii evacuate de ISE în serviciile interne ale staţiei, în kW, nu trebuie să depăşească necesarul de servicii al staţiei;
b) capacitatea de stocare;
c) randamentul ciclului de încărcare şi descărcare a instalaţiei de stocare;
d) durata de livrare a energiei stocate;
e) nivelul de încărcare;
f) ciclicitatea stocării;
g) numărul de cicluri complete încărcare - descărcare pe zi;
h) autodescărcarea;
i) timpul de activare completă;
j) timpul de descărcare la capacitatea utilizabilă;
k) densitatea de energie;
l) datele de intrare, cheltuielile, veniturile, modalitatea de calcul şi indicatorii de eficienţă prevăzuţi în anexa nr. 8 la Procedura privind fundamentarea şi aprobarea planurilor de dezvoltare şi de investiţii ale operatorului de transport şi de sistem şi ale operatorilor de distribuţie a energiei electrice, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 98/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 10
(1) ANRE verifică îndeplinirea de către OTS/OD a condiţiilor prevăzute la art. 8, pe baza documentaţiei transmise de către aceştia.
(2) La solicitarea ANRE, OTS/OD transmite în termen de 30 de zile toate informaţiile şi clarificările suplimentare solicitate.
(3) În termen de maximum 6 luni de la data la care documentaţia a devenit completă conform art. 8, ANRE analizează documentaţia şi decide asupra dreptului de a deţine, dezvolta, administra sau exploata ISE care este CRCI şi asupra aprobării solicitării OTS/OD de acordare a excepţiei.
(4) În termenul prevăzut la alin. (3) în urma analizei, ANRE respinge solicitarea OTS/OD de acordare a excepţiei în cazul neîndeplinirii oricăreia dintre condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (1) şi (2), art. 8 şi art. 9.
(5) În cazul în care solicitantul nu răspunde în termenul prevăzut la alin. (2) sau în cazul în care în termen de 6 luni de la data înregistrării cererii, documentaţia transmisă nu este completă, aceasta se clasează automat, ANRE notificând în acest sens solicitantul.
ART. 11
(1) După finalizarea termenului de analiză a documentaţiei depuse de OTS/OD, ANRE întocmeşte un raport care conţine cel puţin următoarele informaţii:
a) datele de identificare ale solicitantului care a depus cererea de acordare a exceptării şi lista documentelor depuse de către acesta în vederea soluţionării cererii;
b) detalierea modalităţii prin care se îndeplineşte fiecare condiţie prevăzută în prezentul regulament;
c) propunerea privind aprobarea/respingerea solicitării de exceptare;
d) lista ISE pentru care a fost solicitată excepţia şi durata de viaţă a acestora.
(2) Acordarea/Respingerea solicitării de exceptare se realizează prin decizie a preşedintelui ANRE.
(3) Decizia este valabilă doar pentru ISE pentru care a fost acordată şi doar pe durata de viaţă a acesteia, prevăzută în decizie.
(4) Decizia îşi încetează valabilitatea într-una dintre următoarele modalităţi:
a) prin retragere de către ANRE, dacă nu mai sunt întrunite condiţiile pentru care a fost acordată excepţia;
b) prin retragere, la solicitarea motivată a OTS/OD.
ART. 12
(1) Decizia de aprobare/respingere a solicitării de exceptare se comunică OTS/OD solicitant în termen de 3 zile lucrătoare de la data aprobării.
(2) Decizia de exceptare aprobată de ANRE pentru OTS se notifică Agenţiei pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei şi Comisiei Europene în termen de 3 zile lucrătoare de la data aprobării.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: