Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT -CADRU ORIENTATIV din 29 februarie 1992  privind functionarea consiliilor locale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT -CADRU ORIENTATIV din 29 februarie 1992 privind functionarea consiliilor locale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 47 din 23 martie 1992
CAP. 1
Constituirea consiliilor locale si a comisiilor pe domenii de specialitate

SECTIUNEA I
Norme preliminare privind constituirea consiliilor locale
ART. 1
In conformitate cu prevederile <>Legii nr. 69/1991 privind administratia publica locala, prefectul convoaca consiliile locale in sedinta de constituire, precum si primarii alesi, in termen de 20 de zile de la data alegerilor.
ART. 2
Prin grija secretarului consiliului vor fi prezentate celui mai in virsta consilier si celor care il asista dosarele consilierilor, inclusiv ale supleantilor de pe lista, inaintate de comisia electorala de circumscriptie. Dosarele vor fi insotite de optiunile scrise ale consilierilor alesi ce ocupa functii care devin, potrivit legii, incompatibile cu exercitarea mandatului de consilier.
ART. 3
Pentru validarea mandatelor de consilieri, consiliile locale aleg dintre membrii lor o comisie de validare compusa dintr-un numar impar de consilieri, intre 3 si 7, dupa cum urmeaza: la consiliile comunale, comisia de validare este compusa din 3 consilieri, la cele orasenesti din 5, iar la consiliile municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, din 7 consilieri.
ART. 4
Componenta comisiei de validare va reflecta, pe cit posibil, configuratia politica a consiliului.
Comisia de validare functioneaza pe intreaga durata a mandatului consiliului.
ART. 5
Desemnarea de candidati pentru comisia de validare se face de gruparile de consilieri care reprezinta aceleasi partide sau coalitie de partide, precum si grupul independentilor.
Cel mai in virsta consilier supune la vot candidaturile depuse, in ordinea descrescatoare a marimii grupului de consilieri care au facut propunerile.
Prin vot secret consiliul hotaraste asupra fiecarei propuneri, alegerea membrilor comisiei de validare facindu-se prin votul a cel putin jumatate plus unu din numarul total al membrilor sai.
ART. 6
Comisia de validare alege din rindul membrilor sai un presedinte si un secretar, respectindu-se procedura de vot mentionata la art. 5 alin. 3.
ART. 7
Procedura prevazuta la art. 4 si 5 cu privire la desemnarea candidatilor pentru comisia de validare se aplica in mod corespunzator si in cazul desemnarii presedintelui de sedinta, a viceprimarilor, a membrilor comisiilor pe domenii de specialitate, precum si in alte asemenea situatii.
ART. 8
Dupa constituirea comisiei de validare se procedeaza la prezentarea dosarului cu rezultatul validarii primarului. In cazul in care primarul a candidat si pentru functia de consilier si a obtinut mandatul, dosarul va fi insotit de optiunea scrisa a acestuia pentru una din cele doua functii.
Daca optiunea exprimata este pentru functia de primar, ulterior va fi prezentat spre validare mandatul supleantului pentru functia de consilier, devenita astfel vacanta.
ART. 9
Dupa validarea mandatelor si constituirea legala a consiliului, consilierii depun juramintul conform legii.
Consilierii care refuza sa depuna juramintul sint considerati demisionati de drept, aceasta consemnindu-se in procesul-verbal al sedintei, urmind sa fie desemnat, in termenul cel mai scurt, supleantul de pe lista sau se vor lua masurile de completare a consiliului, prevazute de lege, dupa caz.
ART. 10
Primarul depune in fata consiliului juramintul prevazut in <>art. 18 din Legea nr. 69/1991 privind administratia publica locala.
ART. 11
Dupa constituirea legala a consiliului se alege presedintele de sedinta, cu votul majoritatii membrilor prezenti.
ART. 12
Consiliile locale comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti aleg viceprimarii.
ART. 13
Propunerea de candidati poate fi facuta de catre primari sau consilieri.
Viceprimarii se aleg prin vor secret.
ART. 14
Este declarat ales viceprimar consilierul care a obtinut votul a cel putin jumatate plus unu din numarul consilierilor prezenti.
In situatia in care nu s-a intrunit aceasta majoritate se organizeaza un al doilea tur de scrutin, in aceeasi sedinta, la care vor participa candidatii situati pe primele doua locuri. Este declarat ales consilierul care a obtinut cel mai mare numar de voturi.
ART. 15
In caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor participa numai candidatii care s-au aflat in aceasta situatie. Va fi declarat ales candidatul care a obtinut cele mai multe voturi.
ART. 16
Viceprimarii alesi depun juramintul prevazut la <>art. 18 din Legea nr. 69/1991 si li se aplica in mod corespunzator, prevederile art. 39 alin. 2 din lege.
ART. 17
Mandatul viceprimarilor are o durata de 4 ani si expira o data cu cel al primarului.
SECTIUNEA a II-a
Constituirea si functionarea comisiilor pe domenii de specialitate
ART. 18
In functie de specificul local si nevoile activitatii sale, consiliul local organizeaza comisii de specialitate in domeniile: buget si finante; drepturile omului, culte si probleme ale minoritatilor; ecologie si protectia mediului; administratie publica locala, amenajarea teritoriului si urbanism; sanatate, cultura, invatamint; munca si protectie sociala; juridic; relatii cu cetatenii.
Prevederile art. 6 se aplica in mod corespunzator.
ART. 19
Presedintele comisiei asigura reprezentarea acesteia in raporturile sale cu consiliul si cu celelalte comisii. El conduce sedintele comisiei, poate propune ca la lucrarile acesteia sa participe si alte persoane din afara ei, daca interesele efectuarii lucrarii respective o cer; are acces, ca reprezentant al comisiei, la lucrarile celorlalte comisii ce examineaza lucrari care prezinta importanta pentru comisia pe care o conduce; indeplineste alte atributii prevazute de prezentul regulament.
Secretarul comisiei asigura redactarea actelor (rapoarte, avize, procese-verbale etc.) si efectueaza numararea voturilor exprimate in cadrul sedintelor acesteia.
ART. 20
Convocarea sedintelor comisiei se face de catre presedintele acesteia, cu cel putin 3 zile inainte.
Participarea consilierilor la sedintele comisiei este obligatorie.
In caz de absenta nejustificata la sedinta comisiei, consilierul in cauza nu primeste indemnizatia de sedinta. Daca absentele continua, presedintele comisiei poate propune consiliului inlocuirea acestuia.
ART. 21
Sedintele comisiei nu sint publice. Comisia poate hotari ca la dezbaterile sale sa fie prezente si alte persoane interesate sau reprezentanti ai presei.
Comisia poate invita sa participe la sedintele sale si alti specialisti. De asemenea, la sedinte au dreptul sa participe consilieri care au facut propuneri ce stau la baza lucrarilor acesteia (autori de proiecte de hotariri, amendamente, de anchete), precum si, la cererea presedintelui comisiei, functionari specialisti din serviciile publice locale.
Persoanele prevazute la alin. 1 si 2 pot fi ascultate in cadrul sedintei comisiei, dar nu au dreptul de a participa la vot.
ART. 22
Presedintele comisiei va urmari ca, cel putin o data pe luna, inaintea sedintei consiliului, o zi sa fie consacrata exclusiv activitatii in comisie.
ART. 23
Presedintele comisiei desemneaza unu sau mai multi raportori din rindul membrilor comisiei.
Acestia vor redacta raportul sau avizul comisiei, care va fi supus aprobarii acesteia, prin vot.
Rapoartele si avizele vor cuprinde, in mod obligatoriu, pe linga opinia majoritatii membrilor comisiei, si parerea contrara, motivata, a celorlalti consilieri din comisie.
ART. 24
Comisia lucreaza valabil in prezenta a 2/3 din numarul membrilor sai si adopta hotariri cu jumatate plus unu din numarul celor prezenti.
Votul in comisie este, de regula, deschis. In anumite situatii, hotarite prin vot de membrii acesteia, se poate recurge si la vot secret.
ART. 25
Cu privire la desfasurarea sedintelor comisiei se incheie procese-verbale. Acestea pot fi puse la dispozitia altor persoane decit membrilor comisiei numai cu incuviintarea presedintelui acesteia, afara de cazul in care sedinta a fost publica.
ART. 26
Comisiile de specialitate avizeaza proiectele de hotariri, efectueaza anchete, hotarasc asupra altor probleme trimise de consiliu spre avizare si intocmesc rapoarte pe care le prezinta consiliului.
Raportul va cuprinde propuneri motivate privind admiterea sau respingerea proiectului de hotarire sau a actului examinat.
Raportul astfel intocmit va fi difuzat consilierilor cu cel putin 3 zile inainte de data stabilita pentru dezbaterea proiectului de hotarire in sedinta consiliului.
ART. 27
Daca in urma dezbaterilor din sedinta intervin modificari importante pentru continutul proiectului, presedintele de sedinta solicita, prin votul consilierilor, supunerea proiectului reexaminarii de catre comisie si compartimentul de specialitate al serviciilor administratiei publice locale.
ART. 28
La cererea unei treimi din numarul membrilor sai, consiliul va putea hotari organizarea unei comisii de ancheta cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
Comisia de ancheta prezinta raportul sau in sedinta consiliului, in urma verificarilor facute pentru stabilirea adevarului in cauza care formeaza obiectul activitatii comisiei.
CAP. 2
Sedintele consiliului local
SECTIUNEA I
Atributiile presedintelui de sedinta
ART. 29
La inceputul fiecarei sedinte a consiliului local, cel mai in virsta dintre consilierii prezenti asigura alegerea presedintelui de sedinta.
ART. 30
Presedintele de sedinta are urmatoarele atributii:
a) supune votului consilierilor, componenta nominala a comisiilor consiliului;
b) asigura mentinerea ordinii si respectarea regulamentului in timpul sedintelor;
c) anunta rezultatul votarii si hotaririle adoptate;
d) semneaza hotaririle adoptate de consiliu;
e) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de prezentul regulament sau stabilite de consiliu.
ART. 31
In cazul in care presedintele ales pentru sedinta respectiva a consiliului nu-si poate indeplini atributiile, se procedeaza la alegerea unui alt consilier pentru aceasta functie, in conditiile prevazute de prezentul regulament.
ART. 32
Secretarul consiliului participa la sedintele acestuia, fara drept de vot, si are urmatoarele atributii, in afara celor prevazute de lege:
a) efectueaza apelul nominal si tine evidenta participarii la sedinte a consilierilor;
b) noteaza rezultatul votului si informeaza presedintele asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecarei hotariri ce se adopta de consiliu;
c) supravegheaza sau intocmeste stenogramele si procesele-verbale, urmind ca acestea sa fie semnate, sigilate si parafate de persoanele prevazute de lege; tine evidenta proceselor-verbale ale sedintelor in dosare speciale;
d) urmareste ca la deliberarea si adoptarea unor hotariri sa nu ia parte consilierii care se incadreaza in dispozitiile art. 31 din Legea administratiei publice locale, informind pe presedinte si facind cunoscuta sanctiunea prevazuta de lege;
e) intocmeste si inainteaza primarului proiectul ordinii de zi a sedintelor ordinare ale consiliului.
SECTIUNEA a II-a
Desfasurarea sedintelor consiliului local
ART. 33
Proiectul ordinii de zi cuprinde proiectele de hotariri, rapoarte ale comisiilor de specialitate, intrebari, interpelari, petitii sau alte probleme propuse de primar sau de consilieri.
Proiectele de hotariri, discutate si avizate de comisiile de specialitate, insotite de raportul de specialitate al compartimentului de resort al serviciilor administratiei publice locale, se inscriu pe ordinea de zi, cu respectarea prevederilor legale si ale prezentului regulament.
ART. 34
Consilierii sint obligati sa fie prezenti la lucrarile consiliului si sa se inscrie in registrul de prezenta, pastrat de secretarul consiliului.
Consilierul care nu poate lua parte la sedinta, din motive independente de vointa sa, va trebui sa comunice aceasta secretarului consiliului.
ART. 35
La dezbateri nimeni nu poate lua cuvintul decit daca ii este dat de presedinte.
Presedintele are dreptul sa limiteze durata luarilor de cuvint, in functie de obiectul dezbaterilor.
Consilierul este obligat ca in cuvintul lui sa se refere exclusiv la problema pentru care s-a inscris la cuvint.
ART. 36
Presedintele de sedinta va da cuvintul oricind unui consilier pentru a raspunde intr-o problema de ordin personal.
Prevederile alin. 1 se aplica si in cazul in care se cere cuvintul in probleme privitoare la regulament.
ART. 37
Presedintele consiliului poate cere incheierea dezbaterii unei probleme puse in discutia consiliului.
Cererea de incheiere a dezbaterii se aproba cu votul a cel putin jumatate plus unu din numarul consilierilor prezenti.
ART. 38
Este interzisa proferarea de insulte sau calomnii atit de catre cel care are cuvintul, cit si de cei din sala de sedinta.
Se interzice dialogul intre vorbitori si persoanele aflate in sala.
ART. 39
In cazul in care desfasurarea sedintei este perturbata, presedintele poate intrerupe sedinta si dispune eliminarea din sala a persoanelor, altele decit consilierii, care impiedica in orice mod desfasurarea normala a sedintei consiliului.
SECTIUNEA a III-a
Procedura initierii proiectelor de hotariri
ART. 40
Dreptul la initiativa pentru unele proiecte de hotariri apartine primarului si consilierilor.
Proiectele de hotariri trebuie insotite de o expunere de motive si redactate in forma prevazuta de lege.
ART. 41
Proiectele de hotariri se inscriu in ordinea de zi a sedintelor prin mentionarea titlului si a initiatorului.
Ele se aduc la cunostinta consilierilor, in termenele prevazute de lege, prin grija secretarului.
ART. 42
Proiectele de hotariri se transmit spre dezbatere comisiilor de specialitate ale consiliului.
De asemenea, aceste proiecte si alte propuneri vor fi transmise si compartimentelor de specialitate ale serviciilor administratiei publice locale.
Initiatorul proiectului sau al propunerilor poate sa-si retraga proiectul sau propunerile pina la inscrierea acestora pe ordinea de zi.
ART. 43
Dupa examinarea proiectului sau propunerilor, comisia de specialitate a consiliului si compartimentul de specialitate din cadrul serviciilor administratiei publice intocmesc cite un raport cu privire la adoptarea sau, dupa caz, modificarea ori respingerea proiectului sau propunerilor examinate.
Rapoartele, insotite de avizele necesare, se transmit secretarului consiliului, care va lua masurile corespunzatoare pentru asigurarea cunoasterii lor de catre primar si de catre consilieri.
ART. 44
Proiectele de hotariri si propunerile, avizate si insotite de rapoartele serviciilor de specialitate, se supun dezbaterii si votului consiliului in sedinta pe a carei ordine de zi au fost introduse.
ART. 45
Dezbaterea proiectului de hotarire sau a propunerilor este precedata de prezentarea de catre initiator a motivelor care au condus la promovarea proiectului, precum si raportul de specialitate.
Raportul de specialitate este prezentat de seful serviciului respectiv.
ART. 46
Pentru dezbaterea generala a proiectului sau a propunerilor, presedintele consiliului da cuvintul consilierilor in ordinea inscrierii la cuvint.
ART. 47
Dezbaterile proiectelor de hotariri si a propunerilor sint generale si pe articole.
Consilierii pot lua cuvintul pentru a-si exprima punctul de vedere si a propune modificari.
Presedintele consiliului poate supune spre aprobare sistarea discutiilor asupra careia consiliul se pronunta prin vot.
SECTIUNEA a IV-a
Procedura de vot
ART. 48
Votul consilierilor este personal si poate fi deschis sau secret.
Votul deschis se exprima public prin ridicarea miinii sau prin apel nominal.
Consiliul hotaraste, la propunerea presedintelui de sedinta, ce modalitate de vot va folosi, afara de cazul in care prin lege sau regulament se stabileste o anumita procedura de vot.
ART. 49
Votarea prin apel nominal se face in modul urmator: presedintele explica obiectul votarii si sensul cuvintelor "pentru" si "contra". Secretarul consiliului da citire numelui si prenumelui consilierului, fiecare consilier raspunde "pentru" sau "contra" si semneaza.
Dupa terminarea apelului se repeta numele si prenumele consilierilor care nu au raspuns.
ART. 50
Pentru votul secret se folosesc buletine de vot.
Buletinele de vot se introduc intr-o urna, iar la numararea voturilor nu se iau in calcul acele buletine de vot pe care nu a fost exprimata optiunea.
ART. 51
Hotaririle si alte acte sau propuneri se adopta cu votul a cel putin jumatate plus unu din numarul consilierilor prezenti, in afara de cazul in care prin lege sau regulament se dispune altfel.
Pentru adoptarea hotaririlor este necesara prezenta a cel putin jumatate plus unu din numarul consilierilor.
Daca in sala de sedinte nu sint prezenti jumatate plus unu din numarul consilierilor, presedintele amina votarea pina la intrunirea acestui numar.
ART. 52
Proiectele de hotariri sau propunerea respinsa de consiliu nu pot fi readuse in discutia acestuia in cursul aceleasi sedinte.
CAP. 3
Exercitarea mandatului de consilier
SECTIUNEA I
Norme privind exercitarea mandatului de consilier
ART. 53
Consilierul se bucura de protectia acordata de lege.
ART. 54
Schimbarile survenite in activitatea consilierului, in timpul exercitarii mandatului, se aduc la cunostinta consiliului in cel mult 10 zile de la data aparitiei acestora.
ART. 55
Dupa validarea alegerilor, consilierului i se elibereaza legitimatia de membru al consiliului.
ART. 56
Pentru participarea la sedintele consiliului si ale comisiilor pe domenii de specialitate, consilierul primeste o indemnizatie de sedinta in cuantumul stabilit de consiliu.
Consilierul are dreptul, dupa caz, la diurna de deplasare si plata cheltuielilor de transport si de cazare pentru activitatile legate de exercitarea mandatului.
SECTIUNEA a II-a
Absente si demisii
ART. 57
Participarea consilierilor la sedintele consiliului si ale comisiilor pe domenii de specialitate este obligatorie.
Nici un consilier nu poate lipsi de la sedintele consiliului sau comisiei din care face parte decit in cazul in care a obtinut aprobarea consiliului sau din motive temeinice.
ART. 58
Consilierul care absenteaza nemotivat la 2 sedinte consecutive poate fi sanctionat, potrivit prezentului regulament.
ART. 59
Consilierul poate demisiona prin cerere scrisa adresata presedintelui de sedinta, urmind a se aplica prevederile legale.
SECTIUNEA a III-a
Sanctiuni
ART. 60
Incalcarea de catre un consilier a obligatiilor ce-i revin in exercitarea mandatului constituie abatere si se sanctioneaza potrivit legii prezentului regulament.
La aplicarea sanctiunilor se va tine seama de gravitatea abaterii, frecventa acesteia si conditiile producerii ei.
ART. 61
In exercitarea atributiilor sale cu privire la mentinerea ordinii si respectarea regulamentului in timpul sedintei, presedintele de sedinta poate aplica urmatoarele sanctiuni:
a) chemarea la ordine;
b) retragerea cuvintului.
ART. 62
Consiliul poate hotari cu 2/3 din numarul membrilor sai aplicarea urmatoarelor sanctiuni, consilierilor care, in exercitarea mandatului au savirsit abateri de la prevederile legii si prezentului regulament:
a) avertisment;
b) eliminarea din sala de sedinta;
c) revocarea din functia incredintata de consiliu.
ART. 63
Pentru abateri deosebit de grave prevazute de lege, consiliul poate propune, cu votul a 2/3 din numarul membrilor sai, aplicarea masurilor prevazute la <>art. 35 din Legea nr. 69/1991 .
SECTIUNEA a IV-a
Intrebari si interpelari, informarea consilierilor, petitii
ART. 64
Fiecare consilier poate adresa intrebari primarului, viceprimarului, secretarului consiliului, precum si celorlalti sefi ai serviciilor administratiei publice locale.
Prin intrebare se solicita informatii cu privire la un fapt necunoscut.
Cei intrebati vor raspunde, de regula, imediat sau, daca nu este posibil, la urmatoarea sedinta.
ART. 65
Interpelarea consta intr-o cerere prin care se solicita explicatii in legatura cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligatia de a raspunde in termenele prevazute de art. 64 alin. 3.
ART. 66
Consilierii pot consulta acte sau dosare ale consiliului si pot primi informatii la sediul autoritatii publice locale sau, dupa caz, ale serviciilor publice ale acestora.
Informatiile se pot cere si comunica si in scris.
ART. 67
Orice cetatean are dreptul de a se adresa cu petitii consiliului local.
ART. 68
Petitiile se inscriu intr-un registru, primesc un numar, consemnindu-se elementele principale cu privire la petent si obiectul lor.
Secretarul consiliului transmite petitia autoritatii competente, spre analiza si solutionare.
Petitionarului i se aduce la cunostinta solutia adoptata, in termenul prevazut de lege.
Semestrial, consiliul analizeaza modul de solutionare a petitiilor primite.
CAP. 4
Dispozitii finale
ART. 69
Secretarul consiliului, precum si serviciile administratiei publice locale asigura consilierilor asistenta de specialitate.
ART. 70
Adoptarea si modificarea regulamentului propriu se fac pe baza prezentului regulament-cadru orientativ de functionare a consiliului, cu votul a 2/3 din rindul membrilor sai.
------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016