Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 6.869 din 30 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 990 din 3 octombrie 2024.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezentul regulament-cadru vizează organizarea şi funcţionarea comisiilor de etică universitară, denumite în continuare comisii, înfiinţate în cadrul instituţiilor de învăţământ superior în vederea respectării normelor de etică şi deontologie universitară în scopul prevenirii şi eliminării faptelor care pot constitui elemente sau practici lipsite de etică.
(2) Mandatul comisiilor de etică este de 4 ani. Comisia de etică se constituie şi îşi desfăşoară activitatea conform reglementărilor legale în vigoare.
(3) Comisiile acţionează independent faţă de orice altă structură sau persoană din cadrul instituţiei de învăţământ superior şi îşi elaborează regulamentul de organizare şi funcţionare propriu, respectiv propriile proceduri de lucru, care se aprobă prin hotărârea senatului universitar.
(4) În cadrul comisiilor funcţionează o subcomisie dedicată eticii cercetării. Aceasta urmăreşte implementarea politicilor de etică în cercetare, în conformitate cu reglementările eticii cercetării ştiinţifice, care trebuie să acopere următoarele aspecte: publicarea şi autoratul, respectarea demnităţii participanţilor la cercetare, respectarea normelor de etică a cercetării desfăşurate pe subiecţi umani, a experimentelor care vizează animale, precum şi alte norme de bioetică, gestionarea datelor de cercetare, colaborarea, conflictele de interese, frauda, asigurarea unor medii eficiente de cercetare, precum şi prevenirea prejudiciului în cercetare şi inovare. Studenţii au un reprezentant în subcomisia dedicată eticii cercetării, desemnat cu precădere din rândul doctoranzilor sau masteranzilor, ales de către studenţii din comisia de etică.
ART. 2
(1) Rectorul instituţiei de învăţământ superior aprobă prin decizie componenţa comisiei în baza propunerii consiliului de administraţie şi a avizului dat de senatul universitar. Membrii comisiei sunt persoane cu prestigiu profesional.
(2) Numărul membrilor comisiei se decide în fiecare instituţie de învăţământ superior, ţinând cont doar de faptul că din numărul stabilit maximum 75% sunt cadre didactice şi de cercetare şi minimum 25% sunt studenţi.
(3) Din comisiile de etică universitară nu pot face parte persoane care:
a) deţin funcţia de rector, preşedinte al senatului, prorector, decan, prodecan, director general administrativ, director general adjunct administrativ, director de departament, director de filială, director de extensie şi nici de director de unitate de cercetare-dezvoltare, de proiectare sau de microproducţie în instituţia de învăţământ superior;
b) au încălcat normele de etică şi deontologie universitară.
(4) În cazul în care o persoană validată în aceste comisii se află în situaţia prevăzută la alin. (3) lit. a), aceasta are la dispoziţie 15 zile lucrătoare în care să iasă din situaţia de incompatibilitate.
ART. 3
(1) Pentru a formula propunerea privind componenţa comisiei, consiliul de administraţie al fiecărei instituţii de învăţământ superior informează public comunitatea universitară, iar persoanele interesate să ocupe o poziţie în această comisie se pot adresa, în scris, rectorului instituţiei de învăţământ superior.
(2) Reprezentanţii studenţilor din comisii sunt aleşi de către studenţii care fac parte din senatul instituţiei de învăţământ superior. Studenţii au cel puţin un reprezentant în comisii.
(3) Membrii comisiilor, care comit fapte incompatibile cu calitatea pe care o au, sunt înlocuiţi respectând procedura parcursă la numirea acestora.
(4) În situaţia în care unul dintre membri este revocat sau se retrage din cadrul comisiei, va fi numit un alt membru în termen de 15 zile conform prevederilor alin. (1).
(5) Prin decizia prevăzută la art. 2 alin. (1) se nominalizează şi un secretar al fiecărei comisii, care nu face parte dintre membrii acesteia şi care ţine evidenţa documentelor comisiei, asigură comunicarea dintre comisie şi persoanele implicate în problemele sesizate comisiei şi redactează procesele-verbale ale şedinţelor de lucru ale comisiei. Secretarul comisiei nu are drept de vot.
(6) Prin regulamentul propriu, fiecare instituţie de învăţământ superior stabileşte şi alte situaţii în care membrii comisiei pot fi înlocuiţi/revocaţi.
CAP. II
Atribuţiile comisiei de etică universitară
ART. 4
(1) Atribuţiile comisiilor de etică universitară sunt prevăzute de art. 163 din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) La începutul anului universitar comisiile de etică universitară informează studenţii cu privire la rolul şi prevederile legale incidente eticii şi deontologiei universitare.
ART. 5
(1) Comisiile verifică încălcările normelor de etică şi deontologie universitară prevăzute de prevederile legale în vigoare şi de regulamentele proprii ale instituţiilor de învăţământ superior.
(2) Comisiile notifică de urgenţă conducerea instituţiei de învăţământ superior cu privire la sesizările care fac obiectul legii penale şi pun la dispoziţia acesteia toate informaţiile pe care le deţin cu privire la sesizările respective.
(3) Pentru a analiza şi soluţiona abaterile de la normele de etică şi deontologie universitară comisiile de etică au dreptul de a se autosesiza.
CAP. III
Organizarea şi funcţionarea comisiilor de etică universitară
ART. 6
(1) Comisia se întruneşte ori de câte ori este nevoie, iar în cazul în care sunt depuse sesizări, se va întruni în termen de cel mult 5 zile de la înregistrarea acestora. Cvorumul şi procedura de lucru ale comisiei se stabilesc de fiecare instituţie de învăţământ superior prin regulamentul propriu.
(2) La prima şedinţă a comisiei, după constituire, membrii aleg prin vot un preşedinte.
(3) Sesizările şi reclamaţiile anonime nu sunt luate în considerare.
(4) La şedinţele comisiei pot participa diferite persoane în calitate de invitaţi, printre care şi consilierul juridic al instituţiei.
ART. 7
(1) Orice persoană poate sesiza comisia de etică universitară din instituţia de învăţământ superior cu privire la săvârşirea unei fapte ce poate constitui abatere de la etica şi deontologia universitară. Sesizarea se face în scris sau online şi se înregistrează la registratura instituţiei de învăţământ.
(2) Toate sesizările primite de comisie sunt înregistrate, indiferent dacă acestea sunt admisibile sau inadmisibile. Numărul de înregistrare al sesizării se comunică petenţilor, la adresa de contact menţionată.
(3) Identitatea autorului sesizării se păstrează confidenţială. La registratură, în registrul de intrări, la rubrica „deponent/petent“ se va completa „anonim“. Sesizarea este transmisă de registratură către secretarul comisiei. Sesizările depuse greşit se redirecţionează în maximum două zile lucrătoare către registratură.
(4) Orice sesizare primită de comisie este supusă unui control al admisibilităţii. Pentru a fi admisibile, sesizările trebuie să conţină în mod cumulativ următoarele:
a) semnătura persoanei care formulează sesizarea;
b) datele de identificare a persoanei care formulează sesizarea: numele şi prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice, adresa acesteia, precum şi, după caz, adresa de corespondenţă, care poate fi şi o adresă de poştă electronică;
c) o motivare argumentată privind nerespectarea normelor de etică şi deontologie universitară, cu exemple concrete şi cu indicarea considerentelor justificative şi a surselor de documentare.
(5) Sesizările care nu îndeplinesc criteriile de admisibilitate prevăzute la alin. (4) sunt respinse motivat ca inadmisibile de către comisii şi comunicate în termen de 5 zile lucrătoare la adresa indicată în sesizare. Persoana care nu a depus o sesizare admisibilă are dreptul de a relua demersul cu respectarea prevederilor alin. (4).
(6) Nerespectarea prevederilor referitoare la păstrarea confidenţialităţii identităţii autorului sesizării constituie abatere disciplinară.
ART. 8
Comisiile se pronunţă în termen de 45 de zile calendaristice de la primirea sesizării, prin hotărâre motivată în baza unui raport, care se comunică persoanei cercetate şi persoanei care a formulat sesizarea. Termenul de 45 de zile nu este un termen de decădere din dreptul de a analiza sesizarea.
ART. 9
(1) În cadrul procedurii de cercetare, membrii comisiei stabilesc modalitatea de lucru. Persoana cercetată este convocată în scris de către preşedintele comisiei, precizându-se obiectul, locul, data şi ora întrevederii.
(2) Neprezentarea persoanei cercetate la convocarea făcută, fără un motiv obiectiv, comunicat în scris, dă dreptul comisiei să continue analiza în vederea soluţionării sesizării.
(3) În cazul în care persoana faţă de care a fost făcută sesizarea recunoaşte faptele care i-au fost imputate în sesizare, comisia poate lua o decizie pe baza sesizării şi poziţiei scrise a părţii reclamate.
(4) Comisia poate convoca suplimentar, în vederea investigării cazului, orice altă persoană considerată a avea informaţii relevante. Prezenţa la audieri este obligatorie, iar neprezentarea nemotivată poate fi considerată abatere disciplinară pentru personalul instituţiei de învăţământ superior.
(5) Membrii comisiei au obligaţia să analizeze cu obiectivitate, în mod imparţial, faptele sesizate. Orice membru are dreptul de a formula întrebări persoanelor audiate.
(6) În cazul în care partea reclamantă sau partea reclamată solicită excluderea unui membru al comisiei de la judecarea şi analizarea sesizării, din cauza unui conflict de interese, acestuia i se va permite sau i se va impune să se retragă de la investigarea sesizării/reclamaţiei, în funcţie de justeţea solicitării. Comisia va decide prin vot, fără membrul vizat, cu privire la cererea de excludere a membrului. În cazul admiterii cererii, acesta nu va participa la analizarea acestui caz şi nici la vot.
În caz de incompatibilitate sau conflict de interese, orice membru al comisiei de etică poate formula cerere de abţinere.
(7) Este interzisă exprimarea, în spaţiul universitar sau în afara acestuia, a oricărei opinii cu privire la vinovăţia persoanei cercetate, anterior rezoluţiei finale de stabilire a existenţei abaterii.
(8) Sesizările cu privire la plagiat sunt analizate raportat la condiţiile de legalitate în vigoare la momentul redactării tezei de doctorat care a stat la baza emiterii şi acordării titlului de doctor, respectiv a diplomei de doctor, fără a putea reevalua fondul ştiinţific al tezei de doctorat.
(9) Procedura de verificare se finalizează cu adoptarea unei hotărâri de admitere sau respingere care vizează fondul sesizării, motivată în fapt şi în drept.
ART. 10
(1) Persoana reclamată are dreptul de a cunoaşte conţinutul integral al dosarului. Conţinutul dosarului este adus la cunoştinţa celui chemat în faţa comisiei de către secretarul acesteia, pe bază de semnătură.
(2) Pentru apărarea sa, persoana reclamată are dreptul să ceară, în scris, sau să depună documente şi informaţii suplimentare, precum şi să propună martori, înainte de şedinţă sau în şedinţa în care a fost chemată.
(3) Comisia, prin vot, poate admite sau respinge cererea.
(4) Persoanele audiate pe timpul cercetării şi care vor da declaraţii verbale în faţa comisiei, declaraţii transcrise de către secretarul comisiei şi semnate de acestea pe fiecare pagină (fizic sau electronic), vor fi înştiinţate în timp util asupra datei şi locului şedinţei, prezenţa acestora fiind obligatorie.
(5) Martorii răspund la întrebările comisiei, iar după audiere aceştia părăsesc sala şi nu au dreptul de a interveni pe parcursul şedinţei în niciun fel.
ART. 11
(1) Dacă ulterior audierii persoanei reclamate/ reclamante/martorilor rezultă necesitatea completării dosarului cu noi probe, comisia poate amâna analiza sesizării pentru o altă şedinţă, luând măsuri pentru completarea dosarului.
(2) Membrii comisiei se retrag pentru deliberare şi pentru adoptarea hotărârii în momentul în care preşedintele declară dezbaterile încheiate.
(3) În luarea hotărârii, comisia are în vedere documentele dosarului, caracterul şi gravitatea faptei, împrejurările în care a fost săvârşită fapta şi comportarea anterioară a celui în cauză.
(4) Fiecare membru al comisiei propune una din sancţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare.
(5) Procesele-verbale ale comisiei se semnează de către toţi membrii prezenţi. Semnarea se poate efectua atât fizic, cât şi electronic.
(6) Hotărârea comisiei semnată de preşedinte reprezintă un act administrativ şi trebuie să cuprindă explicit în textul acesteia faptele care au condus la sancţionarea persoanei vizate, temeiul legal, precum şi considerentele pentru care comisia de etică universitară a înlăturat argumentele formulate de autorul sesizării. Hotărârea trebuie să fie redactată la data pronunţării.
(7) După luarea hotărârii, dosarul cauzei este prezentat pentru avizare consilierului juridic al instituţiei de învăţământ superior. Răspunderea juridică pentru hotărârile şi activitatea comisiei revine instituţiei de învăţământ superior.
(8) În baza hotărârilor comisiilor de etică universitară, instituţiile de învăţământ superior aplică sancţiuni personalului didactic, didactic auxiliar şi de cercetare, inclusiv cu funcţie de conducere.
(9) Sancţiunile sunt puse în aplicare prin decizie a rectorului.
ART. 12
(1) Hotărârile comisiilor se publică pe site-ul instituţiei de învăţământ superior, cu respectarea legislaţiei privind datele cu caracter personal, prin anonimizarea, după caz, a:
a) persoanei care a formulat sesizarea;
b) persoanei reclamate, dacă aceasta depune o cerere expresă de anonimizare.
(2) Şedinţele comisiei se pot înregistra, dacă există consimţământul tuturor participanţilor la şedinţă. Şedinţele pot avea loc cu prezenţa fizică a tuturor membrilor, cu prezenţă online sau în format mixt (unii membrii prezenţi fizic, alţi membrii prezenţi online).
ART. 13
Contestaţiile la hotărârile de admitere sau respingere se pot formula în termen de 30 de zile de la comunicare şi se pot depune, în funcţie de obiect, la:
a) Comisia Naţională de Etică a Managementului Universitar;
b) Comisia Naţională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare;
c) Consiliul Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării.
ART. 14
(1) În situaţia în care hotărârea comisiei de etică universitară nu este contestată în termenul prevăzut la art. 13, aceasta devine obligatoriu de îndeplinit pentru persoana cercetată şi pentru instituţia de învăţământ superior.
(2) În termen de 30 de zile de la rămânerea definitivă şi obligatorie a hotărârii comisiei de etică universitară, aceasta este pusă în aplicare la nivelul instituţiei de învăţământ superior. Acest lucru se comunică părţilor implicate.
(3) În situaţia în care comisia constată existenţa plagiatului în cadrul unei teze de doctorat se aplică, după caz, prevederile art. 172 alin. (8) - (11) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
CAP. IV
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 15
(1) Instituţiile de învăţământ superior asigură condiţiile de desfăşurare a activităţii comisiilor de etică. În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament-cadru, instituţiile de învăţământ superior elaborează propriul regulament de organizare şi funcţionare a comisiilor de etică, pe care îl publică pe site-ul propriu.
(2) Instituţiile de învăţământ superior publică pe site-ul propriu decizia privind componenţa comisiei de etică, precum şi informaţii cu privire la modalitatea de sesizare a acesteia.
ART. 16
(1) În baza autonomiei universitare, instituţiile de învăţământ superior pot să asigure sprijin de specialitate pentru victimele care au făcut obiectul formelor de abuz sau hărţuire.
(2) Pentru consolidarea sau, după caz, dezvoltarea unei culturi organizaţionale de natură morală şi prevenirea abaterilor de la normele ce privesc etica şi deontologia universitară, instituţiile de învăţământ superior au în vedere susţinerea de prelegeri/prezentări pentru membrii comunităţii universitare cu privire la etica şi deontologia universitară.
ART. 17
Prezentul regulament-cadru se aplică începând cu anul universitar 2024-2025.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: