Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT-CADRU din 10 ianuarie 2025  privind organizarea şi funcţionarea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGULAMENT-CADRU din 10 ianuarie 2025 privind organizarea şi funcţionarea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri

EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 83 din 30 ianuarie 2025
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. M.6 din 10 ianuarie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 30 ianuarie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentul regulament-cadru asigură aplicarea la specificul militar a prevederilor Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celorlalte acte normative care au ca obiect de reglementare organizarea, funcţionarea şi evaluarea unităţilor de învăţământ preuniversitar.

    ART. 2
    (1) Şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri sunt unităţi de învăţământ postliceal militar, cu personalitate juridică, care se subordonează nemijlocit statelor majore ale categoriilor de forţe/comandamentelor de sprijin, denumite în continuare eşalon ierarhic superior, şi au ca misiune formarea profesională iniţială şi continuă a maiştrilor militari şi a subofiţerilor pentru nevoi ale Ministerului Apărării Naţionale, precum şi ale altor instituţii ale sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională cu care sunt încheiate protocoale/acorduri de colaborare în acest scop.
    (2) Şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri pot asigura pregătirea şi pentru personalul armatelor străine, în baza acordurilor/protocoalelor/înţelegerilor de cooperare încheiate în acest scop.
    (3) Şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri sunt parte integrantă a sistemului naţional de învăţământ şi fac parte din reţeaua şcolară naţională, în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare. Conducerea acestora are obligaţia de a solicita autorităţilor administraţiei publice locale pe raza cărora funcţionează includerea în reţeaua şcolară.

    ART. 3
    (1) Şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri, potrivit misiunii lor, organizează, independent sau în cooperare cu structurile militare de formare profesională iniţială şi continuă de nivel nonuniversitar, diferite programe de formare şi instruire, care să asigure, după caz:
    a) formarea iniţială a maiştrilor militari şi a subofiţerilor, prin programe de studii postliceale;
    b) formarea iniţială a maiştrilor militari şi a subofiţerilor, prin cursuri de formare a cadrelor militare în activitate;
    c) dezvoltarea competenţelor de lider ale maiştrilor militari şi subofiţerilor, prin module de pregătire pentru formarea deprinderilor de comandă, în cadrul programelor de formare profesională continuă, prin cursuri de carieră.

    (2) Participanţii la programele de studii postliceale au statutul de elev, iar cei de la cursurile de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate, respectiv de la programele de formare profesională continuă au statutul de cursant.
    (3) În şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri, programele de studii postliceale, programele de formare profesională continuă şi cursurile de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate se proiectează în sistem modular, potrivit specificului calificărilor profesionale, armelor/serviciilor/ specialităţilor militare, după caz.

    ART. 4
    Formarea iniţială a maiştrilor militari şi a subofiţerilor, prin programe de studii postliceale, se realizează prin parcurgerea şi finalizarea:
    a) modulului de pregătire militară generală;
    b) modulului pentru formarea deprinderilor de comandă;
    c) modulului de pregătire postliceală;
    d) modulului/modulelor de pregătire militară de specialitate în arma sau serviciul şi specialitatea militară.


    ART. 5
    Şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri se supun mecanismelor naţionale de asigurare a calităţii în educaţie.

    ART. 6
    (1) Învăţământul postliceal militar este învăţământ cu frecvenţă şi internat.
    (2) În baza prezentului regulament-cadru şi a actelor normative care reglementează organizarea, funcţionarea şi evaluarea unităţilor de învăţământ preuniversitar, fiecare şcoală militară de maiştri militari şi subofiţeri îşi elaborează regulamentul de ordine interioară şi regulamentul de organizare şi funcţionare, care se aprobă de către comandantul şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri.
    (3) Regulamentul de ordine interioară se elaborează cu respectarea prevederilor art. 2 alin. (10) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
    (4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri se elaborează sub coordonarea locţiitorului comandantului, de către un colectiv numit de către comandant, se avizează de către consiliul de conducere şi se aprobă de către comandant.
    (5) În şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri, învăţământul se desfăşoară în limba română.
    (6) Unele programe/module de pregătire incluse în formarea profesională iniţială şi continuă a maiştrilor militari şi subofiţerilor se pot desfăşura şi în limbi de circulaţie internaţională, cu scopul însuşirii terminologiei militare de specialitate şi a standardelor NATO şi UE.
    (7) Instruirea de specialitate prevăzută în planurile-cadru de învăţământ şi în planurile de instruire se poate executa şi în alte unităţi militare, în poligoane şi baze de antrenament ori în afara unităţilor militare sau în instituţii de formare continuă nonuniversitară, în condiţiile de mediu necesare obţinerii calificărilor profesionale, precum şi în cadrul exerciţiilor militare.
    (8) Şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri sau unităţile militare/instituţiile organizatoare ale activităţilor de instruire de specialitate prevăzute la alin. (7) au obligaţia să ia toate măsurile necesare pentru evitarea situaţiilor care pot pune în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a elevilor şi cursanţilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic implicat.

    ART. 7
    (1) Pregătirea postliceală a maiştrilor militari şi subofiţerilor se organizează şi se desfăşoară în baza standardelor ocupaţionale şi a standardelor de pregătire profesională specifice fiecărei arme sau serviciu şi specialităţi militare, raportate la nevoile şi cerinţele beneficiarului.
    (2) Standardele ocupaţionale menţionate la alin. (1) se elaborează de către eşalonul ierarhic superior şi se aprobă de către locţiitorul şefului Statului Major al Apărării.
    (3) Standardele de pregătire profesională menţionate la alin. (1) se elaborează de către şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri în colaborare cu instituţiile de formare continuă nonuniversitară, sub coordonarea eşalonului ierarhic superior, şi se aprobă de către locţiitorul şefului Statului Major al Apărării.
    (4) Cifrele anuale de şcolarizare pentru învăţământul postliceal militar se transmit Ministerului Educaţiei şi Cercetării, pentru a fi introduse în proiectul hotărârii Guvernului privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat şi pentru învăţământul superior de stat.
    (5) Calificările profesionale care urmează să fie autorizate/acreditate de unităţile de învăţământ postliceal militar se stabilesc de către Statul Major al Apărării, cu avizul Direcţiei generale management resurse umane, la solicitarea eşalonului ierarhic superior al unităţilor respective.
    (6) Durata programelor de studii postliceale organizate în şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri este de 1-2 ani, în funcţie de complexitatea calificărilor profesionale aferente acestora.

    ART. 8
    Structura anului şcolar, respectiv perioadele de desfăşurare a programelor de formare iniţială în şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri sunt cele stabilite anual prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării şi prin planurile-cadru de învăţământ.

    ART. 9
    Pe timpul declarării stării de mobilizare, stării de război sau stării de asediu se pun în aplicare planurile-cadru de învăţământ şi programele elaborate în acest scop.

    CAP. II
    Organizarea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri
    ART. 10
    (1) Şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri au în compunere o structură de instrucţie şi educaţie şi module funcţionale specifice unităţilor militare, în funcţie de necesităţile care nu sunt asigurate de către eşalonul ierarhic superior.
    (2) Raporturile ierarhice în şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri se stabilesc conform prevederilor regulamentelor militare generale şi ale statului de organizare.

    ART. 11
    Structura de instrucţie şi educaţie asigură proiectarea, planificarea, organizarea, desfăşurarea, coordonarea şi evaluarea activităţilor de instrucţie şi educaţie şi este constituită din:
    a) entităţi organizaţionale care asigură managementul instrucţiei şi educaţiei în cadrul programelor de formare iniţială şi continuă;
    b) catedre;
    c) formaţiuni de studiu;
    d) subunităţi de elevi sau de cursanţi;
    e) structura de asigurare învăţământ şi logistică didactică.


    ART. 12
    (1) La nivelul şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri se organizează şi funcţionează comisiile prevăzute la art. 71 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
    (2) La nivelul structurii de instrucţie şi educaţie se constituie şi funcţionează, în baza hotărârii consiliului de conducere, comisia pentru curriculum, care are următoarea componenţă:
    a) responsabil: şeful structurii de instrucţie şi educaţie sau unul dintre şefii de catedră, cu experienţă didactică de cel puţin doi ani, dobândită în calitate de instructor militar sau de instructor militar asociat;
    b) membri: cadre didactice şi instructori militari din cadrul şcolii.

    (3) Mandatul comisiei pentru curriculum este de un an şcolar.

    ART. 13
    (1) Comisia pentru curriculum are, pe lângă atribuţiile prevăzute la art. 72 alin. (10) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, şi următoarele atribuţii specifice:
    a) elaborează standardele de pregătire profesională, planul-cadru de învăţământ/planurile de instruire şi programele şcolare/analitice/de instruire, după caz;
    b) coordonează elaborarea documentelor de planificare şi proiectare a activităţilor didactice;
    c) elaborează manuale, cursuri, culegeri de lecţii, exerciţii, aplicaţii şi alte materiale didactice auxiliare;
    d) monitorizează modul în care se realizează implementarea curriculumului şi a instrumentelor de evaluare şi întreprinde măsuri de corectare a eventualelor deficienţe constatate;
    e) organizează activităţi didactice demonstrative, schimburi de experienţă şi alte activităţi metodice;
    f) coordonează activitatea cercurilor şcolare;
    g) elaborează informări asupra propriilor activităţi, anual sau ori de câte ori este nevoie.

    (2) Şedinţele comisiei pentru curriculum se ţin lunar sau ori de câte ori se consideră necesar, după o tematică aprobată de către locţiitorul comandantului.

    ART. 14
    Atribuţiile responsabilului comisiei pentru curriculum se prevăd în regulamentul de organizare şi funcţionare a şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri şi cuprind cel puţin următoarele:
    a) întocmeşte planul managerial al comisiei pentru curriculum;
    b) organizează şi conduce şedinţele comisiei pentru curriculum;
    c) coordonează elaborarea standardelor de pregătire profesională, a planurilor-cadru de învăţământ/planurilor de instruire şi a programelor şcolare/analitice/de instruire, după caz;
    d) coordonează elaborarea de manuale, cursuri, culegeri de lecţii, exerciţii, aplicaţii şi alte materiale didactice auxiliare;
    e) monitorizează existenţa şi calitatea documentelor de proiectare a activităţilor didactice ale şefilor catedrelor şi ale membrilor acestora;
    f) efectuează asistenţe la activităţile didactice ale şefilor de catedră şi, împreună cu aceştia, la ceilalţi membri ai catedrelor, în special în cazul personalului didactic nou-venit în unitatea de învăţământ şi la cel la care se constată disfuncţii în procesul de predare-învăţare sau în relaţia profesor/instructor-elev/cursant;
    g) organizează şi îndrumă activitatea de pregătire metodică a personalului didactic;
    h) avizează temele/tematica pentru lucrările/proiectele de absolvire, examenele de modul şi cele de certificare a calificării profesionale, examenele de absolvire a cursurilor de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate şi pentru examenele de absolvire în cadrul programelor de formare profesională continuă, prin cursuri de carieră;
    i) elaborează rapoarte şi analize cu privire la activitatea comisiei şi alte documente stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri.


    ART. 15
    Entităţile organizaţionale care asigură managementul instrucţiei şi educaţiei, aşa cum sunt prevăzute în statele de organizare ale şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri, au următoarele atribuţii principale:
    a) elaborează documentele de planificare, organizare, desfăşurare, evaluare, control şi evidenţă a procesului educaţional;
    b) gestionează documentele de conducere, documentele şcolare şi actele de studii;
    c) elaborează informări, analize şi sinteze privind starea învăţământului;
    d) asigură desfăşurarea concursurilor, examenelor şi evaluărilor care se organizează în şcoală;
    e) întocmeşte repartiţia sarcinilor didactice şi propune modul de suplinire a posturilor vacante, temporar vacante sau a orelor care nu se pot constitui în norme întregi;
    f) controlează modul de îndeplinire a sarcinilor didactice.


    ART. 16
    (1) Catedrele se constituie din minimum patru membri, din rândul instructorilor militari şi al personalului didactic civil care predau aceeaşi disciplină de studiu, discipline înrudite sau discipline cuprinse în aceeaşi arie curriculară, precum şi din rândul instructorilor militari asociaţi din unitatea de învăţământ postliceal militar sau din alte unităţi militare, care sunt specialişti în domenii cuprinse în curriculumul programelor de studii/de instruire.
    (2) În situaţia în care catedrele nu pot fi constituite conform prevederilor alin. (1), acestea se constituie pe arme sau servicii.

    ART. 17
    (1) Catedrele au următoarele atribuţii:
    a) planifică, proiectează şi desfăşoară activităţile didactice de predare-învăţare-evaluare şi de instruire, pentru implementarea planurilor-cadru de învăţământ/planurilor de instruire şi a programelor analitice/de instruire, după caz;
    b) analizează, periodic, performanţele elevilor şi cursanţilor şi, după caz, organizează şi desfăşoară sesiuni de consultaţii sau activităţi de pregătire individualizată pentru elevii/cursanţii cu performanţe scăzute;
    c) organizează şi desfăşoară activităţi de pregătire specială a elevilor şi cursanţilor pentru examene/concursuri/evaluări finale;
    d) elaborează informări asupra propriilor activităţi, anual sau ori de câte ori este nevoie.

    (2) Şedinţele catedrelor se ţin lunar sau ori de câte ori se consideră necesar, după o tematică aprobată de către locţiitorul comandantului.

    ART. 18
    (1) Şefii catedrelor se numesc de către comandant, la propunerea şefului structurii de instrucţie şi educaţie, din rândul instructorilor superiori sau principali cu calităţi manageriale şi rezultate deosebite în pregătirea elevilor şi cursanţilor.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în situaţia în care catedrele sunt constituite numai din instructor militari, şefii de catedră se numesc din rândul acestora.
    (3) Şefii catedrelor răspund de activitatea profesională a membrilor acestora.

    ART. 19
    Atribuţiile şefilor catedrelor sunt următoarele:
    a) întocmesc planul de activităţi al catedrei;
    b) organizează şi conduc şedinţele catedrei;
    c) elaborează planul consultaţiilor şi al asistenţelor la disciplinele din cadrul catedrei;
    d) stabilesc atribuţiile fiecărui membru al catedrei şi propun includerea acestora în fişa postului;
    e) evaluează activitatea membrilor catedrei şi propun calificativele anuale ale acestora, în baza unui raport motivat;
    f) monitorizează existenţa şi calitatea documentelor de proiectare didactică ale membrilor catedrei;
    g) efectuează asistenţe şi organizează interasistenţe la activităţile didactice din cadrul catedrei, în special la personalul didactic nou-venit în unitatea de învăţământ şi la cel la care se constată disfuncţii în procesul de predare-învăţare sau în relaţia profesor/instructor-elev/cursant;
    h) propun temele/tematica pentru lucrările/proiectele de absolvire, examenele de modul şi cele de certificare a calificării profesionale, examenele de absolvire a cursurilor de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate şi pentru examenele de absolvire în cadrul programelor de formare profesională continuă prin cursuri de carieră;
    i) elaborează rapoarte şi analize cu privire la activitatea catedrei şi alte documente stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri.


    ART. 20
    Formaţiunile de studiu sunt următoarele:
    a) clasa, care reprezintă formaţiunea de bază pentru planificarea, organizarea şi desfăşurarea învăţământului pentru elevii înmatriculaţi la programele de studii postliceale;
    b) grupa de cursanţi, care reprezintă formaţiunea de bază pentru planificarea, organizarea şi desfăşurarea pregătirii pentru cursanţii înmatriculaţi la cursul de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate, respectiv la programele de formare profesională continuă.


    ART. 21
    Clasele se constituie astfel încât elevii să fie grupaţi pe arme sau servicii şi specialităţi militare şi niveluri de cunoaştere a limbilor moderne, potrivit opţiunii lor pentru diferite discipline opţionale.

    ART. 22
    (1) Profesorul diriginte, ale cărui atribuţii sunt stipulate în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, este şi preşedintele consiliului clasei şi este numit anual de către comandantul şcolii, în baza hotărârii consiliului de conducere, din rândul instructorilor militari sau al cadrelor didactice civile care predau la clasa respectivă şi îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 65 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, precum şi în actele normative specifice Ministerului Apărării Naţionale.
    (2) În situaţia în care numărul de elevi de la o armă/specialitate militară/specializare/calificare profesională/un domeniu de pregătire profesională este insuficient pentru alcătuirea unei clase se pot organiza clase cu maximum trei grupe cu calificări profesionale diferite.
    (3) Clasele menţionate la alin. (2) se organizează pentru profiluri/domenii de pregătire profesională/arme/specialităţi militare/specializări/calificări profesionale la care disciplinele din cadrul modulelor de pregătire sunt comune, la solicitarea comandantului şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri.
    (4) Activităţile didactice la limbile moderne, informatică, disciplinele de specialitate din învăţământul militar, precum şi cele opţionale care nu se pot desfăşura cu întreaga clasă se organizează pe grupe de studiu.

    ART. 23
    (1) Grupa de cursanţi la programele de formare profesională continuă, altele decât cursurile de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate, are un efectiv mediu de 15 cursanţi, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 25.
    (2) Grupele de cursanţi sunt conduse de către îndrumători de grupe numiţi de către comandantul şcolii prin ordin de zi pe unitate, din rândul instructorilor militari.

    ART. 24
    Grupele de cursanţi pentru cursurile de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate pot avea un efectiv de mai puţin de 5 cursanţi, cu aprobarea eşalonului ierarhic superior.

    ART. 25
    Toate grupele de cursanţi de la programele de formare profesională continuă şi cursurile de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate sunt coordonate de către structura de instrucţie şi educaţie din şcoala militară de maiştri militari şi subofiţeri unde aceştia sunt înmatriculaţi.

    ART. 26
    (1) Activităţile de învăţământ din şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri se planifică pentru un număr mediu de 30 de ore pe săptămână, cu posibilitatea măririi acestuia până la 35 de ore pe săptămână, în situaţiile când este necesară recuperarea unor ore de curs.
    (2) Durata orei de curs este cea prevăzută la art. 19 alin. (17) lit. d) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Pe timpul desfăşurării modulelor prevăzute la art. 4 lit. a) şi b), a exerciţiilor, a tragerilor în poligoane, a taberelor de instruire, a şedinţelor de conducere auto, a examenelor de modul, examenelor de absolvire a cursurilor de formare a subofiţerilor în activitate, a examenelor de absolvire în cadrul programelor de formare profesională continuă prin cursuri de carieră şi a examenelor de certificare a calificării profesionale se pot planifica minimum 8 ore de activităţi de instruire/învăţământ pe zi, cu prezenţă fizică.
    (4) În situaţii speciale, cum ar fi epidemii, intemperii, calamităţi, alte situaţii excepţionale, durata orelor de curs şi a pauzelor poate fi modificată, pe o perioadă determinată, la propunerea motivată a comandantului, în baza hotărârii consiliului de conducere şi cu informarea eşalonului ierarhic superior.

    ART. 27
    Efectivele de elevi/cursanţi se organizează în subunităţi, astfel:
    a) plutonul, constituit, de regulă, din efectivul unei clase de elevi/grupe de cursanţi;
    b) compania, constituită, de regulă, din efectivul de elevi/cursanţi ai aceluiaşi an de studiu sau din ani de studiu diferiţi;
    c) batalionul, constituit, de regulă, din efectivul total de elevi/cursanţi ai unui program de studiu.


    ART. 28
    Structura de asigurare învăţământ şi logistică didactică asigură personalul, baza materială şi tehnica necesare desfăşurării activităţilor de învăţământ.

    CAP. III
    Personalul şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri
    ART. 29
    (1) Personalul didactic din unităţile de învăţământ postliceal militar este cel prevăzut în Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Competenţele, responsabilităţile, drepturile şi obligaţiile personalului didactic sunt cele prevăzute în Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele specifice personalului militar sau, după caz, personalului contractual civil din structurile Ministerului Apărării Naţionale.
    (3) Funcţiile didactice de predare şi cele didactice auxiliare prevăzute la art. 165 alin. (1) şi, respectiv, art. 192 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele ocupate de personalul administrativ prevăzut la art. 164 alin. (4) din aceeaşi lege se prevăd în statele de organizare ale şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri, cu respectarea legislaţiei specifice fiecărei categorii de personal.
    (4) Cheltuielile de transport prevăzute la art. 139 alin. (2) lit. (d) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se asigură din fondurile alocate cu această destinaţie de la bugetul de stat.
    (5) Prevederile alin. (4) nu se aplică personalului care beneficiază de drepturi de transport la deplasarea de la domiciliu sau reşedinţă la locul de muncă şi de la locul de muncă la domiciliu sau reşedinţă, în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.198/2022 privind drepturile de transport, pe teritoriul naţional, ale personalului din instituţiile de apărare, ordine publică şi securitate naţională, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Cheltuielile cu formarea continuă a personalului didactic de predare prevăzute la art. 139 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, sunt suportate de unitatea de învăţământ postliceal militar, din fonduri alocate cu această destinaţie de la bugetul de stat, pentru obţinerea numărului minim de credite transferabile, prevăzut în legislaţia în vigoare.
    (7) În învăţământul postliceal militar poate funcţiona personal didactic de predare asociat.
    (8) Personalul didactic de predare asociat se constituie din personalul didactic titular la altă unitate de învăţământ preuniversitar din reţeaua Ministerului Educaţiei şi Cercetării, personalul didactic pensionat plătit în regim de plata cu ora, personal didactic auxiliar sau instructori militari asociaţi din unitatea de învăţământ postliceal militar sau din alte unităţi militare, care sunt specialişti în domenii cuprinse în curriculumul programelor de studii/de instruire.

    ART. 30
    (1) Instructorii militari au drepturile şi îndatoririle ce decurg din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, din calitatea de cadru militar în activitate şi din instrucţiunile specifice Ministerului Apărării Naţionale privind corpul instructorilor militari.
    (2) Personalul civil contractual încadrat în funcţii administrative are drepturile şi îndatoririle care decurg din legislaţia naţională specifică, din contractul individual de muncă, din regulamentul de ordine interioară aplicabil personalului civil din Ministerul Apărării Naţionale şi din prezentul regulament-cadru.
    (3) Pentru personalul civil contractual încadrat în funcţii didactice şi didactice auxiliare, la drepturile şi îndatoririle prevăzute la alin. (2) se adaugă cele prevăzute în legislaţia naţională şi specifică Ministerului Apărării Naţionale în domeniul învăţământului preuniversitar militar.
    (4) Personalul militar încadrat în funcţii administrative are drepturile şi îndatoririle ce decurg din calitatea de cadru militar în activitate şi din prezentul regulament-cadru.

    ART. 31
    (1) Funcţiile vacante de instructori militari şi de personal militar didactic auxiliar şi nedidactic se încadrează conform normelor specifice din Ministerul Apărării Naţionale.
    (2) Funcţiile didactice prevăzute a fi încadrate cu personal civil contractual se încadrează prin concurs organizat în conformitate cu reglementările emise de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
    (3) Funcţiile didactice auxiliare şi cele administrative prevăzute a fi încadrate cu personal civil contractual se încadrează prin concurs organizat în conformitate cu reglementările specifice ale Ministerului Apărării Naţionale privind încadrarea personalului civil contractual.

    ART. 32
    (1) Evaluarea performanţelor profesionale ale instructorilor militari, ale personalului militar didactic auxiliar şi nedidactic, precum şi ale personalului civil contractual încadrat în funcţii nedidactice se realizează conform reglementărilor specifice ale Ministerului Apărării Naţionale.
    (2) Evaluarea personalului civil contractual încadrat în funcţii didactice se face conform metodologiei de evaluare anuală a activităţii personalului didactic, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
    (3) Evaluarea personalului civil contractual încadrat în funcţii didactice auxiliare se face conform metodologiei de evaluare anuală a activităţii personalului didactic auxiliar, conform reglementărilor specifice ale Ministerului Apărării Naţionale.

    CAP. IV
    Funcţionarea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri
    SECŢIUNEA 1
    Conducerea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri
    ART. 33
    (1) Conducerea şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri se exercită de către comandantul numit în funcţie potrivit Competenţelor exercitate în domeniul resurselor umane de către conducătorii, comandanţii şi şefii structurilor Ministerului Apărării Naţionale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.S.77/2021*), cu modificările şi completările ulterioare.
    *) Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.S.77/2021, cu modificările şi completările ulterioare, nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, fiind clasificat potrivit legii.

    (2) Comandantul este preşedintele consiliului de conducere şi şeful direct al întregului personal din şcoală.

    ART. 34
    Comandantul şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri are, pe lângă atribuţiile comandantului de unitate militară, şi următoarele atribuţii specifice:
    a) coordonează elaborarea planului de dezvoltare instituţională;
    b) asigură implementarea politicilor educaţionale şi de dezvoltare instituţională, potrivit normelor stabilite de eşaloanele superioare;
    c) monitorizează modul de aplicare a planurilor-cadru de învăţământ/planurilor de instruire, a programelor analitice/de instruire, după caz, şi a metodologiilor privind evaluarea cunoştinţelor elevilor şi cursanţilor;
    d) aprobă componenţa comisiilor de examen şi graficul desfăşurării examenelor organizate în şcoală, la nivelul unităţilor de învăţământ postliceal militar;
    e) aprobă, la propunerea locţiitorului comandantului, repartiţia sarcinilor didactice, urmărind respectarea principiului continuităţii, şi atribuie prin ordin de zi, pe unitate, orele rămase nealocate, în regim de cumul sau plata cu ora;
    f) aprobă programul lunar de învăţământ;
    g) aprobă şi coordonează activitatea de formare continuă a personalului didactic şi didactic auxiliar, pe baza propunerilor consiliului profesoral;
    h) aprobă regulamentul de ordine interioară şi regulamentele de funcţionare a cercurilor şcolare, tehnice, sportive şi cultural-artistice ale elevilor;
    i) coordonează aplicarea instrumentelor de evaluare/ autoevaluare a instituţiei, potrivit normelor stabilite de Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
    j) controlează, cu sprijinul responsabilului comisiei pentru curriculum, calitatea procesului instructiv-educativ, astfel încât fiecare cadru didactic şi instructor militar să fie asistat, cel puţin o dată pe an, la 4 ore;
    k) propune eşalonului ierarhic superior personalul didactic cu rezultate de excepţie, pentru conferirea de distincţii şi premii;
    l) stabileşte componenţa formaţiunilor de studiu şi numeşte elevii gradaţi, şefii de clasă, profesorii diriginţi şi îndrumătorii grupelor de cursanţi;
    m) coordonează activităţile de pregătire organizate pentru elevii care participă la competiţii sportive, concursuri şi festivaluri;
    n) răspunde de întocmirea, eliberarea, reconstituirea, anularea, completarea, modificarea, rectificarea şi gestionarea documentelor de evidenţă şcolară şi de studii;
    o) încheie, în numele Ministerului Apărării Naţionale, contractul educaţional al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.233/2023 privind încheierea contractelor educaţionale de către elevii/elevele din unităţile de învăţământ preuniversitar militar ale Ministerului Apărării Naţionale, cu modificările ulterioare;
    p) iniţiază proiecte de parteneriat cu unităţi de învăţământ similare din ţară şi din străinătate, cu aprobarea eşalonului ierarhic superior;
    q) coordonează activitatea comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii;
    r) numeşte, după caz, responsabilii/coordonatorii/preşedinţii/ şefii şi membrii comisiilor care funcţionează la nivelul şcolii şi le aprobă atribuţiile şi programele de activitate;
    s) aplică prevederile Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursurilor/testărilor de ocupare a posturilor didactice/catedrelor care se vacantează pe parcursul anului şcolar în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.170/2024.


    ART. 35
    Locţiitorul comandantului îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, prevăzute în regulamentele militare, precum şi atribuţiile directorului adjunct prevăzute în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Organisme funcţionale
    ART. 36
    În şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri se constituie următoarele organisme:
    a) consiliul de conducere;
    b) consiliul profesoral;
    c) consiliul clasei;
    d) consiliul şcolar al elevilor.


    ART. 37
    (1) Consiliul de conducere este constituit din maximum 15 membri, astfel încât să includă, obligatoriu, comandantul şcolii, şeful de stat major, şeful structurii de instrucţie şi educaţie, şeful personalului, şeful structurii logistice, contabilul-şef, consilierul juridic, 3-5 cadre didactice şi/sau instructori militari, un reprezentant al eşalonului ierarhic superior şi un reprezentant al elevilor şi, în funcţie de specificul fiecărei şcoli, încă un membru desemnat de către comandant.
    (2) În lipsa comandantului şcolii, şedinţele consiliului de conducere sunt conduse de către înlocuitorul legal.
    (3) Hotărârile consiliului de conducere se adoptă cu cel puţin 2/3 din voturile celor prezenţi la şedinţă şi se pun în aplicare prin grija comandantului şcolii.
    (4) Secretarul consiliului de conducere este desemnat de către preşedintele acestuia, din rândul personalului didactic, didactic auxiliar sau nedidactic sau din cadrul personalului aparţinând structurii de instrucţie şi educaţie, care nu este membru în consiliul de conducere, cu acordul persoanei desemnate.

    ART. 38
    Consiliul de conducere are, pe lângă atribuţiile prevăzute pentru consiliul de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar civil în Metodologia-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.223/2023, şi următoarele atribuţii specifice:
    a) aprobă planul managerial, după avizarea acestuia în consiliul profesoral;
    b) aprobă programele de dezvoltare profesională a cadrelor didactice, la propunerea consiliului profesoral;
    c) analizează şi avizează propunerile pentru proiectul de buget al unităţii de învăţământ;
    d) analizează lunar repartizările de credite bugetare şi execuţia acestora, propunând măsuri de eficientizare a cheltuielilor;
    e) stabileşte modul de utilizare a resurselor financiare şi materiale ce provin din donaţii şi sponsorizări;
    f) aprobă transferul elevilor şi al cursanţilor, în cadrul aceleiaşi şcoli, de la o specializare la alta;
    g) stabileşte propunerile pentru acordarea gradaţiei de merit;
    h) stabileşte cuantumul taxelor de admitere/de absolvire;
    i) soluţionează contestaţiile privind sancţiunile aplicate elevilor şi cursanţilor;
    j) aprobă sancţiunile pentru abateri disciplinare, etice sau profesionale ale cadrelor didactice, conform Legii nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    k) decide exmatricularea elevilor, la propunerea consiliului profesoral, în cazul condamnării definitive la pedeapsa închisorii, cu suspendarea executării acesteia.


    ART. 39
    (1) Consiliul de conducere se întruneşte lunar, în şedinţe ordinare, sau de câte ori este necesar, la ordinul comandantului şcolii ori la solicitarea a 1/3 din membri.
    (2) Şedinţele consiliului de conducere se desfăşoară cu respectarea condiţiilor privind cvorumul, prevăzute la art. 10 alin. (4) din Metodologia-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.223/2023.
    (3) Hotărârile consiliului de conducere se adoptă în condiţiile prevăzute la art. 10 din Metodologia-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.223/2023, şi se pun în aplicare prin ordinul comandantului şcolii.

    ART. 40
    Cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei, comandantul şcolii anunţă în scris membrii consiliului de conducere care nu fac parte din personalul şcolii.

    ART. 41
    (1) Fiecare şedinţă a consiliului de conducere este consemnată într-un proces-verbal de către secretarul consiliului.
    (2) Procesele-verbale ale şedinţelor consiliului de conducere, însoţite, după caz, de rapoarte, programe, informări, situaţii, cereri, memorii, sesizări, se semnează de către toţi membrii prezenţi la sfârşitul şedinţei.
    (3) Registrul de procese-verbale ale şedinţelor consiliului de conducere este document oficial care se păstrează potrivit normelor privind păstrarea documentelor clasificate.

    ART. 42
    (1) Consiliul profesoral este constituit şi funcţionează potrivit prevederilor art. 129 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 54-56 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
    (2) Consiliul profesoral are, pe lângă atribuţiile prevăzute la art. 129 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 55 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, şi următoarele atribuţii:
    a) validează planurile-cadru de învăţământ, planurile de instruire şi programele analitice/programele de instruire;
    b) propune consiliului de conducere măsuri privind organizarea activităţilor didactice, a activităţilor practice în teren, poligoane şi tabere de instrucţie, a pregătirii elevilor şi cursanţilor pentru stagiu, verificări şi examene;
    c) propune şefii de clasă şi îndrumătorii de grupă;
    d) analizează şi face propuneri privind metodologiile de organizare şi desfăşurare a concursurilor, verificărilor şi examenelor/testărilor.


    ART. 43
    (1) Şedinţele consiliului profesoral sunt conduse de către locţiitorul comandantului, care este şi preşedintele acestui consiliu, sau de către înlocuitorul său legal.
    (2) La şedinţele consiliului profesoral poate participa şi personalul didactic auxiliar, atunci când se discută probleme referitoare la activitatea acestuia sau atunci când este invitat.
    (3) Comandantul şcolii poate invita la şedinţele consiliului profesoral, în funcţie de tematica dezbătută, reprezentanţi ai eşaloanelor ierarhic superioare, ai marilor unităţi/unităţilor militare beneficiare şi ai şcolilor de instruire interarme/centrelor de perfecţionare.
    (4) Comandantul şcolii poate participa la şedinţele consiliului profesoral, cu statut de invitat.
    (5) Şedinţele consiliului profesoral se desfăşoară legal în prezenţa a cel puţin 2/3 din numărul total al membrilor acestuia.

    ART. 44
    (1) Consiliul profesoral se întruneşte lunar, în şedinţe ordinare, sau de câte ori este nevoie, la ordinul comandantului.
    (2) Consiliul profesoral poate fi convocat cu aprobarea comandantului şi la solicitarea a minimum 1/3 din personalul didactic.
    (3) Invitaţii prevăzuţi la art. 43 alin. (3) au statut de observator şi nu au drept de vot.

    ART. 45
    Hotărârile consiliului profesoral se iau prin vot deschis sau secret, în funcţie de opţiunea membrilor, cu cel puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor prezenţi şi sunt obligatorii pentru întregul personal didactic şi didactic auxiliar al şcolii.

    ART. 46
    (1) Preşedintele consiliului profesoral desemnează un secretar din rândul membrilor consiliului, care are atribuţia de a redacta procesele-verbale ale şedinţelor, în registrul constituit în acest scop.
    (2) Registrul de procese-verbale ale şedinţelor consiliului profesoral este însoţit, în mod obligatoriu, de dosarul cu anexe ale proceselor-verbale: documente oficiale, rapoarte, programe, informări, situaţii, cereri, memorii, sesizări.
    (3) Procesele-verbale ale şedinţelor consiliului profesoral se semnează de către toţi membrii şi invitaţii prezenţi.

    ART. 47
    Consiliul clasei se constituie şi funcţionează potrivit prevederilor art. 57-59 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.

    ART. 48
    Consiliul şcolar al elevilor se constituie potrivit prevederilor art. 39 alin. (2) din Statutul elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.707/2024.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Documente manageriale
    ART. 49
    (1) În cadrul activităţilor de management educaţional se elaborează regulamentul de organizare şi funcţionare a şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri şi documentele prevăzute la art. 28-37 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
    (2) Regulamentul şi documentele menţionate la alin. (1) se revizuiesc anual, la începutul fiecărui an şcolar, sau ori de câte ori apar modificări legislative incidente, după caz.

    ART. 50
    (1) Conducerea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri poate elabora, din propria iniţiativă sau la cererea eşaloanelor ierarhic superioare, şi alte documente care să contribuie la dezvoltarea instituţională şi la atingerea obiectivelor educaţionale.
    (2) Fiecare dintre documentele de diagnoză este însoţit de un plan de remediere, dacă este cazul.

    ART. 51
    Planul managerial se elaborează de către comandant, se dezbate şi se avizează de către consiliul profesoral şi se aprobă de către consiliul de conducere, cu cel puţin o săptămână înainte de începerea anului şcolar.

    ART. 52
    (1) Activitatea de control intern managerial este organizată de comisia de monitorizare în domeniul controlului intern managerial, care elaborează programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial, în conformitate cu prevederile din anexa nr. 5 la Normele metodologice privind sistemul de control intern managerial în Ministerul Apărării Naţionale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.100/2019.
    (2) Programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial este aprobat anual de către comandant.

    ART. 53
    (1) Documentele de management curricular sunt următoarele:
    a) planul-cadru de învăţământ pentru programele de studii postliceale;
    b) planurile de instruire pentru cursurile de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate şi programele de formare profesională continuă;
    c) programele analitice/de instruire ale disciplinelor;
    d) planul cu repartiţia temelor şi şedinţelor pe luni/module;
    e) programul lunar de învăţământ.

    (2) Planurile-cadru de învăţământ pentru formarea iniţială a maiştrilor militari şi a subofiţerilor, prin programe de studii postliceale, se elaborează pe arme sau servicii şi specialităţi militare, corespunzătoare ocupaţiilor şi calificărilor specifice Ministerului Apărării Naţionale, cu cel puţin 90 de zile înainte de începerea anului şcolar, se avizează de către eşalonul ierarhic superior, şeful Direcţiei instruire şi doctrină din Statul Major al Apărării, şeful Direcţiei generale management resurse umane, Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi se aprobă de către locţiitorul pentru operaţii şi instrucţie al şefului Statului Major al Apărării.
    (3) Planurile de instruire pentru programele de formare profesională continuă destinate evoluţiei în carieră se avizează de către eşalonul ierarhic superior, şeful Direcţiei instruire şi doctrină din Statul Major al Apărării şi se aprobă de către locţiitorul şefului Statului Major al Apărării.
    (4) Planurile de instruire pentru cursurile de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate se avizează de către şeful Direcţiei instruire şi doctrină din Statul Major al Apărării şi se aprobă de către eşalonul ierarhic superior.
    (5) După aprobare, planurile menţionate la alin. (1)-(4) se trimit scanate, în format electronic, şi la structurile care le-au avizat şi aprobat.
    (6) La elaborarea planurilor-cadru de învăţământ/planurilor de instruire se consultă şi structurile militare de formare profesională iniţială şi continuă de nivel nonuniversitar din Ministerul Apărării Naţionale, denumite şcoli de instruire interarme/instruire/baze sau centre de perfecţionare, în care se asigură pregătirea militară de specialitate în arma sau serviciul şi specialitatea militară pentru care se pregătesc elevii/cursanţii, după caz.

    ART. 54
    Pe lângă documentele manageriale de evidenţă prevăzute la art. 37 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri elaborează şi:
    a) registrul matricol;
    b) catalogul clasei/grupei;
    c) cataloagele pentru examene/verificări;
    d) condica de clasă/grupă;
    e) registrul unic de evidenţă a formularelor actelor de studii.


    ART. 55
    Documentele şcolare pentru elevii înmatriculaţi la programele de studii postliceale se întocmesc pe formulare tipizate, pentru care macheta şi conţinutul sunt stabilite prin reglementări ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi ale Ministerului Apărării Naţionale.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Evaluarea internă a calităţii
    ART. 56
    (1) În primele 4 săptămâni de la începutul anului şcolar, raportul anual asupra calităţii educaţiei din unitatea de învăţământ postliceal militar pentru anul şcolar precedent se întocmeşte de către locţiitorul comandantului şcolii, se prezintă spre analiză consiliului profesoral, se validează de către consiliul de conducere şi se transmite, ierarhic, la Direcţia generală management resurse umane şi la Direcţia instruire şi doctrină din Statul Major al Apărării.
    (2) Raportul anual de evaluare internă, denumit în continuare RAEI, constituie baza oricărei evaluări externe, inspecţii sau control care vizează aspecte ce ţin de procesul educaţional.

    ART. 57
    RAEI se întocmeşte de către comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii educaţiei, se prezintă consiliului profesoral, spre analiză şi validare, şi se aprobă de către consiliul de conducere, la propunerea coordonatorului comisiei.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Concursuri, examene şi verificări
    ART. 58
    Admiterea în şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri se planifică, se organizează şi se desfăşoară în baza dispoziţiei şefului Direcţiei generale management resurse umane, în conformitate cu Metodologia-cadru privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri, aprobată prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.113/2024.

    ART. 59
    (1) Pe durata programelor de studii postliceale pentru formarea profesională iniţială, se desfăşoară următoarele tipuri de examene:
    a) examene de modul, pentru cele prevăzute la art. 4;
    b) examene de corigenţă;
    c) examen de încheiere a situaţiei şcolare, pentru elevii declaraţi amânaţi;
    d) examene de certificare a calificării profesionale.

    (2) Examenele de modul se susţin din disciplinele stabilite prin planurile-cadru de învăţământ, după parcurgerea întregului conţinut al disciplinelor planificate în modulul respectiv.
    (3) Examenele de corigenţă se susţin de către elevii care nu au promovat o disciplină sau un examen de modul cu cel puţin media 5.
    (4) Examenele menţionate la alin. (1) se planifică astfel încât elevii să nu susţină mai mult de un examen pe zi, iar între două examene să aibă, de regulă, o pauză de cel puţin o zi.
    (5) Elevii care au absentat motivat de la examene le pot susţine ulterior, după prezentarea la cursuri sau până la începerea următorului modul de pregătire sau a următoarei sesiuni a examenului de certificare a calificării profesionale, după caz.
    (6) Examenele se organizează şi se desfăşoară după metodologii proprii, elaborate la nivelul fiecărei şcoli, în conformitate cu prevederile actelor normative incidente emise de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Apărării Naţionale.

    ART. 60
    Pe lângă examenele menţionate la art. 59, şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri utilizează instrumentele de evaluare prevăzute la art. 104 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.

    ART. 61
    (1) La programele de formare profesională continuă destinate evoluţiei în carieră se desfăşoară evaluări sumative ale rezultatelor învăţării/instruirii dobândite în fiecare modul/etapă, sub formă de examene/verificări finale de modul şi examene de absolvire a cursului, stabilite prin planurile de instruire.
    (2) Cursanţii care nu obţin minimum nota 6 la examenele/ verificările finale de modul au dreptul la o singură reexaminare, planificată înaintea susţinerii examenului de absolvire a cursului.
    (3) Cursanţii care în urma reexaminării nu obţin minimum nota 6 la examenele/verificările finale de modul sunt exmatriculaţi.
    (4) Cursanţii care obţin minimum nota 6 la examenul de absolvire sunt declaraţi absolvenţi şi primesc certificatul de absolvire specific cursului.

    ART. 62
    (1) Elevii care nu promovează examenul de certificare a calificării profesionale în prima sesiune au dreptul să îl susţină în a doua sesiune din anul absolvirii, iar în perioada dintre cele două sesiuni rămân în evidenţa şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri şi li se alocă aceleaşi drepturi.
    (2) Elevii care nu promovează examenele de certificare a calificării profesionale în sesiunile organizate pentru promoţia din care fac parte pot să solicite şi să încheie cu Ministerul Apărării Naţionale un contract de angajare în calitate de soldat/gradat profesionist, în condiţiile legii, pe o durată de 4 ani, în limita locurilor disponibile, fără obligativitatea restituirii cheltuielilor de întreţinere şi de instruire pe durata şcolarizării. Prevederile se aplică şi elevilor proveniţi din rândul soldaţilor/gradaţilor profesionişti.
    (3) Elevii care fac obiectul prevederilor alin. (2) pot susţine examenul de certificare a calificării în oricare dintre sesiunile ulterioare, cu taxa stabilită la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ postliceal militar, organizat pentru absolvenţii din anii următori şi, în cazul promovării, li se acordă primul grad militar de maistru militar sau de subofiţer în activitate şi brevetul de maistru militar, respectiv subofiţer.
    (4) Elevii care nu promovează examenul de certificare a calificării profesionale nici în a doua sesiune organizată în anul absolvirii şi care nu fac obiectul prevederilor alin. (2) pot susţine examenul de certificare a calificării în oricare dintre sesiunile ulterioare, cu taxă, organizat pentru absolvenţii din anii următori, fără a li se acorda primul grad militar de maistru militar sau de subofiţer în activitate şi nici brevetul de maistru militar, respectiv subofiţer; după promovarea examenului de certificare a calificării profesionale li se eliberează doar certificatul de calificare profesională, însoţit de suplimentul descriptiv al certificatului în format Europass.
    (5) Comandanţii şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri transmit ierarhic solicitările elevilor care nu promovează examenele de certificare a calificării profesionale în sesiunile organizate pentru promoţia din care fac parte şi doresc să încheie cu Ministerul Apărării Naţionale un contract de angajare în calitate de soldat/gradat profesionist, în condiţiile legii.

    ART. 63
    Pe timpul reexaminărilor, elevii şi cursanţii se alocă la drepturi.

    ART. 64
    Cursanţilor care, indiferent de motiv, nu au reuşit să finalizeze cursul nu li se eliberează documente de absolvire.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Evaluarea rezultatelor învăţării şi încheierea situaţiei şcolare a elevilor şi cursanţilor
    ART. 65
    În şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri, toate evaluările se realizează cu respectarea standardelor şi metodologiilor naţionale şi specifice de evaluare a rezultatelor învăţării şi a prevederilor prezentului regulament-cadru.

    ART. 66
    Instrumentele, criteriile şi standardele de evaluare, numărul de note curente şi ritmicitatea acestora, precum şi formele de evaluare se stabilesc la nivelul comisiei pentru curriculum, în funcţie de specificul fiecărei discipline, se analizează în consiliul profesoral şi se înscriu în regulamentul de organizare şi funcţionare a şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri.

    ART. 67
    (1) Situaţia şcolară a fiecărui elev se încheie pe baza următorului algoritm de calcul:
    a) media disciplinei din cadrul fiecărui modul de pregătire, MD, este egală cu media aritmetică a notelor curente înscrise în catalog, la fiecare disciplină, fără examenul de modul prevăzut la art. 59 alin. (1) lit. a). Aceasta se calculează prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului;
    b) media modulului de pregătire se calculează, cu două zecimale, fără nota de la „Purtare“, după formula:
    M_mod = [3 (MD_1 + MD_2 + ... + MD_n)/ n + Mex_mod]:4
    în care MD_1... MD_n reprezintă mediile disciplinelor din cadrul modulului, n reprezintă numărul de discipline din cadrul modulului, iar MEx_mod reprezintă media obţinută la examenul de modul;

    c) la finalul fiecărui interval de cursuri/modul se acordă câte o notă la „Purtare“;
    d) media anuală generală se calculează cu două zecimale, fără rotunjire, după formula:
    M_AG = [3 (M_mod1 + M_mod2 + ... + M_modn)/n+ M_purtare]:4
    în care M_mod1 ... M_modn reprezintă mediile modulelor, n reprezintă numărul de module, iar M_purtare reprezintă media anuală la purtare calculată cu două zecimale.


    (2) Media generală de promovare a anilor de studii, MP, se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, a mediilor anuale generale, pentru programele de studii postliceale cu durata mai mare de un an.
    (3) Media examenului de certificare a calificării profesionale, MEx_cert, se calculează potrivit metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale a absolvenţilor învăţământului postliceal, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
    (4) Media generală de absolvire se calculează, cu două zecimale, după formula: M_GA = (2M_P + MEx_cert): 3, pentru programele de studii postliceale cu durata mai mare de un an, respectiv M_GA = (2M_AG + MEx_cert): 3, pentru programele de studii postliceale cu durata de un an.
    (5) Disciplinele din cadrul examenului de modul prevăzut la alin. (1) lit. b) se stabilesc de către fiecare şcoală militară de maiştri militari şi subofiţeri, în funcţie de complexitatea acestora, specificul calificărilor profesionale, armelor/serviciilor/specialităţilor militare.
    (6) Media menţionată la alin. (4) reprezintă media de repartiţie în prima funcţie a absolvenţilor.

    ART. 68
    (1) Mediile la disciplinele din cadrul fiecărui modul de pregătire se înscriu în catalog de către titularul de disciplină, iar notele/mediile la „Purtare“ se înscriu de către comandanţii de subunităţi.
    (2) Mediile menţionate la art. 67 alin. (1) lit. b)-d), alin. (2) şi (3) se înscriu în catalogul clasei, prin grija şefului structurii de instrucţie şi educaţie.
    (3) La sfârşitul fiecărui interval de cursuri/modul, comandanţii de subunităţi, împreună cu profesorul diriginte, consultă consiliul clasei pentru acordarea notei la „Purtare“, prin care sunt evaluate comportamentul elevului şi respectarea regulamentelor şi ordinelor în vigoare privind disciplina militară, de către acesta.
    (4) Media anuală generală se înscrie în catalogul clasei, prin grija şefului structurii de instrucţie şi educaţie.

    ART. 69
    Notele/Mediile înscrise greşit în catalog se corectează prin tăiere cu o linie orizontală şi se înlocuiesc cu notele/mediile corespunzătoare, scrise cu cerneală roşie, şi se semnează de către titularul de disciplină şi de către comandant, care aplică ştampila.

    ART. 70
    Sunt declaraţi „promovat“ elevii care, la fiecare disciplină şi modul de pregătire, obţin cel puţin media 5.

    ART. 71
    (1) Sunt declaraţi corigenţi elevii care obţin medii sub 5 la o disciplină sau la un modul, precum şi elevii amânaţi care nu promovează examenul de încheiere a situaţiei şcolare.
    (2) Elevii corigenţi la o disciplină susţin examenul de modul după promovarea examenului de corigenţă la acea disciplină.
    (3) Pentru susţinerea examenelor de corigenţă de către elevii menţionaţi la alin. (1) şi a examenului de modul menţionat la alin. (2) se organizează o sesiune de examene de corigenţe, în primele 2 săptămâni după începerea următorului modul de pregătire sau până la sfârşitul anului şcolar, în situaţia ultimului modul din structura acestuia, într-o perioadă stabilită de către comandantul şcolii.
    (4) Rezultatul obţinut la examenul de corigenţă reprezintă media finală la disciplina sau examenul de modul.
    (5) Elevii care au obţinut medii sub 5 la mai mult de o disciplină de învăţământ sau nu promovează examenele din sesiunea de examene de corigenţă sunt declaraţi repetenţi şi sunt exmatriculaţi din şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri, fără drept de reînscriere în învăţământul postliceal militar.

    ART. 72
    Elevii exmatriculaţi sunt obligaţi să restituie cheltuielile de întreţinere şi de instruire pe durata şcolarizării, conform prevederilor contractelor educaţionale.

    ART. 73
    Situaţia şcolară a elevilor se analizează şi se validează de către consiliul profesoral şi se consemnează în procesul-verbal al şedinţei.

    ART. 74
    (1) Evaluarea cursanţilor înmatriculaţi la cursul de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate se desfăşoară sub formă de examene/verificări finale de promovare a modulului şi examen de absolvire a cursului, stabilite prin planurile de instruire.
    (2) Cursanţii care nu obţin minimum nota 5 la examenele/verificările finale de promovare a modulului au dreptul la o singură reexaminare, planificată înaintea susţinerii examenului de absolvire a cursului.
    (3) Cursanţii care în urma reexaminării nu obţin minimum nota 5 la examenele/verificările finale de promovare a modulului sunt exmatriculaţi. Aceştia sunt obligaţi să restituie cheltuielile de întreţinere şi de instruire efectuate de Ministerul Apărării Naţionale pe timpul şcolarizării.
    (4) Media de absolvire a cursului de formare a maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate se calculează potrivit indicaţiilor metodice din planurile de instruire, cu două zecimale, fără rotunjire.
    (5) Media menţionată la alin. (4) reprezintă media de repartiţie în prima funcţie a absolvenţilor.

    ART. 75
    Cursanţii care au absentat, indiferent de motiv, minimum 20% din numărul total al orelor prevăzute în cadrul unui modul sunt exmatriculaţi.

    CAP. V
    Elevii
    SECŢIUNEA 1
    Dobândirea calităţii de elev
    ART. 76
    (1) Calitatea de elev în învăţământul postliceal militar se poate dobândi de către orice cetăţean român, indiferent de gen, naţionalitate sau religie, care întruneşte, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) îndeplineşte criteriile generale şi specifice de recrutare;
    b) este declarat „admis“/“apt“ la probele de selecţie şi, după caz, declarat „admis“/“apt“ la examinarea medicală specifică şi/sau la evaluarea psihologică a aptitudinilor speciale;
    c) este declarat „admis“ la admiterea organizată într-o şcoală militară de maiştri militari şi subofiţeri şi înscris în registrul matricol în unitatea de învăţământ respectivă;
    d) semnează contractul educaţional.

    (2) Potrivit legii, pot dobândi, fără examen, calitatea de elev în învăţământul postliceal militar copiii personalului, aşa cum este definit la art. 16 alin. (1) lit. a) şi art. 18 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 168/2020 pentru recunoaşterea meritelor personalului participant la acţiuni militare, misiuni şi operaţii pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român şi acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia şi urmaşilor celui decedat, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 25 alin. 1 şi 2 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, prin înmatriculare în anul I, la începutul anului şcolar, în baza dosarului de candidat, dacă întrunesc condiţiile de recrutare şi selecţie menţionate la alin. (1) lit. a) şi b).
    (3) Potrivit prevederilor art. 5 alin. (5) din Metodologia privind procedura de repartiţie a absolvenţilor colegiilor naţionale militare în instituţiile de învăţământ superior militar şi calculul mediei de repartiţie, aprobată prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M. 258/2023, cu modificările şi completările ulterioare, absolvenţii colegiilor naţionale militare care nu au fost repartizaţi într-o instituţie de învăţământ superior militar sau au promovat examenul de bacalaureat în a doua sesiune dobândesc calitatea de elev în învăţământul postliceal militar.
    (4) Candidaţii declaraţi „neadmis“ la concursul de admitere pot dobândi, în ordinea strict descrescătoare a mediilor de admitere, calitatea de elev într-o şcoală militară de maiştri militari şi subofiţeri, prin înmatriculare pe locurile rămase libere în urma neprezentării sau retragerii candidaţilor admişi, în primele 5 zile lucrătoare de la începerea cursurilor anului şcolar.
    (5) Candidaţi declaraţi „neadmis“ sunt cei care au obţinut medii de admitere mai mari sau egale cu media minimă de admitere, dar mai mici decât cea a ultimului candidat „admis“.
    (6) Înmatricularea într-o şcoală militară de maiştri militari şi subofiţeri este condiţionată de semnarea contractelor prevăzute la art. 87 alin. (3) din prezentul regulament-cadru.
    (7) Înscrierea în registrul matricol se face în cel mult 7 zile lucrătoare de la semnarea contractului educaţional sau de la aprobarea transferului.
    (8) În perioada menţionată la alin. (7) se aduc la cunoştinţa elevilor, prin grija comandantului şcolii, următoarele:
    a) conţinutul prezentului regulament-cadru, din secţiunile referitoare la elevi;
    b) regulamentul de organizare şi funcţionare a şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri;
    c) regulamentul de ordine interioară al şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri, din secţiunile referitoare la elevi.


    ART. 77
    Copiii personalului militar şi civil care, potrivit Legii nr. 168/2020, cu modificările şi completările ulterioare, nu susţin concurs de admitere într-o şcoală militară de maiştri militari şi subofiţeri sunt înmatriculaţi în anul I în primele 7 zile lucrătoare de la începutul anului şcolar numai dacă au semnat contractele prevăzute la art. 76 alin. (6).

    ART. 78
    Calitatea de elev al şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri se poate dobândi şi de către cetăţenii străini trimişi la pregătire în aceste unităţi de învăţământ, potrivit prevederilor acordurilor/protocoalelor/înţelegerilor de cooperare.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Exercitarea calităţii de elev
    ART. 79
    (1) Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la toate activităţile prevăzute în programul orar al şcolii.
    (2) Calitatea de elev se dovedeşte cu carnetul de elev, vizat la începutul fiecărui an şcolar, de către unitatea de învăţământ postliceal militar la care este înmatriculat elevul.
    (3) Prezenţa la celelalte activităţi din şcoală este monitorizată potrivit prevederilor regulamentelor proprii de organizare şi funcţionare a şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri.
    (4) Elevii scutiţi parţial sau temporar de efort fizic din motive medicale au obligaţia de a fi prezenţi la orele de educaţie fizică şi la orele în care se desfăşoară activităţi practice de pregătire militară.

    ART. 80
    (1) Absenţele cauzate de îmbolnăvirile elevilor sau de alte cazuri de forţă majoră, precum şi permisiile/învoirile acordate în situaţiile prevăzute în regulamentul de ordine interioară al şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri, dovedite cu documente legale, se motivează.
    (2) Cazurile de absenţă a elevilor de la program mai mult de 12 ore sunt consemnate în ordinul de zi pe unitate.
    (3) Motivarea absenţelor se face de către şeful structurii de instrucţie şi educaţie, în baza documentelor justificative.
    (4) Elevii care se află în una dintre situaţiile menţionate la alin. (1) au obligaţia de a înştiinţa unitatea de învăţământ în termen de 8 ore de la producerea evenimentului şi de a prezenta, în termen de maximum 7 zile de la reluarea activităţilor, documentele justificative pentru motivarea absenţelor.
    (5) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (4) atrage declararea absenţelor drept nemotivate şi aplicarea măsurilor care decurg din aceasta.
    (6) Documentele justificative pentru motivarea absenţelor sunt păstrate la structura de instrucţie şi educaţie pe tot parcursul anului şcolar.
    (7) Elevii care participă, cu aprobarea comandantului, la competiţii de nivel local, naţional sau internaţional se consideră absenţi motivaţi şi sunt obligaţi să recupereze orele la care au absentat, în baza unui plan de recuperare întocmit de către titularii de discipline, avizat de către şefii de catedre şi aprobat de către şeful structurii de instrucţie şi educaţie.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Drepturile, obligaţiile, sancţiunile, interdicţiile şi recompensele aplicate elevilor
    ART. 81
    (1) Elevii şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri beneficiază de drepturile prevăzute la art. 106 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în contractul educaţional, precum şi de cele prevăzute în Statutul elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.707/2024, cu excepţia celor de la art. 7 lit. d), art. 8, art. 10 lit. b) şi art. 11 alin. (1) lit. b), c) şi f).
    (2) Ministerul Apărării Naţionale suportă cheltuielile de întreţinere şi de instruire a elevilor în şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri.
    (3) Elevii pot folosi baza materială şi didactică de care dispun şcolile, sub îndrumarea comandanţilor de subunităţi, a instructorilor militari, a personalului civil contractual încadrat în funcţii didactice şi didactice auxiliare sau a cadrelor militare aflate în serviciul de permanenţă pe unitate.
    (4) Elevii vinovaţi de deteriorarea sau sustragerea bunurilor colegiului au obligaţia să suporte cheltuielile aferente, conform prevederilor art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, republicată.
    (5) Recuperarea pagubelor nu absolvă elevii de aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 87 alin. (5) din prezentul regulament-cadru.
    (6) Elevii care nu pot frecventa temporar cursurile, din motive medicale, beneficiază de asistenţă pentru recuperarea materiei, în timpul sau în afara programului şcolar, prin platforma şcolară de e-learning.

    ART. 82
    Elevii şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri au dreptul să fie evidenţiaţi şi să primească învoiri, permisii, premii şi recompense pentru rezultate deosebite la activităţile şcolare şi extraşcolare, precum şi pentru atitudine civică şi comportare exemplară, potrivit normelor Ministerului Apărării Naţionale şi prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare a şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri.

    ART. 83
    (1) Elevii au dreptul de a contesta rezultatele concursurilor şi examenelor/verificărilor.
    (2) Modul de depunere şi de soluţionare a contestaţiilor prevăzute la alin. (1) este prevăzut în metodologiile proprii de organizare şi desfăşurare a concursurilor/examenelor/verificărilor.

    ART. 84
    (1) Elevii şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri beneficiază şi de următoarele drepturi:
    a) cazarea, hrana, asistenţa medicală gratuite, decontarea transportului dus şi întors pe timpul vacanţelor, în conformitate cu dispoziţiile legale;
    b) uniforma militară şi echipamentul necesar participării la procesul instructiv-educativ;
    c) acordarea primului grad de maistru militar sau de subofiţer în activitate, în condiţiile legii, şi repartizarea în funcţie, după absolvirea cu certificat de calificare profesională a programului de studii postliceale, potrivit rezultatelor obţinute, opţiunilor exprimate şi nevoilor Ministerului Apărării Naţionale;
    d) alte drepturi, în conformitate cu dispoziţiile legale, pe întreaga durată de şcolarizare.

    (2) Elevii şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri au dreptul să participe la activităţile şcolare şi extraşcolare organizate de unităţile de învăţământ proprii, cercurile militare, precum şi la cele organizate în bazele sportive, de agrement, taberele şi unităţile conexe inspectoratelor şcolare sau în cluburile şi asociaţiile sportive, cu respectarea prevederilor regulamentelor de funcţionare a acestora şi ale actelor normative specifice din Ministerul Apărării Naţionale.
    (3) În cazul nerespectării obligaţiilor asumate prin semnarea contractului educaţional, elevii şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri au obligaţia să restituie, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, sumele reprezentând cheltuielile de întreţinere şi de instruire din perioada în care a avut calitatea de elev, actualizate la data stabilirii acestora cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statistică.

    ART. 85
    Elevii şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri se pot asocia în cercuri şi asociaţii culturale, artistice, sportive sau civice, care se organizează şi funcţionează pe baza unui statut sau regulament propriu, aprobat de către comandant.

    ART. 86
    (1) În şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri este garantată libertatea elevilor de a redacta şi difuza publicaţii şcolare proprii.
    (2) Conţinuturile publicaţiilor se avizează de către responsabilii cu protecţia informaţiilor clasificate.

    ART. 87
    (1) Elevii şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri au îndatoririle şi interdicţiile stipulate la art. 106 alin. (2)-(4) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în contractul educaţional, în Statutul elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.707/2024, cu excepţia celor specificate la art. 14 alin. (2)-(4) din statut, precum şi pe cele prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri.
    (2) În şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri se interzice organizarea oricărei activităţi care poate leza demnitatea, onoarea militară sau personalitatea elevilor.
    (3) Elevii sunt obligaţi să semneze contractul educaţional cu Ministerul Apărării Naţionale, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.233/2023, cu modificările ulterioare, şi contractul privind exercitarea profesiei de cadru militar în activitate, în condiţiile prevăzute în Normele privind încheierea contractelor în vederea exercitării profesiei de cadru militar în activitate, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.161/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Elevii din şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri sunt obligaţi să respecte normele privind portul uniformei militare şi, prin comportarea lor, să nu aducă prejudicii onoarei şi demnităţii militare sau prestigiului Armatei României.
    (5) Sancţiunile aplicate elevilor din şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri sunt cele precizate în contractul educaţional şi cele prevăzute la art. 16 alin. (4) lit. a), c), f) şi i) din Statutul elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.707/2024.
    (6) Sancţiunile se aplică gradual. În cazul abaterilor grave, prevăzute în contractul educaţional, consiliul clasei poate să propună aplicarea directă a unei sancţiuni corespunzătoare, chiar dacă nu au fost aplicate anterior sancţiunile mai puţin severe.
    (7) Toate sancţiunile aplicate se comunică individual, în scris, elevilor şi se consemnează în ordinul de zi pe unitate.
    (8) Modalităţile de aplicare a sancţiunilor disciplinare, comunicarea acestora elevilor, procedura contestării sancţiunilor disciplinare şi modalitatea de rezolvare şi comunicare a soluţionării contestaţiilor sancţiunilor disciplinare, precum şi modalitatea de anulare a sancţiunilor disciplinare se realizează potrivit prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare a şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri.

    ART. 88
    (1) Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi/sau se disting prin calităţi manageriale şi comportare exemplară pot primi recompense potrivit celor prevăzute în Statutul elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.707/2024, precum şi:
    a) mulţumire/evidenţiere verbală în faţa colegilor de clasă/ pluton/grupă de studiu sau în faţa consiliului profesoral;
    b) citarea prin ordin de zi pe unitate;
    c) scrisori de mulţumire;
    d) ridicarea unei sancţiuni aplicate anterior;
    e) numirea în funcţii de comandă specifice unităţii de învăţământ postliceal militar;
    f) acordarea/înaintarea în gradul militar onorific;
    g) înscrierea numelui şefului de promoţie pe placa de onoare a şcolii.

    (2) Recompensele prevăzute la alin. (1) se acordă în conformitate cu regulamentele proprii de organizare şi funcţionare ale şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri, pentru:
    a) devotament şi iniţiativă manifestate în îndeplinirea misiunilor;
    b) servicii excepţionale aduse ţării;
    c) rezultate foarte bune obţinute constant în îndeplinirea îndatoririlor, procesul de pregătire militară şi de specialitate, exploatarea, întreţinerea şi păstrarea armamentului şi aparaturii din dotare, exploatarea şi îmbunătăţirea bazei materiale folosite la instrucţie, la concursurile sportive şi aplicativ-militare şi în procesul de creaţie ştiinţifică şi tehnică;
    d) fapte deosebite în acţiunile de salvare a populaţiei şi a bunurilor materiale în cazul dezastrelor;
    e) comportament ireproşabil în toate împrejurările;
    f) oricare alte situaţii care contribuie la creşterea prestigiului instituţiei militare.


    ART. 89
    Performanţa elevilor poate fi stimulată prin acordarea unor premii din partea conducerii şcolii, a eşaloanelor superioare, a unor fundaţii ştiinţifice şi culturale sau din partea comunităţii locale.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Transferul elevilor
    ART. 90
    Elevii din şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri se pot transfera, la cerere, în cadrul aceluiaşi program de studii, în limita cifrei de şcolarizare aprobate, în primele 30 de zile de la începerea anului şcolar pentru anul I de studii, astfel:
    a) în cadrul aceleiaşi şcoli, de la o specializare la alta;
    b) de la o şcoală militară de maiştri militari şi subofiţeri la alta;
    c) dintr-o şcoală militară de maiştri militari şi subofiţeri într-o altă unitate de învăţământ postliceal care nu aparţine Ministerului Apărării Naţionale.


    ART. 91
    (1) În cazul transferului prevăzut la art. 90 lit. a), acesta se efectuează cu aprobarea prealabilă a consiliului de conducere al şcolii.
    (2) În cazul transferului prevăzut la art. 90 lit. b), acesta se aprobă de către eşaloanele ierarhice superioare care au în subordine unităţile de învăţământ postliceal militar între care se efectuează transferul, cu avizul consiliului de conducere al şcolii din care se efectuează transferul şi acordul consiliului de conducere al şcolii în care se efectuează transferul şi cu informarea ulterioară a Direcţiei generale management resurse umane şi a Direcţiei instruire şi doctrină din Statul Major al Apărării.
    (3) În cazul transferului prevăzut la art. 90 lit. c), acesta se efectuează cu avizul consiliului de conducere al şcolii şi aprobarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ unde se transferă elevul, cu informarea prealabilă a eşalonului ierarhic superior care are în subordine unitatea de învăţământ postliceal militar şi a şefului Direcţiei generale management resurse umane, numai după stabilirea cuantumului cheltuielilor de întreţinere şi de instruire, dacă este cazul, şi a modului de recuperare a acestora, potrivit prevederilor legale.
    (4) Transferul elevilor şcolarizaţi pentru alţi beneficiari, în oricare dintre situaţiile prevăzute la alin. (1)-(3), este condiţionat de solicitarea şi obţinerea avizului beneficiarilor respectivi.

    ART. 92
    (1) După aprobarea transferului, în situaţia prevăzută la art. 91 alin. (2), unitatea de învăţământ primitoare este obligată să solicite situaţia şcolară a elevului în termen de 5 zile, iar unitatea de învăţământ de la care se transferă elevul este obligată să trimită situaţia şcolară în termen de 10 zile.
    (2) Elevul este luat în evidenţă şi înscris în catalog numai după primirea situaţiei şcolare de la unitatea de învăţământ de la care s-a transferat.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Încetarea calităţii de elev
    ART. 93
    (1) Calitatea de elev în învăţământul postliceal militar încetează în următoarele situaţii:
    a) la absolvirea şcolii;
    b) în cazul transferului într-o unitate de învăţământ care nu aparţine Ministerului Apărării Naţionale;
    c) în cazul înmatriculării într-o instituţie de învăţământ superior militar;
    d) în cazul exmatriculării;
    e) la cererea scrisă a elevului/elevei, caz în care acesta/aceasta se consideră retras(ă);
    f) dacă nu se prezintă la cursuri, în timp de 3 zile de la începerea acestora, fără să prezinte documente justificative;
    g) în cazul în care este declarat(ă) „inapt medical“;
    h) când este condamnat(ă) prin hotărâre judecătorească definitivă la pedeapsa închisorii, cu executarea acesteia;
    i) în cazul condamnării definitive la pedeapsa închisorii, cu suspendarea executării acesteia, în baza deciziei consiliului de conducere, la propunerea consiliului profesoral.

    (2) Elevii declaraţi „inapt medical“ în ultimul modul din anul terminal al programelor de studii postliceale cu durata mai mare de 1 an pot continua studiile în învăţământul postliceal militar, fără suportarea cheltuielilor de întreţinere şi de instruire aferente perioadei de şcolarizare rămase până la absolvire şi fără a li se acorda primul grad militar la finalizarea studiilor.

    CAP. VI
    Cursanţii
    ART. 94
    (1) Calitatea de cursant al unei şcoli militare de maiştri militari şi subofiţeri se atribuie oricărei persoane din cadrul Ministerului Apărării Naţionale care este înmatriculată la un curs organizat de şcoală.
    (2) Calitatea de cursant al unei şcoli militare de maiştri militari şi subofiţeri se dobândeşte şi de către cetăţenii străini trimişi la pregătire sau de către personalul celorlalte instituţii din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, potrivit prevederilor acordurilor/protocoalelor/înţelegerilor încheiate în acest sens.
    (3) Calitatea de cursant al şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri încetează în următoarele situaţii:
    a) la absolvirea programului de formare profesională/cursului/ modulului de pregătire;
    b) în cazul exmatriculării;
    c) în cazul în care este declarat „inapt medical“;
    d) nu se prezintă la cursuri, în timp de 3 zile de la începerea acestora, fără să prezinte documente justificative;
    e) prin raport scris al cursantului, cu aprobarea structurii care a dispus detaşarea la curs şi informarea unităţii de provenienţă, sau în cazul demisiei acestuia;
    f) când este condamnat prin hotărâre judecătorească definitivă la pedeapsa închisorii cu executarea acesteia;
    g) în cazul condamnării definitive la pedeapsa închisorii, cu suspendarea executării acesteia, în baza deciziei eşalonului superior al unităţii la care este încadrat cursantul.


    ART. 95
    Calitatea de cursant se exercită prin frecventarea cursurilor, participarea la toate activităţile prevăzute în programul orar al şcolii şi respectarea normelor de ordine interioară.

    ART. 96
    Drepturile, îndatoririle, sancţiunile, recompensele, precum şi alte măsuri administrative şi educative aplicabile cursanţilor se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a şcolii militare de maiştri militari şi subofiţeri.

    ART. 97
    Cursanţii scutiţi parţial sau temporar de efort fizic, din motive medicale, au obligaţia de a fi prezenţi la orele de educaţie fizică şi la orele în care se desfăşoară activităţi practice de pregătire militară.

    ART. 98
    Cursanţii din şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri se pot transfera în cadrul aceleiaşi şcoli, de la o specializare la alta, în primele 30 de zile de la începerea cursului, şi numai cu aprobarea consiliului de conducere.

    CAP. VII
    Colaborarea dintre şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri şi alţi parteneri educaţionali
    ART. 99
    (1) Şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri pot încheia, cu informarea eşalonului ierarhic superior, protocoale de parteneriat cu alte unităţi de învăţământ, instituţii şi autorităţi publice, instituţii din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, unităţi medicale, instituţii de cultură, organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale, în vederea atingerii obiectivelor educaţionale stabilite prin proiectul de dezvoltare instituţională.
    (2) Şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri pot iniţia, în parteneriat cu structuri ale Ministerului Apărării Naţionale, activităţi care să contribuie la atingerea obiectivelor educaţionale.
    (3) În cazul derulării unor activităţi în afara perimetrului şcolii militare, în protocol se menţionează cărei părţi îi revine responsabilitatea asigurării securităţii elevilor.

    ART. 100
    Şcolile militare de maiştri militari şi subofiţeri pot derula activităţi comune cu unităţi de învăţământ din străinătate, cu respectarea prevederilor legale.

    CAP. VIII
    Dispoziţii finale
    ART. 101
    (1) Fiecare şcoală de maiştri militari şi subofiţeri are obligaţia să elaboreze propriul regulament de organizare şi funcţionare în termen de 60 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a prezentului regulament-cadru.
    (2) Metodologiile prevăzute la art. 59 alin. (6) se analizează în consiliul profesoral, se semnează de către comandantul şcolii, se avizează de către şeful Direcţiei instruire şi doctrină din Statul Major al Apărării şi se aprobă de către eşalonul ierarhic superior.

    ART. 102
    (1) Elevilor şi cursanţilor li se întocmesc, la finalizarea perioadei de pregătire, fişe de apreciere a pregătirii profesionale, în conformitate cu Metodologia întocmirii aprecierilor de serviciu pentru cadrele militare din structurile Ministerului Apărării Naţionale, pe timp de pace, aprobată prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.122/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Fişele de apreciere a pregătirii profesionale a elevilor se anexează la memoriul original, iar cele ale cursanţilor se trimit la unităţile de provenienţă, prin grija structurii de instrucţie şi educaţie.

    ART. 103
    Elevii care urmează un program pentru formarea iniţială a maiştrilor militari şi a subofiţerilor, prin programe de studii postliceale, pot participa, cu aprobarea comandantului şcolii, la concursul de admitere într-o instituţie de învăţământ superior militar aparţinând Ministerului Apărării Naţionale, pe locurile alocate acestui minister.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016