Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA RACR-CPPZI din 2 februarie 2012  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTAREA AERONAUTICA CIVILA ROMANA RACR-CPPZI din 2 februarie 2012 "Cerinte privind proiectarea procedurilor de zbor instrumental", editia 1/2011

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 117 din 15 februarie 2012

    Preambul

    1. Activitatea aeronauticã civilã pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementatã prin Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare (Codul aerian civil), prin actele normative interne din domeniu, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte.
    2. Reglementãrile aeronautice civile române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, precum şi în conformitate cu prevederile Convenţiei privind aviaţia civilã internaţionalã, semnatã la Chicago la 7 decembrie 1944, cu standardele şi practicile recomandate în anexele la aceasta, precum şi cu prevederile convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte, astfel încât sã se asigure un caracter unitar, coerent şi modern procesului de elaborare şi dezvoltare a sistemului naţional de reglementãri aeronautice civile române.
    3. În conformitate cu prevederile Codului aerian civil şi în scopul reglementãrii domeniului aviaţiei civile, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), în calitatea sa de autoritate de stat, asigurã direct ori prin delegare de competenţã unor organisme tehnice specializate, instituţii publice sau, dupã caz, societãţi comerciale autorizate elaborarea şi punerea în aplicare a reglementãrilor aeronautice corespunzãtoare, care au caracter obligatoriu pentru toţi participanţii la activitãţile aeronautice civile şi conexe.
    4. În conformitate cu prevederile Hotãrârii Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autoritãţii Aeronautice Civile Române, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.185/2006 privind desemnarea Regiei Autonome "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" ca autoritate naţionalã de supervizare, organism tehnic specializat pentru îndeplinirea funcţiei de supervizare a siguranţei zborului în aviaţia civilã, la nivel naţional, Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã, denumitã în continuare AACR, în calitatea sa de autoritate naţionalã de supervizare, asigurã aplicarea reglementãrilor aeronautice naţionale şi supravegherea respectãrii lor de cãtre persoanele juridice şi fizice, române sau strãine, care desfãşoarã activitãţi aeronautice civile ori proiecteazã sau executã produse şi servicii pentru aviaţia civilã pe teritoriul României, precum şi de cãtre cele care executã prevederile înţelegerilor şi acordurilor aeronautice internaţionale la care statul român este parte.
    5. Prezenta reglementare stabileşte cerinţele pe care trebuie sã le îndeplineascã şi pe care trebuie sã le aplice organizaţiile care desfãşoarã activitãţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în Regiunea de Informare a Zborurilor Bucureşti (FIR Bucureşti). Documentul conţine totodatã prevederi aplicabile AACR, în calitatea sa de organism care aprobã procedurile de apropiere instrumentalã, conform art. 4 pct. 4.7 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autoritãţii Aeronautice Civile Române, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 405/1993, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    6. Prezenta reglementare transpune la nivel naţional prevederi cuprinse în Doc. OACI 8168, vol. 2, partea I secţiunea a 2-a cap. 4 "Asigurarea calitãţii", Doc. OACI 9906, vol. 1 "Sistemul de asigurarea calitãţii proiectãrii procedurilor de zbor", cap. 6 "Procesul procedurii de zbor instrumental".
    7. Prezenta reglementare a fost elaboratã în conformitate cu prevederile actelor normative naţionale şi ale tratatelor şi convenţiilor internaţionale privind aviaţia civilã la care România este parte. Prevederile conţinute în prezenta reglementare se aplicã tuturor persoanelor juridice, române sau strãine, care desfãşoarã activitãţi aeronautice civile de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti.
    8. În baza atribuţiilor care îi revin în conformitate cu prevederile art. 4 pct. 4.7 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autoritãţii Aeronautice Civile Române, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 405/1993, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, AACR aprobã procedurile de apropiere instrumentalã. În acest scop, AACR verificã modul în care organizaţiile care proiecteazã proceduri de zbor instrumental se conformeazã cu cerinţele stabilite atât în prezenta reglementare, cât şi în alte reglementãri şi acte normative aplicabile.
    9. Organizaţiile de proiectare care proiecteazã proceduri de zbor instrumental ce sunt implementate în FIR Bucureşti trebuie sã dispunã de capabilitãţile necesare şi trebuie sã se conformeze cerinţelor de siguranţã şi calitate aplicabile proiectãrii şi implementãrii procedurilor de zbor instrumental.

    CAP. I
    Generalitãţi

    1.1. Scop
    1.1.1. Prezenta reglementare stabileşte cerinţele aplicabile organizaţiilor care desfãşoarã activitãţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti, în scopul asigurãrii siguranţei traficului aerian în acest spaţiu aerian.
    1.1.2. Cerinţele prevãzute se referã la sistemul de management al calitãţii, la definirea şi documentarea proceselor de proiectare, resursele necesare, competenţa proiectanţilor, precum şi la calitatea datelor aeronautice.
    1.1.3. Pentru atingerea acestui scop, organizaţiile care desfãşoarã activitãţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti trebuie sã îndeplineascã întocmai cerinţele prevãzute în prezenta reglementare.

    1.2. Aplicabilitate
    1.2.1. Cerinţele prevãzute în prezenta reglementare se aplicã organizaţiilor care desfãşoarã activitãţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti, furnizorilor de servicii de navigaţie aerianã, organizaţiilor care furnizeazã informaţii/date aeronautice necesare în activitatea de proiectare, precum şi altor organizaţii care furnizeazã servicii în sprijinul acestei activitãţi.

    1.3. Definiţii şi abrevieri
    1.3.1. În sensul prezentei reglementãri, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    1. acceptat/acceptabil - indicaţie pozitivã despre anumite subiecte şi propuneri pe care AACR le considerã compatibile cu scopul propus;
    2. asigurarea calitãţii - parte a managementului calitãţii concentratã pe furnizarea încrederii cã cerinţele referitoare la calitate vor fi îndeplinite (SR EN ISO 9000);
    3. baza AIS - orice document pe suport hârtie sau în format digital care conţine informaţii/date aeronautice conforme cu cerinţele de calitate specificate şi care sunt destinate prelucrãrii şi emiterii sub forma elementelor Pachetului integrat de informare aeronauticã (PIAC-BA);
    4. facilitãţi - baza materialã asociatã domeniului de activitate care face obiectul autorizãrii unei organizaţii ca agent aeronautic civil;
    5. furnizor AIS - organizaţie certificatã în vederea furnizãrii serviciului de informare aeronauticã în conformitate cu prevederile Reglementãrii Aeronautice Civile Române RACR-AIS "Serviciul de informare aeronauticã", ediţia 2/2008, aprobatã prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 669/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare (PIAC-BA);
    6. integritate (cu referire la date aeronautice) - grad de siguranţã cã o datã aeronauticã şi valoarea ei nu au fost pierdute sau alterate din momentul când data respectivã a fost creatã ori amendatã în mod autorizat;
    7. înregistrare - document prin care se declarã rezultate obţinute sau se furnizeazã dovezi ale activitãţilor realizate (SR EN ISO 9000);
    NOTA 1 - Înregistrãrile pot fi utilizate, de exemplu, pentru a documenta trasabilitatea şi pentru a furniza dovada verificãrii, acţiunii preventive şi a acţiunii corective.
    NOTA 2 - În general, înregistrãrile nu trebuie supuse controlului reviziilor.
    8. managementul calitãţii - activitãţi coordonate pentru a orienta şi a controla o organizaţie în ceea ce priveşte calitatea (SR EN ISO 9000);
    NOTĂ - În general, orientarea şi controlul referitoare la calitate includ stabilirea politicii referitoare la calitate şi a obiectivelor calitãţii, planificarea calitãţii, controlul calitãţii, asigurarea calitãţii şi îmbunãtãţirea calitãţii.
    9. memoriu de prezentare - document cuprinzând informaţii detaliate despre organizaţie (modul de constituire, obiectul de activitate, organizare, resurse, sistemul de management al calitãţii, activitatea prezentã şi de perspectivã etc.);
    10. organizaţie - persoanã juridicã independentã sau compartiment/structurã specializatã al/a unei persoane juridice, constituit/constituitã în scopul îndeplinirii unor activitãţi/sarcini specifice;
    11. organizaţie de proiectare - organizaţie care efectueazã activitãţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental;
    12. proiectant (designer) - persoanã pregãtitã/calificatã corespunzãtor pentru a efectua activitãţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental;
    13. proces - ansamblu de activitãţi corelate sau în interacţiune care transformã elemente de intrare în elemente de ieşire (SR EN ISO 9000);
    NOTA 1 - În general, elementele de intrare într-un proces sunt elemente de ieşire ale altor procese.
    NOTA 2 - În general, procesele dintr-o organizaţie (pct. 3.3.1) sunt planificate şi se desfãşoarã în condiţii controlate pentru a adãuga valoare;
    14. procedurã - mod specificat de efectuare a unei activitãţi sau a unui proces (SR EN ISO 9000);
    NOTA 1 - Procedurile pot fi documentate sau nedocumentate.
    NOTA 2 - Atunci când o procedurã este documentatã, se utilizeazã frecvent termenul "procedurã scrisã" sau "procedurã documentatã". Documentul care conţine o procedurã poate fi denumit "document-procedurã".
    15. proiectul procedurilor de zbor - documentaţia completã care cuprinde toate consideraţiile, ipotezele şi aspectele utilizate în proiectarea unei proceduri de zbor instrumental;
    16. procesul de proiectare a procedurilor de zbor (procesul FDP) - procesul asociat proiectãrii procedurilor de zbor instrumental prin care este creatã sau modificatã o procedurã de zbor instrumental;
    17. procedura de zbor instrumental - descrierea unor serii predeterminate de manevre (în/de zbor) executate prin referinţã la instrumentele de zbor şi care sunt publicate în format electronic sau pe suport hârtie;
    18. procesul procedurii de zbor instrumental (procesul IFP) - procesul principal care cuprinde toate activitãţile începând cu colectarea datelor necesare proiectãrii şi pânã la publicarea unei proceduri de zbor instrumental;
    19. securitate aeronauticã - ansamblu de mãsuri, resurse materiale şi forţe umane, coordonate, mobilizate şi utilizate în scopul protecţiei aeronauticii civile împotriva actelor de intervenţie ilicitã;
    20. siguranţa zborului - capacitate a activitãţii aeronautice constând în evitarea afectãrii sãnãtãţii sau pierderii de vieţi omeneşti, precum şi a producerii de pagube materiale;
    21. sistem de management - sistem prin care se stabilesc politica şi obiectivele şi prin care se realizeazã acele obiective (SR EN ISO 9000);
    NOTĂ - Un sistem de management al unei organizaţii poate include diferite sisteme de management, cum ar fi un sistem de management al calitãţii, un sistem de management financiar sau un sistem de management al mediului.
    22. sistemul de management al calitãţii - sistem de management prin care se orienteazã şi se controleazã o organizaţie în ceea ce priveşte calitatea (SR EN ISO 9000);
    23. trasabilitate - abilitatea de a reconstitui istoricul, aplicarea sau localizarea a ceea ce este luat în considerare (SR EN ISO 9000).
    NOTĂ - Atunci când este luat în considerare un produs, trasabilitatea se poate referi la:
    - originea materialelor şi componentelor;
    - istoricul procesãrii;
    - distribuţia şi localizarea produsului dupã livrare.
    1.3.2. Ceilalţi termeni specifici utilizaţi în prezenta reglementare corespund definiţiilor din Codul aerian civil în vigoare.

    1.4. Abrevieri uzuale utilizate în prezenta reglementare


    AACR - Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã
    AIS - Serviciul de informare aeronauticã
    alin. - alineat
    ATM - Managementul traficului aerian
    ATS - servicii de trafic aerian
    BA - baze de informare aeronauticã
    CRM - model de risc de coliziune (Collision Risk Model)
    Doc. - Document
    FDP - procesul de proiectare a procedurilor de zbor
    HA - hãrţi aeronautice
    IFP - procesul procedurii de zbor instrumental
    ILS - sistem de aterizare dupã instrumente
    OACI - Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale
    MTI - Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
    pct. - punct
    PIAC - proceduri şi instrucţiuni de aeronauticã civilã
    RACR - reglementãri aeronautice civile române
    SR EN ISO 9000 - Standard român "Sisteme de management al calitãţii.
                     Principii şi vocabular"
    SR EN ISO 9001 - Standard român "Sisteme de management al calitãţii.
                     Cerinţe"



    1.5. Referinţe
    1. Reglementarea Aeronauticã Civilã Românã RACR-AIS "Serviciul de informare aeronauticã", ed. 2/2008, aprobatã prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 669/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare (RACR-AIS);
    2. Reglementarea Aeronauticã Civilã Românã RACR-HA "Hãrţi aeronautice", ed. 2/2008, aprobatã prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 673/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare (RACR-HA);
    3. PIAC-BA "Emiterea bazelor de informare aeronauticã" (PIAC-BA), ed. 1/2009, amendatã;
    4. Proceduri de navigaţie aerianã - Operarea aeronavelor (Doc. OACI 8168), vol. 2, ed. 5/2006, inclusiv amendamentul nr. 2 din 2008;
    5. Manualul OACI pentru asigurarea calitãţii în proiectarea procedurilor de zbor (Doc. OACI 9906);
    6. Manualul OACI pentru utilizarea modelului de risc asupra coliziunii pentru operaţiunile ILS (Doc. OACI 9274);
    7. Manualul OACI pentru construcţia procedurilor de navigaţie aerianã (Doc. OACI 9368);
    8. Manualul de navigaţie bazatã pe cerinţe de performanţã PBN (Doc. OACI 9613), ed. 3/2008;
    9. Manualul OACI pentru proceduri de aşteptare, (Doc. OACI 9371);
    10. Manualul OACI pentru operare simultanã pe piste paralele sau aproape paralele (Doc. OACI 9643), ed. 1/2004;
    11. Manualul OACI pentru WGS-84 (Doc. OACI 9674);
    12. Manualul OACI pentru managementul siguranţei (Doc. OACI 9859), ed. 2/2009;
    13. Manualul OACI pentru testarea/verificarea mijloacelor de radionavigaţie (Doc. OACI 8071), vol. 1, cap. 8, ed. 4/2000;
    14. Manualul OACI RNP AR (Doc. OACI 9905), ed. 1/2009;
    15. Regulamentul (UE) nr. 73/2010 din 26 ianuarie 2010 de stabilire a cerinţelor de calitate a datelor aeronautice şi informaţiilor aeronautice pentru Cerul unic european;
    16. Hotãrârea Guvernului nr. 1.210/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, republicatã, cu modificãrile ulterioare.

    CAP. II
    Cerinţe pentru desfãşurarea activitãţilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental

    2.1. Cerinţe generale
    2.1.1. Activitatea de proiectare a procedurilor de zbor instrumental poate fi desfãşuratã doar de organizaţiile de proiectare, persoane juridice, care au inclusã aceastã activitate în obiectul de activitate declarat şi înregistrat legal.
    2.1.2. În scopul asigurãrii siguranţei zborului şi al îndeplinirii cerinţelor privind managementul calitãţii proiectãrii procedurilor de zbor instrumental, organizaţia de proiectare trebuie sã deţinã resurse tehnice adecvate şi resurse umane competente.
    2.1.3. Organizaţia de proiectare trebuie sã deţinã capacitatea financiarã necesarã pentru susţinerea activitãţii de proiectare a procedurilor de zbor instrumental, corelatã cu tipul şi volumul activitãţii/activitãţilor.

    2.2. Cerinţe privind sistemul de management al calitãţii
    2.2.1. Organizaţiile de proiectare care desfãşoarã activitãţi de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti trebuie sã îşi organizeze, sã îşi conducã şi sã execute activitãţile pe baza sistemului de management al calitãţii implementat la nivelul întregii organizaţii şi certificat conform SR EN ISO 9001 sau altui standard echivalent.
    2.2.2. În scopul îndeplinirii cerinţelor de siguranţã a zborului, organizaţiile de proiectare trebuie sã implementeze în cadrul sistemului de management al calitãţii douã procese, un proces de nivel general şi un proces specific.
    2.2.3. Procesul de nivel general, denumit procesul procedurilor de zbor instrumental (procesul IFP), cuprinde toate activitãţile începând cu etapa de iniţiere şi pânã la etapa de publicare/implementare a procedurilor, inclusiv a modificãrilor la acestea.
    2.2.4. Procesul specific de proiectare, denumit procesul de proiectare a procedurilor de zbor instrumental (procesul FPD), cuprinde toate activitãţile care se desfãşoarã în etapa de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.
    2.2.5. Prevederi referitoare la etapele şi modul de desfãşurare a proceselor IFP şi FPD, precum şi la responsabilitãţile şi rãspunderile celor implicaţi în aceste procese sunt cuprinse în proceduri şi instrucţiuni specifice elaborate de autoritatea de supervizare a siguranţei zborurilor.
    2.2.6. Sistemul de management al calitãţii menţionat la pct. 2.2.1 trebuie sã asigure îndeplinirea cerinţelor cuprinse în prezenta reglementare şi în alte reglementãri aplicabile referitoare la urmãtoarele aspecte:
    a) standardele de proiectare utilizate în cadrul procesului FPD;
    b) calitatea informaţiilor/datelor aeronautice utilizate;
    c) trasabilitatea informaţiilor/datelor aeronautice utilizate în sau rezultate din activitatea de proiectare a procedurilor de zbor instrumental;
    d) controlul activitãţilor de proiectare, verificare şi validare;
    e) asigurarea competenţei şi pregãtirii recurente a personalului de proiectare;
    f) colectarea/achiziţionarea şi transferul informaţiilor/datelor aeronautice utilizate în sau rezultate din activitatea de proiectare a procedurilor de zbor instrumental;
    g) resursele software şi hardware utilizate în proiectare;
    h) controlul şi actualizarea documentaţiei de proiectare şi de referinţã (reglementãri, standarde, manuale etc.).
    2.2.7. Organizaţiile care furnizeazã informaţii/date, inclusiv date de teren şi obstaculare, ce sunt utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental trebuie sã aibã implementat un sistem de management al calitãţii certificat SR EN ISO 9001 la nivelul întregii organizaţii.
    2.2.8. Prevederi referitoare la datele de teren şi obstaculare şi la cerinţele aplicabile acestora sunt cuprinse în RACR-AIS şi RACR-HA, ediţiile în vigoare.
    2.2.9. Organizaţia de proiectare trebuie sã deţinã reglementãrile aeronautice naţionale şi internaţionale (standarde, norme, manuale, specificaţii, alte publicaţii tehnice de specialitate) aplicabile pentru activitãţile de bazã pe care le desfãşoarã.
    2.2.10. Organizaţia de proiectare trebuie sã identifice şi sã implementeze mãsurile necesare în scopul eliminãrii neconformitãţilor constatate ca urmare a verificãrilor efectuate de autoritatea de supervizare a siguranţei zborurilor în scopul aprobãrii procedurilor de zbor instrumental.

    2.3. Cerinţe privind siguranţa
    2.3.1. Organizaţia de proiectare trebuie sã implementeze un sistem de management al siguranţei sau proceduri de management al siguranţei care sã asigure identificarea, evaluarea şi atenuarea sau eliminarea riscurilor privind siguranţa traficului aerian generate de activitãţile de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.
    2.3.2. Organizaţia de proiectare trebuie sã efectueze evaluarea de siguranţã a proiectãrii procedurilor de zbor.
    2.3.3. Evaluarea de siguranţã trebuie sã aibã în vedere aplicarea metodelor şi procedurilor de proiectare a procedurilor de zbor, începând cu etapa de analizare şi acceptare a solicitãrii clientului, analizarea aspectelor de proiectare, utilizarea standardelor de proiectare aplicabile, prelucrarea datelor aeronautice utilizate în procesul de proiectare, verificarea şi validarea etapelor de proiectare şi transmiterea în vederea publicãrii în documentele de informare aeronauticã.
    2.3.4. Furnizorul de servicii de trafic aerian certificat (furnizor ATS), în colaborare cu organizaţia de proiectare, trebuie sã efectueze evaluarea de siguranţã a implementãrii procedurilor de zbor instrumental prin evaluarea influenţei asupra procedurilor de zbor instrumental existente la aerodromul specificat şi la aerodromurile din vecinãtate, evaluarea complexitãţii şi încãrcãrii controlorului de trafic aerian, precum şi prin evaluarea influenţei asupra tuturor aspectelor care privesc furnizarea serviciului ATS.
    2.3.5. Furnizorul ATS trebuie sã realizeze evaluarea de siguranţã a impactului implementãrii procedurilor de zbor instrumental asupra sistemului ATM, în conformitate cu reglementãrile naţionale aplicabile.
    2.3.6. Furnizorul ATS şi organizaţia de proiectare trebuie sã realizeze evaluarea de siguranţã prin consultarea tuturor organizaţiilor implicate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental, precum şi a organizaţiilor care influenţeazã sau sunt afectate de implementarea procedurilor proiectate (operatori aerieni, furnizori de date aeronautice, administratori aeroportuari etc.).
    2.3.7. Prevederi referitoare la evaluarea de siguranţã în cazul proiectãrii şi implementãrii procedurilor de zbor instrumental sunt cuprinse în proceduri şi instrucţiuni specifice elaborate de autoritatea de supervizare a siguranţei zborurilor.

    2.4. Cerinţe privind resursele hardware şi software
    2.4.1. Organizaţia de proiectare trebuie sã dispunã de resursele hardware şi software adecvate pentru desfãşurarea activitãţilor de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental.
    2.4.2. Organizaţia de proiectare trebuie sã implementeze proceduri documentate de validare a aplicaţiilor software pe care le utilizeazã în proiectarea procedurilor de zbor instrumental.
    2.4.3. Organizaţia de proiectare trebuie sã valideze aplicaţiile software înainte de utilizarea acestora în proiectarea procedurilor de zbor instrumental.
    2.4.4. Organizaţia de proiectare trebuie sã întocmeascã şi sã menţinã actualizatã documentaţia tehnicã şi manualele de utilizare corespunzãtoare resurselor software şi hardware pe care le utilizeazã în proiectarea procedurilor de zbor instrumental.
    2.4.5. Validarea aplicaţiilor software utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental se face în conformitate cu prevederile Doc. OACI 9906, vol. 3.

    2.5. Cerinţe privind informaţiile/datele
    2.5.1. Organizaţia de proiectare trebuie sã procure informaţiile/datele necesare proiectãrii procedurilor de zbor instrumental.
    2.5.2. Organizaţia de proiectare trebuie sã utilizeze în proiectarea procedurilor de zbor instrumental informaţii/date ce au fost coordonate şi aprobate înaintea utilizãrii de cãtre: furnizorul ATS, administratorul aeroportului unde vor fi implementate procedurile, organizaţia/organizaţiile care furnizeazã date de teren şi obstaculare.
    2.5.3. Informaţiile/Datele utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental sau rezultate din aceastã activitate trebuie sã îndeplineascã cerinţele privind calitatea datelor (acurateţe, integritate, rezoluţie) specificate în RACR-HA şi RACR-AIS, ediţiile în vigoare.
    2.5.4. Informaţiile/Datele utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental trebuie sã fie actuale, complete şi adecvate scopului.
    2.5.5. Organizaţiile de proiectare şi organizaţiile care furnizeazã informaţii/date necesare proiectãrii trebuie sã asigure trasabilitatea informaţiilor/datelor.
    2.5.6. Organizaţia de proiectare sau furnizorul ATS trebuie sã procure datele obstaculare de la furnizorul AIS sau de la agenţii aeronautici civili autorizaţi de AACR pentru efectuarea mãsurãtorilor topografice.
    2.5.7. Organizaţia de proiectare sau furnizorul ATS trebuie sã procure datele de teren de la agenţi aeronautici civili autorizaţi pentru efectuarea mãsurãtorilor topografice sau de la alte organizaţii autorizate de autoritatea naţionalã în domeniul cadastrului.
    2.5.8. Organizaţia de proiectare trebuie sã verifice şi sã valideze informaţiile/datele utilizate sau rezultate din proiectare pentru a stabili dacã acestea îndeplinesc cerinţele privind calitatea datelor (acurateţe, rezoluţie, integritate şi trasabilitate) şi cerinţele privind sistemul geodezic de referinţã prevãzute în RACR-AIS, ediţia în vigoare, precum şi în alte reglementãri aplicabile.
    2.5.9. Transferul digital al datelor utilizate în sau rezultate din proiectare trebuie realizat cu respectarea cerinţelor privind calitatea datelor, prevãzute în RACR-AIS, ediţia în vigoare.
    2.5.10. Organizaţia de proiectare trebuie sã implementeze proceduri documentate de control al documentaţiei de proiectare, precum şi al altor documente relevante pe care le utilizeazã în sau care rezultã din activitãţile de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental.
    2.5.11. Organizaţiile care furnizeazã date de teren şi obstaculare utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental poartã întreaga rãspundere pentru acurateţea acestora.

    2.6. Cerinţe privind competenţa personalului
    2.6.1. Organizaţia de proiectare trebuie sã dispunã de personal care are cunoştinţele necesare, aptitudinile şi experienţa adecvatã pentru a putea desfãşura activitãţile de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental.
    2.6.2. Organizaţia de proiectare trebuie sã identifice şi sã documenteze cerinţele de competenţã, inclusiv nivelurile de competenţã şi experienţã specifice tipurilor de proceduri de zbor instrumental pe care le proiecteazã.
    2.6.3. Organizaţia de proiectare trebuie sã stabileascã şi sã implementeze programe de pregãtire iniţialã/calificare şi pregãtire recurentã a proiectanţilor de proceduri pentru a asigura menţinerea nivelului de competenţã corespunzãtor tipurilor de proceduri de zbor instrumental pe care le proiecteazã sau verificã.
    2.6.4. Organizaţia de proiectare trebuie sã asigure pregãtirea iniţialã a proiectanţilor în scopul obţinerii de cãtre aceştia a calificãrii necesare proiectãrii unui tip specific de proceduri de zbor instrumental.
    2.6.5. Organizaţia de proiectare trebuie sã asigure elaborarea şi desfãşurarea programelor de pregãtire iniţialã în scopul:
    a) dobândirii de cãtre participant/proiectant a cunoştinţelor necesare privind proiectarea procedurilor de zbor instrumental conform standardelor de proiectare prevãzute în Doc. OACI 8168, vol. 2, Doc. OACI 9613, precum şi în alte documente OACI relevante;
    b) obţinerii de cãtre participant/proiectant a deprinderilor/abilitãţilor necesare în activitatea de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.
    2.6.6. Organizaţia de proiectare trebuie sã asigure desfãşurarea programelor de pregãtire recurentã a proiectanţilor în scopul:
    a) actualizãrii şi/sau extinderii cunoştinţelor şi aptitudinilor necesare în proiectarea categoriilor de proceduri de zbor instrumental pentru care aceştia deţin calificarea;
    b) dobândirii de cunoştinţe necesare ca urmare a introducerii unor noi prevederi sau modificãrii prevederilor referitoare la cerinţele şi standardele de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.
    2.6.7. Pregãtirea iniţialã şi recurentã a proiectanţilor de proceduri trebuie sã cuprindã absolvirea cursurilor de proiectare a procedurilor de apropiere instrumentalã, utilizând standardele de proiectare cuprinse în Doc. OACI 8168, vol. 2, Doc. OACI 9613 şi în alte documente OACI relevante.
    2.6.8. Personalul implicat în activitatea de proiectare a procedurilor de zbor instrumental trebuie sã cunoascã şi sã respecte cerinţele prevãzute în reglementãrile naţionale şi internaţionale aplicabile.
    2.6.9. Competenţa proiectanţilor de proceduri trebuie evaluatã de cãtre AACR în cursul procesului de aprobare a procedurilor de zbor instrumental şi are în vedere evaluarea nivelului de cunoştinţe, a aptitudinilor şi a experienţei acestora.
    2.6.10. În scopul evaluãrii competenţei proiectanţilor de proceduri, AACR:
    a) analizeazã documentaţia de pregãtire iniţialã şi recurentã a proiectanţilor pentru a stabili dacã sunt îndeplinite cerinţele prevãzute în prezenta reglementare;
    b) analizeazã experienţa proiectanţilor implicaţi în activitãţile de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental.
    2.6.11. Prevederile Doc. OACI 9906, vol. 2, constituie cerinţe aplicabile în ce priveşte pregãtirea personalului de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.

    2.7. Cerinţe privind proiectarea procedurilor de zbor instrumental
    2.7.1. Organizaţia de proiectare trebuie sã se asigure cã procedurile de zbor instrumental pe care le proiecteazã îndeplinesc cerinţele şi criteriile prevãzute în reglementãrile şi standardele aplicabile, cerinţele furnizorului ATS, ale aeroportului unde vor fi implementate, ale aeroporturilor afectate, precum şi ale operatorilor aerieni.
    2.7.2. Organizaţia de proiectare trebuie sã implementeze proceduri documentate pentru controlul activitãţilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental, inclusiv al activitãţilor de verificare şi validare a etapelor de proiectare.
    2.7.3. Organizaţia de proiectare trebuie sã proiecteze procedurile de zbor instrumental implementate în FIR Bucureşti utilizând standardele de proiectare cuprinse în:
    a) Doc. OACI 8168, vol. 2, ed. 5/2006, inclusiv amendamentul nr. 2 din 2008;
    b) Doc. OACI 9613, ed. 3/2008;
    c) alte documente OACI aplicabile.
    2.7.4. Organizaţia de proiectare trebuie sã se asigure cã validarea şi verificarea etapelor de proiectare sunt efectuate de cãtre personalul din cadrul organizaţiei care are competenţa adecvatã/corespunzãtoare.
    2.7.5. Organizaţia de proiectare trebuie sã se asigure cã verificarea şi validarea etapelor de proiectare se efectueazã de alţi proiectanţi în afara celor care proiecteazã procedurile de zbor instrumental.
    2.7.6. Organizaţia de proiectare trebuie sã pãstreze şi sã actualizeze documentaţia referitoare la standardele de proiectare utilizate în proiectarea procedurilor de zbor instrumental.

    2.8. Cerinţe privind documentaţia de proiectare
    2.8.1. Organizaţia de proiectare trebuie sã întocmeascã, sã pãstreze şi sã actualizeze documentaţia de proiectare corespunzãtoare tipurilor de proceduri de zbor instrumental pe care le proiecteazã.
    2.8.2. Documentaţia de proiectare trebuie sã cuprindã:
    a) documentaţia necesarã pentru publicarea în Publicaţia de informare aeronauticã - AIP România, conform RACR-AIS, RACR-HA şi PIAC-BA, ediţiile în vigoare;
    b) documentaţia necesarã pentru asigurarea transparenţei în ce priveşte standardele, detaliile şi ipotezele considerate în activitatea de proiectare propriu-zisã, inclusiv informaţiile/datele aeronautice utilizate în proiectare. Documentaţia trebuie sã conţinã informaţii/date referitoare la:
    1. obstacolele semnificative pentru fiecare segment al procedurii;
    2. restricţiile de mediu considerate în proiectare;
    3. evaluarea infrastructurii;
    4. restricţiile de spaţiu aerian;
    5. cauzele modificãrii procedurilor în vigoare;
    6. cerinţele furnizorului ATS certificat;
    7. alte aspecte sau cerinţe avute în considerare în procesul de proiectare;
    c) documentaţia suplimentarã necesarã verificãrii şi validãrii procedurilor de zbor instrumental la sol şi în zbor.
    2.8.3. Organizaţia de proiectare trebuie sã pãstreze documentaţia de proiectare actualizatã şi completã.

    CAP. III
    Aprobarea procedurilor de zbor instrumental

    3.1. Generalitãţi
    3.1.1. Procedurile de zbor instrumental noi sau modificate trebuie aprobate de AACR înainte de publicarea acestora în documentele de informare aeronauticã de cãtre furnizorul AIS certificat de AACR.
    3.1.2. Aprobarea de cãtre AACR a procedurilor de zbor instrumental atestã cã:
    a) organizaţia de proiectare dispune de capacitatea necesarã şi îndeplineşte cerinţele prevãzute în prezenta reglementare şi în alte reglementãri aplicabile;
    b) organizaţia de proiectare a proiectat procedurile de zbor instrumental respectând cerinţele menţionate la pct. 2.7;
    c) procedurile de zbor instrumental supuse aprobãrii AACR îndeplinesc cerinţele de siguranţã şi de calitate prevãzute în prezenta reglementare şi în alte reglementãri aplicabile.
    3.1.3. În cadrul procesului de aprobare, AACR verificã dacã organizaţia de proiectare:
    a) are capabilitatea de a desfãşura activitãţile de proiectare a procedurilor de zbor instrumental conform cerinţelor aplicabile;
    b) se conformeazã cerinţelor de siguranţã a traficului aerian;
    c) are asigurat un management adecvat, compatibil cu cerinţele legislaţiei naţionale şi ale reglementãrilor aeronautice în vigoare;
    d) a implementat un sistem de management al calitãţii certificat conform SR EN ISO 9001 sau altui standard echivalent;
    e) deţine capacitatea financiarã, tehnicã şi profesionalã/umanã impusã de specificul şi amploarea activitãţii de proiectare pe care o desfãşoarã;
    f) îndeplineşte cerinţele privind calitatea datelor (acurateţe, integritate, rezoluţie) specificate în RACR-AIS, ediţia în vigoare;
    g) a proiectat procedurile de zbor instrumental utilizând standardele de proiectare menţionate la pct. 2.7.3;
    h) îndeplineşte cerinţele aplicabile documentaţiei de proiectare a procedurilor de zbor instrumental.

    3.2. Etapele procesului de aprobare
    3.2.1. Procesul de aprobare cuprinde urmãtoarele etape:
    a) solicitarea aprobãrii procedurilor de zbor instrumental;
    b) verificarea documentaţiei (denumitã în continuare documentaţia de aprobare) menţionate la pct. 3.3.2;
    c) aprobarea/respingerea procedurilor de zbor instrumental.
    3.2.2. Durata procesului de aprobare este de 15 zile lucrãtoare de la data depunerii la sediul AACR a documentaţiei de aprobare.
    3.2.3. Aceastã perioadã se prelungeşte cu intervalele de timp în care solicitantul se conformeazã cerinţelor suplimentare formulate de AACR (completarea documentaţiei prezentate iniţial, implementarea unor mãsuri corective etc.).

    3.3. Solicitarea aprobãrii organizaţiei de proiectare a procedurilor de zbor instrumental
    3.3.1. Organizaţia de proiectare trebuie sã completeze şi sã depunã la sediul AACR documentaţia de aprobare în scopul aprobãrii de cãtre AACR a procedurilor de zbor instrumental.
    3.3.2. Documentaţia de aprobare este constituitã din urmãtoarele:
    a) cererea de aprobare;
    b) memoriul de prezentare a organizaţiei de proiectare conform anexei care face parte integrantã din prezenta reglementare;
    c) manualul calitãţii proiectãrii procedurilor de zbor instrumental;
    d) documentaţia de proiectare a procedurilor de zbor instrumental pentru care se solicitã aprobarea;
    e) alte documente care dovedesc modul în care organizaţia îndeplineşte cerinţele aplicabile organizaţiilor de proiectare.
    3.3.3. AACR trebuie sã informeze solicitanţii despre conţinutul şi forma documentaţiei de aprobare, precum şi despre etapele procesului de aprobare.
    3.3.4. În situaţia în care organizaţia de proiectare a mai solicitat AACR aprobarea unor proceduri de zbor instrumental, aceasta depune la AACR cererea de aprobare, documentaţia de proiectare a procedurilor de zbor instrumental, precum şi un set minim de documente necesare actualizãrii celor menţionate la pct. 3.3.2 lit. b), c) şi e), dupã caz.

    3.4. Verificarea documentaţiei de aprobare
    3.4.1. Verificarea documentaţiei de aprobare cuprinde urmãtoarele etape:
    a) verificarea documentaţiei referitoare la organizaţia de proiectare;
    b) verificarea calitãţii procedurilor de zbor instrumental;
    c) efectuarea inspecţiei din zbor.

    I. Verificarea documentaţiei referitoare la organizaţia de proiectare
    3.4.2. AACR realizeazã analiza de fond a documentaţiei prezentate: conţinutul, modul de întocmire şi de prezentare, informaţiile declarate de solicitant în legãturã cu organizaţia şi cu activitãţile de proiectare a procedurilor de zbor instrumental, nivelul de documentare cu privire la prevederile legislaţiei naţionale şi ale reglementãrilor aeronautice aplicabile.
    3.4.3. Organizaţia de proiectare trebuie sã întocmeascã şi sã menţinã la zi memoriul de prezentare a organizaţiei, structurat conform anexei.
    3.4.4. AACR trebuie sã efectueze la sediul propriu verificarea documentelor depuse de solicitant în vederea aprobãrii procedurilor de zbor instrumental.
    3.4.5. Dupã primirea documentaţiei de aprobare, AACR efectueazã verificarea acesteia.
    3.4.6. La verificarea documentaţiei de aprobare prevãzute la pct. 3.3.2, AACR urmãreşte:
    1. datele de identificare declarate de solicitant;
    2. împuternicirea, în cazul în care solicitantul este reprezentat de altã persoanã;
    3. structura şi conţinutul memoriului de prezentare a organizaţiei;
    4. structura şi conţinutul manualului calitãţii;
    5. dovada plãţii tarifului cuvenit AACR pentru activitatea de evaluare în vederea aprobãrii;
    6. structura organizatoricã şi interfeţele compartimentelor prestatoare ale activitãţilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental;
    7. procedurile de sistem şi procedurile de control al activitãţilor de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental;
    8. procedurile de validare a datelor de teren şi obstaculare, precum şi a altor date utilizate în proiectare;
    9. facilitãţile tehnice specifice şi facilitãţile conexe, proceduri de control şi întreţinere, norme/normative tehnice utilizate etc.;
    10. programul de pregãtire iniţialã şi recurentã a proiectanţilor care au proiectat, au verificat şi au validat procedurile de zbor instrumental transmise AACR în vederea aprobãrii;
    11. modalitãţile de planificare, organizare/derulare, control şi înregistrare a activitãţilor de proiectare, verificare şi validare a procedurilor de zbor instrumental;
    12. alte elemente de evaluare, specifice activitãţilor de proiectare în domeniul navigaţiei aeriene supuse autorizãrii.
    3.4.7. În cazul în care sunt necesare precizãri suplimentare, modificãri şi/sau completãri ale cererii şi/sau documentaţiei de aprobare, AACR solicitã în scris solicitantului informaţiile respective.
    3.4.8. Solicitantul trebuie sã actualizeze în mod corespunzãtor şi operativ documentaţia de aprobare.
    3.4.9. Solicitantul trebuie sã punã la dispoziţia AACR documentaţia de aprobare completã şi actualizatã.
    3.4.10. Solicitantul poartã rãspunderea pentru corectitudinea informaţiilor/datelor cuprinse în documentaţia transmisã AACR în scopul evaluãrii procedurilor de zbor instrumental.

    II. Verificarea calitãţii procedurilor de zbor instrumental
    3.4.11. Verificarea calitãţii procedurilor de zbor instrumental trebuie sã urmãreascã:
    a) îndeplinirea cerinţelor privind calitatea datelor;
    b) respectarea cerinţelor şi standardelor de proiectare specifice tipului de procedurã pentru care se solicitã aprobarea;
    c) îndeplinirea cerinţelor referitoare la documentarea şi implementarea proceselor IFP şi FPD;
    d) verificarea îndeplinirii cerinţelor de siguranţã a traficului aerian.
    3.4.12. În aceastã etapã AACR verificã documentaţia de proiectare în scopul identificãrii neconformitãţilor privind utilizarea şi aplicarea standardelor de proiectare, datele utilizate în sau rezultate din proiectare, precum şi desfãşurarea proceselor de proiectare, verificare şi validare.
    3.4.13. În cadrul acestei etape AACR efectueazã:
    a) verificarea conformitãţii surselor de date utilizate în proiectare;
    b) verificarea îndeplinirii cerinţelor de calitate aplicabile datelor aeronautice;
    c) verificarea conformitãţii proceselor IFP şi FPD;
    d) verificarea conformitãţii şi corectitudinea utilizãrii standardelor de proiectare;
    e) verificarea altor cerinţe aplicabile, inclusiv a celor referitoare la evaluarea de siguranţã.

    III. Inspecţia din zbor
    3.4.14. Inspecţia din zbor trebuie efectuatã în cazul procedurilor de zbor instrumental noi, precum şi în cazul utilizãrii unor informaţii/date a/ale cãror acurateţe şi/sau integritate nu a/au putut fi verificatã/e.
    3.4.15. În scopul verificãrii îndeplinirii cerinţelor de siguranţã a traficului aerian, AACR poate stabili efectuarea inspecţiei din zbor a procedurilor de zbor instrumental şi în alte situaţii.
    3.4.16. Inspecţia din zbor a procedurilor de zbor instrumental are urmãtoarele obiective:
    a) verificarea corectitudinii informaţiilor/datelor procedurii;
    b) identificarea obstacolelor semnificative şi evaluarea înãlţimilor/altitudinilor de trecere în siguranţã;
    c) operarea în limitele de siguranţã de cãtre aeronavele cãrora le sunt destinate;
    d) operarea procedurii cu uşurinţã şi evitarea manevrelor care solicitã piloţii şi pasagerii peste limitele acceptate;
    e) asigurarea evitãrii interferenţelor radio;
    f) evaluarea infrastructurii necesare, a vizibilitãţii şi a altor factori operaţionali.
    3.4.17. Organizaţia de proiectare trebuie sã punã la dispoziţia AACR informaţiile/datele necesare pentru efectuarea inspecţiei din zbor.
    3.4.18. Organizaţia de proiectare poartã rãspunderea pentru datele şi informaţiile puse la dispoziţia AACR în vederea efectuãrii inspecţiei din zbor a procedurilor de zbor instrumental.
    3.4.19. Inspecţia din zbor trebuie efectuatã dupã verificarea de cãtre AACR a documentaţiei de aprobare şi doar dacã AACR a constatat cã organizaţia de proiectare a respectat în totalitate cerinţele aplicabile.

    3.5. Acordarea aprobãrii procedurilor de zbor instrumental
    3.5.1. Rezultatele activitãţilor de verificare se concretizeazã prin întocmirea de cãtre AACR a unui raport de evaluare în care se consemneazã constatãrile privind capacitatea solicitantului de a desfãşura activitãţi de proiectare conform cerinţelor aplicabile.
    3.5.2. Raportul de evaluare trebuie sã menţioneze neconformitãţile constatate, cerinţele suplimentare ce trebuie îndeplinite de solicitant, termenele de înlãturare a neconformitãţilor şi de îndeplinire a cerinţelor suplimentare formulate de AACR.
    3.5.3. În raportul de evaluare se specificã reglementãrile, standardele, normele şi alte documente de referinţã interne sau internaţionale care au fost considerate în cadrul evaluãrii.
    3.5.4. În funcţie de constatãrile referitoare la îndeplinirea sau neîndeplinirea cerinţelor prevãzute de reglementãrile aplicabile, raportul de evaluare trebuie sã consemneze propunerea de aprobare, respectiv de respingere a procedurilor de zbor instrumental.
    3.5.5. Decizia de aprobare sau de respingere a procedurilor de zbor instrumental emisã de AACR şi semnatã de directorul general al AACR se transmite solicitantului, însoţitã de un exemplar în copie al raportului de evaluare.
    3.5.6. Un exemplar-martor al deciziei de aprobare sau de respingere şi al raportului de evaluare se pãstreazã la AACR.
    3.5.7. Decizia de aprobare sau de respingere a procedurilor de zbor instrumental se comunicã organizaţiei de proiectare, în scris, în termen de 5 zile lucrãtoare de la luarea deciziei.

    CAP. IV
    Cerinţe privind actualizarea continuã

    4.1. În scopul îndeplinirii cerinţelor privind siguranţa traficului aerian, furnizorul ATS şi organizaţia de proiectare trebuie sã evalueze modificãrile datelor obstaculare, de aerodrom, ale datelor privind mijloacele de navigaţie, precum şi ale altor date aeronautice utilizate în proiectare pentru a stabili dacã este necesarã reproiectarea sau retragerea/suspendarea procedurilor de zbor instrumental publicate în documentele de informare aeronauticã.
    4.2. Furnizorul ATS şi organizaţia de proiectare trebuie sã evalueze în mod continuu modificãrile standardelor de proiectare, precum şi ale altor standarde sau cerinţe avute în vedere la proiectarea procedurilor de zbor instrumental publicate în documentele de informare aeronauticã.
    4.3. Furnizorul ATS împreunã cu organizaţia de proiectare trebuie sã evalueze procedurile de zbor instrumental proiectate şi publicate nu mai târziu de 5 ani de la data efectivã a primei publicãri în documentele de informare aeronauticã.
    4.4. În urma evaluãrii modificãrilor, furnizorul ATS împreunã cu organizaţia de proiectare trebuie sã stabileascã dacã procedurile de zbor instrumental publicate trebuie modificate sau retrase/suspendate, respectiv dacã este necesarã proiectarea unor proceduri de zbor instrumental noi.

    CAP. V
    Cerinţe privind indicatorii de performanţã

    5.1. Organizaţia de proiectare trebuie sã identifice şi sã implementeze un set minim de indicatori de performanţã sub forma unor obiective mãsurabile sau cuantificabile.
    5.2. Indicatorii de performanţã trebuie stabiliţi avându-se în vedere aspectele care influenţeazã siguranţa traficului aerian.
    5.3. Organizaţia de proiectare trebuie sã stabileascã pentru fiecare indicator de performanţã un nivel care poate fi îndeplinit în mod obiectiv.

    CAP. VI
    Supravegherea continuã a organizaţiilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental

    6.1. Scopul procesului de supraveghere
    6.1.1. Procesul de supraveghere continuã a organizaţiilor de proiectare care proiecteazã proceduri de zbor instrumental pentru traficul aerian din FIR Bucureşti are scopul de a verifica dacã acestea:
    a) menţin condiţiile existente menţionate în documentaţia de aprobare depusã la AACR;
    b) respectã cerinţele reglementãrilor aeronautice civile aplicabile privind siguranţa şi asigurarea calitãţii procedurilor de zbor instrumental.

    6.2. Organizarea procesului de supraveghere
    6.2.1. Procesul de supraveghere se organizeazã, este condus şi se executã de cãtre AACR.
    6.2.2. Supravegherea se realizeazã pe baza programului şi a procedurilor stabilite de AACR.
    6.2.3. Activitatea de supraveghere se realizeazã prin inspecţii şi evaluãri periodice, planificate sau inopinate, ale activitãţilor de proiectare a procedurilor de zbor instrumental desfãşurate de organizaţiile de proiectare.
    6.2.4. În cazul sesizãrii unor deficienţe sau apariţiei unor dificultãţi, de orice naturã, care afecteazã ori ar putea afecta siguranţa activitãţilor aeronautice, AACR organizeazã inspecţii dedicate pentru cazul respectiv.
    6.2.5. Dacã în urma activitãţii de supraveghere se constatã cã organizaţia de proiectare nu mai îndeplineşte cerinţele prevãzute în reglementãrile aplicabile, AACR informeazã imediat, în scris, agentul aeronautic în cauzã asupra neconformitãţilor constatate şi solicitã remedierea acestora într-o perioadã de 60 de zile lucrãtoare.

    CAP. VII
    Responsabilitãţi şi obligaţii

    7.1. Agenţii aeronautici civili care proiecteazã proceduri de zbor instrumental pentru traficul aerian în FIR Bucureşti trebuie:
    a) sã menţinã facilitãţile, cadrul operaţional şi/sau sistemul de management al calitãţii conform prevederilor prezentei reglementãri şi altor reglementãri aplicabile;
    b) sã desfãşoare activitãţile de proiectare a procedurilor de zbor instrumental în conformitate cu prevederile prezentei reglementãri şi ale altor reglementãri aplicabile;
    c) sã permitã şi sã asigure persoanelor desemnate de AACR accesul la documentaţia şi facilitãţile proprii, sã asigure accesul inspectorilor AACR la facilitãţile şi documentaţia subcontractanţilor/furnizorilor, pentru efectuarea evaluãrii sau supravegherii necesare determinãrii conformãrii cu prevederile prezentei reglementãri şi ale altor reglementãri aplicabile;
    d) sã comunice AACR, anticipat când este posibil, orice modificare semnificativã în organizare, facilitãţi sau sistemul calitãţii, însoţitã de o evaluare a implicaţiilor potenţiale şi de un plan de mãsuri pentru eliminarea ori minimizarea efectelor acestora;
    e) sã procure datele obstaculare utilizate în proiectare de la furnizorul AIS certificat de AACR sau de la agenţii aeronautici civili autorizaţi de AACR pentru efectuarea mãsurãtorilor topografice;
    f) sã procure datele de teren utilizate în proiectare de la agenţi aeronautici civili autorizaţi de AACR pentru efectuarea mãsurãtorilor topografice, de la Direcţia topograficã militarã din subordonarea Ministerului Apãrãrii Naţionale sau de la alte organizaţii autorizate de autoritatea naţionalã în domeniul cadastrului.

    ANEXĂ
    la reglementarea RACR-CPPZI

                              STRUCTURA MEMORIULUI
                   de prezentare a organizaţiei de proiectare

    În conformitate cu prevederile pct. 3.3.2 lit. b) din reglementare, organizaţia de proiectare trebuie sã depunã la sediul Autoritãţii Aeronautice Civile Române (AACR), odatã cu cererea de aprobare a procedurilor de zbor instrumental, memoriul de prezentare, care va include cel puţin urmãtoarele elemente:



    Informaţii preliminare
    0.1. Pagina de gardã
    0.2. Cuprins
    0.3. Lista reviziilor
    0.4. Lista paginilor efective
    0.5. Lista de difuzare
    0.6. Scopul memoriului de prezentare şi documente de referinţã
    0.7. Definiţii, terminologie, abrevieri şi sigle
    0.8. Prezentarea organizaţiei
    0.9. Anexe:
          Anexa nr. 0.1: Copie a certificatului de înregistrare
          Anexa nr. 0.2: Copie a statutului înregistrat al organizaţiei
          Anexa nr. 0.3: Copie a certificatului de înregistrare fiscalã

    Capitolul I - Management
    1.1. Declaraţia managerului responsabil al organizaţiei
    1.2. Domeniul de activitate
    1.3. Resurse umane
    1.4. Personal de conducere nominalizat, inclusiv specimene de semnãturi
    1.5. Sarcinile şi responsabilitãţile personalului de conducere (inclusiv
          asigurarea legãturii cu AACR)
    1.6. Structura organizatoricã: organigrama, diagrama de relaţii
          exterioare
    1.7. Personalul de proiectare a procedurilor de zbor instrumental
    1.8. Facilitãţi
    1.9. Procedura de notificare a AACR
    1.10. Procedura de amendare a memoriului de prezentare

    Capitolul II - Proceduri specifice sistemului de management al calitãţii
    2.1. Controlul documentelor
    2.2. Controlul înregistrãrilor
    2.3. Auditul intern
    2.4. Tratarea produsului neconform
    2.5. Acţiuni corective
    2.6. Acţiuni preventive

    Capitolul III - Proceduri de control al proiectãrii procedurilor de zbor
instrumental
    3.1. Descrierea procesului procedurilor de zbor instrumental (procesul
          IFP)
    3.2. Descrierea procesului de proiectare a procedurilor de zbor
          instrumental (procesul FDP)
    3.3. Procedura de verificare şi validare a datelor de proiectare
    3.4. Procedura de verificare şi validare a etapelor de proiectare



                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016