Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ RACR-AZAC din 20 decembrie 2024  Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile, ediţia 2/2024    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ RACR-AZAC din 20 decembrie 2024 Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile, ediţia 2/2024

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 59 din 23 ianuarie 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 4.060 din 20 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 23 ianuarie 2025.
──────────

    Preambul
    (1) Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul şi în spaţiul aerian naţional este reglementată prin Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare, prin actele normative interne din domeniu, prin legislaţia europeană, precum şi prin prevederile Convenţiei privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944 (denumită în continuare Convenţia de la Chicago), şi ale altor convenţii şi acorduri internaţionale la care România este parte.
    (2) În conformitate cu prevederile Codului aerian şi în scopul reglementării domeniului aviaţiei civile, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, emite reglementări aeronautice civile române care au caracter obligatoriu pentru toţi participanţii la activităţile aeronautice civile şi conexe, precum şi pentru persoanele care desfăşoară activităţi în zonele supuse servituţilor de aeronautică civilă.
    (3) Regia autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română“ este organismul tehnic specializat desemnat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru supravegherea punerii în aplicare a reglementărilor aeronautice specifice domeniilor în care deţine competenţe.
    (4) În conformitate cu prevederile art. 6 din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare, Autoritatea Aeronautică Civilă Română este autoritate competentă în domeniul aviaţiei civile, organism tehnic specializat, cu personalitate juridică, autofinanţat şi independent organizaţional, care funcţionează ca regie autonomă sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi îşi exercită în mod independent atribuţiile privind certificarea agenţilor aeronautici civili, a personalului aeronautic civil şi a tehnicii aeronautice civile, precum şi supravegherea menţinerii condiţiilor asociate documentelor de certificare emise.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    1.1 Definiţii şi acronime
    A. Definiţii

    (1) Atunci când sunt folosiţi în cadrul prezentei reglementări, termenii de mai jos au următorul înţeles:
    a) conversie - proces administrativ prin care este emis un document de autorizare/certificare naţional în baza unui document de certificare emis de autoritatea competentă de aviaţie civilă din alt stat, în urma constatării faptului că sunt îndeplinite toate condiţiile impuse prin prezenta reglementare;
    b) recunoaştere - proces administrativ prin care se acceptă, parţial sau în totalitate, un document de certificare emis de autoritatea competentă de aviaţie civilă din alt stat, în condiţiile stabilite prin prezentul act normativ;
    c) revocare - proces administrativ care are ca rezultat încetarea definitivă a efectelor juridice produse de o autorizare/certificare;
    d) solicitant - persoană fizică/juridică cu domiciliul, reşedinţa permanentă sau sediul social în România sau într-un alt stat, care solicită emiterea unei certificări, în baza prevederilor prezentului act normativ;
    e) suspendare - proces administrativ care are ca rezultat încetarea temporară a efectelor juridice produse de o autorizare/certificare;
    f) zbor tehnic - zborul de la locaţia unde se află o aeronavă la un moment dat la locaţia unde se află facilităţile unde urmează să fie derulate activităţile de întreţinere sau zborul/zborurile desfăşurat(e) după efectuarea lucrărilor de întreţinere, în cazul în care acestea sunt parte a programului de întreţinere emis de fabricant.


    (2) Definiţiile utilizate în prezenta reglementare, altele decât cele menţionate mai sus, au înţelesul prevăzut în Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare.

    B. Acronime
    AACR - Autoritatea Aeronautică Civilă Română
    EASA - Agenţia Europeană pentru Siguranţă în Aviaţie (European Safety Aviation Agency)
    ICAO - Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile (International Civil Aviation Organization)
    MME - memoriu de prezentare a managementului continuităţii navigabilităţii (Maintenance Management Exposition)
    MOE - memoriu de prezentare a organizaţiei de întreţinere (Maintenance Organization Exposition)
    PZN - permis de zbor naţional
    PZNR - permis de zbor naţional restrictiv
    RACR - reglementări aeronautice civile române
    ST - specificaţie tehnică


    1.2 Scop
    Prezenta reglementare stabileşte condiţiile pentru:
    1. emiterea documentelor de navigabilitate (permis de zbor naţional/permis de zbor naţional restrictiv), precum şi de menţinere a valabilităţii acestora;
    2. emiterea documentelor de export a aeronavelor (certificat de export);
    3. autorizarea organizaţiilor de:
    a) management al continuităţii navigabilităţii;
    b) întreţinere;

    4. emiterea directivelor de navigabilitate pentru categoriile de aeronave menţionate la art. 1.3 alin. (1) lit. a) şi b), aeronave ce sunt înscrise în Registrul unic de înmatriculare al aeronavelor civile din România (RUIAC).


    1.3 Domeniul de aplicabilitate

    (1) Prevederile prezentei reglementări sunt aplicabile:
    a) aeronavelor menţionate la pct. 1 lit. a)-d), f)-g) şi i) din anexa I la Regulamentul (UE) 2018/1.139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2.111/2005, (CE) nr. 1.008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3.922/91 al Consiliului, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2018/1.139;
    b) altor categorii de aeronave care nu se află sub incidenţa actelor normative naţionale/europene specifice domeniului aviaţiei civile;
    c) organizaţiilor de întreţinere şi organizaţiilor de management al continuităţii navigabilităţii ce desfăşoară activităţi specifice pentru categoriile de aeronave prevăzute la lit. a) şi b);
    d) oricărui/oricărei produs (motor sau elice), piese sau echipament montat(e) sau destinat(e) montării pe o aeronavă din categoriile menţionate la lit. a) şi b).


    (2) Prevederile prezentei reglementări nu se aplică aeronavelor de stat, aşa cum acestea sunt definite în Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare.

    1.4 Criterii de încadrare
    Includerea unei aeronave civile în una dintre categoriile definite la art. 1.3 alin. (1) lit. a) şi b) este efectuată de AACR în baza unei proceduri de aeronautică civilă (PAC), emisă de AACR şi publicată pe pagina proprie de internet.

    1.5 Permisul de zbor naţional (PZN) şi permisul de zbor restrictiv (PZNR)

    (1) Pentru a desfăşura activităţi de zbor în spaţiul aerian naţional cu o aeronavă civilă căreia îi sunt aplicabile prevederile prezentei reglementări, aceasta trebuie să deţină un document de navigabilitate emis de AACR, în termen de valabilitate.

    (2) Documentele de navigabilitate emise de AACR în baza prezentului act normativ sunt permisul de zbor naţional (PZN) şi permisul de zbor naţional restrictiv (PZNR).

    (3) Permisul de zbor naţional (PZN) se emite în urma constatării conformării aeronavei cu:
    - specificaţia tehnică (ST) elaborată şi aprobată conform art. 2.2;
    – documentaţia tehnică aprobată de AACR pentru categoria/tipul respectiv(ă) de aeronavă;
    – orice alte prevederi din prezenta reglementare.


    (4) Permisul de zbor naţional restrictiv (PZNR) se emite în baza unei analize de risc în scopul desfăşurării:
    - zborurilor tehnice;
    – zborurilor test care sunt parte a unui program de emitere a unui PZN;
    – zborurilor de poziţionare la facilităţile unei organizaţii de întreţinere autorizate în baza prevederilor acestei reglementări.


    (5) Forma şi conţinutul documentelor de navigabilitate se stabilesc prin decizie a directorului general al AACR şi acestea includ cel puţin următoarele informaţii:
    a) fabricantul şi tipul aeronavei;
    b) categoria în care a fost încadrată aeronava conform art. 1.4;
    c) însemnele de înmatriculare alocate;
    d) data emiterii PZN/PZNR şi valabilitatea acestuia, dacă este cazul;
    e) semnătura emitentului;
    f) limitările de operare şi condiţiile privind menţinerea navigabilităţii, dacă este cazul.


    1.6 Valabilitatea documentelor de navigabilitate

    (1) Dacă nu este suspendat, revocat sau predat voluntar, un PZN are valabilitate:
    a) nelimitată, în cazul categoriilor de aeronave menţionate la art. 1 lit. (a), (d), (f) şi (g) din anexa I la Regulamentul (UE) 2018/1.139;
    b) 3 ani, în cazul categoriilor de aeronave menţionate la art. 1 lit. (b), (c) şi (i) din anexa I la Regulamentul (UE) 2018/1.139;
    c) 2 ani, în cazul categoriilor de aeronave menţionate la art. 1.3 alin. (1) lit. (b).


    (2) Perioada de valabilitate în cazul unui PZNR este de 6 luni de la data emiterii. În cazul unei solicitări justificate, AACR extinde valabilitatea unui PZNR cu maximum 6 luni.

    1.7 Prelungirea valabilităţii PZN

    (1) Prelungirea valabilităţii unui PZN emis de AACR este condiţionată de:
    a) efectuarea lucrărilor de întreţinere conform programului de întreţinere a aeronavei;
    b) aplicarea buletinelor service, a directivelor şi a dispoziţiilor de navigabilitate obligatorii;
    c) parcurgerea cu succes a inspecţiilor, la sol şi în zbor, efectuate de AACR.


    (2) Inspecţiile la sol şi în zbor sunt planificate şi se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 2.5 „Inspecţia de navigabilitate“.

    (3) În scopul verificării menţinerii stării de navigabilitate, AACR efectuează inspecţii anuale de navigabilitate la aeronavele ce deţin PZN cu valabilitate mai mare de 1 an sau pe termen nelimitat.
    Planificarea acestor inspecţii se va efectua având în vedere evaluarea riscurilor şi a informaţiilor disponibile privind incidentele/ accidentele în cazul aeronavei respective sau a deţinătorului acesteia.


    1.8 Suspendarea/Revocarea documentelor de navigabilitate

    (1) Valabilitatea unui document de navigabilitate se suspendă în una dintre următoarele situaţii:
    a) nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza emiterii respectivului document;
    b) aeronava sau componente ale acesteia a/au suferit modificări neaprobate;
    c) programul de testare a fost schimbat fără acordul AACR;
    d) deţinătorul/proprietarul aeronavei refuză să permită personalului AACR accesul la aeronavă sau la documentaţia acesteia.


    (2) Valabilitatea unui document de navigabilitate se suspendă pe o perioadă de maximum 24 de luni, fără a fi posibil ca perioada de suspendare să depăşească termenul de valabilitate a documentului de navigabilitate, în cazul în care documentul menţionează un astfel de termen.

    (3) Suspendarea valabilităţii documentului de navigabilitate încetează în momentul în care AACR constată că au fost înlăturate cauzele care au condus la decizia de suspendare.

    (4) Un document de navigabilitate se revocă în una dintre următoarele situaţii:
    a) la radierea aeronavei din Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile din România;
    b) deţinătorul a efectuat activităţi de zbor cu o aeronavă al cărei document de navigabilitate avea valabilitatea suspendată;
    c) la încheierea perioadei de suspendare a documentului de navigabilitate se constată că nu au fost înlăturate cauzele care au condus la decizia de suspendare;
    d) la solicitarea motivată a deţinătorului/proprietarului aeronavei.


    (5) Suspendarea sau revocarea documentelor de navigabilitate se dispune prin decizie motivată a directorului general al AACR şi se comunică deţinătorului/proprietarului aeronavei, în termen de 3 zile lucrătoare de la emiterea acesteia.

    (6) Deţinătorul documentului de navigabilitate suspendat sau revocat are obligaţia de a depune la AACR originalul documentului, în termen de 3 zile lucrătoare de la data primirii deciziei, în cazul documentelor emise în format fizic.

    1.9 Transferul documentelor de navigabilitate
    Un document de navigabilitate se transferă odată cu aeronava de la un proprietar/deţinător la altul, iar noul proprietar/deţinător preia, în totalitate, obligaţiile care îi revin în această calitate.

    1.10 Contestaţii
    Decizia privind suspendarea sau revocarea unui document de navigabilitate, precum şi refuzul nejustificat de a emite un document de navigabilitate pot fi contestate conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2024, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. II
    Navigabilitate iniţială
    SECŢIUNEA 1
    Generalităţi
    2.1 Cererea pentru emiterea PZN/PZNR

    (1) În vederea obţinerii unui PZN/PZNR, solicitantul trebuie să transmită la AACR o cerere însoţită de următoarele documente/înscrisuri:
    a) proiectul aeronavei, în cazul aeronavelor nou-construite, sau documentaţia tehnică prevăzută la art. 3.18 alin. (1) lit. a) şi b), în cazul aeronavelor experimentale modificate;
    b) documentaţia tehnică din care să rezulte conformarea aeronavei cu specificaţiile naţionale de certificare şi protecţia mediului, precum şi cu regulamentele sau normativele de siguranţă în vigoare;
    c) documentaţia tehnică de întreţinere şi operare a aeronavei;
    d) înregistrări din care să rezulte efectuarea lucrărilor de întreţinere la zi, precum şi situaţia resurselor, cu excepţia aeronavelor aflate în stadiul de proiect;
    e) dovada aplicării buletinelor de serviciu, a directivelor şi circularelor de navigabilitate aplicabile, dacă este cazul;
    f) dovada achitării tarifelor percepute de AACR pentru certificarea de navigabilitate, conform reglementărilor în vigoare.


    (2) Modelul şi conţinutul cererii pentru emiterea PZN/PZNR sunt stabilite prin decizie a directorului general al AACR, aceasta fiind publicată pe pagina proprie de internet a AACR.

    2.2 Specificaţia tehnică (ST)

    (1) ST este elaborată de către solicitantul PZN/PZNR şi aprobată de AACR sau, după caz, poate fi elaborată de către AACR.

    (2) ST conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) tipul şi varianta aeronavei;
    b) categoria aeronavei stabilită conform art. 1.4 şi justificarea încadrării în categoria respectivă;
    c) proiectantul;
    d) constructorul;
    e) caracteristicile tehnice (descriere generală, motorizare, performanţe, mase şi centraj, sisteme şi echipamente, limitări de operare, referinţa documentaţiei de întreţinere şi operare etc.);
    f) alte informaţii relevante privind scopul şi condiţiile de întreţinere şi operare.


    (3) Orice modificare adusă configuraţiei aeronavei trebuie aprobată de AACR înainte de punerea în aplicare.

    (4) Pe pagina proprie de internet AACR publică şi menţine actualizată lista specificaţiilor tehnice.

    2.3 Aprobarea proiectului pentru aeronavele nou-construite

    (1) În cazul aeronavelor nou-construite, cu excepţia celor construite din kituri, proiectul acestora se avizează de către o organizaţie de proiectare acceptată de către AACR.

    (2) Proiectul trebuie să conţină informaţii referitoare la lucrările de întreţinere şi reparaţii necesare pentru asigurarea continuităţii navigabilităţii aeronavei.

    (3) Condiţiile de acceptare a organizaţiilor de proiectare sunt stabilite printr-o procedură de aeronautică civilă (PAC) emisă de AACR şi publicată pe pagina proprie de internet.

    (4) Conţinutul tehnic al proiectului trebuie să permită AACR stabilirea condiţiilor de zbor şi a limitărilor necesare pentru operarea în siguranţă a aeronavei.

    (5) AACR poate decide efectuarea unor inspecţii pe parcursul construirii aeronavei.

    (6) Constructorul are obligaţia de a păstra, pe durata de serviciu a aeronavei, toate înregistrările relevante referitoare la fabricaţia componentelor şi/sau montajul aeronavei, materialele utilizate, încercări şi teste, inclusiv pentru lucrările subcontractate.

    (7) Testele în zbor pot avea loc numai în baza unui PZNR emis de către AACR.

    (8) Programul de testare în zbor trebuie avizat de către organizaţia de proiectare acceptată de AACR.

    (9) Testele în zbor trebuie să demonstreze conformarea aeronavei cu caracteristicile tehnice din proiect şi capacitatea aeronavei de a zbura în siguranţă. Nu este permisă survolarea zonelor dens populate sau aterizarea pe alt aerodrom decât cel de decolare.

    (10) Pe parcursul zborurilor de test, la bordul aeronavei este permisă prezenţa echipajului necesar pentru efectuarea acestor zboruri.

    (11) Membrii echipajului care efectuează zborurile de test trebuie să deţină licenţă de pilot în termen de valabilitate pentru categoria respectivă de aeronave, experienţă relevantă (cel puţin calificarea de instructor) în activitatea de zbor pe acest tip de aeronave şi să fie nominalizaţi în programul de testare transmis spre aprobare la AACR.

    2.4 Evaluarea în vederea emiterii PZN/PZNR
    Procesul de evaluare a conformării aeronavei cu ST cuprinde următoarele etape:
    a) analiza documentaţiei tehnice transmise de către solicitant;
    b) inspecţia de navigabilitate a aeronavei.


    2.5 Inspecţia de navigabilitate

    (1) Inspecţia de navigabilitate este efectuată de AACR în vederea emiterii sau prelungirii valabilităţii PZN/PZNR.

    (2) Inspecţia de navigabilitate se efectuează după aprobarea de către AACR a documentaţiei tehnice transmise de solicitant.

    (3) Inspecţia de navigabilitate cuprinde următoarele activităţi:
    a) inspecţia la sol, constând în:
    (i) analiza documentelor însoţitoare ale aeronavei, verificarea efectuării lucrărilor prevăzute în programul de întreţinere, a aplicării buletinelor service, a directivelor şi dispoziţiilor de navigabilitate obligatorii, precum şi a înregistrărilor de utilizare existente;
    (ii) un control tehnic la sol al aeronavei;

    b) inspecţia în zbor, dacă AACR consideră necesar.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Conversia/Recunoaşterea documentelor de navigabilitate emise de autorităţile competente din alte state
    2.6 Conversia documentelor de navigabilitate

    (1) Conversia unui document de navigabilitate emis de autoritatea competentă din alt stat se face de către AACR, numai în situaţia în care se solicită pentru aeronava respectivă înmatricularea în România.

    (2) Documentul de navigabilitate emis de autoritatea competentă din alt stat trebuie să fie în termen de valabilitate.

    (3) În vederea conversiei, deţinătorul aeronavei trebuie să adreseze către AACR o cerere în acest sens, însoţită de următoarele documente:
    a) documentul de navigabilitate emis de autoritatea competentă din statul de înmatriculare;
    b) copia reglementării în baza căreia autoritatea competentă din alt stat a emis documentul de navigabilitate, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere privind conformarea ca autenticitate cu documentul original;
    c) documentaţia tehnică de întreţinere şi operare a aeronavei;
    d) specificaţia tehnică.


    (4) Modelul cererii este stabilit prin decizie a directorului general al AACR şi se publică pe pagina proprie de internet a AACR.

    (5) Documentele redactate într-o altă limbă decât limba română se depun împreună cu traducerea autorizată a acestora în limba română.

    (6) AACR procedează la conversia documentelor de navigabilitate emise în alte state numai dacă cerinţele în baza cărora au fost emise acestea se situează cel puţin la nivelul cerinţelor din prezenta reglementare.

    (7) În urma evaluării documentelor, AACR poate solicita suplimentar informaţii şi/sau inspecţii la sol şi în zbor.

    (8) Conversia se face prin emiterea de către AACR a unui PZN/PZNR, în conformitate cu prezenta reglementare.

    (9) Documentele de navigabilitate care au făcut obiectul conversiei se depun în original la AACR.

    2.7 Recunoaşterea documentelor de navigabilitate

    (1) AACR recunoaşte documente de navigabilitate aflate în termen de valabilitate, emise de autorităţile competente din alte state pentru categoriile de aeronave care intră în domeniul de aplicare a prezentei reglementări, în condiţiile în care prevederile reglementării în baza căreia acestea au fost emise se situează cel puţin la nivelul cerinţelor prezentei reglementări.

    (2) În vederea recunoaşterii, deţinătorul aeronavei transmite la AACR o cerere, cu cel puţin 30 de zile înaintea datei planificate pentru efectuarea zborurilor în România, însoţită de următoarele documente:
    a) copia certificatului de înmatriculare;
    b) copia documentului de navigabilitate, în termen de valabilitate;
    c) copia documentului prin care sunt descrise condiţiile de utilizare a aeronavei sau copiile altor documente similare, dacă este cazul;
    d) copia certificatului de autorizare a staţiilor radio;
    e) în cazul în care pilotul nu este deţinătorul aeronavei, acordul deţinătorului/deţinătorilor aeronavei privind utilizarea acesteia de către pilot;
    f) copia reglementării în baza căreia autoritatea competentă din alt stat a emis documentul de navigabilitate, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere privind conformarea ca autenticitate cu documentul original.


    (3) Documentele redactate într-o altă limbă decât limba română se depun împreună cu traducerea autorizată a acestora în limba română.

    (4) Modelul cererii standard este aprobat prin decizie a directorului general al AACR şi se publică pe pagina proprie de internet a AACR. Ulterior evaluării documentelor transmise, AACR poate solicita documente/înscrisuri suplimentare sau poate planifica şi desfăşura inspecţii la sol şi în zbor.

    (5) Procesul de recunoaştere se finalizează prin emiterea unei scrisori de recunoaştere de AACR. Forma şi conţinutul acestei scrisori sunt stabilite prin decizie a directorului general al AACR şi se publică pe pagina proprie de internet a AACR.

    (6) Valabilitatea recunoaşterii este de maximum 6 luni, dar nu poate exceda perioada de valabilitatea înscrisă în documentul original.

    (7) Deţinătorul aeronavei pentru care AACR a emis un document de recunoaştere are obligaţia să informeze AACR cu privire la modificările aduse oricăruia dintre documentele care au stat la baza emiterii documentului de recunoaştere.

    2.8 Suspendarea/Revocarea documentului de recunoaştere

    (1) AACR ia măsura suspendării documentului de recunoaştere în următoarele situaţii:
    a) valabilitatea documentului de navigabilitate este suspendată de către autoritatea competentă a statului de înmatriculare;
    b) aeronava a fost implicată într-un incident de aviaţie;
    c) AACR identifică situaţii care pot afecta siguranţa zborului.


    (2) Valabilitatea documentului de recunoaştere se poate suspenda până la remedierea situaţiei care a determinat suspendarea sau expirarea valabilităţii documentului recunoscut, oricare dintre aceste situaţii intervine prima.

    (3) AACR dispune revocarea documentului de recunoaştere în următoarele situaţii:
    a) aeronava este utilizată în afara condiţiilor de zbor stabilite de autoritatea competentă a statului de înmatriculare;
    b) aeronava este utilizată în alt scop decât cel pentru care a fost construită;
    c) revocarea documentului de navigabilitate original;
    d) AACR constată faptul că pilotul aeronavei nu a respectat prevederile legale cu privire la planificarea şi desfăşurarea activităţilor de zbor în spaţiul aerian naţional;
    e) aeronava este implicată într-un accident de aviaţie;
    f) în urma unei solicitări scrise, formulate de către deţinătorul aeronavei.


    (4) Aeronavele ale căror scrisori de recunoaştere sunt revocate de două ori în baza prevederilor alin. (3) lit. a)-d) nu mai pot beneficia de o nouă recunoaştere a documentelor de navigabilitate în baza prevederilor acestei reglementări.

    (5) AACR va lua în considerare o eventuală solicitare de conversie a documentelor de navigabilitate, în cazul aeronavelor ale căror scrisori de recunoaştere au fost revocate în baza prevederilor alin. (3) lit. a)-d), doar dacă solicitarea este însoţită de o analiză de risc şi de un plan de măsuri corective.

    CAP. III
    Continuitatea navigabilităţii
    SECŢIUNEA 1
    Managementul continuităţii navigabilităţii
    3.1 Generalităţi

    (1) Aeronavele din categoriile menţionate la art. 1.3 alin. (1) pot fi operate numai dacă lucrările de întreţinere şi reparaţii sunt efectuate în conformitate cu cerinţele prezentei reglementări.

    (2) Responsabilitatea privind menţinerea continuităţii navigabilităţii aeronavei revine exclusiv deţinătorului aeronavei. Acesta trebuie să se asigure că:
    a) aeronava este menţinută în stare de navigabilitate;
    b) PZN/PZNR este în termen de valabilitate;
    c) întreţinerea aeronavei se efectuează în conformitate cu programul de întreţinere aprobat.


    (3) Managementul continuităţii navigabilităţii poate fi asigurat de către deţinătorul aeronavei, în condiţiile autorizării conform prevederilor prezentei reglementări, sau poate fi contractat către o organizaţie autorizată de AACR.

    (4) Contractul privind managementul continuităţii navigabilităţii şi modificările/actele adiţionale ulterioare trebuie să detalieze activităţile specificate în prezenta reglementare şi trebuie să fie acceptate de către AACR.

    (5) Lucrările de întreţinere şi reparaţii se efectuează în baza unui program de întreţinere elaborat în conformitate cu documentaţia tehnică de întreţinere şi reparaţii, actualizată, emisă de producătorul aeronavei, sau în baza unui program de întreţinere elaborat de către organizaţia care asigură managementul continuităţii navigabilităţii.

    (6) Programul de întreţinere trebuie să includă prevederile cuprinse în toate buletinele service, directivele şi dispoziţiile de navigabilitate aplicabile.

    (7) Programul de întreţinere a aeronavei trebuie aprobat de către AACR.

    (8) Un program de întreţinere poate fi aplicat la mai multe aeronave de acelaşi tip, cu condiţia să fie identificate clar lucrările care nu sunt comune.

    (9) Lucrările de întreţinere la o aeronavă sunt:
    a) de linie;
    b) de bază.


    (10) Întreţinerea de linie cuprinde activităţile ce sunt efectuate pentru a se asigura că aeronava este pregătită pentru zbor. Lucrările de întreţinere de linie constau în:
    a) controale înainte şi după zbor, după scurtă staţionare (inspecţii vizuale pentru depistarea unor posibile defecte, care nu necesită o examinare aprofundată, şi care pot include structura, sistemele aeronavei şi componentele motoarelor care sunt vizibile prin panourile de vizitare);
    b) reparaţii minore care nu necesită demontări ample;
    c) înlocuiri de componente, inclusiv motoare şi elice, folosind echipamente de testare, dacă este cazul.


    (11) Toate celelalte lucrări de întreţinere reprezintă întreţinere de bază.

    (12) Lucrările de reparaţie reprezintă ansamblul activităţilor ce trebuie efectuate pentru menţinerea sau restabilirea stării de navigabilitate a aeronavei.

    (13) O reparaţie al cărei proiect nu a fost aprobat de către proiectant sau fabricant trebuie tratată ca o modificare şi aprobată în conformitate cu prevederile secţiunii a 3-a din prezentul capitol.

    (14) Pentru produsele/componentele care deţin certificat de tip EASA, reparaţiile pot fi executate în organizaţii de întreţinere autorizate conform regulamentelor europene aplicabile.

    3.2 Eligibilitate

    (1) Un solicitant persoană juridică trebuie să aibă un punct de lucru pe teritoriul României şi să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 3.3.

    (2) Deţinătorul persoană fizică poate solicita autorizarea pentru managementul continuităţii navigabilităţii pentru aeronavele proprii, dacă acestea sunt utilizate în operaţiuni necomerciale şi dacă acesta îndeplineşte condiţiile de la art. 3.4. În funcţie de complexitatea aeronavelor şi de numărul acestora, AACR decide dacă managementul continuităţii navigabilităţii poate fi asigurat de către respectivul solicitant.

    3.3 Cerinţe de autorizare pentru managementul continuităţii navigabilităţii pentru organizaţii
    Solicitantul/Titularul autorizaţiei pentru managementul continuităţii navigabilităţii trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe privind:
    a) sistemul de management al continuităţii navigabilităţii:
    (i) sunt elaborate procedurile interne privind managementul continuităţii navigabilităţii;
    (ii) procedurile fac parte integrantă din memoriul de prezentare a managementului continuităţii navigabilităţii (MME), document elaborat de organizaţie şi aprobat de către AACR;
    (iii) orice modificare a MME este aprobată de către AACR;

    b) documentaţia tehnică referitoare la activităţile de întreţinere:
    (i) este asigurat accesul la documentaţia tehnică de întreţinere, actualizată, a aeronavei;
    (ii) a fost implementat şi este menţinut un sistem de actualizare a documentaţiei tehnice;
    (iii) sunt respectate buletinele service, directivele de navigabilitate şi orice alte cerinţe privind continuitatea navigabilităţii emise de AACR;

    c) programele de întreţinere:
    (i) sunt elaborate programe de întreţinere pentru aeronavele pentru care este asigurat managementul continuităţii navigabilităţii;
    (ii) programele de întreţinere conţin informaţiile necesare privind tipul, volumul şi frecvenţa tuturor lucrărilor de întreţinere care trebuie efectuate;
    (iii) programele de întreţinere trebuie amendate ori de câte ori documentaţia tehnică în baza căreia au fost emise este actualizată de către constructor, precum şi dacă sunt afectate de buletine service, directive de navigabilitate sau alte documente aplicabile;
    (iv) programele de întreţinere iniţiale şi amendamentele ulterioare sunt aprobate de către AACR;

    d) menţinerea navigabilităţii aeronavelor atât pentru condiţii normale de operare, cât şi pentru situaţii de urgenţă:
    (i) sunt efectuate toate lucrările de întreţinere prevăzute în programul de întreţinere aprobat pentru tipul respectiv de aeronavă;
    (ii) lucrările de întreţinere sunt efectuate de către o organizaţie de întreţinere autorizată sau recunoscută de către AACR în baza prezentei reglementări;
    (iii) modificările şi reparaţiile sunt efectuate în conformitate cu cerinţele secţiunii a 3-a din prezentul capitol;

    e) implementarea şi menţinerea unui sistem de asigurare a calităţii în scopul:
    (i) monitorizării actualizării programelor de întreţinere în conformitate cu prevederile de la lit. c) pct. (iii);
    (ii) monitorizării efectuării tuturor lucrărilor de întreţinere menţionate în programul de întreţinere aprobat pentru tipul respectiv de aeronavă;
    (iii) monitorizării desfăşurării activităţilor de întreţinere în conformitate cu procedurile interne aprobate;

    f) implementarea şi menţinerea unui sistem de evidenţă a stării tehnice a aeronavei pentru fiecare aeronavă pentru care este asigurată continuitatea navigabilităţii:
    (i) pentru fiecare aeronavă există un jurnal tehnic în care se înscriu informaţii referitoare la zborurile efectuate, lucrările executate la linie, precum şi observaţii privind starea tehnică a aeronavei;
    (ii) sistemul de evidenţă a stării tehnice a aeronavei şi modificările ulterioare ale acestuia se aprobă de către AACR;

    g) implementarea şi menţinerea unui sistem de înregistrări privind lucrările de întreţinere:
    (i) a fost implementat şi este menţinut un sistem capabil să păstreze pentru perioadele specificate mai jos următoarele informaţii:
    1. înregistrările privind lucrările de întreţinere efectuate la aeronavă şi/sau la componente de aeronavă montate pe aceasta - 12 luni după ce aeronava a fost retrasă definitiv din serviciu;
    2. totalul orelor de funcţionare şi/sau al ciclurilor de zbor (după caz) pentru aeronavă şi toate componentele de aeronavă cu resursă tehnică urmărită sau durată de serviciu limitată - 12 luni de la data retragerii definitive a aeronavei din serviciu;
    3. orele de funcţionare şi/sau ciclurile de zbor (după caz) de la ultima reparaţie capitală a aeronavei sau a componentelor de aeronavă cu resursă tehnică urmărită sau durată de serviciu limitată - până la următoarea reparaţie capitală (sau o lucrare de întreţinere tehnică echivalentă) a aeronavei sau a componentelor acesteia;
    4. statutul inspecţiilor de navigabilitate a aeronavei, în aşa fel încât să poată fi stabilită conformarea cu programul de întreţinere tehnică a aeronavei aprobat de către AACR - până când inspecţia aeronavei sau a componentei acesteia a fost urmată de o altă inspecţie ori activitate echivalentă;
    5. stadiul aplicării directivelor de navigabilitate şi a buletinelor service având ca obiect aeronava sau componente ale acesteia - 12 luni după ce aeronava a fost retrasă definitiv din serviciu;
    6. detalii privind modificările şi reparaţiile curente la aeronave, motoare, elice sau alte componente vitale pentru siguranţa zborului - 12 luni după ce aeronava a fost retrasă definitiv din serviciu;
    7. informaţii referitoare la programe de întreţinere - 24 de luni după expirarea perioadei lor de valabilitate;

    (ii) sistemul utilizat trebuie să asigure accesul facil şi în totalitate la informaţiile arhivate;
    (iii) în cazul în care aeronava este transferată, deţinătorul are obligaţia de a transfera odată cu aceasta toate informaţiile menţionate la pct. (i);

    h) instruirea personalului:
    (i) personalul are pregătirea şi experienţa necesare;
    (ii) este asigurată instruirea personalului pentru menţinerea nivelului necesar de competenţă;
    (iii) sunt menţinute înregistrări adecvate referitoare la studii, instruire, abilităţi şi experienţă;

    i) nominalizarea persoanelor responsabile:
    (i) organizaţia a nominalizat următoarele persoane:
    1. o persoană responsabilă cu managementul continuităţii navigabilităţii;
    2. o persoană responsabilă cu sistemul de asigurare a calităţii;

    (ii) persoanele nominalizate au fost acceptate de către AACR.



    3.4 Cerinţe de autorizare pentru managementul continuităţii navigabilităţii, în cazul în care solicitantul este persoană fizică
    Solicitantul autorizaţiei pentru managementul continuităţii navigabilităţii persoană fizică trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
    a) are acces la documentaţia tehnică de întreţinere, actualizată, a aeronavei, precum şi la buletinele service, circularele şi directivele de navigabilitate aplicabile;
    b) a elaborat programe de întreţinere pentru fiecare aeronavă pentru care asigură managementul continuităţii navigabilităţii şi acestea conţin informaţiile necesare privind tipul, volumul şi frecvenţa tuturor lucrărilor de întreţinere ce trebuie efectuate, iar programele de întreţinere sunt aprobate de către AACR;
    c) toate lucrările de întreţinere prevăzute în programul de întreţinere aprobat sunt efectuate de către o organizaţie de întreţinere autorizată sau recunoscută de către AACR în baza prezentei reglementări;
    d) pentru fiecare aeronavă există un jurnal tehnic în care se înscriu informaţii referitoare la zborurile efectuate şi la lucrările executate la linie şi observaţii privind starea tehnică a aeronavei;
    e) este implementat şi menţinut un sistem de păstrare, pentru perioadele specificate, a informaţiilor precizate la art. 3.3 lit. g).


    3.5 Autorizarea pentru managementul continuităţii navigabilităţii

    (1) Autorizarea şi supravegherea continuă a organizaţiei/persoanei fizice pentru managementul continuităţii navigabilităţii se efectuează de către AACR în conformitate cu procedurile proprii.

    (2) În vederea iniţierii procesului de autorizare, prelungire a valabilităţii, reînnoirii autorizaţiei, modificării sau limitării domeniului de autorizare, solicitantul înaintează către AACR o cerere, însoţită de următoarele documente:
    a) MME;
    b) formularul pentru acceptarea personalului nominalizat;
    c) programele de întreţinere pentru aeronavele pentru care solicitantul asigură continuitatea navigabilităţii;
    d) specimenul de jurnal tehnic al aeronavei utilizat;
    e) copii ale contractelor încheiate cu organizaţii de întreţinere;
    f) copii ale contractelor încheiate cu furnizori autorizaţi/ recunoscuţi de către AACR conform reglementărilor în vigoare.


    (3) Procesul de evaluare în vederea autorizării include următoarele etape:
    a) analiza documentaţiei transmise de către solicitant;
    b) auditul la sediul declarat al solicitantului.


    (4) După încheierea etapelor de evaluare şi stabilirea conformării cu cerinţele prezentei reglementări, AACR emite autorizaţia pentru managementul continuităţii navigabilităţii.

    (5) Autorizaţia pentru managementul continuităţii navigabilităţii va conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) numărul şi data emiterii documentului;
    b) numele/denumirea titularului;
    c) domeniul de autorizare (tipul aeronavelor şi însemnele de înmatriculare).


    (6) Autorizaţia pentru managementul continuităţii navigabilităţii are valabilitate nelimitată, cu condiţia ca titularul să se conformeze în permanenţă condiţiilor de autorizare.

    (7) Supravegherea conformării cu condiţiile de autorizare se efectuează de către AACR prin audituri de supraveghere planificate şi neplanificate, cel puţin un audit la fiecare 12 luni calendaristice.

    (8) Solicitantul autorizaţiei are obligaţia să asigure accesul inspectorilor AACR la facilităţile şi documentele necesare în vederea stabilirii conformării cu cerinţele prezentei reglementări.

    (9) AACR publică pe pagina de internet proprie şi menţine actualizată lista titularilor autorizaţiei pentru managementul continuităţii navigabilităţii.

    3.6 Privilegiile titularului autorizaţiei pentru managementul continuităţii navigabilităţii
    Titularul autorizaţiei pentru managementul continuităţii navigabilităţii are următoarele privilegii:
    a) să asigure managementul continuităţii navigabilităţii pentru tipurile de aeronavă şi/sau componente pentru care este autorizat;
    b) să emită programe de întreţinere pentru tipurile de aeronavă şi/sau componentele pentru care este autorizat.


    3.7 Modificări
    Titularul autorizaţiei pentru managementul continuităţii navigabilităţii trebuie să notifice la AACR orice propunere de modificare referitoare la următoarele date aprobate, înainte ca modificarea să aibă loc:
    a) numele titularului;
    b) amplasamente;
    c) domeniul de autorizare;
    d) persoanele responsabile nominalizate, care necesită acceptul AACR;
    e) procedurile referitoare la activităţile autorizate.


    3.8 Suspendarea şi revocarea autorizaţiei

    (1) Dacă AACR identifică, în urma unui audit, neconformităţi care afectează în mod direct siguranţa zborului sau a luat cunoştinţă pe orice cale şi în urma verificărilor se confirmă existenţa unor astfel de situaţii, procedează la suspendarea autorizaţiei pentru managementul continuităţii navigabilităţii, prin decizie motivată a directorului general al AACR, pe care o comunică titularului în cel mult 3 zile lucrătoare de la data emiterii.

    (2) Pe durata suspendării valabilităţii, titularul autorizaţiei nu este îndreptăţit să exercite privilegiile prevăzute în domeniul de autorizare, care au fost suspendate.

    (3) Titularul are obligaţia de a înceta imediat desfăşurarea activităţilor care fac obiectul suspendării.

    (4) Suspendarea valabilităţii autorizaţiei are o durată de maximum 3 luni.

    (5) Până la data expirării suspendării, titularul autorizaţiei suspendate trebuie să facă dovada înlăturării cauzelor care au condus la suspendarea autorizaţiei, prin implementarea de acţiuni corective. În situaţii justificate, titularul autorizaţiei suspendate poate solicita, motivat, prelungirea suspendării cu încă 3 luni, în vederea înlăturării cauzelor care au condus la suspendarea autorizaţiei.

    (6) Dacă în urma verificărilor efectuate, AACR constată că au fost înlăturate cauzele apariţiei neconformităţii care au condus la suspendarea autorizării şi au fost implementate măsuri corective, comunică titularului decizia directorului general al AACR de încetare a suspendării.

    (7) În cazul în care, în termenul de suspendare, titularul nu a făcut dovada înlăturării cauzelor neconformităţilor care au condus la decizia suspendării, autorizaţia se revocă prin emiterea unei decizii motivate a directorului general al AACR, care se comunică titularului în termen de 3 zile lucrătoare de la emitere.

    (8) Titularul pentru care autorizaţia a fost revocată are obligaţia de a înceta imediat desfăşurarea tuturor activităţilor prevăzute în domeniul de autorizare şi de a returna către AACR originalul autorizaţiei, în termen de cel mult 7 zile lucrătoare de la comunicarea deciziei de revocare.

    (9) În situaţia în care titularul autorizaţiei revocate intenţionează reluarea activităţilor din domeniul de autorizare, poate depune la AACR o nouă cerere de autorizare, urmând a fi parcurs în întregime procesul de evaluare, în conformitate cu prevederile prezentei reglementări.

    (10) Titularul autorizaţiei suspendate/revocate poate contesta decizia de suspendare/revocare, conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    (11) Informaţiile referitoare la suspendarea/revocarea autorizării se publică pe pagina de internet a AACR, prin actualizarea Listei titularilor autorizaţiei pentru managementul continuităţii navigabilităţii.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Autorizarea organizaţiilor de întreţinere
    3.9 Generalităţi

    (1) Lucrările de întreţinere şi reparaţii necesare pentru menţinerea continuităţii navigabilităţii aeronavelor din categoriile menţionate la art. 1.3 alin. (1) sunt efectuate în organizaţii autorizate/recunoscute de către AACR în baza prezentei reglementări.

    (2) Deţinătorul poate efectua el însuşi lucrările de întreţinere şi reparaţii, în condiţiile autorizării conform prevederilor prezentei reglementări, sau poate contracta o organizaţie din România autorizată de AACR sau o organizaţie din alt stat, recunoscută de AACR.

    3.10 Eligibilitate
    Orice solicitant persoană juridică este eligibil în vederea autorizării ca organizaţie de întreţinere, dacă are un punct de lucru pe teritoriul României şi îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 3.11.

    3.11 Cerinţe pentru autorizarea organizaţiei de întreţinere
    Solicitantul/Titularul autorizaţiei ca organizaţie de întreţinere trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe privind:
    a) Memoriul de prezentare al organizaţiei de întreţinere (MOE);
    (i) MOE este întocmit de către organizaţia de întreţinere şi aprobat de către AACR;
    (ii) Memoriul cuprinde cel puţin următoarele capitole:
    1. domeniul de activitate propus spre autorizare;
    2. personalul de conducere nominalizat şi atribuţiile acestuia, inclusiv responsabilul pentru asigurarea calităţii;
    3. lista personalului tehnic de întreţinere şi reparaţii, deţinător al licenţei corespunzătoare;
    4. informaţii privind echipamentele şi facilităţile de întreţinere şi reparaţii (enumerare, descriere generală, amplasare);
    5. procedurile referitoare la activităţile de întreţinere şi reparaţii, inclusiv procedura prin care se gestionează controlul calităţii lucrărilor efectuate în cadrul organizaţiei, cât şi a celor contractate la terţi;
    6. sistemul de raportare către AACR a situaţiilor care pot afecta navigabilitatea aeronavei, identificate în procesul de întreţinere;
    7. orice alte informaţii pe care unitatea le consideră necesare;

    (iii) modificările MOE se efectuează prin amendamente/ediţii noi, aprobate de către AACR;

    b) facilităţile:
    (i) spaţiile destinate lucrărilor de întreţinere de bază au dimensiuni suficiente şi sunt amenajate corespunzător pentru a asigura protecţia contra intemperiilor şi a contaminării cu murdărie sau praf;
    (ii) este amenajată o zonă de birouri pentru administrarea tuturor lucrărilor planificate şi există un compartiment special pentru completarea înregistrărilor de întreţinere;
    (iii) sunt amenajate spaţii de depozitare corespunzătoare pentru componente, echipamente, scule şi materiale; condiţiile de depozitare trebuie să asigure separarea componentelor şi materialelor avionabile de toate celelalte componente, echipamente, scule şi materiale; sunt asigurate condiţii de depozitare în conformitate cu instrucţiunile fabricantului, iar accesul este permis numai personalului autorizat;

    c) echipamentele şi sculele:
    (i) organizaţia deţine echipamentele şi sculele specificate în documentaţia tehnică de întreţinere şi reparaţii şi lista acestora este prezentată în MOE;
    (ii) organizaţia are asigurat accesul, prin contract de închiriere, la echipamentele şi sculele pe care nu le deţine şi care nu sunt utilizate în mod frecvent în activitatea curentă;
    (iii) sculele şi echipamentele sunt verificate şi calibrate periodic conform unui standard recunoscut oficial şi au ataşate etichete cu valabilitatea verificării/calibrării metrologice; sculele şi echipamentele expirate se carantinează; organizaţia de întreţinere păstrează înregistrări privind verificările şi calibrările efectuate, precum şi standardul utilizat;

    d) documentaţia de întreţinere:
    (i) organizaţia deţine şi utilizează documentaţia tehnică de întreţinere şi reparaţii a aeronavei, actualizată, aprobată de AACR, şi are încorporate directivele de navigabilitate, buletinele service şi circularele de navigabilitate aplicabile;
    (ii) organizaţia de întreţinere a implementat şi menţine un sistem prin care se asigură că documentaţia tehnică de întreţinere şi reparaţii utilizată este actualizată în permanenţă şi în bună stare;
    (iii) în cazul în care documentaţia tehnică de întreţinere şi reparaţii este furnizată de către client, organizaţia de întreţinere trebuie să deţină această documentaţie pe toată perioada executării lucrărilor şi are obligaţia să verifice dacă aceasta respectă cerinţele de la pct. (i);
    (iv) personalul de execuţie şi cel de certificare au la dispoziţie un număr suficient de exemplare din documentaţia tehnică de întreţinere şi reparaţii pentru efectuarea lucrărilor, corespunzător domeniului de activitate;

    e) comanda de lucru:
    (i) lucrările de întreţinere se execută pe bază de contract şi/sau comandă scrisă;
    (ii) pentru lansarea unei lucrări de întreţinere, organizaţia/persoana care asigură managementul continuităţii navigabilităţii aeronavei transmite o comandă de lucru scrisă către organizaţia de întreţinere, în care sunt stabilite cu claritate lucrările de întreţinere ce urmează a fi efectuate;
    (iii) organizaţia de întreţinere implementează şi menţine un sistem de evidenţă a contractelor/comenzilor de lucru primite;
    (iv) contractele şi/sau comenzile de lucru se păstrează de către organizaţia de întreţinere cel puţin 24 de luni de la data încheierii lucrării;

    f) personalul:
    (i) a fost nominalizat un manager responsabil care are autoritatea necesară pentru a se asigura că lucrările de întreţinere efectuate respectă cerinţele prezentei reglementări. Această persoană trebuie acceptată de către AACR;
    (ii) persoana menţionată la pct. (i) posedă cunoştinţele, calificarea şi experienţa corespunzătoare privind întreţinerea aeronavelor şi/sau a componentelor de aeronavă şi cunoaşte reglementările aeronautice în vigoare;
    (iii) personalul angajat de organizaţie conform prevederilor legale este suficient pentru desfăşurarea corespunzătoare a activităţilor de întreţinere planificate; este permisă utilizarea personalului angajat nepermanent, în cazul în care lucrările de întreţinere depăşesc volumul lucrărilor planificate;
    (iv) personalul angajat permanent sau nepermanent trebuie să fie evaluat, instruit şi autorizat intern de organizaţia de întreţinere;
    (v) tot personalul angajat posedă cunoştinţele, calificarea şi experienţa corespunzătoare privind întreţinerea aeronavelor şi componentelor de aeronavă; instruirea recurentă a personalului va avea loc cel puţin o dată la doi ani;
    (vi) organizaţia de întreţinere păstrează înregistrări referitoare la pregătirea şi experienţa personalului implicat în lucrările de întreţinere şi reparaţii;
    (vii) lucrările specializate, cum ar fi cele de sudură sau de controale NDT, trebuie să fie efectuate într-o organizaţie autorizată pentru aceste categorii de lucrări, în conformitate cu reglementările naţionale în vigoare;

    g) personalul de certificare:
    (i) personalul de certificare este angajat de organizaţie conform prevederilor legale şi este în număr suficient pentru a emite certificatele de punere în serviciu pentru aeronavă şi/sau componente. Acest personal trebuie acceptat de AACR;
    (ii) personalul de certificare deţine o licenţă corespunzătoare emisă de AACR, în termen de valabilitate, şi o autorizare internă din partea organizaţiei, prin care i se stabileşte domeniul autorizat;
    (iii) personalul de certificare cunoaşte procedurile organizaţiei şi reglementările în vigoare, aplicabile;
    (iv) personalul de certificare este identificat individual, prin ştampilă, poanson sau sigiliu (după caz); aceste mărci trebuie să fie unitare şi să permită identificarea organizaţiei şi a personalului în cauză; tipul şi forma acestora sunt descrise în MOE;
    (v) organizaţia a implementat şi menţine un sistem de păstrare a înregistrărilor referitoare la personalul de certificare; lista actualizată cu personalul de certificare, împreună cu domeniul de autorizare, este parte integrantă din MOE;

    h) raportarea incidentelor:
    (i) organizaţia de întreţinere are obligaţia de a raporta către AACR şi către proiectantul/producătorul aeronavei orice stare a aeronavei sau a unui component de aeronavă care a condus sau ar putea conduce la o situaţie care afectează siguranţa zborului;
    (ii) organizaţia implementează şi menţine un sistem intern de raportare a evenimentelor, care este descris în MOE;

    i) implementarea şi menţinerea de către organizaţie a unui sistem de calitate prin care se asigură că:
    (i) lucrările de întreţinere şi reparaţii sunt efectuate cu respectarea cerinţelor de calitate prevăzute în documentaţia tehnică de întreţinere şi reparaţii şi în conformitate cu reglementările în vigoare;
    (ii) lucrările de întreţinere pentru care organizaţia nu are autorizarea corespunzătoare sunt contractate la o organizaţie de întreţinere autorizată sau acceptată de către AACR;
    (iii) a fost nominalizată o persoană responsabilă cu evaluarea sistemului de calitate. Această persoană trebuie acceptată de către AACR;
    (iv) evaluarea sistemului de calitate trebuie să acopere în cursul fiecărui an calendaristic toate cerinţele prezentei reglementări, precum şi procedurile descrise în MOE, inclusiv evaluarea pe fiecare tip de aeronavă/componente incluse în domeniul de autorizare;
    (v) managerul responsabil este notificat privind toate neconformităţile semnificative şi, cel puţin o dată pe an, este făcută o analiză generală a rezultatelor evaluării organizaţiei;
    (vi) procedurile sistemului de calitate fac parte integrantă din MOE.



    3.12 Autorizarea organizaţiei de întreţinere

    (1) Autorizarea iniţială şi supravegherea continuă a organizaţiei de întreţinere se efectuează de către AACR, în conformitate cu procedurile proprii.

    (2) În vederea iniţierii procesului de autorizare, modificare sau limitare a domeniului de autorizare, solicitantul înaintează către AACR o cerere în acest sens, însoţită de următoarele documente:
    a) MOE;
    b) formularul pentru acceptarea personalului nominalizat;
    c) copii ale contractelor încheiate de solicitant cu alte organizaţii de întreţinere autorizate/recunoscute de către AACR.


    (3) Procesul de evaluare în vederea autorizării include următoarele etape:
    a) analiza documentaţiei transmise de către solicitant;
    b) auditul la sediul declarat al solicitantului.


    (4) După încheierea etapelor de evaluare şi stabilirea conformării cu cerinţele prezentei reglementări, AACR emite autorizaţia organizaţiei de întreţinere.

    (5) Autorizaţia va conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) numărul şi data emiterii documentului;
    b) numele/denumirea titularului;
    c) domeniul de autorizare.


    (6) Autorizaţia organizaţiei de întreţinere are valabilitate nelimitată, cu condiţia ca organizaţia de întreţinere să se conformeze în permanenţă condiţiilor de autorizare.

    (7) Supravegherea continuă a conformării organizaţiei cu condiţiile de autorizare în perioada de valabilitate se efectuează de către AACR prin audituri de supraveghere planificate şi neplanificate, cel puţin un audit la fiecare 12 luni calendaristice.

    (8) Solicitantul/Titularul autorizaţiei asigură accesul inspectorilor AACR la facilităţile şi documentele necesare în vederea stabilirii conformării cu cerinţele prezentei reglementări.

    (9) AACR publică pe pagina de internet proprie şi menţine actualizată lista organizaţiilor de întreţinere autorizate.

    3.13 Privilegiile organizaţiei de întreţinere autorizate
    Organizaţia de întreţinere autorizată are următoarele privilegii:
    a) să efectueze lucrări de întreţinere şi reparaţii la tipurile de aeronavă şi/sau componente pentru care este autorizată, la amplasamentele specificate în MOE;
    b) să efectueze lucrări de întreţinere la tipurile de aeronavă şi/sau componente pentru care este autorizată, la alte amplasamente decât cele specificate în MOE, în baza unei aprobări speciale acordate de AACR;
    c) să emită certificate de punere în serviciu pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii efectuate la tipurile de aeronavă şi/sau componente pentru care este autorizată.


    3.14 Modificări în cadrul organizaţiei de întreţinere autorizate
    Organizaţia de întreţinere autorizată trebuie să notifice către AACR orice propunere de modificare referitoare la următoarele date aprobate, înainte ca modificarea să aibă loc:
    a) numele organizaţiei;
    b) amplasarea organizaţiei;
    c) amplasamente suplimentare ale organizaţiei;
    d) managerul responsabil;
    e) oricare dintre persoanele care necesită acceptarea autorităţii;
    f) facilităţile, echipamentele, sculele, materialele, procedurile, domeniul de activitate şi personalul de certificare care afectează autorizarea.


    3.15 Suspendarea şi revocarea autorizaţiei

    (1) Dacă AACR identifică, în urma unui audit, neconformităţi care afectează în mod direct siguranţa zborului sau a luat cunoştinţă pe orice cale şi se confirmă existenţa unor astfel de situaţii, procedează la suspendarea autorizaţiei organizaţiei de întreţinere, prin decizie motivată a directorului general al AACR, pe care o comunică titularului în cel mult 3 zile lucrătoare de la data emiterii.

    (2) Pe durata suspendării valabilităţii, titularul autorizaţiei nu este îndreptăţit să exercite privilegiile prevăzute în domeniul de autorizare, care au fost suspendate.

    (3) Titularul are obligaţia de a înceta imediat desfăşurarea activităţilor care fac obiectul autorizaţiei suspendate.

    (4) Suspendarea valabilităţii autorizaţiei are o durată de maximum 3 luni.

    (5) Până la data expirării suspendării, titularul autorizaţiei suspendate trebuie să facă dovada înlăturării cauzelor care au condus la suspendarea autorizaţiei, prin implementarea de acţiuni corective. În situaţii justificate, titularul autorizaţiei suspendate poate solicita, motivat, prelungirea suspendării cu încă 3 luni, în vederea înlăturării cauzelor care au condus la suspendarea autorizaţiei.

    (6) Dacă în urma verificărilor efectuate, AACR constată că au fost înlăturate cauzele apariţiei neconformităţii care a condus la suspendarea autorizării şi au fost implementate măsuri corective corespunzătoare, comunică organizaţiei încetarea suspendării.

    (7) În cazul în care în termenul de suspendare titularul nu a făcut dovada înlăturării cauzelor neconformităţilor care au condus la decizia suspendării, autorizaţia se revocă total sau parţial, după caz, prin emiterea unei decizii motivate a directorului general al AACR, care se comunică titularului în termen de 3 zile lucrătoare de la emitere.

    (8) Titularul pentru care autorizaţia a fost revocată are obligaţia de a înceta imediat desfăşurarea tuturor activităţilor prevăzute în domeniul de autorizare. Totodată, acesta are obligaţia de a returna către AACR originalul autorizaţiei, în termen de cel mult 7 zile lucrătoare de la comunicarea deciziei de revocare.

    (9) În situaţia în care titularul autorizaţiei revocate intenţionează reluarea activităţilor din domeniul de autorizare, poate depune la AACR o cerere de autorizare, urmând a fi parcurs în întregime procesul de evaluare, în conformitate cu prevederile prezentei reglementări.

    (10) Titularul autorizaţiei suspendate/revocate poate contesta decizia de suspendare/revocare, conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    (11) Informaţiile referitoare la suspendarea/revocarea autorizării se publică pe pagina de internet a AACR, prin actualizarea Listei organizaţiilor de întreţinere autorizate de către AACR.

    3.16 Recunoaşterea documentelor de autorizare ca organizaţie de întreţinere emise de alte state

    (1) În situaţia în care o organizaţie de întreţinere deţine un document de autorizare ca organizaţie de întreţinere pentru una sau mai multe dintre categoriile de aeronave menţionate la art. 1.3 alin. (1) lit. a), emis de autoritatea competentă din alt stat, aceasta poate solicita recunoaşterea de către AACR a respectivului document.

    (2) În vederea iniţierii procesului de recunoaştere, organizaţia înaintează către AACR o cerere în acest sens, însoţită de următoarele documente:
    a) MOE;
    b) copia documentului de autorizare ca organizaţie de întreţinere, emis de autoritatea competentă din alt stat.


    (3) Documentele redactate într-o altă limbă decât limba română se depun împreună cu traducerea autorizată a acestora în limba română.

    (4) Procesul de evaluare în vederea recunoaşterii documentelor de autorizare include următoarele etape:
    a) analiza documentaţiei transmise;
    b) auditul la sediul declarat al organizaţiei.


    (5) După încheierea etapelor de evaluare şi stabilirea conformării organizaţiei cu cerinţele prezentei reglementări, AACR emite un document de recunoaştere a documentului original de autorizare a organizaţiei de întreţinere.

    (6) Documentul de recunoaştere va conţine cel puţin următoarele informaţii:
    a) numărul şi data emiterii documentului;
    b) numele/denumirea titularului;
    c) tipul şi numărul documentului de autorizare original;
    d) privilegiile conferite şi recunoscute de documentul de autorizare original;
    e) valabilitatea recunoaşterii privilegiilor documentului de autorizare original.


    (7) Valabilitatea documentului de recunoaştere nu poate depăşi valabilitatea documentului de autorizare original.

    (8) În vederea prelungirii valabilităţii documentului de recunoaştere, organizaţia de întreţinere recunoscută trebuie să transmită către AACR noile ediţii/revizii ale documentului de autorizare emis de autoritatea competentă din alt stat, din care să rezulte prelungirea valabilităţii acestuia.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Modificări
    3.17 Clasificarea modificărilor

    (1) Modificările aduse configuraţiei aprobate a aeronavei sunt clasificate ca:
    a) minore;
    b) majore.


    (2) Modificarea minoră este o modificare ce nu are un efect apreciabil asupra masei, centrajului, rezistenţei structurale, fiabilităţii, caracteristicilor operaţionale sau altor caracteristici care afectează navigabilitatea produsului.

    (3) Toate celelalte modificări sunt clasificate ca modificări majore.

    (4) Încadrarea modificărilor ca majoră sau minoră şi aprobarea acestora se face de către AACR în conformitate cu procedurile proprii.

    (5) Proiectul unei modificări încadrate ca majoră trebuie avizat de către o organizaţie de proiectare acceptată de către AACR.

    (6) Pentru a fi acceptată de către AACR, organizaţia de proiectare trebuie să deţină personal tehnic cu calificare corespunzătoare, să dispună de resursele necesare şi să aibă experienţă în domeniul aeronautic.

    3.18 Cererea de aprobare a modificării

    (1) În vederea aprobării proiectului de modificare, solicitantul trebuie să adreseze către AACR o cerere în acest sens, însoţită de următoarele documente:
    a) proiectul tehnic al modificării, conţinând următoarele informaţii:
    (i) descrierea modificării şi a componentelor afectate;
    (ii) justificarea modificării;
    (iii) documentele tehnice din care să rezulte faptul că modificarea nu afectează cerinţele de navigabilitate (după caz, calcule de rezistenţă, simulări pe calculator, bilanţ energetic, program de încercare/testare propus etc.);
    (iv) părţile ST şi ale manualelor aprobate, afectate de modificare.

    b) memoriul de prezentare a organizaţiei de proiectare, conţinând informaţii privind îndeplinirea cerinţelor de la art. 3.17 alin. (6) - exclusiv pentru modificările încadrate ca majore.


    (2) AACR poate decide să participe la etapele din programul de încercare/testare.

    3.19 Emiterea aprobării
    AACR aprobă o modificare, dacă solicitantul demonstrează că:
    a) aeronava modificată respectă cerinţele de navigabilitate aplicabile;
    b) cerinţele de navigabilitate pentru care nu s-a realizat conformarea sunt compensate prin alte măsuri care asigură un nivel echivalent de siguranţă.


    3.20 Păstrarea înregistrărilor
    Deţinătorul aprobării de modificare trebuie să păstreze toate informaţiile de proiectare, desenele şi rezultatele testelor, inclusiv înregistrările de inspecţie pentru produsul modificat testat, în scopul furnizării informaţiilor necesare asigurării continuităţii navigabilităţii produsului modificat.

    CAP. IV
    Emiterea directivelor de navigabilitate
    4.1 În cazul identificării unor situaţii de risc la adresa stării de navigabilitate a aeronavelor civile a căror navigabilitate este gestionată prin prezenta reglementare, până la clarificarea situaţiei, AACR, în calitate de autoritate competentă, poate emite directive de navigabilitate.
    4.2 Directivele de navigabilitate emise de AACR sunt obligatorii pentru toate organizaţiile/persoanele autorizate în baza prezentei reglementări, iar prevederile acestor directive vor fi puse în aplicare conform termenelor prevăzute în textul acestora.
    4.3. Directivele de navigabilitate emise de AACR se publică pe pagina proprie de internet a acesteia, iar obligaţia informării şi implementării revine organizaţiilor/persoanelor autorizate.
    CAP. V
    Certificatul de navigabilitate pentru export
    5.1 Eligibilitate

    (1) Certificatul de navigabilitate pentru export este emis de AACR pentru aeronavele care intră în domeniul de aplicare a prezentei reglementări şi fac obiectul unui export în ţările din afara Uniunii Europene.

    (2) Cererea pentru emiterea unui certificat de navigabilitate pentru export poate fi făcută de către:
    a) fabricantul, deţinătorul sau împuternicitul legal al acestuia, în cazul unui produs nou;
    b) deţinătorul sau împuternicitul legal al acestuia, în cazul unui produs utilizat;
    c) o altă autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile dintr-un stat semnatar al Convenţiei de la Chicago.


    5.2 Cererea pentru emiterea certificatului de navigabilitate pentru export

    (1) Cererea pentru emiterea certificatului de navigabilitate pentru export se depune online, pe aplicaţia gestionată de AACR.

    (2) Cererea trebuie să fie însoţită de următoarele documente:
    a) declaraţia de conformitate (în cazul aeronavelor noi);
    b) raportul de cântărire şi centraj al aeronavei, schema de încărcare;
    c) manualul de întreţinere a aeronavei, când un astfel de document este precizat în lista cerinţelor de navigabilitate aplicabile (în cazul aeronavelor noi);
    d) manualul de zbor, când acest document este precizat în lista cerinţelor de navigabilitate aplicabile aeronavei respective;
    e) declaraţie privind conformarea cu directivele de navigabilitate aplicabile sau notificarea neaplicării, în cazul în care directivele de navigabilitate nu au fost aplicate;
    f) descrierea generală a instalaţiilor provizorii montate pe aeronavă în scopul livrării, împreună cu o declaraţie că acestea vor fi demontate şi aeronava readusă la configuraţia aprobată, după încheierea zborului de livrare (dacă este cazul);
    g) înregistrări privind istoricul aeronavei pentru a se stabili standardul de producţie, de modificare şi de întreţinere a aeronavei, în cazul aeronavelor utilizate;
    h) descrierea metodelor utilizate, precum şi precizarea duratei pentru care conservarea şi ambalarea aeronavelor sunt eficiente, în scopul protejării lor împotriva coroziunii şi avarierii, pe timpul cât sunt în tranzit sau depozitate;
    i) declaraţia privind data la care documentele lipsă la depunerea cererii vor fi transmise;
    j) declaraţia privind data la care titlul de proprietate a fost sau urmează să fie transferat unui cumpărător străin.


    (3) Formatul cererii este elaborat de AACR şi publicat pe pagina web proprie.

    5.3 Certificatul de navigabilitate pentru export

    (1) AACR emite aprobări de navigabilitate pentru export, sub forma unui certificat de navigabilitate pentru export, numai pentru aeronave.

    (2) Celelalte categorii de produse de aviaţie pot fi exportate pe baza documentelor de punere autorizată în serviciu, altele decât cele emise pentru aeronave, eliberate de organizaţiile de producţie sau de întreţinere autorizate corespunzător.

    (3) Aprobarea de navigabilitate pentru export este emisă doar dacă persoana fizică sau juridică ce transmite cererea este supusă jurisdicţiei române, iar în cazul în care persoana juridică are facilităţi, parteneri sau subcontractanţi în afara României, AACR poate emite un certificat, dacă:
    a) solicitantul a transmis informaţii privind procedurile de coordonare cu acele facilităţi, inclusiv privind relaţia dintre solicitant şi facilitatea amplasată în afara României; şi
    b) aceste proceduri şi relaţii agreate de autoritate permit acesteia să efectueze toate inspecţiile şi testele necesare pentru constatarea conformării cu cerinţele aplicabile.


    (4) Aprobarea de navigabilitate pentru export este emisă pe baza unei declaraţii scrise din partea statului importatorului. Cerinţele care nu sunt satisfăcute şi diferenţele de configuraţie, dacă există, dintre produsul ce urmează a fi exportat şi produsul de tip asociat aprobat trebuie listate ca excepţii în aprobarea de navigabilitate pentru export.

    5.4 Emiterea certificatului de navigabilitate pentru export

    (1) AACR emite un certificat de navigabilitate pentru export, dacă solicitantul demonstrează, cu excepţia celor prevăzute la alin. (2), că:
    a) aeronava se conformează proiectului de tip acceptat de ţara importatoare;
    b) aeronava nouă a fost fabricată într-o organizaţie de producţie corespunzător autorizată;
    c) aeronava utilizată deţine sau este eligibilă pentru un certificat de navigabilitate valabil, emis de către AACR;
    d) aeronava întruneşte cerinţele suplimentare de import ale ţării importatoare (când acestea sunt cunoscute);
    e) toate documentele menţionate la art. 5.3 alin. (1) şi (2) au fost transmise;
    f) aeronava este identificată în conformitate cu art. 5.6;
    g) aeronava a fost întreţinută în baza unui program de întreţinere aprobat de AACR şi deţine un certificat de punere în serviciu emis de o organizaţie autorizată sau recunoscută de către AACR, prin care se face dovada că se află cu lucrările de întreţinere la zi;
    h) rezultatele unei inspecţii la sol şi/sau în zbor confirmă faptul că aeronava este aptă de zbor.


    (2) În cazul în care autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile din ţara importatorului acceptă şi confirmă în scris acest lucru, o aeronavă poate să nu respecte una dintre cerinţele menţionate la alin. (1) lit. a) şi f).

    5.5 Sarcini şi responsabilităţi ale solicitanţilor de certificate de navigabilitate pentru export
    Dacă nu este altfel stabilit de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile a ţării importatoare, persoana fizică sau juridică ce solicită o aprobare de navigabilitate pentru export trebuie:
    a) să transmită autorităţii de stat în domeniul aviaţiei civile a ţării importatoare toate documentele şi informaţiile necesare operării corespunzătoare a produselor care se exportă (de exemplu, manuale de zbor, manuale de întreţinere, buletine de serviciu şi instrucţiuni de asamblare, precum şi alte asemenea materiale care sunt stipulate în cerinţele speciale ale ţării importatoare);
    b) să înainteze autorităţii ţării importatoare instrucţiunile de asamblare a aeronavei, suficient de detaliate, astfel încât să permită orice montare, aliniere şi reglaj, precum şi instrucţiunile de testare la sol, necesare pentru a se asigura că aeronava se conformează configuraţiei aprobate când este asamblată, precum şi un program de încercare în zbor, aprobat de AACR, în cazul în care aeronava se exportă neasamblată;
    c) să protejeze şi să ambaleze produsele, aşa cum este necesar pentru a le proteja împotriva coroziunii şi avarierii atât timp cât sunt în tranzit sau depozitate, şi să specifice durata pentru care metoda utilizată este eficientă;
    d) să demonteze sau să dispună demontarea oricărei instalaţii provizorii încorporate într-o aeronavă în scopul livrării la export şi să readucă aeronava la configuraţia aprobată după încheierea zborului de livrare.


    5.6 Identificarea produselor, pieselor şi echipamentelor

    (1) Aeronavele sau motoarele de aeronavă fabricate în baza unui certificat de tip sau a unei autorizări ca organizaţie de producţie trebuie să fie identificate.

    (2) Identificarea prevăzută la alin. (1) se realizează cu ajutorul unei plăcuţe rezistente la foc, care conţine informaţiile menţionate la art. 5.7.

    (3) Datele de identificare sunt marcate prin frezare chimică, poansonare, gravare sau altă metodă aprobată de marcare rezistentă la foc.

    (4) Plăcuţa de identificare menţionată la alin. (2) trebuie fixată într-o manieră care să nu permită desprinderea sau îndepărtarea ei în timpul serviciului normal ori pierderea sau distrugerea ei în cazul unui accident.

    (5) Elicele, palele sau butucii de elice fabricate/fabricaţi în condiţiile unui certificat de tip sau a unei autorizări ca organizaţie de producţie trebuie să fie identificate/identificaţi.

    (6) Identificarea menţionată la alin. (5) se realizează cu ajutorul unei plăcuţe rezistente la foc, care conţine informaţiile menţionate la art. 5.7, plasată pe o suprafaţă necritică.

    (7) Datele de identificare sunt marcate prin frezare chimică, poansonare, gravare sau altă metodă aprobată de marcare rezistentă la foc.

    (8) Plăcuţa de identificare menţionată la alin. (6) trebuie fixată în aşa fel încât să nu poată fi desprinsă sau îndepărtată în timpul serviciului normal ori pierdută sau distrusă în cazul unui accident.

    (9) În cazul baloanelor libere pilotate, plăcuţa de identificare trebuie fixată de anvelopa balonului şi trebuie plasată, dacă este posibil, astfel încât să fie lizibilă şi atunci când balonul este umflat.

    (10) Nacela şi orice agregat de încălzire trebuie marcate definitiv şi lizibil cu numele fabricantului, numărul reperului (sau un echivalent) şi numărul de serie (sau un echivalent).

    5.7 Date de identificare

    (1) Identificarea produselor, pieselor şi echipamentelor trebuie să includă următoarele:
    a) numele fabricantului;
    b) denumirea produsului sau a piesei;
    c) numărul de serie al fabricantului; şi
    d) orice alte informaţii pe care autoritatea le consideră potrivite.


    (2) Persoanele care execută lucrări de întreţinere în baza prevederilor reglementărilor aplicabile au dreptul, în conformitate cu metode, tehnici şi practici acceptabile AACR:
    a) să îndepărteze, să modifice sau să plaseze informaţiile prevăzute la alin. (1); sau
    b) să demonteze o plăcuţă de identificare când este necesar, în timpul operaţiilor de întreţinere.


    (3) Nicio persoană nu are dreptul să instaleze o plăcuţă de identificare, îndepărtată în conformitate cu prevederile alin. (2), pe altă aeronavă, motor, elice, pală sau butuc de elice decât aeronava, motorul, elicea, pala ori butucul de elice de pe care ea a fost îndepărtată.

    (4) Cu excepţia celor prevăzute la alin. (2), nicio persoană nu are dreptul să îndepărteze, să modifice sau să plaseze informaţiile de identificare pe aeronave, motoare, elice, pale sau butuci de elice, fără aprobarea AACR.

    (5) Cu excepţia celor prevăzute la alin. (2), nicio persoană nu are dreptul să demonteze sau să instaleze plăcuţe de identificare, fără aprobarea AACR.

    5.8 Identificarea pieselor critice
    O piesă ce urmează a fi instalată pe un produs certificat de tip şi a fost identificată ca piesă critică trebuie să fie marcată definitiv şi lizibil cu un număr de reper (sau un echivalent) şi cu un număr de serie (sau un echivalent), în conformitate cu prevederile reglementărilor aplicabile în vigoare.

    CAP. VI
    Responsabilităţile AACR
    6.1 AACR are următoarele responsabilităţi:
    a) să elaboreze şi să aprobe proiecte de proceduri interne şi proceduri de aeronautică civilă referitoare la certificarea de navigabilitate iniţială şi continuitatea navigabilităţii aeronavelor menţionate la art. 1.3;
    b) să desfăşoare activităţile de certificare/autorizare/ conversie/recunoaştere/supraveghere privind conformarea cu cerinţele prezentei reglementări, în mod transparent şi nediscriminatoriu;
    c) să elibereze, la cerere, duplicate ale PZN/PZNR sau ale unei autorizaţii, în cazul pierderii/distrugerii/furtului acestora;
    d) să implementeze şi să menţină un sistem de evidenţă şi de păstrare a documentelor emise şi a rezultatelor activităţilor de certificare/autorizare/recunoaştere/supraveghere.

    CAP. VII
    Dispoziţii tranzitorii
    7.1 Valabilitatea PZN/PZNR anterior emise

    (1) PZN/PZNR emise de AACR în conformitate cu prevederile cap. II-V din RACR-AZAC ediţia 01/2007 îşi menţin valabilitatea până la prima inspecţie de navigabilitate, dar nu mai mult de data expirării termenului de valabilitate înscris în documentul respectiv.

    (2) Inspecţia de navigabilitate menţionată la alin. (1) are loc în conformitate cu prevederile art. 2.5 alin. (3).

    (3) Dacă în urma inspecţiei de navigabilitate se constată conformarea aeronavei cu cerinţele din prezenta reglementare, AACR emite un nou PZN/PZNR, a cărui valabilitate este stabilită conform prevederilor la art. 1.6 alin. (1).

    7.2 Valabilitatea documentelor de autorizare anterior emise

    (1) Documentele de autorizare pentru organizaţii de întreţinere şi pentru sistemul de întreţinere, emise de AACR în conformitate cu prevederile cap. 7, respectiv 8 din RACR-AZAC ediţia 01/2007, îşi menţin valabilitatea, cu condiţia conformării permanente cu cerinţele de autorizare.

    (2) Până la expirarea perioadei de valabilitate acordate iniţial, AACR verifică conformarea organizaţiei cu cerinţele de autorizare, prin audituri de supraveghere, în conformitate cu prevederile RACR-AZAC ediţia 01/2007.

    (3) Deţinătorul uneia dintre autorizaţiile menţionate la alin. (1) poate solicita emiterea unei noi autorizaţii, conform prezentei reglementări.

    CAP. VIII
    Eliberarea duplicatelor
    (1) În situaţia pierderii/distrugerii/furtului PZN/PZNR sau a/al unei autorizaţii, AACR poate emite un duplicat.
    (2) Deţinătorul respectivului document adresează AACR o cerere scrisă pentru eliberarea duplicatului, cu menţionarea cel puţin a următoarelor informaţii:
    a) numele şi adresa solicitantului;
    b) motivaţia solicitării;
    c) tipul de document pentru care se solicită eliberarea unui duplicat;
    d) numele şi prenumele persoanei care a completat cererea, calitatea sa, semnătura şi data prezentării cererii.

    (3) Cererea va fi însoţită de dovada îndeplinirii formalităţilor de publicitate privind declararea pierderii/furtului.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016