Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 2.541 din 5 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 20 septembrie 2024.────────── CAP. I Generalităţi 1.1. Definiţii şi abrevieri 1.1.1. În sensul prezentei reglementări, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii: a) utilizator al aeroportului - orice persoană fizică sau juridică responsabilă pentru transportul pasagerilor, al poştei şi/sau al mărfurilor, pe calea aerului, de la sau către aeroportul în cauză; b) măsură corectivă - acţiune de eliminare a unei neconformităţi identificate în urma inspecţiei efectuate. 1.1.2. Abrevieri: AACR - Autoritatea Aeronautică Civilă Română CNFAL - Comitetul naţional de facilităţi aeronautice CFAL - Comitetele de facilităţi ale aeroporturilor ICAO - Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (International Civil Aviation Organization) PNFAL - Programul naţional de facilităţi în domeniul transportului aerian, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 596/2021 RACR - Reglementare aeronautică civilă română RACR-APSH - Reglementarea aeronautică civilă română privind accesul pe piaţa serviciilor de handling la sol pe aeroporturi - RACR-APSH, ediţia 03/2007, aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 101/2007 SARPs - Standarde şi practici recomandate emise de ICAO 1.2. Scop 1.2.1. Prezenta reglementare aeronautică civilă: a) stabileşte cadrul reglementat privind supravegherea facilităţilor pe aeroporturile civile; b) descrie procesul de supraveghere a facilităţilor pe aeroporturile civile derulat de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, denumită în continuare AACR; c) asigură aplicarea şi respectarea standardelor şi practicilor recomandate referitoare la facilităţi, emise de organizaţiile internaţionale de aviaţie civilă la care România este parte (SARPs ICAO); d) descrie condiţiile pe care administratorii aeroporturilor civile au obligaţia să le asigure pentru implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi la aeroporturile pe care le administrează; e) stabileşte responsabilităţile administratorilor aeroporturilor civile în implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi la aeroporturile pe care le administrează. 1.2.2. AACR efectuează activitatea de supraveghere a facilităţilor pe aeroporturile civile în baza atribuţiilor şi competenţelor care îi revin, în conformitate cu prevederile actelor normative naţionale aplicabile (Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 596/2021 pentru aprobarea Programului naţional de facilităţi în domeniul transportului aerian) şi ale prezentei reglementări. 1.3. Aplicabilitate 1.3.1. Prevederile prezentei reglementări se aplică aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional. 1.3.2. În aplicarea prezentei reglementări, AACR poate emite proceduri de aeronautică civilă, obligatorii pentru toate persoanele fizice şi juridice cărora le sunt aplicabile. 1.4. Acte normative şi documente de referinţă a) Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare; b) Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările şi completările ulterioare; c) Hotărârea Guvernului nr. 596/2021 pentru aprobarea Programului naţional de facilităţi în domeniul transportului aerian; d) Hotărârea Guvernului nr. 791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional, cu modificările şi completările ulterioare; e) Anexa nr. 9 - Facilităţi la Convenţia privind Aviaţia Civilă Internaţională, semnată la Chicago la 07.12.1944; f) Doc 9957 ICAO - Manualul facilităţilor în domeniul transportului aerian; g) Anexa nr. 19 - Managementul siguranţei la Convenţia privind Aviaţia Civilă Internaţională. CAP. II Condiţiile asigurate de către administratorii aeroporturilor civile şi responsabilităţile acestora în implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi 2.1. Condiţiile asigurate de către administratorii aeroporturilor civile internaţionale Administratorii aeroporturilor civile internaţionale trebuie să asigure, pentru implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi la aeroporturile pe care le administrează, următoarele condiţii: a) să deţină un certificat de aerodrom valabil, emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, în conformitate cu reglementările specifice şi să fie certificat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii ca fiind aeroport civil internaţional, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional, cu modificările şi completările ulterioare; b) să asigure, direct sau prin alţi agenţi aeronautici civili certificaţi, serviciile de handling la sol prevăzute în anexa la Reglementarea aeronautică civilă română privind accesul pe piaţa serviciilor de handling la sol pe aeroporturi (RACR-APSH), ediţia în vigoare, la o capacitate suficientă pentru traficul derulat pe aeroport; c) să stabilească o procedură de colaborare cu utilizatorii aeroportului sau cu reprezentanţi ai acestora, în scopul asigurării unui nivel satisfăcător al facilităţilor şi serviciilor necesare pentru o procesare rapidă a pasagerilor, echipajelor aeronavelor, bagajelor, mărfii şi poştei. În situaţia în care aceste proceduri presupun participarea unor instituţii ale statului care îşi desfăşoară activitatea pe aeroport, ele vor trebui să fie avizate de instituţiile în cauză în conformitate cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional, cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, aceste facilităţi si servicii vor fi proiectate astfel încât să se asigure o organizare optimă a fluxurilor. În dezvoltarea procedurii de colaborare cu utilizatorii aeroportului sau cu reprezentanţi ai acestora, este necesar ca administratorii aeroporturilor civile internaţionale să stabilească modul de implementare a cerinţelor de la punctele 3.36 şi 3.39 din anexa nr. 9 - Facilităţi la Convenţia privind Aviaţia Civilă Internaţională; d) să stabilească o procedură de consultare cu utilizatorii aeroportului sau cu reprezentanţi ai acestora, cu reprezentanţii autorităţilor de stat şi ai agenţilor aeronautici civili care îşi desfăşoară activitatea pe aeroport, aplicabilă în cazul planificării de noi terminale sau al modificării substanţiale a celor existente sau când sunt necesare modificări ale facilităţilor ca urmare a aplicării de noi proceduri; e) să stabilească o procedură privind evaluarea calităţii facilităţilor şi serviciilor asigurate pentru măsurarea gradului de satisfacţie a pasagerilor cu privire la aceste facilităţi şi servicii. 2.2. Condiţiile asigurate de către administratorii aeroporturilor civile deschise traficului aerian internaţional Administratorii aeroporturilor civile deschise traficului aerian internaţional trebuie să asigure, pentru implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi la aeroporturile pe care le administrează, următoarele condiţii: a) să deţină un certificat de aerodrom valabil, emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, în conformitate cu reglementările specifice şi să fie certificat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii ca fiind aeroport civil deschis traficului internaţional, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional, cu modificările şi completările ulterioare; b) să asigure, direct sau prin alţi agenţi aeronautici civili certificaţi, serviciile de handling la sol prevăzute în anexa la Reglementarea aeronautică civilă română privind accesul pe piaţa serviciilor de handling la sol pe aeroporturi (RACR-APSH), ediţia în vigoare, la o capacitate suficientă pentru traficul derulat pe aeroport; c) să stabilească o procedură de consultare cu utilizatorii aeroportului sau cu reprezentanţi ai acestora, cu reprezentanţii autorităţilor de stat şi ai agenţilor aeronautici civili care îşi desfăşoară activitatea pe aeroport, aplicabilă în cazul planificării de noi terminale sau al modificării substanţiale a celor existente sau când sunt necesare modificări ale facilităţilor ca urmare a aplicării de noi proceduri; d) să stabilească o procedură privind evaluarea calităţii facilităţilor şi serviciilor asigurate pentru măsurarea gradului de satisfacţie a pasagerilor cu privire la aceste facilităţi şi servicii. 2.3. Responsabilităţile administratorilor aeroporturilor civile internaţionale în implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi Administratorii aeroporturilor civile internaţionale au următoarele responsabilităţi în implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi la aeroporturile pe care le administrează: a) asigură facilităţile pentru îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor; b) asigură semnalizarea corespunzătoare a fluxurilor de pasageri prin utilizarea semnelor internaţionale prevăzute în documentul Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale - Doc 9636; c) asigură instalarea benzilor de mers în aeroporturi atunci când volumul traficului şi distanţele ce trebuie parcurse în interiorul terminalului justifică acest demers; d) asigură informarea pasagerilor şi a publicului cu privire la aterizarea şi decolarea aeronavelor, anularea curselor, modificările de ultim moment ale orarului iniţial, precum şi schimbarea porţilor de îmbarcare prin intermediul panourilor sau al monitoarelor de informare, completate de un sistem de informare audio; e) pun la dispoziţie spaţiile de parcare auto de scurtă şi lungă durată; f) se asigură că este furnizat transportul între terminale sau între parcările auto şi terminale, dacă acestea sunt amplasate la mare distanţă; g) asigură amplasarea facilităţilor de check-in cât mai aproape posibil de punctele de sosire la terminal; h) furnizează, alături de alte entităţi, după caz, servicii eficiente pentru operatorii care desfăşoară operaţiuni de aviaţie generală pe aeroport sau pentru agenţii operatorilor în raport cu solicitările acestora de natură operaţională sau administrativă; i) asigură amenajarea zonei de ridicare a bagajelor şi dotarea corespunzătoare a acesteia, în concordanţă cu volumul de trafic; j) asigură mijloacele de transport al bagajelor din zona de ridicare până la puncte cât mai apropiate de zonele în care pot fi accesate alte mijloace de transport; k) pun la dispoziţie, după caz, spaţiile şi mijloacele necesare dedicate ghişeelor pentru operatorii aerieni în zona de tranzit direct, în conformitate cu volumul de trafic. Cerinţele privind aceste spaţii şi programul de funcţionare se stabilesc împreună cu operatorii aerieni; l) se asigură că facilităţile din terminal sunt proiectate, organizate şi gestionate astfel încât publicul care nu călătoreşte să nu interfereze cu pasagerii de pe fluxurile de plecare/sosire; m) pun la dispoziţie, după caz, facilităţile necesare pentru operatorii de turism, în spaţii publice sau necontrolate din zonele de plecare şi/sau sosire pentru a minimiza aglomeraţia din clădirile terminalelor, în limita spaţiului disponibil; n) se asigură că spaţiile şi mijloacele dedicate activităţilor comerciale nu împiedică fluxurile de pasageri; o) asigură amenajarea şi dotarea corespunzătoare a încăperilor pentru mamă şi copil şi a spaţiilor speciale pentru infanţi şi însoţitorii acestora; p) se asigură că există şi sunt funcţionale, pe toată durata programului de funcţionare a aeroportului, atât pe fluxul de plecări, cât şi pe cel de sosiri, servicii de schimb valutar, cu respectarea prevederilor legale specifice acestei activităţi; q) se asigură că sunt prevăzute facilităţile pentru utilizarea cărţilor de credit ca mijloc de plată a serviciilor prestate pe aeroport, inclusiv pentru achitarea tarifelor; r) asigură amenajarea punctelor de informare a pasagerilor, atât pe fluxurile de sosiri, cât şi pe cele de plecări; s) asigură informarea vizuală a pasagerilor asupra bunurilor interzise la bordul aeronavelor, precum şi asupra măsurilor prevăzute de lege în acest sens; Informaţiile sunt afişate în cel puţin două limbi de circulaţie internaţională; t) asigură amenajarea încăperilor sau a spaţiilor speciale pentru cazurile în care măsurile de securitate impun controlul corporal al pasagerilor. Pasagerii sunt informaţi asupra scopului procedurii; u) asigură amenajarea facilităţilor necesare pentru depozitarea temporară a bagajelor, în scopul ridicării ulterioare; v) asigură amenajarea spaţiilor corespunzătoare, securizate, în care bagajele neridicate, neidentificate sau deteriorate sunt păstrate până la livrare, revendicare ori distrugere, conform legislaţiei specifice. Personalul companiilor aeriene are acces la bagaje pe toată durata programului de funcţionare a aeroportului; w) asigură amenajarea unui spaţiu corespunzător pentru revendicarea bagajelor pierdute. 2.4. Responsabilităţile administratorilor aeroporturilor civile deschise traficului aerian internaţional în implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi Administratorii aeroporturilor civile deschise traficului aerian internaţional au următoarele responsabilităţi în implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi la aeroporturile pe care le administrează: a) asigură facilităţile pentru îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor; b) asigură semnalizarea corespunzătoare a fluxurilor de pasageri prin utilizarea semnelor internaţionale prevăzute în documentul Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale - Doc 9636; c) asigură instalarea benzilor de mers în aeroporturi atunci când volumul traficului şi distanţele ce trebuie parcurse în interiorul terminalului justifică acest demers; d) asigură informarea pasagerilor şi a publicului cu privire la aterizarea şi decolarea aeronavelor, anularea curselor, modificările de ultim moment ale orarului iniţial, precum şi schimbarea porţilor de îmbarcare prin intermediul panourilor sau al monitoarelor de informare, completat de un sistem de informare audio; e) pun la dispoziţie spaţiile de parcare auto de scurtă şi lungă durată; f) asigură amplasarea facilităţilor de check-in cât mai aproape posibil de punctele de sosire la terminal; g) furnizează, alături de alte entităţi, după caz, servicii pentru operatorii care desfăşoară operaţiuni de aviaţie generală pe aeroport sau pentru agenţii operatorilor în raport cu solicitările acestora de natură operaţională sau administrativă; h) asigură amenajarea zonei de ridicare a bagajelor şi dotarea corespunzătoare a acesteia, în concordanţă cu volumul de trafic; i) asigură mijloacele de transport al bagajelor din zona de ridicare până la puncte cât mai apropiate de zonele în care pot fi accesate alte mijloace de transport; j) pun la dispoziţie, după caz, spaţiile şi mijloacele necesare dedicate ghişeelor pentru operatorii aerieni în zona de tranzit direct, în conformitate cu volumul de trafic. Cerinţele privind aceste spaţii şi programul de funcţionare se stabilesc împreună cu operatorii aerieni; k) se asigură că facilităţile din terminal sunt proiectate, organizate şi gestionate astfel încât publicul care nu călătoreşte să nu interfereze cu pasagerii de pe fluxurile de plecare/sosire; l) pun la dispoziţie, după caz, facilităţile necesare pentru operatorii de turism, în spaţii publice sau necontrolate din zonele de plecare şi/sau sosire pentru a minimiza aglomeraţia din clădirile terminalelor, în limita spaţiului disponibil; m) se asigură că spaţiile şi mijloacele dedicate activităţilor comerciale nu împiedică fluxurile de pasageri; n) asigură amenajarea şi dotarea corespunzătoare a încăperilor pentru mamă şi copil şi a spaţiilor speciale pentru infanţi şi însoţitorii acestora; o) se asigură că sunt prevăzute facilităţile pentru utilizarea cărţilor de credit ca mijloc de plată a serviciilor prestate pe aeroport, inclusiv pentru achitarea tarifelor; p) asigură informarea vizuală a pasagerilor asupra bunurilor interzise la bordul aeronavelor, precum şi asupra măsurilor prevăzute de lege în acest sens. Informaţiile sunt afişate în cel puţin două limbi de circulaţie internaţională; q) asigură amenajarea încăperilor sau a spaţiilor speciale pentru cazurile în care măsurile de securitate impun controlul corporal al pasagerilor. Pasagerii sunt informaţi asupra scopului procedurii; r) asigură amenajarea facilităţilor necesare pentru depozitarea temporară a bagajelor, în scopul ridicării ulterioare; s) asigură amenajarea spaţiilor corespunzătoare, securizate, în care bagajele neridicate, neidentificate sau deteriorate sunt păstrate până la livrare, revendicare ori distrugere, conform legislaţiei specifice. Personalul companiilor aeriene are acces la bagaje pe toată durata programului de funcţionare a aeroportului; t) asigură amenajarea unui spaţiu corespunzător pentru revendicarea bagajelor pierdute. CAP. III Procesul de supraveghere a facilităţilor pe aeroporturile civile 3.1. Scopul procesului de supraveghere a facilităţilor pe aeroporturile civile 3.1.1. Supravegherea facilităţilor pe aeroporturile civile se efectuează de AACR în scopul evidenţierii modului în care administratorii aeroporturilor civile se conformează cu standardele şi practicile internaţionale recomandate referitoare la facilităţi şi asigură condiţiile pentru implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi la aeroporturile pe care le administrează. 3.1.2. AACR desfăşoară activitatea de supraveghere a facilităţilor pentru a evalua modalitatea în care administratorii aeroporturilor civile îşi îndeplinesc responsabilităţile în implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi la aeroporturile pe care le administrează. 3.1.3. AACR prezintă raportări în cadrul CNFAL cu privire la stadiul implementării facilităţilor pe aeroporturile civile din România. 3.2. Organizarea procesului de supraveghere a facilităţilor pe aeroporturile civile 3.2.1. Procesul de supraveghere a facilităţilor pe aeroporturile civile se organizează, este condus şi se execută de AACR, prin personalul de specialitate al acesteia. 3.2.2. AACR stabileşte, anual, programul de supraveghere a facilităţilor pe aeroporturile civile în funcţie de complexitatea elementelor supuse supravegherii, constatările rezultate, recomandările emise de către CNFAL şi eventuale sesizări, după caz. 3.2.3. Activităţile de supraveghere exercitate de AACR includ: a) evaluări ale documentelor; b) inspecţii la faţa locului (activităţi desfăşurate la aeroporturile civile inspectate). 3.3. Evaluarea documentelor 3.3.1. În cadrul activităţilor de evaluare a documentelor, AACR solicită, din partea administratorilor aeroporturilor civile, următoarele elemente: a) procedurile descrise la paragrafele 2.1 şi 2.2 din prezenta reglementare; b) informaţiile privind aspectele abordate la nivelul CFAL în cadrul reuniunilor acestora, respectiv privind problemele rezultate în legătură cu derularea procedurilor specifice la intrarea/ieşirea aeronavelor, echipajelor, pasagerilor, mărfurilor, poştei şi bunurilor la nivelul aeroporturilor. 3.3.2. Informaţiile referitoare la aspectele discutate la nivelul CFAL vor fi comunicate AACR prin completarea formularului prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta reglementare. 3.4. Inspecţia la faţa locului 3.4.1. Activităţile de inspecţie desfăşurate de către AACR la faţa locului, prin echipa de inspecţie, sunt derulate în vederea evaluării modului de ducere la îndeplinire, de către administratorii aeroporturilor civile, a responsabilităţilor în implementarea şi asigurarea funcţionării sistemului de facilităţi la aeroporturile pe care le administrează, precum şi a elementelor rezultate în urma analizei documentaţiei transmise de către administratorii aeroporturilor civile, în conformitate cu dispoziţiile prezentei reglementări. 3.4.2. Procesul de inspecţie desfăşurat la faţa locului cuprinde următoarele etape: a) iniţierea inspecţiei la faţa locului; b) pregătirea activităţilor asociate inspecţiei la faţa locului; c) efectuarea inspecţiei la faţa locului; d) încheierea inspecţiei la faţa locului. 3.5. Iniţierea inspecţiei la faţa locului 3.5.1. Obiectivul inspecţiei la faţa locului îl reprezintă derularea activităţilor necesare cu scopul identificării elementelor ce pot reprezenta blocaje în implementarea şi asigurarea funcţionării, de către administratorii aeroporturilor civile, a sistemului de facilităţi la aeroporturile pe care le administrează. 3.5.2. AACR stabileşte contactul iniţial cu administratorul aeroportului civil prin adresă scrisă. 3.5.3. Scopul contactului iniţial este să: a) furnizeze informaţii despre perioada de timp propusă pentru inspecţie şi componenţa echipei; b) furnizeze informaţii despre obiectivele inspecţiei; c) solicite, după caz, accesul la documentele relevante; d) determine, după caz, cerinţele specifice locaţiilor pentru acces, siguranţă, securitate şi sănătate în muncă etc.; e) se convină, după caz, asupra necesităţii şi numărului persoanelor însoţitoare (observatori sau ghizi, după caz). 3.6. Pregătirea activităţilor asociate inspecţiei la faţa locului 3.6.1. AACR, prin echipa de inspecţie, analizează documentaţia transmisă de către administratorul aeroportului civil în conformitate cu elementele descrise în prezenta reglementare. 3.6.2. AACR, prin echipa de inspecţie, întocmeşte Planul de inspecţie în conformitate cu anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta reglementare. Planul de inspecţie va fi transmis aeroportului civil cu cel puţin 5 zile lucrătoare anterior datei stabilite pentru începerea inspecţiei. 3.6.3. Planul de inspecţie include următoarele elemente: a) perioada de timp apreciată ca fiind necesară pentru desfăşurarea inspecţiei; b) obiectivul inspecţiei; c) referinţele utilizate în inspecţie; d) domeniul de inspecţie; e) datele de desfăşurare a inspecţiei şi locaţiile unde vor avea loc discuţiile; f) rolul şi responsabilităţile membrilor echipei care efectuează inspecţia; g) datele de identificare ale membrilor echipei de inspecţie; h) alte elemente suplimentare, după caz. 3.6.4. AACR, prin echipa de inspecţie, analizează informaţiile relevante pentru inspecţia stabilită şi pregăteşte documentele necesare în vederea desfăşurării inspecţiei. 3.6.5. Documentele necesare în vederea desfăşurării inspecţiei, utilizate de către AACR, prin echipa de inspecţie, la aeroportul civil, constau în chestionare şi formulare specifice pentru înregistrarea constatărilor. 3.6.6. Chestionarele şi formularele utilizate în timpul inspecţiei sunt instrumente de lucru ale AACR şi nu implică transmiterea sau răspândirea lor către aeroportul civil inspectat. 3.7. Efectuarea inspecţiei/controlului la faţa locului 3.7.1. La şedinţa de deschidere condusă de către AACR, prin echipa de inspecţie, participă conducerea aeroportului civil inspectat şi alţi reprezentanţi desemnaţi din partea aeroportului civil inspectat, după caz. 3.7.2. În cadrul şedinţei de deschidere sunt abordate următoarele aspecte: a) prezentarea participanţilor, inclusiv a observatorilor, ghizilor, cu o evidenţiere a rolurilor acestora în cadrul inspecţiei; b) confirmarea obiectivului inspecţiei; c) confirmarea planului de inspecţie; d) confirmarea disponibilităţii resurselor şi a locaţiilor necesare pentru desfăşurarea inspecţiei; e) confirmarea modului de comunicare dintre echipa de inspecţie din partea AACR şi administratorul aeroportului civil; f) metoda de raportare a constatărilor; g) confirmarea aspectelor referitoare la confidenţialitate în raport cu informaţiile primite; h) înştiinţarea privind condiţiile în care inspecţia poate fi întreruptă; i) informarea privind sistemul de reclamaţii şi apeluri faţă de modul de desfăşurare a inspecţiei; j) informarea cu privire la şedinţa de închidere. 3.7.3. Administratorul aeroportului civil are obligaţia de a pune la dispoziţia echipei din partea AACR care efectuează inspecţia un spaţiu adecvat pentru această şedinţă. 3.7.4. AACR, prin echipa de inspecţie, realizează analiza elementelor şi a documentelor relevante pentru colectarea informaţiilor în scopul sprijinirii activităţilor din timpul inspecţiei. 3.7.5. Constatările rezultate în urma inspecţiei vor fi înregistrate şi raportate, conform Fişei constatărilor prezentată în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta reglementare. 3.7.6. Fişa constatărilor completată şi semnată conform anexei nr. 3 se înregistrează la aeroportul civil şi se emite în două exemplare originale (un exemplar pentru echipa de inspecţie din partea AACR, respectiv un exemplar pentru aeroportul civil inspectat). 3.7.7. Şedinţa de închidere a inspecţiei este condusă de către AACR, prin echipa de inspecţie, şi are ca scop prezentarea constatărilor şi concluziilor inspecţiei desfăşurate. 3.7.8. În cadrul şedinţei de închidere, AACR, prin echipa de inspecţie: a) informează participanţii la şedinţă cu privire la constatările menţionate în Fişa constatărilor, ce va fi predată formal; b) stabileşte termenul până la care aeroportul civil inspectat urmează să prezinte un Plan de măsuri corective în vederea eliminării neconformităţilor, menţionate în fişa constatărilor, identificate pe parcursul inspecţiei; 3.8. Încheierea inspecţiei la faţa locului 3.8.1. Inspecţia este considerată încheiată atunci când toate activităţile cuprinse în Planul de inspecţie au fost încheiate. 3.9. Prezentarea, de către AACR, în cadrul CNFAL, a raportului de supraveghere a facilităţilor şi a planurilor de măsuri corective întocmite de către aeroporturile civile inspectate 3.9.1. Având în vedere constatările rezultate în urma procesului de inspecţie derulat la aeroporturile civile din România, AACR întocmeşte un raport pe care îl înaintează, alături de planurile de măsuri corective întocmite de către aeroporturi, în atenţia CNFAL, cu ocazia şedinţei ordinare anuale a CNFAL sau, după caz, în cadrul şedinţei extraordinare CNFAL. 3.9.2. Raportul de supraveghere prezentat în cadrul CNFAL include informaţiile rezultate în urma procesului de supraveghere derulat de către AACR până la acel moment. 3.10. Supravegherea implementării recomandărilor emise de către CNFAL administratorilor aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional 3.10.1. AACR supraveghează implementarea recomandărilor emise de către CNFAL administratorilor aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional. 3.10.2. AACR are în vedere, în procesul de supraveghere a implementării recomandărilor emise de către CNFAL, liniile de acţiune propuse şi termenele de finalizare asociate incluse în cuprinsul acestora. 3.10.3. În situaţia în care, în procesul de supraveghere a implementării recomandărilor emise de către CNFAL administratorilor aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional, AACR constată că aceste recomandări nu sunt implementate, sesizează Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în vederea punerii în aplicare a prevederilor art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional, cu modificările şi completările ulterioare. ANEXA 1 la reglementare RAPORTARE elemente abordate în cadrul reuniunilor CFAL
┌──────────────────────────────────────┐
│1. Aeroportul: │
├──────────────────────────────────────┤
│2. Data organizării reuniunii CFAL: │
├──────────────────────────────────────┤
│3. Participanţi: │
├──────────────────────────────────────┤
│4. Problemele analizate rezultate în │
│legătură cu derularea procedurilor │
│specifice la intrarea/ieşirea │
│aeronavelor, echipajelor, pasagerilor,│
│mărfurilor, poştei şi bunurilor │
│A. Problemele analizate │
│a) Categoria de probleme analizate │
│b) Cauzele ce au generat/generează │
│apariţia problemelor │
│c) Soluţiile identificate pentru │
│remedierea problemelor la nivelul │
│aeroportului │
│d) Acţiunile întreprinse în vederea │
│eliminării cauzelor care au generat/ │
│generează apariţia problemelor │
│e) Entităţile implicate în procesul de│
│punere în aplicare a soluţiilor │
│identificate pentru remedierea │
│problemelor la nivelul aeroportului │
│f) Resursele necesare pentru punerea │
│în aplicare a soluţiilor │
│g) Calendarul propus pentru punerea în│
│aplicare a soluţiilor │
│h) Recomandări elaborate, după caz, │
│către instituţia vizată pentru │
│implementarea propunerilor care nu pot│
│fi integrate la nivelul Comitetului de│
│facilităţi al aeroportului │
│B. Blocajele identificate │
│a) Tipurile de blocaje identificate în│
│raport cu fluxurile de aeronave, │
│echipaje, pasageri, mărfuri, poştă şi │
│bagaje la aeroporturi │
│b) Măsurile propuse/avute în vedere │
│pentru îmbunătăţirea/fluidizarea │
│fluxurilor de aeronave, echipaje, │
│pasageri, mărfuri, poştă şi bagaje la │
│aeroporturi │
├──────────────────────────────────────┤
│5. Măsurile propuse pentru │
│îmbunătăţirea colaborării între │
│entităţile cu responsabilităţi în │
│furnizarea facilităţilor pe aeroport │
├──────────────────────────────────────┤
│6. Lista procedurilor existente │
│necesare aplicării facilităţilor la │
│nivelul aeroportului şi pentru │
│eficientizarea furnizării serviciilor │
│specifice către beneficiari, în │
│situaţia în care acestea diferă de │
│cele menţionate la paragrafele 2.1 şi │
│2.2 din reglementare │
├──────────────────────────────────────┤
│7. Măsuri dispuse, după caz, în raport│
│cu prevederile art. 52 din PNFAL │
├──────────────────────────────────────┤
│8. Alte aspecte │
└──────────────────────────────────────┘
ANEXA 2 la reglementare Plan de inspecţie
┌─────────────────────┬──────────┬─────┐
│Autoritatea │PLAN DE │pag.1│
│Aeronautică Civilă │INSPECŢIE │/y │
│Română │ │ │
└─────────────────────┴──────────┴─────┘
┌───────────────────────────────────┬──┐
│1. Nume (aeroport civil │ │
│internaţional/deschis traficului │ │
│aerian internaţional): │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│2. Perioada inspecţiei: │ │
│(început-sfârşit) │ │
└───────────────────────────────────┴──┘
┌───────────────────────────────────┬──┐
│3. Obiectivul inspecţiei: │ │
└───────────────────────────────────┴──┘
┌──────────────────────────────────────┐
│4. Referinţe: │
├───────────────────────────────────┬──┤
│Nr. crt. │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│01 │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│02 │ │
└───────────────────────────────────┴──┘
┌──────────────────────────────────────┐
│5. Domeniul de inspectare: │
├───────────────────────────────────┬──┤
│Nr. crt. │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│01 │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│02 │ │
└───────────────────────────────────┴──┘
┌──────────────────────────────────────┐
│6. Desfăşurarea inspecţiei │
├─────────────────┬────────────────────┤
│Data/ora: │Locaţia/activitatea:│
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │ │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │ │
└─────────────────┴────────────────────┘
┌───────────────────────────────────────┐
│7. Note: │
├───────────────────────────────────────┤
│ │
└───────────────────────────────────────┘
┌────────────┬────────┬────────┬───────┐
│8. Date │ │ │ │
│identificare│Nume, │ │ │
│echipă │prenume:│Telefon:│E-mail:│
│inspecţie │ │ │ │
│AACR: │ │ │ │
├────────────┼────────┼────────┼───────┤
│Membru │ │ │ │
├────────────┼────────┼────────┼───────┤
│Membru │ │ │ │
└────────────┴────────┴────────┴───────┘
Instrucţiuni de completare:
┌──┬───────────────────────────────────┐
│1.│Se va menţiona numele complet al │
│ │aeroportului civil. │
├──┼───────────────────────────────────┤
│ │Se va menţiona perioada inspecţiei │
│2.│indicând ziua şi ora de început, │
│ │precum şi ziua şi ora finalizării │
│ │inspecţiei. │
├──┼───────────────────────────────────┤
│3.│Se va menţiona care este obiectivul│
│ │inspecţiei. │
├──┼───────────────────────────────────┤
│4.│Se vor indica referinţele utilizate│
│ │în procesul de inspecţie. │
├──┼───────────────────────────────────┤
│ │Se vor indica informaţii │
│ │referitoare la amploarea inspecţiei│
│5.│în sensul descrierii activităţilor/│
│ │proceselor planificate a fi │
│ │inspectate. │
├──┼───────────────────────────────────┤
│ │Se vor indica informaţii cu privire│
│ │la activităţile planificate, │
│6.│împărţirea acestora în cadrul │
│ │echipei de inspecţie din partea │
│ │AACR şi perioadele de timp │
│ │estimate. │
├──┼───────────────────────────────────┤
│ │Se vor menţiona informaţii cu │
│7.│privire la metodele de inspecţie │
│ │utilizate, precum şi eventuale │
│ │elemente suplimentare, după caz. │
├──┼───────────────────────────────────┤
│ │Se vor completa numele, prenumele │
│8.│membrilor echipei de inspecţie din │
│ │partea AACR şi datele de contact │
│ │ale acestora. │
└──┴───────────────────────────────────┘
ANEXA 3 la reglementare Fişa constatărilor
┌───────────┬─────────────┬────────────┬────┐
│Autoritatea│ │ │ │
│Aeronautică│Fişa │Nr. │pag.│
│Civilă │constatărilor│înregistrare│1/y │
│Română │ │ │ │
└───────────┴─────────────┴────────────┴────┘
┌───────────────────────────────────┬──┐
│1. Nume (aeroport civil │ │
│internaţional/deschis traficului │ │
│aerian internaţional): │ │
├───────────────────────────────────┼──┤
│2. Perioada inspecţiei: │ │
│(început-sfârşit) │ │
└───────────────────────────────────┴──┘
┌───────────────────────────────────────┐
│3. Constatări: │
└───────────────────────────────────────┘
┌──────┬─────────┬────────────────┬────┐
│Nr. │Referinţa│Descrierea │Note│
│crt. │ │constatării │ │
├──────┼─────────┼────────────────┼────┤
│01 │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────────┼────┤
│02 │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────────┼────┤
│03 │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────────┼────┤
│04 │ │ │ │
├──────┼─────────┼────────────────┼────┤
│…. │ │ │ │
└──────┴─────────┴────────────────┴────┘
┌───────────────────────────────────────┐
│4. Comentarii │
├───────────────────────────────────────┤
│ │
└───────────────────────────────────────┘
┌────────────┬────────┬──────────┬─────┐
│5. Date │ │ │ │
│identificare│Nume, │ │ │
│echipă │prenume:│Semnături:│Data:│
│inspecţie │ │ │ │
│AACR: │ │ │ │
├────────────┼────────┼──────────┼─────┤
│Membru │ │ │ │
├────────────┼────────┼──────────┼─────┤
│Membru │ │ │ │
└────────────┴────────┴──────────┴─────┘
Instrucţiuni de completare
┌──┬───────────────────────────────────┐
│1.│Se va menţiona numele complet al │
│ │aeroportului civil inspectat. │
├──┼───────────────────────────────────┤
│ │Se va menţiona data, respectiv ora │
│2.│de început, precum şi data, │
│ │respectiv ora finalizării │
│ │inspecţiei. │
├──┼───────────────────────────────────┤
│ │Se vor descrie constatările şi se │
│3.│va evidenţia referinţa asociată │
│ │acestora. │
├──┼───────────────────────────────────┤
│4.│Se vor insera eventuale comentarii │
│ │ale aeroportului civil inspectate. │
├──┼───────────────────────────────────┤
│ │Se vor completa numele şi prenumele│
│5.│membrilor echipei de inspecţie din │
│ │partea AACR, semnătura acestora şi │
│ │data. │
└──┴───────────────────────────────────┘
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.