┌───────────┬──────────────────────────┐
│AA │Agenţii aprobate/Approved │
│ │Agencies │
├───────────┼──────────────────────────┤
│AACR │Autoritatea Aeronautică │
│ │Civilă Română │
├───────────┼──────────────────────────┤
│AAMN │Autoritatea Aeronautică │
│ │Militară Naţională │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ACC │Centru de control regional│
│ │/Area Control Centre │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Format pentru schimb de │
│ADEXP │date ATS/ATS Data Exchange│
│ │Presentation │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Reţea fixă de │
│ │telecomunicaţii │
│AFTN │aeronautice/Aeronautical │
│ │Fixed Telecommunications │
│ │Network │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Mesaj de informare privind│
│AIM │managementul fluxului de │
│ │trafic aerian/ANM │
│ │Information Message │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Publicaţie de informare │
│AIP │aeronautică/Aeronautical │
│ │Information Publication │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Zonă de spaţiu aerian │
│AMA │gestionabilă/Airspace │
│ │Manageable Area │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Grupa de Management a │
│AMC │Spaţiului Aerian/Airspace │
│ │Management Cell │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ANM │Mesaj de notificare ATFCM/│
│ │ATFCM Notification Message│
├───────────┼──────────────────────────┤
│AO │Operatori Aerieni/Aircraft│
│ │Operators │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ARO │Birou de raportare ATS/ATS│
│ │Reporting Office │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ARN │Reţea de rute ATS/ATS │
│ │Route Network │
├───────────┼──────────────────────────┤
│MSA (ASM) │Managementul spaţiului │
│ │aerian/Airspace Management│
├───────────┼──────────────────────────┤
│ATC │Controlul traficului │
│ │aerian/Air Traffic Control│
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Controlor de trafic aerian│
│ATCO │/Air Traffic Control │
│ │Officer, Air Traffic │
│ │Controller │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Managementul fluxurilor de│
│ATFCM │trafic şi al capacităţii/ │
│ │Air Traffic Flow and │
│ │Capacity Management │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Managementul traficului │
│ATM │aerian/ Air Traffic │
│ │Management (ATS+MSA (ASM) │
│ │+ATFCM) │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ATS │Serviciu de trafic aerian/│
│ │Air Traffic Service │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Unitate furnizoare de │
│ATSU │servicii de trafic aerian/│
│ │Air Traffic Services Unit │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ATZ │Zonă de trafic de aerodrom│
│ │/Aerodrome Traffic Zone │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Plan de utilizare a │
│AUP │spaţiului aerian/Airspace │
│ │Use Plan │
├───────────┼──────────────────────────┤
│AW │Operaţiuni de Lucru Aerian│
│ │/Arial Work │
├───────────┼──────────────────────────┤
│AWY │Rută/Airway │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Funcţia de Centralizare a │
│ │Datelor privind Utilizarea│
│CADF │Spaţiului Aerian/ │
│ │Centralized Airspace Data │
│ │Function │
├───────────┼──────────────────────────┤
│CBA │Zonă transfrontalieră/ │
│ │Cross-Border Area │
├───────────┼──────────────────────────┤
│CBO │Operaţii transfrontaliere/│
│ │Cross-Border Operations │
├───────────┼──────────────────────────┤
│CDR │Rută condiţională/ │
│ │Conditional Route │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Comitetul NATO pentru │
│ │coordonarea spaţiului │
│CEAC │aerian european/NATO │
│ │Committee for European │
│ │Airspace Co-ordination │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Interfaţa CFMU pentru MSA │
│CIAM │(ASM)/CFMU Interface for │
│ │MSA (ASM) │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Consiliul pentru │
│CMSA │Managementul Spaţiului │
│ │Aerian │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Mesajul privind │
│e-AMI │disponibilitatea rutelor │
│ │condiţionale/ Conditional │
│ │Route Availability Message│
├───────────┼──────────────────────────┤
│CTA │Regiune de control/Control│
│ │Area │
├───────────┼──────────────────────────┤
│CTR │Zonă de control de │
│ │aerodrom/Control Zone │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Utilizarea civilă a │
│CUMA │aerodromurilor militare/ │
│ │Civil Use Military │
│ │Aerodromes │
├───────────┼──────────────────────────┤
│D │Zonă periculoasă/Dangerous│
│ │Area │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Management dinamic al │
│DAM │spaţiului aerian/Dynamic │
│ │Airspace Management │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Grupul ICAO de planificare│
│EANPG │a navigaţiei aeriene în │
│ │Europa/ICAO European Air │
│ │Navigation Planning Group │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Managementul traficului │
│EATM │aerian european/European │
│ │Air Traffic Management │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Informaţie MSA (ASM) în │
│eAMI │format electronic/ │
│ │Electronic MSA (ASM) │
│ │Information │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Reţeaua europeană ATM / │
│EATMN │European Air Traffic │
│ │Management Network │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Organizaţia europeană │
│ │pentru siguranţa │
│EUROCONTROL│navigaţiei aeriene/ │
│ │European organization for │
│ │the safety of air │
│ │navigation │
├───────────┼──────────────────────────┤
│FA │Forţele Aeriene │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Regiune de informare a │
│FIR │zborurilor/Flight │
│ │Information Region │
├───────────┼──────────────────────────┤
│FL │Nivel de zbor/Flight Level│
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Poziţie de management al │
│FMP │fluxurilor de trafic │
│ │aerian/Flow Management │
│ │Position │
├───────────┼──────────────────────────┤
│FPL │Plan de zbor depus/Filed │
│ │Flight Plan │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Sistemul de procesare a │
│FPPS │planurilor de zbor/Flight │
│ │Plan Processing System │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Utilizarea flexibilă a │
│UFSA (FUA) │spaţiului aerian/Flexible │
│ │Use of Airspace │
├───────────┼──────────────────────────┤
│GAT │Trafic aerian general/ │
│ │General Air Traffic │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Program de lucru │
│Hx │nespecificat/No specific │
│ │working hours │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Organizaţia Internaţională│
│ICAO │a Aviaţiei Civile / │
│ │International Civil │
│ │Aviation Organization │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Sistem integrat de │
│ │procesare iniţială a │
│IFPS │planurilor de zbor/ │
│ │Integrated Initial Flight │
│ │Plan Processing System │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Reguli de zbor după │
│IFR │instrumente/ Instrument │
│ │Flight Rules │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Sistem de sprijin MSA │
│ │(ASM) local şi │
│LARA │sub-regional/Local and │
│ │sub-Regional MSA (ASM) - │
│ │support system │
├───────────┼──────────────────────────┤
│LoA │Proceduri de coordonare/ │
│ │Letter of Agreement │
├───────────┼──────────────────────────┤
│MoC │Mijloace de conformitate/ │
│ │Means of Compliance │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Ministerul Apărării │
│MApN │Naţionale/Ministry of │
│ │Defence │
├───────────┼──────────────────────────┤
│MT │Ministerul Transporturilor│
│ │/Ministry of Transport │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Organizaţia Tratatului │
│NATO │Atlanticului de Nord/North│
│ │Atlantic Treaty │
│ │Organisation │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Zonă negestionabilă de │
│NAM │către AMC/Non AMC │
│ │Manageable Area │
├───────────┼──────────────────────────┤
│NM │Managementul reţelei/ │
│ │Network Management (CFMU) │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Portal de operaţiuni de │
│NOP │reţea/Network Operations │
│ │Portal │
├───────────┼──────────────────────────┤
│NOTAM │NOTice to AirMen │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Autoritatea Naţională de │
│NSA │Supervizare/ National │
│ │Supervisory Authority │
├───────────┼──────────────────────────┤
│OAT │Trafic aerian operaţional/│
│ │Operational Air Traffic │
├───────────┼──────────────────────────┤
│P │Zonă interzisă/Prohibited │
│ │Area │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Spaţiu aerian utilizat │
│PCA │prin coordonare prealabilă│
│ │/Prior Co-ordination │
│ │Airspace │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Centralizatorul │
│ │paneuropean de informaţii │
│ │pentru sprijinul │
│PRISMIL │activităţii militare/Pan- │
│ │European Repository of │
│ │Information Supporting │
│ │Military │
├───────────┼──────────────────────────┤
│R │Zonă restricţionată/ │
│ │Restricted Area │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Document privind │
│RAD │disponibilitatea rutei/ │
│ │Route Availabillity │
│ │Document │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Spaţiu aerian utilizat │
│RCA │prin coordonare redusă/ │
│ │Reduced Co-ordination │
│ │Airspace │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Sub grupul de dezvoltare a│
│RNDSG │reţelei de rute/Route │
│ │Network Development Sub │
│ │Group │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Administraţia Română a │
│ │Serviciilor de Trafic │
│ROMATSA │Aerian/ROManian Air │
│ │Traffic Services │
│ │Administration │
├───────────┼──────────────────────────┤
│RNAV │Navigaţie de suprafaţă/ │
│ │aRea NAVigation │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Mesaj de alocare a │
│SAM │slotului/Slot Allocation │
│ │Message │
├───────────┼──────────────────────────┤
│SAR │Căutare şi salvare/ Search│
│ │and Rescue │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Rută instrumentală │
│SID │standard de plecare/ │
│ │Standard Instrument │
│ │Departure Route │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Serviciul internaţional de│
│ │telecomunicaţii │
│SITA │aeronautice/Service │
│ │International du │
│ │Telecommunications │
│ │Aeronautique │
├───────────┼──────────────────────────┤
│SMFA │Statul Major al Forţelor │
│ │Aeriene │
├───────────┼──────────────────────────┤
│SMG │Statul Major General │
├───────────┼──────────────────────────┤
│SSR │Radar secundar/Secondary │
│ │Surveillance Radar │
├───────────┼──────────────────────────┤
│STAR │Rută standard de sosire/ │
│ │Standard Arrival Route │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Procesul de alocare │
│TAA │temporară a spaţiului │
│ │aerian/Temporary Airspace │
│ │Allocation Process │
├───────────┼──────────────────────────┤
│TACT │Sistem tactic CFMU/CFMU │
│ │Tactical System │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Regiunea de control │
│TMA │terminal/Terminal Control │
│ │Area │
├───────────┼──────────────────────────┤
│TRA │Zonă rezervată temporar/ │
│ │Temporary Reserved Area │
├───────────┼──────────────────────────┤
│TSA │Zonă segregată temporar/ │
│ │Temporary Segregated Area │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Aeronave (Sistem de │
│UAV/UAS │aeronave) fără pilot la │
│ │bord/Unmanned Aircraft │
│ │Vehicle (System) │
├───────────┼──────────────────────────┤
│UTC │Timp universal coordonat/ │
│ │Coordinated Universal Time│
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Planul amendat de │
│UUP │utilizare a spaţiului │
│ │aerian/Updated airspace │
│ │Use Plan │
├───────────┼──────────────────────────┤
│VFR │Reguli de zbor la vedere/ │
│ │Visual Flight Rules │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Condiţii meteorologice de │
│VMC │zbor la vedere/Visual │
│ │Meteorological Conditions │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Mesaj alternativ la │
│ │propunerea de traversare a│
│XAP │spaţiului aerian/Airspace │
│ │Crossing Counter-Proposal │
│ │Message │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Mesaj de anulare a │
│XCM │traversării spaţiului │
│ │aerian/Airspace Crossing │
│ │Cancellation Message │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Mesaj de notificare a │
│ │intenţiei de traversare a │
│XIN │spaţiului aerian /Airspace│
│ │Crossing Intention │
│ │Notification Message │
├───────────┼──────────────────────────┤
│ │Mesaj de solicitare a │
│XRQ │traversării spaţiului │
│ │aerian/Airspace Crossing │
│ │Request Message │
└───────────┴──────────────────────────┘
┌───────────┬──────────┬─────────────┬───────────┬─────────────┐
│MSA (ASM) │ │MSA (ASM) │MSA (ASM) │MSA (ASM) │
│ │ │Nivel 1 │Nivel 2 │Nivel 3 │
├───────────┼──────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┤
│ │ │- Procesul de│ │ │
│ │ │proiectare a │ │ │
│ │ │spaţiului │ │ │
│ │ │aerian - │ │ │
│ │UFSA (FUA)│Stabilirea │ │ │
│ │de bază │structurilor │ │ │
│ │ │de spaţiu │ │ │
│ │ │aerian (cu un│ │ │
│ │ │număr limitat│ │ │
│ │ │de scenarii) │ │ │
│ ├──────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┤
│ │ │- Stabilirea │ │ │
│ │ │structurilor │ │ │
│ │ │de spaţiu │ │ │
│Trasarea şi│ │aerian ce pot│ │ │
│proiectarea│ │oferi o │ │ │
│spaţiului │ │alegere │ │ │
│aerian │ │mărită a │ │ │
│ │ │opţiunilor de│ │ │
│ │Management│rute şi │ │ │
│ │dinamic al│flexibilitate│Structură │Structură │
│ │spaţiului │în extinderea│Ad-hoc │Ad-hoc │
│ │aerian │sau sub- │ │ │
│ │ │divizarea │ │ │
│ │ │zonelor de │ │ │
│ │ │antrenament. │ │ │
│ │ │- Procesul de│ │ │
│ │ │trasare a │ │ │
│ │ │spaţiilor │ │ │
│ │ │aeriene │ │ │
│ │ │stabilite │ │ │
│ │ │ad-hoc │ │ │
├───────────┼──────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┤
│ │ │Reguli de │ │Restricţionat│
│ │UFSA (FUA)│prioritate şi│Procesul │la activare/ │
│ │de bază │proces de │curent AMC │dezactivare │
│ │ │negociere │ │în timp real │
│ ├──────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┤
│Alocarea │ │ │Proces AMC │ │
│spaţiului │ │ │îmbunătăţit│ │
│aerian │Management│"Modus │ce se │Proces CDM pe│
│ │dinamic al│Operandi" al │desfăşoară │termen foarte│
│ │spaţiului │scenariilor │mult mai │scurt │
│ │aerian │predefinite │aproape de │ │
│ │ │ │ora de │ │
│ │ │ │operare │ │
├───────────┼──────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┤
│ │UFSA (FUA)│AIP/NOTAM │AUP/UUP/ │Tel/Fax/Radio│
│Informarea,│de bază │ │e-AMI/e-AIM│/NOTAM/FPPS │
│colectarea ├──────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┤
│şi │Management│ │Bază de │Bază de date │
│diseminarea│dinamic al│Bază de date │date spaţiu│spaţiu aerian│
│ │spaţiului │spaţiu aerian│aerian │Tel/Radio/ │
│ │aerian │ │ │Data Link │
└───────────┴──────────┴─────────────┴───────────┴─────────────┘